De bedrijven die flink in de buidel tasten voor dit soort modellen doen dat dus ook niet voor simpele huis, tuin en keukenpromptjes.Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Ja, maar ben je na 1 dag al afhankelijk? Daarnaast denk ik dat er genoeg concurrentie is. En het meeste hoef je niet te doen met de "beste" modellen. Ik kijk juist naar "intelligentie/token speed" verhouding om vooral "snel" dingen te doen. Als mijn opdracht niet is"Solve world hunger, and Solve world peace" kan dat ook dus wel prima met een snel goedkoop modelletje of Gemma of een Chinees modelletje draaien op je eigen PC.
In Saudi-Arabië, zeven keer zo groot als Noorwegen, komt 55% van de overheidsinkomsten uit Olie. Qatar is qua bevolkingsgrootte beter met Noorwegen te vergelijken, daar komt 70% van de overheidsinkomsten uit olie. In Noorwegen is dit ongeveer 30%.Wozmro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:03:
Vervang AI door bijvoorbeeld olie en kijk bijvoorbeeld naar de verschillen tussen Noorwegen en Saudi-Arabië.
Het "slimme" Noorse investeringsfonds is bedacht door een Iraakse ingenieur die in zijn geboorteland de heilzame effecten van een olieboom op de economie had mogen zien. Juist een stukje Arabische cultuur heeft Noorwegen gered.Wozmro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:03:
Het grootste verschil tussen beide landen is de politieke cultuur. En die is door mensen vorm gegeven en kan ook door mensen bijgestuurd worden.
Ik denk dat mensen die de zorg ontvangen daar heel dankbaar voor zullen zijn. En het is een sympathiek idee. Hoe ga je daarmee de tokens betalen, die je nodig hebt om de tijd te besparen die je wil gebruiken voor zorgtaken?Wozmro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:03:
Mogelijk moet het betalen van belastingen in ruil voor inspraak dan vervangen worden door: ik zorg voor andere mensen dus ik heb inspraak.
Linksom of rechtsom is de rekensom onverbiddelijk. Als een AI-abonnement van €30,- per maand het werk van één werknemer kan doen, dan is de correcte meerwaarde van die werknemer voor een bedrijf ... €30,- per maand. Niet meer het minimumloon.
Ik ook niet, maar de valse marketing van de grote AI bedrijven werkt het verkeerd begrijpen in de hand, waardoor AI belachelijk veel wordt misbruikt/verkeert gebruikt, wat allerlei problemen veroorzaakt.Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:47:]
Het probleem is dat mensen die weinig LLM's gebruiken, vaak niet alle "nadelen" snappen en ook niet alle "voordelen" waarbij ze beide kanten "onderschatten. Zowel de voor als nadelen.
Ik zie LLM's absoluut niet mensen vervangen die zelf dingen bedenken.
Dat is op zich niet inherent aan de technologie, maar is wel een significante uitdaging mbt ontwikkelingen omtrent AI.
Dat het maakt het niet minder een probleem, eerder meer een probleem omdat de schaal vd impact van AI (incl de problemen) ongeëvenaard is....het verdienmodel. Maar weetje, alles is al een keer gebeurd?
Heel behulpzaam dat je me vertelt wat ik moet doen, maar ik leef in de wereld waar die problemen zich voordoen dus heb ik er mee te maken.Het probleem is, JIJ maakt je daar zorgen om. En dat moet je NIET doen. Dat is niet JOU probleem
Opinion: I Was Not Allowed To Type Prompts Into ChatGPT During My Chalk Talk And This Is Discrimination
Dit moet een persiflage zijn
. Laat het alsjeblieft een persiflage zijn 
Dit moet een persiflage zijn
(het is een persiflage)The interview was going well. I had prepared extensively. My research seminar was well-received. My one-on-one meetings were productive. And then came the chalk talk. For those unfamiliar with the format, a chalk talk is a tradition in academic hiring in which candidates are asked to present their future research plans using only a chalkboard or whiteboard, without slides, to demonstrate their ability to think on their feet and explain complex ideas spontaneously. It is, in other words, a ritual designed in 1974 and never updated.
I walked into the room. I saw the whiteboard. I saw the markers. And then I placed my laptop on the table, opened a browser window to ChatGPT, and prepared to do what I do every single day in my actual scientific practice: type a prompt and receive a coherent, well-structured response that I would then lightly edit and present as my own thinking. The room went silent. “What are you doing?” asked the search committee chair.
“I’m preparing to answer your questions,” I said. “With ChatGPT?” “Yes,” I said. “How else would I do it?” Apparently, “how else would I do it” is “from memory, using only my brain, like some kind of medieval peasant.” This was news to me.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ondanks dat het nep is zullen er vast van dat soort "prutsers rondlopen
Leuk als er eens een storing is, die kunnen dan gok ik ook weinig meer.
Leuk als er eens een storing is, die kunnen dan gok ik ook weinig meer.
offtopic:
Ergens gruwel ik ook van het woord "prompten", zal wel mijn gebrek zijn
Ergens gruwel ik ook van het woord "prompten", zal wel mijn gebrek zijn
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
Binnenkort zijn het "Prompt Jockeys" of PJs
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
k heb zelf nog niet met AI gewerkt, en ook geen plan om dat te gaan doen, maar ik vond dit wel een interessant project.
https://www.youtube.com/@weareinsideAI
I love it when a plan comes together :7
We kunnen er om lachen, maar ik heb collega's waar kritisch denken echt aan het wegzakken is. Ik krijg ook net een analyse van een collega over een bug met een copy paste met de AI analyse. Ik moet dan door de letterbrij heen worstelen en ik heb geen idee wat ik eigenlijk aan het lezen ben...gambieter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:25:
Opinion: I Was Not Allowed To Type Prompts Into ChatGPT During My Chalk Talk And This Is Discrimination
Dit moet een persiflage zijn. Laat het alsjeblieft een persiflage zijn
[...]
(het is een persiflage)
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ik doe hoogstens aan grimlachen. Ik voel me echt een roepende in de woestijn met mijn academische collega's!Motrax schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:51:
We kunnen er om lachen, maar ik heb collega's waar kritisch denken echt aan het wegzakken is. Ik krijg ook net een analyse van een collega over een bug met een copy paste met de AI analyse. Ik moet dan door de letterbrij heen worstelen en ik heb geen idee wat ik eigenlijk aan het lezen ben...
WeirdScience schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
k heb zelf nog niet met AI gewerkt, en ook geen plan om dat te gaan doen, maar ik vond dit wel een interessant project.
Gelukkig hoef je geen expert te zijn om te weten dat de informatie uit taalmodellen gewoon bestaat uit knipsels van menselijke output"... does exactly what experts warned"
Alsof je zegt dat de wereld vergaat, dit stukje proza in een Word-document propt, naar jezelf emailed en je vervolgens roept dat de wereld vergaat omdat de computer het zegt.
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 24-06-2026 18:04 ]
Dat zit wel Schnorr.
Vind je niet dat je er op zijn minst kennis van moet nemen? Gewoon uit nieuwsgierigheid?WeirdScience schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
Ik heb ook nog steeds mijn eigen brein en die gebruik ik ook bij voorkeur. Maar ik maak ook graag gebruik van digitale slaafjes. Gewoon omdat het kan en mij in veel gevallen werk bespaard, of nuttige inzichten gegeven. Omdat ze heel snel kunnen Googlen, zijn die AI assistenten erg nuttig om allerlei uitzoekwerkjes te doen.
Maar ik ben van mening dat het nooit kwaad kan om kennis te nemen van dergelijke ontwikkelingen. Je weet nooit wat je ontdekt. Misschien vind je wel een heel nuttige toepassing ervoor. En anders weet je uit eigen ervaring waar de opwinding nu over gaat en of het voor jou persoonlijk zin of onzin is.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Voor het Googlen zou ik het juist niet doen. Niet via beschikbare opties zoals ChatGPT, Claude, etc. in ieder geval.
GEO verpest een hoop. De laatste paar maanden krijg ik zelf in ieder geval iedere keer wanneer ik om een lijstje met bijvoorbeeld projecten of diensten vraag waar ik ook op had kunnen Googlen steeds vaker een lijst vol vibecoded en andere crap. Zelfs met wat meer uitgebreide input met poging om dat te voorkomen.
We kunnen geen mooie dingen hebben.
GEO verpest een hoop. De laatste paar maanden krijg ik zelf in ieder geval iedere keer wanneer ik om een lijstje met bijvoorbeeld projecten of diensten vraag waar ik ook op had kunnen Googlen steeds vaker een lijst vol vibecoded en andere crap. Zelfs met wat meer uitgebreide input met poging om dat te voorkomen.
We kunnen geen mooie dingen hebben.
Dat zit wel Schnorr.
Gisteren heb ik er dus voor het eerst iets van kennis opgedaan dmv de 10 filmpjes te bekijken via de bovenstaande link.mphilipp schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:10:
[...]
Vind je niet dat je er op zijn minst kennis van moet nemen? Gewoon uit nieuwsgierigheid?
Ik heb ook nog steeds mijn eigen brein en die gebruik ik ook bij voorkeur. Maar ik maak ook graag gebruik van digitale slaafjes. Gewoon omdat het kan en mij in veel gevallen werk bespaard, of nuttige inzichten gegeven. Omdat ze heel snel kunnen Googlen, zijn die AI assistenten erg nuttig om allerlei uitzoekwerkjes te doen.
Maar ik ben van mening dat het nooit kwaad kan om kennis te nemen van dergelijke ontwikkelingen. Je weet nooit wat je ontdekt. Misschien vind je wel een heel nuttige toepassing ervoor. En anders weet je uit eigen ervaring waar de opwinding nu over gaat en of het voor jou persoonlijk zin of onzin is.
Verder triggerd het hele ai gebeuren totaal niet om het ook maar eens te gaan gebruiken. Mis ik iets?....mogelijk wel wat aan ervaring en the know how. Maar verder blijf ik mijn eigen hersenen raadplegen voor het vinden van antwoorden waarva ik (haast) zeker ben dat het antwoord ergens in mijn eigen archief rondzweeft.En wil/moet ik iets vlug weten, dan open ik een browser en zoek op de manier zoals ik de afgelopen 25+ jaar heb gedaan.
Het hele circus zal voor een hoop mensen een grote hulp kunnen zijn, en dat is mooi.
Maar in mijn (belevings)wereld is het totaal onzinnig om er gebruik van te (gaan) maken.
I prefer oldschool.
Het punt van m'n vorige reactie was dus dat je nog steeds je eigen hersenen moet raadplegen.
Waar voor de meeste mensen het probleem zit is dat ze de marketing aannemen als waarheid door te geloven dat er (in een of andere vorm) intelligentie aan het werk is, terwijl het in werkelijkheid een soort geavanceerde zoekfunctie is. Natuurlijke taal gaat erin, wat er het beste bij past komt eruit. En omdat je extra context kan meegeven maakt het dingen mogelijk die met een normale zoekopdracht niet kunnen omdat je zo'n stukje automatisering dan volledig zelf doet.
Neem bijvoorbeeld het sorteren van een lijstje met beste films binnen een bepaalde periode + de reden waarom die het beste zijn. Dat kun je handmatig gaan opzoeken op IMDb, je kan zelf de scores opzoeken, je kan zelf alles in een werkblad plaatsen, je kan zelf de namen van regisseurs en andere details erbij halen... en je kan ook zelf de details opzoeken die niet op IMDb staan maar die je er wel bij moet hebben om een conclusie te kunnen trekken die van invloed is op de sortering.
Dát is het soort activiteit waar "AI" enorm handig voor is. Je "transformeert" geschreven taal naar de gewenste uitkomst met een stukje knappe automatisering zonder dat je hiervoor zelf een script hoeft te schrijven of veel tijd kwijt moet zijn met het eigen schrijf- en zoekwerk.
Je hersenen zijn nog steeds nodig. Het enige waar je ze in die situatie niet voor gebruikt zijn de geestdodende klusjes. En ademhalen, want als je met adem in afwacht op het resultaat dan wordt het wel heel spannend allemaal.
Waar voor de meeste mensen het probleem zit is dat ze de marketing aannemen als waarheid door te geloven dat er (in een of andere vorm) intelligentie aan het werk is, terwijl het in werkelijkheid een soort geavanceerde zoekfunctie is. Natuurlijke taal gaat erin, wat er het beste bij past komt eruit. En omdat je extra context kan meegeven maakt het dingen mogelijk die met een normale zoekopdracht niet kunnen omdat je zo'n stukje automatisering dan volledig zelf doet.
Neem bijvoorbeeld het sorteren van een lijstje met beste films binnen een bepaalde periode + de reden waarom die het beste zijn. Dat kun je handmatig gaan opzoeken op IMDb, je kan zelf de scores opzoeken, je kan zelf alles in een werkblad plaatsen, je kan zelf de namen van regisseurs en andere details erbij halen... en je kan ook zelf de details opzoeken die niet op IMDb staan maar die je er wel bij moet hebben om een conclusie te kunnen trekken die van invloed is op de sortering.
Dát is het soort activiteit waar "AI" enorm handig voor is. Je "transformeert" geschreven taal naar de gewenste uitkomst met een stukje knappe automatisering zonder dat je hiervoor zelf een script hoeft te schrijven of veel tijd kwijt moet zijn met het eigen schrijf- en zoekwerk.
Je hersenen zijn nog steeds nodig. Het enige waar je ze in die situatie niet voor gebruikt zijn de geestdodende klusjes. En ademhalen, want als je met adem in afwacht op het resultaat dan wordt het wel heel spannend allemaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 25-06-2026 14:00 ]
Dat zit wel Schnorr.
Waarom is het onzinnig als het echt tijd bespaart?WeirdScience schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Gisteren heb ik er dus voor het eerst iets van kennis opgedaan dmv de 10 filmpjes te bekijken via de bovenstaande link.
Verder triggerd het hele ai gebeuren totaal niet om het ook maar eens te gaan gebruiken. Mis ik iets?....mogelijk wel wat aan ervaring en the know how. Maar verder blijf ik mijn eigen hersenen raadplegen voor het vinden van antwoorden waarva ik (haast) zeker ben dat het antwoord ergens in mijn eigen archief rondzweeft.En wil/moet ik iets vlug weten, dan open ik een browser en zoek op de manier zoals ik de afgelopen 25+ jaar heb gedaan.
Het hele circus zal voor een hoop mensen een grote hulp kunnen zijn, en dat is mooi.
Maar in mijn (belevings)wereld is het totaal onzinnig om er gebruik van te (gaan) maken.
I prefer oldschool.
Je moet het uiteraard zelf weten of je het wel of niet gebruikt, maar door je bericht moest ik wel meteen denken aan
Zoals ik aangaf; als het voor vele mensen nuttig is, dan is dat mooi.Marc3l schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Waarom is het onzinnig als het echt tijd bespaart?
Je moet het uiteraard zelf weten of je het wel of niet gebruikt, maar door je bericht moest ik wel meteen denken aan
[YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet]
Ik heb het niet nodig en ben er ook niet zo nieuwsgierig naar dat ik het zou willen gebruiken.
Ik kijk er met een kritisch oog naar en ik zie er voornamelijk gevaar in naar de toekomst kijkende. Ik wil er met mijn vingers niet aanzitten....brrr.
Het grappige is dat mensen hun smartphones tegenwoordig (relatief gezien) inderdaad niet echt veel gebruiken om te bellenMarc3l schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:15:
[...]
... maar door je bericht moest ik wel meteen denken aan
[YouTube: Mobiel bellen in 1998 door Frans Bromet]
Dat zit wel Schnorr.
Sterker nog, er niet op willen gebeld wordenStukfruit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:52:
Het grappige is dat mensen hun smartphones tegenwoordig (relatief gezien) inderdaad niet echt veel gebruiken om te bellen
Dat wil niet zeggen dat het een noodzaak is. Net zoals AI. Ik doe zonder, maar maak me zorgen om mijn collega's en onze studenten die niet het schild van cynisme en wantrouwen hebben, noch de kennis.
What about mensen die het schild van cynisme en wantrouwen baseren op informatie die niet klopt en onderbuikgevoel?
Ik heb wel eens discussies met mensen die bang zijn voor robots, want ze hebben in de krant gelezen dat ze nu mensen kunnen omleggen in Oekraïne. En dat extrapoleren ze dan naar andere locaties zoals de eigen woonkamer en andere hardware.
Tja, waar zal ik beginnen...
Ik heb wel eens discussies met mensen die bang zijn voor robots, want ze hebben in de krant gelezen dat ze nu mensen kunnen omleggen in Oekraïne. En dat extrapoleren ze dan naar andere locaties zoals de eigen woonkamer en andere hardware.
Tja, waar zal ik beginnen...
Dat zit wel Schnorr.
Wat is nodig? Elke dag wat eten en drinken, dat is nodig. De rest is fluf...
Tweakers is ook niet nodig, toch? Ik ben denk ik best laat begonnen met AI echt te gebruiken. Eerst een beetje rommelen en toen merkte ik nog dat het een soort veredelde Google was, en de antwoorden kon ik ook op dezelfde manier uit een zoekmachine krijgen. Maar ik merk nu dat het veel meer is geworden. Zeker de laatste 6 maanden is er een hele duidelijk merkbare verbetering gekomen in de antwoorden die je krijgt.
Ik probeer niemand te overtuigen om het te gebruiken, dat moet je helemaal zelf weten. Maar het is - afhankelijk waarvoor je het inzet - zeker geen dom ding voor luie mensen dat nauwelijks iets bruikbaars oplevert. Ook is het niet dat apocalytische ding dat in die ene Youtube serie wordt voorgesteld. Ik denk dat die serie voornamelijk vermaak is en een gedramatiseerd verhaal, waarbij ik sterk twijfel of het echt zo allemaal uit die AI agents komt. Maar goed, die discussie is voor een andere keer.
De manier waarop ik het gebruik is op zich spaarzaam. Als ik iets wil uitzoeken, kan ik dat ook zelf. Soms is het handig om zo'n AI bijvoorbeeld wat grafische kaarten op een rij te laten zetten voor mijn specifieke use case. De resultaten loop ik dan een beetje na om te zien of ie niet al teveel verzonnen heeft. Leuk, spaart mij weer 10 reviews lezen uit.
Maar leuker werd het toen ik bezig was met mijn timelapse project. Ik had daar een script van Jeff Geerling voor gepakt en ik was toch nog niet helemaal tevreden. Heb ik met Gemini Pro eea aan verbouwd. Liep leuk, en was na een paar iteraties redelijk naar mijn zin. Alleen dat was in Python en het liep op een Pi Zero. Toen we op de zaak een Claude abo kregen vroeg ik aan Claude of dat Python verhaal wel de goede manier is voor deze klus. Nee, niet, vond Claude. Je kunt hetzelfde doen met een shell script. Zo gezegd, zo gedaan. Claude bakte een mooi shell script voor mij en verzon er nog een handigheidje met een tmpfile in geheugen ipv op de sd kaart, wat later naar mijn NAS wordt gestuurd over WiFi (maar die verbinding is niet heel snel omdat ie buiten hangt), Dus buiten de opdracht nadenken deed ie heel goed.
En ook op het werk heb ik 'm een behoorlijk complex DOS batchfile om laten schrijven naar een BASH script. Ging eigenlijk ook in 1x goed. En ook daar verzon hij er een modus bij die het makkelijker maakte om dit te integreren in een CI/Pipeline structuur.
En zo heb ik meer dingetjes door AI laten oplossen waar ik zelf de kennis of de tijd niet voor had. Uiteraard goed kijken of het doet wat het moet doen, maar ik ben er best wel positief over. Je kunt ze zelfs, als je goed duidelijk omschrijft wat je wil, gebruiken om bepaald ideeën tegenaan te houden om te bekritiseren. Schrijf een verhaal en laat 'm het nalezen of het een beetje coherent is en qua taalgebruik klopt enzo. Dan krijg je wat tips waar je wel of niet iets mee kan doen. Net alsof je het door een persoon laat nalezen. Komt echt geen grote onzin uit in mijn ervaring.
Dus, zolang je nog zelf blijft nadenken en uiteraard ook kritisch bent over wat je het precies laat doen (ik gebruik voorlopig nog geen agents die zelf dingen gaan doen) of uitzoeken, is het echt een heel handig hulpmiddel. Precies zoals men in 1995 tegen een mobiele telefoon aan keek. Niet nodig, maar vrijwel iedereen heeft er een bij zich. Ik ben er ook nauwelijks op moet ik zeggen. En ik ben ook geen zenuwenpees die absoluut altijd bereikbaar wil zijn. Het is gewoon handig om een tweede brein bij je te hebben waarop je dingen kunt opzoeken enzo.
En ik vind ook - maar dat is ook maar een mening - dat het goed is om in ieder geval kennis te nemen van dergelijke ontwikkelingen. Al was het alleen maar om niet achter te blijven. Ik zag dat heel veel gebeuren met de internet hype in de jaren '90. Heel veel mensen (volwassenen van mijn generatie) sloten zich ervoor af. Ondertussen hadden ze wel opgroeiende kinderen, die er wel gebruik van maakten. En zo gebeuren er dan dingen op internet waar die ouders geen weet van hebben. En dat vind ik dan slecht. Zeker als je kinderen hebt, moet je zorgen dat je weet wat er speelt en met welke dingen die kinderen bezig zijn. En ook voor je eigen beeldvorming. Want om alleen maar een mening te vormen nav een (gekleurde) docu op Youtube...
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL