Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Dit kan, maar met de @leejoow module gaat het gelukkig simpel, WiFi naar modbus en 4 relais in 1 doosje, preinstalled en HA integratie uit de doos.bommer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
Je kan prima een relais boardje op Ali kopen met 4 relais voor echt een paar euro. En deze op de zelfde modbus zetten als de Amber achter de modbus gateway.
En zo aan sturen via Home Assistant
1 relais op SG, 1 relais op koel.
De pompsnelheid staat inderdaad op maximaal. De 5kW staat ongeveer 10min aan. De hele run duurt ca. 30min. Vermogen loopt dan van zo’n 2kW via 5kW terug naar 2kW.isalenedean schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:18:
[...]
Staat pompsnelheid op high?
Kijk zelf eens mee als er een legionella run draait, misschien dat dat je meer info geeft.
Zonder al jouw instellingen vanaf fotos te laten zien is het hier niet mogelijk eventueel te helpen.
Een goeie legionella run bij mij kost ca 4kwh, dus zo gek is 5kwh niet.
Voor de duidelijkheid, is de 5kwh over de gehele run gerekend? Of is dit het stroomverbruik tijdens de run.
Lijkt op de bijverwarming (element) die aanspringt die is precies 3kw aan vermogen.hakro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:54:
[...]
De pompsnelheid staat inderdaad op maximaal. De 5kW staat ongeveer 10min aan. De hele run duurt ca. 30min. Vermogen loopt dan van zo’n 2kW via 5kW terug naar 2kW.
Qua pompsnelheid gaat het je geen kw schelen maar Medium snelheid is prima en "full" is wat overkill, en het scheelt wat omgevingsgeluid.
Er zijn heel wat posts al geweest over hoe de warmtepomp zich gedraagt in bepaalde buitentemperaturen. Element springt aan bij te warm of te koud bijv. Ook de ecomode voor dhw gaat onder de 5 standaard uit (is te configureren)
Dank maar ik heb de luxe 4 relay versie gelukkig albommer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
Je kan prima een relais boardje op Ali kopen met 4 relais voor echt een paar euro. En deze op de zelfde modbus zetten als de Amber achter de modbus gateway.
En zo aan sturen via Home Assistant
De Amber heeft 2 standen voor bereiden tapwater. In de eco stand gaat de compressor niet hoger dan 61Hz en in de niet ecostand mag de compressor vol aan.hakro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:54:
[...]
De pompsnelheid staat inderdaad op maximaal. De 5kW staat ongeveer 10min aan. De hele run duurt ca. 30min. Vermogen loopt dan van zo’n 2kW via 5kW terug naar 2kW.
Je kunt de ecostand aan/uit zetten en er is een instelbare temperatuur waaronder de eco stand uitgaat.
In de handleiding staat een grafiek welke water temperatuur de Amber kan maken bij bepaalde buiten temperaturen. Niet te verwaren met de temperatuur in het boilervat.
Het kan dus zijn dat met de compressor niet de gewenste tempratuur gemaakt kan worden, omdat het te koud of warm buiten is.
Het element zal dan bijkomen om dat laatste setje te geven. Dit is normaal gedrag.
Iets wat hier op het forum al een tijdje bekend is,
Is jouw installatie door een installateur geleverd.
Had hij het wel even kunnen melden bij inbedrijfstelling/oplevering.
Wil je zomin mogelijk element bij hebben, dan je tapwater in de winter midden op de dag maken en zomers smorgens.
Een hogere pompsnelheid geeft bij mij niet meer lawaai bij tapwater maken.
Over die pompsnelheden kom ik nog wel een keer op terug. Een hoop mensen begrijpen niet wat de relatie is tussen pompsnelheid, debiet/flow, delta-t in VVW
[ Voor 8% gewijzigd door bommer op 08-01-2025 01:06 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik heb eerst geprobeerd om het geluid te verlagen door de geluidreducerende modus aan te zetten maar dat maakte geen verschil, hij bleef gewoon op 90 Hz draaien.
Voor nu heb ik de thermostaat maar even naar beneden gezet zodat hij weer uit is gegaan want het was echt niet te doen en ik heb nog wel wat slaap nodig.
Ik ben ook nog even snel naar buiten gegaan maar daar viel het geluid op zich nog wel wat mee. Ik heb het idee dat het niet echt door de ventilator komt.
Het roept wel wat vragen op:
1: heeft iemand enig idee of het normaal is dat er door het hele huis een brom te horen is als hij op maximaal vermogen draait?
2: is er een manier om te voorkomen dat hij meteen op maximaal vermogen gaat draaien? De aanvoer temperatuur staat volgens de stooklijn op 30 graden, dat hoeft (zelfs met dit koude weer) toch niet direct op vol vermogen?
3: nachtverlaging leek geen enkel effect te hebben. Zie ik daar nog iets over het hoofd?
Voor de volledigheid een samenvatting van de situatie:
- Amber 95
- met buffervat
- vvw beneden met 2 pomploze verdelers
- bovenverdieping radiatoren maar die staan dicht, niet nodig om boven te verwarmen
- volgens de stooklijn zou de aanvoertemperatuur met deze buiten temperatuur 30 graden moeten zijn
- nachtverlaging van 0.5 graden, waardoor hij al een flink aantal uur uit stond
- pompsnelheid staat op gemiddeld
Ik heb nog wel een issue met 1 van de vvw verdelers: we zijn er recent achter gekomen dat de installateur bij een van de verdelers de aanvoer en retour verkeerd om heeft aangesloten, dat komen ze binnenkort herstellen. Zou dit nog een probleem kunnen veroorzaken m.b.t geluidsoverlast?
Ik denk dat dit je probleem is.- nachtverlaging van 0.5 graden, waardoor hij al een flink aantal uur uit stond
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Voor nu is een oplossing om geluidsreductie aan te zetten 's nachts. Daarmee kan je instellen op welke stand (Hz, frequentie staat in handleiding) de Amber maximaal mag draaien. Desalniettemin hoort de Amber niet zo veel geluid te maken dat je er wakker van wordt! Stond je raam open of was het ook nog door een dicht raam heen? Waar staat je pompsnelheid op, misschien hoor je de leidingen i.p.v. warmtepomp?JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:25:
Ik werd zojuist wakker doordat de Amber aan ging en meteen op vol vermogen ging draaien. Nu ben ik een redelijk vaste slaper dus het zegt wel wat dat ik er toch wakker van ben geworden. Dit is echt voor het eerst dat ik merk dat hij zoveel geluid kan maken. Ik slaap op de tweede verdieping terwijl de Amber beneden, aan de andere kant van het huis staat. Door het hele huis was echt een harde brom te horen. Hij was niet bezig met een defrost. De temperatuur in de woonkamer was gezakt naar 18,5 en ik heb de thermostaat snachts op 19 staan, dus daarom ging hij aan.
Ik heb eerst geprobeerd om het geluid te verlagen door de geluidreducerende modus aan te zetten maar dat maakte geen verschil, hij bleef gewoon op 90 Hz draaien.
Voor nu heb ik de thermostaat maar even naar beneden gezet zodat hij weer uit is gegaan want het was echt niet te doen en ik heb nog wel wat slaap nodig.
Ik ben ook nog even snel naar buiten gegaan maar daar viel het geluid op zich nog wel wat mee. Ik heb het idee dat het niet echt door de ventilator komt.
1: heeft iemand enig idee of het normaal is dat er door het hele huis een brom te horen is als hij op maximaal vermogen draait?
2: is er een manier om te voorkomen dat hij meteen op maximaal vermogen gaat draaien? De aanvoer temperatuur staat volgens de stooklijn op 30 graden, dat hoeft (zelfs met dit koude weer) toch niet direct op vol vermogen?
3: nachtverlaging leek geen enkel effect te hebben. Zie ik daar nog iets over het hoofd?
- Amber 95
- met buffervat
- bovenverdieping radiatoren maar die staan dicht, niet nodig om boven te verwarmen
- volgens de stooklijn zou de aanvoertemperatuur met deze buiten temperatuur 30 graden moeten zijn
Ik heb nog wel een issue met 1 van de vvw verdelers: we zijn er recent achter gekomen dat de installateur bij een van de verdelers de aanvoer en retour verkeerd om heeft aangesloten, dat komen ze binnenkort herstellen. Zou dit nog een probleem kunnen veroorzaken m.b.t geluidsoverlast?
2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output
Hoe staat de Amber op z'n pootjes? Bij mij staat deze op een beugel aan de muur met rubber dempers, dit werkte bij mij beter dan die veren (de Amber is wat zwaar). Nu hoor ik niks op 90hz binnen.JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:25:
Ik werd zojuist wakker doordat de Amber aan ging en meteen op vol vermogen ging draaien. Nu ben ik een redelijk vaste slaper dus het zegt wel wat dat ik er toch wakker van ben geworden. Dit is echt voor het eerst dat ik merk dat hij zoveel geluid kan maken. Ik slaap op de tweede verdieping terwijl de Amber beneden, aan de andere kant van het huis staat. Door het hele huis was echt een harde brom te horen. Hij was niet bezig met een defrost. De temperatuur in de woonkamer was gezakt naar 18,5 en ik heb de thermostaat snachts op 19 staan, dus daarom ging hij aan.
- Amber 95
- met buffervat
Ook het leidingwerk van buiten naar binnen, is gebruik gemaakt van flexibel leidingwerk voor het stuk naar het huis of een solide buis?
Ik had vannacht toevallig de thermostaat wat lager gezet, nu is de wartempomp ook vol aan het bijwarmen.
Ik wist het al, maar nachtverlaging dus niet doen
Qua energie verbruikt zou enige nachtverlaging moeten werken natuurlijk, alleen laat de regeling van warmtepompen het nog niet goed toe om dan vervolgens "rustig" te gaan draaien en geen haast te maken. Kwestie van tijd tot er wel een werkzame thermostaat komt denk ik. Leuk te lezen dat er al mensen zijn die dat zelf uitvinden. Regeling is alles(nouja best veel), op welke manier je ook stookt.
Dat lijkt, na lezen forum, ook een voordeel van de Amber, meer mogelijk qua instellingen.
Overigens is juist nu in de ochtend de lucht koud, als het alleen over verbruik gaat en dus niet over energie prijzen, lijkt me in de ochtend knijpen tot de zon een beetje op is het verstandigste. Dat maakt qua ingevoerde lucht zomaar een verschil van 7 graden. Zeker bij helder weer!
Een vergelijking o.b.v. graaddagen is wel handig. En natuurlijk over langere tijd, aangezien zon instraling en wind heel veel doen. 20% kan zomaar afhankelijk van ligging huis, én locatie warmtepomp.
Er stond zeker geen raam open ofzo.crepsly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:02:
[...]
Voor nu is een oplossing om geluidsreductie aan te zetten 's nachts. Daarmee kan je instellen op welke stand (Hz, frequentie staat in handleiding) de Amber maximaal mag draaien. Desalniettemin hoort de Amber niet zo veel geluid te maken dat je er wakker van wordt! Stond je raam open of was het ook nog door een dicht raam heen? Waar staat je pompsnelheid op, misschien hoor je de leidingen i.p.v. warmtepomp?
De pompsnelheid staat op medium. Het was ook geen stromend/suizend geluid maar echte een brom wat door het hele huis goed te horen was (en wellicht bij de buren ook nog wel).
Het vreemde is dat hij inmiddels alweer een tijdje volle bak staat te draaien en nu hoor ik het niet.
Ik zal voorlopig in elk geval geen nachtverlaging meer doen (ook al was dat maar 0,5 graden) en ik ga gebruik maken van de geluidreducerende modus.
Hopenlijk komt het niet meer terug.
Bij mij ook herkenbaar (120). Vooral aan de achterkant is er meer brom van de compressor, op 90Hz bijna knetterend geweest.JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Er stond zeker geen raam open ofzo.
De pompsnelheid staat op medium. Het was ook geen stromend/suizend geluid maar echte een brom wat door het hele huis goed te horen was (en wellicht bij de buren ook nog wel).
Het vreemde is dat hij inmiddels alweer een tijdje volle bak staat te draaien en nu hoor ik het niet.
Ik heb daar wel eens een video van geplaatst.
Op een of andere manier is bij mij sinds de aansluiting van de Caleffi vorstbeveiliging het geluid daarvan enorm gereduceerd en is hij ook op lagere Hz minder hoorbaar.
Of het door de Caleffi komt, of door de complete verplaatsing van de Amber (die opzij werd geschoven tijdens werkzaamheden), of iets anders, weet ik niet.
De brom blijft echter, ook bij 55Hz, aan de achterkant hoorbaar binnen, hetzij wel heel zacht, dus niet storend. En het blijft een apparaat wat nou eenmaal werkt, dus prima.
Bij nachtverlaging is je vloer zo afgekoeld dat de Amber er langer over doet om setpoint (in jouw geval 30C) te halen, hij schakelt dan naar 90Hz om de 30C sneller te bereiken. Door je buffervat (parallel /mengend (heb ik hier ook)) duurt dat langer dan zonder buffervat, omdat de retour van de VVW de aanvoer van de Amber in evenwicht houdt/mengt en je Amber dus >30C moet stoken om de Tc op 30C te krijgen. Bij huidige temperaturen buiten, kan het dus best zijn dat de Amber dan richting 35C Tuo gaat, of bij afgekoelde vloer zelfs nog hoger.Ik zal voorlopig in elk geval geen nachtverlaging meer doen (ook al was dat maar 0,5 graden) en ik ga gebruik maken van de geluidreducerende modus.
Hopenlijk komt het niet meer terug.
Ik draai hier ook van 22-8u met een geluidsreductie modus op 55Hz. Hij doet er dan nog veel langer over om (bijv na Defrost) de setpoint weer te bereiken, maar je hebt in iedergeval geen storend geluid meer.
Nachtverlaging van Amber (Tc setpoint verlaging), heeft een ander effect, en kan, maar je huis zal minder snel warm blijven of zelfs afkoelen.
De max is 55Hz bij Eco aan, of heb jij een andere setting?bommer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:02:
[...]
De Amber heeft 2 standen voor bereiden tapwater. In de eco stand gaat de compressor niet hoger dan 61Hz en in de niet ecostand mag de compressor vol aan.
M3.09
Gek genoeg word in de handleiding bij M3.12 wel 61Hz genoemd als Eco waarde
Not sure, maar je kunt even kijken of de M3.03, 3.04 op de default waardes staan.hakro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Vandaag weer 5000W tijdens de legionella run. Instellingen doeltemperatuur 60C, tapwater temperatuur 55C, minimale tapwater temperatuur 42C.
Welke instelling staat er niet goed ??
1: nee niet normaal. zijn er Flexen toegepast? Of ligt de aanvoerleiding tegen een muur aan?JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:25:
2. Ja geen nachtverlaging toepassen. Als het hele systeem 20*C is, en hij moet naar 32*C gaan, dan gaat hij er alles aan doen om dit te halen (dus volgas).
3. jij hebt toch een parallelvat? Hoe staan je settings? Een afgaande pomp voorziet de woning van warmte uit het vat, toch?
Ja, comfort:). waarschijnlijk staan je debietmeters op 0l/min?JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:25:
[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 08-01-2025 13:33 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Hier draait ie ook op 61Hz op eco stand bij het maken van tapwater.Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:32:
[...]
De max is 55Hz bij Eco aan, of heb jij een andere setting?![]()
M3.09
Gek genoeg word in de handleiding bij M3.12 wel 61Hz genoemd als Eco waarde
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Interesting, is dit dan een wijziging geweest bij een software update? Ook de handleiding is niet consistent, zie vorige post met zowel de vermelding van 55Hz en 61Hz in menu 3Plexxodus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Hier draait ie ook op 61Hz op eco stand bij het maken van tapwater.
Hier zowel met tapwater als legionella in eco modus 55Hz, bij software 226.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 08-01-2025 14:20 ]
Laat je de temperatuur dan gewoon oplopen in je huis? Of geeft je thermostaat op een gegeven moment wel een stop?Whiskey48 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Buiten dat een warmtepomp veel zuiniger is in € dan gas, ook altijd leuk als de zon schijnt op je zonnepanelen (panelen op zuid) en je overdag je huis verwarmt op zonnestroom (ook in de winter).
Als het echt koud is heb je ook weinig bewolking overigens.
Als de zon een beetje schijnt, dan is, met de nog warme vloer van de ochtendrun, onze woonkamer zo van 20,5 naar 22C opgewarmd door de zon (gebeurde hier van 10 tot 13u, terwijl in diezelfde tijd geen warmtevraag was (want >20,5 en de legionella draaide).
Voordeel is wel dat de legionella (65C) grotendeels op de zon ging, al schommelde productie tussen 2 en 2,5kW en de legionella liep op van 2,2kW naar 2,9kW, dus vrijwel steeds net tekort en dus import nodig.
De thermostaat staat in de zitkamer waar de zon naar binnen schijnt (op het zuiden) De Amber stopt op de ingestelde temperatuur van de thermostaat.Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Laat je de temperatuur dan gewoon oplopen in je huis? Of geeft je thermostaat op een gegeven moment wel een stop?
Als de zon een beetje schijnt, dan is, met de nog warme vloer van de ochtendrun, onze woonkamer zo van 20,5 naar 22C opgewarmd door de zon (gebeurde hier van 10 tot 13u, terwijl in diezelfde tijd geen warmtevraag was (want >20,5 en de legionella draaide).
Voordeel is wel dat de legionella (65C) grotendeels op de zon ging, al schommelde productie tussen 2 en 2,5kW en de legionella liep op van 2,2kW naar 2,9kW, dus vrijwel steeds net tekort en dus import nodig.
Ik heb de thermostaat alleen verplaatst naar midden in het huis en deze naar 23 gezet.
Zodra de zon weg is koelt het weer snel af, van mij mag de vloer wel een beetje warmte opgeslagen hebben.
Dank voor je reactie!Stoker schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:32:
[...]
1: nee niet normaal. zijn er Flexen toegepast? Of ligt de aanvoerleiding tegen een muur aan?
2. Ja geen nachtverlaging toepassen. Als het hele systeem 20*C is, en hij moet naar 32*C gaan, dan gaat hij er alles aan doen om dit te halen (dus volgas).
3. jij hebt toch een parallelvat? Hoe staan je settings? Een afgaande pomp voorziet de woning van warmte uit het vat, toch?
[...]
Ja, comfort:). waarschijnlijk staan je debietmeters op 0l/min?
1: er zijn geen flexen toegepast en de aanvoerleiding ligt niet tegen een muur aan zover ik kan vinden.
Het harde brom geluid was ook alleen afgelopen nacht. Vanmorgen heeft hij een hele tijd opnieuw op vol vermogen gedraaid en was er niets meer te horen. Heel vreemd.
2: Ik zal dan voorlopig geen nachtverlaging meer doen. Ik dacht dat het nog steeds wel zin had, omdat hij dan minder draait gedurende de koude nacht en overdag heb je een betere COP. Maar dat is dan dus verkeerd gedacht.
3: volgens mij is het serieel.
De afvoer en de retour zitten beiden aangesloten op het buffervat, dus dan is het toch serieel (alles moet eerst door het buffervat voordat het in de vloer komt)?
Maar ik ben nog wel echt een noob dus ik kan het ook fout hebben, dus voor de zekerheid even een foto:
:strip_exif()/f/image/3eBuQ6TlALpamzjglW17JBIn.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke settings doel je precies op?
Het viel me wel op dat in het menu van de circulatiepomp de optie 'buffervat koelen/verwarmen' uit staat. Dat voelt ook niet echt logisch als je wel een buffervat hebt? Of heeft dat er niks mee te maken?
:strip_exif()/f/image/BryoAYqyBRRT1xBhfGPYbA9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt me ook wel op de vvw verdeler (niet degene die verkeerd om is aangesloten) de temperatuur vaak best een stuk hoger is dan de aanvoertemperatuur zoals die is ingesteld op de warmtepomp.
Is dat wel logisch te verklaren?
Bij degene die verkeerd is aangesloten staan de flowmeters inderdaad op 0. Dat was ook de reden dat ik er achter kwam dat ze die verkeerd om hebben aangesloten.
Excuus als ik misschien domme vragen stel. Ik probeer wel eerst zoveel mogelijk het forum te doorzoeken of ik het antwoord al kan vinden en heb er veel van geleerd, maar ik heb nog wel wat moeite om te doorgronden hoe het allemaal werkt. Zeker met een aantal koude dagen op rij, is het nu wel een mooi moment om de regeling/instellingen zoveel mogelijk te optimaliseren.
Aan de gebruikte inrichting, materialen, beugels en leidingwerk lijkt het er zeer sterk op dat je dezelfde leverancier als ik heb.JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:21:
[...]
De afvoer en de retour zitten beiden aangesloten op het buffervat, dus dan is het toch serieel (alles moet eerst door het buffervat voordat het in de vloer komt)?
Maar ik ben nog wel echt een noob dus ik kan het ook fout hebben, dus voor de zekerheid even een foto:
[Afbeelding]
Edit, even onderling contact, het is inderdaad dezelfde ....
a) je buffer is parallel, en dus mengend
b) de locatie en type plaatsing van je Tc sensor is belangrijk, kan zijn dat de Tc sensor te lage temperaturen meet en dat de daadwerkelijke watertemperatuur die je VVW in gaat dus hoger is. Die plaatsing moet eigenlijk IN het buffervat, maar ik kan niet zien of dat bij jou ook zo is. Bij mij hebben ze dat dus ook (nog steeds) niet goed gedaan. Je verschil tussen Tuo en Tc tijdens een lange run kun je wel zien. Ook kun je Tui zien in het menu. Bij deze inrichting met buffervat ligt Tui vrij gelijk aan Tc.
c) in de officiele handleiding inrichting bij deze manier van buffervat plaatsen hoort Tc sensor IN het buffervat en de Tv1 nabij de CV pomp. Dan kan de buffervat functie in de instelling aan. Als alleen Tc sensor is gemonteerd, mag die NIET aan.
[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 08-01-2025 17:25 ]
Ja. Dat laatste.JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 05:25:
- Amber 95
- met buffervat
Die flowregelaars kunnen gaan werken als een keerklep en gaan pendelen of vibreren.
Dat is denk ik dat bij bepaalde flow in een versterkend ritme komt.
Dank voor de tip. Heb het forum even terug gelezen en het is wel heel herkenbaar dat we dezelfde installateur hebben, die helaas ook bij mij dezelfde fouten heeft gemaakt.Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Aan de gebruikte inrichting, materialen, beugels en leidingwerk lijkt het er zeer sterk op dat je dezelfde leverancier als ik heb.
Edit, even onderling contact, het is inderdaad dezelfde ....
a) je buffer is parallel, en dus mengend
b) de locatie en type plaatsing van je Tc sensor is belangrijk, kan zijn dat de Tc sensor te lage temperaturen meet en dat de daadwerkelijke watertemperatuur die je VVW in gaat dus hoger is. Die plaatsing moet eigenlijk IN het buffervat, maar ik kan niet zien of dat bij jou ook zo is. Bij mij hebben ze dat dus ook (nog steeds) niet goed gedaan. Je verschil tussen Tuo en Tc tijdens een lange run kun je wel zien. Ook kun je Tui zien in het menu. Bij deze inrichting met buffervat ligt Tui vrij gelijk aan Tc.
c) in de officiele handleiding inrichting bij deze manier van buffervat plaatsen hoort Tc sensor IN het buffervat en de Tv1 nabij de CV pomp. Dan kan de buffervat functie in de instelling aan. Als alleen Tc sensor is gemonteerd, mag die NIET aan.
De Tc sensor zit niet in het buffervat maar zit met wat tape geplakt op de aanvoer.
:strip_exif()/f/image/ilZGkypmFXqDnUmtEAWJwrIy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer op de plek van de gele cirkel:
:strip_exif()/f/image/CSrq4hdFKhMtLPKv44DxbgtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga ze vragen of ze bij mij ook de sensor in het buffervat willen plaatsen, hopenlijk kan dat snel.
Ik las dat het bij jou al een stuk beter gaat sinds je de tc-sensor het dichtst bij de buffer hebt geplaatst.
Dat zou in mijn geval dus helemaal bovenin zijn, zo ongeveer bij de groene cirkel?
Last eerst die installateur de setup (sensor en verdele) in orde maken. Daarna de settings in de Amber. Je hebt een parallele opstelling voor zover ik dat kan opmaken uit je foto.JWPrutser schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:21:
[...]
Dank voor je reactie!
1: er zijn geen flexen toegepast en de aanvoerleiding ligt niet tegen een muur aan zover ik kan vinden.
Het harde brom geluid was ook alleen afgelopen nacht. Vanmorgen heeft hij een hele tijd opnieuw op vol vermogen gedraaid en was er niets meer te horen. Heel vreemd.
2: Ik zal dan voorlopig geen nachtverlaging meer doen. Ik dacht dat het nog steeds wel zin had, omdat hij dan minder draait gedurende de koude nacht en overdag heb je een betere COP. Maar dat is dan dus verkeerd gedacht.
[Afbeelding]
Welke settings doel je precies op?
Het viel me wel op dat in het menu van de circulatiepomp de optie 'buffervat koelen/verwarmen' uit staat. Dat voelt ook niet echt logisch als je wel een buffervat hebt? Of heeft dat er niks mee te maken?
[Afbeelding]
Het valt me ook wel op de vvw verdeler (niet degene die verkeerd om is aangesloten) de temperatuur vaak best een stuk hoger is dan de aanvoertemperatuur zoals die is ingesteld op de warmtepomp.
Is dat wel logisch te verklaren?
Bij degene die verkeerd is aangesloten staan de flowmeters inderdaad op 0. Dat was ook de reden dat ik er achter kwam dat ze die verkeerd om hebben aangesloten.
Excuus als ik misschien domme vragen stel. Ik probeer wel eerst zoveel mogelijk het forum te doorzoeken of ik het antwoord al kan vinden en heb er veel van geleerd, maar ik heb nog wel wat moeite om te doorgronden hoe het allemaal werkt. Zeker met een aantal koude dagen op rij, is het nu wel een mooi moment om de regeling/instellingen zoveel mogelijk te optimaliseren.
@Get!em , deze installateur heeft jou installatie een half jaar (?) terug geïnstalleerd en daarna heb jij m 10x terug gevraagd voor vorstbeveiligen, verkeerd geplaatste vat etc, is het een groot bedrijf, of is het een eenpitter die heel eigenwijs is?
(Misschien heb jij wel hele lekkere koffie;) )
Ik ben benieuwd of het verschil maakt zonder nachtverlaging!
Bedrijf met eigen “showroom” met opstellingen zonnepanelen, batterijen en warmtepompen. En ventilatie.Stoker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:54:
[...]
@Get!em , deze installateur heeft jou installatie een half jaar (?) terug geïnstalleerd en daarna heb jij m 10x terug gevraagd voor vorstbeveiligen, verkeerd geplaatste vat etc, is het een groot bedrijf, of is het een eenpitter die heel eigenwijs is?
(Misschien heb jij wel hele lekkere koffie;) )
Intake gedaan door een consultant, warmteverliesberekening gemaakt.
Installateur zijn meerdere experts met elk een vakgebied, van zonnepanelen, batterijen, loodgieterwerk en warmtepompen. En een aparte service monteur.
Klein/eenpitter is t niet, maar groot is t ook niet.
Volgens itho gecertificeerd (ook op itho website terug te vinden).
Maar wel typisch dat alle zelfde fouten en deze andere installatie terugkomen.
Er vallen mij een aantal dingen op.JWPrutser schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:23:
[...]
Dank voor de tip. Heb het forum even terug gelezen en het is wel heel herkenbaar dat we dezelfde installateur hebben, die helaas ook bij mij dezelfde fouten heeft gemaakt.
De Tc sensor zit niet in het buffervat maar zit met wat tape geplakt op de aanvoer.
[Afbeelding]
Ongeveer op de plek van de gele cirkel:
[Afbeelding]
Ik ga ze vragen of ze bij mij ook de sensor in het buffervat willen plaatsen, hopenlijk kan dat snel.
Ik las dat het bij jou al een stuk beter gaat sinds je de tc-sensor het dichtst bij de buffer hebt geplaatst.
Dat zou in mijn geval dus helemaal bovenin zijn, zo ongeveer bij de groene cirkel?
De installatie hangt op een plek waar je de meeste warmte verliest (zolder) en dan is er niets geisoleerd, zelfs de aanvoer in de goot niet.
Als je dan een sensor zo op het leiding werk plakt, dan zal die altijd te koud gaan aangeven.
Met een hoog verbruik als gevolg.
Verplaatsen zal zeker helpen,maar niet voldoende.
En kennelijk kunnen w-monteurs wel netjes buizen maken, maar elektra is lastig.
Dat ziet er erg rommelig en onprofessioneel uit.
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 09-01-2025 08:44 ]
/f/image/IPHVnWYHTKdz0ctvNExfTj19.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FSRcPWyejaO4gngRXL06g2NF.png?f=fotoalbum_large)
Ze zijn er in verschillende maten.
Zie dat de prijs niet goed te zien is maar ongeveer 4 euro, bij conrad.nl
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 09-01-2025 08:53 ]
Niet allemaal, het vat zit nu alleen in de retour van de cv:)Get!em schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:01:
[...]
Maar wel typisch dat alle zelfde fouten en deze andere installatie terugkomen.
Woning heb je soms iets minder te vertellen met de huidige diameter, maar het vat staat naast de aanvoerleiding, die had prima met 28mm gevoed kunnen worden.
Is een expansievat nog noodzakelijk? Die mis ik in de door @JWPrutser getoonde foto , er zit wel een druk-meter op de plek waar ik hem verwacht.Stoker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Niet allemaal, het vat zit nu alleen in de retour van de cv:)
Expansievat is idd. bij de Amber niet ingebouwd en dus nodig. Bij sommige Jappen is hij ingebouwd in de buitenunit.Get!em schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Is een expansievat nog noodzakelijk? Die mis ik in de door @JWPrutser getoonde foto , er zit wel een druk-meter op de plek waar ik hem verwacht.
Los expansievat heeft ook het voordeel dat de grootte aangepast kan worden aan de omvang van het systeem en dat je hem makkelijker kunt onderhouden dan dat hij aan de gevel of op het dak staat.
Hij is er wel, stond alleen net niet op de fotoGet!em schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Is een expansievat nog noodzakelijk? Die mis ik in de door @JWPrutser getoonde foto , er zit wel een druk-meter op de plek waar ik hem verwacht.
:strip_exif()/f/image/S0bIKDhVJYDXAoJWmlcEabDI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je feedback en tips!Stoker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Niet allemaal, het vat zit nu alleen in de retour van de cv:)
Zou dit dan wel nog steeds betekenen dat de tc-sensor in het buffervat geplaatst moet worden in plaats van op de aanvoer leiding?
Weet je ook basis van deze fotos zeker dat het vat nu alleen in de retour zit?
Ik dacht dat zowel de aanvoer als de retour van de cv via het buffervat lopen.
De aanvoer is die bovenste leiding, die naar de circulatiepomp gaat.
:strip_exif()/f/image/leGv1DmrgNZC4sDSF1KSqcVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Tc moet in buffervat, of zo dicht mogelijk daarop aan de vvw aanvoerzijde, dus waar je eerder je blauwe cirkel zette.JWPrutser schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Dank voor je feedback en tips!
Zou dit dan wel nog steeds betekenen dat de tc-sensor in het buffervat geplaatst moet worden in plaats van op de aanvoer leiding?
Die opmerking was naar mij gericht, bij mij was ook de retour van de SWW op de buffer aangesloten na eerste aanleg.....Weet je ook basis van deze fotos zeker dat het vat nu alleen in de retour zit?

Klopt helemaal. Jouw buffer zit parallel, en aanvoer/retour van vvw loopt via buffer (de twee rechter aansluitingen op buffer.. En aanvoer/retour amber loopt ook via buffer (linker aansluiting boven en verticaal onder).Ik dacht dat zowel de aanvoer als de retour van de cv via het buffervat lopen.
De aanvoer is die bovenste leiding, die naar de circulatiepomp gaat.
[Afbeelding]
Je hebt dus twee circuits, met elk een eigen Delta-T. Daar moet je dus rekening mee houden als mensen in dit topic hier praten over een Delta-T op de Amber of vloerverwarming, en die mensen hebben geen buffer.
Bij mensen zonder buffer is de Tuo - Tui de Delta-T van de VVW. Bij mensen met parallel buffer is dat de Delta-T van alleen het buffercircuit. Typische situatie is dus dat je een Delta-T van 4 hebt op het Amber-Buffer circuit en een Delta-T van 4 op de VVW circuit. De Delta-T tussen warmste (Tuo) en koudste (retour vloerverwarming) is dus opgeteld dan 8. Je Tc en Tui zitten in het midden daarvan, maar afhankelijk van snelheid waterpomp CV en waterpomp Amber, en ook afgifte vermogen VVW, kan de Delta-T van beide circuits groter of kleiner zijn.
Een workaround bij dit soort dingen kan wellicht zijn om de input fysiek permanent te sluiten en via modbus de enable aan/uit te sturen.bommer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:13:
[...]
Dat is idd alleen voor het enablen van de smartgrid instellingen.
Alle “relais” ingangen zijn niet via de modbus stuurbaar. Wat ook logisch is, je krijgt anders heel onvoorspelbare dingen.
Bijv. Ingang is nog fysiek door een contact gesloten, als je dan via modbus uitzet. Is het dus niet uit.
Dit zou alleen kunnen als de ingangen puls zouden zijn geweest.
In het geval van de smart grid contacten heb je dan alleen maar 1 van de 3 opties beschikbaar.
Dit moet ik nog een keer testen.
bommer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:17:
Er is iemand die heeft een heel goedkoope gateway gevonden/getest voor de integratie van ik geloof 23 euro op Amazon. Relais bordje van Ali er bij en voor 28 euro ben je klaar en kun je alles automatiseringen maken die je wilt
Info op mijn github in de discussions, zie voor link de TS
Desbetreffende: module wifi
https://amzn.eu/d/2K4lvfQ

Inmiddels een kleine week draaien hier, werkt prima. Had helaas geen ethernet bij de Amber liggen, dus gezocht naar een voordelige WiFi oplossing.
Ik had altijd al een V1 van de Leejow oplossing aan de andere Modbus hangen, maar lekker om nu wat meer controle op afstand te hebben.
Hier kan je allerlei Shelly componenten mee uitlezen en bedienen, en je kunt er een thermostaat op instellen. Via deze weg heb je dus een draadloze thermostaat ter beschikking. Hysterese is per tiende instelbaar, pendelpreventie zal even via de parameter in de Amber moeten.
Kies de bundel met losse bt thermometer om een nauwkeurige temperatuur te hebben zonder opwarming door het display. Kost ongeveer 120 bij een nl webshop, plus een relais indien je niet het interne relais wilt gebruiken (let op, kies een met potentiaalvrij contact).
Je kan ook een extra uitgang koppelen voor koeling, ik weet nog niet of je een koel en verwarmingsthermostaat functie parallel kunt instellen, en anders is dat 2x p/j een eenvoudige instelling aanpassen.
Het allerleukste is, via een bèta firmware van Shelly zelf kan je een Home Assistent dashboard draaien op dit display. Door even opzij te swipen kan je wisselen tussen default weergave met de thermostaat (voor de WAF) en je HA dashboard.
Op dit dashboard heb ik nu o.a. weergave van sww temperatuur, buitentemperatuur en een knop voor snel sww verwarmen.
Op deze manier heb je vrij laagdrempelig een betrouwbare thermostaat met wat smart functies, en kan je op het gemak later uitbreiden met een modbus module en Home Assistent om andere data uit de warmtepomp uit te lezen.
Overigens draai ik inmiddels al 15 maanden volledig WAR zonder thermostaat. Zeker nu werkt dit perfect, in voor en najaar wordt het nog wel eens te warm door zoninval. En ga ik dus toch maar een thermostaatachtig iets instellen (via HA). Ik denk door de Shelly temp en uitgang in HA uit te lezen en afhankelijk daarvan een stooklijnverschuiving naar de Amber te sturen, soort WAR+ regeling.
https://www.shelly.com/de/products/Shelly-Wall-display-White
[ Voor 12% gewijzigd door markietjuh op 09-01-2025 15:56 ]
En voor wie dat te klein is, komt er ook een grotere versie aan: nieuws: Shelly introduceert Wall Display X2-smarthomescherm met groter 6,95"-...markietjuh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:37:
Nog een leuke suggestie voor de thermostaat discussie: ik heb hier nu een Shelly Wall Display aan de muur hangen.
Hier kan je allerlei Shelly componenten mee uitlezen en bedienen, en je kunt er een thermostaat op instellen. Via deze weg heb je dus een draadloze thermostaat ter beschikking. Hysterese is per tiende instelbaar, pendelpreventie zal even via de parameter in de Amber moeten.
Kies de bundel met losse bt thermometer om een nauwkeurige temperatuur te hebben zonder opwarming door het display. Kost ongeveer 120 bij een nl webshop, plus een relais indien je niet het interne relais wilt gebruiken (let op, kies een met potentiaalvrij contact).
Je kan ook een extra uitgang koppelen voor koeling, ik weet nog niet of je een koel en verwarmingsthermostaat functie parallel kunt instellen, en anders is dat 2x p/j een eenvoudige instelling aanpassen.
Het allerleukste is, via een bèta firmware van Shelly zelf kan je een Home Assistent dashboard draaien op dit display. Door even opzij te swipen kan je wisselen tussen default weergave met de thermostaat (voor de WAF) en je HA dashboard.
Op dit dashboard heb ik nu o.a. weergave van sww temperatuur, buitentemperatuur en een knop voor snel sww verwarmen.
Op deze manier heb je vrij laagdrempelig een betrouwbare thermostaat met wat smart functies, en kan je op het gemak later uitbreiden met een modbus module en Home Assistent om andere data uit de warmtepomp uit te lezen.
Overigens draai ik inmiddels al 15 maanden volledig WAR zonder thermostaat. Zeker nu werkt dit perfect, in voor en najaar wordt het nog wel eens te warm door zoninval. En ga ik dus toch maar een thermostaatachtig iets instellen (via HA).
https://www.shelly.com/de/products/Shelly-Wall-display-White
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
fsfikke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:47:
[...]
En voor wie dat te klein is, komt er ook een grotere versie aan: nieuws: Shelly introduceert Wall Display X2-smarthomescherm met groter 6,95"-...
:strip_exif()/f/image/ElNqfYpzrQJMArOmJ6dwFvrC.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwHdqP9ddXDEmjvMMS4Ex5Lt.jpg?f=user_large)
https://www.alibaba.com/p...mation_1600390381556.html
Leuk! Ik had eerst zo'n kleine van Sonoff, maar zo'n scherm is zo klein, daar kan je niks mee.
Ik heb zelf een 8inch android muur tablet gekocht (meer voor hotels of vergaderruimtes bedoeld, maar perfect voor Homey / Home Assistant).
Niet zo lomp als een tablet aan de muur, past gewoon in een muur socket (stroom via 240V of POE).
Voor EUR 129 thuisbezorgd (incl BTW en gratis shipping op je eerste order), werkt perfect out of the box.
[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 09-01-2025 16:08 ]
Vandaag heeft hij bijna de hele dag gedraaid op zo'n 1500 watt.Stoker schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:54:
[...]
Ik ben benieuwd of het verschil maakt zonder nachtverlaging!
Hij heeft niet lang op 36hz gedraaid, ook niet als hij al (vrij ruim) boven setpoint zit:
:strip_exif()/f/image/bmzexnTpUG1Mwd3vZ5rXQT0o.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me wel af of wel/geen nachtverlaging zoveel verschil gaat maken. Inmiddels is de woonkamer op temperatuur (geholpen door de zonnige middag) en valt de warmtevraag dus weg. Ik vermoed dat het dan ergens vannacht weer is afgekoeld en dan gaat hij dus in eerste instantie weer op vol vermogen draaien en duurt het weer zo lang voordat de vloer op temperatuur is.
Het valt me ook op dat de tc temperatuur meteen enorm terugvalt zodra er geen warmtevraag meer is, maar dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat de sensor op de verkeerde plek zit.
Maar ik heb inmiddels bevestiging dat ze het volgende week allemaal komen herstellen, hopenlijk komt het dus snel goed!
[ Voor 11% gewijzigd door JWPrutser op 09-01-2025 21:14 ]
Laat maar weten als de installatie aangepast is, helpen wij je wel verder
Best triest dat het niet in een keer goed geinstalleerd wordt.Maar ik heb inmiddels bevestiging dat ze het volgende week allemaal komen herstellen, hopenlijk komt het dus snel goed!
Daar zit je toch niet op te wachten , weer vrij nemen voor zo,n prutser
Krijg je je uren ook betaald?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
De tapwater instelling staat al op eco en de legionella run start om 14:00 elke dinsdag. Ik kan de pompsnelheid eens op gemiddeld zetten en kijken of het element dan niet bijkomt.bommer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:02:
[...]
De Amber heeft 2 standen voor bereiden tapwater. In de eco stand gaat de compressor niet hoger dan 61Hz en in de niet ecostand mag de compressor vol aan.
Je kunt de ecostand aan/uit zetten en er is een instelbare temperatuur waaronder de eco stand uitgaat.
In de handleiding staat een grafiek welke water temperatuur de Amber kan maken bij bepaalde buiten temperaturen. Niet te verwaren met de temperatuur in het boilervat.
Het kan dus zijn dat met de compressor niet de gewenste tempratuur gemaakt kan worden, omdat het te koud of warm buiten is.
Het element zal dan bijkomen om dat laatste setje te geven. Dit is normaal gedrag.
Iets wat hier op het forum al een tijdje bekend is,
Is jouw installatie door een installateur geleverd.
Had hij het wel even kunnen melden bij inbedrijfstelling/oplevering.
Wil je zomin mogelijk element bij hebben, dan je tapwater in de winter midden op de dag maken en zomers smorgens.
Een hogere pompsnelheid geeft bij mij niet meer lawaai bij tapwater maken.
Over die pompsnelheden kom ik nog wel een keer op terug. Een hoop mensen begrijpen niet wat de relatie is tussen pompsnelheid, debiet/flow, delta-t in VVW
Legionella op zondag overdag = daltarief?hakro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:50:
[...]
De tapwater instelling staat al op eco en de legionella run start om 14:00 elke dinsdag. Ik kan de pompsnelheid eens op gemiddeld zetten en kijken of het element dan niet bijkomt.
Werkt helaas niet met een dynamisch contract 😉tonwes99 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Legionella op zondag overdag = daltarief?
Een legionella run heeft meer warmte nodig. De warmte die alleen op de compressor gemaakt kan worden is afhankelijk van de buitentemperatuur. Zie ook de grafiek (letop is voor versie 2.29!)hakro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:50:
[...]
De tapwater instelling staat al op eco en de legionella run start om 14:00 elke dinsdag. Ik kan de pompsnelheid eens op gemiddeld zetten en kijken of het element dan niet bijkomt.
/f/image/7BYesHSuabRQ8Ew6hlOzW7Ji.png?f=fotoalbum_large)
de ruimte waarin de met de compressor 70 graden gehaald kan worden is in versie 2.26 minder.
Temperatuur TUO is uittrede temperatuur niet de tapwater temperatuur.
[ Voor 8% gewijzigd door bommer op 10-01-2025 11:33 ]
Ook dan zijn prijzen op zondag lager dan op dinsdag. Maar als je op dinsdag sport, dan is dinsdag een prima keuze.hakro schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Werkt helaas niet met een dynamisch contract 😉
https://www.robbshop.nl/shelly-3em-wifi-energiemeter
Of je daarmee ook de waardes per fase kunt meten weet ik niet. Tevens is dit een ouder model dat op Shelly hun eigen website ook niet meer te vinden is volgens mij. De nieuwe is de Shelly pro 3EM (op diverse websites ook goedkoper te vinden).Plexxodus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
In de categorie minder losse zooi in de Amber proppen. Volgens mij kan je met deze enkele energiemeter beide fases (wp en buh) monitoren toch?
Wat betreft het 'minder losse zooi in de Amber proppen';
De stroomvoorziening van de Amber gaat normaliter niet door de binnenunit, dus daar kan je deze meter niet plaatsen. De groepenkast lijkt mij een betere plek.
Zelf heb ik ervoor gekozen om MID gecertificeerde meters van Eastron te gebruiken. Die zijn weer uit te lezen via Modbus.
Eventueel kan je ook 2x de Home Wizzard versie gebruiken, die ondersteund ook wifi.
[ Voor 4% gewijzigd door -JB- op 10-01-2025 13:26 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Gaat ook niet in de binnenunit maar in de buitenunit. Zie dit als een alternatief voor de goedkope Tuya opties die @Carboy54 in z'n Amber heeft zitten.-JB- schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:24:
[...]
Of je daarmee ook de waardes per fase kunt meten weet ik niet. Tevens is dit een ouder model dat op Shelly hun eigen website ook niet meer te vinden is volgens mij. De nieuwe is de Shelly pro 3EM (op diverse websites ook goedkoper te vinden).
Wat betreft het 'minder losse zooi in de Amber proppen';
De stroomvoorziening van de Amber gaat normaliter niet door de binnenunit, dus daar kan je deze meter niet plaatsen. De groepenkast lijkt mij een betere plek.
Zelf heb ik ervoor gekozen om MID gecertificeerde meters van Eastron te gebruiken. Die zijn weer uit te lezen via Modbus.
Eventueel kan je ook 2x de Home Wizzard versie gebruiken, die ondersteund ook wifi.
Voordeel van de Shelly is dat deze volledig lokaal te gebruiken is, dus geen Chinese meekijkers
De nieuwe Shelly had ik ook al gezien, maar toch nog een flinke klap duurder, zo ook de homewizard optie.
Een eastron energie meter op modbus rtu is lokaal en niet via ip benaderbaar.Plexxodus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:29:
[...]
Gaat ook niet in de binnenunit maar in de buitenunit. Zie dit als een alternatief voor de goedkope Tuya opties die @Carboy54 in z'n Amber heeft zitten.
Voordeel van de Shelly is dat deze volledig lokaal te gebruiken is, dus geen Chinese meekijkers
De nieuwe Shelly had ik ook al gezien, maar toch nog een flinke klap duurder, zo ook de homewizard optie.
Dus ook geen Chineese of Amerikaanse (die zijn net zo erg) pottekijkers
Idd wel wat duurder, maar for the long run zeker de extra bucks dubbel en dwars waard!
Maar daar is dan een extra gateway voor nodig om uit te kunnen lezen, toch?bommer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:50:
[...]
Een eastron energie meter op modbus rtu is lokaal en niet via ip benaderbaar.
Dus ook geen Chineese of Amerikaanse (die zijn net zo erg) pottekijkers
Ach China mag van mij gerust weten wat mijn Ambertje gebruikt hoor voor 14 euro. 🤗 De pomp uit zetten kunnen ze niet en mits voldoende wifi dekking in de buurt van de buitenunit werkt het perfect.Plexxodus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:29:
[...]
Gaat ook niet in de binnenunit maar in de buitenunit. Zie dit als een alternatief voor de goedkope Tuya opties die @Carboy54 in z'n Amber heeft zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 10-01-2025 17:53 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja of een speciale usb omzetter.Plexxodus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:13:
[...]
Maar daar is dan een extra gateway voor nodig om uit te kunnen lezen, toch?
Als je al een gateway hebt voor de HA intergratie kan je gewoon in de zelfde zetten. Tot maximaal 32 devices in 1 lijn.
Mits knappe kabel gebruikt en aan beide zijde afsloten met 120ohm weerstand kan je kabel 1200m lang zijn.
Neem je nog een modbus tempsensor mee in de lijn, heb je ook geen thermostaat meer nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door bommer op 10-01-2025 18:18 ]
3 fase van die homewizard hier, lokaal via IP uit te lezen in Homeassistant-JB- schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:24:
[...]
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Volgens de monteur maar die kon geen concrete uitspraken doen komt er toch wel een module voor de Amber waarop deze op afstand uit te lezen is en eventueel zelfs ota updates gaat krijgen.
Hier al meer bekend over in dit forum ?
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ik heb hem gewoon in de meterkast hangen. Kan ook.Carboy54 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:52:
[...]
Ach China mag van mij gerust weten wat mijn Ambertje gebruikt hoor voor 14 euro. 🤗 De pomp uit zetten kunnen ze niet en mits voldoende wifi dekking in de buurt van de buitenunit werkt het perfect.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Plexxodus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Hier draait ie ook op 61Hz op eco stand bij het maken van tapwater.
/f/image/J3lR3oR5VKZVsL9Es1eGap6q.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gaat hij bij mij gewoon naar 90hz in eco modus om warm sanitair water te maken in ECO modus als het koud is? (zonder BUH)
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ahhhh, vandaar. ThxImpossibl3 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
@Whiskey48 wat is je minimale buiten temperatuur om in ECO te draaien. Bj mij staat die op negeren van ECO als het buiten onder de 4 graden is volgens mij.
Onder die ingestelde temperatuur en je kan de functie ook aan/uit zetten.Impossibl3 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
@Whiskey48 wat is je minimale buiten temperatuur om in ECO te draaien. Bj mij staat die op negeren van ECO als het buiten onder de 4 graden is volgens mij.
Wat wel opvalt is de resonantie van de compressor in huis. De amber staat op 20cm van de gevel op de grond, voorzien van spirobuizen en binnen is het gebrom goed hoorbaar. De leidingen lopen via de kruipruimte, het lijkt echt door de muur te komen. Hetzelfde geluid is buiten om de hoek van het huis ook goed hoorbaar.
Een optie is de unit buiten voorzien van geluidsisolatie, wat is jullie advies hierin en/of is er een betere oplossing?
Het verbruik kan je weinig aan veranderen , het is gewoon hard werken bij een buitentemperatuur van - 3Ronaldwest schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:
Met deze temperaturen draait de wp (amber 95) bijna de hele dag rond de 67hz met een vvw van 70m2, aanvoer 32 graden, retour 28, open verdeler, leidingen 28mm, geen buffervat. Ik had dit graag lager gezien, maar kennelijk is dit het maximaal haalbare in onze situatie?
Wat wel opvalt is de resonantie van de compressor in huis. De amber staat op 20cm van de gevel op de grond, voorzien van spirobuizen en binnen is het gebrom goed hoorbaar. De leidingen lopen via de kruipruimte, het lijkt echt door de muur te komen. Hetzelfde geluid is buiten om de hoek van het huis ook goed hoorbaar.
Een optie is de unit buiten voorzien van geluidsisolatie, wat is jullie advies hierin en/of is er een betere oplossing?
Bovendien gaat er veel energie in het defrosten zitten.
En geluidsoverdracht gaat vaak omdat de leidingen de muur raken in een doorvoer.
Ik heb even een uitstapje gemaakt naar een ander merk die defrost op vraag /behoefte. Maar wat ik zie is dat het soms 1x in de 5u een defrost is, maar de aanloop wordt de warmtepomp wel veel onrustiger en luidruchtiger.
Optimaal zou het ergens tussenin liggen!
Ik heb twee keer 1 fase KwH meter van homewizard. Het nadeel van 3 fase is dat de totale kwh niet wordt bijgehouden per fase. Werkt prima, mijn element is nog niet aan geweest deze winter (hij doet het niet)Get!em schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:27:
[...]
3 fase van die homewizard hier, lokaal via IP uit te lezen in Homeassistant
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Heb nou toch eens een vraag over de Amber in hybride functie...
Heb 'm sinds 10/10/2023 in gebruik, werkt keigoed (afkloppen 😉), maar ik vroeg me wat af. De E-prijzen zijn op dit moment best hoog en ook om het uit te proberen (want vlgs mij is het nog niet eerder gebeurd/nodig geweest dat de ketel bij kwam) wilde ik gisterenavond de Amber eens uitzetten om te zien wat de 'gewone' ketel (Intergas Xtreme 30) zou doen aan gasverbruik.
Dus zo gezegd, zo gedaan... Amber uitgezet op het bedieningsscherm en afwachten. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zo, de ketel ging - hoewel de thermostaat (Nest) vragend stond - niet aan.
Hoe doe je dit wél goed?
Want ik zou ook wel weer eens het keteltje een dag of wat willen laten branden, zodat ik weet dat die het ook nog goed doet.
Alvast bedankt voor de tips 👍
[ Voor 5% gewijzigd door Nealz op 11-01-2025 12:19 ]
Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023
Dat hoef je toch niet te testen, maar kun je toch gewoon uitrekenen?Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:15:
Hallo Tweakers,
Heb nou toch eens een vraag over de Amber in hybride functie...
Heb 'm sinds 10/10/2023 in gebruik, werkt keigoed (afkloppen 😉), maar ik vroeg me wat af. De E-prijzen zijn op dit moment best hoog en ook om het uit te proberen wilde ik gisterenavond de Amber eens uitzetten om te zien wat de 'gewone' ketel (Intergas Xtreme 30) zou doen aan gasverbruik.
Als het goed is weet je wat de netto COP van je WP is.
Stel die is slechts 3.5 met dit weer.
Stel je huis heeft op een dag 100 kWh aan warmte nodig.
Met de WP heb je daarvoor dus 100 / 3.5 = 28.5 kWh aan elektriciteit voor nodig.
Met een prijs van 30 ct/kWh (geen idee wat jij betaalt) kost dat dus € 8.57.
Op gas haalt je ketel misschien 8 kWh uit een kuub.
Je hebt dus 100 kWh / 8 kWh/m³ = 12.5 kuub gas nodig.
Bij een prijs van € 1.30 per kuub (geen idee wat er in jouw contract staat) kost je dat dus € 16.25.
Ik schat dus dat de warmtepomp de helft goedkoper is, ook bij dit mistige weer. Maar het hangt uiteraard wel van jouw energietarieven af.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar praktijk is toch net anders dan theorie...
Ik wil de ketel eens laten werken ipv de Amber, maar met uitzetten van de Amber gebeurt er niets (als in overschakelen naar de ketel)...
Als het goed is is je thermostaat in dit geval de nest ook helemaal niet aangesloten aan je cv.Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:26:
Hey Andrehj, klopt dat je het kunt uitrekenen en dank je voor het voorbeeld.
Maar praktijk is toch net anders dan theorie...
Ik wil de ketel eens laten werken ipv de Amber, maar met uitzetten van de Amber gebeurt er niets (als in overschakelen naar de ketel)...
Bij mij zit mijn anna enkel aan de wp en schakelt mijn cv dus nooit aan als de Amber uitgaat. Want hij krijgt geen signaal dat hij moet verwarmen.
Tegenlijk op dezelfde fase kan met de 3em kan niet. Tijdje geleden naar gekeken maar weet even niet meer zeker waarom. Heb hem vrij snel weer op marktplaats gezet.Plexxodus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:51:
In de categorie minder losse zooi in de Amber proppen. Volgens mij kan je met deze enkele energiemeter beide fases (wp en buh) monitoren toch?
Ik heb zelf een Shelly mini. Let er wel op dat de monitoring via de standaard app vrij beperkt is. Voor meer gedetailleerde overzichten zit je al snel vast aan de premium versie met een abonnement. HomeWizard lijkt een alternatief, maar ook daar betaal je uiteindelijk als je meer inzicht wilt via hun Energy+ abonnement.
:strip_exif()/f/image/ZCzjHA1CfTX3HireHFKOZ9h1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zowel Shelly als Home Wizzard zijn uitstekend uit te lezen met Home Assistant of andere software.psycho-realm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:08:
[...]
Ik heb zelf een Shelly mini. Let er wel op dat de monitoring via de standaard app vrij beperkt is. Voor meer gedetailleerde overzichten zit je al snel vast aan de premium versie met een abonnement. HomeWizard lijkt een alternatief, maar ook daar betaal je uiteindelijk als je meer inzicht wilt via hun Energy+ abonnement.
[Afbeelding]
Als je het opslaan van de data en het maken van grafiekjes op een externe server wil laten doen, dan hebben gratis oplossingen vaak hun beperkingen.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
@shadylog klopt, tegen dat manco loop ik dus aan, de 3 fase kwh meter geeft dus wel het vermogen (power) per fase, maar niet de kwh (energy).shadylog schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:56:
[...]
Ik heb twee keer 1 fase KwH meter van homewizard. Het nadeel van 3 fase is dat de totale kwh niet wordt bijgehouden per fase. Werkt prima, mijn element is nog niet aan geweest deze winter (hij doet het niet)
Ik probeer dit nu via de integral helper om te zetten van power naar energy zodat je deze kan toevoegen in HA.
@bommer Klopt het dat het zo werkt? Als dat zo werkt kun je weer via een utilitymeter de sensor gebruiken voor een daily energy meter
[ Voor 7% gewijzigd door isalenedean op 11-01-2025 14:18 ]
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
D'r zit bij ons boven bij de CV-ketel toch wél zo'n communicatie-kastje tussen, zorgt dat dan niet voor die omschakeling?camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:51:
[...]
Als het goed is is je thermostaat in dit geval de nest ook helemaal niet aangesloten aan je cv.
Bij mij zit mijn anna enkel aan de wp en schakelt mijn cv dus nooit aan als de Amber uitgaat. Want hij krijgt geen signaal dat hij moet verwarmen.
:strip_exif()/f/image/ytUZaD93FYzAfIdo6BAWuRpr.jpg?f=fotoalbum_large)
Homewizard geeft gratis lokale api, die bijv met Homeassistant uitgelezen kan worden voor details.psycho-realm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:08:
[...]
Tegenlijk op dezelfde fase kan met de 3em kan niet. Tijdje geleden naar gekeken maar weet even niet meer zeker waarom. Heb hem vrij snel weer op marktplaats gezet.
[Afbeelding]
Shelly ook vziw.
Beter nog, Homeassistant met de utility meter + tariffs kun je op basis van module leejoow of bommer een daily per status van maken:isalenedean schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:15:
[...]
@shadylog klopt, tegen dat manco loop ik dus aan, de 3 fase kwh meter geeft dus wel het vermogen (power) per fase, maar niet de kwh (energy).
Ik probeer dit nu via de integral helper om te zetten van power naar energy zodat je deze kan toevoegen in HA.
@bommer Klopt het dat het zo werkt? Als dat zo werkt kun je weer via een utilitymeter de sensor gebruiken voor een daily energy meter
Heating, sww, cooling, stand-by. Gebruikmakend van de 3 de _in_progress status op de module.
klopt helemaal. Ik filter ook destand van de Amber. Dan kun je ook totalen maken voor verwarmen/koelen ectisalenedean schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:15:
[...]
@shadylog klopt, tegen dat manco loop ik dus aan, de 3 fase kwh meter geeft dus wel het vermogen (power) per fase, maar niet de kwh (energy).
/f/image/SNnGogt8GNyYuTIIVBVYAgxi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door bommer op 11-01-2025 15:13 ]
Hangt er bij de Amber een zelfde kastje?Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:48:
[...]
D'r zit bij ons boven bij de CV-ketel toch wél zo'n communicatie-kastje tussen, zorgt dat dan niet voor die omschakeling?
[Afbeelding]
Ik denk dat ie het signaal doorgeeft. Dat is de meest linker aansluiting in de binnen unit.
Als je die sluit (draadbrug) dan gaat de ketel aan als het goed is. Let op geen controle op de temperatuur.
Klopt, het gaat ook niet om dezelfde fase maar om 2 verschillende en dat zou deze wel moeten kunnen (3 fases zelfs). En uitlezen gaat lokaal via Homey, dus geen extra abbo nodig.psycho-realm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:08:
[...]
Tegenlijk op dezelfde fase kan met de 3em kan niet. Tijdje geleden naar gekeken maar weet even niet meer zeker waarom. Heb hem vrij snel weer op marktplaats gezet.
Kwa installatie buitenunit zit ik nu te denken om op het platte dak van de bovenverdieping, dus zeg 5m hoog. Ik heb daar een doorvoer van de CV die ik voor de leidingen zou kunnen gebruiken. Gaat via een soort leidingen schacht binnenshuis van circa 30x50 vertikaal naar het ketelhok met verdeler vvw en warm water aansluitingen.
Voor op de grond plaatsing zou ik buitenleidingen (of via kruipruimte) krijgen van ongeveer 8m-10m schat ik.
Zou het dak beter zijn of is dit nadelig (opvoerhoogtes en zo) voor resultaten in vergelijking met plaatsing op de grond?
Ik denk dat het prefentief defrosten stiekum wel veel energie kostStoker schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:36:
Niet perse dat het veel energie kost, maar omdat de Amber preventief defrost, ben je ca. 1/6e van een uur kwijt die hij ook had kunnen verwarmen.
Ik heb even een uitstapje gemaakt naar een ander merk die defrost op vraag /behoefte. Maar wat ik zie is dat het soms 1x in de 5u een defrost is, maar de aanloop wordt de warmtepomp wel veel onrustiger en luidruchtiger.
Optimaal zou het ergens tussenin liggen!
Kijk maar eens naar de pieken.
:strip_exif()/f/image/MYvKc8MwipCE0uscifoNff2v.jpg?f=fotoalbum_large)
Of dat echt nodig is ? , zo af en toe bekijk ik eens de buitenunit om te zien of deze ijsvrij wordt , dat gaat goed.
Ik zie wel dat na een defrost de watertemp 10 a 12 gr gezakt is , en dan moet de Amber weer vol op 90 Hz omdat te corrigeren.
Als dat puur naar behoefte zou gebeuren scheelt dat zeker energie .
Welk merk pomp had je bekeken die dat beter doet ?
Of ligt het gevoelig om die te noemen ?
😉
Zelf zou ik kiezen voor plaatsing op de grondTWKterry schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:16:
Ik ben ook aan het rondkijken voor een Amber WP.
Kwa installatie buitenunit zit ik nu te denken om op het platte dak van de bovenverdieping, dus zeg 5m hoog. Ik heb daar een doorvoer van de CV die ik voor de leidingen zou kunnen gebruiken. Gaat via een soort leidingen schacht binnenshuis van circa 30x50 vertikaal naar het ketelhok met verdeler vvw en warm water aansluitingen.
Voor op de grond plaatsing zou ik buitenleidingen (of via kruipruimte) krijgen van ongeveer 8m-10m schat ik.
Zou het dak beter zijn of is dit nadelig (opvoerhoogtes en zo) voor resultaten in vergelijking met plaatsing op de grond?
Puur om dat het makkelijker is deze te kontroleren .
En een lengte van 10 mtr naar een verdeler zal wel lukken , de cirkulatiepomp heeft power genoeg.
En het zou mij ook niet verbazen dat het geluid van de Amber op enige hoogte verder draagt dan op de grond.
Nee, bij de Amber hangt niks....bommer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Hangt er bij de Amber een zelfde kastje?
Ik denk dat ie het signaal doorgeeft. Dat is de meest linker aansluiting in de binnen unit.
Als je die sluit (draadbrug) dan gaat de ketel aan als het goed is. Let op geen controle op de temperatuur.
Maar dus zoals ik het nu lees is de CV-ketel enkel echt een noodgreep (want geen sturing). Dat zou toch ook anders moeten kunnen... Iemand ooit geëxperimenteerd?
Dat kan zkr anders, je kan ook met een open verdeler of buffervat werken, waar meerdere verwarming toestellen hun warmte aan afgeven.Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Nee, bij de Amber hangt niks....
Maar dus zoals ik het nu lees is de CV-ketel enkel echt een noodgreep (want geen sturing). Dat zou toch ook anders moeten kunnen... Iemand ooit geëxperimenteerd?
Of dat heel zinvol is in een installatie in een woning, is een andere vraag
Ja oké, kost meer energie dan wanneer hij door kan draaiien, maar als er geen ijs is, dan valt de temperatuursval ook mee.Jan2023 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Ik denk dat het prefentief defrosten stiekum wel veel energie kost
Kijk maar eens naar de pieken.
[Afbeelding]
Of dat echt nodig is ? , zo af en toe bekijk ik eens de buitenunit om te zien of deze ijsvrij wordt , dat gaat goed.
Ik zie wel dat na een defrost de watertemp 10 a 12 gr gezakt is , en dan moet de Amber weer vol op 90 Hz omdat te corrigeren.
Als dat puur naar behoefte zou gebeuren scheelt dat zeker energie .
Welk merk pomp had je bekeken die dat beter doet ?
Of ligt het gevoelig om die te noemen ?
😉
Ik heb nu een Sparrow draaien om daar ook gevoel bij te krijgen. als die gaat defrosten, dan is hij meer dan een half uur bezig en zakt de vloerverwarmingstemperatuur dus ook, ook de ventilator staat op hoog tempo te knallen.
Nu weer terug naar de Amber waar dit topic om draait
Pff , een half uur voor een defrost , bizar.Stoker schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:27:
[...]
Ja oké, kost meer energie dan wanneer hij door kan draaiien, maar als er geen ijs is, dan valt de temperatuursval ook mee.
Ik heb nu een Sparrow draaien om daar ook gevoel bij te krijgen. als die gaat defrosten, dan is hij meer dan een half uur bezig en zakt de vloerverwarmingstemperatuur dus ook, ook de ventilator staat op hoog tempo te knallen.mooie is dat er gesprekken zijn geweest met Weheat en dat er aan gewerkt wordt.
Nu weer terug naar de Amber waar dit topic om draait
Nu maar weer naar de Amber.
Ja half uur, of soms langer is echt te agressief na mijn idee. Het is een weegschaal, je moet een balans vinden tussen preventief- en adaptieve defrost. Persoonlijk zou ik een schuifje of vooringestelde defrost algoritme willen selecteren die als gebruiker het beste bij jou situatie past.Jan2023 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Pff , een half uur voor een defrost , bizar.
1 agressief/adeptief; maakt niet uit, zo hoog mogelijke Cop
2 iets er tussen
3 ..
4 preventief 1x per uur
Zeker niet onnodig 🤗BertKlkmn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:36:
Defrost om het uur vandaag![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat maakt niet veel uit. Wel mogelijk geluid via houten dak constructies.TWKterry schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:16:
Ik ben ook aan het rondkijken voor een Amber WP.
Het dak is beton platen met isolatie en dakleer dus geen houten constructie. Er is zelfs een opstaande rand van 30cm die ook nog als blokkade werkt. Verderop staan een tiental nieuwbouw huizen met de unit halverwege het schuine dak, dat is nog erger dan kwa geluid. Dichtstbijzijnde erf grens is haaks zo’n 6m maar dat is boven een garage en blinde muur, eerste open ruimte is bijna 10m denk ik. Op de grond zou dit slechts 4m zijn tot erf grens in de tuin (betonnen schutting).
Jan2023
Inderdaad iets minder toegankelijk dan op het dak maar via garage eerste 2.5m en dan nog een keer 2.5m is het goed te doen.
Ikzelf voel meer voor het dak omdat de unit en ook ‘uit de weg’ is in de tuin van ons. Ik ga dit ook wel met een installateur bespreken natuurlijk. In ieder geval al bedankt voor jullie antwoorden.
Heb toch echter hier vandaag een defrost gehad volgens de module van 1 uur en 10 minuten met de Amber.Jan2023 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Pff , een half uur voor een defrost , bizar.
Vanochtend om half 10.
Dus gek lijkt het me niet 😅
Dan moet je even kijken of er ook een contact aangesloten zit zowel als op je cv als op de Amber.Nealz schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:48:
[...]
D'r zit bij ons boven bij de CV-ketel toch wél zo'n communicatie-kastje tussen, zorgt dat dan niet voor die omschakeling?
[Afbeelding]
Heb ook geen idee heb geen nest meer of hij uit zijn eigen 2 soorten verwarming kan aansturen tegelijkertijd.
Want dat is in principe wat je vraagt van hem.
Die van je link is een 5,5 inch, heb jij die ook? Of wel dezelfde maar dan in 8 inch?Whiskey48 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:04:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.alibaba.com/p...mation_1600390381556.html
Leuk! Ik had eerst zo'n kleine van Sonoff, maar zo'n scherm is zo klein, daar kan je niks mee.
Ik heb zelf een 8inch android muur tablet gekocht (meer voor hotels of vergaderruimtes bedoeld, maar perfect voor Homey / Home Assistant).
Niet zo lomp als een tablet aan de muur, past gewoon in een muur socket (stroom via 240V of POE).
Voor EUR 129 thuisbezorgd (incl BTW en gratis shipping op je eerste order), werkt perfect out of the box.
Oh haha nee ik heb 5,5inch idd, verkeerd neergezet, pas het even aanbighead schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Die van je link is een 5,5 inch, heb jij die ook? Of wel dezelfde maar dan in 8 inch?
Daar heb ik vraag tekens bij, hier nog nooit een defrost lang dan 15min gezien.camel1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Heb toch echter hier vandaag een defrost gehad volgens de module van 1 uur en 10 minuten met de Amber.
Vanochtend om half 10.
Dus gek lijkt het me niet 😅
En als je naar de tc temperatuur kijkt in dat uur, war zie je dan?
[ Voor 8% gewijzigd door bommer op 11-01-2025 20:46 ]
De tc daalt iets of wat maar niet gek veel.
Ik lees enkel dat hij bijna dik een uur een defrost gehad heeft.
De anderen defrost duren idd gemiddeld maar 7 tot 10 minuten.
Moet ook zeggen dat dit de eerste keer is dat ik die lange gele lijn zie nu hoor in het HA overzicht daarom keek ik ook even wat er nu precies gebeurt was.
[ Voor 29% gewijzigd door camel1987 op 11-01-2025 21:19 ]