Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:
  • 334.108 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Fransen beschuldigen de Polen van het zeggen dat de Fransen dwarsliggen met hun eis dat de Britten en Amerikanen buitengesloten moeten worden van de bestelling van artilleriegranaten voor Oekraïne.
France and Poland spar as EU plan to buy Ukraine ammo idles in legal limbo

France wants to keep the contracts within the EU, a push that has drawn out negotiations.

France and Poland clashed on Wednesday as ambassadors failed to settle a dispute over who should get the EU’s joint contracts to buy Ukraine ammunition — just local firms, or also competitors elsewhere — according to three diplomats familiar with the situation.
EU ambassadors were trying to unblock an impasse over how to enact a plan to jointly purchase ammunition for Ukraine in its fight against Russia. The idea is that EU countries will band together and draw money from a communal pot to help deliver Kyiv up to 1 million shells in the next 12 months.

While EU leaders have approved the scheme — and even earmarked €2 billion to fund it — countries have since run into disagreements over how to spend the €1 billion set aside for joint contracts.
The main point of contention: How much to restrict the money to EU manufacturers, and whether to include companies in places like the U.S. and U.K. France has been leading a charge to keep the money within the bloc, irking some of its EU compatriots.

The frustration boiled over during Wednesday’s gathering. The French EU ambassador accused his Polish counterpart of blaming Paris in the press for impeding a final deal, according to the three diplomats. The French official, the diplomats added, stressed that Paris is simply being pragmatic and noted that EU countries have already agreed to spend the other €1 billion on reimbursements for ammunition donations to Ukraine.

The Polish official shot back, saying France was only making the current negotiations harder.
Eventually, the Swedes stepped in, trying to find a compromise. The country controls the rotating EU presidency, giving it the mandate to hash out disagreements at the Council of the EU. Swedish officials offered an updated text, seen by POLITICO, that tried to nod to both sides.

The compromise document limited the upcoming contracts to “economic operators established in the Union and Norway,” but it included a line that the directive should not set a precedent.

Some diplomats felt the new text was moving too much in the French direction, while others grumbled it was opening new questions about which companies or subcontractors should be involved.
https://www.politico.eu/a...y-ukraine-ammunition-war/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:50
rapture schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:58:
De Fransen beschuldigen de Polen van het zeggen dat de Fransen dwarsliggen met hun eis dat de Britten en Amerikanen buitengesloten moeten worden van de bestelling van artilleriegranaten voor Oekraïne.
[...]

https://www.politico.eu/a...y-ukraine-ammunition-war/
Dat zijn verdorie vijf landen in één zin! - ik heb altijd het nare gevoel bij dit soort berichten dat er een andere partij een beetje loopt te stoken tussen de relaties binnen Europa / NAVO bondgenoten....

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01
The_Butler schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:10:
[...]

Dat zijn verdorie vijf landen in één zin! - ik heb altijd het nare gevoel bij dit soort berichten dat er een andere partij een beetje loopt te stoken tussen de relaties binnen Europa / NAVO bondgenoten....
Belangen, belangen, belangen

En nog meer belangen.

De vraag is alleen welke belangen. En voor wie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
hansvk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:50:
[...]

"Speciale militaire operatie" :+
Ik zou er wel wat voor over hebben te weten wat er allemaal actief is op Russisch grondgebied. No way dat ze daar niemand hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Denmark has already provided Mykolaiv region with over EUR 20 million in assistance for reconstruction purposes.
https://www.ukrinform.net...n-reconstruction-kim.html

Wederopbouw is ook heel belangrijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zou er wel wat voor over hebben te weten wat er allemaal actief is op Russisch grondgebied. No way dat ze daar niemand hebben.
Gelukkig is dat voor zover we weten niet gelekt. Hoewel, dat Gerasimov de boel zou saboteren in Maart is apart.

Ik zou er wat voor over hebben om dat voorlopig allemaal niet te weten. Want als ik het zou weten, is de kans zeer reëel dat de vijand het ook mee kan lezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
Brent schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:40:
[...]

Lviv en Kyiv zijn leuk voor citytrips, niet alleen wegens de prijs. Lviv staat al een tijd op het lijstje.

Maar, ik zie hier ook een pre-emptive strike tegen Wizzair, de Ryanair van Oost-Europa, die hun Oekrainse dochteronderneming juist sloot. Leary ziet altijd kansen, daar dus ook.
Persoonlijk hoop ik op een directe vlucht-optie naar Odessa ipv een verplichte overstap in Warschau of Kiev, overigens ook prima te doen als city trip ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
stefanass schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:59:
[...]

Persoonlijk hoop ik op een directe vlucht-optie naar Odessa ipv een verplichte overstap in Warschau of Kiev, overigens ook prima te doen als city trip ;)
Tegenwoordig altijd Warschau voor mij, de Kiev overstap vind ik altijd onhandig.
Vroeger ging ik altijd via Praag of Wenen.
En voordat Malev failliet ging, kon je ook nog via Budapest.

(momenteel weer iemand uit de familie naar Odessa, die ging met het vliegtuig naar Chisinau en dan busje naar Odesa)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nieuwsuur/nos: Foto waarvan de Russen zeiden dat-ie nep was, is dé foto van het jaar

De winnaar is Evgeniy Maloletka van AP, en het betreft een foto uit Mariupol, 9 Maart 2022.
De foto toont een gewonde zwangere vrouw, de 32-jarige Iryna Kalinina. Ze wordt een ziekenhuis uitgedragen dat net daarvoor was geraakt door een Russische luchtaanval. Haar baby wordt later doodgeboren. Kort daarna sterft moeder Kalinina zelf ook aan haar verwondingen.
Een kind op aarde brengen, is al een gevecht op zich, natuurkundig en biologisch gezien. Helaas waren de omstandigheden in deze context verzwarend. Deze vechtende moeder is dan ook helaas overleden. Ik ben blij met deze winnaar, ik vind het een fantastische foto, een laatste eer aan Iryna. Aangezien er (zoals wel vaker bij een hoogzwangere vrouw die op het punt staat te bevallen) een beetje bloed te zien is bij de foto, zal ik de foto niet direct hier plaatsen. Wil je de foto zien? Klik dan op het artikel. Er staan ook nog andere indrukwekkende foto's die Evgeniy rond die tijd heeft geschoten.
Ik ben vooral blij dat een Oekraïense fotograaf heeft gewonnen.
Evgeniy Maloletka, winnaar World Press Photo

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:29

Snow_King

Konijn is stoer!

rapture schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:35:
Arestovych zegt dat na deze oorlog is het voorbereiden op de volgende oorlog.
[Twitter]
Maar dat is best logisch toch? Als RU er nu uit getrapt wordt en UA geen NAVO lid wordt of andere garanties krijgt is Rusland over een paar jaar weer terug.

Het moet nu voor eens en altijd klaar zijn.
Jerie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:05:
Nieuwsuur/nos: Foto waarvan de Russen zeiden dat-ie nep was, is dé foto van het jaar

De winnaar is Evgeniy Maloletka van AP, en het betreft een foto uit Mariupol, 9 Maart 2022.

[...]

Een kind op aarde brengen, is al een gevecht op zich, natuurkundig en biologisch gezien. Helaas waren de omstandigheden in deze context verzwarend. Deze vechtende moeder is dan ook helaas overleden. Ik ben blij met deze winnaar, ik vind het een fantastische foto, een laatste eer aan Iryna. Aangezien er (zoals wel vaker bij een hoogzwangere vrouw die op het punt staat te bevallen) een beetje bloed te zien is bij de foto, zal ik de foto niet direct hier plaatsen. Wil je de foto zien? Klik dan op het artikel. Er staan ook nog andere indrukwekkende foto's die Evgeniy rond die tijd heeft geschoten.

[...]
Mijn vrouw was hoogzwanger op dat moment van onze 2e zoon, gelukkig begin April 2022 kerngezond geboren. Maar ik moet zeggen dat dit mij nog altijd bij staat en dit mij echt vreselijk raakte toen ik destijds las dat dit gebeurde.

Wat mij betreft een terechte winnaar! RIP moeder en kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:10:
[...]

Tegenwoordig altijd Warschau voor mij, de Kiev overstap vind ik altijd onhandig.
Vroeger ging ik altijd via Praag of Wenen.
En voordat Malev failliet ging, kon je ook nog via Budapest.

(momenteel weer iemand uit de familie naar Odessa, die ging met het vliegtuig naar Chisinau en dan busje naar Odesa)
Licht offtopic, maar weet je wat er gebeurd is met de Chishinau - Odesa trein? (destijds nog gereden door gele ex-USSR DMU's) Er rijdt wel nog 1x / dag iets naar Kyiv hoorde ik van iemand in Chishinau.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

YakuzA schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:37:
[...]

Dat is alleen niet wat er in dat persbericht stond.

In het persbericht stond dat ze niks gingen confirmen of aankondigen, omdat er niet 1 moment is wanneer het tegenoffensief begint. De voorbereidingen zijn wel al bezig.

[...]

https://www.ukrinform.net...uty-defense-minister.html

Dat mensen dat anders lezen en zo in een YT filmpje verwerken is een ander verhaal :+
Goed gezien denk ik.

Zeker als je dit weet:

Nou lijkt het me inderdaad wel logisch dat een counter offensive geleidelijk op gang komt, zoals in dat YT filmpje wordt gesteld, dat hebben we rond Kharkiv en Cherson ook zo gezien.

Echter met deze weersvoorspellingen denk ik dat voorzichtige probe attacks ook nog wat te vroeg komen, want als er een zwakke plek gevonden moet UAF wel kunnen doorpakken.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:05:
[. Aangezien er (zoals wel vaker bij een hoogzwangere vrouw die op het punt staat te bevallen) een beetje bloed te zien is bij de foto, zal ik de foto niet direct hier plaatsen.
Dat bloed is niet van de bevalling maar dat zijn wonden van het bombardement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheJason schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:51:
[...]

Dat bloed is niet van de bevalling maar dat zijn wonden van het bombardement...
Maakt niet uit, het statement zoals ik stelde klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:55:
[...]

Maakt niet uit, het statement zoals ik stelde klopt.
Gezien het gegeven dat de vrouw is overleden door verwondingen nav dat bombardement door de Russen maakt het wel uit.
Dat is oa wat de foto zo heftig maakt. Je ziet niet een hoog zwangere vrouw met wat bloed van de bevalling maar een hoogzwangere vrouw die zichtbaar gewond is door een bombardement van de Russen op een ziekenhuis en is overleden. En dat is enorm verdrietig.

[ Voor 4% gewijzigd door TheJason op 20-04-2023 22:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-06 21:45

BeaM-R

Powerrrrr

Ondertussen in Belgorod :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymy498axVFxQUDkZogWADO8vTJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCiKpr5hg1FICKFIwDj746CC.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ook met videobeeld:

[ Voor 8% gewijzigd door BeaM-R op 20-04-2023 23:45 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://www.reddit.com/r/...ne_from_the_goida_series/

Filmpje van een zelfmoorddrone van UA die 5 russen en hun truck uitschakelt. Bijzondere aan dit geval is dat het hele scherpe beelden laat zien van wat er wordt geraakt. Bijzonder.

Filmpje stopt net voor impact, dus SFW. Maar gezien de schade die dergelijke drones aanrichten, kunnen we stellen dat er weinig van ze overblijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
BeaM-R schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:42:

[Afbeelding]

[Twitter]

Nu ook met videobeeld:

[Twitter]
Volgens een bron op Reddit was het een KAB-500 precision guided bomb. Welke variant het was zei de bron niet.

Ik weet niet wat er mis ging maar dat woordje precision deed het in dit geval niet.

De bron zit achter een login, dus even old ervoor gezet voor jullie : https://old.reddit.com/r/...cked_belgorod_creating_a/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
BeaM-R schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:42:

[Afbeelding]

[Twitter]

Nu ook met videobeeld:

[Twitter]
Nu.nl weet te melden dat het door een eigen vliegtuig is gedaan.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27
Een rus zag de leopard 2 (10 miljoen $) die de turret eraf had gereden en dacht eens na hoe hij dat kom overtreffen. Hij pakte een s400 (160 miljoen $) en legde die op zijn dak neer. Mooi gezicht, deden ze dat allemaal maar :)

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/20/7398777/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lafPDIqBgmh9fWubPh8PrYETvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i79wqCcWLNumKBoSRBTaUl7G.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:53
dion_b schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:50:
[...]

Licht offtopic, maar weet je wat er gebeurd is met de Chishinau - Odesa trein? (destijds nog gereden door gele ex-USSR DMU's) Er rijdt wel nog 1x / dag iets naar Kyiv hoorde ik van iemand in Chishinau.
Vluchten naar Chisinau zijn ook niet te krijgen op het moment; Mijn vrouw gaat volgende week naar Odessa maar dat wordt vliegen naar Warschau en dan Bus/Trein verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-06 22:23

Falcon10

Hit it i would !

Explosie en bombarderen van eigen terrein is wel weer overdreven voor dat voorvalletje in Belgorod.
Je ziet duidelijk op die beelden dat het geen explosie is.
De krater is gewoon van de impact van die 600 kilo ( of hoeveel weegt zo'n ding ) met de grond.
Anders hadden al die autos daar rond enz, toch ook wel er wat anders uit gezien.
Dus weer beetje sensatiezucht van de pers.
En denk dat Rusland in dit geval wel correct is met zeggen dat het een "abnormal descent of aviation ammunition" is.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Falcon10 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:49:
Explosie en bombarderen van eigen terrein is wel weer overdreven voor dat voorvalletje in Belgorod.
De krater is gewoon van de impact van die 600 kilo ( of hoeveel weegt zo'n ding ) met de grond.
Anders hadden al die autos daar rond enz, toch ook wel er wat anders uit gezien.
En denk dat Rusland in dit geval wel correct is met zeggen dat het een "abnormal descent of aviation ammunition" is.
Dat geloof ik toch ook niet helemaal hoor. Als ik mijn oude mini (van 600 kilo) van grote hoogte laat vallen dan krijg ik echt niet zo’n krater. Hier is zeker wel iets meer gebeurd. Al is het ook niet de 50m krater die je met sommige munitie van de Russen krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Zo bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/04f001501d04b12e41b1ee5a7df2f909aae68d18/0_90_2000_1199/master/2000.jpg?width=620&quality=85&dpr=1&s=none

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/e9AjXSVmLa4chMfZznrMX-rUGMs/diocontent/230066385/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/mtzRDLQ4pNuWXediPbbMHeYW26Q/diocontent/230066387/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Ik ben geen expert, maar dat is toch wel aardig wat schade voor een kinetische impact? Zeker die krater achter de witte auto. Anders kon je nog denken dat de munitie het gebouw raakte en puin daarvan de auto, maar de achtergrond op de laatste foto spreekt dat tegen imo.

Misschien een tussengeval, enkel de primer (of fuel in geval van een misile) die ontstoken is maar niet het wapen zelf?

[ Voor 19% gewijzigd door Vnze op 21-04-2023 09:15 . Reden: Plaatje stuk, eigen interpretatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06

Heb je wat vergelijkend materiaal om dit te onderbouwen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Tens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:09:
[...]

Heb je wat vergelijkend materiaal om dit te onderbouwen?
Ik ben ook geen expert...

De ruiten zijn nog vrijwel overal intakt.
De bomen hebben geen brandschade en de takken zitten er nog aan.
Je ziet geen scherf- en brandschade aan/in de voertuigen en panden.

Het lijkt mij ook voornamelijk omhoog gestrooide aarde en beton/asfalt.

Verder alles wat in Rusland gebeurd/naar buiten wordt gebracht met een korreltje zout nemen!

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2023 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De Veldheren maken toch wel erg veel fouten in hun podcasts die een beetje uit de mouw worden geschud zonder veel voorbereiding lijkt het. Sommige zijn alleen maar grappig zoals dat het Paard van Troje gebruikt zou zijn om Carthago in te nemen maar ook er soms erg naast in meer siginificante zaken.

Zo was het niet alleen maar Wagner die de Krim in 2014 veroverde voor de Russische overheid. Ze waren er wel maar de overgrote meerderheid Little Green Men waren Russische reguliere troepen met hun identificaties weg gehaald. Wagner was een van vele PMC's die daar actief was en is nu de grootste geworden. Maar ze hebben nu pas de numerieke kracht die in 2014 ze wordt toegeschreven,

Ook zaten ze er flink naast met hun analyse van het intel lek. Traditioneel was het inderdaad een van drie opties:
-Ideologisch gemotiveerd lek door een individu
-Russische operatiie
-Bewuste misleiding
Dat het een loser op Discord was die status in z'n online community wilde vergaren via leaks is bizar maar wel de werkelijkheid van 2023. Het valt buiten de belevingswereld van generaals b.d. Ik proef ook nog wel een nog steeds aanwezig ontzag voor de Sovjet-Unie, die militaire kolos waar ze hun hele loopbaan tegen aan hadden gekeken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Gelukkig is daar Youtube met wat gekke expirimenten.

Men laat een Toyota Hilux vallen. Zo'n ding weegt een kilo of 18-1900 en is daarmee 3-4 keer zo zwaar als de 500 kilo bom. Ze laten hem vallen van 10.000 voet, wat iets meer als 3 km is. Nu weet ik niet wat de terminal velocity is van de bom of de hilux maar het resultaat zien jullie in de video.

Vanaf 8:37 laten ze hem vallen en de duur van de val is 30 seconde. De Hilux valt waarschijnlijk langzamer dan de bom maar heeft wel 3-4 keer zoveel massa.

Nu mogen jullie bepalen of de bom in Belgorod ontploft is of niet als je dat vergelijkt met 1900 kilo staal wat walt van 3 km hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:18:
De Veldheren maken toch wel erg veel fouten in hun podcasts die een beetje uit de mouw worden geschud zonder veel voorbereiding lijkt het. Sommige zijn alleen maar grappig zoals dat het Paard van Troje gebruikt zou zijn om Carthago in te nemen maar ook er soms erg naast in meer siginificante zaken.

Zo was het niet alleen maar Wagner die de Krim in 2014 veroverde voor de Russische overheid. Ze waren er wel maar de overgrote meerderheid Little Green Men waren Russische reguliere troepen met hun identificaties weg gehaald. Wagner was een van vele PMC's die daar actief was en is nu de grootste geworden. Maar ze hebben nu pas de numerieke kracht die in 2014 ze wordt toegeschreven,

Ook zaten ze er flink naast met hun analyse van het intel lek. Traditioneel was het inderdaad een van drie opties:
-Ideologisch gemotiveerd lek door een individu
-Russische operatiie
-Bewuste misleiding
Dat het een loser op Discord was die status in z'n online community wilde vergaren via leaks is bizar maar wel de werkelijkheid van 2023. Het valt buiten de belevingswereld van generaals b.d. Ik proef ook nog wel een nog steeds aanwezig ontzag voor de Sovjet-Unie, die militaire kolos waar ze hun hele loopbaan tegen aan hadden gekeken.
Dat laatste kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Niemand had toch kunnen bedenken dat een 21 jarige IT'er in een regionaal kantoor van de National Guard met blijkbaar ongehinderde toegang tot geheime informatie z'n vriendjes wilde imponeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:10
Gezien de grootte van de krater en dat er auto's op hun kop liggen geeft wel aan dat daar wel degelijk iets is ontploft. Bedenk daarbij dat er nogal wat verschillende bommen zijn waarbij sommige juist zorgen voor een grote vuurbal, maar het ook puur om een schokgolf kan gaan, en sommige richten de ontploffing een specifieke richting op om b.v. door bepantsering/beton heen te komen.

Het is iig zeker geen 600kg die simpel naar beneden gevallen is. Dan zou ie in een kuiltje op de grond liggen. Er zijn hier wel vaker filmpjes van raketten/bommen langs gekomen die niet ontploft zijn, en dan heb je het over hele kleine kratertjes.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

wian schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:48:
[...]

Dat laatste kun je ze moeilijk kwalijk nemen. Niemand had toch kunnen bedenken dat een 21 jarige IT'er in een regionaal kantoor van de National Guard met blijkbaar ongehinderde toegang tot geheime informatie z'n vriendjes wilde imponeren?
Al sinds Snowden is algemeen bekend geraakt hoeveel mensen wel niet toegang hebben tot dergelijke geheime informatie. Dus ja, je kan het ze wel degelijk kwalijk nemen dat ze de optie van een vergelijkbare onbenullige motivatie niet hebben open gehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
Stukje realisme uit Duitsland.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Tens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:28:
[Twitter]
Ahem, ze hebben natuurlijk het recht om, naar aloud gebruik, tot in Moskou met hun legers om uitleg te komen vragen.

De inschatting of het wijs is om dat te proberen bij een kernwapenmacht is natuurlijk een andere vraag, maar het recht daartoe is naar mijn mening onbetwistbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Anoniem: 57411 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:31:
[...]

Ahem, ze hebben natuurlijk het recht om tot in Moskou met hun legers om uitleg te komen vragen.

De inschatting of het wijs is om dat te proberen bij een kernwapenmacht is natuurlijk een andere vraag, maar het recht daartoe is naar mijn mening onbetwistbaar.
om uitleg vragen
>:)

Het viel mij op omdat tot nu toe het NAVO standpunt was dat het niet de bedoeling was dat westers materieel over de grens ging. Dit lijkt te impliceren dat Duitse tanks ook over de grens mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 12:37
Tens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:
[...]

[...]

Het viel mij op omdat tot nu toe het NAVO standpunt was dat het niet de bedoeling was dat westers materieel over de grens ging. Dit lijkt te impliceren dat Duitse tanks ook over de grens mogen.
Ik denk dat ze over het algemeen luchtaanvallen zullen bedoelen. Mooie plek met concentratie van materieel --> raket aanval om opbouw te verstoren.

HEt staat er idd niet, maar zal iig niet om grondgebied in te nemen zijn, aanvallen en weer terugtrekken.

[ Voor 10% gewijzigd door lost95 op 21-04-2023 10:41 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:13:
[...]

Ik ben ook geen expert...

De ruiten zijn nog vrijwel overal intakt.
De bomen hebben geen brandschade en de takken zitten er nog aan.
Je ziet geen scherf- en brandschade aan/in de voertuigen en panden.

Het lijkt mij ook voornamelijk omhoog gestrooide aarde en beton/asfalt.

Verder alles wat in Rusland gebeurd/naar buiten wordt gebracht met een korreltje zout nemen!
eh: op 28 sec.

maar op zich, de 'boem' is minder dan je van x-honderd kilo zou verwachten. Mogelijk dat de bom gewoon te diep is ingeslagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 21-04-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 57411 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:31:
[...]

Ahem, ze hebben natuurlijk het recht om, naar aloud gebruik, tot in Moskou met hun legers om uitleg te komen vragen.
Ik denk niet dat het daarom gaat. Ik denk eerder aan een omtrekkende beweging om de Donbass niet via de grenzen van 2014 aan te vallen maar via Rusland. Zo kun je waarschijnlijk de zwaarste verdedigingswerken omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:32
[Twitter]
Het is niet nieuw dat UA iets binnen Ruland beschiet, Ik kan me niet voorstellen dat hij bedoelt dat het OK is als er wat Leapards, Bradleys en Challengers even de grens overgaan om wat Russen te avhtervolgen ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

[Twitter]
Terecht. Ik heb eigenlijk ook nooit gelooft dat dit een probleem zou zijn.

De russen zouden anders vanaf rusland artillerie, mortieren en raketten kunnen blijven afschieten en dan zou je niets terug mogen doen of zo.

Dat het nu publiek wordt gezegd is wat anders, dat is wel nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:
[...]
[...]
Ik zou uit gaan van dat het meer gaat over met Pzh's naar de grens rijden en dan vanuit Oekraine 40 km ver de ammo laten landen?

Maar de quote doet idd wat anders vermoeden :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005

flessuh

Set sail for fail!

Is dat nou een auto die daar richting het gebouw vliegt :o (je ziet ineens dat een deel van het gebouw verlicht wordt. Lijkt op koplampen van voorbij vliegende auto)

Als je kijkt naar hoe de explosie omhoog komt heeft dat ding wel aardig diep gelegen, wat de krater ook wel verklaart.
Maar ja, bom die loskomt van een jachtbommenwerper met een kruissnelheid van 1000km/u+ krijgt dat ding ook wel wat energie mee natuurlijk.

Dat er video is geeft ook wel aan waarom ze dit niet ontkennen. Valt me alleen nogal mee dat ze niet proberen dit te spinnen tot een aanval van Oekraïne. Of zal dat zijn omdat ze dan "zwak" lijken met een luchtaanval op eigen grondgebied?

[ Voor 16% gewijzigd door flessuh op 21-04-2023 10:56 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
En dan die auto's die gewoon door blijven rijden.....

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:44
Tens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:40:
[...]

eh: [Twitter] op 28 sec.

maar op zich, de 'boem' is minder dan je van x-honderd kilo zou verwachten. Mogelijk dat de bom gewoon te diep is ingeslagen.
Bunker buster? Of een dud? Of een gasleiding geraakt?
Wel veel mazzel voor de mensen die daar voorbij rijden. Had veel lelijker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
flessuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:55:
[...]
Is dat nou een auto die daar richting het gebouw vliegt :o (je ziet ineens dat een deel van het gebouw verlicht wordt. Lijkt op koplampen van voorbij vliegende auto)
Het lijkt iig van de geparkeerde auto vandaan te komen, maar die heeft zo te zien zijn lichten niet aan. Dus of de auto die brand, of iets anders uit de buurt dat brandend naar beneden komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Poe hé dat ziet er wel wat anders uit dan op die foto's van @Vnze :)
Een "bunker buster" ?

Die (geparkeerde?) auto die de lucht ingesmeten wordt... koplampen op flatgebouw.
Fucking lomp!

@redwing Auto alarm gaat af = koplampen aan/knipperen.
Zie ook alle knipperende auto lichten na de explosie.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
wian schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:48:
[...]

Jij bent duidelijk niet bekend met Warthunder ;)

En hoewel ik snap dat niet iedereen dat direct als optie ziet, dus zou het ze niet heel hard kwalijk nemen, tegelijk is het ook niet onredelijk om open te houden dat er alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:23

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Hier in iets betere kwaliteit:

https://www.reddit.com/r/...bomb_that_russia_dropped/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Hier nog wat dichterbij gezien van de impact.

https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1649334488491610119

Hier zie je denk ik ook nog de zwarte auto staan zoals op de foto van @Vnze ?
En die witte auto op de foto is denk ik de auto die er nét langs rijdt op het moment van de boem (schade aan de voorkant omdat deze achter iets omhoog gevlogen is).

Die boem is dus voornamelijk omhoog gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Sodeknetters >:)
Ik wist niet dat asfalt kon golven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_lRW2LQn9kVxjkcdkHfPsNxUG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXT06BpxdVm9VqTjad6u3gXW.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ligt het ruimteschip er bij.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1649148103541284864

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:32
Denk dat we het wel eens kunnen zijn dat die bom wel degelijk ontplofte ;)

Een paar van dit soort units op een landingsbaan en je schakelt een vliegveld zo uit.....

(Je ziet ook een auto 20 meter hoog door de lucht vliegen :X

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
Rene schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:28:
[...]

Denk dat we het wel eens kunnen zijn dat die bom wel degelijk ontplofte ;)

Een paar van dit soort units op een landingsbaan en je schakelt een vliegveld zo uit.....

(Je ziet ook een auto 20 meter hoog door de lucht vliegen :X
Je hebt een inslag en pas seconden later vanuit de diepte een explosie. Dat is vaak bij munitie bedoeld om kinetisch ergens doorheen te prikken en daarna pas te ontploffen.

Vond daarentegen de explosie opzich beperkt voor een bom van 600kg - alleen ik durf dan ook te bekennen geen enkele expertise op dit vlak te hebben :7

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik zou er toch niet graag in de buurt onder de grond hebben gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Op Telegram lees ik dat "the fuse was not activated" omdat het droppen niet geplant was. Toch is de bom afgegaan.
https://t.me/combat_ftg/2743?single

Op een ander kanaal lees ik dat de schade beperkt bleef omdat de bom ze diep in de grond zat
https://t.me/liveukraine_media/8248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 29-06 22:23

Falcon10

Hit it i would !

Jup, door de 2de video kunnen we inderdaad wel met zekerheid zeggen dat ie afgevuurd geweest is en niet "per ongeluk losgekomen".
Eerste video lijtk van om d e hoek te zijn, waardoor je eigenlijk alleen maar een stukje dingen ziet wegvliegen, maar wat evengoed wat gensters zouden kunnen zijn van het schuiven van metaal tegen metaal ofzo.
Tweede video laat wel duidelijk een plof zien in de grond, gevolgd doo reen overduidelijke "boem" :D
Zou in elk geval ook wel denken dat het een soort penetrerend type munitie was daar ie eerst goed de grond in gaat en pas enkele seconden later effectief afgaat.
Zou me niet verbazen als ze dit graag op 1 of ander belangrijke infrastructuur in Oekraine hadden willen droppen ipv het lokale kruispunt >:)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
Falcon10 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:59:
Jup, door de 2de video kunnen we inderdaad wel met zekerheid zeggen dat ie afgevuurd geweest is en niet "per ongeluk losgekomen".
Eerste video lijtk van om d e hoek te zijn, waardoor je eigenlijk alleen maar een stukje dingen ziet wegvliegen, maar wat evengoed wat gensters zouden kunnen zijn van het schuiven van metaal tegen metaal ofzo.
Tweede video laat wel duidelijk een plof zien in de grond, gevolgd doo reen overduidelijke "boem" :D
Zou in elk geval ook wel denken dat het een soort penetrerend type munitie was daar ie eerst goed de grond in gaat en pas enkele seconden later effectief afgaat.
Zou me niet verbazen als ze dit graag op 1 of ander belangrijke infrastructuur in Oekraine hadden willen droppen ipv het lokale kruispunt >:)
Russen kennende hadden ze dit graag op een UA kruispunt met veel burgers willen droppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Wren schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:13:
[...]

Russen kennende hadden ze dit graag op een UA kruispunt met veel burgers willen droppen...
Nah.

Eerder een ziekenhuis, kinderopvang of een burger evacuatie colonne. Historisch gezien dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:34:
[...]
Je hebt een inslag en pas seconden later vanuit de diepte een explosie. Dat is vaak bij munitie bedoeld om kinetisch ergens doorheen te prikken en daarna pas te ontploffen.

Vond daarentegen de explosie opzich beperkt voor een bom van 600kg - alleen ik durf dan ook te bekennen geen enkele expertise op dit vlak te hebben :7
Hij gaat diep de grond in en ontploft dan, en als je kijkt hoe ver die auto plotseling kon vliegen denk ik dat je wel kunt stellen dat de ontploffing vooral omhoog gericht is geweest. En dat zal wel zijn omdat ie zo diep in de grond ontplofte. Dus een heel beperkte ontploffing wil ik het niet noemen, een auto van 1500kg zo hoog en ver laten vliegen is toch best een knal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
ZenTex schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:43:
[...]

Nah.

Eerder een ziekenhuis, kinderopvang of een burger evacuatie colonne. Historisch gezien dan.
True, maar ik wilde even in de kruispunt sferen blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Wren schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:11:
[...]

True, maar ik wilde even in de kruispunt sferen blijven :)
Ik ben al blij dat deze 500 kilo bom het oorspronkelijke doel niet heeft gehaald. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
In Melitopol is een TOR systeem van de oplegger gevallen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:39:
[Twitter]
Hopelijk kon het ding er niet zo goed tegen en is hij nu stuk. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Abrams training van start in Mei/Juni:
The United States will begin training Ukrainian forces on how to use and maintain Abrams tanks in the coming weeks.
According to the officials, 31 tanks will arrive at Grafenwoehr Training Area in Germany at the end of May, and the troops will begin training a couple of weeks later. Officials said the troop training will last about ten weeks.
https://www.ukrinform.net...s-on-abrams-tanks-ap.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Anoniem: 57411 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:23:
[...]

Al sinds Snowden is algemeen bekend geraakt hoeveel mensen wel niet toegang hebben tot dergelijke geheime informatie. Dus ja, je kan het ze wel degelijk kwalijk nemen dat ze de optie van een vergelijkbare onbenullige motivatie niet hebben open gehouden.
Snowden was wel degelijk ideologisch gedreven - hij nam actie tegen het ongebreideld en onwettig verzamelen van inlichtingen. Hij werkte als contractor op een afdeling die intel systemen bouwde en beheerde, dus logisch dat hij toegang had tot geheime informatie.

Deze junior militair werkte op een regionaal kantoor van de National Guard. Juist na Snowden is het toch een complete verrassing dat iemand op die positie toegang heeft tot geheime informatie over een lopend conflict in het buitenland? En toch ook een verassing dat een jonge militair met een uitgebreide security awareness training het in z’n hoofd haalt om deze informatie te delen met virtuele vriendjes om indruk op ze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wian schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:16:
[...]

Snowden was wel degelijk ideologisch gedreven - hij nam actie tegen het ongebreideld en onwettig verzamelen van inlichtingen. Hij werkte als contractor op een afdeling die intel systemen bouwde en beheerde, dus logisch dat hij toegang had tot geheime informatie.

Deze junior militair werkte op een regionaal kantoor van de National Guard. Juist na Snowden is het toch een complete verrassing dat iemand op die positie toegang heeft tot geheime informatie over een lopend conflict in het buitenland? En toch ook een verassing dat een jonge militair met een uitgebreide security awareness training het in z’n hoofd haalt om deze informatie te delen met virtuele vriendjes om indruk op ze te maken.
De NG eenheid van Teixera was betrokken bij inlichtingen verzamelen. Als systeembeheerder van die eenheid zal hij bij een hoop zaken kunnen. Of hij die toegang zou moeten hebben zal nu de grote vraag zijn. Maar wat zou het betekend hebben voor de oorlog als niet opgeschaald was na 24/2/22 om eerst uitgebreide checks te doen op iedereen die erbij betrokken wordt.

Wikipedia: 102nd Intelligence Wing
https://www.102iw.ang.af....st-intelligence-squadron/
Functions and Capabilities:

The 101st conducts real-time tactical and national intelligence collection, exploitation, analysis, and reporting operations. The squadron partners with and directs U-2 Dragonlady, MQ-9 Reaper, and RQ-4 Global Hawk aircraft in order to develop intelligence products from the data collected and produce cryptologic and imagery products for war fighters and decision makers operating in, or concerned with, the CENTCOM, EUCOM, AFRICOM, and SOCOM areas of responsibility.
Dit zijn niet wat reservisten die twee keer per jaar een weekend op oefening gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Thanks, heb weer wat geleerd. Ook bedankt @Sissors. Ben weer wat wijzer na het lezen van de Wikipedia entry van Warthunder ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:14

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Er is nog geen Leopard II aangeschoten geraakt, maar de reparatielijn is al in stelling gebracht.

Duitsland, Polen en Oekraïne gaan samen kapotgeschoten Leopard 2-tanks herstellen

Volkskrant Liveblog
15:59
Duitsland, Polen en Oekraïne richten in Polen een reparatiecentrum in voor Oekraïense Leopard-tanks. Vrijdag hebben de drie landen een afspraak ondertekend. De Duitse minister van Defensie, Boris Pistorius, heeft dit vrijdag bekendgemaakt op een vergadering van bondgenoten van Oekraïne in Ramstein.
Een dergelijke afspraak is belangrijker dan het misschien lijkt. Met name Duitsland heeft voldoende voor deze tanks beschikbaar om ze desnoods te rouleren. De beschadigde tank kan daarna in alle rust gerepareerd worden en klaar gemaakt voor een toekomstige uitwisseling. Misschien had het initiële aantal Leopard II's wat groter mogen zijn, maar een dergelijke service kan een rem zetten op het dalen van het aantal gevechtsgerede Leopard II's. Als een boomerang blijven die dingen zo terugkomen.
De drie landen zijn het eens geworden over de financiering van het centrum, dat 150- tot 200 miljoen euro per jaar gaat kosten. Volgens de Duitse minister kan het reparatiecentrum eind mei al in gebruik worden genomen. Leopard 2-tanks die beschadigd zijn in de strijd met de Russische invasietroepen, kunnen vanaf dat moment weer gevechtsklaar worden gemaakt.
En zo te zien krijgt de EU wat meer handigheid in het toepassen van een Out-Of-The-Box aanpak voor dit soort kwesties.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacup schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:45:
Er is nog geen Leopard II aangeschoten geraakt, maar de reparatielijn is al in stelling gebracht.

Duitsland, Polen en Oekraïne gaan samen kapotgeschoten Leopard 2-tanks herstellen

Volkskrant Liveblog

[...]

Een dergelijke afspraak is belangrijker dan het misschien lijkt. Met name Duitsland heeft voldoende voor deze tanks beschikbaar om ze desnoods te rouleren. De beschadigde tank kan daarna in alle rust gerepareerd worden en klaar gemaakt voor een toekomstige uitwisseling. Misschien had het initiële aantal Leopard II's wat groter mogen zijn, maar een dergelijke service kan een rem zetten op het dalen van het aantal gevechtsgerede Leopard II's. Als een boomerang blijven die dingen zo terugkomen.

[...]

En zo te zien krijgt de EU wat meer handigheid in het toepassen van een Out-Of-The-Box aanpak voor dit soort kwesties.
Zou het ook geen opzetje zijn om het aantal een beetje op te voeren? Vijf in, tien uit ofzo...

En misschien ook een goede start om de andere 3000 exemplaren op te knappen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2023 20:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Is dit alles wat Ramstein heeft opgebracht? Indien dit alles is, dan hadden ze die meeting beter kunnen skippen :/

Edit: tweet wordt afgekapt, dit is het hele lijstje:
What were the outcomes of today's Ramstein meeting:

1. Germany and the Netherlands provide Ukraine with more mine rollers, vehicles and fuel tanks.
2. Allies will conduct training for tankers, as well as for air defense operators (Abrams tanks will arrive in Germany in a few weeks).
3. The West handed Ukraine already more than 230 tanks and 1,500 other armored vehicles to equip 9 armored brigades.
4. A Leopard 2 Service Center will be created in Poland.
5. Ukraine received green light for cooperation with the NATO procurement agency.
6. Allies are ready to support Ukraine as long as necessary.

[ Voor 64% gewijzigd door RoD op 21-04-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
RoD schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:24:
[Twitter] Is dit alles wat Ramstein heeft opgebracht? Indien dit alles is, dan hadden ze die meeting beter kunnen skippen :/

Edit: tweet wordt afgekapt, dit is het hele lijstje:

[...]
Ze hebben een "letter of intent" getekend.

Reznikov heeft voor de vergadering met Austin gesproken, misschien is daar nog wat sappigs uit gekomen.
Inderdaad een lijstje waarvoor menig persoon een Zoom meeting zou voorstellen :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
-> Hoeveel stingers zullen we sturen?
<- Alles? :+
-> Ok.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:13:
- Hoeveel stingers zullen we sturen?
- Alles? :+
- Ok.
[Embed]
Dit is precies het sentiment dat we nodig hebben. Geen gezeik met 3, 5 of 8 Leopard 2 tanks, maar gewoon met honderden tegelijk. Haal die opslag maar leeg.

Helaas zal het buiten oost-Europa zo'n vaart niet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op zich mee eens, maar het zegt niet zo heel veel.

Ik beloof bij deze ook alle Stingers die ik in huis heb te doneren. :+

Dat gezegd hebbende; goed om te zien dat er momentum blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2023 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:19:
Op zich mee eens, maar het zegt niet zo heel veel.

Ik beloof bij deze ook alle Stingers die ik in huis heb te doneren. :+

Dat gezegd hebbende; goed om te zien dat er momentum blijft.
Mag ik daar een hooivork bij doen? Mijn stingers zijn op :+

Zonder gekheid, ik denk dat er een lijstje is voor publicatie en een lijstje waarover iedereen zwijgt. De tweede is langer dan de eerste.

Je hoeft je vijand niet alles te vertellen, tenzij je daar een specifiek doel bij hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch wel paar interessante zaken die aangehaald worden:
- niemand verwacht dat Putin een stap ver buiten het Kremlin zet/ heeft gezet.
- blijkbaar al informele consensus binnen de NAVO over toetreding Oekraïne.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:27
teacup schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:45:

Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Interessante ontwikkeling, er zijn natuurlijk ook landen welke veel leopards hebben maar waarvan er veel in storage staan en onderhoud nodig hebben (bijv. Spanje) met dit service centrum wordt het eventueel ook een optie om deze tanks te doneren en in te zetten of zoals eerder aangehaald een soort roulatiepoule te maken, rolt er een met schade binnen rolt er een andere buiten en kan de binnen gebrachte tank met zorg gerepareerd worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:14

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:38:
[...]
Mag ik daar een hooivork bij doen? Mijn stingers zijn op :+

Zonder gekheid, ik denk dat er een lijstje is voor publicatie en een lijstje waarover iedereen zwijgt. De tweede is langer dan de eerste.

Je hoeft je vijand niet alles te vertellen, tenzij je daar een specifiek doel bij hebt.
Een soort balletje balletje met tanks. Waar is de tank. Ah daar is ie, oh, maar hier ook .... en hier is er ook een... Er komen er vijf binnen voor reparatie en er vertrekken er drie keer vijf terug naar Oekraïne.

Het is allemaal wat speculatief. Maar jullie hebben op zich een punt. Duitsland laat zich er niet graag op voorstaan wat het allemaal doet. Tegelijkertijd heeft het land een katholieke achtergrond, en katholieken kunnen rekkelijk zijn. Dit reparatiesysteem kan een dekmantel zijn voor een additionele leveringen, het werkt in ieder geval drempelverlagend.

Zag net wat uitspraken van Stoltenberg gezien die een beslistheid uitstraalden waar ik even op moest kauwen. Er worden wel meer grote uitspraken gedaan, maar ik kon ze even niet rijmen met de resultaten die nu over de huidige bespreking naar buiten zijn gekomen. Onder een dekmantel werken zouden die uitspraken wat meer logisch maken

Ukrainska Pravda

NATO General Secretary on Ukraine's counter offensive: Ukrainian army will liberate even more territories

Het onderstaande lees ik nog als het positief formuleren van een bescheiden doelstelling:
Jens Stoltenberg, General Secretary of NATO, expressed confidence that Ukraine is ready to win back more territory amid preparations for an expected counteroffensive against Russian forces.

"I am sure that now they will be able to free up even more land," Stoltenberg told reporters on the sidelines of a meeting at the Ramstein Air Base in Germany.

According to him, one of the main issues during the meeting was the list of "all the different opportunities, systems, supplies that Ukrainians need in order to be able to win back more land".
Als een soort van "by the way" wordt het leveren van wat Patriot batterijen gemeld:
The NATO official noted that Germany and the United States have delivered several Patriot air defence batteries, which, according to him, "are [already – ed.] working in Ukraine". He declined to provide other details or the exact number of Patriot systems delivered.
Zonder verdere toelichting dan de laatste twee alinea's:
Stoltenberg added that now the Alliance is focused on ensuring the victory of Ukraine, and then making sure Kyiv has "deterrent powers to prevent attacks" after the end of the war.

Stoltenberg hinted that some new types of weapons may be discussed at the new Ramstein-style meeting, but maintaining the combat capability of the systems already available in Ukraine remains an important task.
In die twee alinea's gebeurt veel:
  • Er wordt gesproken over de overwinning van Oekraïne. Met wat we nu allemaal weten is die overwinning nog geen gelopen race, met wat Oekraïne de komende weken tot haar beschikking zal krijgen.
  • Het vizier wordt op de periode na de oorlog gericht, alsof dat de verdedigingscapaciteit na de oorlog nu al aan de orde is.
  • Tegelijkertijd wordt het onderhoud van de bestaande set wapens benoemd en het verder doorstappen van de steun opeen later plan aangekaart.
Wat mij bekroop met die laatste twee alinea's is dat er al gepland wordt voorbij dit huidige offensief. Op zich natuurlijk logisch. Misschien kunnen we het met elkaar eens zijn dat dit offensief door zijn omvang nog niet definitief zal zijn. Wel (veilige uitspraak, weet ik) kan dit offensief bepalend zijn voor het verdere verloop van de oorlog. Nog niet het einde bepalend kan het een keerpunt in de oorlog markeren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@teacup het een sluit het ander niet uit. Als in; los van waar de uiteindelijke landsgrenzen komen te liggen: voorbereiding is nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Artikel over tekorten van onderdelen waardoor Rusland niet genoeg tanks kan produceren en herstellen:
A shortage of modern optics is throttling Russia’s ability to manufacture new T-72BM3 and T-90M tanks, and restore older T-72s, T-80s and T-90s, to make good the thousands of tanks it’s lost its wider war on Ukraine.

But optics aren’t the only thing in short supply in the Russian armored vehicle industry. The Russians also are desperately short of ball-bearings, which they used to get from the United States and Europe before the United States and Europe tightened their sanctions on Russian industry.

A new study from the Center for Strategic and International Studies in Washington, D.C. confirmed what independent analysts have been saying for months. Tanks and other modern armored vehicles need a lot of ball-bearings. And Russia doesn’t have enough bearings to maintain steady production of new vehicles.
De studie waar het artikel over schrijft is terug te vinden op https://csis-website-prod...c13bbmh9bw4Yy2wbpjNnfeJi8

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:34:
[...]

De NG eenheid van Teixera was betrokken bij inlichtingen verzamelen. Als systeembeheerder van die eenheid zal hij bij een hoop zaken kunnen. Of hij die toegang zou moeten hebben zal nu de grote vraag zijn. Maar wat zou het betekend hebben voor de oorlog als niet opgeschaald was na 24/2/22 om eerst uitgebreide checks te doen op iedereen die erbij betrokken wordt.

Wikipedia: 102nd Intelligence Wing
https://www.102iw.ang.af....st-intelligence-squadron/
Voor wat ik ergens begrepen had (bron foetsjie sorry :$ ) had Teixera zelf geen toegang tot de documenten. Hij had wel toegang tot de ruimtes waar die documenten werden besproken en blijkbaar slingerden er een paar rond. Dit verklaart het compleet ontbreken van verband tussen de gelekte pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-06 12:00
asing schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 00:40:
[...]

Voor wat ik ergens begrepen had (bron foetsjie sorry :$ ) had Teixera zelf geen toegang tot de documenten. Hij had wel toegang tot de ruimtes waar die documenten werden besproken en blijkbaar slingerden er een paar rond. Dit verklaart het compleet ontbreken van verband tussen de gelekte pagina's.
dit was het inderdaad, zelf niet maar wel de ruimte waar sheets slingerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-06 20:36
XWB schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:58:
Artikel over tekorten van onderdelen waardoor Rusland niet genoeg tanks kan produceren en herstellen:

[...]

De studie waar het artikel over schrijft is terug te vinden op https://csis-website-prod...c13bbmh9bw4Yy2wbpjNnfeJi8
Dat probleem over kogellagers werd vorig jaar zomer al geconstateerd met de vermindering van het aantal beschikbare goederenwagons in Rusland. Dit bevestigt het eigenlijk. Laat ook zien dat Westerse kogellagers kwalitatief nog steeds superieur zijn

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

desperately short of ball-bearings
Vreemd. Ik zie op r/dronedorc regelmatig lageronderdelen onder de russen gedistrubueerd worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

evilution schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 02:54:
[...]

Vreemd. Ik zie op r/dronedorc regelmatig lageronderdelen onder de russen gedistrubueerd worden.
Weet je wel hoe arbeidsintensief het is al die lagertjes uit de lichamen te peuteren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGxA2v5TUJ4bQY5PgBres7wAN6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsQaD6Rt1QY2FPhSHtDj9upr.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 16:40
Ruim 185k aan personeelsleden en ruim 23000 voertuigen ondertussen verloren..
Dat MOET toch ergens gevoeld worden in het Russische leger ?? Vraag me oprecht af of Putin deze cijfers ook krijgt of dat zijn minions dit voor hem verborgen houden en hem rooskleurige cijfers en berichten voorhouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vast wel, misschien iets rooskleuriger maar boeit niet...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
Emryte schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 01:23:
[...]

Dat probleem over kogellagers werd vorig jaar zomer al geconstateerd met de vermindering van het aantal beschikbare goederenwagons in Rusland. Dit bevestigt het eigenlijk. Laat ook zien dat Westerse kogellagers kwalitatief nog steeds superieur zijn
Ik vraag mij af of we dat niet te optimistisch hebben ingeschat. Er werd destijds geroepen dat binnen afzienbare tijd (wat dat precies is, is niet duidelijk) grote hoeveelheden treinen zouden uitvallen die het transport per trein zouden verminderen/ stil laten vallen. Dat is tot op heden volgens mij nog niet gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:02
Muncher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:45:
[...]

Ik vraag mij af of we dat niet te optimistisch hebben ingeschat. Er werd destijds geroepen dat binnen afzienbare tijd (wat dat precies is, is niet duidelijk) grote hoeveelheden treinen zouden uitvallen die het transport per trein zouden verminderen/ stil laten vallen. Dat is tot op heden volgens mij nog niet gebeurd.
Ik denk dat je dat wel zal merken in Rusland dat er bijvoorbeeld minder treinen rijden omdat de werkende zaken gebruikt worden voor de oorlog.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Offtopic
teacup schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:02:
[...]
Tegelijkertijd heeft Duitsland een katholieke achtergrond.
Nu dacht ik dat Duitsland vooral protestants (Luthers) was. Heb ik het even opgezocht, en het scheelt 4%, volgens cijfers van 2007. 30% van de inwoners behoort/voelt zich aangetrokken tot de Katholieke Kerk, 26% behoort tot de Protestantse Kerk.
CSU en CDU, de christelijk-democratische partijen, richten zich zowel op katholieken als protestanten.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 13:02
ZenTex schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 04:15:
[...]

Weet je wel hoe arbeidsintensief het is al die lagertjes uit de lichamen te peuteren?
Mooi werk voor de gevangen die niet naar het front willen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nextware schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:51:
[...]

Dat MOET toch ergens gevoeld worden in het Russische leger ?? Vraag me oprecht af of Putin deze cijfers ook krijgt of dat zijn minions dit voor hem verborgen houden en hem rooskleurige cijfers en berichten voorhouden..
Deze getallen zullen vast ook te rooskleurig zijn, dan krijgt tov de werkelijkheid Putin nog wat voor hem rooskleurigere getallen, en aan het einde, wat maakt het hem? Of nou ja, hij wil wel de oorlog winnen natuurlijk, maar de kosten zullen hem nou niet zoveel uitmaken.

En misschien is zo'n langere oorlog waarbij je of hem steunt, of tegen Rusland bent, wel goed voor zijn positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-06 20:27

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:39:
[Twitter]
Ai, een tor houd er niet van op de kop te liggen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Muncher schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:45:
[...]

Ik las ergens dat China in het gat is gesprongen. Dat heeft voor ons 2 voordelen. De eerste is dat de kwaliteit echt "Chinees" is, en dat de Chinezen donders goed weten dat Rusland zonder treinen stil komt te staan dus ze rekenen blijkbaar ook nog eens de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 12:41
[...]

Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder het Russische leger in discredit te brengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
teacup schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:02:
[...]
Wat mij bekroop met die laatste twee alinea's is dat er al gepland wordt voorbij dit huidige offensief. Op zich natuurlijk logisch. Misschien kunnen we het met elkaar eens zijn dat dit offensief door zijn omvang nog niet definitief zal zijn. Wel (veilige uitspraak, weet ik) kan dit offensief bepalend zijn voor het verdere verloop van de oorlog. Nog niet het einde bepalend kan het een keerpunt in de oorlog markeren.
Dus een soort D-Day of Market Garden idee? Campagnes die duidelijk gemarkeerd een omkering van de situatie liet zien, en toch nog niet afdoende waren voor een definitief einde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arator schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:43:
Offtopic

[...]

Nu dacht ik dat Duitsland vooral protestants (Luthers) was. Heb ik het even opgezocht, en het scheelt 4%, volgens cijfers van 2007. 30% van de inwoners behoort/voelt zich aangetrokken tot de Katholieke Kerk, 26% behoort tot de Protestantse Kerk.
CSU en CDU, de christelijk-democratische partijen, richten zich zowel op katholieken als protestanten.
Eius regio, cuius religio

DE was en is fameus religieus verdeeld. Na poging in 30-jarige oorlog (komt overeen met laatste 30 jaar 80-jarige oorlog in NL, die ook vrolijk mee deed) om een danwel ander door strot van heel het rijk te duwen met 'hulp' van verder o.a. Frankrijk en Zweden en in sommige plaatsen wel 50% ontvolking door oorlogsgeweld en hongersnood, besloten de Duitse staten bij vrede van Westfalen in 1648 (waar voor NL relevante vrede van Münster deel van was) dat leider van iedere Duitse land religie ervan kon bepalen, waarbij de keuzes uit 17e eeuw niet meer veranderden. Dit compromis overleefde zowaar Duitse eenwording onder militant protestants Pruisen en fascisme en communisme in 20e eeuw.

Dus cultuur van een verenigd DE is er altijd een geweest van compromis tussen de religie, niet compromis binnen een van de twee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
Uiteraard is dat bekend binnen bepaalde echelons. Er zijn niet voor niks 300k mensen extra gemobiliseerd ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Ossi schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:43:
[...]

Mooi werk voor de gevangen die niet naar het front willen :X
Al die ex gevangen die ledematen missen mooi klusje voor hun :X
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid