ajax1989 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:11:
Ik heb een groot deel van deze pagina's ook doorgenomen en ga even mijn situatie voorleggen.
Ik ben een gescheiden vader van 2 jonge kinderen.
We komen er niet uit wat betreft de hoogte vd kinderalimentatie voor 2 kinderen, dit doordat we helaas uit elkaar gegaan zijn en vervolgens tijdens de scheiding naar voren kwam dat ze zwanger was geraakt van ons 2e kind. Kortom nu nieuwe afspraken maken en daar liggen we in overhoop.
Hebben jullie enig idee wat ongeveer een normale hoogte vd kinderalimentatie zou kunnen zijn?
Gegevens:
Mijn netto inkomen 3200 euro
Haar netto inkomen 2500 euro
Dit was ongeveer hetzelfde toen we nog getrouwd waren.
Kinderbijslag 2 kinderen: 180 euro per maand (op haar rekening)
Kindgebonden budget 2 kinderen samen: 250 euro (op haar rekening)
Zorgkorting: liggen we mee in de clinch, ik wil 2 dagen gemiddeld per week, zij 1 dag ongeveer (vanwege ons jongste kind, zij wil ons kind graag zoveel mogelijk bij haar houden, wat ik tot bepaalde hoogte begrijp in deze situatie)
Wat zou een redelijk bedrag zijn aan kinderalimentatie voor de 2 kinderen samen? Ze heeft een advocaat ingeschakeld die met een voorstel gaat komen. Ik vind dit best spannend en ben benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten in relatie tot wat normaal is. Ben mezelf ervan bewust dat die hoog in zal zetten. Wat denken jullie, wat is een normaal bedrag? Alvast bedankt!
Ik denk dat je er goed aan doet om zelf ook vast een eigen advocaat te benaderen, een advies dat hier heel vaak voorbij komt. Je geeft al aan dat jullie er onderling niet uitkomen qua geld en regelingen, je verwacht dat ze hoog in gaat zetten, en afgaand op jouw gekozen woorden zit je nu te wachten op een advocaat die
zij uitgezocht heeft. Dat heeft de schijn al tegen als het gaat om objectiviteit. Doe geen toezeggingen aan de ex-partner, zeg dat je advies aan het inwinnen bent omdat het voor jou ook lastig is allemaal. Leg de situatie, inclusief die berekening die nog komt, voor aan je eigen advocaat. Als je een advocaat in de arm neemt betekent dat niet automatisch dat het tot een rechtszaak komt - je laat je adviseren wat te doen in deze situatie en vraagt een second opinion op die berekening van haar.
Volgens
de behoeftetabel 2024 ga je mogelijk uitkomen op 1470 Euro per maand die betaald moet gaan worden door jullie samen; twee kinderen en 5700 (salaris) + 250 (kgb) = net geen 6000 Euro gezamenlijk inkomen. Let op dat netto inkomen hier de "
netto besteedbaar inkomen (nbi)"-norm betekent en dat dit niet hetzelfde is als netto inkomen voor de fiscus! Dus je moet ook vakantiegeld+13e maand+bonussen delen door twaalf en bij je maandsalaris optellen, terwijl een bijdrage voor leaseauto dan weer niet meetelt als salaris. Voor de berekening hierover ga ik van worst case alsnog van 6000+ gezamenlijk nbi uit.
Het te betalen bedrag is onderhevig aan de draagkracht. Volgens
deze website kom je dan uit op 70% * (3200 - (0,3 * 3200 + 1000)) = 868 Euro wat jij aan draagkracht kan leveren. Voor haar is het 70% * (2750 - (0,3 * 2750 + 1000)) = 647,50 Euro. Tezamen 647,50+868=1515,50 Euro. Er moet er een draagkrachtvergelijking gemaakt worden omdat de gezamenlijke draagkracht hoger is dan de kindbehoefte. Als de gezamenlijke draagkracht lager dan de behoefte was zouden de spelregels iets anders worden.
draagkracht vader: 868,00 Euro
draagkracht moeder: 647,50 Euro
bijdrage vader na draagkrachtvergelijking: (868 / 1515,50 * 1470) = ~841,94
bijdrage moeder na draagkrachtvergelijking: (647,50 / 1515,50 * 1470) = ~628,06
samen maakt dat 1470 Euro, de kindbehoefte.
uitgaande van 1 dag zorgkorting: 15% * behoefte kinderen 1470 = 220,50
uitgaande van 2 dagen zorgkorting: 25% * behoefte kinderen 1470 = 367,50
te betalen door vader bij 1 dag: 841,94 - 220,50 = 621,44
te betalen door vader bij 2 dagen: 841,94 - 367,50 = 474,44
Reken jezelf niet rijk met extra zorgkorting: als de kinderen bij jou zijn betaal je daar ook (in)direct voor in de vorm van eten, verwarming, vermaak, etc. Ook zul je misschien moeten schuiven qua werk en salaris om het mogelijk te maken, dat op diens beurt misschien ook weer invloed heeft op je nbi. Wat je hier kiest is een persoonlijke (emotionele) afweging.
Zelf een proefberekening maken
kan ook hier. Maar zoek die advocaat op, die kan je hier allemaal bij helpen. Vaak is het eerste c.q. oriënterende gesprek gratis
[
Voor 47% gewijzigd door
DUX op 19-10-2024 01:24
]