Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Topicstarter
.

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 15-04-2024 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Gecondoleerd.

Ik heb zelf nooit geërfd. Wel drie keer in familie (bij overleden tantes en ooms) van dichtbij meegemaakt.

Voordat je van alles met het geld gaat kopen.
-Hoeveel erfgenamen zijn er? Er kan verborgen ruzie zijn in de familie.
-Wie handelt de financiën af? (Wie gaat de belastingaangifte doen? etc).
-Wat doe je met de inboedel?
-Hoe snel moet het huis leeg?

Met het geld je erft kan je dingen kopen die je nodig hebt. Bijv. nieuwe matras of bed.
Of een nieuw koelkast of wasmachine als je oude steeds minder goed werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door MedionAkoya op 06-04-2023 22:20 ]

Trein?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Door eerst zelf de tijd te nemen en na te denken wat je wilt. Wat misschien niet nu het juiste moment is, maar dat maakt niet uit. Over een jaar kan je dat ook doen.

Voor mij zijn 2 stukjes relevant
Omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden
Wie wordt daar wijzer van?
Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Het is alleen jouw leven en geld. Dus eigenlijk is die vraag irrelevant.

Dus ik zou zeggen; laat het even rusten en denk gewoon eens na wat jij wilt. Jij en alleen jij.
Want iedereen kan wel van alles opsommen, dat kan ik ook voor je doen: huis afbetalen, bootje kopen, auto kopen, iets duurs als aandenken kopen (bijv een horloge), geld naar de kinderen, 'duurzaam beleggen' voor de kinderen, etc. Enfin, komt weer terug bij het stuk: zelf over nadenken :)

Naar mijn mening zal een goede adviseur dat ook zeggen en daarna kan die gene je advies geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
MedionAkoya schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:10:
Gecondoleerd.

Als je met het geld een BMW van koopt. Dan krijg je wel boze gezichten.
Behalve bij die van jezelf. ;)
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Het lijkt dat ik hier een geintje maak, maar er schuilt wel een serieuze noot achter. Mijn advies: Kijk of je een deel kan investeren\beleggen voor de lange termijn en doe iets leuks met het geld waar je blijdschap en geluk uit haalt. Voor de een is dat een dikke BMW, (Zie nickname) de andere is het vakantie en de ander is het weer een mooi sierraad. Dat is natuurlijk aan jou om te bepalen.

En natuurlijk nog gecondoleerd @ OP.

[ Voor 20% gewijzigd door CarJunkyXL op 06-04-2023 22:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon op een spaarrekening zetten en dan straks als alles een beetje achter de rug is kan je kijken of je het vermogen kan laten groeien. Voor nu geeft een spaarrekening gewoon lekker veel rust. Zorg wel dat je het verdeeld over verschillende banklicenties, zodat je niet een deel kwijtraakt als er een bank failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik krijg vaak het advies om het te beleggen, of iets met een ETF. Nu heb ik totaal geen verstand van dat soort zaken en ik ben mij op de dood dat ik zijn hard verdiende centen 'vergok'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Anoniem: 1839988 Gecondoleerd, ik zou je naam eer aan doen en lekker daar naar toe verhuizen/met pensioen gaan ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Als je er vrijelijk over kan beschikken zou ik het iig even verdelen over verschillende banken. Ik neem even aan dat het boven de 100.000 is en dan loop je een risico met banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Douweegbertje @CarJunkyXL Ik zou een dikke BMW kunnen aanschaffen maar no way dat ik ervan zou kunnen genieten wetende dat hij zelf altijd zeer zuinig en sober geleefd had. Ik voel die behoefte ook totaal niet. Daarnaast daalt de waarde van een nieuwe auto snel.

Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?

Geloof me, geld maakt niet altijd gelukkig. Zeker als je constant met de angst moet leven dat je het kwijt kan raken. Komt ook omdat ik zelf 0 financiele kennis heb en afhankelijk ben van derden, maakt kwetsbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 06-04-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 05-07 09:46
Wat zou je ouder willen wat je ermee zou gaan doen?
Spaarrekening bij Bunq of beleggen bij Meesman.
Bunq: zekerheid en laag rendement
Meesman: iets minder zekerheid en hoger rendement.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Begin met al je schulden afbetalen. Hou je dan nog wat over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:21:
Ik krijg vaak het advies om het te beleggen, of iets met een ETF. Nu heb ik totaal geen verstand van dat soort zaken en ik ben mij op de dood dat ik zijn hard verdiende centen 'vergok'.
Om te beginnen gecondoleerd.

Heb je al gekeken hoeveel er over blijft na belasting?

Jouw ouder heeft je een hoop stress en kopzorgen bespaard door de woning bij leven al te verkopen. Maar maak dan niet de fout het geld vast te zetten voordat je de erfbelasting hebt voldaan.

Een ETF is niets meer dan een op de beurs verhandeld beleggingsfonds.Die zijn makkelijk om in te beleggen omdat je ze eenvoudig kan kopen en weer verkopen. Op de lange termijn kan een index tracker een prima belegging zijn, maar dan moet je er wel tegen kunnen dat er een risico is dat het niet goed gaat en de waarde afneemt. Ook moet je dan in de positie verkeren dat je naar de lange termijn kan kijken en het geld niet opeens nodig hebt op een ongunstig moment.

Als ik jouw post lees krijg ik niet direct het gevoel dat jij zo in elkaar zit. Aan de andere kant is op een spaar rekening (of spaarekeningen: 100k per individuele bank) het meest zekere wat je kan doen. Het is echter ook zeker dat je dan een laag rendement hebt. De negatieve rentes zijn inmiddels wel weg, zo is bij ABN AMRO de rente tot 10 miljoen saldo positief. Als je het over dat soort bedragen hebt moet je sowieso nioet op tweakers gaan vragen...

Om een advies te geven over specifieke producten, in plaats van algemene infomratie over beleggen, heb je in Nederland een vergunning nodig en moet je aan allerlei verplichtingen voldoen om te borgen dat je een passend advies geeft. Dat ga je hier op het forum dus niet krijgen. In ieder geval niet van mensen die voldoende inzicht hebben in de beschikbare producten en de risico's, kosten en opbrengsten van die producten.

Ik zou in vrienden kring kijken of er iemand is met een redelijk verstand van financiële zaken en die mee nemen naar een adviseur als je bang bent een beun haas te treffen (helaas mag ik daar niets over zeggen, maar ja ondanks alle verplichtingen en diploma's bestaan die echt).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 06-04-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als eerste: gecondoleerd.

Het goede nieuws is dat je nu niet hoeft te besluiten je kan alles even op (meerdere want depositogarantiestelsel) bankrekeningen zetten, een fiscalist / notaris raadplegen en nog even wat soulsearchen.

Natuurlijk wil je handelen in de geest van de ouder, maar je moet ook bij jezelf blijven (net als dat je ouder bij zichzelf is gebleven). Dat betekent niet dat je het geld moet verbrassen, maar hypotheek aflossen, leuke auto en wellicht iets waarmee je passief inkomen verkrijgt (appartementjes?) kopen lijkt me niet echt te wild.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
@Douweegbertje @CarJunkyXL Ik zou een dikke BMW kunnen aanschaffen maar no way dat ik ervan zou kunnen genieten wetende dat hij zelf altijd zeer zuinig en sober geleefd had. Ik voel die behoefte ook totaal niet. Daarnaast daalt de waarde van een nieuwe auto snel.

Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?

Geloof me, geld maakt niet altijd gelukkig. Zeker als je constant met de angst moet leven dat je het kwijt kan raken. Komt ook omdat ik zelf 0 financiele kennis heb en afhankelijk ben van derden, maakt kwetsbaar.
De negatieve rentes worden of zijn al een stuk minder. Dus een spaarrekening is in dit geval toch een veilige keuze tot je verder hebt bepaald wat te doen. De belasting over vermogen zou ik mij niet druk om maken, zeker niet met de nieuwe rekenmethode.

Als je verder kijkt, is extra aflossen op de hypotheek altijd een goede stap. Dat geeft voor jezelf meer financiële zekerheid.

En voor ik het vergeet: gecondoleerd uiteraard.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:32
Allereerst gecondoleerd.

Dan ten tweede: ik lees dat het geld je veel stress geeft. Probeer aub wat te relativeren, het is nu jouw geld, dus ook jouw keuzes; het zal ook niet direct heel erg afnemen als je het een tijdje op de spaarrekening hebt staan dus je hebt wel tijd.

Dan qua wat te doen. Het hangt erg af van het bedrag en wat jouw wensen zijn.
Bijv: wil je binnen enkele jaren een huis kopen, laat het dan op de spaarrekening staan of zet het voor (korte) termijn vast in een spaardeposito.

Heb je het geld voorlopig niet nodig? Dan zou ik inderdaad voor een gedeelte voor een etf kiezen. Dit kan via Meesman (of iets goedkoper via fitvermogen, maar Meesman is makkelijker).
Ik zeg bewust en gedeelte; je hoeft echt niet alles op 1 plek stallen, kunt er rustig voor kiezen om eerst maar eens een kleiner deel in een etf te zetten om eraan te wennen. De rest kan prima op de spaarrekening blijven

Overigens zou het denk ik ook niet verkeerd zijn om een beetje van het geld te gebruiken om te genieten (vakantie oid?). Je hebt het zelf gezien dat het ook belangrijk is om te genieten van je leven en niet alleen maar zuinig zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 22:46
@Anoniem: 1839988 wellicht kan je wat delen over de hoogte (of de orde van grootte) van het bedrag, en hoeveel je na belasting over verwacht te houden (beide kan uiteraard ook in member-only tags)?

Het helpt om een idee te hebben daarvan. Voor de ene past een 50K al in je beschrijving, terwijl dat bij iemand anders pas bij 5 miljoen zo is. Met het ene bedrag doe je een heel ander soort dingen dan met het andere bedrag.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

Klippy

Still Game

Freeaqingme schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:20:
@Anoniem: 1839988 wellicht kan je wat delen over de hoogte (of de orde van grootte) van het bedrag, en hoeveel je na belasting over verwacht te houden (beide kan uiteraard ook in member-only tags)?

Het helpt om een idee te hebben daarvan. Voor de ene past een 50K al in je beschrijving, terwijl dat bij iemand anders pas bij 5 miljoen zo is. Met het ene bedrag doe je een heel ander soort dingen dan met het andere bedrag.
Ik zou het bedrag niet delen, heeft niemand hier wat mee te maken.
Er zijn op dit forum genoeg topics te vinden over hoe je vermogen kan inzetten, van vastgoed tot beleggen en alles daar tussenin. Als je die wil gebruiken kan je daar neerzetten hoeveel je aan dat doel wil besteden, je totale vermogen op internet zetten is niet direct een goed idee.

Maar als ik het zo lees ben je nog niet klaar om daar nu zelf aan te beginnen. Wat qua hoogte van het bedrag dan wel belangrijk is, is na te gaan of het een dermate hoog bedrag is dat je er advies bij nodig hebt of krijgt.
Als voorbeeld, vanaf een half miljoen vrij te besteden vermogen kom je bij ABN AMRO in aanmerking voor private banking en dus ook persoonlijk advies over jou situatie. Denk dus ook goed na of geld splitsen over meerdere banken wat veel mensen hier zeggen wel echt logisch is in jou situatie.

500K is veel geld, maar ook niet absurd veel, los je schulden af, koop een huis of los je hypotheek (deels) af en een groot deel is al weg. De rest hoef je nu niks mee te doen. Houd je meer dan 500 K over dan zoek professionele hulp.

Onder de 500K sluit in me aan bij @Douweegbertje, neem je tijd en denk er zelf over na.
Het geld stond op een spaarrekening, daar kan het voorlopig blijven en als je gaat investeren doe dat dan eerst met een klein deel en kijk altijd naar de lange termijn.
Als je binnen de familie iemand kent, of kennissen hebt die wat vermogen hebben en die je vertrouwt (10% van de huishoudens heeft meer dan 100.000 Euro gespaard, dus die kans is wellicht groter dan je denkt), bespreek het eens met hen, ook zonder veel risico kan je je geld best laten groeien.

Als je hier op het forum meer concrete informatie wil is het goed om wat meer te delen over je eigen situatie. Werk je, getrouwd, kinderen, koophuis, etc.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Klippy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]

private banking en dus ook persoonlijk advies over jou situatie. Denk dus ook goed na of geld splitsen over meerdere banken wat veel mensen hier zeggen wel echt logisch is in jou situatie.
Dat spitsen, moet je dan echt denken aan tientallen banken (met eigen licentie) of slechts alleen over de systeembanken?

Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is. Verder de afwikkeling, ik ben enig erfgenaam. Geen huis, vrouw, of kinderen.

Het is meer dan 500k. Ondertussen moet ik wel uitkijken dat ik niet penny wise pound foolish omdat ik zelf ook relatief sober leef en altijd de aanbiedingen uitzoek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
Dat spitsen, moet je dan echt denken aan tientallen banken (met eigen licentie) of slechts alleen over de systeembanken?

Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is. Verder de afwikkeling, ik ben enig erfgenaam. Geen huis, vrouw, of kinderen.

Het is meer dan 500k. Ondertussen moet ik wel uitkijken dat ik niet penny wise pound foolish omdat ik zelf ook relatief sober leef en altijd de aanbiedingen uitzoek.
Per 100k een bank die eigen licentie heeft.

Boek een leuke vakantie en denk daarna eens na wat je wil gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik zou het niet direct splitsen. Praat met die private banker, dat zijn mensen die weten waar ze het over hebben. En jij bent ook niet de eerste die ze tegen komen die erft en eigenlijk geen idee heeft wat ze er mee moeten.
Bij twijfel kan je altijd nog het internet om hulp vragen :)

Het advies zal ook niet heel gek zijn, het zal iets zijn als ga een deel beleggen, denk na of je een huis wil kopen, dat soort zaken, die bankier verdient geld aan vermogen dat je hebt, niet dat je kwijt bent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zijn vermogen stond altijd passief op een spaarrekening en heeft vanwege ouderdom ook niets mee gedaan.

Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.
Het vermogen stond altijd passief op een rekening en nu heb jij er slapeloze nachten van.

Blijkbaar had hij er geen problemen mee om het daar te hebben staan, waarom moet jij er dan nu wel problemen mee hebben ? Het is toch prima om het weer op een rekening te zetten en het daarmee dus te laten zoals het was ? Ik zou nu zeker niet in de stress schieten omdat het zonodig meer moet worden terwijl de persoon van wie jij het geld hebt het prima vond.

Ik zou het op een rekening zetten en dan eens rustig zien hoe en wat. Geen haast om er snel rendement mee te moeten maken als dat ook nooit met het geld is gedaan.

Edit: Even los van rustig de tijd nemen. Doe er juist wel eens iets mee waar je plezier van hebt. Dat hoeft geen enorm bedrag te zijn, maar gebruik het juist wel om er leuke dingen van te doen. Als het mijn geld was zou ik het juist fijn vinden als die persoon er plezier van zou hebben. Liever dat dan rendement maken en er niets mee doen. Ook jij hebt niet het eeuwige leven, dus er wel iets mee doen is niets mis mee.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 07-04-2023 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 22:46
Stel even dat je een miljoen bij 1 bank neer zet, en die bank gaat failliet. Dan is het niet zo dat je 1M-100K = 900K kwijt bent.

De eerste 100K krijg je binnen een week of 2 op een rekening gestort bij een andere bank. De andere 900K maakt deel uit van het faillisement. Exacte bedragen zijn natuurlijk niet te noemen, maar het is helemaal niet ondenkbaar dat je na verloop van tijd (en dat kan best een paar jaar zijn) zo'n 80-90% van het restant terugkrijgt van de curator.

Als je al bang bent voor een failliete bank zou ik het geld stallen bij zo'n 3 banken. Stel dat 1 zo'n bank dan failliet gaat en je zou helemaal niets meer terugkrijgen (anders dan depositogarantiewaarde) dan heb je nog steeds ~70% over. Het verspreiden over 10 banken maakt het tamelijk onbeheerbaar.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Geen private banker bij een bank nemen. Ik kom uit die wereld en het is niet dat de adviezen slecht zijn maar ze zijn wel altijd gebonden aan hun eigen producten en hebben een target. Zoek dan een onafhankelijk financial planner https://ffp.nl/

Investeer alleen in zaken die je zelf ook begrijpt en die je rust geven. Ik laat me hier niet uit over een advies want dan dient er eerst een goede inventarisatie te zijn gedaan met je wensen. Hier geen adviezen vragen en aannemen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2023 00:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Huis verduurzamen / je huis meer waart maken, zoveel mogelijk zorgen dat je vaste lasten omlaag gaan. Zijn allemaal risicoloze investeringsmogelijkheden die je ook wat geven.

Of zelfs huis kopen als je nog huurt of als je nog niet in je droomhuis woont. De waarde blijft wel zitten in je stenen van je huis. Het geld is dan (deels) weg maar eigen vermogen blijft gelijk en is (historisch gezien) veilig.

Ik zelf gebruik lender en spender. Daar zou ik persoonlijk ook een deel in gestopt hebben. Redelijk risicoloos 4% opstrijken. Moet zeggen dat ik daar nu langzaam aan het afbouwen ben gezien de rentes ook stijgen.

Goud zou ook een goede optie zijn, blijft historisch gezien waarde vast en heeft geen last van inflatie. (Wederom historisch gezien)

Aandelen zou ik niet aanraden of in iedergeval niet op korte termijn. Ik denk dat je hierin te veel gaat piekeren over daling en stijging vooral omdat er nog een extra laagje emotie in zit en je eigenlijk niets tastbaars ervoor terug hebt. Maar dat kan je zelf het beste bepalen. Dit is maar een advies van een jonge tweaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Klippy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:58:
Ik zou het niet direct splitsen. Praat met die private banker, dat zijn mensen die weten waar ze het over hebben. En jij bent ook niet de eerste die ze tegen komen die erft en eigenlijk geen idee heeft wat ze er mee moeten.
Bij twijfel kan je altijd nog het internet om hulp vragen :)

Het advies zal ook niet heel gek zijn, het zal iets zijn als ga een deel beleggen, denk na of je een huis wil kopen, dat soort zaken, die bankier verdient geld aan vermogen dat je hebt, niet dat je kwijt bent.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn mensen die geen oog meer dicht doen als ze beleggen. Ik ken er genoeg en die nemen genoegen met een lager rendement ondanks de inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@MotorBeast ik ben het met je eens, maar denk ook dat bij zijn eigen bank blijven voor nu helemaal geen slecht idee is. Als hij echt wil gaan investeren is het altijd mogelijk verder te kijken. Ik zeg ook niet dat het advies beleggen wordt, maar het zal wel gevraagd worden.

@Anoniem: 1839988 laat je ook niet gek maken, het is nu jou geld, jij gaat er volledig over. Je bent niet iemand die alles gaat vergokken, je hebt geen kinderen, dus je hoeft ook niks na te laten. Dus geniet er van en durf ook wat op te maken. Een leuke vakantie, een donatie, een nieuwe fiets, je hobby, doe wat goed voelt. Probeer het niet als een last te zien, pas wanneer dat je gelukt is kan je echt gaan investeren. Als je het nu binnen 4 jaar zou verdubbelen, was je dan gelukkig? Zou je dan wel weer de helft durven uit geven of zou het als een grotere verantwoordelijkheid zien? Leg in elk geval een keer vast wat jij wil dat ermee gebeurt wanneer jij er niet meer bent, dat geeft denk ik ook rust.

[ Voor 4% gewijzigd door Klippy op 07-04-2023 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Lijkt op gevalletje Gaston staat aan de deur met een gouden enveloppe en wat nu?

Dus eigenlijk zoek je iemand die zoals bij die winnaars je op weg kan helpen zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je uitkleden of slecht advies geven dat niet bij je past.

Is er sprake van een testament? Wie is aangewezen als executeur?
Of ben jij dat? Als er wellicht een notaris in het spel is vraag hem eens of hij je (betaald) advies kan geven welke stappen te volgen.

Ik proef wat onwennigheid met het omgaan met grote bedragen / financiële verantwoordelijkheid. Das niet erg, maar zoek als-je-blieft iemand die echt je kan helpen. Als je echt de enige erfgenaam bent gaat er heel wat op je afkomen qua regelen van zaken (belastingdienst etc) en dat is niet alleen ik krijg een berg geld en nu? Dan zit je niet te wachten op goed bedoeld advies van mede Tweakers, en je kan ook nog te maken krijgen met aasgieren.

Maar is er niet iemand in je omgeving die je vertrouwd maar wellicht iets verder van je en je overleden ouder af staat? Maar wellicht wel iets meer inzicht in de materie heeft?

Kijk eens op de websites van de overheid: https://www.rijksoverheid...-als-ik-een-erfenis-krijg hier staat een stappen plan welke zaken aan te pakken. Ze hebben een soort checklist die je moet doorlopen om te zien wat er allemaal op je afkomt.
Mocht je hier door het bomen het bos niet meer zien, zoek hulp. Het liefst starten bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Rdeap Je kan bij veel verzekeraars gewoon je eigen priverekening gewoon koppelen aan een spaarrekening met bankgarantie en kost je helemaal niets. Daar in tegen moet het wel gek lopen dat een grootbank omvalt. Zelfs Credit Suisse is recent niet omgevallen maar overgenomen. Grootbanken worden dan zelfs gered door de overheid vanwege het systeem risico.

@Anoniem: 1839988 Voorlopig lekker laten staan, desnoods in een kortlopend deposito en goed advies inwinnen. Eerst rust en je verlies verwerken en luister vooral niet naar adviezen van allerlei kennissen en vertel niet dat je geld hebt want dan heb je ineens heel veel "vrienden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:27
Ik zal iig zeggen wat ik zou doen, ik zou het op zo'n begeleid beleggen ding doen bij een bank. Dat zit in een fonds en kan in de lange termijn wat meer geld verdienen dan een spaar rekening. Of ik zou Shell aandeel kopen, vanwege het stabiele rendament. Geld moet werken, en met aandelen/fondsen doet het dat. Je kan het daar dan lekker laten zitten en hoeft er niet meer over wakker te liggen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Afgelopen jaar vergelijkbare situatie (oke, niet helemaal, maar toch)

1) ik huurde, dus ben actiever op zoek gegaan naar koopwoning. (Huur leg ik nu opzij als onderhoud / onvoorziene kosten) (4 ton)

2) Dak nieuwe woning (energielabel b) volgegooid met zonnepanelen (die hebben relatief goede investeringswaarde). (9000 euro begroot, dit moet nog gebeuren)

3) Ik reed nog rond op een studentenfiets waarvan 3 spaken ontbraken en ik geen fietsbel nodig had door het gepiep, dus ook nieuwe fiets (1500 euro)

En toen was het geld zo goed als op, maar nu heb ik een woning met maar 1 ton hypotheek, waardoor mijn vaste lasten een stuk lager zijn. (Ja, rekening gehouden met extra belastingen en onderhoud).

Natuurlijk weet ik niet hoe dit plaatje voor jou is, maar kijk vooral eens of je een woning kan kopen, dat verdient zich vaak terug. Enkel als je heel goedkoop in sociale huur zit (onder 600 per maand) is het beter om te huren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Anoniem: 1839988 zoals een paar anderen al zeggen, laat je niet gek maken. Ik heb >€400k voor 6 jaar op de bank gehad, verspreid over twee NL banken en mijn Engelse bank (waar ik woon). Ik had mijn hypotheekvrije huis verkocht, maar wilde niet gelijk kopen omdat het a) erg duur was waar ik woon en b) ik niet zeker wist of ik er lang zou blijven.

Ik wilde en wil niet beleggen, daar heb ik helemaal niets mee, en al dat gezeur over "je bent een dief van je eigen geld" beantwoord ik zoals wijlen mijn vader dat deed toen een zoon hem voor gek verklaarde dat hij niet belegde en de dief-opmerking maakte: "mijn eigen geld inderdaad". Maar goed dat mijn moeder er niet bij was, die had gelijk gezegd "ons eigen geld inderdaad" :+ .

Neem gewoon je tijd. Ik heb het geld toen wel versrpeid vanwege de depositogarantie (zo heette het toch) van €100k per bank. Je kunt inderdaad met een zakelijke bankier gaan praten, maar die zal je richting beleggen bewegen, want dat is wat ze doen.

Ik heb afgelopen jaar uiteindelijk een huis gekocht, en daar ben ik blij mee. Omdat ik veel geld had heb ik maar een 25% hypotheek en nog steeds voldoende spaargeld en salaris om ombezorgd te kunnen leven. Die verwarming blijft aan! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 07-04-2023 02:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-07 14:20

Gecondoleerd. Dit is best een vervelende situatie. Maar je moet goed bedenken dat je ouder er niet meer is. En dus niks meer te zeggen heeft over dat geld. Ook al heeft diegene er altijd hard voor gewerkt.

Het is nu jouw geld. Ik zeg niet dat je het moet verbrassen, maar je hebt geen enkele morele verplichting om het geld anders in te zetten dan hoe jij dat zelf wilt. Ga er vanuit dat je ouder vast niet had gewild dat je je schuldig zou voelen. Laat je niet leiden door de 'geest' van degene van wie je het geerfd hebt, of hoe diegene zou willen dat je het inzet. Dat is allemaal emotionele bullshit. Als je ouder het op een bepaalde manier had willen besteden, dan had hij dat tijdens z'n leven zelf moeten doen, of in z'n testament laten vastleggen waar het geld naartoe moet. Aangezien dat niet gebeurd is, ben je nu vrij om ermee te doen wat jou goeddunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Gecondoleerd, pas als je zelf een ouder verliest begrijp je de impact en die is niet misselijk weet ik uit ervaring, dus als eerste heel veel sterkte deze tijd, neem goed te tijd om alles te verwerken en beslis daarna pas wat je met het geld wil doen.
Ik heb al veel goede tips zien langskomen hier.
Gewoon laten staan op de bank en tijd nemen om even te bekomen, dan kijken of je je vaste lasten kan verlagen door een eigen woning/verduurzaming eigen woning.
Beleggen moet je alleen doen als je je er heel lekker bij voelt, maar er zijn vele vormen zoals een eft(die alleen de koers volgt) of juist individuele aandelen waarbij je bijna een dagtaak hebt om alles bij te houden. Die tweede kan leuk zijn zolang je het als spelletje ziet maar niet als het je leven gaat beheersen.

Het feit dat je al zuinig leeft en de aanbiedingen afstruint geeft eigenlijk al aan dat de appel niet ver van de boom is gevallen en geeft denk ik ook aan dat je angst "Wat zal hij er van vinden als ik zijn geld verbrast" waarschijnlijk heel ver van de werkelijkheid staat. En zelfs als je dat wel zou doen is het nu jouw keuze en jouw geld maar alles in je post maar ook hoe je nu bezig bent met uitzoeken etc etc komt het allemaal wel goed. Gewoon eerst tijd nemen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21

Yucon

*broem*

Het lijkt me best een zware last. Je leeft zelf sober en dan geeft het vaak niet eens voldoening het te verbrassen. Aan de andere kant, als het er maar staat te staan en je ook geen kinderen hebt lijkt het me persoonlijk ook wat zinloos het dan maar te bewaren tot het na je dood richting een of ander goed doel kan gaan.

Met dat in het achterhoofd is 'verbrassen', of beter gezegd, uitgeven, nog niet eens zo'n slecht plan. Niet gelijk hier en nu en ook niet perse aan consumptieve luxedingen. Maar neem gewoon eens goed je tijd en bedenk wat je er nu precies mee wil doen. Als een gek voorbeeld kun je aan je bedragsindicatie te zien ook 25 kinderen uit een achterstandsbuurt zonder studieschuld laten afstuderen. Dan is het bij je overlijden op. Tegelijkertijd denk ik dat je dan wel het gevoel hebt het op de maximaal zinvolle manier besteed te hebben, en zelfs zinvoller dan wanneer je ingespannen hebt het intact te laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

1. Als je huurt, een huis kopen.
2. Investeren in jezelf of je huis*
3. Gedeelte opzij zetten als financiële buffer
4. Schulden met hoge rente aflossen
5. Een gedeelte beleggen
6. Schulden met lage rente aflossen, als je dat fijn vindt.

*Stop geld in dingen die je maandelijkse kosten verlagen of je maandelijkse inkomsten verhogen.
Bijvoorbeeld verduurzamen van je huis, d'r zijn genoeg opties die een goed rendement hebben maar ook het comfort verhogen.
Een andere optie is minder uren gaan werken en deze uren besteden aan het opzetten van je eigen bedrijf of volgen van een extra studie/cursussen.
Je hebt dan de mogelijkheid om sneller te groeien in inkomen dan wanneer je 40u/week voor de baas werkt met alleen je schooldiploma.
Daarnaast, wellicht heb je altijd al eens een cursus willen doen in een bepaalde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Neem de tijd om een plan te maken, en zet het geld tot die tijd vast in een spaardeposito. Openbank heeft deposito's van 3 tot 18 maanden, met jaarlijkse rente van 1,75 tot 3%. In de geest van de erflater, groeit het vermogen dus aan terwijl jij nadenkt :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het hangt voor een (groot) deel ook van je doel af. Wil je eerder stoppen met werken, dan kan je andere keuzes maken dan wanneer je nu minder wil werken, of mooier wil wonen etc. Daar hoort ook bij of je een gezin hebt of wil. Kort mijn eigen situatie; bewust kinderloos en dus geen erfgenamen, wat betekent dat mijn geld uiteindelijk ‘op’ zou mogen (aan het eind van het leven van mij en mijn vriendin uiteraard).

Laat je niet te gek maken door vermogensrendementsheffing: reken uit wat dat is en hou daar rekening mee. Probeer rationeel te denken bij besluiten; wat is het netto effect van aflossen tov sparen? Of van het aflossen van je 0% rente studielening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Financieel onafhankelijk kunnen zijn is een groot goed.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 21:19
Allereerst gecondoleerd.

Kan je het niet investeren in stenen?
dus een woning die je dan verhuurd of een vakantiewoning?
of een huisje in een ander land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-07 14:59
Gecondoleerd.

Bedenk je dat veel beleggings fondsen met gemiddeld wel 5% of nog minder rendement komen.
Als je op belegd vermogen 2% belasting betaald, en op sparen 0,1%
En je snel wakker ligt van belegd vermogen, dan is het verschil tussen netto 2,4% op een spaardeposito en 3% op belegd vermogen het gebrek aan slaap niet waard.

Deel 500k op in 5 maal 90k en begin meerjarige deposito's te openen, bij inderdaad 2,5% krijg je 11.250 euro aan rente per jaar = ongeveer 1000 per maand.
Denk hierbij vooral aan sites als Spaarinformatie.nl om de hogere rentes (makkelijker) te vinden.
En bekijk bijvoorbeeld Raisin.nl (ik kan je eventueel een PB met link sturen krijgen we beide 50 euro), waar je relatief makkelijk ook wat breder in europa kan shoppen en zo in Litouwen, letland, italie deposito's spreiden. Nu kan ik me bij deze landen voorstellen dat je daar je bedenkingen bij kan hebben maar er zijn ook deposito's in Frankrijk, Belgie en Duitsland waar je je wellicht wat fijner bij voelt. En het helpt met het spreiden van het geld naar verschillende banken.

Gebruik daarvan 500 euro als aanvulling op je inkomen, en herinvesteer 500 euro per maand.
Omdat die 500 euro "gratis" geld is kan je misschien overwegen daar iets avontuurlijker mee te zijn.
Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een actie bij Centraal beheer
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusactie
Open een rekening, stort 500 euro en krijg 65 euro gratis, is toch gratis 10% rendement... en je raakt een beetje bekend met beleggen.
Eventueel (veel avontuurlijker) kan je Mintos.com of Twino.com overwegen, lijkt aan "onze" kant erg op deposito's maar aan de andere kant doe je feitelijk aan Peer to Peer leningen wat over het algemeen wel goed gaat maar toch wel wat risico's aan zitten.... daar in tegen krijg je wel 10%-ish rente en ja met gratis geld kan je misschien eens een beetje experimenteren ?

Blijft er natuurlijk nog 50k over waar je flink wat mee kan doen, richting kopen van een huis of aanvulling op je inkomen (de komende 8 jaar 500 euro extra per maand), een keer op vakantie of wat al niet meer zij.

Note:
Hou er eventueel wel rekening mee dat met dusdanig vermogen, eventuele toeslagen kunnen vervallen en mocht je ooit in de bijstand belanden dan dubbel "oppassen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Los van alle technische oplossings adviezen, zou ik als de tijd rijp is van dat gevoel ook zo snel mogelijk proberen af te stappen. Hij is er niet meer, je hebt het georven, het is nu van jou. Je moet er nu mee doen wat bij je eigen idealen past. Als je een goede auto nodig hebt is het geen schande om er een te kopen van dat geld.

Overigens als het meer dan 500k is, zou ik zelf een degelijk autootje kopen en de rest gebruiken om of mijn hypotheek af te lossen en zo snel mogelijk financieel onafhankelijk te worden. Of iig niet meer 40 uur te hoeven werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:19
peize9 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:43:
Ik zal iig zeggen wat ik zou doen, ik zou het op zo'n begeleid beleggen ding doen bij een bank. Dat zit in een fonds en kan in de lange termijn wat meer geld verdienen dan een spaar rekening. Of ik zou Shell aandeel kopen, vanwege het stabiele rendament. Geld moet werken, en met aandelen/fondsen doet het dat. Je kan het daar dan lekker laten zitten en hoeft er niet meer over wakker te liggen.
Beheerd beleggen is altijd duurder dan zelf in ETF’s inleggen, zeker omdat er maar weinig mensen actief de markt kunnen verslaan. Daarnaast ook niet op 1 paard wedden, Shell is maar een bedrijf dat komende jaren alleen maar vaker tegengewerkt zal worden.

Makkelijkste is dus in ETF’s stoppen en er niet meer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:21:
Ik ken je situatie en je ouder niet, maar ik zou veel liever hebben dat mijn kinderen van hun erfenis een mooi huis en een mooie auto kopen en daarmee zelf een goede kans krijgen om een eigen inkomen op te bouwen en die dan beleggen, dan dat ze mijn geld gaan beleggen met de kans om toch weer bij 0 uit te komen.

Eerst het zekere, dan het onzekere. Als je nu zonder schulden een huis kunt kopen lijkt me dat een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36

Tazzios

..

Oon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:54:
[...]

Ik ken je situatie en je ouder niet, maar ik zou veel liever hebben dat mijn kinderen van hun erfenis een mooi huis en een mooie auto kopen en daarmee zelf een goede kans krijgen om een eigen inkomen op te bouwen en die dan beleggen, dan dat ze mijn geld gaan beleggen met de kans om toch weer bij 0 uit te komen.

Eerst het zekere, dan het onzekere. Als je nu zonder schulden een huis kunt kopen lijkt me dat een betere keuze.
Ik wist niet dat ik een mooi huis en mooie auto nodig had om een eigen inkomen op te bouwen! :o
Zullen we advies ook geven aan iedereen met geen en minimum inkomen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Als je helemaal alleen bent, voor wie zou je dan moeten zorgen dat het geld zijn waarde houdt :?
Dan sluit jij op een gegeven moment je ogen en dan :?

Private banker :? Mwah. Vaak relatief hoge kosten en die verslaan vaak niet de markt, dus beter gewoon een ETF als bijvoorbeeld bij Meesman.

Ik zeg niet dat je Yolo moet doen, bekijk het eens anders.
Stel dat je niet de last/verantwoording van je ouder zou voelen, en je had het met de loterij gewonnen, wat zou je dan doen :?

Je klinkt als een verstandig persoon. Boek eerst eens lekker een vakantie en stip een levensplan uit, want dit geeft giga mogelijkheden.
Vind je je werk leuk :? Zoniet, je hebt nu de mogelijkheid om minder betaald werk te doen wat je veel leuker vind! En zo zijn er nog wel een aantal zaken.

Lees je eens in bij Meesman, dat is hier al eerder benoemt. Meesman is laagdrempelig en heeft het bedrijf en de beleggingsgelden gesplitst. Dat wil zeggen, als het bedrijf er een potje van maakt en gaat failliet, zit jouw geld veilig in een bewaarstichting (weet de exacte naam niet). In theorie hoef je je dan ook niet zorgen te maken als het meer is dan 100K op die beleggingsrekening.

Maar allerbelangrijkste: zorg dat je de stress van het geld ombuigt in dankbaarheid naar je ouder(s). Want zij zorgen er nu voor dat (als je slim doet) de rest van je leven geen financiele zorgen meer hebt!

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 07-04-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tazzios schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:10:
[...]

Ik wist niet dat ik een mooi huis en mooie auto nodig had om een eigen inkomen op te bouwen! :o
Zullen we advies ook geven aan iedereen met geen en minimum inkomen? :+
Tja, je kunt het natuurlijk interpreteren zoals je wil, maar als je even opnieuw leest zie je dat ik nergens zeg dat dat een vereiste is.

Ik ken de financiële situatie van TS niet, maar het lijkt mij financiëel interessanter om geen of hele lage vaste lasten te hebben en dan zelf iets op te bouwen dan om te gaan gokken met je erfenis terwijl er voor jezelf niks verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 19:31
@TS

Allereerst gecondoleerd.

Misschien dat ik het gemist heb, maar om tot een goed advies te komen, voor zover dat kan op een forum, hebben we wat meer details nodig.

In welke orde van grootte is het bedrag? Bezit je momenteel een huis? Heb je schulden? Heb je wensen die je niet kon uitvoeren vanwege je financieen? En hoe lang wil je het geld parkeren?

1 praktische tip is wegblijven bij individuele aandelen, of zelf gaan handelen, maar volgens mij was je daar ook niet naar op zoek.

ETF's zijn eerder genoemd, je koopt dan eigenlijk een groot mandje aandelen. Ik, en vele met met mij, zit in Vanguard all World. Inn principe heb je dan ~4000 aandelen wereldwijd, goed gespreid. Dan beweegt je belegde vermogen met de beurzen mee.

Verder zijn er platformen als Raisin, waar je je geld bij meerdere banken kan wegzetten, en wat rente kan krijgen. Je kan de de spreiding zo doen dat je binnen de garanties voor banken blijft, waardoor je minimaal risico hebt.

Al met al goed dat je jezelf probeert te informeren, Neem je tijd, komt niet op een paar maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gecondoleerd. Als jouw ouder net als jij zuinig geleefd heeft en dit geld op de spaarrekening heeft gezet zou ik het bedrag verspreid wegzetten over meer spaarrekeningen. Bij elke bank die onder het deposito garantiestelsel valt ben je tot 100k zeker dat je het terug krijgt. Er zijn er genoeg die al tussen de 2-3% vrij opneembaar aanbieden. Krijg je dus jaarlijks voor het wegzetten per 100k aan rente inkomsten 2/3k op jaarbasis. Wil je het idee hebben dat je het verworven bedrag niet verbrast dan zou ik met die rente inkomsten wat leuks gaan doen. Zie ook Het spaartopic - Deel 3

Zie het als extra inkomsten waar je zonder schuld of schaamte het op mag maken. En die 0,1% aan box 3 belasting valt in het niet bij je opbrengst tegenwoordig. Ben je ook verder geen kosten kwijt aan een private banker die zijn eigen te dure producten aanbeveelt. Ben je geen nachtrust kwijt over hoe jouw etf presteert. Nee je krijgt gewoon rente bijschrijvingen en daarmee kun je wat leuks doen. Plus je houd het bedrag in tact.

Zeker als je in eens een grote som met geld ontvangt zou ik het zo simpel mogelijk houden. Staat los dat je natuurlijk het geld ook kunt inzetten om je huidige hypotheek af te lossen of hypotheekvrij te kopen, je woning te verduurzamen en zo je woonlasten omlaag brengt. Maar dat kan altijd nog zodra je daar aan toe bent. Bovendien gooi je het geld dan in je eigen stenen en kun je het toch minder makkelijk aanwenden.

Plus je kunt een combinatie doen. Koop voor de helft een woning of verlaag met de helft je openstaande hypotheek. En zet de andere helft weg op de spaarrekening verspreid over banken. Het is niet zwart / wit. Met geld kun je in elk geval meer geld maken en die optie heeft niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:27
Gecondoleerd

Mijn indruk van je berichten is dat het geld een soort molensteen om je nek is.
Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ga eens rustig achterover leunen en het nuchter proberen te bekijken.
Zoek er voor jezelf een doel voor. Wat wil je ermee. Voor nu en/of later. Wat heeft het voor nut om het krampachtig in stand te houden alleen om het in stand te houden?
Mocht je echt beslissen dat je het nu of in de toekomst niet nodig hebt dan kan je het beter nog aan goede doelen geven.
Mocht je het nu voorlopig niet nodig hebben dan ergens in een langjarige oplossing steken en rustig laten renderen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:12
Draai je gedachten eens om: welke mogelijkheden biedt de situatie je, om je leven zo te leiden dat je er de meeste voldoening uit haalt?

Voldoening zit meestal in jezelf ontwikkelen en mensen om je heen te helpen. En met helpen bedoel ik niet geld weggeven, maar waarde toe voegen. Dus wanneer je (bijvoorbeeld) huisschilder bent, dan volg je extra opleidingen en wordt je de beste schilder voor jouw klanten.

Wanneer je dat doel scherp(er) hebt, dan is het ook makkelijker besluiten wat je met je geld moet doen. Tot die tijd kies je gewoon voor veilige en vertrouwde oplossingen. Ondertussen lees je je wat in in de mogelijkheden om een vermogen te beheren, over een jaar ga je geleidelijk aan toe werken naar hoe je je vermogen wil beheren.

En gun jezelf op korte termijn ook wat leuks, een nieuwe fiets of zo.

Laat het geld in dienst van jou zijn, niet andersom!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

Qwerty-273

Meukposter

Om een kijkje te geven wat bijvoorbeeld voor loterijwinnaars een financiële planner kan betekenen:
https://financialfocus.ab...ulp-voor-loterijwinnaars/
Winnaars van loterijen raken al genoeg in verwarring van alle goedbedoelde adviezen uit hun omgeving. Voor vrijwel iedereen is dat vermogen hebben nieuw. Maar: elke winnaar is zo verschillend, iedereen ervaart het anders.

Wat ik vaak wel standaard meegeef voor het eerste half jaar: doe een reisje, koop die droomauto, maar laat het geld verder staan. Maak je niet druk wat er mee gebeurt. We gaan een financieel plan maken, neem nu nog geen grote beslissingen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:40
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je ouder. Wat anderen al aangaven, dit is een ingrijpend moment en er komt veel op je af, zowel praktisch als emotioneel. Je gevoel dat er nu iets met de erfenis moet gebeuren wat in lijn is met hoe je ouder ermee is omgegaan, heeft alles te maken met de rouw die je nog aan het verwerken bent. Neem daar de tijd voor. Laat het geld op een (spaar)rekening staan, er komt vanzelf een moment om samen met een adviseur te kijken welke financiële oplossing bij jou past.
Pas op dat moment kijk je samen naar wat je nodig hebt om je leven te vergemakkelijken, om je huis eventueel te verduurzamen, welke investeringen je voorziet in de nabije en verre toekomst. Op basis daarvan zet je het geld in delen voor korte of langere tijd weg en gaat het renderen. Met beleggingen kan dat ook, maar dat past niet bij iedereen en er zit ook een risico aan. Met gewoon sparen is niks mis, dat zie aan de erfenis die je nu hebt gekregen. Als dat bij jou past, is dat voor jou de beste oplossing.
Maar eerst: tijd voor rouw, loslaten, weer een beetje landen. De rest komt later. Ik wens je sterkte.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 07-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 19:50
Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.
Als je nu eens in je hoofd twee stappen achteruit zet, waarom heeft jou ouder dit aan jou nagelaten? Om e slapeloze nachten te geven en maar vooral te zorgen dat het niet minder wordt? Of misschien juist om je een beter/makkelijker/fijner leven te geven?

Geld op zichzelf maakt niet gelukkig inderdaad. Maar het maakt je leven wel makkelijker en het geeft je veel meer vrijheid in hoe je je leven invult. Ik kan me goed voorstellen dat dat voor een ouder een belangrijk (laatste) geschenk is voor een kind.
Natuurlijk wordt het vermogen heel langzaam een beetje minder waard, maar dat gaat zo langzaam, dat overhaast het verkeerde doen veel meer kan kosten.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:27:
Om een kijkje te geven wat bijvoorbeeld voor loterijwinnaars een financiële planner kan betekenen:

[...]
Ik denk dat dit het beste advies is: "Laat het geld het eerste half jaar staan."

[ Voor 65% gewijzigd door FragDaddy op 07-04-2023 13:19 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:03

Koop van een deel (groot of klein) iets wat je altijd al heb willen hebben. zeg een auto of computer of wat dan ook. dat de waarde daalt is niet relevant maar wel iedere keer als je er wat mee doet denk je aan je overleden ouder. zo blijft die toch altijd bij je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik zal mijn emoties hier maar even achterwege laten en straight to the point gaan. Ouder is overleden, zat door verkoop van zijn woning financieel in de slappe was en heeft mij een mooi bedrag nagelaten. Zijn vermogen stond altijd passief op een spaarrekening en heeft vanwege ouderdom ook niets mee gedaan.

Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Van vrienden/bekenden hoor ik allerlei verschillende adviezen, van beleggen tot investeren in vastgoed.

Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Allereerst gecondoleerd.

Het ligt helemaal aan je situatie. Ben je alleenstaand of samenwonend (met of zonder kinderen)? Zijn alle erfbelastingen al betaald?

Persoonlijk zou ik het eerst laten staan zoals het staat en eerst rouwverwerking zijn gang laten gaan. Het is geen klein iets om een ouder te verliezen en tijd is noodzakelijk om alles een plek te geven. Het geld dat apart staat vreet geen brood, vermogensbelasting is in NL niet echt extreem en eventuele belastingaanslag kan je van de erfenis betalen.

Afhankelijk van de situatie, jouw dromen en wensen, zal je zelf moeten gaan kijken wat je met het geld gaat doen. Ben je alleenstaand en heb je nog een paar grote wensen, zoals flink reizen, een bepaalde auto, dan kan je daar (een deel van) het geld aan spenderen. Heb je een gezin en wil je ook voor je kinderen later een appeltje voor de dorst opbouwen, dan kan je kijken om het geld te laten renderen en daarmee wat voor de toekomst veilig te stellen. Maar als je klein behuist bent en je kan met dit geld verhuizen naar een groter huis, is dat natuurlijk ook een optie.

Dat je ouder het geld niet over de balk gooide, hoeft niet te betekenen dat jij dat niet kan/mag doen. Wat je ouder ermee deed, dat was aan hem/haar. Wat jij ermee doet, is aan jou. Doe uiteindelijk wat je zelf ermee wil doen. Ben je alleenstaand, waarom zou je een enorm bedrag op de bank laten staan en er niets mee doen? Ga leven, doe er wat mee, zodra je zelf ook het tijdelijke voor het eeuwige verruilt, heb je er helemaal niets meer aan. En zeker moet je wat achter de hand houden voor slechtere tijden, maar enorme bedragen ongebruikt bij een bank stallen word je zelf niet beter van.

Ik ben zelf een kleine 2 jaar geleden mijn vader verloren, na zijn ongelijke strijd tegen zijn slopende ziekte. Na de hele ellende alles regelen qua crematie, huis leeghalen, zaken afhandelen in 3 weken tijd, heb ik nauwelijks tijd gehad om echt te rouwen. Nu na bijna 2 jaar, vreet het soms nog aan mij. Qua geld was er niet veel over, dat wat er was, is in een auto gegaan waar hij bij leven van wist waar ik mee bezig was. Geen moment spijt van. Maar onderschat niet wat deze gebeurtenis met je doet emotioneel. Zou echt daar mijn focus op leggen in eerste instantie. Dat geld loopt niet zomaar weg.

[ Voor 10% gewijzigd door thunder8 op 07-04-2023 13:37 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 15:23
Gecondoleerd.

Ik zie drie losse issus die je waarschijnlijk ook het beste los van elkaar kunt behandelen.

Ten eerste de korte termijn. Korte termijn zijn er twee dingen belangrijk, jouw rouwverwerking en de erfbelasting. Gedurende die periode zou ik het geld met rust laten. Ja verspreiden over paar banken kan, maar dat is alleen maar risicospreiding (van sowieso al een miniem risico). Erfbelasting is belangrijk om überhaupt te weten hoeveel je nou echt aan kapitaal bezit.

Dan je gevoel over dit kapitaal. Veel ouders die ik ken willen vooral dat hun kinderen gelukkig zijn, ik kan me voorstellen dat dat bij jou ook het geval was. Je eigen geluk vergroten is misschien een betere doelstelling dan het kapitaal vergroten of instandhouden? Dan verdwijnt het gevoel dat het een last is misschien ook een beetje.

Dan als derde, maar dat is echt over een poosje, bedenken wat jouw geluk dan het meeste positief kan beïnvloeden. Van huurhuis naar koophuis? Je hypotheek afbetalen? Investeren? Toch die wereldreis? Het maakt niet uit, nu is het veel te vroeg om daar nu al mee bezig te zijn. Ook veel te vroeg voor financiële adviseurs met al hun al dan niet goedbedoelde adviezen. Eerst rust en afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het meest simpele en 'veilige' is een voor eigen gebruik (!!) woning kopen (of aflossen). Niet het hoogste rendement, maar wel weinig risico. Eventueel houd je 10 of 20% achter de hand in deposito. Daarbij komt het geld ook uit de verkoop van een woning begreep ik, dus dan blijft het eigenlijk op dezelfde manier fluctueren in waarde (wat niet zoveel uitmaakt, merk je niks van).
Ja de woning waarde zal komende jaren wellicht dalen, maar dat risico is ook aanwezig bij alles wat meer rendement oplevert dan op een spaarrekening zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2023 14:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Veel goede adviezen hier in dit topic. Ben het eens.
Mijn volgorde:
- Even 2-3 maanden niets doen, zo snel verdampt het nu ook weer niet. Maak nooit overhaaste beslissingen want je krijgt misschien nog meer stress op moment dat de beurs omlaag schiet (ook al is het tijdelijk).
- Genoeg reserve houden want je moet minimaal 20% overmaken naar de fiscus binnen een jaar aan erfbelasting, zo is het nu eenmaal geregeld in NL, kom je niet onderuit.
- Wellicht iets kleins voor jezelf kopen bv. een horloge wat voor jou een herinnering is als hierboven ook al genoemd
- Je kunt kijken of je bepaalde lasten kunt verlichten voor jezelf (bv. toch die zonnepanelen)
- Restant via de grootbank (bv. Rabo/ING etc.) over (laten) maken naar een wereldwijd fonds, veel genoemd is Northern Trust. En er niet meer naar om kijken voorlopig, want je weet dat het omlaag kan gaan maar over lange tijd, is het de meest veilige belegging denk ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 21:05
Hallo, .... gecondoleerd.

Het is niet mijn bedoeling jou te vertellen wat je zou kunnen doen.
Wel kan ik denk ik zo als je ook lijkt te vragen ervaringen uitwisselen.

Na vele jaren ziekte heeft mijn moeder uiteindelijk die strijd verloren. Hierdoor
kwam ik in een financieel veel betere positie te staan als enig erfgenaam.

Het eerste wat ik gedaan heb is "doorgaan" met regelen, veel zaken dienen zich aan en vragen aandacht.
Hier heb ik keuzes bij gemaakt van urgentie en tevens afhankelijkheid van anderen.
In mijn geval is dat geweest het regelen van betalingen en schulden (belastingen), hiervoor
ben ik erg geleefd want niemand begrijpt werkelijk hoe je je voelt. Ik was enkel bezig met overleven
en doorgaan met hetgeen ik mij als doel gesteld had. Ik had echter geen vast termijnen omdat belastingen, schulden, zakelijk en privaat door elkaar liepen. Omdat ik leef met autisme moest ik duidelijk zaken scheiden en dus kiezen waar ik mij mee bezig hield. Ook zorgde ik ervoor dat ik met de stress en ervaren druk alles te willen regelen dit goed parkeerde (ook communiceerde aan mijn omgeving : laat mij met rust !)
Toen belastingen geregeld waren , na crematie etc, ben ik langzaam aan het huis gaan leeg maken. Hier heb ik bijna een 6 maanden voor uit getrokken, voor een stevig bedrag kun je mensen vragen het leeg te trekken (per verdieping betaal je) , echter ik wilde het zelf doen met twee dierbaren. Zo konden we ervaringen en herinneringen en verhalen van mijn moeder delen. Tevens was het een soort fysiek afscheid. Eerlijk gezegd viel het opruimen van de administraties en foto's mij het zwaarste want ze had zowat alles van mij ook bewaard.
Door de genomen tijd kon ik ook langzaam wennen aan de gedachte en de rouw beetje bij beetje toelaten.
Ik ben nog steeds na twee jaar bezig met de ervaren leegte, ik denk dat deze nooit verdwijnen zal wanneer je een goede en prettige band had met je ouder(s). De enige twee personen die echt onvoorwaardelijk zorg, aandacht, interesse en liefde bieden zijn je ouders, dat is volgens mij onvervangbaar en daarook tevens zo ingrijpend. Tevens komt daarmee direct je eigen sterfelijkheid aan de beurt, jij bent volgende in lijn ....

Mijn moeder zou willen dat ik leef en geniet van het leven. Ook nu ik 50 ben, vertrouwde ze mij in mijn keuzes en manier van leven. Nooit heb ik gevoel gehad of gekregen dat ze mij iets niet gunde.
In dit geval heb ik een een droom gerealiseerd en de auto gekocht waarvan ik droomde. Gewoon als daily en tevens daily reminder voor wie ik dankbaar mag zijn. Niet uit poeha naar de buitenwacht, kijk mij nou eens duur of interessant doen, maar gewoon : omdat het kan (en ook mag).
Tevens leef ik met aanzienlijk minder stress, geen zorgen over baan , want ik kan mijzelf bedruipen en geen stress over schulden. Daarnaast is de gedachte : gewoon omdat het kan wel een basic geworden en betekend dat in mijn geval : niet strooien maar ook niet op een houtje gaan bijten. Ik ervaar of denk zelf dat ik niet veel anders doe dan hiervoor, echter wel veel meer ontspannen.

Wel is het zo dat ik op mijn hoede ben en blijf (zoals ook voorheen) over al die mensen die zoeken te profiteren van je. Zeker als autist weet je vaak niet goed mensen in te schatten dus ben ik eerder terughoudend dan "easy going with tha flow". Daarnaast houd ik mijn directe dierbare zeer nabij en spar tevens met hen over wat next. De erf belasting kan erg lang op zich laten wachten, het overlijden was 15/11/2021 en ik heb nog niks ontvangen, wel zijn vrijwel alle schulden betaald. Voor de duidelijkheid, het huis heeft nog geen maand in de verkoop gestaan en nu kan ik dus genieten van : omdat het kan, niet omdat het moet ...

Een lang relaas, echter ik hoop een beetje mijn gemoedstoestand te schetsen en aan te geven dat wanneer je jezelf de tijd gunt (en controle neemt/accepteert) over deze situatie dat uiteindelijk je wel weer een evenwicht gaat vinden. Versta me niet verkeerd ; het is een ervaring die ik niemand toewens, echter deze keuze hebben we nu eenmaal niet.

Sterkte en veel geduld

eelcoV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:27:

[...]
Dit is heel goed advies. Vooral een hele tijd niets met dat doen (behalve wellicht verdelen over bankrekeningen bij verschillende banken van 100K per stuk, zodat je onder het DGS valt).

Hier een betrouwbare bron van een financial guru met een iets gedetailleerder advies. Wel uit Amerika, maar de principes zijn universeel: https://www.ramseysolutio...nt/what-to-do-inheritance

Sterkte met rouwen!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
LankHoar schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:35:
Hier een betrouwbare bron van een financial guru met een iets gedetailleerder advies. Wel uit Amerika, maar de principes zijn universeel: https://www.ramseysolutio...nt/what-to-do-inheritance
Ik vind zijn principes helemaal niet zo universeel en nogal gekleurd eigenlijk. Beginnen met 10% weg te geven aan je kerk of een ander goed doel, druk uitoefenen op de lezer met “honour their legacy”, het hebben over de “opofferingen” van de overledene, en een groot team van (vaak dure) adviseurs aanraden zijn niet echt adviezen waar je iets mee opschiet.

Het eerder genoemde “neem de tijd” zou ik zeker als advies ter harte nemen, evenals proberen om jezelf niet teveel druk op te leggen. Jij hebt het geld ontvangen, dus de overledene heeft er vertrouwen in gehad dat jij een prima bestemming kiest voor dat geld. Doe wat bij jezelf past en neem daar de tijd voor zou ik zeggen. De komende tijd is al zwaar genoeg en er is weinig haast bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
RenaldoN schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:09:
[...]

Koop van een deel (groot of klein) iets wat je altijd al heb willen hebben. zeg een auto of computer of wat dan ook. dat de waarde daalt is niet relevant maar wel iedere keer als je er wat mee doet denk je aan je overleden ouder. zo blijft die toch altijd bij je.
Dus als jij een computer koopt denk jij de rest vzn je leven aan degene die die computer betaald heeft? Dat is misschien bij een heel bijzonder stuk zo. Maar niet bij iets als een computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

t14wo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:38:
[...]

Dus als jij een computer koopt denk jij de rest vzn je leven aan degene die die computer betaald heeft? Dat is misschien bij een heel bijzonder stuk zo. Maar niet bij iets als een computer.
Ik mag hopen van wel, als jij in eens als erfenis 10k erft en er iets van koopt, (iets wat je normaal niet kan kopen) dan blijft de rest van de periode dat dat product bij je is de gedachte bij die persoon iedere keer als je op dat horloge kijkt of zo. Hoe jij het stelt is precies tegenovergesteld de waarde van juist iets kopen uit een erfenis ter nagedachte.
Ter voorbeeld mijn zus kocht van de erfenis een auto, ik schonk het door aan de kinderen.
Ik zie er niks van mijn zus herdenkt waarschijnlijk iedere kilometer onze moeder. Zonder erfenis had ze misschien wel dezelfde auto gekocht. Gaat om het idee erbij niet om hoe het geld er komt

[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 07-04-2023 20:46 ]

Festina lente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snoeikoe
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-06 06:01
Gecondoleerd.

Ik wil je wat 'bijzonder' advies geven. Ook omdat ik veel reacties lees met 'maak je eigen keuzes, het is jouw geld'.
Ik heb lange tijd ook heel zuinig geleefd en kreeg een (groot) bedrag van mijn ouders geschonken. Dit spaarde ik, belegde ik, en dacht altijd 'dit zou mijn vader goed vinden'

Ik ben toen laagdrempelig, met eigen kosten naar een psycholoog gegaan. Zie dat als een goed gesprek over waarom 'je bent zoals je bent'. Niks te maken met ziek zijn, maar een investering in jezelf.

Ze legde in 2 sessies heel goed bloot waarom ik zo spaarzaam was, en wat er achter zat: wilde dat mijn ouders 'trots' op me zouden zijn dat ik veel spaarde. Ik kreeg goede tips en handvaten om meer 'autonoom' te leven. Ik heb daarna een veel betere balans gevonden tussen investeren/beleggen en zelf consumeren waar ik echt gelukkig van werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In jezelf investeren, jezelf beter leren begrijpen en daardoor misschien andere keuzes gaan maken kan heel waardevol zijn.

Wat ik lees is dat je heel erg je best wilt doen dat vermogen in stand te laten, dat heeft je vader immers ook gedaan. Is je vader daar gelukkig van geworden? En ga jij daar gelukkig van worden? Of kan je er misschien iets anders mee doen waar je gelukkiger van gaat worden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Allereerst gecondoleerd.

Ik weet helaas precies hoe je je voelt en waar je nu mee te maken hebt; mijn moeder is eind maart plotseling overleden. Ik ben enige erfgenaam en samen met mijn eigen geld heb ik nu ook een redelijk vermogen.

Nu weet ik dat mijn moeder heel graag wilde dat ik in mijn huurappartement (vrije sector) blijf wonen, we woonden hier naast elkaar en mijn woning vond ze geweldig. Ze kwam hier altijd een paar keer per dag even door de ramen kijken, we aten hier iedere avond samen en zaten lang aan tafel over de dag te keuvelen. Ik heb hier dus heel veel emotie en herinneringen in zitten, ook omdat we het samen hebben ingericht en hier al veel spullen van haar stonden die ik in de loop der jaren van haar kreeg. Hier blijven wonen is voor nu dus wel mijn primaire doel. Maar misschien is de emotie er een beetje uit over een jaar of 2 en ga ik dan toch nadenken over een koopwoning.

Zolang ik werk en mijn huidige salaris heb, zal dat geen probleem zijn. Ik ben echter al 60 en mijn pensioen zal geen vetpot zijn. Ik moet dus wel degelijk rekensommetjes maken en goed nadenken over wat ik met het geld kan/wil doen zodat ik inderdaad hier kan blijven wonen tot mijn laatste snik. Maar, dat laat ik nu ook nog even voor wat het is, komt tijd komt raad. Het enige dat ik ga doen is het geld verspreiden over meerdere banken, maar verder niets.

Dus, ik denk dat jouw keuzes ook te maken zullen hebben met je leeftijd, wat heeft je ouder je mogelijk meegegeven wat hij voor jou wenste en vooral natuurlijk waar jij je het prettigst bij voelt.
Jouw wensen en gevoelens zullen mettertijd ook langzaamaan gaan veranderen, geef het dus vooral tijd. Probeer de stress van het geld los te laten, je zult de beste keuzes maken als de tijd er rijp voor is. Dat is nu nog niet zo ver.

Je ouder is zuinig geweest om jou iets na te kunnen laten (dat heeft mijn moeder heel duidelijk gedaan), maar je hebt zelf geen kinderen (ik ook niet), dus dat kapitaal is er nu voor jou.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
Ik zou even een kijkje nemen in het financiele onafhankelijkheid topic.

Een gesprek aangaan met een financieel adviseur is ook wel een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 03:30
Vooral geen gesprek aangaan met een financieel adviseur. Dat is nergens voor nodig met zo'n bedrag, voor je het weet zit je in 1 of ander beleggingsfonds tegen veel te hoge kosten. Of überhaupt hoge kosten. De tijd van tussenpersonen ligt ver achter ons.

Lees dit eens even door en nog wat andere resources naar aanleiding van dit gelezen te hebben en meer heb je echt niet nodig.
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:05:
[...]

Geen private banker bij een bank nemen. Ik kom uit die wereld en het is niet dat de adviezen slecht zijn maar ze zijn wel altijd gebonden aan hun eigen producten en hebben een target. Zoek dan een onafhankelijk financial planner https://ffp.nl/

Investeer alleen in zaken die je zelf ook begrijpt en die je rust geven. Ik laat me hier niet uit over een advies want dan dient er eerst een goede inventarisatie te zijn gedaan met je wensen. Hier geen adviezen vragen en aannemen.
Is een onafhankelijk financieel planner in de arm nemen verstandiger dan volgen van de private banker van de bank? Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een soort onafhankelijke beleggingsadviseur, want ik zie dat financieel planners meer generalisten zijn.

[/quote]
Joosie200 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
Gecondoleerd. Als jouw ouder net als jij zuinig geleefd heeft en dit geld op de spaarrekening heeft gezet zou ik het bedrag verspreid wegzetten over meer spaarrekeningen. Bij elke bank die onder het deposito garantiestelsel valt ben je tot 100k zeker dat je het terug krijgt. Er zijn er genoeg die al tussen de 2-3% vrij opneembaar aanbieden. Krijg je dus jaarlijks voor het wegzetten per 100k aan rente inkomsten 2/3k op jaarbasis. Wil je het idee hebben dat je het verworven bedrag niet verbrast dan zou ik met die rente inkomsten wat leuks gaan doen. Zie ook Het spaartopic - Deel 3

Zie het als extra inkomsten waar je zonder schuld of schaamte het op mag maken. En die 0,1% aan box 3 belasting valt in het niet bij je opbrengst tegenwoordig. Ben je ook verder geen kosten kwijt aan een private banker die zijn eigen te dure producten aanbeveelt. Ben je geen nachtrust kwijt over hoe jouw etf presteert. Nee je krijgt gewoon rente bijschrijvingen en daarmee kun je wat leuks doen. Plus je houd het bedrag in tact.

Zeker als je in eens een grote som met geld ontvangt zou ik het zo simpel mogelijk houden. Staat los dat je natuurlijk het geld ook kunt inzetten om je huidige hypotheek af te lossen of hypotheekvrij te kopen, je woning te verduurzamen en zo je woonlasten omlaag brengt. Maar dat kan altijd nog zodra je daar aan toe bent. Bovendien gooi je het geld dan in je eigen stenen en kun je het toch minder makkelijk aanwenden.

Plus je kunt een combinatie doen. Koop voor de helft een woning of verlaag met de helft je openstaande hypotheek. En zet de andere helft weg op de spaarrekening verspreid over banken. Het is niet zwart / wit. Met geld kun je in elk geval meer geld maken en die optie heeft niet iedereen.
Update na 2 maanden: Helaas al te maken gehad met lieden die aan de deur kloppen om geld te lenen, vervolgens kwaad worden als ik niets uit wil lenen.

Onlangs heeft de private banker van de bank contact met mij opgenomen. Heel verhaal, dat gezien het forse saldo het slimmer is om het te beleggen. De banker adviseerde mij om het 80% te laten beleggen door specialisten van de bank. Dat ik er zelf geen omkijken meer naar heb. Het enige dat ik moet doen is een risicoprofiel uitkiezen. Het geld staat itt een deposito vrij en kan ik naar zijn zeggen altijd aankomen, mocht ik het nodig hebben.

Wat voor mij volstrekt onduidelijk is in hoeverre ik het risico loop geld kwijt te raken. Immers zou ik nooit in staat zijn om dit later terug te verdienen, vandaar dat ik risicomijdend ben.

Als beleggen dan écht zoveel beter is, en risico's minimaal zijn wil ik de stap best nemen maar ik wil eerst weten hoeveel procent rendement ik erover kan krijgen. Indien er sprake is van rendement, wanneer krijg ik dat bedrag dan uitgekeerd?

Zelf zat ik te denken om een jaar straight forward via Raisin €100.000 over verschillende Europese banken uit te smeren. Ook bij bunq en openbank, zij betalen maandelijks of jaarlijks uit en dat bedrag gebruik ik om naast mijn vaste inkomen om comfortabeler te kunnen leven.

Ik wil zo min mogelijk gebruik maken van het vermogen omdat ik van het rendement ervan wil leven.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 05-07 20:35

Zenix

BOE!

Dat laten beleggen door een bank kost handen vol geld. Een deel beleggen is verstandig, want met spaarrente kan je de inflatie niet verslaan.

Ik zou als ik jou was een kijken in het passief beleggen topic, daarvoor hoef je ook geen verstand te hebben van beleggen. Maar passief beleggen verslaat meestal actief beleggen en kost minder. Je kan dan ook zelf ontdekken of het iets voor je is. Partijen als Meesman maken het helemaal makkelijk.

Een deel bij Raisin stallen en meerdere banken lijkt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Anoniem: 1839988 Als je gaat beleggen (in welke vorm dan ook) bestaat de kans dat de fiscus een flink percentage aan virtueel rendement opeist. Sparen is wat dat betreft veiliger, je hoeft dan geen bezwaar te maken tegen te hoge rendementen.

Beleggen op zich is niet verkeerd, maar je moet wel inzicht hebben in hoe het er voor staat met de economie (bijvoorbeeld niet instappen als je denkt dat het maximum nu wel bereikt is). Zoals eerder gemeld is beleggen beheerd door een bank niet aan te raden. Die vragen doorgaan hoge tarieven die jaar op jaar cumulatief doorwerken en meer kunnen kosten dan het opbrengt (zoals woekerpolissen).

ETF's is wel een goede mogelijkheid. Een ETF is een geautomatiseerd belegsysteem, bijvoorbeeld in AEX, Nasdaq of S&P 500 fondsen. De kosten daarvan zijn lager, maar niet helemaal doorzichtig. Kijk voor meer informatie in beleggingstopics en doe vooral niets voordat je weet wat je wil en wat de addertjes onder het gras zijn. En ook vooral wat je doel is met het geld. Wil je gaan verhuizen, zelf een woning bouwen of alleen inflatie tegengaan? Als het bestedingsdoel niet meer dan 10 jaar verder ligt is beleggen misschien niet zo'n goed idee. Bij beleggen op korte termijn kun je geld kwijtraken.

Het bedrag dat je hebt kun je nog wel verdelen over diverse spaarbanken (onder de 100k, de grens van het Europees garantiestelsel, per land geregeld), maar houd het beter dicht bij huis en bij betrouwbare banken. De meeste banken in Nederland mag je denk ik wel vertrouwen. Het toezicht is na het DSB debakel in 2009 wel verbeterd. Banken in het buitenland kunnen nog wel eens met een onaangename verrassing komen. Bijvoorbeeld rare eisen, vragen of voorwaarden stellen. Of niet transparant zijn met informatie, bijvoorbeeld over de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39

Lordy79

Vastberaden

Het is nu jouw geld en jij moet/mag ermee doen wat jij wilt. Natuurlijk is het wijs om het niet op te maken aan een BMW en nog wat fratsen maar als dat iemands kick is, gewoon doen.

Wat ik begrijp uit de posts is dat je veiligheid wil. En ik zou dan als ik jou was het geld op spaarrekeningen zeggen met een goed depositogarantiestelsel, zoals dat van Nederland.
Levert weinig op maar wordt ook niet zwaar belast.

Hou er dan wel rekening mee dat het geld opgegeten wordt door inflatie.

Alternatief is beleggen maar dat is al een stuk riskanter én wordt zwaarder belast dus onderaan de streep misschien niet eens zoveel beter dan sparen al zou dat het op lange termijn wel zijn.

Er is sowieso geen haast om te beslissen en je moet je ook afvragen wat je er mee wilt. Want gewoon beleggen/sparen zonder doel.... Dan zullen jouw erfgenamen het erven en opnieuw flink erfbelasting mogen betalen.
Heb je kinderen? Koop (op termijn) een huis voor ze! Dat levert hen een goede start op!
Wil je eerder stoppen met werken? Dat kan als je het goed plant!
Wil je elke maand wat extra inkomen maar de hoofdsom niet aanraken? Ook dat kan.

Mogelijkheden genoeg maar het belangrijkste is om te bepalen wat JIJ wil en het kan wel een tijd duren voor je dat weet dus nogmaals: haast je niet!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 00:50
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Hbeez op 04-06-2023 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 07:04
@Anoniem: 1839988 Lekker rustig aan doen. Deposito met bank garantie is nu 3%. Dat is 30k rente oftewel 2500 per maand. Als het potje langzaam leeg gaat ook geen ramp. 80% beleggen is leuk als je vermogen moet groeien. Meeste van ons moeten vermogen opbouwen zoals ik zelf. Jij hebt al een flink vermogen, dan is misschien wat minder rendement en geen kopzorgen ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 14:19
Wat je natuurlijk ook kan doen is dit geld over verschilende bankrekeningen verspreiden. En daarna met je "eigen geld" (ik zie dat je nog een sterke verdeling daartussen maakt) bijvoorbeeld met 1000 euro eens investeren in index fondsen (ETF). Dan kun je kennis opdoen en ervaren hoe het is om aandelen in een index fond te hebben. Want deze zal omhoog gaan, en deze zal omlaag gaan. Aan het begin zul je vaker kijken wat de ETF doet, als je het eenmaal een aantal maanden hebt is die behoefte er niet meer zo veel. Daardoor verhoog je direct je zoals je zelf zegt, financiele kennis. Als je dat een aantal maanden doet word je waarschijnlijk comfortabeler met het idee van investeren.

Daarna kun je wat gaan doen met het grote bedrag. Misschien eerst een klein deel investeren, en steeds een beetje meer. Het is een vreselijke gebeurtenis, alles gebeurd opeens snel. Maar je hoeft het niet allemaal direct te doen, je kan het ook stap voor stap doen.

[ Voor 10% gewijzigd door grasmat0 op 04-06-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is.
Waarom zou die persoon niet deskundig zijn? En ook iemand in dienst van een bedrijf kan een geschikt advies geven. Al is het natuurlijk logisch dat iemand die in dienst is van een bedrijf meer weet over wat dat bedrijf kan bieden dan wat er allemaal mogelijk is op de markt. Dat geldt voor onszelf immers net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 05-07 18:30

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:42:
Is een onafhankelijk financieel planner in de arm nemen verstandiger dan volgen van de private banker van de bank? Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een soort onafhankelijke beleggingsadviseur, want ik zie dat financieel planners meer generalisten zijn.
Dit is absoluut wat ik zou doen. Een goede financieel plannen in de arm nemen die niet gelieerd is aan een instelling. Die leven van wat jíj ze betaald, niet van wat ze van de bank krijgen en hebben dus ook alleen baat bij zorgen dat het met jou goed gaat (anders zoek je namelijk een ander)

Ik zou je níet aanraden zelf te gaan beleggen. Zeker met dit soort bedragen is dat namelijk altijd stress die je niet wilt hebben. Gewoon lekker aan een specialist over laten zodat je zelf je tijd kunt steken in zaken die jou energie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1839988 Je zegt IMO precies de juiste dingen. Dus wees er in elk geval gerust op dat wat je ook kiest, dat je waarschijnlijk geen grote fouten gemaakt zal hebben.

"Private bankers" moet je bij wegblijven. Dat zijn gewoon verkopers. Echte private bankers zijn nuttig om in je netwerk te hebben, maar met jouw vermogen ben je meer richting servet dan richting tafellaken, dus voor jou niet van toepassing.

Mijn advies zou zijn om een onafhankelijke financieel planner op te zoeken die werkt op basis van een uurtarief. In jouw situatie zou ik die de volgende 2 dingen voor me laten regelen:

- Maximaal extra pensioen opbouwen (via een rekening bij Brand New Day of Bright). De planner kan voor je uitrekenen wat je precies mag inleggen. Nadeel is dat dit geld daar dan vast zit maar het voordeel is dat het fiscaal ontzettend gunstig is en ontzettend veilig is.

- De rest van je vermogen beleggen in de 2 meest simpele ETF's. Maak je nu niet druk over de details. Vraag aan de financieel planner om een paar opties. Zoek daarna in dit subforum op de namen van de ETF's die worden voorgesteld. Als het goed is vind je dan al vrij snel of mensen er op dit forum enthousiast over zijn. Typisch doe je de uitvoering hiervan via Degiro of Saxobank (wat je ook kiest, check de beheerskosten die ze jaarlijks in rekening brengen en kies voor de partij waar die het laagst zijn).

Ga in elk geval niet je bank voor je laten beleggen. Blijf ook weg bij alle andere financiele producten die niet een simpele ETF zijn.

Mocht je over een paar jaar je er comfortabel bij voelen om wat meer avontuur aan te gaan met je vermogen, dan kun je op elk moment een deel van die ETF's verkopen en dan in elk vastgoedfonds, crypto, bedrijf, aandeel of wat dan ook stappen. Mocht je daar nooit zin in krijgen dan is het ook helemaal prima. Ook een eigen huis kopen van het geld is nooit een slechte move. Tot die tijd zijn brede ETF's de veiligste manier om je vermogen de beste kans op steady groei te geven.

Alles waar je een commitment me aangaat voor langere termijn zou ik nu niet doen. Dus geen vastgoed aanschaffen en geen langlopende deposito's nemen. Er is op zich niets mis met dit soort dingen, maar ik haal uit jouw verhaal dat het nu voor jou niet de beste opties zijn.

Vermogensbelasting ga je sowieso betalen en veel ook. Maak je daar dus niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Lordy79 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 05:54:
Het is nu jouw geld en jij moet/mag ermee doen wat jij wilt. Natuurlijk is het wijs om het niet op te maken aan een BMW en nog wat fratsen maar als dat iemands kick is, gewoon doen.

Wat ik begrijp uit de posts is dat je veiligheid wil. En ik zou dan als ik jou was het geld op spaarrekeningen zeggen met een goed depositogarantiestelsel, zoals dat van Nederland.
Levert weinig op maar wordt ook niet zwaar belast.

Hou er dan wel rekening mee dat het geld opgegeten wordt door inflatie.

Alternatief is beleggen maar dat is al een stuk riskanter én wordt zwaarder belast dus onderaan de streep misschien niet eens zoveel beter dan sparen al zou dat het op lange termijn wel zijn.

Er is sowieso geen haast om te beslissen en je moet je ook afvragen wat je er mee wilt. Want gewoon beleggen/sparen zonder doel.... Dan zullen jouw erfgenamen het erven en opnieuw flink erfbelasting mogen betalen.
Heb je kinderen? Koop (op termijn) een huis voor ze! Dat levert hen een goede start op!
Wil je eerder stoppen met werken? Dat kan als je het goed plant!
Wil je elke maand wat extra inkomen maar de hoofdsom niet aanraken? Ook dat kan.

Mogelijkheden genoeg maar het belangrijkste is om te bepalen wat JIJ wil en het kan wel een tijd duren voor je dat weet dus nogmaals: haast je niet!
Ik lees dat TS van rendement wilt leven, dat kan niet met alleen spaarrekeningen in Nederland. Als de TS wilt dat het geld dezelfde waarde blijft houden, dan is een deel beleggen verstandig.

Veiligheid heb je namelijk ook niet op een spaarrekening, want inflatie kost ook veel geld. Het gaat dan niet omlaag, maar eigenlijk wel, want de koopkracht is minder

Daarnaast stijgen de rentes nu een beetje, maar wat als rente weer laag is. Dan maakt die geen enkel rendement, terwijl aandelen het juist heel goed deden.
Nikel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:54:
@Anoniem: 1839988 Je zegt IMO precies de juiste dingen. Dus wees er in elk geval gerust op dat wat je ook kiest, dat je waarschijnlijk geen grote fouten gemaakt zal hebben.

"Private bankers" moet je bij wegblijven. Dat zijn gewoon verkopers. Echte private bankers zijn nuttig om in je netwerk te hebben, maar met jouw vermogen ben je meer richting servet dan richting tafellaken, dus voor jou niet van toepassing.

Mijn advies zou zijn om een onafhankelijke financieel planner op te zoeken die werkt op basis van een uurtarief. In jouw situatie zou ik die de volgende 2 dingen voor me laten regelen:

- Maximaal extra pensioen opbouwen (via een rekening bij Brand New Day of Bright). De planner kan voor je uitrekenen wat je precies mag inleggen. Nadeel is dat dit geld daar dan vast zit maar het voordeel is dat het fiscaal ontzettend gunstig is en ontzettend veilig is.

- De rest van je vermogen beleggen in de 2 meest simpele ETF's. Maak je nu niet druk over de details. Vraag aan de financieel planner om een paar opties. Zoek daarna in dit subforum op de namen van de ETF's die worden voorgesteld. Als het goed is vind je dan al vrij snel of mensen er op dit forum enthousiast over zijn. Typisch doe je de uitvoering hiervan via Degiro of Saxobank (wat je ook kiest, check de beheerskosten die ze jaarlijks in rekening brengen en kies voor de partij waar die het laagst zijn).

Ga in elk geval niet je bank voor je laten beleggen. Blijf ook weg bij alle andere financiele producten die niet een simpele ETF zijn.

Mocht je over een paar jaar je er comfortabel bij voelen om wat meer avontuur aan te gaan met je vermogen, dan kun je op elk moment een deel van die ETF's verkopen en dan in elk vastgoedfonds, crypto, bedrijf, aandeel of wat dan ook stappen. Mocht je daar nooit zin in krijgen dan is het ook helemaal prima. Ook een eigen huis kopen van het geld is nooit een slechte move. Tot die tijd zijn brede ETF's de veiligste manier om je vermogen de beste kans op steady groei te geven.

Alles waar je een commitment me aangaat voor langere termijn zou ik nu niet doen. Dus geen vastgoed aanschaffen en geen langlopende deposito's nemen. Er is op zich niets mis met dit soort dingen, maar ik haal uit jouw verhaal dat het nu voor jou niet de beste opties zijn.

Vermogensbelasting ga je sowieso betalen en veel ook. Maak je daar dus niet druk om.
Maximaal inleggen voor pensioen is goed. Dat kan tegenwoordig ook bij Meesman. Sinds deze maand kan je veel meer inleggen.

Beleggen in ETF zou ik niet doen met deze bedragen, want het kost minder om te beleggen in Northern Trust index fondsen via de bank. Of als het helemaal makkelijk wilt houden, Meesman.

Voor het aankopen van een ETF heb je al iets neer kennis nodig namelijk. En de kosten van de meeste ETF zijn hoger door divendlekkage. De enige ETF's die ik met deze bedragen zou overwegen zijn Vanguard VXUS en VTi. Maar die kan je alleen maar kopen via opties en dat kan ook niet iedereen.

Dus ik zou het simpel houden. Pensioen en beleggen bij Meesman bijvoorbeeld. Beiden werken op dezelfde manier en heb je alles overzichtelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Zenix op 04-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:04
Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Ik lees dat TS van rendement wilt leven, dat kan niet met alleen spaarrekeningen in Nederland. Als de TS wilt dat het geld dezelfde waarde blijft houden, dan is een deel beleggen verstandig.

Veiligheid heb je namelijk ook niet op een spaarrekening, want inflatie kost ook veel geld. Het gaat dan niet omlaag, maar eigenlijk wel, want de koopkracht is minder

Daarjaat stiigen de rentrs nu den beetje, maar wat als rente weer lasg is. Dan maakt die geen enkel rendement, terwijl aandelen het juist heel goed deden.

[...]

Maximaal inleggen voor pensioen is goed. Dat kan tegenwoordig ook bij Meesman. Sinds deze maand kan je veel meer inleggen.

Bsleggen in ETF zou ik niet doen met deze bedragen, want het kost minder om te beleggen in Northern Trust index fondsen via de bank. Of als het helemaal makkelijk wilt houden, Meesman.

Voor het aankopen van een ETF heb je al iets neer kennis nodig namelijk. En de kosten van de meeste ETF zijn hoger door divendlekkage. De enige ETF's die ik met deze bedragen zou overwegen zijn Vanguard VXUS en VTi. Maar die kan je alleen maar kopen via opties en dat kan ook niet iedereen.

Dus ik zou het simpel houden. Pensioen rn beleggen bij Meesman bijvoorbeeld. Beiden werken op dezelfde manier en heb je alles meer overzichtelijk.
Ligt even helemaal aan de leeftijd en gezondheid van TS. Als hij/zij nog maar enkele jaren tot aan pensioen heeft of terminaal ziek is, heeft beleggen absoluut geen zin. Tenzij er personen in zijn/haar leven zij waarvoor TS wat achter wil laten.

Sowieso is 500k wat krap om van rendement te kunnen leven. Gedeeltelijk interen op het vermogen en onbezorgd(er) leven is denk ik haalbare kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Flozem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Ligt even helemaal aan de leeftijd en gezondheid van TS. Als hij/zij nog maar enkele jaren tot aan pensioen heeft of terminaal ziek is, heeft beleggen absoluut geen zin. Tenzij er personen in zijn/haar leven zij waarvoor TS wat achter wil laten.

Sowieso is 500k wat krap om van rendement te kunnen leven. Gedeeltelijk interen op het vermogen en onbezorgd(er) leven is denk ik haalbare kaart.
Als het een termijn is van 10-15 jaar lijkt het mij een goede overweging. Korter niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-07 13:48
Eerst een jaartje op een paar spaarrekeningen om op adem te komen, en daarna wat mee doen. Het zal niet in 1 jaar niets meer waard worden vanwege inflatie.

De notie dat je het geld minimaal moet behouden - en de verantwoordelijkheid die jij jezelf aanpraat - is niet gezond. Het is nu van jou, na erfenis belasting. Als je kinderen hebt is het natuurlijk wel leuk als zij er nog iets van krijgen, maar verder is het aan jou.

In die zin vind ik geld toch vager, dan bijvoorbeeld een familiebedrijf of een boederij. Deze laatste 2 zou ik meer tastbaar vinden om 'te behouden'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@Harm_H In 1 jaar zo'n 6 tot 8 % minder door inflatie vind jij niet minder? Hakt er goed in met dit soort bedragen. En de komende jaren zal de inflatie nog hoog blijven ben ik bang.

@Anoniem: 1839988 Als je je vermogen in stand wil houden in koopkracht zit er niets anders op dan beleggen (aandelen, obligaties, vastgoed etc etc). Als je dat niet belangrijk vindt en/of je daar niet goed bij voelt zit er niets anders op dan een depositoladder en een gedeelte vrij opneembaar verdelen tot 1 ton per bank ivm bankgarantie en zal je vermogen ondanks dat je wellicht geen euro opneemt minder waard worden. Altijd. Niet voor niets beleggen pensioenfondsen ook om de pot op peil te houden en de inflatie te kunnen compenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:53:
Dat laten beleggen door een bank kost handen vol geld. Een deel beleggen is verstandig, want met spaarrente kan je de inflatie niet verslaan.
Dat is mij niet verteld. Ik was in de veronderstelling dat na al die woekerhypotheken en DSB-toestanden dat adviseurs naast de pro's ook de con's duidelijk kenbaar moeten maken.

Is het niet zo dat de bank er ook belang bij heeft om het vermogen te laten groeien? Vandaar dat ik aanvankelijk volledig op dat advies vertrouwde.
Partijen als Meesman maken het helemaal makkelijk.
Beleggen bij partijen als Meesman, BND, of NN is toch eigenlijk ook beheerd beleggen?
Nikel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:54:

De bereidheid is er zeker om mij hierin te verdiepen. Alleen met dit soort bedragen lijkt het mij wel verstandig dat er iemand meekijkt maar om alles uit handen te geven met alle kosten van dien zie ik ook niet zitten.

Wat betreft de 2 brokers DeGiro en Saxo, is het niet zo dat zij een stuk duurder zijn dan de grootbanken bij een inleg van meer dan 100k? Daarbij heeft DeGiro een niet al te beste reputatie als het gaat om stabiliteit en management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Dat is mij niet verteld. Ik was in de veronderstelling dat na al die woekerhypotheken en DSB-toestanden dat adviseurs naast de pro's ook de con's duidelijk kenbaar moeten maken.

Is het niet zo dat de bank er ook belang bij heeft om het vermogen te laten groeien? Vandaar dat ik aanvankelijk volledig op dat advies vertrouwde.

[...]
Beleggen bij partijen als Meesman, BND, of NN is toch eigenlijk ook beheerd beleggen?
[...]
De bereidheid is er zeker om mij hierin te verdiepen. Alleen met dit soort bedragen lijkt het mij wel verstandig dat er iemand meekijkt maar om alles uit handen te geven met alle kosten van dien zie ik ook niet zitten.

Wat betreft de 2 brokers DeGiro en Saxo, is het niet zo dat zij een stuk duurder zijn dan de grootbanken bij een inleg van meer dan 100k? Daarbij heeft DeGiro een niet al te beste reputatie als het gaat om stabiliteit en management.
Koop als je in aandelen iets wil in plukken de komende tijd gewoon simpel Ishares ETF Msci World. Heb je geen adviseur voor nodig en kan je bij iedere bank tegen lage kosten kopen zonder adviseur. Hou het simpel.

Geen individuele aandelen waar je adviseur forse provisie op rekent en iedere keer mutaties aanbrengt in je portefeuille. Kassa.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:03:
@Harm_H In 1 jaar zo'n 6 tot 8 % minder door inflatie vind jij niet minder? Hakt er goed in met dit soort bedragen. En de komende jaren zal de inflatie nog hoog blijven ben ik bang.

@Anoniem: 1839988 Als je je vermogen in stand wil houden in koopkracht zit er niets anders op dan beleggen (aandelen, obligaties, vastgoed etc etc). Als je dat niet belangrijk vindt en/of je daar niet goed bij voelt zit er niets anders op dan een depositoladder en een gedeelte vrij opneembaar verdelen tot 1 ton per bank ivm bankgarantie en zal je vermogen ondanks dat je wellicht geen euro opneemt minder waard worden. Altijd. Niet voor niets beleggen pensioenfondsen ook om de pot op peil te houden en de inflatie te kunnen compenseren.
Dat is met alle belastingen inderdaad fors! Niets doen is de slechtste optie, daarom ben ik mij volop aan het oriënteren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Liefst hou ik de regie volledig in eigen handen. Desnoods vertrek ik uit Nederland (want geen vrouw of kids), alle mogelijkheden liggen op tafel. Maar dat laatste brengt weer allerlei moeilijkheden met zich mee, verschillende jurisdicties, dingen die anders werken etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 07:04
@Anoniem: 1839988 Eens over degiro. Je bent goed bezig, stelt de juiste vragen. Laat je vooral niet gek maken, dat dat bedrag moet blijven. Rendement komt met risicos, die je met een miljoen niet hoeft te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 04-06-2023 18:14 . Reden: Bedrag staat ins mo tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Dat is met alle belastingen inderdaad fors! Niets doen is de slechtste optie, daarom ben ik mij volop aan het oriënteren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Liefst hou ik de regie volledig in eigen handen. Desnoods vertrek ik uit Nederland (want geen vrouw of kids), alle mogelijkheden liggen op tafel. Maar dat laatste brengt weer allerlei moeilijkheden met zich mee, verschillende jurisdicties, dingen die anders werken etc etc.
https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

Toch aardig rendement zonder enig handelen en wereldwijde spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
enermax schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:11:
@Anoniem: 1839988 Eens over degiro. Je bent goed bezig, stelt de juiste vragen. Laat je vooral niet gek maken, dat *bedrag moet blijven. Rendement komt met risicos, die je met een miljoen niet hoeft te nemen.
Lange termijn denken. Ik zou een derde gewoon beleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 04-06-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

[...]
[...]

Beheerd beleggen bij de grootbanken is vaak actief beleggen. Beleggen bij de partijen hierboven is meestal passief. Bij actief beleggen zijn veel meer transacties, worden meer fouten gemaakt, waardoor je over het algmeen minder rendement maakt. Die partijen hierboven doen dus beheerd passief beleggen, zodat je helemaal geen omkijken naar hebt.

Wil je toch naar een broker gaan en zelf gaan inleggen. Dan is Interactive Brokers een goede partij met lage kosten. Ze bestaan ook al tientallen jaren en hebben hun zaken goed op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:47
Ik zou zelf dit rijtje aanhouden:

Verlagen woonlasten naar 0( heb ik nu voor elkaar door te verdienen aan zonnepanelen en lage hypotheek) dus maak je maandlasten zo laag mogelijk.

Vermogen aan het werk zetten: verdeel het in 3 delen, een deel waar je bij wilt kunnen als er iets is, je koopt een huis/boot etc…maar op de spaarrekening rente trekken begint weer leuk te worden.
Een deel offensief investeren en deel defensief. Kijk wat rendement geeft en praat gewoon met je bank, ze kunnen toch gewoon een offerte geven? Ben je tot niks verplicht.

Als ik je nu zo hoor klink je als de gemiddelde baron die het gevoel heeft dat eeuwen aan voorouders hem op de vingers kijken, niet leuk…
Doe het echt op jou manier, vind die en maak er wat van. Vooral leer ervan!

En ik snap je angst ook, snel verkregen goed gaat ook weer snel…

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Wil je toch naar een broker gaan en zelf gaan inleggen. Dan is Interactive Brokers een goede partij met lage kosten. Ze bestaan ook al tientallen jaren en hebben hun zaken goed op orde.
Voor IB heeft Nederland nog helaas weinig aandacht gehad. De interface is zelfs nog geheel in het Engels. Als ze dat eens zouden veranderen zullen veel meer Nederlanders wel overstappen van Degiro naar IB.

Ik zat eerder te denken aan Saxo of te gaan beleggen bij één van de systeembanken. Alleen ING is wel erg beperkt en Rabo heeft een interface lijkend alsof het uit 2000 komt. Op zich niet erg maar vind het wel fijn als er tools, stats en een leeromgeving beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

De bank heeft 2 belangen: 1. Zoveel mogelijk fee van jou vangen en 2. Jouw vermogen laten groeien, zodat jij zoveel mogelijk geld hebt dat ze in de vorm van fee van jou kunnen vangen.

Je geld via je bank laten beleggen in wat voor vorm dan ook is voor de meeste mensen een betere optie dan helemaal niets doen. Maar er zijn dus ook nog heel veel opties beter dan laten beleggen door je bank.
[...]
[...]

Je hebt gelijk over DeGiro. Ik wil wel de kanttekening maken dat niemand precies weet hoeveel risico klanten van DeGiro nou feitelijk lopen. Maar je hebt zeker een punt en als jij er daarom geen goed gevoel bij hebt moet je ze mijden, daar mis je ook weinig aan. De toevoegen IB (Van @Zenix) is ook een goede.

De optie om alles bij Meesman te doen is ook een hele goede. Je gaat daar ook nooit echt mee de fout in. Je hebt gelijk dat het een vorm van beheerd beleggen is. Maar het is wel de meest straightforward vorm van beheerd beleggen. Vziw huurt Meesman voor hun gangbare fondsen geen Porsche-rijdende handelaars in, maar beleggen ze in een standaard palet van ETF's en hoeven ze zelf dus ook weinig ingewikkelds te doen en dus weinig kosten aan jou door te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:32
Ik kan Meesman ook van harte aanbevelen, open club en goede service.
Kosten zijn erg laag (je zou het mogelijk ergens nog net een tikje goedkoper kunnen krijgen)

Maar je hebt er werkelijk geen omkijken naar en het wordt passief belegd op wereldwijde index trackers (etf fondsen)

Al zou je er maar een deel opzetten voor later (gewoon minimaal voor 10 jaar, 15 jaar is nog beter. Kies dan het aandelen wereldwijd fonds) je kunt dan zeer conservatief uitgaan van 4-5 % rendement en mogelijk meer. Mocht de markt in een dip zitten, dan wacht je met de verkoop tot het weer bijtrekt (daar is de lange horizon aanhouden dus de sleutel en niets vastzetten wat je niet kunt missen of snel over wilt beschikken)

Ik zou er dan ook een aantal spaarrekeningen bij aanhouden voor minimaal risico en toch beschikbaar geld.

Je hebt er dan nagenoeg geen omkijken naar en weinig tot geen risico’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KnuCha schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:09:
Ik kan Meesman ook van harte aanbevelen, open club en goede service.
Kosten zijn erg laag (je zou het mogelijk ergens nog net een tikje goedkoper kunnen krijgen)

Maar je hebt er werkelijk geen omkijken naar en het wordt passief belegd op wereldwijde index trackers (etf fondsen)
Ik hoor Meesman vaak voorbij komen, maar ook nadelen zoals hogere kosten en meen dat uitstappen ook moeilijker is. Volgens die private banker is Meesman en Beheerd Beleggen praktisch hetzelfde, maar dat een grootbank meer solide is en zaken beter op orde heeft.

Logisch dat er extra kosten komen kijken voor het 'laten beheren' maar als je exact hetzelfde kunt met een simpele broker heeft Meesman of Beheerd beleggen geen meerwaarde.

Naast Meesman, of beheerd beleggen door een grootbank zijn er ook nog talloze vermogensbeheerders als Stoic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Toch altijd weer opmerkelijk dat sparen met rente in combinatie met inflatie niet als risico wordt gezien. Dat was het zelfs bij 2% inflatie. Je draait gewoon verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:38

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik beveel ook mensen die niets met beleggen hebben maar toch willen beleggen van harte Meesman aan. Ja er zijn wat kosten maar zeker niet zoals bij de grootbanken, maar ook bijv doordat het weinig update is het niet erg interessant om te volgen. Schakelt ook een factor emotie uit.
Want ja, bij bijv een miljoen kan het zomaar zijn dat je 100.000 euro verliest in 1 of 2 weken en dan moet je er gewoon vanaf kunnen blijven. Zeker in het begin voelen die bedragen enorm en ga je winst en verlies vergelijken met je maandsalaris, auto’s en woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04:29
@Anoniem: 1839988 Ik zou in jouw geval eens samen met een gerespecteerde onafhankelijk financieel planner gaan praten https://www.vofp.nl/ Waarom? Je hebt onverwacht een probleem waar je niet zelfstandig uitkomt. Zoals je al aangeeft hebben de bedelaars je al gevonden en ook de banken opereren niet geheel zonder eigen belang.

Bespraak je wensen en toekomst plannen, bespreek je zorgen en alle andere zaken die besproken moeten worden zoals bijvoorbeeld je gevoel dat je het vermogen in stand moet houden (voor wie eigenlijk?). Dan kun je ook ter sprake brengen hoe je je vermogen in geval jou iets overkomst fiscaal gunstig aan anderen kunt overdragen.

Ik denk dat zelf aan de gang gaan, inclusief zelfstandig beleggen zonder ervaring - al dan niet op basis van goedbedoelde adviezen die door het internet gegeven worden - een recept zijn voor mislukking en de daarbij komende vervelende emoties.

Veel wijsheid gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DjoeC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:54:
@Anoniem: 1839988 Ik zou in jouw geval eens samen met een gerespecteerde onafhankelijk financieel planner gaan praten https://www.vofp.nl/ Waarom? Je hebt onverwacht een probleem waar je niet zelfstandig uitkomt. Zoals je al aangeeft hebben de bedelaars je al gevonden en ook de banken opereren niet geheel zonder eigen belang.

Bespraak je wensen en toekomst plannen, bespreek je zorgen en alle andere zaken die besproken moeten worden zoals bijvoorbeeld je gevoel dat je het vermogen in stand moet houden (voor wie eigenlijk?). Dan kun je ook ter sprake brengen hoe je je vermogen in geval jou iets overkomst fiscaal gunstig aan anderen kunt overdragen.

Ik denk dat zelf aan de gang gaan, inclusief zelfstandig beleggen zonder ervaring - al dan niet op basis van goedbedoelde adviezen die door het internet gegeven worden - een recept zijn voor mislukking en de daarbij komende vervelende emoties.

Veel wijsheid gewenst!
Uiteindelijk moet ik wel afwegen welke afslag ik ga maken, want lees hier dat laten beleggen enorm duur kan uitpakken en je beter zelf aan de slag kunt gaan met index/etf versus wat jij zegt dat zonder ervaring beleggen een recept voor mislukking is.

Inderdaad, maar als ik zo het register van VOFP erop nasla is het kennisgebied van hen wel dusdanig breed dat ik betwijfel of zij wel in depth kennis hebben van beleggen. Want dat laatste is waar ik vooral vragen over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Voor IB heeft Nederland nog helaas weinig aandacht gehad. De interface is zelfs nog geheel in het Engels. Als ze dat eens zouden veranderen zullen veel meer Nederlanders wel overstappen van Degiro naar IB.

Ik zat eerder te denken aan Saxo of te gaan beleggen bij één van de systeembanken. Alleen ING is wel erg beperkt en Rabo heeft een interface lijkend alsof het uit 2000 komt. Op zich niet erg maar vind het wel fijn als er tools, stats en een leeromgeving beschikbaar is.
Het is ook een internationale broker. Wil je een Nederlandse helpdesk en de mogelijkheden van IB, dan kan je nog kijken naar Lynx. Wel iets duurder, maar een overweging waard.

IB heeft veel mogelijkheden om te beleggen, dat maakt het soms ook wel onoverzichtelijk voor nieuwe gebruikers.
- Via App
- Via trader workstation (voor meer geavanceerde orders)
- Via de web interface.

Beleggen bij de grootbanken is prima, dan kan je gewoon voor de NT fondsen gaan. Alleen als je ETF's wilt gaan aankopen, dan zou ik een broker overwegen en dan is op basis van de mogelijkheden, kosten en betrouwbaarheid er geen betere broker dan IB.
Pagina: 1 2 3 Laatste