.
[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 15-04-2024 06:15 ]
[ Voor 26% gewijzigd door MedionAkoya op 06-04-2023 22:20 ]
Trein?
Wie wordt daar wijzer van?Omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden
Het is alleen jouw leven en geld. Dus eigenlijk is die vraag irrelevant.Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Behalve bij die van jezelf.MedionAkoya schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:10:
Gecondoleerd.
Als je met het geld een BMW van koopt. Dan krijg je wel boze gezichten.
Het lijkt dat ik hier een geintje maak, maar er schuilt wel een serieuze noot achter. Mijn advies: Kijk of je een deel kan investeren\beleggen voor de lange termijn en doe iets leuks met het geld waar je blijdschap en geluk uit haalt. Voor de een is dat een dikke BMW, (Zie nickname) de andere is het vakantie en de ander is het weer een mooi sierraad. Dat is natuurlijk aan jou om te bepalen.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
[ Voor 20% gewijzigd door CarJunkyXL op 06-04-2023 22:17 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 06-04-2023 22:30 ]
Anoniem: 63072
Om te beginnen gecondoleerd.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:21:
Ik krijg vaak het advies om het te beleggen, of iets met een ETF. Nu heb ik totaal geen verstand van dat soort zaken en ik ben mij op de dood dat ik zijn hard verdiende centen 'vergok'.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 06-04-2023 22:47 ]
Wise enough to play the fool
De negatieve rentes worden of zijn al een stuk minder. Dus een spaarrekening is in dit geval toch een veilige keuze tot je verder hebt bepaald wat te doen. De belasting over vermogen zou ik mij niet druk om maken, zeker niet met de nieuwe rekenmethode.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
@Douweegbertje @CarJunkyXL Ik zou een dikke BMW kunnen aanschaffen maar no way dat ik ervan zou kunnen genieten wetende dat hij zelf altijd zeer zuinig en sober geleefd had. Ik voel die behoefte ook totaal niet. Daarnaast daalt de waarde van een nieuwe auto snel.
Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?
Geloof me, geld maakt niet altijd gelukkig. Zeker als je constant met de angst moet leven dat je het kwijt kan raken. Komt ook omdat ik zelf 0 financiele kennis heb en afhankelijk ben van derden, maakt kwetsbaar.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik zou het bedrag niet delen, heeft niemand hier wat mee te maken.Freeaqingme schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:20:
@Anoniem: 1839988 wellicht kan je wat delen over de hoogte (of de orde van grootte) van het bedrag, en hoeveel je na belasting over verwacht te houden (beide kan uiteraard ook in member-only tags)?
Het helpt om een idee te hebben daarvan. Voor de ene past een 50K al in je beschrijving, terwijl dat bij iemand anders pas bij 5 miljoen zo is. Met het ene bedrag doe je een heel ander soort dingen dan met het andere bedrag.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Dat spitsen, moet je dan echt denken aan tientallen banken (met eigen licentie) of slechts alleen over de systeembanken?Klippy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:45:
[...]
private banking en dus ook persoonlijk advies over jou situatie. Denk dus ook goed na of geld splitsen over meerdere banken wat veel mensen hier zeggen wel echt logisch is in jou situatie.
Per 100k een bank die eigen licentie heeft.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
Dat spitsen, moet je dan echt denken aan tientallen banken (met eigen licentie) of slechts alleen over de systeembanken?
Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is. Verder de afwikkeling, ik ben enig erfgenaam. Geen huis, vrouw, of kinderen.
Het is meer dan 500k. Ondertussen moet ik wel uitkijken dat ik niet penny wise pound foolish omdat ik zelf ook relatief sober leef en altijd de aanbiedingen uitzoek.
Het vermogen stond altijd passief op een rekening en nu heb jij er slapeloze nachten van.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Zijn vermogen stond altijd passief op een spaarrekening en heeft vanwege ouderdom ook niets mee gedaan.
Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.
[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 07-04-2023 00:06 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Geen private banker bij een bank nemen. Ik kom uit die wereld en het is niet dat de adviezen slecht zijn maar ze zijn wel altijd gebonden aan hun eigen producten en hebben een target. Zoek dan een onafhankelijk financial planner https://ffp.nl/Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
Dat spitsen, moet je dan echt denken aan tientallen banken (met eigen licentie) of slechts alleen over de systeembanken?
Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is. Verder de afwikkeling, ik ben enig erfgenaam. Geen huis, vrouw, of kinderen.
Het is meer dan 500k. Ondertussen moet ik wel uitkijken dat ik niet penny wise pound foolish omdat ik zelf ook relatief sober leef en altijd de aanbiedingen uitzoek.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-04-2023 00:07 ]
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn mensen die geen oog meer dicht doen als ze beleggen. Ik ken er genoeg en die nemen genoegen met een lager rendement ondanks de inflatie.Klippy schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:58:
Ik zou het niet direct splitsen. Praat met die private banker, dat zijn mensen die weten waar ze het over hebben. En jij bent ook niet de eerste die ze tegen komen die erft en eigenlijk geen idee heeft wat ze er mee moeten.
Bij twijfel kan je altijd nog het internet om hulp vragen
Het advies zal ook niet heel gek zijn, het zal iets zijn als ga een deel beleggen, denk na of je een huis wil kopen, dat soort zaken, die bankier verdient geld aan vermogen dat je hebt, niet dat je kwijt bent.
[ Voor 4% gewijzigd door Klippy op 07-04-2023 00:22 ]
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 07-04-2023 02:34 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Gecondoleerd. Dit is best een vervelende situatie. Maar je moet goed bedenken dat je ouder er niet meer is. En dus niks meer te zeggen heeft over dat geld. Ook al heeft diegene er altijd hard voor gewerkt.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
@Douweegbertje @CarJunkyXL Ik zou een dikke BMW kunnen aanschaffen maar no way dat ik ervan zou kunnen genieten wetende dat hij zelf altijd zeer zuinig en sober geleefd had. Ik voel die behoefte ook totaal niet. Daarnaast daalt de waarde van een nieuwe auto snel.
Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?
Geloof me, geld maakt niet altijd gelukkig. Zeker als je constant met de angst moet leven dat je het kwijt kan raken. Komt ook omdat ik zelf 0 financiele kennis heb en afhankelijk ben van derden, maakt kwetsbaar.
Festina lente
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Anoniem: 36835
Los van alle technische oplossings adviezen, zou ik als de tijd rijp is van dat gevoel ook zo snel mogelijk proberen af te stappen. Hij is er niet meer, je hebt het georven, het is nu van jou. Je moet er nu mee doen wat bij je eigen idealen past. Als je een goede auto nodig hebt is het geen schande om er een te kopen van dat geld.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
Beheerd beleggen is altijd duurder dan zelf in ETF’s inleggen, zeker omdat er maar weinig mensen actief de markt kunnen verslaan. Daarnaast ook niet op 1 paard wedden, Shell is maar een bedrijf dat komende jaren alleen maar vaker tegengewerkt zal worden.peize9 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:43:
Ik zal iig zeggen wat ik zou doen, ik zou het op zo'n begeleid beleggen ding doen bij een bank. Dat zit in een fonds en kan in de lange termijn wat meer geld verdienen dan een spaar rekening. Of ik zou Shell aandeel kopen, vanwege het stabiele rendament. Geld moet werken, en met aandelen/fondsen doet het dat. Je kan het daar dan lekker laten zitten en hoeft er niet meer over wakker te liggen.
Ik ken je situatie en je ouder niet, maar ik zou veel liever hebben dat mijn kinderen van hun erfenis een mooi huis en een mooie auto kopen en daarmee zelf een goede kans krijgen om een eigen inkomen op te bouwen en die dan beleggen, dan dat ze mijn geld gaan beleggen met de kans om toch weer bij 0 uit te komen.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:21:
Ik krijg vaak het advies om het te beleggen, of iets met een ETF. Nu heb ik totaal geen verstand van dat soort zaken en ik ben mij op de dood dat ik zijn hard verdiende centen 'vergok'.
Ik wist niet dat ik een mooi huis en mooie auto nodig had om een eigen inkomen op te bouwen!Oon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:54:
[...]
Ik ken je situatie en je ouder niet, maar ik zou veel liever hebben dat mijn kinderen van hun erfenis een mooi huis en een mooie auto kopen en daarmee zelf een goede kans krijgen om een eigen inkomen op te bouwen en die dan beleggen, dan dat ze mijn geld gaan beleggen met de kans om toch weer bij 0 uit te komen.
Eerst het zekere, dan het onzekere. Als je nu zonder schulden een huis kunt kopen lijkt me dat een betere keuze.
Als je helemaal alleen bent, voor wie zou je dan moeten zorgen dat het geld zijn waarde houdtAnoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 07-04-2023 09:20 ]
Tja, je kunt het natuurlijk interpreteren zoals je wil, maar als je even opnieuw leest zie je dat ik nergens zeg dat dat een vereiste is.Tazzios schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:10:
[...]
Ik wist niet dat ik een mooi huis en mooie auto nodig had om een eigen inkomen op te bouwen!![]()
Zullen we advies ook geven aan iedereen met geen en minimum inkomen?
Winnaars van loterijen raken al genoeg in verwarring van alle goedbedoelde adviezen uit hun omgeving. Voor vrijwel iedereen is dat vermogen hebben nieuw. Maar: elke winnaar is zo verschillend, iedereen ervaart het anders.
Wat ik vaak wel standaard meegeef voor het eerste half jaar: doe een reisje, koop die droomauto, maar laat het geld verder staan. Maak je niet druk wat er mee gebeurt. We gaan een financieel plan maken, neem nu nog geen grote beslissingen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 07-04-2023 12:30 ]
Als je nu eens in je hoofd twee stappen achteruit zet, waarom heeft jou ouder dit aan jou nagelaten? Om e slapeloze nachten te geven en maar vooral te zorgen dat het niet minder wordt? Of misschien juist om je een beter/makkelijker/fijner leven te geven?Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.
Natuurlijk wordt het vermogen heel langzaam een beetje minder waard, maar dat gaat zo langzaam, dat overhaast het verkeerde doen veel meer kan kosten.Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?
Ik denk dat dit het beste advies is: "Laat het geld het eerste half jaar staan."Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:27:
Om een kijkje te geven wat bijvoorbeeld voor loterijwinnaars een financiële planner kan betekenen:
https://financialfocus.ab...ulp-voor-loterijwinnaars/
[...]
[ Voor 65% gewijzigd door FragDaddy op 07-04-2023 13:19 ]
Have a wheelie good weekend!
Koop van een deel (groot of klein) iets wat je altijd al heb willen hebben. zeg een auto of computer of wat dan ook. dat de waarde daalt is niet relevant maar wel iedere keer als je er wat mee doet denk je aan je overleden ouder. zo blijft die toch altijd bij je.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
Allereerst gecondoleerd.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Ik zal mijn emoties hier maar even achterwege laten en straight to the point gaan. Ouder is overleden, zat door verkoop van zijn woning financieel in de slappe was en heeft mij een mooi bedrag nagelaten. Zijn vermogen stond altijd passief op een spaarrekening en heeft vanwege ouderdom ook niets mee gedaan.
Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.
Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Van vrienden/bekenden hoor ik allerlei verschillende adviezen, van beleggen tot investeren in vastgoed.
Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door thunder8 op 07-04-2023 13:37 ]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Het meest simpele en 'veilige' is een voor eigen gebruik (!!) woning kopen (of aflossen). Niet het hoogste rendement, maar wel weinig risico. Eventueel houd je 10 of 20% achter de hand in deposito. Daarbij komt het geld ook uit de verkoop van een woning begreep ik, dus dan blijft het eigenlijk op dezelfde manier fluctueren in waarde (wat niet zoveel uitmaakt, merk je niks van).Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2023 14:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
eelcoV
Dit is heel goed advies. Vooral een hele tijd niets met dat doen (behalve wellicht verdelen over bankrekeningen bij verschillende banken van 100K per stuk, zodat je onder het DGS valt).Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:27:
Om een kijkje te geven wat bijvoorbeeld voor loterijwinnaars een financiële planner kan betekenen:
https://financialfocus.ab...ulp-voor-loterijwinnaars/
[...]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik vind zijn principes helemaal niet zo universeel en nogal gekleurd eigenlijk. Beginnen met 10% weg te geven aan je kerk of een ander goed doel, druk uitoefenen op de lezer met “honour their legacy”, het hebben over de “opofferingen” van de overledene, en een groot team van (vaak dure) adviseurs aanraden zijn niet echt adviezen waar je iets mee opschiet.LankHoar schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:35:
Hier een betrouwbare bron van een financial guru met een iets gedetailleerder advies. Wel uit Amerika, maar de principes zijn universeel: https://www.ramseysolutio...nt/what-to-do-inheritance
Dus als jij een computer koopt denk jij de rest vzn je leven aan degene die die computer betaald heeft? Dat is misschien bij een heel bijzonder stuk zo. Maar niet bij iets als een computer.RenaldoN schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:09:
[...]
Koop van een deel (groot of klein) iets wat je altijd al heb willen hebben. zeg een auto of computer of wat dan ook. dat de waarde daalt is niet relevant maar wel iedere keer als je er wat mee doet denk je aan je overleden ouder. zo blijft die toch altijd bij je.
Ik mag hopen van wel, als jij in eens als erfenis 10k erft en er iets van koopt, (iets wat je normaal niet kan kopen) dan blijft de rest van de periode dat dat product bij je is de gedachte bij die persoon iedere keer als je op dat horloge kijkt of zo. Hoe jij het stelt is precies tegenovergesteld de waarde van juist iets kopen uit een erfenis ter nagedachte.t14wo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:38:
[...]
Dus als jij een computer koopt denk jij de rest vzn je leven aan degene die die computer betaald heeft? Dat is misschien bij een heel bijzonder stuk zo. Maar niet bij iets als een computer.
[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 07-04-2023 20:46 ]
Festina lente
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
From DEC to Dragon.
Is een onafhankelijk financieel planner in de arm nemen verstandiger dan volgen van de private banker van de bank? Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een soort onafhankelijke beleggingsadviseur, want ik zie dat financieel planners meer generalisten zijn.MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:05:
[...]
Geen private banker bij een bank nemen. Ik kom uit die wereld en het is niet dat de adviezen slecht zijn maar ze zijn wel altijd gebonden aan hun eigen producten en hebben een target. Zoek dan een onafhankelijk financial planner https://ffp.nl/
Investeer alleen in zaken die je zelf ook begrijpt en die je rust geven. Ik laat me hier niet uit over een advies want dan dient er eerst een goede inventarisatie te zijn gedaan met je wensen. Hier geen adviezen vragen en aannemen.
Update na 2 maanden: Helaas al te maken gehad met lieden die aan de deur kloppen om geld te lenen, vervolgens kwaad worden als ik niets uit wil lenen.Joosie200 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:41:
Gecondoleerd. Als jouw ouder net als jij zuinig geleefd heeft en dit geld op de spaarrekening heeft gezet zou ik het bedrag verspreid wegzetten over meer spaarrekeningen. Bij elke bank die onder het deposito garantiestelsel valt ben je tot 100k zeker dat je het terug krijgt. Er zijn er genoeg die al tussen de 2-3% vrij opneembaar aanbieden. Krijg je dus jaarlijks voor het wegzetten per 100k aan rente inkomsten 2/3k op jaarbasis. Wil je het idee hebben dat je het verworven bedrag niet verbrast dan zou ik met die rente inkomsten wat leuks gaan doen. Zie ook Het spaartopic - Deel 3
Zie het als extra inkomsten waar je zonder schuld of schaamte het op mag maken. En die 0,1% aan box 3 belasting valt in het niet bij je opbrengst tegenwoordig. Ben je ook verder geen kosten kwijt aan een private banker die zijn eigen te dure producten aanbeveelt. Ben je geen nachtrust kwijt over hoe jouw etf presteert. Nee je krijgt gewoon rente bijschrijvingen en daarmee kun je wat leuks doen. Plus je houd het bedrag in tact.
Zeker als je in eens een grote som met geld ontvangt zou ik het zo simpel mogelijk houden. Staat los dat je natuurlijk het geld ook kunt inzetten om je huidige hypotheek af te lossen of hypotheekvrij te kopen, je woning te verduurzamen en zo je woonlasten omlaag brengt. Maar dat kan altijd nog zodra je daar aan toe bent. Bovendien gooi je het geld dan in je eigen stenen en kun je het toch minder makkelijk aanwenden.
Plus je kunt een combinatie doen. Koop voor de helft een woning of verlaag met de helft je openstaande hypotheek. En zet de andere helft weg op de spaarrekening verspreid over banken. Het is niet zwart / wit. Met geld kun je in elk geval meer geld maken en die optie heeft niet iedereen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
[ Voor 99% gewijzigd door Hbeez op 04-06-2023 08:44 ]
[ Voor 10% gewijzigd door grasmat0 op 04-06-2023 08:38 ]
Waarom zou die persoon niet deskundig zijn? En ook iemand in dienst van een bedrijf kan een geschikt advies geven. Al is het natuurlijk logisch dat iemand die in dienst is van een bedrijf meer weet over wat dat bedrijf kan bieden dan wat er allemaal mogelijk is op de markt. Dat geldt voor onszelf immers net zo goed.Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]
Er is een private banker bij de bank, alleen weet ik niet in hoeverre de persoon deskundig en onpartijdig is.
Dit is absoluut wat ik zou doen. Een goede financieel plannen in de arm nemen die niet gelieerd is aan een instelling. Die leven van wat jíj ze betaald, niet van wat ze van de bank krijgen en hebben dus ook alleen baat bij zorgen dat het met jou goed gaat (anders zoek je namelijk een ander)Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:42:
Is een onafhankelijk financieel planner in de arm nemen verstandiger dan volgen van de private banker van de bank? Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een soort onafhankelijke beleggingsadviseur, want ik zie dat financieel planners meer generalisten zijn.
Ik lees dat TS van rendement wilt leven, dat kan niet met alleen spaarrekeningen in Nederland. Als de TS wilt dat het geld dezelfde waarde blijft houden, dan is een deel beleggen verstandig.Lordy79 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 05:54:
Het is nu jouw geld en jij moet/mag ermee doen wat jij wilt. Natuurlijk is het wijs om het niet op te maken aan een BMW en nog wat fratsen maar als dat iemands kick is, gewoon doen.
Wat ik begrijp uit de posts is dat je veiligheid wil. En ik zou dan als ik jou was het geld op spaarrekeningen zeggen met een goed depositogarantiestelsel, zoals dat van Nederland.
Levert weinig op maar wordt ook niet zwaar belast.
Hou er dan wel rekening mee dat het geld opgegeten wordt door inflatie.
Alternatief is beleggen maar dat is al een stuk riskanter én wordt zwaarder belast dus onderaan de streep misschien niet eens zoveel beter dan sparen al zou dat het op lange termijn wel zijn.
Er is sowieso geen haast om te beslissen en je moet je ook afvragen wat je er mee wilt. Want gewoon beleggen/sparen zonder doel.... Dan zullen jouw erfgenamen het erven en opnieuw flink erfbelasting mogen betalen.
Heb je kinderen? Koop (op termijn) een huis voor ze! Dat levert hen een goede start op!
Wil je eerder stoppen met werken? Dat kan als je het goed plant!
Wil je elke maand wat extra inkomen maar de hoofdsom niet aanraken? Ook dat kan.
Mogelijkheden genoeg maar het belangrijkste is om te bepalen wat JIJ wil en het kan wel een tijd duren voor je dat weet dus nogmaals: haast je niet!
Maximaal inleggen voor pensioen is goed. Dat kan tegenwoordig ook bij Meesman. Sinds deze maand kan je veel meer inleggen.Nikel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:54:
@Anoniem: 1839988 Je zegt IMO precies de juiste dingen. Dus wees er in elk geval gerust op dat wat je ook kiest, dat je waarschijnlijk geen grote fouten gemaakt zal hebben.
"Private bankers" moet je bij wegblijven. Dat zijn gewoon verkopers. Echte private bankers zijn nuttig om in je netwerk te hebben, maar met jouw vermogen ben je meer richting servet dan richting tafellaken, dus voor jou niet van toepassing.
Mijn advies zou zijn om een onafhankelijke financieel planner op te zoeken die werkt op basis van een uurtarief. In jouw situatie zou ik die de volgende 2 dingen voor me laten regelen:
- Maximaal extra pensioen opbouwen (via een rekening bij Brand New Day of Bright). De planner kan voor je uitrekenen wat je precies mag inleggen. Nadeel is dat dit geld daar dan vast zit maar het voordeel is dat het fiscaal ontzettend gunstig is en ontzettend veilig is.
- De rest van je vermogen beleggen in de 2 meest simpele ETF's. Maak je nu niet druk over de details. Vraag aan de financieel planner om een paar opties. Zoek daarna in dit subforum op de namen van de ETF's die worden voorgesteld. Als het goed is vind je dan al vrij snel of mensen er op dit forum enthousiast over zijn. Typisch doe je de uitvoering hiervan via Degiro of Saxobank (wat je ook kiest, check de beheerskosten die ze jaarlijks in rekening brengen en kies voor de partij waar die het laagst zijn).
Ga in elk geval niet je bank voor je laten beleggen. Blijf ook weg bij alle andere financiele producten die niet een simpele ETF zijn.
Mocht je over een paar jaar je er comfortabel bij voelen om wat meer avontuur aan te gaan met je vermogen, dan kun je op elk moment een deel van die ETF's verkopen en dan in elk vastgoedfonds, crypto, bedrijf, aandeel of wat dan ook stappen. Mocht je daar nooit zin in krijgen dan is het ook helemaal prima. Ook een eigen huis kopen van het geld is nooit een slechte move. Tot die tijd zijn brede ETF's de veiligste manier om je vermogen de beste kans op steady groei te geven.
Alles waar je een commitment me aangaat voor langere termijn zou ik nu niet doen. Dus geen vastgoed aanschaffen en geen langlopende deposito's nemen. Er is op zich niets mis met dit soort dingen, maar ik haal uit jouw verhaal dat het nu voor jou niet de beste opties zijn.
Vermogensbelasting ga je sowieso betalen en veel ook. Maak je daar dus niet druk om.
[ Voor 45% gewijzigd door Zenix op 04-06-2023 11:06 ]
Ligt even helemaal aan de leeftijd en gezondheid van TS. Als hij/zij nog maar enkele jaren tot aan pensioen heeft of terminaal ziek is, heeft beleggen absoluut geen zin. Tenzij er personen in zijn/haar leven zij waarvoor TS wat achter wil laten.Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Ik lees dat TS van rendement wilt leven, dat kan niet met alleen spaarrekeningen in Nederland. Als de TS wilt dat het geld dezelfde waarde blijft houden, dan is een deel beleggen verstandig.
Veiligheid heb je namelijk ook niet op een spaarrekening, want inflatie kost ook veel geld. Het gaat dan niet omlaag, maar eigenlijk wel, want de koopkracht is minder
Daarjaat stiigen de rentrs nu den beetje, maar wat als rente weer lasg is. Dan maakt die geen enkel rendement, terwijl aandelen het juist heel goed deden.
[...]
Maximaal inleggen voor pensioen is goed. Dat kan tegenwoordig ook bij Meesman. Sinds deze maand kan je veel meer inleggen.
Bsleggen in ETF zou ik niet doen met deze bedragen, want het kost minder om te beleggen in Northern Trust index fondsen via de bank. Of als het helemaal makkelijk wilt houden, Meesman.
Voor het aankopen van een ETF heb je al iets neer kennis nodig namelijk. En de kosten van de meeste ETF zijn hoger door divendlekkage. De enige ETF's die ik met deze bedragen zou overwegen zijn Vanguard VXUS en VTi. Maar die kan je alleen maar kopen via opties en dat kan ook niet iedereen.
Dus ik zou het simpel houden. Pensioen rn beleggen bij Meesman bijvoorbeeld. Beiden werken op dezelfde manier en heb je alles meer overzichtelijk.
Als het een termijn is van 10-15 jaar lijkt het mij een goede overweging. Korter niet.Flozem schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Ligt even helemaal aan de leeftijd en gezondheid van TS. Als hij/zij nog maar enkele jaren tot aan pensioen heeft of terminaal ziek is, heeft beleggen absoluut geen zin. Tenzij er personen in zijn/haar leven zij waarvoor TS wat achter wil laten.
Sowieso is 500k wat krap om van rendement te kunnen leven. Gedeeltelijk interen op het vermogen en onbezorgd(er) leven is denk ik haalbare kaart.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 12:05 ]
Dat is mij niet verteld. Ik was in de veronderstelling dat na al die woekerhypotheken en DSB-toestanden dat adviseurs naast de pro's ook de con's duidelijk kenbaar moeten maken.Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:53:
Dat laten beleggen door een bank kost handen vol geld. Een deel beleggen is verstandig, want met spaarrente kan je de inflatie niet verslaan.
Beleggen bij partijen als Meesman, BND, of NN is toch eigenlijk ook beheerd beleggen?Partijen als Meesman maken het helemaal makkelijk.
De bereidheid is er zeker om mij hierin te verdiepen. Alleen met dit soort bedragen lijkt het mij wel verstandig dat er iemand meekijkt maar om alles uit handen te geven met alle kosten van dien zie ik ook niet zitten.Nikel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:54:
@Anoniem: 1839988 Je zegt IMO precies de juiste dingen. Dus wees er in elk geval gerust op dat wat je ook kiest, dat je waarschijnlijk geen grote fouten gemaakt zal hebben.
"Private bankers" moet je bij wegblijven. Dat zijn gewoon verkopers. Echte private bankers zijn nuttig om in je netwerk te hebben, maar met jouw vermogen ben je meer richting servet dan richting tafellaken, dus voor jou niet van toepassing.
Mijn advies zou zijn om een onafhankelijke financieel planner op te zoeken die werkt op basis van een uurtarief. In jouw situatie zou ik die de volgende 2 dingen voor me laten regelen:
- De rest van je vermogen beleggen in de 2 meest simpele ETF's. Maak je nu niet druk over de details. Vraag aan de financieel planner om een paar opties. Zoek daarna in dit subforum op de namen van de ETF's die worden voorgesteld. Als het goed is vind je dan al vrij snel of mensen er op dit forum enthousiast over zijn. Typisch doe je de uitvoering hiervan via Degiro of Saxobank (wat je ook kiest, check de beheerskosten die ze jaarlijks in rekening brengen en kies voor de partij waar die het laagst zijn).
Ga in elk geval niet je bank voor je laten beleggen. Blijf ook weg bij alle andere financiele producten die niet een simpele ETF zijn.
Vermogensbelasting ga je sowieso betalen en veel ook. Maak je daar dus niet druk om.
Koop als je in aandelen iets wil in plukken de komende tijd gewoon simpel Ishares ETF Msci World. Heb je geen adviseur voor nodig en kan je bij iedere bank tegen lage kosten kopen zonder adviseur. Hou het simpel.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Dat is mij niet verteld. Ik was in de veronderstelling dat na al die woekerhypotheken en DSB-toestanden dat adviseurs naast de pro's ook de con's duidelijk kenbaar moeten maken.
Is het niet zo dat de bank er ook belang bij heeft om het vermogen te laten groeien? Vandaar dat ik aanvankelijk volledig op dat advies vertrouwde.
[...]
Beleggen bij partijen als Meesman, BND, of NN is toch eigenlijk ook beheerd beleggen?
[...]
De bereidheid is er zeker om mij hierin te verdiepen. Alleen met dit soort bedragen lijkt het mij wel verstandig dat er iemand meekijkt maar om alles uit handen te geven met alle kosten van dien zie ik ook niet zitten.
Wat betreft de 2 brokers DeGiro en Saxo, is het niet zo dat zij een stuk duurder zijn dan de grootbanken bij een inleg van meer dan 100k? Daarbij heeft DeGiro een niet al te beste reputatie als het gaat om stabiliteit en management.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 12:09 ]
Dat is met alle belastingen inderdaad fors! Niets doen is de slechtste optie, daarom ben ik mij volop aan het oriënteren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Liefst hou ik de regie volledig in eigen handen. Desnoods vertrek ik uit Nederland (want geen vrouw of kids), alle mogelijkheden liggen op tafel. Maar dat laatste brengt weer allerlei moeilijkheden met zich mee, verschillende jurisdicties, dingen die anders werken etc etc.MotorBeast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:03:
@Harm_H In 1 jaar zo'n 6 tot 8 % minder door inflatie vind jij niet minder? Hakt er goed in met dit soort bedragen. En de komende jaren zal de inflatie nog hoog blijven ben ik bang.
@Anoniem: 1839988 Als je je vermogen in stand wil houden in koopkracht zit er niets anders op dan beleggen (aandelen, obligaties, vastgoed etc etc). Als je dat niet belangrijk vindt en/of je daar niet goed bij voelt zit er niets anders op dan een depositoladder en een gedeelte vrij opneembaar verdelen tot 1 ton per bank ivm bankgarantie en zal je vermogen ondanks dat je wellicht geen euro opneemt minder waard worden. Altijd. Niet voor niets beleggen pensioenfondsen ook om de pot op peil te houden en de inflatie te kunnen compenseren.
[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 04-06-2023 18:14 . Reden: Bedrag staat ins mo tags ]
https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=trueAnoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Dat is met alle belastingen inderdaad fors! Niets doen is de slechtste optie, daarom ben ik mij volop aan het oriënteren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Liefst hou ik de regie volledig in eigen handen. Desnoods vertrek ik uit Nederland (want geen vrouw of kids), alle mogelijkheden liggen op tafel. Maar dat laatste brengt weer allerlei moeilijkheden met zich mee, verschillende jurisdicties, dingen die anders werken etc etc.
Lange termijn denken. Ik zou een derde gewoon beleggen.enermax schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:11:
@Anoniem: 1839988 Eens over degiro. Je bent goed bezig, stelt de juiste vragen. Laat je vooral niet gek maken, dat *bedrag moet blijven. Rendement komt met risicos, die je met een miljoen niet hoeft te nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 04-06-2023 21:03 ]
Beheerd beleggen bij de grootbanken is vaak actief beleggen. Beleggen bij de partijen hierboven is meestal passief. Bij actief beleggen zijn veel meer transacties, worden meer fouten gemaakt, waardoor je over het algmeen minder rendement maakt. Die partijen hierboven doen dus beheerd passief beleggen, zodat je helemaal geen omkijken naar hebt.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Dat is mij niet verteld. Ik was in de veronderstelling dat na al die woekerhypotheken en DSB-toestanden dat adviseurs naast de pro's ook de con's duidelijk kenbaar moeten maken.
Is het niet zo dat de bank er ook belang bij heeft om het vermogen te laten groeien? Vandaar dat ik aanvankelijk volledig op dat advies vertrouwde.
[...]
Beleggen bij partijen als Meesman, BND, of NN is toch eigenlijk ook beheerd beleggen?
[...]
De bereidheid is er zeker om mij hierin te verdiepen. Alleen met dit soort bedragen lijkt het mij wel verstandig dat er iemand meekijkt maar om alles uit handen te geven met alle kosten van dien zie ik ook niet zitten.
Wat betreft de 2 brokers DeGiro en Saxo, is het niet zo dat zij een stuk duurder zijn dan de grootbanken bij een inleg van meer dan 100k? Daarbij heeft DeGiro een niet al te beste reputatie als het gaat om stabiliteit en management.
diskeltische lurker
Voor IB heeft Nederland nog helaas weinig aandacht gehad. De interface is zelfs nog geheel in het Engels. Als ze dat eens zouden veranderen zullen veel meer Nederlanders wel overstappen van Degiro naar IB.Zenix schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Wil je toch naar een broker gaan en zelf gaan inleggen. Dan is Interactive Brokers een goede partij met lage kosten. Ze bestaan ook al tientallen jaren en hebben hun zaken goed op orde.
De bank heeft 2 belangen: 1. Zoveel mogelijk fee van jou vangen en 2. Jouw vermogen laten groeien, zodat jij zoveel mogelijk geld hebt dat ze in de vorm van fee van jou kunnen vangen.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Je hebt gelijk over DeGiro. Ik wil wel de kanttekening maken dat niemand precies weet hoeveel risico klanten van DeGiro nou feitelijk lopen. Maar je hebt zeker een punt en als jij er daarom geen goed gevoel bij hebt moet je ze mijden, daar mis je ook weinig aan. De toevoegen IB (Van @Zenix) is ook een goede.[...]
[...]
Ik hoor Meesman vaak voorbij komen, maar ook nadelen zoals hogere kosten en meen dat uitstappen ook moeilijker is. Volgens die private banker is Meesman en Beheerd Beleggen praktisch hetzelfde, maar dat een grootbank meer solide is en zaken beter op orde heeft.KnuCha schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:09:
Ik kan Meesman ook van harte aanbevelen, open club en goede service.
Kosten zijn erg laag (je zou het mogelijk ergens nog net een tikje goedkoper kunnen krijgen)
Maar je hebt er werkelijk geen omkijken naar en het wordt passief belegd op wereldwijde index trackers (etf fondsen)
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 13:45 ]
Uiteindelijk moet ik wel afwegen welke afslag ik ga maken, want lees hier dat laten beleggen enorm duur kan uitpakken en je beter zelf aan de slag kunt gaan met index/etf versus wat jij zegt dat zonder ervaring beleggen een recept voor mislukking is.DjoeC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:54:
@Anoniem: 1839988 Ik zou in jouw geval eens samen met een gerespecteerde onafhankelijk financieel planner gaan praten https://www.vofp.nl/ Waarom? Je hebt onverwacht een probleem waar je niet zelfstandig uitkomt. Zoals je al aangeeft hebben de bedelaars je al gevonden en ook de banken opereren niet geheel zonder eigen belang.
Bespraak je wensen en toekomst plannen, bespreek je zorgen en alle andere zaken die besproken moeten worden zoals bijvoorbeeld je gevoel dat je het vermogen in stand moet houden (voor wie eigenlijk?). Dan kun je ook ter sprake brengen hoe je je vermogen in geval jou iets overkomst fiscaal gunstig aan anderen kunt overdragen.
Ik denk dat zelf aan de gang gaan, inclusief zelfstandig beleggen zonder ervaring - al dan niet op basis van goedbedoelde adviezen die door het internet gegeven worden - een recept zijn voor mislukking en de daarbij komende vervelende emoties.
Veel wijsheid gewenst!
Het is ook een internationale broker. Wil je een Nederlandse helpdesk en de mogelijkheden van IB, dan kan je nog kijken naar Lynx. Wel iets duurder, maar een overweging waard.Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Voor IB heeft Nederland nog helaas weinig aandacht gehad. De interface is zelfs nog geheel in het Engels. Als ze dat eens zouden veranderen zullen veel meer Nederlanders wel overstappen van Degiro naar IB.
Ik zat eerder te denken aan Saxo of te gaan beleggen bij één van de systeembanken. Alleen ING is wel erg beperkt en Rabo heeft een interface lijkend alsof het uit 2000 komt. Op zich niet erg maar vind het wel fijn als er tools, stats en een leeromgeving beschikbaar is.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq