Waarom is dat werk zo te reduceren tot output? Is het proces niet belangrijk?Orangelights23 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Je hebt geen ervaring met LLM’s? Ik heb het inmiddels geïmplementeerd in mijn CISO rollen bij 4 enterprises sinds 2023 en zoveel werk is al geautomatiseerd. Dit was werk wat door mensen met master en PhD niveau gedaan werd. En zegt dat iets over het werk? Zeker! Zegt dat iets over ander kantoorwerk? Zeker, ook dat wordt steeds meer geautomatiseerd!
Ik maak mij oprecht zorgen over de banen. Zeker binnen mijn vakgebied zie ik weinig processen waar AI geen grote rol kan spelen. Dus oftewel een significante verbetering/versnelling van output of zelfs volledige automatisering.
Ik denk echt dat dit nogal vanuit een bubbel is geredeneerd.Nog een paar jaar en een groot deel van de middenklasse, dus kantoorbanen op mbo, hbo en wo niveau, zijn geautomatiseerd. Dat ontkennen is blind zijn voor de actualiteit.
Waar ik LLM's zie uitblinken in het MKB is in het genereren van teksten die toch niemand leest. Productteksten, nieuwsbrieven, blogs. En vertalingen, want "ik kan het niet lezen dus het zal wel goed zijn". En wegwerpcode die niet onderhouden hoeft te worden.
Welke taken specifiek zie jij verdwijnen? En ja, ik weet dat een boel banen bestaan uit het verplaatsen van gegevens tussen systemen, waarbij de automatisering slechts uit kostenoogpunt tot dusver niet is doorgevoerd, en met gegenereerde code prima lijkt op te lossen.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...