Dat was het punt

maar afhankelijkheid van- en schade veroorzaakt door AI, bestonden niet voordat AI (LLM) bestond.
Dat is alleen van toepassing als je AI als oorzaak aanwijst. Dan wordt het een cirkelredenering.
De mate waarin prijzen door AI zijn opgedreven is van een heel andere orde van grootte als tot vóór de huidige AI boom gebeurde.
Het voornemen is om de komende paar jaar 3 tot 4 biljoen (duizend miljard) te investeren. Welke industrie sector heeft ooit eerder een biljoen per jaar geïnvesteerd?
https://techcrunch.com/20...ia-microsoft-google-meta/
Ik denk niet dat je ziet waar ik naartoe probeer te gaan. Wat ik van elkaar probeer te scheiden zijn de gevolgen van techniek en de gevolgen van wat een industrie aanjaagt. En dus wat je kan aanpakken ipv dat het bij een ongrijpbare abstracte conclusie blijft waar uiteindelijk overheen wordt gereden met nog een nieuw datacenter. Wat ik overigens al meerdere keren heb geprobeerd uit te leggen.
Overigens is dit artikel niet heel betrouwbaar als onderbouwing omdat het vooralsnog uit de lucht gegrepen getallen ("estimates") zijn vanuit uitspraken van een CEO (nvidia) die deels voor investeerders spreekt.
Als tweede mis je daarmee dat NVIDIA momenteel qua financiële waardering
het grootste bedrijf op deze planeet lijkt te zijn. Ja, dat komt deels voort uit desinformatie rond "AI". En die probeer ik hier juist te ontkrachten. Valse marketing != AI.
Maar dat is allemaal ruis die niet echt relevant is.
Maar van social media content wordt niet door veel mensen beweerd dat het gegarandeerd waar is omdat het door een 'slimme logica machine' is geproduceerd die derhalve geen fouten kan maken. Je vergelijkt daar appels met peren.
Dat is niet hoe het in de praktijk werkt. Reviews worden doorgaans bewust en onbewust aangenomen als waarheid door flinke groepen met mensen. Juist omdat ze "van echte mensen" zouden komen + de aanname dat mensen zelf goed kunnen inschatten wat wel en niet echt is (hint: de meeste mensen, inclusief ondergetekende, zijn daar opvallend slecht in - vooral omdat het vaak binnen een paar tellen wordt gedaan).
En over social media (niet waar ik het over had overigens) is een boek vol te schrijven qua betrouwbaarheid en wat mensen daarin aannemen. Directe aanname niet, maar kijk bijvoorbeeld eens naar uitspraken in de cryptotopics en je ziet genoeg bewijs dat er meer dan genoeg zijn die "cryptotwitter" als waarheid aannemen. Of neem AWM: meer dan genoeg bewijs dat rechtse kaders een realistisch wereldbeeld neerzetten. En zo kan ik nog wel even verder doorgaan.
Maar dit lijkt me verder ook ruis.
Een enorme schaalvergroting waardoor die problemen inmiddels zo groot zijn geworden dat het nu zeer problematisch is, en verzet tegen AI een significante omvang heeft bereikt.
Klopt grotendeels. En waar verzetten mensen zich tegen? Precies: het enige onderdeel waar weinig tegen te doen is: het inzetten van techniek die inmiddels breed de wereld in is geslingerd en niet meer terug in de doos van pandora zal gaan omdat het simpelweg te nuttig is. Misbruik daargelaten, want daar ben ik het volledig met je eens: het wordt belachelijk veel misbruikt.
Dat lijken doorgaans
dezelfde mensen te zijn die het aan de andere kant juist te nuttig vinden. Zelfs als ze het niet direct weten omdat het bijvoorbeeld aan de achterkant wordt geïmplementeerd bij de producten waar ze aan meebetalen via geld of advertentieinkomsten. En I can't even blame them for it.
Picnic investeert niet miljarden in een datacenter, en produceert ook niet de hardware daarvoor. Niet te vergelijken met Anthropic, OpenAI, Palantir, NVIDIA etc wat nu de dominante tech bedrijven zijn die problemen veroorzaken.
Er zat een metadiscussie achter: doel vs middel. Jij interpreteert het letterlijk.
Het "modewoord" an sich boeit mij niet, wel lijkt me evident dat de door AI veroorzaakte problemen én de toenemende weerstand- en acties er tegen een dusdanige omvang hebben bereikt dat het zeer relevant is mbt ontwikkelingen omtrend AI.
Hoe ver moeten dat nog toenemen voordat jij stopt met terugduwen tegen het noemen van die problemen en het verzet tegen AI?
Hoe ver moet ik terugduwen voordat mensen gaan inzien dat je oneindig kan ranten over "AI" (of datacenters) en er niets gaat gebeuren om de problemen in kwestie tegen te gaan?
Vanwege publiek verzet $65 miljard aan gecancelde AI datacenters, een geplanned datacenter dat in z'n eentje meer energie gebruikt dan wat wordt geproduceerd door de grootste kerncentrale ter wereld en meer verontreiniging uitstoot dan de hele olie- gas industrie van een staat - dat zijn toch geen kleinigheden.
Dat ben ik met je eens.
Een kleine selectie van datgene waartegen je terug duwt:
Toch laat je
eerste gelinkte artikel van The Guardian zien waar ik steeds op terugkom.
Maar waar jij het (hierboven in ieder geval) over zaken zoals onzintoepassingen (terecht!) en uitstoot lijkt te hebben (ook terecht om je daar zorgen over te maken) heb ik het over de bijbehorende machtspolitiek waar nu een versnelling in komt en waar gretig misbruik wordt gepleegd terwijl mensen over elkaar heen vallen om een datacentertje aan te klagen.
Die datacenters komen er uiteindelijk alsnog wel. Dat is een direct gevolg van onze hang naar meer snelheid en efficiëntie en dat weer indirect door het minder willen of kunnen uitgeven van geld.
Wat daarentegen veel pijnlijker gaat zijn is bijvoorbeeld een Musk of Bezos die oneindig, nog meer dan ze al hebben, middelen gaan hebben omdat mensen tegen een datacenter protesteerden ipv dat ze hun energie (pun intended) steken in bv. zelf samen de datacenters op te zetten of van werkwijze te veranderen.
Om een voorbeeld te geven:
Middenmeer werd misbruikt
voor spionage van Palestijnen.
Ten eerste moest er ophef ontstaan voordat het zogezegd ophield, maar als tweede weet je niet of ze zich nu ook aan hun woord zullen houden. Of dat het niet op grote schaal door andere partijen, of indirecte afhankelijke partijen, alsnog wordt gedaan. Dat het datacenter van Microsoft is helpt hierbij niet. En het resultaat is dat Nederlandse middelen (een stuk land, water en uitstoot) voor zulke zaken worden misbruikt.
In een topic waarin besproken wordt hoe "AI" je van o.a. zelfbeschikking zou kunnen beroven lijkt mij dat relevant, want nu zijn het Microsoft en de Amerikaanse MAGA-overheid die hier over het gebruik van deze Nederlandse middelen gaan en we weten ondertussen hoe dit enigszins problemen veroorzaakt over de hele wereld. Daar moet je inderdaad niet aan mee willen werken en dat is exact waar ik op aan probeer te sturen in een poging het kaf van het koren te scheiden.
Ik begin me ondertussen trouwens de @Virtuozzo van AI te voelen. Geen idee of ik me daarin kan vinden
Dat zit wel Schnorr.