Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 16:41

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mvd1981 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:45:
Wat is jouw zorgfactor dan? Het kan prima dat je zou moeten betalen. Maar troost je met de gedachte dat zij verantwoordelijk wordt voor alle verblijfsoverstijgende kosten (sport, school, fiets, etcetera). Scheelt je ook een hoop gedoe. Stel je voor dat jullie beiden voldoende verdienen om de kosten voor jullie kind(eren) te kunnen dragen, dan zouden jullie over iedere kostenpost moeten overleggen. Dan is mij die rust wel 150 euro per maand waard ;) Het kost alleen (veel) tijd om dat te gaan zien en daar naar te leven… Ik wens het je toe dat je op dat punt arriveert op een bepaald moment.
Dank je wel voor de aanmoediging.

Mijn zorgkorting is de volle 35%.

Ik ga er niet van uit dat ik ooit iets terug ga zien in de genomen besluiten van dat geld. Als mijn dochter mij de oren van het hoofd zeurt dat ze wil hockeyen maar moeders vindt het belangrijker dat ze gaat paardrijden, dan niet alleen ga ik het hockeyen niet vergoed krijgen maar ze zal ook niet vies zijn van emotionele chantage betreft bijbetalen rondom het dure paardrijden. Ook het vaak gekozen voorbeeld "de fiets" zal een ding worden. Mijn kleine meid is nu vijf: die gaat voorlopig niet de zeven kilometer tussen vader en moeder fietsen en ook niet dezelfde afstand tussen vader en school (want: die is bij moeder). Als we alsnog willen fietsen verwacht ik dus niet dat ze daarin gaat voorzien dus ik moet dan iedere week dat ding tweemaal in- en uitladen in de auto voor de komende jaren of alsnog in een zelfbetaalde fiets voorzien hier. Terwijl ze het kinderfietsje bij haarzelf gratis van familie heeft. Ter info: de zus van mijn ex heeft drie oudere meisjes die nét iets ouder zijn dan mijn kleine meid, dus daar komt tot nu toe alles vandaan wat mijn ex in huis heeft aan kleren, speelgoed, en meubels.
Roenie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
Ik begrijp niet helemaal waarom jij moet betalen aan haar als zij een hoger inkomen heeft. En daar komen nog allerlei toeslagen en zo bij. Of is jullie dochter heel weinig bij jou?
Ik heb haar drie dagen dus daar zit een verschil. 50/50 is al iets dat op de agenda staat maar beschouw ik niet als heilig. Als in: in eerdere overleggen heb ik me al bereid getoond om deze verdeling te handhaven ten faveure van het laten zitten van andere zaken. Ging ze niet in mee: ze vond bijvoorbeeld vanwege het "moeder zijn" het sowieso onterecht dat ze niet nog meer tijd kreeg. Maar op deze manier dwingt ze voor zichzelf een nog vervelendere situatie af.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.villapinedo.nl/

Wellicht kun je daar nog informatie vinden of praten met mensen in dezelfde situatie.
Is gericht op (met name kinderen) van gescheiden ouders.

Maar ook ouders mogen vragen stellen op t forum en er is ook gerichte informatie voor de ouders.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:23
Ik betaal bijna 370 euro voor 1 kind. En ik heb m’n kind 50% van de tijd. En nog doet ze moeilijk om kleren voor m te kopen en aan mij mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
DUX schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:29:
[...]

Dank je wel voor de aanmoediging.

Mijn zorgkorting is de volle 35%.

Ik ga er niet van uit dat ik ooit iets terug ga zien in de genomen besluiten van dat geld. Als mijn dochter mij de oren van het hoofd zeurt dat ze wil hockeyen maar moeders vindt het belangrijker dat ze gaat paardrijden, dan niet alleen ga ik het hockeyen niet vergoed krijgen maar ze zal ook niet vies zijn van emotionele chantage betreft bijbetalen rondom het dure paardrijden. Ook het vaak gekozen voorbeeld "de fiets" zal een ding worden. Mijn kleine meid is nu vijf: die gaat voorlopig niet de zeven kilometer tussen vader en moeder fietsen en ook niet dezelfde afstand tussen vader en school (want: die is bij moeder). Als we alsnog willen fietsen verwacht ik dus niet dat ze daarin gaat voorzien dus ik moet dan iedere week dat ding tweemaal in- en uitladen in de auto voor de komende jaren of alsnog zelf in een zelf betaalde fiets voorzien hier. Terwijl ze de fiets gratis van familie heeft. Ter info: de zus van mijn ex heeft drie oudere meisjes die nét iets ouder zijn dan mijn kleine meid, dus daar komt tot nu toe alles vandaan wat mijn ex in huis heeft aan kleren, speelgoed, en meubels.

[...]

Ik heb haar drie dagen dus daar zit een verschil. 50/50 is al iets dat op de agenda staat maar beschouw ik niet als heilig. Als in: in eerdere overleggen heb ik me al bereid getoond om deze verdeling te handhaven ten faveure van het laten zitten van andere zaken. Ging ze niet in mee: ze vond bijvoorbeeld vanwege het "moeder zijn" het sowieso onterecht dat ze niet nog meer tijd kreeg. Maar op deze manier dwingt ze voor zichzelf een nog vervelendere situatie af.
Voor mijn beeldvorming, ik lees dit als dat je je dochter 3 dagen per week in huis hebt.
Dat is dan toch al zowat 50% van de tijd?

Wat overige kosten betreft, een kind van 5 op hockey EN paardrijden? Dat zijn natuurlijk keuzes die je als ouder bepaalt. Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd...
Hoewel je natuurlijk je kind alles gunt...
Is dat echt allemaal tegelijk en NU nodig vraag ik mezelf dan af?!

[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 01-12-2023 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 06:03
GeeEs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:00:
[...]

Voor mijn beeldvorming, ik lees dit als dat je je dochter 3 dagen per week in huis hebt.
Dat is dan toch al zowat 50% van de tijd?

Wat overige kosten betreft, een kind van 5 op hockey EN paardrijden? Dat zijn natuurlijk keuzes die je als ouder bepaalt. Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd...
Drie dagen per week is voor de belastingdienst rrn co-ouderschap en volgens mij maak je dan aanspraak op bepaalde teruggaves die rond de 1000 tot 2000 euro kunnen liggen (ben de naam even vergeten, heb er zelf geen recht meer op vanwege fiscaal partnerschap met mijn vrouw, zij is niet de moeder van mijn zoon). Dat dekt al een groot deel af van de kinderalimentatie.

Qua kosten. Als jouw kind wil hockeyen zal ze dat met haar moeder moeten regelen. Is ze nu in principe nog te jong voor, maar dit voorkomt dat jij de boeman wordt. Uiteraard zal je ex-partner vanalles uit de kast halen om jou daarin de zwarte piet toe te schuiven, maar sommige discussies kun je beter later voeren als je kind volwassen is. Nu is het simpel - mama regelt en betaalt dat soort zaken. Ik zou haast zeggen, laat je niet chanteren over de rug van jouw kind. De alimentatie ontvanger heeft ook bepaalde plichten. Wil ze daaraan niet voldoen dan is dat buiten jouw invloedsfeer. Maar daar hoef je zelf niet voor te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04:43
Mvd1981 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:53:
[...]

Drie dagen per week is voor de belastingdienst rrn co-ouderschap en volgens mij maak je dan aanspraak op bepaalde teruggaves die rond de 1000 tot 2000 euro kunnen liggen (ben de naam even vergeten, heb er zelf geen recht meer op vanwege fiscaal partnerschap met mijn vrouw, zij is niet de moeder van mijn zoon). Dat dekt al een groot deel af van de kinderalimentatie.
Inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 07:10
Mvd1981 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:53:
[...]
Qua kosten. Als jouw kind wil hockeyen zal ze dat met haar moeder moeten regelen. Is ze nu in principe nog te jong voor, maar dit voorkomt dat jij de boeman wordt. Uiteraard zal je ex-partner vanalles uit de kast halen om jou daarin de zwarte piet toe te schuiven, maar sommige discussies kun je beter later voeren als je kind volwassen is. Nu is het simpel - mama regelt en betaalt dat soort zaken. Ik zou haast zeggen, laat je niet chanteren over de rug van jouw kind. De alimentatie ontvanger heeft ook bepaalde plichten. Wil ze daaraan niet voldoen dan is dat buiten jouw invloedsfeer. Maar daar hoef je zelf niet voor te compenseren.
jep die discussies als de kinderen groter zijn, komen vanzelf. Mijn oudste toen ik vertelde dat ik de kinderalimentatie naar haar zou overmaken toen ze op kamers ging... "betaalde je dat iedere maand aan mama? en die kreeg ook nog de kinderbijslag?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
htca schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:01:
[...]

jep die discussies als de kinderen groter zijn, komen vanzelf. Mijn oudste toen ik vertelde dat ik de kinderalimentatie naar haar zou overmaken toen ze op kamers ging... "betaalde je dat iedere maand aan mama? en die kreeg ook nog de kinderbijslag?"
Kijk, dat is precies waar het uiteindelijk om draait. Dat gesprek moet je niet willen voeren met een kind van vijf, een volwassen kind is een ander verhaal.

Punt is dat je bij de vaststelling van de kinderalimentatie goed documenteert/vastlegt wat de plichten van de ontvanger zijn. Want de plichten worden veelal vergeten en bediscussieerd. De verplichting voor de alimentatie ontvanger houdt in dat je als betalende ex-partner geen verdere kosten meer zou moeten hebben (op de standaard verblijfskosten na), dus niet aan kleding voor bij jou, niet aan school, niet aan clubjes, etcetera.

Leg het in ieder geval goed vast, mocht het de spuigaten uit lopen met wat je ex-partner uithaalt met betrekking tot de alimentatie, dan kan je altijd (bonnetjes bewaren) nog een keer een goed onderbouwde zaak beginnen. Je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk de sympathie van de rechtbank krijgt vanwege de pregnante situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Dennis1812 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:06:
https://www.villapinedo.nl/

Wellicht kun je daar nog informatie vinden of praten met mensen in dezelfde situatie.
Is gericht op (met name kinderen) van gescheiden ouders.

Maar ook ouders mogen vragen stellen op t forum en er is ook gerichte informatie voor de ouders.
Was bekend met de organisatie, maar wist niet van het ouder-element. Thanks!
DonnieDoezoe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:46:
Ik betaal bijna 370 euro voor 1 kind. En ik heb m’n kind 50% van de tijd. En nog doet ze moeilijk om kleren voor m te kopen en aan mij mee te geven.
:(:)
GeeEs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:00:
Ik noem maar een chargerend voorbeeld, he, om mijn punt betreffende invloed en benaderingswijze uit te leggen ;) Momenteel doet mijn kleine helemaal niks structureels en betalen we de bezigheden zelf aan beide kanten. Ander voorbeeld dan; mijn kleine vindt het geweldig om te zwemmen maar mijn ex vindt dat helemaal niks. De kleine heeft zelfs een zwem-zeemeerminstaart gekregen van moeders en nog gaan ze samen niet zwemmen. Ik zie het niet gebeuren dat er een zwemabonnement van dat geld af zal gaan.
Goede tip, maak ik ook gebruik van. Moest dit jaar voor het eerst schriftelijk bewijs leveren dat de kleine meer dan 78 dagen bij mij verbleef in 2021. Heb een brief opgesteld die mijn ex ook getekend heeft en had die zodanig opgesteld dat de ondertekening geen garantie voor toekomstige jaren was en enkel voor dat jaar. Daar had ze me eventueel nog goed dwars kunnen zitten, als ze dat had gewild.
Mvd1981 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:47:
[...]

Kijk, dat is precies waar het uiteindelijk om draait. Dat gesprek moet je niet willen voeren met een kind van vijf, een volwassen kind is een ander verhaal.

Punt is dat je bij de vaststelling van de kinderalimentatie goed documenteert/vastlegt wat de plichten van de ontvanger zijn. Want de plichten worden veelal vergeten en bediscussieerd. De verplichting voor de alimentatie ontvanger houdt in dat je als betalende ex-partner geen verdere kosten meer zou moeten hebben (op de standaard verblijfskosten na), dus niet aan kleding voor bij jou, niet aan school, niet aan clubjes, etcetera.

Leg het in ieder geval goed vast, mocht het de spuigaten uit lopen met wat je ex-partner uithaalt met betrekking tot de alimentatie, dan kan je altijd (bonnetjes bewaren) nog een keer een goed onderbouwde zaak beginnen. Je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk de sympathie van de rechtbank krijgt vanwege de pregnante situatie
Goede tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Nu online
DUX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:06:
[...]

[...]

[...]

Ik noem maar een chargerend voorbeeld, he, om mijn punt betreffende invloed en benaderingswijze uit te leggen ;) Momenteel doet mijn kleine helemaal niks structureels en betalen we de bezigheden zelf aan beide kanten. Ander voorbeeld dan; mijn kleine vindt het geweldig om te zwemmen maar mijn ex vindt dat helemaal niks. De kleine heeft zelfs een zwem-zeemeerminstaart gekregen van moeders en nog gaan ze samen niet zwemmen. Ik zie het niet gebeuren dat er een zwemabonnement van dat geld af zal gaan.

[...]

Goede tip, maak ik ook gebruik van. Moest dit jaar voor het eerst schriftelijk bewijs leveren dat de kleine meer dan 78 dagen bij mij verbleef in 2021. Heb een brief opgesteld die mijn ex ook getekend heeft en had die zodanig opgesteld dat de ondertekening geen garantie voor toekomstige jaren was en enkel voor dat jaar. Daar had ze me eventueel nog goed dwars kunnen zitten, als ze dat had gewild.

[...]

Goede tips.
Hier nog een paar tips:
Een (extra) fietsje voor een kind van 5 jaar scoor je voor 2 of 3 tientjes op MP. Het gesleep met fietsjes zou ik ook niet willen idd.

Vrij zwemmen kost ook echt niet veel.
Koop gewoon zon 10 rittenkaart voor een lokaal zwembad en ga zelf met je dochter af en toe vrij zwemmen. En zorg dat ze dan de zeemeermin staart meeneemt! :)
Ik vind er zelf trouwens ook geen reet aan, maar als ik mn zoontje in het water zie is de wereld gewoon helemaal mooi.
Of, nog beter. Zorg dat ze op zwemles gaat met jou.
(Ik neem tenminste aan dat je dochter dat nog niet doet?)
Moet je kijken hoe stoer je dochter straks is als ze vertelt dat ze met pappa leert zwemmen ;)
Haar zwemdiploma's zal ze sowieso moeten/willen halen me dunkt :)

Hoe lastig ook...
Je doet het voor je kind, niet zozeer voor jezelf of je ex toch?

Maar het blijft een enorm lastig situatie als je het gevoel hebt uitgebuit te worden, want dat voel ik wel een beetje als ik je verhaal lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
[...]
Dat verzoek heb ik laatst ook gehad voor 2021. Ik vond dat wel vreemd, want dat was niet het eerste jaar. Wellicht een extra aandachtspunt waar ze voor 2021 naar kijken.

Ik heb toen het ouderschapsplan opgestuurd waar co-ouderschap en verdeling van dagen in staan.

Hoe lang heb jij op reactie moeten wachten?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

GeeEs schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:37:
Hier nog een paar tips:
Een (extra) fietsje voor een kind van 5 jaar scoor je voor 2 of 3 tientjes op MP. Het gesleep met fietsjes zou ik ook niet willen idd.
Dat is wat ik nu ook doe :)
Vrij zwemmen kost ook echt niet veel.
Koop gewoon zon 10 rittenkaart voor een lokaal zwembad en ga zelf met je dochter af en toe vrij zwemmen.
Dat is wat ik nu ook doe ;) Echter, als ik dus zometeen geld moet overmaken aan mijn ex voor dit soort doeleinden en ik moet er uiteindelijk alsnog zelf voor betalen betaal ik dus dubbel. In realiteit: ik heb niet het geld om hier dubbel voor te betalen dus als het geld aan moeders overgemaakt wordt kan ik niet alsnog zelf een tienrittenkaart halen. Dan gaan we dus niet meer zwemmen.
Of, nog beter. Zorg dat ze op zwemles gaat met jou.
(Ik neem tenminste aan dat je dochter dat nog niet doet?)
Moet je kijken hoe stoer je dochter straks is als ze vertelt dat ze met pappa leert zwemmen ;)
Haar zwemdiploma's zal ze sowieso moeten/willen halen me dunkt :)
Staat op de wachtlijst met 1200 anderen in de buurt...
Hoe lastig ook...
Je doet het voor je kind, niet zozeer voor jezelf of je ex toch?
Goedbedoeld doch dooddoenend argument. Natuurlijk wil ik me inzetten voor het kind, maar vaders welzijn vind ik daar net zo belangrijk in als moeders welzijn. Unpopular opinion: ik besta niet enkel op aard voor mijn kind of voor het doorzetten van mijn bloedlijn. Ik heb bewust een kind genomen omdat ik dat zelf ook wil beleven als papa. Dat is iets dat ontzettend snel van tafel geveegd wordt en het argument "voor het kind doen" wordt ontzettend misbruikt voor argumenten alle kanten op door alle instanties.
Maar het blijft een enorm lastig situatie als je het gevoel hebt uitgebuit te worden, want dat voel ik wel een beetje als ik je verhaal lees...
:>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

VidaR-9 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:13:
Dat verzoek heb ik laatst ook gehad voor 2021. Ik vond dat wel vreemd, want dat was niet het eerste jaar. Wellicht een extra aandachtspunt waar ze voor 2021 naar kijken.

Ik heb toen het ouderschapsplan opgestuurd waar co-ouderschap en verdeling van dagen in staan.

31 oktober jl. brief gekregen betreffende 2021, 13 november antwoordbrief gestuurd naar belastingdienst (deadline was 21 november), nog geen reactie gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
VidaR-9 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:13:
[...]

Moest ik ook, ouderschapsplan opgestuurd (per email) en binnen een weekje of zo had ik terug dat dat akkoord was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04:43
htca schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:22:
[...]

Moest ik ook, ouderschapsplan opgestuurd (per email) en binnen een weekje of zo had ik terug dat dat akkoord was.
Hier was het in 2021 binnen 1 dag geregeld. Ik heb destijds contact (per mail) gehad met een "medewerker particulieren" van de Belastingdienst. Ouderschapsplan opgestuurd en gelijk reactie terug dat er een herziene aanslag mijn kant op zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Goede tips.
Als je specifieke vragen nog hebt over Villa Pinedo voel je vrij een DM te sturen. Enkele jaren vrijwilliger geweest als buddy daar. Ben er nu te oud voor helaas. (max leeftijd is 25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 18:04

Tys

Een alimentatie topic, leuk! Al moet ik zelf zeggen dat ik minder met partneralimentatie heb dan met de kinderalimentatie. Zelfs bij een 50/50 verdeling was dit bedrag "acceptabel" (€415/maand voor 1 kind). Moeder is even een tijdje aan de kant gezet door de rechter dus ik betaal nu €70/maand (ons kind is 1 weekend per 2 weken bij zijn moeder).

Maar de partneralimentatie wordt er alleen maar meer door, dat doet wel pijn. Want ja, uiteraard een beperkt inkomen, emotioneel ingestort, bla bla, dus de hand omhoog.

Ik zag het hier ook al ergens voorbij komen, maar ook hier is ons kind zonder bericht verhuisd naar een ander adres. Nou, zie dan je toeslagen maar eens te behouden, gelukkig is dit - via de rechter - snel getackeld en inmiddels is ons kind weer bij mij ingeschreven. Niet dat die toeslagen nodig zijn, ettelijke duizenden euros worden per jaar je kant op geschoven als alleenstaande ouder (veel meer als toen we nog samen waren). Heel bizar is dat, nergens voor nodig denk ik dan. Maar nog oneerlijker zou het zijn als ik wel alle toeslagen zou missen én een aangepaste kinderalimentatie zou moeten overmaken.

Gelukkig ben ik voorlopig aan zet, dus wat mij betreft gooi ik af en toe wat geld (opbouwend naar 50%) op een kindrekening waarvan moeder het maar moet doen. Ja, op haar inkomen zouden het nog meer en hogere toeslagen zijn, maar waar zijn we dan mee bezig .. andersom gaat ze die houding namelijk nooit aannemen en dat schuurt wel bij mij.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hello allen!

Inmiddels een gezamelijke Mediator/Advocaat aangenomen.

Samen met mijn ex alles dus verdeeld. We doen alles op goeie voet.
*Ze zal allicht wel vreemdgegaan zijn athands die vermoede heb ik 😉

Zij wilt scheiden en is gelukkig heel meegaand en heel flexibel, en meedenkend om het feit dat ik financieel uitgekleed geen normale ouderschap kan geven aan de kids dan en dat zou ook ten nadele van haar zijn als zij niet meer op mijn kan steunen voor zorg voor de kinderen (financieel en tijd)

Kids:
oudste zoon 13 bij mij, de andere 2 kleintjes gaan bij mama 5 dagen per week. Vrijdag avond tot zondag avond bij mij elke week. Delen samen kosten voor de kids.

Woning:
Ik koop haar uit de woning (33k euro) <- doet flink zeer.

Inboedel:
splitten het onderling 50/50, eerlijk gezegd veel oude meuk die ze niet eens wilt.

Alimitatie:
Ze doet afstand van partner en kinderalimitatie in het ouderschaps plan.

Alimitatie berekening:
200 euro per kind. Advocaat/mediator zegt dat dit teniet gedaan kan worden door af tespreken dat ik voor kosten van de kids betaal.

Hopelijk gaat de rechtbank mee in de ouderschaps plan.

Urgentie woning:
Weten jullie trouwens hoe het staat met urgentie woningen in rijmond? ex wilt namelijk aanspraak gaan doen, maar volgens mij kan het makkelijk 2+ jaar duren tegenwoordig.

Kosten:
3500 hypotheek verstrekker, 700 taxatie huis, 4000 mediator/advocaat. Gedeeld door 2, dus beide betalen zo`n 4500 euro.

Weten jullie tevens of je een urgentie woning kan krijgen op een gezins hereniging visum? volgens mij kan dat niet eens. Plus ex blijft bij mij wonen maar volgens mij doet dat de urgentie ook teniet dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Wowhead op 04-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45
Wowhead schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:34:
Alimitatie:
Ze doet afstand van partner en kinderalimitatie in het ouderschaps plan.
Naar mijn weten mag je wettelijk gezien geen afstand doen van kinderalimentatie en is zo'n afspraak in het ouderschapsplan nietig. Of bedoel je dit anders?
Urgentie woning:
Weten jullie trouwens hoe het staat met urgentie woningen in rijmond? ex wilt namelijk aanspraak gaan doen, maar volgens mij kan het makkelijk 2+ jaar duren tegenwoordig.

Weten jullie tevens of je een urgentie woning kan krijgen op een gezins hereniging visum? volgens mij kan dat niet eens. Plus ex blijft bij mij wonen maar volgens mij doet dat de urgentie ook teniet dan.
Urgentieverzoeken en scheiding ligt heel lastig. In de praktijk enkel en alleen in situaties dat je er echt alles aan gedaan hebt, maar anders de kinderen op straat belanden. In een situatie waarin jij in de huidige woning blijft en de kinderen als noodoplossing dus bij jou kunnen, geen recht op urgentie (nog los van of er plek is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Sempy schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:28:
[...]

Naar mijn weten mag je wettelijk gezien geen afstand doen van kinderalimentatie en is zo'n afspraak in het ouderschapsplan nietig. Of bedoel je dit anders?

[...]

Urgentieverzoeken en scheiding ligt heel lastig. In de praktijk enkel en alleen in situaties dat je er echt alles aan gedaan hebt, maar anders de kinderen op straat belanden. In een situatie waarin jij in de huidige woning blijft en de kinderen als noodoplossing dus bij jou kunnen, geen recht op urgentie (nog los van of er plek is)
Dank de mediator/advocaat heeft dit gemeld:

"
Aan de hand van deze berekening is het voor u mogelijk om een afwijkende afspraak te maken, bijvoorbeeld dat meneer niet 2x € 191 per maand betaalt, maar in plaats daarvan een aantal kosten voor de kinderen voor zijn rekening neemt.

Uit de draagkracht berekening blijkt verder dat na aftrek van de bijdragen voor de kinderen meneer geen ruimte meer heeft om partner alimentatie te betalen."

Dus worden de alimitatie kosten worden geaborbeerd in ruil voor lasten/kosten voor de kids.
De advocaat acht dat de rechtbank er wel in mee zal gaan, hij gaat het nu goed formuleren in de ouderschaps plan en convenant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Wowhead schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:14:
[...]

Dank de mediator/advocaat heeft dit gemeld:

"
Aan de hand van deze berekening is het voor u mogelijk om een afwijkende afspraak te maken, bijvoorbeeld dat meneer niet 2x € 191 per maand betaalt, maar in plaats daarvan een aantal kosten voor de kinderen voor zijn rekening neemt.

Uit de draagkracht berekening blijkt verder dat na aftrek van de bijdragen voor de kinderen meneer geen ruimte meer heeft om partner alimentatie te betalen."

Dus worden de alimitatie kosten worden geaborbeerd in ruil voor lasten/kosten voor de kids.
De advocaat acht dat de rechtbank er wel in mee zal gaan, hij gaat het nu goed formuleren in de ouderschaps plan en convenant.
Duidelijk, overmaken alimentatie wordt uitgeruild tegen lasten voor de kinderen. Dat is wel toegestaan. Helemaal afstand doen van kindalimentatie (dus zonder uitruil kosten) is wettelijk niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Sempy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:53:
[...]

Duidelijk, overmaken alimentatie wordt uitgeruild tegen lasten voor de kinderen. Dat is wel toegestaan. Helemaal afstand doen van kindalimentatie (dus zonder uitruil kosten) is wettelijk niet toegestaan.
Ah danku, had jou verkeerd begrepen. Kosten zal ik zoeizo maken voor de kids, graag zelf.
Ik betaal alle rekeningen voor alles wat de kids nodig hebben zolang het transparant gebeurt, en dat gaat niet via alimitatie athands zo zie ik het.

Ik wil haar niets misgunnen, maar zij gaat heel veel potjes krijgen vanuit de overheid en ik moet ook nog financieele ruimte houden voor de oudste zoon die bij mij woont, dat is wel zo eerlijk vind ik, gelukkig staat zij er ook zo in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Wowhead schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:37:
[...]

Ik wil haar niets misgunnen, maar zij gaat heel veel potjes krijgen vanuit de overheid en ik moet ook nog financieele ruimte houden voor de oudste zoon die bij mij woont, dat is wel zo eerlijk vind ik, gelukkig staat zij er ook zo in.
Check ook of je zelf recht hebt op potjes, met name kindgebonden budget gaat om serieuze bedragen, zelfs bij een modaal inkomen nog enkele honderden euro's per maand. Zorg dus dat je oudste zoon bij de gemeente op jouw adres blijft ingeschreven, dan heb je daar (samen met kinderbijslag) tot zijn 18e recht op. Kindgebonden budget kijkt enkel naar wel/niet kinderen op adres, dus is het gunstig om indien mogelijk ieder minimaal 1 kind ingeschreven te hebben staan, dan heb je beide recht op een bedrag (de ander krijgt geen cent minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Danku die hebben we al kindgebonden en kinderbijslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Kinderalimentatie mag je inderdaad geen afstand van doen, maar mag je wel op nul zetten (onderling overeenkomen). Denk even na welke alimentatie je gaat betalen, want kinderalimentatie is niet aftrekbaar van de belasting en partneralimentatie wel. Wellicht kan dat jullie nog helpen om wat financiele ruimte te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Nu online
Let er met partneralimentatie ook op dat dit belastingtechnisch ook verschilt met kinderalimentatie.

De ontvanger moet hierover belasting betalen en de gever mag het aftrekken van IB.

Kinderalimentatie is voor de gever niet aftrekbaar en wordt ook niet belast aan de ontvangende kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:49
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
@JohnnyV76

Bij onze berekening was het enkel inkomen (-/- pensioenbijdrage) en werd er door de advocaten een standaard programma op losgelaten met vaste stelposten voor huisvesting etc. Vermogen telt niet mee voor berekenen alimentatie. Ik weet niet of je van de vaste stelposten mag afwijken als werkelijke bedragen bekend zijn. Laat je hier goed over voorlichten en dit narekenen door een eigen advocaat.

Kindalimentatie mag niet van afgezien worden. Bedenk ook dat je kinderen dit vanaf hun 18e tot 21e verjaardag dan rechtstreeks van jouw ontvangen , terwijl partneralimentatie voor moeder is (en voor haar belast).

Maak ook eens op toeslagen.nl een berekening voor het kindgebonden budget. Gezien co-ouderschap kan je er dan voor kiezen om op beide woonadressen minimaal 1 kind in te schrijven bij de gemeente en zo beide toeslag te pakken (dubbel geld, partner krijgt niks meer of minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ik zit ook in dit schuitje.

Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door DUX op 12-12-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Sempy op 13-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Hier het convenant en ouderschapsplan zelf opgesteld en onafhankelijk laten toetsen door een door ons beide uitgekozen mediator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:41
Ik heb jaarlijks te maken met de indexatie van de kinder alimentatie. Die is dit jaar maar liefst 6,2%. Nu snap ik dat de indexatie het ene jaar wat hoger is dan het andere jaar, maar ik vind 6,2% wel erg veel. Nu merk ik in het algemeen dat de indexatie van de alimentatie elk jaar hóger is dan mijn salarisverhoging. Op een gegeven moment is de verhouding wel erg scheef. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun mijn kinderen bij zowel mij als bij hun moeder een fijne levensstandaard, dus daar gaat het niet om. Maar ik wil begrijpen waarom de alimentatie indexatie zo hoog moet zijn ten opzichte van de jaarlijkse indexatie van het salaris.

Iemand die hier op wil / kan reageren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

SuperCrisz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:41:
Ik heb jaarlijks te maken met de indexatie van de kinder alimentatie. Die is dit jaar maar liefst 6,2%. Nu snap ik dat de indexatie het ene jaar wat hoger is dan het andere jaar, maar ik vind 6,2% wel erg veel. Nu merk ik in het algemeen dat de indexatie van de alimentatie elk jaar hóger is dan mijn salarisverhoging. Op een gegeven moment is de verhouding wel erg scheef. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun mijn kinderen bij zowel mij als bij hun moeder een fijne levensstandaard, dus daar gaat het niet om. Maar ik wil begrijpen waarom de alimentatie indexatie zo hoog moet zijn ten opzichte van de jaarlijkse indexatie van het salaris.

De indexatie wordt gedaan op basis van de gemiddelde loonstijging. Daarover kun je hier meer lezen: https://www.cbs.nl/nl-nl/...kt/ontwikkeling-cao-lonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
SuperCrisz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:41:

Over afgelopen jaar is het niet hoog t.o.v. de indexatie van het salaris. Heel veel mensen hebben meer gehad dan 6,2%. Maar als je het niet kunt betalen zou je kunnen overleggen met je ex over wat je wel kunt of wilt betalen. Het is geen wet die zegt dat je het moet betalen als je het onderling anders wilt regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Frame164 op 01-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
Ik leef nu wel in zware spanning, we hebben het ouderschapsplan en convenant getekend.
We zullen beide een X bedrag storten op een gezamelijke rekening maandelijks in plaats van 2x 191 euro alimitatie. En geen partner alimitatie ivm daar geen financiele ruimte voor is.

Zij is zo slim gaat minimaal werken zodat zij niets hoeft te betalen voor het kind dat full time bij mij woont... ik heb de andere twee kleintjes elke vrijdag tot en met zondag.

Ik hoop niet dat de rechtbank terug komt en zeg je moet alsnog alimitatie betalen, dan word het financieel echt zwaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Wowhead op 03-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Sempy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:43:
@JohnnyV76
Maak ook eens op toeslagen.nl een berekening voor het kindgebonden budget. Gezien co-ouderschap kan je er dan voor kiezen om op beide woonadressen minimaal 1 kind in te schrijven bij de gemeente en zo beide toeslag te pakken (dubbel geld, partner krijgt niks meer of minder).
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eerlijk gezegd verbaas ik mij over je vraag over het moment waarop het KGB eindigt. Dat is binnen een paar klikken te vinden op de site van de fiscus. En dat is dus inderdaad als het kind 18 wordt. Ik wil je aanraden kritischer te zijn en zelf veel meer proactief aan te dragen. Je toekomstige ex gaat er voor, dat is wel duidelijk. Ik zou dan ook de twee jongere kinderen 'splitsen'.

En zelf heb ik ook dit soort dingen meegemaakt. Achter houden van informatie, voorstellen doen die achteraf vooral in haar voordeel waren, et cetera. Een advocaat die ook meer op haar hand was en mij trots vertelde dat ik de betaalde kinderalimentatie af kon trekken...ja een half jaar, toen is dat afgeschaft. En die mediator/advocaat wist dat al wel. Achteraf realiseerde ik mij dat ik beter zelf iemand had kunnen regelen om mijn belangen te behartigen. Opmerkingen en voorstellen van de advocaat die ik later pas kon plaatsen. Zij zat erg op de stoel van 'onderdrukte' vrouwen zeg maar en wilde hen allemaal redden leek het wel. Ik was op dat moment naïef en te makkelijk. Ik dacht dat ik daarmee de sfeer onderling voor de kinderen goed kon houden. Dat was een utopie. Ik gaf een vinger en zij nam mijn hele hand.

Mensen veranderen in een dergelijke periode. De persoon waar je ooit van hield (en jij zelf misschien ook) gaan gekke dingen doen, gunnen elkaar niets meer. Er is er maar één in dit proces die je kunt vertrouwen: dat ben je zelf.

Een ander dingetje is het pensioen. Ook iets om naar te kijken. Dat wordt tegenwoordig standaard geconverteerd, maar verevening is ook mogelijk. Laat je niet verleiden om haar pensioen niet mee te nemen want dat is maar klein en het jouwe wel bijvoorbeeld. Als je iedere keer wat relatief kleins weg geeft dan ben je aan het eind zwaar de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Roenie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:15:
[...]
Eerlijk gezegd verbaas ik mij over je vraag over het moment waarop het KGB eindigt. Dat is binnen een paar klikken te vinden op de site van de fiscus. En dat is dus inderdaad als het kind 18 wordt. Ik wil je aanraden kritischer te zijn en zelf veel meer proactief aan te dragen. Je toekomstige ex gaat er voor, dat is wel duidelijk. Ik zou dan ook de twee jongere kinderen 'splitsen'.
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Sempy op 18-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ik kan het alleen maar met @Sempy eens zijn. Als de handtekeningen gezet zijn en de rechter de scheiding heeft bekrachtigd, dan is het lastig om zaken te veranderen. Dan zul je weer een advocaat in moeten schakelen. Ieder jaar overleggen en aanpassen indien nodig klinkt leuk, maar als één van de twee niet wil dan wordt het een heel gedoe. Dus regel het nu goed en denk niet dat is zielig. Je kunt makkelijker later vrijwillig meer geven dan later minder willen betalen doordat jullie situatie veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Bedankt voor jullie meningen en inzichten, ik heb er veel aan. Heb weinig kennis van dit soort zaken (gelukkig) en bij mijzelf speelt emotie natuurlijk ook een grote rol dus een andere kijk of mening is prettig!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat een mediator niet uit zichzelf iets zegt over de verdeling van kinderen voor kinderbijslag en KGB gaat er bij mij niet in. Die mediator is partijdig of incapabel.

Is het anders geen idee op te nemen dat alle bedragen die als toeslag/bijslag van de fiscus binnenkomen op een en/of rekening gestort moeten worden? Dan zorg je dat dat geld in ieder geval naar de kinderen gaat. Jullie storten daar beiden ook nog op voor de verblijfsoverstijgende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Roenie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:25:
Dat een mediator niet uit zichzelf iets zegt over de verdeling van kinderen voor kinderbijslag en KGB gaat er bij mij niet in. Die mediator is partijdig of incapabel.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Bij de discussie over het pensioen zei ze ook dat ik maar hetzelfde bleef zeggen om mijn bijna ex van gedachten te laten veranderen... sja niet zo gek als ik t er niet mee eens ben.
Is het anders geen idee op te nemen dat alle bedragen die als toeslag/bijslag van de fiscus binnenkomen op een en/of rekening gestort moeten worden? Dan zorg je dat dat geld in ieder geval naar de kinderen gaat. Jullie storten daar beiden ook nog op voor de verblijfsoverstijgende kosten.
Ik heb niet zulke goede ervaringen met mijn bijna ex en en/of rekeningen. Ze doet nu ook niet zuinig zeg maar ook al verdient ze maar 70% van haar normale salaris. Sterker nog, ik zorg nu al 4 maanden voor de kinderen qua eten en wassen en dergelijke en ze presteert het nog om meer aan boodschappen uit te geven in haar eentje dan dat ik voor ons 4-en uitgeef. Bij de mediator legt ze het uit als... ja door de eetstoornis kan ik alleen keto eten dus vis en vlees e.d. dus ja dat is duurder.

Daarom denk ik eigenlijk liever dat ik kgb en bijslag gewoon zelf ontvang om weer discussies te voorkomen over de spullen die ze dan voor de kinderen gaat kopen van die en/of rekening. Weet bjina zeker dat zij dan veel meer spullen zal kopen zonder te overleggen. Nu ik weet dat ik vast €624moet betalen en dat daar in principe alle lasten van de kinderen van betaald moeten worden weet ik dat we daarmee rond moeten komen wat betreft kinder stuff en als ze er meer vanaf gaat halen dan nodig is dan is het op = op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
"Een huwelijk wordt gesloten in de hemel en ontbonden in de hel."

Door schuldgevoel, een groot hart of wat dan ook geef je soms teveel weg. Maar aan het eind van de rit kom je jezelf dan keihard tegen als de ander er zakelijker, of zelf opportunistisch in staat. En als je bij iedere specifieke afspraak het in het voordeel van de ander afrondt, schiet je jezelf aan het eind in de voet. De kosten van de ander worden overdreven, de inkomsten gebagatelliseerd, zaken die jij houdt zijn opeens meer waard en zaken die de ander houdt stellen niet zoveel voor. Op zichzelf allemaal niet het eind van de wereld, maar alles bij elkaar wordt het gat steeds groter. Pak het zakelijk aan, maar met een vriendelijke aanpak. Durf voor jezelf op te komen, zonder de ander te willen pakken.

Een kindrekening heeft het voordeel is dat zaken inzichtelijk worden. Alle inkomsten gerelateerd aan kinderen komen daar binnen en alle verblijfsoverstijgende kosten gaan daar vanaf. De ander kan niet later bedelen om geld voor de sportclub, schoenen of een fiets. Want in dat geval zit je met een dilemma als de ander de emotionele kaart speelt: "je wil toch het beste voor je kind en die kun je toch niet met kapotte schoenen naar school laten gaan?" Als de ander geld dat voor de kinderen bedoeld is verbrast zie je dat zonder kindrekening minder goed. Dan kun je dat soort zaken niet hard maken. En let wel, met een 2-3 kinderen komt er iedere maand veel geld binnen aan kinderalimentatie, kinderbijslag en KGB. Paar honderd hier, paar honderd daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Mooie quote,

Ik zit in een scheiding, de papieren zijn naar het gerechtshof gestuurd, we zitten nu al zo`n 3 weken in spanning of het allemaal goedgekeurd word.

Ouderschaps plan + convenant
Afstand van alimitatie en in de plaats daarvan een budget dat op een gezamelijke rekening word gestuurd.

Ik hoop dat alles goed rond komt (hypotheek overname en de regelingen die wij via de mediator/advocaat geregeld zijn)
Best veel spanning, ook in het huis ivm ex er nog woont en die al compleet is omgeslagen en een ander persoon is geworden.

Ergens hoop ik dat het nog jaren duurt voordat zij een sociale huurwoning kan krijgen want 2 van de 3 kids zullen bij haar wonen (maandag tot en met vrijdag avond, en dan elk weekend bij mij)

Daarnaast een beetje extra kosten dekking ivm zij dan een bedragje mee betaal per maand aan kosten, allicht dat ik een beetje terug kan verdienen aan de 40k euro die ik moet betalen om haar uit te kopen :F

Tijdelijk is de auto ook de deur uit om de maandelijkse kosten te drukken, als zij later een eigen plekje heeft haal ik weer een autotje puur om de kids te brengen en op te halen iedere week.

(Ook weer extra kosten die alleen voor mij zijn...., ze komt overal bijna nagenoeg ongescheurd van weg, echt bizar hoe weinig negatieve effecten een vrouw mee krijgt bij een scheiding)

Ik heb nu toch geen plek in mijn leven voor een nieuwe relatie, vermaak haal ik wel uit de vakantie tripjes, heb wat jaren in te halen :D

[ Voor 23% gewijzigd door Wowhead op 22-01-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Herkenbaar hoe de andere persoon compleet iemand anders is geworden. Ook hoe de wederhelft overal gematst lijkt te worden. Nooit haar best gedaan om meer te gaan verdienen terwijl ze die kans gewoon had want de kinderen zijn al behoorlijk zelfstandig (2x 14j en 1x 17j). Als ik er wel eens wat over zei voelde ze zich meteen onder druk gezet om meer te moeten verdienen. Zo kreeg ze bijvoorbeeld een andere functie in haar bedrijf en mocht ze een opleiding doen van €5k waardoor ze papieren zou krijgen waarmee ze overal aan de bak zou kunnen voor een beter salaris. Uiteraard nooit de cursus gedaan want nu geen energie en nu te druk. Ondertussen wel haar hele vrije dag druk als vrijwillige penningmeester voor de voetbal club. Nu gaat het minder met het bedrijf dus zal de cursus er ook wel niet meer in zitten al heeft ze nu natuurlijk toch al te veel issues om uberhaupt zo'n cursus te kunnen doen. Jammer dat de werkende mens die bijna nooit ziek is e.d. bij dit soort dingen zo zwaar "gestraft" wordt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 13:25
Members only:

Een tip die ik aan iedereen geef die in een scheiding zit, waarvan ik vind dat de mediators van deze wereld het standaard zouden moeten regelen:
Zorg voor een gezamenlijke kinderrekening. Stort daar beide de berekende kinderalimentatie op. Eventueel kun je een afgesproken deel daarvan terugstorten naar je betaalrekening voor boodschappen en dergelijke. Dan is altijd duidelijk hoeveel geld er voor de kinderen beschikbaar is en daar kun je dan allebei dingen van kopen voor de kinderen. Zorgt voor de nodige transparantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door Sempy op 22-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 28-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Dit is wat de mediator zei over inschrijven van de kinderen (namen even vervangen):
Members only:

Is dat helemaal waar? Ik snap dat als alle kinderen bij mijn bijna ex worden ingeschreven ZIJ het meeste geld krijgt maar hoe zij er nu in zit gun ik haar dat helemaal niet en heb ik liever nog wat jaartjes KGB en bijslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
JohnnyV76 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:32:
Dit is wat de mediator zei over inschrijven van de kinderen (namen even vervangen):

***members only***

Is dat helemaal waar? Ik snap dat als alle kinderen bij mijn bijna ex worden ingeschreven ZIJ het meeste geld krijgt maar hoe zij er nu in zit gun ik haar dat helemaal niet en heb ik liever nog wat jaartjes KGB en bijslag.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:10
Zijn/waren jullie dan echt in volledige old-school gemeenschap van goederen getrouwd? in de nieuwere regels vallen erfenissen vaak sowieso buiten de gemeenschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Aurum schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Zijn/waren jullie dan echt in volledige old-school gemeenschap van goederen getrouwd? in de nieuwere regels vallen erfenissen vaak sowieso buiten de gemeenschap
We zijn in 2009 getrouwd dus ik denk van wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:53:
[...]

We zijn in 2009 getrouwd dus ik denk van wel?
Ja, dan wel. Waar Aurum het over heeft, is sinds 1-1-2018 het uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Mijn ex is al tijdens de scheiding minder gaan werken, ze werkt nu alleen nog maar parttime in de avond en krijgt een deel zwart uitbetaald, heel sneaky allemaal.

Ze geen inderdaad niet om geld totdat ze ineens zelf willen scheiden en een leuke stek willen emt dit zus zo.
Ze durfde nog te vragen om 2k euro voor inboedel en dan mocht ik de oude afgeragde zooi houden terwijl ze al 40k gaat krijgen ivm uitkoop woning....

Super gierig. Heb gezegd nee je mag de helft van de inboedel, allemaal oude meuk. Dikke doei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Wowhead schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:10:
Mijn ex is al tijdens de scheiding minder gaan werken, ze werkt nu alleen nog maar parttime in de avond en krijgt een deel zwart uitbetaald, heel sneaky allemaal.
Ik weet niet of dit nog relevant is, naar het als ze vrijwillig minder gaat werken tijdens de scheiding dan geldt voor de alimentatie gewoon het oude inkomen. Enkel als minder uren niet verwijtbaar/onvermijdelijk zijn, dan geldt het lagere inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Ze probeert via een urgentie een sociale huurwoning te bemachtigen met een lage inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wowhead schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:34:
Ze probeert via een urgentie een sociale huurwoning te bemachtigen met een lage inkomen.
Dat verandert niks aan het punt wat @Sempy maakt. Vrijwillig minder werken/inkomen is verwijtbaar...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wowhead schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:34:
Je krijgt niet zomaar urgentie, scheiding is in veel gevallen geen reden tot urgentie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
htca schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Je krijgt niet zomaar urgentie, scheiding is in veel gevallen geen reden tot urgentie
Ja maar zij denk dat, word ook gek gemaakt door haar vriendinnen die dit jaren geleden wel konden.
Maargoed ze ondervind het vanzelf wel allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
htca schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Enkel als er anders minderjarige kinderen op straat komen te staan, je alles hebt gedaan om de huidige woonruimte te behouden en de kinderen onmogelijk bij de andere ouder kunnen wonen.

In feite ben je dus beter af als je niet voor urgentie in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Sempy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet of dit nog relevant is, naar het als ze vrijwillig minder gaat werken tijdens de scheiding dan geldt voor de alimentatie gewoon het oude inkomen. Enkel als minder uren niet verwijtbaar/onvermijdelijk zijn, dan geldt het lagere inkomen.
Mijn bijna ex is al sinds September in de ziektewet en ontvangt nu dus maar 70% van haar laatstverdiende salaris. Re-integratie zal volgens de bedrijfsarts maanden duren. Nu is het allemaal best zwaar wat ze doormaakt (42kg afgevallen door eetstoornis en, in een tijd van ongeveer 7 maanden, haar stiefmoeder en vader verliezen waar ze bij beiden bij de reanimatie pogingen was) maar als ik er dan over begin dat als ze weer de oude is ze ook meer dan de 32 uur die ze altijd heeft gewerkt kan werken dan wordt ze meteen erg boos. Zoals ik het begrijp is het nu niet vrijwillig maar zodra ze weer gezond/hersteld verklaard is en ze wil dan nog steeds 32 uur blijven werken dan is het vrijwillig en zou er m.i. toch ook iets aan de verhouding van kinderalimentatie gedaan moeten worden. De mediator heeft nu de bedragen bepaalt maar volgens mij vergelijkt ze dus het salaris van mijn bijna ex op basis van 32 uur en daar dan 70% van met mijn salaris op basis van 36 uur. Bovendien is mijn salaris inclusief alles (13e maand, vakantiegeld e.d.). Je hoort toch op z'n minst 32 uur met 32 uur te vergelijken of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JohnnyV76 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Mijn bijna ex is al sinds September in de ziektewet en ontvangt nu dus maar 70% van haar laatstverdiende salaris. Re-integratie zal volgens de bedrijfsarts maanden duren. Nu is het allemaal best zwaar wat ze doormaakt (42kg afgevallen door eetstoornis en, in een tijd van ongeveer 7 maanden, haar stiefmoeder en vader verliezen waar ze bij beiden bij de reanimatie pogingen was) maar als ik er dan over begin dat als ze weer de oude is ze ook meer dan de 32 uur die ze altijd heeft gewerkt kan werken dan wordt ze meteen erg boos. Zoals ik het begrijp is het nu niet vrijwillig maar zodra ze weer gezond/hersteld verklaard is en ze wil dan nog steeds 32 uur blijven werken dan is het vrijwillig en zou er m.i. toch ook iets aan de verhouding van kinderalimentatie gedaan moeten worden. De mediator heeft nu de bedragen bepaalt maar volgens mij vergelijkt ze dus het salaris van mijn bijna ex op basis van 32 uur en daar dan 70% van met mijn salaris op basis van 36 uur. Bovendien is mijn salaris inclusief alles (13e maand, vakantiegeld e.d.). Je hoort toch op z'n minst 32 uur met 32 uur te vergelijken of niet?
Nee. Je moet inkomen met inkomen vergelijken, hoe dat tot stand komt maakt in feite niet uit. Dingen als een 13e maand en vakantiegeld moeten daar waar van toepassing wel bij beiden meegerekend worden, maar het aantal uur doet er in feite niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
JohnnyV76 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Nope, gaat om inkomen, niet om hoeveel je werkt.

Misschien moet je anders even uitzoomen.... Het is geld dat voor je kinderen bestemd is. Even uitgaand van het feit dat je (maar ook je ex!) het beste voor hebt met je kinderen zou je die kosten ook als jullie bij elkaar zouden blijven (ik zou bij wijze van spreken 4 dagen niet eten als iets echt zou moeten). Dan komt het uiteindelijk neer op, heb je vertrouwen in het feit dat je ex dat geld voor/aan hen besteedt. Je bent ooit met haar getrouwd en toen was dat vertrouwen er wel.... Als je dat vertrouwen als basis neemt, betaal je misschien een paar tientjes te veel per maand, maar slaap je wel een stuk rustiger. Ik kan je vertellen dat met kinderen in de puberleeftijd de bodem van je portemonnee altijd in zicht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In sommige gevallen wil een rechter nog wel eens rekenen met "verdiencapaciteit". Stel dat één van beide partners het vertikt om te solliciteren, of bewust "weinig" uren werkt terwijl er wel gelegenheid is om meer te werken. In dit soort gevallen kan de rechter dan rekenen met het inkomen wat theoretisch gehaald kan worden in plaats van wat werkelijk verdiend wordt.

Zie hier bijvoorbeeld een blog over dit onderwerp:
https://www.bollenvanscheppingen.nl/verdiencapaciteit/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Wellicht moreel niet geheel ethische verantwoord,
Maarr je weet nooit wat er kan gebeuren.

Hoe ken je jezelf bij-voorbaat al wapenen tegen dit soort soms “onrecht”?

Bv bij inkomen gelijk trekken bij inkomensongelijkheid, wat in vele gevallen is dat de partner parttime werkt en dat de fulltimer ook minder gaat werken?
Uiteraard ooit te nadelen van de kinderen maar er zijn helaas genoeg parasitaire situaties zoals al uitgebreid omschreven waar je ver van weg wil blijven.

En opletten dat je ex je/de kind(eren) niet stiekem mee het huis uit verhuist als het moment daar is.

En voor de poster hier succes met de afwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
htca schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Nope, gaat om inkomen, niet om hoeveel je werkt.

Misschien moet je anders even uitzoomen.... Het is geld dat voor je kinderen bestemd is. Even uitgaand van het feit dat je (maar ook je ex!) het beste voor hebt met je kinderen zou je die kosten ook als jullie bij elkaar zouden blijven (ik zou bij wijze van spreken 4 dagen niet eten als iets echt zou moeten). Dan komt het uiteindelijk neer op, heb je vertrouwen in het feit dat je ex dat geld voor/aan hen besteedt. Je bent ooit met haar getrouwd en toen was dat vertrouwen er wel.... Als je dat vertrouwen als basis neemt, betaal je misschien een paar tientjes te veel per maand, maar slaap je wel een stuk rustiger. Ik kan je vertellen dat met kinderen in de puberleeftijd de bodem van je portemonnee altijd in zicht is....
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
Wacht even, het is wel krom om uit te gaan van 70% als het een tijdelijk iets is. Je maakt juist duurzame afspraken met elkaar die niet bij iedere vloek, scheet of zucht aangepast moeten worden. Maak de afspraak dat je van 100% uitgaat, en tijdelijk een uitzondering maakt rekening houdend met 70% en beperk de duur van de uitzondering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mvd1981 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:38:
Wacht even, het is wel krom om uit te gaan van 70% als het een tijdelijk iets is. Je maakt juist duurzame afspraken met elkaar die niet bij iedere vloek, scheet of zucht aangepast moeten worden. Maak de afspraak dat je van 100% uitgaat, en tijdelijk een uitzondering maakt rekening houdend met 70% en beperk de duur van de uitzondering...
Dan ga je dus uit van gegarandeerd 100% herstel. Iets wat je nooit zeker weet.
Als ze niet herstelt (en geen AOV heeft) heb je kans dat ze nog verder terugvalt ivm uitkering van het UWV.

Daarop zijn geen afspraken te maken. Of je moet scenario herstel en scenario ziek blijven beide omschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Dennis1812 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Als ze niet herstelt (en geen AOV heeft) heb je kans dat ze nog verder terugvalt ivm uitkering van het UWV.

Daarop zijn geen afspraken te maken. Of je moet scenario herstel en scenario ziek blijven beide omschrijven.
Inderdaad, en gezien de omstandigheden die benoemd worden mag dat ook wel verwacht worden vind ik persoonlijk. Als ze niet herstelt kan er inderdaad een aanpassing gedaan worden. Punt is, als de ex-partner het risico loopt minder geld te krijgen doordat er meer gewerkt kan worden, dan krijg je dat over het algemeen niet makkelijk aangepast. We lezen genoeg verhalen over de (gebruikelijke) tegenwerking die door velen wordt ervaren, en dus een stap richting de rechtbank moeten maken (hetgeen ook veel geld kan kosten).

Daarom misschien maar beter om dan het juiste uitgangspunt te nemen (volledig herstel) en aan te passen als inderdaad blijkt dat volledig herstel niet mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Mvd1981 op 24-01-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dennis1812 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Mvd1981 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Inderdaad, en gezien de omstandigheden die benoemd worden mag dat ook wel verwacht worden vind ik persoonlijk. Als ze niet herstelt kan er inderdaad een aanpassing gedaan worden. Punt is, als de ex-partner het risico loopt minder geld te krijgen doordat er meer gewerkt kan worden, dan krijg je dat over het algemeen niet makkelijk aangepast. We lezen genoeg verhalen over de (gebruikelijke) tegenwerking die door velen wordt ervaren, en dus een stap richting de rechtbank moeten maken (hetgeen ook veel geld kan kosten).

Daarom misschien maar beter om dan het juiste uitgangspunt te nemen (volledig herstel) en aan te passen als inderdaad blijkt dat volledig herstel niet mogelijk is.
Ik verwacht inderdaad dat mijn bijna ex gewoon kan herstellen. Hoe vervelend t ook is, het verwerken van het verlies van je stiefmoeder en vader in korte tijd is heftig maar het verlies van je ouders is iets waar we uiteindelijk allemaal mee om zullen moeten gaan. De een zal langer de tijd nodig hebben dan de ander in het verwerken ervan maar an sich is het geen reden om structureel minder te gaan werken.

Het lijkt me inderdaad ook beter om, zoals je zegt, duurzame afspraken te maken die horen bij de "normale" situatie waar ze gewoon haar 32 uur werkt. Ergens vind ik het nog steeds niet helemaal eerlijk om de uren niet gelijk te maken bij een vergelijking. Op haar werk is volgens mij 40uur voltijd en op mijn werk is 36 uur voltijd. Zij werkt dus bewust minder / part-time. Als het gedoe is om later aan te passen dan ga ik me er wel voor inzetten om de afspraken vast te leggen kijkend naar een normale situatie. Nu afspraken vast leggen voor de toekomst op basis van een situatie die wellicht nog max 3 tot 6 maanden duurt klinkt niet logisch. Volgens mij duurt het sowieso nog wel een paar maanden voordat de scheiding uitgesproken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Sempy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:42:

Dat verschil met gewerkte uren is nu eenmaal hoe het in NL geregeld is, zonde om daar je energie aan te verspillen, of je moet een politieke partij willen beginnen.
Liever niet, er zijn er al veel te veel... (politieke partijen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Ik geloof niet dat er ergens gesteld wordt dat hij, bij huidige ziekte van ex zou moeten betalen op basis van hersteld zijn. Echter, dat zou niet de uitgangspositie moeten zijn voor de draagkrachtberekening, want helaas leert de praktijk dat dit daarna, ondanks verbeterde omstandigheden, erg lastig tot vrijwel niet meer te om te keren valt. Te meer omdat de omstandigheden die hij beschrijft, erop duiden dat de ziekte een tijdelijke situatie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mvd1981
Je kan de mediation altijd stopzetten he, het is geen verplichting. Als jij je er niet prettig bij voelt dan is dat een duidelijk signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Members only:

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Update:
Ik betaal geen kinderalimitatie maar in plaats daarvan een bedrag van 50 euro per maand op een gezamelijke rekening, echter geeft mijn ex aan dat ze een bijstands uitkering aangaat vragen en dat zeer waarschijnlijk door de gemeente dan op mijn verhaald word.

Berekend was dat ik draagkracht had voor 2x 200 euro voor de kids dus 400 euro per maand.
Ik kijk er niet naar uit dat ik dit moet gaan dragen in de toekomst gelukkig valt het wel binnen het beschikbare budget, wel een enorme hap uit mijn spaar mogelijkheden...

Maargoed "dan had je maar niet moeten trouwen/ kinderen nemen - Trope"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
@Wowhead zijn de kinderen ook deels bij jou? In dat geval gaat namelijk een deel van jouw draagkracht op aan de kosten die je maakt als ze bij jou verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Sempy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:41:
@Wowhead zijn de kinderen ook deels bij jou? In dat geval gaat namelijk een deel van jouw draagkracht op aan de kosten die je maakt als ze bij jou verblijven.
3 kids, 1tje woont pernament bij mij (13 jaar oud) de andere elk weekend bij mij.
Liever meer maar helaas niet mogelijk ivm moeders ook de kids wilt :D

Wel zuur tijdens het opstellen van ouderschapsplan en convenant was alles netjes berekend op draagkracht en de veronderstelling dat mevrouw ook gewoon zou gaan werken. Nu zegt ze dat ze dat nooit gezegd heeft en niet meer dan een beetje parttime wilt bijbeunen en een bijstandsuitkering wilt gaan genieten. :X

[ Voor 27% gewijzigd door Wowhead op 05-02-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Ex werkt hier 24 uur, ik 36 uur. Kids zijn in de twee weken 8 dagen bij moeders en 6 dagen bij mij. Op dit moment hebben we beide 1 x BSO in de 2 weken. De kinderen gaan dus elke week 1x.

Zelf moet ik in totaal EUR 650 overmaken voor 2 kids naar mijn Ex. Zij betaald alle lasten, behalve natuurlijk de kosten voor de kids als ze bij mij zijn.

Ik weet dat ze IACK ontvangt en kindgebonden budget, samen met wat ze dan mij krijgt al goed voor ruim EUR 1200,- in de maand.

Heb me altijd afgevraagd hoeveel geld ze denken dat kinderen kosten, maar het lijkt me niet dat ze hier nog maar een cent van eigen geld bij hoeft te doen om rond te komen ;). Hoe zit dat bij jullie?
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste