Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:
  • 333.817 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oryx heeft een tijdje stilgelegen omdat Janovsky een tijdje afwezig was, en de beheerders van Oryx zelf er weinig trek in hadden. Maar de afgelopen tijd is de schade weer wat ingehaald, en net kwam er een overzichtje van wat er recent is toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FuTvzIlWIAE-6cb?format=png&name=medium

149 entries, met als highlights: 2 helikopters, 19 tanks, 53 AFV. Ook leuk is dat er wat anti-air is vernietigd.

Wat me verder wel opvalt is dat we een tijdje geleden al dichtbij de 2000 tanks waren, maar nu zitten we nog maar op 1905. Weet iemand of er een schoonmaakactie is geweest en bijvoorbeeld duplicates zijn verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:56:
[...]

Eius regio, cuius religio

DE was en is fameus religieus verdeeld. Na poging in 30-jarige oorlog (komt overeen met laatste 30 jaar 80-jarige oorlog in NL, die ook vrolijk mee deed) om een danwel ander door strot van heel het rijk te duwen met 'hulp' van verder o.a. Frankrijk en Zweden en in sommige plaatsen wel 50% ontvolking door oorlogsgeweld en hongersnood, besloten de Duitse staten bij vrede van Westfalen in 1648 (waar voor NL relevante vrede van Münster deel van was) dat leider van iedere Duitse land religie ervan kon bepalen, waarbij de keuzes uit 17e eeuw niet meer veranderden. Dit compromis overleefde zowaar Duitse eenwording onder militant protestants Pruisen en fascisme en communisme in 20e eeuw.

Dus cultuur van een verenigd DE is er altijd een geweest van compromis tussen de religie, niet compromis binnen een van de twee.
Wikipedia heeft hierover een paar interessante artikelen, zoals Wikipedia: Religion in Germany en bijvoorebeeld over DDR specifiek (dit wilde ik even opzoeken vandaar) Wikipedia: Christianity in East Germany

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:14

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

lijkt er op dat er niet één, maar twee bommen per ongeluk boven Belgorod gedropt zijn:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Sir_Lion schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:46:
[...]

Dus een soort D-Day of Market Garden idee? Campagnes die duidelijk gemarkeerd een omkering van de situatie liet zien, en toch nog niet afdoende waren voor een definitief einde.
In die lijn was ik wel aan het denken, al hoop ik dat we wegblijven bij een Market Garden scenario ;)

Die D-Day was een grote operatie die cruciaal was voor het verdere verloop van de oorlog. Vooropgesteld, we weten het allemaal niet. Maar die uitspaak van Stoltenberg over het aanvalsvermogen van Rusland deed mij realiseren dat het oogpunt van zo'n operatie niet alleen het terugwinnen van land hoeft te betekenen. Het kan ook over een militaire doelstelling gaan die het verdere verloop van de oorlog voor Oekraïne minder zwaar kan maken.

Naar ik heb begrepen heeft Oekraïne nu niet genoeg spullen om haar hele doel te bereiken. Dit hoeft alleen niet tot de conclusie te leiden dat de doelstelling daarmee niet haalbaar is.

We doen er denk ik goed aan deze aanval niet als de aanval aller aanvallen te beschouwen maar als een incrementele stap. D-Day was ook een incrementele stap, maar wat voor een. Na die discussie over de Leopard II's gisteren en de uitspraken van Stoltenberg is mijn inschatting dat deze aanval deel is van een grotere strategie. Natuurlijk, veilige statement, maar in dit geval zijn en wel indicaties aan te wijzen dat er al (veel) verder wordt gedacht.

We moeten dus maar geduld opbrengen en voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:08
teacup schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:13:
[...]

In die lijn was ik wel aan het denken, al hoop ik dat we wegblijven bij een Market Garden scenario ;)

Die D-Day was een grote operatie die cruciaal was voor het verdere verloop van de oorlog. Vooropgesteld, we weten het allemaal niet. Maar die uitspaak van Stoltenberg over het aanvalsvermogen van Rusland deed mij realiseren dat het oogpunt van zo'n operatie niet alleen het terugwinnen van land hoeft te betekenen. Het kan ook over een militaire doelstelling gaan die het verdere verloop van de oorlog voor Oekraïne minder zwaar kan maken.

Naar ik heb begrepen heeft Oekraïne nu niet genoeg spullen om haar hele doel te bereiken. Dit hoeft alleen niet tot de conclusie te leiden dat de doelstelling daarmee niet haalbaar is.

We doen er denk ik goed aan deze aanval niet als de aanval aller aanvallen te beschouwen maar als een incrementele stap. D-Day was ook een incrementele stap, maar wat voor een. Na die discussie over de Leopard II's gisteren en de uitspraken van Stoltenberg is mijn inschatting dat deze aanval deel is van een grotere strategie. Natuurlijk, veilige statement, maar in dit geval zijn en wel indicaties aan te wijzen dat er al (veel) verder wordt gedacht.

We moeten dus maar geduld opbrengen en voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.
Ik denk dat een eerste doelstelling vooral is om het zuiden te bevrijden tot aan de Krim. Dus van Mariupol-Donetsk linie tot aan Arnuabsk-Chonhar/Chervone linie. Als dat hele zuidelijke gebied bevrijd is, zou dat al een hele hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:34:
[...]

De NG eenheid van Teixera was betrokken bij inlichtingen verzamelen. Als systeembeheerder van die eenheid zal hij bij een hoop zaken kunnen. Of hij die toegang zou moeten hebben zal nu de grote vraag zijn. Maar wat zou het betekend hebben voor de oorlog als niet opgeschaald was na 24/2/22 om eerst uitgebreide checks te doen op iedereen die erbij betrokken wordt.

Wikipedia: 102nd Intelligence Wing
https://www.102iw.ang.af....st-intelligence-squadron/

[...]

Dit zijn niet wat reservisten die twee keer per jaar een weekend op oefening gaan.
Snowden had een soortgelijke rol (Manning ook dacht ik?). Systeem- en netwerkbeheerders kunnen gewoonweg bij veel informatie binnen hun organisatie, dat is wereldwijd zo (ook in Nederland), en niet eens specifiek voor overheden. Daarom is er binnen overheidsorganisaties strenge screening en andere policies zoals bijvoorbeeld geen smartphone, geen externe elektronica, strenge import/export controle, gescheiden netwerken, enz. Hetzelfde geldt dan voor organisaties die extern worden ingehuurd zoals bijvoorbeeld FoxIT. Eigenlijk is het gek dat bedrijven niet eenzelfde screening hebben. Systeem- en netwerkbeheerders bij bijvoorbeeld Twitter kunnen ook bij ontzettend veel data, met bijvoorbeeld PII.

Dit gaat he(ee)el vaak goed en dan horen we er niets over. De keren dat het fout gaat, gaat het ook goed fout. En dat zijn deze keren (een ander voorbeeld is de afpersingszaak van de systeembeheerder in San Francisco 2008). En er is niet eens altijd opzet in het spel. Zie bijvoorbeeld de zaak Tonino. Al is er in de andere voorbeelden wel duidelijk sprake van opzet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Muncher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:45:
[...]Ik vraag mij af of we dat niet te optimistisch hebben ingeschat. Er werd destijds geroepen dat binnen afzienbare tijd (wat dat precies is, is niet duidelijk) grote hoeveelheden treinen zouden uitvallen die het transport per trein zouden verminderen/ stil laten vallen. Dat is tot op heden volgens mij nog niet gebeurd.
Het transport per trein is natuurlijk inherent gebonden aan de hoeveelheid goederen die geïmporteerd worden. Met zoveel sancties op de import is die hoeveelheid een stuk lager en heb je minder treinen nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je afvraagt hoe goed een dronegranaat perforeert.

Getest op jerrycans:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 19:47
Sir_Lion schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:16:
[...]

Ik denk dat een eerste doelstelling vooral is om het zuiden te bevrijden tot aan de Krim. Dus van Mariupol-Donetsk linie tot aan Arnuabsk-Chonhar/Chervone linie. Als dat hele zuidelijke gebied bevrijd is, zou dat al een hele hoop schelen.
ik krijg steeds meer het gevoel bij alles waar Oekraïne druk zet en berichten over lange afstandsdrones en raketten dat UA straks een corridor wilt maken richting de zee. De Kerch brug opblaast en zo bevoorrading voor alle RU troepen op de krim (bijna) onmogelijk maakt en zo een weg richting de onderhandelingstafel afdwingen of in iedergrval een sterke positie om iets in ruil voor het over laten steken van RU troepen naar hun eigen donkere hol vanwaar ze oorspronkelijk kwamen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:58

Fiber

Beaches are for storming.

saikol schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:27:
[...]

ik krijg steeds meer het gevoel bij alles waar Oekraïne druk zet en berichten over lange afstandsdrones en raketten dat UA straks een corridor wilt maken richting de zee. De Kerch brug opblaast en zo bevoorrading voor alle RU troepen op de krim (bijna) onmogelijk maakt en zo een weg richting de onderhandelingstafel afdwingen of in iedergrval een sterke positie om iets in ruil voor het over laten steken van RU troepen naar hun eigen donkere hol vanwaar ze oorspronkelijk kwamen
Ik denk dat Oekraïne voorlopig helemaal geen interesse meer heeft in onderhandelen. Ze hebben nu al zo veel klappen gehad dat ze straks 'all out' gaan. Onderhandelen is denk ik pas een optie als de laatste gewapende Rus het land uit is, en dan gaat het over thema's als of de DMZ op Russisch grondgebied 50, 100 of 150 km diep moet zijn vanaf de grens. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Jordaanse luchtafweer raketten nu ook gespot:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:04

Sebje

Makelaartje

Verslaggeefster Sarah Ashton Cirillo hint op Oekraïense aanwezigheid nabij Belgorod. Zij is al een behoorlijke tijd embedded in Het Oekraïense leger en tot nu tot betrouwbaar in haar verslaggeving. Kan het nog niet goed plaatsen hoe en of Oekraïners aanwezig zijn in Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Sebje schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:58:
Verslaggeefster Sarah Ashton Cirillo hint op Oekraïense aanwezigheid nabij Belgorod. Zij is al een behoorlijke tijd embedded in Het Oekraïense leger en tot nu tot betrouwbaar in haar verslaggeving. Kan het nog niet goed plaatsen hoe en of Oekraïners aanwezig zijn in Rusland

[Embed]
beetje raar, om de locatie te verraden van een waarschijnlijk toch vrij geheime actie.

een nieuwe 'Canadian Ukrainian Volunteer'?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:04

Sebje

Makelaartje

Tens schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:02:
[...]

beetje raar, om de locatie te verraden van een waarschijnlijk toch vrij geheime actie.

Ja of toch een soort “grap” of andere betekenis/bedoeling zou ook zeer zeker nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Weer zo'n naam die ook in Oekraine voorkomt? Ik vond al een plaats die Belgorod-Dniester (bij Odessa) heet. Misschien dat er nog meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Ik krijg ook dergelijke vibes. Ik kan me niet voorstellen dat het om een serieus iets gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
RoD schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:42:
[...]

Ik krijg ook dergelijke vibes. Ik kan me niet voorstellen dat het om een serieus iets gaat.
We dachten een paar dagen geleden ook dat het toch niet zo kon zijn dat een 21jarige knakker om stoer te doen allerlei geheime documenten online ging delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 22:36

Falcon10

Hit it i would !

Om me dan ook eens even in de zetel-generaal rol te leggen :
Nu al paar posts over D-day en Market Garden en een link naar het aankomende Oekrainse offensief.
Ik lees en zie veel van tanks die geleverd worden, kanonnen en luchtafweer, maar heeft iemand al eens de link gelegd van : en wat als de Oekrainers ook een luchtlanding doen in vijandig gebied ?

Ik zeg maar wat grote dropping van speciale luchtlandingseenheden vlak aan de krimbrug in combinatie met kleine afleidingsoffensieven in het noorden en een groot main offensief ten noorden van de krim om daar een doorbraak te genereren ? De luchtlandingstroepen zouden dan vlak aan de krim brug een bruggenhoofd ( hehe, heb je'm ? ) kunnen opzetten, al dan niet al die brug opblazen, en/of indien het main offensief ten noorden van de krim diep genoeg raakt, kunnen ze met een paar HIMARS die brug ook wel in het water doen wegzinken ?

Enige grote vraagteken in dit ontwerp is heeft Oekraine nog vliegend materiaal om luchtlandingen mee te doen ? Ik zou dan denken of ze nog zo'n Il-76 toestellen hebben ? Of voldoende Mil-24 en Mil-28 troeptransporten ? Eveneens : hebben ze ook dat soort voetvolk ?
Kan moeilijk geloven dat NAVO landen snel even hun oude C-130's gaan uitlenen aan hen om even een paar 100 para's te droppen op de Krim, of ze wegschenken ( ze stonden in elk geval niet op de donatielijstjes, maar misschien dat dat net de bedoeling is ).
Anderzijds zou je dat soort dingen ook graag op voorhand oefenen, en dat ga je niet echt redelijk onopvallend kunnen doen in Europa.

Ik vind het alvast een leuk what-als scenario en eentje dat niemand verwacht, want nog nergens iets over gezien/gelezen.
Food for thoughts ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Falcon10 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:56:
Nu al paar posts over D-day en Market Garden en een link naar het aankomende Oekrainse offensief.
Ik lees en zie veel van tanks die geleverd worden, kanonnen en luchtafweer, maar heeft iemand al eens de link gelegd van : en wat als de Oekrainers ook een luchtlanding doen in vijandig gebied ?
Ik geef een luchtlanding weinig kans, de Russen hebben overal luchtafweer geplaatst en S300 systemen schieten die vliegtuigen uit de lucht nog voor ze troepen kunnen droppen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 22:36

Falcon10

Hit it i would !

XWB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:05:
[...]

Ik geef een luchtlanding weinig kans, de Russen hebben overal luchtafweer geplaatst en S300 systemen schieten die vliegtuigen uit de lucht nog voor ze troepen kunnen droppen.
Agree, maar dat hadden de Duitsers ook ( al was er toen nog gene sprake van AA raketsystemen ).

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Ik zeg maar wat grote dropping van speciale luchtlandingseenheden vlak aan de krimbrug in combinatie met kleine afleidingsoffensieven in het noorden en een groot main offensief ten noorden van de krim om daar een doorbraak te genereren ? De luchtlandingstroepen zouden dan vlak aan de krim brug een bruggenhoofd ( hehe, heb je'm ? ) kunnen opzetten, al dan niet al die brug opblazen, en/of indien het main offensief ten noorden van de krim diep genoeg raakt, kunnen ze met een paar HIMARS die brug ook wel in het water doen wegzinken ?

Enige grote vraagteken in dit ontwerp is heeft Oekraine nog vliegend materiaal om luchtlandingen mee te doen ? Ik zou dan denken of ze nog zo'n Il-76 toestellen hebben ? Of voldoende Mil-24 en Mil-28 troeptransporten ? Eveneens : hebben ze ook dat soort voetvolk ?
Kan moeilijk geloven dat NAVO landen snel even hun oude C-130's gaan uitlenen aan hen om even een paar 100 para's te droppen op de Krim, of ze wegschenken ( ze stonden in elk geval niet op de donatielijstjes, maar misschien dat dat net de bedoeling is ).
Anderzijds zou je dat soort dingen ook graag op voorhand oefenen, en dat ga je niet echt redelijk onopvallend kunnen doen in Europa.

Ik vind het alvast een leuk what-als scenario en eentje dat niemand verwacht, want nog nergens iets over gezien/gelezen.
Food for thoughts ?
Een brug te ver scenario ben ik bang. Geen idee of ze het materieel ook hebben. Bovendien; luchtlandingen, zeker grootschalige zijn aardig overrated, succes/fail ratio is ook niet zo goed dacht ik. Duitse aanval op Eben Emael was een succes, Den Haag/Valkenburg eigenlijk een mislukking. Amerikaanse landingen D-day waren een chaos, Market Garden, op zich een redelijk succes als de grondtroepen op tijd waren geweest en er niet onverwacht een Duits tankdivisie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Falcon10 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:07:
[...]

Agree, maar dat hadden de Duitsers ook ( al was er toen nog gene sprake van AA raketsystemen ).
De resultaten van de eerste landingen van Market Garden bij Eindhoven (toen was een 100% verrassing nog mogelijk):
Van de 424 Dakota's werden er zestien neergeschoten en raakten er iets meer dan honderd beschadigd.[23] Van de zeventig zweefvliegtuigen (van het type Waco CG-4 en het type Horsa) bereikte er drieënvijftig hun bestemming.[23] Ondanks de verliezen, beschouwde Maxwell Taylor, bevelhebber van de 101e Luchtlandingsdivisie, de landing als een groot succes. Vrijwel alle troepen waren op de juiste plaats geland, hetgeen de snelheid van de operatie ten goede kwam.
75% haalde het landingsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Tens schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:16:
[...]

De resultaten van de eerste landingen van Market Garden bij Eindhoven (toen was een 100% verrassing nog mogelijk):

[...]

75% haalde het landingsgebied.
Laten we niet hopen er een Market Failure operatie komt.

Dan liever een vergelijking met de Duitsers door de Ardennen ;), die dan wel succesvol is 😇

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 22-04-2023 17:58 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kansloos zonder luchtoverwicht en zonder middelen om de Russische luchtafweerraketten uit te schakelen. Oekraine slaagde er indertijd nauwelijks in om Azov in Marioepol met helicopters te bevoorraden. Een grootschalige landing ver achter de linies is gewoon fantasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die foto “op 6km van Belgorod” gecombineerd met de opmerking van de Duitste minister van defensie een aantal dagen terug doet me denken dat UA de Russen wil doen geloven dat Belgorod “in play” is. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is maar als de resources aan RU zijde schaarser zijn dan die aan UA zijde, is UA gebaat bij een zo lang mogelijk front lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:06

[Embed]
Kijk eens naar die vinger, dit is geshopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0JI38quNxPzv0tuq8lghBmAkj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AMJqcCyvGVqGN54F7TCT5FxO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik denk dat deze video over Magyar's "candy shop" (dronemunitiefabriek) nog niet gepost is:

Een vertaling op Reddit: https://www.reddit.com/r/..._bombs_i_believe_soon_we/
"Here are the rows of candies made in our candy shop supplied by your donations. Hello, Magyar here. It's April 14. A lot of content coming at you now...

0:24 Plastic for drones, pipes, 8 additional 3D printers, 4 'Flying Bear" boxes from U21 Ukrainian national soccer team and soccer federation.

1:00 Bucket loads of fresh 'caviar': 3mm, 4mm, 5mm, 6mm, 8mm, and mixed; half a ton of this 3mm shrapnel; laser cut cubes of shrapnel; 180kg of steel balls from the old Soviet stock; very labor intensive stuff here: cut wire shrapnel; more laser cut 4mm by 4mm by 4mm cubes, very hard to make on very high precision and expensive equipment; 26kg bags full of 3mm steel pellets."

2:22 (Shows a row of 3D printers)

2:43 "These boxes are not fakes, they are large and full"

2:55 "Gourmet caviar here, gets nicely packed in here..."

3:22 "Here is a nougat filling for candies, and here are the stuffed candies, stuffed by foot. It's a nucleus of a candy."

3:40 "So here is the finished product: simple mass-produced high-explosive fragmentation 500g anti-worm treat"

4:02 "Let's pretend this is an enemy soldier for example(holds a grenade with "From people of Ukraine" written on it): here we have 30 candies, enough for the enemy's platoon; here is the company, 120 units; (pans out) and here we have the whole battalion of 650 worms. And you know what? All this is a result of labor of our handymen and engineers during the last 48 hours. So every enemy battalion will be allocated such a nice gift from our first candy shop. If necessary, 5 to 10 more shops can be set up to supply our air trickery with these easy to use but harmful to the enemy products."

6:00 "Moving on, here is Mavic. It has an universal drop mechanism, but there can be multiple variations. Let's put the candy in. So we did 10 test flights, all of them worked( 35m, 50m, 70m, 80m and 150m drop heights), despite the fact that we had very soft saturated soil after three days of rain."

8:48 (Looking at/comparing the craters/kill zones)

9:48 "Here is a storage. Plenty for enemies, trust me."

10:23 "And here we have our colored Easter eggs. And these f*cked up enemies think that they can beat the Ukrainian people? Ha!"

10:40 "And finally a few words about the conversion of your efforts directed for supply of the ingredients for our candy shop into the finished product. As you just saw, the candy shop is buzzing. The next goal is to standardize the production of these things, to make it reproducible, easy, and safe to make, and at the same time unsafe for the targets it is used against. Thanks to you, dear Ukrainians, we have enough parts to last us for the next two months. As always, it's a pleasure to collaborate with engineers and share knowledge. Pilots from other units can e-mail me with candy requests, and also with ideas to increase the number of production facilities. Our current production capacity is 10,000 units/month, which should satisfy the need of any pilot looking for candies. Magyar signing off, 59th OMPBR. Eyes and the stinger.”
Een "candy shop" produceert in 48 uren genoeg munitie voor drones om een bataljon te slopen. Als het nodig is, dan kunnen er 5 of 10 extra "candy shops" opgezet worden. Dan spreken we over genoeg munitie produceren in 2 dagen om 6 of 11 bataljons te slopen. Dat is 2k tot 4k kills per dag door dronemunitie.

Het is ook wel een boodschap aan de vijand. De dronevloot ging van honderden naar duizenden drones en de volgende stap is de Russische vrees voor 50k tot 100k Oekraïense drones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

@rapture

Ik heb een beetje twijfels.

Niet of de candyshops bestaan, die bestaan al vrij lang, we hebben al heel wat creatieve granaten gezien die onder drones hangen.

Maar dan zouden ze ook candyshops kunnen inrichten om over een week 10.000 bataljons te vernietigen.

Hoe vernuftig ook, en het helpt zeker, de grote gamechanger zit toch in andere zaken

Ik weet welk ingediënt ze zijn vergeten: een korreltje zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:56:
Die foto “op 6km van Belgorod” gecombineerd met de opmerking van de Duitste minister van defensie een aantal dagen terug doet me denken dat UA de Russen wil doen geloven dat Belgorod “in play” is.
Ik betwijfel het gezien het tweede deel van die opmerking:
Solange keine Städte, keine Zivilisten, keine zivilen Bereiche attackiert werden, wird man das notgedrungen akzeptieren müssen, erklärte Pistorius weiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:46
Apache4u schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:56:
Die foto “op 6km van Belgorod” gecombineerd met de opmerking van de Duitste minister van defensie een aantal dagen terug doet me denken dat UA de Russen wil doen geloven dat Belgorod “in play” is. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is maar als de resources aan RU zijde schaarser zijn dan die aan UA zijde, is UA gebaat bij een zo lang mogelijk front lijkt me.
Behalve dat een fake foto van een Oekrains verkeersbord met de naam van een russische stad 0 waarde heeft buiten wat trollgehalte.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
MrOleo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:40:
[...]

Behalve dat een fake foto van een Oekrains verkeersbord met de naam van een russische stad 0 waarde heeft buiten wat trollgehalte.
Dat het een fake foto is was wel duidelijk. Daarom heb ik het ook tussen aanhalingstekens gezet…. Fake foto’s kunnen wel een doel dienen uiteraard.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
RoD schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:37:
Oryx heeft een tijdje stilgelegen omdat Janovsky een tijdje afwezig was, en de beheerders van Oryx zelf er weinig trek in hadden. Maar de afgelopen tijd is de schade weer wat ingehaald, en net kwam er een overzichtje van wat er recent is toegevoegd:
[Afbeelding]

149 entries, met als highlights: 2 helikopters, 19 tanks, 53 AFV. Ook leuk is dat er wat anti-air is vernietigd.

Wat me verder wel opvalt is dat we een tijdje geleden al dichtbij de 2000 tanks waren, maar nu zitten we nog maar op 1905. Weet iemand of er een schoonmaakactie is geweest en bijvoorbeeld duplicates zijn verwijderd?
"Nog maar 1905" 8)

Ik hou de lijst zelf niet actief bij, is er wellicht wat heen en weer geschoven van destroyed naar captured tanks bijv.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:37:
[Afbeelding]

Een aantal Ruslands moordinvasie fans hebben hun uiterste best zitten doen om duplicates te vinden. Good for them, hoe accurater de lijst hoe moeilijker deze te weerleggen is.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

nextware schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:51:
[...]

Ruim 185k aan personeelsleden en ruim 23000 voertuigen ondertussen verloren..
Dat MOET toch ergens gevoeld worden in het Russische leger ?? Vraag me oprecht af of Putin deze cijfers ook krijgt of dat zijn minions dit voor hem verborgen houden en hem rooskleurige cijfers en berichten voorhouden..
Ik geloof die Oekraïense claims ook niet zo. Overclaimen is min of meer de standaard voor elke strijdende partij in elke oorlog. Maar of het een effect heeft? Zeker wel.

Het Russische leger is al behoorlijk demechaniseerd en demotoriseerd. De gecombineerdewapenen brigades van een jaar geleden, verdeeld in BTG's, bestaan niet meer. Organisch toegewezen transportmogelijkheden voor hele formaties bestaan veelal ook niet meer. Verder is het Russische leger bezig met brigades te vervangen voor regimenten. Het grote verschil tussen een brigade en regiment is dat een brigade bestaat uit tenminste infanterie en artillerie, vaak ook een cavalerie element erbij. Een brigade hoort ook enige mate van zelfvoorzienend in gevechtsacties bezitten. Een regiment is een uniform of bijna uniforme formatie van infanterie of artillerie of cavalerie of een ander wapen. Deze formaties hebben beperkte tactische gevechtswaarde zonder ondersteuning van andere formaties. En ik vermoed ook dat die regimenten nauwelijks organische transportcapaciteit hebben.

Dit bekent ook dat veel van die nieuwe regimenten, waarschijnlijk nauwelijks organische artillerie of tankeenheden meer bezitten. Dat is ook precies wat je ziet. Wat je ook ziet is dat de toch al lage tactische complexiteit van Russische aanvallen, alleen maar gedaald lijkt te zijn. Daadwerkelijk bevestigde tankverliezen gaan langzaam de laatste tijd. Dat wijst er niet noodzakelijkerwijs op dat er geen tanks meer zijn. Het kan er ook goed op wijzen dat de overgebleven tanks niet zo makkelijk meer geriskeerd worden. De puinzooi rond Vuhledar (nota bene was dat zeer waarschijnlijk het winter offensief) maakt het er niet beter op. Infanterieaanvallen en constante artilleriebombardementen hebben het overgenomen. Want dat hebben ze nog, met name infanterie. Het tactische vernuft gaat inmiddels allang niet verder meer dan WO1 standaarden.

Dan ook nog even Bakhmoet. Tja ik heb heel lang, te veel paniek erover gehoord. Voor mij was al even duidelijk dat het in het grotere plaatje weinig uitmaakt. De enige vraag is of de Oekraïense eenheden kunnen ontsnappen als het moet. Want het zit eraan te komen. Realiteit daar is ook dat de Oekrainers hun eenheden elke vijf dagen rouleren. Je zit daar als soldaat vijf dagen en dan word je afgelost om te herstellen. Daarna word je waarschijnlijk nog elders in een rustigere sector van het front gestationeerd voordat je misschien weer terug moet. Ik vermoed ook dat de Oekrainers hierom nog wel eens hele brigades aflossen uit de hele regio alsmede serieuze reserves aanhouden. Op deze manier zorg je ervoor dat eenheden niet te zwak worden, gevechtswaarde verliezen waardoor ze meer verliezen nemen en weer extra veel gevechtswaarde verliezen totdat er uiteindelijk een eenheid breekt.

Niet dat de Russen ook maar iets kunnen bereiken zelfs als Bakhmoet valt. Want met welke formaties moeten ze precies dat "succes" gaan uitbuiten? Ze hielden maandenlang de VDV in reserve, maar hebben die allang ingezet nu. Die zijn niet meer beschikbaar voor die rol. Nu lopen ze gewoon tegen de volgende linie aan. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
"Ukrainian defense forces today shot down a Russian Mi-24 attack helicopter and four drones, the General Staff reports."

https://t.me/liveukraine_media/8296

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:15:
[...]
Het Russische leger is al behoorlijk demechaniseerd en demotoriseerd. De gecombineerdewapenen brigades van een jaar geleden, verdeeld in BTG's, bestaan niet meer. Organisch toegewezen transportmogelijkheden voor hele formaties bestaan veelal ook niet meer. Verder is het Russische leger bezig met brigades te vervangen voor regimenten. Het grote verschil tussen een brigade en regiment is dat een brigade bestaat uit tenminste infanterie en artillerie, vaak ook een cavalerie element erbij. Een brigade hoort ook enige mate van zelfvoorzienend in gevechtsacties bezitten. Een regiment is een uniform of bijna uniforme formatie van infanterie of artillerie of cavalerie of een ander wapen. Deze formaties hebben beperkte tactische gevechtswaarde zonder ondersteuning van andere formaties. En ik vermoed ook dat die regimenten nauwelijks organische transportcapaciteit hebben.

Dit bekent ook dat veel van die nieuwe regimenten, waarschijnlijk nauwelijks organische artillerie of tankeenheden meer bezitten. Dat is ook precies wat je ziet. Wat je ook ziet is dat de toch al lage tactische complexiteit van Russische aanvallen, alleen maar gedaald lijkt te zijn. Daadwerkelijk bevestigde tankverliezen gaan langzaam de laatste tijd. Dat wijst er niet noodzakelijkerwijs op dat er geen tanks meer zijn. Het kan er ook goed op wijzen dat de overgebleven tanks niet zo makkelijk meer geriskeerd worden. De puinzooi rond Vuhledar (nota bene was dat zeer waarschijnlijk het winter offensief) maakt het er niet beter op. Infanterieaanvallen en constante artilleriebombardementen hebben het overgenomen. Want dat hebben ze nog, met name infanterie. Het tactische vernuft gaat inmiddels allang niet verder meer dan WO1 standaarden.
Ik denk dat je doelt op het eerste filmpje in deze post : asing in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:15:
[...]

Ik geloof die Oekraïense claims ook niet zo. Overclaimen is min of meer de standaard voor elke strijdende partij in elke oorlog. Maar of het een effect heeft? Zeker wel.

Dan ook nog even Bakhmoet. Tja ik heb heel lang, te veel paniek erover gehoord. Voor mij was al even duidelijk dat het in het grotere plaatje weinig uitmaakt. De enige vraag is of de Oekraïense eenheden kunnen ontsnappen als het moet. Want het zit eraan te komen. Realiteit daar is ook dat de Oekrainers hun eenheden elke vijf dagen rouleren. Je zit daar als soldaat vijf dagen en dan word je afgelost om te herstellen. Daarna word je waarschijnlijk nog elders in een rustigere sector van het front gestationeerd voordat je misschien weer terug moet. Ik vermoed ook dat de Oekrainers hierom nog wel eens hele brigades aflossen uit de hele regio alsmede serieuze reserves aanhouden. Op deze manier zorg je ervoor dat eenheden niet te zwak worden, gevechtswaarde verliezen waardoor ze meer verliezen nemen en weer extra veel gevechtswaarde verliezen totdat er uiteindelijk een eenheid breekt.

Niet dat de Russen ook maar iets kunnen bereiken zelfs als Bakhmoet valt. Want met welke formaties moeten ze precies dat "succes" gaan uitbuiten? Ze hielden maandenlang de VDV in reserve, maar hebben die allang ingezet nu. Die zijn niet meer beschikbaar voor die rol. Nu lopen ze gewoon tegen de volgende linie aan. :z
Dat dus, plus ik doe ook een beetje de aanname dat Rusland de orde van grote van zijn militaire grootheid wellicht nog wel meer overdrijft dan Oekraïne de hoeveelheid Russische uitgeschakelde elementen. Linksom of rechtsom groeit de Oekraïense capaciteit en decimeert de Russische.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Weer een video uit Bakhmut, dit keer van Terra Ops en deze is SFW.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGmiU-o3ZzEMiDxA-CRm3LmLLfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxX4KHZp7TU4KThW96hH33yS.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
De Telegraaf kopte vanmorgen met het bericht dat toch een nieuw superwapen van de VS naar Oekraïne is gegaan. Het bericht zit (uiteraard) achter een paywall dus ik moest even ergens anders gaan zoeken hoe de vork in de steel zit. De vraag is of er een nieuw wapen is gestuurd, welke dat dan zou zijn en of dat zo super is als de redacteur schrijft.

Na enig zoeken blijkt dat er een Amerikaanse Switchblade SB600 is gebruikt in een aanval.

Iets meer info : https://mil.in.ua/en/news...-600-loitering-munitions/

Ze hebben door middel van de afmetingen van de restanten kunnen bepalen dat het een SB600 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpcwdILzyWb8NYOi-__P2KNPrIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTIRpT7qgJmDfvWEOX2VbIhm.jpg?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Nogal wat berichten vandaag dat UA een foothold heeft gecreeerd aan de linker zijde van de Dnjepr.
Dit zou al enkele dagen aan de gang zijn. Afleiding/verkenning/etc ? Gaat vooral om infanterie. Dus geen pantser of ifv’s. Alles met bootjes.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:46:
Nogal wat berichten vandaag dat UA een foothold heeft gecreeerd aan de linker zijde van de Dnjepr.
Dit zou al enkele dagen aan de gang zijn. Afleiding/verkenning/etc ? Gaat vooral om infanterie. Dus geen pantser of ifv’s. Alles met bootjes.

[Embed]

[Embed]

[Embed]
Ik zit me af te vragen wat het strategische nut is van deze acties. Tenzij ze ook zwaar geschut de Dnjepr over weten te zetten is het niet meer als een soort afleidingsmanouvre of een check hoe goed dat deel beschermd wordt door de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:04:
[...]

Ik zit me af te vragen wat het strategische nut is van deze acties. Tenzij ze ook zwaar geschut de Dnjepr over weten te zetten is het niet meer als een soort afleidingsmanouvre of een check hoe goed dat deel beschermd wordt door de Russen.
Vermoedelijk zijn ze bezig een dilemma te scheppen voor de Russen: ofwel ze schrikken hiervan en sturen significant troepen hierheen, waardoor andere grenzen/reserves minder mensen en materieel hebben, danwel ze doen dat niet en UA kan alsnog genoeg voet aan grond krijgen om vanuit hier een offensief te starten. Eerste uitkomst is veel waarschijnlijker, maar UA heeft in de zomer getoond flexibel om te kunnen gaan met mogelijkheden. Als ze ongestoord door kunnen gaan zouden ze zomaar de oostelijke oever bij Nova Khakhovka kunnen bestormen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
dion_b schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:17:
[...]

Vermoedelijk zijn ze bezig een dilemma te scheppen voor de Russen: ofwel ze schrikken hiervan en sturen significant troepen hierheen, waardoor andere grenzen/reserves minder mensen en materieel hebben, danwel ze doen dat niet en UA kan alsnog genoeg voet aan grond krijgen om vanuit hier een offensief te starten. Eerste uitkomst is veel waarschijnlijker, maar UA heeft in de zomer getoond flexibel om te kunnen gaan met mogelijkheden. Als ze ongestoord door kunnen gaan zouden ze zomaar de oostelijke oever bij Nova Khakhovka kunnen bestormen...
Kwestie van zand in de ogen strooien op zoveel mogelijk plekken tegelijk. Foto van een Leopard hier en daar, geolocaten, serie bombardementen zus en zo, ik denk dat het is begonnen :) de eerste fase zal interessant zijn - ergens verwacht ik gewoon geen rechttoe rechtaan frontale aanval, zoals .. meesten niet denk ik.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:04:
[...]

dion_b schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:17:
[...]

Het blijft speculeren natuurlijk, maar de dreiging van een bruggenhoofd daar betekent inderdaad dat de Russen keuzes moeten maken qua inzet mensen en materieel. Nu is er nauwelijks een brug beschikbaar, maar met één of twee pontonbruggen bij Kherson verandert de hele frontsituatie. Oekraïne is aan die kant al een tijdje bezig om de Russische artillerie terug te dringen. Onduidelijk is met hoeveel succes dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:24:
[...]

[...]

Het blijft speculeren natuurlijk, maar de dreiging van een bruggenhoofd daar betekent inderdaad dat de Russen keuzes moeten maken qua inzet mensen en materieel. Nu is er nauwelijks een brug beschikbaar, maar met één of twee pontonbruggen bij Kherson verandert de hele frontsituatie. Oekraïne is aan die kant al een tijdje bezig om de Russische artillerie terug te dringen. Onduidelijk is met hoeveel succes dat is.
De Russen hebben een paar 100 meter verderop geprobeerd een soort ponton brug te maken. Dit was nadat de Antonovski brug kapot was geschoten. Ze weten zelf dat het bijna onmogelijk is om dat te doen, en als je het doet, je constant onder vuur komt te liggen.

Ik zou er als Russische generaal niet echt wakker van liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zijn 20 SMR-160 voor in Oekraïne ingepland.
Ukraine's nuclear energy company Energoatom plans to build 20 nuclear power units in Ukraine

Energoatom, Ukraine's nuclear energy company, and the US company Holtec International have signed an agreement to build up to 20 nuclear power units with SMR-160 reactors in Ukraine.

Source: Energoatom on Facebook

Details: On 21 April, Energoatom President Petro Kotin and Holtec International President and CEO Khris Singh reportedly signed an agreement on cooperation in the deployment of small modular reactors.

Kotin signed the agreement in Kyiv, while Singh signed it in Camden, New Jersey, USA. The ceremony was also attended by Ukrainian Energy Minister Herman Halushchenko and Holtec International Vice President for Ukraine, Riaz Awan.

Energoatom has said that the agreement envisages the construction of up to 20 SMR-160 reactors in Ukraine, the implementation of the first pilot project, and the achievement of the minimum regulated reactor capacity and grid connection by March 2029.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/22/7398965/
https://holtecinternation...-160-reactors-in-ukraine/

Een Small Modular Reactor wordt in een fabriek "aan de lopende band" gebouwd en wordt als een kant en klare unit geleverd. Terwijl klassieke kernreactoren unieke prototypes zijn die elke keer door de regulator gekeurd moeten worden. In 2 of 3 jaren een kerncentrale met SMR bouwen is veel sneller dan 2 of 3 decennia voor een klassieke kernreactor.

De SMR-160 heeft geen koelwater van een rivier, kanaal of zee nodig. En produceert stoom op een temperatuur dat geschikt is om kolencentrales tot kerncentrales om te bouwen.

De toekomst in kernenergie is zo gemakkelijk maken als een gasturbine of vliegtuigmotor voor elektriciteitsproductie laten installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 23-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:45:
Ze weten zelf dat het bijna onmogelijk is om dat te doen, en als je het doet, je constant onder vuur komt te liggen.
Vandaar de pogingen om de artillerie terug te dringen. ;)

Overigens gaat het om één weggetje met wat vakantiehuisjes. de enige mogelijkheid om op te rukken is via de hoofdweg vanaf de Antonovskiybrug. Tot nu toe lijkt de actie verder strategisch irrelevant.

[ Voor 26% gewijzigd door Tens op 23-04-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:50:
Er zijn 20 SMR-160 voor in Oekraïne ingepland.

[...]

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/22/7398965/
https://holtecinternation...-160-reactors-in-ukraine/

Een Small Modular Reactor wordt in een fabriek "aan de lopende band" gebouwd en wordt als een kant en klare unit geleverd. Terwijl klassieke kernreactoren unieke prototypes zijn die elke keer door de regulator gekeurd moeten worden. In 2 of 3 jaren een kerncentrale met SMR bouwen is veel sneller dan 2 of 3 decennia voor een klassieke kernreactor.

De SMR-160 heeft geen koelwater van een rivier, kanaal of zee nodig. En produceert stoom op een temperatuur dat geschikt is om kolencentrales tot kerncentrales om te bouwen.

De toekomst in kernenergie is zo gemakkelijk maken als een gasturbine of vliegtuigmotor voor elektriciteitsproductie laten installeren.
Ik heb snel even wat rondgekeken maar zo te zien is die SMR-160 alleen nog maar een concept. Afwachten of die reactor ooit in productie wordt genomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:19

Qwerty-273

Meukposter

Iedereen heeft ondertussen wel de claim van Dmitry Peskov gelezen dat zijn zoon Nikolay gediend heeft bij Wagner PMC voor 6 maanden.

Als we echter kijken naar deze misdaadverslaggever in Rusland, dan blijkt dat de persoonlijke Tesla (:+) van Nikolay op de gewoonlijke routes in Moskou is vastgelegd tijdens verkeersovertredingen..
The Cheka-OGPU has collected information that casts doubt on the fact that the son of Putin's mouthpiece Dmitry Peskov fought as part of the Wagner PMC, and did not make a "combat voyage" for a photo shoot.

Nikolay Choles (aka Peskov) until March 28, 2023 was the sole owner of the Tesla Model X car. According to eyewitnesses, it was his favorite car, he always drove himself. From the beginning to the end of 2022, the car was actively moving around Moscow, and data on fines was even preserved. So, during the declared period of Nikolai's "service", the electric car violated the rules on the routes familiar to the owner in July and November 2022. And there is every reason to believe that Nikolai himself was driving.

“Neither on the Soledarsky, nor on the Bakhmut direction, they saw him. Not in the calculations of the Hurricanes, and even more so for the Rapiers, ”commented the current and former artillerymen of the PMC Wagner.

It is alleged that Nikolai Peskov was placed by his father in Prigozhin's military formations in the summer and fought back for six months. According to personal acquaintances with the press secretary's son, the 33-year-old man has not disappeared anywhere for a long period and does not intend to change his lifestyle. You can understand the way of life of Nikolai, who had problems with the law, from the “fallen” site of sex services. Choles (Peskov) is blacklisted by half of the capital's prostitutes.

There have already been similar "feints" on the part of Father Nikolai. After Navalny’s investigation about the beautiful life of his son Dmitry Peskov, the emphatically unemployed Nikolai, in 2017, his father hired him in an IT company. Sources regard what is happening now as mutual PR and the formation of the necessary images.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

downtime schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:39:
[...]

Ik heb snel even wat rondgekeken maar zo te zien is die SMR-160 alleen nog maar een concept. Afwachten of die reactor ooit in productie wordt genomen.
Hetzelfde kan over Tesla gezegd worden toen de aandelen onder 2 dollar verhandeld werden. Gaat dat ooit iets worden of niet.

Voor de bouw van de SMR-160 fabriek wordt dezelfde type lening bij de Amerikaanse overheid geregeld dat destijds Tesla deed groeien. Als de Amerikaanse overheid 7,4 miljard dollar inlegt, dan doen ze dat niet zonder goede redenen.

Het wordt steeds concreter. Ze hebben al (eind)klanten, contractors voor de rest rond de reactor bouwen en kapitaal voor het opzetten van de productie wordt geregeld. Jammer dat ze niet beursgenoteerd zijn, anders heb ik interesse in de aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Lief doen tegen Rusland, dan krijgen wij als zij winnen 'ons' gebied misschien terug. :r

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 23-04-2023 13:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tens schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:33:
Lief doen tegen Rusland, dan krijgen wij als zij winnen 'ons' gebied misschien terug. :r
[Twitter]
Er staat roemenie in de tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

TrailBlazer schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:34:
[...]

Er staat roemenie in de tweet.
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik heb het even opgezocht, maar ze doelt op de periode van het interbellum tussen WW1 en WW2, en hoe het tijdens WW2 was. Na WW2 werd het oostelijke deel zoals het nu is.

Anyway, de Russen gaan echt geen land opgeven. Nooit, niet vrijwillig. Oekraïne ook niet, dus dat lief doen is zinloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:34:
De Telegraaf kopte vanmorgen met het bericht dat toch een nieuw superwapen van de VS naar Oekraïne is gegaan. Het bericht zit (uiteraard) achter een paywall dus ik moest even ergens anders gaan zoeken hoe de vork in de steel zit. De vraag is of er een nieuw wapen is gestuurd, welke dat dan zou zijn en of dat zo super is als de redacteur schrijft.

Na enig zoeken blijkt dat er een Amerikaanse Switchblade SB600 is gebruikt in een aanval.

[Twitter]
pst: Tens in "Wapens en wapensystemen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:03
Benieuwd of dit gaat kloppen. Zou verassing zijn als daar het offensief begint.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-68913941

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

MRIdev schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:46:

Kan, zou mooi zijn maar niet de meest waarschijnlijke optie. Ga er vanuit dat het ging om Russische mortierposities Die de stad bestookten te vernietigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing

Zie vorige pagina, @Apache4u meldde het vanmorgen al.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mooi signaal, die oversteking van de Dnipro. Wat er nou precies klopt is niet eens zo relevant. Dat russische bronnen dit zo publiceren, moet ze wel enigszins nerveus maken. En dat is precies wat nu nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

De kinburn spit verhalen gaan al maanden rond iig ;)

Weet niet exact welke locatie ze hier op doelen iig.

/Edit:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFuZGmV3WAAAShJE.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2023 14:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

YakuzA schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:17:
[...]

De kinburn spit verhalen gaan al maanden rond iig ;)

Weet niet exact welke locatie ze hier op doelen iig.
[Embed]
[Embed]
edit: had je zelf al gevonden. >:)
kaarten/bronnen zijn niet eenduidig, variëren van een stukje van ruim 100 meter tegenover het centrum van Cherson tot een aantal kilometers inclusief de zuidkant van de antonovskiy brug.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 23-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Mobilisatie in Rusland blijft voorlopig halfslachtig:
https://www.ukrinform.net...british-intelligence.html
Russia's Ministry of Defense has launched a major campaign to recruit volunteers as the Russian Federation seeks to delay open mobilization to minimize domestic dissent.
That’s according to an update by the British Ministry of Defense, referring to intelligence data, Ukrinform reports.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:12
asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:45:
[...]

De Russen hebben een paar 100 meter verderop geprobeerd een soort ponton brug te maken. Dit was nadat de Antonovski brug kapot was geschoten. Ze weten zelf dat het bijna onmogelijk is om dat te doen, en als je het doet, je constant onder vuur komt te liggen.

Ik zou er als Russische generaal niet echt wakker van liggen.
lichte pantservoertuigen overzetten? dan kan je best wel wat slopen achter de linie én paniek veroorzaken als

WTF... rennen!! alles achterlaten... (dank u..)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hansieo schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:13:
[...]

lichte pantservoertuigen overzetten? dan kan je best wel wat slopen achter de linie én paniek veroorzaken als

WTF... rennen!! alles achterlaten... (dank u..)
Ik had al even gespiekt. De Antonovski brug is echt niet te repareren, de treinbrug ligt ook deels in het water maar zou te doen moeten zijn en de dam bij Nova Kakhovka maakt de meeste kans om als brug te dienen als ze die weten te repareren. De schade is daar het geringst. Nog steeds veel schade maar het ziet er wel reparabel uit.

De makkelijkste methode zou zijn om de pont te gebruiken die de Russen hadden aangelegd. Ik heb alleen geen idee of die pont er nog is. Ik denk het niet, of er wordt echt zwaar gecontroleerd als je eroverheen wilt. Dan is aanvallen van dat punt op de bezette oever wel een goed plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Spaanse Leo’s zijn aan het dobberen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26

pro_6or

amateur_60r

Alleen bij de Dam kun je over, dat deden de Russen ook met tijdelijke bruggen over de sluisdelen. Ik denk niet dat het reeel is vanaf Kherson een aanval te verwachten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:03
asing schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:49:
[...]

Zie vorige pagina, @Apache4u meldde het vanmorgen al.
Ik had één pagina teruggelezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Geen idee of dit Russisch en of recent is, maar wilde hem toch laten zien: >:)
(kabeltje kan best een 'remove before flight' functie hebben)
vertaalde tekst:
I wonder why Russian aerial bombs are falling on Belgorod?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioYWQmL5wWd0y7RIThZarRuQHqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5PEEH8lCPwYn3ChV4zpEpdB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:41
die kabel haalt de beveiliging weg zodat de bom pas scherp wordt na afwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

HvdBent schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:06:
die kabel haalt de beveiliging weg zodat de bom pas scherp wordt na afwerpen
zit dus vast aan de ontsteker, en niet zoals het hier lijkt aan de mantel. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:12:
[...]

zit dus vast aan de ontsteker, en niet zoals het hier lijkt aan de mantel. (y)
Ik denk dat het nergens aan vast zit :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Kort itempje van de NOS op bezoek bij de leger afdeling die oa de YPR’s reviseert:
https://nos.nl/l/2472585
'Ze doen het heel goed'

Maar zijn het dan geen afdankertjes? Is het nog wel verantwoord om hiermee het slagveld op te gaan? "Aanvankelijk hadden we onze twijfels of ze het wel zouden redden. Maar ze doen het heel goed", zegt Jansen. Na een jaar hard vechten is ongeveer 10 procent uitgeschakeld: van de ongeveer 200 YPR's zijn er zo'n twintig vernietigd door de Russen. Jansen vindt dat geen slechte score.
Een aantal grote, deels bemoste brugdelen op het terrein in Vriezenveen staat bijvoorbeeld niet op de lijst. Liever niet filmen dus, deze bruggenlegapparatuur, ondanks de nieuwe transparantie.

"Niet voor ons, maar voor de Oekraïners, die willen dat liever niet", zegt luitenant-kolonel Harry Jansen van de Defensie Materieelorganisatie.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ultieme mindfuck: doen alsof de geheimste gebeurtenissen altijd eerst op Twitter gedeeld worden en iedereen oproepen operationele stilte in acht te nemen voor wat komen gaat.

Maar, wat gaat er dan komen? Een.. tegenoffensief?

Ik geniet hier echt van - Wagner baas klaagt tegen Putin dat ze moeten verdedigen, Kherson linkeroever in ene in handen van UA terwijl in het oosten de dagelijkse ‘we hebben ze nu écht omsingeld’ klinkt.

De hoeveelheid beelden van Leopards, Bradleys en andere mooie voertuigen worden ook lustig gedeeld - maar zelden met markering of geolocated in UA.

Het kan dus nog even duren, want veel bewegende delen.. of tis al gaande en we worden weer verrast.

Ja zonder een brug die werkt is die linkeroever niet zo boeiend. Dus moet dat geregeld worden, al is het om Putin z’n maagzweer een maagzweer te geven. Infowars.

De nasleep van het James Vasquez verhaal is wel naadje: hoewel die niet 100% eerlijk bleek was hij ook niet 100% oneerlijk, maar los daar van krijgen diverse anderen die bezig zijn spullen en geld in te zamelen nu ook geen donaties meer.

De NYT wordt verweten te veel gefocust te zijn op hun ‘scoop’.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-04-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:06:
[Embed]

De nasleep van het James Vasquez verhaal is wel naadje: hoewel die niet 100% eerlijk bleek was hij ook niet 100% oneerlijk, maar los daar van krijgen diverse anderen die bezig zijn spullen en geld in te zamelen nu ook geen donaties meer.

De NYT wordt verweten te veel gefocust te zijn op hun ‘scoop’.
De donaties zijn een behoorlijke stroom aan materiaal. Niet alleen klein materiaal. Er worden pantservoertuigen gekocht.

In de VK mogen particulieren zomaar een pantservoertuigen kopen. Wanneer de verzameling te groot wordt, dan worden ze verhuurd aan filmmakers.

Toen de invasie in Oekraïne begon, willen de Oekraïners de voertuigen kopen met geld van donaties. Dan wordt een verzamelaar plotseling een wapenhandelaar.

Zwartmakerij kan de vijand helpen, als de stroom van donaties en materiaal stilgelegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
rapture schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:20:
[...]

De donaties zijn een behoorlijke stroom aan materiaal. Niet alleen klein materiaal. Er worden pantservoertuigen gekocht.

In de VK mogen particulieren zomaar een pantservoertuigen kopen. Wanneer de verzameling te groot wordt, dan worden ze verhuurd aan filmmakers.

[YouTube: Inside the world of Ukraine’s private arms dealers]
Toen de invasie in Oekraïne begon, willen de Oekraïners de voertuigen kopen met geld van donaties. Dan wordt een verzamelaar plotseling een wapenhandelaar.

Zwartmakerij kan de vijand helpen, als de stroom van donaties en materiaal stilgelegd wordt.
Ik kwam net deze tegen:

Britse Warriors inkopen met donaties.

Zeker lucratief en interessant, ook de TB2’s werden veelvuldig gecrowdfund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
MoD heeft weer iets nieuws gevonden tegen Wagner:
Ze laten niet genoeg Russische vlaggen zien en zijn dus niet patriottistisch genoeg 8)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De gewonden kunnen op de lange termijn duur voor de samenleving worden. Dan maar aan de grens tegenhouden.
🚛Russia refused to allow trucks with wounded invaders who tried to enter its territory from the occupied Luhansk region to pass, and some soldiers died due to lack of medical care.

"On April 17, the enemy tried to carry out a medical evacuation from the temporarily occupied Luhansk region towards the village of Urazovo, Belgorod region. They used 14 trucks to transport the wounded occupants. While trying to cross the state border of Ukraine, the Russian side did not let the military convoy through and turned it back. It is known that during this movement, some of the enemy soldiers did not survive due to the lack of proper medical care."

Source: Facebook post of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine
https://t.me/c/1784867909/257947

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
stefanass schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:02:
[...]

"Vroegah" was het een regel dat US military spul alleen door US vervoerders gedaan mocht worden, indien mogelijk.

In het verleden kwam dat er op neer dat 95% van US military ondersteunend spul per container door Sea-Land containers werd vervoerd, die ook een eigen terminal in Rotterdam hadden. Tegenwoordig bestaat Sea-Land niet meer (overgenomen door Maersk), maar het logistieke netwerk dat in die tijd gebruikt werd natuurlijk nog wel waarbij Rotterdam de centrale ingang naar Europa was vanuit US en daar maakt men nog steeds gebruik van, omdat men daar goede ervaringen mee had/heeft zoals jij ook al zegt.

[..]
Helaas is jouw info ondertussen ook weer verouderd.

Maersk heeft heel lang het "Sea-Land" gedeelte als de APM-terminal gebruikt. Deze APM-terminal is tijdens de COVID-19 minder belangrijk geworden vanwege de nieuwere terminal op de Maasvlakte 2, waardoor Maersk besloten heeft de terminal aan de buurman ECT te verkopen. Deze transactie is in 2022 voltooid.

Omdat Buurman ECT nog wat last heeft van legacy (als het gaat om benamingen), is deze APM-terminal weer Sea-land gaan heten (zodat het geen rotzooitje wordt met de DDN, DDE & DDW)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 15:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Wat waren ook al weer de indicatoren van een op handen zijnd Oekraïens offensief? Bepaalde Russische "activiteit". Nu ook ten oosten van de Dnipro bij Kherson.

Russen beginnen met huisraad te slepen:
Natalia Humeniuk, the spokeswoman for the Ukrainian military southern command, did not confirm or deny the reports that Ukrainian forces were advancing across the Dnipro River. She said the Russian forces were “stealing everything they could get their hands on: domestic appliances, factory equipment, even A.T.M. machines,” adding, “Whenever the Russians start stealing everything, it means they are not going to return.”
Russen beginnen de lokale bevolking (gedwongen) te evacueren:
On Sunday, the Ukrainian head of Kherson’s regional council, Oleksandr Samoylenko, said the evacuations had begun.

“I have information that the evacuation starts today with an excuse of protecting civilians from the consequences of heavy fighting in the area,” Mr. Samoylenko said. The assertions could not be independently verified, and there was no immediate comment from the Russian authorities.
Deelartikel:
Ukraine Says Russian Troops Are Evacuating Civilians From Occupied Areas of South https://www.nytimes.com/2...G7apajvOFIdtAb_ergLY7mycg

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Die is daar als combat medic btw, geen journalist. Dus actieve bijdrage voor SFU.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMSyRldoVRJfjkEW1Zpc7G3MV4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cIy09ftC7xw7B559d5oTd21l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door beany op 24-04-2023 07:12 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Afgelopen nacht in Sebastopol....

Beelden in de eerste tweet, filmpje in de tweede. De gouverneur van Sebastopol ontkent dat er iets geraakt is. Dat is echter niet te beoordelen als je de beelden ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:16:
Afgelopen nacht in Sebastopol....

[Twitter]

[Twitter]

Beelden in de eerste tweet, filmpje in de tweede. De gouverneur van Sebastopol ontkent dat er iets geraakt is. Dat is echter niet te beoordelen als je de beelden ziet.
Er zijn meer rookincidenten afgelopen nacht:

Luhansk, brandstof opslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een interresant getal, Budanov schat blijkbaar in dat er ca 20k Russen per maand gevonden worden met de huidige 'covert mobilisation' in Rusland:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:16:
De gouverneur van Sebastopol ontkent dat er iets geraakt is. Dat is echter niet te beoordelen als je de beelden ziet.
Schade kan beperkt zijn, je ziet ook alleen maar een primaire explosie, geen brand of secundaire explosie. Al is het filmpje daar mogelijk ook weer te kort voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Omdat het bronartikel bij de The New York Times achter een paywall zit, hierbij de vertaling over een mogelijke Russische terugtrekking in Cherson Oblast:
Russische troepen zouden begonnen zijn met de verplichte evacuatie van burgers uit de bezette gebieden rond de stad Cherson, in het zuiden van Oekraïne. Dat heeft een hooggeplaatste Oekraïense functionaris gezegd aan de Amerikaanse krant ‘The New York Times’. De nieuwe ontwikkeling zou erop kunnen wijzen dat Russische troepen zich opmaken voor een verdere terugtrekking uit het gebied, in afwachting van een aangekondigd tegenoffensief van Oekraïne.

“De conclusie die we hieruit kunnen trekken, is ofwel dat het Rusland niet veel kan schelen of het zijn voet aan de grond verliest in Cherson, ofwel dat Rusland denkt dat Oekraïne hier geen tegenoffensief kan starten, ofwel beide”, aldus Tannehill. “Hun belangrijkste doel hier is voorkomen dat ze de Krim verliezen.”

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zie in verschillende live blogs en andere websites dat de leider van Wagner geen gevangen gaan nemen maar ze allemaal neergaan schieten.

https://www.ad.nl/buitenl...-allemaal-doden~a934a5e5/
De leider van de Russische Wagner Groep heeft gedreigd dat het huurlingenleger bij gevechten in Oekraïne geen soldaten meer gevangen zal nemen. In plaats daarvan zouden gevangen Oekraïense troepen allemaal worden gedood. ,,We zullen iedereen op het slagveld vernietigen," zei Wagner-baas Jevgeni Prigozjin zondag op Telegram.
Dit is een oorlogsmisdaad en een schending van het verdrag van Genève. of heeft Rusland deze niet ondertekend? of vallen paramilitaire groepen hier niet onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nimflix schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:32:
Ik zie in verschillende live blogs en andere websites dat de leider van Wagner geen gevangen gaan nemen maar ze allemaal neergaan schieten.

[...]

Dit is een oorlogsmisdaad en een schending van het verdrag van Genève. of heeft Rusland deze niet ondertekend? of vallen paramilitaire groepen hier niet onder?
Los van wat ze wel of niet ondertekend hebben zijn er inmiddels duizenden gevallen van oorlogsmisdaden vastgelegd waarbij Rusland en/of een van de door hun ingehuurde PMC's daar verantwoording voor nemen of het afwijzen.

Dit maakt in mijn opinie geen zak meer uit en toon alleen maar dat het geen incidenten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Allemaal irrelevant, rusland houdt zich toch al zo ongeveer nergens aan. Bewust burgerdoelen bombarderen, verkrachting, moord en ontvoering van burgerbevolking, grootschalig en georganiseerd alles weghalen zoals voedsel, graan en andere dingen van waarde.

Er is niets te gek of de russen doen het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:37:
[...]
Allemaal irrelevant, rusland houdt zich toch al zo ongeveer nergens aan. Bewust burgerdoelen bombarderen, verkrachting, moord en ontvoering van burgerbevolking, grootschalig en georganiseerd alles weghalen zoals voedsel, graan en andere dingen van waarde.

Er is niets te gek of de russen doen het.
Sinds gisteren ook uitgebreid met 'eigen gewonden niet accepteren aan de grens':
rapture in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"

Dat gewone mensen met een 'verkeerd' Russisch paspoort niet mochten passeren was idd al bekend.

'onmenselijk' acteren lijkt daar de standaard oid :?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2023 12:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:00:
[...]

Sinds gisteren ook uitgebreid met 'eigen gewonden niet accepteren aan de grens':
rapture in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4"

Dat gewone mensen met een 'verkeerd' Russisch paspoort niet mochten passeren was idd al bekend.
Het ‘goede’ aan deze actie is dat hier een deel van de mensen het overleeft en dit onthoudt. Dat draagt op termijn bij aan hoe ze naar hun eigen leiders kijken.

Dat er doodleuk bij staat dat gewonden tijdens het wachten zijn overleden bij gebrek aan medische zorg is helemaal bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:08:
[...]

Het ‘goede’ aan deze actie is dat hier een deel van de mensen het overleeft en dit onthoudt. Dat draagt op termijn bij aan hoe ze naar hun eigen leiders kijken.
Het zijn Russen. Die denken alleen "dit zou nooit gebeuren als de Tsaar het maar zou weten". Ze schrijven een brief naar Putin en daar blijft het bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De Russische leiders weten dat ze een nederlaag in Oekraine toch niet overleven. En na een overwinning praat niemand er meer over. Dus het heeft in hun ogen geen consequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:36:
[...]

Los van wat ze wel of niet ondertekend hebben zijn er inmiddels duizenden gevallen van oorlogsmisdaden vastgelegd waarbij Rusland en/of een van de door hun ingehuurde PMC's daar verantwoording voor nemen of het afwijzen.

Dit maakt in mijn opinie geen zak meer uit en toon alleen maar dat het geen incidenten zijn.
Voor de dagelijkse gang van zaken zal het inderdaad weinig verschil maken. Mocht deze oorlog aflopen met een wisseling van de macht in Moskou (of implosie van de federatie), dan zullen dit soort uitspraken zijn verdediging in Den Haag een stuk lastiger maken. Het klassieke "tja, kijk hè, ik wist natuurlijk ook niet dat mijn onderknuppels zo slecht gemanierd waren" smoesje (Wat toch al beperkte waarde heeft, maar desondanks erg populair is) wordt een stuk lastiger zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 16:09

polthemol

Moderator General Chat

[...]

als het klopt en gemeend is, is het ongelofelijk stompzinnig.

Als je nu als Oekraïnse eenheid een linie aan het verdedigen bent in bv Bachmut, weet je nu zeker dat je je niet moet overgeven, vanaf dat je bent omcirkelt ben je dan toch zo goed als zeker dood. De man heeft die mensen een motivatie gegeven dus om door te gaan tot het bittere einde.

Maar ze beginnen hele erg vast te zitten in hun retoriek, ze moeten steeds wat ergers roepen, steeds verder gaan en dan kom je opeens op dit punt uit blijkbaar

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13
onkl schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:21:
[...]

Voor de dagelijkse gang van zaken zal het inderdaad weinig verschil maken. Mocht deze oorlog aflopen met een wisseling van de macht in Moskou (of implosie van de federatie), dan zullen dit soort uitspraken zijn verdediging in Den Haag een stuk lastiger maken. Het klassieke "tja, kijk hè, ik wist natuurlijk ook niet dat mijn onderknuppels zo slecht gemanierd waren" smoesje (Wat toch al beperkte waarde heeft, maar desondanks erg populair is) wordt een stuk lastiger zo.
Poetin, of wie dan ook komt toch nooit in Den Haag terecht, en de hele kijk van de Russische samenleving op het verderfelijke westen gaat bij een regime verandering niet opeens 180 graden draaien. De oppositie of wat daar nog van over is, heeft ook zeer bedenkelijke standpunten op het gebied van Oekraïne en al wat niet meer aan oud sovjet staten onafhankelijk is of wil zijn.

Het westen moet zo snel mogelijk Oekraïne de middelen verschaffen om de russen over de grens te zetten, en vervolgens kunnen ze het traject voor Navo en EU lidmaatschap in. Dan hebben we in ieder geval directe mogelijkheden tot ingrijpen de volgende keer. Want die komt er. Wie er ook zit in Moskou straks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Hoewel menigeen graag brandende gebouwen rond het rode plein hadden gezien leek het de VS toch niet zo’n goed idee.
Twee dagen voor de oorlogsjaardag, op 22 februari, stuurde de Amerikaanse buitenlandse inlichtingendienst CIA een nieuw geclassificeerd rapport rond, waarin stond dat de Oekraïners „op verzoek van Washington” ermee hadden ingestemd even te wachten met aanvallen op Moskou.
Even wachten, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:40:
[Embed]

Hoewel menigeen graag brandende gebouwen rond het rode plein hadden gezien leek het de VS toch niet zo’n goed idee.

[...]

Even wachten, dus.
Uit het artikel:
Al langer zinspeelt Boedanov op aanvallen diep op Russisch grondgebied, om de oorlog van de Russische president Vladimir Poetin in Rusland sterker voelbaar te maken.
Ik vraag mij wel af wat UA daarmee dacht te bereiken. Wat is het gevolg van het 'sterker voelbaar maken'? Mijn eerste gedachte is dat daarmee het regime juist in de kaart word gespeeld: "zie je wel, we worden aangevallen. Hup hup, mobiliseren!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Muncher schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Ik vraag mij wel af wat UA daarmee dacht te bereiken. Wat is het gevolg van het 'sterker voelbaar maken'? Mijn eerste gedachte is dat daarmee het regime juist in de kaart word gespeeld: "zie je wel, we worden aangevallen. Hup hup, mobiliseren!"
Tot nu toe gaat het vooral om militaire doelen, zoals rondom Belgorod. Iets wat erg legitiem is vanuit militair perspectief.

Ook hier zie je de balans verschuiven: naar helemaal niet naar steeds een beetje meer. Ik zie UA in geen scenario burgerdoelen aanvallen bijvoorbeeld, maar begreep dat er recent wel een energie voorziening is geraakt in Rusland.

Qua in de kaart spelen: UA wordt al beticht van al die dingen, de legitimatie is al gebruikt door Rusland. Weet niet hoeveel waarde het voor Rusland heeft als het dan een keer écht gebeurt?

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid