Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-04-2023
Omdat ik zojuist een voorstel heb ontvangen van mijn ex-partner voor de kinderalimentatie, schrik ik mezelf dood met de berekening. Ik dien 600 euro per maand te betalen voor 2 kinderen op een salaris van 2.700,00. Mijn vraag, zijn hier mensen die alimentatie betalen en wat betalen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat verschilt per persoon en situatie.

Hier kan je het berekenen
https://www.alimentatiewi...alimentatie-behoefte.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Ja, ik heb wel een aantal proefberekeningen gemaakt. Dit is een berekening van de mediator. Dus een officiële berekening. Op dit moment huur ik particulier, rond de 950 euro per maand voor een appartement (incl. servicekosten). Maar ik vraag mezelf af hoe ik rond moet komen, wauw deze had ik niet zien aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waar kwam je proefberekening op uit?
Wat was het verschil?

Ik verwacht dat het ook sterk afhangt van het inkomen van je ex-partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:35
Tjah dat klinkt als een redelijk normaal bedrag. Aannemend dat dus de kinderen bij haar gaan wonen.

Maar is het inkomen van je ex ook mee berekend?
En die 2700 is dat netto of bruto?

Hoe vaak komen de kinderen bij jou?

[ Voor 39% gewijzigd door corporalnl op 04-04-2023 14:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als ze inderdaad (vooral) bij je ex gaan wonen en er is een groot verschil in inkomen, ja dan kan dat wel kloppen. Kinderen kosten geld, en da's onafhankelijk van je eigen inkomen natuurlijk.

Hoe zat het dan toen jullie nog samen waren qua inkomen? Was het toen ook al zo ongelijk en moest je dus (ongemerkt) ook eigenlijk best veel voor je kinderen betalen?

Mijn ex en ik hebben co-ouderschap, dus een 50-50 verdeling van waar de kinderen wonen (ook 2). Daarnaast ook nog een heel vergelijkbaar inkomen. Wij doen dus niet aan kinderalimentatie, maar storten ieders per maand 200 euro op een gezamenlijke rekening waar we alle kosten m.b.t. de kinderen van betalen. Behalve eten, drinken etc. Ieder doet z'n eigen boodschappen. Maar dan zit je dus ook al op 400 per maand, daar komt de kinderbijslag ook nog bij en dat is al met al net aan dekkend (vooral kleding, zakgeld, speelgoed, nieuwe fiets voor school, laptop, boeken, etc).

[ Voor 44% gewijzigd door Icephase op 04-04-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 13-06 16:13
Je kunt ook een 50-50% zorgverdeling voorstellen voor de kinderen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bij mij dit tot op de euro met wat de mediator heeft voorgesteld. Zijn vrij duidelijke richtlijnen/tabellen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:32:
Omdat ik zojuist een voorstel heb ontvangen van mijn ex-partner voor de kinderalimentatie, schrik ik mezelf dood met de berekening. Ik dien 600 euro per maand te betalen voor 2 kinderen op een salaris van 2.700,00. Mijn vraag, zijn hier mensen die alimentatie betalen en wat betalen jullie?
Daarvoor zijn standaard formules die imo ver van de werkelijkheid afstaan (vind het zelf erg hoog, red het niet met mijn eigen kinderen en we komen niks te kort).

https://www.rechtspraak.n...ep-Alimentatienormen.aspx

Wat al aangegeven is, gaan voor co-ouderschap zorgt ervoor dat de maandelijkse norm ook door twee gaat.

Daarbij kunnen jullie beiden in de nieuwe situatie mogelijk aanspraak maken op bepaalde toeslagen zoals bv. kindgebonden budget wat ook weer een deel van de allimentatie dempt.

Ten slot praat ook altijd zelf eens met een advocaat (hoef je niet te delen met je ex) puur om te toetsen hetgeen wat van je gevraagd wordt redelijk is. Het zou niet de eerste keer zijn dat de partner op een moeilijk moment wordt overrompelt met een contract en daar later nogal spijt van heeft :+

Sterkte in deze moeilijke tijd

[ Voor 12% gewijzigd door r.e.s op 04-04-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Zoals ik het heb laten vertellen door de mediator heeft het te maken met het inkomen van mijn ex-vriendin. Zij heeft een draagkracht loos inkomen (minimale geld om van te leven / bijstandsnorm?). Zij heeft een vast contract voor 16 uur maar werkt soms minder en soms meer. Haar inkomen is daarmee rond de 1.100 tot 1.300 euro per maand.

Co-ouderschap maakt in deze niet veel verschil, dat is ook door de mediator doorgerekend. Scheelt wel, maar dan hebben we het over 100 euro per maand. Mijn ex wil absoluut geen co-ouderschap, dus voor die situatie zal ik dan een advocaat moeten raadplegen.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:58:
Co-ouderschap maakt in deze niet veel verschil, dat is ook door de mediator doorgerekend. Scheelt wel, maar dan hebben we het over 100 euro per maand. Mijn ex wil absoluut geen co-ouderschap, dus voor die situatie zal ik dan een advocaat moeten raadplegen.
Zij zal een advocaat moeten regelen, want jullie hebben allebei evenveel recht op de kinderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:58:
Mijn ex wil absoluut geen co-ouderschap
En wat wil je zelf? Je ex kan een (financiële) voorkeur hebben maar heeft verder niet alleen wat te willen....

[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 04-04-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Ernemmer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:59:
[...]

Zij zal een advocaat moeten regelen, want jullie hebben allebei evenveel recht op de kinderen.
Dat klopt, eens. Die situatie zullen we wel oplossen verwacht ik, zit meer in over mijn eigen financiële ruimte in de toekomst. Co-ouderschap geeft iets van ruimte, lees een klein bedrag (€ 100), echter zal daarmee ook de situatie veranderen voor mijn werk. Met een co-ouderschap kan ik niet meer 40 uur per week werken. Gedeeltelijk thuis kan, maar niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:05:
[...]

En wat wil je zelf? Je ex kan een (financiële) voorkeur hebben maar heeft verder niet alleen wat te willen....
Co-ouderschap. Dat is meerdere keren aangegeven bij mijn ex-vriendin. Financieel wordt het echt lastig om rond te kunnen komen.

[ Voor 5% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als die berekening inderdaad maar 100 euro scheelt voor een volledig co-eigenschap, denk ik niet dat je daar financieel beter van wordt. Dan ben je wel 'maar' 500 euro kwijt, maar in diezelfde tijd ook de zorg/kosten van je kinderen 50% van de tijd (uitgaande van 50/50), daar tegenover staat wel dat je je kinderen blijft zien.

Maar wat @r.e.s ook al aangeeft mbt toeslagen, heb ik het idee dat mediator dit meer voor de ene partij dan voor de andere partij lijkt te berekenen, maar dat kan je ook gewoon toetsen bij je advocaat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:09
Wat is de reden dat die ex van jou maar 16 uur per week werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
SinergyX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:23:
Als die berekening inderdaad maar 100 euro scheelt voor een volledig co-eigenschap, denk ik niet dat je daar financieel beter van wordt. Dan ben je wel 'maar' 500 euro kwijt, maar in diezelfde tijd ook de zorg/kosten van je kinderen 50% van de tijd (uitgaande van 50/50), daar tegenover staat wel dat je je kinderen blijft zien.

Maar wat @r.e.s ook al aangeeft mbt toeslagen, heb ik het idee dat mediator dit meer voor de ene partij dan voor de andere partij lijkt te berekenen, maar dat kan je ook gewoon toetsen bij je advocaat.
Ja, ga het door een advocaat laten narekenen. Heb zojuist gebeld, zij kunnen de berekening morgen klaar hebben. De advocaat gaf wel aan dat dit wel de regels zijn, een mediator heeft ook een bepaalde sleutel tot berekeningen die ze in de rechtbank ook gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
console schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:24:
Wat is de reden dat die ex van jou maar 16 uur per week werkt?
In ons geval was het niet nodig om meer te werken, zij vond het fijn om bij de kinderen te zijn.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:16
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:26:
[...]

In ons geval was het niet nodig om meer te werken, zij vond het fijn om bij de kinderen te zijn.
Hoeft zij nu niet te gaan werken dan? Erg krom systeem als jij nu flink moet betalen zodat zij lekker thuis kan zitten. Dan ging ik zelf ook minder werken :)

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 04-04-2023 15:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ActiveerWindows
De_Bastaard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:27:
[...]

Hoeft zij nu niet te gaan werken dan? Erg krom systeem als jij nu flink moet betalen zodat zij lekker thuis kan zitten. Dan ging ik zelf ook minder werken :)
Ja, dat was ook mijn eerste reactie. Alleen dat zou stom zijn, want dan ben je namelijk verwijtbaar minder gaan werken. Schijnt niet echt in het voordeel te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De_Bastaard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:27:
[...]

En daar komt het mooie aspect, ex slaat gewoon een fulltimer aan de haak met dito inkomen als TS, hoeft dan ook niet meer te gaan werken ;) Maar in geval van ex moet dit wel 'redelijk' zijn, mocht je ze nu 40 uur werken en na scheiden opeens 10 uur, zo werkt het niet helemaal :P

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 04-04-2023 15:36 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Alimentatie is een complexe berekening op basis van draagkracht (aan de betalende kant) en behoefte (bij de ontvangende kant) meespelen. Bij kinderalimentatie speelt bovendien mee wie in welke mate kosten maakt voor de kinderen: waar women ze, waar eten ze en wat is er afgesproken over kosten zoals schoolgeld .

Die 2700, is die bruto of netto? In het eerste geval denk ik dat een netto last van 600 euro per maand vrij hoog is. Zeker omdat ook de belastingkorting en de kinderbijslag bij je ex terechtkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
Lekker dan, zou toch wel mooi zijn als ze dat eens gingen recht trekken dan. Wat een scheve toestand, pfft.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Naar aanleiding van het voorstel van de mediator ben ik eens gaan rekenen, dus inclusief de vaste lasten. Dat valt echt tegen, oef.. Reiskosten zijn hoog, maar dat is woon- werkverkeer en gebaseerd op de werkelijke kosten van tanken. Mijn werk is 30KM vanaf hier. Er vanuitgaande dat het klopt wat de mediator heeft gedaan.

Huur van mijn appartement € 950,00. Energiekosten en lokale lasten per maand € 200,00, verzekeringen € 200 (zorg, auto, aanspr.), vervoer € 300,00 (wegenbelasting, brandstof), abonnementen TV / telefoon, € 60,00, kleding en schoenen per maand € 40,00, ziektekosten (eigen risico) € 40, boodschappen € 200,00, pers. verz. € 50,00 en dan kind. alimentatie € 600,00.

is € 2.600,00 met een inkomen van € 2.700. Dan heb ik nog niet eens vrijetijdsuitgaven zoals sporten meegenomen, onvoorziene kosten voor vervangend materiaal dat stukgaat. Vakanties.

Dit zie ik even niet zitten hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
SinergyX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:36:
[...]

En daar komt het mooie aspect, ex slaat gewoon een fulltimer aan de haak met dito inkomen als TS, hoeft dan ook niet meer te gaan werken ;) Maar in geval van ex moet dit wel 'redelijk' zijn, mocht je ze nu 40 uur werken en na scheiden opeens 10 uur, zo werkt het niet helemaal :P
Dat is iets te simplistisch. Siginificante veranderingen in de omstandigheden zijn aanleiding om een herberekening van alimentatie aan te kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:36:
Alimentatie is een complexe berekening op basis van draagkracht (aan de betalende kant) en behoefte (bij de ontvangende kant) meespelen. Bij kinderalimentatie speelt bovendien mee wie in welke mate kosten maakt voor de kinderen: waar women ze, waar eten ze en wat is er afgesproken over kosten zoals schoolgeld .

Die 2700, is die bruto of netto? In het eerste geval denk ik dat een netto last van 600 euro per maand vrij hoog is. Zeker omdat ook de belastingkorting en de kinderbijslag bij je ex terechtkomen.
Netto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Is het dan echt zo dat partner alimentatie zo is dat je je ex kunt onderhouden in de levensstijl van voor de scheiding? Kan me toch moeilijk voorstellen dat er niet gezegd wordt: Ga maar eens lekker werken meid, tenzij je natuurlijk afgekeurd bent ofzo.

Ze kunnen altijd ergens aan een kassa werken zou je zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

In principe als je geen Co-ouderschap hebt krijgt je een omgangsregeling en wordt er gekeken naar het gezamenlijk inkomen op het moment van scheiden. Daar komt de levensbehoefte van je kinderen uit. Dat wordt dan weer naar rato verdeeld afhankelijk van jullie huidige inkomens. Als je vrouw weinig werkt zal de schaal meer jouw kant op gaan.

Uiteindelijk wordt dit vastgelegd in een ouderschapsplan. Stel je vrouw gaat daarna fulltime werken betaal jij nog steeds hetzelfde want het staat immers in het ouderschapsplan wat tzt is vastgelegd. Je kan uiteraard wel opnieuw bij de rechter een beroep doen voor een herijking dan.

Stel jij krijgt in de toekomst nog een kind met een andere partner dan wordt je kinderalimentatie verdeeld over het aantal kinderen, in dat geval gedeeld door 3 ipv 2 kinderen en betaal je dus minder aan je ex partner.

Ook als je minder zou gaan verdienen kan je een herijking bij de rechter vragen.

Dus...ik wens je in ieder geval veel succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

t_captain schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:37:
[...]

Dat is iets te simplistisch. Siginificante veranderingen in de omstandigheden zijn aanleiding om een herberekening van alimentatie aan te kunnen vragen.
De enige 'trigger' is stiefouder/ouderschap, zolang de nieuwe partner werkelijk niets accepteert van die kinderen maar puur samenwoont, dan is je kans van slagen vrijwel nihil.
(veelal wordt er gesproken van 'grote' veranderingen, maar de enige 2 zaken die ik ervan ken waren verdriedubbeling van inkomen, tot zelfs 1,5 keer voorgaande situatie is daar nooit iets in veranderd).

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 04-04-2023 15:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r.e.s
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:06:
[...]

Dat klopt, eens. Die situatie zullen we wel oplossen verwacht ik, zit meer in over mijn eigen financiële ruimte in de toekomst. Co-ouderschap geeft iets van ruimte, lees een klein bedrag (€ 100), echter zal daarmee ook de situatie veranderen voor mijn werk. Met een co-ouderschap kan ik niet meer 40 uur per week werken. Gedeeltelijk thuis kan, maar niet volledig.
Als je zelf co-ouderschap wil ga daar dan voor, dit is ook vaak het beste voor de kinderen! Stel je hebt de kinderen de ene week van woensdag avond tot zaterdag ochtend en de andere week van woensdag avond tot zondag avond hoef je maar voor 2 dagen naschoolse opvang te regelen. Misschien kunnen je ouders bijspringen, misschien kan je ouderschapsverlof opnemen etc.

Je hoeft niet alleen de kant van je partner op te bewegen, ook zij mag een stap richting jouw kant zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik vind erg veel geld, en dan te bedenken dat alle kinderen gebonden toeslagen ook nog 100% naar haar toe gaan. Of krijg je hier nog wel een gedeelte er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:37:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, maakt het niet uit of ze samenwoont of niet met iemand. Het kan zelfs zo zijn, dat doordat ze een fiscaal partner heeft, ze minder kindgebondenbudget ontvangt waardoor ik meer moet betalen. Snap er niks van, maar zo schijnt het te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

De_Bastaard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:39:
Is het dan echt zo dat partner alimentatie zo is dat je je ex kunt onderhouden in de levensstijl van voor de scheiding?
volgens mij ging het hier alleen om kinderalimentatie toch. Partneralimentatie is weer een ander verhaal (en nog vervelender).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 12:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zou proberen het hele process even anders te benaderen: met name hoe gaat de zorg verdeeld worden, wat willen / is het beste voor de kinderen. Dan pas kijken hoe het financiele plaatje eruit komt te zien. Meteen beginnen met cijferen is het slechtste scenario (voor de kinderen).

En ja, kinderalimentatie is fors, maar ook niet geheel onterecht. Bedankt dat daar wel alle onderhoud uit betaald wordt, iets wat je misschien toen je samenwas niet geheel transparant had. En ook al staat in het contract dat dit toch het 18e jaar is; trek dat maar gewoon lekker door de toekomst in want kosten lopen alleen maar door/op.

Daarbij: pak even rust; krijg het gevoel dat je watgeschrokken bent en in paniek modus zit. Laat je voorlichten; modellen op internet (of adviezen op fora) kunnen niet goed bij je situatie passen en daardoor anders uitpakken.

Partner alimentatie is idd iets anders, met andere regels. bv dit is wel aftrekbaar bij je belastinge itt ka.

[ Voor 21% gewijzigd door superduper op 04-04-2023 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:37:
Naar aanleiding van het voorstel van de mediator ben ik eens gaan rekenen, dus inclusief de vaste lasten. Dat valt echt tegen, oef.. Reiskosten zijn hoog, maar dat is woon- werkverkeer en gebaseerd op de werkelijke kosten van tanken. Mijn werk is 30KM vanaf hier. Er vanuitgaande dat het klopt wat de mediator heeft gedaan.

Huur van mijn appartement € 950,00. Energiekosten en lokale lasten per maand € 200,00, verzekeringen € 200 (zorg, auto, aanspr.), vervoer € 300,00 (wegenbelasting, brandstof), abonnementen TV / telefoon, € 60,00, kleding en schoenen per maand € 40,00, ziektekosten (eigen risico) € 40, boodschappen € 200,00, pers. verz. € 50,00 en dan kind. alimentatie € 600,00.

is € 2.600,00 met een inkomen van € 2.700. Dan heb ik nog niet eens vrijetijdsuitgaven zoals sporten meegenomen, onvoorziene kosten voor vervangend materiaal dat stukgaat. Vakanties.

Tsja, ik woon zelf in de stad en heb dus geen auto nodig. Als je ook in de stad woont, zou je die auto de deur uit kunnen doen, dat scheelt al veel. En je kan dus een andere baan gaan zoeken waarbij je meer verdient, je hebt wat dat betreft geluk dat we nu in een krappe arbeidsmarkt zitten.

Voor de rest heeft het niet zoveel zin om te klagen over dat het zoveel kost; dit is een impliciet risico van kinderen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door ocn op 04-04-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:41:
Ik zou proberen het hele process even anders te benaderen: met name hoe gaat de zorg verdeeld worden, wat willen / is het beste voor de kinderen. Dan pas kijken hoe het financiele plaatje eruit komt te zien. Meteen beginnen met cijferen is het slechtste scenario (voor de kinderen).

En ja, kinderalimentatie is fors, maar ook niet geheel onterecht. Bedankt dat daar wel alle onderhoud uit betaald wordt, iets wat je misschien toen je samenwas niet geheel transparant had. En ook al staat in het contract dat dit toch het 18e jaar is; trek dat maar gewoon lekker door de toekomst in want kosten lopen alleen maar door/op.
Goed punt. Absoluut. Vooral als ik in de financiële problemen kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:37:

Ik kom op een brutoloon van ongeveer 3375 euro. Je huur is ongeveer 100 euro per maand te hoog voor dat inkomen (ik reken met max huur 25% van bruto inkomen, een norm die veel verhuurders ook hanteren).

Tel daarbij dat je vrij zwaar wordt aangeslagen voor kinderalimentatie en het plaatje telt niet echt op. Vrije tijd en vakantie passen sowieso niet, die 100 euro is amper genoeg voor kleding en laat al geen ruimte om je inboedel af te schrijven. En ik mis partneralimentatie in het plaatje.

Heeft je ex een inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is het dan echt zo dat partner alimentatie zo is dat je je ex kunt onderhouden in de levensstijl van voor de scheiding? Kan me toch moeilijk voorstellen dat er niet gezegd wordt: Ga maar eens lekker werken meid, tenzij je natuurlijk afgekeurd bent ofzo.

Nee, dit is het 'gelijktrekken' van eventueel inkomensverschil tussen ouders bij het opvoeden van de kinderen, waarbij de kosten per kind volgens een vastgesteld tabel lopen (Kind X jaar kost Y per maand).

Partneralimatie is dat deel waar jij je zorgen over maakt ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• console
  • Laatst online: 21:09
M.a.w. ze kan nu meer gaan werken toch? Daarnaast krijgt zij nu ontiegelijk veel toeslagen;

- Kindgebondenbudget
- kinderbijslag
- Kinderopvangtoeslag
- Zorgtoeslag

En zo zijn er nog wel wat potjes her en der om alles nog aangenamer te maken (gemeente potjes/kwijtschelding).

Als ik naar mijn ex kijk, die werkt 28 uur p/w en verdient net geen 2000 netto en krijgt daarnaast nog eens 1500 euro p/m aan toeslagen (exclusief kinderbijslag), waarbij de kleine man 90 uur per maand naar de opvang gaat. Nu betaal ik maar 100 euro p/m voor de kleine man zelf en 78 voor de opvang, maar dit is wel in onderling overleg gegaan. Ik werk zelf 32 uur p/w en zit nu op 3400 netto. Maar goed, wij willen elkaar ook laten 'leven', en niet elkaar een poot uitdraaien (gelukkig).

Voor de rest, als er iets gekocht dient te worden, doen we dat van de kindertoeslag of betalen we het gezamenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:43:
[...]

Goed punt. Absoluut. Vooral als ik in de financiële problemen kom.
Ik voel je stress, echt. Maar probeer even rust te vinden. Niemand schiet op als een ouder door de KA failliet gaat, dus er wordt echt wel realistisch gekeken, maar daar houden die stomme rekenmodelletjes geen rekening mee. Daarnaast heeft je ex ook 50% van de verantwoordelijkheid, dus linksom of rechtsom wordt er zowel gekeken naar draagkracht als potentie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain

De insteek van de wet is inderdaad het behoud van levensstijl, al zal dat meestal niet mogelijk zijn (vanwege de dubbele kosten van twee aparte huishoudens, de equivalentiefacroren stijgen van 1.91 naar 2.52 wat betekent dat de totaal beschikbare welvaart bij gelijkblijvens inkomen ongeveer 25% daalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:43:
[...]

Ik kom op een brutoloon van ongeveer 3375 euro. Je huur is ongeveer 100 euro per maand te hoog voor dat inkomen (ik reken met max huur 25% van bruto inkomen, een norm die veel verhuurders ook hanteren).

Tel daarbij dat je vrij zwaar wordt aangeslagen voor kinderalimentatie en het plaatje telt niet echt op. Vrije tijd en vakantie passen sowieso niet, die 100 euro is amper genoeg voor kleding en laat al geen ruimte om je inboedel af te schrijven. En ik mis partneralimentatie in het plaatje.

Heeft je ex een inkomen?
Mijn ex heeft een inkomen inderdaad van rond de € 1.200 per maand (uit arbeid). Ze ontvangt ongeveer alles maximaal van de toeslagen. Zorgtoeslag € 154,00 + huurtoeslag € 397,00 + kind gebonden budget € 285,00 + kinderalimentatie dan van € 600,00 + kinderbijslag € 218,00 per maand

Dat is € 2.854,00.

Er is geen sprake van partneralimentatie.

[ Voor 0% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 15:53 . Reden: KGB is 100 euro pm omhoog gegaan in 2023. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:50:
[...]

Mijn ex heeft een inkomen inderdaad van rond de € 1.200 per maand (uit arbeid). Ze ontvangt ongeveer alles maximaal van de toeslagen. Zorgtoeslag € 154,00 + huurtoeslag € 397,00 + kind gebonden budget € 185,00 + kinderalimentatie dan van € 600,00 + kinderbijslag € 218,00 per maand

Dat is € 2.754,00.

Er is geen sprake van partneralimentatie.
Dit lijkt me niet kloppen nee. Zowel de hoogte van de KA, als het ontbreken van PA (dat is apart?).

Hebben jullie niet samen gezeten met de mediator of lukt dat niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:46:
[...]

Ik voel je stress, echt. Maar probeer even rust te vinden. Niemand schiet op als een ouder door de KA failliet gaat, dus er wordt echt wel realistisch gekeken, maar daar houden die stomme rekenmodelletjes geen rekening mee. Daarnaast heeft je ex ook 50% van de verantwoordelijkheid, dus linksom of rechtsom wordt er zowel gekeken naar draagkracht als potentie.
Nee, ik weet het. Bedankt voor je begrip, alleen eerlijk ik zie het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:53:
[...]

Dit lijkt me niet kloppen nee. Zowel de hoogte van de KA, als het ontbreken van PA (dat is apart?).

Hebben jullie niet samen gezeten met de mediator of lukt dat niet meer?
We zijn in gesprek nu met de mediator, daar is deze berekening ook uitgekomen. PA is alleen van toepassing als je gehuwd bent, wij hadden een samenlevingscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso

mso

Sowieso zou ik je adviseren (zoals je ook al gedaan hebt las ik) zelf ook een berekening te laten maken. In die berekening wordt ook gekeken naar hoeveel % jij de kinderen hebt conform de omgangsregeling. Op die dagen/momenten hoef jij natuurlijk geen kinderalimentatie te betalen want de kinderen zijn dan immers bij jou. Hier kan je mee spelen in de onderhandeling die je doet rondom het ouderschapsplan en de omgangsregeling.

Ik neem aan dat je ook het ouderlijk gezag hebt over de kinderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Is er sprake van uitgaven voor kinderopvang of specifieke ziektekosten? Betaalt je ex alle kosten voor de kinderen? Wonen ze de hele week bij haar?

Stel dat de kosten van de kinderen 100% bij je ex liggen en dat de door haar ontvangen bedragen voor de kinderen (185+600+218) dekkend zijn voor de kosten van de kinderen, dan zijn jullie persoonlijke netto-inkomens:

* jij: 2700 - 600 = 2100
* zij: 1200+154+397 = 1750
( kinderen: 185+600+218 = 800)

Waarmee jij ondanks de forse alimentatieverplichting de rijkere partner bent. Je hebt 350 euro per maand meer te besteden. Die gaan op aan je auto, waardoor je er niet veel mee opschiet, maar daarmee houdt de alimentatie geen rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:55:
[...]

We zijn in gesprek nu met de mediator, daar is deze berekening ook uitgekomen. PA is alleen van toepassing als je gehuwd bent, wij hadden een samenlevingscontract.
Ok. Dat verklaard dan wel de wat hoger uitgevallen KA, zeker als ook de zorg 100% bij je ex komt te liggen.

Als je nu hiermee gaat rekenen; kom jij dan niet in aanmerking voor toeslagen? Voor huurtoeslag zit je te hoog, maar misschien anderen? Ter info: ik was ook ~25% van mijn netto inkomen kwijt aan alimentatie (wel met co-ouderschap).

Het bedrag kan je overigens ook later herberekenen als er zaken veranderen in het inkomen van je ex. Dat moet je wel laten opnemen in het contract en ook zelf in de gaten houden -al is dat wel lastig-. Hou bv een indien stijging van >10% inkomen laten herijken clausule aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
t_captain schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:57:
Is er sprake van uitgaven voor kinderopvang of specifieke ziektekosten? Betaalt je ex alle kosten voor de kinderen? Wonen ze de hele week bij haar?

Stel dat de kosten van de kinderen 100% bij je ex liggen en dat de door haar ontvangen bedragen voor de kinderen (185+600+218) dekkend zijn voor de kosten van de kinderen, dan zijn jullie persoonlijke netto-inkomens:

* jij: 2700 - 600 = 2100
* zij: 1200+154+397 = 1750
( kinderen: 185+600+218 = 800)

Waarmee jij ondanks de forse alimentatieverplichting de rijkere partner bent. Je hebt 350 euro per maand meer te besteden. Die gaan op aan je auto, waardoor je er niet veel mee opschiet, maar daarmee houdt de alimentatie geen rekening.
Nee, er zijn geen specifieke ziektekosten. De kinderopvang / naschoolse opvang (10 uur per week). Daarvoor ontvangt zij ook 96% terug. Om het gemakkelijk te houden heb ik die buiten beschouwing genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
mso schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:56:
Sowieso zou ik je adviseren (zoals je ook al gedaan hebt las ik) zelf ook een berekening te laten maken. In die berekening wordt ook gekeken naar hoeveel % jij de kinderen hebt conform de omgangsregeling. Op die dagen/momenten hoef jij natuurlijk geen kinderalimentatie te betalen want de kinderen zijn dan immers bij jou. Hier kan je mee spelen in de onderhandeling die je doet rondom het ouderschapsplan en de omgangsregeling.

Ik neem aan dat je ook het ouderlijk gezag hebt over de kinderen?
Ja, is allemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:00:
[...]

Ok. Dat verklaard dan wel de wat hoger uitgevallen KA, zeker als ook de zorg 100% bij je ex komt te liggen.

Als je nu hiermee gaat rekenen; kom jij dan niet in aanmerking voor toeslagen? Voor huurtoeslag zit je te hoog, maar misschien anderen? Ter info: ik was ook ~25% van mijn netto inkomen kwijt aan alimentatie (wel met co-ouderschap).

Het bedrag kan je overigens ook later herberekenen als er zaken veranderen in het inkomen van je ex. Dat moet je wel laten opnemen in het contract en ook zelf in de gaten houden -al is dat wel lastig-. Hou bv een indien stijging van >10% inkomen laten herijken clausule aan.
De zorg ligt niet volledig bij haar, krijg een zorgkorting van -20% door de voorgestelde omgangsregeling van haar (tweewekelijks een weekend en een dag door de week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:00:
[...]

Toeslagen is niet van toepassing omdat kinderalimentatie niet aftrekbaar is van je inkomen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• r.e.s
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:05:
[...]
door de voorgestelde omgangsregeling van haar (tweewekelijks een weekend en een dag door de week).
Het is niet 1970 meer hé, als ze binnen een jaar een nieuwe vriend heeft zal die jouw kinderen meer zien dan jezelf. Met een beetje pech lat ze dan ook nog en mag je gewoon 600 euro per maand aftikken terwijl jij 40 uur werkt, je kinderen amper ziet en zij 16 uur per week werkt en de rest van de tijd op de bank zit.

Wil je co-ouderschap ga hier dan voor!

En dat is mijn laatste reactie in dit topic, zie in mijn omgeving teveel vaders die zich laten afpoeieren tijdens een scheiding, een omgangsregeling die logisch lijkt in de chaotische fase waar ze zich op dat moment in bevinden maar 5 jaar later enorm veel spijt van hebben. Probeer het dan maar eens te veranderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
r.e.s schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:
[...]

Het is niet 1970 meer hé, als ze binnen een jaar een nieuwe vriend heeft zal die jouw kinderen meer zien dan jezelf. Met een beetje pech lat ze dan ook nog en mag je gewoon 600 euro per maand aftikken terwijl jij 40 uur werkt, je kinderen amper ziet en zij 16 uur per week werkt en de rest van de tijd op de bank zit.

Wil je co-ouderschap ga hier dan voor!

En dat is mijn laatste reactie in dit topic, zie in mijn omgeving teveel vaders die zich laten afpoeieren tijdens een scheiding, een omgangsregeling die logisch lijkt in de chaotische fase waar ze zich op dat moment in bevinden maar 5 jaar later enorm veel spijt van hebben. Probeer het dan maar eens te veranderen!
Zeg ook zeker niet dat ik akkoord ga, het gaat ook niet om de omgangsregeling in de topic. Het betreft het financiële plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

Tys

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:06:
Staar je niet blind op je financiële situatie, daar kom je echt wel overheen met wat passen en meten. Ik schrok mij ook wild van de alimentatieberekeningen (met name de partneralimentatie overigens, maar dat is bij jou om welke reden niet van toepassing?), maar dat hoort er helaas nou eenmaal bij.

Ga voor die co-ouderschap, of in ieder geval een gunstigere regeling dan wat je nu voorstelt. Het kan ook prima met een fulltime baan, zeker als de kleine voor een deel naar opvang/school gaat. Soms maakt een extra overnachting het verschil al in zorgverdeling (en dus kosten).

[ Voor 4% gewijzigd door Tys op 04-04-2023 16:14 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Veel goeie tips komen langs. Ik wil nog toevoegen dat je vrij sec naar de huidige financiële situatie kijkt. Zodra je een salarisverhoging krijgt, of bezuiniging op vervoer doorvoert, of situatie van de kinderen verandert, of je huur verandert, dan ziet het plaatje er heel anders uit. Let dus op dat de horizon 15 tot 20 jaar bedraagt (afhankelijk van leeftijd van kids). Daarbij komt nog het hele opvoedingsaspect; je hebt niet voor niks kinderen gekregen, is superleuk man, daar wil je bij betrokken blijven lijkt mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Tys schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:13:
[...]

Staar je niet blind op je financiële situatie, daar kom je echt wel overheen met wat passen en meten. Ik schrok mij ook wild van de alimentatieberekeningen (met name de partneralimentatie overigens, maar dat is bij jou om welke reden niet van toepassing?), maar dat hoort er helaas nou eenmaal bij.

Ga voor die co-ouderschap, of in ieder geval een gunstigere regeling dan wat je nu voorstelt. Het kan ook prima met een fulltime baan, zeker als de kleine voor een deel naar opvang/school gaat. Soms maakt een extra overnachting het verschil al in zorgverdeling (en dus kosten).
Zeker, dat ben ik met je eens. Indien ik voor het co-ouderschap ga, dan wil mijn ex-vriendin het voor de rechter gooien. Dat zijn haar letterlijke woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
desmond schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:15:
Veel goeie tips komen langs. Ik wil nog toevoegen dat je vrij sec naar de huidige financiële situatie kijkt. Zodra je een salarisverhoging krijgt, of bezuiniging op vervoer doorvoert, of situatie van de kinderen verandert, of je huur verandert, dan ziet het plaatje er heel anders uit. Let dus op dat de horizon 15 tot 20 jaar bedraagt (afhankelijk van leeftijd van kids). Daarbij komt nog het hele opvoedingsaspect; je hebt niet voor niks kinderen gekregen, is superleuk man, daar wil je bij betrokken blijven lijkt mij!
Ja, er komen inderdaad goede tips binnen. Het is voor mij een schok het bedrag, in automatisme ga ik nadenken of ik het wel ga redden. Dan kom ik tot de conclusie dat ik dat helemaal niet kan. Dus ja, mijn focus is even op het financiële gedeelte. Hoe ga ik eruit komen om in ieder geval mezelf te redden.

[ Voor 3% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:19:
[...]

Zeker, dat ben ik met je eens. Indien ik voor het co-ouderschap ga, dan wil mijn ex-vriendin het voor de rechter gooien. Dat zijn haar letterlijke woorden.
Nou, dan doet ze dat toch lekker?

Maar even serieus, qua het vaststellen van een omgangsregeling ligt hier een grote rol voor je mediator. Leg tijdens je gesprek op tafel dat jij meer neigt naar een 60/40 regeling, en laat de mediator zijn werk doen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Question Mark schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:21:
[...]

Nou, dan doet ze dat toch lekker?

Maar even serieus, qua het vaststellen van een omgangsregeling ligt hier een grote rol voor je mediator. Leg tijdens je gesprek op tafel dat jij meer neigt naar een 60/40 regeling, en laat de mediator zijn werk doen...
Dit is al ter sprake gekomen, mijn initiële voorstel was 60/40. Zij heeft te kennen gegeven hier niet mee te kunnen leven, de kinderen zijn gewend dat ze bij haar zijn (zegt ze omdat ze weinig werkte) en ze wil dat het zo weinig mogelijk verandert voor de stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 01:12

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik zit ook deels in het vergelijkbare schuitje en houd het topic met grote interesse in de gaten. Ik heb aan de andere kant van de tafel iemand die vooral roept er "recht op te hebben" ondanks dat het onze situatie geen eer aan doet. Ze kan prima zichzelf bedruipen. Het geld is bedoeld als ondersteuning van het kind maar uiteindelijk belandt het geld gewoon in dezelfde portemonnee als eventueel partneralimentatie en zouden er evengoed sigaretten van gekocht kunnen worden. Onze kleine kwam én komt niks tekort, maar haar principiële verdediging blijft. Het klinkt goed om de focus op het meemaken van je kind te houden, maar het wordt allemaal onnodig lastig gemaakt op deze manier.

Ik wilde vooral ook nog even meegeven dat kinderalimentatie ook jaarlijks geïndexeerd wordt volgens vaste richtlijnen, ook iets om rekening mee te houden:
https://www.rijksoverheid...ndexering-van-alimentatie
https://lbio.nl/indexering-alimentatie/

Verder wordt er bij een LBIO-berekening geen rekening gehouden met spaartegoeden, bezit, of hulp in naturavorm aan een van de partijen (zoals doneren van speelgoed), zo is mij verteld door een ervaringsdeskundige.

[ Voor 9% gewijzigd door DUX op 04-04-2023 16:30 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
[...]

De mediation moet (ik herhaal, moet) gericht zijn op het welzijn van jullie kinderen.
En daarnaast heb je onderling e.e.a. te regelen, maar dat valt in het niet bij het belang van de kinderen.
Kinderen hebben beide ouders nodig. Vaders moeten (ik herhaal, moeten) meedoen met de opvoeding.
Co-ouderschap vind ik een vanzelfsprekendheid na een scheiding.
Als de moeder van de kinderen zoiets in de mediation gooit: tja dan wordt het een gang naar de rechter. In het belang van jullie kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52
[...]

Nou mooi toch, dan zal het tenminste duidelijk zijn. Jjij laat je bAng maken door haar. Zeg ook gewoon dat een rechterlijke gang ook jou voorkeur heeft. Dan wilt ze misschien wel in eens onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
micky_ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:26:
[...]

De mediation moet (ik herhaal, moet) gericht zijn op het welzijn van jullie kinderen.
En daarnaast heb je onderling e.e.a. te regelen, maar dat valt in het niet bij het belang van de kinderen.
Kinderen hebben beide ouders nodig. Vaders moeten (ik herhaal, moeten) meedoen met de opvoeding.
Co-ouderschap vind ik een vanzelfsprekendheid na een scheiding.
Als de moeder van de kinderen zoiets in de mediation gooit: tja dan wordt het een gang naar de rechter. In het belang van jullie kinderen.
Helemaal met je eens, de norm dient co-ouderschap te zijn. Heb de keuze voor kinderen niet genomen om ze in het weekend te zien bij voetbal. Veel rechters, vooral conservatieve, hebben deze norm niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso

mso

Als je voor co-ouderschap gaat dan is het 50/50 met het financiële plaatje. Je kan die financiële berekening ook eens laten maken door je advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:23:
[...]

Dit is al ter sprake gekomen, mijn initiële voorstel was 60/40. Zij heeft te kennen gegeven hier niet mee te kunnen leven, de kinderen zijn gewend dat ze bij haar zijn (zegt ze omdat ze weinig werkte) en ze wil dat het zo weinig mogelijk verandert voor de stabiliteit.
Ik moest hier heel hard om lachen. Wilt niet dat er wat veranderd omdat ze dan ineens wel moet werken voor haar knaken. Sorry dat ik het zeg maar de argumenten die je ex geeft slaan als een tang op een varken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
mso schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:30:
Als je voor co-ouderschap gaat dan is het 50/50 met het financiële plaatje. Je kan die financiële berekening ook eens laten maken door je advocaat.
In het financiële plaatje gaat er weinig veranderen, het bedrag voor kinderalimentatie wordt dan € 500,00 in plaats van € 600,00. Omdat ik alsnog voor de 50% dat ze bij haar zijn kinderalimentatie moet betalen. Ze dienen op dezelfde standaard te leven als voor de scheiding, bij haar is geen draagkracht dus is dat € 0, bij mij is draagkracht omdat ik 40 uur werk.

[ Voor 14% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

DUX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:24:
Ik zit ook deels in het vergelijkbare schuitje en houd het topic met grote interesse in de gaten. Ik heb aan de andere kant van de tafel iemand die vooral roept er "recht op te hebben" ondanks dat het onze situatie geen eer aan doet. Ze kan prima zichzelf bedruipen. Het geld is bedoeld als ondersteuning van het kind maar uiteindelijk belandt het geld gewoon in dezelfde portemonnee als eventueel partneralimentatie en zouden er evengoed sigaretten van gekocht kunnen worden. Onze kleine kwam én komt niks tekort, maar haar principiële verdediging blijft. Het klinkt goed om de focus op het meemaken van je kind te houden, maar het wordt allemaal onnodig lastig gemaakt op deze manier.
Misschien nog veels te vroeg voor TS, maar voor jou handig: laat het gewoon op een aparte rekening komen en leg vast dat alles voor de kids vandaaruit gepint wordt (geen cash). Helemaal transparant wat er wordt gebruikt en waarvoor. In geval van Coouderschaps regelingen kan ook jij daarvan zaken voor de kids aanschaffen/betalen. Werkt bij ons heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:25
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:20:
[...]

Ja, er komen inderdaad goede tips binnen. Het is voor mij een schok het bedrag, in automatisme ga ik nadenken of ik het wel ga redden. Dan kom ik tot de conclusie dat ik dat helemaal niet kan. Dus ja, mijn focus is even op het financiële gedeelte. Hoe ga ik eruit komen om in ieder geval mezelf te redden.
Ik schrik meer van jouw reactie op de situatie dan van de hoogte van de allimentatie. Dit is hoe het leven werkt. Niet dat het perfect is, maar dit zijn de regels. Je hebt de optie om een co-ouderschap route te nemen. Dat geeft een andere casus. In het geval zoals je het beschrijft: dan is er geen andere optie.
Het geld gaat naar de thuissituatie van je eigen kind...

Een andere route is dat je zelf weer gaat samenwonen met een ander en daarmee weer tweeverdiener wordt.
Het is voor zowel je ex als jezelf veel duurder om gescheiden te leven. Dat is het enige wat er financieel eigenlijk is gebeurd, jullie hebben als gezin nu twee huizen en dat is onbetaalbaar.

De tip om te gaan samenwonen niet te letterlijk nemen, het is belangrijk dat een nieuwe relatie gezond is. Dus niet alleen voor financieel gewin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 14-06 07:29
mannowlahn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:30:
[...]

Ik moest hier heel hard om lachen. Wilt niet dat er wat veranderd omdat ze dan ineens wel moet werken voor haar knaken. Sorry dat ik het zeg maar de argumenten die je ex geeft slaan als een tang op een varken.
Daar heeft TS allemaal niet zoveel aan. Het is makkelijk om te zeggen dat de argumenten nergens op slaan en het prima te vinden dat de gang naar de rechter wordt ingezet, maar het is wel een slopend proces voor zowel ouders als kinderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
[...]

Ik schrik meer van jouw reactie op de situatie dan van de hoogte van de allimentatie. Dit is hoe het leven werkt. Niet dat het perfect is, maar dit zijn de regels. Je hebt de optie om een co-ouderschap route te nemen. Dat geeft een andere casus. In het geval zoals je het beschrijft: dan is er geen andere optie.
Het geld gaat naar de thuissituatie van je eigen kind...

Een andere route is dat je zelf weer gaat samenwonen met een ander en daarmee weer tweeverdiener wordt.
Het is voor zowel je ex als jezelf veel duurder om gescheiden te leven. Dat is het enige wat er financieel eigenlijk is gebeurd, jullie hebben als gezin nu twee huizen en dat is onbetaalbaar.

De tip om te gaan samenwonen niet te letterlijk nemen, het is belangrijk dat een nieuwe relatie gezond is. Dus niet alleen voor financieel gewin...
We hebben beide gekozen voor kinderen, we zijn beide verantwoordelijk. In dit geval ben ik bereid om kinderalimentatie te betalen om het niveau van 'leven' op hetzelfde niveau te houden als voor de scheiding. Hiermee zorg ik ervoor dat de kinderen zo weinig mogelijk impact hebben van de scheiding. Je hebt gelijk, co-ouderschap is een andere casus, maar met minimale (financiële) impact. Daarnaast dien ik hiervoor minder te gaan werken, waardoor mijn inkomen lager is. En uiteindelijk de betaalbaarheid van de alimentatie ook.

Dit is niet hoe het leven werkt, mijn ex moet gaan werken om haar gedeelte te betalen voor de kinderen waarvoor we beide hebben gekozen.

[ Voor 7% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 16:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

En hierbij om je toch nog wat moed in te praten: zaken gaan veranderen en fors ook. Dat is eng, verdrietig en spannend. Maar ook het moment om goed te kijken naar je prioriteiten. Wat is nu écht belangrijk voor jou en de kids. Daarmee komt je er echt uit; in het begin zal het knijpen zijn, maar daarna leer je er mee omgaan en ontstaat er weer ruimte.

veel sterkte iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 01:12

DUX

blijft ook nu voor Oranje

superduper schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:34:
Misschien nog veels te vroeg voor TS, maar voor jou handig: laat het gewoon op een aparte rekening komen en leg vast dat alles voor de kids vandaaruit gepint wordt (geen cash). Helemaal transparant wat er wordt gebruikt en waarvoor. In geval van Coouderschaps regelingen kan ook jij daarvan zaken voor de kids aanschaffen/betalen. Werkt bij ons heel goed.
offtopic:
Dank voor de tip. Ik heb nog geen alimentatieregeling (ik verzet me tegen de situatie) maar zo is het nu wel al geregeld met lopende kosten.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 15:33
Het enige wat ik even mee wil geven: zorg naast een advocaat voor het juridische deel vooral ook voor een buddy om samen dit proces mee door te lopen. Dit kan een van je ouders zijn, broer of zus of (goede) vriend. Iemand waar je even de stress en paniek bij kwijt kunt raken, die je kan helpen je op het afgesproken pad (bijvoorbeeld co-ouderschap) te helpen houden, en ook een ander perspectief kan geven. Het zal veel rust geven dat als jij even de weg kwijt bent er iemand is waar je op kunt bouwen. Dat geeft dan ook de ruimte om met wat meer afstand die financiën te bekijken.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik ga een gewaagde tip geven, want ik voel een beetje aan dat je ex hier niet voor openstaat.
Wat ik heb kunnen regelen, en wat nog steeds prima werkt:

Ik stort maandelijks de kinderalimentatie op een Kinderkosten rekening. Een rekening waar mijn ex en ik beiden rekeninghouder zijn en een pas hebben. Eten en drinken buiten beschouwing, dekken we hier de kosten van tav Kleding, school, fietsband lek, kadootje verjaardag etc.

Op die manier heb ik ook meer gevoel bij welke kosten er gemaakt worden, en blijf ik ook wat beter betrokken bij de financiele kant van de opvoeding. Plus als ze bij mij zijn, kan ik daar ook wat kosten van afhalen: als ze bijvoorbeeld een paar schoenen kopen als ze bij mij zijn.

Voorwaarde is wel dat je nog wel een beetje door de deur kan.
Voordeel is ook dat je wat meer grip hebt op waar de euro's naartoe gaan, en ze niet opgemaakt worden voor andere zaken dan de kinderen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:39:
[...]

We hebben beide gekozen voor kinderen, we zijn beide verantwoordelijk. In dit geval ben ik bereid om kinderalimentatie te betalen om het niveau van 'leven' op hetzelfde niveau te houden als voor de scheiding. Hiermee zorg ik ervoor dat de kinderen zo weinig mogelijk impact hebben van de scheiding. Zoals aangeven een co-ouderschap is financieel geen andere casus.

Dit is niet hoe het leven werkt, mijn ex moet gaan werken om haar gedeelte te betalen voor de kinderen waarvoor we beide hebben gekozen.
Dat is niet waar. Jullie hadden een situatie waarin zij een stuk minder verdiende. In die situatie droeg jij financieel veel meer bij aan de zorg voor het kind dan zij. Dat was de deal en dat financiële deel blijft na een scheiding wettelijk in stand (ter bescherming van de personen met weinig tot geen inkomen (dus je ex en eventuele kinderen)). Je kunt discussiëren over hoe hoog allimentatie moet zijn, maar een paar honderd euro per maand is niet heel gek. Eten, douchen, kleding, vakantie, school, speelgoed, laptop.

Je ex hoeft niet verplicht meer te gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:57
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:50:
[...]
Eten, douchen, kleding, vakantie, school, speelgoed, laptop.
Onze mediator gaf hierbij wel aan dat eten en drinken al gedekt worden door de toeslag die je ex hiervoor krijgt: Kindgebonden Budget. Dat is geen gratis geld ofzo, dat is voor het levensonderhoud van de kinderen en moet dus ook niet dubbel geteld worden.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:21
Ik betaal bijna 24% van mijn netto maandinkomen aan kinderalimentatie. Dat is dus ongeveer gelijk aan de €600 op een inkomen van €2700 van TS. Er wordt in de berekening alleen gekeken naar de inkomsten, niet naar de daadwerkelijke uitgaven (voor woonlasten etc wordt rekening gehouden met een percentage van het inkomen). Intussen betaal ik al een paar jaar en ieder jaar komt er een paar procent bij (indexering). Daar kom je niet onderuit, ook al stijgt je inkomen wellicht niet mee.

TS, hou er wel rekening mee dat de kinderalimentatie is gebaseerd op je jaarinkomen, dus inclusief vakantiegeld, 13e maand etc. Dat maakt je financiële plaatje misschien gunstiger. Maar het blijft veel....

Onlangs heb ik het laten narekenen door een advocaat, en helaas, wat ik betaal is in de lijn van de normen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:31
Krijg zelf de behoefte om een vasectomie in te plannen na het lezen van dit topic... Wist niet dat het systeem zo hard was.

Succes TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is niet waar. Jullie hadden een situatie waarin zij een stuk minder verdiende. In die situatie droeg jij financieel veel meer bij aan de zorg voor het kind dan zij. Dat was de deal en dat financiële deel blijft na een scheiding wettelijk in stand (ter bescherming van de personen met weinig tot geen inkomen (dus je ex en eventuele kinderen)). Je kunt discussiëren over hoe hoog allimentatie moet zijn, maar een paar honderd euro per maand is niet heel gek. Eten, douchen, kleding, vakantie, school, speelgoed, laptop.

Je ex hoeft niet verplicht meer te gaan werken.
Eens, omdat er op dat moment voldoende inkomen was om de maandelijkse lasten van te dragen. Hoe leuk is het, je krijgt / hebt kinderen en je kunt ze opvoeden, door bewust te kiezen (als moeder), om niet meer te werken dan nodig. Want dat is de situatie, zij kon meer werken. Ze heeft in onze relatie de mogelijkheid gehad van haar werkgever meer te gaan werken. Zij heeft dit destijds afgeslagen. Het maandelijkse inkomen is nu onvoldoende, waardoor ik verplicht ben tot het compenseren van haar inkomen teneinde om de kinderen te voorzien in dezelfde levensstandaard.

Nu het volgende, ik wil er meer voor de kinderen zijn maar kan die keuze niet maken want dan moet ik gewoon minder uren gaan werken. Dat houdt in minder inkomen, dus maandelijks niet rondkomen. Het combineren van 40 uur werken en de kinderen is niet mogelijk vanwege de eisen op mijn werk + reistijd.

Daarnaast noem ik 600 euro geen 'paar honderd euro'. Dit is toch 25% van mijn inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:52

Dennis1812

Amateur prutser

En als je ernaar streeft de kinderen bij jou te laten wonen?
Als out of the box oplossing? Dan lijkt mij dat je fors minder aan haar moet afdragen en je hebt je kinderen bij je.

Lijkt mij vreselijk ze slechts 1x in de 2 weken te mogen zien en bizar dat een rechter daar anno 2023 in meegaat zonder dat er zwaarwegende argumenten voor zijn (als jij crimineel bent of een verleden hebt met mishandeling ofzo zou ik het stappen. Elke normale situatie zou de zorg minstens 50-50 moeten zijn.)

Ook is mijn mening dat ook je ex zich wat mag schikken naar de nieuwe situatie en wat meer geld mag gaan verdienen. 2 mensen scheiden, waarom zou alleen jij daar last van hebben? (En de kinderen dan bovenal, afhankelijk van hun leeftijd: villapinedo.nl ook voor informatie voor jullie als ouders. En later voor een buddy voor je kinderen.)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:25:
En als je ernaar streeft de kinderen bij jou te laten wonen?
Als out of the box oplossing? Dan lijkt mij dat je fors minder aan haar moet afdragen en je hebt je kinderen bij je.

Lijkt mij vreselijk ze slechts 1x in de 2 weken te mogen zien en bizar dat een rechter daar anno 2023 in meegaat zonder dat er zwaarwegende argumenten voor zijn (als jij crimineel bent of een verleden hebt met mishandeling ofzo zou ik het stappen. Elke normale situatie zou de zorg minstens 50-50 moeten zijn.)

Ook is mijn mening dat ook je ex zich wat mag schikken naar de nieuwe situatie en wat meer geld mag gaan verdienen. 2 mensen scheiden, waarom zou alleen jij daar last van hebben? (En de kinderen dan bovenal, afhankelijk van hun leeftijd: villapinedo.nl ook voor informatie voor jullie als ouders. En later voor een buddy voor je kinderen.)
Bedankt voor je tips.

Het voorstel van mij was 40/60 waardoor ik mijn werkweek van 40 uur kan continueren (en mijn inkomen niet daalt). Een gezamenlijke kinderrekening en allebeide eenouderkorting door één kind in te schrijven op haar adres en eentje hier. Zij wil het allemaal niet. Dit had het voor mij financieel iets makkelijker en dragelijker gemaakt. Vrees dat een advocaat inschakelen een optie is, ik zie het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 17:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:52

Dennis1812

Amateur prutser

ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:33:
[...]

Bedankt voor je tips.

Het voorstel van mij was 40/60 waardoor ik mijn werkweek van 40 uur kan continueren (en mijn inkomen niet daalt). Een gezamenlijke kinderrekening en allebeide eenouderkorting door één kind in te schrijven op haar adres en eentje hier.

Zij wil het allemaal niet.
Dan ga je naar de rechter en vecht je het aan.

Je hoeft niet te doen wat zij wilt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActiveerWindows
mario038 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:19:
Ik betaal bijna 24% van mijn netto maandinkomen aan kinderalimentatie. Dat is dus ongeveer gelijk aan de €600 op een inkomen van €2700 van TS. Er wordt in de berekening alleen gekeken naar de inkomsten, niet naar de daadwerkelijke uitgaven (voor woonlasten etc wordt rekening gehouden met een percentage van het inkomen). Intussen betaal ik al een paar jaar en ieder jaar komt er een paar procent bij (indexering). Daar kom je niet onderuit, ook al stijgt je inkomen wellicht niet mee.

TS, hou er wel rekening mee dat de kinderalimentatie is gebaseerd op je jaarinkomen, dus inclusief vakantiegeld, 13e maand etc. Dat maakt je financiële plaatje misschien gunstiger. Maar het blijft veel....

Onlangs heb ik het laten narekenen door een advocaat, en helaas, wat ik betaal is in de lijn van de normen.
Mijn vraag aan jou is, kun jij je financieel goed redden op dit moment? Of hoe heb jij het opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:25:
[...]

Eens, omdat er op dat moment voldoende inkomen was om de maandelijkse lasten van te dragen. Hoe leuk is het, je krijgt / hebt kinderen en je kunt ze opvoeden, door bewust te kiezen (als moeder), om niet meer te werken dan nodig. Want dat is de situatie, zij kon meer werken. Ze heeft in onze relatie de mogelijkheid gehad van haar werkgever meer te gaan werken. Zij heeft dit destijds afgeslagen. Het maandelijkse inkomen is nu onvoldoende, waardoor ik verplicht ben tot het compenseren van haar inkomen teneinde om de kinderen te voorzien in dezelfde levensstandaard.

Nu het volgende, ik wil er meer voor de kinderen zijn maar kan die keuze niet maken want dan moet ik gewoon minder uren gaan werken. Dat houdt in minder inkomen, dus maandelijks niet rondkomen. Het combineren van 40 uur werken en de kinderen is niet mogelijk vanwege de eisen op mijn werk + reistijd.

Daarnaast noem ik 600 euro geen 'paar honderd euro'. Dit is toch 25% van mijn inkomen.
Alsnog heb je momenteel niks te zeggen over dat je ex meer moet gaan werken. Ben het verder niet met jouw redenatie eens. Als jouw ex volledig de kinderen verzorgt, dan kan zij ook niet zomaar meer gaan werken. Als ze het wel doet, gaan de kinderen naar een opvang, wat ook weer geld kost.

Het is voor alle partijen een verlies situatie. Ik blijf het raar vinden dat je dan je ex de schuld geeft van de financiële ellende. Zij heeft niks verandert, behalve dan dat jullie uit elkaar zijn. Zelfde geldt voor jezelf. Iedereen zit klem. Je ex heeft ook erg weinig geld én dan dus de zorg voor kinderen.

Co-ouderschap kan, maar linksom of rechtsom kosten kinderen geld. Je kind blijven zien, lijkt mij prioriteit nummer één, maar je hebt het alleen over geld eigenlijk.

Ik zit in het kamp: eigen schuld en de verantwoordelijkheid nemen. Sorry.

Ik zit daarnaast het onderwijs. Grote grote waarschuwing: zorg (beiden) zo goed mogelijk voor het kind. Het is vaak zo dat kinderen op lange termijn de meeste last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 11:21
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:36:
[...]

Mijn vraag aan jou is, kun jij je financieel goed redden op dit moment? Of hoe heb jij het opgelost?
ik kan financieel rond komen. Vergeet niet dat je naast je salaris ook vakantiegeld krijgt, daar betaal ik de vakantie en uitjes van.

Ik ben wel goedkoper en kleiner gaan wonen en heb een grotendeels aflosvrije hypotheek genomen zodat de vaste lasten wat lager zijn. En met bijvoorbeeld boodschappen kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Ook bij mij veel gezeur met mijn ex over de zorgregeling. Co-ouderschap (50/50) had en heeft mijn voorkeur, maar zij wilde niet. En dan wijst de rechter geen co-ouderschap toe helaas. Mijn kinderen zijn om de week een weekend (vrijdagmiddag-maandagochtend) bij mij en iedere week haal ik ze op woensdag uit school en dan zijn ze tot donderdagochtend bij mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De_Bastaard
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:05:
[...]

Alsnog heb je momenteel niks te zeggen over dat je ex meer moet gaan werken. Ben het verder niet met jouw redenatie eens. Als jouw ex volledig de kinderen verzorgt, dan kan zij ook niet zomaar meer gaan werken. Als ze het wel doet, gaan de kinderen naar een opvang, wat ook weer geld kost.

Het is voor alle partijen een verlies situatie. Ik blijf het raar vinden dat je dan je ex de schuld geeft van de financiële ellende. Zij heeft niks verandert, behalve dan dat jullie uit elkaar zijn. Zelfde geldt voor jezelf. Iedereen zit klem. Je ex heeft ook erg weinig geld én dan dus de zorg voor kinderen.

Co-ouderschap kan, maar linksom of rechtsom kosten kinderen geld. Je kind blijven zien, lijkt mij prioriteit nummer één, maar je hebt het alleen over geld eigenlijk.

Ik zit daarnaast het onderwijs. Grote grote waarschuwing: zorg (beiden) zo goed mogelijk voor het kind. Het is vaak zo dat kinderen op lange termijn de meeste last hebben.
Afhankelijk van de leeftijd zijn kinderen toch niet fulltime thuis en zorgbehoevend?

Ik ben het niet met jou eens in elk geval. Ja je zit allebei in de shit maar de shit blijft ook voor allebei shit omdat een van de twee niet participeert in de arbeidsmarkt.

Snap wel dat dit zo’n situatie op den duur voor frictie zorgt imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:05:
[...]

Het is niet noodzakelijk dat we het altijd met elkaar eens zijn op dit forum, ik heb zorgen met betrekking tot de financiële situatie na de scheiding. Ik ben hier om advies te vragen en dat is een belangrijke stap om de zaken op te lossen.

Mijn ex-partner heeft ook verdiencapaciteit (zij werkt minder uren dan zij zou kunnen) en het is belangrijk dat zij haar verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het onderhoud van de kinderen. Mijn uitgangspunt is dat je dit in overweging moet nemen bij het vaststellen van de financiële regeling na de scheiding. Dus met andere woorden, zij had dit ook kunnen voorzien en kan niet enkel op mijn inkomen teren. Het is haar keuze om te scheiden, niet mijn keuze. Het maakt niet uit wie zijn keuze het is, maar dat geeft je enige context.

Wij zijn beiden betrokken bij de zorg voor de kinderen. Mijn uitgangspositie is altijd geweest, laten we ons richten op een constructieve aanpak en samenwerking om tot de beste oplossing te komen. Haar aanpak is, laat ik alles weigeren en hem zo min mogelijk te gunnen. Dan kom je niet ver.

[ Voor 3% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
De_Bastaard schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:
[...]

Afhankelijk van de leeftijd zijn kinderen toch niet fulltime thuis en zorgbehoevend?

Ik ben het niet met jou eens in elk geval. Ja je zit allebei in de shit maar de shit blijft ook voor allebei shit omdat een van de twee niet participeert in de arbeidsmarkt.

Snap wel dat dit zo’n situatie op den duur voor frictie zorgt imo.
De kinderen zijn zelfredzaam uit school, die leeftijd hebben ze inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 18:07
Niet om het één of ander, maar als je een hoge reiskostenvergoeding ontvangt dan is dat in principe wel gunstig. Dit is namelijk geen loon maar een onbelaste vergoeding die niet (geheel) meegeteld wordt voor je inkomen. Uiteraard dien je je autokosten ook uit dit plaatje weg te strepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:31
Haar aanpak is, laat ik alles weigeren en hem zo min mogelijk te gunnen.
Je stelt jezelf natuurlijk ook star op door maar te herhalen dat zij meer kan werken en jij 40 uur "moet" werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
ActiveerWindows schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:46:
[...]

Het is niet noodzakelijk dat we het altijd met elkaar eens zijn op dit forum, ik heb zorgen met betrekking tot de financiële situatie na de scheiding. Ik ben hier om advies te vragen en dat is een belangrijke stap om de zaken op te lossen.

Mijn ex-partner heeft ook verdiencapaciteit (zij werkt minder uren dan zij zou kunnen) en het is belangrijk dat zij haar verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het onderhoud van de kinderen. Mijn uitgangspunt is dat je dit in overweging moet nemen bij het vaststellen van de financiële regeling na de scheiding. Dus met andere woorden, zij had dit ook kunnen voorzien en kan niet enkel op mijn inkomen teren. Het is haar keuze om te scheiden, niet mijn keuze. Het maakt niet uit wie zijn keuze het is, maar dat geeft je enige context.

Wij zijn beiden betrokken bij de zorg voor de kinderen. Mijn uitgangspositie is altijd geweest, laten we ons richten op een constructieve aanpak en samenwerking om tot de beste oplossing te komen. Haar aanpak is, laat ik alles weigeren en hem zo min mogelijk te gunnen. Dan kom je niet ver.
Je ex is vast heel gemeen, maar... ze staat los van jou. Je kunt haar op geen enkele manier dwingen om meer te gaan werken. Je kunt haar ook niet dwingen om verantwoordelijkheid te nemen. Dit is geen mening, maar een feit.

Vanuit haar perspectief zou het niet gunstig zijn om meer te gaan werken, om zo jou financieel wat te ontlasten. Dat zou wel aardig en moreel juist zijn, maar niet in haar voordeel. Ze ziet de kinderen dan minder, moet meer werken en gaat financieel niet vooruit. Jarenlang. Als zij hier een topic zou openen, zou iedereen haar aanraden om niet meer te gaan werken...

Je zit klem, dat klopt. Het is co-ouderschap afdwingen of meer betalen.

De allimentatie is trouwens niet het werkelijke probleem. Het probleem is dat je t.o.v. voor de scheiding nu een extra woning moet financieren... De oplossing daarvoor is een nieuwe relatie en als tweeverdieners verder gaan. Of bij ouders terug gaan inwonen (wat denk ik niet gaat, maar heeft mijn zus vroeger gedaan).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-06 17:27
Aan TS heel veel sterkte, dit is een k*t situatie waar je niet om hebt gevraagd maar je wil wel voor alle partijen goed doen.

Ik heb 2 opm. Tussen de regels door lees ik heel veel emotie, dat is begrijpelijk maar doorgaans niet de juiste basis om levensbeslissingen te nemen. Ik hoop dat er iemand is die dicht bij je staat die je kan kan ondersteunen om emotie en ratio te helpen scheiden.

Ten tweede, wat is voor jou het belangrijkste? Je kinderen blijven zien en opvoeden of ze een betere of zekerdere financiële toekomst bieden. Voor beide is wat te zeggen, daar hoeven wij niet over te oordelen. Maar van welke heb je het meeste spijt als je je over een paar weken maanden of jaren(!) bedenkt?

Ok toch nog een. Je vergelijkt nu een volledig uitgewerkte financiële situatie (40u blijven werken en maximale KA) met een half uitgewerkte situatie (co ouderschap en minder werken en 100eu minder alimentatie) en concludeert dat die 2e financieel een no go is. Mijn tip, werk die tweede situational helemaal uit, incl opties met kinderopvang, toeslagen en volledige doorrekening van inkomstenbelasting. Je zit namelijk in de inkomsten range waarin extra werken bijna niet loont (zie topic het onbestaan van het middeninkomen). Een dag per week minder werken zou je zomaar slechts 100 eu netto kunnen kosten, maar ook dat is slechts guessing. Punt is om dat goed helder te hebben om goed te kunnen vergelijken. Btw, hierdoor heeft je ex ook meer arbeidspotentieel dus dat kan (weet ik niet zeker) weer effect hebben op de KA.

Tot slot, worst case kom je financieel niet helemaal rond, maar als je daardoor je grote wens om je kinderen te blijven zien kan vervullen is dat het op lange termijn meer dan waard. Succes ermee!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Waarom draai je de rollen niet om?
We zijn van de emancipatie, gelijken rechten.

Ga er voor dat de kinderen bij jou fulltime zijn zodat jij recht hebt op de toeslagen + alimentatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Weet niet of je bekend bent met stichting Dwaze Vaders?
https://www.dwazevaders.nl/
De informatie op hun website heeft mij enorm geholpen toen ik het nodig had.

Al geprobeerd op een inloop avond bij een andere advocaat de situatie neer te leggen voor een second opinion?
Niet elke advocaat heeft dezelfde ervaring als de ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Playa del C. schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:42:
[...]

Je ex is vast heel gemeen, maar... ze staat los van jou. Je kunt haar op geen enkele manier dwingen om meer te gaan werken. Je kunt haar ook niet dwingen om verantwoordelijkheid te nemen. Dit is geen mening, maar een feit.

Vanuit haar perspectief zou het niet gunstig zijn om meer te gaan werken, om zo jou financieel wat te ontlasten. Dat zou wel aardig en moreel juist zijn, maar niet in haar voordeel. Ze ziet de kinderen dan minder, moet meer werken en gaat financieel niet vooruit. Jarenlang. Als zij hier een topic zou openen, zou iedereen haar aanraden om niet meer te gaan werken...

Je zit klem, dat klopt. Het is co-ouderschap afdwingen of meer betalen.

De allimentatie is trouwens niet het werkelijke probleem. Het probleem is dat je t.o.v. voor de scheiding nu een extra woning moet financieren... De oplossing daarvoor is een nieuwe relatie en als tweeverdieners verder gaan. Of bij ouders terug gaan inwonen (wat denk ik niet gaat, maar heeft mijn zus vroeger gedaan).
Ja, ik zit volledig klem. De alimentatie is niet het werkelijke probleem? Ik hoef volgens mij geen extra woning te financieren. Een scheiding is een keuze van ofwel beide partijen ofwel één van de partijen. In dit geval is het haar keuze, dan kan ze er ook voor kiezen om tot een goede oplossing te komen samen.

Bij mijn scheiding wordt de alimentatie vastgesteld om de financiële lasten van kinderen te verdelen tussen beide ouders. Deze regels zijn echter niet altijd rechtvaardig en benadelen mij zeer.

1. Onevenredige lasten: onevenredige last opleggen aan één van de ouders, waardoor deze financieel moeilijk kan rondkomen.

2. Inconsistenties: De standaard regels voor alimentatie houden niet altijd rekening met specifieke omstandigheden, zoals verschillende inkomsten of uitgaven, en kunnen daarom inconsistent zijn in hun uitwerking. Neem bijvoorbeeld mijn woon- en werkverkeer.

3. Veranderingen in omstandigheden: De standaard regels voor alimentatie zijn gebaseerd op de situatie op het moment van scheiding, maar als ik besluit minder te gaan werken, meer te gaan werken (in de vorm van zzp om meer inkomsten te genereren) of een hoger salaris bij een nieuwe werkgever word ik gelijk benadeeld. Dan moet ik namelijk nog meer betalen. Dus ik kan ook niet meer ruime creëren.

Zit volledig op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
wally1987 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:18:
Weet niet of je bekend bent met stichting Dwaze Vaders?
https://www.dwazevaders.nl/
De informatie op hun website heeft mij enorm geholpen toen ik het nodig had.

Al geprobeerd op een inloop avond bij een andere advocaat de situatie neer te leggen voor een second opinion?
Niet elke advocaat heeft dezelfde ervaring als de ander.
Thanks ga het checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Carfanatic schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:32:
[...]

Je stelt jezelf natuurlijk ook star op door maar te herhalen dat zij meer kan werken en jij 40 uur "moet" werken.
Als het gaat om het verdelen van werk- en zorgtaken tussen mijn ex en ik, is het belangrijk om te kijken naar de specifieke omstandigheden en naar wat voor iedereen haalbaar is. Een fulltime baan is normaal het maximale. Het is niet per definitie dat ik " moet" werken, het is een feit dat zijn meer "kan" werken. Het is een ongelijke balans, zie ook mijn bovenstaande antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door ActiveerWindows op 04-04-2023 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:18
Houd er ook rekening mee dat als je wel voor co-ouderschap gaat je waarschijnlijk ook in aanmerking komt voor inkomensafhankelijke combinatiekorting. Best een aanzienlijk bedrag.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActiveerWindows
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:58:
Waarom draai je de rollen niet om?
We zijn van de emancipatie, gelijken rechten.

Ga er voor dat de kinderen bij jou fulltime zijn zodat jij recht hebt op de toeslagen + alimentatie.
De kinderen gewoon meenemen en zeggen vanaf nu is het omgedraaid?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste