Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 9 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ulDCULJtq_yNrPq2xhVaj069HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9wvIWSeLtfJUfAIs6E3DH0k.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend andere wielen en banden erop laten zetten en ik kan jullie zeggen dat het alle trillingen verhelpt. Voordeel van deze (23 inch) wielen is dat de band ook een minder hoge wang heeft waardoor de auto wat mij betreft echt 200x beter rijdt dan met de originele wielen en banden. Uiteraard blijft het een kolos, maar zoals hij nu rijdt, ben ik er heel erg blij mee!

Verder nog de volgende puntjes:
- Streaming diensten: alleen Amazon music...?! Ik hoop dat daar toch op zijn minst Spotify bij komt
- Apple carplay / Android auto: werkt (voor nu) alleen met kabel helaas. Ik denk dat er nog een update moet komen om het wireless te maken.
- Piepjes (waarschuwingen van de rijhulpsystemen) zijn gekmakend maar kunnen (per rit :( ) uitgezet worden.
- De rijhulpen zijn regelmatig vervelend. Zo heb ik een oprit die schuin oploopt en als ik daar achteruit op wil rijden, wil de auto niet meer verder. Denkt blijkbaar dat hij tegen een muur oprijdt ofzo, terwijl er niets aan de hand is. Ik ga nog wat experimenteren met het een en ander.
- 1 pedaldrive werkt goed, maar je kunt het niet standaard instellen bij je gebruikersprofiel. Vreemd maar zal wel met een softwareupdate aangepast worden hoop ik.
- De accu mag gewoon altijd tot 100% worden opgeladen. Doet niets af aan de garantie, superfijn.
- Verbruik: Lijkt heel erg mee te vallen. Op 10% van de accu rijd ik ongeveer 100Km. Ik heb uiteraard rustig gereden maar ook flink geplankt (dan krijg je trouwens een bruin kopje koffie symbooltje te zien wegens aggressief rijgedrag :) ). Uiteindelijk kom ik dan denk ik op 450Km op een volle accu.
- V2G / V2H: bij de dealer nagevraagd maar niets concreets vernomen anders dan dat Kia totaaloplossingen wil gaan bieden met EV's, laadpalen, zonnepanelen, warmtepompen.
- Mijn telefoon als sleutel gebruiken werkt nog niet. EV9 zegt: Toestel is niet geschikt (Samsung Galaxy Fold 4...). Vreemd.
- HDA2 werkt echt heeeel fijn, veel beter dan de Autopilot van Tesla
- En een regensensor die het wèl goed doet. Heel fijn. Bij Tesla was dat een regelrechte ramp.
- Headsup display is echt mega handig.
- Veel bekijks op straat, ook leuk.

Afgezien van de irritante waarschuwingspiepjes ben ik tot nog toe heel blij met de EV9. Geen spijt van.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-06 18:44
Gies123 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:24:
[Afbeelding]

Vanochtend andere wielen en banden erop laten zetten en ik kan jullie zeggen dat het alle trillingen verhelpt. Voordeel van deze (23 inch) wielen is dat de band ook een minder hoge wang heeft waardoor de auto wat mij betreft echt 200x beter rijdt dan met de originele wielen en banden. Uiteraard blijft het een kolos, maar zoals hij nu rijdt, ben ik er heel erg blij mee!

- Streaming diensten: alleen Amazon music...?! Ik hoop dat daar toch op zijn minst Spotify bij komt
- Apple carplay / Android auto: werkt (voor nu) alleen met kabel helaas. Ik denk dat er nog een update moet komen om het wireless te maken.
- Piepjes (waarschuwingen van de rijhulpsystemen) zijn gekmakend maar kunnen (per rit :( ) uitgezet worden.
- De rijhulpen zijn regelmatig vervelend. Zo heb ik een oprit die schuin oploopt en als ik daar achteruit op wil rijden, wil de auto niet meer verder. Denkt blijkbaar dat hij tegen een muur oprijdt ofzo, terwijl er niets aan de hand is. Ik ga nog wat experimenteren met het een en ander.
- 1 pedaldrive werkt goed, maar je kunt het niet standaard instellen bij je gebruikersprofiel. Vreemd maar zal wel met een softwareupdate aangepast worden hoop ik.
- De accu mag gewoon altijd tot 100% worden opgeladen. Doet niets af aan de garantie, superfijn.
- Verbruik: Lijkt heel erg mee te vallen. Op 10% van de accu rijd ik ongeveer 100Km. Ik heb uiteraard rustig gereden maar ook flink geplankt (dan krijg je trouwens een bruin kopje koffie symbooltje te zien wegens aggressief rijgedrag :) ). Uiteindelijk kom ik dan denk ik op 450Km op een volle accu.
- V2G / V2H: bij de dealer nagevraagd maar niets concreets vernomen anders dan dat Kia totaaloplossingen wil gaan bieden met EV's, laadpalen, zonnepanelen, warmtepompen.
- Mijn telefoon als sleutel gebruiken werkt nog niet. EV9 zegt: Toestel is niet geschikt (Samsung Galaxy Fold 4...). Vreemd.
- En een regensensor die het wèl goed doet. Heel fijn. Bij Tesla was dat een regelrechte ramp.

Afgezien van de irritante waarschuwingspiepjes ben ik tot nog toe heel blij met de EV9. Geen spijt van.
Fijn om te horen dat je er blij mee bent. Ook goed nieuws wat betreft de trillingen.

Die irritante piepjes waren ook al aanwezig in de Kia Nero EV, elke keer bij het wegrijden moet ik die lane-assist en piepjes weer uitzetten. Rete irritant.

Jammer dat er nog niks over V2H/V2G beschikbaar is.

Zou een iPhone als sleutel wel lukken?

Kan je ook een laadsessie opnemen van zo dicht bij 0% naar (minimaal 80%) 100% op een 800v IONITY lader bijvoorbeeld? :P of minimaal de data van elke paar minuten delen om een charge curve sheet te maken. (Wel de batterij pre-conditionen aub :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:59
slijkie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:49:
[...]

Fijn om te horen dat je er blij mee bent. Ook goed nieuws wat betreft de trillingen.

Die irritante piepjes waren ook al aanwezig in de Kia Nero EV, elke keer bij het wegrijden moet ik die lane-assist en piepjes weer uitzetten. Rete irritant.

Jammer dat er nog niks over V2H/V2G beschikbaar is.

Kan je ook een laadsessie opnemen van zo dicht bij 0% naar (minimaal 80%) 100% op een 800v IONITY lader bijvoorbeeld? :P of minimaal de data van elke paar minuten delen om een charge curve sheet te maken. (Wel de batterij pre-conditionen aub :) )
En als je eens een Tesla Supercharger zou willen proberen zouden we je ook enorm dankbaar zijn 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:37

100km op 10%?! Moet dat 20% zijn?

450km voor 100% met een GT line op 23" dus? Lang niet gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
rover12345 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:50:
[...]

100km op 10%?! Moet dat 20% zijn?

450km voor 100% met een GT line op 23" dus? Lang niet gek!
Hier heb je wel een punt, de eerste 120km had ik op de originele wielen gereden, ik denk dat ik nu idd 20% verstook op 100 km :9 . Ik ga het in de gaten houden.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
KrullenO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:38:
[...]

En als je eens een Tesla Supercharger zou willen proberen zouden we je ook enorm dankbaar zijn 😇
Staat op mijn lijstje om te proberen, evenals bij Fastned langsgaan.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
slijkie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:49:
[...]

iPhone werkt volgens mij wel. Punt is dat je voor die "Digital Key" de Samsung Wallet moet gebruiken en die applicatie is niet beschikbaar in de Benelux helaas. Met andere woorden: heeft iemand een truuc om deze app alsnog op mijn Samsung te installeren? De telefoon kán gewoon als Digital Key fungeren maar om een of andere reden mogen we het niet in de Benelux :'(

Ideeen welkom!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Gies123 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:26:
[...]

iPhone werkt volgens mij wel. Punt is dat je voor die "Digital Key" de Samsung Wallet moet gebruiken en die applicatie is niet beschikbaar in de Benelux helaas. Met andere woorden: heeft iemand een truuc om deze app alsnog op mijn Samsung te installeren? De telefoon kán gewoon als Digital Key fungeren maar om een of andere reden mogen we het niet in de Benelux :'(

Ideeen welkom!
Via VPN "doen alsof" je in een land bent waar het wel beschikbaar is? Of in je Android instellingen je land veranderen. Dat was in de begin jaren ook nodig om Android auto te kunnen installeren toen het nog alleen in de VS beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gies123 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ideeen welkom!
https://www.apkmirror.com...onics-co-ltd/samsung-pay/

Apkmirror is wel een betrouwbare bron, althans, dat was het altijd toen ik een android toestel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Goeie ideeen, dank. Ik ga het proberen en laat het nog weten.

--update--
Ik heb Samsung wallet geinstalleerd maar hij wil niet eens starten. Heb het issue bij de dealer neergelegd want het zou moeten kunnen werken, zie ook (onder het kopje Digitale Sleutel):
https://nieuws.kia.nl/de-...ark-in-elektrisch-rijden/

[ Voor 69% gewijzigd door Gies123 op 03-11-2023 17:59 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-06 12:29
Ik heb een stuk van die handleiding door gescrollt (bijna 900 pagina’s)
En daar leek het of je je telefoon tegen de deurgrepen moet houden om open te doen.
Dus met je telefoon in de broek in stappen en weg rijden als in de tesla lijkt er hoe dan ook niet in te zitten ☹️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
[Afbeelding]

Congrats mooie auto. Als je de ruimte nodig hebt. Ik heb getwijfeld mijn EV6 in te ruilen maar dat is al een hel met parkeren soms.

IPedal gaat nooit standaard aan kunnen. Dat wordt ook geen optie.

Ja je mag altijd tot 100% opladen maar je weet dat de garantie minimaal 70% capaciteit is na 100.000 km. Dat is een enorme afname en altijd tot 100% laden zou ik niet aanraden. Zeker niet snelladen.

Telefoon als sleutel is dat in Europa wel beschikbaar? Op de EV6 alleen in Korea.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Beetje jaloers :)

Hoop ergernissen en problemen van de EV6 zullen met de EV9 wel verleden tijd zijn.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Gefeliciteerd met je aankoop. Is een prachtige auto. Heb volgende week een proefrit aangevraagd. Heb nu sinds 2 maanden een EQB 7-zitter maar met 4 kinderen is deze echt ideaal zeker met vakantie.

Weet je iets meer over level 3 rijden? Is nú natuurlijk niet mogelijk in NLD maar zou fijn zijn als EV9 wel de optie heeft na een upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

[Afbeelding]

Prachtig, dat zwart/wit staat de EV9 erg goed. Ik vind deze wagen qua uiterlijk echt next-level. Het "afgeronde vormen"-tijdperk is voorbij. Scherp en hoekig is het nu en de EV9 zal niet snel verouderen.
Ook technisch staat ie aan de top.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-06 11:08
Ik heb vandaag mijn EV9 opgehaald. Rijdt super maar parkeren is echt een dingetje. Ik kom van Skoda Kodiaq / Seat Tarracco maar EV9 parkeren is een andere level. Auto is zo groot dat je veel ruimte nodig hebt om de auto in te steken. Verder apple carplay is alleen bedraad aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
En geen trillengen gevoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 13:19

delorean7

Let's take the Aston toni

Proefit gemaakt met de EV9 vanmiddag.

Eerste indruk groot, lomp en daardoor vet - deze wil ik!
Trillen bij 120+ is er echt, mega irritant. Dealer heeft het over een fix die komt bij 1.000 km, onsamenhangend verhaal - maar duidelijk erin gestampt door KIA. We gaan het zien

Geluidsisolatie, minder goed dan mijn ID4
Onderstel, minder geraffineerd dan mijn ID4
Materiaal gebruik, zoals geschetst - mwoah

Vanwege de rammel en stilte in de cabine valt hij voor nu af, maar bracht me even aan het twijfelen.
Helaas vind de WAF het echt he-le-maal niets qua design (ik ben team EV9) dus gaan we er sowieso niet uitkomen vrees ik.

Vette bak, maar nog een stukkie te gaan qua ontwikkeling.

Zag nog een ET7 rijden vandaag... misschien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Stephanos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:25:
Ik heb vandaag mijn EV9 opgehaald. Rijdt super maar parkeren is echt een dingetje. Ik kom van Skoda Kodiaq / Seat Tarracco maar EV9 parkeren is een andere level. Auto is zo groot dat je veel ruimte nodig hebt om de auto in te steken. Verder apple carplay is alleen bedraad aan te sluiten
Nou inderdaad zeg, wat een draaicircel, niet normaal! (ook voormalig Kodiaq hier)
Vette bak, gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
delorean7 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:11:
[...]

Nou inderdaad zeg, wat een draaicircel, niet normaal! (ook voormalig Kodiaq hier)
Vette bak, gefeliciteerd!
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:22:
Ik heb een stuk van die handleiding door gescrollt (bijna 900 pagina’s)
En daar leek het of je je telefoon tegen de deurgrepen moet houden om open te doen.
Dus met je telefoon in de broek in stappen en weg rijden als in de tesla lijkt er hoe dan ook niet in te zitten ☹️
Aha! Dus toch een soort van NFC oplossing. Vind ik ook prima en ik zal het eens proberen. Dank voor de tip

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Zhadum schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:55:
Gefeliciteerd met je aankoop. Is een prachtige auto. Heb volgende week een proefrit aangevraagd. Heb nu sinds 2 maanden een EQB 7-zitter maar met 4 kinderen is deze echt ideaal zeker met vakantie.

Weet je iets meer over level 3 rijden? Is nú natuurlijk niet mogelijk in NLD maar zou fijn zijn als EV9 wel de optie heeft na een upgrade.
Dank je!
Level 3 gaat denk ik in NL niet lukken omdat we hier niet de lidar sensoren in de auto krijgen. Level 2 werkt overigens heel goed. Punt is wel dat de DAW (driver attention warning) je ogen in de gaten houdt om te zien of je nog bij de les bent en zo niet, dan krijg je een piepje. Om dat te voorkomen heb ik voor nu de sensor netjes afgeplakt met een stukje tape ;) . Slechts 1 piepje bij het wegrijden en een rood oogje in het dashboard maar dat boeit me niet, zolang ik maar lekker kan sturen en normaal om me heen kan kijken. Later dit jaar print ik wel een mooi kapje over die sensor zodat de tape eraf kan (hoewel je het bijna niet ziet).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Phusebox schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:45:
[...]

Congrats mooie auto. Als je de ruimte nodig hebt. Ik heb getwijfeld mijn EV6 in te ruilen maar dat is al een hel met parkeren soms.

IPedal gaat nooit standaard aan kunnen. Dat wordt ook geen optie.

Ja je mag altijd tot 100% opladen maar je weet dat de garantie minimaal 70% capaciteit is na 100.000 km. Dat is een enorme afname en altijd tot 100% laden zou ik niet aanraden. Zeker niet snelladen.

Telefoon als sleutel is dat in Europa wel beschikbaar? Op de EV6 alleen in Korea.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Beetje jaloers :)

Hoop ergernissen en problemen van de EV6 zullen met de EV9 wel verleden tijd zijn.
Dank! En 70% is wel heel veel idd, dus uit voorzorg zal ik hem dan op max 90% zetten zoals Tesla ook doet.
Volgens de prijslijst van oktober zit Digital Key op alle modellen. Maar wellicht is het dat je de telefoon bij de handgreep moet houden. Ik ga het proberen, maar dan moet hij mijn telefoon nog wel als sleutel accepteren en dat is nog niet gelukt (vraag staat uit bij de dealer).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stephanos
Net met mijn Iphone 11 zonder sleutel naar de auto gelopen en de deuren gingen open terwijl de telefoon in mijn zak was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Stephanos schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:59:
Net met mijn Iphone 11 zonder sleutel naar de auto gelopen en de deuren gingen open terwijl de telefoon in mijn zak was
Staat de sleutel in je Apple Wallet? Hij gebruikt dan de UWB denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel-123
  • Laatst online: 25-06 06:23
Kon je ook starten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:09
Gister ook een proefrit gemaakt. Geen trillingen waargenomen, maar door de files ook niet boven de 100 uit kunnen komen. Qua ruimte heerlijk en precies wat we zoeken. Met 3 kinderen (7,5 en 4) is alles langer dan een half uur rijden, hel op de achterbank zonder iPads in de E-tron 50 voorloper die we nu hebben. Over actieradius hoeven we het het al helemaal niet te hebben. Ik vind stiekem de stoelen comfortabeler dan de Audi en ook het gedrag bij drempels niet onder doen voor de Audi. Qua afwerking uiteraard wel verschillen, maar absoluut niet op storende plekken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-Uux3ahONVcEWnG34-2WDqOt-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv4YZSGAZ7vfTScyR2HK1rfN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfGisniy8XPqcT_-COeab6j7HJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4iyOSgP8QiXoovEGIwpc5wR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJUEutkSIjLSMaLGH_7GXoCmq2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYdGmL4FZZuF5YvnOzSCIgHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyXit-hS6TZyPgefvb2fXM3H5Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzWyrZfHSGqaloUdl0ZwVEh0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJobster
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-02-2024
Al iemand een indicatie van de range in het eggie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
Leuk dat je er wat foto's bij doet 😊

Wat ik mij afvroeg (niet per se in reactie op jouw post), zou het mogelijk zijn om via het sterretje onder het scherm direct bij alle rijhulpsystemen te komen zodat je alles uit kunt zetten waar je geen zin in hebt en wat default ingeschakeld is? Ik ga ervan uit dat dit sterretje een zelf te bepalen snelkoppeling naar iets in het menu is?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05-2024
Gies123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:41:
[...]

Dank je!
Level 3 gaat denk ik in NL niet lukken omdat we hier niet de lidar sensoren in de auto krijgen. Level 2 werkt overigens heel goed. Punt is wel dat de DAW (driver attention warning) je ogen in de gaten houdt om te zien of je nog bij de les bent en zo niet, dan krijg je een piepje. Om dat te voorkomen heb ik voor nu de sensor netjes afgeplakt met een stukje tape ;) . Slechts 1 piepje bij het wegrijden en een rood oogje in het dashboard maar dat boeit me niet, zolang ik maar lekker kan sturen en normaal om me heen kan kijken. Later dit jaar print ik wel een mooi kapje over die sensor zodat de tape eraf kan (hoewel je het bijna niet ziet).
Kun je een foto delen van het afplakken? Zijn er geen nadelen aan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
voog schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:32:
Gister ook een proefrit gemaakt. Geen trillingen waargenomen, maar door de files ook niet boven de 100 uit kunnen komen. Qua ruimte heerlijk en precies wat we zoeken. Met 3 kinderen (7,5 en 4) is alles langer dan een half uur rijden, hel op de achterbank zonder iPads in de E-tron 50 voorloper die we nu hebben. Over actieradius hoeven we het het al helemaal niet te hebben. Ik vind stiekem de stoelen comfortabeler dan de Audi en ook het gedrag bij drempels niet onder doen voor de Audi. Qua afwerking uiteraard wel verschillen, maar absoluut niet op storende plekken. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha die 2e foto herken ik wel. Hier vonden de Kids het ook geweldig om op de 3e rij te zitten z😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
Net getest, ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

TheJobster schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:
Al iemand een indicatie van de range in het eggie?
Mijn testauto op de boord computer 420 km op 100% - dat is stukkie beter dan de ID4 nu doet, maar dan met bijna 100 KWh capacity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Pierke S. schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:47:
Leuk dat je er wat foto's bij doet 😊

Wat ik mij afvroeg (niet per se in reactie op jouw post), zou het mogelijk zijn om via het sterretje onder het scherm direct bij alle rijhulpsystemen te komen zodat je alles uit kunt zetten waar je geen zin in hebt en wat default ingeschakeld is? Ik ga ervan uit dat dit sterretje een zelf te bepalen snelkoppeling naar iets in het menu is?
Dat klopt, met het sterretje kan je naar bijvoorbeeld de veiligheidsinstellingen gaan, maar dan moet je nog steeds doorklikken op het desbetreffende rijhulpsysteem en daarna soms nog wat scrollen naar de 'uit' optie. Beetje omslachtig dus, maar de piepjes wennen snel, haha

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Mohnow schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:05:
[...]

Kun je een foto delen van het afplakken? Zijn er geen nadelen aan verbonden?
Een foto heb ik zo direct niet (en het plenst buiten dus ik blijf ff binnen), maar het stelt niets voor. Ik heb een stukje zwarte isolatietape erop gedaan om het uit te proberen en het werkt goed

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Ik ga direct een iPhone bestellen! ;)

Overigens nog een leuk dingetje: je kunt een waarschuwing aanzetten voor de vaste flitspalen. Op het moment dat je dan in de buurt komt en te hard rijdt, krijg je een audio signaal én de interieurverlichting gaat naar rood. Handig!

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Gies123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:41:
[...]

Dank je!
Als je eenmaal een goed kapje hebt geprint wil ik er ook wel een van je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierke S.
RobHop schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:43:
[...]

Als je eenmaal een goed kapje hebt geprint wil ik er ook wel een van je :)
+1 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 06:44
Vraag voor de mensen die er een besteld hebben: hebben jullie korting weten te bedingen op de aanschafprijs en zo ja, hoeveel?
Ik kreeg 1950 euro korting zonder inruil op GT-line awd 7zit met afneembare trekhaak als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

gustavson schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:04:
Vraag voor de mensen die er een besteld hebben: hebben jullie korting weten te bedingen op de aanschafprijs en zo ja, hoeveel?
Ik kreeg 1950 euro korting zonder inruil op GT-line awd 7zit met afneembare trekhaak als optie.
Toen ik juni bestelde werd in Nederland geen korting gegeven. Omdat de prijs in Nederland al behoorlijk lager is dan de landen om ons heen.
Of ik heb niet goed onderhandeld :-)

Wanneer heb jij besteld? Ik denk dat er momenteel meer mogelijk is, gezien de concurrentie en prijsdalingen bij andere EV's de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Waar hebben jullie uiteindelijk verzekerd en hebben jullie extra alarmen laten inbouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
Gasoline1234 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:38:
[...]

Toen ik juni bestelde werd in Nederland geen korting gegeven. Omdat de prijs in Nederland al behoorlijk lager is dan de landen om ons heen.
Of ik heb niet goed onderhandeld :-)

Wanneer heb jij besteld? Ik denk dat er momenteel meer mogelijk is, gezien de concurrentie en prijsdalingen bij andere EV's de laatste tijd.
Besteld begin september. Korting was overigens zelfde met en zonder inruil (wilde aanvankelijk inruilen, daarna ander plan. Korting bleef gelijk). Begrijp dat verkoop o.a. in Korea tegenvalt. Maar ook in de US is de ontvangst koeltjes, met name door de concurrentie van de rivian R1S. Misschien idd daardoor meer ruimte tot onderhandelen. In Duitsland korting tot 10% rabatt zie ik op fora. Daar wel fors hogere MSRP dan in NL. (€83190 vs €78895).
jongf7 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:41:
Waar hebben jullie uiteindelijk verzekerd en hebben jullie extra alarmen laten inbouwen ?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, iets anders dan Unive heb ik nog steeds niet gevonden als je alarm wilt vermijden.

Overigens heb ik nog steeds geen leverdatum. 'Eind november' is wat de dealer nu aangeeft, maar blijft beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Dat bericht over tegenvallende verkoop in Korea was enigzins misleidend, omdat in die periode het grootste deel van de EV9 productie voor export bedoeld was. Dealers in Korea konden dus enige tijd minder leveren.

De Rivian R1S is veel duurder dan de Kia EV9, dus die invloed is er nauwelijks. Wel heb ik ook gezien dat de "gemiddelde Kia klant" de EV9 als "duur" heeft ontvangen. Het is dan ook de duurste Kia ooit , en zit in een prijscategorie die voor de gemiddelde Kia klant te hoog ligt.

Maar je krijgt heel veel auto, voor relatief (Volvo, Rivian, Mercedes) weinig geld. Kia probeert met de EV9 een stap in het premium segment te zetten en richt zich op mensen die nu bijv. een Tesla rijden. Of mensen met een grote Volvo, die graag de stap naar electrisch maken.

En dat lukt erg goed, Kia heeft dan ook de German Car Of The Year award gewonnen in de categorie Luxury.

Ik durf te voorspellen dat de EV9 over 1 á 2 jaar wereldwijd de best verkochte electrische SUV blijkt te zijn (categorie full size, niet compact SUV, want daar is de Tesla Model Y onverslaanbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
gustavson schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:04:
Kun je mij DM sturen waar dit was :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 13:28
rover12345 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:28:
[...]

Kun je mij DM sturen waar dit was :)?
Idem aub!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
Ik heb bovenop de inruilwaarde 4k korting gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 20:59
Krijgen mensen in Nederland korting? Dacht dat alleen in België kon…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Overigens wat betreft de ontvangst in de VS, daar spelen 2 dingen: de dealers gooien er nog een bedrag op de adviesprijs de zogenaamde dealer mark-up en pas als de EV9 in de VS ook daar gemaakt wordt komt er een belastingkorting of subsidie op de prijs…

De Telluride is een dikke hit, dus dat zal de EV9 tzt ook wel worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel-123
Ervaren jullie ook het probleem dat met CarPlay niet automatisch wordt overgeschakeld naar donkere modus in de avond? Mijn Sorrento dee dat perfect, zelfs als je een tunnel in rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:23
Gies123 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:49:
Goeie ideeen, dank. Ik ga het proberen en laat het nog weten.

--update--
Ik heb Samsung wallet geinstalleerd maar hij wil niet eens starten. Heb het issue bij de dealer neergelegd want het zou moeten kunnen werken, zie ook (onder het kopje Digitale Sleutel):
https://nieuws.kia.nl/de-...ark-in-elektrisch-rijden/
Kijk eens bij XDAforums, kwestie van de CSC (country specific code) op je gmartphone te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQQAeO25z5oQEApeM-5HT0rewRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phjgHGmLzuUpTnfqwNZBF3mL.png?f=fotoalbum_large

Resultaat eerste 650km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Dat zijn heel nette cijfers, kom ik met mijn model 3 niet eens aan.

Weinig snelweg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Wauw! Dat is idd heel netjes. Heb je heel voorzichtig gereden? Ik heb alleen nog maar korte (family-demo) ritjes gemaakt en mijn gemiddelde ligt nu rond de 30 kWh/100Km (50% meer :)).

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 11:39
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, iets anders dan Unive heb ik nog steeds niet gevonden als je alarm wilt vermijden.
Via mijn assurantie persoon kreeg ik een premie voorstel van Turien&Co. Die hebben een speciaal XL elektrische auto tarief.

Voor de RWD editie op basis van onbeperkt kilometrage:

€ 146,25 per maand (3 jaar nieuwwaarde) of € 160,07 per maand (5 jaar nieuwwaarde)

Voor RWD met maximaal 20.000 km per jaar:

€ 139,22 per maand (3 jaar nieuwwaarde) of € 151,98 per maand (5 jaar nieuwwaarde)

Er schijnen niet veel polissen te zijn met 5 jaar nieuwwaarde garantie. Wat ook handig is (voor zakelijke rijders) , is dat ze bijtelling garantie hebben.

Bovenstaande gebaseerd op een allriskdekking, inbreng van 8 schadevrije jaren, inclusief Inzittenden, rechtsbijstand en 21% assurantiebelasting.

Bij Turien volstaat klasse 1 (af-fabriek startonderbreker)

Dit laatste kan mogelijk zijn omdat ik de auto zakelijk koop, dan is verzekering op bedrag minus BTW denk ik, maar weet ik niet zeker :)

Hopelijk heb je hier wat aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Tuuan op 06-11-2023 09:19 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
Gies123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:10:
Wauw! Dat is idd heel netjes. Heb je heel voorzichtig gereden? Ik heb alleen nog maar korte (family-demo) ritjes gemaakt en mijn gemiddelde ligt nu rond de 30 kWh/100Km (50% meer :)).
Combi snelweg, stad en provinciaal wegen. Als 130km rijdt gaat wel hard. Voorbeeld: bij vertrek 200 km routen en 209km range na 100km op 100-130 zou ik 40 km te kort komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Hi Stephanos, het ontgrendelen en starten werkt dus prima met een iPhone, maar wanneer je de auto verlaat, vergrendelt de auto neem ik aan ook automatisch?

(Heb je trouwens de AWD of de RWD?)

[ Voor 4% gewijzigd door Gies123 op 06-11-2023 10:17 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
Gies123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:16:
[...]

Hi Stephanos, het ontgrendelen en starten werkt dus prima met een iPhone, maar wanneer je de auto verlaat, vergrendelt de auto neem ik aan ook automatisch?

(Heb je trouwens de AWD of de RWD?)
Nee, vergrendelen gaat niet automatisch (met of zonder sleutel). Misschien ligt het aan de instellingen. Maar via de app vergrendelen werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Dat is wel bizar. Openmaken lukt wel zodra je in de buurt komt (werkt dus hetzelfde als met de fysieke sleutel), maar zodra de verbinding verbroken wordt, sluit de auto zich zelf niet af. Dit roept om een update ;)

RWD: nu begrijp ik jouw score ook beter :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gies123 op 06-11-2023 12:05 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
jongf7 schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:07:
Dat zijn heel nette cijfers, kom ik met mijn model 3 niet eens aan.

Weinig snelweg ?
Haha ik ben wel heel benieuwd naar je rijstijl dan. Mijn model 3 dual motor zit op 179 wh/km over de laatste 120k kilometers. En ja dan rij ik gewoon 130 en in Duitsland 180.

Neemt niet weg dat 200 wh/km heel netjes is voor de EV9!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
KrullenO schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
[...]

Haha ik ben wel heel benieuwd naar je rijstijl dan. Mijn model 3 dual motor zit op 179 wh/km over de laatste 120k kilometers. En ja dan rij ik gewoon 130 en in Duitsland 180.

Neemt niet weg dat 200 wh/km heel netjes is voor de EV9!
Het was een inschatting op basis van wat ik soms zie als tijdens het rijden naar het live verbruik kijk. Heb nu even gekeken en zit op 178 wh/km over 160k idd, dus lager dan ik dacht 🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rover12345
Net terug van proefrit. Werd door dealer gewaarschuwd voor trillingen (eerste 250km, bij 1000km nog steeds dan banden vervangen). Ik had er eigenlijk geen last van op stukje snelweg (was maar 2km, en reed max 110).

Formaat zeker wennen vanuit een tesla 3. Maar 360 camera werkt goed voor inparkeren. Ook valt lengte van neus mee (hoewel je einde van neus niet goed ziet). Verwachtte telkens dat hij al ging piepen, maar dat begon stuk later dan gedacht. Hulp bij vasthouden van je baan werkt prima, vond het nu nog even lastig om positie te bepalen tov stoep/vluchtheuvels. Beenruimte achterin is waanzinnig goed. Rijgeluid beperkt (wederom: vs tesla 3 die daar ook neit in uitblinkt). Audio vond ik prima (vs tesla 3 met premium sound, dit misschien net tikje minder). HUD werkt erg prettig, ook op snelweg met rode ljnen als er auto's voorbij komen in je dode hoek. Niet je stoel te hoog zetten (was mijn neiging zodat je einde van auto goed kan zien).

Piepjes vrij storend indd, vooral bij 51km waar je 50 mag gelijk gepiep. GT lijn heeft veel power, ik denk met RWD prima uit te kunnen (wordt sowieso minder sportief rijden dan een tesla 3 door formaat).

Best veel bekijks van andere SUV rijders viel mij op

Voor mij blijft het goede kanshebber. Ben eind dec/begin jan in de markt voor nieuwe auto. Ga nog rijden in EQB (heb 2 kinderen en 3e op komst, dus EQB zou wel aantal jaar goed voldoen). Merk dat mijn voorkeur uitgaat naar Volvo EX90 qua design (scandinavisch rustige binnenkant, veel minder knoppen, materialen allemaal net wat verfijnder op videos), maar dan moet ik tussen tijdelijke auto nemen om te overbruggen... En natuurlijk 10k duurder bij RWD versies. Keuzes keuzes keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 26-06 12:52
Hi all,

lets hope :-)

YouTube: kia ev9 4륜 21인치 가을🍁주행거리 / 4wd 21inch Range miles review #ev9

625km range in de 4WD met 21 inch.

S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqeU4GDJ8MLApyDe3s8BeRKVHmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wV6BQItbFOx7ffCZ9rb58GA1.jpg?f=user_large
Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar 411km met 100% volle accu lijkt mij erg laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 26-06 12:52
Ik denk dat die 625 km ook met een heel erg lage gemiddelde snelheid was :-)

Vanaf 8/11 komen de europese rijtesten online, ik ben eens benieuwd.

Ik reed met een Model y die op 17,5 kw/100km zat, dus zal wen(n)en worden in het begin :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:50
rover12345 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
Piepjes vrij storend indd, vooral bij 51km waar je 50 mag gelijk gepiep. GT lijn heeft veel power, ik denk met RWD prima uit te kunnen (wordt sowieso minder sportief rijden dan een tesla 3 door formaat).
Dat kun je uitzetten of pas vanaf een bepaalde overschrijding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Stephanos schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:22:
[Afbeelding]
Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar 411km met 100% volle accu lijkt mij erg laag..
Had zelfde bereik op 100% staan op demo model (GT line) bij proefrit vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
Je hebt 0,0 recuperatie staat hier -> opladen door te remmen. Heb je 1 pedal drive aanstaan? In het begin wennen, maar daarna wil je niet anders meer is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
rover12345 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:17:
[...]

Je hebt 0,0 recuperatie staat hier -> opladen door te remmen. Heb je 1 pedal drive aanstaan? In het begin wennen, maar daarna wil je niet anders meer is mijn ervaring
Goede tip, dank je wel. Ik zal meteen veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Stephanos schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:26:
[...]

Goede tip, dank je wel. Ik zal meteen veranderen
Tja en ook hier (weer) een puntje: Je moet elke keer als je instapt, de mate van regeneratie opnieuw aangeven. Het wordt dus niet in je gebruikersprofiel opgeslagen. Typisch iets wat eenvoudig opgelost kan worden met een softwareupdate. Ik denk dat we samen nog wel meer verzoeken richting Kia kunnen sturen, dus wellicht een idee om een centraal lijstje aan te leggen met verzoeken? Iemand een handige online tool in gedachten hiervoor?

Verder is het echt een TOP auto, erg blij mee..!

(mijn vragen mbt Digital Key (/Samsung wallet) zijn inmiddels opgelost want ik ben overgestapt op iOS)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Gies123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:09:
[...]

Tja en ook hier (weer) een puntje: Je moet elke keer als je instapt, de mate van regeneratie opnieuw aangeven. Het wordt dus niet in je gebruikersprofiel opgeslagen. Typisch iets wat eenvoudig opgelost kan worden met een softwareupdate. Ik denk dat we samen nog wel meer verzoeken richting Kia kunnen sturen, dus wellicht een idee om een centraal lijstje aan te leggen met verzoeken? Iemand een handige online tool in gedachten hiervoor?

Verder is het echt een TOP auto, erg blij mee..!

(mijn vragen mbt Digital Key (/Samsung wallet) zijn inmiddels opgelost want ik ben overgestapt op iOS)
Welkom in club iOS! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Op dit filmpje van KIA staat auto unlock uitgelegd.

YouTube: Auto flush door handle – Approach unlock system|The Kia EV9

Op het einde zie je ook een optie Walk away lock.

Dus als je wegloopt gaat de auto automatisch op slot.

Iemand met auto dit ook gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustavson
rover12345 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:17:
[...]

Heb wat meer info gevonden over iPedal: schijnbaar wat betreft efficiency vaak niet de meest optimale instelling omdat de front-motor aangekoppeld blijft itt de andere regeneratie-standen. Zie onderstaande post, neem aan dat het ook voor de AWD EV9 geldt. Efficiency is natuurlijk iets anders dan hoe fijn het rijdt.

https://www.kiaevforums.c...-the-most-efficient.2366/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Vandaag nog even bij een Tesla supercharger gestaan en het werkt goed, maar het lijkt erop dat de laadsnelheid gemaximeerd is op 85kWh (maar wellicht was de accu niet goed op temperatuur, geen idee).
Morgen kijken naar de Walkaway lock. Thanks @sloddervos

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
Gies123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:10:
Vandaag nog even bij een Tesla supercharger gestaan en het werkt goed, maar het lijkt erop dat de laadsnelheid gemaximeerd is op 85kWh (maar wellicht was de accu niet goed op temperatuur, geen idee).
Ik zag ergens op YouTube ook dat je AR aan kunt zetten bij je navigatie. Dan gaat bij een afslag de voorcamera aan en toont hij AR op de rijstroken via de live camera beelden.

YouTube: 기아 EV9 증강현실 내비 (Augmented Reality Navigation) #kia #ev9 #augmentedre...

Dit toevallig gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
Mo8578 schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:19:
[...]

Ik zag ergens op YouTube ook dat je AR aan kunt zetten bij je navigatie. Dan gaat bij een afslag de voorcamera aan en toont hij AR op de rijstroken via de live camera beelden.

YouTube: 기아 EV9 증강현실 내비 (Augmented Reality Navigation) #kia #ev9 #augmentedre...

Dit toevallig gevonden?
Ik heb in filmpjes volgens mij gezien dat dit in Europa niet beschikbaar zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Gies123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:10:
Thanks voor het testen! Jammer dat het nog niet gefixed is... Was het een v2 of v3 lader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
KrullenO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:56:
[...]
Thanks voor het testen! Jammer dat het nog niet gefixed is... Was het een v2 of v3 lader?
Een 800v-platform heeft gewoon een beperking bij 400v-laders zoals Tesla Superchargers, bepaalde Kempower laders, etc.

Omdat die laders niet in bereik komt van de spanning van de battery pack, komt de interne DC-DC inverter ertussen en die is dan de beperkende factor. Blijkbaar heeft die bij de EV9 een maximum vermogen van 85kW. Zelfde probleem hebben ook de Porsche Taycan, Lucid, etc.

Dat is dan niet een bug, maar een producteigenschap..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:08:
[...]

Een 800v-platform heeft gewoon een beperking bij 400v-laders zoals Tesla Superchargers, bepaalde Kempower laders, etc.

Omdat die laders niet in bereik komt van de spanning van de battery pack, komt de interne DC-DC inverter ertussen en die is dan de beperkende factor. Blijkbaar heeft die bij de EV9 een maximum vermogen van 85kW. Zelfde probleem hebben ook de Porsche Taycan, Lucid, etc.

Dus eigenlijk zou je het bij een v4 supercharger moeten proberen, zodra ze volledig zijn vervangen (dus niet alleen zoals nu de palen zelf), dan gaat het tot 1000v. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
slijkie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:18:
[...]

Dus eigenlijk zou je het bij een v4 supercharger moeten proberen, zodra ze volledig zijn vervangen (dus niet alleen zoals nu de palen zelf), dan gaat het tot 1000v. :)
Tesla (en ook Kempower) gebruikt een stervorm van laders met satellieten en dus niet all-in-one laders zoals de Alpitronic Hyperchargers die bijv. Fastned gebruikt. Dan is het inderdaad wel belangrijk wat er in het 'laadkabinet' zit bij Tesla Superchargers, want de satelliet zelf zegt niet zoveel..

Bij mij in de buurt is recent een nieuwe V4 site geopend, het is mij niet duidelijk wat er in het laadkabinet zit, gaat dit inmiddels tot 1000v?

Maar goed, mijn punt was, het is niet gefikst en dat gaat het volgens mij ook niet worden, want het hoort er nu eenmaal bij... Ik zou Tesla gewoon vermijden als je met een 800v auto op weg bent, dat is praktisch de enige met een noemenswaardig netwerk 400v laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:30:
[...]

Bij mij in de buurt is recent een nieuwe V4 site geopend, het is mij niet duidelijk wat er in het laadkabinet zit, gaat dit inmiddels tot 1000v?
zolang de tesla app 250kW zegt.. is het hoogtwaarschijnlijk een v3 met een v4 omhulsel.

Naar mijn weten is er nog geen v4 hardware beschikbaar voor publiek.
Persoonlijk denk ik [gok dus] dat wanneer de app >350 kW gaat zeggen dat het intern ook een v4 is.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
KrullenO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:56:
[...]

Geen idee. Het was bij Van der Valk in Dordrecht en volgens mij zijn dat oudjes :)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
sloddervos schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:03:
Op dit filmpje van KIA staat auto unlock uitgelegd.

YouTube: Auto flush door handle – Approach unlock system|The Kia EV9

Op het einde zie je ook een optie Walk away lock.

Dus als je wegloopt gaat de auto automatisch op slot.

Iemand met auto dit ook gevonden?
Vanochtend gekeken naar de Walk Away Lock zoals inderdaad in het filmpje te zien is, maar die menu optie zit er bij mij niet in helaas. Komt ook op het lijstje met feature requests ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:08:
[...]

Dan wordt het qua laden onderweg wel een mijnenveld lijkt me. Weet van tripjes naar Oostenrijk dat ik nu al issues had met sommige EnBW laders die echt heel traag bleven. (niet EV9) Ik zie dat dit bij Ionity laders bijvoorbeeld wel goed zou gaan voor de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
delorean7 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:22:
[...]

Dan wordt het qua laden onderweg wel een mijnenveld lijkt me. Weet van tripjes naar Oostenrijk dat ik nu al issues had met sommige EnBW laders die echt heel traag bleven. (niet EV9) Ik zie dat dit bij Ionity laders bijvoorbeeld wel goed zou gaan voor de EV6?
Valt reuze mee mi. Zoals ik zei is Tesla de enige met een noemenswaardig netwerk 400v-laders. Als het (buiten Tesla om) 250 kW+ laders zijn, kun je ervan zeker van uitgaan dat dit 800v-laders zijn.

EnBW is juist een heel goed netwerk vol Alpitronic Hyperchargers, dezelfde als Fastned gebruikt. Die halen gewoon 1000v. Evenals de Tritium laders van Ionity.

Misschien had je van EnBW net stall met een 'oude' 50kW (triple) charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
[...]

Valt reuze mee mi. Zoals ik zei is Tesla de enige met een noemenswaardig netwerk 400v-laders. Als het (buiten Tesla om) 250 kW+ laders zijn, kun je ervan zeker van uitgaan dat dit 800v-laders zijn.

EnBW is juist een heel goed netwerk vol Alpitronic Hyperchargers, dezelfde als Fastned gebruikt. Die halen gewoon 1000v. Evenals de Tritium laders van Ionity.

Geen notie, maar volgens de geadverteerde snelheden waren die EnBW 350KW oid, tot 2-3x toe maar 45KW ofzo gezien. Daarna maar weer terug naar IONITY waar het weer 125KW was.
Ben al jaren van de range anxiety af, maar leid nu aan laadsnelheid fobie (in het buitenlad) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:30:
[...]

Tesla (en ook Kempower) gebruikt een stervorm van laders met satellieten en dus niet all-in-one laders zoals de Alpitronic Hyperchargers die bijv. Fastned gebruikt. Dan is het inderdaad wel belangrijk wat er in het 'laadkabinet' zit bij Tesla Superchargers, want de satelliet zelf zegt niet zoveel..

Maar goed, mijn punt was, het is niet gefikst en dat gaat het volgens mij ook niet worden, want het hoort er nu eenmaal bij... Ik zou Tesla gewoon vermijden als je met een 800v auto op weg bent, dat is praktisch de enige met een noemenswaardig netwerk 400v laders.
De laadkabinetten van de v4 locaties in Nederland zijn nog niet anders dan de v3. Dus nog niet tot 1000v, naar mijn weten althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
JanHenk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:35:
[...]

Ik snap dat het te maken heeft met het voltage, maar had gehoopt dat er een oplossing gevonden zou worden waardoor we in elk geval met een redelijke snelheid (150kW ofzo) zouden kunnen laden.

Ik heb de afgelopen jaren Tesla gereden en denk dat het Tesla netwerk echt wel een belangrijke bedrage was aan de positieve ervaring van het EV rijden. Super uitgebreid netwerk, vaak minimaal 20 palen, werkt altijd, en veruit de goedkoopste. Mijn grootste zorg bij de overstap naar de EV9 is het laden op vakantie aangezien de ervaringen met FastNed en Ionity tot nu toe bedroevend waren. Vaak laders buiten werking, om onverklaarbare redenen lage snelheid en regelmatig issues met de handshake. En daarbij zijn er vaak maar een stuk of 8 palen per locatie, dus ook veel grotere kans dat ze vol zijn. Ik hoopte ook nog regelmatig het Tesla netwerk te gebruiken (hoewel het iets omslachtiger is met de app enzo), maar met 85 kW heeft dat alleen zin in geval van nood. Maargoed, dat is waarschijnlijk iets dat ik zal moeten accepteren. Hopelijk blijven netwerken als FastNed en Ionity flink uitbreiden de aankomende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
Blijf het wel bijzonder vinden hoeveel opties op de EV9 zitten als default welke allemaal geschrapt worden voordat het in de EU verkocht mag worden.

Denk aan
- AR navigatie
- Digital Pattern Lighting Grill

Daarvoor krijgen we wel waardeloze draaibare stoelen wat in de EU weer wel mag en de US niet, in de US waar ze de AR navi en Digital pattern grill weer wel hebben en in de EU weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Mo8578 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:40:
Blijf het wel bijzonder vinden hoeveel opties op de EV9 zitten als default welke allemaal geschrapt worden voordat het in de EU verkocht mag worden.

Denk aan
- AR navigatie
- Digital Pattern Lighting Grill

Daarvoor krijgen we wel waardeloze draaibare stoelen wat in de EU weer wel mag en de US niet, in de US waar ze de AR navi en Digital pattern grill weer wel hebben en in de EU weer niet.
En LiDAR.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongf7
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/z5ckII

Als het goed is rolt de update met wireless AA en CP nu uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michiel-123
KrullenO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:07:
[...]

Ik snap dat het te maken heeft met het voltage, maar had gehoopt dat er een oplossing gevonden zou worden waardoor we in elk geval met een redelijke snelheid (150kW ofzo) zouden kunnen laden.

Ik heb de afgelopen jaren Tesla gereden en denk dat het Tesla netwerk echt wel een belangrijke bedrage was aan de positieve ervaring van het EV rijden. Super uitgebreid netwerk, vaak minimaal 20 palen, werkt altijd, en veruit de goedkoopste. Mijn grootste zorg bij de overstap naar de EV9 is het laden op vakantie aangezien de ervaringen met FastNed en Ionity tot nu toe bedroevend waren. Vaak laders buiten werking, om onverklaarbare redenen lage snelheid en regelmatig issues met de handshake. En daarbij zijn er vaak maar een stuk of 8 palen per locatie, dus ook veel grotere kans dat ze vol zijn. Ik hoopte ook nog regelmatig het Tesla netwerk te gebruiken (hoewel het iets omslachtiger is met de app enzo), maar met 85 kW heeft dat alleen zin in geval van nood. Maargoed, dat is waarschijnlijk iets dat ik zal moeten accepteren. Hopelijk blijven netwerken als FastNed en Ionity flink uitbreiden de aankomende jaren.
Zondag bij fastned tot 236 kw geladen 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x6wb83M4sLIaY8or1p7BtV_280=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gjbxe8qJgkVos5bTqWzhXWYh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door michiel-123 op 07-11-2023 19:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4m5ns9vcFSY0_C5Cg8E02_be1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIx87uoe9IwmDjwIqBNmfC3S.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag in ontvangst genomen!
1e rit van 50km gemaakt en eigenlijk voldoet de auto aan alle verwachtingen. Inclusief de piepjes en de trillingen.
Volgens een officieel intern Kia bulletin zouden de trillingen inderdaad door langdurige stilstand zijn ontstaan. Na 350km zou de trilling volgens Kia acceptabel moeten zijn en na 3000km volledig weg. Indien niet, dan lossen ze het op.

Verder rijdt de auto heerlijk. Is veel stiller dan mijn Tesla Model X en luchtvering mis ik niet.

Wel ervaar ik de digitale binnenspiegel als iets bijzonders. Ik weet niet of ik de enige ben, maar mijn ogen hebben even nodig om scherp te stellen op die display. Misschien omdat diepte in dat beeld ontbreekt, wat in een normale spiegel er wel is. Best een vreemde gewaarwording. Ik ga ervan uit dat het wel went als ik hem altijd op digitaal laat staan. Het beeld in die spiegel is verder erg handig, breed beeld en geen hoofdsteunen of carrosserie in de weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasoline1234 op 20-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KrullenO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:07:
[...]

Same. Ik was ook graag gebruik blijven maken van het Tesla Supercharger netwerk. De komende 1-2 jaar zal het dan maar vooral Allego, Fastned, EnBw en Ionity zijn en hopelijk valt dat mee. Daarna verwacht ik dat er wel genoeg Tesla v4 laadstations met 1000v omvormers zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ergens zie ik ook op tegen buiten Tesla te moeten gaan laden. Maar ik keek net naar mijn laad geschiedenis van de afgelopen 12 maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvjwhBBKP-fKptFdCcbJJsTgkf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZogYGKb4F8zQQKZdCHljUyr.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk is het probleem in de praktijk niet zo groot 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
jongf7 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:38:
Ergens zie ik ook op tegen buiten Tesla te moeten gaan laden. Maar ik keek net naar mijn laad geschiedenis van de afgelopen 12 maanden:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk is het probleem in de praktijk niet zo groot 😋
Dat is inderdaad ook zo. Het gaat bij mij eigenlijk puur om vakanties. Maar ik vind op zaterdag naar de wintersport rijden zonder al die enorme Supercharger stations in Duitsland nog wel een beetje spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ah dat is een mooie update! Nu nog uitzoeken hoe ik 'm kan downloaden :)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Gasoline1234 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:22:
[Afbeelding]

Vandaag in ontvangst genomen!
1e rit van 50km gemaakt en eigenlijk voldoet de auto aan alle verwachtingen. Inclusief de piepjes en de trillingen.
Volgens een officieel intern Kia bulletin zouden de trillingen inderdaad door langdurige stilstand zijn ontstaan. Na 350km zou de trilling volgens Kia acceptabel moeten zijn en na 3000km volledig weg. Indien niet, dan lossen ze het op.

Verder rijdt de auto heerlijk. Is veel stiller dan mijn Tesla Model X en luchtvering mis ik niet.

Wel ervaar ik de digitale binnenspiegel als iets bijzonders. Ik weet niet of ik de enige ben, maar mijn ogen hebben even nodig om scherp te stellen op die display. Misschien omdat diepte in dat beeld ontbreekt, wat in een normale spiegel er wel is. Best een vreemde gewaarwording. Ik ga ervan uit dat het wel went als ik hem altijd op digitaal laat staan. Het beeld in die spiegel is verder erg handig, breed beeld en geen hoofdsteunen of carrosserie in de weg.
Van harte gefeliciteerd, prachtige auto!
Ik ervaar precies hetzelfde bij het gebruik van de digitale binnenspiegel inderdaad. Ik zal hem ook eens een paar dagen op digitaal laten staan om te zien wat het resultaat is.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-06 07:38
Voor de mensen die de auto al hebben. Hebben jullie ook een KIA Charge laadpas gekregen? Gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
xoortgiesen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:17:
Voor de mensen die de auto al hebben. Hebben jullie ook een KIA Charge laadpas gekregen? Gebruiken jullie?
Nee, niet gekregen. Is dat een handige pas?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik heb de Kia Charge pas ontvangen, maar nog niks mee gedaan.
Een paar maanden geleden heb ik wel uitgezocht of dit nu aantrekkelijk is, maar mijn conclusie toen was dat dat niet (meer) zo is, in vergelijking tot bijvoorbeeld Freshmile.
Pagina: 1 ... 9 ... 86 Laatste