Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Matched: diameter
Jaap19 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:52:
[...]

Is misschien wat veel lezen voor een installateur, en eigenlijk voor de meeste mensen... _/-\o_
Zou een eenvoudige tabel(len) met daarin wp-vermogen, flow, dT die dan resulteert in een gewenste leidingdiameter al niet heel veel helpen?
Je bedoeld zoiets?

Bepaling van de flow aan de hand van het vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAAV_yUxiCR6iObPgyQpQcaFmeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d1Cddu8821R22Jwf32Gcgkoc.png?f=user_large

Bepaling van de minimale diameter aan de hand van de bepaalde flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgrtWeTm8WriHOIloCFKiAII7Pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CcHthnGG4P549Yhw3Mgbkgih.png?f=user_large

Bron: https://warmtepomp-weetje...ps/#kwhmeter%20warmtepomp

Er staan heel veel nuttige tips op die site. Sommige kunnen misschien nog een beetje verfijnd worden en sommige zijn voor discussie vatbaar, maar als de installateurs hieraan al zouden voldoen, zou het voor de meesten al een heel stuk beter zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Je bedoeld zoiets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staan heel veel nuttige tips op die site. Sommige kunnen misschien nog een beetje verfijnd worden en sommige zijn voor discussie vatbaar, maar als de installateurs hieraan al zouden voldoen, zou het voor de meesten al een heel stuk beter zijn.
d:)b was ik even vergeten, net als veel installateurs kennelijk ...

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:52
M.b.t. de Monoblock vs Split discussie ben ik het nog niet (of helemaal niet ;) ) eens met Flippy.

Wij (en de hele wereld) worden afgeschilderd als een stel volslagen idioten, maar de vork zit toch echt anders in de steel.

Punt 1, uitspraak dat een split unit 1KW warmte per 10 meter verliest, dit slaat helemaal nergens op.
Ik heb er 20 meter leiding tussen zitten, en mijn Mitsu deed op 25-01-2023 terwijl het 2 graden onder 0 was nog steeds ruim 13KW thermisch bij Ta 52 graden (SWW run), exact volgens de databijbel.

En als de split 1KW per meter zou verliezen, hoe kan het dan zo zijn dat je bij mijn unit (SHW112YHA) tot 75m1 leidinglengte mag gaan? Zou betekenen dat er van de 11,2KW maar 3,7KW overblijft.

En natuurlijk heeft een split verliezen, net zoals een monoblock die heeft.

Waterleidingen zijn qua diameter aanzienlijk groter dan koudemiddelleidingen, en hebben daardoor dus ook een veel groter warmteverlies.

Als je met Ta 52 buiten vertrekt in het geval van een monoblock, dan komt daar 20 meter verder ook geen water van 52 graden aan.

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in weer een discussie over dit onderwerp, maar wou dit toch even gezegd hebben :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 16:40
Grolsch schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:39:
M.b.t. de Monoblock vs Split discussie ben ik het nog niet (of helemaal niet ;) ) eens met Flippy.

Wij (en de hele wereld) worden afgeschilderd als een stel volslagen idioten, maar de vork zit toch echt anders in de steel.

Punt 1, uitspraak dat een split unit 1KW warmte per 10 meter verliest, dit slaat helemaal nergens op.
Ik heb er 20 meter leiding tussen zitten, en mijn Mitsu deed op 25-01-2023 terwijl het 2 graden onder 0 was nog steeds ruim 13KW thermisch bij Ta 52 graden (SWW run), exact volgens de databijbel.

En als de split 1KW per meter zou verliezen, hoe kan het dan zo zijn dat je bij mijn unit (SHW112YHA) tot 75m1 leidinglengte mag gaan? Zou betekenen dat er van de 11,2KW maar 3,7KW overblijft.

Waterleidingen zijn qua diameter aanzienlijk groter dan koudemiddelleidingen, en hebben daardoor dus ook een veel groter warmteverlies.

Als je met Ta 52 buiten vertrekt in het geval van een monoblock, dan komt daar 20 meter verder ook geen water van 52 graden aan.

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in weer een discussie over dit onderwerp, maar wou dit toch even gezegd hebben :P
Ik begrijp deze conclusie (en de vele +-jes) niet helemaal. Want deze (n=1) waarneming weerlegt de stelling van @flippy toch niet? Die heeft het over de situatie dat de warmtepomp tegen zijn limieten aanloopt. Het is toch niet zo dat een 11,2kW Mitsubishi warmtepomp met een Ta van 52 al bij -2 graden buitentemperatuur al tegen zijn limieten aanloopt? Kan ook zijn dat ik abuis ben hoor.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Dus ik moet een split, oh nee een mono of toch een split? Nee joh mono enz enz. :X :? Is het niet gewoon lood om oud ijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Zoverre eens maar met de veel lagere watertemperaturen heb je automatisch minder verlies (kleinere Dt) toch?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Ik heb in mijn huidige CV circuit ongeveer 4m 24mm kunststof leiding (17mm inwendig). Volgens alle berichten hier en de theorie is dat te krap, helaas kan ik dit niet vergroten. Maar als ik de veelgebruikte tabel op warmtepompweetjes.nl erbij pak viel mijn oog op een detail. Ze hebben het over een stroomsnelheid van 1m/s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjOzRLt2qsycKwz6kMEOUTsc6I4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fRs3WGr2UXznbBiEnb93P0hM.png?f=user_large

Stel je maakt hier 1,5m/s van door de pompsnelheid te verhogen Dan zou het wellicht toch niet zo'n bottleneck zijn? Nadeel lijkt me leidingruis en meer stroomverbruik en slijtage pomp. Of zie ik iets over het hoofd?

In deze post pomp iemand 20//min door een 24mm flex met een binnen diameter van 16mm. Dus het kan wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Captor op 28-03-2023 09:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:16
Captor schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:
Ik heb in mijn huidige CV circuit ongeveer 4m 24mm kunststof leiding (17mm inwendig). Volgens alle berichten hier en de theorie is dat te krap, helaas kan ik dit niet vergroten. Maar als ik de veelgebruikte tabel op warmtepompweetjes.nl erbij pak viel mijn oog op een detail. Ze hebben het over een stroomsnelheid van 1m/s.

[Afbeelding]

Stel je maakt hier 1,5m/s van door de pompsnelheid te verhogen Dan zou het wellicht toch niet zo'n bottleneck zijn? Nadeel lijkt me leidingruis en meer stroomverbruik en slijtage pomp. Of zie ik iets over het hoofd?

In deze post pomp iemand 20//min door een 24mm flex met een binnen diameter van 16mm. Dus het kan wel.
Tuurlijk, als je de druk maar hoog genoeg maakt krijg je door een rietje ook 20l/min. Maar precies wat je aangeeft, dat komt dus met hogere pompdruk, hoger stroomgebruik, herrie etc. Die 1 m/s stroomsnelheid is denk ik een praktijkgetal, als je daarbij in de buurt blijft - liefst er nog wat onder - dan ik de weerstand acceptabel en kan je met een normale pomp zonder grote problemen de gewenste hoeveelheid water transporteren. Die 1 m/s is natuurlijk geen in steen gehouwen waarde, maar als je er ver boven gaat zitten ga je daar nadelige gevolgen van ondervinden / kan je problemen verwachten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:08
Captor schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:

[Afbeelding]

20mm flex, 16 intern, maar ja, dat is wat de wp er max hoor heen krijgt. Metertje of 6 flex, 10m 22mm staal.
dankzij de plofketelinstallateur die de leiding omhoog heeft geboord dus ook een stuk flex te smal, staat op de lijst om 22 staal ervan te maken maar doe dat ff na 't stook seizoen denk ik.
Verder weinig last van, heeft 4 jaar zo gedraaid voor ik 't überhaupt door had. Geen geruis oid, wellicht iets meer pomp verbruik maar ik heb geen vergelijking.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-06 15:19
flippy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:09:
[...]

in de kruipruimte gewoon reguliere meerlagenbuis.

als je maar een metertje of zo door de grond moet is het handiger om gewoon mantelbuis of zelfs rioolbuis te nemen met gewoon meerlaagbuis erin en volknikkeren met isolatie tot je in de kruipruipte bent en dan met armaflex XF verder onder het huis door. in het huis kan je reguliere buisisolatie pakken. zo hebben het al meerdere hier het ook gedaan.
Toch nog even een vervolgvraag.

De meerlagenbuis moet via de kruipruimte naar de verdeler gaan. Dat wil ik doen met diameter 32 x 3 mm.
Bestaande hoofd CV leiding naar die radiatoren (eerste verdieping en bijkeuken) is 22mm koperleiding.
Hoe koppel ik de meerlagenbuis hieraan?
Als ik bijv. kijk op https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-auf-kupferrohr/ dan vind ik niet de gewenste combinatie.

Wel zie ik bijv.
Pressfitting-Übergang 26 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 22 mm Kupferrohr
Pressfitting-Übergang 32 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 28 mm Kupferrohr

Dus of ik zou een overgang moeten maken van meerlagenbuis 32 x 3 mm naar meerlagenbuis 26 x 3,0 mm en dan met koppeling naar 22 mm koper.
Of van meerlagenbuis 32 x 3,0 mm naar 28 mm koper en dan van 28 mm koper naar 22 mm koper.

Is er een voorkeur voor een van de twee?
Is deze beperking er ook met andere merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

martijn1981 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:17:
[...]

De meerlagenbuis moet via de kruipruimte naar de verdeler gaan. Dat wil ik doen met diameter 32 x 3 mm.
Bestaande hoofd CV leiding naar die radiatoren (eerste verdieping en bijkeuken) is 22mm koperleiding.
Als ik bijv. kijk op https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-auf-kupferrohr/ dan vind ik niet de gewenste combinatie.

Wel zie ik bijv.
Pressfitting-Übergang 26 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 22 mm Kupferrohr
Pressfitting-Übergang 32 x 3,0 mm MV-Rohr auf Klemmverschraubung für 28 mm Kupferrohr

Dus of ik zou een overgang moeten maken van meerlagenbuis 32 x 3 mm naar meerlagenbuis 26 x 3,0 mm en dan met koppeling naar 22 mm koper.
Of van meerlagenbuis 32 x 3,0 mm naar 28 mm koper en dan van 28 mm koper naar 22 mm koper.

Ik zou pers 32 mm x 28mm + sok 28mm met een verloopring/verloopstuk 28x22 nemen.
Dan kun je 22mm buis in een 28mm sok stoppen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

martijn1981 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:17:
[...]

Wel zie ik bijv.

als het op dezelfde plek gaat als de vloerverdeler zou ik een T stuk pakken met een 23x23x25 aansluiting bijvoorbeeld, dan zit je meteen op de goede diameter. "rechtdoor" voor eht water is dan de verdeler in waar toch het meeste heenmoet en de afslag is dan naar je radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 23:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-06 15:19
@DutchWing dank je duidelijk.
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:27:
[...]

als het op dezelfde plek gaat als de vloerverdeler zou ik een T stuk pakken met een 23x23x25 aansluiting bijvoorbeeld, dan zit je meteen op de goede diameter. "rechtdoor" voor eht water is dan de verdeler in waar toch het meeste heenmoet en de afslag is dan naar je radiatoren.
Ja het is op de zelfde plek als de verdeler.

De huidige setup is dat de hoofd CV leiding van zolder regelrecht (met aftakkingen naar de radiatoren boven) richting de kruipruimte gaat en vanuit hier richting 1. de verdeler in de bijkeuken en 2. kleine radiator welke ook in de bijkeuken staat. Radiator staat klein beetje open.

Het lijkt mij het makkelijkst om de meerlagenbuis richting de verdeler te laten gaan en dan een aftakking te maken naar de huidige CV leiding in de bijkeuken die nu in feite de aanvoer is.

@Skippy in feite zou jij dan datgene wat @DutchWing aangaf doen incl. t stuk. Bijvoorbeeld zoals hieronder?
1. pers 32 mm x 28mm
2. Daarna t-stuk 28-x-22-x-28
3. de 28 gaat dan verder naar de verdeler
4. de 22 uitgang naar de bestaande aanvoerleiding voor de radiatoren.

Begrijp ik het zo een beetje?

https://leidingshop.nl/bo...Fczh5knB0jWhoCZ2cQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:07

hrt

Andrehj schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp nog steeds niks van. Kun je niet even een schema tekenen? Heb je nou een buffervat parallel staan aan je afgiftesysteem en toch alleen maar 1 pomp in de binnenunit en geen secundaire pomp? En gebruik je dan dat bypassventiel om de flow door de buffer te regelen? Dat is wel heel erg ongebruikelijk.

Maar als dat zo is ook enorm positief, want dan kun je dat ventiel gewoon helemaal dichtdraaien en ben je gelijk van het overbodige buffervat af.

[...]

Vloerverwarmingsverdelers (je zult zones bedoelen) meer open? Dat is ook al helemaal vanuit een verkeerde gedachte. Verreweg het optimaalst is dat je die eerst allemaal helemaal open draait, en dan vervolgens alleen op de plaatsen waar het te warm wordt de betreffende lus iets knijpen. Zo hou je maximale flow, minimale dT en maximaal rendement.

[...]

Heb je hem gevraagd of hij je energierekening gaat betalen? Begreep deze monteur nou werkelijk niet het verband tussen Ta en COP?

[...]

Als dat beneden allemaal open staat kan het buffervat dicht.
Ouwe loodgieter hier, afgekeurd en al, en zelf een monoblok gemonteerd jaren terug, ondanks dat ik koude technisch absoluut niet onderlegd ben. Probeerseltje wat me netto nog geen 300 euro heeft gekost :9 . Ik vraag me af in hoeverre je een monteur van warmtepompen ,over het algemeen, verstand heeft van het afgifte systeem, waar ik dan wel weer verstand van heb en zie hier eigenlijk "altijd" problemen met het totaal plaatje waar toch echt de afgifte het grootste probleem veroorzaakt. Wat mij ook opvalt dat dikkere diameters er zijn om leiding weerstand op te heffen en dat er best wat vernauwingen in mogen (kamstrup welke juist met een vernauwing het beste meten) enz enz. Dus mogen we hier de , doorsnee, monteur voor verantwoordelijk houden?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
hrt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:50:
[...]

Ouwe loodgieter hier, afgekeurd en al, en zelf een monoblok gemonteerd jaren terug, ondanks dat ik koude technisch absoluut niet onderlegd ben. Probeerseltje wat me netto nog geen 300 euro heeft gekost :9 . Ik vraag me af in hoeverre je een monteur van warmtepompen ,over het algemeen, verstand heeft van het afgifte systeem, waar ik dan wel weer verstand van heb en zie hier eigenlijk "altijd" problemen met het totaal plaatje waar toch echt de afgifte het grootste probleem veroorzaakt. Wat mij ook opvalt dat dikkere diameters er zijn om leiding weerstand op te heffen en dat er best wat vernauwingen in mogen (kamstrup welke juist met een vernauwing het beste meten) enz enz. Dus mogen we hier de , doorsnee, monteur voor verantwoordelijk houden?
Tja, wat willen we met z'n allen? Hier op Tweakers willen we volgens mij niet anders dan dat de meeste mensen willen; een comfortabel en efficiënt warmtesysteem en omdat we wat verder kijken dan de niet Tweaker wordt er meer nadruk op de efficiëntie gelegd. En dan kom je toch echt uit op een goede afstemming tussen opwekking en afgifte.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

hrt schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:50:
[...]

Sinds een tijdje is het verplicht in de woningwet dat bij het plaatsen van een nieuwe warmtebron de installatie waterzijdig moet worden ingeregeld. Dat betekend bij een WP een delta T van 5 graden. Juridisch komt een installateur er niet mee weg om het afgiftesysteem niet na te lopen en aan te passen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

eWobbuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
Ik heb mijn verhaal gedaan in het topic van Daikin Altherma, maar daar werd ik doorverwezen naar dit topic. Hopelijk kunnen jullie mij helpen :-)

Situatie;
- 2 weken geleden is een Daikin Monobloc geïnstalleerd op de ketel die ik al had (Intergas Prestige CW 6).
- Huis van 2011 dus isolatie e.d. prima
- Vloerverwarming (+-65 m2) met mengverdeler en pomp

De eerste avond dat de installatie gedaan was deed hij niks, hij ging elke keer over op de ketel. De installateur is terug gekomen en was vergeten wat instellingen aan te passen. Hij stond o.a. nog op type verwarming met radiatoren ingesteld. Ook twijfelde hij of er wellicht een 3 weg klep bij moest, hij zou nog wat zaken uitzoeken. Maar na het aanpassen van de instellingen deed hij het eigenlijk prima (dacht ik). Hij stond ingesteld op een stooklijn van 37-55 bij -10 en 18. Hij stond dus bij temperaturen van +- 10 graden 2 uur lang te werken op 1500/2000 watt, en ging weer uit. Ik dacht dat dit zo hoorde. Zodra het kouder werd een paar dagen terug is heeft hij 's nacht 6/7 uur lang op 1500w lopen werken, maar kwam nooit op temperatuur. Omdat ik niet echt vertrouwen heb in de installateur ben ik eerste in dat andere topic hier terechtgekomen, en heb de stooklijn aangepast naar 25-35 bij -10 en 15 (en later nog wat verhoogd naar 28-38). Hierdoor werkt hij op een stuk lager vermogen, maar hij haalt op geen enkel moment de doeltemperatuur. Ingesteld op 21.5 blijft hij hanger op 21.1/21.2. Als ik kjik naar het stroomverbruik, zie ik dat hij een half uur werkt, en dan weer een paar minuten niks doet, en weer opnieuw.
Zie plaatje. Dit is zowel 's nachts als overdag, dus zouden geen defrosts kunnen zijn. In het andere topic gaf iemand aan dat het waarschijnlijk de pomp bij de mengverdeler die zorgt voor een slechte flow. Hebben jullie wellicht nog ideeën/tips?

[Afbeelding]
Post eens een foto van jouw gehele verdeler en eventueel close-ups van de temperaturen op de thermostaten op de aanvoer- en retourbalken op de verdeler, pompstand en stand thermostaatknop verdeler.

Edit: weet je ook de diameter en lengte van de leidingen tussen wp en verdeler, en aantal groepen en buisleidingdiameters en hoh afstand tussen buizen in vloer?

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 30-03-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:29:
Knietjes vervangen door bochten: check. Maar zijn er ook alternatieven voor T-koppelingen die een beetje beter doorstromen?
grotere diameters is beste oplossing. als je lastig zit met leiidngen die niet vervangen kunnnen worden kan je op zulke plekken Y fittingen pakken met binnendraad en een geschikte koppeling erop schroeven met kolmat easyfit en verder gaan met nog een 45 bocht. kost meer ruimte maar geeft de minste weerstand en dus minder herrie bij hogere snelheden. verre van optimaal maar is een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 12:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:34:
[...]

grotere diameters is beste oplossing. als je lastig zit met leiidngen die niet vervangen kunnnen worden kan je op zulke plekken Y fittingen pakken met binnendraad en een geschikte koppeling erop schroeven met kolmat easyfit en verder gaan met nog een 45 bocht. kost meer ruimte maar geeft de minste weerstand en dus minder herrie bij hogere snelheden. verre van optimaal maar is een optie.
Toch raar dat dit niet standaard in assortiment voor knelkoppelingen zit. Net wel iets van Malleabel gevonden! Als ik eens niets te doen heb kan ik daarmee de T-koppelingen waarmee mijn WP in de kruipruimte op mijn (28 mm) leidingnetwerk zit aangesloten vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VD8ieogWfVC2QrCMC48LvND8n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqO9Zu3GZhITkpk4apBlkOOr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

timovd

Voorsprong door techniek

2x diameter van 22mm != 44mm
Of is het als grap bedoeld gezien de smiley?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@CJG, over het algemeen zal 1 knietje in een installatie niet meteen ellende opleveren. Maar hier zie je b.v. dat die linkse buis 3 knietjes heeft die er allemaal eenvoudig uit kunnen en in de rechter buis zitten er 2 die er ook uit kunnen. Dat zijn er zomaar 5, dat tikt toch wel aan.

Zo te zien zijn de aansluitingen van de WP ook nog eens een grotere diameter dan 22mm en als ik jou tekst zo lees (onderste foto is wat onoverzichtelijk) lijkt 't er wel op dat de installatie zich hier al splits over meerdere richtingen dus dan zal 't zeker nuttig zijn om vanaf de WP met 28 mm te vertrekken en dan ergens in te haken op de installatie met een 22/28/22 T-stuk. (WP op 28 mm, 2 x 22 mm voor de installatie) of zelfs 28/28/22 als 1 van de leidingen van de installatie 28 mm is.

P.S.: Wie of wat is daar links op de muur doodgeslagen ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 30-03-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:53:
@CJG, over het algemeen zal 1 knietje in een installatie niet meteen ellende opleveren. Maar hier zie je b.v. dat die linkse buis 3 knietjes heeft die er allemaal eenvoudig uit kunnen en in de rechter buis zitten er 2 die er ook uit kunnen. Dat zijn er zomaar 5, dat tikt toch wel aan.

Zo te zien zijn de aansluitingen van de WP ook nog eens een grotere diameter dan 22mm en als ik jou tekst zo lees (onderste foto is wat onoverzichtelijk) lijkt 't er wel op dat de installatie zich hier al splits over meerdere richtingen dus dan zal 't zeker nuttig zijn om vanaf de WP met 28 mm te vertrekken en dan ergens in te haken op de installatie met een 22/28/22 T-stuk. (WP op 28 mm, 2 x 22 mm voor de installatie) of zelfs 28/28/22 als 1 van de leidingen van de installatie 28 mm is.

P.S.: Wie of wat is daar links op de muur doodgeslagen ;) )
Al die verhalen over haakse bochten zijn in mijn beleving zwaar overtrokken. Ik heb mijn vaillant 75/6 via 2x15 meter 28mm staal halververwege op de 22mm stamleiding aangesloten dus de ene kant gaat naar de radiatoren op de begane grond en de andere kant naar de radiatoren boven.
Schrik niet in de 2 x15 meter zitten in totaal 26 haakse knelfittingen en het werkt gewoon goed 1300 liter gebouwen stroom zegt vwzia. Geen idee of de pomp daar hard voor moet werken dat gaat automatisch. De haakse knieen hebben geen vernauwingen tov de buis dat dan weer wel.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
snameroc schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Al die verhalen over haakse bochten zijn in mijn beleving zwaar overtrokken. Ik heb mijn vaillant 75/6 via 2x15 meter 28mm staal halververwege op de 22mm stamleiding aangesloten dus de ene kant gaat naar de radiatoren op de begane grond en de andere kant naar de radiatoren boven.
Schrik niet in de 2 x15 meter zitten in totaal 26 haakse knelfittingen en het werkt gewoon goed 1300 liter gebouwen stroom zegt vwzia. Geen idee of de pomp daar hard voor moet werken dat gaat automatisch. De haakse knieen hebben geen vernauwingen tov de buis dat dan weer wel.
28 naar 2 x 22 is goed, hoe breder de diameter hoe minder effect. Die knietjes zijn elk een equivalent van 1,5 0,8 meter leiding dus de extra drukval van die knietjes is gelijk aan 26 x 0,8 = ~ 21 m leiding.
(zie tabel hierboven van @Proton_ )

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 30-03-2023 22:05 . Reden: link weggehaald naar website met foutive info. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
blb4 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:56:
[...]

28 naar 2 x 22 is goed, hoe breder de diameter hoe minder effect. Die knietjes zijn elk een equivalent van 1,5 meter leiding dus de extra drukval van die knietjes is gelijk aan 26 x 1,5 = ~ 40 m leiding.
https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/
De link gaat over lucht compressors en drukval in luchtleidingen. In een gesloten systeem als een cv systeem is de druk overal gelijk min de verschil druk van pomp in pomp uit en dat is hooguit 100milliebar

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:32:
[...]

ik weet dat andersom beter is maar het ligt er helaas al. volgens mij is het schuimbeton dus vrij dik. Maar goed, ook al ligt het in de grond, maakt voor het probleem weinig uit. Daarom de vraag of iemand dit al eens geprobeerd heeft.
Ah ja schuimbeton dan kan dat qua dikte, is hier een meter dik namelijk.

32 mm uponor ik zie het niet gemakkelijk gebeuren.
Mischien als je aan 1 kant trekt en de andere kant druk dat je het er doorheen kan frotten zonder isolatie maar ik zie het niet zitten eerlijk gezegd. Kans op knikken en beschadigen en twee ongeisoleerde leidingen tegen elkaar....

Maar die solar buis is wel een stuk soepeler en al geïsoleerd is alleen de diameter wel toereikend?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:39:
[...]

niet een geweldig probleem bij 25~30 graden water.

1x per jaar of zo beetje water bijvullen en de ontluchter bezig houden is stuk minder gezeik dan de alternatieven.
Ha ninja edit zag ik 8)

Nee als je geen staal in je verwarmings systeem hebt zou het kunnen.
Verdeler, pompen,kleppen ,radiatoren etc etc

Die solar buis heb ik onlangs nog eens mee gewerkt en ik vond dat best wel soepel spul.
Alleen het is ribbelbuis dus meer weerstand en ik weet niet of je dat in geschikte diameters kan krijgen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
flippy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:37:
[...]

32 ga je er nooit doorheen krijgen. dat word dus 4x 25mm trekken. en je zal moeten trekken en duwen tegelijk.

enige andere optie die ik kan bedenken is tyleenbuis. dat zou geen issue moeten zijn als het alleen vloerverwarming moet doen.
tyleen is een interessante suggestie, ga daar ook ff naar kijken. Het is een systeem met alleen vloerverwarming en "maar" 7 kW, dus qua leidingdiameter maak ik me niet zo'n zorgen mocht ik een maat kleiner gaan. Maar heeft iemand ervaring met solar-leiding ? ik zie dat in nieuwbouw wel eens toegepast worden (of door de jongens die de Quatt installeren, die gebruiken ook vaak van die ribbelbuis). Is dat net zo goed qua levensduur enzo?

eigen ninja-edit: solarbuis is er in DN25 dus dat is qua diameter vergelijkbaar met 32x3 (dat is inwendig 26mm dus scheelt weinig )

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 31-03-2023 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:43:
[...]

tyleen is een interessante suggestie, ga daar ook ff naar kijken. Het is een systeem met alleen vloerverwarming en "maar" 7 kW, dus qua leidingdiameter maak ik me niet zo'n zorgen mocht ik een maat kleiner gaan. Maar heeft iemand ervaring met solar-leiding ? ik zie dat in nieuwbouw wel eens toegepast worden (of door de jongens die de Quatt installeren, die gebruiken ook vaak van die ribbelbuis). Is dat net zo goed qua levensduur enzo?

eigen ninja-edit: solarbuis is er in DN25 dus dat is qua diameter vergelijkbaar met 32x3 (dat is inwendig 26mm dus scheelt weinig )
als het geribbeld is moet je het echt niet doen. de hoeveelheid wervelingen in die buis maakt het een effectieve doorlaat van een taksi rietje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Wellicht dat Rehau RAUTITAN flex een optie is. Volgens mij wel wat duurder, maar is vol kunststof en makkelijk buigbaar.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03
backupdevice schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Emoties zijn uitgeschakeld. Dit is puur zakelijk.

Ons is iets verkocht wat nooit optimaal zal gaan werken zonder dat wij daarover ingelicht zijn.

Zou jij 15k uitgeven aan iets wat nooit optimaal gaat werken ?
Mijn tip: je heb prima spul geleverd gekregen, maar dramatisch ontworpen en geinstalleerd. Ik zou de herstelschade proberen te inventariseren en hard te maken en die claimen, en dan met de tips van hier die punten 1 voor 1 oplossen. Ik denk dat je er zo 3-4k schade uit kunt slepen.

Staar je niet blind op die leiding diameters, de perfecte installatie bestaat niet en ga je niet krijgen. Je wil gewoon goedkoop en comfortabel verwarmen en dat is mogelijk na wat modificaties. Dat je 200-300 kWh per jaar duurder uit ben omdat het niet 100% perfect is who gives a shit. Hier heb ik ook leidingen hergebruikt, maar soms kan het niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lollercopter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Mijn tip: je heb prima spul geleverd gekregen, maar dramatisch ontworpen en geinstalleerd. Ik zou de herstelschade proberen te inventariseren en hard te maken en die claimen, en dan met de tips van hier die punten 1 voor 1 oplossen. Ik denk dat je er zo 3-4k schade uit kunt slepen.

Staar je niet blind op die leiding diameters, de perfecte installatie bestaat niet en ga je niet krijgen. Je wil gewoon goedkoop en comfortabel verwarmen en dat is mogelijk na wat modificaties. Dat je 200-300 kWh per jaar duurder uit ben omdat het niet 100% perfect is who gives a shit. Hier heb ik ook leidingen hergebruikt, maar soms kan het niet anders.
zijn installatie is niet perfect, verre van. de installatie is zo inefficent en draait zo op de randjes dat het zeker een rechtzaak waardig zal zijn/worden omdat de installatie gewoon zwaar ondermaats presteert. niet anders dan je een auto koopt die de dealer claimt 1:20 haalt en jij vervolgens niet verder komt dan 1:10 met een berg herrie omdat de ramen niet omhoog kunnen en de dealer zich er vanaf probeert te lullen met "je komt toch waar je wezen moet? zeur niet zo, wees blij dat je van ons een auto mocht kopen!". 8)7

en ja, daar mag een rechter wel een mening over gaan hebben als de installateur blijft bij zijn onkunde verdedigen ipv even doorbijten, zijn verlies nemen en accpeteren dat warmtepompen een andere sport zijn dan gasketels....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:31:
[...]

Ja juist, en die rechter laat zich voorlichten door wie precies?
Ik snap je positie en je hebt ook best wel gelijk maar hoe gaat een particulier zich verdedigen tegen een installatie bedrijf dat al jaren WP's plaats en nooit klachten krijgt.

Is er eigenlijk een instantie die daar iets mee doet en waar je die steun zou kunnen vinden?
daarom moet je ook onafhankelijke 3e partij erbij halen en een rapport op laten stellen. bij twijfel haal je er een 2e bij en vergelijk/middel je die. dat is vrij normaal in zulke zaken die hoog oplopen. vaak haalt de verdedigende partij ook wel 1 van zijn vriendjes erbij om in zijn voordeel te rapporteren. vaak zijn het wel wat spelltjes wat gespeeld word afhankelijk van het nivo en de bedragen die erom spelen. ik heb zelf ook al als onafhankelijk persoon erbij gezeten om direct vragen van de rechtbank te kunnen beantwoorden. maar was dan ook een miljoenenproject wat gewoon compleet de mist in was gelopen en het pand half afgebroken kon worden om alles te fixen. ook daar waren fouten gemaakt met leidingdiameters, stromingssnelheden en veel te grote warmtepompen. dus de circulatiepompen die uiteindelijk geplaatst waren in dat pand om de liters te kunnen halen lieten de kopjes op de tafels trillen, mede ook omdat de leidingen staal op staal waren gebeugeld en niet met rubbers ertussen en de extra pompen die halverwege in de plavonden waren gezet hielpen ook niet in het geluid en enorme stroomverbruik. alleen maar omdat de installateur rekende met 70 graden water ipv 40 en dunnere leidingen met wat vettere pompen onder zijn streep goedkoper waren. pand was onbewoonbaar voor 4 jaar tot de rechtzaak afgelopen was en alsnog voor een slordig miljoen of 2 verspijkerd werd. 1 grote warmtepomp van 400kW werd uieindelijk ook vervangen voor 3 stuks van 100kW in cascade die elk ook nog in trappen van 25kW werken. dat was stuk beter dan die 4 trappen van 100kW per stuk die de orginele machine had.

in mijn ervaring hebben rechters bar weinig geduld voor aannemers die zich niet aan de normen houden, zoals in dit geval met de leidingdiameters en wijze van bevestigen en ronduit onnodige bochten/fittingenwerk. als puntje paaltje word zal die aannemer in dit geval zich er alleen eruit kunnen lullen als die moszkowicz inhuurt of zo. installateur had beter moeten weten en de installatie niet uit moeten voeren tenzij de leiidngen van voldoende diameter waren. dat is zijn risico om te dragen in dit geval.
Lollercopter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat er toch voor +- 7-8 ruggen aan warmtepomp staat. Je moet waarschijnlijk weer 3k stukslaan om alle buizen opnieuw te leggen etc. Maar dan ben je een heel eind. Je wil gewoon van deze rukkers af komen. Dus je kan dan wel een rechtszaak starten, maar je kan beter een schikking regelen dan kan je tenminste door en het hoofdstuk afsluiten.
klopt, maar vaak willen die zogenoemde rukkers ook hun geld hebben die ze nog niet hebben gekregen. dus krijg je getouwtrek tussen dreigen met deurwaarders en rechtzaken van hun kant.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 31-03-2023 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:12:
[...]

Zijn bewering staat in een e-mail maar niet op de offerte
In een eerdere mail sprak hij zichzelf volgens mij nog tegen.
Want toen zei hij dat ze de leiding hadden aangepast aan de diameter van de bestaande leidingwerk.
Dus dat icm een 11kW warmtepomp geeft al genoeg bevestiging over onkunde…

Alles bewaren in een mapje, aan je advocaat geven en dan een aangetekende brief met 2 opties.

1. Of ze kiezen voor een eerlijke oplossing en erkennen hun fouten.

2. Of ze kiezen voor een rechtszaak en kunnen alle proces kosten etc ook nog gaan betalen eventueel…

Ik weet al wat goedkoper is >:)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:51:
[...]
Lokale loodgieters weten niets van een WP.
de meeste installateurs ook niet. -O-

een loodgieter die gewoon de handleiding leest en wat boereverstand gebruikt zou weinig moeite moeten hebben ermee.

zou het graag anders willen zien maar echte WP ervaring/kennis moet je gewoon met een lampje zoeken in de huidige markt. dat er niet meer problemen zijn is meer geluk dan wijsheid momenteel....
baxxie schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:06:
Bedankt Flippy voor de info.
Ik heb het schema wat vervolledigd met uw tips..
De lucht zal als ik het goed begrijp uiteindelijk wel uit de stijgleiding gaan, ook al staat de ontluchter onderaan?
Zou je een gewone of microbellen ontluchter zetten, of beiden?
Waarom zou je het buffervat schrappen? Gaat het de warmtepomp niet wat extra kalmte geven?
Is de 7kW voldoende om het 300l buffervat op peil te houden voor 5 personen?

Heeft nog iemand een geweldige suggestie over het schema/gebruikte materiaal?

[Afbeelding]
caleffi vuilfilter 546317 en ontluchter 502142 is makkelijkste.
initiele onluchting moet je doen met de ontluchter in de unit, daar ontkom je niet aan. de rest doe je met de pomp en een losse ontluchter.
microbellenonluchter heeft geen zin bij 30 graden water.
buffervat heb je niet nodig want die heb je al in de vorm van 100+m2 betonvloer.
7kW is meer dan voldoende om 5 man/vrouw/persoon bij te houden.
ik neem aan dat je wel pomploze verdelers hebt met voldoende diameter aanvoerleiding? dus 32mm vanaf de buitenunit tot minstens de BG verdeler?

[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 02-04-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

baxxie schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:35:
@Andrehj 32mm leek mij overkill.
Ik had er niet eens bij stilgestaan dat 26mm te klein kon zijn in een thuisinstallatie.
Nu ik de grafieken bekijk is het mss logisch om 32mm te leggen tot aan de eerste collector.
als het enigssinds kan gewoon leggen naar alle verdelers. te grote diameter is geen probleem, te klein wel.

bij 32mm (26 intern) zit je bij 30L/min al tegen de norm aan wat er qua stromingssnelheid doorheen kan zonder overlast. en als eht tof is ingesteld ga je die 30 echt wel halen...

en meer diameter is minder pompweerstand dus scheelt weer stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-04-2023 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik probeer het verhaal met diameters ook te snappen. Maar als je nu een CV ketel hebt en je krijg het huis makkelijk warm met 30 graden nu (en 35 graden bij -10). Dan is er toch geen reden om al je leidingwerk te gaan aanpassen?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
evleerdam schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:11:
Ik probeer het verhaal met diameters ook te snappen. Maar als je nu een CV ketel hebt en je krijg het huis makkelijk warm met 30 graden nu (en 35 graden bij -10). Dan is er toch geen reden om al je leidingwerk te gaan aanpassen?
Dat is al super netjes idd. Met dikkere diameter heb je een hogere flow en dus ook een hogere afgifte. Dan kan de aanvoertemp dus nog lager, en is de COP nog hoger.
Ook wil je warmtepomp bij een defrost veel flow hebben, en dat lukt beter met dikke diameters.
Dunne leidingen kunnen bij hoge flow geluidsoverlast geven.

Tel daarbij op dat de circulatiepomp minder hard hoeft te werken.
De wp kan ook in de error schieten omdat de benodigde flow niet wordt gehaald.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Er is alsnog een verschil in delta T. Bij de ketel blijft ie steken op ~8 terwijl je bij een warmtepomp naar 5 of kleiner gaat. Dan pomp je een hoop meer water rond.
baxxie schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:51:
32mm it is! Bedankt voor het advies.
Wat steek je dan voor een 12kW warmtepomp?
Dan moet ik nog een persbek bijkopen :)

Geef gerust nog wat bedenkingen...
Liever vandaag het plan aanpassen dan wanneer hier een palet warmtepompdingen ligt.
35mm koper of groter bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

baxxie schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:33:
Volgende vraag ik mij nog af:
In het schema hierboven, Is de ontluchter bovenaan de hoofdleiding van de vloerverwarming voldoende, of is er een 2e nodig in de retour tussen binnen en buitenunit?
Indien een caleffi ontluchter 502142 moet aangesloten worden op de 32mm buis. Hoe doe je dat een beetje proper in Alpex?
Een T-stuk 32-16-32 ertussen en dan een overgang naar 1/2"?
die ontluchter schroef je bovenop het filter wat ik al noemde. ;)
het filter heeft gewoon een 1-1/4 binnendraad voor de fitting van je meerlaags systeem dus die komt gewoon op een stuk horizontaal leiding.
een cv ketel heeft een hele hoge delta tussen uitgaand en retour. doorgaans meer dan 10 graden. daarom stroomt er maar een paar liter per minuut doorheen. een warmtepomp werkt andersom, die heeft een delta van enkele graden, dus om dezelfde hoeveelheid warmte te verplaatsen moet je veel meer liters verpompen.
DropjesLover schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:40:
[...]

Nog een ander opmerkelijk punt na een paar dagen...
De interne pomp blijft constant draaien, evenals de pomp van slechts 1 van de 2 zones. Eerst zone 1, maar toen ik daarvan de temperatuur verlaagde op de thermostaat (100% thermostaat-regeling) ging hij draaien op zone 2, tot een uurtje of 3 geleden.
De pompen draaien constant, waarmee ook m'n 100l systeembuffer-vat wel degelijk gebruikt wordt.
Alleen staat de WP dus de hele tijd te pendelen om in een paar minuten die 100l + systeeminhoud van 25°C naar target Ta van (momenteel) 27°C te trekken.
En met m*c*dT kost dat ~840kJ.
Met een verbruik van ~800W van de warmtepomp en een CoP van ~4 (met deze temperaturen) = ~3200W thermische energie kom ik er op uit dat dat inderdaad... net geen 5 minuten kost. Goed, in die 5 minuten wordt ook warmte verbruikt, maar niet zo veel.
Eerder heb ik al geexperimenteerd met een steilere stooklijn en een hoge correctie op een vlakkere stooklijn, maar dat leverde geen verbetering op in het pendel-gedrag. Tevens bleef het pendelen ook redelijk aanwezig toen het buiten koud was (lagere CoP en groter warmteverlies)

Wel gaat de retour van de verwarminggroepen het 100l buffervat in en gaat vervolgens aan de bovenkant naar de warmtepomp. Ik zou andersom verwachten, koude water onderin naar de warmtepomp, exact volgens onderstaande schema (BT is het buffervat)
[Afbeelding]

Ik weet het echt niet meer |:(
je zit naar het verkeerde eind van het paard te kijken. ;)

kijk naar je afgifte, niet je productie. dus zorgen dat je zoveel mogelijk liters verpompt en dat die liters ook iets nuttigs doen.
heb je naregeling op de vloerverwarming zitten? zo ja, zet die eventueel handmatig open. zorg dat je liters door de vloer krijgt.

als je overal vloerverwarming hebt, waarom heb je dan nog zon ingewikkeld systeem?

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 02-04-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:41
flippy schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:15:
[...]

Je moet je voorgaande ervaring met flow even vergeten wat die is gewoon compleet niet relevant omdat je 100% aan het mengen bent. Dus flow doet niks in dat geval.
Te gemakkelijk. Als je WP 20 liter/min aan het systeem levert en de verdeler pompt ook 20 liter/min, dan is er effectief gewoon geen menging. De mengverdeler gedraagt zich dan als een radiator met weerstand 0.

Juist bij langere leidingtrajecten met een te kleine diameter die niet te corrigeren zijn kan dat een handig trucje zijn. Je pompt 20 liter/min naar de verdeler, de verdeler pompt ook 20 liter/min door de vloer en er is dus (vrijwel) geen menging.

De dT aan de warmtepomp/ketel is gewoon gelijk aan de dT over de vloer.
Je blijft echter steeds terugvallen in cv ketel denkwijzes. De dT moet juist klein zijn, dat is goed. Maar niet in een systeem waar je mengt zoals nu. Wat je denkt wat het ideale systeem is werkt gewoon niet met warmtepompen. De warmtepomp moet gewoon al zijn water door de vloer duwen zonder enige vorm van menging of bypass. Dan kan je met de stooklijn het afgegeven vermogen regelen en zal de machine tot rust komen en goed blijven lopen. Het is een andere manier van werken waar veel gasketeljongens mee de fout ingaan zoals je al de afgelopen 4 jaar hebt gemerkt.
Het kan wel degelijk. Ik doe het hier ook en pendelen heb ik gewoon geen last van. Soms wil je juist net dat er wel warmtevraag kan zijn, terwijl de "referentieruimte" niet bediend wordt en dan is een master/master zoneregeling helemaal geen slecht idee. Het vereist wel goed inregelen.
Ik durf er wel een kratje op te zetten dat je pendelproblemen weg zijn als je al die troep eruit haalt. Enigste wat dan nog pendelen is je te hoge minimumvermogen. Maar daar kan je wel mee spelen met je stooklijn en de thermostaat in je referentieruimte en je warmtebalans doe je met waterzijdig inregelen en meschien een paar kleppen op de verdelers voor specifieke ruimtes.
Daar heb je een punt: Het minimum afgiftevermogen moet op orde zijn. Dus, de kleinst mogelijk zone moet voldoende groot zijn om het minimum vermogen van de WP kwijt te raken. In mijn geval is dat de badkamer + toilet/hal beneden (die staan altijd open) + de kleinste ruimte met eigen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:29:
[...]

Te gemakkelijk. Als je WP 20 liter/min aan het systeem levert en de verdeler pompt ook 20 liter/min, dan is er effectief gewoon geen menging. De mengverdeler gedraagt zich dan als een radiator met weerstand 0.

Juist bij langere leidingtrajecten met een te kleine diameter die niet te corrigeren zijn kan dat een handig trucje zijn. Je pompt 20 liter/min naar de verdeler, de verdeler pompt ook 20 liter/min door de vloer en er is dus (vrijwel) geen menging.

je kan het te gemakkelijk noemen maar de praktijk werkt toch anders dan de theorie. de liters zullen wel kloppen maar er is gewoon teveel menging in zon systeem als dit (met effectief 2 buffers) om het zo af te wimpelen met te wijzen naar de theorie.

in de prakijk is het gewon zo dat een systeem als dit gewoon niet tof kan werken ongeacht het aantal liters of naregeling erop. de menging moet er gewoon volledig uit. als de theorie goed zou werken zou dit systeem perfect moeten lopen...
baxxie schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:34:
Waarom de warmtepomp niet aan de muur hangen? Luchtdoorstroming?
De reden om hem aan de muur te hangen is esthetisch en omdat er 2 warmtepompen en 2 aircos op een muur van 3m breed moeten komen. (die van ons en deze van de buren)
Dan is het handig als ze allen weg van de muur blazen om elkaar niet te storen en om de herrie weg van het huis te richten.

Van onderstaande opstelling ben ik niet zo tevreden
[Afbeelding]
resonanties. als die begint te resoneren als die hard moet werken (dus SWW maken en als het vriest) en de resnonanties van de machine trekken door dan kan jij er niet van slapen en de buren ook niet. en met wandmontage bent je behoorlijk beperkt in wat je eraan kan doen, met staand heb je veel meer opties.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 03-04-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27

DropjesLover

Dit dus ->

Bo0bz schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:00:
[...]

Ik lees in het vorige topic dat je een T6R en andere honeywell thermostaat gebruikt. Weet je zeker dat deze zijn aangesloten volgens opentherm? Die 6x per uur schakelen is namelijk een standaard instelling bij thermostaten die werken via het aan/uit protocol. Volgens mij kun je dit niet aanpassen bij opentherm. Deze schakelmomenten kun je dan handmatig aanpassen naar 3/6/6/12x per uur schakelen.
De T6r zit sowieso via OpenTherm, die kan niet anders (in de remote receiver) en daar hangt ook de OTGW aan.
De chrontherm touch durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Blihi schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:29:
[...]

[...]

Het kan wel degelijk. Ik doe het hier ook en pendelen heb ik gewoon geen last van. Soms wil je juist net dat er wel warmtevraag kan zijn, terwijl de "referentieruimte" niet bediend wordt en dan is een master/master zoneregeling helemaal geen slecht idee. Het vereist wel goed inregelen.

[...]

Daar heb je een punt: Het minimum afgiftevermogen moet op orde zijn. Dus, de kleinst mogelijk zone moet voldoende groot zijn om het minimum vermogen van de WP kwijt te raken. In mijn geval is dat de badkamer + toilet/hal beneden (die staan altijd open) + de kleinste ruimte met eigen thermostaat.
Ik denk ook dat, al helemaal nu de woning nageisoleerd is (hr+++ glas, dak en kruipruimte naar Rc 6) dat de 10kW Loria 6010 nu ook te groot is.
In afgelopen koudste dagen met -10 verbruikte de compressor zo'n 2,2kW (elektrisch) maximaal, en 55kWh op de hele dag (incl rest van het huis, doorgaans ~8kWh). Ik denk dat ik met een 6kWh (thermisch) nu ook wel toe zou kunnen...
De 6010 kan eenvoudigweg niet ver genoeg terug moduleren.

Wat nou 2 zones, eigen pompen, het 100l buffervat en de Ta en pompen zuig bovenin het vat, en de retouren onderin.
Tegen de tijd dat de Tr te hoog wordt en de WP afslaat is het hele systeem op temperatuur.
Die hydraulische ontkoppeling vaatje van 2l is gewoon te klein. Al zitten de aanvoer en retour leidingen daar ook vlak bij elkaar.

De ombouw naar 2 zones en buffervat kostte me dik €3000 dus vind het wat lastig daar afscheid van te nemen en ik geloof er wel in dat het meer rust en comfort kan geven.
En het is ook de officiële Techneco manier, daar hebben echt wel slimmere en ervaren mensen over nagedacht...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 13:12
Kees_frl schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:33:
[...]

Zijn nog andere project ontwikkelaars, met andere bouwers. Zal het vast iets beter gaan.

Wij hebben een eigen aannemer, maar bouwen naast één van deze woningen. Zonder overleg gewoon op onze grond, op laatst hebben ze gewoon metalen hekken onder die hoogwerker gegooid.
Compleet verwrongen, blubber, gaten etc - vrachtwagen en kraan nodig gehad om dat vanuit onze grond te trekken en alles laten liggen..

Dus achteraan geweest en dag later bijna alles verwijderd. Geen excuses, gaten of wat dan ook niet opgevuld etc.

Ben dus erg benieuwd hoe en wat ze bij @leonlwd gaan doen. Wel begrepen dat het voor de rest in Fase 2 van de wijk beter draait. :)
Klinkt als een mooie puinhoop!

Ja verder gaat het daar beter. Ze hebben in ieder geval grotere diameter leidingen gebruikt, alle filters die er in horen geplaatst en ook de mechanische ventilatie beter gedaan. Maar die schoorsteenkap hebben ze daar hetzelfde. En we zijn ook nog druk met ventilatieroosters die niet voldoen aan de geluidsnormen.

Ik ben ook erg benieuwd, ga vooralsnog uit van teleurstellende resultaten van de onderzoeken, kan het alleen maar meevallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Ik wil 2x 28mm leiding van een 9kW monoblock langs het huis hebben. 28mm + 13mm isolatie is alweer 54mm diameter. Dat gaat dan wel met zo'n muurbeugel die 60mm hart op hart.

Maar de enige leidinggoot/leidingkanaal waar dat in past is die van Canalplast of die van Canalit van 125x75mm, en die zijn helaas alleen maar in het wit. Ik wil gewoon zwart of grijs(antraciet), een kleur die er wel is voor de kleinere maten.

Heeft iemand nog een alternatief waar ik naar kan kijken?

Anders moet ik 2 van Tecnosystemi, 1 per buis, dat wordt er ook niet mooier op.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 06-04-2023 16:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
!null schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:31:
Ik wil 2x 28mm leiding van een 9kW monoblock langs het huis hebben. 28mm + 13mm isolatie is alweer 54mm diameter. Dat gaat dan wel met zo'n muurbeugel die 60mm hart op hart.

Maar de enige leidinggoot/leidingkanaal waar dat in past is die van Canalplast of die van Canalit van 125x75mm, en die zijn helaas alleen maar in het wit. Ik wil gewoon zwart of grijs(antraciet), een kleur die er wel is voor de kleinere maten.

Nadeel van je in het pooiersegment soeteneursegment begeven is dat de prijs enorm oploopt.

https://www.elektramat.nl...sGT8A4_G02ywaAlbzEALw_wcB

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
!null schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:31:

Hoeveel meter moet je overbruggen? Heb je niet de optie om de leiding onder de grond te leggen? Dan kun je ook wegkomen met wat dikkere isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat het verschil in kosten tussen 20 meter leiding met Armaflex isoleren of 20 meter kant-en-klaar geisolleerd nihil is.
Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat aard.

Maar nu weet ik nog steeds hoe lang de leidingen mogen zijn bij een Monobloc.
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.

Ook niet in dit document van Panasonic volgens mij
Ik denk niet dat er een maximum lengte gespecificeerd is. Waar je rekening mee moet houden zijn de factoren warmteverlies, traagheid systeem (met lange runs die je wil maakt dit normaal gesproken niet uit) en extra waterinhoud. Bij zulke lengtes zal je grote diameter willen gebruiken om de leidingsweerstand binnen de perken te houden en daardoor zit er aardig wat water in die leiding. Bij 26 mm binnendiameter kom je met 2 x 45m al op zo'n 50 liter, waarschijnlijk wil je voor 9 kW met nog grotere diameter werken. Als je WP een tijd uit staat zal deze 50 liter toch zijn afgekoeld naar zeg 10 graden. Dit moet dan weer opgewarmd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat het verschil in kosten tussen 20 meter leiding met Armaflex isoleren of 20 meter kant-en-klaar geisolleerd nihil is.
Zelfs al is Armafelx goedkoper, de uren die je uitspaart (ook al doe je het zelf) zijn ook heel wat aard.

Maar nu weet ik nog steeds hoe lang de leidingen mogen zijn bij een Monobloc.
Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden.

Ook niet in dit document van Panasonic volgens mij
er is vrijwel geen limiet bij een monoblok. je bent alleen beperkt in de weerstand van het leidingsysteem. dus 40+ meter is geen enkel probleem in meerlaags met beetje toffe diameter. ik werk vaak zat aan installaties die rustig 200M leiding eraan hebben zitten. in ergste geval moet er op het eind een circulatiepomp worden bijgezet om het een handje te helpen. maar voor een 9kW met 32mm gladde buis hoef je pas druk te maken als je dat ding ergens aan andere kant van de wijk zet of zo....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 12-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:04

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:35:
[...]

er is vrijwel geen limiet bij een monoblok. je bent alleen beperkt in de weerstand van het leidingsysteem. dus 40+ meter is geen enkel probleem in meerlaags met beetje toffe diameter. ik werk vaak zat aan installaties die rustig 200M leiding eraan hebben zitten. in ergste geval moet er op het eind een circulatiepomp worden bijgezet om het een handje te helpen. maar voor een 9kW met 32mm gladde buis hoef je pas druk te maken als je dat ding ergens aan andere kant van de wijk zet of zo....
Zou de door jouw in een ander topic genoemde terrendis heat uno 32 x 110 voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jaap19 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:32:
Ik wil een met een zonklep de vvw (woonkamer) kunnen open/dicht schakelen en de rest van het huis met radiatoren laten door draaien (altijd open).

Wat zou een goede zoneklep (2-weg) zijn? Ik heb al die van Tameson gevonden, maar misschien zijn andere/betere/goedkopere?
Ik heb laatst de volgende aangeschaft:
https://www.rubinetterias...i-6442-8016615152616.html

en had ook deze overwogen (sluit automatisch als stroomloos):
https://www.rubinetterias...en-z-one-caleffi-642.html

Beiden zijn niet voor deze prijs in NL verkrijgbaar.
Ik moet bekennen geen praktijkervaring ermee te hebben nog, maar heb wel vertrouwen in een merk als Caleffi.

Belangrijk om op te selecteren is de doorlaat-diameter / drukval. Ik had eerst een miskoop gemaakt door naar de DN maat te kijken, maar dat zegt niks over de doorlaat. Ik had een DN25 zoneklep, met een doorlaat van 15mm die ik wilde gebruiken voor het dichtzetten van het fancoil-circuit tijdens een defrost.
Bij bovenstaande modellen zijn goede datasheets de vinden waarin de drukval terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Gary199 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:46:
[...]

Misschien kunnen we niet alles geloven, maar wat "jokken in eigen zak betekent", wordt echt niemand rijk van toch ?
Bijna dagelijks noteer ik opbrengst en verbruik. Opbrengst uit het venster van de Kamstrup ( correct gemonteerd ) en het verbruik uit het venster van de professionele meetunit ( tot op een honderdste nauwkeurig ) in de meterkast.
Beide worden binnen 30 seconden na elkaar uitgelezen.
Ter controle worden ook de meterstanden Elektra uitgelezen en genoteerd.
De WAR regeert hier, doch bij 21,5*C setpoint kapt de aan/uit de boel af.
De aan/uit is een door dit Forum geadviseerde Emos en bevalt goed.
Heb hier echt een KISS systeem omdat ik niet zelfs door het eigen systeem voor de gek wil worden gehouden.

Rekenen met graaddagen geeft soms minder goed verklaarbaar resultaat.
Onder omstandigheden pakt het soms zelfs raar uit, vooral de zon is een aangename spelbreker.
Waar zit je kampstrup en welk type in welke diameter leidingen.
Aan en uit is omdat sommige systemen op war door blijven pruttelen., een pana is daarin uniek bijna,.. Gaat netjes uit, als hij de warmte niet kwijt kan. Zie mijn grafieken.
Welk verbruik meet je en hoe?

Graaddagen geven een beter beeld dan COP. Je kunt hoge COP halen met deuren op zei iemand wel eens.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Dylantje2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:56:
[...]

Waar zit je kampstrup en welk type in welke diameter leidingen.
Aan en uit is omdat sommige systemen op war door blijven pruttelen., een pana is daarin uniek bijna,.. Gaat netjes uit, als hij de warmte niet kwijt kan. Zie mijn grafieken.
Welk verbruik meet je en hoe?

Graaddagen geven een beter beeld dan COP. Je kunt hoge COP halen met deuren op zei iemand wel eens.
De Kamstrup is geheel volgens de voorschriften gemonteerd en zit in een 28mm stalen leiding zonder bocht een meter van de WP. De afmeting is hier niet van belang omdat de WP er met gemak en zonder geluid 40L/min doorpompt.
Een beetje blijven door pruttelen wil ik niet omdat dat slechts stroomverbruik geeft vanwege stationair draaien. De Kamstrup geeft dat duidelijk weer als je een poos de WP en de Kamstrup on the spot volgt. De Pana heeft 2 eigen groepen geheel alleen en daar wordt verbruik gemeten. ( ik ben bekend met wetenschappelijk onderzoek )
COP wordt gebruikt om richting te geven in de afstelling. Is niet echt een doel op zich.
De Pana moet "in de buurt komen", ik doe geen wedstrijd. Wil wel weten of kosten ter verbetering in verhouding kunnen staan tot die verbetering en of ik niet dwaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 18-04-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:25
Gary199 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:02:
[...]

In stand A worden de radiatoren niet geheel afgesloten, daarvoor zit de 3-weg niet op de goede plek.
Jawel. rechts van de rechthoek ( driewegklep) is de centrale in/uitgang...
Die word verbonden met A.
Of die centrale in/uitgang rechts word door verbonden met B.

In stand A stroomt er geen water naar je radiatoren ..die radiatoren worden namenlijk overbrugt.. cq kort gesloten.
De aanvoer van water gaat dan gelijk naar je buffer vat.Deze leiding gaat koud worden bij defrost.

In stand B gaat het warme water naar je radiatoren...en komt terug op

1 de centrale in/uitgang... en komt bij B er uit en word dan gemengd in een % met wat uit de buffer komt.

2 gaat de buffer in..en komt er weer uit en word gemengd met wat er uit B komt.

Nu de kleine voet noot...
Water volgt de minste weerstand...
Dus wat heeft de meeste weerstand.
A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.
Dus hoe je leidingen lopen..wat is de diameter van je pijpen in/aan je buffer vat.

Dus op alle twee ( B uitgang en buffer) kraantje zetten om beste regeling te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:35:
[...]

In stand A stroomt er geen water naar je radiatoren ..die radiatoren worden namenlijk overbrugt.. cq kort gesloten.
De aanvoer van water gaat dan gelijk naar je buffer vat.Deze leiding gaat koud worden bij defrost.

1 de centrale in/uitgang... en komt bij B er uit en word dan gemengd in een % met wat uit de buffer komt.

A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.
Dus hoe je leidingen lopen..wat is de diameter van je pijpen in/aan je buffer vat.

Dus op alle twee ( B uitgang en buffer) kraantje zetten om beste regeling te vinden.
stromingsprincipes zijn wel bekend. Daarom wordt ook verondersteld dat water vanuit de retour radiatoren wordt meegezogen het buffervat in. Niet bekend in welke verhouding dat gebeurt maar het is zeker meer dan niets. Verder accoord met wat je opmerkt maar de "gekronkelde" leiding heeft mijn voorkeur voor eventuele doorverbinding. ( herstel vroegere situatie ) Ook de bewegingen van het 3-weg ventiel varieren de drukverschillen en veranderen het verloop.
Je redenering volgend, zou niet per se een 3-weg ventiel nodig zijn doch zou ook een bypass met 2-weg ventiel kunnen volstaan. Dan is het echt "laat de beide verbindingen het onderling maar uitvechten".
Heeft mijn aandacht.
Dank voor je reaktie.

[ Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 21-04-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
X21r schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:35:
[...]

A- via het buffervat ?
B- via de B uitgang ?.

Zal je advies aldus testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:16
Red devil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:48:
[...]

Goede punten. Om eerlijk te zijn.... het is gewoon veel gedoe. Eerst moet ik andere radiatoren regelen, die T33 lijken een mooi compromis. Daarna dus die WP gaan regelen en laten installeren. Werkt alles out of the box? Dan valt het nog mee qua gedoe. Maar als ik zo eens in de WP topics kijk, dan zie ik toch best wel wat gedonder met instellingen en niet optimaal werkende WPs. En waar doe ik dat voor? Voor 300 euro per jaar (en natuurlijk milieu).

De weg van de minste weerstand is nu even gas, lekker makkelijk.

Kan me ook niet voorstellen dat de overheid over X aantal jaar minder gaat stimuleren om mensen van gas te halen. Daarbij, kan me ook niet voorstellen dat er dan geen innovatie heeft plaatsgevonden.
Wat ik hier na een tijdje te lurken vaak ben tegen gekomen is dat de flow erg belangrijk is, dus een goede diameter van je leidingen. Minimaal 22mm staal of koper maar liever nog 28mm.

Anders krijg je de eerste bottleneck al :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:00:
Even hypothetisch.

Stel je hebt een warmtepomp van 11KW die aangesloten zit op leidingwerk van 22mm . Klopt onderstaande stelling betreffende een buffervat dan?

De leidingen zijn niet ideaal, maar daarmee is niet gezegd dat er geen optimale werking is, deze is er wel. Om deze optimale werking te waarborgen is er een buffervat geïnstalleerd. Dit buffervat voorziet de leidingen door de woning. De warmtepomp circuleert uitsluitend over het primaire
Terugkomend op de discussie hierover in maart:
Die buffer gaat niet helpen. Jou installatie is zodanig aangelegd dat als je die 11 kW echt nodig hebt je een enorme bak strominggeluid hebt, dat was jou originele klacht. Daar is dus zeer lastig wat aan te doen.

Die buffer helpt daar totaal niet bij. Naar mijn weten is je WP ook met 22 mm op 't buffervat aangesloten, ook daar hebt je dus een (te) hoge stromingssnelheid nodig om 11 kW door die leidingen te krijgen me dus hoge pompsnelheid en dus ook geluid. Dit zou eventueel nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door hier minimaal 28 mm staal maar beter nog grotere diameter toe te passen. Maar dat helpt helemaal niets richting je afgifte (vandaar dus dat we al aangaven dat dat buffer er beter uit kan, alleen maar efficiëntieverlies), daar moet uiteindelijk die 11 kW naar toe en met een voor een WP normale dT van hooguit 5 graden kom je met 22 mm met veel te hoge stroomsnelheid en pompdruk te zitten.

Ik zou zeggen dat de installateur moet kunnen aantonen dat die 11 kW aan je afgiftesysteem geleverd wordt en dat daarbij 't geluidsniveau van de gehele installatie in de gehele woning acceptabel (exact te definiëren) is en dat daarbij ook het stroomverbruik van de circulatiepomp(en) acceptabel is. Ik zou zo even niet weten welke waarden je daarvoor zou moeten hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:21:
[...]

Die buffer gaat niet helpen. Jou installatie is zodanig aangelegd dat als je die 11 kW echt nodig hebt je een enorme bak strominggeluid hebt, dat was jou originele klacht. Daar is dus zeer lastig wat aan te doen.

Die buffer helpt daar totaal niet bij. Naar mijn weten is je WP ook met 22 mm op 't buffervat aangesloten, ook daar hebt je dus een (te) hoge stromingssnelheid nodig om 11 kW door die leidingen te krijgen me dus hoge pompsnelheid en dus ook geluid. Dit zou eventueel nog redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door hier minimaal 28 mm staal maar beter nog grotere diameter toe te passen. Maar dat helpt helemaal niets richting je afgifte (vandaar dus dat we al aangaven dat dat buffer er beter uit kan, alleen maar efficiëntieverlies), daar moet uiteindelijk die 11 kW naar toe en met een voor een WP normale dT van hooguit 5 graden kom je met 22 mm met veel te hoge stroomsnelheid en pompdruk te zitten.

Ik zou zeggen dat de installateur moet kunnen aantonen dat die 11 kW aan je afgiftesysteem geleverd wordt en dat daarbij 't geluidsniveau van de gehele installatie in de gehele woning acceptabel (exact te definiëren) is en dat daarbij ook het stroomverbruik van de circulatiepomp(en) acceptabel is. Ik zou zo even niet weten welke waarden je daarvoor zou moeten hanteren.
Als het niet hoger of lager wil.. Die 11kW resulteert in 1900L/uur bij een Dt van 5*C
1800L/min bij Dt 5*C geeft 10,24kW en een stroomsnelheid van 1,6m/sec in de 22mm buis. Dat vermogen moet geleverd worden bij de laagste temperaturen, vaak zal het omtrent de helft daarvan zijn en een beperkt deel van het stookseizoen.
Ook dan nog is stromingslawaai vervelend.
Het gedeelte van de installatie na de verdeler(s) qua stroomsnelheid optimaliseren verhoogt het probleem in de 22mm buis. Daar optimaliseren moet gericht zijn op doelmatige afgifte en beperking transmissie verliezen. Geen warmte transporteren naar waar het niet/minder nodig is. 100% goed waterzijdig inregelen.
Mogelijk helpt een kleine circulatiepomp aan het begin van de Retour direct na de verdeler om de druk in de Aanvoer te beperken.
Waar mogelijk de 22mm vervangen door 28mm rondom de WP.
Een vraag zou kunnen zijn: speelt systeemdruk i.g.v. het geluid hier een rol in de sterkte er van ?
Beperking van de luchtcirculatie in de woning. ( breedte luchtspleet onder deuren en deuren zo veel mogelijk dicht )
Bij een 1*C grotere Dt kan de hoeveelheid water terug naar 1500L/uur. Dat zou het verschil kunnen maken samen met verhogen Afgifte capaciteit.
Dit alles voor wat het waard is.

nb. het b-vat kan helpen de pomp(en) wat te ontlasten t.a.v. max druk, voor de rest nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:47

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:21:
[...]

We zijn een juridisch traject gestart.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2023 09:14 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 11:24
Ik will monoblok aansluiten op bestaande verwarming.

Diameter vloeistofleiding 1/4 inch, als ik dat omreken is dat 6,35 mm. Dat lijkt mij heel klein. volgens mij begrijp ik het niet goed. |:(

Ik zou hem graag beneden op de verdeler willen aansluiten, buis diameter buitenkant 20mm. Verdeler ook gelijk vervangen.

flow beneden moet goed zijn, naar boven mag iets minder, behalve de badkamer wordt daar nauwelijks verwarmd.

Ik zou beneden en boven eventueel ook parallel kunnen uitvoeren. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibK1Dl1LO7hpMQ5sVikdXPv-K9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXomXRwe0aJdZymYAvGO6fPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW9EJjfyCGD2VSILMnnSSiTdF-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX0Q6kMhJ2ETnJQZ1MWvFSaj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:06:

Diameter vloeistofleiding 1/4 inch, als ik dat omreken is dat 6,35 mm. Dat lijkt mij heel klein. volgens mij begrijp ik het niet goed. |:(

Ik zou hem graag beneden op de verdeler willen aansluiten, buis diameter buitenkant 20mm. Verdeler ook gelijk vervangen.

flow beneden moet goed zijn, naar boven mag iets minder, behalve de badkamer wordt daar nauwelijks verwarmd.

Ik zou beneden en boven eventueel ook parallel kunnen uitvoeren. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn deze oude slangen wel zuurstofdicht?? ( is een absolute vereiste )

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
The_Woesh schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
20mm Aanvoer en Retour ? Lengte van deze leidingen ?
Hoeveel liter water/uur moet daar door ?
20mm met welke binnen-diameter ?

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 29-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 11:24
Gary199 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:42:
[...]

20mm Aanvoer en Retour ? Lengte van deze leidingen ?
Hoeveel liter water/uur moet daar door ?
20mm met welke binnen-diameter ?
Ik ga het parralel doen, na tip hier.
Dus 28mm aanvoer en retour vanuit warmtepomp.

Beneden direct op verdeler, 5 uitgangen.
Naar boven via 20mm, naar verdeler boven. Ik denk 4 a 5m lengte.

Oude buizen, binnen diameter onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
The_Woesh schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:47:
[...]

Ik ga het parralel doen, na tip hier.
Dus 28mm aanvoer en retour vanuit warmtepomp.

Beneden direct op verdeler, 5 uitgangen.
Naar boven via 20mm, naar verdeler boven. Ik denk 4 a 5m lengte.

Oude buizen, binnen diameter onbekend.
Serieel zou denk ik ook geen goede reden voor zijn. Die 20mm lijkt magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
RVerheijden schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:07:
@spijkerhoofd Dat is bij ons ook de CV ketel hangt nu op zolder en daar zijn de dikste buizen. Hoe verder naar beneden hoe dunner ze worden. Ze zitten deels in de binnenmuur en deels in een voorzet wand. Dus buizen vervangen zou aardag wat breekwerk kosten.
Soms kun je de oude buizen beter buiten gebruik stellen en een andere oplossing kiezen.
Lees dat de buizen naar beneden steeds dunner worden, blijft er voldoende diameter beneden over voor een goede flow ? Weliswaar heb je met 400m3/850kWh niet echt veel nodig, maar toch ..
WP op het dak lijkt me overigens wel de laatste optie

[ Voor 20% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 09:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor de beginnende tweaker:

Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder buffer probleemloos en efficiënt werkt. Wel moet het hydraulische circuit voldoende diameter hebben en het minimale systeem volume moet in acht wordt genomen voor een snelle defrost. Als wordt gevraagd waarom is het antwoord steevast om het systeem stabiel te laten zijn en het pendelen tegen te gaan terwijl een dergelijke buffer van 100 liter binnen enkele minuten de systeem temperatuur heeft bereikt en geen afgifte kent door de toegepaste isolatie. Een hydraulische scheiding wordt alleen geadviseerd bij een hybride opstelling zonder gebruik te hebben gemaakt van een keerklep. Bij een bivalente opstelling zijn 2 keerkleppen voldoende.

Hier vier voorbeelden dat het ook anders kan: 2 in hybride/bivalent met en 2 zonder hydraulische scheiding rechtstreeks gekoppeld in het leiding systeem van de verwarming. Let ook op de diverse leidingvoorschriften en diameters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoaI55Uy2mi-fZ-LD8B5JrvIls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nu8dG83B5Z8xvL53DBJez9TE.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:12
Carboy54 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:13:
Voor de beginnende tweaker:

Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder buffer probleemloos en efficiënt werkt. Wel moet het hydraulische circuit voldoende diameter hebben en het minimale systeem volume moet in acht wordt genomen voor een snelle defrost. Als wordt gevraagd waarom is het antwoord steevast om het systeem stabiel te laten zijn en het pendelen tegen te gaan terwijl een dergelijke buffer van 100 liter binnen enkele minuten de systeem temperatuur heeft bereikt en geen afgifte kent door de toegepaste isolatie. Een hydraulische scheiding wordt alleen geadviseerd bij een hybride opstelling zonder gebruik te hebben gemaakt van een keerklep. Bij een bivalente opstelling zijn 2 keerkleppen voldoende.

Hier vier voorbeelden dat het ook anders kan: 2 in hybride/bivalent met en 2 zonder hydraulische scheiding rechtstreeks gekoppeld in het leiding systeem van de verwarming. Let ook op de diverse leidingvoorschriften en diameters.

[Afbeelding]
Duidelijk plaatje, zeker met de leiding diameters erbij. En inderdaad voor deze beginnende tweaker verduidelijkend 🙂
Nog wel een beginners vraag, waar in het schema zouden de keerkleppen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:41
reign-in-pain schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Duidelijk plaatje, zeker met de leiding diameters erbij. En inderdaad voor deze beginnende tweaker verduidelijkend 🙂
Nog wel een beginners vraag, waar in het schema zouden de keerkleppen zitten?
Bij de meeste moderne CV ketels staat dit in de handleiding en anders inderdaad zoals @DutchWing aan geeft.

De leidingdiameters in dit tabelletje zijn bijzonder ruim bemeten en gelden echt alleen voor de hoofdleiding tot de allereerste splitsing. Ofwel, het stukje gele buis in het plaatje. Het vermogen wordt daar al verdeeld. Hier staan veel uitgebreidere tabellen: https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/.

Daarbij kun je best tot 1 m/s gaan in leidingen van 22mm of groter. Bij leidingen kleiner dan 22 moet je je beperken tot 0.4 m/s. Die tabel kun je dus met een korrel zout nemen. Een 5.5 kW Amber kun je prima aansluiten op een 22mm leiding.

Ik vind de plaatjes zelf wat simplistisch. Zo staat het retourtraject er niet in en staan de keerkleppen er niet duidelijk in. Ook wordt paars gebruikt voor een aanvoerleiding, terwijl dat gemakkelijk te verwarren is met het gebruikelijke blauw van de retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

X21r schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Helemaal mee eens ... dat heb ik ook.
Jaga radiatoren boven in serie met V.V.

Water zijdig inregelen gaat NIET werken. verschil te groot......ben daar geweest.

Bovendien het is zeer zuinig.
Temp uit radiator zakt iets en VV heeft dan nog genoeg.
Ik werk in tijd blokken en fan op jaga en Ta 30-32° war.
Bij voldoende warmte boven gaat de fan uit op de Jaga.

Meer warmte boven nodig ..fan tijdenlijk extra harder laten draaien.

Voordeel altijd voldoende flow..( eventueel extra pomp.)
Jaga of T33 ..is nagenoeg het zelfde qwa flow en afgifte tov VV.
Nooit knijpen of flow verminderen...maar afgifte vergroten of verkleinen.
Hoe ga je het minimaal vereiste binnen diameter van 26 mm van de warmtepomp met soms 1500 liter flow per uur door een 15 mm pijpje van een jaga in serie jagen naar de vloerverwarming??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:25
Carboy54 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Hoe ga je het minimaal vereiste binnen diameter van 26 mm van de warmtepomp met soms 1500 liter flow per uur door een 15 mm pijpje van een jaga in serie jagen naar de vloerverwarming??
Zoal @PentaClover al zei ..rekening houden met de flow.
En 1500l/m gaat toch echt wel door een jaga,jaga,jaga jaga,jaga,jaga,jaga,jaga.

Als je beneden vloer verwarming heb.. zal je boven niet (1) jagatje maar meerdere hebben staan toch. ;)

Bovendien zoals ik al zei ..zeer zuinig in verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Kees_frl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Vat in de retour met bypass vanuit de aanvoer via buffer.
Werkt alleen bij een vaste pompcapaciteit. Moduleert de pomp dan gaat de bypass mogelijk niet open en dan slaat de wp af. Zit je alsnog met problemen. Bovendien kost een juiste diameter bypass net zoveel als het parallel aansluiten van het buffervat.

Ik begrijp de hetze tegen het parallel aansluiten van buffervaten eerlijk gezegd niet zo goed. Vaak is het best een goede oplossing, maar met net als alles geldt dat je het doel en de voor en nadelen moet kennen om een goede keus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:49
Insert12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Werkt alleen bij een vaste pompcapaciteit. Moduleert de pomp dan gaat de bypass mogelijk niet open en dan slaat de wp af. Zit je alsnog met problemen. Bovendien kost een juiste diameter bypass net zoveel als het parallel aansluiten van het buffervat.

Ik begrijp de hetze tegen het parallel aansluiten van buffervaten eerlijk gezegd niet zo goed. Vaak is het best een goede oplossing, maar met net als alles geldt dat je het doel en de voor en nadelen moet kennen om een goede keus te maken.
Geen hetze vanuit mijn kant hoor. Wat mij betreft doet iedereen lekker wat hij of zij wil. Ook al zijn er vier buffervaten met 13 pompen met my little pony plaatjes er op.

Lekker zelf beslissen en bepalen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
Insert12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Steeds wordt hier de VV met veel dekvloer geroemd om de opname capaciteit, lange runs en rustige werking. Zou ik ook wel willen hebben maar niet iedereen heeft VV.
Maar zodra een B-vat om de een of andere reden is geimplementeerd deugt er vrijwel niets van een variant op capaciteitsvergroting. Kan niet, werkt niet, deugt niet.
Panasonic is niet helemaal gek om A t/m D als schema te gebruiken.
Zelf zou ik schema C zijn blijven gebruiken als niet steeds - bij aangemeld B-vat - de WP uitgeschakeld zou blijven wegens de temp in het B-vat die eerst diende te zijn afgekoeld. Hogere temp B-vat werkte erg goed bij defrosts.
Een prima werkend systeem mag een beetje COP kosten als je niet het ideale afgifte systeem hebt. Het gaat om verwarmen , niet om de COP-kampioen van Nederland te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kimjansen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Ik heb op alle convectoren (tot zo'n 4 per vertrek) een radiografische thermostaat zitten en per ruimte wordt er tijdsafhankelijk geregeld, dus dat kun je wel als zoneregelingen zien.

Het laten schieten van een extra circulatiepomp zie ik wel zitten, zolang er dan geen enorme stromingsgeluiden bij komen kijken vanwege de beperkte doorlaat van de voetventielen en toch wel aanzienlijke flow van de WP-pomp. Als ik een buffer parallel zou aansluiten zou nog een deel over de buffer gaan circuleren, als ik de buffer in serie zet moet dat van de instelling van de bypass af gaan hangen en daar heb ik dan te weinig ervaring mee om te beoordelen of dat lukt.

Ik kom zo langzaamaan wel wat verder denk ik :+ .
ik zie daar al een paar mooie winstpakkers.

als je de flow niet kwijtkan omdat je voetventielen dicht zitten is dat punt 1, die moeten zo ver mogelijk open of zelfs weg, je wilt jjuist een hoge flow. als de leidingen geluid maken moet je die aanpassen naar grotere diameters (let op dat die voetventiele vaak verantwoordelijk zijn voor het lawaai) en/of anders de pomp in de WP zachter zetten maar een zo klein mogelijk temperatuursverschil tussen aanvoer en retour is het doel. de beste oplossing daarvoor is zoveel mogelijk liters met zo min mogelijk weerstand door de installatie jassen.

kijken of je van die tijdklokken/thermostaten af kan en het systeem waterzijdig strakker inregelen zodat die niet nodig zijn is de beste oplossing natuurlijk.

zaken zoals bypassen zijn juist moordend voor een WP installatie, die zijn meer voor CV ketels, niet WP's.

let op het toepassen van reguliere buffertanks, die leveren maar zeer weinig winst op tegen pendelen of het opvangen van dichtslaande zones. zelfs een vat van 500L doet maar erg weinig. met een 10kW warmtepomp en een setpoint verschil van 2 a 3 graden is die tank in er in minder dan 10 minuten doorheen. maar het kost je wel een sloot geld extra in stroom voor de extra pomp die je nodig hebt en verlies in efficientie. je moet dus 1500+ investeren in tanks en pompen en onder de streep krijg je een systeem die meer verbruikt ervoor terug.
dan is het letterlijk goedkoper om een 5kW warmtepomp te bestellen en die het bulk van het werk laten doen door de lagere miniumvermogens die zon kleine unit kan leveren. na subsidie kost die maar 1200 euro of zo.

probeer geld te steken om de oorzaken aan te pakken, niet de symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

kimjansen

Nu ff niks...

flippy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:03:
[...]

ik zie daar al een paar mooie winstpakkers.

als je de flow niet kwijtkan omdat je voetventielen dicht zitten is dat punt 1, die moeten zo ver mogelijk open of zelfs weg, je wilt jjuist een hoge flow. als de leidingen geluid maken moet je die aanpassen naar grotere diameters (let op dat die voetventiele vaak verantwoordelijk zijn voor het lawaai) en/of anders de pomp in de WP zachter zetten maar een zo klein mogelijk temperatuursverschil tussen aanvoer en retour is het doel. de beste oplossing daarvoor is zoveel mogelijk liters met zo min mogelijk weerstand door de installatie jassen.

kijken of je van die tijdklokken/thermostaten af kan en het systeem waterzijdig strakker inregelen zodat die niet nodig zijn is de beste oplossing natuurlijk.

zaken zoals bypassen zijn juist moordend voor een WP installatie, die zijn meer voor CV ketels, niet WP's.

let op het toepassen van reguliere buffertanks, die leveren maar zeer weinig winst op tegen pendelen of het opvangen van dichtslaande zones. zelfs een vat van 500L doet maar erg weinig. met een 10kW warmtepomp en een setpoint verschil van 2 a 3 graden is die tank in er in minder dan 10 minuten doorheen. maar het kost je wel een sloot geld extra in stroom voor de extra pomp die je nodig hebt en verlies in efficientie. je moet dus 1500+ investeren in tanks en pompen en onder de streep krijg je een systeem die meer verbruikt ervoor terug.
dan is het letterlijk goedkoper om een 5kW warmtepomp te bestellen en die het bulk van het werk laten doen door de lagere miniumvermogens die zon kleine unit kan leveren. na subsidie kost die maar 1200 euro of zo.
De voetventielen staan volledig open trouwens, nu ik er over nadenk is dat misschien meer dat de aanvoertemperatuur nog iets te hoog staat en ze dus net iets te weinig aan/uit regelen (wat ik zou willen) en wat te lang doen voordat ze volledig dichtlopen. Niet alle ruimtes worden continue of alle dagen verwarmd dus zonder thermostaat wordt hem ook niet. Naar de convectoren is Uni Pipe 25 (op pijpje omhoog nag) en het geluid is er alleen bij het open/dichtlopen dus heeft met het debiet door van de Jaga Pro ventielen te maken. Het laatste stukje naregelen zitten ze bijna dicht en dan hoor je het het langst. Mijn opmerking over geluid was niet alleen van toepassing op de voetventielen, maar in het algemeen, het is nogalwat water dat de WP binnenunit moet verplaatsen om z'n energie kwijt te kunnen. Ik woon in erg stil gebied en die ervaring wil ik graag zoveel mogelijk behouden (de WP's maken eigenlijk al teveel herrie naar mijn zin).

De warmtepomp is dit jaar pas aangesloten dus dat wou ik ook eerst maar eens aanzien 8) . Ik heb buiten ruimte zat maar ik ga niet nog een 5kW exemplaar neerzetten naast waar er al 2 joekels van units staan. Met de schuur en de warmtepompboiler erbij hebben we het dan over in totaal 5 compressor-apparaten die staan te stampen, dat wordt me een beetje te veel van het goede hoor ;) ...

Het neigt wel naar een parallel buffer met een extra spiraal en een circulatiepompje of zo'n Regumat te gaan als ik het een beetje zo aanhoor.

---

Als we een paar jaar verder zijn met accu's en ik het echt nodig heb om nog wat inkomsten van de overproductie te blijven houden, zal ik ook eens gaan kijken of het me wat spaargeld en ruimte waard is, maar nu nog even niet. Gaat ook niet helemaal uitkomen met een 10kW pakketje (capaciteit en laadsnelheid). Maar ook daar: eerst eens goed kijken hoe mijn verbruik wordt.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Laatst online: 22-06 22:27
In de tuin is een geul gegraven voor bekabeling / water etc. naar de schuur. Nu wil ik alvast voorbereidingen treffen voor een mogelijke l/w wp in de toekomst in de vorm van een loze mantelbuis. Hier kan de geïsoleerde aanvoer en afvoer naar de buitenunit doorheen + elektra. Ik ga bij voorkeur voor rioolpijp met manchetten. Alternatief is flexibele mantelbuis. Is een pijp van 125mm diameter voldoende? Wie kan de diameters aangeven van geïsoleerde leidingen voor de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrbee schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:18:
In de tuin is een geul gegraven voor bekabeling / water etc. naar de schuur. Nu wil ik alvast voorbereidingen treffen voor een mogelijke l/w wp in de toekomst in de vorm van een loze mantelbuis. Hier kan de geïsoleerde aanvoer en afvoer naar de buitenunit doorheen + elektra. Ik ga bij voorkeur voor rioolpijp met manchetten. Alternatief is flexibele mantelbuis. Is een pijp van 125mm diameter voldoende? Wie kan de diameters aangeven van geïsoleerde leidingen voor de buitenunit?
Denk dat je doelt op een monoblock? Daar bestaan kant en klare leidingen voor.

Terrendis (meest gebruikt hier):
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

Minder bekend, maar volgens mij ook mooi spul:
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
verkeerslicht schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:03:
[...]

Denk dat je doelt op een monoblock? Daar bestaan kant en klare leidingen voor.

Terrendis (meest gebruikt hier):
https://benem.nl/terrendi...t-uno-32-x-110-pe-xa.html

Minder bekend, maar volgens mij ook mooi spul:
https://www.heima24.de/ro...-aussenmantel-125-mm.html
Omdat ik nog niet weet wat voor type ik ga plaatsen wil ik nu eigenlijk een loze mantelbuis voorzien waar laten dan zonder veel graafwerk de leidingen in kunnen worden voorzien. Als ik de diameters van deze leidingen zie red in het niet met een mantelbuis van 125mm. Zijn de leidingen van een split wp kleiner qua diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Omdat ik nog niet weet wat voor type ik ga plaatsen wil ik nu eigenlijk een loze mantelbuis voorzien waar laten dan zonder veel graafwerk de leidingen in kunnen worden voorzien. Als ik de diameters van deze leidingen zie red in het niet met een mantelbuis van 125mm. Zijn de leidingen van een split wp kleiner qua diameter?
je moet alleen wat dieper graven. deze leidingen zijn al complete mantelbuizen en met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Leidingen van een split zijn dunner inderdaad. Maar je kunt leidingen niet acheraf trekken, en al helemaal niet met isolatie er omheen. Je zult dus all in moeten gaan op één van beiden.

Mono leent zich beter voor grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
Gary199 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Wat is het beletsel voor nu alles ineens leggen ?
Je hebt me wel aan het denken gezet inderdaad en heb even gebeld met Benem over de Terrendis grondleiding. Ik heb daarnaast de technische documentatie van Nibe geraadpleegd om de diameter te bepalen. Overigens niet gezegd dat er een Nibe komt. Hierbij kom ik voor een wp van 12kW uit op een diameter van 35mm. Dan zou ik een grondleiding van 40mm moeten nemen https://benem.nl/terrendi...t-duo-40-x-160-pe-xa.html

Naast de grondleiding zal ik ook nog elektra erheen moeten brengen (3 fase). Daarnaast zijn er nog sturingskabels nodig. Daarvan wordt mij niet helemaal duidelijk hoeveel kabels/aders er nodig zijn voor de buitenunit. Zou het voldoende zijn om 2 stuks 8 aderige sturingskabels te trekken? Voor de elektra en sturing leg ik een mantelbuis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 22:57
mrbee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:18:
[...]

Je hebt me wel aan het denken gezet inderdaad en heb even gebeld met Benem over de Terrendis grondleiding. Ik heb daarnaast de technische documentatie van Nibe geraadpleegd om de diameter te bepalen. Overigens niet gezegd dat er een Nibe komt. Hierbij kom ik voor een wp van 12kW uit op een diameter van 35mm. Dan zou ik een grondleiding van 40mm moeten nemen https://benem.nl/terrendi...t-duo-40-x-160-pe-xa.html

Naast de grondleiding zal ik ook nog elektra erheen moeten brengen (3 fase). Daarnaast zijn er nog sturingskabels nodig. Daarvan wordt mij niet helemaal duidelijk hoeveel kabels/aders er nodig zijn voor de buitenunit. Zou het voldoende zijn om 2 stuks 8 aderige sturingskabels te trekken? Voor de elektra en sturing leg ik een mantelbuis.
Weet je heel zeker dat je een 12kW nodig hebt? Veel mensen denken dat, maar dat is echt een serieuze warmtepomp die bij grote huizen of rampzalig slecht geissoleerde huizen hoort.

Ik krijg zelf wel een 12kW maar heb dan ook een huis van 1000m3, en dan nog, doe ik alles met 32x3 leidingen. Meer dan dat komt echt niet vaak voor.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
Goedenavond,

Voordat ik een nieuw topic start even vragen hoe ik dit aan moet vliegen.

Een ver familielid heeft een woonboerderij gerenoveerd met daarin zes appartementen. Hij heeft de verduurzaamheidsslag een beetje gemist want 1,2,3 hebben een eigen ketel en 4,5,6 zitten op één ketel met boiler van 150l en buffervat in de retour van 40l. Het is gefaseerd tussen 2016 en 2020 opgeleverd.

Informatie:
Er ligt PV, niet relevant voor een WP maar wel handig om te weten of er nog meer bijgelegd moet worden om e.e.a. af te dekken. Installatiegrootte en richting PV weet ik niet maar wel de opwek van de afgelopen jaren.
Er is gebruiksinformatie in m³.
Ketelinstellingen van de drie standalone appartementen zal ik niet krijgen deze zijn verhuurd.
Ik heb van appartement 4,5,6 de installatietekeningen maar van 1,2,3 niet.
Ik heb geen doorsneden van de isolatieschil maar ga er vanuit dat het volgens de toen geldende minimale normen uit het Bouwbesluit is opgeleverd.
De technische ruimte van appartementen 4,5,6 is middenin de woonboerderij en alles ligt vol beton. Er is een oude dars (onverwarmde opgang met grote pui) met betonvloer van waaruit je de technische ruimte bereikt.
Er is 8m tuin rondom dus plaatsing buitenunits vormen geen probleem.
Er is geen kennis bij de eindgebruikers voor DIY.
Koken gebeurt op inductie in alle appartementen.
Indicatie: 5.500m³ per jaar, ca. 10.000 kWh verbruik, ca. 5.000 teruglevering, direct eigenverbruik nog onbekend

Mijn vragen:
1. Diameters leidingwerk en afgifte per ruimte relevant?
2. Kan ik de cijfers ook delen, want ik kom er niet helemaal uit om het verbruik per appartement te schatten?
3. Hoe zal ik de informatie aanleveren (in online doc, in een geschreven topic, screenshots, etc)?
4. Kunnen jullie helpen saus te maken van de installatietekening?
5. Iemand al een idee van een quick-and-dirty oplossing voor het leidingwerk naar de technische ruimte?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GudZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:05:
Goedenavond,

Voordat ik een nieuw topic start even vragen hoe ik dit aan moet vliegen.

Een ver familielid heeft een woonboerderij gerenoveerd met daarin zes appartementen. Hij heeft de verduurzaamheidsslag een beetje gemist want 1,2,3 hebben een eigen ketel en 4,5,6 zitten op één ketel met boiler van 150l en buffervat in de retour van 40l. Het is gefaseerd tussen 2016 en 2020 opgeleverd.

Informatie:
Er ligt PV, niet relevant voor een WP maar wel handig om te weten of er nog meer bijgelegd moet worden om e.e.a. af te dekken. Installatiegrootte en richting PV weet ik niet maar wel de opwek van de afgelopen jaren.
Er is gebruiksinformatie in m³.
Ketelinstellingen van de drie standalone appartementen zal ik niet krijgen deze zijn verhuurd.
Ik heb van appartement 4,5,6 de installatietekeningen maar van 1,2,3 niet.
Ik heb geen doorsneden van de isolatieschil maar ga er vanuit dat het volgens de toen geldende minimale normen uit het Bouwbesluit is opgeleverd.
De technische ruimte van appartementen 4,5,6 is middenin de woonboerderij en alles ligt vol beton. Er is een oude dars (onverwarmde opgang met grote pui) met betonvloer van waaruit je de technische ruimte bereikt.
Er is 8m tuin rondom dus plaatsing buitenunits vormen geen probleem.
Er is geen kennis bij de eindgebruikers voor DIY.
Koken gebeurt op inductie in alle appartementen.
Indicatie: 5.500m³ per jaar, ca. 10.000 kWh verbruik, ca. 5.000 teruglevering, direct eigenverbruik nog onbekend

Mijn vragen:
1. Diameters leidingwerk en afgifte per ruimte relevant?
2. Kan ik de cijfers ook delen, want ik kom er niet helemaal uit om het verbruik per appartement te schatten?
3. Hoe zal ik de informatie aanleveren (in online doc, in een geschreven topic, screenshots, etc)?
4. Kunnen jullie helpen saus te maken van de installatietekening?
5. Iemand al een idee van een quick-and-dirty oplossing voor het leidingwerk naar de technische ruimte?
Start toch maar even een nieuw topic en vermeld zoveel mogelijk info die je hebt. Dat zal beste resultaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:12

dof

KikkerMario schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:
In mijn huis loopt de meest logische route van buiten- naar binnenunit/boiler door een slaapkamer. Als ik inderdaad die route volg, hoeveel geluid krijg ik daarvan in de slaapkamer?

In het geval van een monoblock denk ik aan ruisend geluid van stromend CV-water, maar ook misschien geleiding door de muur waardoor ik de buitenunit binnen zou kunnen horen?

En in het geval van een split? Maken die koelleidingen geluid?

Iemand ervaring met meerdere meters leiding door een stille kamer?
Hangt van je leidingsysteem af; als je genoeg diameter hebt en overal flauwe ruime bochten gebruikt (b.v. met buigijzer) ga je niks horen, als je allerlei haakse knel-knietjes gebruikt zal er veel turbulentie zijn en is de kans op geluid vrij groot.

Heb je een monobloc vrij staand op stevige basis (grindbak met betonblok en bigfoots of veren) en gebruik je flex slangen (sterk aangeraden vanwege dat een WP altijd wat trilt) wordt er weinig doorgegeven van trillingen.

[ Voor 11% gewijzigd door dof op 16-06-2023 19:44 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:54
Carboy54 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Ik kom van ongeveer 1500 M3 voor verwarmen. Verschil met de CV is dat je continu verwarmt met een gelijkmatige temperatuur 24/7 afhankelijk van de stooklijn. Bij mij is dat rond de 37 graden bij 0 graden buiten met voldoende afgifte via radiatoren en heatfans.
@Carboy54
Dank voor deze referentie gegevens.
Heb je de CV leidingen nog aangepast? Welke diameter?
En met heatfans bedoel je bijvoorbeeld de Speedcomfort?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

EVfan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:20:
[...]

@Carboy54
Dank voor deze referentie gegevens.
Heb je de CV leidingen nog aangepast? Welke diameter?
En met heatfans bedoel je bijvoorbeeld de Speedcomfort?
Nee ik heb 2 verdelers voor de radiatoren op b.g.g. en 1e verdieping met elkaar verbonden door 22mm staal. De Panasonic 9 Kw voedt deze leiding in het midden met 28mm staal. Flow is daardoor geen issue mei 1500 liter per uur. Als je in de buurt bent be my guest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Ik kwam dit mooie schematje op de website van Nibe tegen voor de diameter keuze. Valt me op dat op Tweakers het gros van de de mensen lijkt te gaan voor 32mm meerlaagsbuis. Toch lijkt het erop dat het pas vanaf 12kw relevant is... als ik het schema goed lees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11siJkYKYTDejRb9OlZTew70FE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lGkz0UBNXSosndI6ht5D6r5r.png?f=fotoalbum_large
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Je bedoeld zoiets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Gewoon een t stuk en 2 keerkleppen van voldoende diameter. Niet te moeilijk denken zou ik zeggen.

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
psycho-realm schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:49:
Ik kwam dit mooie schematje op de website van Nibe tegen voor de diameter keuze. Valt me op dat op Tweakers het gros van de de mensen lijkt te gaan voor 32mm meerlaagsbuis. Toch lijkt het erop dat het pas vanaf 12kw relevant is... als ik het schema goed lees.
[Afbeelding]
Je leest de tabel niet goed.
Kunststof buis heeft ongeveer 3 mm wanddikte.
32 mm is dus inwendig 26 mm.
Maar de eerstvolgende kleinere maat is 26 mm, die is inwendig 20 mm.
En volgens jou tabel heb je al groter dan 20 mm nodig vanaf 5 kW.... Praktisch gezien altijd dus.

Vanaf de door jou genoemde 12 kW gaan ze zelfs nog een maat groter.

Een en ander wordt ook bevestigd door de volgende twee kolommen, waar de koper- en staalmaten staan. Vanaf 5 kW wordt daar 28 mm geadviseerd.

Kortom, deze tabel bevestigt precies wat er hier in dit topic al jaren wordt verkondigd!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17

[Afbeelding]

[...]
Nee, jij vergelijkt appels met peren: in deze tabel staat duidelijk dat de meerlaagsbuis een minimale inwendige doorlaat heeft van xx, terwijl voor koper en staal de uitwendige maat wordt genoemd.
En als je dan na gaat dat kunststof buis erg dikwandig is, dan zet dat veel zoden aan de dijk.

Die 32 mm kunststof buis die hier vaak genoemd wordt heeft misschien maar 26 mm doorlaat, dus gelijk aan een 28 mm staal.

Wèl een mooi tabelletje overigens!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

[Afbeelding]

[...]
Dat mooie schema van Nibe is wel met een dT van 7 graden, dat vinden de meeste te hoog. Met een lagere dT moet de stroomsnelheid omhoog dus ook een grotere diameter. Ik gebruik altijd de tabellen van warmtepomp-weetjes.nl met dT van 3,5 & 6 graden en probeer dan zoveel mogelijk die van 3 aan te houden maar niet onder de waarden bij 5 graden te komen. Mijn WP staat op dT van 5 graden, op die manier zit je altijd goed.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 21-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ron321 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:57:
[...]

Er staat bovenaan in de tabel: kunststof minimaal inwendig.
Maar de inwendige diameters van meerlagenbuis kloppen voor NL niet echt.

Kijk maar bij Henco, Uponor, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:34
DutchWing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Maar de inwendige diameters van meerlagenbuis kloppen voor NL niet echt.

Kijk maar bij Henco, Uponor, etc.
Maar, maar, maar, er staat toch niet 'exact deze inwendige leidingdiameter'? >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online

[Afbeelding]

[...]
En dan is dit met dT 7, de meeste fabrikanten werken met dT 5. Dat scheelt nogal in volume, werkt je wp met dT 5 dan kun je maximaal 6kW in 32mm meerlagenbuis kwijt als je dezelfde stromingssnelheid van 0,5m/s aan houdt.

Het merendeel van de Tweakers houdt dus te kleine leidingdiameters aan of accepteert risico's die hogere stromingssnelheden met zich mee brengen. Zoals leidingruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 13:12

[Afbeelding]

[...]
Ben hier, zoals velen in de topic weten, al tijden mee bezig met de aannemer en installateur. Ben van mening dat onze 20mm (uitwendig) meerlaagse buis toch echt vele malen te dun (15/16mm inwendig) is voor mijn 7,5kw warmtepomp. Er is inmiddels ook onafhankelijk onderzoek van een 'expert' naar geweest. Deze geeft aan dat, omdat er bij een doeltemperatuur van 40C, hij een DeltaT haalt van 7, wat de opgegeven DeltaT is bij de bouw. En een flow van 9l/s (wat net binnen de datasheets van de ecodan valt) e.e.a. 'gewoon' aan de norm en eis voldoet. 8)7 |:( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nico_GTR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:00:
Ik heb zelf ook 16 mm naar boven toe, 4 radiatoren.

Hoofdaanvoer naar onder andere de vloerverwarming is 28mm. Geeft met 7kW op vol vermogen bij -5 buitentemperatuur inderdaad een klein beetje stromingsgeluid.

Overigens totaal niet hinderlijk, de ventilatoren onder de radiator maakt meer geluid.

Edit: stromingssnelheid overigens meestal rond de 13 a 14 l/s
Bij hem gaat alles via een Rehau 20x3mm buis, inwendige diameter is 14mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 09:29
DutchWing schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Bij hem gaat alles via een Rehau 20x3mm buis, inwendige diameter is 14mm.
Mijn maten zijn uitwendig, ben nu niet thuis dus geen mogelijkheid om op basis van rest materiaal te gaan zeggen wat de inwendige diameter is.

De 28 is een metalen cv buis.
De 16 is meer lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:34
Nico_GTR schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:34:
[...]

Mijn maten zijn uitwendig, ben nu niet thuis dus geen mogelijkheid om op basis van rest materiaal te gaan zeggen wat de inwendige diameter is.

De 28 is een metalen cv buis.
De 16 is meer lagen.
28mm uitwendig staal -> meestal DN25
16mm meerlagenbuis -> meestal DN12
Noeleke schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:00:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het wrappen van hun buitenunit? Heeft dat nadelen voor de werking van het apparaat?
Zijn een paar (twee?) voorbeelden voorbij gekomen in L/W topic-reeks.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hi allemaal,

Ik zit met een vraagstuk en ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven.
Zelf kom ik er niet uit en weet nou niet wat waarheid is.
Momenteel wordt ons huis uit 1968 verbouwd en de CV ketel wordt verplaatst naar het washok op 1e verdieping boven de meterkast.
Op de BG wordt vvw (hoh 10) gelegd waarbij de verdeler in de gangkast staat.
Nu heb ik gelezen dat je bij een warmtepomp de leidingen wat ruimer wil omdat dit de flow te gunste komt.
Bij de installateur heb ik meermaals aangegeven dat ik in de toekomst een warmtepomp wil en hier nu alvast op wil voorsorteren.
De installateur heeft nu vanuit het washok naar de gangkast (via meterkast en kruipruimte) 25mm flex met mantel aangelegd.
Nu las ik bij Feenstra dat 22mm de standaard voor CV was en je met een warmtepomp minimaal 28mm moet hebben. Dit heb ik bij de installateur aangegeven maar hij zegt 25mm kunststof is zelfde als 28mm koper en dit zou geen problemen moeten geven met een toekomstige warmtepomp.
Als ik nu voor groter zou gaan zou dat ook weer niet uitkomen met de huidige CV.

De CV is enkel voor de vloerverwarming en sww, andere vertrekken worden middels airco gekoeld/verwarmd. de lengte van de leiding van CV naar verdeler is <10 meter gok ik.
De CV verplaatsen is later ter sprake gekomen en is daarom ook niet in de offerte opgenomen, in de offerte kan dus ook niks terug vinden over de diameter.

Zit ik gewoon goed voor een toekomstige warmtepomp of heeft de installateur standaard CV leidingen gelegd en heeft hij nu geen zin/tijd meer om alles opnieuw te doen?
De vloer in het washok wordt volgende week dicht gegooid en dan kan ik er niet bij zonder alles open te hakken.

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)