Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:
  • 333.816 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Muncher schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
[...]
Uit het artikel:
[...]
Ik vraag mij wel af wat UA daarmee dacht te bereiken. Wat is het gevolg van het 'sterker voelbaar maken'? Mijn eerste gedachte is dat daarmee het regime juist in de kaart word gespeeld: "zie je wel, we worden aangevallen. Hup hup, mobiliseren!"
Rusland is al lange tijd bezig met de narratief dat Oekraine Rusland binnen gaat vallen.
Een UAV meer of minder zal daar weinig aan veranderen gok ik :)

Ookal halen ze nu al bijna Moskou:

Oekraine speelt daar slim op in, zodat Rusland ook meer troepen en luchtafweer achter gaat houden voor die 'Oekrainse inval'.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:03

polthemol

Moderator General Chat
https://nos.nl/artikel/24...oekraiense-tegenoffensief
De NOS loopt vooruit op een mogelijk offensief en met name de reactie hiervan door Rusland (of de voorbereiding zo je wil).

Men is langs de gehele linie bezig loopgraven aan te leggen en linies aan te sterken. Oekraïne hun voortdurende refereren naar een offensief lijkt in ieder geval wel het effect te hebben dat Rusland overal bezig is en geen idee lijkt te hebben waar iets gaat gebeuren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

polthemol schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:51:
De NOS loopt vooruit op een mogelijk offensief en met name de reactie hiervan door Rusland (of de voorbereiding zo je wil).

Men is langs de gehele linie bezig loopgraven aan te leggen en linies aan te sterken. Oekraïne hun voortdurende refereren naar een offensief lijkt in ieder geval wel het effect te hebben dat Rusland overal bezig is en geen idee lijkt te hebben waar iets gaat gebeuren.
In een oorlog als dit vraag ik me een beetje af of het zo veel zin heeft om de posities op een dergelijke manier te versterken.

Ja, eerder wel misschien

Maar nu denk ik dat het nut beperkt is. Ik verwacht dat Oekraine eerst flink met artillerie, himars en luchtsteun een bepaald gebied murw maakt en daarna met mine clearance ene thunderrun of iets dergelijks doet.

Dan sta je dus ineens achter de linies van de russen en dat zal voor de nodige paniek zorgen.

Zo eenvoudig als dat ik het kan opschrijven zal het echt niet zijn natuurlijk. Bovendien moet je het materieel hebben en een goed getrainde organisatie. Dat komt langzaam een beetje op gang bij Oekraine maar of het al genoeg is daar heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Indoubt schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:59:
[...]
In een oorlog als dit vraag ik me een beetje af of het zo veel zin heeft om de posities op een dergelijke manier te versterken.

Ja, eerder wel misschien

Maar nu denk ik dat het nut beperkt is. Ik verwacht dat Oekraine eerst flink met artillerie, himars en luchtsteun een bepaald gebied murw maakt en daarna met mine clearance ene thunderrun of iets dergelijks doet.

Dan sta je dus ineens achter de linies van de russen en dat zal voor de nodige paniek zorgen.

Zo eenvoudig als dat ik het kan opschrijven zal het echt niet zijn natuurlijk. Bovendien moet je het materieel hebben en een goed getrainde organisatie. Dat komt langzaam een beetje op gang bij Oekraine maar of het al genoeg is daar heb ik geen idee van.
Tegen een tegenstander als Rusland, die niet lijkt te kunnen kiezen en vervolgens met troepen verspreid over 800 km front tegelijk aan te vallen hebben dat soort versterkingen en ingraven wel nut.

Tegen een Oekrainse tegenaanval, die waarschijnlijk met een groot lokaal overwicht gepaard gaan worden, neemt het nut van tig 100'en kilometers versterkingen idd snel af, gezien er op een zwakke schakel doorgebroken wordt en dan achter je net gegraven linies de gevechten zich zullen gaan afspelen.
Al lijken de RU loopgraven nu ook een aardige 'defense in depth' te hebben, voornamelijk op bepaalde wegen richting de Krim.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:17

Snow_King

Konijn is stoer!

polthemol schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:51:

En hierbij lijkt een 2e aanval op de Krimburg een zeer logische stap. Of deze gaat lukken is een 2e, maar een poging zal er vast komen.

Landbrug en Krimbrug kapot maakt de situatie voor Rusland extreem lastig.

Nog een paar weken en we weten meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
Voorlopig is dit de situatie als volgt te omschrijven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULpapv2sgwhYTjzVZrF2qwl0Ch8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3tg3N2205pcENBAJmyVlPy7.png?f=fotoalbum_large

Commentaar eronder : "They are in need of a trench beaver!" :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:48:
[...]

Rusland is al lange tijd bezig met de narratief dat Oekraine Rusland binnen gaat vallen.
Een UAV meer of minder zal daar weinig aan veranderen gok ik :)

Ookal halen ze nu al bijna Moskou:
[Twitter]

Oekraine speelt daar slim op in, zodat Rusland ook meer troepen en luchtafweer achter gaat houden voor die 'Oekrainse inval'.
Nou....
At U.S. behest, Ukraine held off anniversary attacks on Russia
Kyiv’s head of military intelligence, Kyrylo Budanov, planned bold strikes deep behind enemy lines that unnerved officials in Washington
Dat lijkt dus al een tijdje mogelijk ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 13:56

dr.lowtune

Deugt niet

Brent schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:05:
[...]

Nou....

[...]

Dat lijkt dus al een tijdje mogelijk ;)
Het “machtige Rusland” wordt hier uitgerekend door Amerikanen behoed voor een vernedering door “we onderdrukken ze in 3 dagen” Oekraïne…het kan verkeren…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 22:10
dr.lowtune schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:22:
[...]

Het “machtige Rusland” wordt hier uitgerekend door Amerikanen behoed voor een vernedering door “we onderdrukken ze in 3 dagen” Oekraïne…het kan verkeren…..
Het eea zal te maken hebben om de "kat in het nauw" niet op de grote boze knop te laten drukken?
Ik denk dat daar niemand bij gemoeid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
murphydrz schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:36:
[...]

Het eea zal te maken hebben om de "kat in het nauw" niet op de grote boze knop te laten drukken?
Ik denk dat daar niemand bij gemoeid is.
Ik vind de frame van Rusland neerzetten als 'kat in het nauw' wel komisch :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy-7nOig16bteLmEMDjrnbU53bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9fdw9xFqRCwktkjZf9FzQJf.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gisteren aangegeven in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" draaien de Russen hun beproefde draaiboek af om een gebied "leeg" achter te laten. Naast de gisteren genoemde deportaties meldt het Britse Ministerie van Defensie nu ook de dwang om Russische paspoorten aan te nemen, onder dreiging van onteigening en deportatie. Lijkt mij een loos dreigement zonder aanwezige uitvoeringsinstanties, maar dat is even mijn inschatting.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
teacup schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:31:
[Afbeelding]

Zoals gisteren aangegeven in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" draaien de Russen hun beproefde draaiboek af om een gebied "leeg" achter te laten. Naast de gisteren genoemde deportaties meldt het Britse Ministerie van Defensie nu ook de dwang om Russische paspoorten aan te nemen, onder dreiging van onteigening en deportatie. Lijkt mij een loos dreigement zonder aanwezige uitvoeringsinstanties, maar dat is even mijn inschatting.
Familie in Mariupol heeft idd al gedwongen Russische paspoorten.
Aangezien alles verplicht in Roebels betaald moet worden daar, hadden ze anders geen enkele manier om aan geld te komen.
Hun Oekrainse pensioen in Hrivna was dan onmogelijk te wisselen naar Rubble.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
teacup schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:31:
[Afbeelding]

De ironie is dat we recent ook ontdekken dat je met die 'Russische' paspoort Rusland niet (meer) in kan. Men zal zich toch zorgen maken dat er ook een risico is op een horde boze mensen die met hun nieuwe paspoort elders in het land seinkasten in de fik gaan steken enzo.

Intrigerend om te zien hoe er om de leugens overeind te houden, nog meer leugens nodig zijn om te doen alsof de eerdere leugens een succes bleken te zijn.

Ik vind dit overigens voor de inwoners een verschrikking, maar het is geen verrassing dat het wederom zover komt.
YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:43:
[...]

Familie in Mariupol heeft idd al gedwongen Russische paspoorten.
Aangezien alles verplicht in Roebels betaald moet worden daar, hadden ze anders geen enkele manier om aan geld te komen.
Hun Oekrainse pensioen in Hrivna was dan onmogelijk te wisselen naar Rubble.
Dit dus: ik hoop dat als deze mensen bevrijd zijn het ze niet aangerekend wordt dat ze hierin hebben meegewerkt aan hun eigen overleven. Russische barbaren.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-04-2023 17:45 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:43:

Dit dus: ik hoop dat als deze mensen bevrijd zijn het ze niet aangerekend wordt dat ze hierin hebben meegewerkt aan hun eigen overleven. Russische barbaren.
Dat hoop ik ook. Als de hele stad een RU paspoort heeft en iedereen spreekt van drang, dan moet er een lichtje aanspringen bij een van de medewerkers die de screening filtratie doet. Bij Kherson is dat goed gegaan; collaborateurs zijn er tussen uitgepikt. En @YakuzA houdt ons vast op de hoogte :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 24-04-2023 18:24 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:43:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Ik vraag mij wel af wat UA daarmee dacht te bereiken. Wat is het gevolg van het 'sterker voelbaar maken'? Mijn eerste gedachte is dat daarmee het regime juist in de kaart word gespeeld: "zie je wel, we worden aangevallen. Hup hup, mobiliseren!"
UA maakt gebruik van glijdende schaal / normalisatie. Als ze direct op dag 1 al iets terug hadden gedaan op deze manier dan was dat een grotere verandering geweest dan op dag 300, 400 of 500.

Iedere minuut die Moskou besteed aan Moskou verdedigen is een minuut die ze niet elders steken. Hetzelfde mbt bijv luchtafweer of intelligence.

Daarnaast inderdaad je niet in de kaarten laten kijken. Hetzelfde ook met de huidige, kleine, plaatselijke operaties die de voorbode zijn van het grotere offensief.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Oekraïense inlichtingendiensten zien geen signalen van een nieuw Russisch offensief, de Russen zijn op veel plaatsen weer in de verdediging gekropen:
Het Russische leger staat aan vrijwel het hele front in de verdedigende stand, met Bachmoet als belangrijke uitzondering, aldus het hoofd van de Oekraïense inlichtingendiensten. Kyrylo Boedanov zegt in een interview met RBC Oekraïne geen signalen te zien van een nieuw Russisch offensief.

Ook als er niet meer wapensteun uit het Westen komt dan al is toegezegd, zal Oekraïne dit voorjaar een tegenoffensief inzetten, zei hij. Wanneer dit offensief begint, en waar, wil hij geheimhouden. Volgens hem is het ‘absoluut’ mogelijk om nog dit jaar alle bezette gebieden terug te veroveren op de Russen, inclusief de Krim.
Bronartikel: https://www.rbc.ua/rus/ne...u-tsilkom-1682282231.html

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 24-04-2023 18:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43

Interview met Ben Hodges over de situatie in Baghmut, de strategie daar van Oekraïne en over het Oekraïense offensief.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volgens de Oekraïne zijn de Russen bezig met het opsparen van raketten om nog wat tegenwicht te bieden tegen het Oekraïense offensief.

Dit zou een van de redenen zijn dat Rusland de afgelopen tijd minder raketten heeft afgeschoten.
Voor het kader over dat begrip "de laatste tijd" wordt in het artikel de aanval van 8-9 maart als de laatste aanval genoemd, In die aanval werden 6 Oekraïners gedood.

Ukrainska Pravda

Russian forces stockpile missiles to repel Ukrainian counter-offensive
Monday, 24 April 2023, 15:50
Bron: RBC-Ukraine
Russia has been stockpiling longer-range missiles to disrupt the Ukrainian counter-offensive later on.

Kyrylo Budanov, Head of Ukraine’s Defence Intelligence, said in an interview the Russians have been amassing missiles to disrupt the "offensive operation" for a month now. "They will mostly hit the groups of troops that will be built up," he said.
Nu zullen er goede redenen te zijn dat Oekraïne het over de opslag van raketten heeft, in plaats van te stellen dat de Russische raketten gewoon op zijn.

Een quote van Budanov
"If they [Russians] don't waste any missiles, they will have a certain amount by the autumn, [it will be] less than they had when they started launching these missile attacks, nevertheless quite a significant one. However, that's not going to happen because they are planning to use those missiles soon."

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Ik geloof niet zo dat ze opsparen. Het aantal aanvallen is al veel minder geworden en er zitten nu ook al maanden tussen de aanvallen. Het is meer een verklaring zoeken voor het gebrek aan raketten.

In ander nieuws, Paul, Army Combat Veteran, heeft weer een filmpje online gezet.

Kijken vanaf 2:27, daarvoor zit wat reclame voor zijn site en de situatie in Bakhmut.

Als eerste, het wordt een volledig gemechaniseerde operatie. Bronnen hebben het over 9 gemechaniseerde brigades, sommigen over 13 brigades. Dat zei mij helemaal niets, ik kan dat niet plaatsen in gevechtskracht. Jullie denk ik ook niet.

In het Kharkiv counteroffensive werden echter maar 4 gemechaniseerde brigades gebruikt :o . 4. Voor 12.500 km2.

Bedenk dan dat er minstens 2.5 keer zoveel gemechaniseerde brigades worden ingezet, die ondertussen ook getraind zijn, en de beschikking hebben over alles wat we recent gestuurd hebben. Oef :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Iran zou de afgelopen zes maanden 300.000 artilleriegranaten aan Rusland geleverd hebben.
Russian ships are ferrying large quantities of Iranian artillery shells and other ammunition across the Caspian Sea to resupply troops fighting in Ukraine, Middle East officials said, posing a growing challenge for the U.S. and its allies as they try to disrupt cooperation between Moscow and Tehran.

Over the past six months, cargo ships have carried more than 300,000 artillery shells and a million rounds of ammunition from Iran to Russia, according to the officials and documents viewed by The Wall Street Journal. Intelligence about the shipments has been shared with the U.S., people familiar with the matter said.
Iran Ships Ammunition to Russia by Caspian Sea to Aid Invasion of Ukraine

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:22:
Iran zou de afgelopen zes maanden 300.000 artilleriegranaten aan Rusland geleverd hebben.

[...]

Iran Ships Ammunition to Russia by Caspian Sea to Aid Invasion of Ukraine
Bij 5000 granaten per dag kunnen ze dus weer 60 dagen = twee maanden vooruit :(.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:46:
[...]

Bij 5000 granaten per dag kunnen ze dus weer 60 dagen = twee maanden vooruit :(.
Rusland zat geschat op 20k per dag toch?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De bradleys hebben iig de barrels gemonteerd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Tenzij het depot gevonden word en "boem" doet, of de loop van de arty breekt, erhm als je een hit/miss ratio 1 op 100 is dan is dat sneu voor die 1ne die wel raakt ..

Van de boot naar de arty op het front krijgen is ook wel een dingetje . zeker met wat ogen in de lucht/ruimte

Blijft niet leuk maar denk dat de soep niet zo heet is

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Rusland verschiet veel meer dan dat. Ze komen van 60.000 per dag naar 20.000 per dag momenteel.
Reznikov explained that until recently, the Russians used up to 60 000 artillery shells every day. Now the intensity has decreased to 20 thousand different calibers.

[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 24-04-2023 22:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:15:
[...]

Rusland verschiet veel meer dan dat. Ze komen van 60.000 per dag naar 20.000 per dag momenteel.

[...]
Dan zijn die 300k granaten in twee weken op. Dat is sneller dan ik dacht, nog steeds zijn het er 300.000 meer dan ik graag zou zien. Ik hoop dat Israel weer eens een rondje wil gaan vliegen daaro.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:49:
De bradleys hebben iig de barrels gemonteerd. [Twitter]
Iemand iets gehoord over de mogelijkheid dat men airburst munitie levert?

Als Rusland besluit iedereen in een greppel te stoppen tijdens een offensief en UA Bradleys met range finder en airburst munitie krijgt is dat echt snel afgelopen. Je krijgt dan eigenlijk pas echt NAVO materieel en technologie tegen mensen met een schep en een AK in een greppel. De enige plek waar men dan veilig is, is in een stad.

Precies de reden dat er vrijwel geen gevechten meer in open terrein in Afganistan en Irak plaats vonden - je kunt met moderne NAVO voertuigen alles zien en alles achter een muur of in een greppel ook raken.
Northrop Grumman Corporation received a contract award 09 July 2020 from the U.S. Army’s Project Manager for Maneuver Ammunition Systems (PM-MAS) to develop the next generation airburst cartridge for the 30mm XM813 Bushmaster Chain Gun. The 30mm x 173mm airburst cartridge will feature a contact set fuze design with three operational fuze modes: Programmable Airburst, Point Detonation and Point Detonation with Delay. The initial contract will fund the completion of the engineering and manufacturing development (EMD) phase and final qualification by the U.S. Army. The gun and ammunition function as a system and will provide greater capability for the U.S. Army’s up-gunned Stryker Brigade Combat Team fleets. “Northrop Grumman is leading the way in developing new ammunition types that provide existing gun systems with increased capabilities to defeat difficult targets ranging from threat drones to targets in defilade positions. Our air bursting technology is proven and the addition of this new round will provide the Army with an even more capable gun system for our soldiers,” said Dan Olson, vice president, armament systems, Northrop Grumman.
Bron

Ik heb er posts over gelezen op Reddit maar geen bevestiging.

Goh. Tucker Carlson, meteen naar de Russische staatstv? Niemand verrast.

Bestaat er een kans dat er een oost Europees blok gaat komen wat UA actiever gaat helpen als dit langer gaat duren?

Duurtlang. Vind ik ook.

[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1650599524056834085]

Oorlog innoveert - afstand bestuurbaar wapenstation, door UA geproduceerd. Ziet er beter uit dan Russische pogingen met onderdelen van keukenmachines enzo.

Edit:

Oke dan, visueel overzicht van wat UA in stelling brengt voor het offensief - volgens de internets uiteraard:

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1650590089297141760?s=20]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5PZ1yjSn7wJv55hVk8KqjbPzKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWpu5dpucz7KdZK95hjRP5LK.png?f=fotoalbum_large

3 volledige battalions met NAVO tanks - dan nog pakweg 6 met Russische of op Russische modellen gebaseerde eenheden en dan daarin nog diversen, waaronder een serie met M2A2 Bradleys erin.

Dit is meer gevechtskracht dan de meeste NAVO landen kunnen opbrengen, mede omdat ze veel weggegeven hebben :+

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-04-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Er staat retweeted door Bellingcat, maar ik zou niet weten hoe verder zelf te valideren dat dit inderdaad bewijs is dat de zoon van Peskov helemaal niet gediend heeft. (Zou weinig verbazend zijn, maar bewijs is anders dan vermoedens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BdKjfyDkeHe_HBKrV5CHVoA3H8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRioa5Vjc3lEwuiFtzGSUAzq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het geen fake is.

Video: We bereiken het punt dat de Russische officieren hebben gekozen wie hun kandidaat is om Putin op te volgen.

https://www.reddit.com/r/...ame_out_russian_military/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:41:
Als het geen fake is.

Video: We bereiken het punt dat de Russische officieren hebben gekozen wie hun kandidaat is om Putin op te volgen.

https://www.reddit.com/r/...ame_out_russian_military/
Linkje zodat ook mensen zonder Reddit account kunnen kijken : https://old.reddit.com/r/...ame_out_russian_military/

I call it fake, die tafel is gewoon veel te klein! :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:09
Anoniem: 27535 schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:37:
Er staat retweeted door Bellingcat, maar ik zou niet weten hoe verder zelf te valideren dat dit inderdaad bewijs is dat de zoon van Peskov helemaal niet gediend heeft. (Zou weinig verbazend zijn, maar bewijs is anders dan vermoedens)

[Afbeelding]
Het gaat om iemand die niemand anders in zijn Tesla wil laten rijden. Daarbij zijn het soortgelijke verkeersovertredingen en ongeveer evenveel als voordat ie in dienst zou zitten. Daarmee is het nog steeds geen hard bewijs, maar het zit er wel heel dicht tegen aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:49:
[...]

Linkje zodat ook mensen zonder Reddit account kunnen kijken : https://old.reddit.com/r/...ame_out_russian_military/

Het probleem met zulke nationalisten is dat ze denken dat Putin te zwak is en ze willen een sterkere hardliner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:02:
[...]

Iemand iets gehoord over de mogelijkheid dat men airburst munitie levert?

Als Rusland besluit iedereen in een greppel te stoppen tijdens een offensief en UA Bradleys met range finder en airburst munitie krijgt is dat echt snel afgelopen. Je krijgt dan eigenlijk pas echt NAVO materieel en technologie tegen mensen met een schep en een AK in een greppel. De enige plek waar men dan veilig is, is in een stad.

Precies de reden dat er vrijwel geen gevechten meer in open terrein in Afganistan en Irak plaats vonden - je kunt met moderne NAVO voertuigen alles zien en alles achter een muur of in een greppel ook raken.

[...]

Bron

Ik heb er posts over gelezen op Reddit maar geen bevestiging.

[Embed]

Goh. Tucker Carlson, meteen naar de Russische staatstv? Niemand verrast.

[Embed]

Bestaat er een kans dat er een oost Europees blok gaat komen wat UA actiever gaat helpen als dit langer gaat duren?

[Embed]

Duurtlang. Vind ik ook.

[Embed]

Oorlog innoveert - afstand bestuurbaar wapenstation, door UA geproduceerd. Ziet er beter uit dan Russische pogingen met onderdelen van keukenmachines enzo.

Edit:

Oke dan, visueel overzicht van wat UA in stelling brengt voor het offensief - volgens de internets uiteraard:

[Embed]

[Afbeelding]

3 volledige battalions met NAVO tanks - dan nog pakweg 6 met Russische of op Russische modellen gebaseerde eenheden en dan daarin nog diversen, waaronder een serie met M2A2 Bradleys erin.

Dit is meer gevechtskracht dan de meeste NAVO landen kunnen opbrengen, mede omdat ze veel weggegeven hebben :+
offtopic:
Helaas zijn de Twitter posts niet te bekijken zonder in te loggen.
Age-restricted adult content. This content might not be appropriate for people under 18 years old. To view this media, you’ll need to log in to Twitter. Learn more
offtopic:
Lekker bezig Elon met je tracking :/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTz_GN-9Sl28M4DiO9DVLK1WEew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9el0q82va3Cmq2ZOkvWcNDdj.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:31

Fiber

Beaches are for storming.

Lekker veel Russisch spul weer vernietigd! Is er ergens een grote klap geweest of gewoon overal een klein beetje? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Fiber schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:18:
[...]

Lekker veel Russisch spul weer vernietigd! Is er ergens een grote klap geweest of gewoon overal een klein beetje? O-)
24 operational UAV’s is ook een fors aantal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:20:
[...]

24 operational UAV’s is ook een fors aantal inderdaad.
Bij Kromove schijnen beide partijen veel drones hebben ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28

Bever!

3

asing schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:49:
[...]

Thanks, jammer dat ze zichzelf waarschijnlijk allemaal zullen vastbinden aan een stoel en dan per ongeluk in een zwembad vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
Bever! schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:32:
[...]

Thanks, jammer dat ze zichzelf waarschijnlijk allemaal zullen vastbinden aan een stoel en dan per ongeluk in een zwembad vallen.
Waarom jammer ? ik denk dat deze heerschappen zo mogelijks nog gevaarlijker zijn dan putin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Flinke verandering ten opzichte van de afgelopen tijd. We zullen spoedig zien of dit het voorbereidende werk is voor het langverwachte spring offensive. Het begint er wel echt op te lijken.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-05 13:41
Wolfp4ck schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:53:
[...]

Waarom jammer ? ik denk dat deze heerschappen zo mogelijks nog gevaarlijker zijn dan putin.
WTF am I looking at?
Is dit een clip waar mannen in uniform collectief veren zitten te steken in de reet van Ivan Alexandrovich.

Ik ben niet zo well-versed in militaire rangen, maar wat ik er zo uit haal is Ivan een captain, en zijn de hoogste rangen aan die tafel kolonel.
Ik weet niet of die een potje gaan breken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 19:47
NiGeLaToR schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:02:
[...]

I

[Embed]

[Afbeelding]

Het trieste hiervan vind ik dat er gecombineerd door NATO 1 tanksquadron gedoneerd wordt door EN, een 'tankbatallion' met deels de AMX (waarvan hier al gediscussieerd wordt of het wel of geen tank is) en er dan vanuit andere NATO landen 1 tankbattalion westerse tanks bij elkaar geschraapt kan worden van 31 tanks.

Ik had toch eigenlijk wel een stuk of 3 brigades willen zien met westerse tanks en westerse IFV's.
Dus 3 tankbattalions van 31 tanks ondersteund met Bradleys/Marders en Strykers/boxers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
saikol schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:42:
[...]

Het trieste hiervan vind ik dat er gecombineerd door NATO 1 tanksquadron gedoneerd wordt door EN, een 'tankbatallion' met deels de AMX (waarvan hier al gediscussieerd wordt of het wel of geen tank is) en er dan vanuit andere NATO landen 1 tankbattalion westerse tanks bij elkaar geschraapt kan worden van 31 tanks.

Ik had toch eigenlijk wel een stuk of 3 brigades willen zien met westerse tanks en westerse IFV's.
Dus 3 tankbattalions van 31 tanks ondersteund met Bradleys/Marders en Strykers/boxers.
Dit is overigens wat men nu denkt te weten - dus ben met je eens dat het pas een begin is, maar ik begrijp van opmerkingen van analysten ook dat we in de EU simpelweg geen enorme hoeveelheid klassieke gecombineerde grondeenheden hebben.

Tevens is er nog veel op komst: ik zie geen eenheden met Leopard A1's uitgerust bijvoorbeeld en ik had veel meer Bradley's verwacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:10
boxlessness schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:40:
[...]

WTF am I looking at?
Is dit een clip waar mannen in uniform collectief veren zitten te steken in de reet van Ivan Alexandrovich.

Ik ben niet zo well-versed in militaire rangen, maar wat ik er zo uit haal is Ivan een captain, en zijn de hoogste rangen aan die tafel kolonel.
Ik weet niet of die een potje gaan breken. :?
Ik dacht een Monty Python sketch te zien. Deze karakters zijn price winning! Die koppen en die pakken. Geniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:44:
[...]

Dit is overigens wat men nu denkt te weten - dus ben met je eens dat het pas een begin is, maar ik begrijp van opmerkingen van analysten ook dat we in de EU simpelweg geen enorme hoeveelheid klassieke gecombineerde grondeenheden hebben.

Tevens is er nog veel op komst: ik zie geen eenheden met Leopard A1's uitgerust bijvoorbeeld en ik had veel meer Bradley's verwacht.
En ik zie de CV90s van Zweden ook 50 stuks niet terug net als de Marders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
eppie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:04:
[...]

En ik zie de CV90s van Zweden ook 50 stuks niet terug net als de Marders
Een aangezien het geen officieel overzicht van UA defensie is, moeten we het ook met een korrel zout nemen. Wat ik wel interessant vind is dat men er wel vanuit gaat dat UA in staat is zo'n eenheid van formaat in elkaar te zetten, terwijl we ook zien dat er zoals je terecht stelt nog veel materieel mist.

Overigens zal ook een significant deel in 'reserve' moeten blijven om verliezen te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 19:34

3raser

⚜️ Premium member

Is dit echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hmhm ja :+

Er is een wedstrijd uitgeschreven met een prijs. Degene die het lukt om op 9 mei de parade te verstoren met een drone wint. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:44:
[...]

Een motorized batalion bestaat uit 500-600 soldaten in x aantal voertuigen benodigd om alle troepen te herbergen.

Bijv: 600 troepen in 45 BTR’s

Vreemd zijn die 3 batalions dus niet echt aangezien dat ongeveer 120 voertuigen kunnen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door saikol op 25-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:25

bloody

0.000 KB!!

Mwa, Sushko staat er om bekend een rijke fantasie te hebben en het niet heel nauw met de waarheid te nemen.

Edit: haha called it :)

[ Voor 18% gewijzigd door bloody op 25-04-2023 12:44 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
*knip* Liever niet zonder enige toelichting eigen berichten kopiëren. Dit laat mensen met vraagtekens achter over de reden waarom.

Het heeft de voorkeur naar je vorige bericht te linken en toe te lichten waarom dat bericht in de discussie van belang is

[ Voor 77% gewijzigd door teacup op 25-04-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

check ff je quote, gaat iets niet helemaal lekker in je reactie :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Fraggert schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:41:
[...]

check ff je quote, gaat iets niet helemaal lekker in je reactie :)
Jawel "Volgens de Okeraïnse doctrine" :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mir4dor schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:44:
[...]

Jawel "Volgens de Okeraïnse doctrine" :+
ghehehehe _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Heheh ein-de-lijk :P, ze durven het aan of ze moeten wel.

https://www.reuters.com/w...s-ukraine-ria-2023-04-25/

RIA Novosti meldt dat de T-14 mee gaat doen, maar niet in de frontlinies. Nu is het wachten op beeld met geolocatie en ik ben benieuwd of en hoeveel T-14s meedoen op 9 mei in de parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

Fanta

FordPerformance™️

asing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:34:

RIA Novosti meldt dat de T-14 mee gaat doen, maar niet in de frontlinies. Nu is het wachten op beeld met geolocatie en ik ben benieuwd of en hoeveel T-14s meedoen op 9 mei in de parade.
Ria Novosti. Alle info die daar vandaan komt kan zo de vuilnisbak in.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07
asing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:34:

Ja natuurlijk :D best case dat ze er 1 vanaf de grens bij Belograd UA in laten schieten, dit filmen en hem vervolgens terugsturen.

Ik geloof er geen snars van dat RU een (experimentele) T-14 tank naar het front stuurt.

Dit lijkt meer op de opbouw van een nieuw narrative waar Rusland straks kan claimen dat de T-14 een M1A2 of Leopard heeft gesloopt (want van die tanks zullen er ongetwijfeld een aantal sneuvelen als ze naar het front gaan).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rene schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:47:
[...]

Ja natuurlijk :D best case dat ze er 1 vanaf de grens bij Belograd UA in laten schieten, dit filmen en hem vervolgens terugsturenslepen.
FTFY :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Fanta schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:39:
[...]

Ria Novosti. Alle info die daar vandaan komt kan zo de vuilnisbak in.
Laten we het eens positief bekijken :D , stel dat er op Oryx ineens staat : T-14 : 1 (1, captured). De Amerikanen gaan een field day hebben als ze dat ding in handen zouden krijgen en de blamage voor het Kremlin is ook niet te filmen :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Er is weer een nieuwe begraafplaats van Wagner gevonden:
Dozens of fresh graves of the same type appeared at the Gusynobrodskoye cemetery in the Russian regional center of Novosibirsk.
This was reported by Taiga.info, Ukrinform reports.
"We may be talking about nearly 200 graves with Russian flags and wreaths from a private military company (Wagner - ed.). The names on the crosses did not previously appear in the official obituaries released by authorities," the statement reads.
https://www.ukrinform.net...vered-in-novosibirsk.html

/edit: blijkbaar is dit een verse uitbreiding van een bestaande begraafplaats.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2023 15:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prima start voor het overzichtje van morgen weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dat is geen nieuwe begraafplaats:

Jerie in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" (11 April 2023)

AndereKoekoek in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4" (11 April 2023)

Van liveblog AD:
Lokale bewoners ontdekten deze maand twee niet eerder genoemde massagraven in Novosibirsk en bij Irkoetsk, aldus de Russischtalige editie van de BBC.
En dat staat ook helemaal niet in het artikel. De titel verklapt al hoe het zit:
Dozens of fresh graves of the same type appeared at the Gusynobrodskoye cemetery in the Russian regional center of Novosibirsk.
Gusynobrodskoye, Novosibirsk wordt genoemd in het BBC artikel.

Dus niet een nieuwe begraafplaats maar dozens of fresh graves, in de bestaande begraafplaats.

[ Voor 19% gewijzigd door Jerie op 25-04-2023 14:48 . Reden: AndereKoek er ook bij ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
GB wil nog even benadrukken dat ze een scheepslading shells voor de Challengers hebben geleverd:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:56:
GB wil nog even benadrukken dat ze een scheepslading shells voor de Challengers hebben geleverd:
[Twitter]
Ik vind het vooral opmerkelijk dat zo expliciet wordt benadrukt welk type shells er wordt verstuurd, aangezien Rusland daar de vorige keer zo heftig op reageerde. Politiek spel?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fanta schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:09:
[...]

Ik vind het vooral opmerkelijk dat zo expliciet wordt benadrukt welk type shells er wordt verstuurd, aangezien Rusland daar de vorige keer zo heftig op reageerde. Politiek spel?
Ongetwijfeld. Typisch UK om door de russen heen te prikken en te laten zien dat ze bluffen.

Immers, nu zou rusland wel met een reactie moeten komen, toch? Maar, het zal ongetwijfeld weer het zoveelste gevalletje blaffen en niet bijten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 13:56

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Waarschijnlijk wel, ik denk dat het een goede zaak is dat Rusland weet dat we niet (meer) bang voor ze zijn. Van mij mogen er nog wel een paar scheppen bovenop, ook qua sancties (ook voor bandietenstaten die Rusland steunen, zoals bijvoorbeeld Zuid Afrika)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 16:52

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

[...]

zoals vrijwel alles,
Russia may resort to first use of nuclear arms if its existence is threatened — Medvedev
Medvedev says US has all European politicians under its thumb

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rene schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:47:
[...]

Ik geloof er geen snars van dat RU een (experimentele) T-14 tank naar het front stuurt.

Dit lijkt meer op de opbouw van een nieuw narrative waar Rusland straks kan claimen dat de T-14 een M1A2 of Leopard heeft gesloopt
Ik vermoed dat dit voor de ultranationalisten is. Die moeten even gerustgesteld worden dat Rusland z’n beste tanks niet achter houdt nu Oekraine de modernste westerse tanks heeft. Er zullen wat foto’s van de T-14 (zogenaamd) in actie worden gemaakt en daar zal het wel bij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Geblaf van twee ex wereldmachten ;) . Rusland deed zich voor als wereldmacht tot ze Oekraïne binnenvielen en het Verenigd Koninkrijk was een macht om rekening mee te houden tot ze overgingen tot de-kolonisatie in 1945.

Het geeft uiteraard de standaard retoriek uit Moskou maar een ander doel is intimidatie van de Russen in bezet gebied. En al dat geblaf uit Moskou is nooit omgezet in daden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik volg deze al een tijdje, maar vandaag heeft hij een dermate interessante uitleg bij de meest recente ontwikkelingen dat ik deze onder de aandacht wil brengen. Ik zeg niet dat alles klopt, maar voor zover ik weet heeft hij zijn intel wel aardig op orde. Mocht iemand er anders over denken, dan hoor ik dat uiteraard graag.

5 min in short:
- bezetting linkeroever Dnjepr
- prikken in de Zaporizhzhia linies door Russen om UA te provoceren
- drone probes (o.a. ok Kerch, de Zwarte zee vloot en Moskou) en waarom

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Freakertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:30:
Ik volg deze al een tijdje, maar vandaag heeft hij een dermate interessante uitleg bij de meest recente ontwikkelingen dat ik deze onder de aandacht wil brengen. Ik zeg niet dat alles klopt, maar voor zover ik weet heeft hij zijn intel wel aardig op orde. Mocht iemand er anders over denken, dan hoor ik dat uiteraard graag.

5 min in short:
- bezetting linkeroever Dnjepr
- prikken in de Zaporizhzhia linies door Russen om UA te provoceren
- drone probes (o.a. ok Kerch, de Zwarte zee vloot en Moskou) en waarom

[YouTube: 24 Apr: UKRAINIANS CROSS THE RIVER UNDER RUSSIANS’ NOSE | War in Ukraine Explained]
Zou wel erg mooi zijn als blijkt dat UA straks 100+ van die Grim2 raketten blijkt te hebben...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 18:34
We hebben het wel veel over aanvallen, beweging en elke centimeter grond. Maar wat vaak wordt vergeten is wat oorlog mentaal met je doet. De New York Times heeft een kort interview met een Oekraïense soldaat over de overleg en wat het met hem doet. Kijk vooral naar zijn lichaamhouding en hoe hij reageert.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
Emryte schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:45:
We hebben het wel veel over aanvallen, beweging en elke centimeter grond. Maar wat vaak wordt vergeten is wat oorlog mentaal met je doet. De New York Times heeft een kort interview met een Oekraïense soldaat over de overleg en wat het met hem doet. Kijk vooral naar zijn lichaamhouding en hoe hij reageert.

[YouTube: ‘I Cry Quietly’: A Soldier Describes the Toll of Russia’s War]
Ja verschrikkelijk dit.
Mijn feeds, en ik schat zo in van vele anderen, laten heroïsche filmpjes zien van Ukraine die de baas is maar inderdaad, dit soort emoties gaat men vaak aan voorbij.
Wat een wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:09:
[...]

Ja verschrikkelijk dit.
Mijn feeds, en ik schat zo in van vele anderen, laten heroïsche filmpjes zien van Ukraine die de baas is maar inderdaad, dit soort emoties gaat men vaak aan voorbij.
Wat een wereld.
Heroische filmpjes van UA zijde zie ik ook, maar ik zie ook posts met dezelfde inhoud, maar dan is het verhaal omgekeerd en zijn het de UA soldaten die verliezen. Het is mensonterend en vreselijk, maar het gebeurt.

De enige troost die ik eruit haal is dat de filmpjes van UA zijde zwaar in de meerderheid zijn als ik dat vergelijk met de Russische zijde.

Hopelijk komt het offensief snel en sterk, en is het snel gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
Even een eigen post voor deze:

TL;DW : een kleine groep Abrams en Bradleys moet zonder luchtsteun (want zandstorm) doordringen in Irak. Het is niet de bedoeling dat ze het gevecht aan gaan maar belanden per ongeluk in een zwaar verdedigd gebied met daarin een compleet batallion van de Republikeinse Garde. Die hebben T62 en T72 tanks en de Amerikanen zijn zwaar outnumbered.

Resultaat is zoals de titel verraad : 0 schade aan de Amerikaanse zijde en alles is kapot aan Iraakse kant.

Waarom is dit relevant? Ook Oekraïne zit hier zonder luchtsteun en de Russen hebben ongeveer hetzelfde materiaal, de T72 tank. Nieuwere tanks ook wel, maar de golfoorlog was ook 30 jaar geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door asing op 25-04-2023 22:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Gevalletje Fuck Around And Find Out 8)7

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Luchtaanvallen. Ook in het oosten gaat het luchtalarm.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Freakertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:30:
Er worden enorm veel grote verwachtingen gekoppeld aan kleine zaken.
Simpel voorbeeld: de gefaalde ballistische raket is 'natuurlijk' het voorproefje, de 'echte' aanval gebeurt met drones die de raketten moeten camoufleren.
Als dat echt het geval was, dan zou dit ook een militaire blunder kunnen zijn. Alle afweer kan nu getraind worden op de signatuur van deze nieuwe raket. Bij de 'echte' aanval hebben de Russen nu een kans om de drones en raketten uit elkaar te houden.
Had UA die test ergens laten doen waar niet tig RU radar systemen mee keken, dan was het verrassingseffect nog maximaal geweest.

De aanval op de Krim brug en ook de aanval op de bommenwerpers waren vergelijkbaar. Ze waren vooral voor RU momenten om van te leren. De schade bleef beperkt. Een beetje dreiging erbij voor de Russen, maar in de berichtgeving wordt dit opgeklopt als enorm succesvol.

Ook zijn analyse over RU die UA wil verleiden tot een (tegen)aanval? Zou kunnen, maar als daar Bradleys staan, dan kun je daar als UA ook niet zomaar blind mee terugslaan. Als RU hun artillerie op orde heeft kun je beter wat terugvallen dan je materieel een bombardement in laten rijden.

Erg veel grote claims, terwijl het ook gewoon 'het is wat het is' kan zijn. Een raket die (te) makkelijk is te onderscheppen, een aanval van RU die niet volledig was tegen te houden en een stuk grondgebied dat terug te pakken was voor UA.
Hoogst waarschijnlijk is UA beter instaat om dit soort zaken strategisch uit te nutten, maar dat betekent niet dat het ook precies zo gepland was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 10:17
bloody schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:40:
Gevalletje Fuck Around And Find Out 8)7
[Twitter]
[Twitter]
Bijzondere vertaling ook weer... Decommissioned _O- Zullen vast in dat zelfde gat gestopt zijn, en het daarna maar weer dicht gegooid...

Even snel ingelezen, want je gaat je toch afvragen hoe loop je in godsnaam een anthrax besmetting op wanneer je een beetje aan het graven bent. Blijkbaar komt dat dus veel vaker voor op locaties waar besmette dieren begraven zijn.

Van wikipedia: The spores of anthrax are able to survive in harsh conditions for decades or even centuries. Such spores can be found on all continents, including Antarctica. Disturbed grave sites of infected animals have been known to cause infection after 70 years.

[ Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 26-04-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een Washington Post deelartikel met wat meer informatie over de Azov brigade, een van de zes Oekraïense offensieve brigades:
https://wapo.st/421dP4u

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
TIGER1125 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:30:
[...]
[i]Even snel ingelezen, want je gaat je toch afvragen hoe loop je in godsnaam een anthrax besmetting op wanneer je een beetje aan het graven bent. Blijkbaar komt dat dus veel vaker voor op locaties waar besmette dieren begraven zijn.
Dat noemen we in Nederland Pestbosjes : Wikipedia: Pestbosje Volgens deze tekst ook tot 200 jaar na dato nog besmettelijk.
Zijn er best veel van. Hier een stuk tekst met een kaart https://www.aup-online.co...702092C3E3F4D26E49E831AD4

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 26-04-2023 09:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdrSmysy5VrVPUirwvbsR3F6gvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAqqMEyyYIlsT5au5J0nxspb.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het lijkt stil in Rusland zelf, maar hier een kort overzichtje van spooracties van de afgelopen week (copy/paste van de Russische Partizanen)
🚂 Rail War Chronicles:

🔥 21 April. Relay cabinets burned twice in the Kaluga region.

🔥 23 April. Beautifully burned three relay cabinets on the Ramenskoye-Bronnitsy stretch in the Ramenskoye district of the Moscow region.

🔥 23 April. Arson of relay cabinets in Anzhero-Sudzhensk and on the stretch of the Tomsk1 and Tomsk2 stations.
🔥April 24th. Novosibirsk region. In the beautiful Sovetsky district of the city of Berdsk, relay cabinets ignited at the 28th kilometer of the Seyatel stretch.

🔥 Night from 24 to 25 April, Moscow region. The partisans opened and set fire to the transformer and battery cabinets between the Bekasovo-1 and Pozhitkovo stations in the Naro-Fominsk urban district.

We can safely say that railway resistance does not sleep!

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Alle begrip ervoor dat VN en Rusland nu een actueel onderwerp is en dat dit de tongen losmaakt. Die discussie is alleen beter op zijn plaats in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Graag daar verder gaan. De bestaande Rusland-VN posts hier worden later naar dat topic verplaatst.

In dit topic graag alleen informatie met betrekking tot de strijd in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 13:39
*knip* zie modbreak hierboven

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 26-04-2023 10:09 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
*knip*
We halen deze film weg. In eerste instantie is het een verslaggeving van het oprollen van een loopgraaf, best illustratief, maar voorbij de helft, in de fase dat drones de loopgraaf bestoken verdwijnt die afstand meer en meer waardoor de film van karakter veranderd en te veel up close is te zien. Hierbij dan weer aan de privacy van slachtoffers denkende.

Edit 27-4 Over de film is nog wat nader overleg geweest, omdat echt niets goed herkenbaar is en het educatieve oogpunt duidelijk de drijfveer achter de film is geweest hierbij alsnog de link. Bedenk vooral zelf of je hiernaar wilt kijken. YouTube heeft er een 18+ restrictie opgezet:

Battle for Cyclops, episode 2 - assault

Interessant filmpje waarbij Oekraïners een Russische loopgraaf schoonvegen. Het begint met mortieren, gevolgd door meerdere drones die granaten droppen op de overgebleven russische soldaten. Hoogtepunt is een granaat die stuitert en zo de bunker in vliegt en daar ontploft.

Nadat de russen zijn geëlimineerd zie je het Oekraïense bataljon dat ergens verderop in een loopgraaf zit, de russische loopgraaf ingaan om te bevestigen dat deze is schoongeveegd.

Note: ondanks dat er op russen wordt geschoten is deze SFW, er zijn geen ontploffende russen te zien.

Beschrijving bij de video:
Ditch. Dugout. Bunker. This is “Cyclops”. the most off-lying and difficult to hold positions of the 2nd K-2 battalion. We continue our story about this battle.

Despite the destruction of the enemy reinforcements in the ditch, there were about 15 Russian invaders who had to be eliminated.

But before our group enters the trenches and engages in battle, the mortars and drone pilots of the battalion must deal a fatal blow to the enemy.

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 27-04-2023 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ah, Gazprom PMC was nu ook gespot rondom Bakhmut:

(zou dit genoeg zijn om Gazprom ook tot 'terrorist organisation' te promoveren?)

[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2023 12:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:03:
Ah, Gazprom PMC was nu ook gespot rondom Bakhmut:
[Twitter]

(zou dit genoeg zijn om Gazprom ook tot 'terrorist organisation' te promoveren?)
Het kanaal dat ik volg gaat hier vandaag ook op in. Die geeft hierop nog wat meer info / zijn visie.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Maintainance hub in Polen voor de Leo2's komt in Mei online:
A hub to service Leopard 2 tanks that Ukraine is receiving from its allies will start operating at the Bumar-Labedy defense enterprise in Gliwice, Poland, already in May.
https://www.ukrinform.net...pen-in-may-blaszczak.html

Dat is een goed teken, want als ze dit met zoveel druk er doorheen hebben gekregen dan verwachten ze ook dat dit in Mei al nodig gaat zijn.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:41:
Maintainance hub in Polen voor de Leo2's komt in Mei online:

[...]
https://www.ukrinform.net...pen-in-may-blaszczak.html

Dat is een goed teken, want als ze dit met zoveel druk er doorheen hebben gekregen dan verwachten ze ook dat dit in Mei al nodig gaat zijn.
Ik hoop nog steeds van harte dat ze daar ook zsm aan de slag gaan om de andere opgeslagen Leo's weer gebruiksklaar te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 16:52
*knip* zie modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 26-04-2023 19:55 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
*knip* zie modbreak

[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 26-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
*knip* zie modbreak

[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 26-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IFV++

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Meloni ziet het ook zitten:
https://www.ukrinform.net...cession-to-eu-meloni.html
Italy will help speed up start of talks on Ukraine's accession to EU - Meloni
26.04.2023 15:36
Italy will help Ukraine fulfill as soon as possible the criteria necessary for its full membership in the European Union and speed up the beginning of negotiations on the country's joining the European community.
Meloni: Putting money in Ukraine now is not a risk, but an investment

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2023 15:56 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Extra productie van de 155mm Krab SPH arty
Warsaw is expanding the production of 155-mm Krab self-propelled tracked gun-howitzer (SPA), which Poland is also transferring to Ukraine, by deploying a new production line at the Bumar-Labedy defense enterprise in Gliwice, southern Poland.
https://www.ukrinform.net...ansferred-to-ukraine.html

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2023 16:07 ]

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Ik moet zeggen dat die me alles meevalt. Haar achtergrond en politieke omgeving vond/vind ik vrij zorgelijk, maar ze blijkt in ieder geval op dit punt volledig te breken met de Ruslandgerichte politiek van andere delen van rechts Italië (kuch, Berlusconi). Ook op andere punten gaat ze niet met zo'n gestrekt been erin als ik had verwacht, zoals rondom EU-samenwerking. Ik ben nog steeds bepaald geen fan, maar ze ontpopt zich (tot nu toe) zeker niet als de nukkige Italië-eerst-populist waar ik bang voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nieuwtje in het Telegraaf Live Blog: Xi heeft gebeld met Zelensky.

Ik moest even 2 keer lezen maar het blijkt dat de halve wereld al in Kyiv is geweest of heeft gebeld, maar Xi Jinping had dat nog niet gedaan. Ook schijnt er een Chinese delegatie naar Kyiv te gaan.

Ik weet nog niet hoe ik hierover moet denken. Xi kiest niet duidelijk voor een partij, dus ik kan niet inschatten welke pet hij op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 13:39
asing schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:42:

Ik moest even 2 keer lezen maar het blijkt dat de halve wereld al in Kyiv is geweest of heeft gebeld, maar Xi Jinping had dat nog niet gedaan. Ook schijnt er een Chinese delegatie naar Kyiv te gaan.

Ik weet nog niet hoe ik hierover moet denken. Xi kiest niet duidelijk voor een partij, dus ik kan niet inschatten welke pet hij op heeft.
de pet van ptn.

"echt, geef ze nu maar Krim+ de rest en dan is hij tevreden en komt écht niet terug over een paar jaar... écht waar.. O-) "

Xi zijn input is iets als Aliexpres meuk, sry mtc, tijd zal het moeten uitwijzen.

De oorlog zal hierdoor alleen maar langer gaan duren.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:42:

Er is idd nog vrij weinig van de inhoud naar buiten gebracht:
https://www.ukrinform.net...-talks-to-xi-jinping.html

PSN

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid