Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Uiteindelijk moet ik wel afwegen welke afslag ik ga maken, want lees hier dat laten beleggen enorm duur kan uitpakken en je beter zelf aan de slag kunt gaan met index/etf versus wat jij zegt dat zonder ervaring beleggen een recept voor mislukking is.
De ETF die ik je adviseerde is een recept om juist zonder kennis veel succes te hebben. Hoe meer kennis de meeste beleggers hebben, hoe complexer ze het maken, hoe minder kans op succes om dat ze gaan denken dat ze zelf de markt kunnen verslaan en denken aan goede stcokpicking te kunnen doen (net als beleggingsadviseurs) Simpel houden, rust hebben en de tijd nemen is het recept om succesvol te beleggen. Als mijn kinderen het kunnen, kan jij het ook. Dit jaar reeds + 9%. Welke spaarrekening doet dat?

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
[...]
Uiteindelijk moet ik wel afwegen welke afslag ik ga maken, want lees hier dat laten beleggen enorm duur kan uitpakken en je beter zelf aan de slag kunt gaan met index/etf versus wat jij zegt dat zonder ervaring beleggen een recept voor mislukking is.

Inderdaad, maar als ik zo het register van VOFP erop nasla is het kennisgebied van hen wel dusdanig breed dat ik betwijfel of zij wel in depth kennis hebben van beleggen. Want dat laatste is waar ik vooral vragen over heb.
Tja, als je al besloten hebt om te gaan beleggen (dat bleek niet uit je eerdere posts) dan heb je inderdaad niet eerst iemand nodig om een langere termijn plan te maken. Beleggingsgoeroes zijn er voldoende, adviseurs (jouw geld, niet hun risico) ook.

Mijn persoonlijke mening:

Beleggen anno 2023: Grote kans dat er een recessie aankomt. Hoge winsten en waarderingen van bedrijven zijn niet houdbaar, De totale beurswaarde (marketcap) van de 5 meest waardevolle bedrijven ter wereld is momenteel rond 10.000 miljard dollar, 1.200 dollar voor iedere wereldburger bij een gemiddeld inkomen onder de 10.000 per wereldburger per jaar. Marktwaarde is het potentieel voor winst. Kun je een beursdaling van 50% verdragen zonder de drang om te verkopen? Na 50% daling heb je weer 100% stijging nodig om dat goed te maken. Uiteraard kun jij degene zijn die wel de juiste keuzes maakt ;-) Dit is slechts 1 scenario. Het kan natuurlijk ook zijn dat de bomen de komende paar jaar nog verder richting hemel groeien. Beleggen is een lange termijn strategie met ook nog een een hoog (6.17%) belast box-3 rendement.

Als je nog niets gedaan hebt zou van je bedrag eerst (meteen, niet meer dan 40-50% van je geld) een paar 1-jaars deposito's openen tegen nu zo'n 3.6% rente (0.36% box 3), waarschijnlijk komt daar in Q3 nog een beetje bij. Besteed het komend jaar aan het maken van een strak en goed onderbouwd financieel plan waar je vervolgens mee aan de slag kunt. Het maken van het plan heeft tijd nodig waar je met je resterende geld mee aan de slag kunt en na dat jaar evt je deposito's niet hoeft te verlengen. Die hebben dan met elkaar alvast wel een leuk bedrag opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Topicstarter
DjoeC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Tja, als je al besloten hebt om te gaan beleggen (dat bleek niet uit je eerdere posts) dan heb je inderdaad niet eerst iemand nodig om een langere termijn plan te maken. Beleggingsgoeroes zijn er voldoende, adviseurs (jouw geld, niet hun risico) ook.
Het eerste jaar wil ik nog met simpele deposito's werken om in de tussentijd te gaan verdiepen in beleggen (en de risico's ervan). Ik ga nooit over één nacht ijs.

Er zijn namelijk zoveel mogelijkheden, je kunt het simpel houden met index/etf of heel complex maken. Alles moet afgewogen worden en dan is het wel slim om een deskundige met ervaring te vinden die een beleggingsplan weet op te stellen voordat er knopen doorgehakt worden.

Uiteindelijk ontkom je er niet aan en zul je wel moeten beleggen om te voorkomen dat het vermogen daalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravon
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Gecondoleerd én gefeliciteerd.

Met die erfenis kun je jezelf een tamelijk zorgeloze toekomst geven als je er in slaagt het bezit en beheer ervan niet als een zware verantwoordelijkheid te zien die je met verplichtingen opzadelt maar als iets leuks en interessants wat je vrijheid en comfort zal opleveren en waardoor je elke dag opnieuw met plezier en trots aan je ouder zal terugdenken.

Mijn situatie: Geld beschouw ik als gereedschap. De nalatenschap van mijn ouders heb ik belegd in dividend aandelen van bedrijven die bekend staan om hun solide dividend beleid. Die aandelen leveren mij dividendrendement op. Daarnaast schrijf ik gedekte call opties over die aandelen waarmee ik het rendement verhoog tot structureel tussen 7 en 10 procent. Over een tijdje kan ik er van leven. Beleggen is iets wat ik al heel lang doe. Het vereist kennis en ervaring om succesvol te beleggen. Als je gaat beleggen zul je dus moeten studeren.

Doe jezelf een plezier en ga pas iets met dat geld doen als je daar voldoende kennis over bezit. Tot die tijd kun je het simpelweg parkeren. Het beheer van een substantiële hoeveelheid geld vereist nu eenmaal kennis, juist ook als je het beheer uitbesteedt aan een bank, verzekeraar, broker, beleggingsfonds of ETF uitgevende partij.

Als je gaat praten met fiscalisten (aanrader) en beleggingsadviseurs, huur ze dan voor een of twee uur in om alleen een advies te geven en neem dat advies mee bij volgende gesprekken. Laat je nooit door een adviseur een polis bij zijn werkgever aansmeren (grootste financiële fout die ik ooit heb begaan).

Ik reageer met opzet alleen op de openingspost, beleggen is te persoonlijk, te complex, soms te stressvol en te veelzijdig om daarover op een plek als deze een gedetailleerd en serieus inhoudelijk advies te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door ravon op 04-06-2023 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:58
@Anoniem: 1839988 Je hebt jezelf in een post ergens op dit forum omschreven als iemand die vaker op zolder achter z'n pc zit (je gebruikte daar een term voor die ik al weer vergeten ben).

Wat ik nu uit je berichten lees is dat je verstand van beleggen probeert te krijgen: hoe moet het, wie kan je vertrouwen, etcetera. Op zich goed, maar... echt verstand krijg je er pas van door het te doen. Door te leren wanneer jij durft te kopen/verkopen, wat een flink verlies (recessie) met je doet, op welke informatie je durft te vertrouwen.

Wanneer je hier allemaal mee bezig wil zijn, dan wordt beleggen net werk. En niet per se leuk werk: wanneer ben je klaar? Wanneer mag je tevreden zijn? En moet je boos op jezelf zijn wanneer je een foute keuze hebt gemaakt? Onderschat deze factoren niet.

In mijn eigen ervaring heb ik geleerd dat ik geen levensvreugde haal uit actief beleggen. En ook geen beter rendement dan de markt! En ik ben door opleiding en werk financieel goed onderlegd.

Het is een hoop geld, maar ook weer niet zoveel dat je nooit over geld hoeft na te denken.

Als ik het goed heb onthouden huur je nu. Je kan dus ook een leuk appartement voor jezelf kopen (zeg 4 - 5 ton).

Resterend geld:
- 10% direct opvraagbaar (sparen, 1%)
- 40% via deposito's (3 - 4%)
- 50% Etf (6 - 7 %)

Dan heb je voor belasting ca 25k/Jr. Na vermogensbelasting ca 17k. Grofweg € 1.500/maand. Omdat je weinig woonlasten hebt (maar wel onderhoud), is dat net genoeg. Maar ik zou er wel bij blijven werken, want dat levert je dan veel comfort op plus pensioen. Wanneer de aandelenmarkten een jaartje tegenvallen eet je wat van je deposito's op, gaan ze lekker dan vul je ze weer aan.

Maar je hebt zo een supersimpel systeem gebouwd waarmee je je leven Lang plezier van hebt zonder dat je er veel tijd aan hoeft te besteden. Of gesprekken hoeft te voeren met verkopers ('beleggingsexperts") die jou als een lekker hapje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ravon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:09:
Gecondoleerd én gefeliciteerd.

Met die erfenis kun je jezelf een tamelijk zorgeloze toekomst geven als je er in slaagt het bezit en beheer ervan niet als een zware verantwoordelijkheid te zien die je met verplichtingen opzadelt maar als iets leuks en interessants wat je vrijheid en comfort zal opleveren en waardoor je elke dag opnieuw met plezier en trots aan je ouder zal terugdenken.

Mijn situatie: Geld beschouw ik als gereedschap. De nalatenschap van mijn ouders heb ik belegd in dividend aandelen van bedrijven die bekend staan om hun solide dividend beleid. Die aandelen leveren mij dividendrendement op. Daarnaast schrijf ik gedekte call opties over die aandelen waarmee ik het rendement verhoog tot structureel tussen 7 en 10 procent. Over een tijdje kan ik er van leven. Beleggen is iets wat ik al heel lang doe. Het vereist kennis en ervaring om succesvol te beleggen. Als je gaat beleggen zul je dus moeten studeren.

Doe jezelf een plezier en ga pas iets met dat geld doen als je daar voldoende kennis over bezit. Tot die tijd kun je het simpelweg parkeren. Het beheer van een substantiële hoeveelheid geld vereist nu eenmaal kennis, juist ook als je het beheer uitbesteedt aan een bank, verzekeraar, broker, beleggingsfonds of ETF uitgevende partij.

Als je gaat praten met fiscalisten (aanrader) en beleggingsadviseurs, huur ze dan voor een of twee uur in om alleen een advies te geven en neem dat advies mee bij volgende gesprekken. Laat je nooit door een adviseur een polis bij zijn werkgever aansmeren (grootste financiële fout die ik ooit heb begaan).

Ik reageer met opzet alleen op de openingspost, beleggen is te persoonlijk, te complex, soms te stressvol en te veelzijdig om daarover op een plek als deze een gedetailleerd en serieus inhoudelijk advies te geven.
En dat is precies wat ik bedoelde met mijn post: Hoe meer kennis de meeste beleggers hebben, hoe complexer ze het maken, hoe minder kans op succes om dat ze gaan denken dat ze zelf de markt kunnen verslaan en denken aan goede stockpicking te kunnen doen

Zelfs professionals lukt dat niet op lange termijn. Beleggen is helemaal niet complex. Jij maakt het complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:48:
[...]
En dat is precies wat ik bedoelde met mijn post: Hoe meer kennis de meeste beleggers hebben, hoe complexer ze het maken, hoe minder kans op succes om dat ze gaan denken dat ze zelf de markt kunnen verslaan en denken aan goede stockpicking te kunnen doen

Zelfs professionals lukt dat niet op lange termijn. Beleggen is helemaal niet complex. Jij maakt het complex.
Beetje jammer zo'n reactie. De enige die hier beweert dat de markt "verslagen" moet worden ben jij. Je helpt de TS ook niet met zo'n negatieve en zure insteek.

Ik koop aandelen van solide bedrijven om ze in principe nooit te verkopen, ik ontvang dividend en ik schrijf gedekte call opties en dat levert mij een mooi rendement. Als je dat al ingewikkeld vindt begrijp je er weinig van.

Ook als je geld in een ETF stopt die een index of een andere samenstelling van fondsen volgt heb je te maken met kosten, risico en verwachtingen. Om daarin goede keuzes te maken is kennis van zaken essentieel en juist het vergaren van kennis is wat ik de TS aanraad.

Zo heb ik voor mijn pensioen voorziening bij Brand New Day in januari 2022 de ETF die op tech, groei en Amerikaanse aandelen gericht is ingewisseld voor een ETF die op waarde, dividend en Europese aandelen gericht is.
Die keuze was niet toevallig, er waren duidelijke aanwijzingen dat de tech en groei aandelen in de VS een slecht jaar tegemoet gingen. Terwijl in de jaren daarvóór de op de VS gerichte ETF het juist veel beter deed.
Iedereen die bij BND zit kan zien dat ik een uitstekende keus gemaakt heb.

Overigens doet mijn aandelenportefeuille met relatief veel Shell en ING het ook prima en véél beter dan de AEX terwijl dat helemaal geen doelstelling is, dat komt door gunstige marktontwikkelingen in energie en rente.

Beleggen is geen wedstrijd zoals je volstrekt onterecht insinueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ravon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Beetje jammer zo'n reactie. De enige die hier beweert dat de markt "verslagen" moet worden ben jij. Je helpt de TS ook niet met zo'n negatieve en zure insteek.
Als je insteek niet eens is de markt te verslaan is het helemaal onnodig een complexe strategie/portefeuille in te richten. Dat jij er misschien lol en bevrediging uit haalt is wat anders. Niets zuurs en negatiefs aan. Gewoon realistisch.Om de index te volgen heb je weinig tot geen kennis nodig.
Nb; Ik was in het verleden zelf DSI geregistreerd. ;) Ik snap het echt wel. Ik heb geen glazen bol. Jij wel blijkbaar want jij maakt goede keuzes....voor nu.

Mijn advies....zo simpel mogelijk houden.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online

(knip)

Discussie over stretegie vermogensbeheer, laten we dichterbij de vraag vasn TS blijven.

[ Voor 91% gewijzigd door t_captain op 07-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

(knip)

Discussie over stretegie vermogensbeheer, laten we dichterbij de vraag vasn TS blijven.

[ Voor 92% gewijzigd door t_captain op 07-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online

(knip)

[ Voor 94% gewijzigd door t_captain op 07-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
DjoeC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:07:
...
Mijn persoonlijke mening:
...
een paar 1-jaars deposito's openen tegen nu zo'n 3.6% rente ...
Is dat bij een bank die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt ? Ik kom daar niet verder dan 2.8%. Bij crediteurope. Ik ben geïnteresseerd welke bank 3.6% uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Deze is hier nog niet voorbij gekomen: http://indexfondsenvergelijken.nl en kan ik de TS aanraden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:42:
[...]
Update na 2 maanden: Helaas al te maken gehad met lieden die aan de deur kloppen om geld te lenen, vervolgens kwaad worden als ik niets uit wil lenen.
Deze mensen mag je dankbaar zijn dat ze hun echte aard hebben laten zien. Ze willen geen geld lenen, maar hebben. Als je echt wil lenen ga je naar de bank, als je nooit wil terugbetalen ga je naar een 'vriend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Als je heel het topic hebt gelezen was ik 1 van de eerste die adviseerde ver weg te blijven van bankadviseurs of wat voor adviseur dan ook die werkt voor een organisatie. ;) Been there, was there.

Maar hoe dan ook, jij maakt het complex. Zeker voor iemand die de eerste stappen wil zetten en dit niet als hobby heeft en hier dagelijks mee bezig wil zijn bij wijze van spreken zoals jij. Leuke hobby voor iemand die ieder nieuwtje in de markt volgen, vooruit willen denken en daar strategisch op in willen spelen of denken kunnen te spelen etc etc. Er zijn er ook die op een andere manier hun leven willen invullen en geld als een last zien (en dat blijkt hier wel gezien TS zijn posts) en dan is dat niet wijs en kan je lelijk je neus stoten.
Als een last valt ook wel mee hoor. Het punt is alleen als je modaal bent er weinig valt te plukken maar als je wat meer hebt je een groter risico hebt om alles weer kwijt te raken. Je hoeft maar 1 domme beslissing te maken.

Inmiddels begin ik er wel interesse in te krijgen. Wellicht later ook actief mits ik dan de kennis ervoor heb. De bereidheid om te leren is er zeker maar zie door de bomen het bos niet meer. Op internet wordt je overspoeld door allerlei finfluencers die allen weer hun eigen adviezen hebben.
ravon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Je hebt mijn eerste bericht helaas niet goed gelezen, ik raad de TS aan om zijn kapitaal te parkeren en om kennis te vergaren zodat hij is opgewassen tegen al die verkopers die zich adviseur noemen. Kennis is essentieel, zeker als hij ook zelf wil gaan beleggen. Jij trekt de discussie vervolgens in een complexe context. Voor mij is dat prima maar de TS heeft er niets aan

Simpeler kan ik het niet maken.
Ik was in de veronderstelling dat meneer de "Private Banker" een serieuze adviseur was maar nu blijkt, met dank aan jullie dat het gewoon een ordinaire verkoper te zijn! Ze kunnen private banking beter salesafdeling noemen. Verder een joviale vriendelijke vent hoor maar dit had hij wel even moeten melden.

Zulke mensen zullen er wel veel zijn, daarom enorm belangrijk om zelf onderzoek te doen.

Je hebt helemaal gelijk. Wat zou jij aanraden, boek of cursus? Verbaast mij dat hierover weinig op internet te vinden is, je na een windfall eigenlijk meteen in het diepe wordt gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:06

M14

Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
@Douweegbertje @CarJunkyXL Ik zou een dikke BMW kunnen aanschaffen maar no way dat ik ervan zou kunnen genieten wetende dat hij zelf altijd zeer zuinig en sober geleefd had. Ik voel die behoefte ook totaal niet. Daarnaast daalt de waarde van een nieuwe auto snel.

Niets doen lijkt mij sowieso niet verstandig, zeker met het oog op termijn er óók belasting geheven gaat worden op vermogen. Op de bank laten staan met die negatieve spaarrente?

Geloof me, geld maakt niet altijd gelukkig. Zeker als je constant met de angst moet leven dat je het kwijt kan raken. Komt ook omdat ik zelf 0 financiele kennis heb en afhankelijk ben van derden, maakt kwetsbaar.
Waarom? Dan eindigd dit hetzelfde met jouw dood. En het enige wat het heeft opgeleverd is een hoop stress betreft de vraag of je het wel goed hebt gedaan.

De keuzes die je vader heeft gemaakt waren zijn keuzes. Dat jij nu deze erfenis hebt gekregen is daar een resultaat van.
Maar het is aan jou op jouw eigen keuzes te gaan maken. En ik denk dat het begint met een stukje acceptatie hiervan :).

Op de vraag: wat zou je er mee doen. 2 antwoorden:

#1 Vermogen waarborgen voor de lange tijd: Ik zou kiezen om in etf te beleggen. Op de lange termijn is het risico laag en de kans op rendement groot. Verdiep je hier goed in, blind aan beginnen is nooit een goed idee.

#2 Er van leven / gebruiken. Een camper staat al lang op de bucketlist. Daar zou ik heel wat jaren plezier van hebben.

Een goede balans tussen die 2 is voor mij belangrijk.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1839988 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:53:

[...]
Ik was in de veronderstelling dat meneer de "Private Banker" een serieuze adviseur was maar nu blijkt, met dank aan jullie dat het gewoon een ordinaire verkoper te zijn! Ze kunnen private banking beter salesafdeling noemen. Verder een joviale vriendelijke vent hoor maar dit had hij wel even moeten melden.

Zulke mensen zullen er wel veel zijn, daarom enorm belangrijk om zelf onderzoek te doen.

Je hebt helemaal gelijk. Wat zou jij aanraden, boek of cursus? Verbaast mij dat hierover weinig op internet te vinden is, je na een windfall eigenlijk meteen in het diepe wordt gegooid.
Dan zit je er wel erg naïef in denk je niet? Had jij je huiswerk wel gedaan? Hem gevraagd wat de kostenfactoren zijn, risico’s, prestaties tov indexfondsen, etc.?

Die active beleggers hebben vooral het interesse lekker actief jouw geld heen en weer te bewegen, telkens snoepen ze er dan iets van af met transactiekosten etc.

Daarnaast moet je ook de psychologische kant niet onderschatten als beginnende belegger. Op elk verjaardagsfeestje kom je wel een Motorbeast tegen die je verteld hoe hij zonder moeite gegarandeerd 8% winst per jaar maakt. Maar wat ze er nooit bij vertellen is dat het ook wel eens tegenzit. Dat hoort er bij en iemand met de juiste ervaring weet dat je dat uit moet zitten. Maar jij bent enorm risicomijdend, wat als volgend jaar door een dipje jouw vermogen 25% aan waarde verliest? Terwijl je elke dag op het nieuws hoort hoe rampzalig de economie ervoor staat. Een Motorbeast zingt dat lachend uit, kan je dat ook of raak je in paniek en verkoop je snel je beleggingen om naar iets veiligers te vluchten?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 05-06-2023 08:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Dan zit je er wel erg naïef in denk je niet?
Zoals ik al eens eerder aangaf ga ik nooit over één nacht ijs. Wel werd ik een beetje overdonderd met allerlei verkooppraatjes verpakt in goede bedoelingen. Dan denk je toch, zal ik de beste man vertrouwen of toch extra geld uitgeven aan een onafhankelijke beleggingsadviseur.

Er zullen vast vele meer mensen zijn die in vergelijkbare situatie zitten, nog half in rouw zijn en maar blind vertrouwen dat de bank het beste met hen voor heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]
......

Wat zou jij aanraden, boek of cursus? Verbaast mij dat hierover weinig op internet te vinden is, je na een windfall eigenlijk meteen in het diepe wordt gegooid.
Algemene economie. Arnold Heertje.

Bedrijfseconomie. Zorg dat je weet hoe een bedrijf gefinancierd wordt. Leer een beetje boekhouden zodat je cijfers in een jaarverslag kunt interpreteren.

Lees over en kijk naar Warren Buffet en Charlie Munger van Berkshire Hathaway en naar Ray Dalio van Bridgewater. Op YouTube is veel van deze mannen te vinden.
Anton Kreil laat op YouTube mooi zien hoe retail brokers werken en dat ze dat per definitie niet in jouw voordeel doen, je hebt ze wel nodig. Ik zit bij drie brokers.

Wees zeer kritisch en genadeloos naar banken, verzekeraars en brokers, ze staan niet aan jouw kant. Wees kritisch naar meningen van mensen als ik, je kapper en van iedereen. Je hebt al gemerkt dat mensen soms graag van je willen lenen, zet daar een streep door.

Bestudeer de FIRE beweging. Mogelijk heb jij de FIRE status in één klap bereikt. Ik vind Financieel Onafhankelijk Blog een informatieve plek, er zijn er meer.

Volg niemand blindelings. Laat je niet gek maken op fora. Realiseer je dat iedereen daar zit met en voor zijn eigen belang.
Je zult merken dat er verschillende typen beleggers zijn. Daghandelaren, Lange Termijn, Gokkers. Het zijn allemaal afspiegelingen van persoonlijkheden en keuzes.

Informatie haal ik onder meer hier vandaan:
Investopedia
Morningstar
IEX
Yahoo Finance
Simply Wall Street
De websites van bedrijven. Jaarverslagen.

Ik lees meerdere kranten, ook buitenlandse want ze zijn allemaal gekleurd. FD, WSJ en NYT zijn niet noodzakelijk. Volg RTL Z.

Beleggen voor dummies.
Beleggen voor beginners.
Ik ben nu vooral bezig met risico beheersing. Daarvoor gebruik ik internet bronnen en mijn oude boeken over statistiek.

Het belangrijkste:

Neem de tijd. Doe alleen dingen die je begrijpt en aan een kleuter kunt uitleggen. Wees niet hebberig of gierig en vergeet niet om plezier te maken. Geld weggeven aan een goed doel kan ook leuk zijn.

Als je dat nog niet doet of hebt gedaan, ontwikkel jezelf in de breedte. Neem een museum jaarkaart. Doe een cursus wijnproeven en een workshop koken. Leer een vreemde taal. Bezoek concerten.
Je bent welgesteld, zorg ervoor dat je kunt genieten van de vrijheid die het oplevert en dat je dat ook doet.

[ Voor 4% gewijzigd door ravon op 05-06-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Zoals ik al eens eerder aangaf ga ik nooit over één nacht ijs. Wel werd ik een beetje overdonderd met allerlei verkooppraatjes verpakt in goede bedoelingen. Dan denk je toch, zal ik de beste man vertrouwen of toch extra geld uitgeven aan een onafhankelijke beleggingsadviseur.

Er zullen vast vele meer mensen zijn die in vergelijkbare situatie zitten, nog half in rouw zijn en maar blind vertrouwen dat de bank het beste met hen voor heeft.
Bij iemand die bij een bank werkt? Zeker niet. Dan weet je dat hij betaald wordt door die bank, en er dus baat bij heeft jou bij die bank onder te brengen en geld aan je te verdienen. Hoe meer producten van de bank hij jou laat gebruiken, hoe sterker jouw binding met de bank wordt.

Een onanfhankelijke adviseur heeft er vooral baat bij jou aan hem te binden, dus daarvoor moet hij goed werk leveren. Je stapt veel makkelijker over van adviseur dan van bank, dus is z'n risico groter en zal hij meer moeite doen voor jou om je goed te adviseren. Dus dan krijg je veel meer opties dan alleen Bank A.

Een bedrijf heeft NOOIT het beste met jou voor. Het bedrijf wil winst maken. Hou dat altijd in je achterhoofd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

Agent47

I always close my contracts.

Even met een financieel adviseur praten? Gecondoleerd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35
Wat zou jij aanraden, boek of cursus?
Als ik een boek mag aanraden, dan is dat De schitterende eenvoud van indexbeleggen.

Volgens mij is dit een boek dat ook aan een leek prima uitlegt wat indexbeleggen is, wat de voor- en nadelen zijn, waarom je beter erg kritisch bent over wat de beleggingsadviseur van je bank je adviseert, etc. Heel veel zaken dus die je hier al als adviezen hebt gelezen, maar dan met de nodige onderbouwing waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35
Inderdaad, maar als ik zo het register van VOFP erop nasla is het kennisgebied van hen wel dusdanig breed dat ik betwijfel of zij wel in depth kennis hebben van beleggen. Want dat laatste is waar ik vooral vragen over heb.
Eenmaal je bovenstaande boek hebt gelezen zie je hopelijk waarom in depth kennis van beleggen een relatief begrip is. Uiteindelijk komt het voor 99% neer op het afwegen van twee factoren: hoeveel risico is er verbonden aan een bepaalde belegging, en hoeveel kost die belegging (instapkosten, lopende kosten, uitstapkosten). Een financieel planner zal je wel helpen met het verdelen van je kapitaal over verschillende beleggingsformules naargelang je risicoprofiel, leeftijd, doelen, ... Zo kan hij je adviseren in hoeveel % van je kapitaal je in obligaties kan steken, welk type obligaties voor jou past, hoeveel % je best belegt in volatielere producten, etc.

Doordat je een VOFP een uurtarief betaalt voor advies krijg je ook waarlijk onafhankelijk advies, en geen verkoopspraatje van een "gratis" beleggingsadviseur uit het bankkantoor die een quota opgelegd kreeg van hoeveel beleggingsproducten van de bank hij/zij moet zien te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
ravon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:48:
[...]

Algemene economie. Arnold Heertje.

Bedrijfseconomie. Zorg dat je weet hoe een bedrijf gefinancierd wordt. Leer een beetje boekhouden zodat je cijfers in een jaarverslag kunt interpreteren.

Lees over en kijk naar Warren Buffet en Charlie Munger van Berkshire Hathaway en naar Ray Dalio van Bridgewater. Op YouTube is veel van deze mannen te vinden.
Anton Kreil laat op YouTube mooi zien hoe retail brokers werken en dat ze dat per definitie niet in jouw voordeel doen, je hebt ze wel nodig. Ik zit bij drie brokers.

Wees zeer kritisch en genadeloos naar banken, verzekeraars en brokers, ze staan niet aan jouw kant. Wees kritisch naar meningen van mensen als ik, je kapper en van iedereen. Je hebt al gemerkt dat mensen soms graag van je willen lenen, zet daar een streep door.

Bestudeer de FIRE beweging. Mogelijk heb jij de FIRE status in één klap bereikt. Ik vind Financieel Onafhankelijk Blog een informatieve plek, er zijn er meer.

Volg niemand blindelings. Laat je niet gek maken op fora. Realiseer je dat iedereen daar zit met en voor zijn eigen belang.
Je zult merken dat er verschillende typen beleggers zijn. Daghandelaren, Lange Termijn, Gokkers. Het zijn allemaal afspiegelingen van persoonlijkheden en keuzes.

Informatie haal ik onder meer hier vandaan:
Investopedia
Morningstar
IEX
Yahoo Finance
Simply Wall Street
De websites van bedrijven. Jaarverslagen.

Ik lees meerdere kranten, ook buitenlandse want ze zijn allemaal gekleurd. FD, WSJ en NYT zijn niet noodzakelijk. Volg RTL Z.

Beleggen voor dummies.
Beleggen voor beginners.
Ik ben nu vooral bezig met risico beheersing. Daarvoor gebruik ik internet bronnen en mijn oude boeken over statistiek.

Het belangrijkste:

Neem de tijd. Doe alleen dingen die je begrijpt en aan een kleuter kunt uitleggen. Wees niet hebberig of gierig en vergeet niet om plezier te maken. Geld weggeven aan een goed doel kan ook leuk zijn.

Als je dat nog niet doet of hebt gedaan, ontwikkel jezelf in de breedte. Neem een museum jaarkaart. Doe een cursus wijnproeven en een workshop koken. Leer een vreemde taal. Bezoek concerten.
Je bent welgesteld, zorg ervoor dat je kunt genieten van de vrijheid die het oplevert en dat je dat ook doet.
Op zichzelf allemaal waar, maar waar stop je met kennis vergaren? Waarom niet simpel, simpeler, simpelst? Vele onderzoeken laten zien dat actief beleggen versus passief beleggen in het voordeel uitvallen van passief beleggen. Met een simpel systeem hetzelfde effect, maar met weinig tijd, onrust en risico's.

@Anoniem: 1839988 hier heb je een leuk en leerzaam beleggingsspelletje. Speel dat eens 10x en kijk hoe veel beter jij het doet dan simpel de index volgen.

Wanneer je je tijd wil besteden aan leren beleggen: be my guest (maar doe het actief beleggen alsjeblieft met maar een klein deel van je vermogen). Maar het kan dus ook simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
fsfikke schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Dan zit je er wel erg naïef in denk je niet? Had jij je huiswerk wel gedaan? Hem gevraagd wat de kostenfactoren zijn, risico’s, prestaties tov indexfondsen, etc.?

Die active beleggers hebben vooral het interesse lekker actief jouw geld heen en weer te bewegen, telkens snoepen ze er dan iets van af met transactiekosten etc.

Daarnaast moet je ook de psychologische kant niet onderschatten als beginnende belegger. Op elk verjaardagsfeestje kom je wel een Motorbeast tegen die je verteld hoe hij zonder moeite gegarandeerd 8% winst per jaar maakt. Maar wat ze er nooit bij vertellen is dat het ook wel eens tegenzit. Dat hoort er bij en iemand met de juiste ervaring weet dat je dat uit moet zitten. Maar jij bent enorm risicomijdend, wat als volgend jaar door een dipje jouw vermogen 25% aan waarde verliest? Terwijl je elke dag op het nieuws hoort hoe rampzalig de economie ervoor staat. Een Motorbeast zingt dat lachend uit, kan je dat ook of raak je in paniek en verkoop je snel je beleggingen om naar iets veiligers te vluchten?
Waar stel ik dat je gegarandeerd 8% krijgt? :? Nergens. Ik zeg, hou het simpel, spreid je risico simpel met een ETF MSCI World, neem de tijd en denk lange termijn. Nergens noem ik een garantie op rendement maar ik weet na 30 jaar wel dat je op lange termijn er altijd aan verdient.

Op elke verjaardag hoor je juist mensen die je aanraden losse aandelen te nemen (van die Reddit figuren) en die je alleen maar vertellen dat ze wel 30% hebben gemaakt op aandeel y en niet vertellen dat ze 40% verlies hebben gemaakt op aandeel z. Dat zal je mij niet horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Highland schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Op zichzelf allemaal waar, maar waar stop je met kennis vergaren? Waarom niet simpel, simpeler, simpelst? Vele onderzoeken laten zien dat actief beleggen versus passief beleggen in het voordeel uitvallen van passief beleggen. Met een simpel systeem hetzelfde effect, maar met weinig tijd, onrust en risico's.

@Anoniem: 1839988 hier heb je een leuk en leerzaam beleggingsspelletje. Speel dat eens 10x en kijk hoe veel beter jij het doet dan simpel de index volgen.

Wanneer je je tijd wil besteden aan leren beleggen: be my guest (maar doe het actief beleggen alsjeblieft met maar een klein deel van je vermogen). Maar het kan dus ook simpeler.
Precies dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Ik zal mijn emoties hier maar even achterwege laten en straight to the point gaan. Ouder is overleden, zat door verkoop van zijn woning financieel in de slappe was en heeft mij een mooi bedrag nagelaten. Zijn vermogen stond altijd passief op een spaarrekening en heeft vanwege ouderdom ook niets mee gedaan.

Echter als erfgenaam heb ik nu wel slapeloze nachten omdat ik het als mijn plicht zie de waarde ervan intact te houden en als het even kan te laten groeien. Zover bekend heeft hij alles op 1 spaarrekening staan bij de bank.

Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Van vrienden/bekenden hoor ik allerlei verschillende adviezen, van beleggen tot investeren in vastgoed.

Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Je hebt hooguit de plicht om er verstandig mee om te gaan.

Even ingaan op de oorspronkelijke vraag.

ik zelf heb mijn geld voor 90% op spaarrekeningen staan en in deposito's gezet. 10% heb ik in een aandelenfonds via 1 van de grote banken (abnamro, ing, rabo, sns)
Bij die 90% ben ik wel zeker dat ik geen geld verlies, bij die 10% niet
echter die 10% levert meer rendement dan die 90% (maar ik wil niet meer risico lopen)
Die 90% staat niet bij de grote banken, maar voornamelijk op rekeningen die onder het NEDERLANDSE deposito garantie stelsel vallen. Een deel staat op een rekening in Duitsland.

tips (ik ben een leek)

open rekeningen bij de kleinere Nederlandse banken (die onder het NL dgs vallen), zoveel als je nodig hebt om per rekening onder 100 duizend euro te blijven per rekening/bank. doe dat bij de banken met de hoogste rente
open verspreid in de tijd en over de banken deposito's met een looptijd tot 1 jaar (maximaliseer de rente)
zet niet alles in deposito's houd ook een deel vrij opneembaar (ook al heb je deposito's die snel vrijkomen)
houd er rekening mee dat je eventueel nog belasting moet betalen over de erfenis.
los de hypotheek af van je huis
los leningen af met een hoog percentage (meer dan de spaarrente op je rekeningen)
koop een woning als je nog gehuurd woont.

kijk bijvoorbeeld op spaarinformatie.nl welke rekeningen onder het NL dgs vallen.
laat het geld niet staan bij de grote 4 (hun rente is een belediging)
laat je niet afschrikken door banken met onbekende namen.
doe alleen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
spreid je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]
....
Ik stel dat kennis essentieel is, juist ook als je het beleggen uitbesteedt en dat doe je als je ETF's koopt.

Ik heb ook nergens beweerd dat actief beleggen beter of slechter is dan passief beleggen. Passief beleggen kan met ETF's en is ook prima mogelijk met aandelen en opties.

Wat me aan jouw berichten opvalt is dat je gedetailleerde adviezen geeft vanuit jouw keuzes die je graag als simpel en succesvol neerzet en die neerkomen op het domweg volgen van de massa.

Dat je blij bent met de beslissingen die jij hebt genomen is fijn voor jou, wat schiet de TS daarmee op? Neem je ook de verantwoordelijkheid als jouw adviezen slecht blijken te zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door ravon op 05-06-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]
Dat spelletje laat zien dat het timen van een aankoop- of verkoopmoment in een bewegende markt erg lastig is als je alleen beschikt over koersgegevens. Dat geldt voor aandelen net zo goed als voor ETF's.

Daarom is het zo belangrijk om over kennis en informatie te beschikken vóór je keuzes maakt.

De foutieve vooronderstelling die je maakt door dit spelletje in je argumentatie te betrekken is dat passief beleggen niet mogelijk zou zijn met aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
W1ck1e schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:40:
[...]

ik zelf heb mijn geld voor 90% op spaarrekeningen staan en in deposito's gezet. 10% heb ik in een aandelenfonds via 1 van de grote banken (abnamro, ing, rabo, sns)
echter die 10% levert meer rendement dan die 90% (maar ik wil niet meer risico lopen)
Die 90% staat niet bij de grote banken, maar voornamelijk op rekeningen die onder het NEDERLANDSE deposito garantie stelsel vallen. Een deel staat op een rekening in Duitsland.

tips (ik ben een leek)

open rekeningen bij de kleinere Nederlandse banken (die onder het NL dgs vallen), zoveel als je nodig hebt om per rekening onder 100 duizend euro te blijven per rekening/bank. doe dat bij de banken met de hoogste rente
open verspreid in de tijd en over de banken deposito's met een looptijd tot 1 jaar (maximaliseer de rente)
zet niet alles in deposito's houd ook een deel vrij opneembaar (ook al heb je deposito's die snel vrijkomen)
houd er rekening mee dat je eventueel nog belasting moet betalen over de erfenis.
los leningen af met een hoog percentage (meer dan de spaarrente op je rekeningen)

kijk bijvoorbeeld op spaarinformatie.nl welke rekeningen onder het NL dgs vallen.
laat het niet staan bij de grote 4 (hun rente is een belediging)
spreid je geld.
Ik spaar nu via raisin.nl, 2.15% vrij opneembaar - hoger is elders haalbaar. 3 maanden vast 3%, jaar vast 3.6%, allemaal zonder bronbelasting. Voor mezelf kies ik alleen banken zonder bronbelasting om geen jaarlijks formulieren gedoe te hebben (let op opmerking bij het produkt). Let op garantiebedragen/stelsels. Volgens EU regelgeving moet het lokale DGS je geld binnen 10 dagen na failliet terugstorten. Zie ook detail info en produktinformatieblad per bank/rekeningsoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
ravon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Ik stel dat kennis essentieel is, juist ook als je het beleggen uitbesteedt en dat doe je als je ETF's koopt.

Ik heb ook nergens beweerd dat actief beleggen beter of slechter is dan passief beleggen. Passief beleggen kan met ETF's en is ook prima mogelijk met aandelen en opties.

Wat me aan jouw berichten opvalt is dat je gedetailleerde adviezen geeft vanuit jouw keuzes die je graag als simpel en succesvol neerzet en die neerkomen op het domweg volgen van de massa.

Dat je blij bent met de beslissingen die jij hebt genomen is fijn voor jou, wat schiet de TS daarmee op? Neem je ook de verantwoordelijkheid als jouw adviezen slecht blijken te zijn?
Voorspellen is altijd lastig, vooral wanneer het om de toekomst gaat.

Ja, je hebt kennis nodig. Maar dan wel gecombineerd met vaardigheden. En de meeste van ons hebben te weinig kennis, laat staan de vaardigheden om beter te handelen dan 'de markt'.

En in mijn ervaring, heb ik wel eens geïnformeerd beleggingen gedaan (dus eerst studie van jaarverslagen, financiële ratio's, marktanalyses). Om vervolgens verrast te worden door de details die niemand zag aankomen (boekhoudfraude, tegenvallende projecten, veranderende rentestanden, ...). Blijkbaar schoot mijn 'diepe' kennis van de markt & bedrijven tekort. Ik heb dat ook teruggezocht: had ik dat kunnen zien aankomen? Maar geen serieuze analist voorspelde dat. En wie had ik dan moeten geloven? De forumposters G€ldG03r03 of S#cc3s1s33nk3#z3? De een zei dit en de ander dat. En wie betaalt je eigenlijk voor al die uren studie?

Dus ja, je kan zelf aan de slag gaan met actief beleggen. Maar wanneer je het nooit gedaan hebt, dan ben je er niet met een paar dagen stukjes lezen of een beleggingsboek. En wanneer je eerder in je volwassen leven nooit belangstelling had voor beleggen, dan durf ik wel te betwijfelen of je ooit op het niveau komt dat je het beter doet dan de markt. Zoals ik al zei: wanneer het je passie is geworden om beleggen als nieuwe hobby te beoefenen: be my guest. Maar wanneer het je te doen is om op een simpele manier (zonder veel tijd/kopzorgen) je vermogen veilig te stellen dan zijn er eenvoudigere manieren.

De belangrijkste kennis die je voor beleggen nodig hebt is: ken jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Highland schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:07:
[...]

En de meeste van ons hebben te weinig kennis, laat staan de vaardigheden om beter te handelen dan 'de markt'.

... dan durf ik wel te betwijfelen of je ooit op het niveau komt dat je het beter doet dan de markt.

De belangrijkste kennis die je voor beleggen nodig hebt is: ken jezelf.
Je hoeft niet beter te handelen dan de markt, in zekere zin is die markt helemaal niet relevant als je passief belegt en dus nauwelijks handelt. Dat is ook de strategie die je hanteert als je in ETF's stapt.

De selectie van bedrijven is belangrijk. Als je dat niet kunt of niet wil leren kun je beter in ETF's stappen maar dan nog zul je de nodige kennis van zaken moeten hebben om de juiste ETF's te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
Hoera, we zijn het eens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 17:03
Wat ik zou doen:

Als je een hypotheek hebt maximaal boetevrij aflossen per jaar.
60% in deposito's/spaarrekeningen en onder de ton blijven per bank.
De rest in index trackers (ETF) (persoonlijk zou ik het geld gespreid tussen de 2 fondsen bij Meesman parkeren)

Je zou het ook anders kunnen bekijken.
Minder gaan werken zodat je meer tijd hebt voor andere dingen en het gat opvullen met de erfenis (wellicht kan het alleen al van de rente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Dat waren we toch al? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Badpete schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:02:
en onder de ton blijven per bank.
Ik neem aan dat je bedoelt per bankvergunning? Soms werken meerdere banken (namen) onder 1 vergunning en ben je dus ook maar 1x verzekerd. Bijvoorbeeld ASB bank, RegioBank, SNS Bank en BLG Wonen vallen onder 1 vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Ik neem aan dat je bedoelt per bankvergunning? ...
Ja, dat bedoelde ik. (zo viel moneyou als ik mij niet vergis onder abnamro). Dus grootbanken kunnen wel betere rente gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W1ck1e schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:40:
[...]

tips (ik ben een leek)

laat het geld niet staan bij de grote 4 (hun rente is een belediging)
spreid je geld.
Badpete schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:02:
Wat ik zou doen:

Als je een hypotheek hebt maximaal boetevrij aflossen per jaar.
60% in deposito's/spaarrekeningen en onder de ton blijven per bank.
De rest in index trackers (ETF) (persoonlijk zou ik het geld gespreid tussen de 2 fondsen bij Meesman parkeren)

Je zou het ook anders kunnen bekijken.
Minder gaan werken zodat je meer tijd hebt voor andere dingen en het gat opvullen met de erfenis (wellicht kan het alleen al van de rente)
Een deposito kan niet op tegen de inflatie + belastingen die je moet betalen. Primair is de doelstelling om minimaal het vermogen in stand te houden. DGS geeft wel een bepaalde zekerheid maar dan zul je je geld bij 10+ verschillende banken met weinig rente moeten stallen, lijkt mij vrij onoverzichtelijk.

Door de bank is geadviseerd om juist het overgrote deel, dus zo'n 80% van het gehele vermogen te laten beleggen. Anders zou ik op lange termijn enorm veel geld mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Anoniem: 1839988 voor mij zijn inflatie en belastingen een gegeven, daar kan ik niet zoveel aan doen, ik kan ze niet beinvloeden. je vader had het slapend op een rekening staan als ik jou goed begrijp, dus die lat ligt niet zo hoog. (om het beter te doen dan hem)
in de tijd dat het dgs maar 20k garandeerde had ik een tiental rekeningen, en daarnaast het beheer van de rekeningen van mijn moeder. hoeveelheid werk viel wel mee.
met de deposito's hoop ik dat op een moment de rente van een lopend deposito hoger is dan de inflatie, dat moment gaat een keer komen, maar je weet niet van te voren wanneer dat zal zijn.
natuurlijk adviseert de bank om zoveel te beleggen, dat is weer goed voor hen, maar jij loopt het risico. ik loop liever wat winst mis dan de inleg zelf. die 10% van mij kan ik wel hebben. beleggen doe je met een lange termijn en met geld dat je kan missen (als in dat je er niet van wakker ligt wanneer het verdampt)

met beleggen kan je over een jaar nog steeds beginnen, tot dan zou ik zeker gewoon sparen. bij die verschillende banken, vanwege het dgs. en zeker niet bij de grote 4.

maar je vroeg wat ik heb gedaan, en "dit is mijn antwoord" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00

Secsytime

Automagisch

Als je hoofddoel is om het vermogen minimaal in stand te houden, zou je er goed aan om het in (tangible/fixed) assets om te zetten. Zoals je zelf al aangeeft wordt het anders alleen maar minder door inflatie en belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 1839988 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:13:
Een deposito kan niet op tegen de inflatie + belastingen die je moet betalen. Primair is de doelstelling om minimaal het vermogen in stand te houden.
Let er goed op dat voor sparen en beleggen in het nieuwe belastingstelsel andere fictieve rendementen worden gehanteerd door de belastingdienst. Beleggingen zullen dus significant beter moeten doen dan sparen.

Dan laat ik de inflatie buiten beschouwing omdat natuurlijk voor heel je vermogen van toepassing is. En met een stevige inflatie in deze periode wordt het voor beide typen lastig om dat volledig te compenseren.

https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023
Rendementspercentages 2023
In de voorlopige aanslag 2023 gebruiken we fictieve rendementspercentages die dicht bij het werkelijke rendement van uw box 3-inkomen liggen. Dit zijn de rendementspercentages voor 2023:
  • Bank- en spaartegoeden en contant geld: 0,36%
  • Beleggingen/andere bezittingen: 6,17%
  • Schulden: 2,57%
Het percentage voor beleggingen en andere bezittingen staat al vast. De percentages voor bank- en spaartegoeden en schulden zijn nog voorlopig. Begin 2024 stellen we die percentages vast. De vastgestelde percentages gebruiken we bij uw definitieve aanslag.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Lordy79

Vastberaden

[...]
Op internet wordt je overspoeld door allerlei finfluencers die allen weer hun eigen adviezen hebben.
Blijf daar bij weg. Sowieso is het internet (buiten GoT om dan 8) ) een slechte raadgever.
Ik was in de veronderstelling dat meneer de "Private Banker" een serieuze adviseur was maar nu blijkt, met dank aan jullie dat het gewoon een ordinaire verkoper te zijn!
Het klinkt mooi, private banker. Een prive bankier die zich exclusief met jouw centen bezig houdt. maar een bank is gewoon een commercieel bedrijf waar geld verdiend moet worden. Maar veel tijd is, net zoals een kantoor met veel marmber op AAA locatie en een dure leaseauto gewoon allemaal onnodige overhead.
Ik heb het al meegemaakt dat ik lening X best wel kan afsluiten bij grootbank Y, maar dan wordt er wel verwacht dat we ook wat gaan doen met beleggen...
Koppelverkoop heet dat volgens mij...

Betreft adviezen: gebruik je gezond verstand. alles wat te mooi lijkt om waar te zijn is te mooi om waar te zijn. Ga voor jezelf altijd na wat de worst case scenario is. En eerlijk gezegd is GoT een prima medium.

Als ik zou adviseren om alles in bitcoin om te zetten zullen de reacties van andere Tweakers niet mals zijn. Maar als ik zou adviseren alles op spaarrekeningen te zetten tegen 2pct rente zou er ook veel kritiek komen.
De meerderheid heeft niet altijd gelijk maar als je een tijdje meeleest op GoT kom je er met dat gezonde verstand wel achter welke tweakers verstand hebben van financiën.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 17:03
Anoniem: 1839988 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:13:
[...]

[...]
Een deposito kan niet op tegen de inflatie + belastingen die je moet betalen. Primair is de doelstelling om minimaal het vermogen in stand te houden. DGS geeft wel een bepaalde zekerheid maar dan zul je je geld bij 10+ verschillende banken met weinig rente moeten stallen, lijkt mij vrij onoverzichtelijk.

Door de bank is geadviseerd om juist het overgrote deel, dus zo'n 80% van het gehele vermogen te laten beleggen. Anders zou ik op lange termijn enorm veel geld mislopen.
Als ik zo brutaal mag zijn, wat is het doel van het doel om het vermogen in stand te houden?

Of anders gezegd wat wil je eigenlijk doen met het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Badpete Zonder geld ben je kwetsbaar en heb liever wat achter de hand, beter veel dan weinig. Daarnaast is het ook een stukje principe, er mag nooit meer uit gaan dan dat er binnenkomt.

Misschien dat ik ooit nog een huis wil kopen, reizen, of een bedrijf wil starten. Ik zit nu nog in een spotgoedkope sociale huurwoning. Bovendien zie ik het ook als (pensioen)voorziening voor de oude dag.

Er zijn best veel mensen die niet kunnen omgaan met een windfall, gaan heel luxe leven waarna binnen 10 jaar alles erdoor heen gejast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:49:
...
Misschien dat ik ooit nog een huis wil kopen, reizen, of een bedrijf wil starten. Ik zit nu nog in een spotgoedkope sociale huurwoning. Bovendien zie ik het ook als (pensioen)voorziening voor de oude dag.
...
Ik ken de regels niet, maar ik vermoed dat je vanwege je vermogen zou moeten verhuizen naar de duurdere sector. Als je dat doet zou ik proberen een geschikte woning te kopen. Niet een appartement (waar je te maken krijgt met een vve en "service" kosten) maar iets met eigen gekochte grond dus een huis. Zoek iets dat je kunt kopen met maar een deel van je vermogen en dat je geld overhoudt voor leven, onderhoud, verbouwingen en erfbelasting. Ik denk dat je daar lang genoeg in kan wonen. en zeer waarschijnlijk zal het heel goed renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Moeten verhuizen naar de duurdere sector? Ik hoop het niet. Voorlopig zit ik prima en wil alleen verhuizen als woningen een stuk goedkoper worden. Woningen moet je inrichten en onderhouden, kan behoorlijk duur worden. Daarbij heb ik een laag inkomen vergeleken met de meesten hier. Huurtoeslag en zorgtoeslag zal ik ook niet meer krijgen.

Ik wil voorkomen dat er structureel meer wordt uitgegeven dan dat er binnenkomt. Vandaar dat ik wil sparen of beleggen ipv op een standaard betaalrekening.

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 06-06-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

@Badpete Zonder geld ben je kwetsbaar en heb liever wat achter de hand, beter veel dan weinig. Daarnaast is het ook een stukje principe, er mag nooit meer uit gaan dan dat er binnenkomt.

Er zijn best veel mensen die niet kunnen omgaan met een windfall, gaan heel luxe leven waarna binnen 10 jaar alles erdoor heen gejast is.
Klopt, maar de vraag is dan hoe je dit vermogen het beste kunt beheren. Vermogen in cash is namelijk kwetsbaar (inflatie & belasting) evenals beleggen (market crashes).

Het lastige hiervan is, dat het echt heel persoonlijk is wat je het beste ermee kunt doen. Ik ken je niet als persoon, dus dan is advies daarover geven erg lastig. Naast het feit dat ik geen financieel advies geef :+

Waarom ik (fixed/tangible) assets aandraag is:
  • Vaak niet belast door belasting (afhankelijk van het soort asset)
  • Waarde stijgt mee met inflatie
  • Relatief snel om te zetten in liquide middelen (afhankelijk van het soort asset)
  • Kan cost of life / quality of life verbeteren (afhankelijk van het soort asset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Secsytime schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Klopt, maar de vraag is dan hoe je dit vermogen het beste kunt beheren. Vermogen in cash is namelijk kwetsbaar (inflatie & belasting) evenals beleggen (market crashes).
Inderdaad. Het is echt kiezen tussen 2 kwaden. Dan heb je nog onorthodoxe opties door kamers te verhuren, te investeren in bedrijven of p2p leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Inderdaad. Het is echt kiezen tussen 2 kwaden. Dan heb je nog onorthodoxe opties door kamers te verhuren, te investeren in bedrijven of p2p leningen.
“Do what the rich do” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik zou beginnen met de vraag, wat zijn je doelen ? Wat wil je in je leven nog allemaal gaan doen. Geld is uiteindelijk een grondstof (een van de grondstoffen) om je leven in te richten. Je hebt nu de mogelijkheid om zaken te gaan bekijken die anders wellicht nog ver buiten bereik liggen.

Veel mensen zijn bezig met geld verdienen om te zorgen dat de eerste levensbehoeften gedekt zijn en hebben wellicht nog een beetje over. De ruimte om andere doelen na te streven is beperkt, niet nul maar beperkt. Doordat je nu wat extra geld hebt gekregen heb je de mogelijkheid om tijd te kopen.

Je kan bijvoorbeeld een jaar er tussenuit gaan, een studie doen in voltijd. Tijd nemen voor persoonlijke doelen waarbij het moeten verdienen van geld even niet op de eerste plaats staat.

Er wordt altijd snel gekeken naar investeren, rendement , wat is 'veilig'?

Als geld geen doel heeft is het dood geld. Of dat nu uitgeven is of in de toekomst uitgeven aan een doel heeft wel implicaties op het tijdspad.

Grosso modo is inflatie een probleem dat je niet oplost door het geld in een investeringscategorie te plaatsen die de inflatie niet bijhoudt. (Ja sparen is ook een beleggingsvorm)

Hoe verder je doel van nu verwijderd is, hoe slimmer het is om het overgrootte deel in een brede ETF te stoppen. Er is voldoende tijd om horror scenario's te overleven en de inflatie te verslaan. Hoe dichterbij het doel dan is het verstandiger om een deel wat op korte termijn nodig is op een spaarrekening te zetten. En de verhoudingen zijn afhankelijk van de looptijden van je doelen.

Bijvoorbeeld voor 3 maanden sabbatical en daarna op 55 met pensioen dan kan het overgrootte deel in een lange termijn investering.

Wil je een klassieke auto opknappen en kijken of je een bedrijf ermee kan beginnen dan is het weer even anders.

Maar het start met het stellen van doelen, en dan kijken wat de behoefte nu en in de toekomst is. Maar alleen maar proberen 'veilig' het bedrag in euro's te behouden is vrij nutteloos. Je had het anders ook niet gehad.

Overigens is het ook zonder meevallers gewoon goed om zo af en toe na te denken over wat je doelen nog zijn in het leven en wat ervoor nodig is om ze te bereiken, in geld , tijd en inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:17:
Moeten verhuizen naar de duurdere sector? Ik hoop het niet. Voorlopig zit ik prima en wil alleen verhuizen als woningen een stuk goedkoper worden. Woningen moet je inrichten en onderhouden, kan behoorlijk duur worden. Daarbij heb ik een laag inkomen vergeleken met de meesten hier. Huurtoeslag en zorgtoeslag zal ik ook niet meer krijgen.

Ik wil voorkomen dat er structureel meer wordt uitgegeven dan dat er binnenkomt. Vandaar dat ik wil sparen of beleggen ipv op een standaard betaalrekening.
Ik weet uiteraard niet wat je nu aan huur en zorgtoeslag ontvangt, maar ik neem even aan dat dat minder is dan de 2% (of meer) rente van je vermogen op de juiste spaarrekeningen / deposito's. serieuze bedragen op een betaal rekening houden is iets waar ik meteen mee zou stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:35

Waarom "ooit" nog eens een huis kopen? Als je nu, zeg, 3 ton uitgeeft aan een net maar niet overdreven huis, dan zal dat aan onderhoud toch ook niet per se meer kosten dan je nu aan huur betaalt? En wat de waarde van het huis verder doet, is niet echt interessant, als je er zelf in woont. Het maakt dat je woonkosten in principe voor de rest van je leven behoorlijk voorspelbaar zijn...

Natuurlijk zijn de prijzen hoog, maar de kans dat ze over 5 of 10 jaar nog hoger zijn, acht ik groter dan de kans dat ze tegen die tijd aanmerkelijk lager zijn. (Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst 8) ). Ja, je loopt het "risico" dat je een huis koopt wat over 2 jaar minder waard is. Maar als je het mij vraagt is een huis om zelf in te wonen, de beste investering die je kan doen, als het op inkomsten-/uitgavenzekerheid gaat op de lange termijn... Al stort de hele economie in en gaat de overheid failliet, zo lang de Apocalyps uitblijft houd je een dak boven je hoofd.

Edit: Zelf kocht ik in 2011 een huis, toen de prijzen net weer wat begonnen te stijgen na de huizencrisis van 2008. Maar natuurlijk ging het na die aankoop nog even 10% verder in waarde omlaag :X
Nu zijn we 12 jaar verder, en is het huis anderhalf keer zoveel waard (WOZ, dus vrij conservatief) als wat ik er voor betaald heb. Mooiste van alles is dat ik na 10 jaar slechts €25,- per maand meer ben gaan betalen, en dat ik in 2041 het huis geheel afbetaald heb, zonder enige verhoging in hypotheeklasten tot die tijd (rente staat nu 20 jaar vast tot einde looptijd). En dan heb jij niet eens de onzekerheid van de hypotheekrente, wat een enorme luxe!

[ Voor 16% gewijzigd door Wild Chocolate op 06-06-2023 12:22 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
@Anoniem: 1839988 Ik herhaal nog een keer wat al eerder is langgekomen. Laat je (desnoods 1 malig) adviseren door iemand die dat op basis van uurtje factuurtje doet en in jouw manier van denken probeert te kruipen.

Een bank, aandelenadviseurs, private banking (ik heb voor zo'n club gewerkt): Onder de streep dienen die net als iedere handelaar alleen hun eigen belang.

Ook bij ETF's dien je rekening te houden met kosten EN achterliggende risico's. Zie o.a. https://www.fidelity.com/...ducts/etf/risks-with-etfs

Meer zeg ik er niet over, je hebt veel adviezen gekregen, het is jouw geld, jouw beslissing wat je er mee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Dan heb je nog onorthodoxe opties door kamers te verhuren, te investeren in bedrijven of p2p leningen.
Niet aan beginnen. Mensen (particulieren) met huizen verkopen hun huizen omdat de regels gaan veranderen waardoor verhuren helemaal niet meer zo interessant is als voorheen.

Investeren in bedrijven is iets dat mensen doen met veel geld. Jouw en mijn geld vallen daarbij in het niet. Dat is voornamelijk hoe miljardairs en multimiljonairs rijker worden: groot bedrag aan durfgeld met groot risico op verlies. De paar bedrijven die erin slagen groot te worden zorgen voor de winst in de vorm van groei van waarde van aandelen. De rest is weggegooid geld.

Uitleenrisico's zijn erg groot, met name als je niet weet of niet uitzoekt wat de "exposure" is aan slechte leningen. Dat werd de Amerikaanse hypothecaire markt fataal: mandjes waarvan niemand nog kon controleren welk risico er nou echt aan vast zat. Geen vertrouwen meer -> alles stort in elkaar. Het risico wordt natuurlijk totaal niet gespreid als je veel geld steekt in een beperkte set leningen.

Ter vergelijking: vele tweakers hebben een paar jaar geleden geld gestoken in (voornamelijk) Amerikaanse ETF's en 35-50% rendement gehaald. Maar zoals ik al eerder aanhaalde, instappen op de top is typisch geen goed idee. Je kan ook beginnen met sparen en anticyclisch beleggen in index ETF's. Dus instappen na een crash. Het kan nog verder omlaag gaan natuurlijk, dat is het risico. Veel mensen maken de fout in paniek te raken en te gaan verkopen. Je moet wel zo slim zijn om die neiging niet te hebben.

De ETF's die wereldfonds heten (of indexen Nasdaq, S&P 500) zitten hebben een groot aandeel in de VS belegd. Als de dollar instort heb je een groot probleem.

Aan de andere kant: gewone Amerikanen beleggen ook massaal zo voor hun pensioen. Dat zorgt voor een opstuwende werking en dat de vraagkant gunstig is. Het is zelfs zo dat index ETF's een groot deel van de markt in handen hebben. Dat betekent dan ook dat ETF makers zelf invloed uitoefenen op de koersen. Het is niet puur neutraal. Index ETF's investeren als kip zonder kop. Ook in bedrijven die failliet zullen gaan. Of juist niet en van bijna nul flink opveren. Omdat de mandjes groot zijn beleg je als het ware in de economie van grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Secsytime schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Klopt, maar de vraag is dan hoe je dit vermogen het beste kunt beheren. Vermogen in cash is namelijk kwetsbaar (inflatie & belasting) evenals beleggen (market crashes). f :+

[/list]
mrmrmr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Niet aan beginnen. Mensen (particulieren) met huizen verkopen hun huizen omdat de regels gaan veranderen waardoor verhuren helemaal niet meer zo interessant is als voorheen.

Investeren in bedrijven is iets dat mensen doen met veel geld. Jouw en mijn geld vallen daarbij in het niet. Dat is voornamelijk hoe miljardairs en multimiljonairs rijker worden: groot bedrag aan durfgeld met groot risico op verlies. De paar bedrijven die erin slagen groot te worden zorgen voor de winst in de vorm van groei van waarde van aandelen. De rest is weggegooid geld.

Uitleenrisico's zijn erg groot, met name als je niet weet of niet uitzoekt wat de "exposure" is aan slechte leningen. Dat werd de Amerikaanse hypothecaire markt fataal: mandjes waarvan niemand nog kon controleren welk risico er nou echt aan vast zat. Geen vertrouwen meer -> alles stort in elkaar. Het risico wordt natuurlijk totaal niet gespreid als je veel geld steekt in een beperkte set leningen.

Ter vergelijking: vele tweakers hebben een paar jaar geleden geld gestoken in (voornamelijk) Amerikaanse ETF's en 35-50% rendement gehaald. Maar zoals ik al eerder aanhaalde, instappen op de top is typisch geen goed idee. Je kan ook beginnen met sparen en anticyclisch beleggen in index ETF's. Dus instappen na een crash. Het kan nog verder omlaag gaan natuurlijk, dat is het risico. Veel mensen maken de fout in paniek te raken en te gaan verkopen. Je moet wel zo slim zijn om die neiging niet te hebben.

De ETF's die wereldfonds heten (of indexen Nasdaq, S&P 500) zitten hebben een groot aandeel in de VS belegd. Als de dollar instort heb je een groot probleem.

Aan de andere kant: gewone Amerikanen beleggen ook massaal zo voor hun pensioen. Dat zorgt voor een opstuwende werking en dat de vraagkant gunstig is. Het is zelfs zo dat index ETF's een groot deel van de markt in handen hebben. Dat betekent dan ook dat ETF makers zelf invloed uitoefenen op de koersen. Het is niet puur neutraal. Index ETF's investeren als kip zonder kop. Ook in bedrijven die failliet zullen gaan. Of juist niet en van bijna nul flink opveren. Omdat de mandjes groot zijn beleg je als het ware in de economie van grote bedrijven.
Inderdaad. Je weet immers niet of er een beurscrash ophanden is. Maar veel mensen adviseren ook om alleen voor de S&P500 ETF te gaan. Deze bedrijven zijn too big to fail.

Komt bij dat in Amerika alles veel minder gereguleerd is, dat zag je ook onlangs met die banken die omvielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:19:
[...]

[...]
Inderdaad. Je weet immers niet of er een beurscrash ophanden is. Maar veel mensen adviseren ook om alleen voor de S&P500 ETF te gaan. Deze bedrijven zijn too big to fail.

Komt bij dat in Amerika alles veel minder gereguleerd is, dat zag je ook onlangs met die banken die omvielen.
Niets is “too big to fail” denk dat de geschiedenis ons dat wel heeft geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:04:
Natuurlijk zijn er vele adviseurs die mij kunnen adviseren, alleen hoe filter je de kaf van het koren? Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die in een vergelijkbare situatie zit. Van vrienden/bekenden hoor ik allerlei verschillende adviezen, van beleggen tot investeren in vastgoed.

Ik ben benieuwd wat jullie gedaan hebben?
Het is misschien niet de meest gangbare mening, maar zelf houd ik bijvoorbeeld helemaal niet van geld.

Ik ben blij dat ik genoeg verdien om een prima leven te hebben, maar ik heb gemerkt dat beleggen, Crypto, investeren etc mij geen enkel plezier geeft. In tegendeel, de keren dat ik daarmee bezig ben geweest zorgde het eerder voor stress. Ik heb ook gemerkt dat het me maar heel kort plezier geeft als een koers bijvoorbeeld sterk stijgt.

Waar ik elke dag bijvoorbeeld wel veel plezier aan beleef (naast dingen die niet te koop zijn), is een lekker bed, een mooi huis, een mooie geluidsinstallatie, lego, lekker eten, een mooie vakantie in het vooruitzicht.

In ieder geval 2 vliegen in 1 klap is je sociale huurwoning verruilen voor een koopwoning op een mooie plek. Je huurwoning komt dan vrij voor iemand die hem harder nodig heeft dan jij. Ook heb je van je nieuw huis wellicht elke dag plezier. En ja, dan moet je inderdaad nu geld uitgeven, maar er zijn heel veel periodes geweest dat een huis naast een fijne plek om te wonen ook een prima rendement heeft gemaakt.

Dit lijkt me een mooiere besteding, dan straks na een investering de koersen in de gaten gaan houden, terwijl je daar mogelijk s'nachts van wakker ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Lordy79 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 06:09:
[...]

maar als je een tijdje meeleest op GoT kom je er met dat gezonde verstand wel achter welke tweakers verstand hebben van financiën.
die Lordy heeft er best wel verstand van 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DjoeC schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:44:
@Anoniem: 1839988 Ik herhaal nog een keer wat al eerder is langgekomen. Laat je (desnoods 1 malig) adviseren door iemand die dat op basis van uurtje factuurtje doet en in jouw manier van denken probeert te kruipen.
En waarom zou iemand op uurtje factuurtje basis het beter weten dan het gezonde verstand en een groep tweakers? Het is echt geen rocket science.
Sparen = safe maar weinig rendement
Beleggen = riskanter maar heeft in het verleden op lange termijn meer opgeleverd dan sparen. Maar resultaten uit het verleden....
Onroerend goed = veel inzetten op één paard maar kan met de juiste hefboom veel opleveren. Ik heb het niet over huizen maar over bedrijfspanden
Crypto = zeer riskant maar kan ultra veel opleveren. Past niet bij TS
Eigen woning = safe, je geniet er elke dag van, bespaart huur en op lange termijn minstens waardevast. En zo niet dat laatste blijf je er lekker wonen tot aan de dood.

TS wil de hoofdsom handhaven dus wil inleg niet verliezen dus ik denk dat het crypto afvalt en onroerend goed ook.
Blijven over:
Eigen huis, maar TS huurt prettig.
Sparen/beleggen: nu nog de goede mix vinden maar 20 tot 30pct in aandelen is helemaal niet gek.

Waar en hoe aandelen? Heb ik geen verstand van maar daar zijn topics voor en je kunt ook een rondje bankshoppen en je gratis laten voorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

wouter3 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:19:
[...]

, Crypto, investeren etc mij geen enkel plezier geeft. In tegendeel, de keren dat ik daarmee bezig ben geweest zorgde het eerder voor stress. Ik heb ook gemerkt dat het me maar heel kort plezier geeft als een koers bijvoorbeeld sterk stijgt.
Stress is ongezond dus heel goed dat je dat onderkent en dan moet je wegblijven bij beleggen. Ik kende ook iemand die heel spaarzaam was, ooit (we spreken echt over meer dan 40 jaar terug denk ik) een huis contant (cash) kwam betalen bij de notaris en toch werd overgehaald om te beleggen. Toen volgde er een flinke dip en daar had hij slapeloze nachten van. Toen de waarde weer was wat hij ervoor betaald had heeft ie de boel geliquideerd en nooit meer beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lordy79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Ik kende ook iemand die heel spaarzaam was, ooit (we spreken echt over meer dan 40 jaar terug denk ik) een huis contant (cash) kwam betalen bij de notaris en toch werd overgehaald om te beleggen. Toen volgde er een flinke dip en daar had hij slapeloze nachten van. Toen de waarde weer was wat hij ervoor betaald had heeft ie de boel geliquideerd en nooit meer beleggen.
Damn, dat lijkt mij wel zuur. Maar ja, waarom beleggen de meeste vermogenden hun geld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Damn, dat lijkt mij wel zuur. Maar ja, waarom beleggen de meeste vermogenden hun geld dan?
Omdat ze minder zenuwachtig worden als er een crash is en dan niet in paniek gaan verkopen?
Omdat rendementen uit het verleden hoger waren dan sparen (nogmaals, er zijn nooit garanties)

Ik beleg overigens ook niet in aandelen enzo en dat is maar goed ook want ik heb net vóór de grote rentestijgingen het een en ander gekocht aan bedrijfsobligaties en die zijn flink in waarde gedaald. Nu laat ik die gewoon doorlopen tot aflossingsdatum dus krijg mijn geld (mét rente!) gewoon terug als de bedrijven niet failliet gaan, maar tja... leuk is anders en ik kan nog een paar jaar niet aan mijn centen komen.
Het is dus niet voor mij weggelegd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:33:
[...]
Wie zegt dat de meeste vermogenden hun geld beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
ravon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:09:
[mbr]
(knip)

[/mbr]
De TS stelde toch echt een vraag over vermogensbeheer.

Deze interventie van een allround deskundoloog zal ik dus maar als grapje opvatten.

Leuk bedacht hoor _O-

[ Voor 15% gewijzigd door ravon op 07-06-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Secsytime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Wie zegt dat de meeste vermogenden hun geld beleggen?
Dat denk ik zo, omdat het passief op de spaarrekening laten staan alleen maar verdampt aan belastingen en inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Dat denk ik zo, omdat het passief op de spaarrekening laten staan alleen maar verdampt aan belastingen en inflatie.
De echt vermogende mensen die ik ken, beleggen niet hoor. Tenzij het in hun eigen bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Teminste, ik neem aan dat je met "beleggen" investeren in aandelen bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Daarnaast is het ook een stukje principe, er mag nooit meer uit gaan dan dat er binnenkomt.
@Anoniem: 1839988 er mag nooit meer uit gaan > geld dat letterlijk :?
stel, je wilt een mooie E bike kopen van € 3000 (ik noem maar wat), of een andere auto, nieuwe meubels / vloerbedekking of wat dan ook? dan moet dat bedrag ook binnenkomen?
ik bedoel, bijna 1 miljoen, is het dan zo erg als het saldo zakt naar 950 of 900.000?
Trouwens, er komt toch ook rente binnen?

en ook dit nog: ik lees dat je huur en zorgtoeslag krijgt? misschien een goed idee om dit stop te zetten, anders moet je einde van het jaar heel veel terug betalen; met zo veel vermogen krijg je geen toeslagen.

Plus: die samenvatting van Lordy is perfect _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:56
Sparen is ook beleggen, het risico is anders dat is het enige verschil. Het is niet verwonderlijk dat je nerveus wordt van dalingen. Maar daar is mee om te gaan. Aan 1000 kleine sneetjes ga je uiteindelijk ook dood.

Ik snap de fascinatie voor het behouden van een absoluut bedrag in euro's niet. Je kan er dankzij de lage vergoeding op je spaarrekening zeker van zijn dat je in de toekomst minder met je geld kan doen.

Maar het gaat erom wat je met je geld wil gaan doen, welke categorie belegging het moet worden hangt vervolgens af van hoever het doel in de toekomst ligt.

@Secsytime Aandelen in je eigen bedrijf zijn simpelweg ook een belegging, dat is uitgaan van je eigen kracht, is logisch maar heeft ook weer zo zijn gevaren. Ik ken juist weer niemand met een eigen bedrijf die niet daarnaast ook nog privé niet een en ander gespreid heeft juist om teveel afhankelijk te zijn van het zakelijk succes. Maar goed dat zijn N=1 ervaringen.

Voor de meesten onder ons is er niets mis met een beetje spreiding afhankelijk van de doelen. Ik snap werkelijk waar niet wat er zo veilig is aan langzaam arm worden. Lekker slapen omdat het bedrag op de bank als getal gelijk blijft ?

Dan heb je een probleem dat ligt op mentaal gebied en je begrip van risico. Niet het kopen van aandelen is dan het problemen.

Het begrip op het gebied van (persoonlijk) risico is dan wel laag. Alles heeft een set risico's en dat hoeft niet perse alleen op het gebied van de geldbedragen te liggen.

Een hypotheek aflossen heeft na een bepaald punt geen risico dempend effect meer op het grootste risico. Namelijk het verlies van een dak boven je hoofd.

Cash geld gaat op een gegeven moment gewoon geld kosten en doet niets meer om een risico verder te verzekeren van bijvoorbeeld het verlies van een baan.

Als je verhouding te weinig renderend bezit ten opzichte van je renderende bezit zodanig is dat je verlies lijdt wordt je ook nog steeds langzaam arm.

Dus tijd, risico en rendement afzetten tegen wat je aan doelen hebt en hoe die doelen zich behouden in de tijd. Dan je risico's bedenken, nee niet de rendementen als risico benoemen en dan pas aan de cijfers beginnen.

Al het andere is nutteloos. Want dan weet je niet waar je naartoe kan werken. En dat kan inderdaad weer gaan variëren over tijd, dan pas je het weer aan.

Het leven is een groot risico, alleen zien veel mensen het alleen maar als het te maken heeft met geld. Maar het is altijd een combinatie. En hangt altijd samen met je persoonlijke doelen. Er is niets te zeggen over wat wel en wat niet werkt zonder dat in beeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:28:
[...]

En waarom zou iemand op uurtje factuurtje basis het beter weten dan het gezonde verstand en een groep tweakers?
Heel eenvoudig, kijk de discussie even door. De gemiddelde tweaker reageert vanuit emoties en verpakt dat in een adviespapiertje.

Een onafhankelijke betaalde adviseur die vooraf weet dat je hem/haar inhuurt voor uitsluitend advies zal vanuit zijn of haar expertise adviseren.

Voor goedbedoelde "adviezen" die neerkomen op projecties van belemmeringen, angsten en onkunde op financieel gebied kan de TS ook een poll houden in de wachtruimte van zijn kapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

ravon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Een onafhankelijke betaalde adviseur die vooraf weet dat je hem/haar inhuurt voor uitsluitend advies zal vanuit zijn of haar expertise adviseren.
Als het rocket science was of medisch advies: eens, dan zou het meerwaarde hebben een expert in te huren. Maar dat is het niet. Er zijn een beperkt aantal mogelijkheden met voor- en nadelen en TS zal daarna een weging moeten doen en die is vrij subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNQqNM9MHx5hv1tvOdj8s-G_G0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bwPY3HjqaM5k4aG1pZtEbYrP.png?f=user_large
Zoals je hierboven ziet is de s&p500 stijgend en ook altijd stijgend geweest als je een "lange adem" hebt, je ziet ook dat de koers af en toe weer even daalt om later weer hoger uit te komen dan de voorgaande piek.
Het is dan ook zeker van belang dat je niet in de stress raakt als de koers eens lager is dan waarvoor je hebt gekocht.
Stel je had twee jaar geleden gekocht, dan sta je vandaag de dag op ongeveer hetzelfde niveau. In de tussentijd is hij 10% hoger geweest en ook 10% lager.
Risico zit er altijd, maar s&p500 is wel redelijk safe, maar nooit 100% garantie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lordy79 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Als het rocket science was of medisch advies: eens, dan zou het meerwaarde hebben een expert in te huren. Maar dat is het niet. Er zijn een beperkt aantal mogelijkheden met voor- en nadelen en TS zal daarna een weging moeten doen en die is vrij subjectief.
En dat is een valkuil. Als je zelf zonder ervaring in het diepe wordt gegooid lijkt mij advies van een deskundige wel raadzaam. Alleen ja, ook een onafhankelijke kan de verkeerde adviezen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:01:
[...]
En dat is een valkuil. Als je zelf zonder ervaring in het diepe wordt gegooid lijkt mij advies van een deskundige wel raadzaam. Alleen ja, ook een onafhankelijke kan de verkeerde adviezen geven.
Tuurlijk is dat een valkuil. Maar het afwegen van risico's en rendement is voor iedereen een valkuil.
Er zijn mensen die in mijn ogen redelijk verstandige mensen zijn, maar toch (te) veel geld in crypto valuta stoppen met als motief om snel meer vermogen op te bouwen.
Echter, als iemand voor 1000 euro 1000 bitcoin muntjes had gekocht en deze nog steeds in bezit had, dan zou mijn advies om die 1000 euro niet in crypto te stoppen achteraf gezien toch niet zo'n goed advies zijn.

Je zult dat echt zélf moeten doen, dat afwegen, tenzij je het echt blind in de handen van een ander legt, maar zelfs dát is een risicoafweging want je neemt het risico dat die persoon er een potje van maakt. Net zoals een deskundige inderdaad verkeerde adviezen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Het is qua technische uitdaging makkelijker om vandaag te besluiten om over tien jaar een raket op de maan te laten landen dan om om vandaag de eindstand van de AEX op 8 juni 2033 te voorspellen.

De vergelijking met rocket science gaat niet op, een raket is immers nauwkeurig voorspelbaar in gedrag en traject, de economie, politiek en financiële markten zijn dat beslist niet.

Er zijn als het gaat om vermogensbeheer juist enorm veel mogelijkheden, moeilijkheden en valkuilen en het vereist diepgaande kennis van economie, fiscaliteit en beleggingsproducten om een goed advies te geven en dan heb ik het alleen nog maar over het technische advies.

In het geval van de TS komt daar nog behoorlijk wat psychologie bij. Hij is immers helemaal niet gewend om zoveel geld te bezitten, laat staan er risico mee te nemen en hij ervaart er ook nog eens enorme druk omdat hij zich verantwoordelijk voelt om dat vermogen niet te laten krimpen.

Naast het raadplegen van een financieel adviseur zou hij zich ook tijdelijk kunnen laten begeleiden door een professionele coach, iemand die hem gereedschappen geeft om goed om te kunnen gaan met zijn nieuwe situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Tuurlijk is dat een valkuil. Maar het afwegen van risico's en rendement is voor iedereen een valkuil.
Het is heel goed mogelijk om risk/reward afwegingen rationeel uit te voeren zodat een gedegen onderbouwde beslissing mogelijk is. Er blijft een kans dat markten iets heel anders doen dan verwacht, dat maakt die beslissing dan nog geen slechte beslissing. Hoe je met tegenslagen omgaat is belangrijk maar geldt dat niet in elk aspect van het leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 23:00
Gecondoleerd.
Is het al even geleden of net? Als het recent is zou ik sowieso even rust nemen, laat het op de bank staan of je er nu iets mee doet of over paar maanden maakt voor waarde ook niet veel uit.

Zag net dat het al wat ouder topic is. Probeer ook van het geld te genieten af en toe! Het heeft 0 nut dat je flink bedrag op de bank hebt en heel sober leeft.

[ Voor 29% gewijzigd door kr4t0s op 08-06-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Begrijp ik, maar ik wil gewoon niet interen op mijn eigen vermogen want als de uitgaven groter zijn dan wat er binnen komt is het een kwestie van tijd voordat alles op is.

Wat ik wil is dat ik passief inkomen genereer, deze maandelijks uitgekeerd krijg. Dus ik zit te denken om een significant bedrag in een zogeheten "High Dividend ETF" te plaatsen. Ik ga daarover natuurlijk met een adviseur daarover sparren maar wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:02:
Begrijp ik, maar ik wil gewoon niet interen op mijn eigen vermogen want als de uitgaven groter zijn dan wat er binnen komt is het een kwestie van tijd voordat alles op is.
Nou, dat het te zijner tijd op is, hoeft geen probleem te zijn. Als je plant dat het op jouw 90e op is, dan is dat niet erg toch?
Of heb je dierbaren waar je het dan aan wil nalaten?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bombadil schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Nou, dat het te zijner tijd op is, hoeft geen probleem te zijn. Als je plant dat het op jouw 90e op is, dan is dat niet erg toch?
Of heb je dierbaren waar je het dan aan wil nalaten?
Nee, maar gezien mijn relatief jonge leeftijd is het niet slim om NU breed te leven. Als ik naast mijn huidige inkomen een extratje krijg dmv dividend uitkering ben ik al blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ojjorz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:27:
Als je er vrijelijk over kan beschikken zou ik het iig even verdelen over verschillende banken. Ik neem even aan dat het boven de 100.000 is en dan loop je een risico met banken.
Met als toevoeging dat het onafhankelijke banken zijn. De zogenaamde merknamen vallen onder 1 garantie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Met als toevoeging dat het onafhankelijke banken zijn. De zogenaamde merknamen vallen onder 1 garantie.
Daar maak ik mij nog het minst druk om. Er zijn 4 systeembanken in Nederland, de kans dat deze omvallen is nihil.

Anders zou ik 10+ verschillende rekeningen moeten openen. De kans dat ik geld kwijt raak aan beleggen acht ik groter.

Ik zou mij eerder zorgen maken als ik tonnen bij DeGiro heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online

Wat ik wil is dat ik passief inkomen genereer, deze maandelijks uitgekeerd krijg. Dus ik zit te denken om een significant bedrag in een zogeheten "High Dividend ETF" te plaatsen. Ik ga daarover natuurlijk met een adviseur daarover sparren maar wat zouden jullie doen?
Wat ik ZOU doen met een miljoen? Dat is voer voor toetsenbordhelden.

Nee, ik vertel je gewoon wat ik doe. Ik genereer passief inkomen uit mijn vermogen door te beleggen in dividend aandelen en door het rendement indien mogelijk te verhogen door het schrijven van gedekte call opties op mijn aandelen. Naast mijn aandelenportefeuille heb ik nog een pensioenrekening waarmee ik breed georiënteerd (ETF's) in Europese aandelen beleg.

Het is lastig om in Europa maandelijks uitkerende fondsen (etf/aandelen) te vinden (of ik zoek niet goed genoeg), in de VS is dat makkelijker maar probleempje daarbij is dat de EU taaleisen stelt aan documenten (KID/EID) die voor consumenten in hun eigen taal beschikbaar moeten zijn. Daardoor zijn talloze zeer interessante fondsen niet via Europese brokers beschikbaar, er zijn uitzonderingen.

Nogmaals, ik geef geen beleggingsadvies, ik vertel je gewoon wat ik doe.

Ik heb sinds enige tijd een aantal aandelen Whitehorse Finance (WHF) in bezit (ongeveer 10% van mijn portefeuille) en ik ben bezig om dat aantal te laten groeien. WHF is een Amerikaanse investeringsmaatschappij (BDC) die valt onder een gunstig Amerikaans vennootschapsbelastingregime omdat ze 90% van hun winst in de vorm van dividend aan hun aandeelhouders uitkeren. Dat is een constructie die wij in Europa niet kennen, in de VS is hij heel normaal, dat heeft te maken met de manier waarop mensen daar hun pensioen regelen.

WHF is een dividend aandeel, het dividend is recent verhoogd. WHF keert met ingang van het eerste kwartaal 2023 $0,37 dividend per kwartaal uit, oftewel $1,48 per jaar. Op het moment dat ik dit schrijf is de koers van WHF $12,83. Dat betekent een jaarlijks dividend rendement van 11,5%. WHF gaat op 20 juni aanstaande ex dividend en het dividend wordt op 5 juli uitgekeerd.

Ik maak me niet druk om de koers van WHF, ik wil die aandelen nooit meer verkopen, het gaat mij om het dividend.

Wat zijn de beren op de weg?
Beleggen in Amerikaanse aandelen brengt valuta risico's met zich mee. De Amerikaanse economie gaat in een recessie. Hij komt ook weer uit die recessie. WHF leent geld uit aan middelgrote bedrijven. Die kunnen failliet gaan. Daarom heb ik WHF goed bestudeerd, mijn conclusie is dat WHF een bedrijf is wat weinig gevoelig is voor rentestijgingen en wat bij problemen met succes ingrijpt in de bedrijven waar ze geld aan lenen. Er zijn belasting issues. Ik maak gebruik van het belastingverdrag tussen de VS en Nederland. Ik betaal 15% dividend belasting en dat wordt verrekend bij de aangifte IB.
In WHF wordt relatief weinig gehandeld, er zijn opties beschikbaar maar die laten een grote spread zien.

Nogmaals, ik geef geen beleggingsadvies, ik vertel je gewoon wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 16:23

[..] Dus ik zit te denken om een significant bedrag in een zogeheten "High Dividend ETF" te plaatsen. Ik ga daarover natuurlijk met een adviseur daarover sparren maar wat zouden jullie doen?
Welke adviseur ga je mee praten? Is dat een sales persoon, of een onafhankelijk persoon?

Ik zou je aanraden, en volgens mij door anderen hier ook al genoemd, is om diverse boeken te lezen om jezelf wijzer te maken op diverse gebieden. Denk aan miljonair met een gewone baan, of The Simple Path to Wealth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02

Barrycade

Through the...

@Anoniem: 1839988 het is al een aantal keer genoemd maar denk aan je huursubsidie, zorgtoeslag etc om die tijdig stop te zetten anders moet je terugbetalen.

En hou ook rekening met verschil in vermogen belasting betalen tussen sparen en beleggen.

Sparen is voor 2023 niet zo schokkend je zal rond de 1000 moeten betalen als het allemaal op spaarrekeningen staat. Alles op beleggen zal uitkomen op 18k betalen.

Belastingdienst gaat uit voor 2023 van 0.36% rendement op sparen maar 6.17% op beleggen. Dat scheelt nogal.

Zie voor de rekenmethode;
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

En ik weet niet of je het door hebt maar met de huidige rentestanden krijg je met sparen alleen al met wat deposito's af te sluiten als snel 20000 euro aan rente per jaar binnen. (Jaar deposito's bij de NLse banken zitten rond de 2%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
En ik weet niet of je het door hebt maar met de huidige rentestanden krijg je met sparen alleen al met wat deposito's af te sluiten als snel 20000 euro aan rente per jaar binnen. (Jaar deposito's bij de NLse banken zitten rond de 2%).
Inflatie: https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-naar-6-1-procent-in-mei

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja dus? Wat verandert dat aan de getallen die ik schetste? 20k blijft 20k ja als je graag biertjes drinkt op een terras kan je voor die 20k er 6% minder kopen.

En daarnaast als TS nu een inkomen heeft en daar bovenop 1750 euro per maand krijgt zal die inflatie dan zo pijn doen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Ja dus? Wat verandert dat aan de getallen die ik schetste? 20k blijft 20k ja als je graag biertjes drinkt op een terras kan je voor die 20k er 6% minder kopen.

En daarnaast als TS nu een inkomen heeft en daar bovenop 1750 euro per maand krijgt zal die inflatie dan zo pijn doen denk je?
Inflatie verandert jouw advies in een gegarandeerd krimpscenario waar de TS al vrij snel spijt van zou krijgen.

Dat dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Inflatie verandert jouw advies in een gegarandeerd krimpscenario waar de TS al vrij snel spijt van zou krijgen.

Dat dus.
Je levert inderdaad gegarandeerd een beetje koopkracht in. Maar ik moet het eerste advies nog tegenkomen wat gegarandeerd je koopkracht gelijk houdt of doet stijgen met vergelijkbare effort.

Je inlezen in, en actief beleggen door er x uur per week aan te besteden heeft ook invloed op je rendement ivm het zonder zorgen op de bank laten staan. Dat zal voor iedere persoon anders zijn maar de gemoedsrust is de TS denk ik wel wat waard.

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 10-06-2023 13:06 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Je levert inderdaad gegarandeerd een beetje koopkracht in. Maar ik moet het eerste advies nog tegenkomen wat gegarandeerd je koopkracht gelijk houd of doet stijgen.
Compounding werkt ook de andere kant op. Over een periode van tien jaar lever je ongeveer 46% koopkracht in, over dertig jaar ongeveer 84% (bij 6% inflatie per jaar).
Dat is genoeg reden om geen genoegen te nemen met een gegarandeerd verlies.

Ik heb een aantal winstgevende en inspanningsarme adviezen voorbij zien komen en als je garantie wil, koop dan een vaatwasser.

[ Voor 3% gewijzigd door ravon op 10-06-2023 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Dat dus.
Jij komt diepgravende vrij hoog risico dragende aandelen aan zetten terwijl TS zijn doel is om het bedrag te behouden om recht te doen aan de erfenis.

Maar volgens mij heeft TS nog nooit van bepaalde financiële termen gehoord en realiseert hij zich niet dat met dat bedrag op de bank het geld sneller binnenkomt dan hij qua salaris ontvangt.

Ja het is ene heel bedrag, maar niet voldoende om te rentenieren, zeker niet als TS nog vrij jong is en dus als hij het gaat opeten door de inflatie ingehaald gaat worden.

Mijn punt is dat hij dit jaar wat zaken gaat tegenkomen waarvan hij wellicht niet bewust is. Zoals huurtoeslag, zorgtoeslag waar hij geen recht meer op heeft bv. Ook krijgt hij te maken met VRH. Ook iets waar hij niet eerder mee te maken heeft gehad.

Dan kan hij wel blind in de aandelen gaan of in vage verzekeringsproducten die ook als beleggingen kunnen worden gezien (insiders weten wie ik bedoel) maar dan moet TS zich wel even realiseren dat de fiscus aan het einde van het jaar 20 k komt ophalen.

Als je je dat niet realiseert kan het rauw op je dak vallen.

Nu moet er met beleggen best wel meer dan 20k te halen vallen, zeker als je diversiteit aanbrengt in je portfolio. Maar als je geen cash aanhoudt moet je het betalen door een deel ten gelde te maken.

Voor jou gesneden koek, voor TS een wereld die totaal nieuw is.

En qua inflatie, in de praktijk allemaal gelijk dat je Euro minder waard wordt, maar als TS zijn bestedingspatroon (met een kleine plus) aanhoudt zoals hij aangeeft om recht te doen aan de erfenis zal het niet zo'n vaart lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
10-25k aanhouden op een spaarrekening (BUNQ 2.01% rente bijv)

De rest lump sum in een indexfonds (NT World bij je huisbank of Meesman wereldwijd totaal)

Is allemaal niet ingewikkeld.

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
@Anoniem: 1839988 het is al een aantal keer genoemd maar denk aan je huursubsidie, zorgtoeslag etc om die tijdig stop te zetten anders moet je terugbetalen.

...

rente bij nederlandse banken onder nl dgs is voor 1 jaar zelfs vanaf maandag/dinsdag 3,1% 2,8% & 2,75% bij respectievelijk yapi kredi, credit europe en garanti
dan wordt jouw 20000 iets richting 30000 euro

@Anoniem: 1839988
niet al het geld gelijk vast zetten, spreid het in tijd. zet de rest vrij opneembaar op de juiste banken (nl dgs) met de hoogste rente. nooit alles vast zetten, ook niet voor heel even.

laat je niet verleiden tot beleggen als je er niet klaar voor bent (en daar is niks mis mee). beleggen kan altijd nog, het is sowieso voor de lange termijn.

[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 10-06-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Anoniem: 1839988 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:24:
[...]
Daar maak ik mij nog het minst druk om. Er zijn 4 systeembanken in Nederland, de kans dat deze omvallen is nihil.

Anders zou ik 10+ verschillende rekeningen moeten openen. De kans dat ik geld kwijt raak aan beleggen acht ik groter.

Ik zou mij eerder zorgen maken als ik tonnen bij DeGiro heb staan.
meerdere bankrekeningen aanhouden is echt niet veel werk. blijf binnen het nl dgs (of dat van andere betrouwbare landen), dan heb je geen zorgen over verlies van vermogen en dan slaap je ook weer goed. dat je door inflatie wat koopkracht verliest zal voor jou geen prioriteit zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 10-06-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Jij komt diepgravende vrij hoog risico dragende aandelen aan zetten terwijl TS zijn doel is om het bedrag te behouden om recht te doen aan de erfenis.
...
Ja het is ene heel bedrag, maar niet voldoende om te rentenieren,...
...
Nu moet er met beleggen best wel meer dan 20k te halen vallen, zeker als je diversiteit aanbrengt in je portfolio.
...
Voor jou gesneden koek, voor TS een wereld die totaal nieuw is.
Je hebt kennelijk over mijn eerdere inbreng heen gelezen. Ik heb de TS van informatie voorzien waar hij zichzelf mee kan leren wapenen tegen iedereen die het "beste" met hem voor heeft.

De TS vraagt nu concreet wat anderen zouden doen met zoveel geld. Ik heb hem niet verteld wat ik ZOU doen maar wat ik DOE en ik gaf hem één voorbeeld van een hoog renderend dividend aandeel omdat hij aangaf iets met hoog dividend ETF's te willen gaan doen. Wat doe jij met je geld?

Met een miljoen kun je rentenieren maar dat gaat niet met een deposito. Je hebt het over 20k rendement alsof dat heel wat is, met een miljoen kan vrij eenvoudig 100k per jaar worden gemaakt. Daarvoor is kennis nodig en er moeten goede keuzes worden gemaakt.

De opmerking de je maakt over diversiteit is ongefundeerd en onjuist, lees of kijk bijvoorbeeld wat Warren Buffet hierover zegt en kijk vooral hoe weinig diversiteit er zijn fonds Berkshire Hathaway zit.

De TS is in een geheel nieuwe fase in zijn leven aangekomen en hij wil er wat van maken. Dat betekent dat hij aan het werk moet.
Het geld op een spaarrekening met 2% rente zetten en het verzuipen kan altijd nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Je hebt kennelijk over mijn eerdere inbreng heen gelezen. Ik heb de TS van informatie voorzien waar hij zichzelf mee kan leren wapenen tegen iedereen die het "beste" met hem voor heeft.

De TS vraagt nu concreet wat anderen zouden doen met zoveel geld. Ik heb hem niet verteld wat ik ZOU doen maar wat ik DOE en ik gaf hem één voorbeeld van een hoog renderend dividend aandeel omdat hij aangaf iets met hoog dividend ETF's te willen gaan doen. Wat doe jij met je geld?

Met een miljoen kun je rentenieren maar dat gaat niet met een deposito. Je hebt het over 20k rendement alsof dat heel wat is, met een miljoen kan vrij eenvoudig 100k per jaar worden gemaakt. Daarvoor is kennis nodig en er moeten goede keuzes worden gemaakt.

De opmerking de je maakt over diversiteit is ongefundeerd en onjuist, lees of kijk bijvoorbeeld wat Warren Buffet hierover zegt en kijk vooral hoe weinig diversiteit er zijn fonds Berkshire Hathaway zit.

De TS is in een geheel nieuwe fase in zijn leven aangekomen en hij wil er wat van maken. Dat betekent dat hij aan het werk moet.
Het geld op een spaarrekening met 2% rente zetten en het verzuipen kan altijd nog.
20k is heel wat, dat zie je aan de reactie van TS, maar die nuance lijk je overheen te kijken.

En ik heb je uitleg gezien maar wat heeft TS er aan dat jij een groot pakket hoog dividend aandeel hebt van een hoog risico dragend credit fund in de US hebt? Stukje leest namelijk als een gemiddelde finfluencer.

En divers bedoel ik niet allerlei tropische aandelen en financiële producten maar een goede balans tussen spaargeld, buffer en wellicht een mix aan wat Eft's zodat je op een gemiddeld 6% rendement komt. Dat is een prachtig resultaat voor iemand die van een huurwoning + subsidies komt.

Maar dat is niet zo maar gesneden koek voor iedereen om even op te zetten. Reden genoeg dat er wettelijke eisen zijn aan toetsing van brokers om te zien of hun klanten voldoende kunde hebben om hun producten te mogen aanschaffen.

Maar denk gezien de taal en teksten die je gebruikt dat je een bepaalde bias hebt. Maar ik stop maar even met het haarkloven, denk niet dat TS er mee geholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:37:
[...]
....
Maar denk gezien de taal en teksten die je gebruikt dat je een bepaalde bias hebt.
Ik denk dat dat wel meevalt.

Lees mijn eerdere inbreng, dat heb je duidelijk nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JAN-B schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:19:
en ook dit nog: ik lees dat je huur en zorgtoeslag krijgt? misschien een goed idee om dit stop te zetten, anders moet je einde van het jaar heel veel terug betalen;
Nee hoor, dat klopt niet als hij het vermogen na 1 jan heeft gekregen. Pas volgend jaar stopt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

En divers bedoel ik niet allerlei tropische aandelen en financiële producten maar een goede balans tussen spaargeld, buffer en wellicht een mix aan wat Eft's zodat je op een gemiddeld 6% rendement komt. Dat is een prachtig resultaat voor iemand die van een huurwoning + subsidies komt.
Maar van de 6 procent blijft inderdaad weinig over als de Belastingdienst rendement uit beleggen zwaarder belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]
Kun je een paar periodiek dividend uitbetalende ETF's opnoemen (periodiek geld ontvangen is wat de TS graag wil) die in combinatie met spaargeld en buffer een gemiddeld rendement van 6% opleveren?
Pagina: 1 2 3 Laatste