Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Topicstarter
ravon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Wat ik ZOU doen met een miljoen? Dat is voer voor toetsenbordhelden.

Nee, ik vertel je gewoon wat ik doe. Ik genereer passief inkomen uit mijn vermogen door te beleggen in dividend aandelen en door het rendement indien mogelijk te verhogen door het schrijven van gedekte call opties op mijn aandelen. Naast mijn aandelenportefeuille heb ik nog een pensioenrekening waarmee ik breed georiënteerd (ETF's) in Europese aandelen beleg.

Het is lastig om in Europa maandelijks uitkerende fondsen (etf/aandelen) te vinden (of ik zoek niet goed genoeg), in de VS is dat makkelijker maar probleempje daarbij is dat de EU taaleisen stelt aan documenten (KID/EID) die voor consumenten in hun eigen taal beschikbaar moeten zijn. Daardoor zijn talloze zeer interessante fondsen niet via Europese brokers beschikbaar, er zijn uitzonderingen.
Kun je dan niet in zee gaan met een non EU broker zoals Tiger brokers uit SG? De persoon die ik ken gebruikt dit platform om te beleggen en krijgt periodiek dividend uitgekeerd, waar hij thans van leeft.
Jasper schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Welke adviseur ga je mee praten? Is dat een sales persoon, of een onafhankelijk persoon?

Ik zou je aanraden, en volgens mij door anderen hier ook al genoemd, is om diverse boeken te lezen om jezelf wijzer te maken op diverse gebieden. Denk aan miljonair met een gewone baan, of The Simple Path to Wealth.
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ben ook iemand zonder financiële achtergrond of ervaring. Kortom, kwetsbaar. Natuurlijk wil ik een onafhankelijke adviseur inschakelen maar hoe weet ik of de persoon in kwestie echt onafhankelijk is en geen verborgen agenda heeft?

Dan heb je ook nog de beunhazen. Ik begrijp je goed, altijd beter om zelf nodige onderzoek te doen. Maar dat lukt mij niet om in een paar avonden die kennis te vergaren. Wat voor mij belangrijk is is dat ik de beunhazen tegenover een eerlijke adviseur kan scheiden.
Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
@Anoniem: 1839988 het is al een aantal keer genoemd maar denk aan je huursubsidie, zorgtoeslag etc om die tijdig stop te zetten anders moet je terugbetalen.

En hou ook rekening met verschil in vermogen belasting betalen tussen sparen en beleggen.

Sparen is voor 2023 niet zo schokkend je zal rond de 1000 moeten betalen als het allemaal op spaarrekeningen staat. Alles op beleggen zal uitkomen op 18k betalen.

Belastingdienst gaat uit voor 2023 van 0.36% rendement op sparen maar 6.17% op beleggen. Dat scheelt nogal.

Zie voor de rekenmethode;
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

En ik weet niet of je het door hebt maar met de huidige rentestanden krijg je met sparen alleen al met wat deposito's af te sluiten als snel 20000 euro aan rente per jaar binnen. (Jaar deposito's bij de NLse banken zitten rond de 2%).
Vanwaar dat enorme verschil? Beleggen kent risico's en rendement kan fluctueren, dus ik begrijp niet waarom de belastingdienst daar geen rekening mee houdt.

In dat geval zou ik met verschillende deposito's in binnen- en buitenland beter uit zijn. Geld staat wel 1 jaar vast maar kan daarmee wel het verlies dichten aan extra kosten dat ik maak. Want ja, ik heb een bescheiden inkomentje, kreeg maximale huur en zorgtoeslag en dat valt zo weg.
ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Inflatie verandert jouw advies in een gegarandeerd krimpscenario waar de TS al vrij snel spijt van zou krijgen.

Dat dus.
@fsfikke Gemoedsrust is ook weten dat ik zoveel mogelijk de gaten die inflatie, belasting en extra kosten weet te dekken. Ik neig naar beleggen maar dan wil ik wel een periodieke uitkering. 40 jaar wachten heb ik weinig aan.
ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Je hebt kennelijk over mijn eerdere inbreng heen gelezen. Ik heb de TS van informatie voorzien waar hij zichzelf mee kan leren wapenen tegen iedereen die het "beste" met hem voor heeft.

De TS vraagt nu concreet wat anderen zouden doen met zoveel geld. Ik heb hem niet verteld wat ik ZOU doen maar wat ik DOE en ik gaf hem één voorbeeld van een hoog renderend dividend aandeel omdat hij aangaf iets met hoog dividend ETF's te willen gaan doen. Wat doe jij met je geld?

Met een miljoen kun je rentenieren maar dat gaat niet met een deposito. Je hebt het over 20k rendement alsof dat heel wat is, met een miljoen kan vrij eenvoudig 100k per jaar worden gemaakt. Daarvoor is kennis nodig en er moeten goede keuzes worden gemaakt.
Alleen al om die reden wil ik zoveel mogelijk van dat geld afblijven, want immers hoe lager het vermogen die minder ik evt uitgekeerd zou krijgen.

Houdt dat in dat ik actief moet gaan beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Anoniem: 1839988 ik heb een aantal afbeeldingen voor jou, van mijn beleggings fonds bij de sns:
Alles heeft echt plaatsgevonden en kan ook gebeuren bij andere beleggingen.

Members only: grafiekje 1
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is een grafiek in euro's. de getallen heb ik geblurd.
van november 2017 tot en met december 2020 belegde ik elke maand een bedrag X
(de beginstand in november 2017 was 75 * X)
de sprong in de grafiek komt omdat ik in december 2020 een bedrag van 480 * X op de gekoppelde beleggingsrekening zette. In de periode van januari 2021 tot en met december 2022 belegde ik elke maand 20 * X in het fonds. Daarna was de beleggingsrekening leeg en kocht ik geen aandelen meer in het fonds.
Je kan zien dat ik in december 2022 minder waarde had dan in januari 2022.Dat waren harde euro's. (en toen waren ze weg). Gelukkig is het nu weer aan het stijgen.

Members only: grafiekje 2

Ook dit is een grafiek in euro's.
In december 2022 heb ik een negatief rendement. (in harde euro's). en op dit moment is het weer positief.
Het rendement is 29,79% sinds november 2017. Vandaag is het rendement over 2023 11%, een paar dagen geleden was het nog 12%

Op dit moment zijn mijn beleggingen (hiernaast heb ik alleen nog spaargeld) ongeveer 8% van mijn vermogen. De dalingen in de grafiek bezorgen mij geen slapeloze nachten.

Besef even het volgende: tegenover stijgingen van de aandelen staan ook de dalingen. Voor welk deel van jouw vermogen kan je een verlies zoals in mijn grafiekjes voorkomt lijden (financieel dan wel qua gemoedsrust) ?

ik ben geen financieel expert (dat zullen anderen op dit forum zeker beamen), maar ik raad jou wel aan om beter te kijken naar spaarmogelijkheden. (in tegenstelling tot beleggen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 19:20
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 02:04:

[...]
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ben ook iemand zonder financiële achtergrond of ervaring. Kortom, kwetsbaar.
Ik had ook geen kennis. Dat moet je niet tegen houden. Alles is te leren :) Er is geen haast in deze keuze, neem de tijd.
Natuurlijk wil ik een onafhankelijke adviseur inschakelen maar hoe weet ik of de persoon in kwestie echt onafhankelijk is en geen verborgen agenda heeft?
Maak eens een afspraak met één of meerdere partijen die aangesloten zijn bij https://www.vofp.nl/ (VOFP is de Vereniging van Onafhankelijke Financieel Planners).
Ik begrijp je goed, altijd beter om zelf nodige onderzoek te doen. Maar dat lukt mij niet om in een paar avonden die kennis te vergaren. Wat voor mij belangrijk is is dat ik de beunhazen tegenover een eerlijke adviseur kan scheiden.
Het hoeft toch niet in een paar avonden? Wie zegt dat jij binnen nu en een paar weken een keuze moet maken? Het geld staat prima om een bankrekening. Jij moet de tijd nemen die jij nodig hebt!

Je eigen kennisniveau verhogen is een combinatie van veel dingen die je kan doen. Lees een paar boeken, lees DutchFIRE op Reddit, ga een paar gesprekken (vrijblijvend) aan met een VOFP adviseur.

Iedereen, dat lees je hier ook al, heeft een andere strategie. Sommige gaan voor een dividend portfolio, anderen voor een breed gespreide index, of voor het kopen en verhuren van pandjes. Er is géén juist antwoord, niemand heeft gelijk. Jij kan enkel het voor jou juiste antwoord gaan bepalen door jezelf wijzer te maken en zelf een goede keuze te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jasper op 11-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 02:04:
[...]
Kun je dan niet in zee gaan met een non EU broker zoals Tiger brokers uit SG?

[...]
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ben ook iemand zonder financiële achtergrond of ervaring. Kortom, kwetsbaar.

[...]
Houdt dat in dat ik actief moet gaan beleggen?
Een account bij een broker buiten EU regelgeving regelen is precies waar ik mee bezig ben om van die rare EU regelgeving af te komen die mij verhindert om te beleggen in CEF's. Ik overweeg een account bij Charles Schwab, ik heb geen haast. Tiger ken ik nog niet, dank voor de tip.

Je verzamelt kennis en je bent gezond wantrouwend. Hou dat vol. Praat met mensen. Fiscalist, vermogensbeheerder, vermogensplanner, bankier, je kapper, een ondernemer die met pensioen gaat, zoek desnoods uit wie de adviseur is die de Staatsloterij inschakelt voor grote winnaars. Doe nooit iets wat je niet aan een kleuter kunt uitleggen.

Wat is actief beleggen? Ik volg vooral het nieuws over de sectoren waarin ik zelf beleg. Het is echt niet zo dat ik elke dag van 08:45 tot 22:00 neurotisch achter mijn scherm zit of dat ik elke dag handel of probeer de markt te timen of klappers te maken. Dat doe ik dus allemaal juist niet. Ik kan gewoon naar mijn klanten, gewoon mijn rapporten schrijven of op vakantie. Als het af en toe spannend is ivm expiratie van geschreven opties zit ik er wel even bovenop.

Ik beschouw mijn aandelen portefeuille als een cash machine waar ik weinig onderhoud aan heb, ook niet als de waarde een keer daalt of stijgt. Het gaat mij immers niet om koerswinsten maar om het dividend en om optie premies. Met die mindset kun je tamelijk relaxed van je vermogen genieten. Ik herbeleg op dit moment alle inkomsten, uitkeren is pas nodig als ik niet meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

jobr schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:45:

Nee hoor, dat klopt niet als hij het vermogen na 1 jan heeft gekregen. Pas volgend jaar stopt het dan.
@jobr OK, je zal wel gelijk hebben,

maar is het dan niet vreemd, als iemand in Maart /April een flinke erfenis krijgt, dat hij de rest van het jaar toch nog toeslagen krijgt :?
volgens mij controleren ze in Febr 2024 het voorgaande jaar, dan zien ze toch dat je vermogen flink is gestegen? of werkt het niet zo?
ze waarschuwen toch ook altijd: veranderingen moet je direct doorgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JAN-B schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:50:
[...]

@jobr OK, je zal wel gelijk hebben,

maar is het dan niet vreemd, als iemand in Maart /April een flinke erfenis krijgt, dat hij de rest van het jaar toch nog toeslagen krijgt :?
volgens mij controleren ze in Febr 2024 het voorgaande jaar, dan zien ze toch dat je vermogen flink is gestegen? of werkt het niet zo?
ze waarschuwen toch ook altijd: veranderingen moet je direct doorgeven.
Ik heb te veel vermogen (of mijn toeslagpartner of medebewoner)
Had u op 1 januari van dit jaar te veel vermogen? Zet uw huurtoeslag dan niet zelf stop, maar geef het vermogen aan ons door met Mijn toeslagen onder 'Wijziging doorgeven'. Kies 'Er wijzigt iets in het vermogen'. Dan stoppen wij de uitbetaling van uw huurtoeslag.

Hebt u ná 1 januari te veel vermogen gekregen? Dan hebt u dit jaar gewoon nog recht op huurtoeslag en hoeft u nu niets te doen. Uw vermogen telt het volgende jaar wél weer mee voor de huurtoeslag. Check daarom of uw vermogen voor dat jaar niet te hoog is. Is uw vermogen inderdaad te hoog? Geef dit dan aan ons door met Mijn toeslagen. Wilt u weten of uw vermogen te hoog is voor huurtoeslag?

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2023 13:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb met TS te doen. Toen ik ooit een grote meevaller kreeg, vond ik het al lastig om het 'goed' te doen, zelfs al had ik alle theoretische bagage die ik nodig had. Maar ik raad TS vooral aan onderstaande adviezen over nemen:
Jasper schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Ik had ook geen kennis. Dat moet je niet tegen houden. Alles is te leren :) Er is geen haast in deze keuze, neem de tijd.
Dit doet TS gelukkig al, en dat is uitstekend.
Maak eens een afspraak met één of meerdere partijen die aangesloten zijn bij https://www.vofp.nl/ (VOFP is de Vereniging van Onafhankelijke Financieel Planners).
Deze mensen zijn onafhankelijk, en dat weet je omdat ze een stevige (maar redelijke) rekening sturen. Doe dat ook gewoon als dat gemoedsrust geeft. Leg ze ook de adviezen voor die in dit topic staan, net als eigen ideeën, en vraag naar de voor- en nadelen.
Je eigen kennisniveau verhogen is een combinatie van veel dingen die je kan doen. Lees een paar boeken, lees DutchFIRE op Reddit, ga een paar gesprekken (vrijblijvend) aan met een VOFP adviseur.

Iedereen, dat lees je hier ook al, heeft een andere strategie. Sommige gaan voor een dividend portfolio, anderen voor een breed gespreide index, of voor het kopen en verhuren van pandjes. Er is géén juist antwoord, niemand heeft gelijk. Jij kan enkel het voor jou juiste antwoord gaan bepalen door jezelf wijzer te maken en zelf een goede keuze te maken.
Dit vooral. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 100% aandelenportefeuille bij Meesman, nadat ik eerst in het vastgoed heb gezeten. Beiden zijn prima, maar hebben andere eigenschappen. Datzelfde geldt voor een dividendportfolio.

De beste tip die ik je kan geven is spreiden, spreiden, spreiden. Twijfel je over meerdere strategieën, dan is het niet gek om ze allemaal deels te doen. Een stukje dividend-ETF, een stukje 'gewone' ETF, en een stukje vastgoed (een eigen huis?) is ook een hele goede keuze.

Tweede tip: wees niet slimmer dan de markt. De markt volgen is al uitstekend, en geeft doorgaans een prima rendement.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:51
ravon schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Je hebt kennelijk over mijn eerdere inbreng heen gelezen. Ik heb de TS van informatie voorzien waar hij zichzelf mee kan leren wapenen tegen iedereen die het "beste" met hem voor heeft.

De TS vraagt nu concreet wat anderen zouden doen met zoveel geld. Ik heb hem niet verteld wat ik ZOU doen maar wat ik DOE en ik gaf hem één voorbeeld van een hoog renderend dividend aandeel omdat hij aangaf iets met hoog dividend ETF's te willen gaan doen. Wat doe jij met je geld?

Met een miljoen kun je rentenieren maar dat gaat niet met een deposito. Je hebt het over 20k rendement alsof dat heel wat is, met een miljoen kan vrij eenvoudig 100k per jaar worden gemaakt. Daarvoor is kennis nodig en er moeten goede keuzes worden gemaakt.

De opmerking de je maakt over diversiteit is ongefundeerd en onjuist, lees of kijk bijvoorbeeld wat Warren Buffet hierover zegt en kijk vooral hoe weinig diversiteit er zijn fonds Berkshire Hathaway zit.

De TS is in een geheel nieuwe fase in zijn leven aangekomen en hij wil er wat van maken. Dat betekent dat hij aan het werk moet.
Het geld op een spaarrekening met 2% rente zetten en het verzuipen kan altijd nog.
met een miljoen kan je vrij eenvoudig 100K per jaar maken? Eenvoudig 10%...

Als dat je stelselmatig lukt presteer je een stuk beter dan de markt en kan je daarmee schatrijk worden.
Over het algemeen is het lastig om langere tijd significant beter dan de aandelenmarkt te presteren en daarmee ca. 6% gemiddeld te behalen als rendement.
Dat het een paar jaar goed is gegaan zegt natuurlijk niets, de TS wil waarschijnlijk meer dan 5 jaar met zijn geld doen.

Bij financiën is gemiddeld genomen slow en steady de beste strategie. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er altijd wat mensen met geluk een klapper maken.
Een beetje het bitcoin principe: een paar mensen hebben daar heel goed geld mee verdiend. Er zijn echter ook heel veel mensen die er fors geld bij hebben gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Krisp schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:38:
... Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 100% aandelenportefeuille bij Meesman, ...
Is je hele vermogen in die "aandelenportefeuille bij Meesman" of heb je daarnaast ook nog spaargeld bij een bank ? Indien dat laatste, wat is dan de verhouding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:53:
[...]
Is je hele vermogen in die "aandelenportefeuille bij Meesman" of heb je daarnaast ook nog spaargeld bij een bank ? Indien ja, wat is dan de verhouding ?
Ik heb een buffer van 20k op een spaarrekening, en de rest zit bij Meesman. Wanneer wij moeten sparen voor grote dingen, gaat er een tijdje geen inleg naar Meesman.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Krisp Ik was eigenlijk geïnteresseerd in de verhouding. Maar als je die nu ook nog geeft dan weet ik (en anderen) weer te veel. Niet dat ik weet of kan achterhalen wie je bent, maar toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
superkoex9 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:00:
[...]
met een miljoen kan je vrij eenvoudig 100K per jaar maken? Eenvoudig 10%...

Over het algemeen is het lastig om langere tijd significant beter dan de aandelenmarkt te presteren en daarmee ca. 6% gemiddeld te behalen als rendement.
Over het algemeen en gemiddeld genomen hebben beleggers te weinig kennis van zaken, handelen beleggers te vaak, zijn ze te hebberig en verliezen ze geld.
De TS zal zichzelf dus moeten wapenen en scholen, gelukkig voor hem hoeft hij geen vermogen op te bouwen, dat heeft hij al.

Hoe kom ik aan die 10%? Als dividend op aandelen al 4% is hoeft er slechts 6% rendement met het financieel of fysiek gedekt schrijven van opties gemaakt te worden.
Wie weleens gedekt opties schrijft begrijpt dat dat halve procentje per maand geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:13:
@Krisp Ik was eigenlijk geïnteresseerd in de verhouding. Maar als je die nu ook nog geeft dan weet ik (en anderen) weer te veel. Niet dat ik weet of kan achterhalen wie je bent, maar toch. ;)
Dat doet er in deze niet zo veel toe, de strategie blijft hetzelfde wanneer er 30k, 300k, of 3 miljoen staat. De werkelijkheid zit daar ergens tussenin. ;)

Waar het om gaat is dat je een buffer hebt voor noodgevallen, en verder het geld voor je laat werken. Veruit de simpelste manier daarvoor is een goede en goedkope ETF. Goed definieert zich in deze in een brede spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Jasper @Krisp Maar is een VOFP wel bevoegd en bekwaam om beleggingsadvies te geven? Ik meende gelezen te hebben dat hiervoor een DSI certificaat voor nodig is.

Zover ik kan zien zijn de VOFP planners meer generalisten omdat zij (zover ik in het register kan zien) adviezen geven van hypotheken tot trouwen/scheiden. Heel breed dus.

Verder verbaas ik mij wel een beetje dat hier een boek oid over te vinden is. Ik zal toch niet de enige zijn die te maken heeft gehad met onverwachts overlijden van een dierbare die vermogend blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Krisp schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Dat doet er in deze niet zo veel toe, de strategie blijft hetzelfde wanneer er 30k, 300k, of 3 miljoen staat. De werkelijkheid zit daar ergens tussenin. ;)

Waar het om gaat is dat je een buffer hebt voor noodgevallen, en verder het geld voor je laat werken. Veruit de simpelste manier daarvoor is een goede en goedkope ETF. Goed definieert zich in deze in een brede spreiding.
Ik volg een andere strategie. Ik zie beleggen als risico en sparen als veilig. Dat risico wil ik maar voor een kleine fractie van mijn vermogen lopen. En van het spaardeel wil ik dat het zonder risico zo veel mogelijk toeneemt. Inflatie laat ik buiten beschouwing, maar ik kijk wel naar de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:59:
@Jasper @Krisp Maar is een VOFP wel bevoegd en bekwaam om beleggingsadvies te geven? Ik meende gelezen te hebben dat hiervoor een DSI certificaat voor nodig is.

Zover ik kan zien zijn de VOFP planners meer generalisten omdat zij (zover ik in het register kan zien) adviezen geven van hypotheken tot trouwen/scheiden. Heel breed dus.

Verder verbaas ik mij wel een beetje dat hier een boek oid over te vinden is. Ik zal toch niet de enige zijn die te maken heeft gehad met onverwachts overlijden van een dierbare die vermogend blijkt te zijn.
Maakt het voor je strategie dan uit waar het geld vandaan komt? En wat dat betreft of het 100k, 500k, 1m of 2m is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ik neem aan dat je bedoelt :
geen boek oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 20:38
W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:32:
[...]
Ik volg een andere strategie. Ik zie beleggen als risico en sparen als veilig. Dat risico wil ik maar voor een kleine fractie van mijn vermogen lopen. En van het spaardeel wil ik dat het zonder risico zo veel mogelijk toeneemt. Inflatie laat ik buiten beschouwing, maar ik kijk wel naar de belasting.
Probleem is natuurlijk dat sparen ook een risico is juist door inflatie, kun je niet buiten beschouwing laten. 10 jaar lang 7% inflatie is gewoon halvering van je koopkracht.
Voor beleggingen in vastgoed kun je ook naar niet beursgenoteerde investeringen kijken zoals aangeboden door Synvest/ Credit Linked etc. Vallen wel onder AFM regels, kleinere investeringen ook mogelijk, betalen maandelijks of elk kwartaal dividend. Deze dividenden zijn gebaseerd op verhuur dus ook in de basis geïndexeerd met inflatie. Je kan zelf kiezen de fondsen naar gelang risico bereidheid. Bijvoorbeeld huurwoningen zijn relatief laag risico, commercieel vastgoed zoals winkels e.d. natuurlijk meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
rb78 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:54:
[...]
Probleem is natuurlijk dat sparen ook een risico is juist door inflatie, kun je niet buiten beschouwing laten. 10 jaar lang 7% inflatie is gewoon halvering van je koopkracht. ...
Ik kan dat wel buiten beschouwing laten want of ik nou die inflatie heb op beleggingen of op spaargeld dat maakt voor mij niks uit. In beide gevallen verlies ik even veel aan koopkracht. Het inflatie risico is een gegeven dat ik niet wil afdekken door meer risico te lopen met de inleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 20:38
W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:03:
[...]
Ik kan dat wel buiten beschouwing laten want of ik nou die inflatie heb op beleggingen of op spaargeld dat maakt voor mij niks uit. In beide gevallen verlies ik even veel aan koopkracht. Het inflatie risico is een gegeven dat ik niet wil afdekken door meer risico te lopen met de inleg.
In de basis groeien (op termijn zeker) bedrijfswinsten mee met inflatie. Er zit dus een mate van inflatie bescherming in beleggen dat zeker niet in sparen zit. Je kunt het niet zomaar negeren. Prima natuurlijk als je de bewuste keuze maakt voor liever elk jaar een beetje verlies aan koopkracht ten opzichte van potentieel grote verliezen op beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]
Het interessante is dat beleggen ook als je dat passief doet in een brede etf zeker op lange termijn aantoonbaar een hoger rendement oplevert dan sparen.
Door te sparen en niet te beleggen kies je een gegarandeerd verliesgevend scenario.

Het voordeel van sparen is in jouw geval dat je zeker weet dat je door domme beleggings beslissingen niet nog meer kunt verliezen dan je al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ravon : ik ben blij dat je mijn beleggings beslissingen dom noemt en niet mij zelf. ;)
we zitten in een draadje van iemand die oorspronkelijk vroeg wat wij doen, zonder dat wij daarbij moeten beweren dat dat slim of dom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:36:
[...]
Ik neem aan dat je bedoelt :
[...]
Idd. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:34:
@ravon : ik ben blij dat je mijn beleggings beslissingen dom noemt en niet mij zelf. ;)
we zitten in een draadje van iemand die oorspronkelijk vroeg wat wij doen, zonder dat wij daarbij moeten beweren dat dat slim of dom is.
Kijk nog eens goed, ik noem ook jouw beslissingen niet dom.

Dat ik het zelf anders zou doen lijkt me duidelijk en dat is alleen voor mijn beslissingen relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:17:
Moeten verhuizen naar de duurdere sector? Ik hoop het niet. Voorlopig zit ik prima en wil alleen verhuizen als woningen een stuk goedkoper worden. Woningen moet je inrichten en onderhouden, kan behoorlijk duur worden. Daarbij heb ik een laag inkomen vergeleken met de meesten hier. Huurtoeslag en zorgtoeslag zal ik ook niet meer krijgen.

Ik wil voorkomen dat er structureel meer wordt uitgegeven dan dat er binnenkomt. Vandaar dat ik wil sparen of beleggen ipv op een standaard betaalrekening.
Besef je je wel dat je opeens een dermate groot vermogen hebt om wel 2 woningen cash te kopen....
Waarom niet een leuk appartement of huisje kopen. Jij hebt in deze markt nu een voorsprong omdat je zonder voorbehoud van financiering een woning kunt kopen. Daarnaast zie ik woningen niet goedkoper worden. Dat is ook nog nooit gebeurd (niet in tienduizenden euro's).
Vervolgens heb je geen kosten meer aan huur en hoef je over dat bedrag geen vermogensheffing te betalen want het zit in de woning.

En het overige bedrag? Daarvoor zijn de overige adviezen en zou ik een goede onafhankelijk financieel adviseur in de hand nemen zonder gladde praatjes en die adviezen toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@ravon inderdaad ;) (iets gelezen wat er niet stond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
jongetje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:02:
[...]

Besef je je wel dat je opeens een dermate groot vermogen hebt om wel 2 woningen cash te kopen....
Waarom niet een leuk appartement of huisje kopen. Jij hebt in deze markt nu een voorsprong omdat je zonder voorbehoud van financiering een woning kunt kopen. Daarnaast zie ik woningen niet goedkoper worden. Dat is ook nog nooit gebeurd (niet in tienduizenden euro's).
Vervolgens heb je geen kosten meer aan huur en hoef je over dat bedrag geen vermogensheffing te betalen want het zit in de woning.

En het overige bedrag? Daarvoor zijn de overige adviezen en zou ik een goede onafhankelijk financieel adviseur in de hand nemen zonder gladde praatjes en die adviezen toetsen.
Eh, in 2008 is de huizenmarkt toch behoorlijk ingestort. Dus nog nooit gebeurd? Natuurlijk wel. Dat maakt je advies voor een huis kopen niet anders, maar als de TS denkt dat de huizenmarkt nog verder gaat dalen (niemand die het weet) en hij daarop wilt wachten: tsja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:02:
[...]

Waarom niet een leuk appartement of huisje kopen.
De tip van een woning kopen is al eerder gegeven. Afhankelijk van waar @Anoniem: 1839988 woont en wat hij zou willen kan hij er misschien wel 5 kopen ;) Over nadenken (1 tje dan) is wel slim, en wellicht bij een mooi exemplaar een bod doen. De komende tijd komt echter genoeg op hem(?) af om bezig mee te zijn. Sowieso zit hij de komende 6 maanden nog goedkoop in een huurwoning (en eventueel later ook maar dan duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W1ck1e schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:11:
[...]
De tip van een woning kopen is al eerder gegeven. Afhankelijk van waar @Anoniem: 1839988 woont en wat hij zou willen kan hij er misschien wel 5 kopen ;) Over nadenken (1 tje dan) is wel slim, en wellicht bij een mooi exemplaar een bod doen. De komende tijd komt echter genoeg op hem(?) af om bezig mee te zijn. Sowieso zit hij de komende 6 maanden nog goedkoop in een huurwoning (en eventueel later ook maar dan duurder).
Helaas gaan mijn vaste lasten wel fors omhoog. Maar kopen zie ik (nog) niet zitten omdat ik mobiel wil zijn en niet aan een huis opgescheept wil zitten met alle onderhoud en kosten van dien.

Sowieso vind ik het van de zotte dat een huis in Nederland tonnen kost. Zelfs in Amerika is een huis een stuk goedkoper.

Vertrekken uit Nederland is ook een optie, maar dat overweeg ik pas als ik zeker weet dat met passief inkomen mijzelf kan onderhouden. Verder heb ik nauwelijks een netwerk hier, dus weinig reden om te blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 11-06-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Er zitten wel wat specialismen in, maar het gaat er vooral om dat deze mensen verder gaan dan de gemiddelde financiële planner. Je kunt ook een CFP/FFP pakken, maar dit is nog een stukje meer kennis/kunde. En afaik adviseren ze wel. Maar zelfs al doen ze dat niet, dan kunnen ze goed uitleggen wat de verschillende strategieën voor voor- en nadelen hebben, zonder dat ze iets verkopen. Jij betaalt ze immers 120-200 euro per uur. :)
Die zijn er wel, volgens mij ook al hier genoemd. Twee boeken die ik je aanraad:
- Millionaire next door. De aanleiding mag anders zijn, maar je wilt je gedragen zoals de mensen in dit boek.
- En als aanvulling: The simple path to wealth.

Beide boeken zijn aanvullend op elkaar, en geven mijns inziens een uitstekende aanpak weer van hoe je om kunt gaan met dit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Krisp Je hebt de VOFP en CFP/FFP, beiden doen eigenlijk hetzelfde dan lijkt mij dat voor de gemiddelde particulier wel verwarrend. Dat zou suggereren dat een CFP/FFP niet onafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:44
Anoniem: 1839988 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:37:
[...]
Maar van de 6 procent blijft inderdaad weinig over als de Belastingdienst rendement uit beleggen zwaarder belast.
Nou, dat valt ook nog wel mee: Voor dit jaar gaat men uit van 6.17% rendement. Daarover 32% belasting er schiet dus je betaalt maar 2%. Heb je minder dan 6.17% rendement heb je pech maar bij >2% nog steeds winst, heb je meer dan 6.17% dan heb je geluk want het meerdere blijft onbelast.

Alleen, met sparen kun je op een 1 jaars deposito ook bijna 4% krijgen waar dan "maar" 0.36% renement op verrekend wordt tegen 32% ofwel je betaalt slechts 0.12%. Bij 4% rendement zonder risico. Zet een aantal deposito's uit en verdiep je gelijktijdig in beleggen..... Gebruik desnoods een halve of een hele ton als "leergeld" om mee te beleggen maar doe dat niet anders als dat je met grotere bedragen zou doen. Het is dan geen spel papieren exercitie en je belegt met echt geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:33:
@Krisp Je hebt de VOFP en CFP/FFP, beiden doen eigenlijk hetzelfde dan lijkt mij dat voor de gemiddelde particulier wel verwarrend. Dat zou suggereren dat een CFP/FFP niet onafhankelijk is.
Ik ken niet alle verschillen tot in detail, maar CFP/FFP-leden mogen ook onderdeel zijn van een bank/verzekeraar/pensioenfonds bijvoorbeeld. VOFP-leden mogen dat niet, vandaar de term onafhankelijk. CFP-leden moeten wel objectief advies geven.

Persoonlijk denk ik ook dat je het niet nodig hebt, maar dat is aan jou. Ik kan me voorstellen dat je het als verificatie wilt gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 11-06-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Eigenlijk heb je een grote prijs gewonnen. Die kans is niet zo groot. Dus niet echt een afzetmarkt voor een boek. Dus je lijkt op een Postcodeloterij winnaar eigenlijk.

Die club heeft wel winnaar begeleiders.Net zoals de Staatsloterij maar door het anonieme deel van de Staatsloterij hoor je er niets over.

Naast het persoonlijke deel vanuit PCL werken ze samen met een aantal grotere vermogens adviseurs.

Als je er op zoekt kan je je wellicht een beeld vormen hoe dat gaat. Staan aantal interviews met die dame in de kranten. En her en der staat de vermogensbeheerder ook genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Barrycade schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:58:
[...]

Eigenlijk heb je een grote prijs gewonnen. Die kans is niet zo groot. Dus niet echt een afzetmarkt voor een boek. Dus je lijkt op een Postcodeloterij winnaar eigenlijk.

Die club heeft wel winnaar begeleiders.Net zoals de Staatsloterij maar door het anonieme deel van de Staatsloterij hoor je er niets over.

Naast het persoonlijke deel vanuit PCL werken ze samen met een aantal grotere vermogens adviseurs.

Als je er op zoekt kan je je wellicht een beeld vormen hoe dat gaat. Staan aantal interviews met die dame in de kranten. En her en der staat de vermogensbeheerder ook genoemd.
Relevant met het winnen van een prijs, maar ook leuk om te lezen: https://www.reddit.com/r/...ts_youve_won_the_lottery/
Congratulations! You just won millions of dollars in the lottery! That's great.

Now you're fucked.

No really.

You are.

You're fucked.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
[..]
Ik weet niet of het persee een boek moet zijn, maar het stuk How to manage a windfall behandeld eigenlijk wel heel veel wat hier al voorbij is gekomen. Volgens mij was deze al getipt hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:23
[...]
Je loopt inderdaad geen risico over het absolute start bedrag , maar je verdeling cash aandelen is zodanig dat je aandelen nooit het inflatie verlies van je cash kunnen dekken.

Hoe ga je dat gat oplossen ? Ieder jaar bijstorten ? Dus meer besteedbaar inkomen nu opofferen om het later uit te geven ?

Dan loop je vanzelf tegen het probleem aan dat je op een gegeven moment niet genoeg uren kan werken om dat gat te dichten.

Ik snap daar werkelijk niets van , zijn tijdlijnen en percentages nu echt zo ingewikkeld dat zelf het eenvoudige begrip van risico over tijd niet meer gezien wordt ?

Grote sommen cash op een spaarrekening tegen een vergoeding die de inflatie niet bijhoudt vergroot toekomstige risico’s alleen maar. Je moet namelijk bijstorten. En dat is geld waar je arbeid en dus tijd in hebt zitten.

Je gooit daarmee tijd weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:25
Hoe oud is TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik heb gelezen: " maar gezien mijn relatief jonge leeftijd "

dus ik gok tussen 35 / 45 jaar ( kan het mis hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:25
JAN-B schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Ik heb gelezen: " maar gezien mijn relatief jonge leeftijd "

dus ik gok tussen 35 / 45 jaar ( kan het mis hebben )
Is wel van belang met het geven van advies en beoordelen of er nu inderdaad nog niet kan worden ingeteerd op dat vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Vertrekken uit Nederland is ook een optie, maar dat overweeg ik pas als ik zeker weet dat met passief inkomen mijzelf kan onderhouden. Verder heb ik nauwelijks een netwerk hier, dus weinig reden om te blijven.
Geen idee of dit gewild of ongewild is, maar je kunt er ook voor kiezen om minder te gaan werken en die tijd te gebruiken om een netwerk op te bouwen. Denk aan het aansluiten bij een vereniging of vrijwilligerswerk. Ik denk dat een sociaal netwerk an zich één van de beste investeringen is die je kunt doen, zeker op jonge leeftijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Barrycade schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:38:
het is al een aantal keer genoemd maar denk aan je huursubsidie, zorgtoeslag etc om die tijdig stop te zetten anders moet je terugbetalen.
@Barrycade
zoals je hebt gelezen, klopt dit dus niet, en lopen de toeslagen nog het hele jaar door, ondanks dat je gewoon een flink vermogen hebt;
nu mijn vraag: wat zouden jullie doen :?
het geld lekker houden ? of juist weggeven > aan iemand die maar net rondkomt, of gewoon aan een goed doel schenken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@JAN-B Nou, flink vermogen valt wel mee aangezien de Belastingdienst ook nog langs moet komen.

Zomaar weggeven zou ik nooit doen. Niet mijn probleem.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 12-06-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Anoniem: 1839988 : de erfbelasting is inderdaad wel een groot bedrag.
als ik het goed heb:
Members only:

sterkte met accepteren dat er zo'n groot bedrag aan belastingen op gaat. (dan heb je al genoeg geschonken)
ook namens de andere belastingbetalers: dank je wel ;)

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 12-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

W1ck1e schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
@Anoniem: 1839988 : de erfbelasting is inderdaad wel een groot bedrag.
als ik het goed heb:
Members only:

sterkte met accepteren dat er zo'n groot bedrag aan belastingen op gaat. (dan heb je al genoeg geschonken)
ook namens de andere belastingbetalers: dank je wel ;)
Oeii, dat wist ik niet;
dus er gaat - zeg maar 18 % - € ruim 180.000 erfbelasting af :(

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 12-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JAN-B schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Oeii, dat wist ik niet;
dus er gaat - zeg maar 18 % - € ruim 180.000 erfbelasting af :(
Weet je het zeker? Is wel erg veel zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anoniem: 1839988 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:32:

Nee, ik weet het niet zeker, maar @W1ck1e hierboven heeft het over ruim € 181.000;
als dit inderdaad klopt, ben je zo 1/5 van je vermogen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1839988 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:32:
[...]
Sorry, maar nadat je maanden lang bezig bent met bedenken hoe je met die erfenis omgaat, is het nieuws voor dat daar belasting over afgedragen dient te worden? Nog geen uur na de topic-start werd dit al benoemd: Anoniem: 63072 in "Wat te doen met vermogen uit erfenis?"

Ik zou echt afraden van enige investments die meer financieel inzicht vereisen dan een depositorekening :X

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 12-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-04 22:58
fsfikke schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Sorry, maar nadat je maanden lang bezig bent met bedenken hoe je met die erfenis omgaat, is het nieuws voor dat daar belasting over afgedragen dient te worden? Nog geen uur na de topic-start werd dit al benoemd: Anoniem: 63072 in "Wat te doen met vermogen uit erfenis?"

Ik zou echt afraden van enige investments die meer financieel inzicht vereisen dan een depositorekening :X
Sowieso een classificatie als een niet professionele belegger ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Ik zou persoonlijk investeren in een woning waar je jezelf voor langere tijd ziet wonen. Deze kun je betalen, dus je hebt dan zo goed als geen maandlasten. Dat geeft je enorm veel vrijheid (ook qua hoeveelheid werken etc).

Ook al zul je met de tijd misschien verlies maken op de woning als investering (altijd meer waard worden kun je simpelweg niet vanuit gaan) je hebt er dan al die tijd wel fijn gewoond en geleefd. Eigenlijk kun je er in dat opzicht niet mee verliezen.

Verder is het vrij persoonlijk. Investeringen brengen altijd risico met zich mee (de één meer als de ander) en je kunt misschien ook dromen of ervaringen waarmaken (bijvoorbeeld een verre reis) met een deel van het geld. Wat is rijkdom voor jou? Dat verschilt gewoon per mens. Misschien is daarmee een goede vermogensbeheerder wel aan bod.

Hier op Tweakers.net is soms iedereen expert, dus daar zou ik zeker niet blindelings advies van aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
[...]

Opmerkelijk inderdaad.

De TS beter was beter af geweest als de erflater hem geen vermogen maar een trust fonds had nagelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
ravon schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Opmerkelijk inderdaad.

De TS beter was beter af geweest als de erflater hem geen vermogen maar een trust fonds had nagelaten.
Joh, dat weet ik ook wel. :+ Ik vind het alleen belachelijk veel.

Begrijp wel dat half Nederland de in's en out's van beleggen en het beheren van dergelijke vermogens ook niet kent.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 12-06-2023 23:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anoniem: 1839988 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:49:
Joh, dat weet ik ook wel. Ik vind het alleen belachelijk veel.
Dat is relatief. Grootverdieners betalen bijna 50% over hun inkomen, jij komt met 18% weg. Ik gun het je verder van harte hoor, maar hoog is het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
[quote]Krisp schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Dat is relatief. Grootverdieners betalen bijna 50% over hun inkomen, jij komt met 18% weg. Ik gun het je verder van harte hoor, maar hoog is het niet. :)
[/quote
De tarieven/belastingdruk van erfbelasting mag je niet vergelijken met inkomstenbelasting..... Ook bij erfbelasting zijn er evt ruimere vrijstellingen zoals bij de BOR (bedrijfsopvolgsregeling oid) meen ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:16
Anoniem: 1839988 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]
Helaas gaan mijn vaste lasten wel fors omhoog. Maar kopen zie ik (nog) niet zitten omdat ik mobiel wil zijn en niet aan een huis opgescheept wil zitten met alle onderhoud en kosten van dien.

Sowieso vind ik het van de zotte dat een huis in Nederland tonnen kost. Zelfs in Amerika is een huis een stuk goedkoper.

Nederland kan je niet vergelijken met Amerika. Koop dan een huis in Thailand daar zijn ze nog veel goedkoper.

Heb even het topic doorgelezen. Ikzelf heb ook een erfenis gehad na overlijden beide ouders. In mijn ogen het veiligste en meest rendement is een woning kopen. Die kan je cash betalen. Een huis is duur maar belasting betalen over zo’n bedrag wat op de bank staat kost ook duizenden euro’s per jaar. Er is een woning tekort in nl, stikstofproblemen ofwel voorlopig zullen de prijzen niet veel meer zakken ben ik bang. Maar wat maakt het voor jou uit of je nu 330.000 betaald voor een huis of 350.000. Tel je huur maar eens uit x 12 maanden. En wat je mag betalen aan belasting over 350.000 euro spaargeld. En een nieuw huis heeft de eerste jaren niet veel onderhoud nodig.
Ik heb afgelopen maand een huis gekocht zonder hypotheek. Dit geeft mij heel veel vrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Mastergo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Nederland kan je niet vergelijken met Amerika. Koop dan een huis in Thailand daar zijn ze nog veel goedkoper.

Heb even het topic doorgelezen. Ikzelf heb ook een erfenis gehad na overlijden beide ouders. In mijn ogen het veiligste en meest rendement is een woning kopen. Die kan je cash betalen. Een huis is duur maar belasting betalen over zo’n bedrag wat op de bank staat kost ook duizenden euro’s per jaar. Er is een woning tekort in nl, stikstofproblemen ofwel voorlopig zullen de prijzen niet veel meer zakken ben ik bang. Maar wat maakt het voor jou uit of je nu 330.000 betaald voor een huis of 350.000. Tel je huur maar eens uit x 12 maanden. En wat je mag betalen aan belasting over 350.000 euro spaargeld. En een nieuw huis heeft de eerste jaren niet veel onderhoud nodig.
Ik heb afgelopen maand een huis gekocht zonder hypotheek. Dit geeft mij heel veel vrijheid.
Klopt. Dat je mobiel wilt zijn en daarom niet gebonden aan een vaste verblijfplaats kan ik begrijpen, maar het argument dat er veel onderhoudskosten aan een woning zitten is wat mij betreft niet valide.

Het is niet zo dat een koopwoning ieder jaar een nieuw dak, verbouwing of leidingwerk nodig heeft ofzo. Wanneer je huurt lopen er immers ook niet wekelijks installateurs, schilders en aannemers je woning plat.

Wanneer je een nieuwe woning koopt of een oudere woning laat moderniseren na koop heb je de eerste jaren echt bijna geen onderhoud (incidenten daargelaten).

Er zitten financieel meer voordelen dan nadelen aan het bezitten van een woning.

Mijn wijlen opa heeft ooit zijn zaak verkocht en is op zijn 50e gaan rentenieren. Mijn oma heeft tot 3 maanden geleden in het huis gewoond dat hij destijds heeft gekocht. Dat huis is inmiddels verschrikkelijk verouderd. Maar heeft hun complete vermogen, waar inmiddels flink op is ingeteerd, beschermd en heeft zelfs rendement opgeleverd. De woning met grond is nu meer waard dan het complete vermogen van destijds.

Meningen zijn meningen, maar met een huis zonder hypotheek zit je eigenlijk op de lange termijn altijd goed, zeker wanneer je er al die tijd met plezier woont en leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:46
Als je je geld stalt bij een Nederlandse systeembank (ING, ABN, SNS) is de kans echt ontzettend klein dat je het ooit kwijt raakt aan een faillisement. Too big to fail kan ook in je voordeel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Daarom schenken veel mensen al bij leven... (Woning twv woz waarde).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Joh, dat weet ik ook wel. :+ Ik vind het alleen belachelijk veel.

Begrijp wel dat half Nederland de in's en out's van beleggen en het beheren van dergelijke vermogens ook niet kent.
https://www.belastingdien...el-erfbelasting-berekenen

Kan je het zelf narekenen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ikwilwp8 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:58:
Als je je geld stalt bij een Nederlandse systeembank (ING, ABN, SNS) is de kans echt ontzettend klein dat je het ooit kwijt raakt aan een faillisement. Too big to fail kan ook in je voordeel werken.
ABN en SNS zijn geloof ik ook gered door de overheid, dus ik ga ervan uit mocht de ing failliet gaan dat Kaag ingrijpt.

Maar wat als bijv. DeGiro in de problemen komt? Die kans acht ik groter gezien hun achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:54:
[...]
ABN en SNS zijn geloof ik ook gered door de overheid, dus ik ga ervan uit mocht de ing failliet gaan dat Kaag ingrijpt.

Maar wat als bijv. DeGiro in de problemen komt? Die kans acht ik groter gezien hun achtergrond.
Je kan natuurlijk ook zelf eerst even zoeken voordat je deze vraag hier stelt. Het antwoord is erg makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik vind het vooral jammer dat de TS nog geen actie heeft ondernomen. Sinds april had je een aanzienlijk rendement kunnen behalen door te beleggen. Natuurlijk, er zijn geen garanties. Je zou kunnen gaan beleggen en vervolgens breekt Covid 2.0 uit. Maar zelfs in dat geval zou ik adviseren: gewoon laten staan. Het herstelt zich uiteindelijk. Kijk maar naar de piek vóór Covid en waar we nu staan, zelfs na de Covid-dip zijn we al +35% met de S&P 500 bijvoorbeeld). Als je geïnvesteerd had tijdens het dal na Covid, zou je rendement nu al 90% zijn. Volgens mij is geen van beide een slechte uitkomst ;)

Sinds apr-nu heeft de S&P500 +5-6% gedaan. Nu haal ik die telkens aan als gemiddelde, er zullen individuele aandelen die het veeel beter (Nvidia 50%+) of slechter hebben gedaan.

Volgens mij heb jij een uitstekende beleggers mindset als ik lees hoe nuchter je bent en terughoudent met geld uitgeven. Maar niks doen betekend natuurlijk dat het geld alleen maar minder waard wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
sbmuc schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:54:
+35% met de S&P 500 bijvoorbeeld). Als je geïnvesteerd had tijdens het dal na Covid, zou je rendement nu al 90% zijn. Volgens mij is geen van beide een slechte uitkomst ;)

Sinds apr-nu heeft de S&P500 +5-6% gedaan. Nu haal ik die telkens aan als gemiddelde, er zullen individuele aandelen die het veeel beter (Nvidia 50%+) of slechter hebben gedaan.

Volgens mij heb jij een uitstekende beleggers mindset als ik lees hoe nuchter je bent en terughoudent met geld uitgeven. Maar niks doen betekend natuurlijk dat het geld alleen maar minder waard wordt.
Eerder in het topic las ik juist alles inzetten op die S&P500 geen goed idee is. Kan de quote niet meer terugvinden maar je moet ook goed begrijpen dat ik niet van de ene op de andere dag ga beleggen zonder de benodigde kennis hiervan op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:07
Nee nee, sorry dat bedoelde ik dus niet. Ik zeg ook ik haal het aan als gemiddelde. Een meesman oid die neemt een veel grotere groep van aandelen, maar ik denk dat S&P 500 een mooi gemiddelde aangeeft. Zelf zou ik ook zeker nooit alles op S&P 500 zetten ;). Als je geen ervaringen hebt met beleggen zou ik dat ook absoluut niet zelf gaan doen. Tenzij je nu begint met een paar duizend euro en kijkt hoe je daar emotioneel op reageert. De meeste mensen kopen hoog, verkopen laag...

En alleen al 100k op Bunq (gratis)bank spaar zetten geeft "al" €2100,- rendement per jaar. Dat is sowieso een easy win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:54:
... ik niet van de ene op de andere dag ga beleggen zonder de benodigde kennis hiervan op te doen.
Als je je hieraan houdt komt het helemaal goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:46
sbmuc schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:54:
Ik vind het vooral jammer dat de TS nog geen actie heeft ondernomen. Sinds april had je een aanzienlijk rendement kunnen behalen door te beleggen. Natuurlijk, er zijn geen garanties. Je zou kunnen gaan beleggen en vervolgens breekt Covid 2.0 uit. Maar zelfs in dat geval zou ik adviseren: gewoon laten staan. Het herstelt zich uiteindelijk. Kijk maar naar de piek vóór Covid en waar we nu staan, zelfs na de Covid-dip zijn we al +35% met de S&P 500 bijvoorbeeld). Als je geïnvesteerd had tijdens het dal na Covid, zou je rendement nu al 90% zijn. Volgens mij is geen van beide een slechte uitkomst ;)

Sterker nog, ik denk dat TS na 11 pagina’s sinds april juist teveel reacties heeft gekregen.

Van de laatste vragen is letterlijk overal al een antwoord op gegeven of met een klein beetje zoekwerk in de desbetreffende topics terug te vinden…

Dus even lekker op vakantie gaan, alles op een rijtje zetten, misschien nog wat rouw/verwerking en daarna keuzes maken.

Is dat een huis kopen, geld verdelen over verschillende banken of een andere optie. Doen waar je jezelf goed bij voelt, slapeloze nachten is het in ieder geval niet waard.

Beleggen zou kunnen maar eerlijk gezegd denk ik dat TS er bij de eerste beste dip (laat staan crash) al weer mee stopt.

Niets persoonlijks maar dat idee krijg ik een beetje na het lezen van de laatste berichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:54:
[...]
Eerder in het topic las ik juist alles inzetten op die S&P500 geen goed idee is. Kan de quote niet meer terugvinden maar je moet ook goed begrijpen dat ik niet van de ene op de andere dag ga beleggen zonder de benodigde kennis hiervan op te doen.
Misschien kan je, om ook te voorkomen dat dit topic een herhaling van dezelfde adviezen wordt, aangeven wat je concreet ondernomen hebt? Want in de de afgelopen posts lijk je ondanks talloze adviezen nog net zo clueless als 3 maanden geleden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Topicstarter
Voorlopig zet ik delen van het vermogen op verschillende deposito's. Even rust. Natuurlijk moet er ook nog aangifte gedaan worden. Zelfs de afwikkeling van bepaalde zaken loopt nog.

Na de zomer ga ik met een paar onafhankelijke adviseurs in gesprek en zal de knoop doorgehakt worden. Ik wil ook uitgebreid de tijd nemen om in ieder geval de basics onder de knie te krijgen.

Het idee om te beleggen is bij mijn familie niet echt goed gevallen, zijn bang om geld te verliezen. Daarom dat ik mij even goed in de materie ga verdiepen en hopelijk kan ik daarmee de angst wegnemen.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 1839988 op 14-06-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 07:07
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2023 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

*knip* originele reactie verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 15-06-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alpina schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:01:
[...]

Beleggen zou kunnen maar eerlijk gezegd denk ik dat TS er bij de eerste beste dip (laat staan crash) al weer mee stopt.
Zou jij niet in paniek raken bij in het slechtste geval een beurscrash? Het zijn toch je zuurverdiende centjes hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:50
Nee. Maar ik zie mijn beleggingspot dan ook niet als een casino maar als een lange termijn belegging met ups en downs.

En na een flinke crash zijn aandelen in de aanbieding, dus kun je lekker goedkoop in slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

sbmuc schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:16:

En alleen al 100k op Bunq (gratis)bank spaar zetten geeft "al" €2100,- rendement per jaar. Dat is sowieso een easy win.
Ik zou 100k bij Renault > Raisin zetten, geeft al € 2300 / per jaar :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

JAN-B schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:06:
[...]

Ik zou 100k bij Renault > Raisin zetten, geeft al € 2300 / per jaar :9
Zou dan even verder kijken in het spaar topic. Er zijn mogelijkheden tot 3,5% als je even verder zoekt, of een deposito van een jaar neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Zou dan even verder kijken in het spaar topic. Er zijn mogelijkheden tot 3,5% als je even verder zoekt, of een deposito van een jaar neemt.
Bijvoorbeeld : yapi kredi 1 jaar vast voor 3,1%. valt in het nederlandse dgs.
Doe sowieso niet een ton (100.000 euro) maar iets minder zodat de rente ook nog gedekt is. (dus max ongeveer 96.990 euro).

Verdeel dit bedrag over meerdere deposito's die je periodiek opent. Bijvoorbeeld 12 x 8000 voor elke kalender maand een. (hierdoor neem je toekomstige stijging van de rente voor nieuwe deposito's mee (maar helaas ook de dalingen)) En vanaf over een jaar komt elke maand inleg met rente vrij (laat de deposito's niet automatisch verlengen/doorlopen tegen de dan geldende rente)
Doe dit eventueel bij meerdere banken tegelijkertijd. kies steeds de bank met de hoogste rente (let op de limiet)
Houd bij je vrij opneembare geld rekening met het geld in deposito's bij diezelfde bank.
Houd het de verschuldigde erfbelasting vrij opneembaar. Houd sowieso een substantieel deel vrij opneembaar.

@Anoniem: 1839988 of doe het allemaal niet (het is jouw keuze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Highland schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:55:
Nee. Maar ik zie mijn beleggingspot dan ook niet als een casino maar als een lange termijn belegging met ups en downs.

En na een flinke crash zijn aandelen in de aanbieding, dus kun je lekker goedkoop in slaan.
Mits je voor de crash niet 100% in de markt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:46
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:56:
[...]
Zou jij niet in paniek raken bij in het slechtste geval een beurscrash? Het zijn toch je zuurverdiende centjes hé.
Geen idee, ik heb geen beleggingen. Wel al 6 jaar in crypto dus op dat vlak redelijk emotioneel afgestompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

W1ck1e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:22:
[...]
Bijvoorbeeld : yapi kredi 1 jaar vast voor 3,1%. valt in het nederlandse dgs.
Doe sowieso niet een ton (100.000 euro) maar iets minder zodat de rente ook nog gedekt is. (dus max ongeveer 96.990 euro).

Verdeel dit bedrag over meerdere deposito's die je periodiek opent. Bijvoorbeeld 12 x 8000 voor elke kalender maand een. (hierdoor neem je toekomstige stijging van de rente voor nieuwe deposito's mee (maar helaas ook de dalingen)) En vanaf over een jaar komt elke maand inleg met rente vrij (laat de deposito's niet automatisch verlengen/doorlopen tegen de dan geldende rente)
Doe dit eventueel bij meerdere banken tegelijkertijd. kies steeds de bank met de hoogste rente (let op de limiet)
Houd bij je vrij opneembare geld rekening met het geld in deposito's bij diezelfde bank.
Houd het de verschuldigde erfbelasting vrij opneembaar. Houd sowieso een substantieel deel vrij opneembaar.

@Anoniem: 1839988 of doe het allemaal niet (het is jouw keuze)
@W1ck1e @Anoniem: 1839988
Ik denk dat hierboven een goed plan is ;)

Even samenvatten: een huis kopen is geen optie, wat volgens velen toch heel verstandig zou zijn; hou 2 ton op een betaalrekening voor die erfbelasting; voorlopig geen beleggingen; dus blijft over sparen + depositos; ik zou dan 2 spaarrekeningen aanhouden met 3 % rente, en de rest dan in depositos, tussen 3 en 4%. komt er toch elk jaar redelijk wat rente binnen.

Heb ik het zo redelijk samengevat :?
Oh Ja, en niet gaan sparen bij ING, ABN enz... :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ravon
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:48:
...
Het idee om te beleggen is bij mijn familie niet echt goed gevallen, zijn bang om geld te verliezen. Daarom dat ik mij even goed in de materie ga verdiepen en hopelijk kan ik daarmee de angst wegnemen.
Wiens geld is het?

Lees nu die twee zinnen eens tien keer hardop aan jezelf voor.

Als je het dan nog niet doorhebt, ga dan vooral niet beleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door ravon op 16-06-2023 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Anoniem: 1839988
Kun je mij / ons (indien mogelijk) eens een update geven :?
Ik zie dat je in andere topics regelmatig vragen stelt over sparen / depositos, dus je bent er wel mee bezig;
Heb je al concrete dingen gedaan bijv. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JAN-B schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:34:
Ik zie dat je in andere topics regelmatig vragen stelt over sparen / depositos, dus je bent er wel mee bezig;
Het is dat ik niet kijk in draadjes over beleggingen enzo. Dus ik durf te hopen dat @Anoniem: 1839988 het voorlopig houdt bij sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
JAN-B schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:34:
Voor de komende jaren op verschillende deposito's. Op termijn wellicht ook beleggen maar vanwege mijn beperkte kennis wil ik daar voorlopig op wachten.

Beheerd beleggen klinkt heel aantrekkelijk maar is eigenlijk een scam waar je vooral beheerkosten hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:56:
[...]
Maar dat is ook een kwestie van wennen. Ik beleg al behoorlijk lang, in min of meerdere mate 20 jaar, en in het begin schrik je zeker, en blijf je de koersen maar volgen. Maar nu zeker niet meer. In het begin van het jaar bijv. had ik behoorlijk verlies, en nu sinds een maand oid had ik eindelijk weer eens een paar procent winst, dus ik dacht, zie je wel, komt wel goed. En nu sinds een paar dagen zijn die paar procent weer volledig verdwenen :P Maar het doet me 'niks' meer. Sterker, vaak zijn dat momenten om wat bij te kopen als het geld daar beschikbaar voor is toevallig.

Uiteraard heb ik altijd een flinke en stabiele buffer achter de hand. En niet alleen tegen de zenuwen.

Moraal van het verhaal: begin gewoon met beleggen. Ik heb geen idee welk bedrag je hebt, maakt ook niet uit, maar doe eens, weet ik het, €250 per maand vanaf nu. Gewoon om feeling en gewenning te krijgen. Een bedrag waar je denk ik niet wakker van zal liggen, maar het is niet niks, dat het je niks doet bij een flinke daling. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 11:35
Anoniem: 1839988 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:57:
[...]
Voor de komende jaren op verschillende deposito's. Op termijn wellicht ook beleggen maar vanwege mijn beperkte kennis wil ik daar voorlopig op wachten.

Beheerd beleggen klinkt heel aantrekkelijk maar is eigenlijk een scam waar je vooral beheerkosten hebt
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Let op de spreiding, en neem geen risico als je daar zelf niet comfortabel mee bent.

Beheerd beleggen kan een uitkomst bieden, maar eigenlijk vooral als je echt een significant groot vermogen hebt. Ik heb vanuit dichtbij meegemaakt dat ze het ook totaal kunnen verprutsen, en ook onderzoek wijst uit dat actieve beheerders zo goed als nooit beter presteren dan passieve fondsen/beheerders.

Geniet komende tijd van de financiële zekerheid die je nu hebt, en neem -zoals eerder gezegd- geen risico's waar je je niet prettig bij voelt. Er wordt soms gedaan alsof geld altijd maximaal moet renderen, maar dat is absoluut niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Aikon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:51:
Moraal van het verhaal: begin gewoon met beleggen. Ik heb geen idee welk bedrag je hebt, maakt ook niet uit,
@Aikon
Wel heel vreemd/slecht advies :(
Hij heeft al diverse malen aangegeven (voorlopig) niet te willen beleggen, en dan kom jij met dit advies :?
en geen idee welk bedrag hij heeft? dan heb je hier niet alles gelezen, want dat is duidelijk gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JAN-B schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:53:
[...]
@Aikon
Wel heel vreemd/slecht advies :(
Hij heeft al diverse malen aangegeven (voorlopig) niet te willen beleggen, en dan kom jij met dit advies :?
en geen idee welk bedrag hij heeft? dan heb je hier niet alles gelezen, want dat is duidelijk gemeld.
Ik wist niet dat je boos werd. En nee, ik heb niet alles gelezen. Ik geef gewoon mijn ervaring op iets wat TS aangeeft, rustig maar, hij mag ermee doen wat 'ie wil he.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 17-07-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:24:
[...]
En nee, ik heb niet alles gelezen. Ik geef gewoon mijn ervaring op iets wat TS aangeeft, rustig maar, hij mag ermee doen wat 'ie wil he.
Misschien zou je dan eerst het topic moeten lezen voor je reageert.. dan lees je namelijk dat het iets is wat de TS eigenljik helemaal niet wil..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Misschien zou je dan eerst het topic moeten lezen voor je reageert.. dan lees je namelijk dat het iets is wat de TS eigenljik helemaal niet wil..
Ik heb uiteraard wel wat gelezen en zag o.a.:
Waar ik het idee van krijg dat TS op zich wél wil beleggen, maar dat dus niet doet vanwege de familie. Elders wil hij niet zonder kennis zomaar gaan beleggen (logisch). En dat past bij mijn idee om met een klein bedrag, geld van TS zelf, te beginnen, juist om die angst weg te nemen (met name bij TS, maar ja, hoe ga je uberhaupt die angst bij anderen wegnemen). Maar goed, nogmaals, ik geef alleen mijn advies/kijk erop, het is aan TS om daar al dan niet iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik ben het topic doorgegaan en ik zie hier veel advies maar...

Het lijkt om een aardige som te gaan, vanaf 1 miljoen kun je advies krijgen van een professional. Daaronder kraait geen hond erna en doen ze niets (en kunnen ze ook maar heel weinig). Boven een miljoen adviseert men jou graag maar zelfs dan nog mag je je afvragen in hoeverre hun advies geld waard is. Zelf zit ik dankzij mijn familie bij Robeco en een andere bekende buitenlandse bank maar buiten gratis tickets tot de Tefaf is hun advies matigjes. Ze hebben graag mijn geld die ze in hun eigen fondjes steken de een met een nog leukere naam dan de ander, de realiteit is dat ze gemiddeld over de hele som niet beter presteren dan "de beurs". En dat met een "aggressief" portfolio.

Zelf ben ik meer in woningen en in boerderijen maar ook daar zit werk aan. Concepten zoals "passief inkomen" tenzij je het in een ETF dumpt bestaat gewoon niet. Ik heb gewoon dagelijks werk aan het beheer van woningen (ja dat kun je uitbesteden, zeg maar dag tegen je winst) en ik lig al meer dan een jaar te bakkeleien met het waterschap met dure advocaten.

Zoals ik al aangaf, passief inkomen is onzin en zelf geef je aan dat je op termijn wellicht wilt beleggen. Ik zou zelf al met een bescheiden portfolio beginnen. Ik ben daar vanaf mijn 16e mee begonnen (dankzij de familie weer) maar dat geeft je een beetje gevoel. Lees jezelf in, er zijn talloze boeken, begin met "The Intelligent Investor", een boek wat je "dwingt" om te kijken naar de lange termijn op onze leeftijd.

Laat je niks wijsmaken door adviseurs en andere behulpzame vrienden/familie, houdt gewoon alles lekker stil in je eigen broekzak. Maar tegelijkertijd geniet er wel van, alles oppotten is niet het doel van geld, onttrek een klein deel aan rendement voor jezelf, zij het om je hypotheek af te lossen, een leuk avondje uit met je vriendin/vrouw of een vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

n4m3l355 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:48:
Ik ben het topic doorgegaan

Het lijkt om een aardige som te gaan, vanaf 1 miljoen kun je advies krijgen van een professional. Daaronder kraait geen hond erna en doen ze niets Boven een miljoen adviseert men jou graag

Ik zou zelf al met een bescheiden portfolio beginnen.

Maar tegelijkertijd geniet er wel van, zij het om je hypotheek af te lossen, een leuk avondje uit met je vriendin/vrouw of een vakantie.
@n4m3l355
ik denk dat ook jij niet alles hebt gelezen > het bedrag wat overbleef was +- 820.000, maar jij komt met bedragen boven de miljoen?
portfolio beginnen? hij wil (voorlopig) niet gaan beleggen;
hypotheek aflossen? hij heeft een huurhuis;
avondje uit? hij heeft geen relatie en ik heb het idee dat TS ook geen vakantie man is :)
Pagina: 1 2 3 Laatste