[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Staat bij je bestelling uit welk magazijn het moet komen. Als het Duitsland is dan duurt levering een aantal dagen als indicatie en vanuit Hong Kong is het het een aantal weken. Net even gekeken maar dat model komt uit DE, dus ik denk dat ze met een dag of 4/5 voor je deur staan. Status op de site wordt verder niet bijgewerkt, dat had ik dus met mijn bestelling in juli. Ineens geleverd… gelukkig waren de buren thuis maar die gingen een weekend weg. Kon mooi mijn pakketje zien staan in hun hal een paar dagen.Sebazzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:55:
[...]
Weet ik ook nietIk heb het bij de Duitse winkel besteld, en de mailtjes zijn in het Duits.
Het gaat om een UM480XT barebone met korting voor €179.
Leuk apparaat voor €179 trouwens, goede deal!
Klopt... "AMD Ryzen™ 7 4800H (UM480 XT) / Barebone / EU / Duitsland".DennisD1973 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:04:
[...]
Staat bij je bestelling uit welk magazijn het moet komen. Als het Duitsland is dan duurt levering een aantal dagen als indicatie en vanuit Hong Kong is het het een aantal weken. Net even gekeken maar dat model komt uit DE, dus ik denk dat ze met een dag of 4/5 voor je deur staan. Status op de site wordt verder niet bijgewerkt, dat had ik dus met mijn bestelling in juli. Ineens geleverd… gelukkig waren de buren thuis maar die gingen een weekend weg. Kon mooi mijn pakketje zien staan in hun hal een paar dagen.
Bedankt, ik hou de voordeur dan maar in de gaten!
Ja, het wordt mijn headless thuisservertjeLeuk apparaat voor €179 trouwens, goede deal!
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Volgens een andere tweaker in Het grote zuinige server topic - deel 3 wordt het half novemberSebazzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Klopt... "AMD Ryzen™ 7 4800H (UM480 XT) / Barebone / EU / Duitsland".
sieuwe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Navragen via de chat op je bestelpagina.
Ik kreeg de melding dat de voorraad in het magazijn in Duitsland was uitgeput.
Als je dan je bestelnummer door geeft, dan zoeken ze het op voor je.
[ Voor 13% gewijzigd door audiojunk op 21-10-2023 10:36 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Zal wel kloppen als hij navraag gedaan heeft… half november klinkt alsof het eerst uit HK moet komen dan.audiojunk schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
Volgens een andere tweaker in Het grote zuinige server topic - deel 3 wordt het half november![]()
[...]
Misschien heb je geluk en voldoen ze jouw order met de voorraad in DE
HM80 duurde de bestelling een maand
UM690 was een pre-order duurde 1.5maand
Advies: gewoon geduld hebben
Via https://www.amazon.de/-/n...80%2Caps%2C79&sr=8-9&th=1 heb je de HM80 binnen een paar dagen.vladimirN schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:07:
Mijn ervaringen:
HM80 duurde de bestelling een maand
UM690 was een pre-order duurde 1.5maand
Advies: gewoon geduld hebben
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Niet op voorraad in Dld kan idd wel ff duren voordat het geleverd wordt.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dat is de UM480XT een heel andere machine met de 4800H pv de 4800U. De hm80 wordt helaas niet meer geleverd.audiojunk schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:32:
[...]
Via https://www.amazon.de/-/n...80%2Caps%2C79&sr=8-9&th=1 heb je de HM80 binnen een paar dagen.
Maar daar gaat het hier dus niet om. Als je bij minisforum.com of .de bestelt kan t gewoon een tijdje duren, maar uitiendelijk komt t wel n keertje binnen
Advertentie is een beetje onduidelijk maar als je hem in de winkelwagen doet staat daar echt HM80,.vladimirN schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Dat is de UM480XT een heel andere machine met de 4800H pv de 4800U. De hm80 wordt helaas niet meer geleverd.
Maar daar gaat het hier dus niet om. Als je bij minisforum.com of .de bestelt kan t gewoon een tijdje duren, maar uitiendelijk komt t wel n keertje binnen
Ook als je bij de advertentie naar beneden scrolt zie je dat het de HM80 is.
Is een beetje een gok wat je krijgt
Ietsje verder scrollen nog en dan staat er toch ook;audiojunk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 03:23:
Advertentie is een beetje onduidelijk maar als je hem in de winkelwagen doet staat daar echt HM80,.
Ook als je bij de advertentie naar beneden scrolt zie je dat het de HM80 is.
Is een beetje een gok wat je krijgt
Modelnummer (item): UM480 XT
Hagglezon herkent de Amazon productcode ook als UM480 XT.
Mixup van Amazon, gebeurd wel vaker, ook wel eens in het voordeel van de klant
Testing, one, two ...
Ik heb dezelfde besteld (op 17/10) en ook navraag gedaan, dit is het antwoord wat ik vanmorgen vroeg kreeg;Sebazzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Klopt... "AMD Ryzen™ 7 4800H (UM480 XT) / Barebone / EU / Duitsland".
[...]
Ja, het wordt mijn headless thuisservertjeZuiniger dan ik nu hebt, maar veel meer power.
Ik zat te twijfelen om de order te annuleren, maar voor deze prijs ga je dit niet snel meer vindenWe are sorry that due to the sudden popularity of the UM480 XT and the surge of orders recently, we don't have enough stock in our warehouse to send it out, so we've urgently made a stock transfer to our Hong Kong warehouse. Because we didn't expect it to be so popular when we launched the product, all the stock in the warehouse has been sent out in order of the order. Your order has been shipped from Hong Kong to our German warehouse last week and is expected to arrive at the German warehouse in early November. We have registered it for you and we will update you the tracking number after we have shipped it from the German warehouse.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchCrownNL op 24-10-2023 07:44 ]
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Precies, het is een goede dealDutchCrownNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:39:
[...]
Ik zat te twijfelen om de order te annuleren, maar voor deze prijs ga je dit niet snel meer vinden
Deze draait na een schone Windows 11 install stabiel echter, ik heb de volgende bijzonderheden:
- Na het aanzetten duurt het 20(!) seconden voordat het MF logo verschijnt en daarna nog 10 sec. voordat het Windows inloggen (met Pincode) mogelijk is.
- De Wifi (RZ608 Wi-Fi 6E 80Mhz) krijg ik niet aan het werk en heb deze nu in Apparaatbeheer uitgeschakeld.
- De (vermoedelijke) Bluetooth krijg ik ook niet aan het werk. In Apparaatbeheer staat deze als Onbekend USB-apparaat nu ook uitgeschakeld.
Ondanks alle driverupdates lukt het mij niet om hier verbetering in te krijgen. Iemand hints of tips?
Op zich mis ik Bluetooth en Wifi niet maar het inloggen moet toch sneller kunnen?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Jazeker, via MinisForum support site en Intelwebsite.snah001 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:52:
Drivers gechecked?
En veel zoeken via diverse Fora.
Al eens via support geprobeerd?
Ik heb het Wifi-BT kaartje er uitgehaald. Nu start de computer veel sneller op. Conclusie het Wifi-BT kaartje is mogelijk defect.snah001 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:47:
Misschien is het Wifi-BT kaartje defect of zit niet goed gemonteerd..
Al eens via support geprobeerd?
Nu misschien een nieuw Wifi-BT kaartje, maar de vraag is welke? Daarvoor wil ik graag weten welke compatible zijn met het moederbord, dat is een Shenzhen Meigao Electronic Equipment AHBNB maar daarover kan ik totaal niets vinden.
Het betreffende kaartje is een MediaTek MT7921K, RZ608 dus misschien moet ik maar gewoon eenzelfde bestellen da's wel zo logisch! Toch?
Of? Zou er een snellere en of betere vervanger zijn voor dit moederbord?
https://tweakers.net/netw...XUNdZQKEtNTgzOrUpWsTA1qAQJohan.S schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:21:
[...]
Ik heb het Wifi-BT kaartje er uitgehaald. Nu start de computer veel sneller op. Conclusie het Wifi-BT kaartje is mogelijk defect.
Nu misschien een nieuw Wifi-BT kaartje, maar de vraag is welke? Daarvoor wil ik graag weten welke compatible zijn met het moederbord, dat is een Shenzhen Meigao Electronic Equipment AHBNB maar daarover kan ik totaal niets vinden.
Het betreffende kaartje is een MediaTek MT7921K, RZ608 dus misschien moet ik maar gewoon eenzelfde bestellen da's wel zo logisch! Toch?
De intel wifi 6E zijn een prima vervanger voor die brakke shenzen dingen.
control alt oeps deleted
Bedankt voor de tip. Er zit nu een Intel AX200 in en die werkt perfect.cazzie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
https://tweakers.net/netw...XUNdZQKEtNTgzOrUpWsTA1qAQ
De intel wifi 6E zijn een prima vervanger voor die brakke shenzen dingen.
Gelukkig opgelost nu met de Intel AX200 (wellicht beter), maar misschien had je ook nog garantie?Johan.S schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:21:
[...]
Ik heb het Wifi-BT kaartje er uitgehaald. Nu start de computer veel sneller op. Conclusie het Wifi-BT kaartje is mogelijk defect.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Die van mijn is onderweg, 14-10 besteld.DutchCrownNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:39:
[...]
Ik heb dezelfde besteld (op 17/10) en ook navraag gedaan, dit is het antwoord wat ik vanmorgen vroeg kreeg;
Hier ook, althans heb een track & trace ontvangen maar nog niet ontvangen door vervoerder zo te zienaudiojunk schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:09:
[...]
Die van mijn is onderweg, 14-10 besteld.
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
De UM790 was voor mij een probeer dingetje. Nu toch weer een gewone PC gekocht, is wel weer een verademing t.o.v. de miniPC moet ik zeggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 10-11-2023 14:54 ]
Ik heb ook 'last' van de onderste ventilator... zodra het geheugen 32graden passeert slaat dat ding aan op 100%... Heb je zelf een andere ventilator besteld of krijg je een vervanging vanuit Minisforum? Wellicht ook interessant voor mij... dat of het stekkertje van de ventilator er uit trekken.Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:51:
Mijn UM790 heb ik een week geleden buiten gebruik gezet (en hou ik als backup pc). De onderste ventilator begon echt een pokke herrie te maken. Als het goed is wordt een nieuwe ventilator geleverd binnenkort, maar het getuigd niet van goede kwaliteit. Ook de beeld storing op 120hz vond ik zeer opmerkelijk. Tevens had ik redelijk wat storing op mijn speakers, die note bene was aangesloten via usb (niet eens via jack kabel).
De UM790 was voor mij een probeer dingetje. Nu toch weer een gewone PC gekocht, is wel weer een verademing t.o.v. de miniPC moet ik zeggen.
Krijg er een opgestuurd vanuit Minisforum. Ze wilden eerst dat hele ding omruilen omdat de ventilators nog niet op voorraad zijn in Duitsland, maar dan ben ik 'm denk ruim een week kwijt en kans dat ik een nieuwe Windows licentie moet aanschaffen...DennisD1973 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:06:
[...]
Ik heb ook 'last' van de onderste ventilator... zodra het geheugen 32graden passeert slaat dat ding aan op 100%... Heb je zelf een andere ventilator besteld of krijg je een vervanging vanuit Minisforum? Wellicht ook interessant voor mij... dat of het stekkertje van de ventilator er uit trekken.
Heb inderdaad de hele ventilator unit er uit geschroefd. Maar nu blijft de processor ventilator op constante snelheid draaien in plaats van geleidelijk op de temperatuur...
Bedankt voor de tip, ga ook maar even een melding doen... ik had hiervoor een UM773 en die was gewoon helemaal stil en dat vind ik toch fijner werken dan een zoemende UM790.Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:22:
[...]
Krijg er een opgestuurd vanuit Minisforum. Ze wilden eerst dat hele ding omruilen omdat de ventilators nog niet op voorraad zijn in Duitsland, maar dan ben ik 'm denk ruim een week kwijt en kans dat ik een nieuwe Windows licentie moet aanschaffen...
Heb inderdaad de hele ventilator unit er uit geschroefd. Maar nu blijft de processor ventilator op constante snelheid draaien in plaats van geleidelijk op de temperatuur...
Vandaag Win 11 geinstalleerd en zit nu op 5W idle en tijdens Cinebench R23 muticore op 65W (score 10807 @ 3,6Ghz), de fan blijft lekker stil tijdens Cinebench.
Eerste indruk, top
Moment zit ik te twijfelen tussen de UM760/790 en de NPB6
Ik wil het gaan gebruiken als een proxmox machine waar ik ondertussen ook Windows virtualized in wil draaien. Het is de bedoeling dat ik er ook 3D slicing en modelling mee ga doen. Dan lijkt de AMD versie de betere optie denk ik ivm de GPU?
Dan is nog de vraag, als ik het via hun DE site bestel, krijg ik dan nog invoerkosten enzo of wordt het vanuit EU verzonden?
Worden via de EU verzonden, dus geen invoerkosten.Sandburger schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:42:
Ik zit in dubio en heb een vraagje.
als ik het via hun DE site bestel, krijg ik dan nog invoerkosten enzo of wordt het vanuit EU verzonden?
control alt oeps deleted
Snel geleverd en met EU voeding.
Moest wel wat tweaken met ESXi vanwege de Performance en Efficiency cores, dat vind ESXi standaard niet zo heel erg leuk.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik wil van z'n NAB een Plex server maken, en hardware encoding gebruiken.
Dat is top! Dankjewel!Minimadness schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:39:
Mijn NAB6 Barebone is vandaag verzonden. Ik zal laten weten wat deze in idle verbruikt als alle hardware binnen is.
Momenteel zonder eventuele bios upgrades etc. doet mijn NAB6 8.6W idle onder de laatste Proxmox. Ik ben momenteel bezig met ASPM en Powertop settings maar geen idee wat dat uitmaakt.
Kernel: 6.5.11-6-pve
Dat is niet veel!Minimadness schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:19:
[...]
Momenteel zonder eventuele bios upgrades etc. doet mijn NAB6 8.6W idle onder de laatste Proxmox. Ik ben momenteel bezig met ASPM en Powertop settings maar geen idee wat dat uitmaakt.
Kernel: 6.5.11-6-pve
Dankjewel voor het meten.
* BIOS Release Notice *
Release Date:
2023/11/20
BIOS Version:
1.09
BIOS Checksum:
84f7
BIOS Description:
1.Update PI 1.1.0.1a
2.Add UMA size of 16G selection
3.Fixup 5200 memory Can't use issue
4.Fixup IPU item control fail after PI 1.1.0.1a
-----------------------------------------------------------------
Release Date:
2023/10/23
BIOS Version:
1.08
BIOS Checksum:
8D68
BIOS Description:
1.Update pi 1.0.0.2b
2.Add gpio155 to detect RTL269 VC3 verbtable
3.Disable audio ms wake
4.Add Minisforum secure boot key
5.Add new logo to fixup splash screen issue when win11 recovery
6.Deepen setup selected background bar
-----------------------------------------------------------------
Dit heeft nog steeds niet de spontane re-boots verholpen al zijn ze wel iets minder frequent heb ik het gevoel. Ik heb toch de geheugen snelheid weer terug gezet van auto naar manual op 5200 zoals bij versie 1.07 wat stabiel was, maar bij deze versie toch weer een spontane re-boot gehad net
Update: Pc stond in Windows op "beste prestaties" modus. Deze op "gebalanceerd" gezet en sindsdien geen re-boots meer gehad
[ Voor 7% gewijzigd door gerwin01 op 06-12-2023 10:56 ]
/f/image/yWxShPdaP92oTRk4EQBYzWYr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rHBLnLU9xhwLj1V118OA7spx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GRtJJ2qCV3RYXAGaKqvYEg7w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bDwTtvim8RUIVWz3t0YnnOGM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 94% gewijzigd door gerwin01 op 01-12-2023 16:03 ]
Ik loop nog tegen een probleempje aan dat wel redelijk irritant is: ik heb 2 monitoren en heb beide aangesloten met zowel HDMI als DP (omdat ik soms ook linux draai en zowel bios als linux zijn enkel zichtbaar als je via HDMI afkijkt).
In Windows zelf heb ik dat opgelost door monitoren te dupliceren naar 1/3 en 2/4 zodat ik beide zowel op HDMI als DP zou kunnen bekijken. Nu is het echter zo dat iedere keer de computer in slaapstand gaat (of monitor uit) ik geen beeld meer krijg tenzij ik één van de DP-kabels aan de voorkant uit de USB-C hotplug.
Heel irritant... Is daar nog een fix voor? En is er een reden waarom ik het powerschema in Win11 niet kan veranderen tussen gebalanceer en prestatie? (mijn montagesoftware zeurt daar iedere keer over).
Ik dacht deze support te vragen op het forum van Minisforum zelf maar die ligt er blijkbaar al 2 weken uit. En niet alleen dat: ook de main-website is dood. Wtf
Je zou het in de Minisforum groep op Discord kunnen proberen, die is heel erg actief:connick411 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:26:
Ik dacht deze support te vragen op het forum van Minisforum zelf maar die ligt er blijkbaar al 2 weken uit. En niet alleen dat: ook de main-website is dood. Wtf
https://discord.com/invite/ZMETvHxh
Goede resultaten!gerwin01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:37:
Hier nog wat snelheidstestjes van de SSD's in RAID0.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je het idee dat de resultaten beter zijn geworden nu met de nieuwste BIOS v1.09 versie?
https://www.amazon.nl/MIN...2a-8be7-e337c98a9e11&th=1
Persoonlijk zou ik je niet aanraden de 1.09 bios versie te installeren, mijn UM790 pro draaide vanaf augustus super stabiel echter na de 1.09 update loopt mijn mini pc zeer regelmatige vast (met de welbekende blauwe schermen), ik ben van plan om de bios maar weer terug te zetten naar versie 1.03 .ErikT5952 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:32:
[...]
Goede resultaten!
Heb je het idee dat de resultaten beter zijn geworden nu met de nieuwste BIOS v1.09 versie?
[ Voor 4% gewijzigd door ben op 05-12-2023 21:03 ]
Ah ok, bedankt voor de tip. Draai nu op V1.07 en gaat goed. Blijf ik daar nog even op hangen.ben schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:17:
[...]
Persoonlijk zou ik je niet aanraden de 1.09 bios versie te installeren, mijn UM790 pro draaide vanaf augustus super stabiel echter na de 1.09 update loopt mijn mini pc zeer regelmatige vast (met de welbekende blauwe schermen), ik ben van plan om de bios maar weer terug te zetten naar versie 1.03 .
[ Voor 121% gewijzigd door Edman op 01-05-2024 08:32 ]
Volgens Minisforum is 7 mm de maximale dikte. Doe er je voordeel me.
[ Voor 7% gewijzigd door AlterEgo op 09-01-2024 10:44 ]
De HX80G is de ryzen 7 uitvoering, die is 619.glennoo schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:25:
Ik overweeg op dit moment een HX99G aan te schaffen ivm de kerstkorting. Nu staat er op de voorpagina een prijs van 619 maar zo gauw als ik hem aanklik wordt dit ineens 719. Iemand anders die dit ook terugziet?
Die EUR 619 is voor de Ryzen 7 uitvoering die momenteel niet leverbaar is.glennoo schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:25:
Ik overweeg op dit moment een HX99G aan te schaffen ivm de kerstkorting. Nu staat er op de voorpagina een prijs van 619 maar zo gauw als ik hem aanklik wordt dit ineens 719. Iemand anders die dit ook terugziet?
Ik heb geen benchmarks gedraaid, dus kan dat niet beoordelen. Mijn gevoel zegt dat het stabieler en soms ookErikT5952 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:32:
[...]
Goede resultaten!
vlotter loopt. Het draait nu zo lekker soepeltjes allemaal (op de spontane herstarts na i.v.m. geheugen issue die nu stabiel loopt op 5200, maar nog niet op 5600). Geen haperingen of degelijke. In de BIOS hebben zo ook het één en ander veranderd zie ik. Of dat dat nu ook meer functionaliteit/mogelijkheden bied weet ik niet, maar de slaapstand functie werkt nu wel tenminste al blijft het powerlampje gewoon branden en de fan controller doet ook beter zijn werk. Bij Office en browser taken staan de fans gewoon uit. Bij zwaardere taken zijn de fans ook nauwelijks hoorbaar.
Het enige waar deze mini-pc nog moeite mee heeft is 10 bit 8K60 HDR AV1 afspelen op mijn 8K tv. Hij trekt het, maar ook alleen met hardware decoder vloeiend waarvan GPU decoder op zo'n +80% zit. Als er achtergrondtaken lopen kan dat stotteringetjes veroorzaken. Waarschijnlijk te verbeteren met toekomstige GPU drivers en/of een lichtere decoder.
Ik heb een Crucial SSD erin zitten, dit werkt wel naar behoren.AlterEgo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:05:
Ik heb een Minisforum Venus UM480 XT. Ik dacht daar een harddisk in te prikken, om erachter te komen dat een 9.5 mm hoge disk tegen het ssd koellichaam vastloopt en dus echt niet past.
Doe er je voordeel me.
T is een top dingetje, maar ik denk wel nog een keer na voordat ik een MinisForum PC ga kopen. Dan liever een beter merk, met iets meer ondersteuning. Als t nu nog niet stabiel was, had ik een poging gedaan hem te retourneren.
[ Voor 9% gewijzigd door - peter - op 30-12-2023 21:58 ]
Dank voor het delen! Zelf overweeg ik om een UM760 met de 7640HS aan te schaffen en daar 32GB DDR5 in te proppen.- peter - schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:57:
Ik heb nu een paar maanden een UM 790 Pro draaien bij mijn ouders. Nu op bios 1.09. Sinds 1.05 telkens resets gehad, en crashes. Nu het geheugen van 4800 naar 4000 gezet, en eindelijk is de pc weer een week nu stabiel.
T is een top dingetje, maar ik denk wel nog een keer na voordat ik een MinisForum PC ga kopen. Dan liever een beter merk, met iets meer ondersteuning. Als t nu nog niet stabiel was, had ik een poging gedaan hem te retourneren.
Enige idee wat de reboots veroorzaakt, temperatuur misschien?
Ik ben wel een beetje technisch onderlegd maar ook weer geen pro, dus ben bij het lezen van dergelijke verhalen toch een beetje huiverig tbh.
[ Voor 30% gewijzigd door - peter - op 31-12-2023 10:28 ]
Mijn um790 draait nu 5 maanden stabiel met een G.Skill kit van 64 GB DDR5-5600… geen blauwe schermen of resets gehad tot op heden. Het kan dus wel goed werken misschien een geval van combinatie van geheugen en um790 wat niet goed rijmt. Gezien de ellende van andere eigenaren met de laatste bios update heb ik deze zelf pas 2 weken gelden bijgewerkt.- peter - schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:27:
Ik vermoed niet de temperatuur. Meer dat t systeem gewoon t geheugen niet goed ondersteund op hogere snelheden. Al is 4800 nog niet eens zo hoog, gezien t ook 5xxx zou ondersteunen. T geheugen is ook niet erg exotisch. Maar goed, t is niet om te gamen verder, dus nu prima.
Exact het zelfde probleem gehad en we zijn zeker niet de enige, ik heb d.m.v. een script de C6 state uitgeschakeld en heb sindsdien (nu ruim twee weken) geen enkele crash meer gehad, zeker niet de meest subtiele oplossing maar het werkt voor mij tot zover wel.- peter - schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:57:
Ik heb nu een paar maanden een UM 790 Pro draaien bij mijn ouders. Nu op bios 1.09. Sinds 1.05 telkens resets gehad, en crashes. Nu het geheugen van 4800 naar 4000 gezet, en eindelijk is de pc weer een week nu stabiel.
Op het discord forum is hier meer info over te vinden
zie https://discord.com/chann...36320/1184898033146679336
Ik ben geïnteresseerd in een mini pc met leuke specs voor max. €500 en kwam zo bij Minisforum terecht. Idee was een barebone kopen, er 32GB + SSD in te prikken en W11 te installeren. Echter heb ik 0 ervaring met zelf een pc bouwen, dus een beetje spannend vind ik het wel. Wat als het toch niet draait zoals gehoopt, is er dan voldoende -begrijpelijke- support te vinden?
Die dingen worden erg heet en kan ook 1 van de (mede) oorzaken zijn.
Wellicht is er plek genoeg voor een koeler erop.
Ik heb net een paar dagen mijn UM760 binnen uit Duitsland (snel!) en het er het volgende ingeprikt:KabouterTilly schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:21:
Dank voor het delen! Zelf overweeg ik om een UM760 met de 7640HS aan te schaffen en daar 32GB DDR5 in te proppen.
Enige idee wat de reboots veroorzaakt, temperatuur misschien?
Ik ben wel een beetje technisch onderlegd maar ook weer geen pro, dus ben bij het lezen van dergelijke verhalen toch een beetje huiverig tbh.
uitvoering: Lexar NM710 2TB
uitvoering: G.Skill Ripjaws F5-4800S3434A16GX2-RS
En dit draait goed voor mij. Ik merk geen gekke dingen.
Ik lees ervaringen dat mensen wel geholpen worden vanuit Duitsland als er wat mankeert aan het apparaat. Zo was er een eigenaar die een nieuwe fan unit kreeg toegestuurd bv.KabouterTilly schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:58:
Als ik het zo lees online verschillen de ervaringen met de UM760/790 dus flink. Klopt het dat de support vanuit Minisforum ook niet je van het is?
Ik ben geïnteresseerd in een mini pc met leuke specs voor max. €500 en kwam zo bij Minisforum terecht. Idee was een barebone kopen, er 32GB + SSD in te prikken en W11 te installeren. Echter heb ik 0 ervaring met zelf een pc bouwen, dus een beetje spannend vind ik het wel. Wat als het toch niet draait zoals gehoopt, is er dan voldoende -begrijpelijke- support te vinden?
Verder is installatie redelijk recht toe recht aan… geheugen en ssd er in en dan kun je een OS installeren. Evt hebben ze op de site een windows iso die gebruikt kan worden waar diverse drivers al in zijn verwerkt.
Je zou ook een versie kunnen kopen met geheugen en ssd er al in evenals het os voorgeinstalleerd.
De fan onderin de um790 houdt de temps van de ssd onder controle naast de directe connectie met het metalen deel van de behuizing.snah001 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:00:
Monitor ook eens de M2-SSD temperatuur.
Die dingen worden erg heet en kan ook 1 van de (mede) oorzaken zijn.
Wellicht is er plek genoeg voor een koeler erop.
Zelfde probleem met UM790 Pro, plus een 4K 60Hz-monitor waarbij hij maar 30Hz wil doen op 4K.- peter - schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:57:
Moet wel zeggen dat de reboots met het geheugen op 5600 voor BIOS 1.09 zeer frequent waren, nu met BIOS 1.09 ongeveer een keer per dag. Uiteraard nog steeds onaanvaardbaar. Ga geheugen opnieuw op 4000 moeten zetten, hopelijk stoppen de reboots dan ook.
Vandaag weer zo'n reboot gehad en sindsdien kan ook de externe HDD niet meer gemount worden in Windows 11 Pro. "S:\ is not accessible. The request failed due to a fatal device hardware error." Het ding is bijna 14 jaar oud, maar toch vreemd dat het weer net deze cursed Minisforum waarmee het probleem opduikt. Voor mij nooit meer Minisforum i.i.g.
[ Voor 16% gewijzigd door - peter - op 31-12-2023 17:08 ]
Ze hadden een gebruikersforum, https://bbs.minisforum.com (BBS wordt in het Chinees soms gebruikt als synoniem voor phpBB fora) , waarop gemotiveerde gebruikers hun ervaringen deelden en mekaar advies gaven omtrent oorzaken en workarounds. Hebben ze gewoon de stekker uitgetrokken, waarschijnlijk wegens te veel gedoe met forum spam.KabouterTilly schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:58:
Klopt het dat de support vanuit Minisforum ook niet je van het is?
BIOS, drivers en custom Windows ISO mag je ook downloaden gewoon vanaf een mediafire link. Voelt net alsof het 1998 is en je warez aan het downloaden bent wegens ontoereikend zakgeld, enkel ben je nu de groezelige buurten van het internet aan het opzoeken als officiële remedie om problemen op te lossen met een apparaat dat je legaal gekocht hebt.
Ik vroeg mij al af of het forum tijdelijk onbereikbaar was of dat dit definitief was. Bijzonder jammere ontwikkeling wel, al verwacht ik dat er via Discord of dit mooie platform nog genoeg kennis is om raad te plegen.EmbarrassedBit schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:17:
[...]
Ze hadden een gebruikersforum, https://bbs.minisforum.com (BBS wordt in het Chinees soms gebruikt als synoniem voor phpBB fora) , waarop gemotiveerde gebruikers hun ervaringen deelden en mekaar advies gaven omtrent oorzaken en workarounds. Hebben ze gewoon de stekker uitgetrokken, waarschijnlijk wegens te veel gedoe met forum spam.
Ik zeg altijd "meten is weten" en er zijn al genoeg gevallen bekend dat bij PC's met een M2-SSD deze defect raakt door de té hoge temperatuur tijdens stevig gebruik en als die te warm wordt geeft dat, naast de kans op defect raken, ook kans op andere problemen.DennisD1973 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:22:
De fan onderin de um790 houdt de temps van de ssd onder controle naast de directe connectie met het metalen deel van de behuizing.
Daar heb je gelijk in;snah001 schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:02:
[...]
Ik zeg altijd "meten is weten" en er zijn al genoeg gevallen bekend dat bij PC's met een M2-SSD deze defect raakt door de té hoge temperatuur tijdens stevig gebruik en als die te warm wordt geeft dat, naast de kans op defect raken, ook kans op andere problemen.
Als je bv niet het plastic van de thermalpads hebt verwijderd dan kan dat ook leiden tot temperatuur problemen... Deze zitten aan de binnenkant en zouden het contact moeten maken tussen de behuizing en de SSD. De onderste SoDimm heeft ook een koellichaam dat op de juiste wijze gemonteerd (= helaas vastgeplakt) moet worden. Beiden zorgen wel icm het fannetje er wel voor dat de temperatuur niet te hoog kan oplopen.
Mocht je eea willen testen dan kun je er ook voor kiezen de onderkant open te laten (kastje op zn zijkant) en kijken wat dat doet met de temps.
https://nl.easeus.com/sch...e-m2-ssd-temperatuur.html
- Ondersteund beide USB-C poorten data, of is de tweede alleen voor displayport?
- Welke data rate wordt ondersteund?
Ik kan dit niet zo snel uit de specs halen.
Het heeft idd met de hogere geheugen snelheden te maken, maar het gekke is dat dit probleem zich alleen voordoet in idle situaties bij browsen en tekstverwerken bijv. Als je de pc gaat belasten of zelfs voluit gaat belasten is er geen enkel probleem, dus heeft niets met hitte problemen van SSD of andere componenten te maken. Dit hebben ze juist bij deze nieuwe generatie aangepast t.o.v. van de vorige generatie de UM690. Het lijkt meer in het energiebeheer te liggen bij het automatisch terug klokken in idle waar de problemen ontstaan.- peter - schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:27:
Ik vermoed niet de temperatuur. Meer dat t systeem gewoon t geheugen niet goed ondersteund op hogere snelheden. Al is 4800 nog niet eens zo hoog, gezien t ook 5xxx zou ondersteunen. T geheugen is ook niet erg exotisch. Maar goed, t is niet om te gamen verder, dus nu prima.
Voor de rest een monster van een mini-pc. Real-time video bewerken is geen probleem en voor het eerst nu de AV1 hardware encoder gebruikt in Handbrake wat met 24fps real-time verliep
[ Voor 35% gewijzigd door gerwin01 op 17-01-2024 12:30 ]
Dat was ikDennisD1973 schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:20:
[...]
Ik lees ervaringen dat mensen wel geholpen worden vanuit Duitsland als er wat mankeert aan het apparaat. Zo was er een eigenaar die een nieuwe fan unit kreeg toegestuurd bv..
In de tussentijd had ik eind vorig jaar weer een nieuwe PC gekocht, dus als ik een nieuwe UM780XTX (barebone) binnen heb zit ik te denken om misschien te verkopen hier op Tweakers. Dus als er al geïnteresseerden zijn...
Oke, dat is dan niet zo'n goede service dan.... dacht dat ze dat netjes hadden afgehandeld bij jou.Nice Guy Eddie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Dat was ikEchter heb ik nooit een fan toegestuurd gekregen, die hadden ze steeds niet op voorraad. Nu heb ik mijn UM790PRO terug gestuurd. Deze hebben ze niet meer op voorraad en kan nu een UM780XTX krijgen.
In de tussentijd had ik eind vorig jaar weer een nieuwe PC gekocht, dus als ik een nieuwe UM780XTX (barebone) binnen heb zit ik te denken om misschien te verkopen hier op Tweakers. Dus als er al geïnteresseerden zijn...
Nu na goed driekwart jaar kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over de UM560XT t.o.v. de Intel NUC. De UM560XT is veel krachtiger en stiller, dan de Intel NUC. Wel besloten de Legend 840 PCIe Gen 4x4 NVMe SSD eruit te halen en te vervangen voor een Samsung 980 500GB PCI-e 3.0X4. Dan kan de PCI-e 4.0 X4 naar een nieuwere PC die ik heb, waar hij beter tot zijn recht komt. De UM560XT heeft mij nergens teleur gesteld. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je rubbertjes moet verwijderen en weer bevestigen om hem open te schroeven.Jumpman schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:59:
Hiervoor heb ik een Intel NUC8i3BEK (Intel i3-8109U processor) gehad, deze was behoorlijk stil bij normaal gebruik. Ook nog een Beelink S12 Pro (Intel N100 processor), deze was nog stiller en sneller, maar voor hetzelfde geld koop ik nu een AMD Ryzen 5 5600H, dus ik ben ook benieuwd.
De UM680 en UM690 zijn veel krachtiger en genereren meer warmte, dus ik hoop dat de UM 560 XT de 'sweet spot', tussen kracht en geluidsproductie zijn.
Geheugen dat ik gekocht heb: 32GB Kingston Fury 3200Mhz CL20 (2x 16GB) (was €59,90) en een Adata Legend 840 PCIe Gen 4x4 NVMe (4500MB's schrijven en 5000 MB's lezen) (was €44,20), al zal die dat niet halen, omdat de UM560 XT maar maximaal PCI Gen 3x4 doet.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
... en gaat over tot de orde van de dag
Heb gekozen voor de 32GB/512GB versie en deze aangekocht bij Amazon DE. 2 dagen na bestellen had ik hem thuis geleverd. 3u na ontvangen had ik alles van mijn vorige pc overgezet naar deze Minisforum.
Is best een stukje sneller dan mijn Dell Optiplex 7090 micro (i5-11500/16GB/256GB).
Hij is zeker wel niet stiller maar meer dan 1db verschil zal er wel niet tussen zitten.
Ik had eerst gekeken om een silent pc te maken met een Akasa case, maar ik vrees dat de techniek er nog niet klaar voor is zonder dat er toch een performance drop is. Misschien zijn we binnen enkele jaren wel zover.
Ik denk wel dat meer fabrikanten, ook A merken, in de toekomst zullen inzetten op mini pc's.
Ik heb een Full zit-sta bureau en heb aan de onderkant van mijn bureau een metalen frame gemonteerd waar hij tussen zit, hij past net! Eigenlijk zou hij de in de lengte of breedte voor mij best 10cm groter mogen zijn zodat er een grotere koeler in kon die minder toeren zou moeten draaien om dezelfde koeling te brengen maar dan met minder lawaai van een fan.
Iemand al ervaring opgedaan met een minisforum MS-01?
Het gaat me met name om de stabiliteit van het apparaat.
Als ik het apparaat ga aanschaffen wil ik het voorzien van Proxmox.
Incredible
uitvoering: Lexar NM710 1TB
uitvoering: Crucial CT2K16G56C46S5
Daarna Ubuntu 22.04 geïnstalleerd en tot nu toe geen enkel probleem tegengekomen, alles werkt out of the box (Netwerk, Wifi, Bluetooth, Audio). Het DDR5-5600 geheugen draait ook stabiel, met 8Gb als videogeheugen toegewezen. Alleen het AMD IPU device niet, maar dat is denk ik nuttiger voor laptops dus geen gemis. Het verbruik ligt rond 7.5-10W tijdens internetten en alles aan (Wifi, Bluetooth, Audio), bij het kijken van een 4K filmpje loopt dit op naar 15W. Spelletjes doe ik niet dus heb ik verder niet getest. Al met al niet verkeerd zo als thuiswerk computer
@jecowo : misschien eens kijken in het zuinige server topic, zo te zien zijn daar al ervaringen mee met de MS-01.
Ben hier ook wel benieuwd naar. Met een snelle zoektocht op het forum zie ik een paar posts voorbij komen in het Zuinige Sever topic. Net ook even gekeken op de pagina van Minisforum zelf. Als je nu bestelt dan worden ze eind maart ook pas echt verzonden.jecowo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:56:
Hi,
Zie het nog wel even aan.
Have you tried turning it off and on again?
Goede review! Zijn er mensen die overwegen om dit model/systeem te bestellen?
http://www.xbmcfreak.nl/
Daarover, heeft iemand het aangedurft om er 2x32GB in te prikken (icm laatste BIOS)? De geadverteerde 32GB max lijkt enkel een 'hier geven we support op' cap te zijn.
There is no real life, there is just AFK.
Ik heb de MS-01 besteld en hoop deze binnen een week of twee binnen te krijgen. Ik draai nu Proxmox op een UM790 maar deze unit is instabiel en herstart steeds na een paar dagen. Zodra de MS-01 binnen is, zet ik mijn workloads over en ga ik dat proberen.jecowo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:56:
Hi,
[ Voor 18% gewijzigd door lvmeijer op 24-03-2024 10:59 ]
Dank voor je reactie.lvmeijer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Ik heb de MS-01 besteld en hoop deze binnen een week of twee binnen te krijgen. Ik draai nu Proxmox op een UM790 maar deze unit is instabiel en herstart steeds na een paar dagen. Zodra de MS-01 binnen is, zet ik mijn workloads over en ga ik dat proberen.
ik verneem het graag als je Proxmox hebt draaien op de MS-01.
Incredible
Powersupply knippert groen wanneer aangesloten en is fel groen wanneer niet aangesloten en dan meet ie 19V.
Schijnt vaker voor te komen dus mailtje naar support zonet.
Ben benieuwd hoe snel dat opgelost gaat worden en wat de oorzaak is.
Alleen dat kleine fannetje voor je M2 en geheugen is een beetje irritant. Zag wat mooie projecten die een 120 mm fan erop knallen, maar dan wordt dat ding veels te hoog dus moet wat anders verzinnen.
Update:snah001 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:25:
Vanmorgen gaf de NAD9 van 11 maanden oud de geest, viel gewoon uit.
Powersupply knippert groen wanneer aangesloten en is fel groen wanneer niet aangesloten en dan meet ie 19V.
Schijnt vaker voor te komen dus mailtje naar support zonet.
Ben benieuwd hoe snel dat opgelost gaat worden en wat de oorzaak is.
Inmiddels de defecte NAD9 opgestuurd en krijg een nieuwe toegezonden.
Benieuwd hoe lang dat gaat duren voordat ik die ontvang want op de website staat dat ie uitverkocht is en op Amazon zouden er bij Minisforum nog 3 op voorraad liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door snah001 op 30-03-2024 15:21 ]
Nu mag ik wat anders uitzoeken als replacement en ze bieden de UM780XTX aan.
Daar kan ik mijn 2 SATA SSD's die ik netjes in de NAD9 kon inbouwen echter niet in kwijt en moet ik met een hub gaan werken.
Ik heb al een andere unit gevonden die voor mij als vervanger kan dienen en wel de NAB9.
Heb ze dat laten weten dus nu afwachten wat het antwoord is.
[ Voor 18% gewijzigd door snah001 op 02-04-2024 12:11 ]
Volgens mij kun je in die NAB9 ook maar 1 SATA drive in kwijt.snah001 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:38:
Update: Krijg een mailtje dat de NAD9 discontinued is (staan er wel op amazon.de 17 op stock maar geen barebone).
Nu mag ik wat anders uitzoeken als replacement en ze bieden de UM780XTX aan.
Daar kan ik mijn 2 SATA SSD's die ik netjes in de NAD9 kon inbouwen echter niet in kwijt en moet ik met een hub gaan werken.
Ik heb al een andere unit gevonden die voor mij als vervanger kan dienen en wel de NAB9.
Heb ze dat laten weten dus nu afwachten wat het antwoord is.
Minisforum wil mij nu een refund geven maar wel -10% omdat het apparaat 10 maanden in gebruik is geweest.
Ik heb ze netjes verwezen naar de kopersbescherming die er in de EU geldt en ze moeten gewoon óf een nieuwe leveren óf 100% geld retour.
Heb nu aangegeven 100% retour te willen ontvangen cfm de wetgeving en heb inmiddels op de Duitse Amazon een nieuwe besteld die morgen moet arriveren.
Heb dat ding gewoon nodig hier thuis.
Gaat die over 1 jaar ook weer kapot dan zie ik weer verder en dan heb ik er weer 2 jaar garantie op.
[ Voor 13% gewijzigd door snah001 op 03-04-2024 08:14 ]
De vervangende NAD9 gekocht op Amazon.de binnengekregen.
Was helaas geen barebone dus heb nu geheugen 32GB en M2-ssd 512GB over.
Ff het geheugen en de 2 ssd's ingebouwd en startte meteen goed op.
Ook bij deze werkt de BT niet net als bij de vorige (wil niet pairen). Bios is veel nieuwer en power supply is ook anders, nu vierkant van vorm.
Als het goed is krijg ik het geld terug van de defecte NAD9van Minisforum.
[ Voor 10% gewijzigd door snah001 op 04-04-2024 23:20 ]
Nieuwe NAD9 is een slag sneller dan de vorige (defecte).
Opstarten tot inlog vanaf Minisforum logo is nu 5sec. en dat was met de vorige 35 sec..
Wel heb ik nog steeds af en toe last van dat ie de bootsector niet herkend.
Repareer ik die dan met tools van Hiren dan is het weer een tijdje in orde.
Vermoed dat de Kingston FURY Renegade 2 TB M2-SSD niet helemaal lekker is omdat die mee is gegaan naar de nieuwe NAD9.
Even in de gaten houden i.v.m. garantie.
sfc/scannow
ingebouwde System File Checker van windows, met bovengenoemde commando repareert hij ook automatisch
Je kunt ook herstarten naar het herstelscherm en daar de probleem oplosser zijn werk laten doen maar die kreeg het niet voorelkaar.
Hiren geboot vanaf een USB stick en daar de tools gebruikt om de bootpartitie te herstellen en dat werkte.
Maar om de een of andere reden herhaalt het niet booten zich na een tijdje dus verdenk ik de M2-SSD ervan bij het afsluiten niet goed alles weg te schrijven hetzij de corruptie te veroorzaken.
Met tegenzin bij Amazon bestellen is toch wel prettiger dan 2 weken wachten zonder verzendbevestiging.
De WD770X 2TB en 32GB Corsair 4800MT zijn al binnen.
Ben van plan deze als thin client thuis te gebruiken. Minder stroom dan een krachtige GPU en custom loop laten idlen de hele dag zeg maar. En wel zo netjes om werk en privé helemaal apart te houden, nu ik een baan zonder laptop heb. (technisch gezien met, maar ik neem em liever niet mee)
Begreep alleen wel van dit model dat je beter USB-C (4.0) kon gebruiken ipv de HDMI voor 4K over de 60hz.
Even afwachten of m'n LG scherm dit ook werkelijk kan hebben, Thunderbolt 4 werkt, maar via AMD GPU over USB4.0? Geen idee...