Ik denk wel dat we een tweedeling moeten maken in AI. AGI zal voorlopig nog even op zich laten wachten. Ik vermoed dat LLM's dit bijvoorbeeld niet
op zichzelf zullen bereiken. Ik vermoed dat incrementele verbeteringen aan
hoe AI werkt uiteindelijk leiden tot AGI en dat het naarmate de tijd verder gaat steeds duidelijke zal worden dat we heel dicht erbij zitten.
Dat betekend echter ook dat de verwachtingen van AI een bewegend doelwit zijn. Als jouw taak is om informatie te verzamelen en daaruit conclusies te trekken aan de hand van regels dan is de kans groot dat de AI van nu een hulpmiddel is en naar verloop van tijd je vervangt als de ontwikkelingen beter worden.
De achterliggende uitdagingen wat dit doet opleveren zijn niet theoretisch of enkel filosofische gedachten - Ze zijn reëel.
Als AI de banen van middenmanagement en kantoor doet uitwissen dan is dat enorm en komen er veel mensen op straat te staan. Ten dele kunnen die instromen in bestaande pragmatische beroepen (niet met liefde waarschijnlijk) zoals loodgieters, verzorgers, elektromonteurs en bouwvakkers. Die beroepen zullen de laatste beroepen zijn die weg worden geautomatiseerd eenvoudigweg door het feit dat je je handjes nodig hebt op verschillende locaties door een regio voor verschillende soorten praktische problemen. Het probleem is alleen dat als er plotseling over een jaar of twee a drie tijd zoveel mensen bij komen dat je 50.000 extra loodgieters hebt vanuit het niets de markt voor die beroepen instort. Veel concurrentie en weinig loon.
Hypothetisch zullen bedrijven een hele kleine top hebben van wellicht een oprichter en mogelijk een handje vol mensen die de AI's inregelt en overzien voor de taken. Vervolgens zo goed als geen tussenlagen tot een eventueel bestaande grond van praktische beroepen die gaandeweg meer en meer worden weg geautomatiseerd.
Een mogelijk scenario kan zijn dat iemand middels AI 3D modellen maakt voor een apparaat en deze middels 3D printers laat printen. De cijfers daarvan en van de verkoop worden automatisch verwerkt en van tijd tot tijd vluchtig door die persoon of wellicht een financieel persoon doorgebladerd op AI fouten. Initieel zal dat bedrijf wellicht een mannetje op een heftruck hebben die het oplaad in een vrachtwagen met een chauffeur. Er is dus effectief zo goed als geen administratieve laag meer. Ingeschoten orders en aftersales is weg gevaagd door automatisering. Maar naarmate tijd verder gaat wordt ook die heftruck chauffeur en die vrachtwagen chauffeur vervangen door automatische systemen.
Tja, hoeveel verplegers heb je nodig? Je kunt zeggen dat je ze als productiekrachten gaat inzetten om de output van fysieke producten omhoog te gooien maar de realiteit is dat die mensen uiteindelijk (ik zeg pakweg 20 a 30 jaar van nu) door autonome robots worden vervangen. (Ik bedoel humanoïde varianten, niet de robots die al op fabrieksvloeren staan)
Ik zie vooral de transitieperiode daarbij als een probleem. We weten allemaal dat bedrijven voorop liggen met het weg automatiseren en AI-en van werknemers en dat de staat, overheid en/of EU achter liggen op het oplossen. Die zullen liever de kat uit de boom kijken en pas ingrijpen als veel mensen plotseling naar de voedselbank lopen omdat ze wel willen werken maar niet kunnen werken.
Ik heb al eerder aangegeven dat de EU als machtsblok genoeg kracht heeft om af te dwingen dat bedrijven moeten betalen voor verkoop in de EU afhankelijk van hun percentage AI en automatisering. Hoe meer je bedrijft leunt op automatisering en AI hoe hoger de afdragen die dan wordt gebruikt voor financiële ondersteuning van de bevolking die dat dan kan investeren in levensbehoefte en mogelijk producten gemaakt door diezelfde bedrijven. Effectief zou dat dan deel kunnen uitmaken van een potentieel basis inkomen. Maar 'gratis geld' (Wat het feitelijk niet is) is altijd een hekel punt. In de EU hebben we daarvoor sowieso een federaal Europa nodig anders krijg je staten die eenvoudig weg zeggen 'doen wij niet' en dan gaan dienen als hub voor bedrijven wat de afdragen willen ontlopen en het als distributiepunt voor de EU gaan gebruiken.
Maar ik verwacht dat het in fases gaat.
fase 1: Meer en meer mensen verliezen hun functie door AI en de opvolgende golf automatisering (hetzij administratief of door robotica wat beter wordt)
fase 2: Functies niet direct bedreigt door deze revolutie beginnen vol te stromen tot deze niet meer mensen kunnen absorberen als gevolg van vraag relatief ten opzichte van aanbod.
fase 3: Meer en meer mensen komen in de problemen financieel. Uiteindelijk zullen overheden moeten ingrijpen, iets wat ze tot dan toe eigenlijk niet wilde doen.
fase 4: Een systeem wordt opgesteld voor financiële compensatie. Dit systeem kan enkel werken als bedrijven die handelen in een block verplicht worden tot deelname anders bloed de staat droog en als gevolg de bevolking.
Wij zitten momenteel nog in fase 1. Ik verwacht fase 2 binnen nu en 3 tot 5 jaar. Fase 3 is er waarschijnlijk over 7 jaar als ik een gokje moet maken. Fase 2 is niet leuk maar te doen, fase 3 is gewoonweg vervelend. De EU moet dus nu al de fundamenten leggen voor dat op te vangen zodat als fase 3 aanbreekt transitie vrij snel is gemaakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
Auredium op 20-02-2026 10:10
]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.