Tja… ik heb hem weggehaald van de grond toen ik full electric ging, de koude wind over het terras op onverwachte momenten gaf ongemak. Onderhoud heeft hij in principe niet of weinig nodig, maar het inspecteren gaat wel makkelijker op grond-niveau dan op het dak. Denk aan sneeuw, werking defrost etc.TWKterry schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:34:
Carboy54
Het dak is beton platen met isolatie en dakleer dus geen houten constructie. Er is zelfs een opstaande rand van 30cm die ook nog als blokkade werkt. Verderop staan een tiental nieuwbouw huizen met de unit halverwege het schuine dak, dat is nog erger dan kwa geluid. Dichtstbijzijnde erf grens is haaks zo’n 6m maar dat is boven een garage en blinde muur, eerste open ruimte is bijna 10m denk ik. Op de grond zou dit slechts 4m zijn tot erf grens in de tuin (betonnen schutting).
Jan2023
Inderdaad iets minder toegankelijk dan op het dak maar via garage eerste 2.5m en dan nog een keer 2.5m is het goed te doen.
Ikzelf voel meer voor het dak omdat de unit en ook ‘uit de weg’ is in de tuin van ons. Ik ga dit ook wel met een installateur bespreken natuurlijk. In ieder geval al bedankt voor jullie antwoorden.
De nest (en eigenlijk iedere thermostaat die ik ken) schakelt maar een ketel (of WP). Sommige WP’s schakelen de thermostaat direct naar de ketel door als hij uitstaat (o.a. Spaarpomp). Voor de Amber zul je zelf in zo’n noodscenario de ketel moeten omgooien van Amber naar iets anders. De thermostaat omhangen, of de ketel forceren op verwarmen.camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Dan moet je even kijken of er ook een contact aangesloten zit zowel als op je cv als op de Amber.
Heb ook geen idee heb geen nest meer of hij uit zijn eigen 2 soorten verwarming kan aansturen tegelijkertijd.
Want dat is in principe wat je vraagt van hem.
Bleef de defrost waarde in HA niet gewoon hangen. Ik zie dat soms ook dat de waarde blijft hangen maar als ik dan de getallen uit mijn Kamstrup zie dan zie je duidelijk dat de defrost al lang voorbij is.camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:17:
@bommer
De tc daalt iets of wat maar niet gek veel.
Ik lees enkel dat hij bijna dik een uur een defrost gehad heeft.
De anderen defrost duren idd gemiddeld maar 7 tot 10 minuten.
Moet ook zeggen dat dit de eerste keer is dat ik die lange gele lijn zie nu hoor in het HA overzicht daarom keek ik ook even wat er nu precies gebeurt was.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Welke module ?camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Heb toch echter hier vandaag een defrost gehad volgens de module van 1 uur en 10 minuten met de Amber.
Vanochtend om half 10.
Dus gek lijkt het me niet 😅
Laat die monteur van Itho maar weer terug komen.
😂
[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 11-01-2025 22:20 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Defrosts bij mijn Amber duren maar een paar minuten. Nog nooit langere defrosts gezien.
:strip_exif()/f/image/hC78LgSZDgTtoQokwQdxGvGx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door hansvk op 11-01-2025 22:23 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
@Impossibl3
waarschijnlijk wel inderdaad want als het een defrost geweest is draait de pomp meestal op 90hz en dit is niet terug te zien nergens ook niet in homewizzard.
:strip_exif()/f/image/LN93U0moRWrp2VTOKKH9AKm1.jpg?f=fotoalbum_large)
@Jan2023 ik bedoelde de leejow module.
@tonwes99 idd dat dacht ik dus ook.
Eigenlijk wel logisch ook dat een thermostaat geen 2 dingen tegelijkertijd kan doen.
waarschijnlijk wel inderdaad want als het een defrost geweest is draait de pomp meestal op 90hz en dit is niet terug te zien nergens ook niet in homewizzard.
:strip_exif()/f/image/LN93U0moRWrp2VTOKKH9AKm1.jpg?f=fotoalbum_large)
@Jan2023 ik bedoelde de leejow module.
@tonwes99 idd dat dacht ik dus ook.
Eigenlijk wel logisch ook dat een thermostaat geen 2 dingen tegelijkertijd kan doen.
[ Voor 54% gewijzigd door camel1987 op 11-01-2025 22:31 ]
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
/f/image/k9Rrf5tCwir30EPDcsSZRPFb.png?f=fotoalbum_large)
Leuk die Smart Grid, maanden geleden ingesteld, maar merk dat ook op een koude winterdag hij netjes de boel even extra gaat opstoken op zonnestroom.
[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 11-01-2025 22:36 ]
Zitten jullie wel op de laatste update van de module? Dit probleem was daar opgelost. Zo niet deel graag de details in de uitleestopic.Impossibl3 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Bleef de defrost waarde in HA niet gewoon hangen. Ik zie dat soms ook dat de waarde blijft hangen maar als ik dan de getallen uit mijn Kamstrup zie dan zie je duidelijk dat de defrost al lang voorbij is.
Het gebeurtde ook wel eens met de waterflow switch. Ook die zijn verholpen. Er zijn inderdaad geen defrosts die langer dan een paar minuten duren
@Whiskey48 je SGready evangelisme in dit topic heeft me overtuigd om er ook maar een keer mee te spelen, ook al heb ik een vast contractWhiskey48 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:34:
[Afbeelding]
Leuk die Smart Grid, maanden geleden ingesteld, maar merk dat ook op een koude winterdag hij netjes de boel even extra gaat opstoken op zonnestroom.
Ja ik zit op de laatste versie en ik zie het dan ook niet meer. Maar een paar maanden terug was dat wel het geval.shadylog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:47:
[...]
Zitten jullie wel op de laatste update van de module? Dit probleem was daar opgelost. Zo niet deel graag de details in de uitleestopic.
Het gebeurtde ook wel eens met de waterflow switch. Ook die zijn verholpen. Er zijn inderdaad geen defrosts die langer dan een paar minuten duren
Scheelt straks weer na salderen, heb je alvast een indicatie van je stroomverbruik als je opgewekte stroom zelf probeert te verbruiken.shadylog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:57:
[...]
@Whiskey48 je SGready evangelisme in dit topic heeft me overtuigd om er ook maar een keer mee te spelen, ook al heb ik een vast contract
Moet er wel wat over blijven om te gebruiken naast het "standaard" verbruik. Gisteren 51,1 kWh door het huis verbruikt en 3,9 kWh opwek 😅. Naar de Amber ging 21,4 kWh en naar de auto nog eens 21,1 kWh.Whiskey48 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:03:
[...]
Scheelt straks weer na salderen, heb je alvast een indicatie van je stroomverbruik als je opgewekte stroom zelf probeert te verbruiken.
Het smart grid is vooral Intressant op dynamische prijzen (lopen vaak gelijk met je pv opwek) alleen met veel gebruikers moet je opletten op je hoofdaansluiting.
Inderdaad, ik had het idee dat dit was opgelostshadylog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:47:
[...]
Zitten jullie wel op de laatste update van de module? Dit probleem was daar opgelost. Zo niet deel graag de details in de uitleestopic.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
He Nealz, Ik kan je wel helpen. Ik verwacht echter niet dat bij jou de ketel is ingeregeld voor Hybride. De Nest zit nu aan de binnen-unit van de Amber. Dat is goed.Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:15:
Hallo Tweakers,
Heb nou toch eens een vraag over de Amber in hybride functie...
Heb 'm sinds 10/10/2023 in gebruik, werkt keigoed (afkloppen 😉), maar ik vroeg me wat af. De E-prijzen zijn op dit moment best hoog en ook om het uit te proberen (want vlgs mij is het nog niet eerder gebeurd/nodig geweest dat de ketel bij kwam) wilde ik gisterenavond de Amber eens uitzetten om te zien wat de 'gewone' ketel (Intergas Xtreme 30) zou doen aan gasverbruik.
Dus zo gezegd, zo gedaan... Amber uitgezet op het bedieningsscherm en afwachten. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zo, de ketel ging - hoewel de thermostaat (Nest) vragend stond - niet aan.
Hoe doe je dit wél goed?
Want ik zou ook wel weer eens het keteltje een dag of wat willen laten branden, zodat ik weet dat die het ook nog goed doet.
Alvast bedankt voor de tips 👍
De Amber kan echter ook de ketel aansturen. Dan moet er ook een kabel van de binnenunit naar de CV ketel lopen. Controleer dat eerst maar. HBH Signal in binnenunit naar AAN/UIT Contact van de Intergas. Ontbreekt deze dan gaat de ketel nooit aan.
Als je vervolgens op de binnenunit de setting "bijverwarming -> startmoment bijverwarmen CV op 1 zet (onthoud de originele instelling) Dan gaat na 1 minuut de cv ketel aan bij warmtevraag. Ik denk echter dat het water veel te heet zal zijn en dat de Amber meteen uitvalt door te heet retourwater en dat de CV ketel alleen zal verwarmen en niet als ondersteuning.
Wil je de instellingen delen die je hebt bij zowel bijverwarmen als hybride? En hoe zijn de Amber en de Ketel waterzijdig aangesloten op de centrale verwarming?
Beste optie voor jou is waarschijnlijk om met twee thermostaten te gaan werken. Dan draai je, indien nodig, de Nest terug zodat er geen warmtevraag is naar de Amber en de thermostaat van de CV ketel omhoog zodat deze gaat lopen. Dan kan je aan de cv ketel ook een opentherm thermostaat hangen. Dat werkt beter dan de AAN/UIT sturing van de Amber binnen-unit.
Op basis van je positieve reacties heb ik de contacten ook maar eens aangesloten aan de leejoo module. Zou jij je instellingen eens willen delen en uitleggen hoe jij de sg contacten aanstuurt?Whiskey48 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:03:
[...]
Scheelt straks weer na salderen, heb je alvast een indicatie van je stroomverbruik als je opgewekte stroom zelf probeert te verbruiken.
Wat mij betreft niet gek om eens te spelen met het oog op de toekomst na het salderen, danwel om met grote warmwatervraag een sww run te triggeren.
Ik ga eea eens bekijken... Wel alvast bedankt voor jouw uitleg en suggesties.Omebas schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:27:
[...]
He Nealz, Ik kan je wel helpen. Ik verwacht echter niet dat bij jou de ketel is ingeregeld voor Hybride. De Nest zit nu aan de binnen-unit van de Amber. Dat is goed.
De Amber kan echter ook de ketel aansturen. Dan moet er ook een kabel van de binnenunit naar de CV ketel lopen. Controleer dat eerst maar. HBH Signal in binnenunit naar AAN/UIT Contact van de Intergas. Ontbreekt deze dan gaat de ketel nooit aan.
Als je vervolgens op de binnenunit de setting "bijverwarming -> startmoment bijverwarmen CV op 1 zet (onthoud de originele instelling) Dan gaat na 1 minuut de cv ketel aan bij warmtevraag. Ik denk echter dat het water veel te heet zal zijn en dat de Amber meteen uitvalt door te heet retourwater en dat de CV ketel alleen zal verwarmen en niet als ondersteuning.
Wil je de instellingen delen die je hebt bij zowel bijverwarmen als hybride? En hoe zijn de Amber en de Ketel waterzijdig aangesloten op de centrale verwarming?
Beste optie voor jou is waarschijnlijk om met twee thermostaten te gaan werken. Dan draai je, indien nodig, de Nest terug zodat er geen warmtevraag is naar de Amber en de thermostaat van de CV ketel omhoog zodat deze gaat lopen. Dan kan je aan de cv ketel ook een opentherm thermostaat hangen. Dat werkt beter dan de AAN/UIT sturing van de Amber binnen-unit.
Heb vandaag al wel uitgevonden wat dat kastje is dat bij mijn CV-ketel hangt. Dat is een zogenaamde Heatlink en koppelt de Nest aan de Intergas. Er zit een grote knop op, waarmee je blijkbaar de CV actief kunt zetten, gestuurd door de Nest. Of dan de Amber uitschakelt of secundair wordt weet ik nog niet, maar ik zal hier wel updates gaan geven. Ik ga het uitvinden en wellicht helpen we er andere Tweakers nog mee óók 😜
Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023
Is gewoon blijven hangen in de module, ik denk dat je nog op de oude fw zit.camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:17:
@bommer
De tc daalt iets of wat maar niet gek veel.
Ik lees enkel dat hij bijna dik een uur een defrost gehad heeft.
De anderen defrost duren idd gemiddeld maar 7 tot 10 minuten.
Moet ook zeggen dat dit de eerste keer is dat ik die lange gele lijn zie nu hoor in het HA overzicht daarom keek ik ook even wat er nu precies gebeurt was.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Krijg via homeassistant geen update te zien. Ken momenteel niet zien welke versie ik draai nu maar volgens mij was het wel de laatste.isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Is gewoon blijven hangen in de module, ik denk dat je nog op de oude fw zit.
Of moet dit handmatig gebeuren die update ?
Vorige update ging ook via ha geloof ik
Via HA krijg je een update. Maar als je temperatuur sensoren hebt gekoppeld dan moet je dat specifieke adres toe voegen van de dallas sensor. Deze moet handmatig geüpdatet worden in de yaml voordat de update gedraaid kan worden.camel1987 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Krijg via homeassistant geen update te zien. Ken momenteel niet zien welke versie ik draai nu maar volgens mij was het wel de laatste.
Zo, vandaag een keer de warmtepomp op max van de max voor SWW. 3650W verbruik (gemeten op homewizard inline) op 1 fase. Dus compressor en alle randzaken zaten nu op maximale van de 16A x 230V.
Begon vanochtend met -4C al lekker koud en blijkbaar tussen 10 en 11 nog steeds -2C, dus geen eco-modus.
Begon vanochtend met -4C al lekker koud en blijkbaar tussen 10 en 11 nog steeds -2C, dus geen eco-modus.
Heb je op interne of externe modbus?camel1987 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Krijg via homeassistant geen update te zien. Ken momenteel niet zien welke versie ik draai nu maar volgens mij was het wel de laatste.
In homeassistant op de pagina van het apparaat binnen ESPhome, kun je zien welke software-versie je hebt. 1.4.1 is de laatste.
Je kunt op de Github van leejoow ook de nieuwste .bin ophalen en even zelf in de webinterface van de module stoppen. Weet je zeker dat het de juiste is.
https://github.com/electr...daalderop-amber-firmware/
1.4.1 is nieuwste, en bedoeld voor externe modbus. Hier de link naar de 4 relais versie.
https://github.com/electr...tree/main/firmware-4relay
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 13-01-2025 11:23 ]
hondacb50 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:59:
[...]
Op basis van je positieve reacties heb ik de contacten ook maar eens aangesloten aan de leejoo module. Zou jij je instellingen eens willen delen en uitleggen hoe jij de sg contacten aanstuurt?
Wat mij betreft niet gek om eens te spelen met het oog op de toekomst na het salderen, danwel om met grote warmwatervraag een sww run te triggeren.
:strip_exif()/f/image/9pG5K2tsglvpOqJMiBkgKdzM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xXaDDuchZnSVyrL43xNDmbF8.png?f=fotoalbum_large)
Ik had eerst iets als de bovenste, nu staat de tweede op de achtergrond te draaien.
Dit met Homey icm een Shelly Uni als switch (niet de Leejoow). De Leejoow werkt met Home Assistant, maar dat heb ik niet.
Hier sww op 91hZ, 2707w, dus ook volluit op een amber 95Get!em schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
Zo, vandaag een keer de warmtepomp op max van de max voor SWW. 3650W verbruik (gemeten op homewizard inline) op 1 fase. Dus compressor en alle randzaken zaten nu op maximale van de 16A x 230V.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
ga naar instellingen, apparaten en diensten, eSPHOME, Itho Daalderop Amber Heat Pump Control Module klik op 1 apparaat, daar staat onder apparaatinfo je FWcamel1987 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:50:
[...]
/f/image/tdylFXkn7UzaRuV8h6r0oCMd.png?f=fotoalbum_large)
Ze zeggen nodered is makkelijk, maar ik snap er echt geen hol van, hahahahaWhiskey48 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had eerst iets als de bovenste, nu staat de tweede op de achtergrond te draaien.
Dit met Homey icm een Shelly Uni als switch (niet de Leejoow). De Leejoow werkt met Home Assistant, maar dat heb ik niet.
Ook wel leuk, draait nu op 91HZ, met de iphone op 1 meter afstand voor de Amber gestaan, de uitschietsers naar geel is voorbij rijdende autos.
[ Voor 12% gewijzigd door isalenedean op 13-01-2025 12:57 . Reden: typo ]
Ja ik dacht ik maak een slimme flow (verder geen ervaring met flows oid).isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Ze zeggen nodered is makkelijk, maar ik snap er echt geen hol van, hahahaha
Maar voor mij werkt "less is more" iig het beste.
Zo simpel mogelijk, m'n vrouw moet alles zonder uitleg kunnen snappen hou ik aan als vuistregel.
Daarom geen lastige Home Assistant dingen met MQTT, ESPP oid, maar enkel out of de box oplossingen (die makkelijk in/af te stellen zijn)
[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 13-01-2025 12:54 ]
Goede! Nu is een telefoon natuurlijk geen dB meter, maar geeft wel een indicatie.isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Ook wel leuk, draait nu op 91HZ, met de iphone op 1 meter afstand voor de Amber gestaan, de uitschietsers naar geel is voorbij rijdende autos.[YouTube: Amber95 op 91hz]
Zal eens hier doen met mijn 120.
Ik ben bekend met de Nest. Ben erg benieuwd hoe je Amber aangestuurd wordt als de Nest aan de ketel hangt. Of beide zijn aangesloten en de Nest staat op aan/uit ingesteld..Nealz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:00:
[...]
Ik ga eea eens bekijken... Wel alvast bedankt voor jouw uitleg en suggesties.
Heb vandaag al wel uitgevonden wat dat kastje is dat bij mijn CV-ketel hangt. Dat is een zogenaamde Heatlink en koppelt de Nest aan de Intergas. Er zit een grote knop op, waarmee je blijkbaar de CV actief kunt zetten, gestuurd door de Nest. Of dan de Amber uitschakelt of secundair wordt weet ik nog niet, maar ik zal hier wel updates gaan geven. Ik ga het uitvinden en wellicht helpen we er andere Tweakers nog mee óók 😜
Beste Carboy, mijn Amber 95 is in maart 2024 geproduceerd, mag ik dan met enige zekerheid aannemen dat deze updates, verlengde draad buitentemp meter, eprom update lint en andere steunen niet in mijn Amber zijn opgenomem? De levering en installatie vond overigens in September 2024 plaats.Carboy54 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:12:
Eerste Amber vandaag gemonteerd met aangepaste voeten en verlengde kabel voor buiten temperatuur sensor. Onze maandelijkse input bij de product manager werpt zijn vruchten af 😄[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pootjes verder naar binnen:
[Afbeelding]
Voor de komende maanden staan ons weer mooie software updates te wachten.
Als de pootjes op de hoeken zitten is dat wellicht niet het geval indien de installateur de updates niet heeft geplaatst bij installeren.BertKlkmn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Beste Carboy, mijn Amber 95 is in maart 2024 geproduceerd, mag ik dan met enige zekerheid aannemen dat deze updates, verlengde draad buitentemp meter, eprom update lint en andere steunen niet in mijn Amber zijn opgenomem? De levering en installatie vond overigens in September 2024 plaats.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ze zouden die auto's op de erfgrens moeten verbieden 😅🤗isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Ook wel leuk, draait nu op 91HZ, met de iphone op 1 meter afstand voor de Amber gestaan, de uitschietsers naar geel is voorbij rijdende autos.[YouTube: Amber95 op 91hz]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als alternatief voor het schakelen van o.a. SG kontakten kan je ook nog homewizard gebruiken.
Zonder programmeerwerk en slechts weinig extra hardware.
Voor slechts 1 euro in de maand krijg je homewizard Energy + , dat geeft je wat meer opties.
Zoals het koppelen van een zonnetaak aan een slimme stekker.
Je stelt bv in dat bij een overschot van 500 watt je Amber gaat draaien voor een instelbare tijd .
Slechts benodigd :
:strip_exif()/f/image/fZeC1YC8aQ5kK46JM8C70HZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Een soldeerboutje wat draad en wat knutselvaardigheden.
Via de potentiaalvrije kontakten van het relais op de photo schakel je bv het verwarmen via de kontakten in de binnenunit , of de SG kontakten als je daar een functie aan hebt gegeven.
Voor slechts 1 euro in de maand krijg je homewizard Energy + , dat geeft je wat meer opties.
Je stelt bv in dat bij een overschot van 500 watt je Amber gaat draaien voor een instelbare tijd .
Slechts benodigd :
:strip_exif()/f/image/fZeC1YC8aQ5kK46JM8C70HZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Via de potentiaalvrije kontakten van het relais op de photo schakel je bv het verwarmen via de kontakten in de binnenunit , of de SG kontakten als je daar een functie aan hebt gegeven.
Klopt ik heb hem laatst geüpdatet wist alleen niet meer even uit het hoofd welke versie die draaide.isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:44:
[...]
ga naar instellingen, apparaten en diensten, eSPHOME, Itho Daalderop Amber Heat Pump Control Module klik op 1 apparaat, daar staat onder apparaatinfo je FW
[Afbeelding]
Deze versie had hij al voordat hij de defrost van een uur aangaf dus wss een verkeerde meting geweest heb anders ook geen idee.
:strip_exif()/f/image/eTYjkI3pYLXR5gD3KqYLMmBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou die rijden 15 meter verderop😀 maar ik vindt het geluid echt meevallen.Carboy54 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Ze zouden die auto's op de erfgrens moeten verbieden 😅🤗
Vroeg op een gegeven moment aan de buurvrouw of ze de warmtepomp wel eens hoorde. Zij zegt heb jij een warmtepomp??? Die maken toch herrie?
Als je via je webbrowser naar het ipadres van je leeooooooow module gaat, daar vind je de gegevens van je Amber helemaal onderaancamel1987 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:48:
[...]
Klopt ik heb hem laatst geüpdatet wist alleen niet meer even uit het hoofd welke versie die draaide.
Deze versie had hij al voordat hij de defrost van een uur aangaf dus wss een verkeerde meting geweest heb anders ook geen idee.
[Afbeelding]
/f/image/byS0Z99xXCeErctFGwFa1LTF.png?f=fotoalbum_large)
De afbeelding bij mijn post waar jij op reageert is mijn afbeelding van HA.isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Als je via je webbrowser naar het ipadres van je leeooooooow module gaat, daar vind je de gegevens van je Amber helemaal onderaan
[Afbeelding]
1.4.1 is de laatste firmware 😉
Klopt, dit was een aanvulling om de Amber gegevens te trekken als je geen zin hebt om naar de binnen unit te lopen😉camel1987 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:30:
[...]
De afbeelding bij mijn post waar jij op reageert is mijn afbeelding van HA.
1.4.1 is de laatste firmware 😉
Dat zou briljant zijn als dit via HomeWizard kan, die heeft leuke opties idd!Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:02:
Als alternatief voor het schakelen van o.a. SG kontakten kan je ook nog homewizard gebruiken.
Slechts benodigd :
[Afbeelding]
... Ik snap nog even niet hoe je dat dan doet met zo'n Home Wizard stekker.
Hierin zet je een 12V adapter ... en dan?
Schakel je die 12v op de SG contacten. Dus de Homewizard gaat aan/uit en het SG contact krijt 12V of 0V om te schakelen.Whiskey48 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:07:
[...]
Dat zou briljant zijn als dit via HomeWizard kan, die heeft leuke opties idd!
Herkenbaar. Die van mij hoorde alleen de uitblaas van de afzuigkap als ze in de tuin zitten (ook een beste afzuigkap naar buiten). De Amber hebben de buren gelukkig nog niet gehoord als ze buiten zitten zowel bij een legionellarun als bij het koelen.isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:19:
[...]
Nou die rijden 15 meter verderop😀 maar ik vindt het geluid echt meevallen.
Vroeg op een gegeven moment aan de buurvrouw of ze de warmtepomp wel eens hoorde. Zij zegt heb jij een warmtepomp??? Die maken toch herrie?
Ja, en je kan altijd nog een automatisering maken, dat je een tuinspeaker muziek laat afspelen als de compressor boven de 61hz werkt, horen ze hem nooit meer😝Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Herkenbaar. Die van mij hoorde alleen de uitblaas van de afzuigkap als ze in de tuin zitten (ook een beste afzuigkap naar buiten). De Amber hebben de buren gelukkig nog niet gehoord als ze buiten zitten zowel bij een legionellarun als bij het koelen.
Soort van active noise cancelling, maar dan anders
[ Voor 4% gewijzigd door isalenedean op 13-01-2025 19:26 ]
isalenedean schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:46:
[...]
/f/image/wg1R9nuQt2StrvPxIhN7PFpx.png?f=fotoalbum_large)
Lage geluid is op 50cm op voorkant, hardere geluid is op 40cm bij achterkant (tussen muur huis en achterkant Amber)
De pieken boven de 90dba zijn per ongeluk voor de uitblaas (wind)
Ben er mogelijk achter wat meespeelt in geluid bij mij. De achterkant van de Amber, de dichte plaat thv de kabel-invoer, resoneert mee. Als ik die op drukspanning zet met mijn hand, gaat een deel van de doffe gedreun weg.
De kabels zelf zijn vrij star en trillen mogelijk aan binnenkant ook mee. Binnenkort eens openschroeven en kijken wat ik kan verbeteren.
Ja ik was wat beknopt,-)Whiskey48 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:07:
[...]
Dat zou briljant zijn als dit via HomeWizard kan, die heeft leuke opties idd!
Die 12 volt adapter steek je in de slimme stekker , ( die kan met energy + diverse taken uitvoeren)
De 12 volt uit die adapter sluit je aan op de spoel van dat relais zo dat deze geschakeld wordt.
Vervolgens kan je met de potentiaal vrije schakelkontakten van dat relais Het verwarmingskontakt of koelkontakt of SG kontakt in de binnenunit sluiten .
Je zit dan bv parallel over je thermostaat aansluiting.
En je zet dus zeker geen 12 volt op de kontakten in de binnenunit op deze manier !
Wat je kan proberen is wat zelfklevende isolatie aan de binnen kant van die plaat , X-treme isolatie of vergelijkbaar.Get!em schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:38:
[...]
[Afbeelding]
Lage geluid is op 50cm op voorkant, hardere geluid is op 40cm bij achterkant (tussen muur huis en achterkant Amber)
De pieken boven de 90dba zijn per ongeluk voor de uitblaas (wind)
Ben er mogelijk achter wat meespeelt in geluid bij mij. De achterkant van de Amber, de dichte plaat thv de kabel-invoer, resoneert mee. Als ik die op drukspanning zet met mijn hand, gaat een deel van de doffe gedreun weg.
De kabels zelf zijn vrij star en trillen mogelijk aan binnenkant ook mee. Binnenkort eens openschroeven en kijken wat ik kan verbeteren.
Grote kans dat je dan ook nog wat geluid van de compressor dempt.
De contacten kunnen dat toch wel aan? Ik heb nergens gelezen dat ze maar een bepaald voltage kunnen hebben. Maar kan goed zijn dat ik er overheen heb gelezen. Want waarom zou je via 230 -> 12V -> relais schakelen die alleen aan/uit gaat wat je al doet met je Homewizard stekker.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:39:
[...]
Ja ik was wat beknopt,-)
Die 12 volt adapter steek je in de slimme stekker , ( die kan met energy + diverse taken uitvoeren)
De 12 volt uit die adapter sluit je aan op de spoel van dat relais zo dat deze geschakeld wordt.
Vervolgens kan je met de potentiaal vrije schakelkontakten van dat relais Het verwarmingskontakt of koelkontakt of SG kontakt in de binnenunit sluiten .
Je zit dan bv parallel over je thermostaat aansluiting.
En je zet dus zeker geen 12 volt op de kontakten in de binnenunit op deze manier !
Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:07:
[...]
De contacten kunnen dat toch wel aan? Ik heb nergens gelezen dat ze maar een bepaald voltage kunnen hebben. Maar kan goed zijn dat ik er overheen heb gelezen. Want waarom zou je via 230 -> 12V -> relais schakelen die alleen aan/uit gaat wat je al doet met je Homewizard stekker.
/f/image/PbRACf5sKWPOQIpQLmEAhv58.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat er juist toch om de combinatie van de SG poorten die wel/niet (spanningsloos) contact maken?
Ik weet het niet, maar ik zou hier geen 240V of 12V op zetten oid. Alleen een maak/verbreek contact.
Je kan met de Shelly Uni volgens mij de standaard state instellen als deze stroom krijgt. Dan heb je dit ook (via de Homewizard stekker) ... en hoef je niet te solderen oid. (Werkt "bijna" out of the box)
En werkt evt ook direct in HA of Homey mocht je meer willen.
[ Voor 34% gewijzigd door Whiskey48 op 13-01-2025 20:30 ]
Lastigste is dat die plaat niet zomaar is los te schroeven vermoed ik.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Wat je kan proberen is wat zelfklevende isolatie aan de binnen kant van die plaat , X-treme isolatie of vergelijkbaar.
Dus zal via zijkant moeten. En zelfklevend zijwaarts ertussen frutten is vragen om problemen.
Ik ga eerst eens kijken of ik wat van de recycled textiel sound isolatie op maat kan snijden. Heb nog een paar platen liggen.
Belangrijk is het 12V relaistje dat je op de foto ziet. HW schakelt de socket aan, 230V gaat naar de voeding, die maakt daar 12V van. De 12V gaat naar het spoeltje op het relais, die wordt magnetisch en zet een klein schakelaartje om. vanaf dit schakelaartje lopen 2 draadjes (een spanningsloos contact) naar het SG contact.Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:20:
[...]
Schakel je die 12v op de SG contacten. Dus de Homewizard gaat aan/uit en het SG contact krijt 12V of 0V om te schakelen.
Wat ik had was dat de bovenste plaat niet helemaal vast zat/te vast was en die resoneerde ook mee. Hand erop en geluid weg. Schroevendraaier gepakt en de schroeven iets losser/vaster gemaakt en ik hoorde niks meer.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Wat je kan proberen is wat zelfklevende isolatie aan de binnen kant van die plaat , X-treme isolatie of vergelijkbaar.
Hier met een Amber 120 is het geluid wel oke, ik zit nauwelijks op de 90hz behalve na een defrost. Sommige passanten schrikken alleen wel van de witte rook die van de warmtepomp afgaat tijdens de defrost. Mijn warmtepomp zit op 2 meter afstand van een parallel aan mijn huis looppad
[ Voor 21% gewijzigd door shadylog op 13-01-2025 21:55 ]
Ik dacht dat je over de zijplaat sprak waar ook alle aansluitingen zitten , de kant met het meeste gewicht.Get!em schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Lastigste is dat die plaat niet zomaar is los te schroeven vermoed ik.
Dus zal via zijkant moeten. En zelfklevend zijwaarts ertussen frutten is vragen om problemen.
Ik ga eerst eens kijken of ik wat van de recycled textiel sound isolatie op maat kan snijden. Heb nog een paar platen liggen.
Hoi Allemaal,
Sinds gister draait onze Amber 95 ook, onderstaand specificaties van ons huis.
- Vrijstaande woning
- Bouwjaar 1964
- Vloeroppervlak 120m2
- Spouwmuur nageisoleerd 7cm (geldt voor 80 m2 v/d woning)
- Voorzetwanden Rc 4,0 (geldt voor 40m2 v/d woning)
- Overal vloerisolatie minimaal Rc 3,5
- Dak nagisoleerd Rc 4,5
- Hehele woning voorzien van HR++ glas
- Woning geheel voorzien van Vloerverwarming (BG 66m2, 1e verdieping 37m2)
- WTW ventilatie
- Aan/uit thermostaat in de woonkamer stuurt de Amber aan/uit. Naregeling op de slaapkamers op de 1e verdieping.
- SWW via aparte WBP
Interessent en leerzaam topic en ook één van de redenen dat ik uiteindelijk voor de Amber heb gekozen. Komende dagen kijken hoe het systeem zich gedraagd en ga ik tunen.Hebben jullie al goede uitgangspunten/instellingen waar ik mee zou kunnen beginnen?
Groeten,
Jens
- Vrijstaande woning
- Bouwjaar 1964
- Vloeroppervlak 120m2
- Dak nagisoleerd Rc 4,5
- WTW ventilatie
- Aan/uit thermostaat in de woonkamer stuurt de Amber aan/uit. Naregeling op de slaapkamers op de 1e verdieping.
- SWW via aparte WBP
Interessent en leerzaam topic en ook één van de redenen dat ik uiteindelijk voor de Amber heb gekozen. Komende dagen kijken hoe het systeem zich gedraagd en ga ik tunen.Hebben jullie al goede uitgangspunten/instellingen waar ik mee zou kunnen beginnen?
Groeten,
Jens
[ Voor 8% gewijzigd door Jenson94 op 14-01-2025 08:26 ]
Ja en ook de plaat aan de achterkant waar de aansluitingen doorheen gaan.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:20:
[...]
Ik dacht dat je over de zijplaat sprak waar ook alle aansluitingen zitten , de kant met het meeste gewicht.
Sorry , ik denk dat je het niet helemaal begrijptImpossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:07:
[...]
De contacten kunnen dat toch wel aan? Ik heb nergens gelezen dat ze maar een bepaald voltage kunnen hebben. Maar kan goed zijn dat ik er overheen heb gelezen. Want waarom zou je via 230 -> 12V -> relais schakelen die alleen aan/uit gaat wat je al doet met je Homewizard stekker.
Ik kan je niet volgen.
@tonwes99 zijn uitleg maakt het wellicht duidelijk voor je.
Externe spanningen zou ik zelf niet op die kontakten in de binnenunit zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 13-01-2025 22:33 ]
Ik snap wat @tonwes99 heeft gemaakt. Maar je wil dus alleen de (SG) contacten met zichzelf kort sluiten? Zelf gebruik ik de module van @leejoow en daar gaat het prima ook via relais.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:24:
[...]
Sorry , ik denk dat je het niet helemaal begrijpt
Ik kan je niet volgen.
@tonwes99 zijn uitleg maakt het wellicht duidelijk voor je.
Externe spanningen zou ik zelf niet op die kontakten in de binnenunit zetten.
Dit is de foto van @Jan2023 , die heeft een oplossing gemaakt zonder HA en zonder @leejoow, maar met HomeWizard, relais en soldeerbout.Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:18:
[...]
Ik snap wat @tonwes99 heeft gemaakt. Maar je wil dus alleen de (SG) contacten met zichzelf kort sluiten? Zelf gebruik ik de module van @leejoow en daar gaat het prima ook via relais.
Ik gebruik @leejoow en gebruik de relais op het bordje voor diverse zaken. Verder heb ik geen zones, maar gebruik wel Tv1 en Tv2sensoren op bepaalde plaatsen om vanuit HA via Amber en Leejoow uit te lezen en te gebruiken voor automatisering.
De module van leejoow is ook een optie , er zijn meerdere wegen naar Rome.Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:18:
[...]
Ik snap wat @tonwes99 heeft gemaakt. Maar je wil dus alleen de (SG) contacten met zichzelf kort sluiten? Zelf gebruik ik de module van @leejoow en daar gaat het prima ook via relais.
Ik wed dat de relais op zijn bordje ook potentiaal vrij schakelen.
Wat is de beste plek voor de tc sensor nu zit hij op de aanvoerleiding naar de cv installatie na de driewegklep wat ik nu meemaak is dat gat de boiler verwarmen de cv ook warmte vraagt de wp gaat aan maar in de leiding zit water van 50 graden de tc loopt gelijk op naar 45 graden gevolg wp gaat weer uit. Pas als het water onder de gevraagde temp komt gaat de wp weer aan. Wat is dan de beste plek voor de tc.
Bert
Bert
Hoi Jens,Jenson94 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:22:
Hoi Allemaal,
- Vrijstaande woning
- Bouwjaar 1964
- Vloeroppervlak 120m2
- Dak nagisoleerd Rc 4,5
- WTW ventilatie
- SWW via aparte WBP
Groeten,
Jens
Kijk vooral naar de links in de openingspost. Die wordt goed bijgehouden door @Carboy54 en daar staan allerlei links naar goed werkende instellingen en andere zaken.
Veel succes en plezier toegewenst!
Hoi Bert,bertenludy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:39:
Wat is de beste plek voor de tc sensor nu zit hij op de aanvoerleiding naar de cv installatie na de driewegklep wat ik nu meemaak is dat gat de boiler verwarmen de cv ook warmte vraagt de wp gaat aan maar in de leiding zit water van 50 graden de tc loopt gelijk op naar 45 graden gevolg wp gaat weer uit. Pas als het water onder de gevraagde temp komt gaat de wp weer aan. Wat is dan de beste plek voor de tc.
Bert
Ik heb de tc sensor op een koperen leiding geplaatst die van de 3-weg klep naar het cv circuit loopt (richting vloerverwarming en radiatoren). Ik begrijp niet goed wat het probleem is wat je omschrijft. Ik heb hier een plaatje van een sww run en daarna doorgaand cv bedrijf bijgevoegd. Het is normaal dat de pomp even stopt bij het omschakelen van de driewegklep.
/f/image/uW8sWFRO5BV385etEHZzzi13.png?f=fotoalbum_large)
“Temperatuur aanvoer” is overigens de tc temperatuur, deze heb ik hernoemd in home assistent,
[ Voor 4% gewijzigd door hondacb50 op 14-01-2025 17:29 ]
Hi Bert, ik denk dat je wat meer uitleg moet geven over je systeem.bertenludy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:39:
Bert
Heb je bijvoorbeeld een vat ertussen zitten voor je cv kant om te voldoen aan je inhoud?
Hoe is je leidingwerk aangelegd?
Want als jij na een sww run, bij het aanslaan van de “cv” een hoge TC krijgt, dan denk ik dat er een leiding niet goed is aangesloten.
Bijvoorbeeld: zonder serieel vat is dit niet mogelijk, maar als je die wel hebt dan kan het volgende gebeuren. De retour van de sww (boiler) zit voor het vat aangesloten in de retour leiding.
Het vat bevat dan water van 45°+ na een sww run, als de wp dan overschakeld naar cv functie dan loopt je TC op! De enige oplossing is dan om de retour van de boiler na het vat te plaatsen. Eventueel met een terugslagklep ertussen zodat er geen heet water in je cv systeem zijde kan komen.
Succes!
20:51 Zat nog even te denken, als je geen serieel vat hebt, dan sluit waarschijnlijk je driewegklep niet goed af, waardoor er warm water in je cv gedeelte stroomt.
Hoe lang duurt een sww run? En als je een sww run doet, hoeveel graden wordt de pijp waar de tc sensor op zit?
[ Voor 9% gewijzigd door isalenedean op 14-01-2025 20:54 ]
Wat een drama dag vandaag !!
De Amber is meer bezig met defrosten dan het verwarmen van het huis
:strip_exif()/f/image/lQiWBq6IO2jCZACtHJAte42A.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit normaal of gaat er hier iets fout ?
Mijn water temperatuur zit rond de 32 graden en de Amber blijft wel ijsvrij
Stiekum gaat dit gedrag van de wp mij tegenstaan.
Dit is gewoon verspilling van energie.
😡
:strip_exif()/f/image/lQiWBq6IO2jCZACtHJAte42A.jpg?f=fotoalbum_large)
😡
We wonen in dezelfde stad dus ongeveer kwa temperatuur en defrost ongeveer wel gelijk ja.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:05:
[Afbeelding]
😡
Tot kwart over 10 defrosts gehad daarna niks meer.
:strip_exif()/f/image/5TkEW19fCCuHi2VGAwH2SvCv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBVGARt06NW4uAjcouTaxGoY.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat de tijdlijn betreft zitten we inderdaad hetzelfde , bij jou is de Amber nog even uitgegaan .camel1987 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:14:
[...]
We wonen in dezelfde stad dus ongeveer kwa temperatuur en defrost ongeveer wel gelijk ja.
Tot kwart over 10 defrosts gehad daarna niks meer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier draait ie al sinds middernacht continu .

Uiteindelijk is dat het beste toch ?
Heb hier de stooklijn nog maar eens een keer aangepast heb liever dat hij heel de dag door op een laag pitje draait meer met dit weer valt dat niet echt lekker in te regelen
Heb hier de stooklijn nog maar eens een keer aangepast heb liever dat hij heel de dag door op een laag pitje draait meer met dit weer valt dat niet echt lekker in te regelen
Bij de Weheat Sparrow draait hij 3-4 uur om vervolgens een half uur te defrosten met heel veel geluid. Verre van ideaal. De Amber doet dat veel stiller en aanzienlijk korter. Momenteel ieder uur hier en met dit weer niet te voorkomen.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:05:
[Afbeelding]
😡
Was wel goed weer om het geluid op 90 Hz te beoordelen jaCarboy54 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:28:
[...]
Bij de Weheat Sparrow draait hij 3-4 uur om vervolgens een half uur te defrosten met heel veel geluid. Verre van ideaal. De Amber doet dat veel stiller en aanzienlijk korter. Momenteel ieder uur hier en met dit weer niet te voorkomen.
Is niet echt storend , en de afstraling van het geluid is naar mijn mening vooral zijwaarts t.o.v. de WP
Klopt , 24/7 lekker laten draaien.camel1987 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:28:
Uiteindelijk is dat het beste toch ?
😉
Maar ik ben gewend
dat rond het middaguur het setpoint wel is bereikt ,
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een luxe probleem , de temperatuur zat hier in huis maar liefst 0,5 graden onder het setpoint , maar duurde vandaag wel erg lang voor dat de Amber dat weer op peil had.
:strip_exif()/f/image/CibUMuC1dYzB3scTCs7ocPBr.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu was het hier op de grens met Boemeldonck wel erg guur buiten vandaag.
Vind het idee goed.Jan2023 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:02:
Slechts benodigd :
[Afbeelding]
Ik ben alleen heel erg benieuwd hoelang de adaptor dit volhoud. Een keer per dag zal wel goed gaan.
Ik denk als er meerdere keren per dag geschakeld wordt, de voeding geen lang leven heeft.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Vertel ?bommer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Vind het idee goed.
Ik ben alleen heel erg benieuwd hoelang de adaptor dit volhoud. Een keer per dag zal wel goed gaan.
Ik denk als er meerdere keren per dag geschakeld wordt, de voeding geen lang leven heeft.
Iets met ohmse belasting of zo wat de voeding niet zo leuk vindt ?
Had je van 0:00 tot 7:00 dan nachtverlaging toegepast? Want dat de kamertemperatuur tijdens continue draaien toch stevig inzakt is of een verlaging of een gebrek aan vermogen geweest.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Klopt , 24/7 lekker laten draaien.
😉
Maar ik ben gewend
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een luxe probleem , de temperatuur zat hier in huis maar liefst 0,5 graden onder het setpoint , maar duurde vandaag wel erg lang voor dat de Amber dat weer op peil had.
[Afbeelding]
Dan blijf je veel defrostst houden, al is dit niet heel raar hoor. Maar wel dat je temp inzakt.
Welk m2 verwarmingsoppervlakte heb je? En welk afgiftesysteem?
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 14-01-2025 20:26 ]
De condensatoren in de voedingen vinden de temperatuur wisselingen niet zo leuk.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Vertel ?
Iets met ohmse belasting of zo wat de voeding niet zo leuk vindt ?
Op een gegeven moment staan ze bol (opgeblazen) en dan is het klaar met de voeding
Wat je zou kunnen overwegen is een relais met 230v spoelspanning in een voet. Dan schakel je direct het relais en elimineer de de voeding.
Je werkt dan wel met gevaarlijke spanning, dat wil niet iedereen.
Je kan kijken hoelang het goed gaat adaptors zijn niet de duurste onderdelen.
[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 14-01-2025 20:30 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Hier rond de veluwe is dit al een maand normaal gedrag. Hier ook ijsvrij.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:05:
[Afbeelding]
😡
Ik heb de temperatuursensor wel verplaatst. Ik zag soms als de warmtepomp uit ging dat de buitentemperatuur steeg met 3 graden. Nu deze is verplaatst naar 1.5m hoogte zie ik dit gedrag niet meer en is de boel een stuk rustiger.
Ik heb net genoeg isolatie dat de boel 4 uur niets doet met een hysterese van 0.5. Dat betekent dat het een volle graad moet zakken voordat het aan gaat. Dan is mijn vloer dus wel echt kouder geworden en is de DT erg hoog. Ik heb het veranderd naar 0.3 en het is een stuk comfortabeler. Langer laag draaien is echt veel fijner. Ik vind een thermostaat waar je de hysterese kan veranderen toch wel echt een must.Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Klopt , 24/7 lekker laten draaien.
😉
Maar ik ben gewend
[Afbeelding]
Afgelopen maand was 519kwh aan vloerverwarming en 40kwh aan DHW. kost mij zonder salderen 164 euro (wellicht minder door de meeste energie in daluren was) met hysterese van 0.3 thermostaat op 20.5. Ik vind dat op vrijstaand 1993 195m2 huis met alleen vloerverwarming en nog her en der wat dubbelglas echt prima. Oh en ik verwarm ook nog steeds mijn garage (buizen niet geisoleerd)
Ik heb misschien de maand statistieken gemist? hoe zag december er uit voor de rest?
[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 14-01-2025 20:57 ]
Zelfde leeftijd en type huis, ook nog dubbelglas uit die tijd en een rotte schuifpui zonder spouwlat , zelfde verbruik (behalve 2x zoveel dhw/sww, maar die doet soms 2 runs op een dag omdat de kinderen begin van avond douchen en ik in de ochtend.)shadylog schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Afgelopen maand was 519kwh aan vloerverwarming en 40kwh aan DHW.
Ik heb misschien de maand statistieken gemist? hoe zag december er uit voor de rest?
LoL, hier al zolang het <5c is, ook Veluwe, buitengebied. Zitten leuke dagen tussen….Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:05:
[Afbeelding]
😡
/f/image/F5sVxTkmkygtlwohk6ZkA3gk.png?f=fotoalbum_large)
Dat geeft soms ook zo’n vertekend beeld bij roepen van cop of verbruik. De omstandigheden tellen gewoon zwaar mee, zeker als defrost omstandigheden lang duren, en die bijv aan de kust nog lang niet nodig zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-01-2025 21:37 ]
Waarom zouden er temperatuurwisselingen zijn? Een relaisje trekt 50mA, dus 0,6 watt. Daar zou zo'n voeding niet van onder de indruk moeten zijn.bommer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:29:
[...]
De condensatoren in de voedingen vinden de temperatuur wisselingen niet zo leuk.
Op een gegeven moment staan ze bol (opgeblazen) en dan is het klaar met de voeding
Wat je zou kunnen overwegen is een relais met 230v spoelspanning in een voet. Dan schakel je direct het relais en elimineer de de voeding.
Inderdaad, met een relais met een 230V spoel zou je de voeding kunnen schrappen, maar ja, de charme van het voorstel van @Jan2023 is nou juist dat het een simpele, zwakstroomoplossing is.
(en oja, ik gebruik het relais van de @leejoow module)
Nachtverlaging doe ik niet aan , 24 / 7 op 21 graden en een hysteresis van 0,2 gradenTechnician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Had je van 0:00 tot 7:00 dan nachtverlaging toegepast? Want dat de kamertemperatuur tijdens continue draaien toch stevig inzakt is of een verlaging of een gebrek aan vermogen geweest.
Dan blijf je veel defrostst houden, al is dit niet heel raar hoor. Maar wel dat je temp inzakt.
Welk m2 verwarmingsoppervlakte heb je? En welk afgiftesysteem?
Probeer ongeveer een 120 m2 vrijstaande woonruimte op temperatuur te houden met 78 m2 vvw beneden en boven 2 kleine T22 radiatoren.
Rond het vriespunt zit de stooklijn op plusminus 32 graden.
Waar zou de warmteontwikkeling door veroorzaakt worden dan ?bommer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:29:
[...]
De condensatoren in de voedingen vinden de temperatuur wisselingen niet zo leuk.
Het stroompje wat door de spoel loopt is te verwaarlozen
Is het soort belasting , de spoel , het probleem ?
Hmm 78m2 vvw en 2 kleine radiatoren, dat valt best mee, dat zou die beter moeten trekken. Zonder enige verlaging zou je de temp constant moeten houden, je ziet nu in de nacht dat die de 21C niet kan vasthouden en het is nog lang geen -10CJan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:13:
[...]
Nachtverlaging doe ik niet aan , 24 / 7 op 21 graden en een hysteresis van 0,2 graden
Probeer ongeveer een 120 m2 vrijstaande woonruimte op temperatuur te houden met 78 m2 vvw beneden en boven 2 kleine T22 radiatoren.
Rond het vriespunt zit de stooklijn op plusminus 32 graden.
Wat voor een warmtepomp heb je dan?
Klinkt gek maar hier moet je wel wat mee. Een 2e pomp bijzetten of ander extra vermogen.
Bij mij draait de amber nu een weekje na alles zelf geïnstalleerd te hebben. Wanneer alles een beetje afgewerkt is en ik alle instellingen wat beter snap en heb geoptimaliseerd zal ik zeker alles over mijn installatie gaan delen, en dan heb ik vast nog wat vraagjes.
Voor nu: Ik probeer de flow van mijn systeem een beetje te begrijpen en ik wil de COP berekenen. Daarvoor heb ik een flow sensor in de aanvoer van de warmtepomp. Daar krijg ik nu echter nog geen logische waarden uit.
Wat is een gebruikelijke flow? Ik heb ca. 3-4m leiding tussen mijn Amber 95 en het open buffervat waar de amber dus vrij doorheen kan "spoelen". Alles heeft een interne diameter van rond de 25mm.
Ik zou dan iets van 1200-1300l/h flow verwachten. Volgens mijn flowmeter kom ik op 3800 l/h of 2250 l/h flow afhankelijk van hoeveel liter per puls ik reken. Ik denk dat beide settings dus niet de juiste zijn, of kan de flow echt 2250l/h zijn?
Voor nu: Ik probeer de flow van mijn systeem een beetje te begrijpen en ik wil de COP berekenen. Daarvoor heb ik een flow sensor in de aanvoer van de warmtepomp. Daar krijg ik nu echter nog geen logische waarden uit.
Wat is een gebruikelijke flow? Ik heb ca. 3-4m leiding tussen mijn Amber 95 en het open buffervat waar de amber dus vrij doorheen kan "spoelen". Alles heeft een interne diameter van rond de 25mm.
Ik zou dan iets van 1200-1300l/h flow verwachten. Volgens mijn flowmeter kom ik op 3800 l/h of 2250 l/h flow afhankelijk van hoeveel liter per puls ik reken. Ik denk dat beide settings dus niet de juiste zijn, of kan de flow echt 2250l/h zijn?
@Jan2023 78m2 vvw op 32oC houden vergt denk zo’n 100W/m2, dus een Amber95 moet dat bij -2iC wel redden. Het probleem kan wel zijn dat je Tv2/Tc best hoog moet zijn vanwege de twee radiatoren, en dat het Amber vermogen dan snel terugloopt, alleen vanwege die twee radiatortjes.Technician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:04:
[...]
Hmm 78m2 vvw en 2 kleine radiatoren, dat valt best mee, dat zou die beter moeten trekken. Zonder enige verlaging zou je de temp constant moeten houden, je ziet nu in de nacht dat die de 21C niet kan vasthouden en het is nog lang geen -10C
Klinkt gek maar hier moet je wel wat mee. Een 2e pomp bijzetten of ander extra vermogen.
@SuperKrisSuperKris schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:51:
Bij mij draait de amber nu een weekje na alles zelf geïnstalleerd te hebben. Wanneer alles een beetje afgewerkt is en ik alle instellingen wat beter snap en heb geoptimaliseerd zal ik zeker alles over mijn installatie gaan delen, en dan heb ik vast nog wat vraagjes.
Gelieve dit soort vragen stellen in het discord forum van de amber module.
https://discord.gg/8ApCrbqX
Alles relatief. Ik schrik van het lage energieverbruik van jullie allen, dit is het mijne van januari tot nu toe:Jan2023 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:05:
:strip_exif()/f/image/RsfPUzaw5aPhufLLMwcS11mp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit in een na-geisoleerde bungalow uit '79, 100m2 ingefreesde vvw en 3 grote T22 radiatoren met heatboosters. totaal woonoppervlak 220m2. Dit weekend ga ik een open verdeler plaatsen en de ketel erbij knopen. In dit geval was een amber 95 te klein voor mijn woning.
:strip_exif()/f/image/SVfwKIKiJLlrvUHMGiG4sIlm.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmte berekening gedaan? want dit is zwaar onder de maat! Zo ben je met gas goedkoper uit denk ik, en dat is niet de bedoeling.dikkepad schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Alles relatief. Ik schrik van het lage energieverbruik van jullie allen, dit is het mijne van januari tot nu toe:
[Afbeelding]
Ik zit in een na-geisoleerde bungalow uit '79, 100m2 ingefreesde vvw en 3 grote T22 radiatoren met heatboosters. totaal woonoppervlak 220m2. Dit weekend ga ik een open verdeler plaatsen en de ketel erbij knopen. In dit geval was een amber 95 te klein voor mijn woning.
[Afbeelding]
https://www.viessmann.be/...teverlies-berekening.html voor een redelijke goede berekening.
[ Voor 5% gewijzigd door isalenedean op 15-01-2025 08:41 ]
Dat is een flink oppervlakte op een bungalow die ook meer warmteverlies heeft doordat het dak ook meer afkoelt.dikkepad schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Alles relatief. Ik schrik van het lage energieverbruik van jullie allen, dit is het mijne van januari tot nu toe:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom dan de 95 en niet de 120 gekozen, of een andere warmtepomp met meer vermogen? Dit had je aan zien komen.
Net even in HA gekeken. Ik heb in totaal voor de Amber (tapwater en verwarming) 289,22 kWh elektra in december gebruikt. Mijn gemiddelde COP voor verwarming (ex defrost) was 5,44. Voor tapwater was die 3,12shadylog schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Als ik kijk wat er door de Kamstrup is gegaan is dat 1431 kWh aan thermische energie en door de MID kWh meter is 299,91 kWh gegaan. Dan kom ik uit op een COP van 4,77 in de maand december waarbij alles in zit (defrost, randapparatuur, verwarming, tapwater etc.).
Ik heb een woning uit 1997 van 140m2 met vloerverwarming op de BG en 1ste verdieping (droogbouw, super snel geen thermische massa). Alle beglazing is vervangen door HR++ en verder geen na isolatie. De thermostaat staat op 21 graden 24/7.
[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 15-01-2025 08:47 ]
Ik heb een woning uit 1977, 110m2 VV. Wel nieuwe vloerisolatie. (spouwisolatie is van de originele bouw)
Met een Amber 95 zit ik deze maanden op ca. 1000kWh/maand verbruik. De thermostaat staat eigenlijk continu op 20gr.
Met een Amber 95 zit ik deze maanden op ca. 1000kWh/maand verbruik. De thermostaat staat eigenlijk continu op 20gr.
Hier woning uit 1972 hoekwoning, december was 482KWh.mjar76 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:46:
Ik heb een woning uit 1977, 110m2 VV. Wel nieuwe vloerisolatie. (spouwisolatie is van de originele bouw)
Ik heb de woning wel redelijk goed nageïsoleerd, daar zit toch je winst.
Maar ik denk dat jouw woning iets groter is....110m2 ( op 1 etage??)
Mijn geschakelde woning uit 1974 is zwaar nageisoleerd en ik heb ongeveer 180 m2 woonoppervlakte met alleen vloerverwarming. Mijn Amber 65 is eigenlijk net te licht, maar mijn backupheater is nog niet aangesprongen de afgelopen dagen. Dat maakt, als ik naar jou grafiek kijk, toch wel een flink verschil.dikkepad schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Je dak is goed nagisoleerd? 220m2 bungalow is wel pittig verlies naar boven.dikkepad schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(vrienden van me hadden een soortgelijke situatie (zonder vloerverwarming), ik weet de bedragen niet meer maar enkel het dak isoleren was astronomisch duur als je het goed wilde doen. Zij kozen voor een middenweg en hadden gelukkig nog een vliering die ze vol konden proppen.
Een verdeler zonder pomp zou sowieso schelen, dat gaat ook niet goed werken met pomp met zo'n warmtevraag.
Maar het waren mooie tijden toen die huizen bouwde toen gas nog zo goed als gratis was.
[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 15-01-2025 08:59 ]
2 weken terug mijn Amber 9.5 geleverd gekregen. Ik twijfel nog even over de beste opstelling, misschien dat jullie hierin kunnen adviseren.
Ik zou de amber op 2 verschillende plekken kunnen zetten:
1. Aan de achterzijde van het huis, naast de uitbouw van 5 meter zit ook een aangebouwde garage. Op deze garage zit ook nog een klein zoldertje met puntdakje. Hiernaast is de erfgrens, de buren hebben een vrijstaand huis. Ik zou de Amber voor dit schuine dakje kunnen plaatsen op het overige platte dak van de garage. De Amber staat dan op 4 meter van de achtergevel en op 2.8 meter van de erfgrens, Wpac gemaakt en dit is allemaal in orde. Echter gezien dit een houten dak is en enkel is geisoleerd met 14cm pir denk ik dat ik wat trillings geluid ge krijgen in huis. Deze installatie is ovrigens wel het makkelijkste te realiseren.
Hebben jullie vergelijkbare situaties met bovenstaand? Kunnen jullie de WP in normaal bedrijf buiten op de bg horen? En hoe ervaren jullie resonanties? Ik heb niet zoeen zin om hele constructies te moeten maken (zoals anderen in een ander wp topic) om de trillingen te dempen.
2. In de voortuin, helaas wel midden in de tuin voor het lage voorraam door de WPAC. Ik zou hier voor het zicht waarschijnlijk wel een lamellen kast omheen maken. Hiervoor moet ik echter wel met de leidingen door de grond/ kruipruimte door de kelder (opstelling vuilfiler e.d.. De grondleidingen vind ik echt verschrikkelijk duur, maar, liever in 1x goed dan achteraf spijt. Allemaal wel een stuk bewerkelijker dan optie 1.
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
1. Aan de achterzijde van het huis, naast de uitbouw van 5 meter zit ook een aangebouwde garage. Op deze garage zit ook nog een klein zoldertje met puntdakje. Hiernaast is de erfgrens, de buren hebben een vrijstaand huis. Ik zou de Amber voor dit schuine dakje kunnen plaatsen op het overige platte dak van de garage. De Amber staat dan op 4 meter van de achtergevel en op 2.8 meter van de erfgrens, Wpac gemaakt en dit is allemaal in orde. Echter gezien dit een houten dak is en enkel is geisoleerd met 14cm pir denk ik dat ik wat trillings geluid ge krijgen in huis. Deze installatie is ovrigens wel het makkelijkste te realiseren.
Hebben jullie vergelijkbare situaties met bovenstaand? Kunnen jullie de WP in normaal bedrijf buiten op de bg horen? En hoe ervaren jullie resonanties? Ik heb niet zoeen zin om hele constructies te moeten maken (zoals anderen in een ander wp topic) om de trillingen te dempen.
2. In de voortuin, helaas wel midden in de tuin voor het lage voorraam door de WPAC. Ik zou hier voor het zicht waarschijnlijk wel een lamellen kast omheen maken. Hiervoor moet ik echter wel met de leidingen door de grond/ kruipruimte door de kelder (opstelling vuilfiler e.d.. De grondleidingen vind ik echt verschrikkelijk duur, maar, liever in 1x goed dan achteraf spijt. Allemaal wel een stuk bewerkelijker dan optie 1.
110m2, is 1 etage, zonder de garage. En een vrijstaande woning.isalenedean schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:50:
[...]
Hier woning uit 1972 hoekwoning, december was 482KWh.
Ik heb de woning wel redelijk goed nageïsoleerd, daar zit toch je winst.
Maar ik denk dat jouw woning iets groter is....110m2 ( op 1 etage??)
De genoemde 1000kWh, is mijn totaal verbruik, laden van de auto en ander verbruik eraf. Dan doet de WP denk ik ca. 700-800kWh.
dak verzwaren waar mogelijk en op het dak dat ding, die wil je niet voor je raam hebben.scoobinoobi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:04:
2 weken terug mijn Amber 9.5 geleverd gekregen. Ik twijfel nog even over de beste opstelling, misschien dat jullie hierin kunnen adviseren.
Ik heb de amber 65 ook op een plat garagedak staan van hout met isolatiepakket erop en heb geen klachten van geluid.scoobinoobi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:04:
De maatregelen/ opbouw die ik heb genomen:
- rubber matjes
- betonnen balken (40kg p stuk)
- big foto’s
- rubberen dempertjes (zie openingspost)
- flexibele slang naar de muur.
- wandbeugels met rubberen inleg voor de buizen
Het kan dus werken! Heb ook gepoogd om de afsteunpunten zo dicht mogelijk bij draagbalken neer te leggen.
Neem er dus wel even de tijd voor om wat maatregelen toe te passen maar dan staat hij daarna ook niemand in de weg!
:strip_exif()/f/image/1DWj3yrDR2OsBkHwQOLNgH6w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XQisF5n7yysoYcjnJCl8bNwY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FBRBGTH3CzigsG4dBptIIWUN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie! Dergelijk met massa veer maas stond ook in de planning mocht ik hem op het dak plaatsen.hondacb50 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:35:
[...]
Ik heb de amber 65 ook op een plat garagedak staan van hout met isolatiepakket erop en heb geen klachten van geluid.
De maatregelen/ opbouw die ik heb genomen:
- rubber matjes
- betonnen balken (40kg p stuk)
- big foto’s
- rubberen dempertjes (zie openingspost)
- flexibele slang naar de muur.
- wandbeugels met rubberen inleg voor de buizen
Het kan dus werken! Heb ook gepoogd om de afsteunpunten zo dicht mogelijk bij draagbalken neer te leggen.
Neem er dus wel even de tijd voor om wat maatregelen toe te passen maar dan staat hij daarna ook niemand in de weg!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat hoor jou buiten van de unit? Dus als je op maaiveld staat buiten?
@scoobinoobi Als die op het dak staat eigenlijk niets. Ik ga niet beweren dat je de Amber nooit hoort want als jij of je buren het willen horen ze hem echt wel als die op een hoge frequentie draait. Maar hij voldoet dan prima aan je wettelijke eisen en daar gaat het om. In de praktijk hoor ik mijn Amber alleen (wind geblaas) als die op 90Hz aan het draaien is. Bij mij hangt die ook boven het garage dak maar dan aan de muur omdat mijn garage maar 100 kg/m2 mag hebben en ik anders het dak moest verstevigen.
@hondacb50 Fraaie buis om alles in weg te werken beter dan die witte dingen.
@hondacb50 Fraaie buis om alles in weg te werken beter dan die witte dingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 15-01-2025 09:52 ]
Ik hoor hem inderdaad vrijwel niet op het maaiveld.scoobinoobi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor je reactie! Dergelijk met massa veer maas stond ook in de planning mocht ik hem op het dak plaatsen.
Wat hoor jou buiten van de unit? Dus als je op maaiveld staat buiten?
Overdag als er een hoger achtergrondgeluid is al helemaal niet. Mijn buren zeggen ook dat ze er niets van horen nadat ze van kennissen hadden gehoord: Poh, buren met warmtepomp, dat moet lawaai geven.
In de garage hoor ik hem wel wat beter als hij flink aan t stampen is maar aangezien het maar een garage is wat mij betreft helemaal prima.
@Impossibl3 thnx! Flink op gezocht voor zo’n zwarte kap op de juiste maat. Ik heb overigens de vorstbeveiligers ondertussen geïsoleerd.
Bedankt voor je reaktieTechnician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:04:
[...]
Hmm 78m2 vvw en 2 kleine radiatoren, dat valt best mee, dat zou die beter moeten trekken. Zonder enige verlaging zou je de temp constant moeten houden, je ziet nu in de nacht dat die de 21C niet kan vasthouden en het is nog lang geen -10C
Welke pomp heb ik ? Je zit hier in het Amber topic , -)
De 9,5 uitvoering , zie mijn onderschrift.
Nog wat info :
De 78 m2 vvw staat altijd open op de benedenverdieping van 90 m2 , slaapkamer staat dicht.
Ik meet een delta T bij de vvw van 4 graden , gesloten verdeler zonder pomp met dikke korte leidingen naar de WP.
:strip_exif()/f/image/MAELAfCkVUCAYqJxhm7QyEun.jpg?f=fotoalbum_large)
De twee kleine radiatoren zitten op de bovenverdieping , slechts 2 kamers , werkruimte en logeerkamer en het is daar rond de 18 graden direkt onder het schilddak.
En dan zitten er nog twee kleine radiatoren in de vrijstaande garage , die houden het daar op 10 a 12 graden
Dat vindt het busje wel lekker.
Gevoelsmatig is het gewoon behaaglijk in huis , bouwjaar 2000 en energielabel B
Beglazing is HR+ , met ventilatie roosters en inpandige rolluikkasten = warmtelekken .
Kom van 1200 kuub gas incl sww , volgens Koevlaas zou ik 5,8 KW nodig hebben bij -10
Dat zou met een Amber 9,5 moeten kunnen.
Backup is nog nooit aangesproken.
Kan je mij uitleggen wat je bedoelt met :tonwes99 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 05:46:
[...]
@Jan2023 78m2 vvw op 32oC houden vergt denk zo’n 100W/m2, dus een Amber95 moet dat bij -2iC wel redden. Het probleem kan wel zijn dat je Tv2/Tc best hoog moet zijn vanwege de twee radiatoren, en dat het Amber vermogen dan snel terugloopt, alleen vanwege die twee radiatortjes.
" Het probleem kan wel zijn dat je Tv2/Tc best hoog moet zijn vanwege de twee radiatoren, "
Bedoel je dat die radiatoren teveel warmte uit het systeem trekken ?
Ze zitten in andere ruimtes en zijn niet echt van belang om de gewenste temperatuur van de thermostaat te halen .
De thermostaat meet slechts de woonkamer met vvw
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 15-01-2025 10:46 ]
in December heb ik 373 KWh verbruikt voor verwarming .shadylog schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Ik heb net genoeg isolatie dat de boel 4 uur niets doet met een hysterese van 0.5. Dat betekent dat het een volle graad moet zakken voordat het aan gaat. Dan is mijn vloer dus wel echt kouder geworden en is de DT erg hoog. Ik heb het veranderd naar 0.3 en het is een stuk comfortabeler. Langer laag draaien is echt veel fijner. Ik vind een thermostaat waar je de hysterese kan veranderen toch wel echt een must.
Afgelopen maand was 519kwh aan vloerverwarming en 40kwh aan DHW. kost mij zonder salderen 164 euro (wellicht minder door de meeste energie in daluren was) met hysterese van 0.3 thermostaat op 20.5. Ik vind dat op vrijstaand 1993 195m2 huis met alleen vloerverwarming en nog her en der wat dubbelglas echt prima. Oh en ik verwarm ook nog steeds mijn garage (buizen niet geisoleerd)![]()