desmond schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Je vliegt echt totaal de bocht uit nu. Ik zei dat de clubs baat hebben bij hun harde supporterskernen. Zaken als clubidentiteit, omzet uit merchandising, support tijdens thuis- maar ook uitwedstrijden, etc horen daarbij. Het regelen van georganiseerd vuurwerk (maandje geleden in meerdere stadions gezien, indrukwekkend), het maken van grote spandoeken, club graffiti art en ga zo maar door. Direct en indirect werkt dit omzetverhogend.
Laat ik heel duidelijk zijn, supporters die over de schreef zijn, zijn geen supporters. Breng je vuurwerk naar binnen, gooi je objecten richting spelers, pas je geweld toe dan voldoe je niet aan mijn classificatie als supporter. Een supporter zou op geen enkele manier moeten willen dat de club in een negatief daglicht komt te staan.
De groep die inderdaad achter de club staat, ze aanjaagt in wedstrijden, uitwedstrijden bezoekt, spandoeken maakt, in overleg gaat met de club om vuurwerk toe te voegen
(buiten het stadion om tegenstanders uit hun slaap te houden en daarvoor illegaal vuurwerk afsteekt != supporter), op toegestane plaatsen graffiti plaatst helemaal voor. Het wildplakken van stickers voor en tegen clubs, is ook al een kleine doorn in het oog.
De groep die ongeregeldheden veroorzaakt mogen per direct zo ver mogelijk van de clubs gehouden worden.
Maar goed, er wordt begonnen met een vraag of ik vaak in een stadion kom. Het antwoord daarop is ongeveer elke twee weken met een lang genoeg rijtje uitwedstrijden. Juist de groep die de ongeregeldheden veroorzaakt - gelukkig niet in het vak waar ik zit - laat de vraag reizen of de associatie met voetbal er nog wel moet zijn.
[...]
Leg mij geen woorden in de mond. Ik zei dat de zich misdragende supporters nauwelijks worden aangepakt. Ik betoog niet dat het een redelijke kostenpost is. Sterker nog: de boetes zijn kennelijk veel te laag, of het wordt niet verhaald op de juiste partijen. In ieder geval maakt het op de relsupporter geen enkele indruk.
En dus zijn de verdiensten van de club van x miljoen irrelevant. De boetes belanden bij de club en die kan ze lastig doorspelen naar de veroorzakers. De veroorzakers doet het weinig pijn en indien je ze wel door zou spelen naar de veroorzaker is het bedrag mijns inziens te hoog.
De basis is en blijft, gedraag je je niet in het stadion (conform de huisregels) dan moet je als club deze personen willen aanpakken. De huisregels zijn te veel een papieren tijger geworden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Napo op 17-05-2023 15:26
]