Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 16:04
DennisD1973 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Dit is met heathsink op de onderste dimm en het fannetje onderin aan. Zonder fannetje gebeurt dat ook maar dan gaat het sneller naar de 80+…
Neem aan dat jouw bovenste dimm ook vast/geplakt zit aan de heatsink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 22:44
Heb UM790 woensdag binnen gekregen. Werkt prima onder Windows 11 en Ubuntu. Heb barebone versie. Het enige rare was dat mijn 2.4ghz devices een storing hadden op t moment dat ik de minipc via wifi gebruikte. Het kan toeval zijn maar ik vertrouw die killer kaart niet zo. Mogelijk dat ik m vervang door een gewone Intel. Hoe dan ook, t is een mooi apparaatje, superstil hier en mn ouders gaan er vast blij mee zijn.

Heb m ook op USB C van mn monitor als voeding aangesloten en dat ging perfect. Adapter nog niet geprobeerd.

Enige 2 nadelen: voetjes hebben geen gaatje voor schroef. Dus die moet je lospeuteren van de lijmverbinding wil je m openen.
Geen USB C poort achterop. Sluit toch handiger aan als je de voeding via USB C wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-06 13:05
ErikT5952 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Neem aan dat jouw bovenste dimm ook vast/geplakt zit aan de heatsink?
Klopt inderdaad; wel iets om goed te checken dat het past. Ik had eerste de heatsink vastgeplakt op de onderste dimm, maar dan past de bovenste dimm niet meer :-( . In de handleiding staat een instructie hoe je het goed moet doen zodat het wel past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT5952
Ik had hem in eerste instantie ook net iets te laag geplaatst op de onderste. Daarna nog eens gedaan en een paar mm naar boven gezet zodat het nu goed zit. Gelukkig de eerste keer niet meteen hard aangedrukt zodat het makkelijk los ging. Had al m'n twijfels of het zou passen maar wilde hem ook niet te hoog plaatsen ivm de krappe ruimte in het kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
ErikT5952 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:39:
Ik had hem in eerste instantie ook net iets te laag geplaatst op de onderste. Daarna nog eens gedaan en een paar mm naar boven gezet zodat het nu goed zit. Gelukkig de eerste keer niet meteen hard aangedrukt zodat het makkelijk los ging. Had al m'n twijfels of het zou passen maar wilde hem ook niet te hoog plaatsen ivm de krappe ruimte in het kastje.
En hoe is bij jou de warmte ontwikkeling?

Idle zijn mij DIMMS rond de 30 graden (onderste iets hoger, bovenste iets lager). Maar loopt wel op als ik een stress test doe met Aida64... kan dan naar de 85 graden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
DennisD1973 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

En hoe is bij jou de warmte ontwikkeling?

Idle zijn mij DIMMS rond de 30 graden (onderste iets hoger, bovenste iets lager). Maar loopt wel op als ik een stress test doe met Aida64... kan dan naar de 85 graden gaan.
Nog niet bekeken, zal ik zondag einde dag of anders volgende week gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

ben

Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:03:
Gisterenavond de UM790 pro uitgeprobeerd en Win11 pro geinstalleerd.

Kreeg enkel in apparaatbeheer de "Controller voor PCI-gegevensverzameling en signaalverwerking" nog niet werkend (wat het ook is...?). Ook niet na verwijderen en herinstalleren drivers.

Verder werkte de Wifi volgens mij perfect. Komt misschien omdat mijn Wifi router ook Intel hardware is.

Bluetooth connectie viel inderdaad wat tegen en waar ik ook last van had is dat mijn draadloze muis stotterde terwijl dat bij mijn vorige computer geen probleem was (de ontvanger zit op exact dezelfde plek).

Verder enige game die ik even getest had voor de framerate was American Truck Simulator op Ultra settings (150% scaling) op mijn 1440p monitor. Dit kwam op ongeveer 40-50 fps. Mijn vorige computer met een RX580 kwam op 80 fps.

Misschien dat ik de boel vanavond opnieuw installeer om de "Controller voor PCI-gegevensverzameling en signaalverwerking" werkend te krijgen...
Ik had ook hetzelfde probleem met de “Controller voor PCI- gegevensverzameling ……”, zie ook mijn eerdere post maar na het installeren van de AMD drivers (ook die voor de IGPU) van de minisforum site was het probleem verholpen, je kan daarna gewoon de originele (en nieuwere) drivers van de AMD site eroverheen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben

ben

Na de schone Windows installatie van gisteren heb ik vandaag wederom geregeld random crashes.
Doe nu nog 1 poging met een schone installatie maar dan zonder gebruik te maken van de eigen minisforum drivers en anders gaat ie maar retour afzender.
Echt balen want voor de rest is het een geweldig apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Bedankt iedereen voor de reacties. Het installeren van alle drivers is nu gelukt (inderaad, ook de AMD_gfx driver installeren).

Wat betreft de Wifi, die is echt retestrak bij mij op de 5ghz :P Mijn internetverbinding is 100/100mbit en zit op ongeveer 10-15 meter afstand van mijn router. Ontvangst in Windows is alle streepjes, met af en toe een minder. Speedtest gaf 100 mbit up en down in de test. Ik draai Wifi AC op kanaal 140 (dus alleen 20mhz). Wel heb ik het gevoel dat de Wifi stoort op mijn logitech muis ontvanger, dus daar moet ik nog wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:37
ben schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:49:
Na de schone Windows installatie van gisteren heb ik vandaag wederom geregeld random crashes.
Doe nu nog 1 poging met een schone installatie maar dan zonder gebruik te maken van de eigen minisforum
Op mijn UM690 ben ik zeer tevreden over nobara project linux [een special game modded fedora]

Out of the box werd alles herkend en het enigste waar ik tegen aanliep was een GPG key error
maar dat staat vermeld op de website, 2x een code invoeren in de terminal en klaar is het beestje.

https://www.youtube.com/watch?v=DfLiugL_ZOQ :9

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Vooralsnog heb ik nog geen problemen ervaren met mijn Barebone UM790Pro. Ik draai hem op balanced vanuit de Bios, anders blaast het fannetje wel irritant. Fan control doet ook helemaal niets.

Nu rustig alles aan het installeren. Ik heb 2 PCI devices die niet gevonden worden, maar ik merk verder geen beperkingen hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
burnoutpc schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:56:
Vooralsnog heb ik nog geen problemen ervaren met mijn Barebone UM790Pro. Ik draai hem op balanced vanuit de Bios, anders blaast het fannetje wel irritant. Fan control doet ook helemaal niets.

Nu rustig alles aan het installeren. Ik heb 2 PCI devices die niet gevonden worden, maar ik merk verder geen beperkingen hierdoor.
Bedankt voor de tip over het fannetje 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben

ben

Het lijkt erop dat GTR 7 pro van Beelink met dezelfde chipset het zelfde probleem heeft met random crashes
zie https://forum.bee-link.co...320&extra=page%3D1&page=1

Maar het blijft een vreemd probleem, heb een duurtest gedaan met Forza horizon 5 waarbij ik een "replay" 9 uur lang (zonder problemen) hebt laten draaien, daarna een filmje afgespeelt waarbij het syteem binnen een kwartier crashte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebfoto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 07:07
Ola all,

Mijn configuratie draait stabiel, ik heb geen van de problemen zoals eerder genoemd met mijn 790pro.
Config:
- barebone 790pro
- 1x 2TB samsung 970 evo plus
-1x 500gb samsung 970 evo
-32gb crucial sodimm ddr5

Ik heb eerst windows 10 geinstalleerd ( daar had ik een licentie voor). Daarna de Minisforum drivers voor AMD geinstalleerd. Daarna de windows11 update en de laatste AMD drivers voor de GPU. Alle apparaten worden herkend.
Enige punt is nog dat mijn Adobe Lightroom 12.4 vastloopt ( krijg een foutmelding)op de AMD driver als ik masks wil selecteren. Dat is echter een bekend probleem inmiddels en naar ik aanneem over enige tijd wel opgelost. hetzij via Adobe of anders AMD. Adobe Lightroom 11 werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Ebfoto op 06-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Hier vooralsnog ook geen problemen met mijn UM790Pro

1x 1TB WD Black NvME
2x 16GB Kingston Fury 5600 ram

Nog geen intensieve dingen gedaan, maar met regulier gebruik is die prima tevreden zo. Zal nog blijken wat die doet met zwaarder photoshop werk enz, maar vooralsnog alles ok.
--

Wifi is niet rete snel, maar ook niet heel slecht. Ik krijg zo'n 300 a 400mbit doorvoer op een gigabit verbinding, maar ik zit wel bijna naast de router.

[ Voor 21% gewijzigd door burnoutpc op 06-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:00
Erg tevreden ook met mijn UM790Pro.

Heb wel de fan aan de onderkant losgekoppeld. Hoewel hij volgens mij niet snel draaide maakte hij bij mij een vervelend snerpend geluid. Nu is de UM790 praktisch onhoorbaar.

Heb wel 2 manco's. 1) Zo af en toe wordt mijn monitor die aan USB4 hangt, niet wakker na een reboot. Ik hoor dan wel geluid via de monitor, dus er is in zekere mate verbinding echter geen beeld. Geen idee waar dit door komt. Ik los het dan op door tijdelijk met een verloopje de HDMI aansluiting te gebruiken.

2) Ik heb een Samsung 990 PRO 2 TB geplaatst. Deze haalt echter lang niet de verwachte performance qua IOPS/Random reads/Random writes. Geen idee waar dit aan ligt. Heb de laatste Samsung firmware erop staan. Magician geeft aan dat de interface PCIe Gen 4x4 is. Ik heb beide PCIe sloten geprobeerd.
Iemand ervaringen met deze drive in de UM790 Pro?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-B79jClghe8FYWbt0528jIFwZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUylSSjqezKiwucolXbWFQHM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlVz_QTkZjZMTVH25VsL-sIaXCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZu9okXQUzQXgijEAjlSlP5P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FNj-79mwYm4ipahV_V4CpTo13Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqC3flvMgccpU8BtKlwwZCtq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWoBwAWxXM0DBbNhmguzYHplj2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pjt8FK0knI6ho4c6D48JegM1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfGRMH2EzTQ9DK8rU45cp_KlD9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UbTgXhdkHoc5D1hzSqDfdAHm.png?f=user_large

WD Black 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
GESTOTTER OP GELUID

Ik heb in eerste instantie de Intel Killer Performance Suite geinstalleerd. Vervolgens weer verwijderd en andere drivers geladen voor Bluetooth etc. Giga gestotter op mn bluetooth koptelefoon. Vervolgens weer de Killer performance suite geinstalleerd en problemen weg!

Aanrader dus om de drivers vers van Intel te pakken voor de UM790Pro

/Misschien handig om soortgelijke tips in de OP te plaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door burnoutpc op 06-08-2023 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08
Hier wat info over de Gk3 Pro N100.

Dit is een low-power mini-PC. Er staat hier veel over high-performance PCs. Dat is deze niet.
De processor N100 is gloednieuw en gebaseerd op de nieuwe Energy Efficient cores van Intel (ze mixen performance en EE-cores in hun laptop en desktop PCs). Het is een 4-core processor. Hij heeft een UHD graphics 600 aan boord, met 2 HDMI uitgangen.
Wifi is ingebouwd.

Kost €150 uit China, en dat is inclusief 8GB, 256GB flashdrive, en Windows 11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mu8q7SrqwhzpEGHky4_eYr6Lp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13foArmyUIFNAyCF50fLyEAr.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit ruimte in voor een extra 2.5" drive. Echter ik vind dat hij best warm wordt dus ik stop er geen extra electronica in. Ik heb de extra drive in een externe behuizing via de USB draaien.
Als de PC warm wordt gaat er een kleine ventilator draaien.
Het Bios is zeer uitgebreid, zelfs de powerlevels en step-up levels van de CPU zijn in te stellen.

Hij draait op 12V, helaas niet op USB-C. Er zitten 4 USB poorten op.
Er zijn ook varianten met 2.5Gb ethernet en zelfs met 2 ethernet poorten.
Je kunt ze in verschillende configuraties met Ram en SSD kopen. Ik kan ze niet vinden zonder Windows.

In rust gebruikt hij 4 à 5 Watt. Onder last normaliter 14 Watt en hij kan pieken tot 22 Watt.
Deze waarden zijn allemaal met een extra 2.5" harddisk op de USB poort.

Ik heb er Debian headless opgezet, dat ging heel vlot. Ik moest even googelen voor een "recoverable PCI error" die ik in de dmesg-logs zag. De oplossing was een kernel-parameter in /etc/default/grub: pci=nommconf

Hij draait probleemloos en vlot docker, precies waar ik hem voor gekocht heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarquin op 07-08-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 20:48
Tarquin schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:57:
Hier wat info over de Gk3 Pro N100.

Dit is een low-power mini-PC. Er staat hier veel over high-performance PCs. Dat is deze niet.
De processor N100 is gloednieuw en gebaseerd op de nieuwe Energy Efficient cores van Intel (ze mixen performance en EE-cores in hun laptop en desktop PCs). Het is een 4-core processor. Hij heeft een UHD graphics 600 aan boord, met 2 HDMI uitgangen.
Wifi is ingebouwd.

Kost €150 uit China, en dat is inclusief 8GB, 256GB flashdrive, en Windows 11.

[Afbeelding]

Er zit ruimte in voor een extra 2.5" drive. Echter ik vind dat hij best warm wordt dus ik stop er geen extra electronica in. Ik heb de extra drive in een externe behuizing via de USB draaien.
Als de PC warm wordt gaat er een kleine ventilator draaien.
Het Bios is zeer uitgebreid, zelfs de powerlevels en step-up levels van de CPU zijn in te stellen.

Hij draait op 12V, helaas niet op USB-C. Er zitten 4 USB poorten op.
Er zijn ook varianten met 2.5Gb ethernet en zelfs met 2 ethernet poorten.
Je kunt ze in verschillende configuraties met Ram en SSD kopen. Ik kan ze niet vinden zonder Windows.

In rust gebruikt hij 4 à 5 Watt. Onder last normaliter 14 Watt en hij kan pieken tot 22 Watt.
Deze waarden zijn allemaal met een extra 2.5" harddisk op de USB poort.

Ik heb er Debian headless opgezet, dat ging heel vlot. Ik moest even googelen voor een "recoverable PCI error" die ik in de dmesg-logs zag. De oplossing was een kernel-parameter in /etc/default/grub: pci=nommconf

Hij draait probleemloos en vlot docker, precies waar ik hem voor gekocht heb.
Ik heb een N100, 16GB en 1 TB sinds februari/maart in gebruik. Top apparaat, zeker om 24/7 aan te hebben en voor browsen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
Jumpman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 06:47:
[...]

Ik heb een N100, 16GB en 1 TB sinds februari/maart in gebruik. Top apparaat, zeker om 24/7 aan te hebben en voor browsen.
Ik ook sinds mei de 8Gb/256Gb variant. Behuizing is van plastic en wordt best warm, maar draait verder prima als SQL Server DBMS. Met een actie kunnen kopen voor 125€, geen geld voor dit mini pctje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 01-06 18:08
Oh ja, dat vergat ik nog te zeggen omdat ik hem als servertje gebruik.
Als Windows-PCtje is hij super. Ik heb Windows erop laten staan voor het geval dat.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:22
Kwam er achter dat v.w.b. het bios ik voor mijn NAD-9 3 versies achterliep.
Bios dus ge-updated en het stroomverbruik is met gemiddeld 35W verminderd terwijl bij benchmarken geen verschil is te merken.
Ook de temp van de M2 SSD is gemiddeld 6 tot 8 graden lager.
Weet niet hoe maar werkt dus wel.

[ Voor 11% gewijzigd door snah001 op 10-08-2023 22:12 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• burnoutpc
Draai nu al een paar dagen met een UM790 Pro barebone en kan niet anders zeggen dan dat ik blij verrast ben. Toegegeven ik heb nog geen heel intensieve dingen gedaan als Photoshop, maar vooralsnog goed tevreden. Lekker stil. Snel. Geen gezeur met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Ik moet helaas moeten concluderen dat mijn UM 790 Pro's wifi ongeveer niet werkt. Krijg 25kB/s, terwijl er een Unify Pro 6 accespoint in de buurt hangt. MacBook op zelfde plaats trekt 300mbit+. 5ghz ziet ie niet eens en 2.4 GHz dus bedroevende snelheid. Onbruikbaar zo want er is geen lan outlet in de buurt.

Heb er een AX210 Intel kaartje in gezet, maar zelfde verhaal. Connectors van de antennes dubbel gechecked. Alles zit goed. Ook antennes omgewisseld. Nouja, alles wat een tweaker kan verzinnen.

Nu maar kijken wat de support erover te zeggen heeft.

Zijn er andere gebruikers die wel redelijke wifi ermee hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door - peter - op 12-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:42:
Ik moet helaas moeten concluderen dat mijn UM 790 Pro's wifi ongeveer niet werkt. Krijg 25kB/s, terwijl er een Unify Pro 6 accespoint in de buurt hangt. MacBook op zelfde plaats trekt 300mbit+. 5ghz ziet ie niet eens en 2.4 GHz dus bedroevende snelheid. Onbruikbaar zo want er is geen lan outlet in de buurt.

Heb er een AX210 Intel kaartje in gezet, maar zelfde verhaal. Connectors van de antennes dubbel gechecked. Alles zit goed. Ook antennes omgewisseld. Nouja, alles wat een tweaker kan verzinnen.

Nu maar kijken wat de support erover te zeggen heeft.

Zijn er andere gebruikers die wel redelijke wifi ermee hebben?
Dat is balen Peter; herinstallatie van Windows ook geprobeerd? Neem aan ook SSD in het andere slot dan die van bij de wifi gedaan? Hoe is de BT qua verbinding, ook problemen?

Ik hen ook de um790, maar verder stabiel qua Wifi en BT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Ik heb t op Ubuntu 23.04 ook geprobeert, live cd. Zelfde resultaat. Heb nu een usb adapter eraan gehangen en die pakt 170mbit. T is een 4 jaar oud ding, maar nu wel bruikbaar zo. Maar wil natuurlijk zonder kunnen.
Ik zal zonder de NVMEs eens proberen. Heb er 2 namelijk. Maar met livecd kan ik wel dan testen. Thanks voor de suggestie.

Goed om te horen dat t bij jou dan wel werkt. Dan is t niet inherent aan die UM 790.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:04:
Ik heb t op Ubuntu 23.04 ook geprobeert, live cd. Zelfde resultaat. Heb nu een usb adapter eraan gehangen en die pakt 170mbit. T is een 4 jaar oud ding, maar nu wel bruikbaar zo. Maar wil natuurlijk zonder kunnen.
Ik zal zonder de NVMEs eens proberen. Heb er 2 namelijk. Maar met livecd kan ik wel dan testen. Thanks voor de suggestie.

Goed om te horen dat t bij jou dan wel werkt. Dan is t niet inherent aan die UM 790.
Lees wel online dat er iemand is die denkt dat het door usb3 dongles kan komen, weet niet of je die hebt aangesloten verder? Voor wireless communicatie met bv een muis. Ik heb er 2 logitech dongles in, maar verder nergens last van…

Verder is alleen de bodem van plastic dus belangrijk dat de antennes door opgeplakt zijn. Ze hadden misschien beter externe antennes kunnen gebruiken op het apparaat…

Ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt bij mf… s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Ik heb een usb muis en een heel oud Logitech wireless keyboard. Zal die ook even loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:30:
Ik heb een usb muis en een heel oud Logitech wireless keyboard. Zal die ook even loskoppelen.
En geeft dat verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Ik heb t zonder die wireless keyboard geprobeerd, geen verschil. Alle NVME's eruit gehaald en (ook zonder wireless keyboard) in Ubuntu 23.04 speedtest gedraaid, Hielp ook niet. Heb de Killer Wifi er weer in gezet, alle drivers en software ervoor gedownload en geinstalleerd, maar ook daar in Win 11 geen resultaat. Ik vermoed dat de antenne's niet in orde zijn. Misschien een breuk of geen connectie ergens. Ook nog even de connectors heel hard aangedrukt, voor de zekerheid, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Ik heb t zonder die wireless keyboard geprobeerd, geen verschil. Alle NVME's eruit gehaald en (ook zonder wireless keyboard) in Ubuntu 23.04 speedtest gedraaid, Hielp ook niet. Heb de Killer Wifi er weer in gezet, alle drivers en software ervoor gedownload en geinstalleerd, maar ook daar in Win 11 geen resultaat. Ik vermoed dat de antenne's niet in orde zijn. Misschien een breuk of geen connectie ergens. Ook nog even de connectors heel hard aangedrukt, voor de zekerheid, maar helaas.
Balen man, je hebt in ieder geval wel alles gecontroleerd wat mogelijk is…

Denk ook dat het dan daar aan kan liggen.

Al wat gehoord van de klanten service?

Je zou nieuwe kabeltjes kunnen proberen, maar eigenlijk is het product gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
DennisD1973 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Balen man, je hebt in ieder geval wel alles gecontroleerd wat mogelijk is…

Denk ook dat het dan daar aan kan liggen.

Al wat gehoord van de klanten service?

Je zou nieuwe kabeltjes kunnen proberen, maar eigenlijk is het product gewoon niet goed.
Nee, verwacht niet iets in t weekend. Hopelijk kunnen ze bijv gewoon de onderkant vd 970 los opsturen. Dan ben ik m niet kwijt gelijk. Maar we gaan t zien. Kan nu met de adapter iniedergeval m gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Nee, verwacht niet iets in t weekend. Hopelijk kunnen ze bijv gewoon de onderkant vd 970 los opsturen. Dan ben ik m niet kwijt gelijk. Maar we gaan t zien. Kan nu met de adapter iniedergeval m gebruiken.
Precies; ik heb net nog een snelheidstest gedaan en ik zit rond de 450Mbit op enkele meters van mijn Wifi accespoint... dus jouw snelheid in Kb is echt niet goed hoor.

Maar mocht je wat horen laat het vooral weten, ben benieuwd hoe de klant ondersteuning is. Misschien kunnen ze vervangende wifi kabeltjes sturen oid.

[ Voor 4% gewijzigd door DennisD1973 op 13-08-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Zat zelf ook op 500+ mbit. Accespoint wel in dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
DennisD1973 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Precies; ik heb net nog een snelheidstest gedaan en ik zit rond de 450Mbit op enkele meters van mijn Wifi accespoint... dus jouw snelheid in Kb is echt niet goed hoor.

Maar mocht je wat horen laat het vooral weten, ben benieuwd hoe de klant ondersteuning is. Misschien kunnen ze vervangende wifi kabeltjes sturen oid.
Vandaag response. Blijkbaar bekend probleem:
We are sorry for this issue. We have also encountered many WiFi issues reported by 790 users recently. After verification, we found that it was due to the obstruction of the WiFi signal caused by the shell material, which prevented the use of WiFi and only allowed the use of LAN for network connection.
I'm sorry for this issue. Our temporary solution to this problem is to send a WiFi6 external network card to the customer through the after-sales department. I'm not sure if you can still consider it. If you are not willing to use an external network card, we will also contact the after-sales service to return or exchange for you.

Jammer, wel nette snelle tijdelijke oplossing. Hopelijk komt er dan een nieuwe revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Wat wordt er onder een "external network card" verstaan?
Een USB stick of zo?

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
snah001 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:42:
Wat wordt er onder een "external network card" verstaan?
Een USB stick of zo?
Ja, een usb adapter lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn NAD9 heeft ook een WiFi-performance om over naar huis te huilen. Als in KB's per seconde terwijl de laptop die ernaast staat op 350-500 Mbit verbindt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT5952
- peter - schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

Ja, een usb adapter lijkt me.
Hopelijk iets in deze geest:

https://www.asus.com/nl/n...ll-series/usb-ax55-nano//

Bij mijn is de WiFi ook niet zoals het zou moeten zijn, maar gemiddeld wel OK.
Gelukkig heb ik hem aan UTP hangen dus over de WiFi maak ik mij verder niet zo druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:33:
Mijn NAD9 heeft ook een WiFi-performance om over naar huis te huilen. Als in KB's per seconde terwijl de laptop die ernaast staat op 350-500 Mbit verbindt.
Mijn NAD-9 heeft ook problemen met BT, ziet alle apparaten wel maar pairen doet ie niet.
Laat het maar even zo (gebruik ik niet, wellicht in de toekomst met een wireless hoofdtelefoon) maar zal toch even een berichtje sturen naar de helpdesk.
Heb er 2x een BT adapter van Logitech in zitten: 1x voor de BT muis en 1x voor het BT toetsenbord.
Zou kunnen dat die storen en zonde dat Logitech die niet met 1 dongle kan verbinden want kost dus nu 2 poorten.

[ Voor 17% gewijzigd door snah001 op 14-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Vandaag response. Blijkbaar bekend probleem:
We are sorry for this issue. We have also encountered many WiFi issues reported by 790 users recently. After verification, we found that it was due to the obstruction of the WiFi signal caused by the shell material, which prevented the use of WiFi and only allowed the use of LAN for network connection.
I'm sorry for this issue. Our temporary solution to this problem is to send a WiFi6 external network card to the customer through the after-sales department. I'm not sure if you can still consider it. If you are not willing to use an external network card, we will also contact the after-sales service to return or exchange for you.

Jammer, wel nette snelle tijdelijke oplossing. Hopelijk komt er dan een nieuwe revisie.
Dat is dan best een design flaw, maar raakt kennelijk niet alle 790s… soort Kooi van Faraday of iets. Dus als je de mini aanzet ondersteboven met het lid er af of op zijn zijkant zou het wel moeten werken?

Wat ga je doen, akkoord met een externe adapter?

[ Voor 6% gewijzigd door DennisD1973 op 14-08-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
DennisD1973 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Dat is dan best een design flaw, maar raakt kennelijk niet alle 790s… soort Kooi van Faraday of iets. Dus als je de mini aanzet ondersteboven met het lid er af of op zijn zijkant zou het wel moeten werken?

Wat ga je doen, akkoord met een externe adapter?
Ja voor nu houd ik m en accepteer ik adapter. Hij is voor mn ouders en vervangt een grote pc kast. Ding ben ik zeer tevreden verder over. T is jammer maar wil m niet kwijt. En een oplossing hebben ze buiten dit nu ook niet op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Kreeg een antwoord op het niet goed werkende (wil niet pairen) BT deel:

Dear customer, hello.
This situation may be due to incompatibility. You have investigated the issue caused by the software, and the hardware can search for your Bluetooth object, which cannot be determined from other perspectives. Sorry, we can only determine that it is due to incompatibility.

Ben niet bepaald dom maar van dit antwoord kan ik geen chocola maken.
Overigens werkt de NAD-9 verder foutloos.

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 15-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
T is idd zon mini usb wifi adapter. Je koopt m zelf en krijgt m dan vergoed.
https://www.amazon.com/AS...-AX55-Nano/dp/B0BQ1DLLCM/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
Wil nog even mijn bevindingen delen sinds ontvangst van de UM790pro (bijna 2 weken in bezit).

Werking is goed, ook wifi doet het perfect. Bluetooth nog niet veel gebruikt, maar werkte verder wel.

Enige punt wat ik heb gemerkt is het volgende. Ik heb een 144hz monitor, die ik dus nu met HDMI aansluit. Echter met freesync kan die dan maar tot 120hz. Daarop merk ik vooral met videocontent dat er af een toe een micro storing optreedt op mijn monitor van zeg maar 1/100 van een seconde (een flits). Wel of geen freesync op 120hz maakt niet uit, ook andere kabel gaf zelfde probleem. Als ik de instelling op 144hz zet (dan alleen zonder freesync), dan heb ik er geen last van. Ook drivers opnieuw geinstalleerd, heeft ook niets verholpen. Ik vermoed daarom dat dit een driver issue is.

Verder dus wel tevreden met dit beestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
- peter - schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:03:
T is idd zon mini usb wifi adapter. Je koopt m zelf en krijgt m dan vergoed.
https://www.amazon.com/AS...-AX55-Nano/dp/B0BQ1DLLCM/
Het is een oplossing en er zijn gelukkig 4 usb A poorten…

Maar het is een exemplarisch probleem klaarblijkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 20:31
Heeft iemand ervaring of ESXi 8 goed installeert op een UM790 pro en de onboard netwerkadapter ook wordt herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb mijn Venus UM560 binnen en probeer de extra sata ssd te plaatsen, maar ik merk dat mijn standaard sata kabel niet past; geen ruimte. Dus aan de kant van de SSD zal een haakse 7 pins female moeten denk ik met aan de moederbord-kant een male aansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aovKU8pmZigONc3c_GzBIHXq8cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrs6vOdFTedZBoMazemeKWCd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor kabel heb ik daar nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 20-08-2023 20:29 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Mmmm, zit er dan geen aansluitkabeltje daar waar je de SSD moet plaatsen (even goed kijken want is maar heel smal)?
Was bij mijn NAD-9 gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25

P_Tingen

omdat het KAN

** doet doos nog een keer doorspitten en ... Tadaaa!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/einQel8eOt2b6pqmaZhxc4TadRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw9qbJx84BOAErmkxQSkeLKe.jpg?f=fotoalbum_large

(in my defense: er zat nog weer een klepje op de brede kant en het ding is ieniemienie)

[ Voor 12% gewijzigd door P_Tingen op 20-08-2023 20:52 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Top, gevonden.
Is ook maar héél klein zoals gezegd en zo zie je maar waar deze thread goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 22:00
Ik heb al een tijdje een 560XT en vind het fijn.

Ik vroeg mij af, heeft iemand al een keer de heatsink losgemaakt en de paste vervangen? Minisforum raadde het af om te doen, ik overweeg het, om het wat koeler te maken in de zomer. Heb redelijk wat ervaring wat gpu repasting dus lijkt mij geen probleem?

edit: gedaan. veel gedoe en buigend plastic. Voorbereiding van heatsink en rondom de 'die' lijkt allemaal erop dat het liquid metal was. schoongemaakt met gelid pasta geeft 4c betere temps lijkt? stress van mogelijk liquid metal verwijderen was het niet waard.

Stel dat je hem open wilt maken; je haalt de schroeven eruit en tilt hem omhoog aan de usb-a kant. zorg dat er geen clip op de usb poorten zit/rust, dat moet je even pielen.

[ Voor 41% gewijzigd door Chochomel op 25-08-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebfoto
Volgens mij zit de heatsink met liquid metal vast op de cpu, dat is wat anders dan koelpasta. Als het inderdaad liquid metal is lekker laten zitten.......evt op een andere manier extra koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 22:00
Ebfoto schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:18:
Volgens mij zit de heatsink met liquid metal vast op de cpu, dat is wat anders dan koelpasta. Als het inderdaad liquid metal is lekker laten zitten.......evt op een andere manier extra koelen.
De helpdesk zei dat mijn model zonder liquid metal was, anders zou ik inderdaad het lekker laten zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebfoto
Ola all,

Er zijn nieuwe (I)GPU drivers van AMD. Deze lossen mijn crashes van Adobe software ( LR en PP) op in mijn Minisforum UM790 pro met 7490HS

https://drivers.amd.com/d...nimalsetup-230819_web.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connick411
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik sta op het punt om een UM790 Pro te kopen om te monteren op Avid Mediacomposer (ik ben veel op de baan en wil dus compact kunnen werken op hotel etc.).

De aangeboden SSD capaciteit is echter ontoereikend voor mijn doeleinden dus ik zat te rekenen en kwam met een barebone model en zelf inprikken van DDR (4 x 16 GB) en SSD (2 x 2TB) uit op een nette totaalprijs van €973 omdat ik van de SSD's en het geheugen de btw kan aftrekken (van de barebone zelf niet want die komt uit HK).

Zou iemand mij aub de 2 volgende vragen kunnen beantwoorden?

vraag 1: Zijn deze geschikt qua specificaties om te gebruiken in dit model?

SSD: Kingston KC3000 2TB M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4
DDR: Kingston DDR5 SODIMM FURY Impact 2x16GB 4800 (2x)

vraag 2: als ik een barebone bestel; vervalt dan ook de Windows 11 pro licentie of kan die alsnog via het moederbord geactiveerd worden?

Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
connick411 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:44:

Er zitten twee SODIMM slots in die ieder maximaal 32GB kunnen bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Ik sta op het punt om een UM790 Pro te kopen om te monteren op Avid Mediacomposer (ik ben veel op de baan en wil dus compact kunnen werken op hotel etc.).

De aangeboden SSD capaciteit is echter ontoereikend voor mijn doeleinden dus ik zat te rekenen en kwam met een barebone model en zelf inprikken van DDR (4 x 16 GB) en SSD (2 x 2TB) uit op een nette totaalprijs van €973 omdat ik van de SSD's en het geheugen de btw kan aftrekken (van de barebone zelf niet want die komt uit HK).

Zou iemand mij aub de 2 volgende vragen kunnen beantwoorden?

vraag 1: Zijn deze geschikt qua specificaties om te gebruiken in dit model?

SSD: Kingston KC3000 2TB M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4

vraag 2: als ik een barebone bestel; vervalt dan ook de Windows 11 pro licentie of kan die alsnog via het moederbord geactiveerd worden?

Hartelijk dank!
Al eens naar de NAD-9 gekeken?
Daar kun je naast 1 M2-NVME geheugenstrip ook nog 2x een sata 600 SSD kwijt in de behuizing.
Scheelt je slepen met losse SSD's/HDD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebfoto

Hartelijk dank!
Ik heb een 790 pro barebone maar daar zit geen W11 licentie bij. Overigens bij de overige modellen ook niet hoor. Ja er staat W11 op maar je moet je eigen licentie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben

ben

Ebfoto schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:43:
[...]

Ik heb een 790 pro barebone maar daar zit geen W11 licentie bij. Overigens bij de overige modellen ook niet hoor. Ja er staat W11 op maar je moet je eigen licentie kopen.
Wanneer je een UM790pro met een ingebouwde SSD aanschaft zit daar gewoon een reeds geactiveerde windows 11 pro met licentie code op geinstalleerd dus die hoef je niet nog een keer apart aan te schaffen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Bij de downloads van het model op hun support site staat ook de windows 11 versie voor de UM790 Pro.
Weet alleen niet of dat een al geactiveerde versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:37
snah001 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:59:
Bij de downloads van het model op hun support site staat ook de windows 11 versie voor de UM790 Pro.
Weet alleen niet of dat een al geactiveerde versie is.
Je kan beter met de media creation tool de officieel ISO downloaden en deze gebruiken
voor de windows install en de drivers pakketten op de USB stick er nog bij plaatsen.
Die windows bestanden die minisforum aanbiedt daar heb ik toch mixed feelings over.

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buffalomac
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:18
Heb eindelijk bericht gekregen dat mijn UM790 Pro verzonden is vanuit hun magazijn uit Duitsland. Had het 64gb ram/1tb ssd model besteld op 6 juli voor €889. Inmiddels is de prijs op hun website gezakt naar €849. Ik heb dan ook een refund van €40 gekregen. Netjes van Minisforum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanfan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 10:02
buffalomac schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:26:
Heb eindelijk bericht gekregen dat mijn UM790 Pro verzonden is vanuit hun magazijn uit Duitsland. Had het 64gb ram/1tb ssd model besteld op 6 juli voor €889. Inmiddels is de prijs op hun website gezakt naar €849. Ik heb dan ook een refund van €40 gekregen. Netjes van Minisforum!
Wel een serieuze achterstand van minisforum precies :) Is blijkbaar bijzonder succesvol. Ook op reddit hebbn gebruikers lang moeten wachten op de UM790 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is de prijs zo bijzonder dat ze zo succesvol zijn? Bijna elk merk maakt toch dergelijke bakjes?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952

Ik heb dit setje er in Kingston Fury Impact KF556S40IBK2-64 5600 en werkt prima.
Durf niet te zeggen of de 4800 versie ook goed werkt. Misschien met wat aanpassen in de BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42

MvL

Heeft iemand het verbruik van de UM773 gemeten onder licht gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 20:04
Mijn Minisforum UM690 heeft het gisteren opgegeven (ik was Baldur's Gate 3 aan het spelen, en plots viel de pc uit).
Het groene ledje van de voeding knipperde (als ik de voeding uit de pc trok stopte het met knipperen en bleef vast groen).
Ik heb de klantendienst/helpdesk (support@minisforum.com) gemaild en ze zeggen dat dit vermoedelijk een moederbord probleem is - zou geregeld moeten worden via het normale after-sales proces.

Ik laat hier nog wel weten hoe vlot de support verloopt.

Wel jammer dat ik nu niet kan verder spelen met BG3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Wil die nog wel booten naar het Eufi bios?
Zo ja heb je de M2-SSD gecontroleerd en hoe warm/heet die geworden is?
Komt voor dat die defect raakt omdat die te heet geworden is vooral als de M2-SSD de systeemschijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
snah001 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:57:
Wil die nog wel booten naar het Eufi bios?
Zo ja heb je de M2-SSD gecontroleerd en hoe warm/heet die geworden is?
Komt voor dat die defect raakt omdat die te heet geworden is vooral als de M2-SSD de systeemschijf is.
Nee doet helemaal niets meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Heb ook al gelezen dat een andere voeding een van de oplossingen kan zijn.
Onder de arm nemen en shoppen waar je een vervanging kunt kopen is dan 1 van de oplossingen.
Lees ook hier:

https://www.reddit.com/r/..._wont_power_on/?rdt=59750

[ Voor 21% gewijzigd door snah001 op 04-09-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
'k heb antwoord gekregen dat ik 'm naar D'land moet opsturen en dat ze 'm gaan vervangen. Snel even een NVME enclosure gehaald om mijn SSD uit te lezen/te cleanen. Met de SSD was iig niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Heb je in de link ook gelezen dat iemand hem wel weer aan de praat gekregen heeft.
Die had alles los gegooid van wat er aan hing aan in/outputs zodat ie helemaal kaal was.
Daarna aangesloten en na een tijdje begon die het weer te doen en tot nog toe geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Even kort vermelden dat ik tot nu toe nul problemen heb met mijn UM790 Pro met Win11 Pro en het volgende RAM en SSD.
https://tweakers.net/pric...pact-kf556s40ibk2-32.html
https://tweakers.net/pric...8/wd-black-sn770-2tb.html

Zowel games, video, furmark en prime95 draaien prima stabiel met de meegeleverde bios versie 1.04.
De enige relevante wijziging die ik daar gedaan heb is het videogeheugen "vast zetten" op 8GB.
Als ik dat niet deed bij mijn andere Morefine 6900HX had ik binnen 5 minuten vastlopers in games.

Ergens ben ik een beetje huiverig voor de meegeleverde voeding, ookal voelt deze degelijk aan.
Ik gebruik nu een andere 19v voeding die wel alle bekende keurmerken heeft (komt van een merk-laptop)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
Er is een Bios update voor de UM790 pro, versie 1.07
https://www.minisforum.co.../support/page/download/79
(disclaimer: op eigen risico installeren ;) )

Misschien probeer ik 'm vanavond te installeren. Heb zelf nog last van flickering op 120hz hdmi (op mijn 144hz monitor). Op 144hz geen problemen, maar dan heb ik geen freesync op mijn monitor, die gaat met hdmi alleen tot 120hz.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
*          BIOS Release Notice          *    
Release Date:
    2023/09/01

BIOS Version:
    1.07

BIOS Checksum:
    8209

BIOS Description:
     1.Update GOP 3.8.3
     2.Fixup MS auto wakeup if WOL dis
     3.Fixup UMA size to small in auto mode    
     4.Fixup DMI can't write after enable secure flash
     5.Fixup wifi is removeable device after update PI 1.0.0.2
     6.Rollback PI 1g mem FW to fixup reboot issue if play vedio with 8K/4K 144HZ LCD after update PI 1.0.0.2 
     7.Fixup S4 hang Post logo if connect 4 LCD to display after update PI 1.0.0.2 
     8.Add IPU contol item
     9.Set system model to Venus series
     10.remove performance mode for 7640

Edit: Deze bios update heeft probleem met flickering nog niet opgelost bij mij helaas.

[ Voor 52% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 15-09-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
FatalError schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:41:

Ergens ben ik een beetje huiverig voor de meegeleverde voeding, ookal voelt deze degelijk aan.
Ik gebruik nu een andere 19v voeding die wel alle bekende keurmerken heeft (komt van een merk-laptop)
Kun je linkje plaatsen welke je nu in gebruik hebt?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Ik heb er een van het type ADP-120RH-B, Google maar ;)
Ze zijn vanaf zo'n 30 euro te vinden onder verschillende merken en labels.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben

ben

Nice Guy Eddie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:43:
Er is een Bios update voor de UM790 pro, versie 1.07
https://www.minisforum.co.../support/page/download/79
(disclaimer: op eigen risico installeren ;) )

Misschien probeer ik 'm vanavond te installeren. Heb zelf nog last van flickering op 120hz hdmi (op mijn 144hz monitor). Op 144hz geen problemen, maar dan heb ik geen freesync op mijn monitor, die gaat met hdmi alleen tot 120hz.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
*          BIOS Release Notice          *    
Release Date:
    2023/09/01

BIOS Version:
    1.07

BIOS Checksum:
    8209

BIOS Description:
     1.Update GOP 3.8.3
     2.Fixup MS auto wakeup if WOL dis
     3.Fixup UMA size to small in auto mode    
     4.Fixup DMI can't write after enable secure flash
     5.Fixup wifi is removeable device after update PI 1.0.0.2
     6.Rollback PI 1g mem FW to fixup reboot issue if play vedio with 8K/4K 144HZ LCD after update PI 1.0.0.2 
     7.Fixup S4 hang Post logo if connect 4 LCD to display after update PI 1.0.0.2 
     8.Add IPU contol item
     9.Set system model to Venus series
     10.remove performance mode for 7640

Edit: Deze bios update heeft probleem met flickering nog niet opgelost bij mij helaas.
Er zijn meer mensen met dit probleem maar dat schijnt wat ik begreep aan de HDMI kabel te liggen.
Zie ook https://bbs.minisforum.co...1-frl5-40g-frl6-48g.2803/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
FatalError schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:34:
Ik heb er een van het type ADP-120RH-B, Google maar ;)
Ze zijn vanaf zo'n 30 euro te vinden onder verschillende merken en labels.
Het Duitse bedrijf Leicke maakt voedingen van een goede kwaliteit en deze 120W 19V versie is voor 30 euro te koop bij Amazon:

https://www.leicke.eu/de/products/NT00331

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
Afgelopen weekend ook de BIOS update gedaan naar 1.07.
Na de update was het even zweten want hij bleef opstarten meteen naar de BIOS toe en niet meer naar Windows.
Wat bleek de RAID configuratie stond op Disabled na de update. Deze weer op Enabled gezet, opnieuw gestart en na wat drivers ge-update door Windows draaide hij weer goed.

Best een vervelende verassing maar goed hij doet het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
ErikT5952 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:38:
Afgelopen weekend ook de BIOS update gedaan naar 1.07.
Na de update was het even zweten want hij bleef opstarten meteen naar de BIOS toe en niet meer naar Windows.
Wat bleek de RAID configuratie stond op Disabled na de update. Deze weer op Enabled gezet, opnieuw gestart en na wat drivers ge-update door Windows draaide hij weer goed.

Best een vervelende verassing maar goed hij doet het weer.
Altijd even spannend zo’n update.

Heeft het ook nog voordelen/ features gehad deze update voor jou? En je draait met 2 SSDs in raid0? Wat zijn je snelheden schrijven/lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT5952
DennisD1973 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:21:
[...]

Altijd even spannend zo’n update.

Heeft het ook nog voordelen/ features gehad deze update voor jou? En je draait met 2 SSDs in raid0? Wat zijn je snelheden schrijven/lezen?
Was best spannend inderdaad ja ;)

Ik heb er nog niet zo gek veel mee gedaan daarna. Moet zeggen dat hij het op firmware versie 1.01 ook goed deed (voor wat ik er mee doe)

De schijven werken inderdaad in RADI0, 2x 2TB WD SN850X

Resultaten kun je hier zien:
https://gathering.tweaker.../list_messages/2185260/10

Gaat best lekker >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
ErikT5952 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:10:
[...]

Was best spannend inderdaad ja ;)

Ik heb er nog niet zo gek veel mee gedaan daarna. Moet zeggen dat hij het op firmware versie 1.01 ook goed deed (voor wat ik er mee doe)

De schijven werken inderdaad in RADI0, 2x 2TB WD SN850X

Resultaten kun je hier zien:
https://gathering.tweaker.../list_messages/2185260/10

Gaat best lekker >:)
Dat is best rap ja… pci-e 5.0x4 snelheden 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
Bios update voor um790 pro verhielp hier dat sommige usb sticks niet werden herkent! Wij zijn zeer tevreden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmbarrassedBit
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-04 04:50
Heb deze week een kant-en-klare UM790 Pro gekocht, moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet helemaal tevreden ben. Een frustratie is dat ik, als iemand die privé al 15 jaar niet meer met Windows werk, geen idee heb waar ik nu eigenlijk de drivers moet halen en hoe ik de BIOS moet updaten. Dat laatste heb ik uiteindelijk kunnen doen door een zip te downloaden en het bijgevoegde .bat-bestand uit te voeren als administrator (de Linux-gebruiker in me hangt een strop aan het plafond terwijl ik dit schrijf...), maar of dat de "juiste" manier was? Kan ik al dat "AMD Software: Adrenaline Edition" gedoe overigens negeren als niet-gamer, of heb ik dat nodig om de correcte grafische stuurprogramma's binnen te halen?

Van grafisch gesproken, op 3840x2160 haal ik overigens maximaal 30hz i.c.m. met mijn LG 27UD58. Superhoge refresh rates interesseren me niet, maar ik zou wel mijn nieuwe PC in 4K@60hz willen gebruiken. Dat lijkt me niet te veel gevraagd. LG 27UD58 ondersteunt 60 hz volgens de specs, en de HDMI-kabel die ik gebruik is degene die bij de UM790 Pro geleverd werd.

Nou ja en heb zonet m'n eerste spontane reboot gehad, ondanks het feit dat ik op de meest recente BIOS-versie zit (1.07).

Bijkomende vraag: ik wil testen of de reboot veroorzaakt werd door een slechte voeding. Ik heb een Belkin BoostCharge Pro 4-Port GaN Charger 108W die op een van z'n USB-C-poorten tot 65 watt levert. Kan ik die via een USB-C-naar-USB-C-kabeltje verbinden met de USB-4 USB-C-poort aan de voorkant van de UM790 Pro? Of zorgt dat voor vonken?

[ Voor 13% gewijzigd door EmbarrassedBit op 24-09-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT5952
EmbarrassedBit schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:55:
Heb deze week een kant-en-klare UM790 Pro gekocht, moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet helemaal tevreden ben. Een frustratie is dat ik, als iemand die privé al 15 jaar niet meer met Windows werk, geen idee heb waar ik nu eigenlijk de drivers moet halen en hoe ik de BIOS moet updaten. Dat laatste heb ik uiteindelijk kunnen doen door een zip te downloaden en het bijgevoegde .bat-bestand uit te voeren als administrator (de Linux-gebruiker in me hangt een strop aan het plafond terwijl ik dit schrijf...), maar of dat de "juiste" manier was? Kan ik al dat "AMD Software: Adrenaline Edition" gedoe overigens negeren als niet-gamer, of heb ik dat nodig om de correcte grafische stuurprogramma's binnen te halen?

Van grafisch gesproken, op 3840x2160 haal ik overigens maximaal 30hz i.c.m. met mijn LG 27UD58. Superhoge refresh rates interesseren me niet, maar ik zou wel mijn nieuwe PC in 4K@60hz willen gebruiken. Dat lijkt me niet te veel gevraagd. LG 27UD58 ondersteunt 60 hz volgens de specs, en de HDMI-kabel die ik gebruik is degene die bij de UM790 Pro geleverd werd.

Nou ja en heb zonet m'n eerste spontane reboot gehad, ondanks het feit dat ik op de meest recente BIOS-versie zit (1.07).

Bijkomende vraag: ik wil testen of de reboot veroorzaakt werd door een slechte voeding. Ik heb een Belkin BoostCharge Pro 4-Port GaN Charger 108W die op een van z'n USB-C-poorten tot 65 watt levert. Kan ik die via een USB-C-naar-USB-C-kabeltje verbinden met de USB-4 USB-C-poort aan de voorkant van de UM790 Pro? Of zorgt dat voor vonken?
Voor de zekerheid heb ik de specs van je monitor bekeken en inderdaad 3840 x 2160 @ 60 Hz moet hij aan kunnen. Weet niet of Windows de monitor heeft herkent als de juiste? Anders moet dat haast wel een videokaart driver issue zijn. Bij mij werkt de monitor ( Iiyama ) op 3440x1440 @100Hz via HDMI (zelf aangeschaft)
Zo'n driver softwarepack van AMD zou ik dan toch even draaien, dan heb je veelal betere drivers dan de standaard Windows drivers.

Vwb de voeding, dat zou moeten kunnen alleen zou ik ze logischerwijs niet tegelijk aansluiten ;)

Bios update heb ik ook zo uitgevoerd, ging prima behalve dat de RAID configuratie op disabled in de BIOS stond na de update.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikT5952 op 27-09-2023 16:22 ]

• EmbarrassedBit
ErikT5952 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:16:
Bij mij werkt de monitor ( Iiyama ) op 3440x1440 @100Hz via HDMI (zelf aangeschaft)
Bedankt. Kan je eens testen of je die 100Hz ook haalt met de door MinisForum bijgeleverde HDMI-kabel? Je zou denken dat die minstens HDMI 2.0 is, maar het staat nergens op.

Spontane reboots zijn verholpen door geheugen van 5600 naar 4800 te zetten. Niet ideaal, maar voorlopig goed genoeg.

• ErikT5952
EmbarrassedBit schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:07:
[...]

Bedankt. Kan je eens testen of je die 100Hz ook haalt met de door MinisForum bijgeleverde HDMI-kabel? Je zou denken dat die minstens HDMI 2.0 is, maar het staat nergens op.

Spontane reboots zijn verholpen door geheugen van 5600 naar 4800 te zetten. Niet ideaal, maar voorlopig goed genoeg.
Zal kijken of ik dat kan regelen voor je. Mijn UM790 staat een aantal meter bij de monitor vandaan, vandaan dat ik een andere/langere kabel d'r tussen hebben gedaan.

Ik zal bij mij ook eens de BIOS instellingen bekijken mbt de geheugen instellingen. Neem tenminste aan dat je dat daar aan hebt gepast? Wel vaag overigens als je een kant en klare koopt dat of de instellingen niet goed staan of het geheugen niet geschikt is voor dit apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikT5952 op 28-09-2023 15:42 ]

• EmbarrassedBit
Alvast bedankt :). De spontane reboots deden zich pas voor na het upgraden van de BIOS naar 1.07. Of misschien was het omdat de gfx drivers geupgrade waren naar 23.8.2. Ondertussen 23.9.3 en nog steeds hetzelfde probleem op dat punt. Volgens gebruikers op het MinisForum support forum heeft het te maken met het feit dat MinisForum met verschillende geheugenleveranciers werkt, en je nooit weet welke je krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
Ja dat zou natuurlijk best kunnen gezien de videokaart ook het interne geheugen kan gebruiken.
Ik heb er tot nu toe gelukkig geen last van gehad en heb de Kingston Fury SODIMM's in gebruik, 2*32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnoutpc
Ik draai nu al een goede maand met een UM790 en ik ben ontzettend tevreden. Heerlijke form factor, weinig geluid en snel zat voor alle hedendaagse applicaties, waaronder photoshop. In het begin was het even klieren met de drivers. Op Bluetooth hapert de geluidsverbinding nog wel eens, maar als je opnieuw connect dan is dat probleem verholpen.

Ik mis mijn micro-atx pc voor geen seconde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmbarrassedBit
Dat zal de oorzaak van de problemen niet zijn. Ze waren er al voor de updates, en Co-pilot heb ik onmiddelijk afgezet via Group Policy Editor.

Heb je ondertussen al eens de kans gehad om te testen of je met de door MinisForum zelf bijgeleverde kabel 4K @ 60 Hz of beter haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952
EmbarrassedBit schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Heb je ondertussen al eens de kans gehad om te testen of je met de door MinisForum zelf bijgeleverde kabel 4K @ 60 Hz of beter haalt?
Nog niet, helaas nog geen tijd voor gehad. M'n pc staat een eindje van de monitor af. Vandaar de andere/langere kabel er tussen gezet. Moet ff eea doen om de korte originele kabel aan te sluiten.
Laat je weten zodra het is gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT5952
EmbarrassedBit schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Gelijk maar ff gedaan, doet het ook goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0_-DYZoi8nnPOf1ErkqbxKKIc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7hcX5o61Nm6YStX7r2FnRlD1.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door ErikT5952 op 10-10-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmbarrassedBit
ErikT5952 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Gelijk maar ff gedaan, doet het ook goed.

[Afbeelding]
Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT5952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:47

Sebazzz

3dp

Wat is de doorlooptijd van een bestelling bij Minisforum? Ik heb een paar dagen geleden een bestelling geplaatst, maar nog geen indicatie van verzending gehad (zelfs geen trackingcode die dan misschien pas een paar weken later actief wordt).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
Sebazzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:34:
Wat is de doorlooptijd van een bestelling bij Minisforum? Ik heb een paar dagen geleden een bestelling geplaatst, maar nog geen indicatie van verzending gehad (zelfs geen trackingcode die dan misschien pas een paar weken later actief wordt).
Bij mij werd het ineens geleverd….

Weet niet of jouw bestelling uit Hong Kong of uit Duitsland moet komen? HK was bij mij een week of 3/4…. Had de levering niet verwacht en de website gaf ook helemaal niets aan. Behalve dan dat de status op aflevering ging een week na ontvangst 🙄
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste