Kun je dan niet in zee gaan met een non EU broker zoals Tiger brokers uit SG? De persoon die ik ken gebruikt dit platform om te beleggen en krijgt periodiek dividend uitgekeerd, waar hij thans van leeft.ravon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Wat ik ZOU doen met een miljoen? Dat is voer voor toetsenbordhelden.
Nee, ik vertel je gewoon wat ik doe. Ik genereer passief inkomen uit mijn vermogen door te beleggen in dividend aandelen en door het rendement indien mogelijk te verhogen door het schrijven van gedekte call opties op mijn aandelen. Naast mijn aandelenportefeuille heb ik nog een pensioenrekening waarmee ik breed georiënteerd (ETF's) in Europese aandelen beleg.
Het is lastig om in Europa maandelijks uitkerende fondsen (etf/aandelen) te vinden (of ik zoek niet goed genoeg), in de VS is dat makkelijker maar probleempje daarbij is dat de EU taaleisen stelt aan documenten (KID/EID) die voor consumenten in hun eigen taal beschikbaar moeten zijn. Daardoor zijn talloze zeer interessante fondsen niet via Europese brokers beschikbaar, er zijn uitzonderingen.
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ben ook iemand zonder financiële achtergrond of ervaring. Kortom, kwetsbaar. Natuurlijk wil ik een onafhankelijke adviseur inschakelen maar hoe weet ik of de persoon in kwestie echt onafhankelijk is en geen verborgen agenda heeft?Jasper schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Welke adviseur ga je mee praten? Is dat een sales persoon, of een onafhankelijk persoon?
Ik zou je aanraden, en volgens mij door anderen hier ook al genoemd, is om diverse boeken te lezen om jezelf wijzer te maken op diverse gebieden. Denk aan miljonair met een gewone baan, of The Simple Path to Wealth.
Dan heb je ook nog de beunhazen. Ik begrijp je goed, altijd beter om zelf nodige onderzoek te doen. Maar dat lukt mij niet om in een paar avonden die kennis te vergaren. Wat voor mij belangrijk is is dat ik de beunhazen tegenover een eerlijke adviseur kan scheiden.
Vanwaar dat enorme verschil? Beleggen kent risico's en rendement kan fluctueren, dus ik begrijp niet waarom de belastingdienst daar geen rekening mee houdt.Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
@Anoniem: 1839988 het is al een aantal keer genoemd maar denk aan je huursubsidie, zorgtoeslag etc om die tijdig stop te zetten anders moet je terugbetalen.
En hou ook rekening met verschil in vermogen belasting betalen tussen sparen en beleggen.
Sparen is voor 2023 niet zo schokkend je zal rond de 1000 moeten betalen als het allemaal op spaarrekeningen staat. Alles op beleggen zal uitkomen op 18k betalen.
Belastingdienst gaat uit voor 2023 van 0.36% rendement op sparen maar 6.17% op beleggen. Dat scheelt nogal.
Zie voor de rekenmethode;
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023
En ik weet niet of je het door hebt maar met de huidige rentestanden krijg je met sparen alleen al met wat deposito's af te sluiten als snel 20000 euro aan rente per jaar binnen. (Jaar deposito's bij de NLse banken zitten rond de 2%).
In dat geval zou ik met verschillende deposito's in binnen- en buitenland beter uit zijn. Geld staat wel 1 jaar vast maar kan daarmee wel het verlies dichten aan extra kosten dat ik maak. Want ja, ik heb een bescheiden inkomentje, kreeg maximale huur en zorgtoeslag en dat valt zo weg.
@fsfikke Gemoedsrust is ook weten dat ik zoveel mogelijk de gaten die inflatie, belasting en extra kosten weet te dekken. Ik neig naar beleggen maar dan wil ik wel een periodieke uitkering. 40 jaar wachten heb ik weinig aan.ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Inflatie verandert jouw advies in een gegarandeerd krimpscenario waar de TS al vrij snel spijt van zou krijgen.
Dat dus.
Alleen al om die reden wil ik zoveel mogelijk van dat geld afblijven, want immers hoe lager het vermogen die minder ik evt uitgekeerd zou krijgen.ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:55:
[...]
Je hebt kennelijk over mijn eerdere inbreng heen gelezen. Ik heb de TS van informatie voorzien waar hij zichzelf mee kan leren wapenen tegen iedereen die het "beste" met hem voor heeft.
De TS vraagt nu concreet wat anderen zouden doen met zoveel geld. Ik heb hem niet verteld wat ik ZOU doen maar wat ik DOE en ik gaf hem één voorbeeld van een hoog renderend dividend aandeel omdat hij aangaf iets met hoog dividend ETF's te willen gaan doen. Wat doe jij met je geld?
Met een miljoen kun je rentenieren maar dat gaat niet met een deposito. Je hebt het over 20k rendement alsof dat heel wat is, met een miljoen kan vrij eenvoudig 100k per jaar worden gemaakt. Daarvoor is kennis nodig en er moeten goede keuzes worden gemaakt.
Houdt dat in dat ik actief moet gaan beleggen?