Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)
Kan je wellicht uitleggen waarom de 2e nul nodig is bij de 3 fase variant.bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,
Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.
[Afbeelding]
We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.
De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
[Afbeelding]Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!
Normaal gesproken, bij gelijke belasting van 3 fase heffen de stromen elkaar op waardoor er 0A door de nul gaat. Bij ongelijke belasting, wat hier het geval is, kan de nulstroom oplopen, maar niet meer dan 16A, omdat de stromen elkaar deels opheffen en de nulstroom nooit hoger wordt dan de grootste fasestroom. De nul kan dus doorgelust worden in het apparaat.
Makkelijkste vergelijk (deels simplistisch, geen rekening houdend met niet-lineaire belasting) is met de nul naar het net, daar gaat ook maar één nul vanwege de vereffening.
Het staat niet specifiek in je post maar let op dat in veel werkschakelaar je maar één draad in een terminal mag zetten, geen twee. Als ik het even snel opzoek, vermeld bijv. Abb niet expliciet dat je twee draden onder één terminal mag zetten, dan moet je uitgaan van één draad per terminal, dus even een las klem, klemmenstrook oid gebruiken. Als je wel alle 3 de fases daar wilt invoeren.
Bij een kookgroep heb je inderdaad wel altijd 2x de nul nodig, omdat daar maar 1 fase is en geen vereffening plaatsvindt.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor wel de 2e nul nodig is in dit geval.
Voor wie hier meer over wil lezen: dit heeft te maken met het principe dat de drie fases 120° uit elkaar liggen en dat de stromen in een gebalanceerd 3‑fase systeem elkaar compenseren. Wikipedia: Three-phase electric power
[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 08-02-2026 00:20 ]
De meeste mensen duiken niet zover in de materie, als jij gedaan hebt. En klopt ook helemaal wat je zegt.Avvd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:03:
[...]
Kan je wellicht uitleggen waarom de 2e nul nodig is bij de 3 fase variant.
Normaal gesproken, bij gelijke belasting van 3 fase heffen de stromen elkaar op waardoor er 0A door de nul gaat. Bij ongelijke belasting, wat hier het geval is, kan de nulstroom oplopen, maar niet meer dan 16A, omdat de stromen elkaar deels opheffen en de nulstroom nooit hoger wordt dan de grootste fasestroom. De nul kan dus doorgelust worden in het apparaat.
Makkelijkste vergelijk (deels simplistisch, geen rekening houdend met niet-lineaire belasting) is met de nul naar het net, daar gaat ook maar één nul vanwege de vereffening.
Het staat niet specifiek in je post maar let op dat in veel werkschakelaar je maar één draad in een terminal mag zetten, geen twee. Als ik het even snel opzoek, vermeld bijv. Abb niet expliciet dat je twee draden onder één terminal mag zetten, dan moet je uitgaan van één draad per terminal, dus even een las klem, klemmenstrook oid gebruiken. Als je wel alle 3 de fases daar wilt invoeren.
Bij een kookgroep heb je inderdaad wel altijd 2x de nul nodig, omdat daar maar 1 fase is en geen vereffening plaatsvindt.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor wel de 2e nul nodig is in dit geval.offtopic:
Voor wie hier meer over wil lezen: dit heeft te maken met het principe dat de drie fases 120° uit elkaar liggen en dat de stromen in een gebalanceerd 3‑fase systeem elkaar compenseren. Wikipedia: Three-phase electric power
Om het clean te houden in aansluiten en omdat niet iedereen even veel kennis heeft hebt ik dat zo neer gezet, dit geeft de minsten kans op fouten.
Overigens sta ik volledig achter mijn uitleg in dat bericht. Als zijnde de beste manier van aansluiten!
Een koopgroep kan de primair ook prima op 2 verschillende fases aansluiten en bij de Warmtepomp een 3 fase werkschakelaar gebruiken.
Ik ben van mening, dat je een koopgroep daar niet voor moet misbruiken. Het woord kook zegt het al.
Kleine opmerking: stromen compenseren elkaar niet.
Ze zijn verschoven en daardoor loopt de retourstroom niet tegelijk door de nul.
[ Voor 9% gewijzigd door bommer op 08-02-2026 09:20 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)
Ik ben het niet helemaal met je eens, vooropgesteld, technisch functioneert het prima echter voldoet het niet helemaal aan de Nen norm, die zegt namelijk:bommer schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:08:
[...]
De meeste mensen duiken niet zover in de materie, als jij gedaan hebt. En klopt ook helemaal wat je zegt.
Om het clean te houden in aansluiten en omdat niet iedereen even veel kennis heeft hebt ik dat zo neer gezet, dit geeft de minsten kans op fouten.
Overigens sta ik volledig achter mijn uitleg in dat bericht. Als zijnde de beste manier van aansluiten!
Een koopgroep kan de primair ook prima op 2 verschillende fases aansluiten en bij de Warmtepomp een 3 fase werkschakelaar gebruiken.
Ik ben van mening, dat je een koopgroep daar niet voor moet misbruiken. Het woord kook zegt het al.
Kleine opmerking: stromen compenseren elkaar niet.
Ze zijn verschoven en daardoor loopt de retourstroom niet tegelijk door de nul.
NEN 1010:2020 514.3.1.1:
“Nul- of middenleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur blauw.”
Dus het kleurcoderen met tape mag niet, dit is met name bedoeld voor als er later andere installateurs komen of als je later het huis verkoopt dat iemand anders het ook begrijpt. Aangezien de 2e nul niet nodig is, zou ik de 3 fases gewoon aansluiten op de inkomende kant van de werkschakelaar en alleen L1 en L2 afgaand gebruiken voor de WP net één nul. De grijze dus op L3 zonder hem afgaand te gebruiken.
Als je een kabel met meer dan 5 aders hebt worden ze genummerd, dan mag het wel gemarkeerd worden (514.3.4), maar dat zie je nauwelijks in thuis installaties. Dus bij gebruik van 2 losse groepen ook 2 buitenkabels als het buitenom gaat of twee buizen met draden.
De kookgroep, tja het werkt en mag maar een mooie oplossing is het niet, het is meer bij gebrek aan beter. Maar ook die mag je niet over twee fases aansluiten, die moet achter 1 ALS. Dan liever twee losse groepen.
Het zijn misschien wat details maar het basis advies zou wel moeten kloppen in dit soort situatie, ook al werkt het verder prima. Neemt overigens niet weg dat het in de praktijk wel vaak gedaan wordt met tape maar conform norm is het niet.
Snel paint schema voor gebruik 3-fase:
[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 08-02-2026 11:53 ]
Klopt, ga je ff een kabel bestellen met 2x een blauwe draad! Succes!Avvd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:50:
[...]
Ik ben het niet helemaal met je eens, vooropgesteld, technisch functioneert het prima echter voldoet het niet helemaal aan de Nen norm, die zegt namelijk:
NEN 1010:2020 514.3.1.1:
“Nul- of middenleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur blauw.”
Dus het kleurcoderen met tape mag niet, dit is met name bedoeld voor als er later andere installateurs komen of als je later het huis verkoopt dat iemand anders het ook begrijpt. Aangezien de 2e nul niet nodig is, zou ik de 3 fases gewoon aansluiten op de inkomende kant van de werkschakelaar en alleen L1 en L2 afgaand gebruiken voor de WP net één nul. De grijze dus op L3 zonder hem afgaand te gebruiken.
De kookgroep, tja het werkt en mag maar een mooie oplossing is het niet, het is meer bij gebrek aan beter. Maar ook die mag je niet over twee fases aansluiten, die moet achter 1 ALS. Dan liever twee losse groepen.
Het zijn misschien wat details maar het basis advies zou wel moeten kloppen in dit soort situatie, ook al werkt het verder prima. Neemt overigens niet weg dat het in de praktijk wel vaak gedaan wordt met tape maar conform norm is het niet.
En voor een kook groep, doet men dit ook als een kabel gebruikt wordt.
Als je denkt dat je een betere conforn NEN1010 oplossing hebt, mag het zeker delen.
Offtopic: Welke kleuren gebruik jij in jouw PV installatie?
[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 08-02-2026 11:49 ]
-3 fase: 1 nul, L1 en L2 gebruiken
-2 groepen, twee kabels of 2 buizen met aparte draden.
-De kookgroep blijft een raar ding, als je de buis al hebt liggen dan 2x blauw erin trekken, als je buitenom moet met kabels dan wordt het lastiger. Maar zoals je zelf ook aangeeft, de kookgroep is om te koken. Met dezelfde moeite heb je dan 2 losse groepen, het is een oplossing als je maar één buis hebt richting de warmtepomp.
Met 2 losse groepen, kan je niet in 1 handeling de pomp spanningsloos maken.Avvd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:58:
Ik heb even een simpel schema toegevoegd. Ik ben het overigens grotendeels met je eens, soms kan je niet anders. Echter als alles nog aangelegd moet worden en je hebt de kans dan zou ik gewoon de norm volgen.
-De kookgroep blijft een raar ding, als je de buis al hebt liggen dan 2x blauw erin trekken, als je buitenom moet met kabels dan wordt het lastiger. Maar zoals je zelf ook aangeeft, de kookgroep is om te koken. Met dezelfde moeite heb je dan 2 losse groepen, het is een oplossing als je maar één buis hebt richting de warmtepomp.
wat volgens mij weer moet van de machine richtlijn.
Dus jah, overal valt wel wat op aan te merken.
Ik zou overigens nu geen tape meer gebruiken (blijft niet zitten) maar blauwe krimpkous.
Itho had er gewoon een 3 fase pomp van moeten maken.
[ Voor 99% gewijzigd door fsfikke op 08-02-2026 12:24 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik ben juist van plan de warmtepomp van L1(Wp)/L2(buh) te laten verplaatsen naar L2(Wp)/L3(buh).Avvd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:58:
Ik heb even een simpel schema toegevoegd. Ik ben het overigens grotendeels met je eens, soms kan je niet anders. Echter als alles nog aangelegd moet worden en je hebt de kans dan zou ik gewoon de norm volgen.
Met name omdat de 7,4kW kookgroep t.b.v. inductie op L1 zit.
Combinatie van kookgroep inductie en de WP op L1 levert op dat bij mij een defrost tijdens kooktijd ik naar 11kW op L1 ga. Gaat altijd net aan goed, maar de regelmatige pieken boven 25A zijn niet echt oké.
Dat kan ook prima, het was puur even om het simpel neer te zetten. Welke combinatie je pakt, L1 of L2 of L3 maakt niks uit, kijk daar vooral even bij de andere grotere verbruikers in huis wat je dus goed doetGet!em schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Ik ben juist van plan de warmtepomp van L1(Wp)/L2(buh) te laten verplaatsen naar L2(Wp)/L3(buh).
Met name omdat de 7,4kW kookgroep t.b.v. inductie op L1 zit.
Combinatie van kookgroep inductie en de WP op L1 levert op dat bij mij een defrost tijdens kooktijd ik naar 11kW op L1 ga. Gaat altijd net aan goed, maar de regelmatige pieken boven 25A zijn niet echt oké.
Gistermiddag gebeurde dit voor het eerst, de dhw run was nog geen half uur bezig. Nu had ik het na een uur ofzo door omdat de module van leejow in HA niet meer beschikbaar was en heb ik de schakelaar in de binnenunit een aantal keer uit- en aangezet. Nog geen reactie, maar na ruim vijf uur werkte de boel ineens weer wel.
Er stonden geen meldingen in de lijst.
Vandaag hetzelfde verhaal, maar met het resultaat van gisteren weer ruim vijf uur gewacht in de hoop dat het weer ging werken. Vandaag was dat dus niet het geval, dus heb ik de schakelaar in de binnenunit toch maar een keer omgezet. Niet direct reactie, maar het is nu even afwachten.
Ik ga morgenochtend de installateur weer bellen (was zaterdagavond dus niet meer nodig) in de hoop dat hij er meer mee kan. Dit probleem heeft hij volgens mij nog niet eerder gezien.
Heeft iemand dit gedrag/storing eerder gezien?
:strip_exif()/f/image/4cm77Eg6Nkm3TA4jloXv68d9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3XklhKyayHIXYDffzJbdxl8y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrH0E0bkWlG7GoCHGEKjzatI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oRMUGQe7QjDWr5tr3t6gQnYN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hjGi6ckGfb85YZLXVf98y2nS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z78WBXys5YRYF11cYamPWA3N.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de pomp elk uur ongeveer, soms wel van vollast helemaal stil valt. Het verbruik zakt naar 22w. Dit is alleen het vebruik van het scherm, dus cv pomp uit en buitenunit. Verder staan er geen codes in de lijst. Ik heb een aantal keer gehad dat het scherm reboot (veel voorkomend probleem lijkt), maar lang niet altijd. Dit kan niet goed zijn voor de compressor lijkt me. Is dit normaal gedrag of moet ik weer contact opnemen met Itho? Alvast dank!
Op die laatste foto met grafiekje van de TC, TR etc op de binnenunit, ziet het eruit alsof de communicatie met controller (en mogelijk buitenunit) wegvalt. Al je waarden gaan tegelijkertijd naar een extreme waarde (of 0). Terwijl je TR blijkbaar niet is aangesloten (want -20 of -99) duikt ook heen en weer. Lijkt erop dat zo'n uitval gevolgd wordt door een herstart van de warmtepomp en een start van een run op hoogste stand, gezien je TC en TA dan een golfje vertonen dat hij hard aan het werk is (zeker bij de laatste twee duidelijk).kuiper39 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:25:
Sinds afgelopen week draait eindelijk mijn HP-S, inmiddels op de tweede controller. Bij de eerste weigerde heatstar meer op te starten dus heeft Itho de controller vervangen. Nu start heatstar wel op maar zie ik toch best raar gedrag van de pomp. Afgelopen week heeft de pomp vollast gedraaid, maar elk uur val hij stil voor +- 10 minuten, ook al is er warmtevraag. Ik meet de stroom van binnen+buiten unit door een zigbee relais (let niet op de naam, er was er een kapot dus die heb ik om moeten wisselen.)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zie je dat de pomp elk uur ongeveer, soms wel van vollast helemaal stil valt. Het verbruik zakt naar 22w. Dit is alleen het vebruik van het scherm, dus cv pomp uit en buitenunit. Verder staan er geen codes in de lijst. Ik heb een aantal keer gehad dat het scherm reboot (veel voorkomend probleem lijkt), maar lang niet altijd. Dit kan niet goed zijn voor de compressor lijkt me. Is dit normaal gedrag of moet ik weer contact opnemen met Itho? Alvast dank!
Als Itho de binnenunit/controller vervangen heeft, is het handigst om ze nogmaals te bellen.
Die zaagtand in je vermogen lijken defrosts, dat hoort bij dit weer. Dat hij even helemaal stilvalt kan zijn dat je de Stop, Herstart en Moduleren niet lekker hebt staan waardoor hij vind dat je water warm warm genoeg is en stopt met verwarmen (ondanks warmtevraag). Hoe heb je die nu ingesteld?kuiper39 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:25:
Sinds afgelopen week draait eindelijk mijn HP-S, inmiddels op de tweede controller. Bij de eerste weigerde heatstar meer op te starten dus heeft Itho de controller vervangen. Nu start heatstar wel op maar zie ik toch best raar gedrag van de pomp. Afgelopen week heeft de pomp vollast gedraaid, maar elk uur val hij stil voor +- 10 minuten, ook al is er warmtevraag. Ik meet de stroom van binnen+buiten unit door een zigbee relais (let niet op de naam, er was er een kapot dus die heb ik om moeten wisselen.)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder ben ik het eens met de bovenstaande reactie dat je sensowaarden instabiel zijn. Als je display de heel tijd herstart mag je zeker wel even contact opnemen met je installateur of itho.
dT uitschakelen warmtepomp op 3 , Herstart op 2 en terugmoduleren op 3. Redelijk strak maar leek mij prima, ben nog in de finetune fase. De zaagtand leek mij ook op defrosts, maar soms valt de pomp stil midden in een defrost. Vind het maar akelig. Ga vanavond even het defrostalgoritme aanpassen in de hoop dat er minder zijn. Ook zou de circulatiepomp altijd moeten lopen als er warmtevraag is, en die stopt ook elk uur.Woutertt schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:53:
[...]
Die zaagtand in je vermogen lijken defrosts, dat hoort bij dit weer. Dat hij even helemaal stilvalt kan zijn dat je de Stop, Herstart en Moduleren niet lekker hebt staan waardoor hij vind dat je water warm warm genoeg is en stopt met verwarmen (ondanks warmtevraag). Hoe heb je die nu ingesteld?
Verder ben ik het eens met de bovenstaande reactie dat je sensowaarden instabiel zijn. Als je display de heel tijd herstart mag je zeker wel even contact opnemen met je installateur of itho.
Ik ga ook nog even alle contacten controleren mbt de communicatie binnen buitenunit, en anders itho maar weer eens bellen. Het is in ieder geval niet meer extreem koud binnen, maar hoop dat ik de buitenunit niet beschadig op deze manier.
[ Voor 3% gewijzigd door kuiper39 op 09-02-2026 10:46 ]
TR en TW zijn inderdaad niet aangesloten, waarom die dan op -20 staat weet ik niet. Maar inderdaad zie ik nu dat alle sensorwaardes naar 0 duiken. TC staat los van de buitenunit dus moet dan toch een reboot of iets zijn van het scherm. Ik zie op deze grafiek ook slecht de defrosts, systeemvolume is denk ik zon 180 liter (fan coils met 100l buffer).Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Op die laatste foto met grafiekje van de TC, TR etc op de binnenunit, ziet het eruit alsof de communicatie met controller (en mogelijk buitenunit) wegvalt. Al je waarden gaan tegelijkertijd naar een extreme waarde (of 0). Terwijl je TR blijkbaar niet is aangesloten (want -20 of -99) duikt ook heen en weer. Lijkt erop dat zo'n uitval gevolgd wordt door een herstart van de warmtepomp en een start van een run op hoogste stand, gezien je TC en TA dan een golfje vertonen dat hij hard aan het werk is (zeker bij de laatste twee duidelijk).
Als Itho de binnenunit/controller vervangen heeft, is het handigst om ze nogmaals te bellen.
Weet je zeker dat er warmtevraag is vanuit de ruimte, en dat de thermostaat de WP niet uitschakelt?kuiper39 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:20:
[...]
dT uitschakelen warmtepomp op 3 , Herstart op 2 en terugmoduleren op 3. Redelijk strak maar leek mij prima, ben nog in de finetune fase. De zaagtand leek mij ook op defrosts, maar soms valt de pomp stil midden in een defrost. Vind het maar akelig. Ga vanavond even het defrostalgoritme aanpassen in de hoop dat er minder zijn. Ook zou de circulatiepomp altijd moeten lopen als er warmtevraag is, en die stopt ook elk uur.
Ik ga ook nog even alle contacten controleren mbt de communicatie binnen buitenunit, en anders itho maar weer eens bellen. Het is in ieder geval niet meer extreem koud binnen, maar hoop dat ik de buitenunit niet beschadig op deze manier.
Anders even een foto sturen van het startscherm, waarop je ziet dat het vlammetje brandt en de gevraagde temperatuur.
De HP-S lijkt veel op een Amber, maar is net anders natuurlijk. Ik heb er zelf ook 1
Anders trouwens even de warmtevraag hard aanzetten, dat hij alleen maar op vlammetje staat?
[ Voor 4% gewijzigd door Sven88 op 09-02-2026 13:35 ]
Yes dit is niet op auto maar met de hand op warmtevraag gezet om de thermostaat uit te sluiten, Ta via stooklijn even op 37 graden gezet want dit haalt hij niet. Hij zou gewoon vollast door moeten toeren op de defrosts na.Sven88 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Weet je zeker dat er warmtevraag is vanuit de ruimte, en dat de thermostaat de WP niet uitschakelt?
Anders even een foto sturen van het startscherm, waarop je ziet dat het vlammetje brandt en de gevraagde temperatuur.
De HP-S lijkt veel op een Amber, maar is net anders natuurlijk. Ik heb er zelf ook 1
Anders trouwens even de warmtevraag hard aanzetten, dat hij alleen maar op vlammetje staat?
Maar ik kom er niet achter wat er gebeurt is. Mijn cv is vier lussen vvw aan een open verdeler, en drie radiatoren vol open met zelfs nog een bypass. Vorig stookseizoen 12 maanden lang probleemloos gedraaid toen vanaf de WP met 26mm MLB, en zelfs een stukje 22mm. Nu alles met 32mm. Minimaal aantal knietjes (2x heen, 2x terug), minimaal aantal appendages (magneetfilter, driewegklep, afsluiter).
Voldoende druk, 1.6bar gemeten 1,5 meter onder de WP (virig jaar probleemloos op 1.3 bar gedraaid).
Pomp draait op stand hoog.
Iemand een idee?
Oja: Groepen-schakelaar aan- en uit was voldoende om hem weer te laten opstarten, maar wel lastig als zoiets tijdens je wintersport gebeurt. Ik heb nu iig. de @leejoow module via HA aan een GSM-melding gekoppeld, moet er alleen nog een buurman zijn die dan gaat helpen... #ongemak
[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 09-02-2026 19:00 ]
- ik gebruik geen Tr correctie
- ik heb niet aan de stooklijn +1, 2 of 3 gezeten
Het volgende gebeurd er:
- draait stabiel op zo'n 27c volgens stooklijn
- Hij gaat om 13:20 een defrost doen
- daarna weer verwarmen en gaat hij vrolijk op 29 a 30 graden staan draaien
Dit heeft hij vol gehouden tot ik hem zojuist op de thermostaat heb uitgeschakeld. Heb het al minimaal 1x eerder gezien, toen heb ik de binnenunit uit en aan gezet.
Iemand een idee waarom hij dat doet?
:strip_exif()/f/image/qfu1Jo8z2Tzbpb7XjxCgIuyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een wilde gok:joenex1 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:20:
Heeft iemand het volgende al eens meegemaakt, of kan dit verklaren?
- ik gebruik geen Tr correctie
- ik heb niet aan de stooklijn +1, 2 of 3 gezeten
Het volgende gebeurd er:
- draait stabiel op zo'n 27c volgens stooklijn
- Hij gaat om 13:20 een defrost doen
- daarna weer verwarmen en gaat hij vrolijk op 29 a 30 graden staan draaien
Dit heeft hij vol gehouden tot ik hem zojuist op de thermostaat heb uitgeschakeld. Heb het al minimaal 1x eerder gezien, toen heb ik de binnenunit uit en aan gezet.
Iemand een idee waarom hij dat doet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Check even je Tambient sensor waarden rond die tijd. Mogelijk dat zon of schaduw of de defrost daar wat met vocht heeft gedaan.
Daar gebeurd zeker iets tijdens de defrost. Maar temperatuur wordt juist hoger, dat strookt dan weer niet met hogere stooklijn. Ik heb die sensor nog niet van positie veranderd of gedraaid, kwam het laatst toevallig tegen..Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Even een wilde gok:
Check even je Tambient sensor waarden rond die tijd. Mogelijk dat zon of schaduw of de defrost daar wat met vocht heeft gedaan.
Als je dan toch bezig bent: plot dan even je Itho actual setpointjoenex1 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:51:
[...]
Daar gebeurd zeker iets tijdens de defrost. Maar temperatuur wordt juist hoger, dat strookt dan weer niet met hogere stooklijn. Ik heb die sensor nog niet van positie veranderd of gedraaid, kwam het laatst toevallig tegen..
[Afbeelding]
Geeft die ook die jump weer? Heb je ook nog een SG+ aanstaan? Of een geluidsreductie/ reduced mode delta?
Ik heb een herkenbare situatie bij mijn amber. Best vaak dat het systeem uit het niets reboot. Vaak bij een schakeling door de thermostaat, maar vannacht bijvoorbeeld een keer of 5 zonder enige warmtevraag. (En omdat ie bij opstarten gaat circuleren trekt ie “mooi” warmte uit het tapwater vat…)kuiper39 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het schermpje draait op 2.29-III software, die lijkt niet erg stabiel.
Niemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Voelt niet lekker - zou zomaar tijdens een vorstperiode kunnen gebeuren...tonwes99 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:44:
Vanochtend 3xS02 en daarna de onvermijdelijke 1x S10. Ik kom vanavond in een koud huis met koud sww-vat, gelukkig geen vocht, dus de kleppen nog dicht.
Maar ik kom er niet achter wat er gebeurt is. Mijn cv is vier lussen vvw aan een open verdeler, en drie radiatoren vol open met zelfs nog een bypass. Vorig stookseizoen 12 maanden lang probleemloos gedraaid toen vanaf de WP met 26mm MLB, en zelfs een stukje 22mm. Nu alles met 32mm. Minimaal aantal knietjes (2x heen, 2x terug), minimaal aantal appendages (magneetfilter, driewegklep, afsluiter).
Voldoende druk, 1.6bar gemeten 1,5 meter onder de WP (virig jaar probleemloos op 1.3 bar gedraaid).
Iemand een idee?
Oja: Groepen-schakelaar aan- en uit was voldoende om hem weer te laten opstarten, maar wel lastig als zoiets tijdens je wintersport gebeurt. Ik heb nu iig. de @leejoow module via HA aan een GSM-melding gekoppeld, moet er alleen nog een buurman zijn die dan gaat helpen... #ongemak
----
Vanochtend 3xS02 en daarna de onvermijdelijke 1x S10. Ik kom vanavond in een koud huis met koud sww-vat, gelukkig geen vocht, dus de kleppen nog dicht.
Iemand een idee?
Maargoed @tonwes99 draait hier ook al even mee.
Ik wil nog met ferriet effecten gaan uitproberen. Heb het idee dat dat ook wel eens kan schelen.
Ik kan setpoint helaas niet zien met de leejow module. Maar zag vanmorgen dat op het schermpje het setpoint ook met 3 graden omhoog is gegaanGet!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:10:
[...]
Als je dan toch bezig bent: plot dan even je Itho actual setpoint
Geeft die ook die jump weer? Heb je ook nog een SG+ aanstaan? Of een geluidsreductie/ reduced mode delta?
- Uitgeschakeld en ingeschakeld met groene knop -> Nog steeds 30 graden setpoint
- Uitgeschakeld en ingeschakeled met hoofdschakelaar in het kastje -> weer op 27 graden setpoint
Nvm Ik las niet volledig;je geeft aan er niet aan gezeten te hebben. (Al gaat dat makkelijk per ongeluk)joenex1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:51:
[...]
Ik kan setpoint helaas niet zien met de leejow module. Maar zag vanmorgen dat op het schermpje het setpoint ook met 3 graden omhoog is gegaanJa SGB gebruik ik wel eens om op hoger setpoint te draaien, maar zojuist gemeten en de SGA/SGB contacten zijn niet ingeschakeld. Zojuist het volgende gedaan:
- Uitgeschakeld en ingeschakeld met groene knop -> Nog steeds 30 graden setpoint
- Uitgeschakeld en ingeschakeled met hoofdschakelaar in het kastje -> weer op 27 graden setpoint
[Afbeelding]
("Stooklijn verschuiving")
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 10-02-2026 10:11 ]
100%/100%, kabels niet ingekort, helaas zie ik in HA geen “debietsensor”Degast schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:30:
Staat me vaag bij dat we e.e.a. eerder hadden met loszittende data kabels op dit forum. Even kijken of die echt goed zitten en niet onder spanning?
Maargoed @tonwes99 draait hier ook al even mee.
Ik wil nog met ferriet effecten gaan uitproberen. Heb het idee dat dat ook wel eens kan schelen.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dat is toevallig ik heb dit vandaag ook. Vanmiddag zag ik toevallig dat mijn temperatuur zo'n 2 graden boven de setpoint zat, ik dacht nog, hij is wel traag bij terugschakelen in toeren. Maar nu ik dit bericht van jou zien, heb ik even terug gekeken en waarbij hij vanmorgen nog netjes naar het setpoint toe bewoog, zit hij er vanmiddag 2 graden boven.joenex1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:51:
[...]
Ik kan setpoint helaas niet zien met de leejow module. Maar zag vanmorgen dat op het schermpje het setpoint ook met 3 graden omhoog is gegaanJa SGB gebruik ik wel eens om op hoger setpoint te draaien, maar zojuist gemeten en de SGA/SGB contacten zijn niet ingeschakeld. Zojuist het volgende gedaan:
[Afbeelding]
Net even op het scherm gekeken en testje gedaan met mijn SG contact (dan zou hij 3 graden hoger moeten gaan). In Leejow staat de setpoint op 28,5 op het scherm staat 31. Zet ik SG contact aan, dan gaat hij naar 32, zet ik SG weer uit, gaat hij terug naar 31. (Mijn SG verhoging staat op 3 graden)
Druk ik op de groene knop rechtsboven, en zet de WP uit, staat er 29 op het scherm. Zet ik hem weer aan, stat er weer 31....
Ziet er uit als een bug! Ik heb WP nog niet helemaal van stroom gehaald, maar verwacht dat het dan wel weer goed zal staan, zoals bij jou.
Hieronder mijn overzicht van vandaag. Groen is setpoint, blauw is TC, en eronder de compressor frequentie... Vanmorgen nog netjes onder het groene lijntje, en vanaf het rode pijltje erboven...
[ Voor 0% gewijzigd door tjipkevdp op 10-02-2026 19:16 . Reden: Verduidelijking SG waarde ]
Lijkt me niet, alle waardes worden momentaan even 0 of noujuist heel groot op dit moment…Degast schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:33:
@hondacb50 is dit niet reguliere vorstbeveiliging?
Normaliter had ik wel ooit vorstbeveiliging ‘s nachts maar misschien een keer.
Ziet er inderdaad vergelijkbaar uit. En ook met een defrost er tussen in toch? Heb je inmiddels al een power cycle gedaan?tjipkevdp schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:15:
[...]
Dat is toevallig ik heb dit vandaag ook. Vanmiddag zag ik toevallig dat mijn temperatuur zo'n 2 graden boven de setpoint zat, ik dacht nog, hij is wel traag bij terugschakelen in toeren. Maar nu ik dit bericht van jou zien, heb ik even terug gekeken en waarbij hij vanmorgen nog netjes naar het setpoint toe bewoog, zit hij er vanmiddag 2 graden boven.
@Carboy54 kunnen we deze 2 gevallen (en misschien nog meer) bij Itho neerleggen voor onderzoek?
Aan de ene kant denk ik dat het positief is, omdat de buitenunit dan beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Een aantal nadelen die ik kan bedenken:
- De temperatuur onder de overkapping zal vaker rond het nulpunt liggen in plaats van bij echte vorst. Ik heb begrepen dat warmtepompen minder efficiënt zijn rond het nulpunt.
- Het defrosten zorgt voor waterdamp, wat mogelijk slecht is voor het hout, al lijkt mij dit verwaarloosbaar.
Zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan kan lopen als ik hem onder een overkapping plaats, of is het juist positief om dit te doen?
Als update: blijkbaar zat er een ader van de voeding naar de buitenunit daar los. Bijzonder dat het ruim een jaar zonder problemen heeft gewerkt en dan nu ineens niet.Regul schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:28:
Onze Amber 6.5 heeft voor het eerst wat vreemde kuren: de boel valt uit en reageert nergens meer op.
Gistermiddag gebeurde dit voor het eerst, de dhw run was nog geen half uur bezig. Nu had ik het na een uur ofzo door omdat de module van leejow in HA niet meer beschikbaar was en heb ik de schakelaar in de binnenunit een aantal keer uit- en aangezet. Nog geen reactie, maar na ruim vijf uur werkte de boel ineens weer wel.
Er stonden geen meldingen in de lijst.
Vandaag hetzelfde verhaal, maar met het resultaat van gisteren weer ruim vijf uur gewacht in de hoop dat het weer ging werken. Vandaag was dat dus niet het geval, dus heb ik de schakelaar in de binnenunit toch maar een keer omgezet. Niet direct reactie, maar het is nu even afwachten.
Ik ga morgenochtend de installateur weer bellen (was zaterdagavond dus niet meer nodig) in de hoop dat hij er meer mee kan. Dit probleem heeft hij volgens mij nog niet eerder gezien.
Heeft iemand dit gedrag/storing eerder gezien?
De Itho monteur kwam erachter doordat hij geen spanning vond op de aansluiting in de buitenunit. De installateur had daar wel spanning.
Gelukkig dus makkelijk opgelost en het huis is inmiddels weer lekker warm.
Denk aan de luchtstroom. In en uit. Hoe gaat de carport daar invloed op hebben (recirculatie?). En hoe dit invloed heeft op je looproute, waar je je auto neerzet en geluid. (Geluid aan achterkant/inlaat thv de aansluitingen van de Amber is over algemeen fractie harder dan aan voorkant/uitblaas, en is lucht geluid en geen tril/contact geluid).Avvd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:14:
Ik ben inmiddels aan het zoeken naar de definitieve locatie voor de Amber 120. Ik wil hem langs het huis plaatsen, waar in de toekomst een carport komt. Zijn er bezwaren om de buitenunit onder de carport te zetten?
Aan de ene kant denk ik dat het positief is, omdat de buitenunit dan beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Een aantal nadelen die ik kan bedenken:
- De temperatuur onder de overkapping zal vaker rond het nulpunt liggen in plaats van bij echte vorst. Ik heb begrepen dat warmtepompen minder efficiënt zijn rond het nulpunt.
- Het defrosten zorgt voor waterdamp, wat mogelijk slecht is voor het hout, al lijkt mij dit verwaarloosbaar.
Zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan kan lopen als ik hem onder een overkapping plaats, of is het juist positief om dit te doen?
Carport klinkt ook alsof je voordeur dichtbij is. Hou daar dus rekening mee.
Dakje boven Amber is niet erg (mits voldoende ruimte) en voorkomt bijv ook sneeuw ophoping aan de luchtinlaat kant.
Denk wel aan de uurlijkse defrost die een flinke stoomwolk tegen de onderkant van je carport gaat blazen, tenzij de uitblaaskant op de rand naar buiten staat van je carport.
Denk ook aan de water afvoer van de defrost (en de gewone condens die eraf druipt).
Veiligheidszone incl aanrij beveiliging als je er regelmatig met de auto dicht bij komt.
Ik neem aan dat je carport straks alleen bestaat uit een constructie met palen en een dak (geen wanden). Dan waait dat wel door. Voor de defrost hoef jij je niet zo'n zorgen te maken. De wind blaast het vocht wel weg. Het scheelt in ieder geval geen ingesneeuwde Amber mocht het fors sneeuwen.Avvd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:14:
Ik ben inmiddels aan het zoeken naar de definitieve locatie voor de Amber 120. Ik wil hem langs het huis plaatsen, waar in de toekomst een carport komt. Zijn er bezwaren om de buitenunit onder de carport te zetten?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik zou het verloop even afwachten of het een incident was. Voordeel van geen internet verbinding is geen onverwachte update 🤣joenex1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:41:
[...]
Ziet er inderdaad vergelijkbaar uit. En ook met een defrost er tussen in toch? Heb je inmiddels al een power cycle gedaan?
@Carboy54 kunnen we deze 2 gevallen (en misschien nog meer) bij Itho neerleggen voor onderzoek?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
1 melding kan toeval zijn, 2 identieke rond hetzelfde moment, dan is de kans een stuk kleiner dat het niet nog eens gebeurd. Maar we wachten af, beter dat hij iets te hoog stookt dan niet of te laagCarboy54 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Ik zou het verloop even afwachten of het een incident was. Voordeel van geen internet verbinding is geen onverwachte update 🤣
Ik heb nog wel een paar testjes gedaan:
Ik had toch nog het vermoeden dat het misschien toch soort stooklijncorrectie is, dus heb ik stooklijn uitgezet, maar dan gaat hij precies 3 graden boven vaste temperatuur zitten (op 32, terwijl vaste temperatuur 29 was). Dus lijkt niet stooklijncorrectie te zijn
Toch nog even getest wat er gebeurde als ik stooklijncorrectie op basis van Tr aanzette, maar veranderde niets, (behalve een rode melding dat hij uitlees fout had op Tr, dat klopt die heb ik niet). Stooklijncorrectie weer uitgezet en daardoor veranderde ook niets. (nog steeds 3 graden te hoog)
Nog maar eens gekeken naar SG, die van 3 naar 5 gezet. Maar het setpoint waar die naar toe wil bleef op 3 graden hoger dan gewenst staan. Toen SG aangezet, en toen deed hij er 2 bij. Dus het is zeker geen SG
Tja en toen wilde ik weer een goed werkende WP, dus heb (via installateursmenu) op Exit gedrukt zodat Heatstar afsloot, weer opnieuw opgestart en nu is alles weer goed... (tenminste het setpoint op het schermpje staat nu weer op 28, ipv 31)
Als je midden op het scherm drukt op huisje staat de permanente correctie dan op nul?tjipkevdp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:22:
[...]
1 melding kan toeval zijn, 2 identieke rond hetzelfde moment, dan is de kans een stuk kleiner dat het niet nog eens gebeurd. Maar we wachten af, beter dat hij iets te hoog stookt dan niet of te laag![]()
Ik heb nog wel een paar testjes gedaan:
Ik had toch nog het vermoeden dat het misschien toch soort stooklijncorrectie is, dus heb ik stooklijn uitgezet, maar dan gaat hij precies 3 graden boven vaste temperatuur zitten (op 32, terwijl vaste temperatuur 29 was). Dus lijkt niet stooklijncorrectie te zijn
Toch nog even getest wat er gebeurde als ik stooklijncorrectie op basis van Tr aanzette, maar veranderde niets, (behalve een rode melding dat hij uitlees fout had op Tr, dat klopt die heb ik niet). Stooklijncorrectie weer uitgezet en daardoor veranderde ook niets. (nog steeds 3 graden te hoog)
Nog maar eens gekeken naar SG, die van 3 naar 5 gezet. Maar het setpoint waar die naar toe wil bleef op 3 graden hoger dan gewenst staan. Toen SG aangezet, en toen deed hij er 2 bij. Dus het is zeker geen SG
Tja en toen wilde ik weer een goed werkende WP, dus heb (via installateursmenu) op Exit gedrukt zodat Heatstar afsloot, weer opnieuw opgestart en nu is alles weer goed... (tenminste het setpoint op het schermpje staat nu weer op 28, ipv 31)
En daarnaast heb ik het al eens eerder gehad, een paar weken terug. Ook na een defrost. We zullen toch zeker niet de enige zijn? En onder de gebruikers zonder HA, die komen er pas achter als het binnen opeens 22 graden istjipkevdp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:22:
[...]
1 melding kan toeval zijn, 2 identieke rond hetzelfde moment, dan is de kans een stuk kleiner dat het niet nog eens gebeurd. Maar we wachten af, beter dat hij iets te hoog stookt dan niet of te laag
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Nee 8-15 watt is normaal. Hoe gemeten? Is die waarde wel betrouwbaar?ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:21:
Ik zie regelmatig dat mensen een standby verbruik hebben van de Amber van ongeveer 8W. Die van mij doet iets tussen de 48 en 84 W. Kan dat kloppen?
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2026 09:38 ]
Gemeten met een Shelly EMCarboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Nee 8-15 watt is normaal. Hoe gemeten? Is die waarde wel betrouwbaar?
Temperatuur was tijdens deze periode boven de 5 graden, dus zou niet moeten komen door verwarmingslint.
Hier 0-2C met motsneeuw. Dus wel defrosts. Toch zit ik qua Electra verbruik op dat zelfde tijdstip met een Amber 120 op hetzelfde. 12,6kWh om 13u, waarvan 2,5kWh tapwater run.Jan2023 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:29:
Zo zien we het graag !
[Afbeelding]
Net boven de 4 graden buiten dus nog net geen last van dat defrost geneuzel.
Stopt je pomp wel als er geen warmtevraag is?ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Gemeten met een Shelly EM
Temperatuur was tijdens deze periode boven de 5 graden, dus zou niet moeten komen door verwarmingslint.
[Afbeelding]
Met de Eprom update van een jaar geleden werkt het verwarming lint alleen tijdens een defrost plus 5 minuten. Controleer jouw waterpomp instellingen. Bij voorkeur om het half uur 2 minuten interval.ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Gemeten met een Shelly EM
[Afbeelding]
Met de Eprom update van een jaar geleden werkt het verwarming lint alleen tijdens een defrost plus 5 minuten. Controleer jouw waterpomp instellingen. Bij voorkeur om het half uur 2 minuten interval.
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2026 13:38 ]
Bij mij is de Amber om 11:30 gestopt tot nu , toko is 21 graden en de pomp draaide vele uren op 43 HzGet!em schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:01:
[...]
Hier 0-2C met motsneeuw. Dus wel defrosts. Toch zit ik qua Electra verbruik op dat zelfde tijdstip met een Amber 120 op hetzelfde. 12,6kWh om 13u, waarvan 2,5kWh tapwater run.
Verbruiks sinds 00:00 precies 10,2 KWh , ben er tevreden mee.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Hier zie je met dit soort weer dat er met de coil temperatuur nog helemaal niets aan de hand is, en hij gaat toch gewoon clock-work defrosten, trekt daarmee warmte uit het huis (veel te vaak) en de compressor moet daarna flink aan de bak om het allemaal weer goed te maken. Toch wel alles behalve energiebewust.
:strip_exif()/f/image/bQNwl9daiVMGwW2HLWwz9uDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf een paar graden boven nul nog wel steeds heel tevreden, maar hier in het oosten van het land hebben we best veel temperaturen rondom het vriespunt de laatste tijd en zie ik dus de warmte ook zo weer naar buiten vliegen door de Amber.
De Windows CE regeling is ook geen feest.
Elk uur stopt ineens de circulatiepomp, gevolg is dat de temperatuur in de warmtewisselaar snel stijgt, idem de druk van het persgas. De pomp gaat in storing met S02 ivm de snelle temperatuurstijging neem ik aan. (HP-s heeft geen flowsensor).
/f/image/EpwifbspUgv2EASoRELPJ0dH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MuLTUqTi3PASfXLW4RKEEf2d.png?f=fotoalbum_large)
Ik wacht op reactie van Itho, maar dat duurt even. Is er iets wat ik in de tussentijd kan checken in de instellingen? Circulatiepomp staat aan bij vraag op maximaal. Ik zie dat de warmtevraag aan blijft staan op de thermostaat en in hp-s module.
Ik zie dat dus niet zo terug.Woutertt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
Met name met dit soort weertypes stoort het me toch wel dat Itho niets doet aan hun gebrekkige defrost-beleid in de Amber. Voor mij ook een reden om te twijfelen als iemand vraagt of ik een Amber aan zou raden.
Hier zie je met dit soort weer dat er met de coil temperatuur nog helemaal niets aan de hand is, en hij gaat toch gewoon clock-work defrosten, trekt daarmee warmte uit het huis (veel te vaak) en de compressor moet daarna flink aan de bak om het allemaal weer goed te maken. Toch wel alles behalve energiebewust.
[Afbeelding]
Vanaf een paar graden boven nul nog wel steeds heel tevreden, maar hier in het oosten van het land hebben we best veel temperaturen rondom het vriespunt de laatste tijd en zie ik dus de warmte ook zo weer naar buiten vliegen door de Amber.
En hoewel het vast beter kan, ik lees bij veel andere merken ook veel vergelijkbare issues.
Voor mij blijft leegtrekken swwnbij vorstbeveiliging wel zonde. (Eventueel op termijn naar open Amber)
Ook ivm de wince reputatie.
:strip_exif()/f/image/v6P5rNWzWrTP5ng3fsDZIEEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Maargoed:
https://www.ad.nl/binnenl...tookverschillen~ae9459e0/
Het weer doet ook veel voor het beeld. Ik zit net ten oosten van Utrecht.
[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 14-02-2026 11:29 ]
Pomp op interval?kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
Een week of 2 geleden had ik hier wat geplaatst over mijn warmtepomp die elk uur stopt met werken. Ik heb sinds gister de leejow module aan de praat dus kan eindelijk zien wat er gebeurt.
Elk uur stopt ineens de circulatiepomp, gevolg is dat de temperatuur in de warmtewisselaar snel stijgt, idem de druk van het persgas. De pomp gaat in storing met S02 ivm de snelle temperatuurstijging neem ik aan. (HP-s heeft geen flowsensor). [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wacht op reactie van Itho, maar dat duurt even. Is er iets wat ik in de tussentijd kan checken in de instellingen? Circulatiepomp staat aan bij vraag op maximaal. Ik zie dat de warmtevraag aan blijft staan op de thermostaat en in hp-s module.
De vraag is dan, welke merken doen dat beter? Zoals @Degast al aangeeft speelt dit ook bij andere merken (waar het ook nog eens slechter is).Woutertt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
Met name met dit soort weertypes stoort het me toch wel dat Itho niets doet aan hun gebrekkige defrost-beleid in de Amber. Voor mij ook een reden om te twijfelen als iemand vraagt of ik een Amber aan zou raden.
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dit betreft dan instelling 11.2 op interval en 11.4 op 2 minuten?Carboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Met de Eprom update van een jaar geleden werkt het verwarming lint alleen tijdens een defrost plus 5 minuten. Controleer jouw waterpomp instellingen. Bij voorkeur om het half uur 2 minuten interval.
KloptArnoudN schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:32:
[...]
Dit betreft dan instelling 11.2 op interval en 11.4 op 2 minuten?
Het gras is niet altijd groener bij de buurman. Ik zag een Mitsubishi 30 defrosts doen in 24 uur. Mijn huidige test met een Weheat Sparrow doet er veel minder maar de defrosts duren veeel langer tot soms wel 25 minuten. Dus de Amber is veel/kort de Sparrow minder/lang met beide hetzelfde resultaat.hansvk schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:01:
[...]
De vraag is dan, welke merken doen dat beter? Zoals @Degast al aangeeft speelt dit ook bij andere merken (waar het ook nog eens slechter is).
[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2026 14:19 ]
Yes heb ik nu gedaan! Kijken of er verandering in komt. Ben nog verder gaan graven en zie dat de 3 weg klep naar tapwater gaat net voor dat de pomp uitgezet wordt. Terwijl ik geen vat heb, staat ook uit in de instellingen.
Weet niet of dat juist voor je is! Maar merkt t verschil snel genoeg.kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Yes heb ik nu gedaan! Kijken of er verandering in komt. Ben nog verder gaan graven en zie dat de 3 weg klep naar tapwater gaat net voor dat de pomp uitgezet wordt. Terwijl ik geen vat heb, staat ook uit in de instellingen.
Hij is net weer gestoptDegast schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Weet niet of dat juist voor je is! Maar merkt t verschil snel genoeg.
Dat is ook heel afhankelijk van de woning zelf en de watmtevraag/verlies.bertenludy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:38:
een vraag het beste is toch dat de wp continu draait per dag zonder opstarten, of moet hij zo geregeld worden dat hij een paar keer dag opstart.
bert
[Afbeelding]
Het was hier vanochtend -1 en de hele dag een beetje rond de 4 graden, wel met zonnetje (toevallig gezien, bezig met een modbus integratie voor een zehnder unit)
En dit is mijn grafiek, is net weer aangegaan temperatuur -1
Dat is normaal gedrag ook zonder boiler. Waarom heb je een driewegklep zonder boiler??kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Andersom zie ik hier ook gebeuren. Bij de omstandigheid dat het defrost gevoelig weer is (bijv mist) en de compressorfrequentie wat hoger, dan loopt hij zo'n 10-15 min met een coil temperatuur van richting de -20 (bij een buitentemperatuur rond het vriespunt) omdat hij al compleet dicht gevroren is. Ook niet echt efficiënt.Woutertt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
[Afbeelding]
Inderdaad, puur op de klok zonder enige slimmigheid.
Ontdooien gaat inderdaad wel heel vlot, waarbij wel naar temperatuur gekeken lijkt te worden. Wanneer de verdamper echt goed in het ijs zit duurt de ontdooicyclus 1-2 min langer.
Betreft een hp-s, ingebouwde driewegklep.Carboy54 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Dat is normaal gedrag ook zonder boiler. Waarom heb je een driewegklep zonder boiler??
Zit te denken aan 2x 9kW, of 2x12kW. Groothuis, moet 3500 kuub gas vervangen. Verwarming doet bij huidige buitentemperaturen 40 graden..
Normaal stijgt de temperatuur door de zon door naar ongeveer 10 graden, nu bleef hij mooi op 5 graden hangen.
Ik ga de l-bracket nog een keer in een andere kleur printen, maar voor nu werkt het prima.
[ Voor 31% gewijzigd door ArnoudN op 16-02-2026 08:04 ]
Dat kan op meerdere manieren of parallel of via een buffervat. Je kan het huis ook opsplitsen in twee systemen met elk gedeelte zijn eigen temperatuur regeling. Eventueel tussen vvw en radiatoren is ook mogelijk. Alles geheel afhankelijk van jullie hydraulische mogelijkheden. Gezien verbruik lijkt 2x12 kW de betere keuze.prein2 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:25:
Hoe ziet een installatiescHema voor een cascade opstelling eruit?
Zit te denken aan 2x 9kW, of 2x12kW. Groothuis, moet 3500 kuub gas vervangen. Verwarming doet bij huidige buitentemperaturen 40 graden..
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 16-02-2026 10:04 ]
Waarom recht voor de inlaat? Lijkt mij dat je de sensor zo temperatuur neutraal mogelijk zou willen plaatsen.ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
Gistermiddag eindelijk mijn sensor kapje opgehangen. Met een kleine tweak hangt hij nu ook recht voor de inlaat.
Normaal stijgt de temperatuur door de zon door naar ongeveer 10 graden, nu bleef hij mooi op 5 graden hangen.
Ik ga de l-bracket nog een keer in een andere kleur printen, maar voor nu werkt het prima.
[Afbeelding]
Zie hoofdstuk "7.6.1. Buitentemperatuursensor (Ta)" in de handleiding.edb1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:21:
[...]
Waarom recht voor de inlaat? Lijkt mij dat je de sensor zo temperatuur neutraal mogelijk zou willen plaatsen.
"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."
Je was mij net een stap voorJL-IP(!) schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Zie hoofdstuk "7.6.1. Buitentemperatuursensor (Ta)" in de handleiding.
"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."
:strip_exif()/f/image/pZ5HdHi2c0lUMTT4WSs1MJZH.jpg?f=fotoalbum_large)
@Carboy54 Dit zijn nu mijn instellingen, maar hij blijft in standby nog steeds gemiddeld 84 W verbruiken. Ik heb net nog wel de pompsnelheid naar gemiddeld gezet, maar dat zal het verschil niet maken denk ik?
Klopt vraag is of het de warmtepomp is of een meetfout. Simpele test via de slimme meter geeft uitslag. Zet een aantal keer de automaat uit in de meterkast bij het waarnemen van het stroomverbruik. 80 watt verschil moet je kunnen zien.ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:35:
[Afbeelding]
@Carboy54 Dit zijn nu mijn instellingen, maar hij blijft in standby nog steeds gemiddeld 84 W verbruiken. Ik heb net nog wel de pompsnelheid naar gemiddeld gezet, maar dat zal het verschil niet maken denk ik?
Goeie tip. Ga ik proberen als de Amber weer even op standby staat. Maar met de kou hier in het Noorden moet het eerst weer even zonnig worden.Carboy54 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:05:
[...]
Klopt vraag is of het de warmtepomp is of een meetfout. Simpele test via de slimme meter geeft uitslag. Zet een aantal keer de automaat uit in de meterkast bij het waarnemen van het stroomverbruik. 80 watt verschil moet je kunnen zien.
Nog nooit wat mee gedaan , en mijn deskundige installateur ook niet.JL-IP(!) schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Zie hoofdstuk "7.6.1. Buitentemperatuursensor (Ta)" in de handleiding.
"Let op!
worden."
Die temperatuur meet die toch wel.
Op mijn Amber 120 zag ik dat als de warmtepomp aanstond de temperatuur ook echt met meerdere graden kon verschillen. Dat is natuurlijk funest voor de defrosts (ik heb totaal geen ijsvorming, nooit gehad). Maar het ergste is dat door de stooklijn de pomp harder ging werken.Jan2023 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Nog nooit wat mee gedaan , en mijn deskundige installateur ook niet.
Die temperatuur meet die toch wel.
Door de buiten-temp sensor wat hoger te zetten weg van de WP ging het veel beter/rustiger.
Geen ijsvorming / defrosts?? Staat hij in de woonkamer 🤗shadylog schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:26:
[...]
Op mijn Amber 120 zag ik dat als de warmtepomp aanstond de temperatuur ook echt met meerdere graden kon verschillen. Dat is natuurlijk funest voor de defrosts (ik heb totaal geen ijsvorming, nooit gehad). Maar het ergste is dat door de stooklijn de pomp harder ging werken.
Door de buiten-temp sensor wat hoger te zetten weg van de WP ging het veel beter/rustiger.
Zo is mijn gedachte gang ook. Door de sensor op een temperatuur neutrale locatie te plaatsen wordt de buitentemp zo reëel mogelijk gemeten. Bij de inlaat meet deze een paar graden lager (bij werkende ventilator) en als de ventilator uitschakelt zie de gemeten buiten temperatuur direct weer oplopen.shadylog schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:26:
[...]
Op mijn Amber 120 zag ik dat als de warmtepomp aanstond de temperatuur ook echt met meerdere graden kon verschillen. Dat is natuurlijk funest voor de defrosts (ik heb totaal geen ijsvorming, nooit gehad). Maar het ergste is dat door de stooklijn de pomp harder ging werken.
Bij de nieuwere uitvoering met gewijzigde pootjes is de kabel verlengd om dat te kunnen doen. Ongeveer 1 meter.edb1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:15:
[...]
Zo is mijn gedachte gang ook. Door de sensor op een temperatuur neutrale locatie te plaatsen wordt de buitentemp zo reëel mogelijk gemeten. Bij de inlaat meet deze een paar graden lager (bij werkende ventilator) en als de ventilator uitschakelt zie de gemeten buiten temperatuur direct weer oplopen.
Precies , je gaat die defrost mania toch niet bevorderen door die sensor pal in de luchtstroom te plaatsen.shadylog schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:26:
[...]
Dus helemaal niet raar de sensor te plaatsen zoals de installatie handleiding vraagt, m.i.
Nou, de Amber in werking straalt er plekke wel degelijk wat extra kou uit. Kouder dan de echte omgevingstemperatuur.Degast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:43:
Ehm, de aangezogen lucht heeft gewoon de benodigde temperatuur die je wil meten?
Dus helemaal niet raar de sensor te plaatsen zoals de installatie handleiding vraagt, m.i.
Ik heb de sensor op basis van de handleiding ook aangepast, maar ik ga hem weer terug zetten.
Plot hieronder: mijn weerstation met goed gemeten temperatuur. En de Tambient van de Amber. Door de luchtstroom en de afstraling van de ribben daalt de temperatuur van de Tambient nu harder dan de eigenlijke lucht temperatuur.
Voor de aanpassing volgde de Tambient veel beter de blauwe lijn. Dat ie in rust hoger is, is logisch vanwege de muur van het huis en de dakgoot erboven.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-02-2026 18:23 ]
Bert
In de interne pomp zit een flow meter, heb ik mij laten vertellen door iemand van Itho op de beurs.bertenludy schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:51:
Een vraagje in de amber zie ik water flow staan maar geen waarde kun je in de amber 95 een flowmeter inbouwen zoja welk type en waar aan te sluiten.
Bert
Is een kwestie van software.
Ik kan je wel een kamstrup aanraden, niet goeiekoop. welk gelijk alles in 1 en gelijkt
Ik keek naar het gebruik van de afgelopen dagen en toen zag ik dat het idle gebruik de afgelopen dagen veel hoger was dan daarvoor.
Ik heb de laatste paar dagen een bijna stabiel verbruik van rond de 165 watt (tussen 140 en 180) in idle. En bij dat soort getallen moet ik al snel denken aan het warmtelint. En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist :
Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)
/f/image/SvucqW6c5EKbdiT3crtMx7pI.png?f=fotoalbum_large)
Dus weer eentje voor op het lijstje bugs? Ik heb nog even in historie van dit topic teruggekeken op warmtelint in afgelopen jaar, maar zag zo niet iets wat hier op leek? (Ik heb recente versie van eeprom, en anders had hij juiste bij de hogere temperaturen van maandag uit moeten gaan)
Het spookt.tjipkevdp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:
In het kader van de 'rarigheidjes' bij onze warmtepomp (Amber 65), heb ik er weer een![]()
Ik keek naar het gebruik van de afgelopen dagen en toen zag ik dat het idle gebruik de afgelopen dagen veel hoger was dan daarvoor.
Ik heb de laatste paar dagen een bijna stabiel verbruik van rond de 165 watt (tussen 140 en 180) in idle. En bij dat soort getallen moet ik al snel denken aan het warmtelint. En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist :?
Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)
[Afbeelding]
Dus weer eentje voor op het lijstje bugs? Ik heb nog even in historie van dit topic teruggekeken op warmtelint in afgelopen jaar, maar zag zo niet iets wat hier op leek? (Ik heb recente versie van eeprom, en anders had hij juiste bij de hogere temperaturen van maandag uit moeten gaan)
Ik meet normaal op die fase (meet niet apart) ca 30-60 watt.
Van afgelopen zondag op maandag hele nacht 200 Watt.
En van za op zondag paar uur na draaien.
25 jan naar 26 ook paar uur.
Maandag 12 paar uur
1 op 2 jan hele nacht.
Verder niet.
Was me wel eens eerder opgevallen. Maar dacht nog, zal wel een of ander apparaat zijn. En eigenlijk zou ik niet weten wat.. (ik heb mijn verbruikers vrij goed in beeld..)
Er zit dus iets, dat bij specifieke omstandigheden er voor zorgt dat ie aan blijft denk ik ja. Paar uurtjes niet zo erg. Hele nacht is we zonde ja.
Op het geheel niet veel, tenzij ie het steeds vaker gaat doen natuurlijk.
Ter info, toen hij vannacht weer paar defrosts had gehad, en hij even stopte was het verbruik weer normaal...tjipkevdp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:
... En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist :?
Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)...
Heeft iemand voor mij de installatie bestanden?
[ Voor 43% gewijzigd door Ronaldwest op 20-02-2026 08:39 ]
Ja, vraag je installateur om de juiste installatie bestanden. En installeer deze.Ronaldwest schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:47:
Sinds gisteren blijft mijn binnenunit hangen op “Image loading”. Voor zover ik kan zien is er geen stroomstoring of onderbreking geweest.
De unit start op, maar blijft vervolgens in dit scherm hangen en komt niet verder in het normale menu, ook niet na verschillende resets.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit op te lossen zonder het scherm te vervangen of over te stappen op een alternatieve oplossing zoals OpenAmber?
Zoals meerdere keren beschreven in dit forum.
Hoe zijn je metingen tot nu toe? Is het al zonnig bij je geweest?ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
Gistermiddag eindelijk mijn sensor kapje opgehangen. Met een kleine tweak hangt hij nu ook recht voor de inlaat.
Welke software ik had weet ik zo niet, ik heb hem geinstalleerd in 2024.
:strip_exif()/f/image/9FqhRNlrZJ7ZnrIAf9jtTe2v.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag wel het filmpje van het installeren van nieuwe software, maar hoe kom ik aan de software?
Enige hulp wordt gewaardeerd, aangezien het wel koud is in huis nu.
Thanks alvast.
[ Voor 20% gewijzigd door mjar76 op 23-02-2026 07:28 ]
:strip_exif()/f/image/puS09Vt35Pul3IXdaFLLgxWf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gYwxwM9mWIciww6c7W1l4XnB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IvwT94KT4txW7tRFd0Dj3Ymg.jpg?f=fotoalbum_large)