Wanneer voeg je waarde toe? Als ik even chargeer, dan is een werknemer een onderdeel van je toolbox. En die gaat van hamer tot high-end robot aan een productielijn maar ook digitale automatisering (waaronder AI/LLM). De mens gebruik je als de rest van je toolset niet afdoende is. Qua kwaliteit, kwantiteit of qua kosten. Onder kwaliteit schaar ik ook een stukje soft-powers en visie.
Op het moment dat het kloppen van (simpele) code met andere tools sneller en net zo goed gaat, of misschien wel beter, dan kies je als bedrijf voor die tool. Mits het qua kosten ook haalbaar is. (Zie call-center H&M - Maastricht).
Tokens zijn een stuk minder prijzig dan man-uren (op dit moment hoor ik nog niemand over de integratie kosten en dergelijke. En tokens gaan duurder worden). Maar de kosten voor omscholing, ontslag, re-locatie, etc maar ook impact imago dreunen behoorlijk door. De business case is dan ook niet te bezien per uur/dag maar over jaren. En een ander factor is de ongelooflijke traagheid van een beetje bedrijf + de ellendige wetgeving/vakbonden.
Dan zie ik wel veel HBO functies gereduceerd worden. Omdat zoals eerder gezegd ze veel automatiseerbaar digitaal werk doen. Dat geldt ook voor een hele grote bulk WO-ers die uiteindelijk werkzaam worden in een zelfde soort functies. (ik kijk richting de 4-jarige WO opleidingen, met name juristen moeten zich zorgen maken).
Zijn MBO-ers dan veilig? Dat denk ik zelf van niet. Robots zijn al een tijdje bezig het werk in geconditioneerde omgevingen over te nemen. Maar AI gaat robots ook geschikt maken voor buiten de fabriek. Scheelt ook een hoop gedoe met de ARBO wetgeving en ziekteverzuim.
En dan denk ik dat op HBO niveau de impact vooral gaat zijn inkrimpen door natuurlijk verloop en gedwongen uitdunning (dus geen massa reductie). Of je nu aan een HBO opleiding moet beginnen, betwijfel ik. Er zal een stop komen op die vacatures totdat voldoende uitgedund is. (Eindelijk eens iets positiefs aan vergrijzing).
Op MBO niveau zie ik een grotere impact op termijn. De vraag is hoe adaptief je als persoon bent en of je digitaal een beetje meekomt. Er zijn kansen maar in de huidige maatschappij niet genoeg voor iedereen (mocht iedereen meebewegen).
edit: Dat gaat niet vanzelf. We moeten de manier van werken in het veld ook veranderen. Er zijn uiteraard ook legio MBO-ers die specifiek maatwerk doen of zelfs een ambacht uitoefenen. Laat die even buiten beschouwing. Maar voeg toe ongeschoold werk. Veegauto chauffeur? Vuilnisophaler? Plantsoenendienst? etc. Ik denk dat mijn probleemstelling duidelijk is. Er is een (kwetsbare) groep van flinke proportie die impact gaat ondervinden op termijn.
Ik hoop vooral dat we de juiste mensen vervangen. Het zou zonde zijn als we een lokale resource (die ook anders nuttig kan zijn) vervangen terwijl we ook nog off-shoren naar landen waar je vooral geld heen pomp maar weinig terug krijgt.
Maar eigenlijk is dat een ijdele hoop. Onze overheid zal waarschijnlijk veel te laat met prikkels komen om resources in eigen land te behouden. En dat zie ik wel als een serieus probleem. Als onze banenmarkt krimpt omdat de overheid te traag is om deze te stimuleren, gaan ook de inkomsten voor de overheid dalen. Dat zullen we moeten compenseren met meer belastingen maar de groep mensen/bedrijven die deze last kan (en wil) dragen, wordt wel steeds kleiner... Dat wordt een neerwaartse spiraal. Zoals hier in dit topic al eerder aangegeven.
----
De stelling dat AI het niet gaat oplossen binnen complexere (enterprise) applicaties vind ik twijfelachtig. Komt misschien door hoe ik de stelling lees. Gaat AI zelf een enterprise app bouwen van niks tot eindproduct? Nee. Zelfs die voorbeeld mini apps in de media heb ik vaak twijfels over de kwaliteit als dat op basis van een simpele prompt is gedaan.
Maar je moet, en dan refereer ik weer aan de toolbox, AI inzetten als een tool. Niet als eindoplossing. En ook niet om eindproduct te maken maar laten bijdragen aan dat eindproduct.
Als jij zelf (of een team) de visie neerzet en onder architectuur gaat uitwerken opknippen tot uitvoerbare pakketjes werk (ook hierin kan AI een tool zijn), net zoals je met werknemers doet, dan heeft AI ook in die sector een toegevoegde waarde. Laat het stukjes uitwerken, reviewen, testen, of zelfs coderen, etc. Er is zat werk dat ook in complexere omgevingen redelijk concreet uit te schrijven is. Daarmee speel je uren vrij van je werknemers. Misschien kan ene naar een andere project/huis en de rest laat je meer tijd besteden aan die zaken waar ze wel waarde toevoegen.
In mijn ogen is dat niet zo veel verschillend als met werknemers werken. Je definieert de pakketjes wel anders maar uiteindelijk moet je in beide situaties tijd besteden aan voorbereiding, begeleiding en controle.
Er zijn pros en cons voor beiden te noemen als je inhoudelijk naar het werk kijkt. Ik bespaar er zelf weinig mee als ik naar mijn eigen rol kijk. Ik kan werk iets sneller voorbereiden. Visie en ideeën moet je vooralsnog zelf toevoegen. Maar durf wel te stellen dat ik in de uitvoering met beperkte kosten meerdere (deeltijd) resources ter beschikking heb.
[
Voor 4% gewijzigd door
DomiGijzen op 26-03-2026 11:13
]
Grz D.