Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:03
Wat betreft de week om week... het bevalt mij erg goed eerlijk gezegd. Vrijdag is de wisseldag. Als ze de week bij mij zijn is het gezellig en ben ik blij dat ze er zijn maar geeft ook veel drukte en rotzooi in huis (3 tieners, 15/15/18) dus zo tegen woensdag/donderdag kijk ik ook wel weer uit naar een weekje rust. Ik slaap beter als ze bij mn ex zijn want op deze leeftijd ga je natuurlijk niet al om 23:00 slapen! Als ze vrij zijn of pas later hoeven te beginnen op school dan gaan ze ergens midden in de nacht naar bed en echt stil doen kunnen ze niet.

Als ze dan op vrijdag weg zijn kan ik in het weekend het huis weer netjes maken en dan blijft het ook de rest van de week netjes. Ik kom dan echt wel een beetje tot rust. Dan zo tegen woensdag mis ik ze toch wel weer en kijk ik er naar uit dat ze er vrijdag weer zijn.

Deze kadans werkt goed voor me en volgens mij vinden de kinderen het ook ok. Wat ik wel eens lastig vind is dat mijn oudste nog regelmatig een avondje op zn pc komt gamen in de week dat ie bij mn ex is. Er is daar maar 1 game pc en bij mij heeft iedereen (zoals een goed tweaker betaamt) een eigen game pc. Nu zal ik hem nooit de deur wijzen, hij is altijd welkom maar dan zeg ik m wel dat ie rond 23:00 pleite moet omdat ik zo ga slapen :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54
adinsx schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Nee, sinds de bom gebarsten is (eind januari) wisselen we week om week af. Kinderen dus wel in ons eigen huis. Mijn vrouw en ik week om week thuis (vrijdagmiddag kids ophalen en dan t/m vrijdag erop 12h thuis), en anders bij onze ouders.

Mijn vrouw voelt zich thuis niet fijn, slaapt niet/nauwelijks (zegt ze), en heeft de week bij haar ouders nodig om weer op te laden. Ik slaap juist bij mijn ouders minder goed en wil het liefst continu in ons huis zijn. Dus ja, we hopen allebei dat er snel een woning, bij voorkeur in het dorp, gevonden wordt.

Zorgregeling houden we overigens vooralsnog vast aan de week-om-week regeling. Mijn vrouw wilde nog naar:
ma-di-wo bij haar, vervolgens
wo-do-vr bij mij,
za-zo-ma-di-wo bij haar, vervolgens
wo-do-vr-za-zo bij mij

Ik vind dat teveel wisselingen voor de kinderen. Los dat week om week overzichtelijker is, ook i.v.m. inplanning afspraken/tripjes van mijn werk. Uiteraard zal hier en daar wat maatwerk nodig zijn, maar ik denk dat week om week de meeste rust geeft. Al vind ik een week ook wel lang. Wellicht dat we de woensdagavond (beide kids tegelijk een verschillende sport) als extra contactmoment invliegen t.z.t. wanneer de emoties en het gedoe enigszins uit de lucht is.

En ook nu geldt natuurlijk: Op papier klinken dingen logisch, in de praktijk kan het maar zo anders uitpakken.
Ik zou daar meteen mee akkoord gaan, maar dan wel de kids Ma-Di-Wo willen, want de donderdag en vrijdag zijn relaxere dagen om weekendjes vakantie etc te plannen. Zelf miste ik de vrijdagen voor mezelf enorm als ik de kids had, dan begon mijn weekend (met nieuwe vriendin, altijd pas op zaterdag morgen. hang een beetje van je wisselmoment af. Allemaal dingen om over na te denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
JohnnyV76 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:01:
Wat betreft de week om week... het bevalt mij erg goed eerlijk gezegd. Vrijdag is de wisseldag. Als ze de week bij mij zijn is het gezellig en ben ik blij dat ze er zijn maar geeft ook veel drukte en rotzooi in huis (3 tieners, 15/15/18) dus zo tegen woensdag/donderdag kijk ik ook wel weer uit naar een weekje rust. Ik slaap beter als ze bij mn ex zijn want op deze leeftijd ga je natuurlijk niet al om 23:00 slapen! Als ze vrij zijn of pas later hoeven te beginnen op school dan gaan ze ergens midden in de nacht naar bed en echt stil doen kunnen ze niet.

Als ze dan op vrijdag weg zijn kan ik in het weekend het huis weer netjes maken en dan blijft het ook de rest van de week netjes. Ik kom dan echt wel een beetje tot rust. Dan zo tegen woensdag mis ik ze toch wel weer en kijk ik er naar uit dat ze er vrijdag weer zijn.

Deze kadans werkt goed voor me en volgens mij vinden de kinderen het ook ok. Wat ik wel eens lastig vind is dat mijn oudste nog regelmatig een avondje op zn pc komt gamen in de week dat ie bij mn ex is. Er is daar maar 1 game pc en bij mij heeft iedereen (zoals een goed tweaker betaamt) een eigen game pc. Nu zal ik hem nooit de deur wijzen, hij is altijd welkom maar dan zeg ik m wel dat ie rond 23:00 pleite moet omdat ik zo ga slapen :)
Op die leeftijd kun je gewoon werken als ze thuis komen van school, een hele week iets moeten regelen voor kids van 5 en 7 is al een stuk uitdagender icm werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 12:41
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:32:
Omdat ik zojuist een voorstel heb ontvangen van mijn ex-partner voor de kinderalimentatie, schrik ik mezelf dood met de berekening. Ik dien 600 euro per maand te betalen voor 2 kinderen op een salaris van 2.700,00. Mijn vraag, zijn hier mensen die alimentatie betalen en wat betalen jullie?
Ter vergelijking

Ik rond 2010 gestart en betaal +-160 per maand op een salaris van 1600 netto destijds. Tot op heden is het alimentatie bedrag ongewijzigd en gaat het niet mee met inflatie.

1 kind die 2 weekeinden naar mij gaat p.m

Salaris is ondertussen omhooggegaan richting de 2500+ netto dus nu is het peanuts. Dankzij ontbreken van indexatie.

[ Voor 11% gewijzigd door BabyRattle op 11-03-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:40
adinsx schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:33:
...

En verder nog heel wat punten besproken. Zij krijgt dus de kinderbijslag (232 per maand), en gaat 232,- kinderalimentatie op de kindrekening storten. Ik 510,- maandelijks.
KGB is ook voor haar. Inkomensafhankelijke combinatiekorting kunnen we beide aanvragen.

...
Lees ik hier nu dat de kinderbijslag naar haar gaat en dat ze dat dan overmaakt naar de kinderrekening als "haar" bijdrage? Dan betaalt ze dus netto niets en jij €510 per maand. De kinderbijslag gaat via een omweg naar de kinderrekening (aangezien die voor de kindgerelateerde kosten is, zou die altijd naar die rekening moeten gaan).

Anyway, je geluk is ook wat waard. Na mijn scheiding heb ik heel wat inspanning moeten verrichten om de kinderen regelmatig te zien. Het heeft me ook heel veel irritatie opgeleverd en geld gekost omdat eea naar mijn gevoel niet eerlijk was geregeld en mijn ex ongelooflijk tegenwerkte op alles wat ze maar kon verzinnen. Maar uiteindelijk is mijn leven er een stuk beter door geworden. Ik vraag me af of dat voor haar ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:39
BabyRattle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Ter vergelijking

Ik rond 2010 gestart en betaal +-160 per maand op een salaris van 1600 netto destijds. Tot op heden is het alimentatie bedrag ongewijzigd en gaat het niet mee met inflatie.

1 kind die 2 weekeinden naar mij gaat p.m

Salaris is ondertussen omhooggegaan richting de 2500+ netto dus nu is het peanuts. Dankzij ontbreken van indexatie.
Dan moet je expliciet hebben afgesproken dat er niet geïndexeerd wordt. Een gelukje als de ex daar in meegaat, maar doorgaans is dat helaas niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:11
Sempy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:33:
[...]
Dan moet je expliciet hebben afgesproken dat er niet geïndexeerd wordt. Een gelukje als de ex daar in meegaat, maar doorgaans is dat helaas niet het geval.
Laat z’n ex het maar niet lezen voordat ze met terugwerkende kracht indexatie claimt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 14:47
adinsx schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:25:
Popt toch nog een vraag op. In het convenant / ouderschapsplan staat 'Het hoofverblijf van de kinderen is bij de moeder en de kinderen zullen op dit adres ingeschreven staan voor de Basisregistratie Personen."

Ongetwijfeld heeft dat te maken met fiscaliteit, verkrijgen kinderbijslag, etc. Maar... ik heb er vervelend gevoel bij. Hoe kijken jullie hiernaar? Plan was 1 dochter bij mij inschrijven, de ander bij de vrouw.
Natuurlijk kost het de vrouw dan wat geld (KGB wellicht), maar wat ik krijg kan dan die kant op.

Meer een principe-dingetje dus. Wat denken jullie? Punt van maken morgen bij de mediator?
Ik heb destijds hard gestreden voor co ouderschap. Helemaal toen ik hoorde via via dat haar “vriendinnen” aan het sturen waren om alles van die loser af te pakken.

Kortom. Ik zou er zeker voor gaan. 1 kind bij vader en 1 kind bij moeder inschrijven. Ik heb dan ook nog op advies van de mediator gekozen (stom) om de jongste bij moeder in te laten schrijven. Dan blijft moeder langer KBG/KBS ontvangen.

Ondanks dat alles via de mediator is gelopen had ik ook een eigen advocaat moeten raadplegen die alleen mijn belangen behartigde.

Een paar dingen die ik wel fijn vond was het feit dat er ook grafrechten van overleden kinderen besproken werden. Je wilt er niet over nadenken, maar wel goed dat het geregeld wordt. Mijn mediator was op een gegeven moment helemaal klaar met mijn ex partner. Die wilde geen beslissing nemen in bepaalde zaken en is toen snoeihard te werk gegaan om het plaatje voor na scheiding eens goed te schetsen. Ze wilde geen keuze maken omdat ze bang was wat de toekomst zou brengen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Nog een andere tip. Er zijn een aantal regels voor partneralimentatie. Ook al spreek je af geen partneralimentatie te doen, kan je ex partner (bij mij iig 4,5 jaar geleden) bij het aflopen van de periode waarin je moet betalen, alsnog een periode kan verlengen op het recht van partneralimentatie en dus ook nog aanspraak doen. Omdat ik minder dan 10 jaar getrouwd was (op 4 dagen na bij uitspraak) en ver genoeg van haar pensioen af zat, heeft ze recht op maar 5 jaar partneralimentatie. Dit kan dus nog via de rechter verlengd worden met nog eens 5 jaar.

Nog 1 ding. Waar ik mee te maken had. Als je ex partner zwanger is van haar minaar en het kind nog binnen het huwelijk wordt geboren, dan ben jij juridisch de vader. En moet dat achteraf via de rechtbank weer rechtgezet worden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:06
Wow.. dat laatste puntje is wel vaag? Lijkt me ook niet helemaal kloppen?
Aangenomen dat de nieuwe minnaar dat kind gewoon erkent, en jij niet... kan jij dan toch niet ook juridisch de vader zijn? Ook niet voor eventjes tot iets rechtgezet wordt?

Maargoed, de juridische wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Vrij bizar...

Edit: technisch klopt het blijkbaar, lekker dan ...
Wordt in dergelijke gevallen wel een spoedprocedure van gemaakt lees ik, om dit te voorkomen.
En het is een juridisch simpele procedure om ongedaan te maken als dat toch te laat komt.
Gelukkig maar.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeEs op 12-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Laatst online: 09-06 22:17
Financiële discussie is hier inmiddels ook gaande. Hoewel ik dacht, we hebben het dichtgetimmerd. 'Nog even een opmerking. Ik neem mijn aflossingsvrijedeel mee. Neem aan dat jij die in annuiteit overzet', kwam ineens via de mail...

Nja, lijkt op stukje misvatting/begrijpen van elkaars financieel adviseur, maar pff het ging weer los in de app.
Gisteravond met mijn adviseur de boel op een rij gezet. Fiscaal optimaal ingeregeld -> 2k hypo-lasten bruto.
ik zeg: wat krijgt de vrouw dan voor lasten grofweg met 170k hypotheek, naast 140k overwaarde.
"Zo'n 600,- bruto..."

En dan krijgt ze dus ruim 600,- KGB, evenals ICK en stukje teruggave belasting. Kinderbijslag gaat qua bedrag meteen door naar kindrekening. Ze heeft dadelijk meer vrij geld te besteden dan ik ... 8)7

Twijfel dan ook of ik er iets mee moet. Aan de andere kant, het is mijn keuze om in het huis te blijven met bijbehorende lasten. En de hele berekening over de kop gooien zit ik ook niet meer op te wachten. Tis maar even slikken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
adinsx schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:23:
Financiële discussie is hier inmiddels ook gaande. Hoewel ik dacht, we hebben het dichtgetimmerd. 'Nog even een opmerking. Ik neem mijn aflossingsvrijedeel mee. Neem aan dat jij die in annuiteit overzet', kwam ineens via de mail...

Nja, lijkt op stukje misvatting/begrijpen van elkaars financieel adviseur, maar pff het ging weer los in de app.
Gisteravond met mijn adviseur de boel op een rij gezet. Fiscaal optimaal ingeregeld -> 2k hypo-lasten bruto.
ik zeg: wat krijgt de vrouw dan voor lasten grofweg met 170k hypotheek, naast 140k overwaarde.
"Zo'n 600,- bruto..."

En dan krijgt ze dus ruim 600,- KGB, evenals ICK en stukje teruggave belasting. Kinderbijslag gaat qua bedrag meteen door naar kindrekening. Ze heeft dadelijk meer vrij geld te besteden dan ik ... 8)7

Twijfel dan ook of ik er iets mee moet. Aan de andere kant, het is mijn keuze om in het huis te blijven met bijbehorende lasten. En de hele berekening over de kop gooien zit ik ook niet meer op te wachten. Tis maar even slikken dan.
Maar wel een véél minder huis, mindere auto, etc. En jij krijgt ook ICK toch?

Je kan er verder toch niks mee, dit zijn nou eenmaal de alimentatie regels. Die gaan niet uit van werkelijke kosten. En in Nederland word je goed gecompenseerd met toeslagen als je weinig werkt of verdiend.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 14-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Ja eens. 3,5 jaar jong nieuwbouwhuis (172m woonopp), nagenoeg geen energielasten (warmtepomp, trippleglas, etc.), tot saldering echt afgeschaft is. Leaseauto dus geen brandstofkosten.

Ach, niet klagen. En aan de andere kant. Hoe fijn is het voor de kinderen als mama het financieel ruim heeft. Is uiteraard ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

"Zo'n 600,- bruto..."

Ik zie dat je al van 'mijn vrouw' naar 'de vrouw' overgegaan bent in je bewoordingen ;)
Is het belangrijk voor je, dat je meer vrij te besteden hebt dan je ex?
Is het belangrijk voor je dat je je financiële plaatje rond en afgesloten hebt, in het huis woont waar je wil wonen, en dat het goed geregeld is voor de kinderen?
Ik ken vrijwel geen meer-verdiener die geen vervelend gevoel heeft overgehouden aan de financiële afronding van einde-relatie. Gelukkig is dat bij verreweg de meesten vrij snel overgegaan in acceptatie en vooruitkijken.

Het lijkt bij jullie relatief supersnel geregeld, dat is ook al heel wat waard. En ik proef bij jou nu al een accepterende en vooruitkijkende houding, dat vind ik persoonlijk erg positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:06
zacht schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zie dat je al van 'mijn vrouw' naar 'de vrouw' overgegaan bent in je bewoordingen ;)
Is het belangrijk voor je, dat je meer vrij te besteden hebt dan je ex?
Is het belangrijk voor je dat je je financiële plaatje rond en afgesloten hebt, in het huis woont waar je wil wonen, en dat het goed geregeld is voor de kinderen?
Ik ken vrijwel geen meer-verdiener die geen vervelend gevoel heeft overgehouden aan de financiële afronding van einde-relatie. Gelukkig is dat bij verreweg de meesten vrij snel overgegaan in acceptatie en vooruitkijken.

Het lijkt bij jullie relatief supersnel geregeld, dat is ook al heel wat waard. En ik proef bij jou nu al een accepterende en vooruitkijkende houding, dat vind ik persoonlijk erg positief.
Deze "meer-verdiener" is anders toch aardig blij met de financiele afronding anderhalf jaar geleden. Kids bij mij ingeschreven, KGB en IACK door 50-50 co-ouderschap. Kwam ook voornamelijk doordat de ex direct met haar nieuwe vriend ging samenwonen. Maar toch werden de kinderen in eerste instantie toch bij de vrouw ondergebracht door de mediator. Na het tonen van berekeningen dat het financieel gunstiger was om ze bij mij onder te brengen, want alleenstaande, is ze toch overstag gegaan.
Ja, ik betaal een fors bedrag kinderalimentatie (geen partnerallimentatie) van bijna 800 euro voor 2 kids, maar de KGB compenseert daar een groot deel van. Bij ons wordt de allimentatie op een kinderrekening gestort waar beide ouders toegang en inzicht in hebben. Gaf mij een geruststellend gevoel dat de allimentatie ook echt aan de kinderen besteed wordt en niet aan snoepreisjes van de ex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
"Wordt gestort" ?

Hoe verloopt de geldstroom eigenlijk van alimentatie? Ik ging uit van zelf elke maand het bedrag storten op de kindrekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
adinsx schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:07:
"Wordt gestort" ?

Hoe verloopt de geldstroom eigenlijk van alimentatie? Ik ging uit van zelf elke maand het bedrag storten op de kindrekening ?
Ja, klopt. Van mijn rekening maak ik elke maand de allimentatie over naar de gezamenlijke kinderrekening.
Daarnaast wordt ieder kwartaal ook de kinderbijslag op deze kinderrekening gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
"Wordt gestort" ?

Hangt ergens ook wel af van de situatie. Bijvoorbeeld:
- Verhouding draagkracht 70-30,
- 50%/50% Co-ouderschap
- Bij 50/50 ouderschap zijn de 'verblijfskosten' 35% per partner (dus de woonkosten die iedere ouder heeft aan indirecte kosten, huis, stroom, eten, drinken etc)
- En zijn er 30% directe kinderkosten (fiets, kleding etc)

Dan betaald de meestverdienende:
- De kosten van de verblijfskosten wanneer ze bij jou zijn 35%
- De directe kinderkosten (op een kinderrekening en/of rekening), 30%
- En betaald 5% als bijdrage in de verblijfskosten voor de minstverdienende op de eigen rekening van de minstverdienende
- En de minst verdienende betaald de rest van verblijfskosten bij diegene, 30%

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
"Wordt gestort" ?

Dat is in theorie wat kort door de bocht. Zoals @TheInsomniac zegt is 30% van de behoefte voor locatieoverschrijdende kosten. Het bedrag daarboven is in theorie vergoeding voor een deel van de 35% kosten die de andere ouder heeft.

Maar uiteindelijk is het wat je afspreekt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:24
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:58:
Zoals ik het heb laten vertellen door de mediator heeft het te maken met het inkomen van mijn ex-vriendin. Zij heeft een draagkracht loos inkomen (minimale geld om van te leven / bijstandsnorm?). Zij heeft een vast contract voor 16 uur maar werkt soms minder en soms meer. Haar inkomen is daarmee rond de 1.100 tot 1.300 euro per maand.

Co-ouderschap maakt in deze niet veel verschil, dat is ook door de mediator doorgerekend. Scheelt wel, maar dan hebben we het over 100 euro per maand. Mijn ex wil absoluut geen co-ouderschap, dus voor die situatie zal ik dan een advocaat moeten raadplegen.
Ik begrijp alleen niet hoe je dit dan niet berwxhtee..

Je weet dat je ex het niet kan betalen

En je betaalde het dus voorheen ook daar verandert nu dus niets aan.

Wie moet het anders betalen ?

Dus dat was toch prima te verwachtte .

Er verandert ook niet veel voor je want die kosten had je eerst net zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 07:45

"Zo'n 600,- bruto..."

Klinkt een beetje financieel als mijn situatie, de cijfertjes zitten er akelig dichtbij allemaal.

Hypotheeklasten vrijwel gelijk (ik rond de 1800 bruto, zij 650 bruto).
Kinderbijslag hoeft mijn ex zelfs niet eens in z'n geheel over te maken naar de kindrekening omdat mijn draagkracht relatief hoog is.

Maar ach wat je later ook zegt, het is fijn dat de kids straks ook bij de ex in een fijn huis wonen en er financiele ruimte is.

Om dan het topic te beantwoorden;
2 kids (3 en 5), ik stort straks 552 per maand op de kindrekening, de ex (die ook alle kindsbijslag krijgt) 77 per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 16-03-2025 11:05 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:25
TheInsomniac schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Hangt ergens ook wel af van de situatie. Bijvoorbeeld:
- Verhouding draagkracht 70-30,
- 50%/50% Co-ouderschap
- Bij 50/50 ouderschap zijn de 'verblijfskosten' 35% per partner (dus de woonkosten die iedere ouder heeft aan indirecte kosten, huis, stroom, eten, drinken etc)
- En zijn er 30% directe kinderkosten (fiets, kleding etc)

Dan betaald de meestverdienende:
- De kosten van de verblijfskosten wanneer ze bij jou zijn 35%
- De directe kinderkosten (op een kinderrekening en/of rekening), 30%
- En betaald 5% als bijdrage in de verblijfskosten voor de minstverdienende op de eigen rekening van de minstverdienende
- En de minst verdienende betaald de rest van verblijfskosten bij diegene, 30%
Zo ziet mijn ex dat ook, dat een flinke deel van het bedrag dat ik overmaakt een vergoeding is voor de kosten van g/w/l en ze is dus van mening dat als er bijvoorbeeld beugels moeten komen of een nieuwe laptop ik ook nog moet bijlappen.

Maar zo werkt het niet. Na dat vastgestelde bedrag is er bij mij(de meest betalende) geen draagkracht meer voor extra kosten. Zover ik weet en mijn advocaat mij het heeft voorgelegd is bij co-ouderschap alimentatie enkel voor de verblijfsoverstijgende kosten.

Als ik zo in dit topic de reacties lees zien de meeste ontvangende partijen het als een mooie aanvulling op het eigen inkomen en een reden om niet of niet fulltime te gaan werken.

Ik ben heel blij dat mijn ex mn ex is en ik een leuke nieuwe relatie heb. Ik weet ook wel dat het een keer ophoud en ik wel pensioen opbouw etc, maar betalen voor de vakanties van haar, haar partner en mijn kinderen blijft wrang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Bouke-p schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Zover ik weet en mijn advocaat mij het heeft voorgelegd is bij co-ouderschap alimentatie enkel voor de verblijfsoverstijgende kosten.
Dat is zeker niet zo. Er kan ook een gedeelte zijn om de niet verblijfsoverstijgende kosten zoals g/w/l, eten, etc bij de ontvangende partij te vergoeden. Daar heeft wel/niet co-ouderschap verder geen invloed op. Er is überhaupt geen wettelijke definitie van co-ouderschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Bouke-p schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Maar zo werkt het niet. Na dat vastgestelde bedrag is er bij mij(de meest betalende) geen draagkracht meer voor extra kosten. Zover ik weet en mijn advocaat mij het heeft voorgelegd is bij co-ouderschap alimentatie enkel voor de verblijfsoverstijgende kosten.
Zo werkt het dus wel, wellicht verstandig om je er in te verdiepen voor je anderen gaat 'corrigeren'. Want nu creëer je mogelijk bij anderen nu alleen maar nodeloze verwarring.

Kinderalimentatie is puur bedoelt als budget voor het onderhouden van de kinderen. Dit potje wordt gevuld op basis van draagkracht dus 70/30 in het eerdere getallen voorbeeld wat ik gaf. En zoals je ook zult begrijpen maakt de zorgverhouding uit voor wie de uitgaven zal doen in de zorg voor de kinderen. Waarbij een deel de niet specifieke kosten betreft zoals GWL/eten/huis etc en een deel specifieke kosten (kleding, fiets etc).

Daarbij krijg ik de indruk dat jij jouw alimentatie volledig op de rekening van je ex stort, waarmee alle inzichtelijkheid in kosten totaal verdwijnt. Dit zou ik zelf altijd afraden, zeker wanneer er weinig vertrouwen is in de ex-partner zoals bij jou het geval lijkt te zijn. (kies dan voor een en/of rekening, dan zie je precies waar het aan wordt uitgegeven).

Want ja, het kan dat er teveel kinderalimentatie is (goedkopere leefstijl is in de basis weinig mis mee), en ja wanneer dat geld op de rekening van je ex staat en dit is hoe jullie met elkaar omgaan, dan begrijp ik het gevoel dat je voor haar vakantie betaald en dat jij weinig terug zult zien van die alimentatie.
Daar komt bij dat het verhaal van je ex over laptops en beugels (verzekering) gewoon gedekt zouden moeten zijn door de alimentatie, dus daar klopt haar verhaal niet, hooguit wanneer blijkt dat alimentatie totaal niet genoeg blijkt te zijn. Maar dan ligt bij haar de bal om dat aan te tonen of het blijkt uit de en/of rekening.

En in het vervolg graag je rants over 'hoe anderen minder gaan werken en het als mooie aanvulling op het inkomen zien', gaarne voor je houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyV76
TheInsomniac schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:04:
[...]
En in het vervolg graag je rants over 'hoe anderen minder gaan werken en het als mooie aanvulling op het inkomen zien', gaarne voor je houden.
Hij heeft wel een punt vind ik hoor. Er zijn genoeg exen die weinig of niet werken en veel toeslagen ontvangen als extra inkomen. Mijn ex is daar geen uitzondering op. Ze betaalt slechts €133 per maand voor 3 kinderen en heeft al sinds September 2023 niet meer gewerkt. Wel een huis van 550k gekocht en nu midden in een grote verbouwing. Gelukkig gaat het geld van de kinderalimentatie naar een kinderrekening maar van het geld wat ze krijgt van de kinderbijslag en kgb (meer dan 1000 euro per maand) gaat er niks naar de kinderrekening. Ze wil nooit iets 50/50 oid betalen en wil alles van de kinderrekening doen. Het geld gaat elke maand op.

Kan niet wachten tot dit ooit klaar is en ik echt helemaal van haar af ben. Duurt nog wel ff :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

Zo werkt het dus wel, wellicht verstandig om je er in te verdiepen voor je anderen gaat 'corrigeren'. Want nu creëer je mogelijk bij anderen nu alleen maar nodeloze verwarring.

Kinderalimentatie is puur bedoelt als budget voor het onderhouden van de kinderen. Dit potje wordt gevuld op basis van draagkracht dus 70/30 in het eerdere getallen voorbeeld wat ik gaf. En zoals je ook zult begrijpen maakt de zorgverhouding uit voor wie de uitgaven zal doen in de zorg voor de kinderen. Waarbij een deel de niet specifieke kosten betreft zoals GWL/eten/huis etc en een deel specifieke kosten (kleding, fiets etc).

Daarbij krijg ik de indruk dat jij jouw alimentatie volledig op de rekening van je ex stort, waarmee alle inzichtelijkheid in kosten totaal verdwijnt. Dit zou ik zelf altijd afraden, zeker wanneer er weinig vertrouwen is in de ex-partner zoals bij jou het geval lijkt te zijn. (kies dan voor een en/of rekening, dan zie je precies waar het aan wordt uitgegeven).

Want ja, het kan dat er teveel kinderalimentatie is (goedkopere leefstijl is in de basis weinig mis mee), en ja wanneer dat geld op de rekening van je ex staat en dit is hoe jullie met elkaar omgaan, dan begrijp ik het gevoel dat je voor haar vakantie betaald en dat jij weinig terug zult zien van die alimentatie.
Daar komt bij dat het verhaal van je ex over laptops en beugels (verzekering) gewoon gedekt zouden moeten zijn door de alimentatie, dus daar klopt haar verhaal niet, hooguit wanneer blijkt dat alimentatie totaal niet genoeg blijkt te zijn. Maar dan ligt bij haar de bal om dat aan te tonen of het blijkt uit de en/of rekening.

Je bent je ervan bewust dat een kinder rekening geen recht is wat je als betaler hebt? Het Is niet iets wat je kan eisen/afdwingen. Helaas!
Als je ex dat niet ziet zitten, heb je gewoon geen keuze en mag je het gewoon op de priverekening storten. Zonder inzicht of verplichting tot inzage.
Hier ook discussie... :'(

Vreselijk slechte zaak imho. Maargoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:50

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik snap niet zo goed dat je deze woorden kiest om je (harde) bericht verderop dan gebiedenderwijs af te sluiten dat mensen minder moeten ranten?

Hoe dan ook doe ik ook een duit in het zakje: het gaat niet om enkel verblijfsoverstijgend zoals je stellig en op gesloten wijze beweert. Ik onderstreep daarbij het bericht boven je dat "co-ouderschap" maar een label is zonder definitie: de verdeling hoeft niet 50/50 te zijn. In mijn geval is het 4 dagen om 3, maar dan kan nog extremer. Verder kun je teruglezen in dit topic hoe o.a. ik een berekening tot stand laat komen hoe kinderalimentatie standaard opgebouwd wordt. Daarbij begint het uit een tabel opzoeken hoeveel een kind theoretisch kost, en daarna wordt een draagkrachtberekening gemaakt. Als er een situatie ontstaat dat niet beide ouders evenveel inleggen en/of evenveel zorgkorting krijgen dan wordt het verschil hierbij onderdeel gemaakt van de kinderalimentatieberekening, náást de verblijfsoverstijgende kosten. In een ideaal geval betreft kinderalimentatie dus alleen verblijfsoverstijgende kosten, maar meer dan eens is dat niet het geval.
En zoals je ook zult begrijpen maakt de zorgverhouding uit voor wie de uitgaven zal doen in de zorg voor de kinderen.
Zou ik ook logisch vinden, maar is maar net wat er afgesproken wordt.
Waarbij een deel de niet specifieke kosten betreft zoals GWL/eten/huis etc en een deel specifieke kosten (kleding, fiets etc).
Bereid je maar vast voor dat een fiets geen verplichting is dat de andere ouder gaat regelen voor je. Ik meen me te herinneren dat in dit topic een link stond naar zo'n uitspraak dat een vader aan alle alimentatieverplichtingen had voldaan, geen fiets(en?) had gekregen, vervolgens zelf maar had gekocht om daarna van de rechter te horen te krijgen dat deze kosten niet te verhalen waren op de partner met de verzorgingsrol. Zaken als gebitsbeugels en brillen die je verderop noemt zijn ook een grijs gebied naar wat ik begrijp, omdat dit geen standaard kosten zijn waar alimentatie op gebaseerd is.

Lees ook in dit topic vooral terug hoe de rechter mij heeft verteld dat je een dergelijke rekening niet wettelijk kunt afdwingen, en dat onze e/o-rekening direct opgeheven werd na de uitspraak.
Wellicht wordt hier een gevoelige snaar geraakt, maar desalniettemin komt genoeg voor. Ik zie in mijn directe omgeving meerdere voorbeelden dat levenskeuzes qua werk en relaties heel bewust worden gemaakt ten aanzien van te ontvangen alimentatie. Het is helaas een kosten-baten analyse, net als bekend is dat dergelijke berekeningen worden gemaakt door tweeverdieners waarbij het bijna geen zin heeft dat de partner fulltime gaat werken ivm hogere lasten kinderopvang en/of het minder aanspraak kunnen maken op toelagen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
GeeEs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Je bent je ervan bewust dat een kinder rekening geen recht is wat je als betaler hebt? Het Is niet iets wat je kan eisen/afdwingen. Helaas!
Als je ex dat niet ziet zitten, heb je gewoon geen keuze en mag je het gewoon op de priverekening storten. Zonder inzicht of verplichting tot inzage.

Gelukkig maar dat het niet afdwingbaar is.

Ik heb er hier uiteindelijk bewust voor gekozen om geen kindrekening te nemen omdat ex het concept verblijfsoverstijgende kosten niet (wilde) snappen en dacht dat een storting op de kindrekening een voorschot was dat indien nodig op commando zou worden aangevuld. Dus recept voor continue discussie.

Uiteindelijk regelt zij nu alle overstijgende kosten voor de kinderen en ligt er een zeer waterdichte omschrijving van wat er onder valt. In het begin een paar claims voor zogenaamd extra kosten gehad. Simpel geantwoord met "volgens ouderschapsplan voor jouw rekening, maar als het echt niet uit kan met beschikbare budget, laat maar zien hoe besteed en ik denk mee". Toen was het opeens niet meer nodig.

Ik schat dat ze er onderaan de streep een klein bedragje aan overhoud, 2 pubers die kleed/zakgeld ervan krijgen en sportclub/school zijn vaste kostenposten, dus weinig ruimte om te "besparen" voor eigen gewin. Weegt voor mij niet op tegen de continue discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dan heeft je ex er gewoon niks van begrepen.
Die waterdichte omschrijving had net zo goed op een en/of rekening gekund toch?

Wat mij betreft zou bij een ca 50/50 gedeeld ouderschap, een en/of rekening juist de default standaard moeten zijn.
Tenzij blijkt dat 1 of beide partijen daar niet normaal mee kan omgaan.
En als dat dan al niet kan en er is 1 partij met 0 draagkracht, dan mag degene die betaalt, wat mij betreft, ook helemaal bepalen waar dat betaald wordt. Of gespaard.
Laat de ander maar bonnetjes inleveren als er zo nodig kosten gemaakt moeten worden.

Sowieso zouden financiën voor de kids altijd in goed overleg moeten gaan. Echt bizar dat een ontvangende ex (met zelf 0 draagkracht) zomaar mag bepalen dat je daar als andere betalende ouder 0,0 zeggenschap meer over hebt. Want daar komt het gewoon op neer.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 17-03-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
@Gees ik vermoed dat het ook een kwestie van niet willen begrijpen is, of boosheid omdat ze scheiding nog niet verwerkt heeft. We hebben beide prima, vergelijkbaar inkomen en de kinderen krijgen van beide ouders een hoop extra, maar het leek wel of de kindrekening een stok was om mij alsnog mee te kunnen slaan.

Als de gemoederen zo hoog oplopen moet je gewoon niet aan een kindrekening beginnen, laat staan zoiets wettelijk verplicht maken. 1x de verkeerde pinpas gebruiken voor eigen uitgaven (al dan niet bewust) is gelijk weer oorlog en daar schieten kinderen ook niks mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Hij heeft wel een punt vind ik hoor. Er zijn genoeg exen die weinig of niet werken en veel toeslagen ontvangen als extra inkomen. Mijn ex is daar geen uitzondering op. Ze betaalt slechts €133 per maand voor 3 kinderen en heeft al sinds September 2023 niet meer gewerkt. Wel een huis van 550k gekocht en nu midden in een grote verbouwing. Gelukkig gaat het geld van de kinderalimentatie naar een kinderrekening maar van het geld wat ze krijgt van de kinderbijslag en kgb (meer dan 1000 euro per maand) gaat er niks naar de kinderrekening. Ze wil nooit iets 50/50 oid betalen en wil alles van de kinderrekening doen. Het geld gaat elke maand op.

Kan niet wachten tot dit ooit klaar is en ik echt helemaal van haar af ben. Duurt nog wel ff :)
Heel vervelend voor je dat je zo ervaart, maar mijn reden is dat het in mijn optiek stemmingmakerij is, ook omdat in dit soort scheidingen het meestal zo is dat allebei de partijen nogal sterk in hun emotie zitten wat de objectiviteit in dit soort situaties sterk in de weg zit.
Ook gaat het hier vooralsnog puur over kinderalimentatie en niet partneralimentatie, waarin wat mij betreft het gedrag van de ex partner niet erg relevant is. Omgekeerd (Dus bashen op onwillende alimentatiebetalers), had van mij dezelfde type reactie ontvangen.
DUX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:39:

Wellicht wordt hier een gevoelige snaar geraakt, maar desalniettemin komt genoeg voor.
Ik ben veruit de meestverdienende en betaal gewoon alle alimentatie incl bijdrage in de verblijfskosten bij mijn ex, zonder enige bezwaar en inclusief volledige indexatie. Dus nee ik voel me totaal niet aangesproken.
DUX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Ik snap niet zo goed dat je deze woorden kiest om je (harde) bericht verderop dan gebiedenderwijs af te sluiten dat mensen minder moeten ranten?
Omdat ik een 'uitgebreide' toelichting had gedaan over de opbouw van kinderalimentatie en daar wordt op gereageerd met een behoorlijk aantal foutieve opmerkingen. Dit leidt bij andere lezers tot verwarring en dat lijkt me sterk onwenselijk op een forum:

Eerste link over opbouw kinderalimentatie:
https://www.alimentatiewijzer.nl/wat-valt-onder-de-kinderalimentatie.html
- Verblijfskosten
- Verblijfsoverstijgende kosten
- Buitengewone kosten / zorgkosten

Inclusief de specifieke voorbeelden die worden genoemd. Dan vind ik het niet helpend wanneer zonder onderbouwing wonderlijke claims worden gedaan. Want in alle kinderalimentatie berekeningen zit toch vrij duidelijk de som voor verblijfskosten (die afhangen van hoeveelheid zorg die wordt geleverd >1 dag/week =15%, 2 dagen in de week =25%, >3 dagen in de week = 35%), dus om dat te beweren dat het alleen voor de verblijfsoverstijgende kosten is, is dus gewoon onjuist.
GeeEs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Niet specifiek mee bezig geweest, maar zo zwart als jij het schetst is het ook niet. Sterker nog ik vond al snel onderstaande: https://silkadvocaten.nl/...-optie-is-voor-u-geschikt
Dus wanneer je aannemelijk kan maken dat je ex-partner het geld niet voor de kinderen gebruikt, kun je het zelfs achteraf afdwingen. Maar voor co-ouderschap lijkt het me sowieso een goed idee, voor beide partners.
Zou ik ook logisch vinden, maar is maar net wat er afgesproken wordt.
Zorgverhouding, doelde ik op het deel verblijfskosten, en ja hoeveel de kinderen bij wie zijn is een afspraak, maar wat dat betekend voor de verblijfskosten heb ik hiervoor opgeschreven
Bereid je maar vast voor dat een fiets geen verplichting is dat de andere ouder gaat regelen voor je. Ik meen me te herinneren dat in dit topic een link stond naar zo'n uitspraak dat een vader aan alle alimentatieverplichtingen had voldaan, geen fiets(en?) had gekregen, vervolgens zelf maar had gekocht om daarna van de rechter te horen te krijgen dat deze kosten niet te verhalen waren op de partner met de verzorgingsrol. Zaken als gebitsbeugels en brillen die je verderop noemt zijn ook een grijs gebied naar wat ik begrijp, omdat dit geen standaard kosten zijn waar alimentatie op gebaseerd is.
Alimentatie is in de basis voor alle kosten, tenzij anders overeen gekomen danwel expliciet uitgesloten. Zie eerdere link als onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
IJsbeer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:10:
@adinsx lees over jeugdzorg. Sneu voor de kids dat dat helaas nodig is.
Iets met loyaliteitsconflict en een vrouw die emoties niet / lastig reguleert. Vrijdag gesprek over met de hulp dat ze nu eens moeten doorpakken met wat er in het eindverslag is geschreven.

M.b.t. financiën kunnen wij inmiddels ook goed gedoe hebben. Metname over de situatie die straks gaat ontstaan. Zodra de boel langs de rechter is en is ingeschreven wil de vrouw doorpakken m.b.t. de splitsing. Dus: huis op mijn naam (incl bijbehorende lasten), de 150k uitkoop financieren (en aan haar overmaken), etc.

Maar dan is de situatie dat zij nog niets anders heeft (kans is vrij groot). Dan willen we eigenlijk nog week-om-week aanhouden, maar zij gaat dan uiteraard meebetalen in de lasten. Ik zeg: 50-50 want we zijn evenveel in ons huis. Zij begint met 35-65%, waar de kinderalimentatiebijdrage ook op is berekend.

Dat voelt vreemd... Waarom zou ik een groter deel van Ziggo / Vitens, etc moeten betalen dan zij. Ja, onze lonen verschillen, maar ik heb extra lasten voor haar uitkoop. 1100 euro ipv 2000 hypotheek hou ik dan liever nog wat langer vol tot ze echt wat anders heeft. :+

Kortom: gedoe in de app. 7 april op de laatste sessie met de mediator maar eens over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 15:14
adinsx schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Iets met loyaliteitsconflict en een vrouw die emoties niet / lastig reguleert. Vrijdag gesprek over met de hulp dat ze nu eens moeten doorpakken met wat er in het eindverslag is geschreven.

M.b.t. financiën kunnen wij inmiddels ook goed gedoe hebben. Metname over de situatie die straks gaat ontstaan. Zodra de boel langs de rechter is en is ingeschreven wil de vrouw doorpakken m.b.t. de splitsing. Dus: huis op mijn naam (incl bijbehorende lasten), de 150k uitkoop financieren (en aan haar overmaken), etc.

Maar dan is de situatie dat zij nog niets anders heeft (kans is vrij groot). Dan willen we eigenlijk nog week-om-week aanhouden, maar zij gaat dan uiteraard meebetalen in de lasten. Ik zeg: 50-50 want we zijn evenveel in ons huis. Zij begint met 35-65%, waar de kinderalimentatiebijdrage ook op is berekend.

Dat voelt vreemd... Waarom zou ik een groter deel van Ziggo / Vitens, etc moeten betalen dan zij. Ja, onze lonen verschillen, maar ik heb extra lasten voor haar uitkoop. 1100 euro ipv 2000 hypotheek hou ik dan liever nog wat langer vol tot ze echt wat anders heeft. :+

Kortom: gedoe in de app. 7 april op de laatste sessie met de mediator maar eens over hebben.
Logischerwijs zou ik zelf ook zeggen 50/50. Ze betaald gewoon voor de tijd dat zij dit huis "huurt" en dat is gewoon een x bedrag per dag aan huurkosten + alle voorzieningen ( all in dus ). Week op week af is dus inderdaad dan 50/50 lasten

Je zou ook voor een andere constructie kunne kijken zoals een korting op het uitkoop bedrag? Bijvoorbeeld geen 150k maar 130k en dat ex dan niet mee hoeft te betalen in de lasten. Scheelt jou uiteindelijk ook weer lasten in de maand omdat je hypotheek minder verhoogd hoeft te worden

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En ik zou heel duidelijk een eindtijd hiervoor afspreken als het nu al zo gaat. Iets van: maximaal een half jaar dan moet je wat anders hebben, dan houdt deze regeling op en heb je geen toegang meer tot JOU eigendom.
Houdt er rekening mee dat jij al die tijd dus ook niet 'verder' kan met je leven.
En eigenlijk zou ik het om wilen draaien dat zij meer zou moeten betalen. Jij hebt immers het risico van wat er gebeurd als er dingen gesloopt worden, slijtage, etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 17:07
wij hebben destijds gekozen om particulier een kleine woning te huren. Ja, is heel duur maar geeft beide een rustiger leven en kans op "ruimte" in je hoofd. Trek je dat van de uitkoop af en is het toch win win.
Toen we definitief besloten er mee te stoppen, bleef de kleine op 1 locatie. (nestbirding (had er toen nog nooit van gehoord)). Op deze wijze was ook de breuk makkelijker te filteren voor de kleine. Later wilde die ook graag eens daar slapen en besloten we hem te wisselen en blijf zij daar voor altijd. Dat was onze weg der geleidelijkheid, dat past niet iedereen, dat begrijp ik.

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
hollandnick schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Je zou ook voor een andere constructie kunne kijken zoals een korting op het uitkoop bedrag? Bijvoorbeeld geen 150k maar 130k en dat ex dan niet mee hoeft te betalen in de lasten. Scheelt jou uiteindelijk ook weer lasten in de maand omdat je hypotheek minder verhoogd hoeft te worden
Dat lukt niet meer. De bedragen zijn inmiddels vastgezet en verwerkt in het convenant. Ze betaald per 1 april dan ook niet meer mee aan de aflossing van de huidige hypotheek. Ik wilde gewoon weten waar ik mee af was, ipv pas de totale schuld bepalen wanneer we de boel erdoor jassen.
IJsbeer schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:03:
En ik zou heel duidelijk een eindtijd hiervoor afspreken als het nu al zo gaat. Iets van: maximaal een half jaar dan moet je wat anders hebben, dan houdt deze regeling op en heb je geen toegang meer tot JOU eigendom.
Houdt er rekening mee dat jij al die tijd dus ook niet 'verder' kan met je leven.
En eigenlijk zou ik het om wilen draaien dat zij meer zou moeten betalen. Jij hebt immers het risico van wat er gebeurd als er dingen gesloopt worden, slijtage, etc :P
Nou, daar zit ik meer aan te denken, want straks is het mijn huis en gaan we ook terug naar mijn afspraken. Bloedirritant bijvoorbeeld dat de vrouw het voor elkaar heeft gekregen dat een gezamenlijke vriendin haar dochter (beste vriendinnen met onze dochters) op de oprit mag ophalen ipv binnen. Gekkigheid allemaal.
Mijn huis, mijn afspraken, mijn genodigden.

Aan de andere kant wil ik de druk niet enorm opvoeren want dan maakt ze ongetwijfeld een overhaaste beslissing voor een woning misschien wel buiten het dorp en dat is niet in het belang van de kids / mij. 25min fietsafstand lijkt me waardeloos voor ze. Dus, ik wil ook nog wel wat meebewegen.

Begreep net in de app dat we vrijdagavond alsnog samen op pad moeten. Dat is inmiddels twee maanden geleden voor het laatst. Naar de Vodafone-winkel om familie-abo om te gaan zetten naar iets voor onszelf. Is dat gegluur in mijn belgeschiedenis (ja, dat deed ze) ook klaar. Ik bel alleen nog met mijn zakelijke naar nummers (bv die vriendin) die ze niet hoeft te weten.
Stiekem wel lekker er wat zakelijker instaan. Had ik jaren geleden moeten doen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

Het is gewoon zo dat velen het als een mooie aanvulling zien, kun jij een rant vinden maar zo is het niet.
In mijn geval gaat het om co-ouderschap en is de alimentatie enkel voor de verblijfsoverstijgende kosten en moet de ontvangende partij ook zorgen voor kleding, fietsen, uitjes etc etc(voor beide adressen!). Daarvoor is bij de betaler van de alimentatie immers geen ruimte meer voor. Zou die ruimte er wel zijn, dan zou de alimentatie wel hoger zijn

Tevens, verdiep je jezelf ook even voordat je gaat corrigeren? Een kinderrekening is niet afdwingbaar, zoals hierboven ook al gezegd word.

Edit:

Wij gaan overigens naar de rechter. De alimentatie moet worden herberekend en ik ben van mening dat zij nog inkomen kan genereren. Zij is het er niet mee eens, dus word het een gang naar de rechter.

[ Voor 4% gewijzigd door Bouke-p op 19-03-2025 18:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morm
Ik ben bang dat hier het volgende hoofdstuk "Discussie over de kinderalimentatie" zich aan gaat dienen.
Ben erachter gekomen dat mijn ex hoogstwaarschijnlijk een geregistreerd partnerschap heeft sinds eind januari met haar nieuwe partner.
Dit heeft zij niet gemeld, maar dat is niet heel handig van haar aangezien er met het geregistreerd partnerschap een zorgplicht is ontstaan van haar nieuwe partner voor onze kinderen.
Daardoor kan er een herberekening van de alimentatie aangevraagd worden, waarbij ook het inkomen van de partner meegenomen wordt in de draagkracht vanuit hun huishouden en mijn aandeel alimentatie (nu bijna 800 euro per maand) waarschijnlijk flink zal kunnen slinken.
Ik heb haar gevraagd of het klopt dat ze een geregistreerd partnerschap heeft, maar tot op heden nog geen reactie. De vraag is uren geleden al aan haar gesteld, maar blijkbaar lastig te beantwoorden... of ze beginnen nattigheid te voelen.

Edit:
Zojuist door haar bevestigd, dus we gaan de mallemolen weer in....

[ Voor 4% gewijzigd door morm op 19-03-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
morm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:50:

Edit:
Naja mallemolen... voor jou gunstig toch? Is het niet gewoon een kwestie van beiden je gegevens aanleveren, laten herberekenen en klaar? Of verwacht je dat er nog pogingen gedaan worden om er onderuit te komen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
morm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:50:
Ik ben bang dat hier het volgende hoofdstuk "Discussie over de kinderalimentatie" zich aan gaat dienen.
Ben erachter gekomen dat mijn ex hoogstwaarschijnlijk een geregistreerd partnerschap heeft sinds eind januari met haar nieuwe partner.
Dit heeft zij niet gemeld, maar dat is niet heel handig van haar aangezien er met het geregistreerd partnerschap een zorgplicht is ontstaan van haar nieuwe partner voor onze kinderen.
Daardoor kan er een herberekening van de alimentatie aangevraagd worden, waarbij ook het inkomen van de partner meegenomen wordt in de draagkracht vanuit hun huishouden en mijn aandeel alimentatie (nu bijna 800 euro per maand) waarschijnlijk flink zal kunnen slinken.
Ik heb haar gevraagd of het klopt dat ze een geregistreerd partnerschap heeft, maar tot op heden nog geen reactie. De vraag is uren geleden al aan haar gesteld, maar blijkbaar lastig te beantwoorden... of ze beginnen nattigheid te voelen.

Edit:
50/50 co-ouderschap, en de kinderen staan bij jou ingeschreven toch? Dat zal wel een mallemolen worden als jullie er onderling niet uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
zacht schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:28:
[...]

50/50 co-ouderschap, en de kinderen staan bij jou ingeschreven toch? Dat zal wel een mallemolen worden als jullie er onderling niet uitkomen.
Klopt, 50/50 co-ouderschap en kinderen staan bij mij ingeschreven. Maar of dat voor een herberekening veel uitmaakt weet ik niet.
Bij de huidige berekening werd het kindgebonden budget dat ik ontvang ook al meegenomen in mijn draagkracht, dus daar verwacht ik weinig verandering in.
Aan haar kant verandert er met de partnerregistratie natuurlijk wel flink wat in draagkracht met het inkomen van haar partner erbij. Ik verwacht dan ook veel weerstand, maar weiger het kaas van mijn brood te laten eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
JohnnyV76 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Naja mallemolen... voor jou gunstig toch? Is het niet gewoon een kwestie van beiden je gegevens aanleveren, laten herberekenen en klaar? Of verwacht je dat er nog pogingen gedaan worden om er onderuit te komen oid?
Ja, lijkt appeltje-eitje, maar ik verwacht van haar kant veel weerstand bij de herberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
morm schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Ja, lijkt appeltje-eitje, maar ik verwacht van haar kant veel weerstand bij de herberekening.
En uiteraard de techniek van traineren, zodat jij nog meer energie en geld kwijt bent aan een eerlijke alimentatie die recht doet aan de werkelijkheid.

Het heeft mij destijds veel energie en geld gekost, maar het was het dubbel en dwars waard om mijn aard van 'streng maar rechtvaardig' te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Die van mij zet tegenwoordig hele verhalen bij overboekingen. Lopende rekening werd wat krap richting loonuitbetaling. Zet ze 300,- over van de spaar naar de lopende met drie lange zinnen erbij, over dat ik enkele uitgaven in Brussel had voor mijn werk (50,- totaal), en die via declaratie terug ga krijgen maar het dan wel in 'zijn potje' zal verdwijnen. Haar eigen uitgaven (kapper, Ikea, etc.) zijn dan weer niet verrekend wat ze normaal wel even deed. Heerlijk irritant dat gedrag.

Declaraties verreken ik altijd ná binnenkomst, maar echt. Dat gezeik op de euro nauwkeurig en het wantrouwen zegt me weer genoeg. Gistermiddag binnen 5 minuten ook weer geouwehoer buiten op straat toen ze even haar nieuwe bankpas en creditcard thuis kwam ophalen. Zwaar vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
Roenie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:55:
[...]
En uiteraard de techniek van traineren, zodat jij nog meer energie en geld kwijt bent aan een eerlijke alimentatie die recht doet aan de werkelijkheid.

Het heeft mij destijds veel energie en geld gekost, maar het was het dubbel en dwars waard om mijn aard van 'streng maar rechtvaardig' te verdedigen.
Daar ben ik dus ook bang voor, dat traineren.
Maar kan dat mogelijk tegengegaan worden door bij aanvang aan te geven dat de uiteindelijke overeenkomst met terugwerkende kracht vanaf een bepaalde datum geldt, bijv. vanaf start herberekening traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
morm schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Daar ben ik dus ook bang voor, dat traineren.
Maar kan dat mogelijk tegengegaan worden door bij aanvang aan te geven dat de uiteindelijke overeenkomst met terugwerkende kracht vanaf een bepaalde datum geldt, bijv. vanaf start herberekening traject?
Daar ging de rechter in mijn geval niet in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
adinsx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:00:
Die van mij zet tegenwoordig hele verhalen bij overboekingen. Lopende rekening werd wat krap richting loonuitbetaling. Zet ze 300,- over van de spaar naar de lopende met drie lange zinnen erbij, over dat ik enkele uitgaven in Brussel had voor mijn werk (50,- totaal), en die via declaratie terug ga krijgen maar het dan wel in 'zijn potje' zal verdwijnen. Haar eigen uitgaven (kapper, Ikea, etc.) zijn dan weer niet verrekend wat ze normaal wel even deed. Heerlijk irritant dat gedrag.

Declaraties verreken ik altijd ná binnenkomst, maar echt. Dat gezeik op de euro nauwkeurig en het wantrouwen zegt me weer genoeg. Gistermiddag binnen 5 minuten ook weer geouwehoer buiten op straat toen ze even haar nieuwe bankpas en creditcard thuis kwam ophalen. Zwaar vermoeiend.
Herkenbaar hoor... gezeik met de rekening en toch een beetje zelfverrijking van haar kant.
In de periode tot onze scheiding (zeg maar september '23 t/m maart '24) is zij in het huis van haar overleden vader gaan wonen terwijl ik voor onze 3 tiener kinderen moest zorgen. Toch presteerde ze het om per week meer aan boodschappen uit te geven voor zichzelf dan ik voor mijzelf en de 3 kinderen.

In februari was ik het helemaal zat toen ze op 11 Februari al €1200 had uitgegeven van de gezamenlijke rekening. Bij het eerstvolgende gesprek bij de mediator heb ik mede gedeeld dat ik vanaf die maand mijn salaris op mijn eigen rekening laat storen en alvast zou beginnen met het omzetten van de vaste lasten van ons koophuis (ik heb haar wat later uitgekocht) naar mijn rekening. Gezegd dat ik liever wat meer kosten zelf draag dan dat ik nog langer moet toekijken hoe zij zichzelf verrijkt van de gezamenlijke rekening waar zij ongeveer 30% per maand aan bij droeg qua salaris.

Ze sputterde tegen maar het is gewoon toegestaan en ook de mediator gaf haar toen het zeer professionele advies: "gewoon doen joh, ben je van al het gezeik af"

Kort daarna heeft ze uiteraard haar salaris ook naar haar eigen rekening laten storten en wat er nog op stond was een beginnetje van de kinderrekening. Onze gezamenlijke rekening is dus omgekat naar kinderrekening.

Het voelde ontzettend goed om niet meer allemaal gekke bedragen van de rekening af te zien gaan (3x per week 30 euro bij de visboer etc.) en het gevoel te hebben dat je haar aan het sponsoren bent terwijl ik ook nog eens volledig de zorg van de kinderen op me had genomen.

Als het kan zou ik zeker eens kijken of je dit ook kunt regelen alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Mijn vrouw heeft al een eigen rekening aangemaakt en eigen spaarrekening, dus dat scheelt. Ze vind het niet prettig dat ik pinbetalingen etc. kan zien. De bedoeling is om per 1 mei de rekeningen gescheiden te hebben (haar april-salaris komt op haar nieuwe rekening).

Zolang we nog niet officieel gescheiden zijn wil ik wel transparantie van haar, want wie zegt me dat ze niet net een ton heeft gewonnen in een loterij? Daar pak ik dan graag de helft van mee ;-).

Zal niet zo'n vaart lopen, maar het is goed om de dingen gewoon uit elkaar te halen inderdaad.
Kindrekening, waar de alimentatie op gaat komen, moet nog wel geregeld worden bij de Rabo. Eens kijken hoe dat in elkaar steekt met twee pasjes. Want het heen-en-weer schuiven van geld zie ik ook niet zitten. We moeten direct kunnen pinnen van de kindrekening.

Genoeg te doen dus ook hier. Morgen dan maar een dag vrij genomen om een en ander geregeld te krijgen, en mijn spullen weer in te pakken voor een week bij mijn ouders. Daar zie ik steeds meer tegenop. Niet zozeer het bij mijn ouders zijn (relax), wel het niet in eigen huis/omgeving zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
adinsx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:44:
Mijn vrouw heeft al een eigen rekening aangemaakt en eigen spaarrekening, dus dat scheelt. Ze vind het niet prettig dat ik pinbetalingen etc. kan zien. De bedoeling is om per 1 mei de rekeningen gescheiden te hebben (haar april-salaris komt op haar nieuwe rekening).
Als de datum van 1-5 ook de afgesproken peildatum is voor derdeling van bezittingen en schulden, dan is dat salaris over april een voorschot van de uitbetaling van haar deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
adinsx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:44:
Genoeg te doen dus ook hier. Morgen dan maar een dag vrij genomen om een en ander geregeld te krijgen, en mijn spullen weer in te pakken voor een week bij mijn ouders. Daar zie ik steeds meer tegenop. Niet zozeer het bij mijn ouders zijn (relax), wel het niet in eigen huis/omgeving zijn.
Ik snap ook nog steeds niet dat je dat misschien wel een half jaar (of langer) wilt volhouden. Zelf om de week moeten verhuizen en dan ook nog je ex in je woning hebben. Vooral niet nu er meer en meer gezeur is over vanalles.

Tuurlijk zit je met je dochters, maar persoonlijk zou ik het haar lekker zelf laten oplossen en als er geen adequate oplossing is is dat haar probleem. In de huidige woningmarkt is de kans groot dat het over een half jaar net zo’n probleem is als nu. En je had toch afstanden in je ouderschapsplan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adinsx
Klopt, 7,5km hemelsbreed, 10 km fietsafstand hebben we opgenomen in ouderschapsplan. En ja, dat wordt nog een hele klus om wat te vinden. Begreep op het voetbalveld dat er meer stellen in scheiding liggen en in dezelfde vijver aan het vissen zijn qua woningen.

Pff... Maar hoe dichter we bij vrijdag komen, hoe minder zin ik heb om te vertrekken inderdaad. Laat staan als de toko dadelijk van mij is met bijbehorende lasten (waar ze aan gaat meebetalen, alleen de verdeling moet de mediator nog even een klap op gaan geven (lees: 50-50). Naar mij luistert ze namelijk niet ;-)
t_captain schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Als de datum van 1-5 ook de afgesproken peildatum is voor derdeling van bezittingen en schulden, dan is dat salaris over april een voorschot van de uitbetaling van haar deel.
We hebben de hypotheekschuld al vastgelegd in relatie tot de afgesproken woningwaarde en daarmee wat ze krijgt aan overwaarde. Vanaf 1 april krijgt ze van mij het stukje aflossing teruggestort op haar spaarrekening zodat ze niet alsnog meebetaald aan aflossen.

Bezittingen qua spaargeld etc. moeten we nog het moment voor bepalen, maar dit lijkt wel 1 mei te gaan worden. En ja, dan valt haar loon er nog binnen, maar die van mij ook. En aangezien mijn loon bijna het dubbele is netto, vind ik het prima als we die al splitsen ;-).

Ik wil ook nog weten wat het moment is dat we de Kindrekening dan gaan vullen van beide kanten met de kinderalimentatie. Want die is berekend op de situatie dat we apart van elkaar wonen, zij wat toeslagen krijgt, de kinderbijslag, etc. Dat is nog niet het geval zolang we op één adres zijn ingeschreven.
Kosten van de kinderen (kleding, etc.) gaan nu allemaal van de gezamenlijke, maar met twee aparte rekeningen, hoe doen we het dan?

Kortom: Loopt allemaal wat gek straks.

[ Voor 9% gewijzigd door adinsx op 21-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Kleine update, maar bovenal eerst een vraag. Wie heeft dé tip voor een gezamenlijke agenda / app waarin we overzicht houden met:
- Verdeling zorgtaken (wie heeft welke week)
- Werkgerelateerde dingen waardoor iets geregeld moet worden
- Dingen rondom kids (tandarts, huisarts, kinderfeestjes, etc.)
- Boodschappen / andere benodigdheden (zolang we nog week-om-week in dit huis wonen)
- 'Dagboek' waarin we een overdracht of andere aandachtspunten kunnen zetten

Zou mooi zijn als de kinderen iets ouder zijn (nu 8 en 10) dat ze op hun mobiel ook de agenda kunnen raadplegen / wanneer de oudste op het voortgezet zit dat ze haar rooster / aandachtspunten erin kan zetten.

Verder:
Maandag a.s. de handtekening zetten onder het convenant en ouderschapsplan. Toch rap, na de eerste mediationsessie op 3 maart, 10 maart en vervolgens maandag. Mede doordat de mediator 3 weken vakantie had gepland.

Hier en daar eerst nog wat dingen afstemmen overigens, want de afspraak 'je vraagt eerst de andere ouder in geval van oppas benodigd' is niet altijd werkbaar. Vraag je het voor een halve of hele dag? Of ook voor een paar uurtjes in de middag?

Verder wil de vrouw nog sleutelen aan de 7,5km range want huizen vinden is en blijft lastig. Ga ik niet in mee, dat eerste dan. Dan wacht ze nog maar even iets langer. En tot slot de 50-50 verdeling van de lasten van het huis zodra die geheel van mij is. Is ze het ook niet mee eens want ik krijg netto 2x zoveel in de maand. Maar daar sta ik vrij zakelijk in. Week-om-week = helft bijdragen in de reguliere kosten. Niet in de nieuwe hypotheek e.d., dus voor 600,- is het klaar voor haar, ik zit ruim boven de 2k.

Al met al, het schiet op. Kindrekening is aangemaakt, beide pinpassen zijn binnen. Vanaf mei denk ik dan ook starten met kinderalimentatie op die rekening storten. En verder hopen dat de aanstaande ex snel een prettig huisje vindt, bij voorkeur in het dorp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat gaat idd rap! Fijn!
adinsx schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:52:
Kleine update, maar bovenal eerst een vraag. Wie heeft dé tip voor een gezamenlijke agenda / app waarin we overzicht houden met:
- Boodschappen / andere benodigdheden (zolang we nog week-om-week in dit huis wonen)
- Als het week op / week af is, dan kun je dat toch gewoon in je prive agenda zetten? Ik heb ook gewoon een wekelijks terugkerend 'afspraak' waardoor ik gewoon weet of iets mijn 'vrije' weekend is of niet.
- Werkgerelateerde dingen? Ik zou zeggen je werkagenda?
- Die appen wij gewoon naar elkaar, en dan moet jet het zelf maar in je agenda zetten als het voor jou relevant is.
- Wij hadden de afspraak: Je komt aan in een leeg huis / cq spullen die er nog liggen zijn van de ander (en tuurlijk als er groentes liggen die bederven mag je die gebruiken). Juist omdat dit anders geheid tot gezeur leidt, want je had bewust het wc papier niet op de lijst gezet om mij te pesten... pffff
- Dagboek: Wij bellen elkaar iedere zondagavond om dit door te spreken. Lijkt me een stuk prettiger omdat je ook vragen kan stellen als dingen niet duidelijk zijn.

Zou mooi zijn als de kinderen iets ouder zijn (nu 8 en 10) dat ze op hun mobiel ook de agenda kunnen raadplegen / wanneer de oudste op het voortgezet zit dat ze haar rooster / aandachtspunten erin kan zetten.
De kids hebben magister, daar kun je echt niet van verwachten dat ze haar agenda gaat overkloppen in een ander systeem. Als je het rooster wilt zien kun ej als ouder ook in dat pakket.

Hier en daar eerst nog wat dingen afstemmen overigens, want de afspraak 'je vraagt eerst de andere ouder in geval van oppas benodigd' is niet altijd werkbaar. Vraag je het voor een halve of hele dag? Of ook voor een paar uurtjes in de middag?
Voor paar uurtjes, beetje afhankelijk van hoe de kids zijn: maar die kunnen ondertussen best wel even alleen zijn dan. Dus daar zou ik niet concreet afspraken over maken. En wat is een 'paar uur' ook afhankelijk van de situatie is lastig vast te leggen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wij hebben gewoon een gedeelde agenda die we voor de eerste drie punten gebruiken.

Overdracht hebben we niet. App’en bijna dagelijks en grotere zaken bellen we even over.

Wij hebben ook iets over eerst andere ouder vragen in het convenant staan, maar dat wordt praktisch ingevuld. Paar uurtjes lossen we zelf gewoon op, maar als ik hele dag weg ben doen we dat in overleg. Het is een beetje geven en nemen om het werkbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16
VidaR-9 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 03:49:
[...]

Wij hebben gewoon een gedeelde agenda die we voor de eerste drie punten gebruiken.
Mijn ex heeft een google agenda voor het gezin, ik heb verder een goed geheugen. Kinderen zijn inmiddels ook oud genoeg (14, 17 en 21) dat zelf weten wanneer ze waar naar toe moeten. Medische afspraken (tandarts etc worden via mijn ex gecoordineeerd), voor de rest neem ik andere zaken op in mijn eigen agenda als ik mijn geheugen niet vertrouw 8)7
Overdracht hebben we niet. App’en bijna dagelijks en grotere zaken bellen we even over.

Wij hebben ook iets over eerst andere ouder vragen in het convenant staan, maar dat wordt praktisch ingevuld. Paar uurtjes lossen we zelf gewoon op, maar als ik hele dag weg ben doen we dat in overleg. Het is een beetje geven en nemen om het werkbaar te houden.
Wij doen/deden dat ook zo. We hebben een app waar "iedereen" in zit, kinderen, de nieuwe partners en wij. Daarin delen we de leuke en soms ook minder leuke dingen. Daarnaast hebben we een app voor mijn ex en partner en mijn partner en ik.
Bij bijzondere dingen of dingen die we willen overleggen, bellen we of appen we een op een.

In ons convenant staat ook dat oppassen in beginsel eerst aan de andere partner wordt gevraagd. Ik geloof dat we dat 2 weken hebben volgehouden.... prima als de kinderen naar de andere oma gingen voor een paar uurtjes (werd iedereen blij van; wij, want handen vrij, kinderen, yes bij oma mag "alles" en oma, lekker verwennen die lui).

[ Voor 5% gewijzigd door htca op 03-04-2025 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Conclusie:
Ga geen speciale app hiervoor gebruiken, maar gebruik gewoon de Google-agenda (zoals we deden) en werkagenda (daar plemp ik nu inderdaad alles in).

Eens kijken hoe we het praktisch gaan insteken allemaal. Vooralsnog in het advies van de hulporg. : communiceer zo min mogelijk, want alles (ook al bedoel je het goed) komt negatief binnen bij je vrouw.

Tot verrassing belde ze eergister om wat te overleggen m.b.t. de bankrekeningen. Prima. Ze wil hooguit elke maand bellen om zaken door te nemen (vastgelegd in convenant), maar in de praktijk zal dat (als de emoties etc gezakt zijn) wel anders gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Ik gebruik dit topic maar even gezien er volgens mij geen algemeen 'scheiding'-topic is.

Scheiding is hier sinds begin mei ingeschreven bij de gemeente overigens. Hele proces ging dus aardig rap. Gedoe zijn we echter nog lang niet vanaf...

Nu echter toch nog een vraag: Iemand hier afspraken gemaakt over plaatsingen op social media m.b.t. de kinderen? De ex wil een aanvulling maken op het ouderschapsplan en afspreken dat we alleen foto's plaatsen van de kinderen (op de afgeschermde social-profielen) met toestemming van de andere ouder.

Ik zoek naar het vastleggen van 'spelregels', zodat niet elke foto beoordeelt hoeft te worden. Is alleen bar weinig over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Iedere foto ter goedkeuring voorleggen, gaat uiteindelijk een bron van discussie worden. En te omzeilen, want wat doe je als schoonmoeder een foto online zet en ex deze tagt?

Als je al wat afspreekt moet de regel eenvoudig toepasbaar zijn (zonder overleg) en ook een daadwerkelijk doel dienen. Enige wat ik zo snel kan bedenken is foto's in zwemkleding oid.

Misschien ook goed om te realiseren dat kinderen ook een mening hebben over dit onderwerp, zeker als ze wat ouder zijn. Mijn puberdochter heeft in ieder geval al eens aangegeven dat moeders haar niet steeds op Facebook hoeft te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 12:40
Ik ben gestopt met plaatsen van herkenbare foto’s, is niet nodig en persoonlijk wil ik ze beschermen hier voor.

Gr Mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Wij hadden de afspraak om niks op social media te zetten, maar ex gaat inmiddels zover dat ze zeurt als ik een whatsapp profielfoto heb waarop de kinderen te zien zijn.

Misschien staat het hier al ergens, maar hoe oud zijn je kinderen? En wat is hun mening?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bouke-p schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:40:
Wij hadden de afspraak om niks op social media te zetten, maar ex gaat inmiddels zover dat ze zeurt als ik een whatsapp profielfoto heb waarop de kinderen te zien zijn.
Tja, Whatsapp is gewoon van Meta... Als je de afspraak met je ex gemaakt hebt om geen foto's waar je kinderen op staan op dat soort platformen te zetten, maar je doet het toch begrijp ik je ex ergens ook wel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
hier sinds de kinderen een jaar of 10 waren al geen social fotos meer gepost. Deels omdat ze dat zelf niet (meer) wilden en ik omdat ik social presence aan het minderen ben geslagen (lees: niet alles meer op de socials)

ik zou wat scenarios voorleggen en zeggen wat als.... je bent in beginsel alleen verantwoordelijk voor wat je zelf plaatst. je kunt het omas/opas/tantes/ooms/etc vragen, maar er is altijd iemand die je het niet gevraagd hebt of die het "vergeten" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Question Mark schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Tja, Whatsapp is gewoon van Meta... Als je de afspraak met je ex gemaakt hebt om geen foto's waar je kinderen op staan op dat soort platformen te zetten, maar je doet het toch begrijp ik je ex ergens ook wel...
Nah, het ging haar niet over Meta. Zover denkt ze niet door. Het ging haar nu vooral om het pesten en omdat het een foto van mij, kinderen en mn vriendin met haar dochter ging.
Als je zover gaat dat het je gaat om het feit dat whatsapp van Meta is, dan zou je überhaupt geen fotos moeten versturen via whatsapp.

Maargoed, onze verstandhouding is toch al niet goed. We mogen dit jaar ook nog naar de rechter vanwege gedoe over allimentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Dank alvast voor de eerste tips. De kinderen zijn 8 en 10 overigens. Ook ik (en mijn ex) delen een stuk minder dan 'vroeger' omdat we bewust zijn van de risico's. Maar ik wil wel graag op die manier mijn 'nieuwe leven' delen met een selecte groep familie, vrienden, kennissen. Profielen zijn uiteraard afgeschermd.

Iedere foto voorleggen zie ik inderdaad niet zitten. Dat is niet werkbaar, en de ex heeft sowieso een hekel aan foto's krijgen waar ik bij op sta. "Stuur me maar een foto van alleen de kinderen", kreeg ik terug na het sturen van een selfie met de kids bij Koningsdag incl. WA en Maxima. Pff...

Wat ik wil voorstellen qua aanvulling op ouderschapsplan, want juridisch moeten beide ouders inderdaad toestemming geven:

-Profielen zijn en blijven afgeschermd voor de buitenwereld
-Kinderen met alleen ouder in normale situatie (dagje uit, activiteit, etc.) = goed
-Kinderen samen / met vriendje/vriendinnetje = goed
-Kinderen herkenbaar, derden onherkenbaar = goed
-Kinderen onherkenbaar (van achter) = goed

De rest -> check bij elkaar?

Maar... of dit nou echt werkbaar is... Daarnaast heeft ze me overal geblokkeerd. Dus hoe kan ik dan 'checken' of ze zich er aan houdt? Nu heeft ze waarschijnlijk via een familielid wat screenshots gekregen. Mij best hoor, maar dan wil ik haar profiel ook weer gewoon zien. (Los van of dat nou wel of niet prettig is)

De trigger voor de ex is waarschijnlijk enkele foto's van de avondvierdaagse, waar ook de (ooit gezamenlijke) goede vriendin bij op staat op de achtergrond. Ze blijft erin geloven dat ik iets met haar heb, wat domweg niets meer is dan een vriendschap (en ja, zónder benefits).

Sowieso veel gedoe via de mail de laatste tijd, dus ik wil vooral zakelijk en kort reageren naar haar. Wordt leuk als we binnenkort een co-ouderschapstraject/training in gaan bij een psychologen praktijk. De ambitie op een goede manier uit elkaar, met respect voor elkaar wil ik aan blijven werken, maar blijft lastig...

[ Voor 10% gewijzigd door adinsx op 22-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Bouke-p schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Nah, het ging haar niet over Meta. Zover denkt ze niet door. Het ging haar nu vooral om het pesten en omdat het een foto van mij, kinderen en mn vriendin met haar dochter ging.
Als je zover gaat dat het je gaat om het feit dat whatsapp van Meta is, dan zou je überhaupt geen fotos moeten versturen via whatsapp.

Maargoed, onze verstandhouding is toch al niet goed. We mogen dit jaar ook nog naar de rechter vanwege gedoe over allimentatie.
Oww god.. sorry dat ik het zeg, maar stop met die aannames, het gaat je zoveel tijd en energie besparen als je niet bij elke discussie voor de ex-partner gaat invullen wat zijn of haar motivatie is. Gewoon lekker leven en laten leven. Whats-App = Social Media. Gewoon geen foto dus als dat de afspraak is.

Zou je het fijn vinden als je Ex voor jou invult dat jij die foto daar alleen plaatst omdat jij haar zoveel mogelijk wil irriteren? Nee toch, zelf ook niet doen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
adinsx schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:07:
Dank alvast voor de eerste tips. De kinderen zijn 8 en 10 overigens. Ook ik (en mijn ex) delen een stuk minder dan 'vroeger' omdat we bewust zijn van de risico's. Maar ik wil wel graag op die manier mijn 'nieuwe leven' delen met een selecte groep familie, vrienden, kennissen. Profielen zijn uiteraard afgeschermd.

Iedere foto voorleggen zie ik inderdaad niet zitten. Dat is niet werkbaar, en de ex heeft sowieso een hekel aan foto's krijgen waar ik bij op sta. "Stuur me maar een foto van alleen de kinderen", kreeg ik terug na het sturen van een selfie met de kids bij Koningsdag incl. WA en Maxima. Pff...

Wat ik wil voorstellen qua aanvulling op ouderschapsplan, want juridisch moeten beide ouders inderdaad toestemming geven:

-Profielen zijn en blijven afgeschermd voor de buitenwereld
-Kinderen met alleen ouder in normale situatie (dagje uit, activiteit, etc.) = goed
-Kinderen samen / met vriendje/vriendinnetje = goed
-Kinderen herkenbaar, derden onherkenbaar = goed
-Kinderen onherkenbaar (van achter) = goed

De rest -> check bij elkaar?

Maar... of dit nou echt werkbaar is... Daarnaast heeft ze me overal geblokkeerd. Dus hoe kan ik dan 'checken' of ze zich er aan houdt? Nu heeft ze waarschijnlijk via een familielid wat screenshots gekregen. Mij best hoor, maar dan wil ik haar profiel ook weer gewoon zien. (Los van of dat nou wel of niet prettig is)

De trigger voor de ex is waarschijnlijk enkele foto's van de avondvierdaagse, waar ook de (ooit gezamenlijke) goede vriendin bij op staat op de achtergrond. Ze blijft erin geloven dat ik iets met haar heb, wat domweg niets meer is dan een vriendschap (en ja, zónder benefits).

Sowieso veel gedoe via de mail de laatste tijd, dus ik wil vooral zakelijk en kort reageren naar haar. Wordt leuk als we binnenkort een co-ouderschapstraject/training in gaan bij een psychologen praktijk. De ambitie op een goede manier uit elkaar, met respect voor elkaar wil ik aan blijven werken, maar blijft lastig...
Laat die foto's op Social Media gewoon lekker zitten joh, Deel alles via een NAS of laat het gewoon zien als je met mensen afspreekt. Waarom regels maken als je meteen 5 uitzondering wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
BasvanS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Oww god.. sorry dat ik het zeg, maar stop met die aannames, het gaat je zoveel tijd en energie besparen als je niet bij elke discussie voor de ex-partner gaat invullen wat zijn of haar motivatie is. Gewoon lekker leven en laten leven. Whats-App = Social Media. Gewoon geen foto dus als dat de afspraak is.

Zou je het fijn vinden als je Ex voor jou invult dat jij die foto daar alleen plaatst omdat jij haar zoveel mogelijk wil irriteren? Nee toch, zelf ook niet doen dus.
Misschien zelf even wat minder aannames doen? Wie zegt dat ik dat bij elke discussie doe? Was jij verder bij de discussie over dit alles?

Daarnaast zijn we nu bezig met een nieuw ouderschapsplan(olv een mediator). In ons oude ouderschapsplan staat inderdaad geen social media. En daarmee werd toen Facebook etc bedoeld.

Ik post amper iets op socials, maar een profielfoto waar de kinderen op staan moet gewoon kunnen. De oudste 2 hebben inmiddels een eigen telefoon en hebben ook een profielfoto vanzichzelf.
Mijn ex heeft dit voor ze geregeld, dat haalt wel een beetje het argument onderuit dat ik geen foto waar kinderen op staan als profielfoto zou mogen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:23
adinsx schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:44:
Conclusie:
Ga geen speciale app hiervoor gebruiken, maar gebruik gewoon de Google-agenda (zoals we deden) en werkagenda (daar plemp ik nu inderdaad alles in).
Beetje laat en je hebt je conclusie al getrokken, maar ik en mijn ex gebruiken (samen met de kinderen) Klender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Hier weer een stapje verder in het gedoe. De ex vond het handig om in het bijzijn van de kinderen de discussie met me aan te gaan. Ondanks herhaaldelijk aangeven dat dit niet kan in bijzijn kinderen. Ze herhaalde nog maar eens: "Je plaatst geen enkele foto van de kinderen meer anders onderneem ik stappen"

Eh... huh? Zojuist maar een mail teruggestuurd met voorstel in juni om tafel te gaan en 'regels' af te spreken. Een zes-tal voeten op vakantie moet toch gewoon kunnen? Wat is dit voor een gel*l.

[ Voor 41% gewijzigd door adinsx op 23-05-2025 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37

Qwerty-273

Meukposter

adinsx schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:07:
...
Profielen zijn en blijven afgeschermd voor de buitenwereld
...
Tja daar heb je helaas weinig invloed op. Wat als het social media platform je data toch door verkoopt, wat als er door een bug toch data lekt, wat als er een scraper langskomt die vrienden van vrienden mag zien, wat als een ander waarmee je deelt de data ergens verder verspreid?

Of een nieuwe backup app voor je foto's, die ingesteld wordt om je cloud backup voor iedereen open te zetten... Of bij een ander op zijn/haar toestel waarmee de lokaal bewaarde "oh dat is schattig" foto toch door sijpelt op het internet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
adinsx schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:23:
Hier weer een stapje verder in het gedoe. De ex vond het handig om in het bijzijn van de kinderen de discussie met me aan te gaan. Ondanks herhaaldelijk aangeven dat dit niet kan in bijzijn kinderen. Ze herhaalde nog maar eens: "Je plaatst geen enkele foto van de kinderen meer anders onderneem ik stappen"

Eh... huh? Zojuist maar een mail teruggestuurd met voorstel in juni om tafel te gaan en 'regels' af te spreken. Een zes-tal voeten op vakantie moet toch gewoon kunnen? Wat is dit voor een gel*l.
Over gel*l gesproken. Kinderachtig van beiden.
6-tal voeten moet kunnen? Welles/nietes! Lekker belangrijk! Als ouders heb je een voorbeeldfunctie
Gewoon afspreken: geen foto's op social media, behalve WhatsApp en dan alleen naar specifieke personen.
Kinderen met vriendjes op de foto? Heb je toestemming van de ouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Chaki schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 02:05:
[...]
Gewoon afspreken: geen foto's op social media, behalve WhatsApp en dan alleen naar specifieke personen.
Kinderen met vriendjes op de foto? Heb je toestemming van de ouders?
Precies dit. Ik snap het probleem ook niet zo. Als je het toch met een beperkte groep wil delen dan kan dat toch ook via whatsapp?

Wij hebben in het ouderschapsplan ook staan dat we niets op social media plaatsen. Nu scheelt het dat mijn ex en ik beiden sowieso geen social media hebben waarop we posten.

Uiteindelijk zal het toch nooit 100% waterdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bij dit soort zaken heb ik altijd het idee dat het niet voort komt uit een oprechte zorg over waarover gestreden wordt, in dit geval het van potentieel misbruik foto's op social media, of dat dit wordt misbruikt om de ander dwars te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Roenie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:15:
Bij dit soort zaken heb ik altijd het idee dat het niet voort komt uit een oprechte zorg over waarover gestreden wordt, in dit geval het van potentieel misbruik foto's op social media, of dat dit wordt misbruikt om de ander dwars te zitten.
Als het voorheen in de relatie geen probleem was en nu opeens wel lijkt het wel erg om dwarszitten te gaan. Al kan het ook gewoon voortschrijdend inzicht zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:15:
En andersom: waarom moeten foto's van kindervoeten perse wél online? Zal wel niet het enige zijn waartegen de hakken in het zand gezet worden. Mediators varen er wel bij. Katsjing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:23:
[...]

En andersom: waarom moeten foto's van kindervoeten perse wél online? Zal wel niet het enige zijn waartegen de hakken in het zand gezet worden. Mediators varen er wel bij. Katsjing!
Het was meer algemeen bedoeld: een huwelijk wordt gesloten in de hemel, maar ontbonden in de hel. Of klink ik dan te cynisch ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:04:
[...]
Het was meer algemeen bedoeld: een huwelijk wordt gesloten in de hemel, maar ontbonden in de hel. Of klink ik dan te cynisch ;)
Mijn huwelijk was niet hemels en mijn scheiding geen hel. Emotioneel was de periode rond de scheiding heel zwaar, vooral toen we nog in hetzelfde huis woonden. Zakelijk: we hadden ieder een eigen advocaat en omdat we niet van plan waren om hun kas lang te blijven spekken, hebben we erop aangedrongen dat zij snel met een concept convenant kwamen.

Als je geen kinderen hebt, mag je van mij elkaars leven tot een hel maken, je hele vermogen aan advocaten en mediators spenderen, je als een bloedzuiger gedragen die de laatste druppel alimentatie eruit perst. Je doet maar! Ieder zijn hobby!

Maar als er kinderen in het spel zijn, ben ik er voorstander van dat ouders zich als 2 volwassenen gedragen die in de eerste plaats denken aan het belang van het kind

[ Voor 27% gewijzigd door Chaki op 24-05-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Chaki schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Mijn huwelijk was niet hemels en mijn scheiding geen hel. Emotioneel was de periode rond de scheiding heel zwaar, vooral toen we nog in hetzelfde huis woonden. Zakelijk: we hadden ieder een eigen advocaat en omdat we niet van plan waren om hun kas lang te blijven spekken, hebben we erop aangedrongen dat zij snel met een concept convenant kwamen.

Als je geen kinderen hebt, mag je van mij elkaars leven tot een hel maken, je hele vermogen aan advocaten en mediators spenderen, je als een bloedzuiger gedragen die de laatste druppel alimentatie eruit perst. Je doet maar! Ieder zijn hobby!

Maar als er kinderen in het spel zijn, ben ik er voorstander van dat ouders zich als 2 volwassenen gedragen die in de eerste plaats denken aan het belang van het kind
hear, hear! Alsof ik mezelf hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Chaki schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Sommige mensen zien dat niet zo helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:43
Wie weet hoe het precies zit met kinderalimentatie vanaf 18 tot 21 jaar? Ik vind het nogal onduidelijk.

Op de rijksoverheid website staat dat ik moet doorbetalen tot leeftijd 21, maar dat mag dan wel direct op de rekening van het kind. Welk bedrag dan? En waar is dat op gebaseerd?

Op het juridischloket staat dat ik slechts tot 18 jaar hoef te betalen, en tot 21 vrijwillig mag bijdragen.
https://www.juridischloke...ntatie/kinderalimentatie/

En zo zijn er nog tal van organisaties die elkaar tegenspreken. Wie weet hoe het zit in de praktijk? Ik wil het onderwerp uberhaupt niet te sprake brengen bij mijn ex, want ik weet precies hoe die in de race zal zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
DiscoNootje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:46:
Wie weet hoe het precies zit met kinderalimentatie vanaf 18 tot 21 jaar? Ik vind het nogal onduidelijk.

Op de rijksoverheid website staat dat ik moet doorbetalen tot leeftijd 21, maar dat mag dan wel direct op de rekening van het kind. Welk bedrag dan? En waar is dat op gebaseerd?

Op het juridischloket staat dat ik slechts tot 18 jaar hoef te betalen, en tot 21 vrijwillig mag bijdragen.
https://www.juridischloke...ntatie/kinderalimentatie/

En zo zijn er nog tal van organisaties die elkaar tegenspreken. Wie weet hoe het zit in de praktijk? Ik wil het onderwerp uberhaupt niet te sprake brengen bij mijn ex, want ik weet precies hoe die in de race zal zitten..
Wat staat er in je ouderschapsplan?

Ik zit toevallig eind van de maand in dezelfde situatie. Maar hier staat het helder op papier. Mijn zoon krijgt zijn deel in de kindalimentatie (totaal/aantal kinderen) gewoon op zijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
Sempy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:23:
[...]

Wat staat er in je ouderschapsplan?

Ik zit toevallig eind van de maand in dezelfde situatie. Maar hier staat het helder op papier. Mijn zoon krijgt zijn deel in de kindalimentatie (totaal/aantal kinderen) gewoon op zijn rekening.
Heb ik niet. Er is een mediation verslag dat is overgenomen door de rechter met een uitspraak in 2013. In die uitspraak staat niets over leeftijd, tot wanneer alimentatieplichtig, etc.

Kortom, ik neem aan dat 'de wet' hier van toepassing is. Echter zie ik hier dus allerlei tegenstrijdige uitspraken van o.a. advocatuur, LBIO, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
@DiscoNootje

Mijn ouderschapsplan verwijst naar:
Artikel 395a
1.
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
Sempy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:00:
@DiscoNootje

Mijn ouderschapsplan verwijst naar:
Artikel 395a
1.
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Dank. Dat lijkt me vrij duidelijke taal.

Echter heb ik daar geen handtekening onder gezet. Misschien dat ik toch maar een advocaat ga bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DiscoNootje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Echter heb ik daar geen handtekening onder gezet. Misschien dat ik toch maar een advocaat ga bellen..
Want je wil je eigen kinderen niet ondersteunen?

Dit heeft verder toch niets met je ex te maken? Geld gaat rechtstreeks naar je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
jeroenkb schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Want je wil je eigen kinderen niet ondersteunen?

Dit heeft verder toch niets met je ex te maken? Geld gaat rechtstreeks naar je kinderen.
Dat is de vraag niet. Mijn vraag was of het verplicht is na 18. Daar lijkt dus wat twijfel over te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DiscoNootje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Dat is de vraag niet. Mijn vraag was of het verplicht is na 18. Daar lijkt dus wat twijfel over te bestaan.
Als ik de links zie in je post is daar geen twijfel over wat mij betreft.

Het is verplicht. Alleen in overleg met je kind kunt je daar van afwijken. Als je kind dat niet wil dan zul je naar de rechter moeten stappen

Rijksoverheid
Vanaf de 18e verjaardag van uw kind betaalt u de kinderalimentatie aan uw kind zelf. En niet langer aan uw ex-partner. Heeft uw kind een baan? Dan heeft het kind misschien een kleinere bijdrage nodig. U kunt dan samen afspraken maken over hoeveel u meebetaalt voor levensonderhoud en studie.
Juridisch loket
Heeft uw kind voldoende inkomen om zijn eigen kosten te betalen? Dan mag uw ex-partner in overleg met uw kind de alimentatie verlagen of stoppen. Wil uw kind dit niet? Dan moet de rechter hierover beslissen. Hiervoor is de hulp van een advocaat nodig.
Landelijk bureau inning onderhoudsbijdragen
De kinderalimentatieverplichting vervalt niet automatisch als uw kind werkt. Totdat uw kind 18 jaar is, mag de ontvangstgerechtigde beslissen of u alimentatie blijft betalen voor uw werkende kind. Vanaf het moment dat uw kind 18 jaar is, kan hij of zij hierover zelf een beslissing nemen. Uw kind kan er ook voor kiezen om de alimentatie na het 18e jaar naar de ontvangstgerechtigde ouder over te laten maken.

Wil de ontvangstgerechtigde of uw kind de alimentatie blijven ontvangen terwijl het kind werkt? Dan kunt u via een advocaat de rechter om herziening van de kinderalimentatie verzoeken. Zolang de rechter de uitspraak niet heeft herzien, vervalt de verplichting niet en moet u dus blijven betalen. De rechter kan echter ook een uitspraak met terugwerkende kracht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
DiscoNootje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:05:
[...]

stond niet duidelijk in de post, maar de quote is het artikel uit het burgerlijk wetboek waarnaar het ouderschapsplan dan weer verwees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
DiscoNootje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Niet echt, zolang je kind niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien moet je betalen tot hij of zij 21 is (wat in de meeste gevallen zo is). Je kunt wel afspreken of melden dat je het geld rechtstreeks naar je zoon of dochter over maakt, immers bij 18jaar zijn ze meerderjarig.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste