Zo heb ik ook een 4K LG monitor aangesloten op m'n UM773 met een kabeltje dat daarvoor bedoeld is, en dat werkt prima.djunicron schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:35:
Begreep alleen wel van dit model dat je beter USB-C (4.0) kon gebruiken ipv de HDMI voor 4K over de 60hz.
Even afwachten of m'n LG scherm dit ook werkelijk kan hebben, Thunderbolt 4 werkt, maar via AMD GPU over USB4.0? Geen idee...
Update NAD9 retour:
Vandaag al geld terug ontvangen, echter -10% omdat ik hem 9 maanden in gebruik had.
Wat natuurlijk niet mag vlgs de wet en heb ze dat ook medegedeeld maar ga maar eens verhaal halen over €50,-.
Laat het er maar bij maar ben niet blij hoe dit door hun afgehandeld wordt.
De via Amazon bestelde NAD9 doet het perfect, zelfs stukken beter als de vorige, opstarttijd is van drukken -aan- knop tot inlog c.a. 20 sec., stroomverbruik is stuk lager (zeker 50%) en werkt gevoelsmatig stuk sneller.
Waarom? Weet ik niet.
Vandaag al geld terug ontvangen, echter -10% omdat ik hem 9 maanden in gebruik had.
Wat natuurlijk niet mag vlgs de wet en heb ze dat ook medegedeeld maar ga maar eens verhaal halen over €50,-.
Laat het er maar bij maar ben niet blij hoe dit door hun afgehandeld wordt.
De via Amazon bestelde NAD9 doet het perfect, zelfs stukken beter als de vorige, opstarttijd is van drukken -aan- knop tot inlog c.a. 20 sec., stroomverbruik is stuk lager (zeker 50%) en werkt gevoelsmatig stuk sneller.
Waarom? Weet ik niet.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Zojuist binnengekregen, 10 maart besteld. In het weekend laat ik weten hoe Proxmox draait.jecowo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:02:
[...]
Dank voor je reactie.
ik verneem het graag als je Proxmox hebt draaien op de MS-01.
Ik heb een hele verzameling MinisForum.
Ik had twee UM-690's, 1 ging stuk door voeding en via Amazon geld terug gekregen, de 2e had ik rechtsteeks besteld via Hong Kong en deze ging stuk door een foute BIOS update en ondanks hulp van support nooit van kunnen herstellen.
Ik heb nu Proxmox op een UM-790 maar deze is na een dag of 2 a 3 instabiel en reboot dan. Ik vermoed dat dit komt doordat ik een aantal USB SSDs eraan heb hangen, en dat er te weinig stroom beschikbaar is.
Ik heb ook een UM780 XTX en NPB7. Deze draaien prima (op Windows 11).
[ Voor 4% gewijzigd door lvmeijer op 11-04-2024 18:27 ]
Rechtstreeks besteld bij minisforum.de?lvmeijer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:26:
[...]
Zojuist binnengekregen, 10 maart besteld. In het weekend laat ik weten hoe Proxmox draait.
Ik heb een hele verzameling MinisForum.
Incredible
Klopt, de MS-01 rechtstreeks via minisforum.de.
Andere modellen heb ik weleens bij Amazon besteld omdat garantie/retourneren dan probleemloos gaat. Ik had nu een bare model gekocht, en dat kan alleen rechtstreeks.
Ik heb zaterdag alle componenten geplaatst en Proxmox geinstalleerd. Geheugen 2x32GB DDR5 5200MHz, M.2/NVME SSD van 4 TB van WD Black en M.2/NVME SSD van Samsung 970 EVO van 2TB. Werkt tot nu toe perfect. Ik deed een Proxmox bovenop een Debian 12 installatie. Ik heb de twee 2.5 GbE poorten met bonding aan een netwerkswitch met link aggreation gekoppeld, werkt goed. En 1 SFP poort met een Twinax-kabel gekoppeld aan een netwerkswitch (10 GbE). Ik heb geen drivers zelf hoeven te installeren.
Ik heb 1 scenario nog niet werkend en dat is dat ik graag Docker Desktop met WSL2 op Windows wil kunnen draaien. Op de een of andere machine werkt nested virtualisatie nog niet. Binnenkort verder met de stappen op https://www.reddit.com/r/..._name=web3xcss&utm_term=1
Heb ook onlangs ook een UM780XTX (32GB/1TB) besteld. Wat zijn de levertijden ongeveer? Heb wel een DHL tracker gekregen maar weinig voortgang tot nu toe.twanc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:07:
Vandaag dan ook eindelijk mijn Mini PC besteld bij Minisforum. Uiteindelijk een UM780XTX geworden. Nu afwachten wanneer hij binnenkomt..
Laat maar bestelling is onderweg, dus redelijk kort vanuit DE.
[ Voor 7% gewijzigd door jake1996 op 30-04-2024 15:49 . Reden: Bestelling is onderweg ]
Heb de track and trace gekregen toen ik het pakketje al lang had ontvangen. Ging bij mij erg snel. Dacht iets van 3dgn.jake1996 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:56:
[...]
Heb ook onlangs ook een UM780XTX (32GB/1TB) besteld. Wat zijn de levertijden ongeveer? Heb wel een DHL tracker gekregen maar weinig voortgang tot nu toe.
Laat maar bestelling is onderweg, dus redelijk kort vanuit DE.
Ehhmm, ik heb vandaag nog een NAB 9 op amazon.de besteld. Geen barebone, maar compleet met alles erop en eraan. De SSD ga ik wel vervangen door de SSD die ik nu al in gebruik heb.snah001 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:38:
Update: Krijg een mailtje dat de NAD9 discontinued is (staan er wel op amazon.de 17 op stock maar geen barebone).
Nu mag ik wat anders uitzoeken als replacement en ze bieden de UM780XTX aan.
Daar kan ik mijn 2 SATA SSD's die ik netjes in de NAD9 kon inbouwen echter niet in kwijt en moet ik met een hub gaan werken.
Ik heb al een andere unit gevonden die voor mij als vervanger kan dienen en wel de NAB9.
Heb ze dat laten weten dus nu afwachten wat het antwoord is.
Jammer dat ie al EOL is. Hopelijk nog wel een aantal BIOS updates. @snah001
Ik heb de NAD9 na het terugsturen van de defecte NAD9 naar Minisforum besteld en ontvangen van Amazon omdat Minisforum deze niet meer kon leveren en helaas wel met M2SSD en geheugen dus die wel omgewisseld met wat ik al had.
Stond een bios op nieuwer dan op hun website stond en deze is véél sneller en start véél sneller op bij booten (c.a. 15 sec tot inlogscherm) dan de oude NAD9 dus waar was echt iets niet mee ok.
De NAD9 is idd EOL en ben benieuwd wat dan de opvolger gaat worden waar je naast de M2SSD nog 2 Sata SSD's in kwijt kunt.
Stond een bios op nieuwer dan op hun website stond en deze is véél sneller en start véél sneller op bij booten (c.a. 15 sec tot inlogscherm) dan de oude NAD9 dus waar was echt iets niet mee ok.
De NAD9 is idd EOL en ben benieuwd wat dan de opvolger gaat worden waar je naast de M2SSD nog 2 Sata SSD's in kwijt kunt.
[ Voor 12% gewijzigd door snah001 op 11-05-2024 20:39 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Welke bios versie is dat dan en kun je deze delen? Graag via dm. Op de website staat nu 0P. Alvast bedankt!snah001 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:38:
Ik heb de NAD9 na het terugsturen van de defecte NAD9 naar Minisforum besteld en ontvangen van Amazon omdat Minisforum deze niet meer kon leveren en helaas wel met M2SSD en geheugen dus die wel omgewisseld met wat ik al had.
Zijn er mensen hier ook geïnteresseerd in de V3? De tablet van Minisforum? Of is dit niet het topic ervoor? Ben heel benieuwd hoe die het met Linux doet, maar ik kan er weinig anders over vinden dan dat, ja, Linux kan er op, laat een Like achter als je wilt dat ik het test
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Ok maar ik heb de NAB 9. Vind het wel allemaal vervelende namen, NAD en NAB 9 lijkt te veel op elkaar. Zie ook hier de verwarring.snah001 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:50:
Ik heb er 1.0F als Bios op staan (zat erop bij ontvangst).
Op hun support website staat 1.0C als laatste en er moeten dus daarna nog updates zijn maar niet te vinden.
[Afbeelding]
Ik heb dus de NAB 9 en draait uitsluitend Linux Mint, alles werkt out of the box met een recente kernel. Zelfs video werkt goed.ElCondor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:07:
Zijn er mensen hier ook geïnteresseerd in de V3? De tblet van Minisforum? Of is dit niet het topic ervoor? Ben heel benieuwd hoe die het met Linux doet, maar ik kan er weinig anders over vinden dan dat, ja, Linux kan er op, laat een Like achter als je wilt dat ik het test
Verwacht dat andere miniforum ook goed draaien, zeker als je iets oudere hardware hebt moet het geen probleem zijn. De realtek wifi schijnt minder snel te werken maar gebruik utp dus geen last van.
Is juiste topic ervoor.ElCondor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:07:
Zijn er mensen hier ook geïnteresseerd in de V3? De tablet van Minisforum? Of is dit niet het topic ervoor? Ben heel benieuwd hoe die het met Linux doet, maar ik kan er weinig anders over vinden dan dat, ja, Linux kan er op, laat een Like achter als je wilt dat ik het test
Ik heb nu een Surface Pro 7 i7.
Is wel een serieuze concurrent voor de Surface Pro lijn en als ze het geheel nog repareerbaar hebben gemaakt , met name accu vervanging, dan is het een zeer interessant apparaat.
Gebruiken jullie deze minis ook als desktop vervanger?
Ik zit nl. met het volgende dilemma.
Mijn huidige systeem (i5 2500k, MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC, 8gb, ) is 10 jaar oud en het laatste systeem wat ik heb gebouwd.
Inmiddels zijn de tijden veranderd, gamen doe ik nauwelijks meer (hoogstens een gratis retrospel uit de Epic store, maar zelfs dat is al een tijd geleden). En door werklaptop gebruik ik de PC sowieso nauwelijks meer. Toch wil ik er wel een achter de hand hebben, af een toe een fotoboek maken, of gewoon omdat het soms fijner werken is achter een scherm (momenteel nog 19"....). Verder draait Win11 hier niet op (ieg niet zonder truukjes). Scherm wordt tzt vervangen naar groter.
Dus..zou een Minisforum een goed alternatief zijn? En dan de vraag, welke? Ik ben er zo lang uit dat ik werkelijk geen idee heb, er staan ook zo veel modellen op de site. Ik dacht eerst nog aan de komende NUC14, maar volgens mij is dit meer bang for buck. Eerlijk gezegd wil ik ook, gezien ik het toch ook weer niet zo veel ga gebruiken, niet te veel uitgeven, maar evengoed wel iets hebben voor de komende jaren.
Ik zie bv nu de EM780 incl 32gb en 1Tb voor €599, lijkt mij op zich wel een goede deal? En, als ik de FAQ moet geloven met Win11.
Nog tips of opmerkingen?
Ik zit nl. met het volgende dilemma.
Mijn huidige systeem (i5 2500k, MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC, 8gb, ) is 10 jaar oud en het laatste systeem wat ik heb gebouwd.
Inmiddels zijn de tijden veranderd, gamen doe ik nauwelijks meer (hoogstens een gratis retrospel uit de Epic store, maar zelfs dat is al een tijd geleden). En door werklaptop gebruik ik de PC sowieso nauwelijks meer. Toch wil ik er wel een achter de hand hebben, af een toe een fotoboek maken, of gewoon omdat het soms fijner werken is achter een scherm (momenteel nog 19"....). Verder draait Win11 hier niet op (ieg niet zonder truukjes). Scherm wordt tzt vervangen naar groter.
Dus..zou een Minisforum een goed alternatief zijn? En dan de vraag, welke? Ik ben er zo lang uit dat ik werkelijk geen idee heb, er staan ook zo veel modellen op de site. Ik dacht eerst nog aan de komende NUC14, maar volgens mij is dit meer bang for buck. Eerlijk gezegd wil ik ook, gezien ik het toch ook weer niet zo veel ga gebruiken, niet te veel uitgeven, maar evengoed wel iets hebben voor de komende jaren.
Ik zie bv nu de EM780 incl 32gb en 1Tb voor €599, lijkt mij op zich wel een goede deal? En, als ik de FAQ moet geloven met Win11.
Nog tips of opmerkingen?
Hi Ha Hopjesvla
Ik kan het alleen maar aanraden. Ben zelf ook van een desktop naar mini-PC gegaan.
Heb zelf nu een um760 met 7640HS graphics. Echt genoeg voor wat abc gaming van oude titels. Ik denk dat een UM773 ook prima is, misschien wat goedkoper (en sneller, EM780 heeft zeer lage TDP door mini mini uitvoering, zie review van notebookcheck)
EM780 heeft geen ethernet aansluiting, ik vind dit zelf een groot gemis, vind latency op wifi niet fijn.
Heb zelf nu een um760 met 7640HS graphics. Echt genoeg voor wat abc gaming van oude titels. Ik denk dat een UM773 ook prima is, misschien wat goedkoper (en sneller, EM780 heeft zeer lage TDP door mini mini uitvoering, zie review van notebookcheck)
EM780 heeft geen ethernet aansluiting, ik vind dit zelf een groot gemis, vind latency op wifi niet fijn.
Ik kan de um790 pro ook aanraden… heerlijk klein kastje (wel wat groter dan de em uitvoeringen) maar zeer krachtig en waar ook nog een spelletje op kan worden gespeeld als je de settings wat beperkt.
Gebruik dit als workstation sinds een aantal maanden en bevalt goed.
Gebruik dit als workstation sinds een aantal maanden en bevalt goed.
Voor een LAN connectie zou je een ethernet/usb adapter kunnen aanschaffen.Chochomel schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:27:
Ik kan het alleen maar aanraden. Ben zelf ook van een desktop naar mini-PC gegaan.
control alt oeps deleted
Volgens review: Minisforum Mercury EM780 - Ieniemienie-pc krijgt Zen 4cazzie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:41:
[...]
Voor een LAN connectie zou je een ethernet/usb adapter kunnen aanschaffen.
krijg je er een LAN adapter bij...
Laatste zin van de conclusie:
"De fors verhoogde prijzen zijn alleen wel een bittere pil, en die zullen niet voor iedereen opwegen tegen de nieuwe hardware en de nu standaard meegeleverde ethernetadapter."
Ik zit in hetzelfde schuitje als @Hopjesvla79
Mijn huidige desktop PC is even oud en kan ook niet naar W11.
Waar gebruik ik PC nog voor :
gaming - 75% via Geforce Now
typische dingen als browsen/mailen standaard office werk.
ik sluit er ook mijn portable UHD Bluray speler op aan om mijn 4k discs te rippen. Ook audio CD's rip ik hiermee.
Downloaden via FTP servers.
Voor opslag heb ik een heel aantal portable harde schijven, een 5-tal met in totaal 20 TB of zo. Allemaal via USB, de meeste USB 3.0.
Ik zat naar deze mini PC te kijken (32 GB Ram en 1TB SSD) :
https://www.amazon.com.be...Radeon/dp/B0BYDK1Y4X?th=1
Misschien wat overkill, maar ik wil ook wel een upgrade doen ten opzichte van mijn huidige setup.
Ik zou er dan 1 van deze externe schermen willen bij gebruiken:
uitvoering: Iiyama G-Master G2770QSU-B1 Zwart
uitvoering: Dell G2724D Zwart
Kunnen beide schermen zonder problemen ten volle benut worden via deze MiniPC UM773 Lite ?
Dank voor jullie advies!
Mijn huidige desktop PC is even oud en kan ook niet naar W11.
Waar gebruik ik PC nog voor :
gaming - 75% via Geforce Now
typische dingen als browsen/mailen standaard office werk.
ik sluit er ook mijn portable UHD Bluray speler op aan om mijn 4k discs te rippen. Ook audio CD's rip ik hiermee.
Downloaden via FTP servers.
Voor opslag heb ik een heel aantal portable harde schijven, een 5-tal met in totaal 20 TB of zo. Allemaal via USB, de meeste USB 3.0.
Ik zat naar deze mini PC te kijken (32 GB Ram en 1TB SSD) :
https://www.amazon.com.be...Radeon/dp/B0BYDK1Y4X?th=1
Misschien wat overkill, maar ik wil ook wel een upgrade doen ten opzichte van mijn huidige setup.
Ik zou er dan 1 van deze externe schermen willen bij gebruiken:
uitvoering: Iiyama G-Master G2770QSU-B1 Zwart
uitvoering: Dell G2724D Zwart
Kunnen beide schermen zonder problemen ten volle benut worden via deze MiniPC UM773 Lite ?
Dank voor jullie advies!
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
is het geheugen en de ssd's een beetje betrouwbaar als je dit inclusief koopt, of kan je beter een barebone kopen zelf er wat in doen?
Hi Ha Hopjesvla
Dit is een uitdraai van de hardware van de UM690 met een 1TB SSD+32GB.Hopjesvla79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:55:
is het geheugen en de ssd's een beetje betrouwbaar als je dit inclusief koopt, of kan je beter een barebone kopen zelf er wat in doen?
Computer: Micro Computer (HK) Tech Limited UM690
CPU: AMD Ryzen 9 6900HX (Rembrandt, RMB-B1)
3300 MHz (33.00x100.0) @ 2162 MHz (21.67x99.8)
Motherboard: Shenzhen Meigao Electronic Equipment Co.,Ltd F7BFC
BIOS: 1.11, 12/15/2022
Chipset: AMD Promontory/Bixby FCH
Memory: 32768 MBytes @ 2089 MHz, 40-39-39-77
- 16384 MB PC38400 DDR5 SDRAM - Kingston CBD48S40BS8MA-16
- 16384 MB PC38400 DDR5 SDRAM - Kingston CBD48S40BS8MA-16
Graphics: AMD Rembrandt - Internal GPU [AMD]
AMD Radeon 600M series, 2048 MB DDR3 SDRAM
Drive: KINGSTON OM8PGP41024Q-A0, 1000.2 GB, NVMe
Sound: ATI/AMD Zen APU - Display HD Audio Controller
Sound: AMD Zen - Audio Processor - HD Audio Controller
Network: Intel Ethernet Controller I225-V
Network: MediaTek RZ608 Wi-Fi 6E 80MHz Wireless Network Adapter
OS: Microsoft Windows 11 Professional (x64) Build 22621.1105
In dit geval waren zowel het geheugen als de SSD van Kingston, dus midden segment zeg maar kwa merken wat je prima kan verwachten ook voor die prijs.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ze gebruiken niet de snelste ssd… ik zou zelf een 990 pro kiezen, die is rapper dan de standaard ssd van minisforum. Ik heb een voorgeconfigureerde um773 en een barebone um790 momenteel.Hopjesvla79 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:55:
Heb je al een keuze gemaakt inmiddels?
nog niet, buiten het feit dat ik nog zit te dubben of het toch niet een laptop moet worden, óf kijken naar een Nuc14 pro plus met i5, moet ik ook nog eens überhaupt eens alle modellen eens onder elkaar gaan zetten want ze hebben zo veel op de site staan, die vaak ook nog eens qua prijs niet veel verschillen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het zou handig zijn als ze een overzicht zouden hebben op releasedatum of kloksnelheid oid.DennisD1973 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:27:
[...]
Ze gebruiken niet de snelste ssd… ik zou zelf een 990 pro kiezen, die is rapper dan de standaard ssd van minisforum. Ik heb een voorgeconfigureerde um773 en een barebone um790 momenteel.
Heb je al een keuze gemaakt inmiddels?
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb de knoop wel doorgehakt. De um773 Lite met 32gb Ram en 1tb ssd. Beide van Kingston.
Erg tevreden tot nu toe.
Ook net even een game gespeeld (Firmament via Steam) en ook dat ging prima.
Wel zag ik dat mijn ssd tot max 59 graden ging na een 20-tal minuutjes gamen. Geen idee hoe warm dit mag worden?
Erg tevreden tot nu toe.
Ook net even een game gespeeld (Firmament via Steam) en ook dat ging prima.
Wel zag ik dat mijn ssd tot max 59 graden ging na een 20-tal minuutjes gamen. Geen idee hoe warm dit mag worden?
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
Gewoon op de site van de fabrikant kijken wat voor max temp het type wat jij hebt vlgs de fabrikant mag hebben.
Zit op de M2SSD een koellichaam?
Levering van de MS-01 gaat momenteel wel moeizaam zeg. Op de website stond dat bestellingen na April eind mei geleverd gaan worden, maar het is ondertussen de tweede week van juni al.
Na e-mail werd er aangegeven dat de machines vorige week binnen zouden komen en dan uitgeleverd zouden worden maar alsnog niets mogen vernemen. Als klant word je ook niet echt geinformeerd over de voortgang.
Hebben meer mensen deze ervaring? tips ?
Na e-mail werd er aangegeven dat de machines vorige week binnen zouden komen en dan uitgeleverd zouden worden maar alsnog niets mogen vernemen. Als klant word je ook niet echt geinformeerd over de voortgang.
Geen idee of er een koellichaam op zit. Ik ga mijn minisforum niet opendraaien in ieder geval...snah001 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 02:12:
Gewoon op de site van de fabrikant kijken wat voor max temp het type wat jij hebt vlgs de fabrikant mag hebben.
Qua max temp heb ik blijkbaar nog wat speling :
:fill(white):strip_exif()/f/image/aYR2PIfSDyuYxOKVjJVNAdtA.png?f=user_large)
Kun je gewoon openmaken, zit nergens een verzegeling o.i.d. op.
Worden ook als barebone geleverd en dan moet je alles zelf plaatsen dus moet je het ook openmaken.
Worden ook als barebone geleverd en dan moet je alles zelf plaatsen dus moet je het ook openmaken.
Zou niet weten hoe daar aan te beginnen en voel mij daar ook niet comfortabel bij om dat zelf te doen na amper 1 week gebruik...snah001 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:59:
Kun je gewoon openmaken, zit nergens een verzegeling o.i.d. op.
edit/aanvulling : gisteren een uurtje gegamed, temp bleef op maximaal 59 graden hangen. Lijkt me dus wel OK te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door daffie82 op 11-06-2024 11:04 ]
Heb een vreemd probleem met mijn UM773 Lite in combinatie met Windows 11.
Meer bepaald met de LAN verbinding.
Intel Corporation Ethernet Controller I226-V is de chipset volgens device manager.
laatste drivers geinstalleerd.
Echter blijft windows steken op maximaal 100mbit. Dit is ook zichtbaar in de properties van mijn ethernet verbinding.
Via mijn ISP kan ik maximaal 200mbit.
Heb ook al in de adapter settings de speed naar 1Gbps full duplex gezet, naar 2.5Gbps full duplex en naar AUTO, maar telkens blijf ik steken op maximaal 100mbit.
Aan de kabel ligt het niet, dat is een Cat5e
Als ik op het internet zoek, kom ik gelijkaardige problemen tegen voor de Intel Corporation Ethernet Controller I225-V met windows 11. Verder dan kabel uittrekken en de speed in de adapter aanpassen komen ze daar ook niet.
iemand nog suggesties?
Intel Corporation Ethernet Controller I226-V is de chipset volgens device manager.
Echter blijft windows steken op maximaal 100mbit. Dit is ook zichtbaar in de properties van mijn ethernet verbinding.
Heb ook al in de adapter settings de speed naar 1Gbps full duplex gezet, naar 2.5Gbps full duplex en naar AUTO, maar telkens blijf ik steken op maximaal 100mbit.
Als ik op het internet zoek, kom ik gelijkaardige problemen tegen voor de Intel Corporation Ethernet Controller I225-V met windows 11. Verder dan kabel uittrekken en de speed in de adapter aanpassen komen ze daar ook niet.
iemand nog suggesties?
Heb zelf de NAB 9 en vind dat ie onder Windows erg sloom is. Onder Linux nergens last van, alle laatste updates, drivers en firmware geinstalleerd. Iemand ook dit probleem?
De UM773 Lite heb je op een switchje aangesloten? Heb je die ook al eens (tijdelijk) vervangen?daffie82 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:41:
Heb een vreemd probleem met mijn UM773 Lite in combinatie met Windows 11.
iemand nog suggesties?
Incredible
Nee, direct aangesloten op mijn modem van mijn ISP.jecowo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:01:
[...]
De UM773 Lite heb je op een switchje aangesloten? Heb je die ook al eens (tijdelijk) vervangen?
Heb een Minisforum UM690 Pro. Vind alleen het bootmenu lang duren voordat ie in Windows zit. Het opstarten van Windows gaat snel, maar het Booten duurt 30/40 seconden. Kan geen fastboot optie vinden. Zie in het bios bij boot ssd, usb, dvd, net, hdd staan, maar geen optie om alleen ssd te kiezen en de rest op disable
Heb er 1 externe ssd in usb c zitten.
Is er geen manier om dit te versnellen.
Ik ben al langer op zoek naar een (niet perse high-end) game-pc. Zat net op Minisforum site en zag de Ryzen 9 variant met flinke korting: https://store.minisforum....0g?variant=43587612016885
Goede deal? Of zou je iets anders aanraden?
PSN: Kidjuh
Collega van heeft deze en is er prima tevreden over. Mits je op 1080p speelt.Kidjuh schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:12:
Ik ben al langer op zoek naar een (niet perse high-end) game-pc. Zat net op Minisforum site en zag de Ryzen 9 variant met flinke korting: https://store.minisforum....0g?variant=43587612016885
Nope, Ik heb een UM790 Pro en hetzelfde euvel. Al is het geen 30/40 sec., maar kleine 20 sec. Gemiste kans idd.MRoubos schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:17:
Heb een Minisforum UM690 Pro. Vind alleen het bootmenu lang duren voordat ie in Windows zit. Het opstarten van Windows gaat snel, maar het Booten duurt 30/40 seconden. Kan geen fastboot optie vinden. Zie in het bios bij boot ssd, usb, dvd, net, hdd staan, maar geen optie om alleen ssd te kiezen en de rest op disable
[ Voor 69% gewijzigd door gerwin01 op 09-07-2024 13:41 ]
Dag iedereen met een MinisForum UM790 Pro,EmbarrassedBit schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:02:
[...]
Zelfde probleem met UM790 Pro, plus een 4K 60Hz-monitor waarbij hij maar 30Hz wil doen op 4K.
Moet wel zeggen dat de reboots met het geheugen op 5600 voor BIOS 1.09 zeer frequent waren, nu met BIOS 1.09 ongeveer een keer per dag. Uiteraard nog steeds onaanvaardbaar. Ga geheugen opnieuw op 4000 moeten zetten, hopelijk stoppen de reboots dan ook.
Vandaag weer zo'n reboot gehad en sindsdien kan ook de externe HDD niet meer gemount worden in Windows 11 Pro. "S:\ is not accessible. The request failed due to a fatal device hardware error." Het ding is bijna 14 jaar oud, maar toch vreemd dat het weer net deze cursed Minisforum waarmee het probleem opduikt. Voor mij nooit meer Minisforum i.i.g.
Ik ben inmiddels een jaartje in het bezit van deze mini-pc en wil even mijn ervaringen delen. Net zoals meerdere mensen hier heb ik er ook één vanuit de eerste batch. In deze batch zat een fout in voedingsregeling op het moederbord. Bij idle gebruik bijv. Office/Webbrowsen kreeg je regelmatig bluescreens zeker na BIOS update. Bij belasting cq volle belasting nergens last van.
Ook kreeg ik na een half jaar een steeds meer herrie makende SSD/geheugen fan. Na een maand het pc'tje op zijn kop te hebben gelegd was dat over en kon deze ook weer normaal neerzetten.
De WiFi snelheid was niet om naar huis te schrijven, want de antennes zaten gewoon op de verkeerde plaats door verstoring van het signaal.
Door dit voor te leggen aan MinisForum waar het blijkbaar al bekend was kreeg ik direct een nieuwe pc aangeboden, want deze was ook op voorraad in Duitsland vanuit de vernieuwde batch en had het binnen 3 werkdagen binnen. Nu een maand in bezit.
Het ontwerp is vernieuwd van buiten en van binnen. Buiten mooier geworden en van binnen gelijk duidelijk dat de WiFi antennes anders zaten en een ander WiFi kaartje. Geen Intel killer meer, maar een Intel AX210. Een update van het moederbord uiteraard. Was wel even benieuwd of deze mijn bestaande RAID 0 SSD's gelijk slikte, maar was gelijk plug & play na instellen BIOS.
De problemen lijken nu allemaal verholpen te zijn. De WiFi snelheid is vertienvoudigd of meer. En hij is weer praktisch onhoorbaar en geen bluescreens meer. Nou opgelost denk je dan........
Aangezien dit mijn hoofd pc is kon ik deze niet een maand missen. Ik kreeg het voorstel van MinisForum een nieuwe te bestellen en daarna thuis uit te wisselen en de andere terug te sturen (retour verzending altijd op je eigen kosten!) met terug betaling. Nou, zo gezegd zo gedaan netjes allemaal volgens voorschrift en dan krijg ik het volgende in mijn mail als je zit te wachten op je terug betaling.
citaat vertaald: Aangezien je het toestel al bijna een jaar gebruikt, rekenen wij 20% afschrijving, het terug te betalen bedrag bedraagt dus € 463,2. Wat, dacht ik. Het moet niet gekker worden. Wat een service zeg. Dit mag toch helemaal niet........???? Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
bij mij trokken ze 10% af voor mijn retour gestuurde NAD9 van 9 maanden oud.
Fel tegen geprotesteerd maar waren doof voor enige wetgeving op dat gebied.
Heb het maar zo gelaten want ging om €35 (toch nog) en daar ga je geen advocaat voor bijhalen.
Heb hem toen de vervanger NAD9 bij Amazon.de besteld dus wellicht is het daar anders.
Fel tegen geprotesteerd maar waren doof voor enige wetgeving op dat gebied.
Heb het maar zo gelaten want ging om €35 (toch nog) en daar ga je geen advocaat voor bijhalen.
Heb hem toen de vervanger NAD9 bij Amazon.de besteld dus wellicht is het daar anders.
Hoe is je ervaring hiermee?Ybox schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:58:
Levering van de MS-01 gaat momenteel wel moeizaam zeg. Op de website stond dat bestellingen na April eind mei geleverd gaan worden, maar het is ondertussen de tweede week van juni al.
Zit er ook aan te denken eentje aan te schaffen.
Ik heb een Nvidia RTX A2000 ada die ik erin wil plaatsen, ben aan het wachten tot n3rdware hen singleslot mod weer te koop zet.
Ik zoek eigenlijk een sff pc waarop ik ook kan gamen (met name CS2)
Ik heb mij de AtomMan G7 Pt besteld! Zou geleverd worden medio augustus, maar neem dat met een serieus korreltje zout, Minisforum kennende.
Kom net terug van vakantie. Stekkerblok met de NAB9 heeft 2 weken uit gestaan en de mini pc start niet meer op, voeding lijkt wel te werken want ethernet connector lampje knippert. Alles al gedaan, reset knop, geheugen gewisseld andere SSD.
Alleen CMOS batterij nog niet los gehaald. Herkend iemand dit of kan ik een reparatie (Amazon DE) aanvragen? Welk flink balen dit, is nog geen 3 maanden oud.
Update: Direct een return label gekregen en refund. Nu de vraag of ik weer een NAB9 ga bestellen of dat een UM790 Pro een betere keus is.
Alleen CMOS batterij nog niet los gehaald. Herkend iemand dit of kan ik een reparatie (Amazon DE) aanvragen? Welk flink balen dit, is nog geen 3 maanden oud.
Update: Direct een return label gekregen en refund. Nu de vraag of ik weer een NAB9 ga bestellen of dat een UM790 Pro een betere keus is.
[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-08-2024 09:55 ]
Via Amazon gekocht of direct via Minisforum?
Als het laatste het geval is gaan ze van je refund geld aftrekken voor de periode dat je hem in gebruikt had.
Mag wel niet vlgs de wet maar ga maar een juridisch kabaal maken over wellicht € 5 - € 35.
Als het laatste het geval is gaan ze van je refund geld aftrekken voor de periode dat je hem in gebruikt had.
Mag wel niet vlgs de wet maar ga maar een juridisch kabaal maken over wellicht € 5 - € 35.
Ik weet niet of ik hiervoor hier helemaal goed zit maar heeft iemand hier al ervaring opgedaan met de BD770/790i moederborden van Minisforrum? En zo ja, zou je ze dan aanraden voor een mini itx build?
Ja heb ervaring met beiden. Eerst een BD770i gehad en systeem draaide als een zonnetje en was stil en snel. 3 maanden geleden een upgrade gedaan naar de BD790i. De CPU van dit ITX boardje wordt wel wat warmer, maar daar staat een hele stevige performance tegenover. Deze gaat richting de top van de huidige desktop wereld.glennoo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
Ik weet niet of ik hiervoor hier helemaal goed zit maar heeft iemand hier al ervaring opgedaan met de BD770/790i moederborden van Minisforrum? En zo ja, zou je ze dan aanraden voor een mini itx build?
Beiden MoBo zijn wel erg basic; zo is er bv geen frontpanel USB-C connector aanwezig en ook geen SATA aansluitingen. BIOS is ook niet heel uitgebreid en ondersteuning en documentatie is minimaal vanuit Minisforum.
Als je met bovenstaande kunt leven, dan is wel een ideale manier om voor niet al te veel geld (relatief) een mini ITX build te realiseren.
Goed om te horen! Wat is jou gehele setup met deze mobo? En ik neem aan dat je nog een fan bovenop de cpu koeling hebt zitten, wat gebruik je daarvoor? Ik ben van plan om te upgraden vanaf mijn 3700x. Dan zou in theorie zelfs mijn tdp nog omlaag gaan van 65w naar 55w.DennisD1973 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:52:
[...]
Als je met bovenstaande kunt leven, dan is wel een ideale manier om voor niet al te veel geld (relatief) een mini ITX build te realiseren.
Is een mooie upgrade hoor; Ik heb er 2xSoDimm 5600 32Gb ingeprikt en 1 Samsung 990 pro. Er zit standaard een stevige heatsink bovenop de SSD slots. Ik heb dan nog 1 SSD slot over mocht ik ooit willen upgraden naar een PCIe 5.0 x4 NVMe SSD. Verder uiteraard ook een 120 mm on top gemonteerd. Idle is de CPU 50/60 graden en under load 80+; dat laatste is prima voor een laptop CPU.glennoo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:14:
[...]
Goed om te horen! Wat is jou gehele setup met deze mobo? En ik neem aan dat je nog een fan bovenop de cpu koeling hebt zitten, wat gebruik je daarvoor? Ik ben van plan om te upgraden vanaf mijn 3700x. Dan zou in theorie zelfs mijn tdp nog omlaag gaan van 65w naar 55w.
Zit in een Jonsbo D31 case incl schermpje voorop. Dit laatste schermpje op de iGPU en mijn normale scherm op de dGPU. Werkt zeer goed en ziet er cool uit met mijn systeem stats op het kleine scherm.
Hey, het heeft even geduurd maar de koeler is terug beschikbaar.Xmoo schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Hoe is je ervaring hiermee?
Zit er ook aan te denken eentje aan te schaffen.
Ik heb een Nvidia RTX A2000 ada die ik erin wil plaatsen, ben aan het wachten tot n3rdware hen singleslot mod weer te koop zet.
Ik zoek eigenlijk een sff pc waarop ik ook kan gamen (met name CS2)
Klopt. Heb hem maandag al besteld.rable schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:29:
[...]
Hey, het heeft even geduurd maar de koeler is terug beschikbaar.
Lol hier 10 dagen vakantie, en MS-01 zonder voer gezeten. CMOS batterij ook losgehaald. Niets... helaas niet via Amazon gekocht. Zit nu met support te babbelen. Maar gezien ik direct via ze heb gekocht, ben ik denk ik de sigaar. En we zijn niet de enigen. Wat een rotzooi...Vaevictis_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:36:
Kom net terug van vakantie. Stekkerblok met de NAB9 heeft 2 weken uit gestaan en de mini pc start niet meer op, voeding lijkt wel te werken want ethernet connector lampje knippert. Alles al gedaan, reset knop, geheugen gewisseld andere SSD.
[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 26-08-2024 23:12 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
En ze trekken bij het verlenen van garantie geld af van de terug betaling die zelf best wel vlot gaat (via MinisForum gekocht) en dat is afhankelijk hoe lang je hem gebruikt hebt, in mijn geval voor 9 maanden € 35,-.
Mag natuurlijk niet maar ze doen het toch want je gaat voor €35 geen juridische procedure beginnen.
Mag natuurlijk niet maar ze doen het toch want je gaat voor €35 geen juridische procedure beginnen.
Sinds een week ervaring met de Miniforum UM890 Pro (barebone), besteld via Amazon market place. Zelf een WD SN850x 2 TB SSD en 2x16 GB Kingston Fury 5600 DDR5 aan toegevoegd. Ik kom van een Intel NUC 12 Pro (i5) af, die doorschuift naar mijn moeder omdat haar laptop na ruim 9 jaar de geest heeft gegeven.
Helaas loop ik tegen USB issues aan. Dat begon al bij de allereerste boot:
Het duurde bij mij een minuut of 5 na eerste boot voordat het BIOS zichtbaar werd. Schijnt een bekend dingetje te zijn, aangezien dit gedrag ook bij de Framework 13 laptop schijnt voor te komen. Mogelijk wordt het geheugen hier "getraind". Geen probleem. Die vertraging van 5 minuten is eenmalig. Maar bij aanzetten herkent het BIOS regelmatig de USB poorten niet. Na een reboot van het OS worden de USB poorten sowieso niet herkend bij boot. Beetje lastig om vanaf USB een OS te installeren, of via keyboard het BIOS in te komen.
Ik heb al van alles geprobeerd: bekabeld USB keyboard, Logitech keyboard met USB dongle, niets wordt herkend, totdat het OS is opgestart (Windows of Ubuntu, maakt niet uit). Logitech keyboard geeft tijdens boot ook aan dat de dongle niet gevonden kan worden (knipperend lampje). Het is bij boot dus een beetje trail and error of de USB pporten wel of niet worden herkend. Aangezien ik Dual Boot opstelling heb, is het vaak onmogelijk om de niet-default OS op te starten wanneer GRUB in beeld verschijnt.
Met de USB poorten lijkt niets mis, aangezien ze het allemaal doen zodra het OS is opgestart. Het lijkt mij dan ook een BIOS issue. Minisforum support heeft contact met mij opgenomen naar aanleiding van mijn review op Amazon (waar na 2 slechte reviews binnen een dag opeens extra reviews werden bijgeplaatst die over heel andere apparaten van Minisforum gingen, dus u bent gewaarschuwd.) Minisforum support lijkt niet verder te komen dan: "Je mag geen wireless USB dongle gebruiken want interferentie, bla bla." En dat na toch duidelijk aangegeven te hebben dat er een bekabelde keyboard gebruikt wordt die ook issues geeft. Communicatie gaat redelijk traag, helaas. Wordt vervolgd dus.
Dan toch nog een paar positieve punten:
- Processor (Ryzen 9 8945HS) is bloedsnel, niets te klagen
- Koeling is relatief erg stil in vergelijking met de Intel NUC 12 Pro die ik hiervoor had.
Helaas loop ik tegen USB issues aan. Dat begon al bij de allereerste boot:
Het duurde bij mij een minuut of 5 na eerste boot voordat het BIOS zichtbaar werd. Schijnt een bekend dingetje te zijn, aangezien dit gedrag ook bij de Framework 13 laptop schijnt voor te komen. Mogelijk wordt het geheugen hier "getraind". Geen probleem. Die vertraging van 5 minuten is eenmalig. Maar bij aanzetten herkent het BIOS regelmatig de USB poorten niet. Na een reboot van het OS worden de USB poorten sowieso niet herkend bij boot. Beetje lastig om vanaf USB een OS te installeren, of via keyboard het BIOS in te komen.
Ik heb al van alles geprobeerd: bekabeld USB keyboard, Logitech keyboard met USB dongle, niets wordt herkend, totdat het OS is opgestart (Windows of Ubuntu, maakt niet uit). Logitech keyboard geeft tijdens boot ook aan dat de dongle niet gevonden kan worden (knipperend lampje). Het is bij boot dus een beetje trail and error of de USB pporten wel of niet worden herkend. Aangezien ik Dual Boot opstelling heb, is het vaak onmogelijk om de niet-default OS op te starten wanneer GRUB in beeld verschijnt.
Met de USB poorten lijkt niets mis, aangezien ze het allemaal doen zodra het OS is opgestart. Het lijkt mij dan ook een BIOS issue. Minisforum support heeft contact met mij opgenomen naar aanleiding van mijn review op Amazon (waar na 2 slechte reviews binnen een dag opeens extra reviews werden bijgeplaatst die over heel andere apparaten van Minisforum gingen, dus u bent gewaarschuwd.) Minisforum support lijkt niet verder te komen dan: "Je mag geen wireless USB dongle gebruiken want interferentie, bla bla." En dat na toch duidelijk aangegeven te hebben dat er een bekabelde keyboard gebruikt wordt die ook issues geeft. Communicatie gaat redelijk traag, helaas. Wordt vervolgd dus.
Dan toch nog een paar positieve punten:
- Processor (Ryzen 9 8945HS) is bloedsnel, niets te klagen
- Koeling is relatief erg stil in vergelijking met de Intel NUC 12 Pro die ik hiervoor had.
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen straks. Wil hem mogelijk ook aanschaffen, voornamelijk om te dienen als mediaspeler voor 4k hdr content.buffalomac schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:35:
Ik heb mij de AtomMan G7 Pt besteld! Zou geleverd worden medio augustus, maar neem dat met een serieus korreltje zout, Minisforum kennende.
Wat gaat jouw usecase worden?
Tja, heb support doorlopen (allemaal dingen die ik al had geprobeerd). Inmiddels is hij teruggestuurd (kostte me verzekerd bijna 25 EUR maar was er dan wel binnen 15 uur (de volgende ochtend!).snah001 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:58:
En ze trekken bij het verlenen van garantie geld af van de terug betaling die zelf best wel vlot gaat (via MinisForum gekocht) en dat is afhankelijk hoe lang je hem gebruikt hebt, in mijn geval voor 9 maanden € 35,-.
Ik heb ze maar niet wijzer gemaakt over wat ik zoal met mijn machine heb uitgespookt.
Ik heb de power connector er wel eens uit geramd omdat hij in de meterkast stond en hij was gecrashed (power knop deed niets meer. Gerelateerd waarschijnlijk aan power saving want nadat ik dat uit had staan geen problemen meer). Later portable monitor, draadloos toetsenbord, en Bluetooth adapter erbij gepakt. (Helemaal in begin had ik nog een IPMI erin hangen).
Ik weet bij God niet meer wat het Intel ME wachtwoord is. En nee, ik gebruik geen vedomi. Ik doe niet aan secure boot, wel FDE.
Ik heb er diverse PCIe in gehad. PiKVM, dual I226, ACQ 113, SFN 8522, en hopelijk binnenkort als ik hem weer terug heb een X710-DA4 LP.
Ik heb de WLAN vervangen met een MiniPCIe naar MiniPCI converter (de unshielded ribbon met aluminiumfolie en kaptan tape ingepakt) om er een Coral TPU in te hangen. Want WLAN op zo'n ding kan ik niets mee. (Ik zou er misschien nog wel een LTE modem aan willen hangen met failover. Die laat ik dan uit maar knikker ik aan als de bekabelde internetverbinding eruit ligt. Kan wel met USB ofzo. Maar als ik eerlijk ben. Gewoon je telefoon eraan hangen en die dan router laten zijn moet ook lukken.)
Vervolgens power eraf gehaald, dikke week op vakantie geweest. Kom terug en hij gaat niet aan. NIC lampjes deden nog wel wat.
En hij is wel eens zo'n 50 cm gevallen om vervolgens aan een glasvezel kabel te bungelen, al zie je daar optisch niets van (enkel een beetje slijtage op de zwarte verf van schroefjes en zo'n zwart dingetje op een chip om ze te beschermen tegen bijvoorbeeld een jumper van de PCIe kaart).
Tenslotte is het geen 13th gen maar een 12th gen. Dus dat kan het niet zijn. Ook inline kan het niet zijn (de PiKVM werkte via PoE). Want ik gebruik op mijn switches enkel de on-demand modi.
Dit soort dingen is voor mij redelijk normaal om met PCs te doen... (van dat bungelen ben ik me wel rot geschrokken, daar neem ik nu maatregelen tegen). Als ik iets geshort heb dan zal een beetje EE dat wel kunnen zien en verdien ik spanky spanky.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat is toch ook raar, je bent nu al de 3e in korte tijd die na een vakantie geen POST meer krijg als de minipc een tijdje heeft uitgestaan. Je zou zeggen CMOS batterij oid. Kan niet dat er iets stuk is gegaan want bij mij was de boel echt spanningsloos.Jerie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:22:
[...]
Tja, heb support doorlopen (allemaal dingen die ik al had geprobeerd). Inmiddels is hij teruggestuurd (kostte me verzekerd bijna 25 EUR maar was er dan wel binnen 15 uur (de volgende ochtend!).
Ik heb ze maar niet wijzer gemaakt over wat ik zoal met mijn machine heb uitgespookt.
Ik heb de power connector er wel eens uit geramd omdat hij in de meterkast stond en hij was gecrashed (power knop deed niets meer. Gerelateerd waarschijnlijk aan power saving want nadat ik dat uit had staan geen problemen meer). Later portable monitor, draadloos toetsenbord, en Bluetooth adapter erbij gepakt. (Helemaal in begin had ik nog een IPMI erin hangen).
Ik weet bij God niet meer wat het Intel ME wachtwoord is. En nee, ik gebruik geen vedomi. Ik doe niet aan secure boot, wel FDE.
Ik heb er diverse PCIe in gehad. PiKVM, dual I226, ACQ 113, SFN 8522, en hopelijk binnenkort als ik hem weer terug heb een X710-DA4 LP.
Ik heb de WLAN vervangen met een MiniPCIe naar MiniPCI converter (de unshielded ribbon met aluminiumfolie en kaptan tape ingepakt) om er een Coral TPU in te hangen. Want WLAN op zo'n ding kan ik niets mee. (Ik zou er misschien nog wel een LTE modem aan willen hangen met failover. Die laat ik dan uit maar knikker ik aan als de bekabelde internetverbinding eruit ligt. Kan wel met USB ofzo. Maar als ik eerlijk ben. Gewoon je telefoon eraan hangen en die dan router laten zijn moet ook lukken.)
Vervolgens power eraf gehaald, dikke week op vakantie geweest. Kom terug en hij gaat niet aan. NIC lampjes deden nog wel wat.
En hij is wel eens zo'n 50 cm gevallen om vervolgens aan een glasvezel kabel te bungelen, al zie je daar optisch niets van (enkel een beetje slijtage op de zwarte verf van schroefjes en zo'n zwart dingetje op een chip om ze te beschermen tegen bijvoorbeeld een jumper van de PCIe kaart).
Tenslotte is het geen 13th gen maar een 12th gen. Dus dat kan het niet zijn. Ook inline kan het niet zijn (de PiKVM werkte via PoE). Want ik gebruik op mijn switches enkel de on-demand modi.
Dit soort dingen is voor mij redelijk normaal om met PCs te doen... (van dat bungelen ben ik me wel rot geschrokken, daar neem ik nu maatregelen tegen). Als ik iets geshort heb dan zal een beetje EE dat wel kunnen zien en verdien ik spanky spanky.
Ik wil eigenlijk wel weten wat er aan de hand is, want zal vast niet de eerste keer zijn. Heb nu een nieuwe gekregen via Amazon, maar dit is wel mijn workstation dus kan niet zomaar zonder zitten.
Helpen jullie mee om de oorzaak te achterhalen?

Heb hier een NAB9 staan en wordt gek van het geflikker en uitval van mijn monitoren. Heb wel een dual displayport KVM switch er tussen hangen en mijn Mac gaat perfect. De NAB9 kan niet via HDMI naar DP. USB-C naar DP werkt ook niet maar wel USB-C naar female DP gaat wel en dan DP kabel erin en werkt, vond ik zelf al vreemd maar ok. Alleen mijn Dell Qhd 27 inch schermen flikkeren, krijg strepen, uitval etc. van de schermen. Zet ik de schermen uit dan na drie of vier keer gaat het eindelijk goed. Soms doet Microsoft Edge ook hetzelfde en heb al hardwarematige versnelling uitgezet. Ben al met al zeker niet tevreden erover. Drivers updaten lijkt wel iets te helpen.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Mag hopen dat mijn MS-01 over een maandje weer aan gaat.
Heb nu de MS-A1 in gebruik en beide werken met 96GB DDR5 SODIMM.
Net de DEG1 besteld met korting.
Benieuwd hoe het presteert over een maandje ofzo.
Moet nog een nieuwe PSU kopen voor mn 2070 super.
Wel super chill OcuLink poort.
Ik zie het als dat je je GPU met meerdere systemen kan gebruiken ipv gebonden aan 1.
Heb nu de MS-A1 in gebruik en beide werken met 96GB DDR5 SODIMM.
Net de DEG1 besteld met korting.
Benieuwd hoe het presteert over een maandje ofzo.
Moet nog een nieuwe PSU kopen voor mn 2070 super.
Wel super chill OcuLink poort.
Ik zie het als dat je je GPU met meerdere systemen kan gebruiken ipv gebonden aan 1.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Ik heb vandaag 2e hands een GMKTEC k4 gekocht om gewoon eens even te testen/wat lichtere Windows only spellen te spelen zoals AOE3, Settlers etc die op de MAC/PS5 niet te spelen zijn
Mijn versie heeft 16gb ddr5 RAM en momenteel daarvan 4 gb gealloceerd aan de IGPU
Wat is jullie inziens de juist allocatie IGPU/normaal geheugen? is het aan te raden up te graden naar 32 GB DDR5 ram?
Mijn versie heeft 16gb ddr5 RAM en momenteel daarvan 4 gb gealloceerd aan de IGPU
Wat is jullie inziens de juist allocatie IGPU/normaal geheugen? is het aan te raden up te graden naar 32 GB DDR5 ram?
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Beste mensen, beetje vreemd verzoek om me te helpen iemand (noob) te instrueren een bios setting om te zetten.
IK woon in Thailand maar ben even een maandje in NL en zul je net zien dat mijn Minisform MS-01 is stil gevallen na een stroom storing en wegvallen UPS. (Yup het komt nooit alleen).
Nu wil ik een vriend erop af sturen om te kijken of hij in de bios 'auto power on' kan instellen.
Nu de server niet draait kan ik ook geen goede verbinding maken op de lokatie en 5G werkt er nauwelijks waardoor ik niet via een live verbinding kan werken.
Ik moet dus zowel in tekst en liefst ook in een paar screenshots die instelling moeten aanwijzen. Is er hier iemand die me daar bij kan helpen?
Ben zelf pas over 3 weken terug en hele huis besturing ligt plat want ook mijn inverter en accu lijken defect...
Bij voorbaat dank!
Bastiaan
IK woon in Thailand maar ben even een maandje in NL en zul je net zien dat mijn Minisform MS-01 is stil gevallen na een stroom storing en wegvallen UPS. (Yup het komt nooit alleen).
Nu wil ik een vriend erop af sturen om te kijken of hij in de bios 'auto power on' kan instellen.
Nu de server niet draait kan ik ook geen goede verbinding maken op de lokatie en 5G werkt er nauwelijks waardoor ik niet via een live verbinding kan werken.
Ik moet dus zowel in tekst en liefst ook in een paar screenshots die instelling moeten aanwijzen. Is er hier iemand die me daar bij kan helpen?
Ben zelf pas over 3 weken terug en hele huis besturing ligt plat want ook mijn inverter en accu lijken defect...
Bij voorbaat dank!
Bastiaan
[ Voor 3% gewijzigd door zebrafilm op 06-09-2024 21:33 ]
In navolging van mijn NAB9 met geflikker/uitval etc. van de schermen, deed vanmiddag geen enkele truc het meer zodat het nog werkbaar was. Nu een Lenovo ingezet met dezelfde kabels en SSD overgezet en geen enkel probleem. Het kan nog de USB-C naar Displayport zijn maar denk het niet. Nu is direct op de DP naar DP een opgelost.
Ook viel mij op dat de Samsung 990 Pro geen 60 graden meer werd terwijl er nog een heatsink was en nu met de Lenovo tiny pc zonder heatsink max 45 graden. Dus ook dat was niet goed.
Ook viel mij op dat de Samsung 990 Pro geen 60 graden meer werd terwijl er nog een heatsink was en nu met de Lenovo tiny pc zonder heatsink max 45 graden. Dus ook dat was niet goed.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
voor AOE3 heb je maar 2gb RAM en 64mb video geheugen nodig (min. specs). dus gaat vast lukken!siemenz schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:47:
Ik heb vandaag 2e hands een GMKTEC k4 gekocht om gewoon eens even te testen/wat lichtere Windows only spellen te spelen zoals AOE3, Settlers etc die op de MAC/PS5 niet te spelen zijn
Whoops dat was een typo. Ik bedoelde aoe4Reno69 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:53:
[...]
voor AOE3 heb je maar 2gb RAM en 64mb video geheugen nodig (min. specs). dus gaat vast lukken!
siemenz schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:05:
[...]
Whoops dat was een typo. Ik bedoelde aoe4
AOE4
min.requirements
RAM: 8 GB
VIDEO CARD: Intel HD 520 or AMD Radeon RX Vega 11
Yes. Ik heb m inmiddels draaien op mijn mini pc met een 780m. Draait uitstekend op 1080pReno69 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:56:
[...]
![]()
AOE4
min.requirements
RAM: 8 GB
VIDEO CARD: Intel HD 520 or AMD Radeon RX Vega 11
Na 1,5 week (6 werkdagen) toch maar eens geïnformeerd hoe het zit met mijn toestel. De i9 12 series hebben ze niet barebone in stock. Dus ze probeerden me een i9 13 series aan te smeren voor meerprijs. Maar die heeft een CPU bug, dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Daardoor moet ik nu wel wachten tot eind september wanneer ze nieuwe stock hebben. Over meerkosten hebben ze het niet gehad en ik zal geen slapende honden wakker maken.
Eventueel zou ik nog wel de i5 overwegen. Die zal ook prima werken met Proxmox, en wat zuiniger zijn, terwijl ik al die performance zooi toch niet ga gebruiken.
Eventueel zou ik nog wel de i5 overwegen. Die zal ook prima werken met Proxmox, en wat zuiniger zijn, terwijl ik al die performance zooi toch niet ga gebruiken.
Ben aan t wachten op de Ryzen AI series van MinisForum. Zeer tevreden over de UM790 Pro die mijn ouders nu als desktop pc gebruiken. Stil, snel, klein, heerlijk! Wel wat problemen met eerdere biossen, maar draait nu zeer stabiel met ASPM uitgezet.
Zag al wat nieuws voorbij komen van een concurrerende mini pc met Ryzen AI. Hopelijk komt MinisForum ook snel met hun edities. Kan ik de andere pc van mijn moeder ook vervangen door iets fijns kleins.
Zag al wat nieuws voorbij komen van een concurrerende mini pc met Ryzen AI. Hopelijk komt MinisForum ook snel met hun edities. Kan ik de andere pc van mijn moeder ook vervangen door iets fijns kleins.
Het is misschien vloeken in de kerk maar voor een kleine, zuinige desktop is een Mac Mini ook het overwegen waard.- peter - schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:20:
Ben aan t wachten op de Ryzen AI series van MinisForum. Zeer tevreden over de UM790 Pro die mijn ouders nu als desktop pc gebruiken. Stil, snel, klein, heerlijk! Wel wat problemen met eerdere biossen, maar draait nu zeer stabiel met ASPM uitgezet.
Ik heb zelf een Mac mini, maar mn ouders die ga ik dat niet aandoen. Die zijn windows gewend. En ook een stuk goedkoper.Jerie schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:41:
[...]
Het is misschien vloeken in de kerk maar voor een kleine, zuinige desktop is een Mac Mini ook het overwegen waard.
Voor kantoor zoek ik een nieuwe minipc en kom waarschijnlijk op een minisforum. Maar welke? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
Minipc wordt gebruikt voor dagelijkse office taken en wat photoshop. Huidige i5 7400 wordt een beetje traag dus mag wel wat nieuws. Heb 2 schermen staan, beide via hdmi aangesloten nu. Dus is pré als er 2 hdmi aansluitingen zijn. Mag ook 1 hdmi en 1 dp, maar dan moet ik nog een kabel kopen. Schermen hebben alleen hdmi en dp.
Wat moet ik kiezen? Nab9, UM690S, UM790pro of 890 zelfs (dikke overkill waarschijnlijk), UM773 lite (goedkoop).
De meest recentere hebben natuurlijk een langere lifespan, maar zijn waarschijnlijk ook overkill. Dacht zelf aan 790Pro. Wellicht even wachten tot black friday voor een leuke aanbieding. Hebben jullie nog tips?
Minipc wordt gebruikt voor dagelijkse office taken en wat photoshop. Huidige i5 7400 wordt een beetje traag dus mag wel wat nieuws. Heb 2 schermen staan, beide via hdmi aangesloten nu. Dus is pré als er 2 hdmi aansluitingen zijn. Mag ook 1 hdmi en 1 dp, maar dan moet ik nog een kabel kopen. Schermen hebben alleen hdmi en dp.
Wat moet ik kiezen? Nab9, UM690S, UM790pro of 890 zelfs (dikke overkill waarschijnlijk), UM773 lite (goedkoop).
De meest recentere hebben natuurlijk een langere lifespan, maar zijn waarschijnlijk ook overkill. Dacht zelf aan 790Pro. Wellicht even wachten tot black friday voor een leuke aanbieding. Hebben jullie nog tips?
Ik heb zelf de NAD9 en die is, naast een snelle processor, voorzien van 2 HDMI aansluitingen en je kunt er intern 2 SATA SSD's in kwijt en zeker dat laatste hebben er bijna of eigenlijk geen van de andere modellen.
Je zult dan naast een M2 SSD ook externe HD's of SSD's moeten gebruiken wat weer extra kabels oplevert.
Ook zou ik, ik heb mijn 2de NAD9 nadat de 1ste defect raakte, via Amazon bestellen want de garantie van Minisforum zelf voor via hun website gekochte devices is niet denderend.
Ze trekken, als deze binnen de garantietermijn defect raakt, gewoon per maand een percentage af van de prijs waarvoor jij deze gekocht hebt.
Mag wel niet maar ga er dan maar eens achteraan.
Je zult dan naast een M2 SSD ook externe HD's of SSD's moeten gebruiken wat weer extra kabels oplevert.
Ook zou ik, ik heb mijn 2de NAD9 nadat de 1ste defect raakte, via Amazon bestellen want de garantie van Minisforum zelf voor via hun website gekochte devices is niet denderend.
Ze trekken, als deze binnen de garantietermijn defect raakt, gewoon per maand een percentage af van de prijs waarvoor jij deze gekocht hebt.
Mag wel niet maar ga er dan maar eens achteraan.
Ik heb een hulpvraag, hopelijk heeft één van jullie tips:
- ik heb een laptop en een minisforum UM890 Pro
- Ik heb een USB-c/TB3 hub met een HDMI aansluiting en een LAN netwerkaansluiting
- Laptop connect ik met 1 usb-c kabel naar de Hub, waardoor beeld, netwerk, en peripherals automatisch worden gekoppeld
- Minisforum wil ik ook via usb-c kabel connecten MAARRRRRR...ik wil dat de minisforum zijn beeld rechtstreeks via HDMI naar de monitor stuurt,
Tot nog toe levert het koppelen van de USB-c kabel op dat de minisforum meteen ook het beeld via USB-c wil doorsturen. Ik heb de BIOS doorgespit, maar kan hier geen specifieke instelling voor vinden. In de AMD software of windows kan ik het ook niet specifiek vinden. Waarschijnlijk is het heel makkelijk en zie ik het over het hoofd, dus: heeft iemand ideeën?
- ik heb een laptop en een minisforum UM890 Pro
- Ik heb een USB-c/TB3 hub met een HDMI aansluiting en een LAN netwerkaansluiting
- Laptop connect ik met 1 usb-c kabel naar de Hub, waardoor beeld, netwerk, en peripherals automatisch worden gekoppeld
- Minisforum wil ik ook via usb-c kabel connecten MAARRRRRR...ik wil dat de minisforum zijn beeld rechtstreeks via HDMI naar de monitor stuurt,
Tot nog toe levert het koppelen van de USB-c kabel op dat de minisforum meteen ook het beeld via USB-c wil doorsturen. Ik heb de BIOS doorgespit, maar kan hier geen specifieke instelling voor vinden. In de AMD software of windows kan ik het ook niet specifiek vinden. Waarschijnlijk is het heel makkelijk en zie ik het over het hoofd, dus: heeft iemand ideeën?
Nou, dat lijkt te verschillen.snah001 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:40:
Zoals hierboven aangegeven is mijn MS-01 binnen enkele maanden stuk gegaan in de vakantie, terwijl ik er niet was, en deze niet aan stond. Meerdere mensen in dit topic is dit overkomen. Ik vind dat opvallend. Nou is het zo dat blije mensen niet klagen maar ik vind toch wel dat er best veel RMAs zijn. Ik raad dan ook, te samen met jouw observatie, (voorlopig) geen Minisforum hardware aan.
Maar, eerlijk is eerlijk: over mijn RMA heb ik weinig te klagen. Want inmiddels heb ik een week geleden ('eind september') een vervanging ontvangen. Ineens kreeg ik een DHL shipment notice en toen kwam het er ook vrij snel aan. Van de support niets vernomen, tenzij wanneer ik er zelf achteraan ging (om te vragen hoe het met mijn RMA zat, was het antwoord 'eind september' plus poging upsell; ze hebben zich aan hun woord gehouden). Het was een compleet gesealde box, alles er op en er aan. Geen gezeur dat ik een zakje met schroefjes niet mee terug had gezonden. Ik heb niets extra hoeven te betalen. Wat me opviel is dat het BIOS 1.22 is (dus opgewaardeerd vanuit de fabriek) en er zit een stuk tape bij de USB-A aansluitingen aan de voorkant (op het frame van de case). Volgens mij zat dat bij mijn vorige iteratie er niet op? Kan iemand dit verifiëren?
Ik heb Secure Boot en Trusted Computing uitgezet (want hij zeurt over een signature in Proxmox) maar wat ik niet begrijp is dat Intel ME in het BIOS wel om een wachtwoord vraagt. Ik heb er nooit een ingesteld in Intel ME. En om Intel ME niet te kunnen benaderen moet je de I226-LM niet gebruiken. Dan zou ook je grafische kaart uit kunnen.
Ik heb helaas nog wel problemen met Coral TPUs aan de praat krijgen. Die zitten in de M.2 slots en worden niet gedetecteerd in lspci. Een MiniPCI naar M.2 adapter werkt overigens weel, en USB naar Coral TPU werkt ook. Als in ze staan in lspci/lsusb.
Bij mij was het verschil dat er op dat moment geen NAD9 leverbaar was en de enige optie geld terug was.Jerie schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:05:
[...]
Nou, dat lijkt te verschillen.
Zoals hierboven aangegeven is mijn MS-01 binnen enkele maanden stuk gegaan in de vakantie, terwijl ik er niet was, en deze niet aan stond. Meerdere mensen in dit topic is dit overkomen. Ik vind dat opvallend. Nou is het zo dat blije mensen niet klagen maar ik vind toch wel dat er best veel RMAs zijn. Ik raad dan ook, te samen met jouw observatie, (voorlopig) geen Minisforum hardware aan.
Maar, eerlijk is eerlijk: over mijn RMA heb ik weinig te klagen. Want inmiddels heb ik een week geleden ('eind september') een vervanging ontvangen. Ineens kreeg ik een DHL shipment notice en toen kwam het er ook vrij snel aan. Van de support niets vernomen, tenzij wanneer ik er zelf achteraan ging (om te vragen hoe het met mijn RMA zat, was het antwoord 'eind september' plus poging upsell; ze hebben zich aan hun woord gehouden). Het was een compleet gesealde box, alles er op en er aan. Geen gezeur dat ik een zakje met schroefjes niet mee terug had gezonden. Ik heb niets extra hoeven te betalen. Wat me opviel is dat het BIOS 1.22 is (dus opgewaardeerd vanuit de fabriek) en er zit een stuk tape bij de USB-A aansluitingen aan de voorkant (op het frame van de case). Volgens mij zat dat bij mijn vorige iteratie er niet op? Kan iemand dit verifiëren?
Ik heb Secure Boot en Trusted Computing uitgezet (want hij zeurt over een signature in Proxmox) maar wat ik niet begrijp is dat Intel ME in het BIOS wel om een wachtwoord vraagt. Ik heb er nooit een ingesteld in Intel ME. En om Intel ME niet te kunnen benaderen moet je de I226-LM niet gebruiken. Dan zou ook je grafische kaart uit kunnen.
Ik heb helaas nog wel problemen met Coral TPUs aan de praat krijgen. Die zitten in de M.2 slots en worden niet gedetecteerd in lspci.
Anders had ik ook wel gekozen voor gewoon een nieuwe sturen ter vervanging.
Dus uit nood geboren toen maar bij Amazon besteld en daar weet ik zeker als ie nu nog een keer stuk gaat er wel goede garantie gegeven wordt.
Hopen dat het zover niet meer komt btw..
Voor 2 jaar.snah001 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:35:
[...]
Bij mij was het verschil dat er op dat moment geen NAD9 leverbaar was en de enige optie geld terug was.
Anders had ik ook wel gekozen voor gewoon een nieuwe sturen ter vervanging.
Dus uit nood geboren toen maar bij Amazon besteld en daar weet ik zeker als ie nu nog een keer stuk gaat er wel goede garantie gegeven wordt.
Hopen dat het zover niet meer komt btw..
Voorbeeld: Mijn dure Sony Bluetooth oortjes gingen stuk na ongeveer 22 maanden (d.w.z. batterij van een oortje supersnel leeg door foute firmware (= non-conformiteit), maar ik was volgens hen te laat met garantie claim (een paar weken te laat binnen de twee jaar). Amazon gaf aan dat de termijn van garantie van 2 jaar was verstreken en dat ik naar Sony moest gaan. Maar dat is volgens de wet niet zo. Van dure Bluetooth oortjes mag je verwachten dat ze langer dan 24 maanden werken. Bovendien was er sprake van non-conformiteit. Sony heeft het opgelost door me een revisie (WF1000XM5) te sturen tegen een meerprijs van 100 EUR (want de WF1000XM4 was pas over een klein half jaar weer op voorraad). Dat heb ik maar met hangende pootjes geaccepteerd (heb een rechtsgang overwogen). De ANC is beter van de XM5 t.o.v. de XM4 (en die weer t.o.v. de XM3 welke ik ook heb gehad) maar de batterijen zijn steeds lastiger te vervangen. Terwijl het gewoon knoopcel betreft. Planned obsolescence 101.
In deze context had ik via Minisforum direct korting mogen ontvangen t.o.v. Amazon. Maar als de prijs ongeveer gelijk is, zou ik inderdaad voor Amazon gaan. Doch, bovenstaande suggereert dat je je niet blind moet staren op goede garantie. Hou maar rekening met 2 jaar.
Wat betreft Minisforum heb ik een kleine maand moeten wachten voor vervangend product. Maar het kwam wel aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 30-09-2024 16:29 ]
Ik heb sinds kort de um760 slim. Is zeer stil en snel. Enige minpunt is dat het standaard met 2x8 GB ram komt ipv 1x16 wat upgraden lastiger maakt.
Ook ik heb mn oog laten vallen op een minipc.
Mijn huidige computer is meer dan 10 jaar oud, en dringend aan vervanging toe.
Maar... ik weet niet veel van computers, dus kan wel hulp gebruiken met welke het moet worden.
Ik ga m voornamelijk gebruiken voor 4k film materiaal, games...
En... het mag best wat kosten
Mijn huidige computer is meer dan 10 jaar oud, en dringend aan vervanging toe.
Maar... ik weet niet veel van computers, dus kan wel hulp gebruiken met welke het moet worden.
Ik ga m voornamelijk gebruiken voor 4k film materiaal, games...
En... het mag best wat kosten
Ik gebruik ondertussen al 20+ jaar mac, en heb geen Windows device meer gehad. Maar since ik een Steam Deck heb, mis ik het gamen toch wel een beetje
Zondag avond de Minisforum AtomMan G7 Pt besteld, en wil er een dual boot device van maken met Windows en Bazzite (SteamOS)
Benieuwd hoe lang het duurt voor dat ding binnen is, en dan maar eens gaan uitpluizen hoe Windows werkt, en hoe ik dual boot kan instellen
Zondag avond de Minisforum AtomMan G7 Pt besteld, en wil er een dual boot device van maken met Windows en Bazzite (SteamOS)
Benieuwd hoe lang het duurt voor dat ding binnen is, en dan maar eens gaan uitpluizen hoe Windows werkt, en hoe ik dual boot kan instellen

Ik ben aan het kijken om mijn Morefines M9 (intel N100 - 16gb single channel) te vervangen door wat krachtiger en de UM760 slim staat op de radar. Jammer genoeg niet beschikbaar als barebones.Boerenlater schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:52:
Ik heb sinds kort de um760 slim. Is zeer stil en snel. Enige minpunt is dat het standaard met 2x8 GB ram komt ipv 1x16 wat upgraden lastiger maakt.
Goed om weten dat het 2x8gb is, dat is wel vervelend.
Ik vraag me nou af is men nou tevreden met hun MS-A1?, ben aan het twijfelen om hem te bestellen samen met een 8700g cpu. Wil hem enkel als homelab gebruiken.
Ik heb een mini PC wat niet echt bijzonder is, het is vooral voor thuiswerken bedoelt.
AMD Ryzen 7 5700U
32GB RAM
1TB SSD
En dus gewoon een integrated Radeon Vega 8.
Hier wil ik geen AAA games op spelen, maar ik had gehoopt dat wat oude meuk, AA of vrij simpele games toch wel te doen zouden zijn.
Maar ik haal de 10 FPS niet eens.
Dit ding zou dus 4.3GHz moeten kunnen aantikken. Echter haal ik dit ingame:

Ik zit al te kloten met Universal Tuning Utility om daar alles wat hoger te krijgen, maar niks werkt.
Doe ik wat verkeerd? Of ligt het wellicht aan de power supply dat ik daar maar 18W op haal? Help een console gamer out.
AMD Ryzen 7 5700U
32GB RAM
1TB SSD
Hier wil ik geen AAA games op spelen, maar ik had gehoopt dat wat oude meuk, AA of vrij simpele games toch wel te doen zouden zijn.

Ik zit al te kloten met Universal Tuning Utility om daar alles wat hoger te krijgen, maar niks werkt.
Doe ik wat verkeerd? Of ligt het wellicht aan de power supply dat ik daar maar 18W op haal? Help een console gamer out.
5700U gegevens: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.510416.0.html
Radeon Vega 8 gegevens: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.453150.0.html (Hier staan ook gaming benchmarks verder op de pagina)
4.3GHz is de boost voor de CPU (ook op 1 core). In games verbruik je vaak meer cores en zakt die verder terug.
De GPU tikt vaak een stuk langzamer, voor deze tot 2.1GHz.
De U chips hebben een TDP ergens tussen 15-25W. Die moet ook nog verdeelt worden, dus beetje de gok of die ~17W enkel CPU is.
Afhankelijk wat je speelt en resolutie is dit wel beetje wat het is ben ik bang. Dus hoe oud is oud? Van Notebookcheck moet ik al richting 2015-2017 games scrollen voor 60fps op 1080p/Medium.
Bvb in de Steam deck zit een vergelijkbare SOC (vergelijkbaar TDP & Zen 2 CPU cores), maar met nieuwere RDNA2 GPU cores die een iets krachtiger zijn: https://www.notebookcheck...12320_10313.247598.0.html
En tevens rendert de Steam deck op 720p, dat helpt ook flink in prestaties.
Radeon Vega 8 gegevens: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.453150.0.html (Hier staan ook gaming benchmarks verder op de pagina)
4.3GHz is de boost voor de CPU (ook op 1 core). In games verbruik je vaak meer cores en zakt die verder terug.
De U chips hebben een TDP ergens tussen 15-25W. Die moet ook nog verdeelt worden, dus beetje de gok of die ~17W enkel CPU is.
Afhankelijk wat je speelt en resolutie is dit wel beetje wat het is ben ik bang. Dus hoe oud is oud? Van Notebookcheck moet ik al richting 2015-2017 games scrollen voor 60fps op 1080p/Medium.
Bvb in de Steam deck zit een vergelijkbare SOC (vergelijkbaar TDP & Zen 2 CPU cores), maar met nieuwere RDNA2 GPU cores die een iets krachtiger zijn: https://www.notebookcheck...12320_10313.247598.0.html
[ Voor 11% gewijzigd door Hans1990 op 07-11-2024 12:03 ]
Zijn de games die je vaak speelt, beschikbaar op GeForce Now? Dan zou ik zeker daar ook eens kijjken...SemperFidelis schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:26:
Ik heb een mini PC wat niet echt bijzonder is, het is vooral voor thuiswerken bedoelt.
AMD Ryzen 7 5700U
32GB RAM
1TB SSD
[Afbeelding]
Ehm nou is ook wel oude meuk zoals Parkitect maar had bijv wel hoop om Manor Lords te spelen.daffie82 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:11:
[...]
Zijn de games die je vaak speelt, beschikbaar op GeForce Now? Dan zou ik zeker daar ook eens kijjken...
YouTube: Ryzen 7 5700U Vega 8 | Test in 17 Games in 2022
Maar hier zie ik allemaal soepele gameplay en bij mij echt drama. Ga even fresh install van Windows doen, drivers installeren? Snap niet wat ik verkeerd doe.
Controleer ook even je bios, afhankelijk van de fabrikant kan je hier zelf de TDP wisselen
Het kan best zijn dat hij 25w voor 10s mag gebruiken en dan longterm 18 of 15watt
Het kan best zijn dat hij 25w voor 10s mag gebruiken en dan longterm 18 of 15watt
Ik heb even Fortnite gedownload omdat die in de lijst staat. Dat zou die toch moeten trekken maar ik kom niet voorbij de 25 fps haha.Hans1990 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:59:
5700U gegevens: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.510416.0.html
Ik denk dat het inderdaad mn TDP ook is, maar in bios heb ik nergens de optie om dit aan te passen.
Fijn, aangekomen. RAM + SSD's ingebouwd. Windows gekocht. Maar tijdens het installeren kom ik erachter dat ik de network drivers nodig heb, maar de download link werkt niet https://www.minisforum.co...support/page/download/136addictive schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:43:
Ik gebruik ondertussen al 20+ jaar mac, en heb geen Windows device meer gehad. Maar since ik een Steam Deck heb, mis ik het gamen toch wel een beetje
Nu wachten tot Support op mn email reageert

Misschien kun je de drivers ook terugvinden bij AMD?addictive schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:41:
[...]
Fijn, aangekomen. RAM + SSD's ingebouwd. Windows gekocht. Maar tijdens het installeren kom ik erachter dat ik de network drivers nodig heb, maar de download link werkt niet https://www.minisforum.co...support/page/download/136
Nu wachten tot Support op mn email reageert
Incredible
Heb via support een werkende link gekregen, met alle drivers die ik nodig hadjecowo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:40:
[...]
Misschien kun je de drivers ook terugvinden bij AMD?
Niet ideaal dat hun website link een Mediafire link is, en niet gewoon op hun eigen site gehost is, maar hey, het werkt nu, en ben erg happy met de G7 :-)
Vrij gangbaar voor Chinese bedrijven, helaas.addictive schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:54:
[...]
Heb via support een werkende link gekregen, met alle drivers die ik nodig had
Niet ideaal dat hun website link een Mediafire link is, en niet gewoon op hun eigen site gehost is, maar hey, het werkt nu, en ben erg happy met de G7 :-)
hi, heeft iemand ervaring met de Minisforum UH125?
Ik heb deze op het oog voor het volgende:
- plex server
- home assistant
- geforcenow gaming
alvast dank!
Ik heb deze op het oog voor het volgende:
- plex server
- home assistant
- geforcenow gaming
alvast dank!
Ik zag BMAX nog niet voorbij komen in dit draadje.
Paar weken terug een BMAX B4 Plus Mini PC (Bmax B4 Plus Mini Pc Windows 11 Pc Intel N 100 16Gb 512Gb Ssd 2 * Hdmi 1 * Type-C Ondersteunt 4K @ 60Hz 750Mhz Intel Uhd Graphics) gekocht voor EUR 130 via ali.
Kwam met windows 11 en dat werkte prima. Maar had ik niet nodig.
Ubuntu server op geinstalleerd en sindsdien non-stop als een zonnetje in gebruik als server voor allerhande development projectjes.
Paar weken terug een BMAX B4 Plus Mini PC (Bmax B4 Plus Mini Pc Windows 11 Pc Intel N 100 16Gb 512Gb Ssd 2 * Hdmi 1 * Type-C Ondersteunt 4K @ 60Hz 750Mhz Intel Uhd Graphics) gekocht voor EUR 130 via ali.
Kwam met windows 11 en dat werkte prima. Maar had ik niet nodig.
Ubuntu server op geinstalleerd en sindsdien non-stop als een zonnetje in gebruik als server voor allerhande development projectjes.
Opzich logisch want het om ervaringen Minisforum mini pc'sRuben314199 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:12:
Ik zag BMAX nog niet voorbij komen in dit draadje.
Heeft iemand wel eens de APU/GPU VRAM geprobeerd aan te passen in de BIOS?
If there is no AUTO option[...]→AMD CBS→NBIO Common Option→GFX Configuration and set the Integrated Graphics Controller value to AUTO.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik heb wel mijn Max hoeveelheid allocated ram dat de integrated graphics kaart kan gebruiken, aangepast.Sebazzz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:36:
Heeft iemand wel eens de APU/GPU VRAM geprobeerd aan te passen in de BIOS?
[...]
En het voltage heb ik ook aangepast in de bios.
Dus op een bepaalde waarde ipv op "auto".
Zit dat op die plek? Ik kon het niet vinden toen ik nog niet wist waar ik moest zoeken, en ik heb niet meer gezocht.daffie82 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:47:
[...]
Ik heb wel mijn Max hoeveelheid allocated ram dat de integrated graphics kaart kan gebruiken, aangepast.
En het voltage heb ik ook aangepast in de bios.
Dus op een bepaalde waarde ipv op "auto".
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Goede vraag... Ben gewoon alles afgegaan tot ik het vondSebazzz schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:26:
[...]
Zit dat op die plek? Ik kon het niet vinden toen ik nog niet wist waar ik moest zoeken, en ik heb niet meer gezocht.
Zit idd op die plek. Mooi, ollama draait nu op mijn UM480XTdaffie82 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:42:
[...]
Goede vraag... Ben gewoon alles afgegaan tot ik het vond
https://www.youtube.com/w...Ag.AD6APd8bh8_AD6dBqVrvKe
Minisforum heeft naar onze feedback geluisterd en de MS-A2 en de N5 NAS ontwikkeld.
Q1/2 release date.
Minisforum heeft naar onze feedback geluisterd en de MS-A2 en de N5 NAS ontwikkeld.
Q1/2 release date.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||