• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DUX schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:54:
[...]

De behoefte waarmee gerekend wordt is namelijk niet meer of minder dan enkel een hele korte momentopname. Een momentopname van slechts één kalenderjaar! Er wordt niet gekeken naar de jaren ervoor, en ook niet naar de jaren erna.

Mijn stelling: niet alleen de draagkracht moet je op verzoek kunnen laten herberekenen, maar ook de behoefte.
Dat had ik niet begrepen uit jouw verhaal. Ik ben het er absoluut mee eens dat de kindbehoefte op iets realistisch gebaseerd moet zijn, in die zin dat het representatief moet zijn.

Bij reguliere dienstverbanden zijn er over het algemeen geen drastische wijzigingen, maar wanneer bijvoorbeeld het inkomen van jaar 20xx, 100 money was. Dan zou het inkomen van dat jaar niet meer dan 20% moeten afwijken van het voorgaande jaar bijvoorbeeld. Is dat wel zo, dan moet het je gemiddelde van de afgelopen drie jaar pakken bijvoorbeeld.
Dit zou ik niet verplichten, maar meer wanneer 1 van de ouders dit aanvraagt.

Aanpassen nadien ben ik tegen, ik begrijp wel waarom jij het zegt, maar in de basis zou bovenstaande al dit probleem grotendeels op moeten vangen. Hierbij heb ik een aantal overwegingen:
- Na de scheiding zijn jullie niet meer 1 huishouden, welk inkomen ga je dan uberhaubt volgen? Die van de meestverdienende, die van de minstverdienende, of fictief samenstellen van inkomens die niet 1 huishouden voeren, en wat dan wanneer 1 meer en de ander minder is gaan verdienen?
- Ik verwacht eerder dat iets netter kijken bij het initieel vaststellen verstandiger/eenvoudiger is.
- In het algemeen werkt de 'standaardberekening' voor 85%(schatting) van de mensen waarschijnlijk prima. Die 15% die een maatwerkoplossing nodig hebben, daarin hebben diegenen zelf, maar ook rechters/mediators etc een rol in om ze bewust te maken dat de standaard hun wellicht niet zomaar past en daarin meedenken.
Iedereen tot een maatwerkoplossing 'veroordelen', maakt het proces alleen maar nodeloos langer, complexer, duurder en fout gevoeliger.

Als voorbeeld mij ex wilde bijvoorbeeld bij onze behoeftebepaling haar inkomen op dat moment gebruiken. Wat logisch lijkt, maar ze was die maand van 9 naar 24 uur gegaan, wat in de basis positief is, maar niet representatief voor ons huishouden, want daarin had ze al in geen 10 jaar meer dan 9 uur gewerkt (bovendien woonde ze al ruim anderhalf jaar niet meer bij mij in huis, dus dat als basis was niet realistisch). En dit is dus ook niet de basis geweest voor de behoefteberekening, maar een indexatie van onze inkomens een jaar eerder. En dat werkte prima (vind ik).

Ik denk dat in het algemeen in een mediator traject je wat meer ruimte hebt om onderling afspraken te makend die passend zijn voor jullie situatie, mits beide partijen net voldoende in staat zijn daar nog zicht op te kunnen hebben.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

TheInsomniac schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:51:
- Na de scheiding zijn jullie niet meer 1 huishouden, welk inkomen ga je dan uberhaubt volgen? Die van de meestverdienende, die van de minstverdienende, of fictief samenstellen van inkomens die niet 1 huishouden voeren, en wat dan wanneer 1 meer en de ander minder is gaan verdienen?
Ik vind dat meten met twee maten, want:
(1) het vaststellen van de initiële behoefte gebeurt ook met oogkleppen op via gezamenlijk inkomen zonder rekening te houden met externe factoren dus dat kan dan nu net zo goed, en
(2) het ongelijk tussen twee woonsituaties is bij de draagkrachtberekening ook gewoon iets waar rekening mee gehouden wordt dus een dergelijke vereffening kan ook hier bij het salaris plaatsvinden.

Dus nee, ik pleit niet per se voor automatische herziening per rechterlijk besluit. Ik stel dat áls men een alimentatieherberekening doet dat men de kindbehoefte ook net zo goed opnieuw kan vaststellen, voor mijn part over een meerjarig gemiddelde or whatever.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:29

Thompson

Beeromaniac

Situatie; Mijn vriendin heeft een dochter van 5,5. Haar ex betaald sinds 1,5 jaar geen alimentatie meer, daarvoor betaalde hij een door hen zelf bepaald bedrag, niks op papier. Ze waren nooit getrouwd oid.
Ze maakte zich er allemaal niet zo druk om, "dat geld krijg ik echt nog wel" we waren druk bezig met een verbouwing en daar ging de tijd/energie naartoe. Het is niet dat ze knallende ruzie hebben maar ze spreken elkaar liefst gewoon niet. Tot voor kort was dochter op woensdag uit school tot begin van de avond en op zondagmiddag/begin avond bij vader. Vorige week kwam hij uit het niks met de mededeling dat de woensdagen voorlopig niet meer gaat lukken. Dat was het punt dat ik toch ook wel geïrriteerd raakte over de hele situatie en hoe laks hij met mijn vriendin en haar dochter om gaat. Hopelijk krijg ik mijn vriendin dus zo ver nu eindelijk eens werk te maken van officiële afspraken/alimentatie betalingen.
Mijn vriendin en ik hebben niks officieel, alsin geen gedeeld huis / partnerschap oid.

Dus dan de vraag; hoe dat zo simpel en efficiënt mogelijk aan te pakken?
Naar mijn idee is dat een LBIO berekening en die via een advocaat samen met een reeds ingevuld ouderschapsplan naar hem sturen?

Iemand tips voor een goede, snel beschikbaar en niet te dure, advocaat in het westen van Noord-Brabant?

Denk niet dat het relevant is, maar mijn vrienden en haar ex zijn beide Pools, dochter dus ook. Wonen al wel beide lange tijd in Nederland

Beeromaniac

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 14:57
TheInsomniac schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:23:
Wat een topics ineens weer hier. Ik wilde reageren op de eerste die ik niet had gelezen maar zag dat er daarna nog velen volgden dus ik wilde even puntsgewijs reageren naar mijn kennis en ervaring:

@JohnnyV76 Ik zou het advies van BasvanS doen. Of je het nu moet doen of wanneer je een andere baan hebt kan ik niet beoordelen. (als je volgende maand ergens anders start voor minder inkomen bijv.) Dan zou ik ff een maandje wachten, verwacht je dat het langer gaat duren en/of je kan het geld slecht missen. Dan zou mijn advies zijn om het gewoon te doen.
Hierbij teken ik wel aan dat ik ook niet zou staan te trappelen, maar ex heeft ook de neiging om dit soort onderwerpen een eindeloos energielek voor mij te maken (meestal met de kinderen erbij te betrekken). Grotendeels denk ik in de hoop dat ze dan eerder haar zin krijgt.
Gun je haar dat/vind jij je eigen energie belangrijker en kun je het missen, dan begrijp ik ook de keuze om het lekker te laten voor wat het is en in de hoop dat zsm je weer een baan hebt op het oude niveau.
Op dit moment krijg ik dus UWV voor 70% van mijn oude salaris. Als ik rond kijk naar vergelijkbare functies bij andere bedrijven dan ligt het salaris een stuk lager dan wat ik bij mijn oude werkgever verdiende. Ik verwacht niet dat ik (snel) op t oude niveau zal komen ook al vind ik wat anders.

Toen de kinderalimentatie bepaald werd kreeg ex ziektegeld en kon toen niet werken waardoor zij de toeslagen voor de kinderen kreeg toebedeeld. Nu mijn situatie financieel verslechterd is, ligt de bal uiteraard bij mij om een herberekening te initiëren. Het is niet in haar belang om meer te gaan betalen. Mocht ik over een tijdje een andere baan vinden en mijn salaris dan ook hoger ligt dan de UWV uitkering, dan zal zij degene zijn die een nieuwe herberekening zal moeten initiëren.

Wat ik me nog afvroeg.... als je zo'n aanvraag bij het LBIO doet, kunnen beiden dan inloggen om de gegevens te bekijken? Waar ik bang voor ben (ook door wat de dame van het LBIO aan de telefoon zei) is dat ex alleen haar loonstrook opstuurt en verder niks... dus ook de kgb en kinderbijslag niet. LBIO doet dan een berekening alleen op basis van de loonstrook en dan is de uitkomst niet juist.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thompson schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
Dat was het punt dat ik toch ook wel geïrriteerd raakte over de hele situatie en hoe laks hij met mijn vriendin en haar dochter om gaat. Hopelijk krijg ik mijn vriendin dus zo ver nu eindelijk eens werk te maken van officiële afspraken/alimentatie betalingen.
Sorry, maar niet jouw probleem... Iedereen die in deze situatie zit weet dat emotie een hele slechte raadgever is, wees daar heel voorzichtig mee. Daarnaast gaat het om een afspraak tussen je vriendin en haar ex...

En let op: afhankelijk van de omgangsregeling en inkomensverschillen kan het scenario ook nog wel eens zijn dat je vriendin kinderalimentatie aan haar ex moet gaan betalen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:29

Thompson

Beeromaniac

Question Mark schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Sorry, maar niet jouw probleem... Iedereen die in deze situatie zit weet dat emotie een hele slechte raadgever is, wees daar heel voorzichtig mee. Daarnaast gaat het om een afspraak tussen je vriendin en haar ex...

En let op: afhankelijk van de omgangsregeling en inkomensverschillen kan het scenario ook nog wel eens zijn dat je vriendin kinderalimentatie aan haar ex moet gaan betalen...
Ik wil me er ook zoveel mogelijk buiten houden, maar ik wil wel waar mogelijk mijn vriendin adviseren/helpen. Er is verder dus ook geen omgangsregeling oid. Inkomensverschil was, in ieder geval voordat ze uit elkaar gingen, dat hij een ~500€ bruto meer verdiende dan haar, verwachting is dat dat nog steeds zo is. Dochter is verder dus altijd bij mijn vriendin, die koopt alle kleding, betaalt zwemles etc. etc.

Sinds vorige week is ze dus alleen nog maar op zondag ~8 uur bij hem.

Beeromaniac

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik kan je frustratie heel goed begrijpen hoor. Ik zou voorstellen dat je vriendin gewoon het LBIO eens opbelt, om te kijken hoe zo'n traject opgestart kan worden. Een berekening via het LBIO kost overigens de kop ook niet.

Maar... misschien is het een betere optie dat je vriendin tóch met de ex om tafel gaat, en een "normaal" bedrag aan alimentatie gaat eisen. Als hij weigert kan het altijd nog afgedwongen worden. In overleg is altijd beter... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-02 21:32
TheInsomniac schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:23:
@BasvanS Je hebt een berekening, wat weerhoudt jou om gewoon conform de berekening te betalen. Wil zij haar gelijk halen zin krijgen via de rechter dan staat het haar vrij. De bal ligt in mijn optiek niet bij jou. Jullie hebben een berekening laten doen. Knap dat je daar netjes het initiatief toe hebt genomen op basis van jouw loonwijziging.
Volgens mij niet hoor. De enige berekening die telt is die door de rechter bekrachtigd is of die je samen overeenkomt. Als ex het niet eens is met jouw nieuwe idee van KA dan kan ze gewoon via het LBIO het verschil laten innen. Dus de bal ligt toch echt bij degene die het anders wil (BasvanS dus)

Mijn geld zit in stenen... :')

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-02 21:32
Thompson schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
Situatie; Mijn vriendin heeft een dochter van 5,5. Haar ex betaald sinds 1,5 jaar geen alimentatie meer, daarvoor betaalde hij een door hen zelf bepaald bedrag, niks op papier. Ze waren nooit getrouwd oid.
Ze maakte zich er allemaal niet zo druk om, "dat geld krijg ik echt nog wel" we waren druk bezig met een verbouwing en daar ging de tijd/energie naartoe. Het is niet dat ze knallende ruzie hebben maar ze spreken elkaar liefst gewoon niet. Tot voor kort was dochter op woensdag uit school tot begin van de avond en op zondagmiddag/begin avond bij vader. Vorige week kwam hij uit het niks met de mededeling dat de woensdagen voorlopig niet meer gaat lukken. Dat was het punt dat ik toch ook wel geïrriteerd raakte over de hele situatie en hoe laks hij met mijn vriendin en haar dochter om gaat. Hopelijk krijg ik mijn vriendin dus zo ver nu eindelijk eens werk te maken van officiële afspraken/alimentatie betalingen.
Mijn vriendin en ik hebben niks officieel, alsin geen gedeeld huis / partnerschap oid.

Dus dan de vraag; hoe dat zo simpel en efficiënt mogelijk aan te pakken?
Naar mijn idee is dat een LBIO berekening en die via een advocaat samen met een reeds ingevuld ouderschapsplan naar hem sturen?

Iemand tips voor een goede, snel beschikbaar en niet te dure, advocaat in het westen van Noord-Brabant?

Denk niet dat het relevant is, maar mijn vrienden en haar ex zijn beide Pools, dochter dus ook. Wonen al wel beide lange tijd in Nederland
Niet gaan lopen dwingen en pushen, het is gewoon niet aan jou om de relatie tussen twee ouders en hun kind (verder) op de spits te drijven.

Wat je wel kunt doen is bespreken. Jezelf verdiepen in hoe het allemaal werkt en haar dag voorleggen en het dan bij háár laten. Dus leg uit dat je geen alimentatie kunt vorderen zolang er niets is vastgelegd (dus ook niet met terugwerkende kracht). En dat als er wel een door de rechter bekrachtigd bedrag is ze dat middels het LBIO heel eenvoudig kan laten innen.

Maar luister ook écht naar je vriendin. Naar wat haar redenen zijn om hier niet achteraan te gaan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat jouw vriendin liever niet wil dat haar dochter vaker naar haar vader gaat en eigenlijk dus best blij is met hoe het nu ging/gaat. Als ze wel voor officiële KA gaat kan ze dat op het spel zetten, want een man die vindt dat ie teveel moet betalen wil dan vaak ineens toch wel meer zelf voor zijn kind gaan zorgen omdat dat in z'n portemonnee scheelt. En dan is het nog helemaal niet gezegd dat een rechter geen ruimere omgangsregeling toe zal kennen en jouw vriendin dan zonder dat ze dat wil toch echt vaker haar dochter zal moeten missen (en als dat dan ook nog het gevolg is van jouw gepush dan kan dat je relatie best op het spel zetten, je moet je dus afvragen of je dat het wel waard vindt).

Mijn geld zit in stenen... :')

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Thompson Kennismakingsgesprek is bij meeste advocaten gratis. Makkelijkst om bij een lokale advocaat zo'n gesprek in te plannen en de casus voor te leggen. Krijg je snel zicht op wat er mogelijk is, wat daar bij komt kijken tegen welke kosten. Als dat plaatje niet bevalt, kan je er altijd nog van afzien.

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een advocaat die als mediator is aangesloten bij VFAS. Mogelijk dat ex alsnog bereidt is tot mediation.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-01 10:57
STLT schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Maar luister ook écht naar je vriendin. Naar wat haar redenen zijn om hier niet achteraan te gaan. Het is namelijk heel goed mogelijk dat jouw vriendin liever niet wil dat haar dochter vaker naar haar vader gaat en eigenlijk dus best blij is met hoe het nu ging/gaat. Als ze wel voor officiële KA gaat kan ze dat op het spel zetten, want een man die vindt dat ie teveel moet betalen wil dan vaak ineens toch wel meer zelf voor zijn kind gaan zorgen omdat dat in z'n portemonnee scheelt. En dan is het nog helemaal niet gezegd dat een rechter geen ruimere omgangsregeling toe zal kennen en jouw vriendin dan zonder dat ze dat wil toch echt vaker haar dochter zal moeten missen (en als dat dan ook nog het gevolg is van jouw gepush dan kan dat je relatie best op het spel zetten, je moet je dus afvragen of je dat het wel waard vindt).
Dit keer 100. Wees gewoon blij dat ze haar kind bij zich heeft. Ik zou er een spreekwoordelijke moord voor doen om mijn zoontje 160 van de 168 uur per week bij me te hebben en geen KA te krijgen. Eerlijk? Waarschijnlijk niet, maar dit topic bevat 41 pagina's met oneerlijke verhalen. En papa en mama die elkaar liever niet spreken maar redelijk door een deur kunnen zijn meer waard dan ruzie in de rechtszaal.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
STLT schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Volgens mij niet hoor. De enige berekening die telt is die door de rechter bekrachtigd is of die je samen overeenkomt. Als ex het niet eens is met jouw nieuwe idee van KA dan kan ze gewoon via het LBIO het verschil laten innen. Dus de bal ligt toch echt bij degene die het anders wil (BasvanS dus)
Het LBIO int alleen als de beschikking minder dan 6 maanden oud is. Dat heeft natuurlijk ook een reden..
Ze moet dus eerst een nieuwe beschikking regelen.. dat word lastig met mijn berekening waar ze zelf aan heeft meegewerkt. Vergeet niet dat ze gewoon heeft meegewerkt aan de berekening.. totdat ze zag dat ze minder kreeg, toen vertrouwende ze de LBIO niet meer. Maar het is idd wat minder Zwart-Wit dan @TheInsomniac zegt. Officieel betaal ik het oude bedrag tot er samen overeen word gekomen een nieuw bedrag te betalen. Iets afwdwingen kan echter alleen via een beschikking via de rechter. Met de beschikking kan het LBIO gaan innend. Als ze naar de rechter gaat, betwijfel ik of er nieuwe berekening komt, als ik die van het LBIO, waar we beide aan hebben meegwerkt, al heb liggen.

Ze weigert ook akkoord te gaan met een aangepaste versie van het Ouderschaps plan waarin de zorgverdeling 50/50 word ipv 6 om 8 dagen in de 2 weken. Ze wil dit alleen samen met advocaat of mediator bespreken, maar staat er wel voor open. We hebben dus eigenlijk geen geschil, of het moet gaat over het feit dat ze mij wil dwingen alleen nog via een mediator te communiceren.

Ze zit overigens nog net onder de rechtsbijstand grens. Voor een mediator betaald zij dus EUR 137,- all in, en ik betaal dat zelfde bedrag per uur...

[ Voor 56% gewijzigd door BasvanS op 15-01-2026 12:16 ]

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-01 10:57
BasvanS schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Ze weigert ook akkoord te gaan met een aangepaste versie van het Ouderschaps plan waarin de zorgverdeling 50/50 word ipv 6 om 8 dagen in de 2 weken. Ze wil dit alleen samen met advocaat of mediator bespreken, maar staat er wel voor open. We hebben dus eigenlijk geen geschil, of het moet gaat over het feit dat ze mij wil dwingen alleen nog via een mediator te communiceren.

Ze zit overigens nog net onder de rechtsbijstand grens. Voor een mediator betaald zij dus EUR 137,- all in, en ik betaal dat zelfde bedrag per uur...
Laat haar dan lekker met een mediator of advocaat een aangepaste versie opstellen die jij alleen maar hoeft te tekenen ;)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Thomas18GT schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Laat haar dan lekker met een mediator of advocaat een aangepaste versie opstellen die jij alleen maar hoeft te tekenen ;)
Dat was uiteindelijk ook de strekking van mijn verhaal. Ze is daar nu deels in meegegaan. Ben haar tegemoet gekomen en we laten via een mediator nog een nieuwe Alimentatie berekening doen. Daar kan volgens mij technisch gezien alleen hetzelfde bedrag uitkomen omdat we hebben afgesproken van dezelfde aangeleverde stukken gebruik te maken als bij de eerdere berekening. Happy ex-wife Happy life?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste