[Voetbal] Ongeregeldheden supporters

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
stylezzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Nee, maar dat is wel wat je veel leest. Emotie op de tribune, en dat het daarom normaal is dat er wel eens een beker bier sneuvelt. Begrijpelijk natuurlijk..... op het moment dat het los gaat als je clubbie een doelpunt maakt of zelfs kampioen word kan er echt wel eens wat gemorst worden ;) Ik denk ook niet dat er iemand wat om geeft als dat het geval is.

Het is echter geen vergelijk om het als excuus te gebruiken om een beker bier(of welk voorwerp dan ook) als projectiel richting het veld te gebruiken. Nooit niet, never niet.... En dat is wat de KNVB met de nieuwe regels willen benadrukken.
Nou ik heb ook een journalist/verslaggever gehoord die vond dat bij vreugdebier bier welke op de tribunes omhoog vliegt, gestaakt moet worden, ook als deze niet op het veld komt. Dat is ook weer wat overdreven. Bij twente moet je overigens goed je best doen, eerst de gracht overbruggen, dan nog het stuk waar de ballenjongens/meisjes staan. Zo zal het bij meer clubs zijn.

Bier wat de lucht invliegt is wat mij betreft ook wat anders dan bewust bekertjes richting het veld gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
toolkist schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:46:
[...]

[...]

Ik heb dit inderdaad al vaak zien gebeuren bij tennis, hockey of korfbal...
Bij dammen en schaken zie je het ook minder. Laten we zeggen dat voetbal meer een afspiegeling is van de maatschappij dan hockey of golf.
Ijshockey stond vroeger bekend om de rotzooi op de tribune. Bij vechtsporten komt weer "ander" volk af.

Btw.. zelfs bij korfbal gaat het wel eens mis ;) https://www.destentor.nl/...ppen-uitgedeeld~a5f875f0/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
https://www.voetbalzone.n...gd-en-gentimideerd/419101

Dat gevoel had ik dus al, ze zijn (terecht) doodsbang voor die gasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
Tja.. geen verrassing, speelt bij veel clubs. Je moet sterk in je schoenen staan om alle shit over je heen te krijgen. Kost een hele hoop geld dit soort figuren. Sponsoren denken wek 2 keer na om relaties uit te nodigen voor een leuke wedstrijd. Uiteindelijk kost dit goodwill van sponsoren. (En andere supporters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat soort verhalen hoor je inderdaad veel bij (veel) clubs. Helaas ben je dan als medewerker soms persoonlijk de sjaak terwijl je het voor 99,9% van de supporters goed wilt doen.
In die zin kan je het ook moeilijk over laten aan de poortwachter, maar moet je gewoon het hele vak weigeren als ze zich niet gedragen.

Nadeel daarvan is echter weer dat ze zich gaan mensen met het normale publiek en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:09:
https://www.voetbalzone.n...gd-en-gentimideerd/419101

Dat gevoel had ik dus al, ze zijn (terecht) doodsbang voor die gasten.
En zolang bedreigingen zoals dit niet effectief aangepakt wordt gaat dat waarschijnlijk niet veranderen. Ga er maar aan staan als Algemeen Directeur, je woont normaliter in de regio van de club met je gezin. Dat de kans er is dat het naar de persoonlijke levenssfeer komt is iets waar je waarschijnlijk bewust van bent maar dat maakt het zeker niet acceptabel.

Maar goed, bedreigingen worden bijzonder matig aangepakt waardoor de bedreiger relatief vogelvrij is en de bedreigde er wel last van ondervindt.

Het is makkelijk om hier te zeggen dat de onruststokers het stadion niet meer in mogen maar als de potentiele consequentie is dat er een baksteen door je raam komt wordt het toch een wat lastigere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeker bij de kleinere clubs wordt veel werk gedaan door vrijwilligers of liefhebbers uit de buurt, des te erger dat dan juist die bedreigd worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Clubs hebben baat bij de harde supporterskernen en pakken ze in de regel nauwelijks aan. Deze spiraal heeft ertoe geleid dat sommige supportersgroepen de macht gegrepen hebben. Zodra clubs de pijn van het wangedrag van hun supporters gaan voelen, gaan ze hopelijk hun rol pakken EN worden ze daarin gesteund door KNVB/Politie - op langere termijn. Misschien door bijvoorbeeld een vak leeg te laten bij een volgende wedstrijd. Inkomsten zullen worden geraakt, maar so be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
desmond schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:38:
Clubs hebben baat bij de harde supporterskernen en pakken ze in de regel nauwelijks aan.
Welke baat heeft menig club bij de harde supporterskernen?

Dat de perceptie gewekt wordt dat sfeer enkel door hen gemaakt wordt is al een vertekening van de werkelijkheid, zeker als de combinatie ongeregeldheden en sfeer bij elkaar zouden moeten komen. Menig club kan er over meespreken dat juist deze supporterskernen het regelen van de voetbalkalender bemoeilijkt alsmede dat ze met enige regelmaat boetes krijgen van de KNVB of de EUFA door juist dat gedrag van deze groepen.
Zodra clubs de pijn van het wangedrag van hun supporters gaan voelen, gaan ze hopelijk hun rol pakken EN worden ze daarin gesteund door KNVB/Politie - op langere termijn.
En dat hebben ze al en dan gebeurt er alsnog bijzonder weinig. In de eerste seizoenshelft heeft Feyenoord zo'n 300k aan de EUFA mogen aftikken, Vitesse 100k, Ajax 80k en PSV 50k en AZ 25k (vi. De aanhang die dit veroorzaken (van ongeregeldheden buiten het stadion, vuurwerk in het stadion, spandoeken, tot niet voldoen aan regels zoals het vrijhouden van trappen) ben je dan relatief snel liever kwijt dan "rijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:11:
[...]

Dat de perceptie gewekt wordt dat sfeer enkel door hen gemaakt wordt is al een vertekening van de werkelijkheid, zeker als de combinatie ongeregeldheden en sfeer bij elkaar zouden moeten komen. Menig club kan er over meespreken dat juist deze supporterskernen het regelen van de voetbalkalender bemoeilijkt alsmede dat ze met enige regelmaat boetes krijgen van de KNVB of de EUFA door juist dat gedrag van deze groepen.
Wat denk je van de bakken aan geld die ze genereren met seizoenskaarten, uitkaarten, consumpties tijdens de wedstrijd, merchandise, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online

Perceptie? Ik vraag mij oprecht af hoe vaak je in een stadion komt. Bij de club waar ik wekelijks zit, is het toch echt de harde kern die 90 minuten zingen en trommelen. Oh, en de uitsupporters. Het regelen van de kalender is lastig, maar bijzaak natuurlijk.
[...] En dat hebben ze al en dan gebeurt er alsnog bijzonder weinig. In de eerste seizoenshelft heeft Feyenoord zo'n 300k aan de EUFA mogen aftikken, Vitesse 100k, Ajax 80k en PSV 50k en AZ 25k (vi. De aanhang die dit veroorzaken (van ongeregeldheden buiten het stadion, vuurwerk in het stadion, spandoeken, tot niet voldoen aan regels zoals het vrijhouden van trappen) ben je dan relatief snel liever kwijt dan "rijk".
De verdiensten waren van Ajax 51 miljoen, PSV 22 miljoen en Feyenoord 18 miljoen. Dit was de stand van eind november :). Die bedragen doen echt geen enkele pijn; precies mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51
toolkist schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Wat denk je van de bakken aan geld die ze genereren met seizoenskaarten, uitkaarten, consumpties tijdens de wedstrijd, merchandise, etc?
Dat valt wel mee toch. Seizoenskaarten in Vak P zijn de goedkoopste categorie. En dan drinken ze voornamelijk in hun eigen supportershome. Er valt veel meer te verdienen aan de zakelijke bezoekers. Die betalen duizenden euro's voor een jaarkaart (of tienduizenden voor een skybox), nemen arrangementen af (diner + wedstrijd) en blijven na de wedstrijd hangen (drinken) in een lounge.

Voor de sfeer zijn ze wel heel bepalend. Meestal ten goede, maar soms vliegt het uit de bocht. Ik vind het maar een lastig probleem. Het zou nooit in me opkomen om zelf iets op het veld te gooien. Maar aan de andere kant verbaast het me niets dat de boel ontspoort als je een paar duizend jonge mannen bij elkaar zet, beetje drank en drugs erbij, tribale groepsdynamiek, emotinele achtbaan van een wedstrijd - ga er maar aan staan om het in goede banen te leiden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
desmond schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Perceptie? Ik vraag mij oprecht af hoe vaak je in een stadion komt. Bij de club waar ik wekelijks zit, is het toch echt de harde kern die 90 minuten zingen en trommelen. Oh, en de uitsupporters. Het regelen van de kalender is lastig, maar bijzaak natuurlijk.
Het punt is niet dat de harde kern niet sfeer maakt, het punt is dat de sfeer ook gemaakt zal worden zonder de "harde kern" die de problemen opleveren. Als we gaan doen alsof de rest geen sfeer maakt of zal maken dan vraag ik me af hoe vaak je in het stadion komt ;)

Uiteindelijk zal de harde kern een aanjager zijn maar liever niet die aanjager als ze problemen veroorzaken. Zowel in eigen stadion als het er voor zorgen dat we in Nederland "risicowedstrijden" hebben.

Zonder ongeregelheden geen sfeer? Wat een trieste realiteit als dat zo is.
[...]

De verdiensten waren van Ajax 51 miljoen, PSV 22 miljoen en Feyenoord 18 miljoen. Dit was de stand van eind november :). Die bedragen doen echt geen enkele pijn; precies mijn punt.
Ahja, in het grote plaatje kan je het wegstrepen.want insignificant. 600.000 aan boetes enkel vanuit de UEFA in een jaar is een redelijke kostenpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Dat de harde kern nodig is om sfeer te maken is onzin, kijk naar wedstrijden van Oranje, topsfeertje, zonder hooligans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Homeland schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:44:
Dat de harde kern nodig is om sfeer te maken is onzin, kijk naar wedstrijden van Oranje, topsfeertje, zonder hooligans.
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst naar het Nederlands elftal hebt gekeken, maar een meer zaaddodende sfeer kom je alleen bij begrafenissen tegen.

Of het moet die eerste 30 seconden zijn dat ze nog met hun vlaggetjes wapperen :+

(het gebrek aan Hooligans is wel een pre hoor ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 17-05-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst naar het Nederlands elftal hebt gekeken, maar een meer zaaddodende sfeer kom je alleen bij begrafenissen tegen.

Of het moet die eerste 30 seconden zijn dat ze nog met hun vlaggetjes wapperen :+
Ligt aan je definitie van sfeer, de wave is toch wel uniek bij het NL-elftal, dat zie je niet in een Eredivisiewedstrijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:54:
[...]

(het gebrek aan Hooligans is wel een pre hoor ;) )
Het is al een tijd geleden maar volgens mij is de sfeer vaak erg goed, enkel keren bij zowel Oranje als Oranje-vrouwen geweest en altijd een top sfeer in het stadion, uiteraard vooral als de wedstrijd de goede kant op gaat maar dat heb je vrijwel overal, ook bij Ajax is de sfeer vrij magertjes als ze slecht spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:33:
[...] Het punt is niet dat de harde kern niet sfeer maakt, het punt is dat de sfeer ook gemaakt zal worden zonder de "harde kern" die de problemen opleveren. Als we gaan doen alsof de rest geen sfeer maakt of zal maken dan vraag ik me af hoe vaak je in het stadion komt ;)

Uiteindelijk zal de harde kern een aanjager zijn maar liever niet die aanjager als ze problemen veroorzaken. Zowel in eigen stadion als het er voor zorgen dat we in Nederland "risicowedstrijden" hebben.

Zonder ongeregelheden geen sfeer? Wat een trieste realiteit als dat zo is.
Je vliegt echt totaal de bocht uit nu. Ik zei dat de clubs baat hebben bij hun harde supporterskernen. Zaken als clubidentiteit, omzet uit merchandising, support tijdens thuis- maar ook uitwedstrijden, etc horen daarbij. Het regelen van georganiseerd vuurwerk (maandje geleden in meerdere stadions gezien, indrukwekkend), het maken van grote spandoeken, club graffiti art en ga zo maar door. Direct en indirect werkt dit omzetverhogend.
[...] Ahja, in het grote plaatje kan je het wegstrepen.want insignificant. 600.000 aan boetes enkel vanuit de UEFA in een jaar is een redelijke kostenpost.
Leg mij geen woorden in de mond. Ik zei dat de zich misdragende supporters nauwelijks worden aangepakt. Ik betoog niet dat het een redelijke kostenpost is. Sterker nog: de boetes zijn kennelijk veel te laag, of het wordt niet verhaald op de juiste partijen. In ieder geval maakt het op de relsupporter geen enkele indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
desmond schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Je vliegt echt totaal de bocht uit nu. Ik zei dat de clubs baat hebben bij hun harde supporterskernen. Zaken als clubidentiteit, omzet uit merchandising, support tijdens thuis- maar ook uitwedstrijden, etc horen daarbij. Het regelen van georganiseerd vuurwerk (maandje geleden in meerdere stadions gezien, indrukwekkend), het maken van grote spandoeken, club graffiti art en ga zo maar door. Direct en indirect werkt dit omzetverhogend.
Laat ik heel duidelijk zijn, supporters die over de schreef zijn, zijn geen supporters. Breng je vuurwerk naar binnen, gooi je objecten richting spelers, pas je geweld toe dan voldoe je niet aan mijn classificatie als supporter. Een supporter zou op geen enkele manier moeten willen dat de club in een negatief daglicht komt te staan.

De groep die inderdaad achter de club staat, ze aanjaagt in wedstrijden, uitwedstrijden bezoekt, spandoeken maakt, in overleg gaat met de club om vuurwerk toe te voegen (buiten het stadion om tegenstanders uit hun slaap te houden en daarvoor illegaal vuurwerk afsteekt != supporter), op toegestane plaatsen graffiti plaatst helemaal voor. Het wildplakken van stickers voor en tegen clubs, is ook al een kleine doorn in het oog.

De groep die ongeregeldheden veroorzaakt mogen per direct zo ver mogelijk van de clubs gehouden worden.

Maar goed, er wordt begonnen met een vraag of ik vaak in een stadion kom. Het antwoord daarop is ongeveer elke twee weken met een lang genoeg rijtje uitwedstrijden. Juist de groep die de ongeregeldheden veroorzaakt - gelukkig niet in het vak waar ik zit - laat de vraag reizen of de associatie met voetbal er nog wel moet zijn.
[...]

Leg mij geen woorden in de mond. Ik zei dat de zich misdragende supporters nauwelijks worden aangepakt. Ik betoog niet dat het een redelijke kostenpost is. Sterker nog: de boetes zijn kennelijk veel te laag, of het wordt niet verhaald op de juiste partijen. In ieder geval maakt het op de relsupporter geen enkele indruk.
En dus zijn de verdiensten van de club van x miljoen irrelevant. De boetes belanden bij de club en die kan ze lastig doorspelen naar de veroorzakers. De veroorzakers doet het weinig pijn en indien je ze wel door zou spelen naar de veroorzaker is het bedrag mijns inziens te hoog.

De basis is en blijft, gedraag je je niet in het stadion (conform de huisregels) dan moet je als club deze personen willen aanpakken. De huisregels zijn te veel een papieren tijger geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Napo op 17-05-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
https://www.nu.nl/voetbal...-wordt-niet-vervolgd.html

Ik snap er helemaal niets meer van. Waarom is dit niet strafbaar dan? Oh, alleen als hij een speler een klap had gegeven wellicht? :?

Wat een land, je komt echt met alles weg. Je legt een heel evenement stil, schrijft iets op een spandoek.. maar dat is allemaal bijzaak. Was het wel eens met de NU.nl reacties, je moet eens foutparkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:12:

Ik snap er helemaal niets meer van. Waarom is dit niet strafbaar dan? Oh, alleen als hij een speler een klap had gegeven wellicht? :?
Welke strafrecht moeten ze hier hanteren? Overtreden van de huisregels zal in dit geval eerder onder civiel recht vallen. Bij een klap geven is het een geweldspleging (net zoals het afsteken van bijvoorbeeld een mortierbom in een stadion). De rol van OM is niet oneindig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Welke strafrecht moeten ze hier hanteren? Overtreden van de huisregels zal in dit geval eerder onder civiel recht vallen. Bij een klap geven is het een geweldspleging (net zoals het afsteken van bijvoorbeeld een mortierbom in een stadion). De rol van OM is niet oneindig ;)
Hoe zit dat dan bij een F1 circuit? Ik neem aan dat je daar dan ook gewoon overheen mag lopen?

Wat is precies het verschil? OM kan zwaarder straffen lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door HollowGamer op 17-05-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Hoe zit dat dan bij een F1 circuit? Ik neem aan dat je daar dan ook gewoon overheen mag lopen?
Ook daar zullen de huisregels het niet toestaan dat je daar mag lopen en kan de organisatie handelen indien je dat wel doet. Als je met je actie andere - of jezelf - in gevaar brengt kan het OM potentieel wel wat.
Het verschil tussen strafrecht en civielrecht? https://www.rechtspraak.n...en-contact/Rechtsgebieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[...]

[...]

En dat hebben ze al en dan gebeurt er alsnog bijzonder weinig. In de eerste seizoenshelft heeft Feyenoord zo'n 300k aan de EUFA mogen aftikken, Vitesse 100k, Ajax 80k en PSV 50k en AZ 25k (vi. De aanhang die dit veroorzaken (van ongeregeldheden buiten het stadion, vuurwerk in het stadion, spandoeken, tot niet voldoen aan regels zoals het vrijhouden van trappen) ben je dan relatief snel liever kwijt dan "rijk".
In het VK zijn alle hooliganism-fenomenen vrijwel weggevaagd, zeker in en rond het stadion, en het heeft het voetbal daar bepaald geen windeieren gelegd.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dus... Groningen speelt de laatste wedstrijden zonder supporters. Wat een heel groot deel natuurlijk logisch is, Arnhem staat geen uitsupporters toe (en de politie wil geen harde kern Groningen escorteren), en thuis staat de burgemeester het niet toe.
Alleen... Waarom moeten de Sparta supporters die naar Groningen willen reizen daar nu ook voor benadeeld worden? Ik kan me best indenken dat daar genoeg interesse voor was om de hoogste plek in de ranglijst in jaren te vieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
En nog zo'n fijne... Ajax vraagt er zondag om (en NEC eerder ongetwijfeld ook), antwoord nee... en een dag na de inhaalwedstrijd kan het ineens wel:
Indien er een wedstijd definitief gestaakt wordt, wordt de wedstrijd de volgende dag om 12.00 uur uitgespeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 17-05-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
HollowGamer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Bij overtreding van het strafrecht kan inderdaad het OM optreden en staat er een in de wet gehanteerde straf op. Bij zo maar het veld of circuit Zandvoort op rennen, overtreed je enkel de huisregels. Groot kans dat de organisator je dan de toegang ontzegd, bij voetbal is dat het stadionverbod.

Overigens betekent het feit dat het niet strafbaar is, niet dat je er met hoogstens een stadionverbod van afkomt. Het staat een ieder die schade heeft door jouw gedrag vrij om dit via een civiele procedure op je te verhalen. Groningen zou in theorie de relschoppers van dit weekend aansprakelijk kunnen stellen voor een boete van de KNVB en de misgelopen recette van de laatste wedstrijd zonder publiek.
toolkist schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:08:
En nog zo'n fijne... Ajax vraagt er zondag om (en NEC eerder ongetwijfeld ook), antwoord nee... en een dag na de inhaalwedstrijd kan het ineens wel:
Leuk als een wedstrijd met een flinke reisafstand en starttijd 21:00 gestaakt wordt, kan je met spoed op zoek naar een hotel. Laat de KNVB als ze toch met regeltjes bezig zijn er gelijk aan toevoegen dat de benadeelde club mag kiezen waar er verder gespeeld kan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Sempy op 17-05-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Sowieso achterlijk.
Wedstrijd gestaakt, pech gehad. Niks uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het persbericht heeft het over in principe en maatwerk.

De eerdere competitiewedstrijd tegen NEC was een zaterdagavondwedstrijd waarbij de lokale driehoek alleen toestemming gaf voor inhalen op de dinsdag. NEC wilde zelf nog een week wachten.

En het zou mij niks verbazen dat het de lokale driehoek was die de maandag tegenhield voor het inhalen van de wedstrijd tegen Ajax.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:07
Ramzzz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:36:
[...]

In het VK zijn alle hooliganism-fenomenen vrijwel weggevaagd, zeker in en rond het stadion, en het heeft het voetbal daar bepaald geen windeieren gelegd.
Daar gebeurt nog genoeg hoor, maar dan buiten de stadion (ook nog wel in de stadions).

Maar is het ook niet deels te leiden naar dat kaarten zo vreselijk duur zijn in de PL? Dan de gemiddelde Hooligan het eigenlijk niet eens kan betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
De huidige regels om de volledige wedstrijd te staken, vind ik buitenproportioneel. Alsof je alle automobilisten het gebruik van hun auto voor een dag ontzegt, wanneer één automobilist zich asociaal gedraagt. Daarnaast 'weaponize' je juist het verkeerde gedrag. Niet tevreden met het verloop van de wedstrijd? "Even met een paar man een zeiltje over elkaars hoofden spannen, en twee keer een object op het veld gooien." Wedstrijd verziekt en missie 'geslaagd'. Gedrag wat mede door drank, drugs en kuddegedrag altijd in meer of mindere mate aanwezig zal zijn.

Een manier op het op te lossen is dat de clubs de raddraaiers civielrechtelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Waarbij personen onder de 18 jaar de verantwoordelijkheid zijn van de ouders, en die dus aansprakelijk te stellen als zoonlief (of dochterlief) schade veroorzaakt. Hoeft niet noodzakelijk alle geleden schade zijn. Kan een maximum limiet zijn van zeg 20.000 EUR, of een inkomensafhankelijk bedrag. Dat het een paar jaar flink pijn doet, maar de persoon ook niet kapotmaakt. Maar dat durven de clubs niet, omdat ze bang zijn dat de harde kern dan wegloopt.

Echter, op een gegeven moment bereik je een omslagpunt. Wanneer het gros van de (vredelievende) supporters het beu is en wegloopt.

Dus ik begrijp dat het een hele lastige afweging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
hier geven de clubs en KNVB vooralsnog de voorkeur aan praten met de hooligans, vernam ik vanavond uit de media … ofwel, pappen en nathouden; UK-model blijkt aldaar te werken, dus stoppen met praten en doen!

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:36:
[...]

Nou... De teambussen van oa Liverpool en City zeggen toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

toolkist schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Nou... De teambussen van oa Liverpool en City zeggen toch wat anders.
Zal best, maar in stadions gebeurt niets meer, dat enigszins lijkt op wat we nu in Nederland zien.

Radicaal de zogenaamde ‘harde kernen’ weren uit de stadions, zal clubs misschien heel even een beetje pijn doen, maar wanneer het veilig wordt en minder gedoe, komen ineens anderen wél naar de stadions.

En als het dan ‘Jan met de pet’ is die het niet meer kan betalen of zo, geen stadion meer van binnen kan bekijken, dan heeft hij dan helemaal aan zichzelf en zijn tolerantie voor of lijdzaam toekijken (=wegkijken) bij het gedonderjaag door quasi ‘weaponised’ tokkie-klootzakken in zijn stadionvakken te danken.

Het zal er toch een keer van moeten komen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ramzzz klinkt een beetje als het probleem naar buiten het stadion verplaatsen. Waar we alsnog politie moeten inzetten voor deze gekkigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien interessant om te lezen, de kamervragen en antwoorden omtrent stadionverboden en geweld tegen
voetbalspelers van 15 mei.
Vraag 2
Hoeveel supporters hebben een stadionverbod vanwege het gooien van
een beker bier naar het veld of het illegaal doorverkopen van kaarten,
zoals blijkt uit uw antwoord op vraag zes? [1]
Sinds de start van dit seizoen (1 juli 2022) tot en met 18 april 2023 hebben er
176 personen een landelijk stadionverbod opgelegd gekregen voor het gooien van
voorwerpen en/of vloeistoffen. In dezelfde periode hebben 13 personen een
landelijk stadionverbod opgelegd gekregen voor het aanbieden/doorverkopen van
kaarten.
Ook meldplicht en het aansteker incident komen aan bod. Het hele document [pdf]: https://www.rijksoverheid...-tegen-voetbalspelers.pdf

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dat zijn er bijzonder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
rickskeg99 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Daar gebeurt nog genoeg hoor, maar dan buiten de stadion (ook nog wel in de stadions).

Maar is het ook niet deels te leiden naar dat kaarten zo vreselijk duur zijn in de PL? Dan de gemiddelde Hooligan het eigenlijk niet eens kan betalen
Inderdaad..
Kijk alleen maar wat er nu in Alkmaar gebeurt met die West Ham supporters.. Hoezo geen hooliganism meer in Engeland? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Zal best, maar in stadions gebeurt niets meer, dat enigszins lijkt op wat we nu in Nederland zien.

Radicaal de zogenaamde ‘harde kernen’ weren uit de stadions, zal clubs misschien heel even een beetje pijn doen, maar wanneer het veilig wordt en minder gedoe, komen ineens anderen wél naar de stadions.

En als het dan ‘Jan met de pet’ is die het niet meer kan betalen of zo, geen stadion meer van binnen kan bekijken, dan heeft hij dan helemaal aan zichzelf en zijn tolerantie voor of lijdzaam toekijken (=wegkijken) bij het gedonderjaag door quasi ‘weaponised’ tokkie-klootzakken in zijn stadionvakken te danken.

Oh jawel hoor...
Heb je echt helemaal niks meegekregen van keepers die letterlijk aangevallen worden door supporters, vele keren dat er mensen uit het publiek gepikt worden wegens racistische opmerkingen, etc etc?
Ze zijn blijkbaar beter in fouilleren dan hier, maar verder is het in Engeland echt niet heel veel beter.

Je link tussen te dure tickets en 'weaponised tokkie-klootzakken' mag je verder uitleggen, want die begrijp ik niet.

[edit] nog een voorbeeld, de massale veld invasies na de laatste wedstrijden vorig seizoen waarin spelers en trainers ook gewoon lastig werden gevallen door publiek. En dan niet alleen in de PL, ook in Championship en League Two zelfs..
Ze hebben nu alweer een waarschuwing rondgestuurd dat er keihard tegen opgetreden gaat worden als dat dit jaar weer gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door toolkist op 18-05-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombvis
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Je hebt alle spelers / keepers die klappen hebben gehad de afgelopen maanden in Engeland gemist? Mensen die zeggen dat in Engeland niks meer gebeurt en het in Nederland veel erger is volgens mij niet het nieuws in Engeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bombvis schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Je hebt alle spelers / keepers die klappen hebben gehad de afgelopen maanden in Engeland gemist? Mensen die zeggen dat in Engeland niks meer gebeurt en het in Nederland veel erger is volgens mij niet het nieuws in Engeland
Het is zelfs in het Engelse nieuws, alleen het haalt het NL nieuws niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Gelukkig weet men in Alkmaar wel hoe ze het voetbal weer in een slecht daglicht kunnen plaatsen.

Enige voordeel is dat in dit artikel in ieder geval niet over supporters wordt gesproken

https://www.nhnieuws.nl/n...ligans-gooien-met-stoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Onbegrijpelijk dat er blijkbaar totaal geen politie aanwezig was bij het treinstation.. Goh, op welke manier zouden die supporters in Alkmaar aankomen? En goh, waar zouden dan als 1e problemen zijn?
Volgens een van de filmers was er in geen velden of wegen politie te bekennen. Aan NH laat een woordvoerder van de politie weten dat er wel degelijk een agent was die versterking heeft opgeroepen.
1 hele agent, sorry, er was dus wel politie aanwezig :')

[ Voor 40% gewijzigd door toolkist op 18-05-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Politie/ME staan in de binnenstad bij de fan-zones. Officiële supporters zijn/worden echt wel begeleid naar de fan zones, de genoemde hooligans zijn daar op eigen houtje. Wel een rare combinatie van groepen, kennelijk dat die van Cambuur en Groningen de degradatie nog niet verwerkt hebben?

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
LoneRanger schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:45:
Politie/ME staan in de binnenstad bij de fan-zones. Officiële supporters zijn/worden echt wel begeleid naar de fan zones, de genoemde hooligans zijn daar op eigen houtje. Wel een rare combinatie van groepen, kennelijk dat die van Cambuur en Groningen de degradatie nog niet verwerkt hebben?
Dat zal best, maar dat ze er zijn kan mag en zal geen verrassing zijn. Dus veel te naief gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
En fan gaat het aan het eind van de wedstrijd ook nog goed mis op de tribune. Na vorige week bij westham had az dit msisschien toch aan moeten zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:19
Naar wat voor beelden hebben we zitten kijken bij AZ? Beangstigend dit. Zo'n hekwerk mag het toch nooit zo begeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
MikeyMan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:03:
@Ramzzz klinkt een beetje als het probleem naar buiten het stadion verplaatsen. Waar we alsnog politie moeten inzetten voor deze gekkigheid.
Maar dan is het op de openbare weg en daar kan men wel mensen vervolgen met het strafrecht wat niet in het stadion zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rikoos schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Maar dan is het op de openbare weg en daar kan men wel mensen vervolgen met het strafrecht wat niet in het stadion zelf kan.
Dat zal wel. Maar dan kost het alsnog handhavings capaciteit. En kapitalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik zal wel wat shit over mij heen krijgen om deze reactie, maar waar is de politiek nu er supporters aangevallen worden door randdebielen? Een aansteker op je kop krijgen als speler en het hele land ontploft maar een supporter die door anderen naar beneden getrokken wordt op een trap en vervolgens in elkaar getrapt wordt en ik hoor bar weinig?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
LAD93 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:26:
Ik zal wel wat shit over mij heen krijgen om deze reactie, maar waar is de politiek nu er supporters aangevallen worden door randdebielen? Een aansteker op je kop krijgen als speler en het hele land ontploft maar een supporter die door anderen naar beneden getrokken wordt op een trap en vervolgens in elkaar getrapt wordt en ik hoor bar weinig?
Ik hoop dat de politiek zich er niet mee gaat bemoeien eigenlijk. Maar dat de KNVB hun 'daadkrachtig' optreden van de afgelopen weken weet door te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
bazzemans schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:21:
Naar wat voor beelden hebben we zitten kijken bij AZ? Beangstigend dit. Zo'n hekwerk mag het toch nooit zo begeven?
Of juist wel.. net wasr het voor gedesigned is. In het verleden zijn er wat tribunedramas geweest waar we gehoopt hadden dan de hekken niet zo sterk waren geweest.

Dat gezegd hebbende.. een "gewoon" hek als deze is gewoon simpelweg niet gemaakt om losgeslagen gekken tegen te houden. De kracht die zev 20 man door schoppen en duwen kunnen geven is geen paal tegenop gewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Bolderkar schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Of juist wel.. net wasr het voor gedesigned is. In het verleden zijn er wat tribunedramas geweest waar we gehoopt hadden dan de hekken niet zo sterk waren geweest.

Dat gezegd hebbende.. een "gewoon" hek als deze is gewoon simpelweg niet gemaakt om losgeslagen gekken tegen te houden. De kracht die zev 20 man door schoppen en duwen kunnen geven is geen paal tegenop gewassen.
Daar heb je wel een punt. Desalniettemin met verbazing naar zitten kijken. Je zou toch hopen dat hekwerken tussen familievakken en vakken waar dit soort idioten zitten wel sterk genoeg zijn. Er moeten manieren zijn om beide te kunnen voorzien. Sterk genoeg maar ook snel open als er zich een calamiteit voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

“ Er zijn volgens de politie geen aanhoudingen verricht.”

Tja, ben benieuwd of er de komende dagen wel iemand wordt aangehouden. Ik denk van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

bazzemans schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:21:
Wat me nog meer bevreemd is dat ze zomaar met z'n allen minutenlang aan de hek kunnen sjorren en dat er niemand ingrijpt. Met pepperspray oid. De stewards lopen zelfs weg, alsof het afgesproken zaak is.

https://twitter.com/i/status/1659320691714322433

[ Voor 5% gewijzigd door Ruzor op 19-05-2023 12:53 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:41

Player1S

Probably out in the dark

dr.lowtune schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:26:
“ Er zijn volgens de politie geen aanhoudingen verricht.”

Tja, ben benieuwd of er de komende dagen wel iemand wordt aangehouden. Ik denk van niet.
Ik snap dat niet. Of liggen de daders nog in het ziekenhuis omdat ze helemaal lens gemept zijn door de ME?
In zulke gevallen knuppel je ze toch gewoon in een hoek en arresteer je ze stuk voor stuk?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Wat me nog meer bevreemd is dat ze zomaar met z'n allen minutenlang aan de hek kunnen sjorren en dat er niemand ingrijpt. Met pepperspray oid. De stewards lopen zelfs weg, alsof het afgesproken zaak is.
Pepperspray gaat het halve stadion door, niet echt een oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

desmond schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Pepperspray gaat het halve stadion door, niet echt een oplossing helaas.
Op een meter afstand lijkt me dat sterk. Daarnaast de oplossing is om ze maar door het hek heen te laten breken? Zonder in te grijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Player1S schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Ik snap dat niet. Of liggen de daders nog in het ziekenhuis omdat ze helemaal lens gemept zijn door de ME?
In zulke gevallen knuppel je ze toch gewoon in een hoek en arresteer je ze stuk voor stuk?
Arresteren kost mankracht. Op dat moment is terugjagen wat telt. Al die gasten staan al wel in het smoelenboek van az en de politie
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Stewards zijn geen beveiling or boksbal. Lijkt me logisch dat die uit eigen veiligheid weggaan.
Pepperspray is politiewerk en dat gaan sprayen in een cloud zorgt voor complete chaos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 13:57
Als steward krijg je een tientje per uur, daarvoor ga je je toch niet in elkaar laten trappen door een stel psychopaten ?

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Bolderkar schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Arresteren kost mankracht. Op dat moment is terugjagen wat telt. Al die gasten staan al wel in het smoelenboek van az en de politie
[...]

Stewards zijn geen beveiling or boksbal. Lijkt me logisch dat die uit eigen veiligheid weggaan.
Pepperspray is politiewerk en dat gaan sprayen in een cloud zorgt voor complete chaos.
Niet? Waar zijn ze dan wel verantwoordelijk voor? In het takenpakket staat optreden bij geweld en het voorkomen van gevaarlijke situaties:
https://www.randstad.nl/functies/voetbalsteward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Op een meter afstand lijkt me dat sterk. Daarnaast de oplossing is om ze maar door het hek heen te laten breken? Zonder in te grijpen?
Nee natuurlijk is dat de oplossing niet! Het is alleen niet zo gemakkelijk om de juiste maatregelen te kiezen voor precies dat issue dat zich voordoet. In andere landen zoals Griekenland klapt de politie er vol op en wij hebben daar wat mij betreft terecht afstand van genomen.

Zoals eerder betoogd, mede door @Fornoo, het begint bij het aansprakelijk stellen van de juiste partijen i.e. de clubs, die bij de supporters de schade kunnen verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Niet? Waar zijn ze dan wel verantwoordelijk voor? In het takenpakket staat optreden bij geweld en het voorkomen van gevaarlijke situaties:
En zelfs daar - zo ook bij de politie - staat eigen veiligheid nogal hoog in het vaandal. Bij een enkele supporter die geweldadig is kan je als steward wel optreden, bij een groep zoals in het stadion neem je te veel risico om daar met een paar - beperkt getrainde - stewards iets te pogen doen. Er is een reden waarom politie met momenten niets doet als de groep kwaadwillende te groot is.

Niets is absoluut, en je moet je ook afvragen wat je van een vrijwillige steward mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Probeer dat maar eens uit te leggen aan de familie die in elkaar geslagen wordt. Ja sorry, de groep was te groot of Onze veiligheid was belangrijker.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 13:57
Ga er zelf dan staan met je grote *knip* ?

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 19-05-2023 20:43 . Reden: Hou het vriendelijk aub. ]

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
Ga lekker met je vijf steward vrienden een hele groep tegenhouden.
Even nadenken he.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Gewoon hard optreden van UEFA en AZ uitsluiten van Europees voetbal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:16:
Probeer dat maar eens uit te leggen aan de familie die in elkaar geslagen wordt. Ja sorry, de groep was te groot of Onze veiligheid was belangrijker.
Ik vraag me oprecht af hoe je het voor je ziet.

Welke actie moet een steward dan wel een groep stewards inzetten tegen zo'n grote groep waarbij ze zowel de veiligheid van zichzelf (ze moeten zelf geen liability worden) als de rest van de toeschouwers te garanderen.

De politie heeft het geweldsmonopolie, je kan dus concluderen dat de steward daarin beperkt is en effectief een stap achter staan op de groep die ze moeten tegenhouden. Ga er maar aan staan als voetbalsteward voor een whopping 20 euro de wedstrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Is er eigenlijk al een statement van AZ of de KNVB? Of hebben beide massaal een vrije dag opgenomen vandaag?

https://www.ad.nl/binnenl...tegen-te-houden~abd6a179/

edit:
Dit stemt mij dan wel weer positief. 2 reusachtige westham supporters die succesvol de hordes hersenloze orcs afstompen op de trappen.

[ Voor 56% gewijzigd door stylezzz op 19-05-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Player1S schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Nee joh, je ziet in 1 zo'n filmpje een ME-er een keer een tikje uitdelen maar dat ging absoluut niet op de "Spaanse Guardia Civil" methode die iedereen die wel eens in Salou op vakantie is geweest, heeft zien gebeuren. Als die raak knuppelden dan liep je niet zomaar weg alsof er niks gebeurd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
toolkist schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Nee joh, je ziet in 1 zo'n filmpje een ME-er een keer een tikje uitdelen maar dat ging absoluut niet op de "Spaanse Guardia Civil" methode die iedereen die wel eens in Salou op vakantie is geweest, heeft zien gebeuren. Als die raak knuppelden dan liep je niet zomaar weg alsof er niks gebeurd was.
Tja, ik ben al tijden niet in een voetbalstadion geweest maar ik heb hier in Nederland ook wel eens een meer daadkrachtig ME optreden gezien inclusief “supporters” die een politiehond aan hun kuitbeen vast hadden zitten :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
stylezzz schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:13:
Is er eigenlijk al een statement van AZ of de KNVB? Of hebben beide massaal een vrije dag opgenomen vandaag?

https://www.ad.nl/binnenl...tegen-te-houden~abd6a179/

edit:
Dit stemt mij dan wel weer positief. 2 reusachtige westham supporters die succesvol de hordes hersenloze orcs afstompen op de trappen.
De algemeen directeur zei praktisch alleen dat ze volgende week met de Burgemeester, Politie en het OM gaan praten waarna 'acties' zullen volgen.

https://www.vi.nl/nieuws/...-niet-over-onze-kant-gaan.

Beetje nietszeggend nog, we shall see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
Wel een held die “knollsy”. Heeft toch een paar goede klappen uitgedeeld aan die mafklappers.

En dan lees je vervolgens: nog niemand gearresteerd en AZ is eigenlijk zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in het stadion.

Gewoon een half jaar of heel jaar geen “supporters”.

Overigens kan ik nog wel wat bedenken voor die lui als ze zo graag willen vechten maar goed, dat is iets van 2000j geleden.

Voor nu mogen die paupers gewoon een trip naar donetsk/ oost Oekraïne krijgen. Daar kunnen ze wel wat kanonnenvoer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Het zijn gewoon 16 jarigen met capuchons, wel lastig vast te leggen met camera natuurlijk. Ouders aansprakelijk stellen.

Waarschijnlijk zijn deze boys wel lekker onder invloed van drugs en alcohol en voelen ze een gummiknuppel amper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
Mooie oplossingen weer in dit topic, jammer alleen dat het meeste kant nog wel raakt. Straks worden er vast wel arrestaties verricht. Ze staan er mooi op klappen vangend van een aantal West Ham united gasten van 60+ en net er onder.

Laten we vooral discussiëren over echte oplossingen buiten pure retoriek als harder slaan en enkeltje oost Oekraïne.

Het niveau mag best omhoog en emoties mag best maar de bewoording mag anders. Laten we het beschaafd houden, dat verwachten we toch immers ook in de stadions.

Beter milieu begin bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorfindel76
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 11:16
Veiligheidscoördinator van AZ haalt het einde van het seizoen ook niet.
Dit zag je al ver vantevoren aankomen.

Bij elke andere club was er al een linie met ME gevormd bij het hek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Dat zal meer te maken hebben met de beschikbaarheid van de ME dan de wensen van de veiligheidscoördinator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Ruzor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Meer dan een beetje toespreken kunnen ze niet. Ze zijn niet opgeleid en al helemaal niet uitgerust om een groep tuig tegen te houden. Stewards zijn nuttig (omdat ze de supporters kennen) en in een vroeg stadium invloed kunnen uitoefenen op de sfeer..

Maar tegen dit soort figuren kan geen gesprek op.. die tegenhouden kan je alleen met een schild en gummiknuppel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
HollowGamer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:12:

Wat een land, je komt echt met alles weg. Je legt een heel evenement stil, schrijft iets op een spandoek.. maar dat is allemaal bijzaak. Was het wel eens met de NU.nl reacties, je moet eens foutparkeren.
Hier verbaas ik mij ook over. Vooral ook omdat op verzoek van de minister van Justitie en Veiligheid in 2021 het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) een overzicht heeft gemaakt van maatregelen bij onwenselijke en strafbare gedragingen, die te relateren zijn aan voetbal. Zie deze pagina om het rapport te downloaden: https://hetccv.nl/nieuws/...bal-gedragingen-sancties/.

In dat overzicht staat uiteraard ook het (doen van een poging tot) het betreden van het (speel)veld. Zie de pdf onder "Huisvredebreuk/lokaalvredebreuk/
(poging tot) betreden van het
(speel)veld". Voor de strafrechtelijke vervolging staat er:
- Geldboete van De 3e of 4e categorie
- Taakstraf
- Gevangenisstraf max. tot 2 jaar
Dat impliceert toch wel degelijk dat er strafrechtelijke vervolging mogelijk moet zijn. Het CCV zal dat toch niet zomaar opnemen in dit overzicht. @Napo @Sempy , jullie reageerden op @HollowGamer dus ik tag jullie daarom ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
het Engelse model is: ruim gebiedsverbod, 2e overtreding? de cel in en strafblad; klaar als een klontje, wanneer stopt deze handel met praten en gaat over tot handelen?

[ Voor 4% gewijzigd door CynicRelief op 20-05-2023 23:44 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/24...ich-na-oproep-bij-politie

Ze zijn er iig mee bezig. Bijzonder ook dat ze nu allemaal lui pakken waar ze in 1e instantie niet actief naar op zoek waren.

4 gepakt van de bedoelde 24. Dus ze verwachten de eerste 10 mugshots uit te gaan zenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Slim om het zo te brengen. Een deel van de mensen hebben ze niet goed op de foto.. doe melden zich nu zelf. Strafrechtelijk nog niet makkelijk om te vervolgen, maar een stadionverbod heeft minder harde bewijslast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En de eerste veroordelingen zijn binnen, daadwerkelijk celstraffen. Hopelijk gaat dit toch wat meer afschrikken.

https://www.nhnieuws.nl/n...relschoppers-az-de-cel-in

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
8 en 14 dagen.... poe poe.

Begrijp me niet verkeerd, blij dat ze daadwerkelijk celstraf krijgen, maar een tikkie meer had toch wel gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:24:

Begrijp me niet verkeerd, blij dat ze daadwerkelijk celstraf krijgen, maar een tikkie meer had toch wel gemogen.
En dit zijn volgens mij allemaal dagen die ze al in voorarrest hebben gezeten dus ze staan per direct weer op straat.

Beetje laffe straffen, daarnaast blijft het stadionverbod een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Nouja, het is niet enkel dat, zitten ook taakstraffen en een verdwaalde schadevergoeding tussen, maar inderdaad. Een maandje daadwerkelijk brommen lijkt me gepaster dan ze allemaal nu laten lopen.

Maar ach, ik ben geen rechter. DIe mensen moeten ook riemen met de roeien die ze hebben. Dat er advocaten van die gasten waren die vrijspraak probeerden te krijgen vond ik schokkender dan bepaalde straffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Homeland Als je het artikel daadwerkelijk leest zie je al dat niet iedereen direct weer op straat staat, laten we het gewoon bij de feiten houden.

Ik snap het gevoel dat dit vrij lichte straffen zijn, maar hoe vaak is er daadwerkelijk al celstraf opgelegd voor het rellen in een stadion? Daarnaast zijn het getallen als bijvoorbeeld 30 dagen straf waarvan dan een groot deel voorwaardelijk. Daarmee maak je heel duidelijk dat het bij je weer misdragen ineens drie weken zitten wordt.
Voor van die jochies die een beetje mans lopen doen gaat het nu ineens van vrijuit lopen kloten en overal mee weg komen naar een kans dat je vast komt te zitten. Hoe kort het ook is, dat is wel iets wat ze meer afschrikt dan een beetje 'foei' roepen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:45:
@Homeland Als je het artikel daadwerkelijk leest zie je al dat niet iedereen direct weer op straat staat, laten we het gewoon bij de feiten houden.

Ik snap het gevoel dat dit vrij lichte straffen zijn, maar hoe vaak is er daadwerkelijk al celstraf opgelegd voor het rellen in een stadion? Daarnaast zijn het getallen als bijvoorbeeld 30 dagen straf waarvan dan een groot deel voorwaardelijk. Daarmee maak je heel duidelijk dat het bij je weer misdragen ineens drie weken zitten wordt.
Voor van die jochies die een beetje mans lopen doen gaat het nu ineens van vrijuit lopen kloten en overal mee weg komen naar een kans dat je vast komt te zitten. Hoe kort het ook is, dat is wel iets wat ze meer afschrikt dan een beetje 'foei' roepen.
4 van de 6 verdachten per direct vrij, ik blijf het erg magertjes vinden, ook met de voorwaardelijke straffen in gedachte nemend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
LZ86 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:24:

In zulke gevallen is de echte straf toch gewoon het hebben van een strafblad? Dit blijft aan ze hangen en dit zal her en der flink tegen hun werken. Zoiets is voor toekomstige preventie wel van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
Linkje indicatie straffen die rechters kunnen hanteren

Als je kijkt (pagina 12) dan zie je dat voor eenvoudige mishandeling niet gauw heel hoge straffen worden opgelegd, bij geen wapengebruik/serieus letsel met een beetje mazzel een boete als je verder geen strafblad hebt.

Dat er toch gevangenisstraffen uitrollen, hoe klein ook, is een mooi signaal. Strafblad voor mishandeling kan inderdaad best tegen je werken (bepaalde banen, mogelijk ook vrijwilliger sportclub?). En het mooie van dat voorarrest is dat ze thuis en bij de baas ook met de billen bloot zijn gegaan, daar kan je niet een smoesje voor verzinnen zoals bij een taakstraf uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Homeland schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:52:
4 van de 6 verdachten per direct vrij, ik blijf het erg magertjes vinden, ook met de voorwaardelijke straffen in gedachte nemend.
Hoe zou je redeneren als je zelf onder invloed van alcohol (wat niet onwaarschijnlijk is hier) een keer over de schreef gaat bij een feestje en daarbij anderen fysiek belaagt? Zou je het dan niet meer dan terecht vinden als het je direct maanden gevangenisstraf en daarmee een aantekening oplevert? (hoe hypothetisch dit wellicht ook is)

Ik snap de sentimenten, ben zelf ook niet erg gecharmeerd van de acties, maar we moeten de overtreding die zo'n 'supporter' heeft gedaan ook weer niet overdrijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Hoe zou je redeneren als je zelf onder invloed van alcohol (wat niet onwaarschijnlijk is hier) een keer over de schreef gaat bij een feestje en daarbij anderen fysiek belaagt? Zou je het dan niet meer dan terecht vinden als het je direct maanden gevangenisstraf en daarmee een aantekening oplevert? (hoe hypothetisch dit wellicht ook is)

Ik snap de sentimenten, ben zelf ook niet erg gecharmeerd van de acties, maar we moeten de overtreding die zo'n 'supporter' heeft gedaan ook weer niet overdrijven.
Dat zou ik mezelf nooit vergeven nee. Vaak genoeg kneiterlam geweest en nog nooit agressief.
Daarbij, dronken zijn is geen excuus daar kies je zelf voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Alcohol (of drugs) als excuus om over de schreef te gaan lijkt me niet ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

toolkist schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Dat zou ik mezelf nooit vergeven nee. Vaak genoeg kneiterlam geweest en nog nooit agressief.
Daarbij, dronken zijn is geen excuus daar kies je zelf voor.
Niet vergeven is één, een maandenlange celstraf proportioneel vinden is echt heel iets anders.
stylezzz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:12:
Alcohol (of drugs) als excuus om over de schreef te gaan lijkt me niet ok.
Lijkt mij ook niet, maar dat zeg ik dan ook niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Meteen roepen om hogere straffen is inderdaad niet proportioneel. Een celstraf moeten we nu niet gaan afdoen als een lichte straf.

Het is een periode dat je berooft bent van je eigen vrijheid, omdat je een idiote actie hebt uitgevoerd. Dat de rechter nu tenminste dit straft en het niet afdoet met alleen een taakstraf, een geldboete of een foei is al een heel goed punt.

Daarnaast staan deze figuren nu op de radar en worden de straffen niet lager bij herhaling.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Tja, dan helpt dit natuurlijk niet

https://nos.nl/artikel/24...-geeist-door-fout-politie

Wat een bullshit daar strafvermindering voor toe te kennen.
Die gasten hebben toch zelf lopen rellen? "de beelden zorgen voor emotionele schade bij mijn kinderen" Pfa, enorme debiel. Hoe durft ie :(

[ Voor 16% gewijzigd door LZ86 op 07-06-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LZ86 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:26:
Tja, dan helpt dit natuurlijk niet

https://nos.nl/artikel/24...-geeist-door-fout-politie

Wat een bullshit daar strafvermindering voor toe te kennen.
Die gasten hebben toch zelf lopen rellen? "de beelden zorgen voor emotionele schade bij mijn kinderen" Pfa, enorme debiel. Hoe durft ie :(
Inderdaad. Blijkbaar zijn ze daar gevoelig voor
..... een paar uurtjes schoffelen bij de plantsoendienst is niet afdoende, want daarvoor neem je gewoon een paar dagen vrij op het werk en hang je een lulsmoes op bij je gezin. Pas als je op nationale televisie verschijnt als misdadiger schijnt het indruk te maken.... najah, laten we hier een les uit leren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
tweakduke schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:01:
Meteen roepen om hogere straffen is inderdaad niet proportioneel. Een celstraf moeten we nu niet gaan afdoen als een lichte straf.

Het is een periode dat je berooft bent van je eigen vrijheid, omdat je een idiote actie hebt uitgevoerd. Dat de rechter nu tenminste dit straft en het niet afdoet met alleen een taakstraf, een geldboete of een foei is al een heel goed punt.

Daarnaast staan deze figuren nu op de radar en worden de straffen niet lager bij herhaling.
Eigen schuld, dikke bult.

Je zou maar vader zijn van een gezin, en door dit geintje, raak je je uitkering of baan kwijt, wordt je uit je sociale huurhuis gezet, want je kan de huur niet meer ophoesten. En daar sta je dan op straat met je gezin.

Ik schets een horrorscenario, maar het is wel iets, dat je door dit soort gekkigheid kan overkomen op een slechte dag en een strikte rechter.

Gelukkig zijn de meeste supporters geen hooligan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
mavaros schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Eigen schuld, dikke bult.

Je zou maar vader zijn van een gezin, en door dit geintje, raak je je uitkering of baan kwijt, wordt je uit je sociale huurhuis gezet, want je kan de huur niet meer ophoesten. En daar sta je dan op straat met je gezin.

Ik schets een horrorscenario, maar het is wel iets, dat je door dit soort gekkigheid kan overkomen op een slechte dag en een strikte rechter.

Gelukkig zijn de meeste supporters geen hooligan.
Tsjah, als dat het vooruitzicht is denken mensen misschien wel iets beter na voordat ze hun zwarte hoodie in het weekend uit de kast pakken zodat ze niet herkend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

br00ky schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:45:
Dat bedoel ik, "de illusie dat supporters zelf zijn veranderd". Tijd voor een Europese lijn, al zal dat met de non-EU Britten wel weer lastig zijn.

Nog los van de belangen die spelen bij een CL vs ED wedstrijd die staken vast moeilijker maakt.
Niemand had de illusie dat supporters zelf veranderen. Wanneer mensen geen kaders hebben gaan velen zich simpelweg gedragen als horken, aard van het beestje.

Wat je wel duidelijk ziet is dat Engeland dus een goed voorbeeld kan zijn van wat je kan doen om het te verhelpen. Willen we dat het in Nederland (of Europees) stopt moeten we toch kijken naar landen waar het wél werkt. Liefst neem je natuurlijk een voorbeeld aan de landen waar het amper een probleem is en men gewoon naast elkaar foebele kijkt, maar dat vergt een mentaliteitsverandering van alle supporters. Dat lijkt mij volstrekt onhaalbaar, hooguit over een tijdspanne van meerder generaties.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste