Ik vind het vervelend om mezelf het onderwerp te maken, maar ik denk dat het wel handig is om het te bespreken voordat we een topic openen. Ik knip het even op omdat mijn insteek relevant
kan zijn, maar hopelijk ook dat we het snel kunnen loslaten.
Mijn insteek
Mijn insteek is inderdaad wetenschappelijk onderzoeksresultaten naar Ai (niet de technische implementatie maar vooral de impact). Een groot uitdaging is dat veel resultaten betaald zijn door aanbieders van AI en die kan je eigenlijk allemaal bij het vuil zetten. De onafhankelijker resultaten zijn wat lastiger. Onderzoeken naar persoonlijke ontwikkeling (jij als een persoon) zijn bijna unaniem negatief terwijl de onderzoeken naar productiviteit (jij als radar in een machine) een lage P-waarde hebben (dus geen conclusie hebben). Het meta commentaar is dus vooral dat wat AI aanbieders beloven niet betrouwbaar kan zijn.
De bias waar jij (@
Gonadan) naar verwijst is inderdaad een uitdaging, maar het verlangen om persoonlijke toe te laten zoals jij en @
Bart ® voorstellen zou ik wel regels gebonden willen hebben. Als het gaat over de onderzoeken dan is het welkom, maar het is kleine stap om het over Ai zelf te hebben ("ja, maar ik ben wel productief dus het onderzoek is onjuist"). Helemaal als je rekening houdt dat de meerwaarde van Ai ook afhankelijk is van de achtergrond van de gebruiker (taal, jaren ervaring, opleidingsniveau, vakgebied, etc). Het wordt dan heel makkelijk om de deelnemer in het topic het onderwerp te laten worden.
Maar genoeg over mij, laten we even kijken wat we
wel constructief kunnen doen.
Het topic
Wat wil ik?
Ik doe al lang veel onderzoek naar de impact van AI en zoals je in "mijn insteek" kan lezen is dat nogal een mijnenveld zeker omdat ik de feitelijkheid van de onderzoeken belangrijk vind. Ik wil dan ook graag een topic hebben waar deelnemers elkaar kunnen wijzen op onderzoeken en die bespreken.
Bart ® schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:16:
(...) Het allerbelangrijkste in zo'n topic is dat mensen luisteren naar elkaar, geïnteresseerd zijn in de mening van de ander (appreciative inquiry), en niet proberen de rest te overtuigen van hun gelijk. (...)
Dit omschrijft het best en
moet ook de focus zijn van het topic.
En dit zou ik het liefst willen vermijden. Het doel van het topic is het vergaren en verspreiden van kennis. Iemands eigen ervaring zou ik liever ergens anders hebben en kan meer de vorm krijgen van een kroeg-topic zodat de eisen lager zijn en het risico dat een deelnemer langs een wetenschappelijk meetlat gelegd wordt minder is. (Tevens vind ik individuele verhalen zelden waardevol, zie ook mijn eerdere post over Dunning–Kruger effect en survivorship bias).
Is dodelijk voor een topic waarbij de wetenschap het onderwerp moet zijn. Het maakt
Wikipedia: I'm entitled to my opinion mogelijk, waardoor de deelnemer het onderzoeksresultaat kan verwerpen zonder het inhoudelijk te bespreken.
Samengevat: Ik wil een topic openen waarbij de wetenschappelijk onderzoeken verzameld en bespreken kan worden, zolang de rapporten het hoofd onderwerp blijven. Persoonlijke ervaring kan nuttig zijn, maar gezien het anekdotisch of exemplarisch is, zal altijd gebruikt worden om het resultaat te bespreken en niet als een losstaand tegenargument die het rapport bekrachtigt of ontkracht. Uiteraard mag het wel als in "Onderzoek A zegt iets anders dan B en mijn ervaring komt vooral overeen met B".
Ik realiseer me dat dit vooral overeenkomt met hoe we discussies binnen AWM-forum voeren. Ik benoem dat om aan te stippen dat dit topic mogelijk heel erg gaat afwijken van de rest binnen dit forum.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel