GudZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:05:
Goedenavond,
Voordat ik een nieuw topic start even vragen hoe ik dit aan moet vliegen.
Een ver familielid heeft een woonboerderij gerenoveerd met daarin zes appartementen. Hij heeft de verduurzaamheidsslag een beetje gemist want 1,2,3 hebben een eigen ketel en 4,5,6 zitten op één ketel met boiler van 150l en buffervat in de retour van 40l. Het is gefaseerd tussen 2016 en 2020 opgeleverd.
Informatie:
Er ligt PV, niet relevant voor een WP maar wel handig om te weten of er nog meer bijgelegd moet worden om e.e.a. af te dekken. Installatiegrootte en richting PV weet ik niet maar wel de opwek van de afgelopen jaren.
Er is gebruiksinformatie in m³.
Ketelinstellingen van de drie standalone appartementen zal ik niet krijgen deze zijn verhuurd.
Ik heb van appartement 4,5,6 de installatietekeningen maar van 1,2,3 niet.
Ik heb geen doorsneden van de isolatieschil maar ga er vanuit dat het volgens de toen geldende minimale normen uit het Bouwbesluit is opgeleverd.
De technische ruimte van appartementen 4,5,6 is middenin de woonboerderij en alles ligt vol beton. Er is een oude dars (onverwarmde opgang met grote pui) met betonvloer van waaruit je de technische ruimte bereikt.
Er is 8m tuin rondom dus plaatsing buitenunits vormen geen probleem.
Er is geen kennis bij de eindgebruikers voor DIY.
Koken gebeurt op inductie in alle appartementen.
Indicatie: 5.500m³ per jaar, ca. 10.000 kWh verbruik, ca. 5.000 teruglevering, direct eigenverbruik nog onbekend
Mijn vragen:
1.
Diameters leidingwerk en afgifte per ruimte relevant?
2. Kan ik de cijfers ook delen, want ik kom er niet helemaal uit om het verbruik per appartement te schatten?
3. Hoe zal ik de informatie aanleveren (in online doc, in een geschreven topic, screenshots, etc)?
4. Kunnen jullie helpen saus te maken van de installatietekening?
5. Iemand al een idee van een quick-and-dirty oplossing voor het leidingwerk naar de technische ruimte?