• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
camel1987 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:56:
[...]

Heeft dat kastje alleen nut met koude dagen dan of is het totaal niet te vergelijken met de leejow module ?
Neem aan dat je als eigenaar van het kastje ook zelf de instellingen in of met een app uit kan lezen toch of geldt dit kastje dan enkel voor de installateur ?
Zonder in al te veel detail te gaan. Het is een soort slimme thermostaat oplossing.
Als het bruikbaar is dan komen we er vanzelf mee. Ik ben alleen maar de tester.
en voor al bedoeld voor niet technische mensen. Wordt principe ook geïnstalleerd door de/een installateur.

Gebruikers van de control module of de integratie is niet echt de doelgroep. Het kan wel.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 18:15
Inmiddels is het forum behoorlijk groot (aantal pagina's). Ik ben op zoek naar jullie ervaringen omtrent Smart Grid. Ik heb home assistant draaien als HEMS. Nu kan ik deze via Modbus aansturen gedurende zonoverschot of dynamische prijzen, maar denk dat de EEPROM/Flash dat niet zo leuk vind als je dit continue wijzigt. De Smart Grid contacten zijn dan een beter keuze. Iemand een ESPHome oplossing (of wellicht Shelly betere keuze), ervaringen en code en automation beschikbaar?

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:35
@avanthof Ik ben daar wat mee bezig geweest de laatste week. Ik gebruik daar EVCC voor. Eigenlijk wil ik ook nog iets hebben dat hij niet gaat verwarmen als het te warm is voor de compressor, om te voorkomen dat het backupelement wordt ingeschakelt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:21:
Inmiddels is het forum behoorlijk groot (aantal pagina's). Ik ben op zoek naar jullie ervaringen omtrent Smart Grid. Ik heb home assistant draaien als HEMS. Nu kan ik deze via Modbus aansturen gedurende zonoverschot of dynamische prijzen, maar denk dat de EEPROM/Flash dat niet zo leuk vind als je dit continue wijzigt. De Smart Grid contacten zijn dan een beter keuze. Iemand een ESPHome oplossing (of wellicht Shelly betere keuze), ervaringen en code en automation beschikbaar?
De esp module van @leejoow heeft 4 relais aansluitingen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

perslucht schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:28:
@avanthof Ik ben daar wat mee bezig geweest de laatste week. Ik gebruik daar EVCC voor. Eigenlijk wil ik ook nog iets hebben dat hij niet gaat verwarmen als het te warm is voor de compressor, om te voorkomen dat het backupelement wordt ingeschakelt.
Je zou de relais schakelingen via HA kunnen doen. In ha heb je je schakelingen dan in een automatisering met checks op o.a. buitentemperatuur.

Ha entiteiten kun je in evcc benutten. Als evcc dan opdracht geeft dat t nu nuttig is om SG te schakelen, gebruik je dat als input trigger naar die HA automatisering. Die doet de checks, en dan pas volgt de daadwerkelijke schakeling.

• avanthof
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:50:
[...]

De esp module van @leejoow heeft 4 relais aansluitingen.
Maar dus wel aan te raden om de SGA/SGB contacten te gebruiken ipv offset sturing middels Modbus? Of begrijp ik je verkeerd? Zover ik kan zien is de leejoow ook op basis van Modbus.
Ik heb al HA met Modbus integratie namelijk. Je zou de number.itho_amber_heating_room_setpoint_offset kunnen sturen, maar dit heeft vele EEPROM/Flash updates tot gevolg. De Smart GRID contacten zouden dit niet teweeg brengen. Wat gewoon benieuwd wat jullie aanbevelingen of ervaringen zijn.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:32:
[...]

Maar dus wel aan te raden om de SGA/SGB contacten te gebruiken ipv offset sturing middels Modbus? Of begrijp ik je verkeerd? Zover ik kan zien is de leejoow ook op basis van Modbus.
Ik heb al HA met Modbus integratie namelijk. Je zou de number.itho_amber_heating_room_setpoint_offset kunnen sturen, maar dit heeft vele EEPROM/Flash updates tot gevolg. De Smart GRID contacten zouden dit niet teweeg brengen. Wat gewoon benieuwd wat jullie aanbevelingen of ervaringen zijn.
Zelfde overweging: SGA SGB is aan te sturen zonder schrijven over modbus, dus mogelijk slijtvaster.

Nadeel van SGA SGB is dat de functie twee/drie dingen tegelijk aanstuurt: zowel de heating/cooling delta, als ook de sww delta. En ook de blocking functie. Dus als ik middels die SG zou gaan schakelen, en ik wil alleen de SWW boosten, dan moet ik al selectief gaan zijn wanneer die aan moet.

Daarom heb ik voorlopig de SWW —> legionella automatisering in HA geschreven met een SWW setpoint aanpassing via modbus.
En inderdaad, de leejoow module heeft 4 functies: modbus op binnenunit, temperatuur sensors, flowmeter pulse aansluitingen en 4 relais (t.b.v. Heating Switch, Cooling switch (bijv als virtuele thermostaat), cooling mode en de SG functies. )

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 16:40 ]

• avanthof
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:37:
[...]

Zelfde overweging: SGA SGB is aan te sturen zonder schrijven over modbus, dus mogelijk slijtvaster.

Nadeel van SGA SGB is dat de functie twee/drie dingen tegelijk aanstuurt: zowel de heating/cooling delta, als ook de sww delta. En ook de blocking functie. Dus als ik middels die SG zou gaan schakelen, en ik wil alleen de SWW boosten, dan moet ik al selectief gaan zijn wanneer die aan moet.

Daarom heb ik voorlopig de SWW —> legionella automatisering in HA geschreven met een SWW setpoint aanpassing via modbus.
En waar mee heb jij het ingeregeld? Esp (code) en automation (YAML)?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:40:
[...]

En waar mee heb jij het ingeregeld? Esp (code) en automation (YAML)?
Automation in Homeassistant (via interface, en niet via Yaml) die de entiteiten via modbus schrijft (dat dan wel via de integratie van @bommer ).

Omdat de Amber binnenunit een bugje bevat mbt schrijven op modbus (die de legionella programmering overhoop haalt), heb ik die automation al vrij vroeg geschreven.

2 helpers: laatste legionella run, geplande volgende legionella run.

2 automations

1: als vandaag overeenkomt met datum geplande legionella run: set setpoint naar 65c

2: als SWW >64C langer dan 1 minuut, setpoint naar 50 en zet de twee helpers naar de juiste datum (vandaag en vandaag + 7).

De automations maken het ook mogelijk om nog externe SG+ aansturing te doen waarbij SWW ook naar 65C gaat (bijv omdat er zon overschot is). Zodoende kan mijn Solaredge (die ook op de SG+ aangesloten zit) ook de amber naar 65+ zetten en worden de helpers ook qua datum verzet. Zo draait de legionella niet onnodig. Tevens wil ik nog een trigger toevoegen op basis van negatieve prijs van energie. Ik had hem vandaag handmatig aangezet, gezien er meerdere keren -50cent voor import van elke kWh voorbij kwam en de batterij al bijna vol was. De SWW vat wordt zo ook een warmwater batterij (al is met 2,5kWh erin tanken het maar marginaal, het scheelt wel een sww run de volgende dag wanneer setpoint weer op 50c staat en een legionella run in de 6 dagen vooruit).

[ Voor 72% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 16:50 ]

• bommer
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:41:
[...]

Automation in Homeassistant (via interface, en niet via Yaml) die de entiteiten via modbus schrijft (dat dan wel via de integratie van @bommer ).

Omdat de Amber binnenunit een bugje bevat mbt schrijven op modbus (die de legionella programmering overhoop haalt), heb ik die automation al vrij vroeg geschreven.

2 helpers: laatste legionella run, geplande volgende legionella run.

2 automations

1: als vandaag overeenkomt met datum geplande legionella run: set setpoint naar 65c

2: als SWW >64C langer dan 1 minuut, setpoint naar 50 en zet de twee helpers naar de juiste datum (vandaag en vandaag + 7).

De automations maken het ook mogelijk om nog externe SG+ aansturing te doen waarbij SWW ook naar 65C gaat (bijv omdat er zon overschot is). Zodoende kan mijn Solaredge (die ook op de SG+ aangesloten zit) ook de amber naar 65+ zetten en worden de helpers ook qua datum verzet. Zo draait de legionella niet onnodig. Tevens wil ik nog een trigger toevoegen op basis van negatieve prijs van energie. Ik had hem vandaag handmatig aangezet, gezien er meerdere keren -50cent voor import van elke kWh voorbij kwam en de batterij al bijna vol was. De SWW vat wordt zo ook een warmwater batterij (al is met 2,5kWh erin tanken het maar marginaal, het scheelt wel een sww run de volgende dag wanneer setpoint weer op 50c staat en een legionella run in de 6 dagen vooruit).
Draai je versie 2.29-Z?
Dan is dat opgelost.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:24:
[...]

Draai je versie 2.29-Z?
Dan is dat opgelost.
Volgens jouw integratie heb ik 2.29-T3 (de eerste versie waarin de modbus parity naar EVEN ging).

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:26 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:16
camel1987 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:56:
[...]

Heeft dat kastje alleen nut met koude dagen dan of is het totaal niet te vergelijken met de leejow module ?
Neem aan dat je als eigenaar van het kastje ook zelf de instellingen in of met een app uit kan lezen toch of geldt dit kastje dan enkel voor de installateur ?
Wat ik heb begrepen zou dan de Amber o.a. te sturen zijn op dynamische energie prijzen.

Dacht niet dat het iets te maken heeft met de status controle v .d . Amber.

CQ controle op wel of niet goed functioneren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 21-09-2026 17:56 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:24:
[...]

Draai je versie 2.29-Z?
Dan is dat opgelost.
Die wil ik wel graag ontvangen. Mijn schermpje is nog niet aan vervanging toe maar die versie zou wel mooi zijn.

@Carboy54 ontvangen klanten van warmtepomponline deze update misschien net zoals andere in het verleden O-)

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:44:
[...]

Nog even geduld, we hebben nog geen koude dagen gehad.
Zou iemand de Amber icm het kastje nog isde subsidie krijgen volgend jaar?

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:26
Is er iemand die de koel/verwarm frequenties weet van een Amber 95 die @30hz kunnen verwarmen?

Ik dacht aan dit, maar volgens mij klopt dit niet:

Verwarmen: 30-36-43-49-55-61-69-74-82-90.

Koelen: 30-36-42-47-52-56-61-66-71-79.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:09
Impossibl3 schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:41:
[...]

Die wil ik wel graag ontvangen. Mijn schermpje is nog niet aan vervanging toe maar die versie zou wel mooi zijn.

@Carboy54 ontvangen klanten van warmtepomponline deze update misschien net zoals andere in het verleden O-)
Zoal eerder hier gemeld wordt dit voorlopig gedaan door de servicedienst van Itho bij storingen. Zij willen het resultaat zelf monitoren.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• bommer
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:26:
[...]

Volgens jouw integratie heb ik 2.29-T3 (de eerste versie waarin de modbus parity naar EVEN ging).
Als de T3 in het scherm staat dan niet, de updates van de schermpjes. De Z update lost het wel op.

• bommer
  • Nu online
Whiskey48 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:27:
[...]

Zou iemand de Amber icm het kastje nog isde subsidie krijgen volgend jaar?
Dat durf ik niet te zeggen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Carboy54 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:50:
[...]

Zoal eerder hier gemeld wordt dit voorlopig gedaan door de servicedienst van Itho bij storingen. Zij willen het resultaat zelf monitoren.
Je gaat bijna hopen op een vastgelopen schermpje deze week zodat ik die "feature" kwijt ben bij het schrijven naar de Amber. Maar goed we wachten rustig af.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:45
+1. Hoe laat ik het schermpje vastlopen ? 😁

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste