• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
[...]
Goed punt, dank voor het inzicht. Zeker in een verschuivende nuance door de tijd heen, dat is moeilijk te interpreteren. Beetje gerelateerd, wat ik ervaar is dat door ook de grote context dat contractuele analyse van honderden pagina's met vergelijkingen naar voorgaande versies ook nog steeds moeizaam is. Ik heb er nog geen succesvolle implementaties van gezien, terwijl diverse leveranciers wel van alles hebben beloofd, maar niet waar hebben kunnen maken. Mensen maken er fouten bij, maar LLM's zeker te weten ook...
Het probleem bij professionele inzet is dat je voor iedere vraag steeds weer alle context moet toevoegen. Dat is erg inefficiënt en heeft beperkingen. Fine Tuning is een complex pad en levert vaak meer stijl dan feitenkennis op. Ik volg met interesse de ontwikkeling van Google. Google zet met onderzoek naar architecturen zoals Titans en het MIRAS-framework een stap richting modellen die leren tijdens gebruik. Waar traditionele LLM's statische snapshots zijn van hun trainingsdata, maakt test-time training het mogelijk dat een model zijn eigen parameters bijwerkt terwijl het informatie verwerkt.

Met de huidige modellen zie ik AI vooral als hulpmiddel om te structureren door feiten uit informatie te halen te mappen op context en op basis hiervan een standpunt op te bouwen. Daarbij continu verwijzen naar de bronnen zodat het eenvoudig gecontroleerd kan worden. Dit scheelt behandelaars al heel veel tijd.

Ik heb het hierbij trouwens over standaard juridisch werk met min of meer identieke civiele cases. Niet over procedures met een gerechtelijke uitspraak.

[ Voor 5% gewijzigd door Poecillia op 24-01-2026 12:38 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Diederik schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:36:
Het product dat AI maakt, daar wordt natuurlijk wel belasting over geheven, en verder is het net als met een andere productie machines, alles wat nodig is om de machines aan de praat te houden zoals energie, en de server waar AI op draait moet ook geproduceerd worden en is daardoor belast.

Dan heb je nog omzetbelasting voor het bedrijf, winstbelasting voor de eigenaar, dividendbelasting voor de aandeelhouders en ga zo nog maar even door.
Je beantwoordt de vraag vanuit het oogpunt "zijn er dan nog wel belastinginkomsten?" en niet "worden menselijke werknemers niet door het belastingsysteem benadeeld?". Verder mag je er rekening mee houden dat de energie-, omzet-, winst- en dividendbelasting voornamelijk in Amerika gaat worden geïnd.
Motrax schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:39:
Maar de echte business transformatie met AI? Ik zie het nog maar heel langzaam gebeuren en als er al iets gebeurd is AI daar een heel klein onderdeel van en wordt het meeste -if not everything- op een klassieke methode opgelost.
Bestaande bedrijven veranderen is moeilijk; nieuwe bedrijven opzetten die niet aan oude patronen vastzitten een stuk makkelijker. Als er echt een AI-revolutie komt (en dat acht ik niet bewezen), dan ga je vooral zien dat nieuwe bedrijven oude bedrijven inhalen. Net zoals je vanaf de jaren '90 op allerlei gebieden nieuwe internetbedrijfjes zag.
Yaksa schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:51:
AI kan niet, zoals een mens, out of the box denken.
AI is niet creatief, leuk, speels, ongedwongen, irrationeel, vernieuwend.
AI ziet niet de mogelijke gevolgen van een (verkeerde) beslissing.
In mijn ervaring zie ik juist het omgekeerde. Fantaseren kan een AI prima, logisch nadenken lukt nog niet zo goed. Onderzoek naar de cognitieve capaciteiten van AI laat hetzelfde zien.

Maar denk eens na over mensen die je kent met die eigenschappen. Irrationeel, vernieuwend, out of the box denkend? Doen die het zo goed in een bedrijfssetting, of doen die iets voor zichzelf in een studio of hippiegemeenschap?

De samenleving verwacht van de meeste mensen logische, voorspelbare,rationele arbeid.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste