Fredjes schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:58:
[...]
2250l/h kan makkelijk met deze opstelling, praktisch zonder leidingweerstand. De dT geeft ook een indicatie; zou dan rond 3degC zijn bij 90Hz bij 2250l/h met dit weer rond +1degC buitentemperatuur
De watersnelheid in de leiding is bij 2250l/h ongeveer 1,3m/s, wat wel fors is, misschien hoor je de leiding wel suizen
Zou mikken op dT van rond de 5degC, geeft theoretische flow van ongeveer 1350l/hr, met dit weer
Mooi getimede reactie

Ik wou hier net weer een nieuw bericht over schrijven
De (AliExpress) leverancier van de flowsensor heeft laten weten dat het aantal pulsen dus 108 per liter is en niet 64. Dat komt overeen met andere G5/4 flowsensoren die ik zie. Samen met jouw commentaar zou de flow dus heel goed inderdaad die 2250 l/h kunnen zijn.
Ik hoor de leidingen inderdaad wat suizen, maar dat maakt niet uit voor de plek waar deze zitten. De delta T van de warmtepomp (Tuo-Tui) zit momenteel meestal tussen de 3 en 5. Dat is echter afhankelijk van de warmtevraag, het huidige vermogen van de warmtepomp, en indirect ook de buitentemperatuur dan.
Met de huidige vraag zit slinger ik zo tussen de 60 en 70 hz met regelmatige defrosts. De delta T blijft dan boven de 4. Gister was het wat milder en draai ik 40 a 50 hz met veel minder defrosts en dan gaat de delta T meer richting de 3. De flow rate blijft dus heel constant! Dat is 2250l/h of 0.
Ik vraag mij dan wel af hoe wenselijk het is dat mijn flowrate zo hoog is. Moet de warmtepomp die niet zelf bijstellen? Of moet ik dit juist zelf bijstellen? Momenteel loopt er dus vooral veel door mijn buffervat heen. Beneden krijg ik zo'n 600 l/h door het systeem, en boven ook max zo'n 600. Totaal max 1200 l/h dus, maar dit is vaak ook maar 600 of minder.
Onderstaand hoe mijn systeem er momenteel uit ziet. Elke "F" is een flow sensor, elke T een temperatuur sensor. Nog niet alle sensoren zijn permanent aangesloten en uitleesbaar.
Nu vraag ik mij dus af of het juist goed is voor de efficiëntie om die hoge flow te hebben en dat ik constant mijn buffervat doorspoel, of dat het efficiënter zou zijn om de flow vanuit de wp ver verlagen naar 1200 l/m zodat de wamrte vooral direct mijn vloerverwarming in stroomt.