• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:26
Carboy54 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Voor alleen sww heb je volgens mij geen expansievat nodig omdat er in de waterleiding geen expansie op treedt. Voor de Amber wel bij voorkeur een met een voordruk van 0.5 bar. Of de Intergas zonder cv aansluiting kan weet ik niet.
Hier dezelfde situatie gehad met een Nefit ketel, vooruitlopend op installatie van de Amber tijdelijk alleen SWW via de CV ketel. CV leidingen afgedopt en CV bedrijf uitgeschakeld in de software van de ketel. Ondanks dat was een expansievat nodig, zonder ging de Nefit in de fout.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:32
Ja, logisch, cv s verwarmen via cv water warmtewisselaar meestal.

Het is nu 2026, over 10 jaar is het 2036. Dan nog stoken met gas? 2041??

Geen glazen bol. Maar lijkt me sterk.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-02 11:38
Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:

Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41
camel1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.
Zoveel meerwerk zal dat niet opleveren. Slopen zijn wij goed in 😵

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-02 13:21

Jan2023

KISS

Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:

Deadline voor gasverbruik? , was dat niet 2050?
Met die afhankelijkheid van Trump (LNG) zou ik subiet wat gasputten in de Noordzee openen.
:P

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-02 03:51
Toch apart, maar wederom voor de 3e keer wat druk verlies en opnieuw moeten bijvullen.

Afgelopen dinsdag meette ik 1,6 bar. Net gekeken en toch weer gezakt naar 1,2 bar. Kan geen lekkages oid vinden. Zie wel correlatie bij koud weer (vriezen). Heb geen idee hoe de vorstbeveiliging werkt, maar kan het zijn dat er heel af en toe wat uit komt dan? Of hoe werkt dit?

Of is het alsnog lucht in de leiding die eruit is gegaan, aangezien ik de allereerste keer helemaal heb moeten bijvullen?

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-02 14:28
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:00
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-02 09:07
scoobinoobi schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?
Helaas, ik had ook graag een calibratie offset gezien. (is in feite het zelfde) Hadden we heel in het begin al eens gevraagd aan Itho.
Zou graag nog steeds alle instellingen willen kunnen doen via de modbus en diverse bugs die ik heb doorgegeven.
Ben volgende week op de VSK beurs, daar zal ik ze dan maar weer over lastig vallen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:10
wowly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:15:
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)
Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?

• Carboy54
Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?
@wowly drukverlies komt niet door de Amber en is geen specifiek probleem. Vaak is de voordruk van het expansievat en de toegepaste waterdruk niet gecorrigeerd met hoogteverschil de oorzaak.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Degast
18??

7 korte hier..

En daarbij rond 0 en veel vocht. Tsja.

Kijk eens op de andere fora.. zo erg is t nu allemaal ook weer niet hoor! Kan vooral beter.

Drukverlies door de Amber een bekend probleem?

Nee hoor. . .

[ Voor 17% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:09 ]

• Degast
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:08 ]

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 16:48
Ik heb hier ook wel aardig wat defrosts gehad, maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo heel gek vindt. Misschien dat de frequentie iets naar beneden kan en de duur net wat langer. Maar over het algemeen ben ik echt heel tevreden over hoe de Amber draait (nu zo'n 14 maanden). Hoe meer je op het scherpts van de snede de defrosts gaat draaien hoe meer risico ook weer zou ik denken. Ik weet niet wat mijn COP of SCOP is, maar vergeleken met het gasverbruik van mijn buren en mijn eigen historisch verbruik loopt hij gewoon heel goed. Dus die defrosts lijken niet zo veel negatieve impact te hebben.

Ook het drukverlies herken ik totaal niet. Ik heb hem na de eerste keer opstarten nog geen enkele keer bijgevuld en ik zie geen drukverlies. Ik heb geen Caleffi dus verlies daar ook sowieso niks.

Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.

• Degast
Morgen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:16:

Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.
Ehm, ìn de warmtepomp?
Huh!

Marters die iets kapot knagen zie dat, merk ongebonden, ook nog wel hier en daar gebeuren.

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 16:48
Ja muizen. De gaten van de fan naar het electronica gedeelte en de compressor zijn ongeveer 1cm2. Zitten er 2. Dua daar kan niet zoveel anders doorheen. Er was aan de isolatie binnenin geknaagd en er lagen muizenkeutels plus wat andere troep. Heb er nu wat steenwol in geprutst. Zal hem als de kou straks weer wat minder is en hij uitstaat weer eens openschroeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Morgen op 25-01-2026 22:59 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

24 defrosts hier gisteren, keurig elk uur.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-02 17:58
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:48:
[...]

24 defrosts hier gisteren, keurig elk uur.
Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.
Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.

Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.

• Degast
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wel nog beetje benieuwd naar effecten opstelling i.p.v. verscholen in weer.

Daarvoor zou ik m'n buren er een moeten aansmeren. (En dan monitoren)

Wordt aan gewerkt.

• ArnoudN
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.

Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.
Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:21
ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.
Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.

• ArnoudN
JL-IP(!) schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.
Ik heb het idee dat mijn BUH steeds net te vroeg (of veel te laat) bijspringt, waardoor het effect niet echt zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ2T0NQb6Kuxlmkop5bN_5mnWj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k5ooE6R2pFUj11ssI6qy5sT1.png?f=user_large

Bij het eerste en laatste pijltje gaat het wel goed, maar bij die twee andere is het net te vroeg of misschien wel veel te laat.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-02 19:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-IZtEw9Ox-7vXJ7yLDaOAHYO5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFWSUCLehufBDOM9JM9rWD8E.png?f=fotoalbum_large
26 defrosts laatste 24 uur met een Amber 120. (1.29 II versie).
Toch maar kijken wat de backup erbij doet,

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

shadylog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:38:
[Afbeelding]
26 defrosts laatste 24 uur met een Amber 120. (1.29 II versie).
Toch maar kijken wat de backup erbij doet,
BUH erbij verkort alleen de recovery time na de defrost. En die is bij jou al mooi kort voor zover ik kan zien op dit uitgezoomde plaatje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Degast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:14:
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wel nog beetje benieuwd naar effecten opstelling i.p.v. verscholen in weer.

Daarvoor zou ik m'n buren er een moeten aansmeren. (En dan monitoren)

Wordt aan gewerkt.
Wat verwacht je van de opstelling dan?

Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).

• Degast
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Wat verwacht je van de opstelling dan?

Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).
Nou, bijvoorbeeld een opstelling op Noord of op zuid.
Op een dag of tegen een muur.
Wel/geen zon.

Als inderdaad alleen gestuurd op temperatuur heeft dat al veel effect.

Ik zie ook een regelmaat, maar zeker niet altijd. E.e.a. is in ieder geval ook afhankelijk van Hz. Want krijg vaak na geknepen draaien een (soms nodig soms niet) defrost.
Krijg op zeker defrost als condensor volloopt en de Tp en Ts samen terug lopen.

Er komt m.i. dus meer bij kijken dan alleen T ambient.

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?

• ArnoudN
tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?
Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat wel

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
Compressor (en alle andere relevante zaken) zitten op 1 fase, de BUH zit op de 2e fase en de 3e fase is ongebruikt.

In 99% van de tijd zal je dus alleen op de 1 fase verbruik zien en alleen als de BUH bijspringt (bijna nooit) zal je kort wat op de 2e fase wat zien.

De Amber is niet echt een 3fase pomp, maar een 1 fase pomp met een andere aansluiting (die meestal op een andere fase gezet wordt bij een 3 fase meterkast) in gebruik bij Backup. Je kunt de Amber dus ook prima aansluiten op een 1fase meterkast met 40A.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 11:40 ]

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:12
ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat wel
Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJQIrs_uNkDr4leWXZ0QksWhVsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjwlOb8VtKt9Q7DHQUwLr9OU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door tmbreuker op 26-01-2026 11:50 ]

• ArnoudN
tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:
[Afbeelding]
Dat doet de Amber zelf als het nodig is. Als het bv. te koud is of als het te lang duurt na een defrost om weer op temperatuur te komen.

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-02 14:58
Impossibl3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Het kan aan mij liggen of ik lees het verkeerd. Maar klopt het dat je in je plaatje de terugslagklep in de retour van de verwarming hebt gezet en in de tekst in de retour van de DHW vat? Ik vind het wel een interessante oplossing al zou ik niet 123 kunnen bedenken waarom het werkt. Bij mij heb ik het idee dat er drukverlies optreedt bij het draaien van een DHW run. Als is het zo weinig dat ik het maar af en toe bijvul. Alle (pers)koppelingen zijn in ieder geval droog die heb ik allemaal meerdere keren na gelopen.
Dat klopt bij het verwarmen van het voorraadvat werd het retourwater eerst veel warmer en ging deze omgekeerd het systeem bijwarmen. Deze oplossing kwam van warmtepomponline en het werkt.

• Carboy54
Johannos schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Dat klopt bij het verwarmen van het voorraadvat werd het retourwater eerst veel warmer en ging deze omgekeerd het systeem bijwarmen. Deze oplossing kwam van warmtepomponline en het werkt.
De klep voorkomt dat het sww retourwater over het cv circuit gaat circuleren wanneer de retour sww niet als laatste naar de warmtepomp terug stroomt. Fantoom stroming noemen wij dat. Dus controleer of bij sww verwarmen het afgiftesysteem koud blijft.

• wowly
Carboy54 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:39:
[...]

De klep voorkomt dat het sww retourwater over het cv circuit gaat circuleren wanneer de retour sww niet als laatste naar de warmtepomp terug stroomt. Fantoom stroming noemen wij dat. Dus controleer of bij sww verwarmen het afgiftesysteem koud blijft.
Vraagje jan, kan dit ook voorkomen ook al heb je de driewegklep in je systeem zitten?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Vraagje jan, kan dit ook voorkomen ook al heb je de driewegklep in je systeem zitten?
Met sww met Itho heb je altijd een driewegklep dus JA mits deze goed afsluit naar een van beide kanten.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2026 14:43 ]

• wowly
Carboy54 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Met sww met Itho heb je altijd een driewegklep dus JA mits deze goed afsluit naar een van beide kanten.
Ik begrijp het niet helemaal. Mijn vraag was of "het cv water verwarmen bij een sww run" ook voorkomt als je een 3-weg klep hebt. Begrijp ik je nu goed dat als je een 3wegklep hebt het cv water niet word verwarmt bij een sww run?

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Mijn vraag was of "het cv water verwarmen bij een sww run" ook voorkomt als je een 3-weg klep hebt. Begrijp ik je nu goed dat als je een 3wegklep hebt het cv water niet word verwarmt bij een sww run?
Als de retour sww niet als laatste in jouw retour warmtepomp zit kan dat inderdaad en is te voorkomen met een keerklep. En sww kan je alleen maken bij de Itho met een driewegklep.

• Jan2023

Jan2023

KISS

wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Naar mijn idee zit de 3-weg klep in de toevoer.
60 graden water zou ik niet in mijn vloer willen.

En die terugslag/keer klep zit in de retour , die voorkomt dat het retour verwarmingswater uit het boiler vat in je afgifte systeem komt.

• wowly
Maar dan is het toch altijd wel verstandig om een retourklep te plaatsen toch?

• bommer
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:20:
Maar dan is het toch altijd wel verstandig om een retourklep te plaatsen toch?
Altijd er voor zorgen dat je SWW retour de laatste is voor de retour naar de Amber.
Een keerklep in de aanvoor van SWW voorkomt thermische trek, standaard in standby staat de Amber namelijk in SWW stand.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ben een paar dagen weg dus heb eens de vakantiemodus eens uitgeprobeerd. Maar volgens mij gaat dat niet helemaal goed.
Ik heb M7.3 Tr op 18° gezet, net als m’n thermostaat. Maar sinds dien staat de stooklijn (‘Actual setpoint heating zone 1’) vast op 20°. Ook al heb ik niets veranderd aan de stookcurve.
Dus nu pendelt de Amber de hele tijd omdat hij vrij snel de deltaT van 3° = 23° bereikt. Want natuurlijk niet veel opschiet als het buiten 0° is dus het huis blijft nu rond de 17.5°.

Via de Leejow module lijk ik de waarde van ‘Delta T to stop HP’ ook niet omhoog te kunnen zetten, hij springt telkens weer terug naar 3.

Meer mensen hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Dyna
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-02 12:17
De delta t to stop HP kan niet hoger dan 5 graden ingesteld worden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:40:
De delta t to stop HP kan niet hoger dan 5 graden ingesteld worden.
I know, maar als ik hem op 4 of 5 instel springt hij binnen een paar seconden weer terug naar 3. Heb het meerdere keren achter elkaar geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acr3Lh0raHLng3yNL18YMVrXG2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTkGrAaliRxvMjms4Fz0RIyw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie het wel vaker dat waardes erg sticky zijn, maar meestal werkt het na een paar keer wel.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:49 ]

• Dyna
fsfikke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:44:
[...]

I know, maar als ik hem op 4 of 5 instel springt hij binnen een paar seconden weer terug naar 3. Heb het meerdere keren achter elkaar geprobeerd.
[Afbeelding]
Ok en doet hij dat ook als je hem van de vakantie stand af haalt? Misschien overruled hij deze waarde in de vakantie stand?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Ok en doet hij dat ook als je hem van de vakantie stand af haalt? Misschien overruled hij deze waarde in de vakantie stand?
Die vakantiemodus kan ik (iig via de Leejow module) er niet afgooien. Maar de deltaT is maar een deel van het probleem. Het grootste probleem is de stooklijn die onverklaarbaar op 20 staat.

Ook als ik ‘Use heating curve’ uitzet in de hoop dat hij dan de vaste waarde van 26° pakt werkt niet. Hij blijft op 20.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:50 ]

• Dyna
fsfikke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Die vakantiemodus kan ik (iig via de Leejow module) er niet afgooien. Maar de deltaT is maar een deel van het probleem. Het grootste probleem is de stooklijn die onverklaarbaar op 20 staat.

Ook als ik ‘Use heating curve’ uitzet in de hoop dat hij dan de vaste waarde van 26° pakt werkt niet. Hij blijft op 20.
Ik kan hier via de esp wel de setpoint wijzigen, dus ik vermoed dat vakantie stand toch roet in het eten gooit...

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:43
Mijn Amber binnenunit onthoudt geen wijzigingen meer in de instellingen. Als de Heatstar-software opnieuw opstart, worden de instellingen teruggezet naar de oude instellingen. Met oude instellingen bedoel ik mijn eigen eerdere instellingen, niet de fabrieksinstellingen.

Wat ik heb geprobeerd:
- Handmatig "instellingen opslaan" in het menu "Gebruiker"
- De Heatstar-software afsluiten met de EXIT knop die verschijnt bij het inloggen met code 3225
- De stroom uitschakelen en 15 minuten uitgeschakeld laten
- Fabrieksinstellingen herstellen

Bij het opslaan van instellingen of het herstellen van de fabrieksinstellingen krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lyLvaFAKuYMSU8juubUC7CHSjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32Ss41dOZdUggMyoeH6usXFm.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad? Software 2.26, EEPROM 1.19. Ik neem ook contact op met de installateur, maar ik zou graag willen weten of ik de enige ben met dit probleem of dat anderen het ook hebben meegemaakt.

Edit: Ik bewerk mijn bericht even, ik vond net een eerdere post met dezelfde foutmelding. Daarin werd dit opgelost met een update. Helaas heeft mijn installateur me al twee jaar geen updatebestanden kunnen bezorgen. Mocht iemand de update hebben, zou diegene me dan een privébericht kunnen sturen? Dat zou ik zeer waarderen.

[ Voor 11% gewijzigd door argafal op 28-01-2026 11:21 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]

Ik zie het wel vaker dat waardes erg sticky zijn, maar meestal werkt het na een paar keer wel.
Modbus staat niet toe dat hij naar 5 ingesteld wordt. Is zowel met Leejoow als met Bommer integratie te zien.

1,2,3 is via de Modbus wel in te stellen, 4 en 5 alleen via het schermpje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik kan hier via de esp wel de setpoint wijzigen, dus ik vermoed dat vakantie stand toch roet in het eten gooit...
Nee, modbus beperking van de Amber.

• Dyna
Get!em schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Nee, modbus beperking van de Amber.
Ah, ik zie het inderdaad. Vanmiddag maar naar mijn pomp toe lopen om de waarde op 5 te zetten... springt nu ook terug naar 3 8)7

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-02 10:51
Wat hebben jullie voor waardes op de Tui en Tuo?
Ben wel benieuwd naar de delta daarop

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Retouw001 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:34:
Wat hebben jullie voor waardes op de Tui en Tuo?
Ben wel benieuwd naar de delta daarop
Geen idee wat je precies wilt weten. Ligt o.a. aan flow en compressor en afgifte. En bij een parallel buffer zoals bij mij nog weer anders. Bij mij ziet het er typisch zo uit.

Eerste deel staat ie uit. Dan eerste run, dan defrost, dan tweede run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5zdNRq2rVKKXVumiM9V5j3SiWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcxxsmezQg4V1YNlLybD0vLt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 29-01-2026 22:05 ]

• bommer
[...]

[Afbeelding]

Via de modbus kun je die waarde niet hoger dan 3 instellen, via display wel tot 5
Dit is een bug en door mij al in januari 2024 bij Itho gemeld.
Onder aan de github van de integratie (niet de leejow module) staan er nog een paar, waarvan via modbus er een andere bandbreedte is.
Overigen heeft de integratie geen last van sticky waardes, ook niet van de knoppen!

Dit is een bekend probleem met (mod)bus integraties.
De interne HA bus heeft nog geen update ontvangen na het instellen van de waarde en update de waarde met de oude waarde.
Ik heb er voor schakelaars een extra vertraging ingebouwd, als na 2 volgende updates de waarde verschillend is. Wordt pas teruggezet.

En doe ook direct een update na schrijven, waarde past zich binnen 2 seconde aan. Heb je ook het probleem niet.
Zit nu nog in de beta, binnenkort release (of de beta proberen)
Net zoals instelbare notifications en persist notifications (automation) ingebouwd in de integratie voor de Amer alarmen en communicatie bewaking, mogelijkheid tot doormelden naar verschillende gebruikers met reconnect functie.

[ Voor 27% gewijzigd door bommer op 30-01-2026 00:01 ]

• Markiemarc
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-02 19:58
Na 2 jaar probleemloos gebruik gaf onze Amber vorige week de eerder in dit topic genoemde heatstar.exe foutmelding en wilde niet meer opstarten. De installateur heeft ipv een update te plaatsen het display vervangen. Sinds het vervangen van het display krijg ik om de 2 dagen een s04-communicatiestoring en moet de Amber herstart worden. Kan de s04 melding worden veroorzaakt doordat een nieuw defect display is geplaatst? Er is niets aan de bekabeling aangepast en ik heb de internetkabel die de binnen- en buitenunit verbind nog een keer goed aangedrukt.

• bommer
Markiemarc schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:34:
Na 2 jaar probleemloos gebruik gaf onze Amber vorige week de eerder in dit topic genoemde heatstar.exe foutmelding en wilde niet meer opstarten. De installateur heeft ipv een update te plaatsen het display vervangen. Sinds het vervangen van het display krijg ik om de 2 dagen een s04-communicatiestoring en moet de Amber herstart worden. Kan de s04 melding worden veroorzaakt doordat een nieuw defect display is geplaatst? Er is niets aan de bekabeling aangepast en ik heb de internetkabel die de binnen- en buitenunit verbind nog een keer goed aangedrukt.
Kijken in de manual, wat er bij de omschrijving van de melding staat. In de Topic Start staan de linkjes

• Degast
Itho Daalderop Amber

Toch waarschijnlijk kabels.

• Noressat
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-02 22:07
Kent iemand nog een monteur regio Assen?
De Amber 120 heeft om mij onduidelijke reden de geest gegeven. Overschakelen naar CV werkte vannacht niet. En het display blijft hangen in de Windows omgeving. Bvd

• Carboy54
Noressat schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:59:
Kent iemand nog een monteur regio Assen?
De Amber 120 heeft om mij onduidelijke reden de geest gegeven. Overschakelen naar CV werkte vannacht niet. En het display blijft hangen in de Windows omgeving. Bvd
Installateur kan dat snel oplossen of Itho inschakelen voor een update en verlengt de garantie tot 5 jaar hiervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 03-02-2026 19:04 ]

• Noressat
Installatie is geïnstalleerd door Gewoon Gasvrij Meppel (aka airco zonder stek). Maar niet bereikbaar (vandaag).

• Noressat
Noressat schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:15:
Installatie is geïnstalleerd door Gewoon Gasvrij Meppel (aka airco zonder stek). Maar niet bereikbaar (vandaag).
Contact gehad. Gasvrij Meppel kan mij helaas op korte termijn niet helpen. Kent iemand een installateur die bekend is met itho en wel in de gelegenheid is om langs te komen?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
Noressat schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Contact gehad. Gasvrij Meppel kan mij helaas op korte termijn niet helpen. Kent iemand een installateur die bekend is met itho en wel in de gelegenheid is om langs te komen?
Zij kunnen de usb file mailen, kun je zelf de update draaien. Gebruikers mogen deze file helaas niet onderling delen op straffe van executie…

• Jan2023

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Zij kunnen de usb file mailen, kun je zelf de update draaien. Gebruikers mogen deze file helaas niet onderling delen op straffe van executie…
Als aanvulling , How to:
https://www.youtube.com/channel/UC1YzT0oEbOD_mnOtN7LoHyA

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Binnenkort wordt er een amber 120 geplaatst met een horizontaal boilervat van 270 liter. Het vat komt op de vliering met een houten vloer. De vloer heeft nu balken van hoh 50cm 5x15, overspanning 365cm. Dit gaat waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn voor het gewicht van het vat. Ik wil daarom 2 ipe100 balken in de vloer leggen dragend in de muur. Nu de vraag, hoe ver zitten de poten van het vat exact van elkaar, ik kan het niet exact zien op de maattekening van itho. Kan iemand die een dergelijk vat heeft mij daarbij helpen? Ik wil namelijk de twee stalen balken op de juiste afstand van elkaar leggen.

• Carboy54
[...]

Tja een dozen schuiver zonder back office, service tot de voordeur. Daar zit je dan in de kou. Voor ons onbegrijpelijk waarom Itho zaken doet met dergelijke partijen. De leverancier/ installateur moet dit oplossen of melden bij Itho. Kwartiertje werk.

• Carboy54
[...]

De consequentie als je bij Cash & Carry partijen koopt. Daar is hier al genoeg over geschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 04-02-2026 20:52 ]

• tonwes99
Carboy54 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:41:
[...]
Tja een dozen schuiver zonder back office, service tot de voordeur. Daar zit je dan in de kou. Voor ons onbegrijpelijk waarom Itho zaken doet met dergelijke partijen. De leverancier/ installateur moet dit oplossen of melden bij Itho. Kwartiertje werk.
Edo Stille deed 2-3 jaar terug ook de installatie en inbedrijfstellingen. Ik lees nu op zijn site dat hij dit niet meer doet. Zijn keuze om webshop te worden, maar reeds geïnstalleerde systemen moet hij èn Itho dan toch blijven ondersteunen. Met verschijnende en verdwijnende installateurs wil je je WP toch 15 jaar laten draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door tonwes99 op 05-02-2026 06:59 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:57:
[...]

Edo Stille deed 2-3 jaar terug ook de installatie en inbedrijfstellingen. Ik lees nu op zijn site dat hij dit niet meer doet. Zijn keuze om webshop te worden, maar reeds geïnstalleerde systemen moet hij èn Itho dan toch blijven ondersteunen. Met verschijnende en verdwijnende installateurs wil je je WP toch 15 jaar laten draaien.
In bedrijf stellingen via de telefoon wat hij deed voor de subsidie was nooit toegestaan door de RVO en illegaal. Dat mag hij niet meer doen en de regels zijn door dat soort praktijken aangescherpt. Een eigen serviceteam ontbrak altijd al en het was een webshop zonder back office. Itho ondersteunt via de installateur/ leverancier.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 05-02-2026 08:23 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
[...]

Op de itho website kan je de dealer locator gebruiken, zoeken op amber dealers en van de dealers in de buurt ff online reviews lezen

• hamag
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14-02 19:35
Avvd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:36:
Binnenkort wordt er een amber 120 geplaatst met een horizontaal boilervat van 270 liter. Het vat komt op de vliering met een houten vloer. De vloer heeft nu balken van hoh 50cm 5x15, overspanning 365cm. Dit gaat waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn voor het gewicht van het vat. Ik wil daarom 2 ipe100 balken in de vloer leggen dragend in de muur. Nu de vraag, hoe ver zitten de poten van het vat exact van elkaar, ik kan het niet exact zien op de maattekening van itho. Kan iemand die een dergelijk vat heeft mij daarbij helpen? Ik wil namelijk de twee stalen balken op de juiste afstand van elkaar leggen.
Mijn liggende vat (240L, van Itho zelf) heeft geen pootjes zichtbaar aan de buitenkant. Hij ligt gewoon direct op de witte omwanding. Misschien dat er aan de binnenkant wel steunen zitten - al had ik de indruk van niet.

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• hamag
Een update over de IOT-module die aan mijn Amber hangt - voor de mensen die nog nieuwsgierig zijn.

De installateur kan nu op afstand meekijken. Hier en daar mist er een dag data, maar dat ligt waarschijnlijk aan een slechte verbinding. Mijn huis staat op een plek met slecht mobiel bereik.

Op mijn vraag of IK dan ook op afstand mee kan kijken, was het antwoord "Nee. We hebben niet zomaar een link die we met je kunnen delen." - zoals was te verwachten uit wat hier vaker gemeld is over Itho.

Dan twee vragen van mij aan jullie die hieruit voortvloeien:

De installateur constateerde dat er wel erg weinig verschil zit tussen Tuo en Tui (info grafiekjes op Amber Display). Is bij mij een graad of 2. "Ideaal is tussen de 5 en 10".

Advies was om de pompsnelheid te verlagen (water krijgt meer tijd om af te koelen > Delta T omhoog).

Dat heb ik gedaan door in de instellingen van de Amber M11.12 (Pompsnelheid Verwarmen) P0 op gemiddeld te zetten in plaats van maximaal.

Nu kom ik in een spraakverwarring terecht met de installateur. Volgens hem moet ik niet de pomp op de Amber aanpassen, maar de pomp bij het buffervat.

Mijn vragen:
1. Wat regel je eigenlijk precies met M11.12?
2. Er zit inderdaad een losse pomp aan mijn buffervat. Als je die NIET kunt besturen met de Ambersoftware, hoe pas ik daarvan dan de snelheid aan? Het is een Grundfos.
3. Moet die Delta T inderdaad omhoog? Het huis is prima warm, dus in zekere zin is er geen "probleem". Maar optimaliseren is leuk natuurlijk.

(P.S. een tweede advies was trouwens om climate boosters onder de radiatoren te hangen. Is ook zeker een optie. Maar eerst even checken wat ik met de pompsnelheid kan bereiken)

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:19
@hamag vaak zit er op je Grundfos pomp een knop waarmee je de snelheid in kan stellen. Bijvoorbeeld van 0 tot 4 streepjes. In de handleiding staat wat die streepjes dan zijn.

Een climate booster is wel een goed idee. Dan kan je met een nog lagere temperatuur gaan stoken en je delta T neemt toe tgv meer warmte afgifte van de radiator. Kijk eens in het heatmeister topic als je dan toch wil optimaliseren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
hamag schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:03:
[...]

Mijn liggende vat (240L, van Itho zelf) heeft geen pootjes zichtbaar aan de buitenkant. Hij ligt gewoon direct op de witte omwanding. Misschien dat er aan de binnenkant wel steunen zitten - al had ik de indruk van niet.
Er (horen) zeker wel kleine pootjes op de hoeken te zitten, bij mij in ieder geval wel (270L). Ze zijn niet echt top qua stevigheid en kwaliteit, bij mij was er al 1tje afgebroken voor/tijdens transport en die is later vervangen.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:41
Sander schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Er (horen) zeker wel kleine pootjes op de hoeken te zitten, bij mij in ieder geval wel (270L). Ze zijn niet echt top qua stevigheid en kwaliteit, bij mij was er al 1tje afgebroken voor/tijdens transport en die is later vervangen.
Ligt bij mij plat op de grond zonder pootjes.

• Degast
hamag schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:16:
Een update over de IOT-module die aan mijn Amber hangt - voor de mensen die nog nieuwsgierig zijn.

De installateur kan nu op afstand meekijken. Hier en daar mist er een dag data, maar dat ligt waarschijnlijk aan een slechte verbinding. Mijn huis staat op een plek met slecht mobiel bereik.

Op mijn vraag of IK dan ook op afstand mee kan kijken, was het antwoord "Nee. We hebben niet zomaar een link die we met je kunnen delen." - zoals was te verwachten uit wat hier vaker gemeld is over Itho.

De installateur constateerde dat er wel erg weinig verschil zit tussen Tuo en Tui (info grafiekjes op Amber Display). Is bij mij een graad of 2. "Ideaal is tussen de 5 en 10".

Advies was om de pompsnelheid te verlagen (water krijgt meer tijd om af te koelen > Delta T omhoog).

Dat heb ik gedaan door in de instellingen van de Amber M11.12 (Pompsnelheid Verwarmen) P0 op gemiddeld te zetten in plaats van maximaal.

Nu kom ik in een spraakverwarring terecht met de installateur. Volgens hem moet ik niet de pomp op de Amber aanpassen, maar de pomp bij het buffervat.

Mijn vragen:
2. Er zit inderdaad een losse pomp aan mijn buffervat. Als je die NIET kunt besturen met de Ambersoftware, hoe pas ik daarvan dan de snelheid aan? Het is een Grundfos.
3. Moet die Delta T inderdaad omhoog? Het huis is prima warm, dus in zekere zin is er geen "probleem". Maar optimaliseren is leuk natuurlijk.

(P.S. een tweede advies was trouwens om climate boosters onder de radiatoren te hangen. Is ook zeker een optie. Maar eerst even checken wat ik met de pompsnelheid kan bereiken)
Dank voor de update!

Keek toevallig gisteren nog eens op uitleesmodule al te bestellen was.

Blijft m.i. bijzonder dat je blijkbaar "proefkonijn" bent zonder het te weten vwbt monitoring!

Er zijn wat kosten aan verbonden, maar alle andere uitlees opties van Itho zijn deels ook door klanten uit te lezen. (Ventilatie, energie, slimme boilers ed. Vincent) Dat moet dus ook voor jou gaan gelden. Maar blijkbaar houden ze dat nog even achter.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mijn vragen:

1) als je een parallel buffervat hebt (wat logisch lijkt, gezien de 2e pomp) pompt de P0 alleen tussen buiten unit en buffer en terug.

De delta T wil je daar juist zo klein mogelijk. Dan draait Amber efficiënt, in combinatie met een modulatie setting van 2 gaat de Amber dan soepel moduleren.

2) de 2e pomp is inderdaad niet vanuit de Amber te bedienen qua snelheid. Amber stuurt die meestal wel aan aan/uit tijdens een run.

3)

Ook die wil je zo hoog mogelijk qua stand (maar geen ruis, dus een standje lager dan ruis). De drogreden dat water tijd nodig heeft om af te koelen is hardnekkig.

De goede redenering: bij hoge flow, is de gemiddelde temperatuur in je afgifte systeem hoger en kan je stooklijn setpoint voor aanvoer temperatuur zone 1 mogelijk lager.

4) de boosters verhogen je afgifte, waardoor je stooklijn setpoint mogelijk nog iets lager kan.

Efficiëntie = cop

Als je de monitoring van Tomexergie volgt zie je dat de COP sterk samenhangt met verschil buiten temperatuur en setpoint en dat lagere setpoint over het algemeen hogere cop geeft.

• Degast
Voor dat uitlezen maakten ze op de vsk ook weer wat reclame. (Niet specifiek icm Amber)

Vooral voor beheerorganisaties overigens.

• bommer

Mijn vragen:

Ik heb op de beurs een Itho Service manager gesproken verantwoordelijk voor de Amber en de uitlees module is alleen voor installateurs. Zij gebruiken de zelfde modbus poort voor de monitoring, ik weet niet eens of schrijven mogelijk is.

Ik denk dat wij (@leejoow & @bommer ) meer functionaliteit bieden op dit moment.
Binnenkort komt versie 1.3.0 uit van de integratie, met een paar leuke nieuwe features (helaas nog geen nieuwe adressen) en
ik heb nog wel wat ideeën.

ik blijf in contact met de Itho manager.

• Carboy54
Met ons hele team donderdag naar de VSK beurs geweest en vele relaties gesproken waaronder de manager van Itho omtrent onze openstaande punten.
- De online monitoring wordt vanaf mei operationeel en kost naast de aanschaf van de IOT module 35 euro per jaar. De installateur kan lezen en schrijven en dus met name geschikt voor klanten met een knop aan de muur zonder verdere kennis van zaken.
- Een nieuwe oplossing voor de incidentele problemen met het Windows CE scherm wordt voor de komende winter verwacht en zal indien nodig onder de 5 jaars garantie kostenloos worden vervangen.
-Wijzigingen aan het defrost proces zijn voorlopig niet te verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D1PQrQg6uLDUX_bnDBW7ZZGei8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWehsXt3auILJFICIMc8SO7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh37QdyfNg7eF_FZ7vCRLPFP9TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnJbDTOYB0VjV5mvKETUGtgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sAKqme5_40LzHk1WkIUAQW1yaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESGFeGzWUcrYIS7216I6JUdg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zORaeYJxjwRQ-jWf0xCnxDfrSQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhCId8iejGMVzIBQqHFFXF0x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqDiANGmWh_DL_nuNXUsDrvGG6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTX5j6YteqNKa1g0jUX708Na.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myiKiuW6KWRf98dbyIaXdbiblmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOCyku6Mtn4nuiWZNfVzqYqh.jpg?f=fotoalbum_large

• Petersgoed
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:31
Avvd schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:36:
Ik ken de exacte situatie niet, maar je zou kunnen overwegen om houten balken toe te passen.

Bijvoorbeeld 70 x 145 mm in klasse c24.
Of 2 x een dubbele 45 x 145 mm, onderling gekoppeld met enkele schroeven.

Beide voorbeelden kunnen de last dragen.
Voordeel is dat je er wat makkelijker 1 geheel van kan maken (kan koppelen aan de bestaande balken, mits deze evenwijdig liggen).
En ik verwacht goedkoper/ minder geregel.

Als het vat dichtbij de oplegging komt te staan is bovenstaand wat zwaar.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Die monitoring is inderdaad wat @bommer en ik ook bieden, alleen dan hebben wij natuurlijk niet dat de installateur mee kan kijken. Voor Tweakers denk ik nog steeds dat onze oplossing beter zijn, zoveel tweaken als wij doen gaat de installateur natuurlijk niet doen ;)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Degast
Ja, Bommer en Leejow jullie oplossing is waarschijnlijk flexibeler en ook goedkoper. Ook meer in eigen hand.
Ook icm open amber.

Voordeel van via Itho is webbased te lezen.(En schrijven voor installateurs). Zonder homey en of home automation en zonder steile leercurve.

Fijn dat er wat te kiezen blijft!

Leuke foto hoor samen op de beurs. Stoker carboy e.a. Ik zie dat een aantal dezelfde jas fout maakten als ik. (Veel te warm) Haha.

Dank voor alle terugkoppeling en moeite die jullie deden eea te bespreken.

• Carboy54
leejoow schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
Die monitoring is inderdaad wat @bommer en ik ook bieden, alleen dan hebben wij natuurlijk niet dat de installateur mee kan kijken. Voor Tweakers denk ik nog steeds dat onze oplossing beter zijn, zoveel tweaken als wij doen gaat de installateur natuurlijk niet doen ;)
Beide systemen kunnen prima naast elkaar. De IOT module stellen wij straks als voorwaarde als wij de gehele installatie moeten installeren en de gebruiker geen kennis van zaken heeft. Afgelopen koude periode is dat van onschatbare waarde gebleken.

• Carboy54
Degast schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:30:
Ja, Bommer en Leejow jullie oplossing is waarschijnlijk flexibeler en ook goedkoper. Ook meer in eigen hand.
Ook icm open amber.

Voordeel van via Itho is webbased te lezen.(En schrijven voor installateurs). Zonder homey en of home automation en zonder steile leercurve.

Fijn dat er wat te kiezen blijft!

Leuke foto hoor samen op de beurs. Stoker carboy e.a. Ik zie dat een aantal dezelfde jas fout maakten als ik. (Veel te warm) Haha.

Dank voor alle terugkoppeling en moeite die jullie deden eea te bespreken.
Daar waren garderobes voor 🤗

• Jan2023

Jan2023

KISS

leejoow schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
Nog even en Itho gaat zich afvragen wat ze eigenlijk nog moeten toevoegen?

• Jan2023

Jan2023

KISS

Een nieuwe oplossing voor de incidentele problemen met het Windows CE scherm wordt voor de komende winter verwacht en zal indien nodig onder de 5 jaars garantie kostenloos worden vervangen.
Indien nodig?
Ik zou voor alle betatesters die zich de laatste jaren aan een Amber gewaagd hebben toch een structuele oplossing verwachten in de vorm van een degelijk geteste update.
Er zal toch een oorzaak zijn die blijft sluimeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 06-02-2026 16:31 ]

• Sander
  • Niet online
Met de software keuzes die itho gemaakt heeft voor de Amber komt zo’n IOT module van ze er bij mij echt niet in. Weinig vertrouwen dat ze daar de juiste beveiliging en vooral ook de updates de komende 10 jaar zullen voorzien. Zit je straks zonder verwarming omdat je IOT module gehacked is…

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-02 11:38
Sander schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:18:
Met de software keuzes die itho gemaakt heeft voor de Amber komt zo’n IOT module van ze er bij mij echt niet in. Weinig vertrouwen dat ze daar de juiste beveiliging en vooral ook de updates de komende 10 jaar zullen voorzien. Zit je straks zonder verwarming omdat je IOT module gehacked is…
Maar dan de andere vraag waarom zouden ze je verwarmings kastje wat info doorzend willen hacken 😅
De russen leggen eerder een windmolen park plat als jou amber 😂

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Sander
  • Niet online
camel1987 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Maar dan de andere vraag waarom zouden ze je verwarmings kastje wat info doorzend willen hacken 😅
De russen leggen eerder een windmolen park plat als jou amber 😂
Omdat het kan… stel je kunt voor de grap een paar duizend huishoudens in de kou zetten… 🤣

• hamag
Get!em schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:27:
[...]

De delta T wil je daar juist zo klein mogelijk. Dan draait Amber efficiënt, in combinatie met een modulatie setting van 2 gaat de Amber dan soepel moduleren.
De installateur beweert dus precies het omgekeerde: "Hoe groter de 🔺T hoe beter." :?

Maar is helder, je hele uitleg. Ik volg het, dank.

Ik laat de 2e pomp (de Grundfos aan het buffervat) lekker op AUTO staan.
Pomp P0 op maximaal.
  • Verschil Tuo Tui is meestal 1 tot 2 graden.
  • Zie geen pendelen.
  • Compressor draait veel tussen 30 en 50 Hz deze dagen.
  • Huis is lekker op temperatuur.
  • All set lijkt me.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hamag schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:09:
[...]

De installateur beweert dus precies het omgekeerde: "Hoe groter de 🔺T hoe beter." :?
Redenatie komt uit twee hoeken:

1) Bij radiatoren waar deltaT laag is, is er weinig warmte afgifte. Als je dan als klacht hebt: de ruimte wordt niet warm, dan is het antwoord: je deltaT is te laag. Die moet hoger. Vaak gebeurt dat in combinatie met gascv ketels door de stooklijn temperatuur wat hoger te zetten. Bij warmtepompen moet je ook de stooklijn iets hoger zetten als je de ruimte niet warm krijgt, maar voordat je dat doet is de eerste parameter vaak eerst de flow omhoog. Bij gelijkblijvende delta T en hogere flow heb je ook meer warmte afgifte. En omdat bij warmtepompen de stooklijn omhoog een lagere cop betekent, weet je waarom het dus in die volgorde is. Rekening houdende, dat stroomverbruik van je pomp ook iets hoger wordt (kost je alsnog ietsje COP op systeem niveau).

maar deze redenatie begint t bij de klacht, ruimte niet warm, en die heb jij niet, je ruimte wordt wel warm. Dus is aanvoer (gemiddeld) temperatuur op orde.

2) wederom gascv ketels HR++. Condenserende ketels hebben baat bij (vanwege efficiënt draaien) DeltaT van rond de 15-20 en bijbehorende radiatoren zijn daar vaak ook op berekend.
  • disclaimer, ik beantwoord dit omdat ik me ingelezen heb over langere tijd, ik ben geen installateur, loodgieter of iets wat er op lijkt. Verbeteringen zijn mogelijk en waardeer ik, wordt ik ook wijzer van. Ben gewoon een IT-er die van dingen wel de handleiding leest.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 06-02-2026 19:28 ]

• tonwes99
hamag schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Maar is helder, je hele uitleg. Ik volg het, dank.

Ik laat de 2e pomp (de Grundfos aan het buffervat) lekker op AUTO staan.
Pomp P0 op maximaal.
  • Verschil Tuo Tui is meestal 1 tot 2 graden.
  • Zie geen pendelen.
  • Compressor draait veel tussen 30 en 50 Hz deze dagen.
  • Huis is lekker op temperatuur.
  • All set lijkt me.
Kleine delta-T is goed voor je rendement, je gemiddelde T is lager, maar...

Je moet wel je vermogen kwijt kunnen. Bij 1200L/h kun je voor iedere graad verschil zo'n 1400kW "kwijt", dus als je 7kW wilt verpompen (een 9kW WP die op zijn top moet draaien bij -10), dan heb je althans bij die buitentemperatuur toch 5oC nodig.

P=m˙cΔT=0,333×4186×1≈1395 W

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Kleine delta-T is goed voor je rendement, je gemiddelde T is lager, maar...

Je moet wel je vermogen kwijt kunnen. Bij 1200L/h kun je voor iedere graad verschil zo'n 1400kW "kwijt", dus als je 7kW wilt verpompen (een 9kW WP die op zijn top moet draaien bij -10), dan heb je althans bij die buitentemperatuur toch 5oC nodig.

P=m˙cΔT=0,333×4186×1≈1395 W
Jup, en daarom zie je dat je vaak een oplopende stooklijn hebt bij koudere buitentemperaturen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Sander schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Omdat het kan… stel je kunt voor de grap een paar duizend huishoudens in de kou zetten… 🤣
Zou die module ook op windows ce draaien?
🤔
Met een 4G verbinding is het risico al wat minder denk ik.
Onze slimme meters doen het ook nog.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:54:
[...]

🤔
Grote kans dat t gewoon ESP modules zijn zoals Leejoow die heeft gemaakt, maar dan met 4/5g modem erop. Allemaal zo spannend niet. Als ze netjes een API aan de Itho kant hebben, rapporteren al die modules daarnaartoe.

Leejoow module heeft ook gewoon een lokale simpele webpagina waar alle actuele waardes staan, incl wat wijzigbare waardes. Heb je geen Homeassistant of Homey voor nodig. Voor de grafieken heb je wel homey nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 06-02-2026 20:19 ]

• Sander
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:54:
[...]

🤔
Die meters zenden alleen maar, deze kan ook op afstand worden aangepast 😉

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kwam deze roadmap nog tegen van Itho/climate for Life.

https://prezi.com/p/igkylvoujvnw/climate-for-life-itho-daalderop-jaarplan-2026/

• Jan2023

Jan2023

KISS

Verwachtingen managen.....
Geen woorden maar daden dan.

• Noressat
[...]

Updat gekregen. Helaas een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RpHveW_qX_-qTeG9lna4SR_Yzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSmcjrZkrNeJ5Zh9H8LescYT.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

Geen idee of je deze route naar herstel zelf hebt voorgesteld?
Laat die installateur gewoon een service ticket aanmaken bij Itho , dan komt er een monteur van Itho dit probleem oplossen.
Waar anders heb je garantie voor , 5 jaar als je je Amber hebt geregistreerd.

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste