.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ja sinds ik de auto heb, krijg ik naast de push berichten ook deze 2GB per maand.
Ik gebruik alleen een losse Apple Carplay streambox dus ik gebruik die data zelf niet. Mijn vriendin gebruikt dan weer Spotify onboard en wat streaming bij de oplader uit die bundel.
@AttoMaybe
Ik heb wat activeringsproblemen gehad met mijn app en heb met BYD Europe gebeld. Of het toeval is of niet geen idee, maar ik krijg in de BYD app met enige regelmaat surveys (tot nu toe al 4 gehad) en elke maand deze pushmelding.
Heb je daar een afspraak voor moeten maken of kon je gewoon langs gaan?Scootoe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:16:
Ook hier maandelijks 2GB en deze maand 10GB.
Gisteren naar Louwman Amsterdam geweest en software versie 1.5 erop laten zetten. Hele verademing dat het space geluid bij lage snelheden nu nauwelijks hoorbaar is.
Tijdens het spelen met de nieuwe instellingen wat foto’s gemaakt van het verbruik.
[Afbeelding] [Afbeelding]
In mijn vorige auto's plaatste ik hem op het gestippelde gedeelte van de ruit naast de binnenspiegel.
De Atto 3 heeft dit gestippelde gedeelte niet.
In de handleiding op pagina 192 staat aangegeven waar je die kan plaatsen.Edwin1972 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:22:
Heeft er iemand ervaring met de tolbadge in de Atto 3?
In mijn vorige auto's plaatste ik hem op het gestippelde gedeelte van de ruit naast de binnenspiegel.
De Atto 3 heeft dit gestippelde gedeelte niet.
Dus rechts van het binnenspiegel deel.
iSchel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:12:
Kon er gewoon heen. Update installeren duurt ongeveer 45min.
Heb je daar een afspraak voor moeten maken of kon je gewoon langs gaan?
oke top ga ff kijken bedanktVideaux schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:42:
Ik heb de watchmebox. Geweldig ding
Ik heb deze https://www.carlinkit.com/ambient voor in de main car en de cplay2air - beide werken goed.Fibrenl schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:49:
Ben opzoek naar een goeie Android car box of hoe je die dingen ook noemt, om Apple CarPlay en alle andere app te kunnen gebruiken. Je ziet 100e van die boxen van 20 euro tot 200 maar heeft iemand ervaring met een goeie. Die ook blijft werken hoor veel dat ze vaak de verbinding verbreken enz.
De eerste is een android13box - werk volledig zonder telefoon, met 4G. Die van mij koste 100euro
De 2de is een usb stick-oplossing, gewoon draadloos carplay - neem ik mee op vakantie enzo - deze heb ik voor 40 gekocht
Beide hebben een carplay oplossing en die carlinkit support is redelijk ok.
Ik heb deze box bekeken en je bent letterlijk opgelicht...Videaux schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:42:
Ik heb de watchmebox. Geweldig ding
WATCHMEBOX DIAMOND - A13 - 8GB/128GB €349,99 €449,99 > is dezelfde die ik heb. Die kost op ali tussen de 100-150
De overige van "hun hardware" kan je hier ook terugvinden: https://www.carlinkit.com/Content
[ Voor 20% gewijzigd door logix147 op 04-05-2024 23:40 ]
dank je ga even naar die van jou kijken, die ATCHMEBOX DIAMOND welke is dat dan op ali voor 100-150?logix147 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:37:
[...]
Ik heb deze https://www.carlinkit.com/ambient voor in de main car en de cplay2air - beide werken goed.
De eerste is een android13box - werk volledig zonder telefoon, met 4G. Die van mij koste 100euro
De 2de is een usb stick-oplossing, gewoon draadloos carplay - neem ik mee op vakantie enzo - deze heb ik voor 40 gekocht
[...]
Ik heb deze box bekeken en je bent letterlijk opgelicht...
WATCHMEBOX DIAMOND - A13 - 8GB/128GB €349,99 €449,99 > is dezelfde die ik heb. Die kost op ali tussen de 100-150
De overige van "hun hardware" kan je hier ook terugvinden: https://www.carlinkit.com/Content
cplay2air heeft deze ook gewoon een playstore zodat je gewoon alle apps kan gebruiken?logix147 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:37:
[...]
Ik heb deze https://www.carlinkit.com/ambient voor in de main car en de cplay2air - beide werken goed.
[...]
Ik heb deze box bekeken en je bent letterlijk opgelicht...
Ik heb de 128GB/8GB versie - die draait stand alone android 13 - Je kan er zelfs GeforceNow op spelen... niet supergeweldig, maar om je een idee te geven wat die box kan.
Oke super nou dan weet ik voldoende ga ik even kijken naar de carlinkit tbox ambient android 13, jij hem gewoon via ali besteld of ergens anders?logix147 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:29:
@Fibrenl Die cplay2air doet alleen dom draadloos carplay - daarom is die fijn voor vakantie. Je zou moeten kijken naar de "carlinkit tbox ambient android 13"
Ik heb de 128GB/8GB versie - die draait stand alone android 13 - Je kan er zelfs GeforceNow op spelen... niet supergeweldig, maar om je een idee te geven wat die box kan.
USB met de juiste mappen en in 20m gedaan.
Ben nu de apps aan het installeren en uittesten (silentinstaller methode).
ABRP heeft (nog) geen voice ondersteuning (tips?)
Wat opvalt is dat de v1.61 t/m 30km meer geluid maakt dan bij v1.70.... een space schip ofzo... ;-)
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Het geluid tot 30km klopt en was eerder al benoemd. Iedereen is blij met het zachtere geluid in de laatste updateSatScan schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:02:
Gisteren de firmware terug gezet van 1.7 (13.1.32.2310) naar 1.61 (13.1.32.2307).
ABRP heeft (nog) geen voice ondersteuning (tips?)
Wat opvalt is dat de v1.61 t/m 30km meer geluid maakt dan bij v1.70.... een space schip ofzo... ;-)
ABPR klopt ook en ook eerder genoemd hier. Er is geen oplossing voor helaas.
Tip: installeer ook gelijk de unrestricted package manager (ik denk niet dat ik hier een link mag plaatsen, ff zelf googlen). Dan kan je na de upgrade nog steeds APK's installeren. Dat hoeft dan niet meer via speciale mappen, maar gewoon vanaf USB via de filemanager. Als je ook een appstore zoals Aurora installeert kan je automatisch je apps blijven updaten in plaats van iedere keer een usb stick te moeten plaatsen (updaten wel ff via hotspot doen anders is je databundel zo op!)SatScan schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:02:
Gisteren de firmware terug gezet van 1.7 (13.1.32.2310) naar 1.61 (13.1.32.2307).
De Atto3 heeft geen ingebouwde tts engine. Ik heb er diverse geprobeerd, maar niet één die fatsoenlijk werkt. De meeste zijn afhankelijk van Google services en werken niet. Die paar die wel werken ondersteunen geen Nederlands. Als iemand een werkende vindt hoor ik het graagABRP heeft (nog) geen voice ondersteuning (tips?)

[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 05-05-2024 16:40 ]
18 graden ? Wordt het dan warm in de auto ‘s morgens wanneer het buiten koud is ?logix147 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:54:
@etienne1 Die van mij staat op 18 graden en daarna op low. Voor de warmte eruit te laten doe ik gewoon het dak open.
Wat ook helpt is je stoelverwarming. Dat is sneller en zuiniger dan heel de cabine verwarmen
Stoelverwarming is prima om de koude uit de stoel te halen, maar niet voor een comfortabel gevoel. Je hoofd en handen blijven toch koud dan.
Koel ‘s zomers en warm in de winter. Bij de Atto moet ik toch nu en dan meer of minder zetten.
Wij kregen als advies van Louwman dat als je het echt warmer wil hebben je de airco aan moet zetten en dan op 23 a 24 graden moet zetten en ik moet eerlijk zeggen dat hij met airco aan goed verwarmd!zelfs een beetje te goed 😁etienne1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:03:
Op hoeveel zetten jullie de verwarming in deze periode met ‘s morgens vrij fris en in de namiddag warmer.
Koelt het met deze instelling genoeg af bij u als de zon op de auto staat en het buiten bijvoorbeeld 23 gr is ?Dannybloem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:10:
[...]
Wij kregen als advies van Louwman dat als je het echt warmer wil hebben je de airco aan moet zetten en dan op 23 a 24 graden moet zetten en ik moet eerlijk zeggen dat hij met airco aan goed verwarmd!zelfs een beetje te goed 😁
[ Voor 4% gewijzigd door etienne1 op 08-05-2024 18:15 ]
Ja dan stellen we de temperatuur lager in en koelt het goed af.etienne1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:14:
[...]
Koelt het met deze instelling genoeg af bij u als de zon op de auto staat en het buiten bijvoorbeeld 23 gr is ?
Ja dat doe ik ook. Je moet dan wel constant de temperatuur bijstellen naar onder of naar boven.Dannybloem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Ja dan stellen we de temperatuur lager in en koelt het goed af.
Altijd op 20 graden laten staan lukt niet. Te koud als het bijv maar 10 gr is buiten. Bij mij warmt het pas goed op bij instelling 24 a 25 gr.
Maar dit is te hoog in de zomer dus dan moet de instelling terug naar 20 gr. Hopelijk komt er hiervoor nog een update.
Ik ben benieuwd of die dan goed werkt en wat er gebeurd met de originele Spotify app.
Kun je niet instellen. Ik erger me hier ook aan. Bij elk viaduct gaat alles weer op zwart.Johnvh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:22:
Weet iemand of en hoe je het dimmen van het scherm als je onder een viaduct / tunnel rijdt kunt instellen / verminderen? Bij een tunnel is het nog wel ok, maar dat scherm gaat ongeveer uit als je onder een viaduct doorrijdt. Dat mag best wat meer aanblijven
Hopelijk wordt het via een update opgelost.
BYD Atto 3 Skiwhite
Dat kan doen door de optie Multimedia helderheid link uit te schakelen.Johnvh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:22:
Weet iemand of en hoe je het dimmen van het scherm als je onder een viaduct / tunnel rijdt kunt instellen / verminderen? Bij een tunnel is het nog wel ok, maar dat scherm gaat ongeveer uit als je onder een viaduct doorrijdt. Dat mag best wat meer aanblijven
Nadeel is wel dat dit ook voor de avond van toepassing is.
Daarnaast zou je de helderheid in de nachtstand kunnen verhogen.
Wat ik meestal doe is overdag (bij veel licht) de lichtschakelaar helemaal uitzetten.
:strip_exif()/f/image/5AZNykyPnMlWwwoTRQFi8p8S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door avdl72 op 09-05-2024 15:28 ]
Dat heeft met DRM te maken. De BYD heeft een kale linux versie en waarschijnlijk ontbreken de nodige codecs enzo.Edwin1972 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:48:
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar deze instelling zit?
Een trailer speelt hij moeiteloos af maar de film zelf niet.
Geld voor alle streamingsdiensten.
https://uk.amazonforum.co...de-7218-protected-content
Klopt - DRM zit op alle streamingdiensten want men is bang dat je een capturecard eraan hangt.avdl72 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Dat heeft met DRM te maken. De BYD heeft een kale linux versie en waarschijnlijk ontbreken de nodige codecs enzo.
https://uk.amazonforum.co...de-7218-protected-content
Op m’n console zit bijvoorbeeld HDCP en als die uit staat doet m’n multimedia niets erop tot die weer aangaat. Anders kan m’n capture card niets opnemen. In principe zit dat ook op je entertainment set van je auto, daarom zie je apps als Netflix er niet snel default op.
Mede door gedoe met de apps heb ik een Android CarPlay box eraan gehangen: stilstaan = makkelijk content kijken of screen sharing met m’n MacBook.
Linksboven in het scherm staat binnen en buiten en die getallen fluctueren nogal...wat betekenen die getallen?
Hoeveelheid fijnstof binnen en buitenDannybloem schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:32:
Vraagje:waarschijnlijk is dit al een keer aan bod gekomen maar kan het niet terug vinden.
Linksboven in het scherm staat binnen en buiten en die getallen fluctueren nogal...wat betekenen die getallen?
Ik rijd het liefst altijd met de dimlichten aan. Helaas is het middenscherm dan ook permanent gedimd, waardoor je er overdag vrijwel niets op ziet. Ondanks dat ik de helderheid van het scherm op 100% heb staan.avdl72 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Dat kan doen door de optie Multimedia helderheid link uit te schakelen.
Nadeel is wel dat dit ook voor de avond van toepassing is.
Daarnaast zou je de helderheid in de nachtstand kunnen verhogen.
Wat ik meestal doe is overdag (bij veel licht) de lichtschakelaar helemaal uitzetten.
[Afbeelding]
De “multimedia helderheid link” button biedt in dit geval helaas ook geen oplossing. Iemand toevallig nog andere suggesties hiervoor?
Vreemd, multimedia helderheid link uitzetten zou moeten werken voor het middenscherm, helaas niet voor het scherm recht voor je. Zet je wel eerst de optie uit en dan pas het licht aan? Anders is het scherm al gedimd en werkt het inderdaad niet meer. Als je de optie uit hebt gezet met de lampen aan: Optie aan, lampen uit, optie uit, lampen aan. Dan zou het moeten werken.alvani schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:37:
Ik rijd het liefst altijd met de dimlichten aan. Helaas is het middenscherm dan ook permanent gedimd, waardoor je er overdag vrijwel niets op ziet. Ondanks dat ik de helderheid van het scherm op 100% heb staan.
De “multimedia helderheid link” button biedt in dit geval helaas ook geen oplossing. Iemand toevallig nog andere suggesties hiervoor?
Dimlicht aan overdag, daar heb je toch dagrijverlichting voor?alvani schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Ik rijd het liefst altijd met de dimlichten aan. Helaas is het middenscherm dan ook permanent gedimd, waardoor je er overdag vrijwel niets op ziet. Ondanks dat ik de helderheid van het scherm op 100% heb staan.
BYD Atto 3 Skiwhite
Aan de voorkant ja, maar ook achterlichten? De afgelopen weken waren er best de nodige buien afgewisseld of zelfs tijdens zon, dan is het voor de zichtbaarheid ook fijn om achterlichten te hebben, maar te licht voor de dimstand van het scherm.EVBert schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Dimlicht aan overdag, daar heb je toch dagrijverlichting voor?
Top! Dat is het! Thanx! 👍DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:08:
[...]
Vreemd, multimedia helderheid link uitzetten zou moeten werken voor het middenscherm, helaas niet voor het scherm recht voor je. Zet je wel eerst de optie uit en dan pas het licht aan? Anders is het scherm al gedimd en werkt het inderdaad niet meer. Als je de optie uit hebt gezet met de lampen aan: Optie aan, lampen uit, optie uit, lampen aan. Dan zou het moeten werken.
Dat is inderdaad precies de reden waarom ik het liefst altijd met de dimlichten aan rijd.DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:07:
[...]
Aan de voorkant ja, maar ook achterlichten? De afgelopen weken waren er best de nodige buien afgewisseld of zelfs tijdens zon, dan is het voor de zichtbaarheid ook fijn om achterlichten te hebben, maar te licht voor de dimstand van het scherm.
Mijn ervaring is dat de automatische verlichting niet (altijd) goed reageert op overdag rijden in regen, (dichte) mist, enz. waardoor je in die omstandigheden vaak zonder brandende achterlichten rijdt als je de schakelaar niet zelf handmatig omzet.
98% bij vertrek en 40% bij terugkomst na 240km.
Alleen maar snelweg met ACC op 100 en 105km en rijmodus ECO stand - AC op comfort en temp op 21.
Ben er zeer tevreden over!
Dat is dan ongeveer 400 km tot 0% als ik kan rekenen 😉SatScan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:42:
Gisteren (voor onze doen) een langere rit gemaakt.
98% bij vertrek en 40% bij terugkomst na 240km.
Alleen maar snelweg met ACC op 100 en 105km en rijmodus ECO stand - AC op comfort en temp op 21.
Ben er zeer tevreden over!
etienne1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Dat is dan ongeveer 400 km tot 0% als ik kan rekenen 😉
:strip_exif()/f/image/Dnq5xSA7e8YSjz76BT07AxjF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8DsfGSaPU1JyYfVeFq8OvLOt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja je rekensom klopt volgens mij ;-)
Hebben andere gebruikers daar ook ervaring mee?
Het zijn van die vertikale deukjes die eigenlijk niet opvallen maar als je laag schuin langs de auto kijkt zie je ze opeens.
BYD Atto 3 Skiwhite
Dat ligt meer aan de hufters die naast je parkeren dan aan de auto… hoort er helaas bij en valt weinig tegen te doen.EVBert schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:39:
Ik heb het idee dat het staal van de Atto erg gevoelig is voor deuken. Heb nu al vier deukjes opgelopen door portieren van naast mij geparkeerde voertuigen. Daar heb ik met vorige auto’s nooit zo’n last van gehad.
Het zijn van die vertikale deukjes die eigenlijk niet opvallen maar als je laag schuin langs de auto kijkt zie je ze opeens.
Ik haalde naar Luik 380 km met 0 graden in januari - vond ik vrij netjes.
Is de carrosserie van de Atto 3 niet van aluminium? Ik dacht dat veel EV's een aluminium carrosserie hadden vanwege het gewicht. En aluminium is een veel zachter metaal dan staal, dus dat zou zomaar gevoeliger kunnen zijn.EVBert schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:39:
Ik heb het idee dat het staal van de Atto erg gevoelig is voor deuken. Heb nu al vier deukjes opgelopen door portieren van naast mij geparkeerde voertuigen. Daar heb ik met vorige auto’s nooit zo’n last van gehad.
Heb je de motorkap gevoelt? Dan weet je dat het geen aluminium is.dixet schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Is de carrosserie van de Atto 3 niet van aluminium? Ik dacht dat veel EV's een aluminium carrosserie hadden vanwege het gewicht. En aluminium is een veel zachter metaal dan staal, dus dat zou zomaar gevoeliger kunnen zijn.
Volgens mij zegt dit onderdeel in de handleiding voldoende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CU4lbRvlcZqpRl5yrsUs9cza.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door avdl72 op 13-05-2024 11:03 . Reden: Screenshot uit handleiding toegevoegd. ]
Dat zou ik ook wel willen weten. Aluminium roest ook niet hè 👍dixet schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Is de carrosserie van de Atto 3 niet van aluminium? Ik dacht dat veel EV's een aluminium carrosserie hadden vanwege het gewicht. En aluminium is een veel zachter metaal dan staal, dus dat zou zomaar gevoeliger kunnen zijn.
Waaraan zou ik dat dan moeten voelen?avdl72 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Heb je de motorkap gevoelt? Dan weet je dat het geen aluminium is.
Helder! Nergens op google te vinden, maar natuurlijk gewoon in de manualVolgens mij zegt dit onderdeel in de handleiding voldoende:
[Afbeelding]
Wat dacht je van het gewichtdixet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:37:
Waaraan zou ik dat dan moeten voelen?

Dat ding is loei zwaar.
Ah, je bedoelde met voelen het gewicht als je hem open doet. Dat zei je er niet bij. En heb ik nog nooit gedaanavdl72 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:33:
[...]
Wat dacht je van het gewicht![]()
Dat ding is loei zwaar.

Ik dacht met voelen aan tastzin, niet aan proprioceptie.
Volgende keer iets duidelijker zijn, krijg je ook geen vragen waarop je vindt dat je met een hamerkop moet reageren alsof de vraag dom is terwijl door het gebruik van een metonymie je eigen vraag onduidelijk was. "Heb je het gewicht van de motorkap gevoeld" is toch een stuk duidelijker
Ik heb ook twee deukjes in mijn linker portier. Heb het idee dat de deur inderdaad een dunnere stalen plaat heeft dan mijn vorige auto. Je moet toch ergens de zware accu comperseren om het gewicht laag te houden.dixet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:37:
[...]
Waaraan zou ik dat dan moeten voelen?
[...]
Helder! Nergens op google te vinden, maar natuurlijk gewoon in de manual
Die emoji sloeg er juist op dat het stom is dat die motorkap zo zwaar moet zijn.dixet schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Volgende keer iets duidelijker zijn, krijg je ook geen vragen waarop je vindt dat je met een hamerkop moet reageren alsof de vraag dom is terwijl door het gebruik van een metonymie je eigen vraag onduidelijk was.
Maar prima. Dat is het nadeel van tekst die op meerdere manieren gelezen of geïnterpreteerd kan worden.
Ik probeer ook maar te helpen.
Hebben jullie met dit weer ook last van condens bij de voorruit? En welke stand van de airco helpt? Ik krijg het met geen mogelijkheid helemaal weg.
De auto rijd heel fijn maar loop tegen een paar dingetjes aan.
1 Ik vind de DAB ontvangst matig.
2 software staat nog op 1.3 en krijg hem niet geüpdatet.
Iemand ervaring/tips?
Ik heb geen last, fingers crossed!AshAtto3 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:17:
Hi all,
Hebben jullie met dit weer ook last van condens bij de voorruit? En welke stand van de airco helpt? Ik krijg het met geen mogelijkheid helemaal weg.
Ik heb de luchtstroom op altijd vanaf buiten staan, dus ook bij parkeren.
A/C op comfort en temp tussen 21 en 23. Fanspeed tussen 1 en 3 en luchtstroom op voorruit/midden/voetruimte. Controleer je luchtroom eens die moet je zelf ook op de voorruit zetten.
Probeer het eens.
Ik heb deze uitleg hiervoor gebruikt, incl download firmwaresemaj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
Sinds een week se atto 3 in bezit.
De auto rijd heel fijn maar loop tegen een paar dingetjes aan.
2 software staat nog op 1.3 en krijg hem niet geüpdatet.
Iemand ervaring/tips?
YouTube: [BYD] Manual downgrade/upgrade of Android software
DAB ontvangst is zeker niet goed. Rond en in mijn woonplaats Den Helder zitten gebieden waar de ontvangst helemaal wegvalt. Heb ik met andere auto’s nooit last van gehad.semaj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
Iemand ervaring/tips?
BYD Atto 3 Skiwhite
Helemaal geen last van. Zondag nog een lange rit in de warmte gemaakt. Koeling is net als verwarmen wel een beetje spelen met de instellingen - en niet teveel letten op wat de ingestelde temperatuur zegt. Prima comfortabel ritje zonder condens.AshAtto3 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:17:
Hi all,
Wat ik wel merk is dat het "gordijntje" van het zonnedak niet veel warmte tegenhoudt. De auto was lekker koel, maar m'n hoofd werd toch erg warm omdat de zon op het dak scheen. In m'n vorige auto had ik daar geen last van, maar die had ook geen dun gordijntje maar een volledige dakplaat die dichtschoof onder het zonnedak.
Ook geen last van. Zondag 400km gereden (midden van het land naar Zeeland en terug), en alleen bij de grens met Zeeland even wat haperingen. Maar ja, daar zit je bijna in het buitenlandsemaj schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MD7RBMRKJxnUEzCrPSJFyJzG.png?f=user_large)
Helaas ontsluit BYD geen informatie via een API of zo, maar met een beetje trucen kan je dit dus voor elkaar krijgen.
Wat ik hier doe is
- In mijn auto gebruik ik een OBDII dongle die verbonden is met ABRP
- Via de ABRP API lees ik de real-time telemetrie uit, waar de SoC in zit. Hiermee heb ik tijdens het rijden dus de werkelijke SoC
- Mijn laadpaal is aan home assistant is gekoppeld. Ik weet daarmee hoeveel stroom ik lever aan de auto
- Ik gebruik de laatst bekende SoC vanuit ABRP gecombineerd met het aantal kWh geleverd om een schatting van de actuele SoC te maken
Als ik publiek laad heb ik geen actuele SoC, maar dat is ook minder relevant omdat ik die laadsessies toch niet via home assistant kan beïnvloeden.
Nu alleen nog even beter monitoren wat het laadverlies is om de schatting nog beter te maken
\dixet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:11:
Gewoon omdat het kan: de BYD SoC in Home Assistant - sort of
[Afbeelding]
Helaas ontsluit BYD geen informatie via een API of zo, maar met een beetje trucen kan je dit dus voor elkaar krijgen.
Wat ik hier doe isUiteindelijke doel is nog slimmer laden: nu laad ik vooral op zonne-energie. Maar als ik de volgende dag op pad moet laad ik de auto helemaal vol, ook als de zon niet meer schijnt. Door op deze manier de SoC bij te houden kan ik stoppen met laden als er voldoende lading is voor de heen- en terugreis de volgende dag (met wat marge uiteraard, we willen niet stil komen te staan)
- In mijn auto gebruik ik een OBDII dongle die verbonden is met ABRP
- Via de ABRP API lees ik de real-time telemetrie uit, waar de SoC in zit. Hiermee heb ik tijdens het rijden dus de werkelijke SoC
- Mijn laadpaal is aan home assistant is gekoppeld. Ik weet daarmee hoeveel stroom ik lever aan de auto
- Ik gebruik de laatst bekende SoC vanuit ABRP gecombineerd met het aantal kWh geleverd om een schatting van de actuele SoC te maken
Als ik publiek laad heb ik geen actuele SoC, maar dat is ook minder relevant omdat ik die laadsessies toch niet via home assistant kan beïnvloeden.
Nu alleen nog even beter monitoren wat het laadverlies is om de schatting nog beter te maken
Interessant ik gebruik ook HA en ben benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen (config) incl de wallbox.
Die heb ik met een balansmeter zodat ik kan spelen met ECO smart...
Sinds vanmiddag bij het wegrijden van een parkeerplaats, waar de auto in de zon had gestaan, kraakt de auto bij het optrekken en ook weer afremmen als ik bijna weer stil sta. (Lijkt op aandrijving of vering?)
Dacht even dat het in de stuurinrichting zat omdat deze een maand geleden na de eerste jaarlijkse beurt, in Amsterdam, opnieuw ingesmeerd is. Vorig jaar tijdens heel warm weer kraakte deze tijdens het sturen. Een klacht waar ik meer over gelezen had op het internet. En de klacht zou verholpen moeten zijn.
Maar ik draai dus niet aan het stuur.
Iemand anders hier ook last van?
update 20 mei
Vandaag weer, kouder weer en auto stond in de schaduw, met de auto gereden. Geluid is weg. Probleem heeft dus duidelijk met de temperatuur te maken.
[ Voor 12% gewijzigd door henkleiden op 20-05-2024 13:06 ]
BYD Amsterdam monteur heeft mij persoonlijk aangegeven dat het kan zijn dat een onderdeel uit zet bij 30 graden en dan piept het stuurkolom.henkleiden schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:22:
hallo,
Sinds vanmiddag bij het wegrijden van een parkeerplaats, waar de auto in de zon had gestaan, kraakt de auto bij het optrekken en ook weer afremmen als ik bijna weer stil sta. (Lijkt op aandrijving of vering?)
Dacht even dat het in de stuurinrichting zat omdat deze een maand geleden na de eerste jaarlijkse beurt, in Amsterdam, opnieuw ingesmeerd is. Vorig jaar tijdens heel warm weer kraakte deze tijdens het sturen. Een klacht waar ik meer of gelezen had op het internet. En de klacht zou verholpen moeten zijn.
Maar ik draai dus niet aan het stuur.
Iemand anders hier ook last van?
Er moet hardware vervangen worden.
Moet die van mij ook nog steeds daarvoor terug brengen.
Ha dhet gisteren of eergisteren en toen schoot het weer in mijn hoofd dat ik het was vergeten te vermelden bij mijn onderhoudsbeurt dat ook dat onderdeel vervangen moest worden.
Kan ik weer terug XD.
5 of 6e x in 1 maand tijd.
Maakten al grappen dat ik de koffie daar lekkerder vond dan thuis of kantoor en dat ik een nieuwe werkplek had gevonden.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Ik heb €300 betaald voor de onderhoudsbeurt. Maar geen specificatie gekregen. Weet wel dat ze het luchtfilter vervangen hebben en de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Maar de ruitenwissers zijn niet eens vervangen. Pas als ze gaan piepen en dan mag ik ze zelf betalen. Slechte service wat mij betreft.avdl72 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:25:
Wat kost nu eigenlijk een onderhoudsbeurt? En wat doen ze dan allemaal?
Bij die €300 zit ook weer een jaar ANWB Europa bij. Dat is wat ik van heb begrepen bij dealer.henkleiden schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 00:11:
[...]
Ik heb €300 betaald voor de onderhoudsbeurt. Maar geen specificatie gekregen. Weet wel dat ze het luchtfilter vervangen hebben en de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Maar de ruitenwissers zijn niet eens vervangen. Pas als ze gaan piepen en dan mag ik ze zelf betalen. Slechte service wat mij betreft.
Het gaat denk wat ver om hier m'n hele HA configuratie te delen, dus dat moet ik misschien maar even doen in Home Assistant - Show je setup.SatScan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:30:
[...]
\
Interessant ik gebruik ook HA en ben benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen (config) incl de wallbox.
Die heb ik met een balansmeter zodat ik kan spelen met ECO smart...
Zeker omdat de methode die ik gebruik niet specifiek voor de Atto 3 is maar bij vrijwel iedere EV gebruikt kan worden die geen eigen API of HA integratie heeft.
Maar een beetje afwijken van het onderwerp mag vast

Uiteraard heb je een OBDII dongle in je auto nodig die compatible is met abrp. En een API key van ABRP, die kan je via email aanvragen bij ze (contact at iternio.com). Ik had de key binnen een dag. In plaats van ABRP zou het ook moeten kunnen met een ODBII dongle en Torque, maar ik krijg in Torque van m'n Atto 3 alleen gekke waarden terug. Vandaar de keuze voor abrp (en die gebruik ik toch al voor m'n navigatie).
Het token genereer je zelf vanuit ABRP door een live connectie toe te voegen. Dat werkt niet als je de OBD al gekoppeld hebt, dus die moet je dan eerst verwijderen. Vervolgens voeg je een standaard abrp connectie toe en krijg je een token. Daarna kan je je OBD connectie weer toevoegen.
Voor het ophalen van de SoC heb je een REST sensor nodig:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| rest: - resource: "https://api.iternio.com/1/tlm/get_telemetry" method: GET headers: Authorization: !secret abrp_key params: token: !secret abrp_token sensor: - name: abrp_connect value_template: "{{ value_json.result.is_connected}}" json_attributes_path: "$.result" json_attributes: - telemetry - timestamp - typecode - name - vehicle_id - telemetry_type - is_connected |
De SoC zit verstopt in het telemetry attribuut. Ik heb een aparte template sensor die specifiek de SoC bevat uit het resultaat van de rest api haalt:
1
| {{ state_attr('sensor.abrp_connect','telemetry').soc }} |
Voor het teruggeven van de geschatte SoC aan abrp een REST command:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest_command: abrp_telemetry: url: !secret abrp_tlm_url method: post content_type: "application/json" headers: Authorization: !secret abrp_key accept: "application/json" payload: > {"tlm": {"utc": {{ utcnow().strftime('%s') }},"soc": {{ states('sensor.byd_soc_estimate')}},"power": {{ (states('sensor.charger_current_import')|float(1)/*230/1000)|round(1)}},"speed": 0,"lat": {{ state_attr('device_tracker.byd_car','latitude')|float|round(5) }},"lon": {{ state_attr('device_tracker.byd_car','longitude')|float|round(5) }},"is_charging": {% if states('sensor.charger_status')=="Charging" %}1{% else %}0{% endif %},"is_dcfc": 0,"is_parked": 1}} |
De informatie van de Wallbox kan je op twee manieren in home assistant krijgen: via de Wallbox integratie of OCPP. Ik gebruik de laatste, want niet cloud afhankelijk en je hebt veel actuelere data.
Voor je balansmeter en EcoSmart configuratie kan ik je niet helpen. Ik regel dat allemaal zelf obv informatie uit de slimme meter, de zonnepanelen en de wallbox. Die EcoSmart zou dat op magische wijze zelf moeten kunnen....
[ Voor 4% gewijzigd door dixet op 15-05-2024 11:28 ]
Standaard onderhoudsbeurt en alles wat je van te voren hebt aangegeven.avdl72 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:25:
Wat kost nu eigenlijk een onderhoudsbeurt? En wat doen ze dan allemaal?
Ik heb bv gezegd dat ik veel rijd wind hoor door mijn linker bestuurders portier.
Gaven toen aan dat het kon liggen aan het rubber bij de omlijsting die te ver wordt weggedrukt waardoor wind als geluid er doorheen kan komen.
Hiervoor hebben ze een stukje gereden met mijn auto en de omlijsting netjes vervangen.
Vond mijn airco stinken en ze hebben een airco geur behandeling uitgevoerd.
Wat ik merk is als je iets aangeeft dan kijken ze er naar en proberen het zsm te verhelpen.
Ruitenwissers worden idd niet vervangen (maybe ook niet gecontroleerd?) heb ik gemerkt.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Dank voor delen! Hier kan ik mee uit de voeten!
Klopt dat gebeurt ook! Je kunt kiezen uit twee opties, geheel groen of grotendeels groen.
En groen: is zelf opgewekte stroom. Mijn huidige verhouding vanaf eind maart is nu 75% groen en 25% grid.
Ben benieuwd wat het over een geheel jaar doet. Kan ik mijn installatie daarop (slim) aanpassen als de salderingsregeling vervalt.
De Seal heeft met de recente update Wireless CarPlay gekregen...
YouTube: [BYD Seal] Software update 13.1.33.2403
Nu wij nog... fingers crossed!
wow daar wacht ik ook op 🙏SatScan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:41:
Goedemorgen,
Ik ben dus bang dat je geen wireless orgininele oplossing vanuit BYD hoeft te verwachten...
Aangezien de maker van de video dit ook min of meer al aangeeft:
" @ecarrion
2 dagen geleden
Great video! Do you have any info on if this update will be coming for the Atto 3?
Xinger's Tech Lounge
1 antwoord
@XingersTechLounge1
2 dagen geleden
No sorry."
Dat kan ook zijn dat die het niet weet wanneer het komt, maar ik ben bang dat Xinger's Tech Lounge meer bedoelt dat het er niet van gaat komen aangezien Seal = HAN en Atto3 = Dolphin.
Ikzelf ben daarom ook al jaren over op secundaire wireless carplay oplossingen aangezien Apple daar zo extreem moeilijk over doet.
Ja helaas lopen we in eu ver achter dus zal nog wel jaartje gaan duren.SatScan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:41:
Goedemorgen,
Niemand ervaring hiermee?avdl72 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:11:
Heeft er iemand al eens een nieuwe versie van Spotify erop gezet?
Ik ben benieuwd of die dan goed werkt en wat er gebeurd met de originele Spotify app.
UPDATE: Nadat mijn Seal door de dealer is ge-update, is het nu toch mogelijk om bij meerendeel van de Tesla Superchargers (v2 en v3) te laden. Zelf bij 3 verschillende v3 Superchargers geprobeerd. Laadt met een prima gemiddelde van 110 KW/u.
Thx BYD service Zaventem!!!
Bij een V4 in Frankrijk lukte het mij helaas (nog) niet om te laden omdat de communicatie tussen Supercharger en Seal wordt afgebroken.
Dit artikel is dus wat betreft de Seal niet correct.
https://www.bhatt.id.au/b...Z2rtFvBxF-bKQzzS3tf6AuEMJ
Op de site van BYD is de kleur ook niet meer te kiezen, alleen wit en grijs zijn nog beschikbaar voor de Design
[ Voor 23% gewijzigd door bob 2.0 op 23-05-2024 12:05 ]
Hier rijden we inmiddels 3 weken rond in de BYD Atto 3 en ik ben eigenlijk wel heel erg tevreden. Ik heb in dit topic m'n eerdere twijfels na de proefrit geuit omdat ik het toen nog niet helemaal voelde. Maar inmiddels ben ik erg content. Paar dingen die me opgevallen zijn;
- Geluid is beter dan verwacht. Tijdens de proefrit was dit een minpunt maar ik denk dat in dit model er met de EQ gespeeld is. Out of the box is het lang niet slecht.
- Rijbereik is prima en realistisch. Ik laad vooral thuis op via de granny charger. Dit duurt uiteraard lang maar toch komen we er prima mee weg. Laat maar lekker pruttelen
- Het scherm had qua helderheid beter gemogen. Misschien moet ik eens afstappen van het donkere thema overdag. Maar ook in Carplay is het soms moeilijk in een zonnige omgeving met zonnebril op.
- Carplay werkt niet in de verticale modus van het scherm. Dit zou technisch gezien wel moeten kunnen denk ik, want ik heb Volvo's met een staand scherm gezien waarin dit goed werkt. De knoppen verplaatsen dan naar beneden.
- Je mist de in hoogte verstelbare stoel aan de passagierszijde. Deze zit voor m'n gevoel erg hoog. Vaak rij ik waardoor ik er geen last van heb, maar toch kan dit irritant zijn.
Samenvattend en onder de streep blij met de auto!
Dit zijn volgens mij ook de kleuren die het meest worden genomen. Zelf heb ik ook wit.bob 2.0 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:58:
Op de site van BYD is de kleur ook niet meer te kiezen, alleen wit en grijs zijn nog beschikbaar voor de Design
Je kan de badge er ook aflaten. Ik heb dat gedaan.esravanark schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:12:
Daarnaast wordt de 'Build Your Dreams' badge vervangen door 'BYD'.
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de tips. Mocht je de extra camera nog over hebben wil ik hem wel van je overnemen.martinBMW schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:02:
[...]
Dank, ik wist dat ik een soortgelijk plaatje eerder tegen was gekomen maar kon het niet terug vinden. Ik ga het controleren.
<Aanvulling:>
Dashcam zit inderdaad in 3, maar 2 is ook vrij. Heb ik dan toch al de aansluitkabel? Het andere uiteinde heb ik nooit kunnen vinden...
Verder lukt het me niet om de kabels in 1 en 2 los te krijgen, aan het einde van de kamera lukt me dat wel
<Aanvulling2:>
Gelukt! met wat gepriegel met een punttang om de connectoren eruit te wrikken terwijl ik met een vinger de blokkering ophef. En inderdaad, nu doet de kamera het wel! Oftewel: ik heb een (naar nu blijkt niet defecte) kamera ter overname, vraagprijs €35 incl. verzendkosten.
Camber
P.s. DAB signaal is in omgeving Zuid-Limburg ook barslecht.
[ Voor 6% gewijzigd door v.rij op 24-05-2024 16:44 ]
Ook vernomen einde het jaar er een komtv.rij schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:43:
Zojuist vernomen dat er een nieuwe facelift Atto 3 verschijnt volgende maand. Leverbaar vanaf september dit jaar. Grootste nieuws is dat hierop een trekhaak met trekgewicht mogelijk is. Deze kun je ook al online vinden (zo ben ik er ook achter gekomen). Dus voor degene die nog niet een Atto3 hebben aangeschaft kan dit nog een interessant weetje zijn. Helaas ben ik al een trotse eigenaresse en kan op het oude model nooit nog een trekhaak komen mét toegestaan trekgewicht
Met grotere accu.
2024 BYD Yuan Plus Honor Edition
Want de atto 3 heet in China Yuan Plus - don’t ask.
Die zwarte interieur look lijkt me heel vet alleen ervaring van bijvoorbeeld buitenlandse reizen: zwart leer = heel warm zitten als je de auto niet prekoelt.
Ik lees wel links en rechts dat er stoel verkoeling in komt en een tweede driver profile.
Achja nog 2,5 jaar en dan komt de volgende alweer thuis en wellicht al sneller als m’n partner meer een auto nodig heeft.
Ik heb er ondertussen een afneembare trekhaak opzitten (Brink).v.rij schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:43:
Zojuist vernomen dat er een nieuwe facelift Atto 3 verschijnt volgende maand. Leverbaar vanaf september dit jaar. Grootste nieuws is dat hierop een trekhaak met trekgewicht mogelijk is. Deze kun je ook al online vinden (zo ben ik er ook achter gekomen). Dus voor degene die nog niet een Atto3 hebben aangeschaft kan dit nog een interessant weetje zijn. Helaas ben ik al een trotse eigenaresse en kan op het oude model nooit nog een trekhaak komen mét toegestaan trekgewicht
Gebruik ik in principe alleen voor fietsendrager, staat in de specs als 75klg kogeldruk en 750 trekgewicht.
https://brink.eu/nl-nl/bestelflow-stap-2/
PS ja ik weet dat het niet op kenteken staat
Een echte facelift kan je dit niet noemen. Ik zie buiten weinig verschil met de huidige versie. Of zie ik dingen over het hoofd ?logix147 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:02:
Waarschijnlijk wordt het dit model en daar dan een “EU” versie van:
2024 BYD Yuan Plus Honor Edition
Is dat zo dat er geen trekhaak mogelijk is op de huidige Atto na type goedkeuring voor trekgewicht op het facelift model?v.rij schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:43:
Deze is technisch kwa onderstel toch hetzelfde en ook hetzelfde type. Kan me niet namelijk niet voorstellen dat ze het onderstel compleet hebben aangepast. Volgens mij kun je het kenteken dan alsnog aan laten passen via RDW met de juiste gegevens vanuit BYD.
Zal dat eens gaan navragen bij BYD.
[ Voor 5% gewijzigd door Koevoets op 24-05-2024 20:23 ]
Buiten nieuwe kleuren en zilver > zwart accenten zijn er weinig veranderingen. Wellicht dat de Frunk default wordt daar is aftermarket redelijk vraag naar online.etienne1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Een echte facelift kan je dit niet noemen. Ik zie buiten weinig verschil met de huidige versie. Of zie ik dingen over het hoofd ?
Dit is een auto zoals bijv Tesla Model 3 - daar is weinig aan veranderd mbt looks maar interessanter gemaakt door gevraagde elementen aan te brengen die bijdragen aan comfort in de auto.
Wanneer heb je deze besteld? Wij hebben hem ook besteld in Design uitvoering Exploring Green.bob 2.0 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:58:
Kreeg net een telefoontje van BYD Meppel dat de door mij bestelde Atto 3 Design in de kleur exploring green niet meer wordt geproduceerd. De comfort uitvoering overigens nog wel. Jammer.
Wij hebben die in eerste helft van maart besteld, met uitstel van levering ivm lopend lease.
Eigenlijk ben ik daar blij mee want ik heb de mijne pas en dan rij je al vlug met een oud model.logix147 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:43:
[...]
Buiten nieuwe kleuren en zilver > zwart accenten zijn er weinig veranderingen. Wellicht dat de Frunk default wordt daar is aftermarket redelijk vraag naar online.
Dit is een auto zoals bijv Tesla Model 3 - daar is weinig aan veranderd mbt looks maar interessanter gemaakt door gevraagde elementen aan te brengen die bijdragen aan comfort in de auto.
Ik heb dat begrepen van mijn contactpersoon. Er is ook een verschil in de soort trekhaak. De ontworpen trekhaak voor het nieuwe model van dit jaar past niet op het "oude model"..Koevoets schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:14:
[...]
Is dat zo dat er geen trekhaak mogelijk is op de huidige Atto na type goedkeuring voor trekgewicht op het facelift model?
Deze is technisch kwa onderstel toch hetzelfde en ook hetzelfde type. Kan me niet namelijk niet voorstellen dat ze het onderstel compleet hebben aangepast. Volgens mij kun je het kenteken dan alsnog aan laten passen via RDW met de juiste gegevens vanuit BYD.
Zal dat eens gaan navragen bij BYD.
Normaal heb ik de verlichting op ‘auto’ staan en daarbij krijg ik bij elk viaduct waar ik onderdoor rij even een donker multimediascherm omdat de verlichting aangaat. Gisteren dacht ik slim te zijn en de verlichting op ‘off’ te laten. Helaas, nu hoor ik bij elk viaduct de audiomelding”‘Gelieve voor UW veiligheid het dimlicht inschakelen”!EVBert schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:22:
[...]
Kun je niet instellen. Ik erger me hier ook aan. Bij elk viaduct gaat alles weer op zwart.
Hopelijk wordt het via een update opgelost.

BYD Atto 3 Skiwhite
Da’s ook knullig van ze zeg.v.rij schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:10:
[...]
Ik heb dat begrepen van mijn contactpersoon. Er is ook een verschil in de soort trekhaak. De ontworpen trekhaak voor het nieuwe model van dit jaar past niet op het "oude model"..
Als de RDW meewerkt, is deze ook prima voor ons model lijkt mij:
https://brink-trekhaak.nl...ticaal-afneembare-kogel./
En er zullen vast nog wel meer zijn van andere merken.