• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:14

defiant

Moderator General Chat
Het probleem met LLM's is dat ze voortkomen niet uit deterministische logica, maar uit de probabilistische statistiek. Het draait om waarschijnlijkheden. Dat is ook waar de hallucinaties vandaan komen, de LLM produceert een antwoord gebaseerd op het meeste waarschijnlijke gegeven dat op dat moment in de dataset zit.

En daar zit hem ook het grootste probleem, de LLM weet niet wat de betrouwbaarheid is van de eigen data set. De enige manier nu om iets te kunnen voorspellen over betrouwbaarheid is door te kijken op welke data een LLM getrained is. Hoe betrouwbaarder de input, des te betrouwbaarder is de output.

Je ziet hoe nu dan ook dat men steeds grotere datasets probeert aan te verwerken, men scraped het internet er voor af, maar dat geeft geen controle over de betrouwbaarheid van data.

En criteria voor ene het beoordelen betrouwbaarheid is een moeilijk probleem, waar de wetenschap al eeuwen mee worstelt. Plus veel informatie wordt door mensen ideologisch benaderd. AI heeft hier zelf geen capaciteiten voor.

Je ziet dan ook dat de huidige AI modellen goed werken in gestructureerde en begrensde omgevingen, zoals programmeertalen, deze kennen rigide regels en zijn deterministisch. Echter hoe meer je op het terrein komt van abstracties en synthese en correlatie/causaliteit van informatie zoals mensen dat doen, dan zie dat nog niet mogelijk is.
Er wordt in bepaalde kringen AGI gehyped, maar dat zou juist moeten doen wat de mens doet, daar zijn tot nu toe nog geen doorbraken in.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:21
RayNbow schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Zojuist geprobeerd. Ik heb een bron toegevoegd met alleen de volgende inhoud:

[...]

Als ik vervolgens de bron aanklik komt het met de volgende samenvatting:

[...]

Wat? De tekst laat dat helemaal niet zien. De tekst bestaat uit slechts vier woorden. De samenvatting die op het scherm getoond wordt is niets anders dan wat dingen bij elkaar verzonnen die niet in de tekst staan.
Ok, ik heb hetzelfde gedaan. De omschrijving roept inderdaad wat vraagtekens op. Maar als je een vraag stelt, hallucuneert die bij mij niet, zie hieronder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HmyWirnVP48SwAX_ZN06tDZRvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onnYreI9ibgNHeVgkCo6e0Up.png?f=fotoalbum_large
RayNbow schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:11:
Die lees je uiteraard van tevoren.
Ik zal wel levensmoe zijn want dat doe ik nergens, niet waar ik werk of openbare ruimtes die ik bezoek ;)

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Voor de geïnteresseerden hier twee recente essays van insiders uit de AI industrie die beide een verontrustende toon aanslaan over wat er alIemaal op stapel staat qua AI ontwikkelingen de komende (twee?) jaren:

1) Matt Shumer, CEO van HyperWriteAI en OtherSideAI: "Something Big is Happening".
https://shumer.dev/something-big-is-happening
Shumer vergelijkt ons huidige tijdsgewricht met de periode net voordat corona begin 2020 de kop op begon te steken. Hij verwacht echter dat de impact van stormachtige nieuwe AI ontwikkelingen op onze maatschappij nog ingrijpender gaat zijn dan de pandemie destijds is geweest.

The experience that [we] tech workers have had over the past year, of watching AI go from "helpful tool" to "does my job better than I do", is the experience everyone else is about to have. Law, finance, medicine, accounting, consulting, writing, design, analysis, customer service. Not in ten years. The people building these systems say one to five years. Some say less. And given what I've seen in just the last couple of months, I think "less" is more likely.

[..]

If you tried ChatGPT in 2023 or early 2024 and thought "this makes stuff up" or "this isn't that impressive", you were right. Those early versions were genuinely limited. They hallucinated. They confidently said things that were nonsense. That was two years ago. In AI time, that is ancient history. The models available today are unrecognizable from what existed even six months ago. The debate about whether AI is "really getting better" or "hitting a wall" — which has been going on for over a year — is over. It's done. Anyone still making that argument either hasn't used the current models, has an incentive to downplay what's happening, or is evaluating based on an experience from 2024 that is no longer relevant. I don't say that to be dismissive. I say it because the gap between public perception and current reality is now enormous, and that gap is dangerous... because it's preventing people from preparing.

Part of the problem is that most people are using the free version of AI tools. The free version is over a year behind what paying users have access to. Judging AI based on free-tier ChatGPT is like evaluating the state of smartphones by using a flip phone. The people paying for the best tools, and actually using them daily for real work, know what's coming.

2) Dario Amodei, CEO van Anthropic: "The Adolescence of Technology: Confronting and Overcoming the Risks of Powerful AI".
https://www.darioamodei.c...adolescence-of-technology
Waarschuwing: dit is met recht een long-read te noemen (37 pagina's!), maar wel goed geschreven.
Amodei probeert in kaart te brengen waar alle risico's rondom AI liggen. Het gaat dan dus niet alleen om hoeveel banen er zullen gaan verdwijnen, maar ook over welke existentiële risico's er op kunnen doemen.

I believe we are entering a rite of passage, both turbulent and inevitable, which will test who we are as a species. Humanity is about to be handed almost unimaginable power, and it is deeply unclear whether our social, political, and technological systems possess the maturity to wield it.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

choogen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:04:
Voor de geïnteresseerden hier twee recente essays van insiders uit de AI industrie die beide een verontrustende toon aanslaan over wat er alIemaal op stapel staat qua AI ontwikkelingen de komende (twee?) jaren:

1) Matt Shumer, CEO van HyperWriteAI en OtherSideAI: "Something Big is Happening".
https://shumer.dev/something-big-is-happening
Shumer vergelijkt ons huidige tijdsgewricht met de periode net voordat corona begin 2020 de kop op begon te steken. Hij verwacht echter dat de impact van stormachtige nieuwe AI ontwikkelingen op onze maatschappij nog ingrijpender gaat zijn dan de pandemie destijds is geweest.

The experience that [we] tech workers have had over the past year, of watching AI go from "helpful tool" to "does my job better than I do", is the experience everyone else is about to have. Law, finance, medicine, accounting, consulting, writing, design, analysis, customer service. Not in ten years. The people building these systems say one to five years. Some say less. And given what I've seen in just the last couple of months, I think "less" is more likely.

[..]

If you tried ChatGPT in 2023 or early 2024 and thought "this makes stuff up" or "this isn't that impressive", you were right. Those early versions were genuinely limited. They hallucinated. They confidently said things that were nonsense. That was two years ago. In AI time, that is ancient history. The models available today are unrecognizable from what existed even six months ago. The debate about whether AI is "really getting better" or "hitting a wall" — which has been going on for over a year — is over. It's done. Anyone still making that argument either hasn't used the current models, has an incentive to downplay what's happening, or is evaluating based on an experience from 2024 that is no longer relevant. I don't say that to be dismissive. I say it because the gap between public perception and current reality is now enormous, and that gap is dangerous... because it's preventing people from preparing.

Part of the problem is that most people are using the free version of AI tools. The free version is over a year behind what paying users have access to. Judging AI based on free-tier ChatGPT is like evaluating the state of smartphones by using a flip phone. The people paying for the best tools, and actually using them daily for real work, know what's coming.

2) Dario Amodei, CEO van Anthropic: "The Adolescence of Technology: Confronting and Overcoming the Risks of Powerful AI".
https://www.darioamodei.c...adolescence-of-technology
Waarschuwing: dit is met recht een long-read te noemen (37 pagina's!), maar wel goed geschreven.
Amodei probeert in kaart te brengen waar alle risico's rondom AI liggen. Het gaat dan dus niet alleen om hoeveel banen er zullen gaan verdwijnen, maar ook over welke existentiële risico's er op kunnen doemen.

I believe we are entering a rite of passage, both turbulent and inevitable, which will test who we are as a species. Humanity is about to be handed almost unimaginable power, and it is deeply unclear whether our social, political, and technological systems possess the maturity to wield it.
Ik zie hieraan dat je de rol van een Amerikaanse CEO niet begrijpt. Het is niet zomaar een bedrijfsleider.

Het moeten showmannen en showvrouwen zijn die zichzelf op een bepaalde manier presteren om iets aan zowel de klanten als de aandeelhouders te verkopen. De ene moet een leren jas dragen en GPU's uit een oven halen. De andere moet zoals een nerd of verwarde professor of whatever visuele merk eruit zien. Ze zijn allemaal bezig met hun product/dienst en aandelenkoers omhoog te praten.

De CEO's zijn in de VS zo duur omdat ze een goede showman/vrouw nodig hebben om het bedrijf beter op de kaart te zetten. Het lijkt meer op een celebrity, sportman,... betalen om je product/merk/dienst te promoten.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04
choogen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:04:
insiders

...

CEO van HyperWriteAI en OtherSideAI

...

CEO van Anthropic
Dat zijn geen 'insiders', maar mensen die wanhopig proberen om hun product/technologie relevant te laten klinken voor de investerders zodat ze niet failliet hoeven te gaan.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-03 11:41

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk wel dat we een tweedeling moeten maken in AI. AGI zal voorlopig nog even op zich laten wachten. Ik vermoed dat LLM's dit bijvoorbeeld niet op zichzelf zullen bereiken. Ik vermoed dat incrementele verbeteringen aan hoe AI werkt uiteindelijk leiden tot AGI en dat het naarmate de tijd verder gaat steeds duidelijke zal worden dat we heel dicht erbij zitten.

Dat betekend echter ook dat de verwachtingen van AI een bewegend doelwit zijn. Als jouw taak is om informatie te verzamelen en daaruit conclusies te trekken aan de hand van regels dan is de kans groot dat de AI van nu een hulpmiddel is en naar verloop van tijd je vervangt als de ontwikkelingen beter worden.

De achterliggende uitdagingen wat dit doet opleveren zijn niet theoretisch of enkel filosofische gedachten - Ze zijn reëel.
Als AI de banen van middenmanagement en kantoor doet uitwissen dan is dat enorm en komen er veel mensen op straat te staan. Ten dele kunnen die instromen in bestaande pragmatische beroepen (niet met liefde waarschijnlijk) zoals loodgieters, verzorgers, elektromonteurs en bouwvakkers. Die beroepen zullen de laatste beroepen zijn die weg worden geautomatiseerd eenvoudigweg door het feit dat je je handjes nodig hebt op verschillende locaties door een regio voor verschillende soorten praktische problemen. Het probleem is alleen dat als er plotseling over een jaar of twee a drie tijd zoveel mensen bij komen dat je 50.000 extra loodgieters hebt vanuit het niets de markt voor die beroepen instort. Veel concurrentie en weinig loon.

Hypothetisch zullen bedrijven een hele kleine top hebben van wellicht een oprichter en mogelijk een handje vol mensen die de AI's inregelt en overzien voor de taken. Vervolgens zo goed als geen tussenlagen tot een eventueel bestaande grond van praktische beroepen die gaandeweg meer en meer worden weg geautomatiseerd.
Een mogelijk scenario kan zijn dat iemand middels AI 3D modellen maakt voor een apparaat en deze middels 3D printers laat printen. De cijfers daarvan en van de verkoop worden automatisch verwerkt en van tijd tot tijd vluchtig door die persoon of wellicht een financieel persoon doorgebladerd op AI fouten. Initieel zal dat bedrijf wellicht een mannetje op een heftruck hebben die het oplaad in een vrachtwagen met een chauffeur. Er is dus effectief zo goed als geen administratieve laag meer. Ingeschoten orders en aftersales is weg gevaagd door automatisering. Maar naarmate tijd verder gaat wordt ook die heftruck chauffeur en die vrachtwagen chauffeur vervangen door automatische systemen.

Tja, hoeveel verplegers heb je nodig? Je kunt zeggen dat je ze als productiekrachten gaat inzetten om de output van fysieke producten omhoog te gooien maar de realiteit is dat die mensen uiteindelijk (ik zeg pakweg 20 a 30 jaar van nu) door autonome robots worden vervangen. (Ik bedoel humanoïde varianten, niet de robots die al op fabrieksvloeren staan)

Ik zie vooral de transitieperiode daarbij als een probleem. We weten allemaal dat bedrijven voorop liggen met het weg automatiseren en AI-en van werknemers en dat de staat, overheid en/of EU achter liggen op het oplossen. Die zullen liever de kat uit de boom kijken en pas ingrijpen als veel mensen plotseling naar de voedselbank lopen omdat ze wel willen werken maar niet kunnen werken.

Ik heb al eerder aangegeven dat de EU als machtsblok genoeg kracht heeft om af te dwingen dat bedrijven moeten betalen voor verkoop in de EU afhankelijk van hun percentage AI en automatisering. Hoe meer je bedrijft leunt op automatisering en AI hoe hoger de afdragen die dan wordt gebruikt voor financiële ondersteuning van de bevolking die dat dan kan investeren in levensbehoefte en mogelijk producten gemaakt door diezelfde bedrijven. Effectief zou dat dan deel kunnen uitmaken van een potentieel basis inkomen. Maar 'gratis geld' (Wat het feitelijk niet is) is altijd een hekel punt. In de EU hebben we daarvoor sowieso een federaal Europa nodig anders krijg je staten die eenvoudig weg zeggen 'doen wij niet' en dan gaan dienen als hub voor bedrijven wat de afdragen willen ontlopen en het als distributiepunt voor de EU gaan gebruiken.

Maar ik verwacht dat het in fases gaat.
fase 1: Meer en meer mensen verliezen hun functie door AI en de opvolgende golf automatisering (hetzij administratief of door robotica wat beter wordt)
fase 2: Functies niet direct bedreigt door deze revolutie beginnen vol te stromen tot deze niet meer mensen kunnen absorberen als gevolg van vraag relatief ten opzichte van aanbod.
fase 3: Meer en meer mensen komen in de problemen financieel. Uiteindelijk zullen overheden moeten ingrijpen, iets wat ze tot dan toe eigenlijk niet wilde doen.
fase 4: Een systeem wordt opgesteld voor financiële compensatie. Dit systeem kan enkel werken als bedrijven die handelen in een block verplicht worden tot deelname anders bloed de staat droog en als gevolg de bevolking.

Wij zitten momenteel nog in fase 1. Ik verwacht fase 2 binnen nu en 3 tot 5 jaar. Fase 3 is er waarschijnlijk over 7 jaar als ik een gokje moet maken. Fase 2 is niet leuk maar te doen, fase 3 is gewoonweg vervelend. De EU moet dus nu al de fundamenten leggen voor dat op te vangen zodat als fase 3 aanbreekt transitie vrij snel is gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Auredium op 20-02-2026 10:10 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:05
Tot nader orde verwacht ik zelf eerder dat bestaande jobs hun productiviteit gevoelig zullen kunnen opkrikken met behulp van AI.
Meer werk verzetten in dezelfde tijd en minder fouten maken. (Maar de fouten die wel nog gemaakt worden zullen misschien wel groter zijn!).

Tegelijk zullen er ook specifieke taken bijkomen die nodig zijn om het AI gebeuren in goeie banen te leiden. Regelgeving, controle, certificatie, onderhoud,...

Net zoals nu ook conventionele software ik specifieke domeinen moet gecontroleerd, gecertificeerd, onderhouden,... worden.

Denk maar aan software voor banken, sport*, belastingen, transport, luchtvaart,... dat is allemaal niet van: het zal wel goed zijn zeker.

* Klein voorbeeldje: mijn zoon is schaker op redelijk hoog niveau. De paringen (de beslissing wie speelt tegen wie in een toernooi) wordt gedaan met een softwareprogramma. Daarvan bestaan er 2 soorten die wereldwijd gebruikt worden. Meer dan een soort van rekenblad is het eigenlijk niet. Maar het heeft jaren geduurd voordat dit gecertificeerd was door de wereld schaakbond. Fouten zijn gewoon ontoelaatbaar.

Dus: ieder taakje dat door AI moet uitgevoerd worden waar enig risico aan hangt zal grondig moeten nagekeken worden en iemand zal daarvoor aansprakelijk zijn en zijn handtekening moeten zetten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wozmro schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:46:
Tot nader orde verwacht ik zelf eerder dat bestaande jobs hun productiviteit gevoelig zullen kunnen opkrikken met behulp van AI.
Meer werk verzetten in dezelfde tijd en minder fouten maken. (Maar de fouten die wel nog gemaakt worden zullen misschien wel groter zijn!).

Tegelijk zullen er ook specifieke taken bijkomen die nodig zijn om het AI gebeuren in goeie banen te leiden. Regelgeving, controle, certificatie, onderhoud,...

Net zoals nu ook conventionele software ik specifieke domeinen moet gecontroleerd, gecertificeerd, onderhouden,... worden.

Denk maar aan software voor banken, sport*, belastingen, transport, luchtvaart,... dat is allemaal niet van: het zal wel goed zijn zeker.

* Klein voorbeeldje: mijn zoon is schaker op redelijk hoog niveau. De paringen (de beslissing wie speelt tegen wie in een toernooi) wordt gedaan met een softwareprogramma. Daarvan bestaan er 2 soorten die wereldwijd gebruikt worden. Meer dan een soort van rekenblad is het eigenlijk niet. Maar het heeft jaren geduurd voordat dit gecertificeerd was door de wereld schaakbond. Fouten zijn gewoon ontoelaatbaar.

Dus: ieder taakje dat door AI moet uitgevoerd worden waar enig risico aan hangt zal grondig moeten nagekeken worden en iemand zal daarvoor aansprakelijk zijn en zijn handtekening moeten zetten.
Effectief is dat ook wat ik aangeef in mijn betoog. In fase 1 zullen mensen initieel geholpen worden door AI en niet enkel vervangen. Maar ook dat kost mensen. Als jij een werklading voor zes mensen hebt en met AI heb je maar drie mensen nodig dan kunnen er drie een andere baan zoeken.

Dat adaptatie op sommige plaatsen langer op zich laat wachten doordat het wat crucialer is lijkt mij relatief logisch. Je gaat niet het complete financiële proces van je bedrijf laten beheren door AI. Daar zal AI een sterk hulpmiddel zijn om met minder mensen hetzelfde werk te doen. Maar zaken zoals klantenondersteuning zullen relatief uitgekleed worden omdat AI veel al kan doorvoeren zonder mensen om maa een voorbeeld te noemen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Wozmro
Ja, klopt.

Maar dat zal dan ook weer afhangen van welk soort mens je bent.

Als je iemand bent van wie de werkgever weet dat je openstaat voor verandering, relatief gemakkelijk je takenpakket kan variëren, openstaat voor nieuwe tools en met ideeën komt om die efficiënt in te zetten dan is er weinig aan de hand.

Als je iemand bent die met oogkleppen naar zijn huidig takenpakket kijkt, ja dan wordt het wat moeilijker.

Maar dat was bij de opkomst van de computer ook zo.

En als bepaalde bestaande taken veel sneller kunnen afgewerkt worden dan komt er tijd/geld/ruimte vrij om taken erbij te nemen van wat nu gezegd wordt: daar hebben we geen tijd voor, kost teveel geld,...

[ Voor 17% gewijzigd door Wozmro op 20-02-2026 11:13 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 22:01
Dit boek betoogd dat de huidige AI revolutie (tweede machinetijdperk) leidt tot een netto verlies van banen, in tegenstelling tot eerdere industriële/technologische revoluties:
https://www.goodreads.com...0408-a-world-without-work

De gangbare theorie wat betreft de impact van computer technologie op de arbeidsmarkt is als volgt:
So while future technologies may increasingly substitute for human beings in “routine” tasks, they will always complement human beings in the “non-routine” tasks that remain.
Dit is de zogenaamde ALM hypothesis:
The Autor-Levy-Murnane (ALM) hypothesis, proposed in 2003, is a labor economics theory that explains how computer technology impacts the labor market by focusing on the tasks performed in a job rather than just the worker's skill level. It posits that technology replaces routine labor but complements non-routine labor
Wat er nu echter met de huidige AI revolutie gaande is is het volgende:
The problem is that the ALM hypothesis neglected the pragmatist revolution. Economists had thought that to accomplish a task, a computer had to follow explicit rules articulated by a human being—that machine capabilities had to begin with the top-down application of human intelligence. That may have been true in the first wave of AI. But as we have seen, it is no longer the case. Machines can now learn how to perform tasks themselves, deriving their own rules from the bottom up. It does not matter if human beings cannot readily explain how they drive a car or recognize a table; machines no longer need those human explanations.
The pragmatist revolution in AI requires us to make a similar reversal in how we think about where the abilities of man-made machines come from. Today, the most capable systems are not those that are designed in a top-down way by intelligent human beings. In fact, just as Darwin found a century before, remarkable capabilities can emerge gradually from blind, unthinking, bottom-up processes that do not resemble human intelligence at all
If a job is made up of ten tasks, for instance, there are two ways that progress in AI could make it disappear. One is that an AGI is created that can perform all ten tasks by itself; the other is that ten distinct ANIs are invented, each able to perform just one of the tasks involved. Our fascination with AGI, with building machines that have general capabilities like human beings, risks distracting us from quite how powerful machines can be without it. It is not necessary to build a single machine in the image of a human being that can displace workers in an instant. Instead the gradual accumulation of a range of unhuman machines, with narrow but impressive abilities, is enough to erode the individual tasks that people carry out. In short, when thinking about the future of work, we should be wary not of one omnipotent fox, but an army of industrious hedgehogs.
Wat er nu gaande is is dat er een grote hoeveelheid ANI's ontwikkelt worden ( LLM's geoptimaliseerd voor een specifieke taak) die gaandeweg steeds meer taken beter kunnen dan mensen. Op een bepaald moment bereiken we dan volgens dit boek een kantelpunt waarop er nog wel nieuwe banen gecreëert worden, maar dit gebeurt structureel langzamer dan het tempo waarmee bestaande taken/banen verdwijnen. Dat is precies het punt dat eerdere technologische revoluties nooit hebben bereikt en waardoor het nu anders zal uitpakken.
The updated ALM hypothesis suggests that this freckle machine works because it is able to identify and extract from those past cases the ineffable rules that dermatologists follow but cannot themselves articulate. The machine is making their tacit rules explicit, turning a “non-routine” task into a “routine” one.
The temptation is to say that because machines cannot reason like us, they will never exercise judgment; because they cannot think like us, they will never exercise creativity; because they cannot feel like us, they will never be empathic. And all that may be right. But it fails to recognize that machines might still be able to carry out tasks that require empathy, judgment, or creativity when done by a human being—by doing them in some entirely other fashion.
We do not need to solve the mysteries of how the brain and mind operate to build machines that can outperform human beings. And if machines do not need to replicate human intelligence to be highly capable, there is no reason to think that what human beings are currently able to do represents a limit on what future machines might accomplish. Yet this is what is commonly supposed—that the intellectual prowess of human beings is as far as machines can ever reach.45 Quite simply, it is implausible in the extreme that this will be the case.
Ik denk dat de het de kant op gaat zoals hier beschreven (een quote uit het boek) alleen dan extremer:
The ALM hypothesis brought these two ideas together. Machines, it said, could readily perform the “routine” tasks in a job, but would struggle with the “non-routine” tasks. This clever argument could explain the strange trends captured in Figure 2.5—since when economists broke down an assortment of different jobs into their constituent tasks, many of the activities that middling-paid people performed in their work turned out to be “routine,” whereas those done by the low-paid and high-paid were not.
In zo’n toekomstscenario blijft misschien vooral werk bestaan in ambachtelijke beroepen waar fysieke vaardigheid, tastbare materialen en lokaal vakmanschap centraal staan en in hoogopgeleide, creatieve en mensgerichte functies die draaien om empathie, interpretatie en relationele nuance. De rest wordt geleidelijk steeds verder opgeslokt door een groeiend ecosysteem van gespecialiseerde ANI’s (die zich op een gegeven moment bundelen in een AGI). AGI zal dan op een gegeven moment waarschijnlijk ook het nog overgebleven werk kunnen gaan vervangen (de opkomst van menselijke robots).

Op langere termijn wordt dan uiteindelijk 'the singularity' bereikt:
This process, it is said, will lead to machines with “superintelligence”; some call it the “singularity.” These machines would be the “last invention that man need ever make,” wrote Irving John Good, the Oxford mathematician who introduced the possibility of such an intelligence explosion: anything a human being could invent, they could improve upon

[ Voor 3% gewijzigd door MasterTweaker op 22-02-2026 13:49 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
MasterTweaker schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:32:
Dit boek betoogd dat de huidige AI revolutie (tweede machinetijdperk) leidt tot een netto verlies van banen, in tegenstelling tot eerdere industriële/technologische revoluties:
https://www.goodreads.com...0408-a-world-without-work
Dat boek is al meer dan 5 jaar geleden geschreven en in de tussentijd is er toch wel het e.e.a. veranderd. Zo gaat de ontwikkeling van zowel AI als van de computerchips zelf minder snel dan aanvankelijk aangenomen.
Als ik (net als de schrijver) nu een voorspelling mag doen dan verwacht ik dat simpele taken i.d.d. overgenomen worden door AI.
Maar naarmate de taken complexer, diverser en meer menselijke interactie en/of vernuft vereisen dan kan een zelfstandige AI/robot dit gewoon niet overnemen. De modellen die je daarvoor moet ontwikkelen zijn dermate groot dat je de data niet snel genoeg op de plek kunt krijgen waar de data nodig is. Wat er nog bij komt zijn de kosten om een dergelijke AI/Robot up and running te houden. Dan zou een 'simpele' mens nog wel 'ns goedkoper kunnen zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die kosten zie ik dan wel weer omlaag gaan.

Maar goed, zolang Agent Smith zich nog dagelijks binnen mijn IDE blijft verdubbelen en redeneringen blijft maken die totaal niet kloppen omdat het simpelweg niets kan begrijpen (want "thinking mode' heeft weinig met denken te maken), maak ik me nog steeds meer druk om wat mensen ermee doen dan dat er een T-800 ontstaat die zelf beslist.

Al moet ik toegeven dat het soms vermakelijk is om te zien dat die modus oneindig in rondjes blijft gaan terwijl de oplossing heel simpel is. Dat is het verschil tussen begrip en bruteforce"verbanden" leggen via vooraf vastgelegde gewichtjes.

Dat zit wel Schnorr.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:14

DropjesLover

Dit dus ->

Tekenend is dat de AI top in India redelijk mislukt is.
Veel landen willen regulering, de Amerikanen (en hun AI industrie) zeggen keihard geen regulering te willen.

Dan moeten er toch samenwerkingsverbanden gaan ontstaan voor lokalere regulering (als in, de hele wereld minus Amerika) hoop ik.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:32
Wozmro schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:46:
Dus, bureaucratie blijft nog over? Dat is niet zo'n goede sales pitch.

Tegelijkertijd is schaken een mooi voorbeeld; er is een tijd geweest dat schaken de top van het menselijke denkvermogen vertegenwoordigde. Inmiddels kan mijn smartphone een grootmeester verslaan, en gaan veel van de rellen in de schaakwereld over mensen die stiekem zouden valsspelen met hulp van een computer.

Er is sprake geweest van een nivellering die alle natuurlijke talenten, en de vele jaren die topsporters investeren in hun veld gemeengoed heeft gemaakt.

Nu vinden we sport juist leuk omdat mensen het doen. Efficiëntie is niet het belangrijkste. Net zoals ouwehoeren op Tweakers veel efficiënter zou zijn als LLMs het vóór ons zouden doen.

Maar er zijn veel intellectuele beroepen die we niet uitoefenen uit traditie of sportiviteit, maar omdat ze geld moeten opbrengen. Die hebben nu met hetzelfde te maken. Al die tijd die je hebt geïnvesteerd in studeren, professionaliseren, het verdiepen van je kennis, etc. is eigenlijk weggegooid geweest.

• Wozmro
Je kan er woorden aan toekennen met een positieve of een negatieve invalshoek afhankelijk van je eigen persoonlijkheid.

Maar heb je een alternatief voorstel om het onderlinge vertrouwen in stand te houden? Want daar komt het in de basis op neer. Regels afspreken, controleren en opvolgen. Ik kan zelf geen betere (minder slechte) methode bedenken maar dat kan ook aan mij liggen.

Schaken is inderdaad een mooie discipline om de evoluties te overschouwen. Simpelweg omdat het spel al duizend jaar bestaat.

En het is contradictorisch maar schaken is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Er worden dagelijks meer partijen gespeeld dan ooit, het niveau is nog nooit zo hoog geweest. Een schaaktalent van 12 jaar oud zou de vloer aanvegen met een wereldkampioen van 100 jaar geleden.

En dat terwijl de huidige schaakengines inderdaad buitenaards zijn. Die schaakengines trainen zichzelf door tegen elkaar te spelen, 100.000 partijen per seconde. Maar ze schaken niet zoals mensen schaken.

En die schaakengines zijn gratis beschikbaar. Een 12 jarige schaker legt zijn smartphone naast zijn schaakbord om met die engines zijn partijen te analyseren om zelf een betere schaker te worden.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Op 27 maart komt er in Amerika een nieuwe documentaire uit met de volgende titel:
The AI Doc - Or How I Became an Apocaloptimist.
The AI Doc is a hand-made, eye-opening documentary about the most powerful technology humanity has ever created... and what’s at stake if we get it wrong.
trailer (2 min): YouTube: THE AI DOC: OR HOW I BECAME AN APOCALOPTIMIST - Official Trailer [HD...

[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 23-02-2026 13:28 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wozmro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:07:
En die schaakengines zijn gratis beschikbaar. Een 12 jarige schaker legt zijn smartphone naast zijn schaakbord om met die engines zijn partijen te analyseren om zelf een betere schaker te worden.
Ik ben een schaker. De engines zorgen ervoor dat er detectiepoortjes zijn bij officiele toernooien, dat smartwatches al niet meer mogen en dat aanstaande vaders niet kunnen gaan spelen, want als de mobiele telefoon afgaat, dan is het een nul. Zelfs als het maar een alarmpje of een agenda notificatie was. Ook is de sport nu veel meer op kennis dan op inzicht en intuitie gebaseerd, de brute force vs begrip.

Techbros zullen dat een vooruitgang vinden. Maar die zullen AI art ook mooi vinden. Zegt vooral wat over die mensen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wozmro
Ja, op dat vlak is het er niet beter op geworden. Toont ook wel aan dat schaken geen 'spelletje' is.

En dat er niet minder geschaakt wordt omdat er een computer is die een miljoen keer beter kan schaken.

Schaakvarianten zoals blitz en Fisher random komen ook meer naar voren om het schaken te vernieuwen en als tegenreactie op het valsspelen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:08
Dit vind ik dan wel weer een leuk artikel over hoeveel ontwikkeling LLMs nog nodig hebben om ze ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken wanneer de informatie correct moet zijn.

Dom overigens ook om blind uit te gaan van wat een LLM zegt.

https://www.omroepbrabant...h-pakte-dit-niet-goed-uit

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-03 11:06

marapuru

db.

TheBrut3 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:35:
Dit vind ik dan wel weer een leuk artikel over hoeveel ontwikkeling LLMs nog nodig hebben om ze ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken wanneer de informatie correct moet zijn.

Dom overigens ook om blind uit te gaan van wat een LLM zegt.

https://www.omroepbrabant...h-pakte-dit-niet-goed-uit
Mijn associatie hierbij is meer een negatieve. Die van 'Flood the zone'. Want al die documenten die gegenereerd worden in een rechtszaak worden natuurlijk weer door een mens gelezen en beoordeeld. Daar kun je nu met gemak een hele stapel (heck, hele bossen) aan documenten voor laten genereren die je als 'bewijs' aanvoert.

Ik merk dat ik, hoewel ik in de industrie zelf werk, steeds sceptischer begin te worden over de toepassingen.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Ik ben een schaker. De engines zorgen ervoor dat er detectiepoortjes zijn bij officiele toernooien, dat smartwatches al niet meer mogen en dat aanstaande vaders niet kunnen gaan spelen, want als de mobiele telefoon afgaat, dan is het een nul. Zelfs als het maar een alarmpje of een agenda notificatie was. Ook is de sport nu veel meer op kennis dan op inzicht en intuitie gebaseerd, de brute force vs begrip.

Techbros zullen dat een vooruitgang vinden. Maar die zullen AI art ook mooi vinden. Zegt vooral wat over die mensen.
Je naam deed het al vermoeden :D

Iemand hierboven had het over populariteit van schaken. Schaken (ik schaak zelf ook, laatste tijd niet veel meer) is natuurlijk vooral enorm populair geworden door o.a. the Queens Gambit en de daaropvolgende hause aan YouTubers zoals GothamChess, Hikaru, Cramling, Eric Roses. Lijkt mij volledig los te staan van AI.

Schaken is verder compleet dood geanalyseerd door schaakcomputers maar ook dat heeft niets met AI te maken. Paar maanden terug heeft GothamChess toernooien laten spelen tussen AI systemen. In het begin gaat het nog wel, na verloop van tijd beginnen de AI engines te hallucineren en bedenken ze zelf illegale moves of moves die niet eens mogelijk zijn.

Schaakengines zoals Deep Blue of Stockfish zijn geen AI. AlphaZero misschien wel (of is dat meer machine learning?) maar die is dan ook helemaal geoptimaliseerd voor één doel.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het was de naam van mijn terziele gegane schaakclub (Het Gambiet) en mijn speelstijl :p . Kroegschaker toen ik jong was, en nu alweer bijna 20 jaar inactief :+
Iemand hierboven had het over populariteit van schaken. Schaken (ik schaak zelf ook, laatste tijd niet veel meer) is natuurlijk vooral enorm populair geworden door o.a. the Queens Gambit en de daaropvolgende hause aan YouTubers zoals GothamChess, Hikaru, Cramling, Eric Roses. Lijkt mij volledig los te staan van AI.

Schaken is verder compleet dood geanalyseerd door schaakcomputers maar ook dat heeft niets met AI te maken. Paar maanden terug heeft GothamChess toernooien laten spelen tussen AI systemen. In het begin gaat het nog wel, na verloop van tijd beginnen de AI engines te hallucineren en bedenken ze zelf illegale moves of moves die niet eens mogelijk zijn.

Schaakengines zoals Deep Blue of Stockfish zijn geen AI. AlphaZero wel maar die is dan ook helemaal geoptimaliseerd voor één doel.
Het is nog niet doodgeanalyseerd, alhoewel er eindspeldatabases zijn die heel ver gaan. Maar men moet origineler gaan zijn, en speelt nu openingen die niet in de boekjes staan en weinig voordeel geven, waarna de speelsterkte meer in het middenspel moet liggen.

AI speelt een rol in de engine development. Die engines zijn wel makkelijk bij het analyseren, maar hebben de kunst van het correspondentieschaak helemaal kapot gemaakt.

Voor de geinteresseerden, hier een stukje over de dood van het correspondentieschaak: https://schaaksite.nl/202...iccf-betekenen-niks-meer/

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 23-02-2026 17:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:16
marapuru schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Mijn associatie hierbij is meer een negatieve. Die van 'Flood the zone'. Want al die documenten die gegenereerd worden in een rechtszaak worden natuurlijk weer door een mens gelezen en beoordeeld. Daar kun je nu met gemak een hele stapel (heck, hele bossen) aan documenten voor laten genereren die je als 'bewijs' aanvoert.

Ik merk dat ik, hoewel ik in de industrie zelf werk, steeds sceptischer begin te worden over de toepassingen.
Het gaat niet lang meer duren voordat daar wat advocaten op aangepakt worden. Het indienen van vals/gefabriceerd bewijs is natuurlijk gewoon strafbaar. Het verwijzen naar niet bestaande arresten is niets anders dan dat.

Nu zal men nog coulant zijn, omdat het oprechte fouten lijken te zijn (hoewel deze advocaten ook niet zullen toegeven dat ze hun stukken door AI hebben laten maken). Maar zachtjes aan zou het voor iedere advocaat duidelijk moeten zijn AI gebruik op deze manier ontoelaatbaar is. Dus er gaat vanzelf een (tucht)rechter komen die dit beschouwt als opzet. Je had kunnen begrijpen dat je niet blind kan varen op AI, daar is inmiddels genoeg over geschreven. Naast dat je als advocaat natuurlijk sowieso verantwoordelijk bent voor de processtukken die je indient.

iRacing Profiel

• edie
Wild Chocolate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Het gaat niet lang meer duren voordat daar wat advocaten op aangepakt worden. Het indienen van vals/gefabriceerd bewijs is natuurlijk gewoon strafbaar. Het verwijzen naar niet bestaande arresten is niets anders dan dat.

Nu zal men nog coulant zijn, omdat het oprechte fouten lijken te zijn (hoewel deze advocaten ook niet zullen toegeven dat ze hun stukken door AI hebben laten maken). Maar zachtjes aan zou het voor iedere advocaat duidelijk moeten zijn AI gebruik op deze manier ontoelaatbaar is. Dus er gaat vanzelf een (tucht)rechter komen die dit beschouwt als opzet. Je had kunnen begrijpen dat je niet blind kan varen op AI, daar is inmiddels genoeg over geschreven. Naast dat je als advocaat natuurlijk sowieso verantwoordelijk bent voor de processtukken die je indient.
Zoiets? Advocaten krijgen waarschuwing en moeten op cursus na verkeerd gebruik AI

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Wild Chocolate
Nee, dat ze echt straf krijgen en niet alleen een waarschuwing. Paar maanden uit hun ambt gezet, of erger.

iRacing Profiel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpTRRWpZ0LId7pEbuxHy0gjjad8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/udLf5KByEr3xHk8RidCWoVqF.jpg?f=user_large
Je moet vooral een tool maken voor luie studenten die de kans niet willen hebben om zelf wat te leren. Is wel het soort persoon die kleptocraten graag zien, zelf niet willen nadenken en dat is het soort stemmer dat op de foute partijen stemt...

Afbeeldingslocatie: https://dehype.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/dirkjan-huiswerk-o-matic.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 23-02-2026 23:24 ]

• CVTTPD2DQ
gambieter schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:21:
Je moet vooral een tool maken voor luie studenten die de kans niet willen hebben om zelf wat te leren. Is wel het soort persoon die kleptocraten graag zien, zelf niet willen nadenken en dat is het soort stemmer dat op de foute partijen stemt...
Er was recent het één en ander te doen over een politicus die haar opleidingen niet had afgerond. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de moraal van de afstudeerders op dit moment, nu onderwijsinstellingen nog niet echt de tools en ervaring hebben om AI-gebruik tegen te gaan.

Er is een hele generatie studenten die nooit op dezelfde manier heeft moeten ploeteren voor een scriptie.

• Wild Chocolate
CVTTPD2DQ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Er was recent het één en ander te doen over een politicus die haar opleidingen niet had afgerond. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de moraal van de afstudeerders op dit moment, nu onderwijsinstellingen nog niet echt de tools en ervaring hebben om AI-gebruik tegen te gaan.

Er is een hele generatie studenten die nooit op dezelfde manier heeft moeten ploeteren voor een scriptie.
Dat is denk ik vooral een kwestie van enerzijds het proces begeleiden en als docent weten wat de schrijfstijl van je studenten is. Dan kun je ze bij een tussentijdse controle er op aanspreken als ze alleen maar AI teksten aanleveren. Daarnaast mag je ook wat vinden van de leesbaarheid. (Veel tekst met weinig inhoud kun je gewoon als slecht beoordelen).

Anderzijds is er nog altijd de presentatie/verdediging van een scriptie. Dat is bij uitstek het moment om de juiste vragen te stellen om te controleren of de student ook echt snapt waar het over gaat. En om bijvoorbeeld te vragen waarom dingen op een bepaalde manier onderbouwd zijn. Dat is net zoiets als dat je er bij een goede docent ook niet mee wegkomt als je alleen maar boekuittreksels hebt gelezen en niet de hele boeken...

iRacing Profiel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wild Chocolate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:36:
Dat is denk ik vooral een kwestie van enerzijds het proces begeleiden en als docent weten wat de schrijfstijl van je studenten is. Dan kun je ze bij een tussentijdse controle er op aanspreken als ze alleen maar AI teksten aanleveren. Daarnaast mag je ook wat vinden van de leesbaarheid. (Veel tekst met weinig inhoud kun je gewoon als slecht beoordelen).

Anderzijds is er nog altijd de presentatie/verdediging van een scriptie. Dat is bij uitstek het moment om de juiste vragen te stellen om te controleren of de student ook echt snapt waar het over gaat. En om bijvoorbeeld te vragen waarom dingen op een bepaalde manier onderbouwd zijn. Dat is net zoiets als dat je er bij een goede docent ook niet mee wegkomt als je alleen maar boekuittreksels hebt gelezen en niet de hele boeken...
Ja, leuk. Maak het werk van de docenten nog moeilijker en de luilakken zullen gaan klagen dat ze niet genoeg ondersteuning krijgen. Dit is het soort tools dat het slechtste in de mens los gaat maken. In bepaalde mensen, tenminste.
Intussen gaat de grootste UK onderzoeksfunder (UKRI) heel veel geld verbranden "om een wereldleider in AI te worden": UKRI AI strategy makes bold choices where UK can lead the world

Ipv te investeren in mensen, carrieres en infrastructuur gaan ze geld verbranden en aan Amerikaanse hype kado geven. Ik heb al uitnodigingen gekregen om gratis werk te doen voor andere Britse universiteiten om hun AI-engines te gaan trainen en heb ze heel erg duidelijk verteld waar ze naar toe mogen verhuizen (hint: het is daar heel erg heet).

Mijn pensionering kan niet snel genoeg komen.

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 24-02-2026 02:35 ]

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:16
Wild Chocolate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:36:
Daarnaast mag je ook wat vinden van de leesbaarheid. (Veel tekst met weinig inhoud kun je gewoon als slecht beoordelen).

Ik denk dat dit de toekomst moet worden in het onderwijs. Minder kwantiteit qua verslagen en rapportages, en meer één op één toetsing op het daadwerkelijk begrijpen van de stof. Of het verslag met AI is geschreven of niet is irrelevant als de student de opdracht succesvol heeft volbracht en de stof begrijpt. Later in de echte wereld zal ook vaak van hen worden verwacht dat ze dergelijke tools gebruiken.

Overigens is dat voorbeeld van de boekuittreksels wel een dingetje. Een oud klasgenoot is daar meerdere keren mee weg gekomen en kreeg over het algemeen de hoogste cijfers.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een collega gaf aan dat Einstein een gemiste kans was (noem het AInstein ) :X :') , maar dat blijkt al bezet:
Ainstein (ainstein.ai) is a Kansas-based company founded in 2015 that develops advanced radar-based sensing and AI-powered, IoT, and autonomous vehicle technologies.
:+

• Wozmro
Ik hoorde vandaag op de radio een stukje over hoe Socrates waarschuwde voor de opkomst van 'Het Schrift'.

Want 'Het Schrift' is de oorzaak van:
- verzwakking van het geheugen.
- een schijn van wijsheid.
- gebrek aan dialoog.

En dat weten we vandaag doordat Plato de mening van Socrates netjes opgeschreven heeft. 😁

Zal AI een grotere invloed hebben op mens en maatschappij dan het schrift?

Misschien zal AI uiteindelijk het schrift vervangen?

• Stukfruit
  • Niet online
Laten we het om te beginnen eens automatisering noemen ipv intelligentie.

Dat zit wel Schnorr.

• Wozmro
Wat is intelligentie? Is dat eigenlijk ook niet een vorm van automatisering?

• Stukfruit
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:39:
Wat is intelligentie? Is dat eigenlijk ook niet een vorm van automatisering?
Volgens de definitie:
It can be described as the ability to perceive or infer information and to retain it as knowledge to be applied to adaptive behaviors within an environment or context.
Dat kan de huidige software niet. Vooral het stukje adaptive. Modellen zijn "hardcoded" en het stukje "perceive" is er sowieso geen onderdeel van omdat het niets perceived.

Dat zit wel Schnorr.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:59

mphilipp

Romanes eunt domus

Stukfruit schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:59:
[...]
Dat kan de huidige software niet. Vooral het stukje adaptive. Modellen zijn "hardcoded" en het stukje "perceive" is er sowieso geen onderdeel van omdat het niets perceived.
Inderdaad. Het blijven domme computers die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ze kunnen nog zo slim uit de hoek komen, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat ze de menselijke taal (beter) begrijpen en verbanden kunnen leggen. Maar echt weten wat ze doen is er niet bij. Daarom maken ze ook hele domme fouten. Aan die fouten kun je zien dat het van een AI komt. Die verbanden leggen en de juiste informatie bij elkaar sprokkelen kunnen ze gigantisch snel en in de meeste gevallen efficiënt en accuraat. En ik merk ook dat ze steeds beter worden. Maar ik zou het geen intelligentie noemen maar Artificial Cleverness.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• CVTTPD2DQ
mphilipp schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:59:
Inderdaad. Het blijven domme computers die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ze kunnen nog zo slim uit de hoek komen, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat ze de menselijke taal (beter) begrijpen en verbanden kunnen leggen. Maar echt weten wat ze doen is er niet bij.
Maar maakt dit iets uit, als ze grote delen van de banen van mensen kunnen overnemen? Misschien niet alles, maar genoeg om enorme schokken op de arbeidsmarkt teweeg te brengen.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
Is het gevaar niet groter dan nu onze Microsoft verslaving in de werkomgeving? Geef het een halve generatie en bijna iedereen kauwt zijn werk (op kantoor dan) voor met ChatGTP, vervolgens trekt de VS de stekker eruit en dan ligt alles plat. Het zal maanden, misschien jaren duren voordat vergeten vaardigheden weer zijn aangeleerd en op het oude niveau zaten. De VS kan (als een land verslaafd is geraakt aan een VS gerund stukje software) een land compleet de vernieling in werken straks met één druk op de knop.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Stukfruit
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Inderdaad. Het blijven domme computers die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ze kunnen nog zo slim uit de hoek komen, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat ze de menselijke taal (beter) begrijpen en verbanden kunnen leggen. Maar echt weten wat ze doen is er niet bij. Daarom maken ze ook hele domme fouten. Aan die fouten kun je zien dat het van een AI komt. Die verbanden leggen en de juiste informatie bij elkaar sprokkelen kunnen ze gigantisch snel en in de meeste gevallen efficiënt en accuraat. En ik merk ook dat ze steeds beter worden. Maar ik zou het geen intelligentie noemen maar Artificial Cleverness.
Zelfs begrip van taal of het kunnen leggen van verbanden is er niet echt. Dat lijkt zo, maar dat komt doordat alles vooraf is vastgelegd in de weights van het model + structuren die worden aangebracht om de zoekresultaten verder de juist kant op te nudgen.

Daarom vind ik dat de huidige aanpak voor de gemiddelde agent niet meer te noemen is dan het bruteforcen van "zoekopdrachten" tot het balletje de juiste kant op rolt door de grote hoeveelheid nudgen. Het moet als je het zo bekijkt zelfs sneller en efficiënter kunnen.

Dat zit wel Schnorr.

• CVTTPD2DQ
Cobb schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:23:
Is het gevaar niet groter dan nu onze Microsoft verslaving in de werkomgeving? Geef het een halve generatie en bijna iedereen kauwt zijn werk (op kantoor dan) voor met ChatGTP, vervolgens trekt de VS de stekker eruit en dan ligt alles plat. Het zal maanden, misschien jaren duren voordat vergeten vaardigheden weer zijn aangeleerd en op het oude niveau zaten.
Ach, als de VS er nu de stekker uittrekt, moeten we allemaal weer werken met de kaartenbak en typmachine. Die vaardigheden zijn ook zeldzaam geworden. Dus kwalitatief verandert er natuurlijk niet zoveel ten opzichte van de huidige (ook al benarde) situatie.

• Yaksa
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:12:[...]Maar maakt dit iets uit, als ze grote delen van de banen van mensen kunnen overnemen? Misschien niet alles, maar genoeg om enorme schokken op de arbeidsmarkt teweeg te brengen.
Maar op welke delen van de banen doel je dan? AI (in welke vorm dan ook; model, computer of robot) zal altijd gecontroleerd / onderhouden / gemodificeerd moeten worden omdat het fouten zal blijven maken juist omdat het niet intelligent is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CVTTPD2DQ
Yaksa schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:44:
Maar op welke delen van de banen doel je dan? AI (in welke vorm dan ook; model, computer of robot) zal altijd gecontroleerd / onderhouden / gemodificeerd moeten worden omdat het fouten zal blijven maken juist omdat het niet intelligent is.
Maken mensen geen fouten dan?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ja, maar niet zulke domme... Een AI agent jouw stukken laten schrijven is zoiets als een assistent of stagière je werk laten doen. Soms gaat het goed, soms moet je het helemaal overnieuw doen.

Ik moet wel zeggen, dat het niet allemaal kommer en kwel is hoor. Ik krijg best goede resultaten uit de dingen die ik door AI laat doen. Sommige kun je ook met dezelfde vraag uit Google krijgen. Hoewel Google en andere search engines tegenwoordig AI assistenten hebben ingebouwd. Maar toen het nog niet zo was, kreeg je al een hoop info uit een goed geformuleerde zoekvraag. Je kon alleen niet een heel opstel uit Google krijgen.

Ik ben momenteel bezig met een website en ik krijg er toch echt een heel mooi professioneel uitziend resultaat eruit. Dat had ik met wat moeite ook bij elkaar kunnen googlen, maar dat had mij echt veel meer inspanning gevergd. En ik had alles zelf moeten inpassen in mijn situatie. Dat hoeft nu niet. En ik kan gewoon even vragen of ie dat dingetje aanpast, stukje animatie erbij, kleurtje anders etc...de onvermoeibare assistent doet meteen wat je wil. Ik maak dus zonder enige kennis van die technieken di ehij gebruikt een hele mooie site. Een paar jaar geleden had ik daar niet aan durven denken en had het iets heel simpels geworden...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Stukfruit
  • Niet online
Voor dat soort dingen is het inderdaad FrontPage on steroids :P

Maar deze keer kan het met wat goede wil ook betere code genereren. En je kan het in de late uurtjes doen wanneer je zelf fysiek of mentaal uitgeblust bent.

Daarom ben ik ook helemaal niet bang dat "AI" alles gaat overnemen. Het maakt juist mogelijk om meer te doen...

...mét kennis.

Dat zit wel Schnorr.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Stukfruit schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 00:31:
Voor dat soort dingen is het inderdaad FrontPage on steroids :P
Ik denk dat de kleine webdesigners hier wel last van gaan krijgen. De mensen die het als uitgelopen hobby doen zeg maar. De echte professionals bouwen grotere sites met meer backend integraties enzo. Dat zie ik nog niet zo snel met een AI gegenereerd worden (zonder wat meer kennis). De AI kan je er wel heel goed bij helpen als je een beetje techneut bent. Dus misschien kan die kleine webdesigner nu ook complexere sites gaan bouwen dankzijn die AI assistentie.

Je moet het ook niet alleen maar als een bedreiging zien, want het biedt ook genoeg kansen.

• Stukfruit
  • Niet online
Voor de mensen die in loondienst werken en dagelijks richting een micromanager moeten bidden zie ik dit ook wel als een mooie toevoeging :Y

De managers kunnen nu eindelijk zelf vragen of de kleur blauw nog een tint extra meer richting smurfblauw kan. Niet tevreden? Geef het maar aan. Zulke taken zijn als werknemer moordend voor je werktempo of gemoedstoestand terwijl je professioneel probeert te blijven.

Dat zit wel Schnorr.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39
Stukfruit schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:18:
Voor de mensen die in loondienst werken en dagelijks richting een micromanager moeten bidden zie ik dit ook wel als een mooie toevoeging :Y

De managers kunnen nu eindelijk zelf vragen of de kleur blauw nog een tint extra meer richting smurfblauw kan. Niet tevreden? Geef het maar aan. Zulke taken zijn als werknemer moordend voor je werktempo of gemoedstoestand terwijl je professioneel probeert te blijven.
En je dankt dat micromanagers dan minder tijd gaan besteden om jou te micromanagen? Ik denk dat zij alleen maar meer tijd hebben om jou meer van dat soort vragen te stellen.

• CVTTPD2DQ
mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 00:54:
Ik denk dat de kleine webdesigners hier wel last van gaan krijgen. De mensen die het als uitgelopen hobby doen zeg maar. De echte professionals bouwen grotere sites met meer backend integraties enzo. Dat zie ik nog niet zo snel met een AI gegenereerd worden (zonder wat meer kennis). De AI kan je er wel heel goed bij helpen als je een beetje techneut bent.
Maar je zegt zelf net dat je niet zo goed thuis bent in de materie waar je over praat. Desalniettemin zeg je nogal stellig dat AI bepaalde zaken niet kan.

Verder komt "helpen" natuurlijk neer op extra arbeidskracht, iets dat voorheen alleen door - geschoold! - personeel kond worden gedaan.
Stukfruit schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 01:18:
De managers kunnen nu eindelijk zelf vragen of de kleur blauw nog een tint extra meer richting smurfblauw kan. Niet tevreden? Geef het maar aan.
Ik denk dat de managers zich gaan afvragen waarom ze in hemelsnaam nog developers betalen, als AI hun verzoeken binnen vijf minuten heeft uitgevoerd.

Overigens lees ik net dit nieuwsitem: Driekwart van volwassenen denkt dat AI banen gaat vervangen
Driekwart van de volwassen Nederlanders denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) banen gaat vervangen. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Ook denkt een grote meerderheid dat AI leidt tot het verlies van kennis en vaardigheden van personeel.
Verder mooi om te zien hoe out-of-touch die CBS-medewerkers zijn
Welk werk precies overgenomen kan worden, is nog nog niet helemaal duidelijk. "Je kan denken aan administratieve functies, maar ook sommige zorgtaken die door robots overgenomen worden", vertelt Luuk Hovius van het CBS. "Of denk aan zelfrijdende auto's die pakketbezorgers kunnen helpen. Dat is heel lastig te voorspellen, want we kunnen niet zien hoe de technologie gaat verlopen."
Allereerst is het al kwalijk dat een onderzoeker "Robots" en "AI" door elkaar gebruikt - hoor je dat soort concepten niet duidelijk te definiëren in een onderzoek? Maar verder zijn de robots die we zien op het moment nog kapitaalintensief en beperkt. De AI om autonoom te navigeren maakt ook niet zulke grote stappen als de AI om tekst uit te spugen.

Verder zijn LLMs nu een jaar of drie voor bijna iedereen toegankelijk. Reken maar dat mensen een goed idee hebben welke kant het opgaat.

Waarom zou je in hemelsnaam kapitaalintensieve techniek inzetten om slecht betaalde hondenbanen te vervangen, als je met spotgoedkope techniek (LLMs) een graantje van de luxe kantoorbaantjes kunt meepikken?

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:48

RayNbow

Kirika <3

🤔

Daar heb ik toch m'n twijfels bij.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:47:
Maar je zegt zelf net dat je niet zo goed thuis bent in de materie waar je over praat. Desalniettemin zeg je nogal stellig dat AI bepaalde zaken niet kan.
Niet zo goed thuis, maar wel al 35+ jaar werkzaam in complexe ICT omgevingen. Dus ik weet wel eea van verschillende zaken. Ik hoef er geen expert in te zijn om in te kunnen schatten dat AI dat allemaal niet zonder meer kan. Sommige zaken zijn nogal complex en slecht gedocumenteerd. Dus waar moet die AI zijn info dan vandaan halen? Ze worden getraind op info van allerlei websites en documentatie. En soms is die documentatie niet helemaal toereikend, vaag of gewoon fout. Of bepaalde zaken werken gewoon anders dan in de documentatie staat. Dus ja...waar haalt die AI de info vandaan? Zelf bedenken kan ie niet, daar heb je weer mensen voor nodig. En als de AI dan heeft gezien hoe de mens het doet, kan ie dat weer gebruiken in zijn eigen oplossingen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:52:
[...]

Niet zo goed thuis, maar wel al 35+ jaar werkzaam in complexe ICT omgevingen. Dus ik weet wel eea van verschillende zaken. Ik hoef er geen expert in te zijn om in te kunnen schatten dat AI dat allemaal niet zonder meer kan. Sommige zaken zijn nogal complex en slecht gedocumenteert. Dus waar moet die AI zijn info dan vandaan halen? Ze worden getraind op info van allerlei websites en documentatie. En soms is die documentatie niet helemaal toereikend, vaag of gewoon fout. Of bepaalde zaken werken gewoon anders dan in de documentatie staat. Dus ja...waar haalt die AI de info vandaan? Zelf bedenken kan ie niet, daar heb je weer mensen voor nodig. En als de AI dan heeft gezien hoe de mens het doet, kan ie dat weer gebruiken in zijn eigen oplossingen.
Sowieso denk ik dat specifiek trainen voor een functie waarbij de info van het web wordt gehaald een risico is. Verschillende firma's hebben verschillende methodes om dezelfde zaken af te handelen. Verschillende versies van software en code bestaan voor dezelfde taken. Er zijn foute manieren voor af te handelen ook online te vinden. Daarnaast kan het goed zijn dat twee bijna identieke functies bestaan die toch voor net wat andere zaken worden gebruikt. Die complexiteit zorgt ervoor dat je prompt aan de AI heel snel heel complex kan worden.

In die zin vraag ik mij af of we niet beter kunnen inzetten op specifieke taak gerichte AI's die met een zeer beperkte dataset zijn getraind. Dat maakt ze heel goed in de taken waarvoor ze nodig zijn maar zo goed als onbruikbaar voor taken buiten de specifieke set.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Auredium schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:59:
In die zin vraag ik mij af of we niet beter kunnen inzetten op specifieke taak gerichte AI's die met een zeer beperkte dataset zijn getraind. Dat maakt ze heel goed in de taken waarvoor ze nodig zijn maar zo goed als onbruikbaar voor taken buiten de specifieke set.
Volgens mij is dat altijd al de beste toepassing geweest voor AI. Expertsystemen, zoals voor artsen, juristen e.d. Als je een AI toegang geeft tot een database met medische research papers, kan ie denk ik heel effectief worden ingezet als hulpje van artsen en andere medische professionals.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:31:
[...]

Volgens mij is dat altijd al de beste toepassing geweest voor AI. Expertsystemen, zoals voor artsen, juristen e.d. Als je een AI toegang geeft tot een database met medische research papers, kan ie denk ik heel effectief worden ingezet als hulpje van artsen en andere medische professionals.
Ik deel die mening vrij sterk. Ik denk dat localised AI vele malen sterker is dan de LLM modellen die wij nu hebben. Er is wat ironie dat de huidige modellen zoals ChatGPT en Grok juist door hun grote en hun manusje van alles teveel foutieve en conflicterende datum hebben opgeslurpt om nuttig te zijn.

• CVTTPD2DQ
Niet zo goed thuis, maar wel al 35+ jaar werkzaam in complexe ICT omgevingen. Dus ik weet wel eea van verschillende zaken. Ik hoef er geen expert in te zijn om in te kunnen schatten dat AI dat allemaal niet zonder meer kan. Sommige zaken zijn nogal complex en slecht gedocumenteerd. Dus waar moet die AI zijn info dan vandaan halen?
De nieuwe generatie codegeneratie-tools kan dit gewoon proefondervindelijk oplossen, op een manier die sterk lijkt op wat de developer doet. Ik dacht dat dit inmiddels allemaal wel bekend was.

Je hebt iets in de lus nodig dat bepaalt of het resultaat "goed" is, en daar feedback op geeft. Bij het bouwen van de website ben jij degene die de feedback geeft, namelijk of het mooi genoeg is. Bij zaken als API-integraties en andere triviale shit kan zelfs die feedback moeiteloos worden geautomatiseerd. Dat gaat nog veel sneller, en zo'n codeertool kan dag en nacht doorwerken.

Al het werk waarbij de output een digitaal product is, en de input kan worden gedigitaliseerd, waarvan de correctheid machinaal kan worden geëvalueerd, kan worden overgenomen door LLMs.

Waar het nog aan schort is dat de tool code uitspuugt die niet door mensen is bekeken. Waarvan mensen niet weten of het werkt, en waar ze ook niet goed over kunnen redeneren. Hoe eng vinden we dat? We zijn afhankelijk van producten waarvan de winst (en controle) in Amerika zit. Hoe erg vinden we dat? Het gaat waarschijnlijk de Nederlandse ICT-sector nog verder uitkleden en deskillen (en het competentieniveau is al erg laag), hoe erg vinden we dat?

De discussie of AI werk gaat overnemen is al lang geleden beslist, in het voordeel van AI.

[ Voor 9% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 25-02-2026 11:20 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:18:
De discussie of AI werk gaat overnemen is al lang geleden beslist, in het voordeel van AI.
Dat zou ik niet zo stellig durven beweren. Een deel misschien, maar nooit alles. Het werk van AI is altijd gebasseerd op ons werk, dus er moet altijd enige input van ons zijn.
En code die een AI proefondervindelijk in elkaar heeft geknutseld, moet altijd gecontroleerd worden. Net als het werk van een mens. Tenzij je graag je infra (ik heb het niet alleen over websites) laat runnen op code die je niet kent. Leuk in geval van problemen....geen hond die weet hoe het in elkaar zit. Ja, de AI, maar of die je probleem ook kan oplossen?

Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat een 'goed' resultaat ook toevallig goed kan zijn. Totdat het ineens niet meer goed is. En als je dan zelf die code niet hebt gemaakt en er ook geen kennis (meer) van is, is dat behoorlijk lastig. Voorbeelden te over. En dit is niet gericht tegen AI, maar het geldt ook voor code van mensen. Ik ken voorbeelden van grote bedrijven die jarenlang als de dood waren om aan oude stukken code te komen, of spul dat op stokoude mainframes of mini's draaide die al 20 jaar niet meer gemaakt werden. Ze konden of durfden het niet over te zetten omdat documentatie ontbrak over de software, dus lieten ze het maar draaien. Dom natuurlijk. Maar uiteindelijk konden ze niet anders meer, en is het op een of andere manier functioneel nagebouwd. Het kan dus wel (als het moet), maar dat is ongeveer zo'n situatie wanneer je 100% erop gaat vertrouwen dat AI gegenereerde software je hele handel kan draaien en dat je zelf geen kennis meer nodig hebt.

• CVTTPD2DQ
mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:42:
En code die een AI proefondervindelijk in elkaar heeft geknutseld, moet altijd gecontroleerd worden. Net als het werk van een mens. Tenzij je graag je infra (ik heb het niet alleen over websites) laat runnen op code die je niet kent.
Jij kunt dat vinden. Ik vind dat zelfs óók. Maar het gaat uiteindelijk de markt zijn die dit soort zaken beslist. De één wil alleen vlees eten van een slager die de koe zelf nog heeft geaaid. Maar het overgrote deel van de markt is toch tevreden met frikandelkwaliteit. Waar je inderdaad niet weet welke dier(en) in het uiteindelijke product zitten.

Tenzij er wetgeving komt om iets anders te bepalen. Maar op het moment staan onze bestuurders te klappen en te juichen terwijl AI kennis en banen van Nederland naar de VS overhevelt.
mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:42:
Ik ken voorbeelden van grote bedrijven die jarenlang als de dood waren om aan oude stukken code te komen, of spul dat op stokoude mainframes of mini's draaide die al 20 jaar niet meer gemaakt werden. Ze konden of durfden het niet over te zetten omdat documentatie ontbrak over de software, dus lieten ze het maar draaien.
En ook dat is niet meer nodig, want een LLM kan binnen een half uur software voor je documenteren, op basis van de sources. En als je de sources niet meer hebt, vermoed ik dat het niet lang duurt voordat er LLM disassemblers komen die net zo makkelijk met binary code kunnen werken als met source code.

Zeker binnen de IT moeten we er maar mee omgaan dat alle "ervaring" die we in de afgelopen decennia hebben opgebouwd opnieuw moet worden onderzocht. Is code specificeren en documenteren belangrijk? Misschien niet in de tijd van LLMs. Is hergebruik belangrijker dan nieuwe code maken? Misschien niet in de tijd van LLMs. Is Open Source nog relevant als een AI op commando willekeurige functionaliteit kan utibraken? Misschien niet in een tijd van LLMs.

Dat is niet erg. Docenten moeten zich nu afvragen of het schrijven van essays en scripties wel de beste manier is om de kennis en begrip van studenten te toetsen. Alle beroepen die ook maar enigszins met denkwerk te maken hebben zullen zich op een of andere manier een houding moeten geven ten opzichte van LLMs. Die houding hoeft niet (onverdeeld) positief te zijn. Maar je doet het niet door je vingers in je oren te steken en maar hard te blijven roepen dat er niets gaat veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 25-02-2026 11:59 ]

• Yaksa
RayNbow schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:17:
[...]🤔
Daar heb ik toch m'n twijfels bij.
Ik ook, als ik bijvoorbeeld zie hoe groot de modellen bij AI-beeldgeneratie aan het worden zijn dan heb je, als consument, bijna onbetaalbare techniek (GPU's met 24Gb of meer) en een deftige PC nodig om ermee te kunnen werken. Of je moet een duur abo afsluiten bij een partij die een data centrum heeft gebouwd waar je je berekeningen (in de cloud) laat doen. Het is dan maar de vraag wat uiteindelijk goedkoper is, de mens die ergens kennis van heeft en die kennis ter plekke snel en oplossingsgericht in kan zetten of een AI op afstand die je moet gaan vragen wat de oplossing is. En dan moet je nog de juiste vraag weten te stellen aan die AI, anders krijg je een verkeerd antwoord. Garbage in = Garbage out.

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik denk dat de managers zich gaan afvragen waarom ze in hemelsnaam nog developers betalen, als AI hun verzoeken binnen vijf minuten heeft uitgevoerd.
Dat is zeker een garantie, maar die hebben de kennis niet om de opgeleverde spaghetti te verbeteren.

Ook de "AI" gaat niet automatisch alles optimaal en zo efficiënt mogelijk doen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Linksom of rechtsom hebben ze altijd iemand nodig die ze op de juiste manier wijst. En tijd is ook niet onbeperkt beschikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Stukfruit op 25-02-2026 12:13 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Batavia schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:54:
[...]

En je dankt dat micromanagers dan minder tijd gaan besteden om jou te micromanagen? Ik denk dat zij alleen maar meer tijd hebben om jou meer van dat soort vragen te stellen.
Nee, maar als ontwikkelaar vibecode ik daar gewoon een script voor dat de manager automatisch via alle mogelijke kanalen doorverwijst naar de agent :+

Dat zit wel Schnorr.

• Wozmro
Ik denk wel dat daar een belangrijk punt zit qua verschil tussen mens en AI.

AI vertrekt vanuit dingen die al gebeurd zijn in het verleden terwijl een mens dingen kan bedenken die nog nooit gebeurd zijn.

Bijvoorbeeld op het vlak (kritieke) software. Je kan aan een AI vragen om een risicoanalyse te maken en wat het ergste is wat er kan gebeuren als het misloopt. Maar het ergste dat is wat er mogelijk in het verleden al eens voorgevallen is.

Terwijl een mens er weinig moeite mee zal hebben om scenario's te bedenken(fantaseren) die nog veel erger zijn maar die gewoon nog nooit gebeurd zijn.

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Sommige zaken zijn nogal complex en slecht gedocumenteerd. Dus waar moet die AI zijn info dan vandaan halen? Ze worden getraind op info van allerlei websites en documentatie. En soms is die documentatie niet helemaal toereikend, vaag of gewoon fout. Of bepaalde zaken werken gewoon anders dan in de documentatie staat. Dus ja...waar haalt die AI de info vandaan?
Daar heb je tegenwoordig self-hosted MCP servers voor. Even een site opgeven (voor laatste versie van de code, documentatie, GitHub issues als deze bestaan, enz) en je kan qua externe software in ieder geval verder.

Nog steeds niet perfect maar het helpt enorm.

Dat zit wel Schnorr.

• CVTTPD2DQ
Yaksa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:11:
Het is dan maar de vraag wat uiteindelijk goedkoper is, de mens die ergens kennis van heeft en die kennis ter plekke snel en oplossingsgericht in kan zetten of een AI op afstand die je moet gaan vragen wat de oplossing is.
Weet je hoeveel een werknemer kost per maand? Niet alleen qua salaris, maar ook qua werkgeverslasten, risico's, etc? Reken daar nog eens de kosten van management bij, want veel managementwerk heeft enkel met het aansturen van die mensen te maken. En dan heb je iemand met beperkte kennis, die 40 uur per week werkt. Veel van die AI-toko's hebben een "All you can eat"-abonnement voor iets van 200 dollar. En dan heb je een "werknemer" met een grote algemene kennis, die onvermoeibaar 168 uur per week doorwerkt.

Zeker, die "werknemer" kan bepaalde dingen niet goed, heeft aansturing nodig, etc. Je menselijke werknemers hebben óók beperkingen.

Zelfs in het mondiale zuiden valt de vergelijking waarschijnlijk uit in het voordeel van de "AI".
Stukfruit schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:13:
Dat is zeker een garantie, maar die hebben de kennis niet om de opgeleverde spaghetti te verbeteren.
Dat is precies zoiets wat ontwikkelaars belangrijk vinden, maar de mensen die de software gebruiken en de ontwikkelaars betalen totaal niet belangrijk vinden.

Verder ben ik het met je eens dat er (op het moment) kansen liggen voor ontwikkelaars die voor zichzelf willen beginnen. Maar op termijn is er weinig reden om positief te kijken naar de arbeidsmarkt.

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Dat is precies zoiets wat ontwikkelaars belangrijk vinden, maar de mensen die de software gebruiken en de ontwikkelaars vinden totaal niet belangrijk vinden.
Het verschil tussen onwetendheid en ervaring :+

Komt vanzelf goed.
Verder ben ik het met je eens dat er (op het moment) kansen liggen voor ontwikkelaars die voor zichzelf willen beginnen. Maar op termijn is er weinig reden om positief te kijken naar de arbeidsmarkt.
Het is inderdaad wel weer een berg aan extra werk om bij te blijven. Da's waar.

Want ik zeg hier ook heel blij dat het mij tijd bespaart, maar eigenlijk ben ik nog nooit zo druk geweest.

Dat zit wel Schnorr.

• edie
Waarom gaat het hier trouwens voornamelijk over het vervangen van menselijk werk dat iets toevoegt (het zogenaamde 'uitvoerend' werk), en niet over het vervangen van werk dat bijzaak is, zoals management/leidinggevende zaken? Gemiste kans denk ik, want het werk van leidinggevenden e.d. lijkt mij veel makkelijker te vervangen - en het heeft minder impact wanneer er weer iest fout gaat ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Stukfruit schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Daar heb je tegenwoordig self-hosted MCP servers voor. Even een site opgeven (voor laatste versie van de code, documentatie, GitHub issues als deze bestaan, enz) en je kan qua externe software in ieder geval verder.
Was het maar zo simpel. Kijk, al dat spul staat nog steeds (ook al is AI er al sinds de vorige eeuw) in de kinderschoenen. Ik staar mij niet blind op een mooi stukje code die zo'n ding kan maken, want voor elk stuk code dat foutloos door zo'n ding wordt geproduceerd, worden er ook 10 niet-functionerende routines gegenereerd. Ik ben 3 dagen bezig geweest om iets aan de praat te krijgen met zo'n AI, en hij heeft wel 10x geclaimd dat het met deze versie wél zou gaan werken. Helaas...ik heb het maar opgegeven.

En wij hebben bij mijn werkgeven ook wat experimenten gedaan met zo'n MCP op de database, in de hoop dat we daar dan vragen over het datamodel kunnen stellen. Werkt op zich ok, maar het is geen vervanger voor een ervaren collega die dat datamodel van binnen en van buiten kent.
Nog steeds niet perfect maar het helpt enorm.
Precies.

Ik ben echt geen tegenstander van de oprukkende AI technologie, maar we moeten het ook weer niet teveel kwaliteiten toedichten vind ik. Het is een hulpmiddel, niet het middel.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

edie schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:48:
Waarom gaat het hier trouwens voornamelijk over het vervangen van menselijk werk dat iets toevoegt (het zogenaamde 'uitvoerend' werk), en niet over het vervangen van werk dat bijzaak is, zoals management/leidinggevende zaken? Gemiste kans denk ik, want het werk van leidinggevenden e.d. lijkt mij veel makkelijker te vervangen - en het heeft minder impact wanneer er weer iest fout gaat ;)
Je merkt alleen wat van leidinggevenden als ze hun werk slecht doen, of wanneer jij je werk slecht doet.

AI en strategie? Bestel de zakdoekjes maar per pellet, want er gaan heel veel tranen vloeien.

• Stukfruit
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Was het maar zo simpel. Kijk, al dat spul staat nog steeds (ook al is AI er al sinds de vorige eeuw) in de kinderschoenen. Ik staar mij niet blind op een mooi stukje code die zo'n ding kan maken, want voor elk stuk code dat foutloos door zo'n ding wordt geproduceerd, worden er ook 10 niet-functionerende routines gegenereerd. Ik ben 3 dagen bezig geweest om iets aan de praat te krijgen met zo'n AI, en hij heeft wel 10x geclaimd dat het met deze versie wél zou gaan werken. Helaas...ik heb het maar opgegeven.
Klopt, ik ben er ook redelijk lang mee bezig geweest voordat het lukte. Het geheim zit 'm vooral in het oppakken van korte taken (iedere keer een nieuwe sessie ivm context size), afkaderen (SKILLS.md, MCP, LSP, AGENTS.md) en het vooraf laten schrijven van een "plan", wat eigenlijk al gewoon de geproduceerde code is. En zo uitgebreid mogelijk omschrijven wat je nodig hebt.

En iedere keer reviewen. Zodra je lui wordt gaat het mis. Je moet zelf het overzicht in je codebase houden.
En wij hebben bij mijn werkgeven ook wat experimenten gedaan met zo'n MCP op de database, in de hoop dat we daar dan vragen over het datamodel kunnen stellen. Werkt op zich ok, maar het is geen vervanger voor een ervaren collega die dat datamodel van binnen en van buiten kent.
Oh nee, absoluut. Het is meer een soort junior. Je moet het vaak verbeteren. Maar ik begin ondertussen wel te merken dat je er op een gegeven moment handigheid in krijgt en dan begint het sneller te worden om even de agent iets te laten doen dan het zelf op te pakken.

Dus inderdaad: hulpmiddel. Geen vervanger.

Dat zit wel Schnorr.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:56:
En ook dat is niet meer nodig, want een LLM kan binnen een half uur software voor je documenteren, op basis van de sources. En als je de sources niet meer hebt, vermoed ik dat het niet lang duurt voordat er LLM disassemblers komen die net zo makkelijk met binary code kunnen werken als met source code.
Zou mooi zijn, want er is nog veel teveel ongedocumenteerde code. En ik ben dan erg benieuwd of die AI dan ook snapt wat er precies gebeurt. Want ik kan best wel een programma lezen en zien wat er gebeurt, maar wat is de bedoeling van deze constructie? Soms is iets niet zomaar obvious uit de code. En als er geen commentaar in het programma staat, zit jij je af te vragen waarom er staat wat er staat. Soms gebruikt iemand een onorthodoxe benadering, een truuk, om iets te bereiken. Dat kan komen door een bug of door een onverwachte situatie die ooit is opgetreden, waardoor het noodzakelijk was om dit zo op te lossen. Of het was gewoon onhandigheid of onkunde van de ontwikkelaar destijds, die niet beter wist dan dat dit een goede oplossing is. Of het is door een AI geproduceerd... :+
Zeker binnen de IT moeten we er maar mee omgaan dat alle "ervaring" die we in de afgelopen decennia hebben opgebouwd opnieuw moet worden onderzocht. Is code specificeren en documenteren belangrijk? Misschien niet in de tijd van LLMs. Is hergebruik belangrijker dan nieuwe code maken? Misschien niet in de tijd van LLMs. Is Open Source nog relevant als een AI op commando willekeurige functionaliteit kan utibraken? Misschien niet in een tijd van LLMs.
Tsja....ik ben natuurlijk een ouwe lul, en ik verzet mij tegen die tendens die op enig moment in zwang kwam met de hippe ontwikkelmethodieken die roepen dat je niet dagen bezig moet zijn met ontwerpjes maken en documenteren. Jaja...nee, de code legt zichzelf wel uit. Helaas...in mijn ervaring is dat dus pertinent niet zo. En ik durf er wel een kratje op te zetten dat ik voorbeelden kan vinden, waar die wonderbaarlijke AI mij ook niet kan vertellen WAAROM iets zo geprogrammeerd is. Want wat er staat zie ik ook wel. Soms is het belangrijk om de achtergrond te weten.

Misschien handig om context te geven (dan begrijp je mijn scepsis beter): ik ben Oracle database specialist en in bepaalde applicatiesystemen zitten gigantische blokken PL/SQL (procedurele code om SQL heen) en hele grote/complexe SQL queries met allerlei constructies waarvan het doel niet meteen duidelijk is. Je moet daarvoor ook het datamodel heel goed kennen en soms zelfs de geschiedenis van de applicatie. Want ja, de wereld bestaat niet alleen maar uit 2 jaar oude C# programma's. Soms heb je te maken met een datamodel dat 20 jaar geleden is bedacht en sinds die tijd ook geëvolueerd. Daar kan die AI ook niets mee. En roepen dat zoiets niet houdbaar is, is niet aan de orde. Je kunt niet elke 5 jaar een systeem opnieuw bouwen. Je pakt dat stukje bij beetje aan, maar de code is best lastig om te veranderen.

En zulke systemen zijn er meer dan ons lief is. Dus ja. AI is fantastisch, en kan ons heel goed helpen, maar die gouden bergen werken alleen (of voornamelijk) bij nieuwe, moderne systemen die vanaf de grond af met die tools zijn opgebouwd. Maar voorlopig helpen die AI assistenten ons best goed met kleine probleempjes, dus ik ben niet faliekant tegen. Alleen probeer ik de mensen die van mening zijn dat we alles maar aan hen moeten overlaten een beetje af te remmen. Net als dat je niet 100% op autopilots kunt vliegen. Soms weten mensen het echt beter.

• Stukfruit
  • Niet online
@mphilipp:

Maar juist op dat gebied kan het ook veel. Punt is alleen dat je het daar anders voor moet gebruiken. Zo'n agent kan met een goed model zelf alle data uit verschillende bronnen bij elkaar trekken. Daar hoeft het weinig meer voor te "begrijpen" dan hoe je bestanden, logs, enz. uitleest.

De logica doe je zelf, maar het bij elkaar zoeken van alle info die je nodig hebt om tot een logische conclusie te komen... dat zijn de taken die tijdrovend zijn en hier prima mee geautomatiseerd kunnen worden.

Zelfde geldt voor het opsporen van fouten in code die niet werkt. Het taalmodel lost het misschien niet op, maar om tot het inzicht te komen dat nodig is om het op te lossen is een agent heel handig.

Dat zit wel Schnorr.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-03 01:34
Grappig. Mijn eerste gedachte was, dat kan niet. Iemand moet de route uitstippelen.

Maar toen dacht ik terug aan de tijd toen ik nog gewoon in dienst was. En ja, er zijn veel slechte managers wiens kwaliteiten onder de maat zijn. Kan AI dat over nemen? Niet zoals ik het wil. Misschien wel al deels beter dan een slechte manager. Slechte manager zijn vaak slecht op visie en de mensenkant. Juist die kant wil je niet bij AI leggen. Maar formulieren invullen, planningen maken, mailtjes doorsturen, dom praten, dat kan AI wel goed eigenlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door DomiGijzen op 26-02-2026 10:00 ]

Grz D.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-03 09:22
Bij mij op het werk waren er altijd behoorlijk wat collega's die managers/leidinggevenden maar onzin vonden. Vervolgens gingen we meer in zelfsturende teams werken met wat geautomatiseerde ondersteuning en hardste schreeuwers redde het niet meer zonder aansturing. Een ander deel heeft nu een manager die niet meer fysiek op ons kantoor zit en die zwemmen nu ook in het luchtledige omdat ze hun manager niet in de buurt hebben. Voor een hoop mensen zal het prima werken om geen aansturende leidinggevende te hebben, maar voor anderen is het toch ene houvast.

• Wozmro
Past deze discussie niet eerder in een algemene trend van steeds meer digitalisering? En waarbij AI er dan nog eens bijkomt?

Iedereen moet zich aanpassen. Ook de managers.

Als ik zie naar mijn huidige job.
In 2018 begonnen, dat was toen nog met cash geld ontvangen van particulieren, verslagen manueel schrijven die dan getypt werden op bureau, verlof aanvragen met een papiertje,...

Anno 2026: cash afgeschaft, verslagen op de tablet, verlof aanvragen via een app.
Waarschijnlijk zal AI nu binnenkort een ondersteunende rol gaan spelen in opmaak planning en beheer van kennis en data (vragen stellen aan een chatbot).

Oh ja, en dan ook nog OneDrive, Google maps, WhatsApp, veel foto's nemen,...

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 26-02-2026 12:21 ]

• Yaksa
Wozmro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:19:
Iedereen moet zich aanpassen. Ook de managers.
Waarschijnlijk zal AI nu binnenkort een ondersteunende rol gaan spelen in opmaak planning en beheer van kennis en data (vragen stellen aan een chatbot).
Men moet helemaal niks, het is een keuze die iedereen voor zich zal nemen.
Je geeft verder aan dat je denkt dat AI een rol zal gaan spelen op het werk.
Mooi moment om er nog maar 's goed over na te denken en niet onmiddellijk over te gaan tot het afsluiten van contracten met bedrijven die AI de hemel in prijzen. Want vooralsnog zijn het voor het grootste deel alleen maar beloftes, meer niet.

• Wozmro
Ja ok, maar stel dat een AI functie een meerwaarde heeft voor een aanvaardbare prijs, zou je het dan gebruiken?

Voorbeeldje van een kleine functie die ik nu net bedacht heb:

Ik krijg regelmatig mails van collega's, klanten,... met vragen over planning, technische vragen,...

Soms vergeet ik daar wel eens op te antwoorden. En schuift de mail buiten beeld.

Stel dat een AI mijn mails doorneemt en alle vragen die er gesteld worden netjes oplijst in een overzicht, eventueel zelf al een eerste antwoord formuleert dat ik enkel moet bevestigen of wat aanpassen. Zou dat niet handig zijn?

Die AI zal natuurlijk wat energie vragen maar reminders, herinneringstelefoons,... idem.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

Shadow_Agent

Dat OpenClaw niet altijd de veiligste tool is, is inmiddels bekend. Dat uitgerekend Summer Yue, de veiligheidsdirecteur van Meta Superintelligence, zich verslikt in de mogelijkheden van de bot, is wel wat ironisch. Toch gebeurde het, toen OpenClaw honderden e-mails voor haar verwijderde
.geek: AI-topvrouw Meta wist per ongeluk honderden e-mails met OpenClaw

:+

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.ad.nl/tech/ai...engen-holy-crap~a113cb54/
Waar de vorige versie, 4.1, nog restricties kende, is het voor kwaadwillenden opvallend eenvoudig om publieke figuren of geliefde kinderhelden, zoals Donald Duck of Super Mario, de meest walgelijke handelingen te laten verrichten of racistische uitspraken in de mond te leggen.

Dat vormt een gevaarlijke voedingsbodem voor haatzaaien, intimidatie en pesterijen, waarschuwen organisaties als het CIDI, OffLimits en Fonds Slachtofferhulp. Zij hebben met wederzijds goedvinden enkele filmpjes bekeken.

„Hele generaties worden op deze manier vergiftigd”, waarschuwt Naomi Mestrum, directeur van het CIDI. „Het antisemitisme is al enorm aanwezig op internet en dat zal hiermee alleen maar versterkt worden.”

Het AD is in het bezit van tientallen filmpjes met expliciete en vernederende content van BN’ers, politici, minderjarigen en fictieve kinderfiguren. Nederlandse instanties beraden zich op juridische stappen. Later vandaag wordt daar meer over bekend.
De afbeelding in het artikel spreekt boekdelen. :X
Echt walgelijk. We zouden Grok én X moeten verbieden in de EU. F*ck Musk, de aap is uit de mouw, hij is een extremist.

It’s the economy, stupid!

• Yaksa
Wozmro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:09:
Ja ok, maar stel dat een AI functie een meerwaarde heeft voor een aanvaardbare prijs, zou je het dan gebruiken?
Voorbeeldje van een kleine functie die ik nu net bedacht heb:
Ik krijg regelmatig mails van collega's, klanten,... met vragen over planning, technische vragen,...
Soms vergeet ik daar wel eens op te antwoorden. En schuift de mail buiten beeld.
Stel dat een AI mijn mails doorneemt en alle vragen die er gesteld worden netjes oplijst in een overzicht, eventueel zelf al een eerste antwoord formuleert dat ik enkel moet bevestigen of wat aanpassen. Zou dat niet handig zijn?
Die AI zal natuurlijk wat energie vragen maar reminders, herinneringstelefoons,... idem.
Dus jij vindt het een meerwaarde dat AI jou moet helpen herinneren dat er nog mail open staat?
Lijkt me eerder een tekortkoming bij jezelf. Ik heb in het bedrijfsleven geleerd dat het slimmer is om mail onmiddellijk te beantwoorden en weg te zetten in het mapje 'Afgehandeld'. Dat kost het minste aan aandacht en energie.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dus jij vindt het een meerwaarde dat AI jou moet helpen herinneren dat er nog mail open staat?
Lijkt me eerder een tekortkoming bij jezelf. Ik heb in het bedrijfsleven geleerd dat het slimmer is om mail onmiddellijk te beantwoorden en weg te zetten in het mapje 'Afgehandeld'. Dat kost het minste aan aandacht en energie.
Zo is het maar net! Ik houd ook altijd het vuur brandende, want ik heb van mijn overoveroveroveroveroveroverovergrootouders geleerd dat je echt flink het bokkie kan zijn als je vuur uitgaat tijdens een koude winternacht. Dat soort levenservaring verliest echt geen waarde :)

[ Voor 30% gewijzigd door eamelink op 26-02-2026 16:17 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Weet je hoeveel een werknemer kost per maand? Niet alleen qua salaris, maar ook qua werkgeverslasten, risico's, etc? Reken daar nog eens de kosten van management bij, want veel managementwerk heeft enkel met het aansturen van die mensen te maken. En dan heb je iemand met beperkte kennis, die 40 uur per week werkt. Veel van die AI-toko's hebben een "All you can eat"-abonnement voor iets van 200 dollar. En dan heb je een "werknemer" met een grote algemene kennis, die onvermoeibaar 168 uur per week doorwerkt.
Ik vrees wel dat de 200 euro all-you-can-eat abonnementen zwaar gesponsord zijn door de leverancier en verlieslatend zijn. Het zou me niks verbazen als zaken die je nu nog voor een paar honderdjes per maand door een AI kan laten doen in de toekomst flink duurder zullen zijn.

Maar wellicht houdt de voortgang der techniek dat weer binnen de perken :)
Moeilijk te zeggen. In mijn carrière ben ik erg veel (software-)kansen tegengekomen die nooit gerealiseerd zijn vanwege kosten. Je kent ze wel, mensen of bedrijven met ideeën die een half miljoen kosten om te realiseren, en 100k in de portemonnee.

Als software veel goedkoper gemaakt kan worden, kan het zomaar zijn dat de vraag naar software explodeert :). En ik verwacht dat er erg veel overlap zou zitten tussen de mensen die nu in een programmeertaal programmeren, en in de toekomst alle vaardigheden onder controle krijgen om hoogwaardig met een AI software te produceren.

De eerste reflex van bedrijven is natuurlijk 'we kunnen besparen!', maar de tweede reflex zal zijn 'kansen!'.

• Stukfruit
  • Niet online
Net zoals met bv. met film of communicatie mag je volgens mij inderdaad zonder twijfel aannemen dat het ook voor heel veel troep gaat zorgen. Ik weet nog steeds niet wat ik daarvan vind.

With great power... zullen we maar zeggen :P

Maar inderdaad, je zal nu vast steeds meer ontwikkelaars gaan zien die geen rijke bobo meer nodig hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Stukfruit op 26-02-2026 16:36 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Wozmro
Yaksa schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Mag ik dan ook de zoekfunctie niet meer gebruiken?

Ik ben begonnen met werken voor de opkomst van mail, gps, gsm,... Geleidelijk ben ik die dingen allemaal gaan gebruiken, zijn dat dan allemaal individuele tekortkomingen van mij?

(Gewoon ter info, ik heb geen bureaujob, ik zit niet 8h achter een computer)

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 26-02-2026 17:09 ]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
eamelink schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:26:
Als software veel goedkoper gemaakt kan worden, kan het zomaar zijn dat de vraag naar software explodeert :). En ik verwacht dat er erg veel overlap zou zitten tussen de mensen die nu in een programmeertaal programmeren, en in de toekomst alle vaardigheden onder controle krijgen om hoogwaardig met een AI software te produceren.

De eerste reflex van bedrijven is natuurlijk 'we kunnen besparen!', maar de tweede reflex zal zijn 'kansen!'.
Automatisering is door de decennia heen steeds goedkoper geworden, AI is hierin weer een volgende stap, maar uiteindelijk wordt het probleem niet de kosten, maar de product/market fit. En in die product/market fit zie je dat al het laaghangende fruit al heel lang geplukt is, zeker ook omdat in de opensource wereld er gratis arbeid wordt verricht.

De vraag die je moet stellen is welk software product kan ik nu in de markt zetten met AI, waar ik met een klein team een boterham mee kan verdienen? Die vraag was voor AI ook al heel moeilijk te beantwoorden. Ook al heeft iemand een briljant idee, dan zit je nog steeds met sales/support en de algemene problemen die je hebt met het runnen van een bedrijf. Heeft iemand geen briljant idee, er zijn al duizenden note-keeping apps op de markt en ze worden nog steeds gemaakt, al dan niet met AI.

En in moeilijke problemen is AI nog niet goed en dat vereist nog steeds veel kapitaal en mensen voor research, robotica, zelf-rijdende auto's, drones, etc is terrein waar je niet zomaar in doorbreekt en waarin LLM's ook niet die doorbraken kunnen forceren.

Bestaande markten openbreken met goedkopere software is ook moeilijk, zeker in de consumer space. Ook voor AI waren er redelijk alternatieven voor big tech, maar iedereen blijft bij big tech vanwege de netwerk effecten. De meeste consumenten gebruiken maar een paar software producten intensief. Deze markt begint pas de bewegen als overheden ingrijpen met sovereignty/monopoly wetgeving.

Wat dat laatste betreft ben ik niet geheel pessimistisch, ik denk dat Europese cloud platform autonomy met AI een stuk sneller gerealiseerd kan worden, zeker als je de specificaties, "ahem", baseert op die van de Amerikaanse varianten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Stukfruit
  • Niet online
Uiteindelijk worden het altijd nieuwe manieren om te communiceren, informatie bij te houden en taken gedaan te krijgen.

De volgende grote uitvinding gaat imho niet een nieuwe app worden, maar de vervanger voor bijvoorbeeld Thuisbezorgd.

Dat zit wel Schnorr.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:36
Wozmro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:09:
Die prijs is niet alleen in geld uit te drukken, en juist daarom vind ik dat er geen meerwaarde in zit.

• Wozmro
Een prijs wordt inderdaad niet enkel in geld uitgedrukt.

Welke zaken maken volgens jou de prijs voor gebruik van AI te hoog in verhouding tot de eventuele meerwaarde?

Energieverbruik is momenteel inderdaad een belangrijk punt. Maar ja, 20 jaar geleden werd net hetzelfde gezegd van het internet. Mail, dataopslag, streaming,... experts voorspelden dat het allemaal veel meer energie zou verbruiken dan het toen totale energieverbruik van de ganse wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 27-02-2026 07:25 ]

• CVTTPD2DQ
eamelink schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:17:
Zo is het maar net! Ik houd ook altijd het vuur brandende, want ik heb van mijn overoveroveroveroveroveroverovergrootouders geleerd dat je echt flink het bokkie kan zijn als je vuur uitgaat tijdens een koude winternacht. Dat soort levenservaring verliest echt geen waarde :)
Scherpe opmerking, maar ik heb dit niet geschreven
eamelink schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:26:
Ik vrees wel dat de 200 euro all-you-can-eat abonnementen zwaar gesponsord zijn door de leverancier en verlieslatend zijn. Het zou me niks verbazen als zaken die je nu nog voor een paar honderdjes per maand door een AI kan laten doen in de toekomst flink duurder zullen zijn.
Zelfs als ze niet gesponsord zijn, gaat de muizenval natuurlijk dicht op een gegeven moment. Als AI-gebruiker betaal je eigenlijk om je eigen vervanger te trainen. De kennis die de grote AI-bedrijven hiermee vergaren geeft ze straks een voorsprong op de Europese toko's als Mistral e.d.
defiant schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:17:
De vraag die je moet stellen is welk software product kan ik nu in de markt zetten met AI, waar ik met een klein team een boterham mee kan verdienen? Die vraag was voor AI ook al heel moeilijk te beantwoorden.
Dingdingding. De tijd dat je geld kon verdienen door een bestaande business naar het internet te verplaatsen is wel voorbij.

Verder is het zo dat LLMs niet alleen programmeerwerk overnemen, maar ook overbodig maken. Om het eerder aangehaalde voorbeeld van de LLM-vakantieplanner aan te halen: Zo'n tool zal de vakantie rechtstreeks via de APIs van het vervoersbedrijf / hotel / etc. boeken. Een grafische interface, zoals wij die kennen, zit alleen maar in de weg.

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Verder is het zo dat LLMs niet alleen programmeerwerk overnemen, maar ook overbodig maken.
Eigenlijk niet. Steeds meer mensen die dit spul echt gebruiken en wel wat ervaring hebben zijn het er inmiddels over eens dat vibecoding nu al dood is en dat "agentic engineering" de toekomst heeft.

Je kan met huidige "AI" nog steeds niet zomaar een complete app of site in elkaar knutselen. Nouja, het kan wel, maar dan eindig je met een berg spaghetti zonder balletjes. Nogmaals: geen intelligentie.

Combineer je het met kennis... dan is het waanzinnig mooi.

[ Voor 16% gewijzigd door Stukfruit op 27-02-2026 15:36 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Om het eerder aangehaalde voorbeeld van de LLM-vakantieplanner aan te halen: Zo'n tool zal de vakantie rechtstreeks via de APIs van het vervoersbedrijf / hotel / etc. boeken. Een grafische interface, zoals wij die kennen, zit alleen maar in de weg.
Dit wordt nu trouwens het agentic web genoemd :)

Dat zal inderdaad wel iets worden. Combineren met Bitcoin of crypto en je hebt alles razendsnel geautomatiseerd.

Dat zit wel Schnorr.

• CVTTPD2DQ
Je reageert twee keer op hetzelfde citaat met verschillende antwoorden. Ik weet niet precies meer wat ik nu als volgend token moet genereren.

• Stukfruit
  • Niet online
Bot reageren is een aanwijzing dat je nog niet aan agentic posting doet. Net als ik, dus we lijken nog echt te zijn ;)

Dat zit wel Schnorr.

• Wozmro
Nieuwe job: AI-manager
https://www.vrt.be/vrtnws...kenhuis-manager-toepassi/

Maar misschien worden we in de (nabije) toekomst wel allemaal AI-manager in ons eigen vakgebied?

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Stukfruit schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:45:
De volgende grote uitvinding gaat imho niet een nieuwe app worden, maar de vervanger voor bijvoorbeeld Thuisbezorgd.
Die bestond al voor dat AI in opkomst was, maar ook die heeft ondanks dat het goedkoper is voor consument/restaurant nog niet zoveel marktaandeel veroverend. Dat komt ten eerste door marketing en inertie die consumenten tonen ten opzichte van een merk, ten tweede omdat er een fysieke component aan zit qua logistiek en bezorging. Thuisbezorgd ziet zichzelf niet als horeca of software bedrijf, maar als een logistieke firma. Beide zaken zijn in SV termen de zogenaamde moat (gracht) die het bedrijf heeft tegen concurrenten.

Maar ook pure software producten en diensten hebben dit probleem. Bijvoorbeeld twitter is functioneel gezien een vrij eenvoudige applicatie met als voornaamste uitdaging de schaalbaarheid, maar toch zie je dat concurrenten het moeilijk hebben ondanks de vrij lage barrier te entry. Hetzelfde zie je met andere complexere sociale netwerken. AI kan dat probleem niet oplossen, het is menselijk probleem van inertie, netwerkeffecten, etc.

• Stukfruit
  • Niet online
AI gaat dat niet oplossen, maar de "democratisering" van de lagen die leiden naar het laatste stukje (in dit geval dus de betreffende handelaar in voedsel) kan dat imho mogelijk wel.

Maar ik schiet het natuurlijk enorm idealistisch in :) Wat vooral m'n punt was is dat vernieuwingen iedere keer bestaande zaken beter, sneller of efficiënter mogelijk maken. Men vraagt zich af wat er nog beter kan, terwijl het antwoord eigenlijk altijd al daar is: de dingen die je al hebt.

Hetzelfde gebeurde met bijvoorbeeld Google: zoeken in data kon al, maar niet zo snel. Of Netflix: films huren kon al, maar niet zo snel. Etc.

Dat zit wel Schnorr.

• autje
Wozmro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:23:
Een prijs wordt inderdaad niet enkel in geld uitgedrukt.

Welke zaken maken volgens jou de prijs voor gebruik van AI te hoog in verhouding tot de eventuele meerwaarde?
Sociologisch probleem: in het algemeen worden we er dommer van als we niet meer zelf dingen uitzoeken, logisch redeneren, informatie combineren, en in plaats daarvan alles maar aan ChatGPT (of welke agent dan ook) vragen. En het ook klakkeloos voor waar aannemen; misinformatie is nog makkelijker te verspreiden op deze manier.

Sociaal probleem: een hoop mensen zullen hun werk verliezen (gebeurt nu al). Het tegenargument is dan altijd dat er nieuw werk zal ontstaan, maar de geschiedenis met dit soort omwentelingen leert dat dat nieuwe werk over het algemeen een hoger denkvermogen vereist, waardoor een deel van de mensen die hun baan verliest niet meer mee kan komen. Zeker in een tijd dat het onderwijs onder druk staat (zeker in de VS) is dit een 'recipe for disaster'.
Daarnaast zie je nu ook de effecten van de ongebreidelde bouw van datacenters: energietekorten omdat datacenters alles opslurpen, electriciteitsprijzen gaan omhoog (zeker in de VS rond datacenters), waterprijzen gaan omhoog (ook weer in de VS rond datacenters).

Ethisch probleem: de modellen worden getraind op bestaand werk van schrijvers, tekenaars, fotografen etc. die daar hun boterham mee proberen te verdienen. Er wordt geld verdiend over de rug van dit soort mensen. Niet voor niets is er discussie over auteusrecht en AI.

Klimaatprobleem: al die datacenters zijn vervuilend. Ze verbruiken sloten aan energie die opgewekt moet worden, en sloten aan water in een tijd dat we al een tekort hebben. Daarnaast leveren ze lucht- en geluidsvervuiling.

Ik ben sterk tegen het gebruik van AI behalve voor zaken waar de mensheid beter van wordt (medisch onderzoek, bijv.). Het grote voordeel wat genoemd wordt is altijd 'meer productiviteit', maar in de praktijk betekent dat vaak 'meer winst voor het bedrijf waar de werknemer die AI gebruikt werkt'. Was de droom achter automatisering niet altijd dat mensen minder hoefden te werken? Maar misschien is dat mijn anti-kapitalistische inslag ;) .

• Wozmro
Dat klopt allemaal wel.

Maar waar zit het grote verschil tussen AI en bijvoorbeeld de opkomst van het internet, gps, auto, fotografie, fiets, boekdrukkunst, trein, telefoon , geluidsopname, elektriciteit, gloeilamp,...

Dat waren toch ook allemaal maatschappijveranderende evoluties? Waarbij de zaken de je opnoemt in meer of mindere mate van toepassing waren?

Zie dit niet als een excuus. Voor mijzelf vind ik ook het meest riskante aspect aan AI het voortdurende mantra van bigtech: er is geen ander alternatief dan dat wat wij willen.

Er is zeker wel een alternatief als wij dat willen!

Maar het zal wel een alternatief zijn waarin AI hoe dan ook een rol zal spelen in onze samenleving. Negeren, doe alsof het allemaal kul is,... dat zal niet werken.

Het zal AI moeten zijn binnen sterk afgebakende wettelijke kaders. Net zoals we die hebben bij de voorbeelden die ik genoemd heb en die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04
Wozmro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:00:
Het zal AI moeten zijn binnen sterk afgebakende wettelijke kaders.
Wiens wettelijke kaders? Dat wordt een race-to-the-bottom en wie niet meedoet, blijft achter en zal uiteindelijk ook meedoen. Alleen dan niet meer in de leidende rol, maar als afhankelijke gebruiker.

Het is niet anders dan met andere maatschappelijk effecten. Er is altijd een land (of elite) bereid voor geld ze te accepteren. Of het nou gaat om oude autobanden die in dikke, zwarte rook de lucht in gaan of autonome wapens en massa-surveillance powered by AI.

Pandora's doos is open en gaat niet meer dicht.

• autje
Wozmro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:00:
Dat klopt allemaal wel.

Maar waar zit het grote verschil tussen AI en bijvoorbeeld de opkomst van het internet, gps, auto, fotografie, fiets, boekdrukkunst, trein, telefoon , geluidsopname, elektriciteit, gloeilamp,...

Dat waren toch ook allemaal maatschappijveranderende evoluties? Waarbij de zaken de je opnoemt in meer of mindere mate van toepassing waren?

Zie dit niet als een excuus. Voor mijzelf vind ik ook het meest riskante aspect aan AI het voortdurende mantra van bigtech: er is geen ander alternatief dan dat wat wij willen.

Er is zeker wel een alternatief als wij dat willen!

Maar het zal wel een alternatief zijn waarin AI hoe dan ook een rol zal spelen in onze samenleving. Negeren, doe alsof het allemaal kul is,... dat zal niet werken.

Het zal AI moeten zijn binnen sterk afgebakende wettelijke kaders. Net zoals we die hebben bij de voorbeelden die ik genoemd heb en die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.
Geen van de dingen die je noemt hebben het zelfvernietigend vermogen van de mensheid vergroot. Ik heb niets tegen maatschappijveranderende evolutie, maar niet ten koste van de mensheid en de planeet, vooral omdat ik de noodzaak (afgezien van de genoemde gebieden als medisch en ander wetenschappelijk onderzoek) er niet van in zie. Wat zijn de voordelen? Wat winnen we ermee?

Let wel: ik heb niets tegen het idee van AI. Maar de baten wegen wat mij betreft bij lange na niet op tegen de kosten van het verslechteren van de leefbaarheid van onze planeet en het leven van de mensen (en dieren) die er op wonen. In een tijd waarin we alle zeilen bij moeten zetten tegen desastreuze klimaatverandering stampen we doodleuk tientallen, zo niet honderden datacenters uit de grond. Dan vraag ik me af: waar zijn we in godsnaam mee bezig?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Karpathy had er wat eerder over getweet, maar kantel punt voor code / agents was november/december vorig jaar. Deze visualisiatie laat dat ook zien:
https://x.com/karpathy/status/2027501331125239822

Het gaat nu bizar hard wat je met code kan doen.

Is het perfect? Nee.
Hallucinaties? Ja.
Soms verkeerde richting op? Ja.
Sturing nodig? Ja.

Maar als een Karpathy aangeeft nauwelijks meer code te schrijven: https://x.com/karpathy/status/2015883857489522876
Given the latest lift in LLM coding capability, like many others I rapidly went from about 80% manual+autocomplete coding and 20% agents in November to 80% agent coding and 20% edits+touchups in December.

[ Voor 54% gewijzigd door Motrax op 28-02-2026 13:48 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Stukfruit
  • Niet online
Maar nauwelijks code schrijven != nauwelijks op niveau daarboven hoeven te beslissen wat gedaan moet worden :Y

Wat ik wel denk is dat dit het einde van alle WordPress-shoppies is. Die kun je nu binnen een paar minuten genereren. Aan de andere kant heb je nog steeds kennis nodig om de instructies op te volgen die daaruit komen rollen!

Dat zit wel Schnorr.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:35
Binnen een paar minuten genereren is wel te kort door de bocht, maar als je een beetje kennis hebt is het wel een game changer ja.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste