Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
ik heb hier al eerder benoemd dat mijn oma die weerstand al constant om zich heen hoorde bij de komst van de stofzuiger (“een stoffer en blik is veel goedkoper en heeft geen stroom nodig!”), toen fotografie opkwam werd dit door de meeste schilders verfoeid, toen digitale fotografie kwam werd dit door analoge fotografen verfoeid, toen fotobewerking steeds makkelijker werd bleven conservatieve fotografen bij hoog en laag beweren dat een échte foto onbewerkt hoort te, maar ondertussen is geen enkel foto in een magazine meer onbewerkt. We kennen allemaal de haatfilmpjes over de zinloosheid van de mobiele telefoon uit eind jaren ‘90: mensen als jij en ik moeten er gewoon mee leren leven dat flink wat mensen conservatief zijn en zich gewoon nóóit laten overtuigen, soms omdat ze er ook bepaalde belangen bij hebben (als jij in de grafische industrie zit en de laatste 5 jaar voor je pensioen rustig wil uitzingen is AI een behoorlijke bedreiging
Net als wat @Yaksa al zei, de eerste kunstenaars die AI toepassen zijn er al, iedereen in grafische industrie is zich massaal op de techniek aan het storten, 3D en gamedevelopers moeten hun bedrijfsmodel omgooien, en softwarebedrijven in den brede zijn al vol bezig om te schakelen. Vele industrieën zullen de komende tijd volgen.
Er is gewoon een flinke efficiëntieslag te maken in heel veel branches met AI en al die bedrijfstakken gaan dat echt niet laten omdat er hier een paar mensen een mening hebben dat dat niet zo is. Zij zullen het nooit toegeven, maar bewegen onbewust en bewust gewoon mee en deden dat al (je smartphone zít al jaren vol met traditionelere vormen van AI. Routenavigatie? Gebaseerd op machinelearning. Woordvoorspelling van je toetsenbord of swipen? AI. Waardoor zijn foto’s laatste jaren zoveel mooier op smartphones? AI verbeteringen. Noise cancellation? AI. Shazam en muziekherkenning? AI. Gezichts- en vingerafdrukherkenning? AI.)
Het is nu gewoon even heel hip om er lekker op te azijnpissen omdat mensen simpelweg bedreigd worden in hun baan en/of er onzeker van worden door de versnelling van de ontwikkeling laatste tijd.
Maar gelukkig is over 5 jaar de grote ontwikkeling eruit en de wereld veranderd en daar gaan wat discussies hier niks aan veranderen
[ Voor 112% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2026 21:06 ]
Ik ben alleen wel benieuwd in hoeverre het ook komt door verschillen in toepassingsgebied. En om mee te beginnen, ik ben geen software engineer, maar ik geloof direct dat het een grote impact heeft. Met software voorop simpelweg omdat dat veel 'taal' is, en ook nog eens met weinig ambiguïteit.Ecological schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:22:
Hebben jullie Grok 4.5 al gebruikt? Echt wel heel erg goed - de deal met Cursor was een masterzet.
Op dit moment is Fable mijn main-driver met Grok 4.5 als subagents.
Kimi-K3 komt ook uit waarschijnlijk deze week en GPT 5.6 wordt ook warm ontvangen.
https://x.com/PaulSolt/status/2077408869811204600.
***members only***
Maar hoewel ik recent blij was met Opus, omdat dat de eerste AI tool is die ik gebruikt heb die daadwerkelijk wat weet toe te voegen voor de script talen die onze programma's gebruiken, gaat het buiten het puur code schrijven om toch nog wel belabberd. Als in, hij ging een probleem voor me oplossen. Met een functie. Die een foutmelding geeft. En ik niet in de help kon terugvinden. Antwoord: "Ja ik heb gebaseerd op de namen van andere API calls voorspeld dat de API call zo zou heten. Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat die daadwerkelijk bestaat". Heel nuttig...
En ik snap dat ze beter worden, ik wil dus echt niet hiermee stellen dat het nooit wat wordt ermee. Maar wel dat als ik lees over agents die alle code schrijven (wat ik overigens al minstens 2 jaar lees), ik me afvraag hoevaak je dan zit met hallucinerende agents die wat dingen bij elkaar bedenken.
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:31:
@Ecological daarom mijd ik dit topic dus simpelweg eigenlijk. Ik wordt warm van AI en zie de enorme voordelen, maar in dit topic is in plaats van “wat zijn de nieuwste ai ontwikkelingen” de focus constant een soort discussie tussen voor en tegenstanders van AI, en met enige regelmaat nota bene gevoerd door mensen zonder enig verstand van programmeren, geen of weinig technische achtergrondkennis van AI en al dat soort “onbelangrijke feiten”.
ik heb hier al eerder benoemd dat mijn oma die weerstand al constant om zich heen hoorde bij de komst van de stofzuiger (“een stoffer en blik is veel goedkoper en heeft geen stroom nodig!”), toen fotografie opkwam werd dit door de meeste schilders verfoeid, toen digitale fotografie kwam werd dit door analoge fotografen verfoeid, toen fotobewerking steeds makkelijker werd bleven conservatieve fotografen bij hoog en laag beweren dat een échte foto onbewerkt is, maar ondertussen is geen enkel foto in een magazine meer onbewerkt. We kennen de haatfilmpjes over de zinloosheid van de mobilie telefoon uit eind jaren ‘90: mensen als jij en ik moeten er gewoon mee leren leven dat flink wat mensen conservatief zijn en zich gewoon nóóit laten overtuigen, soms omdat ze er ook bepaalde belangen bij hebben (als jij in de grafische industrie zit en de laatste 5 jaar voor je pensioen rustig wil uitzingen is AI een behoorlijke bedreiging).
Net als wat @Yaksa al zei, de eerste kunstenaars die AI toepassen zijn er al, iedereen in grafische industrie is zich massaal op de techniek aan het storten, 3D en gamedevelopers moeten hun bedrijfsmodel omgooien, en softwarebedrijven in den brede zijn al vol bezig om te schakelen. Vele industrieën zullen de komende tijd volgen.
Er is gewoon een flinke efficiëntieslag te maken in heel veel branches met AI en al die bedrijfstakken gaan dat echt niet laten omdat er hier een paar mensen een mening hebben dat dat niet zo is. Zij zullen het nooit toegeven, maar bewegen onbewust en bewust gewoon mee en deden dat al (je smartphone zít al jaren vol met traditionelere vormen van AI. Routenavigatie? Gebaseerd op machinelearning. Woordvoorspelling van je toetsenbord of swipen? AI. Waardoor zijn foto’s laatste jaren zoveel mooier op smartphones? AI verbeteringen. Noise cancellation? AI. Shazam en muziekherkenning? AI. Gezichts- en vingerafdrukherkenning? AI.)
Het is nu gewoon even heel hip om er lekker op te azijnpissen omdat mensen simpelweg bedreigd worden in hun baan en/of er onzeker van worden door de versnelling van de ontwikkeling laatste tijd.
Maar gelukkig is over 5 jaar de grote ontwikkeling eruit en de wereld veranderd en daar gaan wat discussies hier niks aan veranderen (gelukkig)
Ah ja - Opus 4.8 heeft veel last van hallucinaties - maar er zijn wel manieren om dit tegen te gaan, behalve door in de systeeminstructies te zeggen om altijd bij APIs de documentatie te lezen - daarnaast heb je tools als Context9 - maar ook MCP servers bijvoorbeeld voor Bicep/Azure. Als ik vraag: gebruik de MCP server - dan krijgt die het goede antwoord terug. Dus tip van de smid, zorg dat die altijd de API documentatie leest voor je iets gaat integreren.Sissors schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:00:
[...]
Ik ben alleen wel benieuwd in hoeverre het ook komt door verschillen in toepassingsgebied. En om mee te beginnen, ik ben geen software engineer, maar ik geloof direct dat het een grote impact heeft. Met software voorop simpelweg omdat dat veel 'taal' is, en ook nog eens met weinig ambiguïteit.
Maar hoewel ik recent blij was met Opus, omdat dat de eerste AI tool is die ik gebruikt heb die daadwerkelijk wat weet toe te voegen voor de script talen die onze programma's gebruiken, gaat het buiten het puur code schrijven om toch nog wel belabberd. Als in, hij ging een probleem voor me oplossen. Met een functie. Die een foutmelding geeft. En ik niet in de help kon terugvinden. Antwoord: "Ja ik heb gebaseerd op de namen van andere API calls voorspeld dat de API call zo zou heten. Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat die daadwerkelijk bestaat". Heel nuttig...
En ik snap dat ze beter worden, ik wil dus echt niet hiermee stellen dat het nooit wat wordt ermee. Maar wel dat als ik lees over agents die alle code schrijven (wat ik overigens al minstens 2 jaar lees), ik me afvraag hoevaak je dan zit met hallucinerende agents die wat dingen bij elkaar bedenken.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Je leven wordt een stuk leuker en productiever als je kijkt hoe je sneller kan werken met die 70% van de output die wél goed is.
Niet om vervelend te doen, ik ben zelf ook geen programmeur en heb ook aan den lijve ondervonden dat vibecoden hem dan simpelweg niet gaat worden. Simpelweg omdat je dan zélf niet goed kan prompten wat nodig is. Welke api’s, taal, te gebruiken functies en/of libraries en al dat soort belangrijke details moet je gewoon zélf kennen om de AI goed te kunnen instrueren. Het ligt dus echt meer aan jezelf dan aan de AI vrees ik, althans dat was mijn ervaring toen een programmeur mijn gevibecode bende in 10 minuutjes recht getrokken had terwijl ik er 2 avonden lang AI vloekend de schuld bleef geven :)Sissors schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:00:
Het raakt ook aan de basis van werken met AI wat mij betreft. Het versterkt jouw slagkracht als professional enorm, je hebt ineens je eigen persoonlijk assistent die jou als expert in je vakgebied fors productiever kan maken. Maar je kan niet ineens zonder zelf (flink of minder flink, afhankelijk van de professie natuurlijk) bij te leren ineens banen doen die je voorheen niet kon.
[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2026 21:25 ]
Fors productiever? Kun je dat ook nog eens kwantificeerbaar maken?DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:22:
je hebt ineens je eigen persoonlijk assistent die jou als expert in je vakgebied fors productiever kan maken.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Haha, jazeker.RayNbow schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Fors productiever? Kun je dat ook nog eens kwantificeerbaar maken?
Ik heb hier al eerder genoemd dat ik bedrijven ken waar ze een cap van $1000 aan AI tokens per maand per programmeur hebben ingesteld omdat ze er allemaal fors overheen gingen. En waarom dan die $1000 per maand? Omdat het de investering gigantisch waard is, elke programmeur is zo’n 2-3x productiever schatten ze in. Dat scheelt ze dus heel veel programmeurs a €5000-7000 per maand inhuren.
En zo zijn er in allerlei branches steeds meer voorbeelden te bedenken (die hier overigens en in het AI forum op allerlei manieren voorbij komen, als je de feiten maar wíl zien
[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2026 21:46 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In ons team hebben we met 100 euro per DevOps engineer ongeveer 5000 euro aan tokens (met resets meegenomen). Iemand in mijn omgeving die heeft met het codex 200 euro plan 10k aan API kosten in een week erdoorheen (gekregen), de subscripties zijn echt geweldig.DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:45:
[...]
Haha, jazeker.
Ik heb hier al eerder genoemd dat ik bedrijven ken waar ze een cap van $1000 aan AI tokens per maand per programmeur hebben ingesteld omdat ze er allemaal fors overheen gingen. En waarom dan die $1000 per maand? Omdat het de investering gigantisch waard is, elke programmeur is zo’n 2-3x productiever schatten ze in. Dat scheelt ze dus heel veel programmeurs a €5000-7000 per maand inhuren.
En zo zijn er in allerlei branches steeds meer voorbeelden te bedenken (die hier overigens en in het AI forum op allerlei manieren voorbij komen, als je de feiten maar wíl zien)
Gewoon het aantal PR's tellen, joh. Of regels code. Of aantal gelanceerde websites die eigenlijk een Excel-sheet hadden moeten zijn.RayNbow schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Fors productiever? Kun je dat ook nog eens kwantificeerbaar maken?
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?
Er zijn geen negatieve aspecten. De techniek moet zich nog ontwikkelen, maar als jij voor $1000 dollar per maand jouw programmeur á €7000 per maand 2x productiever maakt (en dan schat ik het nog conservatief in), dan spaar je dus €6000 (voor het gemak $=€) én enorm veel milieuschade omdat die programmeur niet meer hoeft te levengambieter schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:48:
Het zou dit topic zeker ten goede komen als de voorstanders zich wat minder als Jehova getuigen zouden gedragen, en ook bereid waren negatieve aspecten te overwegen. Het hosanna gedoe is zeer vermoeiend. Er is geen blijde boodschap.
Ik ken docenten die hun readers en toetsen 4-5x sneller maken met AI, een PowerPoint op basis van je lesmethode zit in een minuut in elkaar voor 70% en dan moet je zelf die overige 30% nog verbeteren.
Advocaten doen in plaats van een halve dag om alle relevante vergelijkbare rechtszaken met hun zaak te vinden, er 10 minuten over om 70% van die zaken te vinden.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Er zijn uitzonderingen, maar vrijwel iedereen die niet met zijn handen werkt en graag negatief wil blijven over AI zet zichzelf alleen maar oogkleppen op voor de enorme productiviteitswinst die hij er mee kan halen in zijn werk en schiet zichzelf in de voet.
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2026 22:07 ]
Ben ook wel benieuwd wat dat gaat doen voor de opleidingen die meer richting het denkwerk gaan, ik verwacht dat de "media/creatieve richting hun deuren kan sluiten over een aantal jaar. Want ja je krijgt nu al acceptabele afbeeldingen gegenereerd, dan kan de marketing afdeling ook wel krimpen/opgedoekt worden.
En ja ik ben erg pessimistisch/depressief ingesteld
Intensief klimaat nieuws volgen is dan niet zo handig
"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/maarten-van-rossem-tom-jessen/id1513807137?i=1000776471444
En geldt net zo goed voor Ai; de industrie beweegt áltijd. Er verdwijnen banen en komen weer andere voor terug.
Natuurlijk kan dit op individueel niveau heel vervelend of zelfs dramatisch zijn. Inderdaad wordt het heel spannend in de grafische industrie en je moet al helemáál geen vertaler van boeken oid als beroep hebben. Maar dit soort processen is van alle tijden en stop je niet. Of je het nu leuk vindt of niet, het biedt ook weer nieuwe kansen en je zal mee moeten bewegen.
Het grote voordeel van ai is iig dat het voor het leeuwendeel van de banen juist de repetitieve dingen (=“de kutklusjes”) vreselijk goed kan, dus veel werk wordt er ook leuker van.
Op basis van wat? Aantal toetsaanslagen? Of metrieken die CodeCaster in "Ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence" noemde?DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:45:
elke programmeur is zo’n 2-3x productiever schatten ze in.
Kijk, er zijn best wel een paar voorbeelden te noemen waarin ik iets sneller voor elkaar kreeg omdat ik het een LLM liet uitspugen dan als ik het zelf zou hebben uitgewerkt. Maar dat maakt mij niet per se productiever. Je kunt wel minder tijd kwijt zijn aan een specifieke taak, maar wat doe je met de gewonnen tijd? Ben je in staat om die ook productief in te zetten?
Maar zijn ze ook 4-5x productiever? Kunnen ze ook 4-5x meer studenten begeleiden? Kunnen ze 4x-5x meer stof doceren aan studenten in dezelfde tijd? Of is het enige wat docenten doen het maken van readers en toetsen?DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:56:
Ik ken docenten die hun readers en toetsen 4-5x sneller maken met AI
Als iemand die in het universitair onderwijs werkt, kan ik iedereen verzekeren dat het complete onzin is, vandaar de Jehova opmerking. Als je al dom genoeg bent je college door AI te laten maken, dan ben je veel extra tijd kwijt in het controleren en corrigeren van de AI slop. Een college/onderwijs geven is meer dan alleen wat dia's hebben.RayNbow schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:35:
Maar zijn ze ook 4-5x productiever? Kunnen ze ook 4-5x meer studenten begeleiden? Kunnen ze 4x-5x meer stof doceren aan studenten in dezelfde tijd? Of is het enige wat docenten doen het maken van readers en toetsen?
Het niveau van de studenten die AI gebruiken is duidelijk minder , zeker zodra ze iets tegenkomen waar ze zelf moeten nadenken of skills nodig hebben, en bij scripties is het veel moeilijker om de echte bijdrage en begrip van de student te peilen, waardoor je andere/extra toetsen nodig hebt, en je curriculum moet aanpassen ivm AI.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 15-07-2026 22:54 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik schrijf hierboven dat IT bedrijven massaal LLM’s gebruiken omdat hun programmeurs 2-3 productiever worden en noem eronder allemaal feitelijke andere productiviteitswinst. Advocatuur idem. Heel concreet probleem daar is dat de stagiair/startersfuncties hierdoor veel minder nodig zijn; al die kantoren hebben flink in die rollen gesneden. Daar kun je een mening over hebben over hoe ideaal dat is, maar het werk wordt sneller met minder mensen gedaan. Dat heet productiviteit.
Het werk van een docent in het VO is helemaal niet 40, maar 20 klokuren per week lesgeven. En 20 klokuren voorbereiding/nakijken. Bij alle bovengenoemde taken kan AI fors helpen die 20 uur voorbereiding nu al terug te brengen naar 15 uur zodat er meer tijd voor het échte werk is; die individuele begeleiding van de leerling die dit nodig heeft. Dus já dat is productiever.
Al mijn voorbeelden zijn uit de praktijk die ik dagelijks mee maak en niet uit de lucht gegrepen. In vele bedrijfstakken zijn er natuurlijk ook behoudendere bedrijven/mensen, maar op lange termijn gaan die toch wel mee.
@gambieter pak je laatste stuk eens, upload het naar AI en vraag kritische feedback / verbeterpunten. Je zal verstelt staan wat jíj nog als verbetersuggesties krijgt van die “ai slop”
En ook jij zit kennelijk in de mindset “als 30% van de ai output troep is, moet alles troep zijn” ipv die 70% waarmee je wél meteen aan de slag kan te gebruiken. Als je met goede prompt engineering aan de slag gaat zul je zien dat er veel minder slechte output uitkomt, ten dele ligt het echt aan jezelf als Ai troep genereert
Het is gewoon feitelijk flauwekul dat ai niks wetenschappelijks kan produceren. Ik heb als test teksten van foucault geüpload en gevraagd PowerPoints op tweedejaarsniveau te maken van de tekst die ik er als pdf bijlage bij stopte, vorig jaar al. Niet perfect, maar 80% van het werk was al gedaan. Helemaal mooi was toen ik als test vroeg de eindversie geschikt te maken met concrete, pakkende voorbeelden voor 15 jarigen met gebruik van actuele bronnen. Briljant; ik heb grote delen van die versie uiteindelijk gebruikt omdat die voorbeelden sons hilarisch én treffend waren.
Sorry, maar je prompt gewoon niet goed en als je je er iets meer in verdiept gaat er een wereld voor je open. Echt.. probeer het een keer!
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2026 10:07 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2026 10:51 ]
Ik noem net dat foucault teksten in no time tot een heel mooie basis ppt worden omgezet, wat is daarop uw reactie? Ja, je moet nog wat aanscherpen maar ik herhaal nu al 3x op deze pagina dat de denkfout met ai is dat je niet moet klagen over de 30% van ai die nog fout gaat, maar kan profiteren van de 70% die al goed gaat.
Ik vind dat je dit topic verlaat als het zo moet eigenlijk alleen maar prima, want ik word juist moe van al die AI-azijnpisserij en snap ook werkelijk niet wat voor plezier sommige mensen eraan beleven om naar een “ontwikkelingen omtrent ai” topic te gaan om daar constant alle ontwikkelingen de grond in te praten. Dat je een keer je kritische noot plaatst prima, maar sommigen maken er hier een sport van dat negativisme.
Maak dan een “kritische kanttekeningen bij AI topic aan”, laat bij een topic dat gaat over de ontwikkelingen mensen gewoon lekker hun positieve ervaringen en nieuws delen.
Als je geen energie krijgt van ai, wat doe je dan structureel in een ai topic?
[ Voor 22% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2026 10:51 ]
Plaatjes/muziek volledig gemaakt door AI is wel het meest treurige voorbeeld, het eindresultaat lijkt vaak wel wat op het eerste oog, maar matcht het de intentie (prompt) van de ai knutselaar, vaak verre van, vaak is het domweg goed genoeg, het is een happy accident, en niet op een goede manier.
[ Voor 10% gewijzigd door Norjee op 15-07-2026 23:52 ]
En vwb het eerste deel van je opmerking geldt echt weer; met goed leren prompten kun je de AI output echt stukken beter maken. AI kan al voor niemand herkenbare wetenschappelijke artikelen schrijven (er zijn onderzoekers die dat een half jaar geleden al als test hebben geprobeerd en ze hebben hun artikel gepubliceerd gekregen in een wetenschappelijk tijdschrift, ik ben de naam even kwijt helaas). Slechte output van AI is 75% je eigen (prompt) schuld, en ik herhaal het dan maar even voor de 4e keer… klaag niet over de 30% die nog niet goed is, maar gebruik die 70% die al wél goed is om zelf goede dingen sneller te maken.
Dat schrijf je.DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:56:
Ik schrijf hierboven dat IT bedrijven massaal LLM’s gebruiken omdat hun programmeurs 2-3 productiever worden
Ik verwacht een onderbouwing met kwantificeerbare feiten en metrieken. Linkjes naar degelijk onderzoek met daarin uitgeschreven hoe ze de impact van AI hebben gemeten.
Waar ik niet op zit te wachten zijn anekdotes.
Inderdaad. Het werk van een docent in het VO is geen 40 uur per week. Daar heb je gelijk in.Het werk van een docent in het VO is helemaal niet 40
Het is eerder 45 uur.
Graag een link naar een onderzoek.Bij alle bovengenoemde taken kan AI fors helpen die 20 uur voorbereiding nu al terug te brengen naar 15 uur
Link naar een onderzoek s.v.p.Al mijn voorbeelden zijn uit de praktijk
Ik gok dat 100% van je statistieken uit je duim gezogen zijn.DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:46:
Ik gok dat zo’n 40-50%
Wees niet zo selectief met quoten, daarmee haal je context weg.RayNbow schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:25:
Ik gok dat 100% van je statistieken uit je duim gezogen zijn.
Ik ben geen software engineer, maar betekend niet dat ik niet kan programmerenDeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:22:
[...]
Niet om vervelend te doen, ik ben zelf ook geen programmeur en heb ook aan den lijve ondervonden dat vibecoden hem dan simpelweg niet gaat worden. Simpelweg omdat je dan zélf niet goed kan prompten wat nodig is. Welke api’s, taal, te gebruiken functies en/of libraries en al dat soort belangrijke details moet je gewoon zélf kennen om de AI goed te kunnen instrueren. Het ligt dus echt meer aan jezelf dan aan de AI vrees ik, althans dat was mijn ervaring toen een programmeur mijn gevibecode bende in 10 minuutjes recht getrokken had terwijl ik er 2 avonden lang AI vloekend de schuld bleef geven :)
Het raakt ook aan de basis van werken met AI wat mij betreft. Het versterkt jouw slagkracht als professional enorm, je hebt ineens je eigen persoonlijk assistent die jou als expert in je vakgebied fors productiever kan maken. Maar je kan niet ineens zonder zelf (flink of minder flink, afhankelijk van de professie natuurlijk) bij te leren ineens banen doen die je voorheen niet kon.
Maar ik snap je punt, echter tegelijk voor de dingen die ik doe zie ik juist dat het best goed werkt voor de simpele dingen die je zelf niet kan: dus basis dingen in een taal waar je mee onbekend bent kan hij gewoon voor je doen. Geavanceerdere dingen in mijn gebied is het vaak redelijk kansloos. En dan heb je wel het probleem dat tenzij hij alles voor je kan coden, je het geavanceerdere zelf moet doen, en hoe leer je dat ooit als je de basis dingen uitbesteedt aan hem?
En bij meer de standaard software talen kan hij misschien wel alles doen, en als dat zo is, dan lijkt het mij dat je spoedig ook wel standaard prompts hebt waardoor je dat ook echt niet meer op de juiste manier hoeft te doen. Maar zolang dat niet zo is, en je toch ook nog zelf de code moet kunnen lezen en bijsturen: Hoe gaat een nieuwe generatie dat leren, als de AI alles schrijft? Want je leert toch het meeste van het te doen.
Van AI accepteren we alleen 100% goed. Wat het zeker niet is. Maar het is wel verbazingwekkend goed. Wie had 5 jaar geleden kunnen zien wat er nu allemaal gebeurt of gemaakt wordt.
Toegegeven, er zijn excessen in de negatieve kant: de AI slop op platformen die je ziet als LinkedIn. De veel te grote mails op het werk die ook gewoon 2 zinnen hadden kunnen zijn.
Langs de andere kant ervaar ik ook veel positiefs. Mijn homeserver die ik opgezet heb op een week waar ik anders maanden en maanden over zou gedaan hebben (en waarschijnlijk opgegeven voor het deftig werkt), een applicatie die ik voor mezelf maak omdat ik een nood heb die niet gemakkelijk ingevuld wordt met de huidige tooling, een klankbord waar ik bepaalde redeneringen/gedachtengang kan testen (en die je dan ook weer moet verifiëren, maar dat is met een gesprek met een mens niet anders eerlijk gezegd)
De technologie verdwijnt niet meer en zal alleen maar beter worden, daar ben ik van overtuigd. En voor mij is het al 'goed genoeg'. Perfectie zie je zelden in de wereld
Maar aan de andere kant, zit je ergens op iets waar hij moeite mee heeft, dan kan je blijven prompten, dan blijven de twijfelachtige antwoorden komen, maar is er eigenlijk nul voortgang. En je zal niet het antwoord krijgen dat hij het niet kan, hij zal gewoon lekker door blijven hallucineren.
Als ik een vakantie foto heb waarbij ik wat weg wil halen, en die in gewoon de gratis ChatGPT gooi, dan krijg ik resultaten in secondes waarbij ik durf te stellen dat een ervaren photoshop gebruiker dat niet beter kan doen. (Alleen jammer dat ik de helft van de resolutie kwijtraak, maar dat is meer ChatGPT specifiek).DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:46:
@Norjee dat klopt feitelijk niet. Alle foto en filmbewerkingssoftware en professionele industrie implementeert stap voor stap nu al meer en meer AI, dat gebeurt daar natuurlijk niet door in ChatGPT een afbeeldinkje te prompten maar in da vinci resolve, Adobe Photoshop etc zitten gewoon inmiddels allerlei control tools ingebouwd om naast de prompt ook structuur/kleur/stijl enz met AI te tweaken. Ik gok dat zo’n 40-50% van de afbeeldingen die je nu op reclameposters ziet al door AI versterkt of zelfs geheel gegenereerd zijn.
En vwb het eerste deel van je opmerking geldt echt weer; met goed leren prompten kun je de AI output echt stukken beter maken. AI kan al voor niemand herkenbare wetenschappelijke artikelen schrijven (er zijn onderzoekers die dat een half jaar geleden al als test hebben geprobeerd en ze hebben hun artikel gepubliceerd gekregen in een wetenschappelijk tijdschrift, ik ben de naam even kwijt helaas). Slechte output van AI is 75% je eigen (prompt) schuld, en ik herhaal het dan maar even voor de 4e keer… klaag niet over de 30% die nog niet goed is, maar gebruik die 70% die al wél goed is om zelf goede dingen sneller te maken.
Ik denk dat het ook lastig, veel mensen werken met GitHub Copilot en ChatGPT en dat is geen goede afspiegeling hoe de frontier modellen nu werken. Het gaat ook veel meer om de tools eromheen, ik heb gister een nieuwe feature gemaakt en ik vraag hem om dan met playwright om elke pagina te scannen voor problemen. Daarnaast is er voor enterprise werk ook een too en die heet “make no mistakes” dit scant je commit voor hij naar GitHub zelf gaat. https://github.com/kunchenguid/no-mistakesSissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:21:
En nog iets waar verschillende ideeën over kunnen komen, het is wel echt hit and miss met AI. Waarbij ik dus denk dat programmeren, taal met harde eisen, het ideaal is om een LLM voor te gebruiken. Ook bij collega's de "ga door mijn mail en maak een powerpoint van alles wat gebeurd is voor dit project de afgelopen 3 maanden" gezien, en dat was gewoon indrukwekkend wat daar uit kwam.
Maar aan de andere kant, zit je ergens op iets waar hij moeite mee heeft, dan kan je blijven prompten, dan blijven de twijfelachtige antwoorden komen, maar is er eigenlijk nul voortgang. En je zal niet het antwoord krijgen dat hij het niet kan, hij zal gewoon lekker door blijven hallucineren.
[...]
Als ik een vakantie foto heb waarbij ik wat weg wil halen, en die in gewoon de gratis ChatGPT gooi, dan krijg ik resultaten in secondes waarbij ik durf te stellen dat een ervaren photoshop gebruiker dat niet beter kan doen. (Alleen jammer dat ik de helft van de resolutie kwijtraak, maar dat is meer ChatGPT specifiek).
Het probleem is ook dat hoewel academia belangrijk is op sommige vlakken dat de onderzoeken vaak maanden of jaren duren. En het gaat zo snel dat onderzoeken uit academia op dit moment gewoon niet relevant zijn voor de discussie. En dat klinkt hard en onaardig maar ik ben er van overtuigd dat het zo is. Met AI is er ook heen homogeen “AI”. Met de verschillende harnassen als PI en Opencode v2 die heel veel improvements geven. Het is gewoon heel lastig om te beschrijven aan mensen hoe snel dit gaat. Het is ook eng ergens.
Zelf draai ik ook Hermes Agent en wordt hopelijk binnenkort ook maintainer aan dit open source project, ik vind het erg leuk.
VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
Tegelijk hoor ik al letterlijk jaren dat je geen regel code meer hoeft te schrijven zelf. En Opus 4.8 is dan wel niet het nieuwste van het nieuwste, het is toch behoorlijk nieuw. Waarbij zoals ik eerder schreef, hij doet het echt beter dan eerdere die ik heb geprobeerd, het is de eerste waar daadwerkelijk nuttige dingen uit komen voor mij. Maar meer dan dat ook niet.Ecological schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:43:
[...]
Ik denk dat het ook lastig, veel mensen werken met GitHub Copilot en ChatGPT en dat is geen goede afspiegeling hoe de frontier modellen nu werken.
En daarom denk ik dus dat los van degene die AI gewoon haten en eng vinden, en degene die AI blindelings overal voor gebruiken, je een grote groep hebt waarvan de ervaringen gewoon ver uit elkaar liggen afhankelijk waar ze het voor willen gebruiken.
Ik heb echt zelden zo’n kinderachtige selectieve quote gezien.RayNbow schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:23:
Inderdaad. Het werk van een docent in het VO is geen 40 uur per week. Daar heb je gelijk in.
Je laat de helft van de quote en daarmee de kern weg, die feitelijk juist is dat docenten niet 40 uur per week klassen lesgeven maar pakweg 20 uur in voorberereiding steken. En dat die voorbereiding met goed gebruik van ai flink naar beneden kan.
In plaats van daar inhoudelijk op te reageren quote je zelf fout dat docenten 45 uur per week werken, volgens de cao werken ze 36 uur per week. Dus het is geen inhoudelijke reactie op mijn stelling want daar ging mijn punt niet over, én je zit er zelf aantoonbaar feitelijk naast. De docenten cao werkt zo dat je 12 weken doorbetaald vakantie hebt, een groot deel daarvan is compensatie voor de drukkere werkweken in de overige 40 werkweken waardoor het netto iets van 41,5 uur is in die weken). Het feit dat ik je in reactie kan geven is dus dat jij zelf graag feiten verdraait met behulp van foute bronnen.
De rest van je reacties op mijn zeer sterk opgebouwde en haast literair verwoorde argumentaties
(En lever vast je smartphone in, want zoals gezegd is routenavigatie-berekening, muziekherkenning, woordvoorspelling, fotokwaliteitverbetering, nachtmodus, gezichtsherkenning, vingerafdrukherkenning, tekstherkenning in foto’s en ga zo maar door allemaal AI. Het zit dus gewoon al een jaar of 10 in je telefoon… terug dus naar de Nokia 3310).
[ Voor 24% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2026 10:31 ]
Heb je mijn tips ook geprobeerd. Ik werk overigens alleen maar met Fable - met Opus 4.8 voelt het als terugvallen naar de bronstijd.Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:21:
[...]
Tegelijk hoor ik al letterlijk jaren dat je geen regel code meer hoeft te schrijven zelf. En Opus 4.8 is dan wel niet het nieuwste van het nieuwste, het is toch behoorlijk nieuw. Waarbij zoals ik eerder schreef, hij doet het echt beter dan eerdere die ik heb geprobeerd, het is de eerste waar daadwerkelijk nuttige dingen uit komen voor mij. Maar meer dan dat ook niet.
En daarom denk ik dus dat los van degene die AI gewoon haten en eng vinden, en degene die AI blindelings overal voor gebruiken, je een grote groep hebt waarvan de ervaringen gewoon ver uit elkaar liggen afhankelijk waar ze het voor willen gebruiken.
Ik werk overigens ook als Microsoft Certified Trainer - als er een nieuw model uitkomt dan pak ik mijn creditcard en ga ik gelijk benchmarken, ondertussen heb ik ook al 15 harnassen gebruikt, ik gebruik heel veel tools die het model beter maken. Het is niet zo dat je Claude Code kan opstarten en dat die dan de output maakt die je wilt.
Je moet nog steeds hem vertellen welke tools hij moet gebruiken - en als die dan doet - dan is het echt next level.
Dan ben ik benieuwd wat je van deze quote vindt.DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Ik heb echt zelden zo’n kinderachtige selectieve quote gezien.
Maar even serieus. Ik zie je een aantal sterke uitspraken doen waar de onderbouwing mist. Dat geeft een eenzijdig beeld en roept wat mij betreft begrijpelijke vragen op. Als je stelt dat programmeurs twee tot drie keer productiever worden met AI dan mag je dat gerust onderbouwen met wat onderzoek.
Idem over de impact van AI in het onderwijs. Je schrijft het heel stellig maar hoe kom je aan die cijfers? Het zou enorm helpen als je die uitspraken even onderbouwd met onderzoek of andere bronnen waardoor de rest zich ook kan inlezen.
[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2026 10:45 ]
Dit is de beste die ik tot nu toe heb gezien, self reported productivity increase: https://metr.org/blog/2026-05-11-ai-usage-survey/#summary

Ik kan anecdotisch vertellen dat we als data engineering team gemiddeld 3x zoveel user stories per maand sluiten dan voor het gebruik van AI. We hebben op team niveau diverse processen aangepast/versterkt met AI.
We hebben voor het eerst dat onze backlog leeg begint te lopen ipv dat we volledig overvraagt zijn.
En ja data engineering is niet software engineering, geen complete code base, strak framework, veel korte stukjes code om data van A naar B te brengen. Daarom is het voor ons ook so succesvol.
Dat getal van 3x is overigens door een afstudeerder uitgezocht en statistisch onderbouwd. We hebben nog meer meetwaarden als aantallen PR's, aantal commits, Lines of Code etc, maar die zeggen iets minder, maar wat we ook meten, alles knalt omhoog.
[ Voor 23% gewijzigd door Motrax op 16-07-2026 10:54 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
De kleur van de tekst is blauw omdat ik even in de discussie stap vanuit mijn rol als moderator. Geloof niet dat ik iets anders zeg dan wat anderen ook al aangaven, maar ben met je eens dat de toon in dit topic wel wat milder mag.DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:41:
De tekst mag even in een normale kleur om als users onder elkaar op elkaar te reageren, de toon is al wat vriendelijker dus dat maakt me iig al bereidwilliger inhoudelijk te reageren.
Ik betwijfel of het helemaal bedoeling is dat ik de help van die tool in een LLM gooi. Dus hij gebruikt nu publieke data die hij heeft. In principe als het belangrijk voor mij was zou ik hier achteraan gaan, maar de tool (met bijbehorende API) heeft zelf een LLM gebaseerd op Claude. Die heeft alleen technische problemen, dus ik wacht gewoon tot die klaar is. (De huidige versie, die Sonnet 4.6 gebruikt, en dus complete toegang heeft tot de API documentatie, heeft het voor elkaar gekregen een script te schrijven wat bij inladen consistent ervoor zorgt dat de hele tool crasht
Zucmantaks, nu 💰 !
In antwoord op jouw vraag; @Motrax geeft de kern al weer: die onderzoeken zijn er nog helemaal niet maar ik zie het dagelijks in de praktijk van scholen/bedrijven/instellingen hiermee verder helpen. Gedegen onderzoek loopt enkele jaren, heeft grote groepen deelnemers en is dubbelblind afgenomen. Tel daarbij op dat wetenschappers inherent traag zijn omdat ze dit soort dingen goed op orde moeten hebben, en dat nou juist het afgelopen half jaar de LLM modellen enorme productiviteitsslagen gemaakt hebben voor programmeurs. Die onderzoeken kúnnen dus nog niet uitgevoerd zijn. Maar de data zijn er wel degelijk: (nieuwsberichten over) rijen met bedrijven die minder startende programmeurs meer aannemen, ontslagen die daar vallen (ook wordt vaak ontkent dat het met ai te maken heeft want ze willen niet de wind van voren).
Voor docentschap idem. Ik noem nota bene diverse praktische voorbeelden die je als docent of advocaat zó kan doen om feitelijk te zien hoeveel sneller het is.
Even uitgewerkt dan een gratis tip (doe er je voordeel mee
En ineens is in een minuut 70% van je werk gedaan en hoef je de AI output alleen nog te perfectioneren in een kwartiertje.
Maar de fervente klagers hier weigeren zich te verdiepen in goed prompten, vragen “maak hier een PowerPoint van” en geven dan de “ai slop” de schuld.
Je hebt geen onderzoek nodig om te weten dat dit je werk gewoon enorm veel efficiënter kan maken. Readers maken, toetsen maken, lesopdrachten maken; al die dingen kun je op bovenstaande manier fors sneller doen. En ik noemde hierboven al keurig feitelijk dat een groot deel van het werk van een docent deze voorbereiding is. Zelfs nakijken van toetsen (nog zo’n monsterklus) lopen al de eerste experimenten met laaiend enthousiaste reacties.
Kortom een jaar na de smartphone waren de onderzoeken over het nut van die dingen ook nog niet beschikbaar maar dat bewijst niet dat ze dus niet nuttig zijn; de toekomst daarna heeft dat bewezen. Dit is inherent aan nieuwe, snelle technologische vooruitgang. De techniek bewijst zijn nut zelf, en iedereen kan met bovenstaande voorbeelden ervaren via goed formuleren van prompts waar jouw werk efficiënter te maken is.
En wie dat niet doet, sorry, die remt simpelweg echt zichzelf. Als je uitvoerig na een goede prompt engineering cursus concludeert dat je er niks aan hebt: prima. Maar vrijwel alle negativiteit in dit topic komt van mensen die dat weigeren de toen en dan na 2x zelf baggerprompts in te voeren de ai de schuld geven dat het troep is.
Ik snap sowieso ook niet waarom wordt toegestaan dat dit topic constant verzandt in een voor of tegen ai discussie, of allerlei maatschappelijke randzaken als “wel of niet ontstaan van bore out door AI”. Hernoem s.v.p. topic dan naar een voor/tegen ai topic, of verplaats deze naar het maatschappij forum als je wil dat het maatschappelijk moet worden, of maak een nieuw centraal topic aan en stuur erop dat er hier ontopic ervaringen over nieuwe ontwikkelingen binnen ai worden gedeeld.
Door dit topic in het AI subforum zo te hebben draaien creeer je alleen maar ergernis tussen liefhebbers die positieve ervaringen met elkaar willen delen en van elkaar willen leren, en mensen met pessimistische inslag die daar dan allerlei maatschappelijke en/of op geen ervaring gestoelde meningen over gaan zitten geven.
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2026 11:39 ]
Dit helpt natuurlijk niet en doet afbreuk aan je poging om je bewering beter te onderbouwen. We gaan nu stoppen met dat gehakketak en uit van elkaars beste intenties.DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
Maar de fervente klagers hier...
De titel en de openingspost van dit topic bieden ruimte voor allerlei discussie omtrent AI, dus ook voor kritiek, scepticisme of zorg. Als er behoefte is om een meer gekaderd discussietopic te starten voor ontwikkelingen binnen AI dan kun je overwegen om zelf een topic te starten met een andere focus.DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
Door dit topic in het AI subforum zo te hebben draaien creeer je alleen maar ergernis tussen liefhebbers die positieve ervaringen met elkaar willen delen en van elkaar willen leren, en mensen met pessimistische inslag die daar dan allerlei maatschappelijke en/of op geen ervaring gestoelde meningen over gaan zitten geven.
[ Voor 53% gewijzigd door Jazzy op 16-07-2026 11:43 ]
Doei
[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2026 11:45 ]
Wat mij betreft niet nodig maar als dat je keuze is. Weet niet of je mijn edit hierboven gezien had, maar overweeg vooral om een topic te openen wat meer aansluit bij jouw verwachtingen.DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:41:
Sterker; ik stop lekker in dit topic.
Daarnaast wil ik Feedback en vragen omtrent moderatie in AI nog even onder de aandacht brengen, mocht er nog meer behoefte aan discussie zijn.
Dat zie ik eerder juist andersom: Het is als groot bedrijf veel beter om AI de schuld te geven van ontslagen. Immers of je hebt mensen ontslagen omdat je niet genoeg werk voor ze hebt. Of je hebt ze ontslagen vanwege de AI die jullie toepassen als modern bedrijf!DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:32:
Maar de data zijn er wel degelijk: (nieuwsberichten over) rijen met bedrijven die minder startende programmeurs meer aannemen, ontslagen die daar vallen (ook wordt vaak ontkent dat het met ai te maken heeft want ze willen niet de wind van voren).
Ik ben per dag enthousiast over AI en vervolgens roep ik dat het echt niet werkt
[ Voor 18% gewijzigd door Motrax op 16-07-2026 11:55 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Ik denk dat je een te positief beeld hebt van de kwaliteit van code van mensen. En dat komt niet alleen door gebrek aan kennis/kunde bij sommigen. Vooral doordat het soms heel snel erg complex wordt en je als mens ook niet alles kunt overzien. Juist daar kan AI goed ondersteunen en dat is, voor mij, een van de redenen waarom ik sneller maar ook beter kan werken. Ik durf best wel mee te gaan in @Motrax zijn bron en eigen bevindingen.lordgandalf schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:37:
Voor het verkrijgen van info denk ik dat AI mature enough is. Voor het schrijven van programma`s vraag ik het me af ok een stukje hier of een stukje daar mogelijk. Maar een heel software pakket vraag me serieus af wat er uit zou komen als je de code vanuit AI door een vulnerability scanner heen trekt denk dat het meer problemen heeft. Maar goed daarom is het goed dat ik geen programmeer ben
Los daarvan kan AI juist erg goed ondersteunen bij werk voorbereiden. Zoals je zelf zegt info verzamelen. Het heeft een goed beeld van hoe goede code werkt. Maar kan aanvullend research doen om jouw user story te verfijnen, edge cases te bedenken en misschien het belangrijkste je kunt het voeden met voorwaarden op basis van persoonlijke voorkeur en allerhande guidelines vanuit het bedrijf.
Grz D.
Ik heb afgelopen dagen eens wat podcasts geluisterd, respectievelijk met Daniel Kokotajlo, Roman Yampolskiy & Jeffrey Ladish.
Alledrie geven ze aan dat ze verwachten dat AI in 2027 zelf research & development van AI agents gaan doen, waarmee we rond 2030 superintelligente AI bereiken. Ze stellen ook dat AGI nu al gerealiseerd is maar nog niet grootschalig ingezet. Ze voorspellen dat binnen nu en 5 jaar onze samenlevingen (economieën) in grote problemen zullen komen als AI ervoor zorgt dat op grote schaal werk zal worden overgenomen door AI agents met grootschalige werkloosheid tot gevolg.
Het grote verschil tussen belangrijke of ingrijpende uitvindingen in het verleden is dat we in het verleden enkel gereedschap hebben uitgevonden, terwijl nu een ‘brein’ uitgevonden is.
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken? Niemand kan natuurlijk écht zien hoe e.e.a. intern ervoor staat bij de AI-bedrijven maar twee van deze drie heren komen wel bij OpenAI/Anthropic vandaan.
De podcasts:
YouTube: The AI Safety Expert: These Are The Only 5 Jobs That Will Remain In ...
YouTube: He Risked Everything To Warn You: No One Is Ready For What's Coming,...
YouTube: AI expert worries about the risk of humans losing control | Four Cor... (Korter interview)
Het advies van Daniel Kokotajlo e.a.: https://ai-2027.com/
[ Voor 27% gewijzigd door dawg op 16-07-2026 15:51 ]
Algemene AI (technische) vragen, discussie en ontwikkelingen
Voor iedereen die zich prettiger voelt bij die focus.
Iets met 'wij van WC-eend'.dawg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:17:
Disclaimer: ik heb niet teruggelezen en ik gebruik zelf geen AI.
Ik heb afgelopen dagen eens wat podcasts geluisterd, respectievelijk met Daniel Kokotajlo, Roman Yampolskiy & Jeffrey Ladish.
Alledrie geven ze aan dat ze verwachten dat AI in 2027 zelf research & development van AI agents gaan doen, waarmee we rond 2030 superintelligente AI bereiken. Ze stellen ook dat AGI nu al gerealiseerd is maar nog niet grootschalig ingezet. Ze voorspellen dat binnen nu en 5 jaar onze samenlevingen (economieën) in grote problemen zullen komen als AI ervoor zorgt dat op grote schaal werk zal worden overgenomen door AI agents met grootschalige werkloosheid tot gevolg.
Het grote verschil tussen belangrijke of ingrijpende uitvindingen in het verleden is dat we in het verleden enkel gereedschap hebben uitgevonden, terwijl nu een ‘brein’ uitgevonden is.
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken? Niemand kan natuurlijk écht zien hoe e.e.a. intern ervoor staat bij de AI-bedrijven maar twee van deze drie heren komen wel bij OpenAI/Anthropic vandaan.
Claimen dat AGI nu al gerealiseerd is is een leuke manier om de prijzen van aandelen hoog te houden.
AI kan nog steeds niet nadenken, kan niet voelen, heeft geen idee hoe de echte wereld er uit ziet, bezit geen emoties, voorgevoel, instinct of what-ever menselijke eigenschap. Weet niet wat proporties zijn enz.. Zonder goede prompt komt er gewoon niks betrouwbaars uit en doet AI er alleen maar een goed berekende gooi naar. En op sommige deelgebieden is dat bijna voldoende maar is vooral het geval bij gebieden waar het probleem opgelost kan worden met vaste, vastgestelde waarden die geen ruimte geven voor een andere interpretatie.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ze werken niet meer bij AI-bedrijven heh.Yaksa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:44:
[...]
Iets met 'wij van WC-eend'.
Claimen dat AGI nu al gerealiseerd is is een leuke manier om de prijzen van aandelen hoog te houden.
AI kan nog steeds niet nadenken, kan niet voelen, heeft geen idee hoe de echte wereld er uit ziet, bezit geen emoties, voorgevoel, instinct of what-ever menselijke eigenschap. Weet niet wat proporties zijn enz.. Zonder goede prompt komt er gewoon niks betrouwbaars uit en doet AI er alleen maar een goed berekende gooi naar. En op sommige deelgebieden is dat bijna voldoende maar is vooral het geval bij gebieden waar het probleem opgelost kan worden met vaste, vastgestelde waarden die geen ruimte geven voor een andere interpretatie.
Sterker nog, Daniel Kokotajlo heeft een advies geschreven voor overheden dat die AI-ontwikkelingen moeten reguleren en superintelligentie verbieden tot ~2040 o.i.d. Roman Yampolskiy heeft nooit bij AI-bedrijven gewerkt, hij is al ~15 jaar AI Safety onderzoeker.
En gevoelens, tja. Als AI nu al 5 van de 6 mathematische problemen kan oplossen tijdens de laatste wiskundeolympiade, dan is dat beter dan veel wiskundigen. Voor veel onderzoekswerk, of kantoorwerk waar computers voor gebruikt worden heeft een AI geen gevoelens nodig (iets met reinforced learning). Of weten hoe de wereld eruit ziet. Ik (zij) hebben het dan ook niet over het evenaren van alle aspecten van wij mensen maar over het overtreffen van onze cognitieve vermogens.
Dat gelul (excuus) over gevoelens en emoties, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat een AI taken die nu uitgevoerd worden door mensen, specifiek blue collar, beter én goedkoper uitgevoerd kunnen worden door AI.
Yaksa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:29:
[...]
In de basis ben ik van mening dat je dit soort opmerkingen beter achterwege kunt laten wanneer je zelf nog nooit met AI beeldgeneratie hebt gewerkt.
Een idee is niet altijd in een zin te vangen. En je zult je AI-model toch aan moeten sturen middels die prompt, AI kan niet gedachten lezen.
En er hangt al AI kunst in een museum: https://www.discoverymuseum.nl/ai-kunstgalerij/
/f/image/LxpXBHnkCkm2X9v7oGTutlmB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7driY6XsElqAldXSS3T48ZaP.png?f=fotoalbum_large)
Hier een voorbeeld van een professioneel striptekenaar, en fit is nog maar de helft van zijn progress voor één plaatje, laat staan alle kennis mbt anatomie, perspectief etc. Durf jij te beweren dat een prompt opstellen vergelijkbaar is?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ja.Cobb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:10:
[...]Hier een voorbeeld van een professioneel striptekenaar, en fit is nog maar de helft van zijn progress voor één plaatje, laat staan alle kennis mbt anatomie, perspectief etc. Durf jij te beweren dat een prompt opstellen vergelijkbaar is?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
In de Amerikaanse comedyserie Hacks probeert een techbro een AI-app aan twee comedians te slijten. Met zijn QuikScribbl zouden ze betere teksten kunnen schrijven. ‘AI is here and it’s here to stay’, zegt de pedanterik. ‘So you either get on board or you get stuck in the past.’
Een van de comedians, Ava Daniels, reageert geïrriteerd. ‘Zie je, daarom haat ik het dus zo. Die zogenaamde onvermijdelijkheid die ons wordt opgedrongen. Types zoals jij zeggen altijd: “Het gebeurt sowieso, of je het nu wilt of niet.” Maar júllie zijn degenen die het laten gebeuren! (...) Jullie weigeren ons een keuze te geven. Dus roepen jullie dat de trein al rijdt, zodat mensen niet zelf kunnen kiezen.’
Raak! Dit is precies wat er gebeurt. Techmannen vertellen ons dat de AI-toekomst, hun AI-toekomst, er hoe dan ook komt. We moeten mee, anders missen we de boot – misschien wel de belangrijkste boot ooit gebouwd (door hen, welteverstaan). De boodschap: het is onvermijdelijk dat de wereld een AI-wereld wordt. AI zal overal zijn en in alles zitten. Hup, meedoen!
Dit onvermijdelijkheidsdogma is niet nieuw. Ik las er voor het eerst over in het boek De Voorspellers van Rein de Wilde uit 2000. Hij beschrijft hoe ‘profeten van het digitale bestaan’ ons de toekomst schetsen als een ‘aanstormende toekomst’. Hun boodschap is dreigend. We moeten nú iets doen, want die storm komt eraan, en dat is me er eentje: ‘Een totale transformatie van de samenleving, voor minder doet men het niet (...) alle facetten van het mens-zijn en van de samenleving zullen worden beïnvloed.’
En wat die versie van de toekomst betreft: cui bono? Bedenk dat je met bedrijven te maken hebt die adverteren met "stop hiring humans" en met mensen die het niets kan schelen als het precariaat groter wordt.Stel dat het mogelijk is om de toekomst perfect te voorspellen. Waarom zou je je dan nog verzetten? Waarom zou je over alternatieven mijmeren of kritische vragen stellen? Het gebeurt toch wel, dus kun je je er maar beter bij neerleggen.
Volgens ondernemer en schrijver Margaret Heffernan is deze apathie precies de bedoeling. *
‘Als mensen je vertellen dat de toekomst onvermijdelijk is, dan is dat niet omdat ze het weten. Het is omdat ze proberen je te laten buigen voor hún versie van de toekomst. Ze willen niet dat je je eigen, zorgvuldige, moeilijke keuzes maakt. Ze willen niet dat je zelf nadenkt. Het is propaganda.’
Zucmantaks, nu 💰 !
Dat zijn mensen die er wat te winnen bij hebben om alarmerende berichten de wereld in te helpen: Het levert ze direct geld op omdat ze meer volgers krijgen.dawg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:17:
Disclaimer: ik heb niet teruggelezen en ik gebruik zelf geen AI.
De podcasts:
YouTube: The AI Safety Expert: These Are The Only 5 Jobs That Will Remain In ...
YouTube: He Risked Everything To Warn You: No One Is Ready For What's Coming,...
YouTube: AI expert worries about the risk of humans losing control | Four Cor... (Korter interview)
Vervolgens heeft de eerste een filosofie opleiding gedaan. En dat is niet zo lang geleden, oftewel ik heb mijn twijfels of hij de technische know-how heeft om dit te bepalen. Nummer twee heeft iig een IT achtergrond. Maar goed zo bijzonder is die achtergrond natuurlijk ook niet. Met voorspellingen dat 99.9% zeker AI de mensheid binnen 100 jaar tot de laatste man / vrouw gaat uitroeien, heb ik toch sterk de neiging dat dit meer gebaseerd is op volgers krijgen, dan op gedegen onderzoek. En de laatste heeft een bachelor in evolutionaire biologie.
In andere woorden, ik mis nog een beetje waarom deze mensen specifiek een goed zicht hebben waar AI naartoe gaat. Dat je security engineer bij Anthropic ben geweest? Dat zijn er ook wel meer.
Maar goed, ik kan ook de toekomst niet voorspellen. Ik vind het alleen altijd wel grappig dat we aan de ene kant hebben dat straks niemand meer werk heeft door AI. En aan de andere kant moeten we meer mensen hierheen halen anders hebben we niemand om het werk te doen.
Tja. Mochten ze gelijk hebben dan is dat wel iets om als samenleving over na te denken toch? Aangezien het erg veel impact zal hebben. Dan vind ik gemier over opleiding niet zo relevant, ze zijn niet de eersten met een opleiding die niet direct aansluit op het werk wat ze deden/doen. Leidt alleen maar af van de inhoud.Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Dat zijn mensen die er wat te winnen bij hebben om alarmerende berichten de wereld in te helpen: Het levert ze direct geld op omdat ze meer volgers krijgen.
Vervolgens heeft de eerste een filosofie opleiding gedaan. En dat is niet zo lang geleden, oftewel ik heb mijn twijfels of hij de technische know-how heeft om dit te bepalen. Nummer twee heeft iig een IT achtergrond. Maar goed zo bijzonder is die achtergrond natuurlijk ook niet. Met voorspellingen dat 99.9% zeker AI de mensheid binnen 100 jaar tot de laatste man / vrouw gaat uitroeien, heb ik toch sterk de neiging dat dit meer gebaseerd is op volgers krijgen, dan op gedegen onderzoek. En de laatste heeft een bachelor in evolutionaire biologie.
In andere woorden, ik mis nog een beetje waarom deze mensen specifiek een goed zicht hebben waar AI naartoe gaat. Dat je security engineer bij Anthropic ben geweest? Dat zijn er ook wel meer.
Maar goed, ik kan ook de toekomst niet voorspellen. Ik vind het alleen altijd wel grappig dat we aan de ene kant hebben dat straks niemand meer werk heeft door AI. En aan de andere kant moeten we meer mensen hierheen halen anders hebben we niemand om het werk te doen.
En dat de ontwikkeling omtrent AI erg snel gaat valt niet te ontkennen dus ik sluit niet uit dat deze heren oprecht zijn.
Beter te vroeg dan te laat in deze, lijkt me.
Prima. Ik wens je veel succes met je A.I. carriere en wie weet wordt je nog eens een meester prompter.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
In de VS hebben (veel?) early adaptor bedrijven al spijt. De kosten van Tokens e.d. lopen zo op dat een werknemer goedkoper blijkt te zijn. Dit is een bericht van februari. https://www.inc.com/bruce-crumley/new-report-says-ai-layoffs-are-backfiring-and-half-of-companies-will-start-rehiring/91297210dawg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:52:
[...]
Tja. Mochten ze gelijk hebben dan is dat wel iets om als samenleving over na te denken toch? Aangezien het erg veel impact zal hebben. Dan vind ik gemier over opleiding niet zo relevant, ze zijn niet de eersten met een opleiding die niet direct aansluit op het werk wat ze deden/doen. Leidt alleen maar af van de inhoud.
En dat de ontwikkeling omtrent AI erg snel gaat valt niet te ontkennen dus ik sluit niet uit dat deze heren oprecht zijn.
Hier eentje van juni. https://www.cnbc.com/2026/07/01/employers-who-laid-off-workers-for-ai-are-reversing-their-decisions.html
Erover nadenken mag altijd, maar ik zie niet in waarom deze mensen nou zo bijzonder goed gepositioneerd zouden zijn om hier voorspellingen over te doen, zeker wanneer ze direct financieel voordeel halen uit het doen val alarmerende voorspellingen.dawg schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:52:
[...]
Tja. Mochten ze gelijk hebben dan is dat wel iets om als samenleving over na te denken toch? Aangezien het erg veel impact zal hebben. Dan vind ik gemier over opleiding niet zo relevant, ze zijn niet de eersten met een opleiding die niet direct aansluit op het werk wat ze deden/doen. Leidt alleen maar af van de inhoud.
En dat noem jij gemier over opleiding, wat mij betreft hebben we bij Corona gezien wat je krijgt met: "my ignorance is just as good as your knowledge". En natuurlijk we hoeven het niet direct daarom weg te gooien, maar hebben ze verder dan een onderzoek gedaan oid om dit te onderbouwen? Of zijn het vooral claims.
Maar (het is de verwachting dat) wanneer een AI veel productiever is dan een werknemer, zou dat zomaar weer kunnen veranderen lijkt me. Een AI wordt nooit moe, klaagt niet, hoeft geen vrije dagen, etc.Cobb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:13:
[...]
In de VS hebben (veel?) early adaptor bedrijven al spijt. De kosten van Tokens e.d. lopen zo op dat een werknemer goedkoper blijkt te zijn. Dit is een bericht van februari. https://www.inc.com/bruce-crumley/new-report-says-ai-layoffs-are-backfiring-and-half-of-companies-will-start-rehiring/91297210
Hier eentje van juni. https://www.cnbc.com/2026/07/01/employers-who-laid-off-workers-for-ai-are-reversing-their-decisions.html
Ramon Yampolskiy doet al 15 jaar onderzoek naar AI Safety.Sissors schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:15:
[...]
Erover nadenken mag altijd, maar ik zie niet in waarom deze mensen nou zo bijzonder goed gepositioneerd zouden zijn om hier voorspellingen over te doen, zeker wanneer ze direct financieel voordeel halen uit het doen val alarmerende voorspellingen.
En dat noem jij gemier over opleiding, wat mij betreft hebben we bij Corona gezien wat je krijgt met: "my ignorance is just as good as your knowledge". En natuurlijk we hoeven het niet direct daarom weg te gooien, maar hebben ze verder dan een onderzoek gedaan oid om dit te onderbouwen? Of zijn het vooral claims.
Verder wil ik niet zeggen dat ik deze claims zonder meer aanneem maar als er ook maar enige waarheid inzit lijkt me dat wel iets (voor overheden) om eens heel goed over na te denken hoe we daarmee om willen gaan. Als het er eenmaal is (superintelligente AI (ASI) mochten de claims kloppen) dan is het te laat en lopen we achter de feiten aan.
Wat dat betreft raad ik een ieder aan om in elk geval de podcast met Ramon Yampolskiy te bekijken, en de voorspelling en het advies van Daniel Kokotajlo e.a. (allen zijn echt geen koekenbakkers) eens door te nemen.
https://ai-2027.com/
[ Voor 13% gewijzigd door dawg op 16-07-2026 16:19 ]
Er gaan vast vele musea en boeken komen over de mensen die zo goed prompts konden schrijven.Cobb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:05:
[...]
Prima. Ik wens je veel succes met je A.I. carriere en wie weet wordt je nog eens een meester prompter.
"Hij wilt" is altijd fout.
Dankuwel, en, vanaf het strand op de Maladiven, een hele fijne vakantie gewenst.Cobb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:05:[...]Prima. Ik wens je veel succes met je A.I. carriere en wie weet wordt je nog eens een meester prompter.
Mondriaan is natuurlijk ook niet beroemd geworden omdat hij technisch een briljant schilder was oid. Hij is beroemd geworden wat hij schilderde, niet hoe hij het schilderde. Ik kan me prima voorstellen dat je datzelfde ook kan hebben met artiesten die AI gebruiken.Tleilaxu schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:45:
[...]
Er gaan vast vele musea en boeken komen over de mensen die zo goed prompts konden schrijven.
Dat is inderdaad irritant gedrag.Bananenplant schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:22:
Toevallig vandaag een column: AI is overal! Zeggen de makers die AI overal in stoppen (sorry, geen anonieme cadeaulink mogelijk).
[...]
[...]
[...]
En wat die versie van de toekomst betreft: cui bono? Bedenk dat je met bedrijven te maken hebt die adverteren met "stop hiring humans" en met mensen die het niets kan schelen als het precariaat groter wordt.
Aan de andere kant vind ik mensen die werken als het hoogste bereikbare neerzetten ook best irritant. Iedereen is mij er toch wel enigszins van bewust dat de eigen relatie met werken toch op zijn minst een haat/liefde verhouding is? Er zijn goede en zinvolle aspecten aan werken maar ook nadelen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Wel een mooi voorbeeld om mee te laten zien dat prompten het zoveelste hulpmiddel wordtCobb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:10:
[...]
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Hier een voorbeeld van een professioneel striptekenaar, en fit is nog maar de helft van zijn progress voor één plaatje, laat staan alle kennis mbt anatomie, perspectief etc. Durf jij te beweren dat een prompt opstellen vergelijkbaar is?
Wat veel mensen niet weten is dat bijvoorbeeld bekende schilderijen uit het verleden helemaal niet "op het oog" gemaakt zijn. Zo worden sommige schilders ervan verdacht dat ze gewoon bepaalde "tech" hebben gebruikt om hun werk effectief gezien over te trekken.
Maakt het niet minder knap, maar ik merk dat veel mensen best wel een vervormd (pun intended) idee hebben bij hoe handmatige werken zijn ontstaan.
Daarnaast heb je natuurlijk inderdaad nog alle regeltjes die mensen bewust en soms wellicht minder bewust volgen omdat de fysieke wereld om ons heen nou eenmaal zo werkt. Vluchtlijnen- en punten, de bekende "zoveel hoofden" voor een mens en ga zo maar door.
Nooit afgevraagd waarom wiskundigen zo goed waren in tekenen en schilderen?
Dat zit wel Schnorr.