Razenko schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
Tot mijn grote verdriet is het moment gekomen dat ik mij hier meld.
Gisteren hebben mijn vrouw en ik besloten om er na 16 jaar samen een punt achter te zetten, onbewust liep het al jaren niet meer goed en de laatste week hebben wij hier lange respectvolle gesprekken over gehad.
Wij gaan niet met haat en ruzie uitelkaar gelukkig en willen zoveel mogelijk samen regelen zonder komst van allemaal advocaten.
Ik was altijd verantwoordelijk voor het hoofdinkomen en mijn vrouw was er bewust voor de kinderen. Nu gaat natuurlijk mijn hoofd volledig op hol en zijn de financiën een van de dingen die voorbijkomen.
Ik wil gerust en met alle liefde betalen voor de kinderen, ongeacht het bedrag wat er uiteindelijk uit gaat komen. Het liefst pak ik dit conform de wet op zodat het eerlijk is voor ons beiden.
Misschien niet helemaal correct in dit topic maar kon het even nergens anders vinden.. wat zijn de ervaringen qua partneralimentatie, is er iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt?
Ik wil uiteindelijk wel wat kunnen opbouwen voor de kinderen, ik hoef er financieel niet beter van te worden maar wil wel een veilige haven kunnen bieden waar ze zich thuis voelen en een vader hebben zonder financiële stress
Pfff, allereerst sterkte de komende tijd met alle dingen die moeten gebeuren en wat er op je af gaat komen.
Ja, er zitten hier helaas een heleboel mensen die een vergelijkbaar proces hebben doorgelopen. Tegelijk is het voor iedereen anders, wat het lastig maakt om je exact te vertellen hoe en wat.
Allereerst wat links om jezelf een beetje in te lezen, wellicht al wat verkennende berekeningen te doen. Uiteindelijk is vaak verstandig om deze berekening ergens te laten doen, (mediator, LBIO, etc).
Uitgebreide toelichting op de berekening alimentatie
Kindbehoefte bepalen NIBUD Let op dit gaat op basis van netto inkomen.
Berekening kinderalimentatie #1
Berekenen kinderalimentatie #2
Berekenen partner alimentatie
Daarnaast een wat meer hoog over proces en keuzes:
Budget:
Allereerst is het duurder om twee huishoudens te draaien dan 1 (waarschijnlijk geen verrassing). Hiervoor wordt bij de berekening uitgegaan dat 1 huishouden ongeveer 60% nodig heeft van wat een gezamenlijk huishouden nodig heeft. Dit betekend twee dingen:
- Om ongeveer dezelfde levensstijl te handhaven zal er ongeveer 20% extra inkomen nodig zijn.
- In de praktijk wordt hiervan een deel door toeslagen opgevangen
- Maar jammergenoeg is de woningmarkt redelijk dramatisch en is het primair lastig om twee woonlocaties te 'regelen', en vaak is kom je dan veelal geld tekort/moet je toch concessies doen.
Kijk gezamenlijk dus ook wat de mogelijkheden zijn om meer inkomen te genereren.
Zorg:
Ik hoor je (nog) niet over de gewenste zorgverdeling, maar dat is in mijn optiek nog belangrijker dan budget. Want dat bepaald heel erg wat je moet organiseren, maar ook welke 'faciliteiten' er nodig zijn etc en uiteindelijk natuurlijk heel erg waar het geld nodig is.
- Waar wonen de kids, wie brengt ze naar school, woon je bij elkaar in de buurt of niet, gelegenheid om te werken etc etc etc
- Je bent bij scheiden met kinderen verplicht een convenant op te stellen, hier zijn wel templates voor te vinden online, maar hierbij kan een mediator ook goed helpen.
Behoefte:
Voor zowel kinderalimentatie als partneralimentatie is de situatie voor de scheiding bepalend voor de behoefte. De Nibudtabel (Tweede link) bepaald op basis van netto inkomen (incl. toeslagen) wat de kindbehoefte is per maand. Hier mag je in gezamenlijk overleg van afwijken, maar dit is wat er in de rechtspraak wordt aangehouden.
Plat gezegd bestaat die behoefte voor 30% aan kindgebonden kosten (fiets, sportclub etc) en 70% zijn kosten die lastig concreet aan een kind zij te koppelen (huis, verwarming, eten/drinken etc). Dit zou je kunnen zien als 10% per dag dat een kind op een plek is (klopt niet helemaal, maar voor de beeldvorming). Ook hier zijn regels voor die vertellen hoe die behoefte zich verdeelt per 'locatie' afhankelijk van de zorgverdeling.
Partneralimentatiebehoefte wordt bepaald op basis van de 60% van wat er voor de scheiding verdiend werd.
Kinderalimentatie:
Na de vorige stap weet je hoeveel geld er 'nodig' is op de verschillende plekken. Maar er wordt bij het vaststellen van de kinderalimentatie daarnaast nog naar twee dingen gekeken:
- Wat is de draagkracht van de meestverdienende (en de minstverdienende). Want het is leuk om te weten wat er gewenst is, maar dat geld is er lang niet altijd voldoende.
- De verhouding tussen jouw draagkracht en haar draagkracht is in de basis de verdeling van de kinderalimentatie. Dit in combinatie met de behoefte in de beide huishoudens bepaald dit wie er wat moet betalen en aan wie.
- Daarnaast wordt er nog gekeken in hoeverre de meestverdienende er na deze betalingen niet slechter vanaf is dan de minstverdienende
Partneralimentatie:
Dit komt aan het einde van het sommetje, dit is ook waarom ik begin over de andere dingen eerst. Allereerst kijkt een rechter naar de kinderen, is er voor hen voldoende. De consequenties die het voor jullie heeft zin ondergeschikt, het is jullie eigen keuze geweest en daar mogen de kinderen niet het slachtoffer worden (zoiets is daarbij de insteek). Pas wanneer dat voor elkaar is, komt partneralimentatie in beeld.
Voor partneralimenatie gelden een aantal dingen:
- Het is voor maximaal 5 jaar, of tot de jongste 12 jaar is (wat het langste duurt) en is bedoelt vooral als overbrugging. De bedoeling is dat uiteindelijk beide op eigen benen staan.
- Je mag afzien van partneralimentatie, maar wanneer daardoor de minstverdienende in de bijstand zou komen bijvoorbeeld, dan klopt de gemeente alsnog bij je aan, want het is in de basis niet de bedoeling dat jullie keuzes de belastingbetaler geld gaat kosten.
- Daarnaast is eerder wel de partneralimentatiebehoefte wel bepaald, maar de vraag is vooral hoeveel draagkracht je nog hebt. Is dat er niet, dan heeft de ex-partner pech. Ook hier mag je natuurlijk vanaf wijken, want dit gaat uit van normbedragen en niet iedereen heeft dezelfde levensstijl, ook niet bij gelijk inkomen.
Make it fool proof and someone will make a better fool.