Komend voorjaar wil ik een warmtepomp installeren in onze woning.
Ik volg inmiddels alweer een jaar of twee diverse topics over warmtepompen, waaronder deze. Mijn oog is gevallen op de Amber van Itho, vooral omdat ik gecharmeerd ben van het warmwatervat, omdat ik zocht naar een warmtepomp die niet constant met de cloud verbonden is, en omdat een van de mede-auteurs van dit topic hier niet ver vandaan woont en hem dan mooi kan komen installeren. 😊
Een paar jaar geleden heb ik al eens een topic gestart, omdat ik toen ook een warmtepomp wilde. De conclusie was toen nog: eerst isoleren en wat aan het afgiftesysteem doen.
Als warmwatervat heb ik de 200L variant in gedachten. Een grotere zou ook niet passen. We wonen met zijn drieën, twee volwassenen en een dochter van 6 maanden. We nemen af en toe een bad, maar niet vaak.
Woning
Het gaat om een hoekhuis van ca. 110 m² en is gebouwd in 1989 als energiezuinige woning (Slokker Spaarhuis). Dat betekent onder andere balansventilatie type D en een iets betere isolatie dan wat destijds gangbaar was.
Twee jaar geleden heb ik het ventilatiesysteem gerenoveerd. Vorig jaar heb ik de vloer extra geïsoleerd met PIR-platen en het bestaande dubbelglas vervangen door HR++-glas.
Met al deze maatregelen heb ik zelf een warmteverliesberekening gemaakt. Daarmee kom ik uit op 3,5 kW (dat is trouwens 1 kW hoger dan de Koevlaas2-formule).
Afgiftesysteem
Het afgiftesysteem bestaat uit een combinatie van radiatoren en convectoren, waarvan ik enkele heb voorzien van ventilatortjes; andere volgen wellicht nog. Het leidingwerk ligt voor een groot deel in mantelbuizen in de vloer, dus daar is weinig aan aan te passen.
Ik heb onderstaand diagram getekend om een indruk te geven van het systeem.
Hierin heb ik de volgende zaken opgenomen:
• Leidingdiameter en lengte
• Type en vermogen van radiator/convector
• Warmtevraag van de ruimte
Op basis van onderstaande tabel heb ik vastgesteld dat alle leidingen, op één na, een toereikende diameter hebben bij een flow van 0,5 m/s. De leiding die niet voldoet, zou met een flow van 0,8 m/s wel voldoen.
| Maat | Verm. [kW]
@0,5 m/s | Verm. [kW]
@0,8 m/s |
| 14x2 | 0,8 | 1,3 |
| 15x1 | 1,4 | 2,2 |
| 16x2 | 1,2 | 1,9 |
| 20x2 | 2,1 | 3,4 |
| 22x1,1 | 3,2 | 5,2 |
| 28x1,2 | 5,4 | 8,6 |
| 32x3 | 5,6 | 8,9 |
Omdat het een systeem is zonder vloerverwarming, is een schakelvat noodzakelijk.
Op basis van de interne leidingdiameters en lengtes kom ik op een systeeminhoud van 21 liter. Er zijn enkele radiatoren die ik wil voorzien van een thermostaatknop. Als ik de leidingen die daar naartoe lopen buiten beschouwing laat, kom ik op 18 liter (dus ja, een systeem met naregeling).
Ik wil een schakelvat van 50 liter nemen. Bij elkaar kom ik dan op 68 liter. Dat is nog zonder de inhoud van de radiatoren en convectoren meegerekend, dus ik verwacht dat de systeeminhoud zo voldoende is.
Mochten er ruimtes (bijvoorbeeld de zolder) onvoldoende warm worden, dan vervang ik die radiator of convector nog voor een grotere. Uit de berekening blijkt in ieder geval dat de huidige radiator ondermaats is. We zullen zien. Komende winter kan ik dat alvast vaststellen met de 40-graden-test.
Het plan is om een Amber 65 naast de woning te plaatsen. Hier hebben we nog een strook grond van 80 cm breed, tussen de parkeerplaatsen en de woning. De Amber past hier precies tussen. Er komt dan een geïsoleerde grondleiding die onder de fundering doorloopt richting de plek waar nu de cv-ketel staat (begane grond).
Ik wil zelf al het leidingwerk, inclusief boilervat en elektra, installeren. De Amber kan dan buiten worden aangesloten door een installateur (voor de subsidie en om het systeem in te regelen).
Mijn belangrijkste vraag: lijkt dit afgiftesysteem geschikt voor een 6,5 kW warmtepomp zonder vloerverwarming?
Eerder heb ik in dit topic al wat vragen gesteld over een liggend boilervat van Itho. Die optie is van de baan. Het boilervat komt nu beneden; de WTW verhuist daardoor naar de zolder (waar ik dus geen boilervat kwijt kan).