ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik denk dat je nieuw(st)e contract je boete bepaalt.Heintje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:16:
Graag jullie advies.
Ik heb - omdat het kon - mijn 3 jarig 'duurzaam dalen' om laten zetten naar de bekende 2 jaar windstroom.
Einddatum 'Duurzaam Dalen' is x juli (de datum dat mijn eerste jaar erop zou zitten). Ik heb de ingangsdatum van Windstroom ook op die x juli laten zetten.
Vanwege de oplichterspraktijken mbt salderen wil ik toch liever bij GC weg.
Wat is dan handig om te doen: dat andere contract ook per x juli in laten gaan? Geldt dan de oude opzegboete van (nog) €100 per produkt? Of geldt dan al de boete van het Windstroom contract (€75 per produkt)? Of kan ik beter x+1 juli kiezen als ingangsdatum? Is dan duidelijker dat ik in het nieuwe contract zit? Of geeft dat gedoe dat ik nu niet zie?
(En dan hopen dat een nieuwe leverancier niet ook gaat lopen kloten met tariefperiodes..)
Dat ie nog niet actief is doet er niet toe.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Overigens, hoe vinden jullie de maandelijkse overzichten? Ik vind ze.. hmmm.. hoe zeg ik dat. Niet zo goed. In maart was mijn geschatte jaarverbruik van gas 951m3. Dat komt redelijk overeen met onze verwachting (we gingen zelf uit van 1100, maar aangezien er isolatie bij is gekomen en er ook deels met airco wordt verwarmd, hadden we wel in een daling voorzien). In april kwam het geschatte jaarverbruik uit op 743m3. Totaal onrealistisch, omdat we al boven de 700 zaten en ik niet de illusie heb dat we in 3 maanden maar 43 kuub gaan verstoken met 4 kinderen. Komt de mail van mei, staat er ineens een geschat jaarverbruik van 1781 kuub. Dus een '1' ervoor. Alsof we ineens 1000 kuub meer gaan verstoken in een jaar.
Sowieso vind ik de statistieken bij GC heel bijzonder. In de staafjes in de mail zie ik dat wij met ons 6 persoons huishouden een stroomverbruik hebben van een 4 persoons huishouden. Toch scoor ik in de app altijd een 1,5 of misschien een 2 (waarbij ze bedoelen dat 80% van de vergelijkbare huishoudens minder verbruikt dan jij). Voor gas is het nog gekker. We hebben een vrij grote woning (150+m2) en we hebben het verbruik van een appartement. En bij ons gasverbruik zitten we continu in het rood, als ik de app mag geloven, terwijl we echt élke maand, ook in december en januari, een relatief laag gasverbruik hadden.
Da's voor mij al haast een reden om over te stappen. Wat hebben die cijfertjes voor zin?
[ Voor 25% gewijzigd door Frituurman op 19-06-2023 16:01 ]
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Om de mensen die niet zo van de cijfertjes zijn en alles niet nauwkeurig in de gaten houden ook enige vorm van inzicht te geven?Frituurman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:49:
Wat hebben die cijfertjes voor zin?
Gewoon niet te zwaar aan tillen en negeren als het niets vindt.
Als je over wilt stappen is dat overstappen wel handig (misschien nu alvast een contract afsluiten wat dan in gaat).Frituurman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:49:
Ik ga ook maar eens bellen met GC. Ik zit behoorlijk boven het prijsplafond op dit moment. Per 1 september gaan we de volgende contractperiode in (van ons 3 jaar duurzaam dalen contract), dus dan zouden we, als ik het zo lees, over kunnen stappen.
Want je kunt nu wel je contract openbreken bij GC, en krijg je lagere tarieven, maar wel ook de nieuwe boeteregeling. Dus dan wordt overstappen later waarschijnlijk duurder.
Succes.
Maar als je dan ineens ziet dat je geschatte jaarverbruik meer dan verdubbeld wordt, dan schrik je je toch de #)($)_#$? Ik ben blij dat ik 't verbruik zelf ook bij hou (samen met de opbrengst van de zonnepaneeltjes), want dat schetst echt een totaal ander beeld dan wat ik van GC krijg.Nnoitra schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:17:
[...]
Om de mensen die niet zo van de cijfertjes zijn en alles niet nauwkeurig in de gaten houden ook enige vorm van inzicht te geven?
Gewoon niet te zwaar aan tillen en negeren als het niets vindt.
Gezien de onrealistische inschattingen die ik krijg van GC, twijfel ik wel over dat openbreken. Ik wil graag kloppende informatie. Daarnaast, als ik het gedoe lees over saldering, dan word ik daar niet heel erg blij van, ook al hebben ze, zeker bij nieuwe contracten, wel een van de betere terugleververgoedingen. Ik ga me de komende paar weken even beraden op wat we gaan doen.Truus01 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Als je over wilt stappen is dat overstappen wel handig (misschien nu alvast een contract afsluiten wat dan in gaat).
Want je kunt nu wel je contract openbreken bij GC, en krijg je lagere tarieven, maar wel ook de nieuwe boeteregeling. Dus dan wordt overstappen later waarschijnlijk duurder.
Succes.
Dat gezegd hebbende, we hebben altijd gestreefd naar een maandbedrag van onder de 200 euro (voor het gedoe met energie en zonnepanelen op het dak zaten we op 157 euro per maand), ik zit nu met het prijsplafond en zonnepanelen op ongeveer 150 per maand en met een nieuw contract zakken we daar dus nog weer wat onder. Dus als ik puur redeneer van wat we nastreven, dan is eigenlijk alles prima. We gaan het zien.
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Helaas kan je niet het maandbedrag grof verlagen. Ik heb hem nu naar 23 euro weten te krijgen terwijl ik door de cashback op ongeveer 0 hoop uit te komen. Maar het risico is te overzien en zal er niet zelf failliet door gaan.scoobs schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:12:
[...]
Ik weet dat innova er een paar jaar terug niet zo goed voor stond. Maar ik kan geen jaarverslagen van ze terugvinden van 21 of 22. Als iemand die wel heeft...
PS: gewoon zorgen dat je aan het eind vd rit moet betalen. Dan kun je die cashback verrekenen met een evt failissement. Voor mij is dat helaas geen optie.
Ik zag wel dat innova de cashbacks wel drastisch verlaagd heeft van 350 euro naar eerst 150 en nu naar 100 euro .
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Die schattingen zijn natuurlijk ergens op gebaseerd, je verbruik van afgelopen maand(en) en dat geëxtrapoleerd op de rest van het jaar. Als je in een maand opeens relatief meer gas verbruikt dan de maanden ervoor terwijl de buiten temperatuur oploopt, knalt de schatting omhoog. Dat als waarschuwing: pas op, als je verbruik zo blijft stijgen dan...Frituurman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:59:
[...]
Maar als je dan ineens ziet dat je geschatte jaarverbruik meer dan verdubbeld wordt, dan schrik je je toch de #)($)_#$? Ik ben blij dat ik 't verbruik zelf ook bij hou (samen met de opbrengst van de zonnepaneeltjes), want dat schetst echt een totaal ander beeld dan wat ik van GC krijg.
[...]
Gezien de onrealistische inschattingen die ik krijg van GC, twijfel ik wel over dat openbreken. Ik wil graag kloppende informatie. Daarnaast, als ik het gedoe lees over saldering, dan word ik daar niet heel erg blij van, ook al hebben ze, zeker bij nieuwe contracten, wel een van de betere terugleververgoedingen. Ik ga me de komende paar weken even beraden op wat we gaan doen.
Dat gezegd hebbende, we hebben altijd gestreefd naar een maandbedrag van onder de 200 euro (voor het gedoe met energie en zonnepanelen op het dak zaten we op 157 euro per maand), ik zit nu met het prijsplafond en zonnepanelen op ongeveer 150 per maand en met een nieuw contract zakken we daar dus nog weer wat onder. Dus als ik puur redeneer van wat we nastreven, dan is eigenlijk alles prima. We gaan het zien.
Idem met geleverde stroom en opgewekte stroom; aantal zonuren is niet accuraat te voorspellen.
Als je kloppende informatie wilt over toekomstig verbruik zou ik eens op zoek gaan naar een glazen bol
Tot die tijd gewoon afgaan op je eigen cijfers en het verbruik van vorige jaren. Aan het eind van de rit (lees: jaar) heb je niets aan die geschatte waarden en betaal je voor je daadwerkelijke verbruik.
En dat gedoe over salderen is niet voor iedereen het geval; lees dat topic maar even door om te achterhalen of het jouw überhaupt wel raakt.
Met een vast contract, en dus vast tarief, dacht ik dat het sowieso goed gaat.Nnoitra schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:29:
En dat gedoe over salderen is niet voor iedereen het geval; lees dat topic maar even door om te achterhalen of het jouw überhaupt wel raakt.
Nou.... In de data sinds 2015 die ik heb over mijn setup is het verschil tussen het slechts en beste jaar slechts 12%. Dat is prima voorspelbaar lijkt me.Nnoitra schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:29:
[...]
Idem met geleverde stroom en opgewekte stroom; aantal zonuren is niet accuraat te voorspellen.
En dat is veroorzaakt door het falen van apparatuur. Anders was het verschil kleiner geweest.
N=1scoobs schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:00:
[...]
Nou.... In de data sinds 2015 die ik heb over mijn setup is het verschil tussen het slechts en beste jaar slechts 12%. Dat is prima voorspelbaar lijkt me.
En dat is veroorzaakt door het falen van apparatuur. Anders was het verschil kleiner geweest.
En in het verleden behaalde resultaten enzo..
Algoritmes kijken naar recent afwijkend gedrag, niet maar de afgelopen 7 jaar. Als jij morgen een (extra) elektrische auto aanschaft, gaat je verbruik opeens omhoog. Dan heb je weinig meer aan je gemiddelde verbruik en afwijkingen over de afgelopen jaren.
[ Voor 28% gewijzigd door Nnoitra op 19-06-2023 22:51 ]
En ineens verbruikers in een argument overzonopbrengsten gaan betrekken is een geval van moving goalposts. Je initiele argument ging over de voorspelbaarheid van PV. Dat je verbruik zeer waarschijnlijk stijgt als je een ev of wp koopt betwist ik niet.
Overigens: de verbruiksschatting van een energieleverancier is normaliter gebaseerd op wat de netbeheerder aanlevert over het netto verbruik van het jaar ervoor.
[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 20-06-2023 07:52 ]
1-7 loopt mijn eerste van de drie jaar af.
Als ik niets doe, betaal ik per 1-7 aanstaande voor gas € 1,63 per m3 (in 2023 nog 1,45 vanwege het prijsplafond)
Per 1-7-2023 kan ik het contract omzetten naar 'Zonnestroom via Unive 2 jaar', dan betaal ik voor gas € 1,31 per m3.
Zoals ik eerder las, gaan ook hier de vaste leveringskosten omhoog van € 76,- naar € 93,44 per jaar voor zowel gas als stroom.
De vaste leverinskosten worden 17,44 per soort hoger.
- Voor gas staat de teller sinds 1-7-2022 op 398m3, met nog 10 dagen te gaan en 0,5m3 gas per dag kom ik waarschijnlijk op 403m3 uit. (nog nooit zo zuinig geweest
Als ik het plaatje voor gas doorreken, en ook Q1 en Q2 van 2024 meeneem zonder het prijsplafond, kom ik op 726 euro als ik niets doe, en 615 euro als ik het omzet. (Netbeheerkosten niet meegenomen)
Een verschil van 111,- op gas.
- Voor stroom ben ik netto leverancier, met nog 10 dagen te gaan heb ik nu 540kWh meer teruggeleverd dan gebruikt.
Hier krijg ik gewoon 17,44 minder terug.
Eind van het verhaal 111 - 17,44 = 93,56 euro goedkoper uit door om te zetten.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ik had het over opgewekte en geleverde stroom; en dat stond ook in wat jij quote.scoobs schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:50:
Je zei dat het aantal zonuren onvoorspelbaar is. Gezien het feit dat salderen op jaarbasis is kijk ik dus op jaarbasis. Dan is het dus wél voorspelbaar. En N=1 is natuurlijk niet echt van toepassing bij zoiets als PV opbrengst. Het is niet alsof je van jaar tot jaar in verhouding andere resultaten dan de buren haalt.
En ineens verbruikers in een argument overzonopbrengsten gaan betrekken is een geval van moving goalposts. Je initiele argument ging over de voorspelbaarheid van PV. Dat je verbruik zeer waarschijnlijk stijgt als je een ev of wp koopt betwist ik niet.
Zo heel erg gek is het dus niet om dat te benoemen. Bovendien ging het over wat GC schat wat je verbruik is, niet over wat je terug levert (wat GC niet doet). Dus niets "moving goalposts".
Over Zonuren: dat zijn er minimaal 1400 zonuren en maximaal 1700 en in het westen zijn er gemiddeld meer zonuren in Nederland dan in het oosten. En dat zitten er ook jaren bij met uitschieters;
Daar zit dus wel wat marge in.Met landelijk gemiddeld 2217 uur zon, het KNMI vermeldde 2235 uur (over de 5 hoofdstations 2233 uur, normaal 1772) was 2022 het zonnigste jaar sinds het begin van de waarnemingen
Het verbruik van eerdere jaren wordt initieel gebruikt om het termijn bedrag vast te stellen.Overigens: de verbruiksschatting van een energieleverancier is normaliter gebaseerd op wat de netbeheerder aanlevert over het netto verbruik van het jaar ervoor.
De schatting van het jaarverbruik die je maandelijks krijgt, is gebaseerd op recent verbruik. Anders zou die schatting niet (hoeven) wijzigen.
Maar goed; dit gaat inmiddels gigantisch off-topic. Dit is iig het laatste wat ik hier over schrijf.
Recap waar het topic initieel over ging:
GC bood aan om vóór 1 juni, zonder boete over te stappen naar een goedkoper contract.
Voordeel hiervan was dat je én nog de oude boeteregeling zou houden en voor 1/2/3 jaar prijzen onder het prijsplafond vast kon zetten.
Nu alle nieuwe contracten onder de nieuwe boeteregeling vallen, is het niet persé handig om bij GC te blijven en je oude contract om te zetten; het voordeel van 'oude opzegregeling behouden' is er niet meer.
Ga gewoon rondkijken wat voor jouw situatie nu de beste/goedkoopste aanbieder is.
[ Voor 28% gewijzigd door Nnoitra op 21-06-2023 00:55 ]
Het kan nog steeds gunstig zijn, omdat het ook nu nog boetevrij is. Als je overstapt betaal je wel de boete, en die moet je terug zien te verdienen uit het verschil van het nieuwe tarief van GC en die waar je naar overstapt.Nnoitra schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:33:
Recap waar het topic initieel over ging:
GC bood aan om vóór 1 juni, zonder boete over te stappen naar een goedkoper contract.
Voordeel hiervan was dat je én nog de oude boeteregeling zou houden en voor 1/2/3 jaar prijzen onder het prijsplafond vast kon zetten.
Nu alle nieuwe contracten onder de nieuwe boeteregeling vallen, is het niet persé handig om bij GC te blijven en je oude contract om te zetten; het voordeel van 'oude opzegregeling behouden' is er niet meer.
Ga gewoon rondkijken wat voor jouw situatie nu de beste/goedkoopste aanbieder is.
En het schijnt dat het op het moment toch even lastig is om nieuwe langdurige contracten af te sluiten. (En de prijzen alweer aan het stijgen zijn.)
Aangezien wijzigingen in de app op zich lieten wachten een mailtje gestuurd om ze te activeren. Zojuist ontvang ik een reactie van de klantenservice. De informatie in de app is actueel, dwz dat de tarieven zijn bijgewerkt. Alleen staat in de algemene voorwaarden die bij de mail zijn bijgesloten dat:
Bij een voortijdige opzegging van dit contract is Greenchoice gerechtigd u een redelijke opzegvergoeding in rekening te brengen op basis van de Voorwaarden redelijke opzegvergoeding. Voor de berekening van de hoogte van uw redelijke opzegvergoeding wordt dit contract vergeleken met een Greenchoice product.
En dat wilden we nou juist voor zijn. Ik heb maar weer een mailtje gestuurd. Volgens mij loopt het de klantenservice momenteel over de schoenen.
Aanvulling 23/6: vandaag e-mail ontvangen van klantenservice met excuses en correctie.
[ Voor 4% gewijzigd door peacelord op 23-06-2023 15:20 ]
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Ik heb verleden jaar 3 jaar dalen afgesloten en nu mijn eerste jaar afgesloten tegen 1.83 per m3.
Nu komt het tarief van 1,66 m3.
Maar wat was nu ook alweer het 3e jaar? Ik meen iets van 1,34 m3 ofzo?
Herkent iemand de situatie?
Kijk even in mijn greenchoice, daar zou alles moeten staanBaBoK schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:13:
Beschamende vraag maar kan iemand mij helpen gezien ik het zelf nergens kan terug vinden.
Ik heb verleden jaar 3 jaar dalen afgesloten en nu mijn eerste jaar afgesloten tegen 1.83 per m3.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Bij mij staat 30% korting op het tarief van het eerste jaar.BaBoK schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:13:
Beschamende vraag maar kan iemand mij helpen gezien ik het zelf nergens kan terug vinden.
Heb je de contractbevestiging nog in de mail ?
Ik kan van daaruit mijn tariefblad openen
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb alleen het tarievenblad van mijn contract, misschien dat je hier iets aan hebt?BaBoK schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:52:
@A3-D @MdO82 dat is dus het bijzondere ik kan niet terug zien wat mijn tarief is vanaf 19-6-24 tot 19-6-25..
:strip_exif()/f/image/ymLP50eYWmdHjWdBCAUgRfKq.jpg?f=fotoalbum_large)
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Je kan altijd even bellen met Greenchoice en het proberen: 010-7470222 .Verona27 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:54:
Zijn er meer mensen die proberen over te stappen van het oude 3 jaar dalen naar een nieuw goedkoper contract? Ik las dat sommigen boetevrij over hebben kunnen stappen, kan dit nog steeds of was dit iets tijdelijks?
Aangeven dat de tarieven uit je contract toch wel erg fors zijn ten opzichte van de huidige markt. Doordat je onder het oude boete systeem valt kan je relatief goedkoop overstappen. Even aangeven dat overstappen naar lagere tarieven al binnen X maanden 'winst' oplevert. Vervolgens de vraag stellen of Greenchoice iets voor je kan betekenen met een leuk aanbod. Hopelijk is er dan een 1 of 2 jarig contract mogelijk met lagere tarieven en geen opzegboete.
Je bent volledig overgeleverd aan de goodwill van Greenchoice en de medewerker die je treft.. in principe heb je gewoon een rechtsgeldig contract dat je moet uitdienen óf opzeggen met opzegboete.
Dus misschien is het gunstiger om gewoon naar de goedkoopste over te stappen en de boete te betalen, dan boetevrij, maar met nieuwe boeteregeling, bij GC te blijven.
Ik ben bang dat straks toch ellende in rusland komt en India en China de markt weer opgaan, of... naja... ik weet het niet
Ik heb nu in ieder geval nog 12 dagen bedenktijd, 1 jaar vast BudgetEnergie, 1,38 ct oer kuub
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dat zou in theorie goed moeten werken.KoningPaulus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:03:
Ik heb geprobeerd om enkel gas om te zetten naar een nieuw vast contract bij GC zelf, dat mocht niet boetevrij, omdat je dan ook je stroom moest omzetten. Ik heb daarom een nieuw 3 jarig contract afgesloten bij een ander en laat dat 1 dag na het 1e jaar ingaan. Dus mijn GC/Unive contract startte op 3-september-2022, en 4 september laat ik mijn nieuwe contract in gaan. Dan krijg ik volgens mij 2x 75 euro aan opzegboete. (als ze het goed doen met de jaarrekening)
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik ga het straks in ieder geval proberen, zie zojuist dat gas via gaslicht op 1,29 staat bij GC. Wil dit wel 2 jaar vastleggenVerona27 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:54:
Zijn er meer mensen die proberen over te stappen van het oude 3 jaar dalen naar een nieuw goedkoper contract? Ik las dat sommigen boetevrij over hebben kunnen stappen, kan dit nog steeds of was dit iets tijdelijks?
Het was mij wel gelukt om gratis over te stappen naar een goedkoper contract maar een vriend had geen succes en deden ze geen aanbieding. Dus ben benieuwd of het jou wel lukt.Exterminator schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:49:
[...]
Ik ga het straks in ieder geval proberen, zie zojuist dat gas via gaslicht op 1,29 staat bij GC. Wil dit wel 2 jaar vastleggen
Is hier zojuist ook zonder problemen gelukt. Gelijk ook alles in de e-mail. Mis alleen m’n gascontract nog. Althans, heb stroom zojuist apart gekregen, dus denk gas ook?Verona27 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Het was mij wel gelukt om gratis over te stappen naar een goedkoper contract maar een vriend had geen succes en deden ze geen aanbieding. Dus ben benieuwd of het jou wel lukt.
Nieuwe contract gaat wel vanaf morgen in, later ging blijkbaar niet. Bij jou ook zo gegaan?
Kreeg wel beide contracten in 1x. Wel gelijk volgende dag ingegaan, inderdaad. Was voor mij prima want ik zat nog boven het prijsplafond en zit er nu flink onder.Exterminator schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:27:
[...]
Is hier zojuist ook zonder problemen gelukt. Gelijk ook alles in de e-mail. Mis alleen m’n gascontract nog. Althans, heb stroom zojuist apart gekregen, dus denk gas ook?
Nieuwe contract gaat wel vanaf morgen in, later ging blijkbaar niet. Bij jou ook zo gegaan?
gas 1,34 bij 2 jaar en 1,35 bij 3 jaar
stroom 0,39 bij 2 jaar en 0,40 bij 3 jaar afgerond
Dit is sowieso voordeliger dan het 3 jaar dalen contract toch? Dan ga ik vandaag ook even bellen.laredo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:55:
Zijn jullie voor een eenjarig of meerjarig contract gegaan? Ik had gister ook gebeld met GC en kreeg een aanbod voor 2 of 3 jaar waarbij de overstapboete zou komen te vervallen. Een eenjarig contract kon ook maar dan bleef de boete wel staan. Neem aan dat we qua tarieven allemaal hetzelfde aangeboden krijgen?
gas 1,34 bij 2 jaar en 1,35 bij 3 jaar
stroom 0,39 bij 2 jaar en 0,40 bij 3 jaar afgerond
Hier staat wat
Gas wel, stroom niet.Flappiewappie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:52:
[...]
Dit is sowieso voordeliger dan het 3 jaar dalen contract toch? Dan ga ik vandaag ook even bellen.
Gebruik gas is een factor correctie erbij geteld dus meter begin en eindstand en dan ca 25 kuub verbruik er bovenop
Hoezo correctiefactor nog nooit gehad
De meterstand klopt gewoon
[ Voor 7% gewijzigd door Hp68 op 12-07-2023 23:23 ]
https://www.consuwijzer.n...s-mijn-rekening-opgebouwdHp68 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:11:
Heeft iemand dit ook gehad bij jaarrekening
Gebruik gas is een factor correctie erbij geteld dus meter begin en eindstand en dan ca 25 kuub verbruik er bovenop
Dat is normaal en gebeurt al jaren
Na 20 minuten in de wacht en 3 minuten in gesprek word de eindnota aangepast en hoef ik de opzegvergoeding niet te betalen, dus voor iedereen bij GC die gaat verhuizen naar een gasloze woning let even op de eindnota.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Op 6 juli liep mijn eerste jaar af, maar nog geen rekening gehad over dat jaar.
2250 WP Zuid PVoutput
Apart nog nooit eerder gehadA3-D schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:56:
[...]
https://www.consuwijzer.n...s-mijn-rekening-opgebouwd
Dat is normaal en gebeurt al jaren
Liep 1 juli af 12 juli eindafrekeningMdO82 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:52:
Hoelang heeft het ongeveer bij jullie geduurd voordat je de eindrekening gekregen had ?
De jaarnota bedoel je denk ik, eindrekening krijg je als je verhuist of je contract voortijdig opzegt.MdO82 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:52:
Hoelang heeft het ongeveer bij jullie geduurd voordat je de eindrekening gekregen had ?
Normaliter gaat het vrij rap (1 week) maar het kan tot max 3 weken duren.
https://www.greenchoice.n...ta/correctie-gasverbruik/Hp68 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:11:
Heeft iemand dit ook gehad bij jaarrekening
V.z.i.w. doen ze dat allemaal, even op je oude rekeningen kijken hoe ze dat daar noteren. Bij Eneco staat het als 'Factor' op de nota.
[ Voor 37% gewijzigd door Nnoitra op 13-07-2023 10:26 ]
Thnx bedoelde inderdaad de jaarrekeningNnoitra schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:22:
[...]
De jaarnota bedoel je denk ik, eindrekening krijg je als je verhuist of je contract voortijdig opzegt.
Normaliter gaat het vrij rap (1 week) maar het kan tot max 3 weken duren.
Yup, dat is bij alle maatschappijen.https://www.greenchoice.n...ta/correctie-gasverbruik/
V.z.i.w. doen ze dat allemaal, even op je oude rekeningen kijken hoe ze dat daar noteren. Bij Eneco staat het als 'Factor' op de nota.
Heeft te maken in de tijd dat we nog gas uit Groningen haalde.
Hoe verder je van Slochteren woont hoe hoger de toeslag.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik gaf aan de telefoon aan dat we vanuit het tweakers forum met een groep mensen vorig jaar het zeker dalen contact hebben afgesloten en dat er nu mensen kostenloos zijn overstapt naar dit nieuwe contract. De persoon aan de lijn bevestigde dit direct en gaf aan dat er voor ons een coulance regeling is gemaakt. Ze zijn er dus van op de hoogte.
Tweakers

[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 13-07-2023 13:26 ]
Zero.
Wat zij je tarieven nu?Pelox schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:25:
Zojuist met GC gebeld en ons zeker dalen contract kostenloos omgezet in 2 jarig NL windstroom contract. Ik mocht zelf de ingangsdatum van het nieuwe contract kiezen.
Ik gaf aan de telefoon aan dat we vanuit het tweakers forum met een groep mensen vorig jaar het zeker dalen contact hebben afgesloten en dat er nu mensen kostenloos zijn overstapt naar dit nieuwe contract. De persoon aan de lijn bevestigde dit direct en gaf aan dat er voor ons een coulance regeling is gemaakt. Ze zijn er dus van op de hoogte.
Tweakers
Festina lente
Vergeet niet dat je in dat geval dus wel de opzegboete bij GC moet betalen, dus weg voordeel van de iets lagere m3 prijs.laredo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:40:
Zelfde tarieven als hierboven heb ik van de week gekregen. Was te laat met bevestigen dus kan nu opnieuw bellen of toch verder kijken. Ik las in het energie kroegtopic hier op T dat Vattenfall al op 1,28 per m3 zit bij een 1 jarig contract. Dat is ook echt wel scherp. Zou GC dan misschien ook verder gaan dalen.....#koffiedikkijken #twijfeltwijfel
Als het nog de oude boeteregeling is makkelijk uit te rekenen of dat zich terugverdiend (met een hoog verbruik wellicht wel).soganta schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:22:
Vergeet niet dat je in dat geval dus wel de opzegboete bij GC moet betalen, dus weg voordeel van de iets lagere m3 prijs.
Ook vandaag gebeld en ze wisten er inderdaad van, ik heb dezelfde tarieven voor de komende 2 jaar.Pelox schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:55:
[...]
Stroom normaal: 0,39528
Stroom dal: 0,38330
Gas m3: 1,34444
Onze jaar rekening kwam wel wat eerder, ons contract was begonnen op 21 juli en we hadden de jaarrekening al afgelopen week, dus misschien doen ze 1 a 2 keer per maand de maandrekening opmaken.
Festina lente
Verwijderd
Zoals hierboven aangegeven, is het gepiept met een telefoontje van een minuut of 5.
Scheelt toch weer, helemaal prima!
Hoe ver vooruit heb jij de ingangsdatum gezet? Want het eerste jaar van mijn 3 jaar dalen loopt nog tot 1/12/'23 en ik wil ivm saldering zonnepanelen niet eerder overstappen bij Greenchoice.Pelox schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:25:
Zojuist met GC gebeld en ons zeker dalen contract kostenloos omgezet in 2 jarig NL windstroom contract. Ik mocht zelf de ingangsdatum van het nieuwe contract kiezen.
Heb al eens eerder gebeld en toen was alleen mogelijk om op de dag van bellen zelf over te stappen, niet in toekomst.
Ons eerste jaar liep af begin juli, ik laat het nieuwe contract per 1 aug ingaan.BBKing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:36:
[...]
Hoe ver vooruit heb jij de ingangsdatum gezet? Want het eerste jaar van mijn 3 jaar dalen loopt nog tot 1/12/'23 en ik wil ivm saldering zonnepanelen niet eerder overstappen bij Greenchoice.
Heb al eens eerder gebeld en toen was alleen mogelijk om op de dag van bellen zelf over te stappen, niet in toekomst.
Zero.
Maar die salderingsregeling verandert toch niet bij een interne overstap van Greenchoice 3 jaar dalen naar Greenchoice NL windenergie?BBKing schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:36:
[...]
Hoe ver vooruit heb jij de ingangsdatum gezet? Want het eerste jaar van mijn 3 jaar dalen loopt nog tot 1/12/'23 en ik wil ivm saldering zonnepanelen niet eerder overstappen bij Greenchoice.
.
Ik heb ook de 3-jaar dalen deal, maar lever netto meer terug dan ik verbruik. Dus leverprijzen zijn niet zo interessant. Mijn huidige TLV is €0,12.
Bij het "boete-vrij" overstappen naar dit nieuwe contract, val je zeker wel ineens onder de nieuwe regels voor het opzeggen? Dus dan plakt er een grote opzegboete aan je broek?
Vraag me af hoe hoog die zou zijn bij netto terugleveren dan..
[ Voor 4% gewijzigd door j0ren op 19-07-2023 14:52 ]
Nieuw contract = nieuwe voorwaarden = de nieuwe opzegboete iddj0ren schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:51:
Wat is de terugleververgoeding die jullie hebben na het overzetten naar 2-3 jarig windstroom contract?
Ik heb ook de 3-jaar dalen deal, maar lever netto meer terug dan ik verbruik. Dus leverprijzen zijn niet zo interessant. Mijn huidige TLV is €0,12.
Bij het "boete-vrij" overstappen naar dit nieuwe contract, val je zeker wel ineens onder de nieuwe regels voor het opzeggen? Dus dan plakt er een grote opzegboete aan je broek?
Vraag me af hoe hoog die zou zijn bij netto terugleveren dan..
Hoi!
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Want ik bedoel wat in dit topic de vorige poster ook schrijft, contract nu openbreken is nieuwe voorwaarden en nieuwe boeteregeling.abalone schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:50:
[...]
Als je je contract hebt afgesloten voor 1 juni val je gewoon onder de oude boeteregeling. Alleen voor mensen die op of na 1 juni een contract afsluiten gelden de nieuwe boetevoorwaarden bij openbreken.
Heb je voor 1 juni je contract opengebroken, viel je nog onder de oude boeteregeling.
Het openbreken wordt gezien als het afsluiten van een nieuw contract.
Klopt nu wel maar bij einde contract niet meer.laredo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:18:
[...]
Maar die salderingsregeling verandert toch niet bij een interne overstap van Greenchoice 3 jaar dalen naar Greenchoice NL windenergie?
Bijvoorbeeld: mijn contract 3 jaar dalen loopt vanaf 1/12/22. Als ik vandaag overstap naar nieuwe Greenchoice 2 jaar contract dan loopt saldering inderdaad door tot 1/12/23. Maar mijn nieuwe contact begint 19/7/23 en eindigt 19/7/25. Laatste salderingsperiode bij Greenchoice zou dan van 1/12/24 tm 19/7/25 zijn en dat is erg ongunstig. Dus als ik overstap intern bij Greenchoice moet dat per 1/12 en anders niet
Volgens mij houden ze de gewone jaarafrekening aan en niet contractdatumBBKing schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:21:
[...]
Klopt nu wel maar bij einde contract niet meer.
Bijvoorbeeld: mijn contract 3 jaar dalen loopt vanaf 1/12/22. Als ik vandaag overstap naar nieuwe Greenchoice 2 jaar contract dan loopt saldering inderdaad door tot 1/12/23. Maar mijn nieuwe contact begint 19/7/23 en eindigt 19/7/25. Laatste salderingsperiode bij Greenchoice zou dan van 1/12/24 tm 19/7/25 zijn en dat is erg ongunstig. Dus als ik overstap intern bij Greenchoice moet dat per 1/12 en anders niet
Dat is dan pas als je daarna weggaat en contract buiten greenchoice aangaat waarbij ze dan eindafrekening moeten opmaken
Ja exact, als ik dan wegga bij Greenchoice in 2025 loop ik de saldering van die voorgaande winter mis. Dus voor mij niet handig om nu al over te stappen.Hp68 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:27:
[...]
Volgens mij houde ze de gewone jaarafrekening aan en niet contractdatum
Dat is dan pas als je daarna weggaat en contract buiten greenchoice aangaat waarbij ze dan eindafrekening moeten opmaken
Je kunt dan toch daarna nog 2 mnd variabel blijvenBBKing schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:10:
[...]
Ja exact, als ik dan wegga bij Greenchoice in 2025 loop ik de saldering van die voorgaande winter mis. Dus voor mij niet handig om nu al over te stappen.
Dank, dat zou inderdaad een optie kunnen zijn.Hp68 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Je kunt dan toch daarna nog 2 mnd variabel blijven
Tarieven weer iets lager dan boven mij aangegeven:
Prijs/kWh normaal: 0,38645
Prijs/kWh dal: 0,37379
Prijs/m3 gas: 1,32727
Vaste leveringskosten (jaar): 2x 76€
Ik begreep uit eerdere berichten dat de vaste leveringskosten omhoog is gegaan van € 76,- naar € 93,44 per jaar voor zowel gas als stroom.The_Zohan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:49:
Zojuist ook mijn contract (ingangsdatum 26-08-2022) opengebroken en opnieuw afgesloten voor 2 jaar (ingangsdatum morgen). Heb nog geen zonnepanelen om rekening mee te houden ivm salderen.
Tarieven weer iets lager dan boven mij aangegeven:
Prijs/kWh normaal: 0,38645
Prijs/kWh dal: 0,37379
Prijs/m3 gas: 1,32727
Vaste leveringskosten (jaar): 2x 76€
Hoe heb jij geregeld dat deze voor jou 2x € 76,- blijft?
Dat verbaasde mij ook, bij het afsluiten direct gevraagd of dat klopte, en staat gewoon goed in het contract (0,20822€/dag per contract)Chimsie78 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:45:
[...]
Ik begreep uit eerdere berichten dat de vaste leveringskosten omhoog is gegaan van € 76,- naar € 93,44 per jaar voor zowel gas als stroom.
Hoe heb jij geregeld dat deze voor jou 2x € 76,- blijft?
Prijs/kWh normaal: 0,37571
Prijs/kWh dal:0,36986
Prijs/m3 gas: € 1,21431
Vaste leveringskosten (jaar): 2x € 93,42
als ik hem voor 2 jaar vast zou zetten zou de gasprijs naar € 1,28 gaan
Ik heb wel een bevestiging gekregen van mijn nieuwe contract elders die mijn afmelding zouden regelen maar geen bevestiging van GC van het opzeggen gekregen. En ze reageren vooralsnog niet bij de klantenservice.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Welk product is dit bij Greenchoice? Mij hebben ze Nederlands windstroom en gas aangeboden maar die tarieven liggen vandaag hoger dan wat jij aangeeft.hansdv schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:30:
Zojuist ook gebeld, contract opengebroken en weer voor 1 jaar vastgezet.
https://www.gaslicht.com/...en-gas-groenmix-vast-2823laredo schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:36:
[...]
Welk product is dit bij Greenchoice? Mij hebben ze Nederlands windstroom en gas aangeboden maar die tarieven liggen vandaag hoger dan wat jij aangeeft.
Top, ga ik ze vanmiddag bellen dat ik ook dit product wil.
Ik had ze vrijdagmiddag gebeld en ben over gegaan naar 2 jaar bos gecombineerd gas 1,329.
Ik zit nog in m’n 14 dagen bedenktijd, moet kunnen lijkt me
Op hun eigen website stond een hogere prijs.
In het telefoongesprek heb ik gewoon aangegeven dat ik dat tarief (€ 1,21) zag staan en dat ook wel graag zou willen. Dat heeft ze toen direct geregeld.
1 jaar was ook geen punt. Twijfel nog een beetje wat verstandiger is om te doen 1 of 2 jaar.
/f/image/6CmfgrgvdbUWRa09BhQmYZ4J.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door hansdv op 25-07-2023 10:56 ]
Van afgelopen winter moet ik nog 800 kWh salderen. Als ik dan nu overstap, ben ik dit voordeel dan toch kwijt? Dit aangezien er dan weer een nieuwe saldeerperiode start?
Plus het feit dat mijn verbruik gaat stijgen in verband met een warmtepomp vraag ik me af hoe zinnig overstappen is.
Omdat je onder de nieuwe boeteregeling valt, zou ik zelf kiezen voor 1 jaar, dan kun je volgend jaar overstappen zonder (hoge) boete. Risico is natuurlijk wel dat dan de prijzen hoger zijn.hansdv schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:54:
1 jaar was ook geen punt. Twijfel nog een beetje wat verstandiger is om te doen 1 of 2 jaar.
Van wat ik begrijp verandert bij openbreken het punt van de jaarafrekening niet (behalve van het laatste jaar, als dat niet meer een volledig jaar is).Knoetie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:58:
Het topic redelijk doorgelezen maar kom er nog niet helemaal achter of het met salderen dan nog wel gunstig is.
Van afgelopen winter moet ik nog 800 kWh salderen. Als ik dan nu overstap, ben ik dit voordeel dan toch kwijt? Dit aangezien er dan weer een nieuwe saldeerperiode start?
Plus het feit dat mijn verbruik gaat stijgen in verband met een warmtepomp vraag ik me af hoe zinnig overstappen is.
Juist als dadelijk je verbruik hoger wordt, zou ik zeker voor de lagere prijzen gaan.
Overstappen naar een ander is anders, dan betaal je de boete, krijg je direct de eindafrekening en start een nieuwe saldeerperiode. Of je dat terugverdiend met de iets goedkopere tarieven die je bij een ander krijgt, is maar de vraag.
Ik ben idd klant van Unive (was dat ook geen vereiste voor het oorspronkelijke 3 jarige contract?) maar er is niet naar gevraagd in het telefoongesprek.laredo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:06:
Net gebeld en kon inderdaad het weer aangepast krijgen naar de tarieven van vandaag. Scheelt toch weer een paar euro. Wel vreemd dat mijn vaste leveringskosten op 93,42 staan. Was niks aan te doen zei de persoon van GC. Misschien regio gebonden? Er was wel korting mogelijk als ik nog een Unive of andere contractcode kon gebruiken maar dat was niet van toepassing. Geen zin om te liegen over het feit dat ik geen Unive klant ben. Misschien is @The_Zohan dat wel?
Dat was geen vereiste.The_Zohan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:20:
[...]
Ik ben idd klant van Unive (was dat ook geen vereiste voor het oorspronkelijke 3 jarige contract?) maar er is niet naar gevraagd in het telefoongesprek.
Wellicht dat je het oude tarief van €73 niet mee mag/kan nemen als je na het ingaan van de nieuwe regelgeving/voorwaarden je contract al eens hebt opengebroken.
[ Voor 56% gewijzigd door Nnoitra op 26-07-2023 22:50 ]
Net weer gebeld (althans voor 1700 uur) en ook mijn contract laten omzetten naar de deal hierboven. Ik "moest" wel voor het 2 jarige contract gaan om de opzegboete te vermijden. Maar prima deal zo en weer 2 weken bedenktijd mochten de prijzen nog verder dalenhansdv schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:30:
Zojuist ook gebeld, contract opengebroken en weer voor 1 jaar vastgezet.
In mijn contact met Greenchoice (voor de coulance) gaven ze aan dat wanneer je al een contract hebt de aanvraag automatisch afgewezen wordt. Het zou wel mogelijk zijn, maar dan moet je de opzegboete betalen (wel contact met hen opnemen dat je dat wil, anders geldt bovenstaande).crispo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:04:
Net ook maar even gebeld voor onze VvE, kreeg helaas alleen maar keuze uit 2 of 3 jaar (ons contract loopt nog 2,5 jaar, vandaar waarschijnlijk). Nu hebben wij hier blokverwarming en verbruiken zo'n 8-10K m³ aan gas dus elke cent tikt best aan, eigenlijk wil ik proberen via overstappen.nl het 1-jarige Greenchoice contract van €1,21 af te sluiten, iemand ervaring met 'overstappen' naar dezelfde leverancier? Of moet ik dan eerst (tijdelijk) naar andere (dynamische) leverancier en vervolgens weer terug? [ja heb gegoogeld, niets kunnen vinden]
Contract kan na akkoord direct ingaan
Ik zou bijna denken dat ik wat over het hoofd zie, maar dankzij dit topic heb ik er vertrouwen in.
Computer says NO!
Oh das gek want de meeste hier (waaronder ik) moesten voor 2 jaar bijtekenen. Mag ik vragen welke tarieven jij aangeboden hebt gekregen?mcv schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:33:
Ik heb net ook maar eens gebeld en kreeg direct het aanbod om mijn huidige contract (9 maanden onderweg) om te zetten naar een 1 jaar contract tegen de nieuwe tarieven zonder opzegboete.
Contract kan na akkoord direct ingaan![]()
Ik zou bijna denken dat ik wat over het hoofd zie, maar dankzij dit topic heb ik er vertrouwen in.
Als ze die dan omzetten naar de prijzen zoals op Independer voor 1 jaar, ben ik ook om!
Variabele leveringskosten normaal (incl. btw) € 0,38645
Variabele leveringskosten dal (incl. btw) € 0,37379
Totaal leveringstarief (Standaard) (incl. btw) € 1,31223
Variabele leveringskosten normaal (incl. btw) € 0,38895
Variabele leveringskosten dal (incl. btw) € 0,37630
Totaal leveringstarief (Standaard) (incl. btw) € € 1,32978
Ik ben nu toch aan het twijfelen om over te stappen naar een andere leverancier voor een 1 jarig contract. Die 2 jaar klinken wel lang.
Hoi
Exact hetzelfde aanbod gekregen en aangenomen.MasterMaceMichu schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
Ik heb vanochtend ook omgezet, maar wel naar 2 jaar, anders boete en de tarieven liggen een paar cent hoger dan op Independer:
Variabele leveringskosten normaal (incl. btw) € 0,38645
Variabele leveringskosten dal (incl. btw) € 0,37379
Totaal leveringstarief (Standaard) (incl. btw) € 1,31223
normaal 0,38862
dal 0.37472
gas 1,28017
Toch weer net wat anders dus
Zero.
Die heb ik ook want is een aanbieding die op Independer en gaslicht.com staat. Als je daarnaar verwijst krijg je die ook als verlenging aangeboden, wel minimaal 2 jaar bijtekenen.Pelox schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:49:
Ik heb vorige week na 13 dagen bedenktijd opnieuw gebeld en heb nu de volgende tarieven:
normaal 0,38862
dal 0.37472
gas 1,28017
Toch weer net wat anders dus
Alleen gas, misschien dat dat het verschil maakt?
Waar bestond het lopende contract uit, gas, elektriciteit en resterende looptijd?Recklezz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:31:
Ik ben gisteren overgestapt naar een 1 jaar contract en hoefde GEEN boete te betalen. 1.23 per m3.
Alleen gas, misschien dat dat het verschil maakt?
Alleen gas en had nog 22 maanden te gaanChimsie78 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Waar bestond het lopende contract uit, gas, elektriciteit en resterende looptijd?
Kom na de welkomstbonus straks uit op een gemiddeld maandbedrag van 50 euro per maand. Vind het wel prima zo.
Natuurlijk:laredo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:04:
[...]
Oh das gek want de meeste hier (waaronder ik) moesten voor 2 jaar bijtekenen. Mag ik vragen welke tarieven jij aangeboden hebt gekregen?
Contract tarief (per m3) €1,21431
Vaste leveringskosten (per dag) €0,25596
Netbeheerkosten (per dag) €0,65800
Is voor dus voor 1 jaar en enkel gas.
Computer says NO!
Klopt, inderdaad 3 jaar (ingegaan op 1 October 2022)storm-biker schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:15:
@mcv En je had ook een 3 jaar contract?
Als ze die dan omzetten naar de prijzen zoals op Independer voor 1 jaar, ben ik ook om!
Computer says NO!
Ik wil binnenkort van het gas af.
Ik zit alleen met gas bij GC. En ik hoop eigenlijk dat ik er vanaf kan zonder boete, sowieso (ze staan tenslotte voor groen en duurzaam en zo).
Maar omdat ik niet zeker weet of ze dat zullen doen, twijfel ik, of ik niet wéér het contract moete openbreken (als ze dat al doen). Ik ben namelijk voor de nieuwe boeteregeling al overgezet naar een gunstiger contract.
Maar de huidige prijzen zijn nog lager. En... Ik denk dat in dit geval de nieuwe boeteregeling wel eens gunstiger zou kunnen zijn. Want als ik dan bv nu over zou gaan naar die €1,21431 en ik zou volgende maand het gascontract opzeggen, dan is er een (ik denk aanzienlijke) kans dat het tarief hoger is. En dan hoort er sowieso geen boete in rekening gebracht te worden.
Maar ja. Is het slim om al die moeite aan te gaan? Of gewoon proberen ze tzt over te halen om het boetevrij te doen? Desnoods met het aanhalen van overstappen, nieuwe boeteregeling, etc.
En anders toch maar de boete betalen, die is dan als het goed is €50.
Of juist dan het trucje uitleggen en uitproberen. Dus in overleg toch nog weer overstappen en dan wachten totdat de prijs gestegen is en dan opzeggen.
Wat denken jullie hierover en wat zouden jullie doen?
Hoeveel is je jaarverbruik? Is al dat gedoe financieel de moeite wel waard? Hoeveel denk je met zo'n wijziging uit te sparen?
Soms geldt ook in dit het geval, dat het middel (=gedoe) erger is dan de kwaal (=beetje te veel betalen).