Algemene economie. Arnold Heertje.
Bedrijfseconomie. Zorg dat je weet hoe een bedrijf gefinancierd wordt. Leer een beetje boekhouden zodat je cijfers in een jaarverslag kunt interpreteren.
Lees over en kijk naar Warren Buffet en Charlie Munger van Berkshire Hathaway en naar Ray Dalio van Bridgewater. Op YouTube is veel van deze mannen te vinden.
Anton Kreil laat op YouTube mooi zien hoe retail brokers werken en dat ze dat per definitie niet in jouw voordeel doen, je hebt ze wel nodig. Ik zit bij drie brokers.
Wees zeer kritisch en genadeloos naar banken, verzekeraars en brokers, ze staan niet aan jouw kant. Wees kritisch naar meningen van mensen als ik, je kapper en van iedereen. Je hebt al gemerkt dat mensen soms graag van je willen lenen, zet daar een streep door.
Bestudeer de FIRE beweging. Mogelijk heb jij de FIRE status in één klap bereikt. Ik vind Financieel Onafhankelijk Blog een informatieve plek, er zijn er meer.
Volg niemand blindelings. Laat je niet gek maken op fora. Realiseer je dat iedereen daar zit met en voor zijn eigen belang.
Je zult merken dat er verschillende typen beleggers zijn. Daghandelaren, Lange Termijn, Gokkers. Het zijn allemaal afspiegelingen van persoonlijkheden en keuzes.
Informatie haal ik onder meer hier vandaan:
Investopedia
Morningstar
IEX
Yahoo Finance
Simply Wall Street
De websites van bedrijven. Jaarverslagen.
Ik lees meerdere kranten, ook buitenlandse want ze zijn allemaal gekleurd. FD, WSJ en NYT zijn niet noodzakelijk. Volg RTL Z.
Beleggen voor dummies.
Beleggen voor beginners.
Ik ben nu vooral bezig met risico beheersing. Daarvoor gebruik ik internet bronnen en mijn oude boeken over statistiek.
Het belangrijkste:
Neem de tijd. Doe alleen dingen die je begrijpt en aan een kleuter kunt uitleggen. Wees niet hebberig of gierig en vergeet niet om plezier te maken. Geld weggeven aan een goed doel kan ook leuk zijn.
Als je dat nog niet doet of hebt gedaan, ontwikkel jezelf in de breedte. Neem een museum jaarkaart. Doe een cursus wijnproeven en een workshop koken. Leer een vreemde taal. Bezoek concerten.
Je bent welgesteld, zorg ervoor dat je kunt genieten van de vrijheid die het oplevert en dat je dat ook doet.
[
Voor 4% gewijzigd door
ravon op 05-06-2023 08:56
]