Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:46
Het lijkt op 2 jaar geen abonnementsgeld betalen bij Ionity en 15 cent korting op het laadtarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZTCo62b4mkad5k8UKsxDL_P__w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtnD9O3LVjNHtl8LBDxXMezu.png?f=fotoalbum_large
bron: https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs

Ik heb heb toch maar even aangevraagd want het is toch gratizz :*). Het mooie is dan ook dat je Plug & Charge in de auto aan kunt zetten. FastNed heeft ook zoiets dacht ik maar daar is de kWh prijs heel hoog. Ik zal het niet heel veel gebruiken want 98% van de keren laad ik thuis op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OyI2NT8dS7JRVWT6OaJ00rPMN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rvItaSKSP1LeKS5cRZvRh9pE.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Gies123 op 08-11-2023 08:08 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:39
Gasoline1234 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:48:
Ik heb de Kia Charge pas ontvangen, maar nog niks mee gedaan.
Een paar maanden geleden heb ik wel uitgezocht of dit nu aantrekkelijk is, maar mijn conclusie toen was dat dat niet (meer) zo is, in vergelijking tot bijvoorbeeld Freshmile.
Hoezo is Kia Charge (de eerste 2 jaar) niet aantrekkelijker, want bij Freshmile krijg je niet de korting van 15% ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:50

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freshmile heeft een andere tariefstructuur:

€ 0.30 / started kWh + € 0.30 / min
Laden 10% - 80% = 70 kwH in 23 minuten
70 kWh in 23 minuten = 70 * EUR 0,30 + 23m * EUR 0,30 = EUR 27,90 voor 70 Kwh
1 Kwh bij 23m = EUR 0,3986
1 KwH bij 30m = EUR 0,4286 (bij accu niet optimaal op temperatuur)

Kia charge Easy: EUR 0,59 per kWh
15% korting = EUR 0,5015 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Aanvullend:
Bij sommige Ionity stations is het Freshmile tarief € 0.45 / min
Dan is de rekensom:

€ 0.30 / started kWh + € 0.45 / min
EUR 31,35 voor 70 kWh = EUR 0,4478 per Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vanochtend de Meridian audio voor het eerst via de Bluetooth verbinding gespeeld. Vanaf Spotify op mijn smartphone.

Dat geluid blijkt wel erg mager te zijn. De bass ontbreekt eigenlijk volledig, en de middentonen zijn ook matig. Heb een beetje met de settings gespeeld, maar ik krijg er geen goed geluid uit.
Terwijl hij het wel kan, want bijvoorbeeld de ingebouwde "Sounds of nature" klinkt rijk en diep.

Doe ik iets fout? Of moeten wij nog de software update krijgen die de EV6 rijders deze week hebben ontvangen? Die update schijnt een grote stap te zijn voor de Meridian uitvoeringen van de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:39
Ahhhh, dank voor de heldere uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Eerste filmpjes beginnen op youtube te verschijnen.

https://www.youtube.com/watch?v=KqPS6K_Xews
Mijn Deens is niet geweldig, maar het is in elk geval duidelijk dat laden bij Tesla v3 niet werkt.

Deze komt om 10 uur online: https://www.youtube.com/watch?v=o6dTKgZpnuU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Ook verstaanbare inmiddels :)
Twee van kanalen die ik hoe dan ook wel vaker kijk:

Fully Charged (EN):
YouTube: Kia EV9: The Seven Seat Korean Range Rover!

Autoblog (NL):
YouTube: Kia EV9 rijtest: gezinsjoekel biedt veel auto voor je geld

FC: Erg positief (slam dunk), enige negatieve zijn de piepjes
AB: Ook erg positief, had hem voor de range liever als diesel gehad..

Verder helemaal eens met @slijkie dat vooral de filmpjes van Bjørn Nyland echt interessant zijn, maar toch leuk eindelijk Nederlandse en Engelse reviews te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door jongf7 op 08-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:15
Ik wacht eigenlijk primair op de video van Bjørn Nyland. Al die andere auto reviewers zijn nagenoeg hetzelfde, veel info (formaten etc) die wij allemaal al weten, en een beetje een sprookjes verhaaltje eromheen.

Gewoon keiharde feiten en tests, rij dat ding nagenoeg leeg, knal hem aan een 800v lader. Doe allemaal andere praktische tests die we willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:34
Heb 'm nu twee keer in real-life gezien. Eén keer hier in de wijk (woont verkoper van plaatselijke KIA dealer) en gisteren in de parkeergarage onder kantoor. Wát een bakbeest. Weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Gasoline1234 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:58:
Vanochtend de Meridian audio voor het eerst via de Bluetooth verbinding gespeeld. Vanaf Spotify op mijn smartphone.

Dat geluid blijkt wel erg mager te zijn. De bass ontbreekt eigenlijk volledig, en de middentonen zijn ook matig. Heb een beetje met de settings gespeeld, maar ik krijg er geen goed geluid uit.
Terwijl hij het wel kan, want bijvoorbeeld de ingebouwde "Sounds of nature" klinkt rijk en diep.

Doe ik iets fout? Of moeten wij nog de software update krijgen die de EV6 rijders deze week hebben ontvangen? Die update schijnt een grote stap te zijn voor de Meridian uitvoeringen van de EV6.
Wat ik wel een paar keer met volvo gehad heb is dat de bluetooth niet met audiostream systeem maar met het telefoon/spreekgedeelte contact maakte. Dan klinkt het heel dun ( voor heldere spraak) en mono…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Gasoline1234 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:58:

En spotify via Carplay/Android Auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

sloddervos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:06:
[...]

Wat ik wel een paar keer met volvo gehad heb is dat de bluetooth niet met audiostream systeem maar met het telefoon/spreekgedeelte contact maakte. Dan klinkt het heel dun ( voor heldere spraak) en mono…
Interessant, zo klinkt het ongeveer. Ik ga die Bluetooth audioverbinding verder onderzoeken.

Inmiddels ook Amazon Streaming gekoppeld via Kia Connect, en dit geluid klinkt goed.
Android Auto nog niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 16:38
jongf7 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:22:
Ook verstaanbare inmiddels :)
Twee van kanalen die ik hoe dan ook wel vaker kijk:

Fully Charged (EN):
YouTube: Kia EV9: The Seven Seat Korean Range Rover!

Autoblog (NL):
YouTube: Kia EV9 rijtest: gezinsjoekel biedt veel auto voor je geld

FC: Erg positief (slam dunk), enige negatieve zijn de piepjes
AB: Ook erg positief, had hem voor de range liever als diesel gehad..

Verder helemaal eens met @slijkie dat vooral de filmpjes van Bjørn Nyland echt interessant zijn, maar toch leuk eindelijk Nederlandse en Engelse reviews te hebben.
Interessante quote Autoblog dat er nog ander onderstel bij GT uitgebracht gaat worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ook Cornelis van Autoweek ervaart wat moeite met focussen op de digitale binnenspiegel.
Verder keurige review met veel lof voor de EV9.

[ Voor 32% gewijzigd door Gasoline1234 op 08-11-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Die bocht die Cornelis op 09:10 maakt, haha

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ik probeer al een tijd de nieuwe software voor de EV9 te downloaden, maar zonder succes (de download server lijkt te druk te zijn). Heeft iemand de laatste versie al wel geinstalleerd en werkt apple carplay/android auto inderdaad wireless? Updater: https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate

[ Voor 10% gewijzigd door Gies123 op 08-11-2023 19:05 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Hoewel de EV9 wel in het stukje software dat de update download en prepareert te selecteren is, staat de EV9 niet in de lijst met modellen waarvoor de update beschikbaar is. Klik maar eens op Lijst van voertuigen die in aanmerking komen die beschikbaar zijn voor de download, zie foto. In de lijst die dan wordt getoond staat geen EV9. Ik krijg hier ook de melding "Er kunnen tijdelijk geen navigatie-updates gedownload worden...."Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOkZ9ar6e3pN4KBAW_9uhkyDbjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApJlhMixpvQI0ChUCpEqBVq3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Ben erg benieuwd naar ervaringen met RWD. Iemand hier dit besteld of ergens online iets te vinden naar jullie weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
EVJB schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:10:
Hoewel de EV9 wel in het stukje software dat de update download en prepareert te selecteren is, staat de EV9 niet in de lijst met modellen waarvoor de update beschikbaar is. Klik maar eens op Lijst van voertuigen die in aanmerking komen die beschikbaar zijn voor de download, zie foto. In de lijst die dan wordt getoond staat geen EV9. Ik krijg hier ook de melding "Er kunnen tijdelijk geen navigatie-updates gedownload worden...."[Afbeelding]
Toch is er een update voor de EV9. Ik had hem namelijk al gedownload maar er bleek een file corrupt te zijn. Wij zitten nog op versie 230804 en de nieuwe is versie 231027 (MV1.EUR.ccNC.001.002.231027 om precies te zijn ;-)). Ik heb contact met Kia gehad en volgens hen zijn er geen storingen, maar is de server erg druk. Morgen nog eens proberen. Ik wil wireless Apple Carplay ;)

Edit: ik zie dat de EV9 inderdaad uit de lijst met in aanmerking komende auto's gehaald is. En dat is vreemd want de EV9 is de auto met het ccNC systeem waarvan we screenshots zien (de andere auto's hebben de gen5W headunit). Ik denk dat er iets mis was met de build maar dat we op korte termijn alsnog de update krijgen...

[ Voor 11% gewijzigd door Gies123 op 09-11-2023 07:11 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
rover12345 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:46:
Ben erg benieuwd naar ervaringen met RWD. Iemand hier dit besteld of ergens online iets te vinden naar jullie weten?
Volgens mij rijdt @Stephanos een RDW?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-09 14:41
Klopt, ik rij een RWD. Tot nu toe erg tevreden. Range krijg ik niet boven 410km. Ik hoop dat het tijdelijk is (totdat batterij is in gewerkt).
Geluid van Meridian is niet wat ik van had verwacht. Hopelijk een software issue en geen hardware.
19 dec wordt de trekhaak gemonteerd dan zal ook de update uitgevoerd worden door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Stephanos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:05:
Klopt, ik rij een RWD. Tot nu toe erg tevreden. Range krijg ik niet boven 410km. Ik hoop dat het tijdelijk is (totdat batterij is in gewerkt).
Geluid van Meridian is niet wat ik van had verwacht. Hopelijk een software issue en geen hardware.
19 dec wordt de trekhaak gemonteerd dan zal ook de update uitgevoerd worden door de dealer.
En genoeg power wat jou betreft dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 21:05
Tot dat batterij is ingewerkt? Die hoor ik voor het eerst. Rechtervoet en temperatuur zal je range gaan bepalen. En bij weinig gereden kilometers kan je auto geen goede schattig maken van je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
rover12345 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:48:
[...]

En genoeg power wat jou betreft dus?
Wat mij betreft wel. Ik kom van Kodiaq/Tarraco 1.5 en Kia is zeker vlotter (wel sportmodus aanzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
GoEV6 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:52:
[...]

Tot dat batterij is ingewerkt? Die hoor ik voor het eerst. Rechtervoet en temperatuur zal je range gaan bepalen. En bij weinig gereden kilometers kan je auto geen goede schattig maken van je range.
Ik heb nu 800km gereden en het blijft rond 400 km hangen. En ik rijd netjes en recuperatie op max. Wat is beter? Elke keer na een rit laden of de batterij leeg rijden en dan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Je range komt omdat je sportmodus aan hebt. Zet hem maar op eco of normaal en range zal stijgen op je scherm.

Volgens mij is conclusie met accu's dat laadgedrag nauwelijks invloed heeft op degradatie/efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
rover12345 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:08:
Je range komt omdat je sportmodus aan hebt. Zet hem maar op eco of normaal en range zal stijgen op je scherm.

Volgens mij is conclusie met accu's dat laadgedrag nauwelijks invloed heeft op degradatie/efficiëntie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p-1eVD7_1kNik1-zws1wI5Ignw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmEcegNB5tRUf1BxdSg4jAYX.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn dit ok cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Pfoe wat een hoog verbruik. Ben benieuwd wat het gaat doen als het winter is..

Uiteraard is het een erg grote auto met een hoekig ontwerp wat vast niet mee helpt.. Mijn model Y zit in deze periode op de 15.8 gemiddeld.

[ Voor 13% gewijzigd door schumi1986 op 09-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 21:05
schumi1986 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:54:
[...]

Pfoe wat een hoog verbruik. Ben benieuwd wat het gaat doen als het winter is..

Uiteraard is het een erg grote auto met een hoekig ontwerp wat vast niet mee helpt.. Mijn model Y zit in deze periode op de 15.8 gemiddeld.
EV6 over 20.000km rond de 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Stephanos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb nu 800km gereden en het blijft rond 400 km hangen. En ik rijd netjes en recuperatie op max. Wat is beter? Elke keer na een rit laden of de batterij leeg rijden en dan laden?
De vraag is, watvoor range is dit? Is het gebaseerd op het verbruik over de afgelopen 50km zoals Tesla dat doet? In dat geval is 400 best netjes toch?

Als het verwachte range op basis van theoretisch Wltp of EPA verbruik is dan is het een ander verhaal.

Voor de batterij is het het beste om in een zo beperkt mogelijke range te blijven. Dus bijvoorbeeld altijd tussen 50% en 80%. Dus ABC (always be charging) maar als het even kan niet tot 100%.

De vraag is natuurlijk hoeveel kwaad het kan om wel tot 100% te laden. Waarschijnlijk niet zoveel, maar als je echt heel zuinig wilt zijn op je batterij laad je hem altijd op tot bijvoorbeeld 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

-seagull- schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:06:
[...]

Kijk eens bij XDAforums, kwestie van de CSC (country specific code) op je gmartphone te wijzigen.
Ik krijg de digitale sleutel ook niet toegevoegd op mijn Android Xiaomi 13 Pro telefoon.
Is dit überhaupt niet mogelijk op Xiaomi, of moet ik aan de gang met die CSC hack? En welke country code moet dan worden ingesteld?
Help appreciated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:32
Ik heb gister een proefrit gemaakt. Helaas had de dealer alleen een GT line, dus AWD op 21 inch, zou graag willen weten wat het verschil in rijden/verbruik is met een RWD op 19 inch.
Zit nog te twijfelen welke versie ik wil nemen.
Maar dat Meridian sound is inderdaad een tegenvaller. Heeft Tesla stuk beter voor elkaar met de model Y.
Hopelijk is het inderdaad software update. Het geluid van mn huidige E-Niro is ook verbeterd na de laatste software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
tvdoc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb gister een proefrit gemaakt. Helaas had de dealer alleen een GT line, dus AWD op 21 inch, zou graag willen weten wet het verschil in rijden/verbruik is met een RWD op 19 inch.
Zit nog te twijfelen welke versie ik wil nemen.
Maar dat Meridian sound is inderdaad een tegenvaller. Heeft Tesla stuk beter voor elkaar met de model Y.
Hopelijk is het inderdaad software update. Het geluid van mn huidige E-Niro is ook verbeterd na de laatste software update.
Voor mij de volgende plus punten rwd tov awd:
- lijkt minder geluid binnen te laten ( kan door opendak of 21” velgen komen)
- range, als rwd al niet 450km haalt wat gaat awd doen?
- en de prijs natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Stephanos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:07:
[...]

- en de prijs natuurlijk
Hier verkopen ze niet eens de RWD, alleen AWD.

AWD 7-zitter - €75.200
AWD 6-zitter met draaibare stoelen - €76.900
AWD 6-zitter met elektrische stoelen - €76.900

Ben zelf voor de laatste optie gegaan. Vrouwlief wilde 7-zitter, ik niet. :P

[ Voor 3% gewijzigd door slijkie op 09-11-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
slijkie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:10:
[...]

Hier verkopen ze niet eens de RWD, alleen AWD.

AWD 7-zitter - €75.200
AWD 6-zitter met draaibare stoelen - €76.900
AWD 6-zitter met elektrische stoelen - €76.900

Ben zelf voor de laatste optie gegaan. Vrouwlief wilde 7-zitter, ik niet. :P
In NL is de 6 zitter ( zonder elektrische stoelen) 79k. En RWD 70k (alleen 7zits) Voor mij is wat je extra krijgt niet de 9k extra waard. Maar als je bijvoorbeeld de trekgewicht van 2500kg een must have vindt dan heb je geen andere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:32
Stephanos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:07

- en de prijs natuurlijk
Het open dak is juist een optie waarvoor ik wel voor de GT line zou willen gaan, jammer dat ze hier in NL dit niet als losse optie hebben, in Dld kan je voor 990 euro extra wel die optie kiezen. De andere opties bij de GT line zijn voor mij minder van belang.
Maar inderdaad, de AWD gebruikt zo 13% meer volgens specs, weegt 163 kg meer, dus voor de MRB vanaf 2025/2026 ook een duurdere jongen.
En de 21 inch banden zijn ook een stuk duurder dan de 19 als je ze moet vervangen.
Dan wordt het dus eigenlijk een heel duur schuifdakje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ik vind het nog een hele nette score! Die van mij is iets anders haha _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlYCF3DzjgxUTRY17mN8n26kma4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7loYMzmHu2Ec3uZTdPIRUoMV.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Gasoline1234 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:54:
[...]

Ik krijg de digitale sleutel ook niet toegevoegd op mijn Android Xiaomi 13 Pro telefoon.
Is dit überhaupt niet mogelijk op Xiaomi, of moet ik aan de gang met die CSC hack? En welke country code moet dan worden ingesteld?
Help appreciated.
Ik kan er slecht tegen als dingen niet werken en je moet gaan klooien om het werkend te krijgen. Ik ben dus teruggegaan naar iOS. Volgens mij geeft Thailand als landcode de meeste functionaliteiten. Succes.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:55:
[...]

Ik kan er slecht tegen als dingen niet werken en je moet gaan klooien om het werkend te krijgen. Ik ben dus teruggegaan naar iOS. Volgens mij geeft Thailand als landcode de meeste functionaliteiten. Succes.
Bedankt voor de hulp. Ik heb de dealer ook maar even een e-mail gestuurd.
Dit koppelen zou gewoon easy moeten zijn. Het begin was goed, ik kreeg een gemakkelijke koppelings-email van Kia Connected Services om de Digital Key te activeren, maar de link in die email geeft de melding dat de auto niet geschikt is (waarbij ik zou verwachten dat ie zou melden dat de telefoon niet geschikt is).

Ik heb wel enig begrip en geduld voor het feit dat niet alles meteen werkt. Dat is nou eenmaal het nadeel als we de allereersten in Europa zijn met een geheel nieuw automodel.

De walk-away-doorlock mis ik momenteel wel, na bijna 7 jaar Tesla.

Wat me ook nog niet gelukt is, is om de inhoud van een Amazon Streaming Playlist te kunnen zien. En wat jammer dat de Kia bij een volgende rit niet verder gaat met afspelen waar hij gebleven was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:55:
[...]

Als je daar slecht tegen kan zou ik permanent op iOS blijven. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:52:
[...]

Ik vind het nog een hele nette score! Die van mij is iets anders haha _/-\o_
[Afbeelding]
4,0 km vs 3,4km per kwh. ik neem aan dat jij een awd rijdt. Dan is mijn vermoeden bevestigd over awd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Stephanos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:17:
[...]

4,0 km vs 3,4km per kwh. ik neem aan dat jij een awd rijdt. Dan is mijn vermoeden bevestigd over awd
Klopt helemaal en niet met de standaard wielen dus dat scheelt ook weer range.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Gasoline1234 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor de hulp. Ik heb de dealer ook maar even een e-mail gestuurd.
Dit koppelen zou gewoon easy moeten zijn. Het begin was goed, ik kreeg een gemakkelijke koppelings-email van Kia Connected Services om de Digital Key te activeren, maar de link in die email geeft de melding dat de auto niet geschikt is (waarbij ik zou verwachten dat ie zou melden dat de telefoon niet geschikt is).

Ik heb wel enig begrip en geduld voor het feit dat niet alles meteen werkt. Dat is nou eenmaal het nadeel als we de allereersten in Europa zijn met een geheel nieuw automodel.

De walk-away-doorlock mis ik momenteel wel, na bijna 7 jaar Tesla.

Wat me ook nog niet gelukt is, is om de inhoud van een Amazon Streaming Playlist te kunnen zien. En wat jammer dat de Kia bij een volgende rit niet verder gaat met afspelen waar hij gebleven was....
Ik kreeg ook die email en dezelfde foutmelding. Vanochtend bij de dealer geweest en die had overleg gehad met Kia NL. Volgens hen moet je Google Wallet gebruiken. Dat klinkt aannemelijk want mijn Kia 'pasje' staat nu in mijn Apple wallet. Ik kan hiermee naar de auto lopen die ontgrendeld en ik kan ermee starten en wegrijden. Auto (walk away) lock bij weglopen werkt niet, maar in plaats daarvan druk ik op de deur handel, dat gaat ook prima. De Wallk away lock zal wel in een update zitten in te toekomst.
Waar ik ook nog aan moet wennen is dat je de auto uit moet zetten. Vroeger gewoon in P en weglopen :D . Toch zou ik mijn Tesla niet meer terug willen. De Kia is zoveel beter en de autopilot is echt extreem veel beter.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ander vraagje: als ik een (kleine) rotonde 3-kwart wil nemen dan zet ik mijn knipperlicht bij aanvang naar links. Bij het oprijden van de rotonde moet je vaak eerst een beetje naar rechts sturen en vervolgens uiteraard naar links. Punt is dat dan de richtingaanwijzer terug/uit gaat. Ik neem aan dat dat een Kia kwaal is waar niets aan te doen valt? Zo'n richtingaanwijzer is denk ik een mechanisch ding.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:43:
[...]
Waar ik ook nog aan moet wennen is dat je de auto uit moet zetten. Vroeger gewoon in P en weglopen :D . Toch zou ik mijn Tesla niet meer terug willen. De Kia is zoveel beter en de autopilot is echt extreem veel beter.
Heel blij om dit te lezen, het missen van de Tesla was mijn grootste zorg (bij elke andere auto :P ).

Wat betreft HDA ben ik wel benieuwd waar de verbetering voor jou gevoel in zit. Ik ben namelijk al erg blij met die van Tesla.
Wat ik begreep werkt het in de KIA niet op N-wegen, dus dat wordt al een half uur per dag extra zelf sturen bij mijn woon - werk verkeer.

Hoe streng is de HDA met handen van het stuur?
Ik ben niet iemand die gaat zitten werken tijdens het rijden ofzo, maar soms wil ik wel eens een broodje halen langs de weg en met twee handen eten bijvoorbeeld. In de Tesla gaat dat prima met een knie tegen het stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:47:
Ander vraagje: als ik een (kleine) rotonde 3-kwart wil nemen dan zet ik mijn knipperlicht bij aanvang naar links. Bij het oprijden van de rotonde moet je vaak eerst een beetje naar rechts sturen en vervolgens uiteraard naar links. Punt is dat dan de richtingaanwijzer terug/uit gaat. Ik neem aan dat dat een Kia kwaal is waar niets aan te doen valt? Zo'n richtingaanwijzer is denk ik een mechanisch ding.
Het gedrag van de richtingaanwijzer op de rotonde is mij nog niet opgevallen. Ik zal er extra op letten.
Netjes trouwens, dat je bij 3/4-rond je knipperlicht aanvankelijk naar links aanzet. Zo hoort het ook, maar erg weinig mensen doen dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
jongf7 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:55:
[...]

Heel blij om dit te lezen, het missen van de Tesla was mijn grootste zorg (bij elke andere auto :P ).

Wat betreft HDA ben ik wel benieuwd waar de verbetering voor jou gevoel in zit. Ik ben namelijk al erg blij met die van Tesla.
Wat ik begreep werkt het in de KIA niet op N-wegen, dus dat wordt al een half uur per dag extra zelf sturen bij mijn woon - werk verkeer.

Ik ben niet iemand die gaat zitten werken tijdens het rijden ofzo, maar soms wil ik wel eens een broodje halen langs de weg en met twee handen eten bijvoorbeeld. In de Tesla gaat dat prima met een knie tegen het stuur.
De Kia anticipeert veel beter. Houdt op tijd en netjes in wanneer je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen komt. De Tesla reed voor mijn gevoel met 110 Kmh op de vrachtwagen af en remde dan hard af om er niet tegenaan te knallen (ik overdrijf, maar dat maakt de zaak duidelijk hoop ik). Ook bij het wisselen van rijstrook ging de autopilot eraf. Nu tik je tegen de richtingaanwijzer en hij schuift zelf een baan op. Ook kan je zelf van baan verwisselen waarna de auto zelf weer met HDA verder gaat. Ook het afstand houden is veel beter. Bij de Tesla had ik hem vaak op standje 3 staan maar of hij nu op 3 of 5 stond maakte eigenlijk niets uit. Het werkte niet (net zoals de regensenor, om gek van te worden). Bij de Kia heb je 4 standen die hij ook echt goed bewaart. Ook bochten gaat HDA veel beter door (een klaverblad heb ik nog niet geprobeerd, maar het zou me niet verbazen als hij dat ook goed doet, net zoals de regensensor het ook goed doet :) ).

De navigatie in de EV9 anticipeert ook beter met aanwijzingen als 'bereid u voor op het verlaten van de snelweg'. Ook het aangeven bij het verlaten van een rotonde is netjes op tijd. De EV9 is voor mij een dikke upgrade vanaf de Model 3 Performance. Uiteraard was de 3 sneller, maar dat doe je misschien 10 keer en dan is de lol er vanaf en je bandenprofiel ook :D

Ik ervaar HDA als minder streng. Of een knietje werkt, weet ik nog niet, maar 1 of 2 vingers tegen het (verwarmde :P ) stuur is genoeg. Ik vermoed dat beweging met een knietje ook werkt. Zal het eens proberen.

Oh en HDA werkt ook op N-wegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gies123 op 09-11-2023 14:52 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ter info voor degene die al rijden: ik heb een ticket (#67217) aan laten maken voor het niet beschikbaar zijn van de laatste EV9 software update (MV1.EUR.ccNC.001.002.231027).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:43:
[...]

Ik ervaar HDA als minder streng. Of een knietje werkt, weet ik nog niet, maar 1 of 2 vingers tegen het (verwarmde :P ) stuur is genoeg. Ik vermoed dat beweging met een knietje ook werkt. Zal het eens proberen.

Oh en HDA werkt ook op N-wegen.
Zoals ik het begrepen en ervaren heb is een beweging aan het stuur niet eens nodig om te laten merken aan HDA dat je er nog bent. Het stuur aanraken met 1 vinger zou genoeg moeten zijn. De detectie werkt dus anders dan bij Tesla, die wel een lichte stuurbeweging vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Stephanos schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:17:
[...]

Ik zit met mijn AWD na 250km op 4,2km per kWh.
Een beetje vroeg om al conclusies te trekken, maar dit alvast ter info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik kan bevestigen dat de richtingaanwijzer uit gaat bij op de rotonde bij links aangeven als je 3/4 wilt.
Tja, niet heel handig, ik wist niet dat dat een Kia dingetje was.

Maar als dit het ergste is... Wat een absoluut briljante auto verder _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Het wintersport seizoen zit er weer aan te komen, nu dus naarstig op zoek naar dakdragers, het kan aan mij liggen maar ik kom uitsluitend EV9 dragers tegen voor de gesloten railing(Thule biedt een set aan). Dan heb je met een GT line dus een uitdaging.

In de EV9 accessoires shop van KIA staat overigens op iedere foto van een dakkoffer of fietsendrager voor op dak een dakdrager afgebeeld die wel geschikt is voor op de open railing. De drager zelf wordt niet aangeboden.

Kijk ik niet goed of wordt het deze winter met een zuignap-constructie op wintersport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
EVJB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:
Het wintersport seizoen zit er weer aan te komen, nu dus naarstig op zoek naar dakdragers, het kan aan mij liggen maar ik kom uitsluitend EV9 dragers tegen voor de gesloten railing(Thule biedt een set aan). Dan heb je met een GT line dus een uitdaging.

In de EV9 accessoires shop van KIA staat overigens op iedere foto van een dakkoffer of fietsendrager voor op dak een dakdrager afgebeeld die wel geschikt is voor op de open railing. De drager zelf wordt niet aangeboden.

Kijk ik niet goed of wordt het deze winter met een zuignap-constructie op wintersport?
Kia heeft ze toch beide gewoon op de prijslijst staan? Ik heb ze mee besteld met de auto (lease, paste nog mooi binnen budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Zie het nergens terug, stond bij jou misschien in de optielijst van de leasemaatschappij, maar zie het bij KIA niet terug. Bel morgen wel even met de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Vandaag de dakdragers afgezegd want voorlopig toch niet nodig. Daar was de dealer blij mee want ze waren niet leverbaar…

Net als de inbouwalarmen trouwens…

Zou volgende week woensdag mijn (moeten) auto krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:49
EVJB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:

Ik ga met towbox op trekhaak op wintersport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
jongf7 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:55:
[...]

Highway drive assist werkt inderdaad niet op N-wegen, maar op de N-wegen heb je dan weer de lane follow assist + acc, waarbij het enige verschil is dat bij stilstand, je bij n-wegen meteen op een knopje moet drukken om te hervatten, waarbij je op de snelweg dat pas na een minuut of 2 stilstand moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Ja, ik zie dat daar ook nog aparte skidragers voor te bestellen zijn. Maar dan zijn SeaSucker Monkey bars(wie verzint dit soort namen?) een eenvoudigere oplossing, want geen trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Iemand al getest of je kunt rijden met de draaibare stoelen achterstevoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Volgens mij is dat de discussie niet, maar of het wettelijk is toegestaan. Ook gaf de dealer aan dat de side airbags voor die 2 stoelen dan niet werken. Ook iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik dacht te hebben begrepen dat de auto gewoon niets deed met de stoelen andersom.
Tot ik net een YouTube zag waarin gezegd werd dat je met de stoelen achterstevoren kon rijden, maar dat werd niet in beeld gebracht verder.

als de auto gewoon wil rijden met een stoel andersom is het een vervolg vraag of je het moet willen inderdaad. Maar sommige kinderstoelen worden juist aanbevolen achterstevoren te gebruiken, dus er zijn wellicht wel situaties denkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
EVJB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:22:
Ja, ik zie dat daar ook nog aparte skidragers voor te bestellen zijn. Maar dan zijn SeaSucker Monkey bars(wie verzint dit soort namen?) een eenvoudigere oplossing, want geen trekhaak.
Inderdaad er is een kleiner model met skidragers. Ik kies het vooral omdat zo’n dakkoffer heel wat invloed heeft op bereik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Ja, ik bedoelde het niet zo onaardig als het lijkt, als ik het nu teruglees, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat je omgekeerd wel kunt rijden. Niet getest of in filmpje gezien. Kinderstoel en slechts de 2e rij in gebruik lijkt mij wel veilig en als de airbag het dan niet doet is dat wellicht beter, hoef je hem niet uit te zetten ook. 6 stoelen was voor mij niet interessant, dus ben er verder ook niet ingedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Met een koffer op dak zal indd wel effect hebben op de range, maar die koffer heb ik al, dus dacht dakdragers erbij en gaan. Kom van een Discovery, moet nog even de elektrische mindset krijgen. 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Al eens iemand gekeken naar Side Steps ?
https://www.mobisparts.eu...9-gt-line-my24/DOF37AC400

Maakt het geheel wel wat stoerder, een optie die je vb ook bij een Mercedes EQE SUV kan nemen.

Prijs in België nog niet nagevraagd. Na even googlen op de website van Kia Nieuw Zeeland zien staan voor omgerekend 560 euro. Dat zou nog mee vallen….

De volledige lijst van opties die je in België zou kunnen bestellen voor de EV9 GT line:
https://www.mobisparts.eu...els/list/ev9-gt-line-my24

Hoe ik het nu begreep dienen de dealers in België hier ook te bestellen en loopt dit niet via KIA rechtstreeks, wat maakt dat de prijzen in België voor alle accessoires dan weer wat duurder zijn.

Zelf aan het kijken voor de volgende opties:

Side steps
Koffer mat (extra bescherming)
Extra velgen met banden winterbanden (nog steeds twijfel tussen 19 en 21 inch): winterbanden zullen vermoedelijk de Pirelli Scorpion Winter 2 worden (komen goed uit verschillende tests, nieuw model en zuinig).

Console organizer (dan weer niet origineel van Kia maar je kan er verschillende vinden op vb Ali-Express) https://a.aliexpress.com/_Ewihu7V

In afwachting van de Wallbox Quasar 2 die V2H, V2G etc aankan heb ik mij een mobiele lader gekocht van https://www.nrgkick.com/ Een pakket met alle adapters bij zodat ik zowat overal kan laden… dit merk heeft ook een licentie upgrade om te koppelen met je omvormer van de zonnepanelen thuis om zo “slim” te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ja, de Side Skirts overweeg ik. Het ziet er stoer uit, en volgens Mercedes verbeteren ze de stroomlijn, waardoor de auto zuiniger rijdt.

Wat ik me afvraag is of ze bij het uitstappen in de weg zitten. Zodat de skirt tegen je kleding aankomt. Als ze vies zijn van opgespat zand, dan lijkt me dat geen goed idee. Ik neem tenminste aan dat je er in de praktijk niet op gaat staan bij in- en uitstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:25
Zit er nu wel of geen inbraakalarm op? In de handleiding staat er wel iets over. Ik overweeg het alarm klasse 4 af te bestellen, de gekozen verzekering vereist dat niet...

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

jongf7 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:46:
Iemand al getest of je kunt rijden met de draaibare stoelen achterstevoren ?
Vanochtend heb ik het getest, met 1 kind in de stoel achterste-voren en 1 kind op de 3e rij.
De auto kan gewoon rijden. 2 Airbags worden automatisch uitgeschakeld, dat wordt ook gemeld op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Crupa schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:17:
[...]

Inderdaad er is een kleiner model met skidragers. Ik kies het vooral omdat zo’n dakkoffer heel wat invloed heeft op bereik
Heb nog eens even over de wintersport zitten denken. Denk dat ik het volgende ga proberen: krijg een 7-zitter en heb 3 kinderen. Dus als ik het 1/3 deel van de bank plat leg dan zou ik de ski's volgens mij gewoon langs de 3e zitrij kunnen steken (waar de bekerhouders voor de 3e zitrij zitten). Of wat ik ook kan proberen is of er 2 kinderen op het 2/3e deel van de bank passen en dan op de 3e rij maar 1 stoel gebruiken.

Maar voor mij pas relevant voor het seizoen 2024/25 want hij komt pas eind Maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Ja, alles in de auto kan, maar hangt af van de hoeveelheid bagage die nog mee moet. Hoeveel heb je nodig voor 1 a 2 weken wintersport kun je je afvragen, maar de Land Rover was ieder jaar ramvol en dan is een dakkoffer toch wel erg fijn. Heb bij Thule een dakdrager gevonden die universeel is voor op de open rails. Moet nu alleen nog even de lengte van de bars bepalen.

Is er iemand hier met een GT-line en een rolmaat die de afstand tussen de rails en de breedte van een enkele rail zou kunnen opmeten? Zal ergens rond 1 meter zijn.

Alvast bedankt! 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:17:
Ja, alles in de auto kan, maar hangt af van de hoeveelheid bagage die nog mee moet. Hoeveel heb je nodig voor 1 a 2 weken wintersport kun je je afvragen, maar de Land Rover was ieder jaar ramvol en dan is een dakkoffer toch wel erg fijn. Heb bij Thule een dakdrager gevonden die universeel is voor op de open rails. Moet nu alleen nog even de lengte van de bars bepalen.

Is er iemand hier met een GT-line en een rolmaat die de afstand tussen de rails en de breedte van een enkele rail zou kunnen opmeten? Zal ergens rond 1 meter zijn.

Alvast bedankt! 👍🏼
Hier pastte het makkelijk in de model 3 met z'n 5en 😉. Maar dan huren we wel de ski's van de Kids op locatie.

Hou er wel rekening mee dat een dakkoffer je echt significant minder range gaat opleveren. Moet je toch rekenen op 25% minder. Zie ook het filmpje van Bjorn waar hij een dakkoffer vergelijkt met trekhaak koffer op de id4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
In afwachting van de Wallbox Quasar 2 die V2H, V2G etc aankan heb ik mij een mobiele lader gekocht van https://www.nrgkick.com/ Een pakket met alle adapters bij zodat ik zowat overal kan laden… dit merk heeft ook een licentie upgrade om te koppelen met je omvormer van de zonnepanelen thuis om zo “slim” te laden.
[/quote]

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Ik vind dit wel een top tussenoplossing. Kun je deze op een 5 polige krachtstroom stopcontact aansluiten en dan met 11kwh laden?
Om de zonnepanelen optie te gebruiken moet je dan ook niet een loadbalancing oplossing in je meterkast nodig? De NRGkick weet anders toch niet hoeveel stroom je huis op dat moment gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
25% minder is inderdaad significant, dan ook nog koud weer en snelheid van 130+, dan gaat het wel hard met de range. Zit je vermoedelijk tussen de 300-330 km, dan gaat een ritje naar Oostenrijk wel even duren. Maar goed, ik werk aan m'n mindset, dat het geen reis meer van 9 uurtjes wordt is bekend...

Ik ga toch eens kijken of ik misschien alles aan boord mee krijg. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
KrullenO schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:08:
[...]

Heb nog eens even over de wintersport zitten denken. Denk dat ik het volgende ga proberen: krijg een 7-zitter en heb 3 kinderen. Dus als ik het 1/3 deel van de bank plat leg dan zou ik de ski's volgens mij gewoon langs de 3e zitrij kunnen steken (waar de bekerhouders voor de 3e zitrij zitten). Of wat ik ook kan proberen is of er 2 kinderen op het 2/3e deel van de bank passen en dan op de 3e rij maar 1 stoel gebruiken.

Maar voor mij pas relevant voor het seizoen 2024/25 want hij komt pas eind Maart
Wij gaan met 4 kids, dus die opstelling is bij ons niet mogelijk.
Op vakantie gaan we daarom voor 3 - 1 opstelling, om meer bagageruimte te hebben in de koffer.
dit jaar huren we ski's ter plaatse. Op de grotere towbox passen nog geen ski's.
De koffer achter de 2e rij zal waarschijnlijk te klein zijn om de ski's zo mee te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:36:
[...]

Wij gaan met 4 kids, dus die opstelling is bij ons niet mogelijk.
Op vakantie gaan we daarom voor 3 - 1 opstelling, om meer bagageruimte te hebben in de koffer.
dit jaar huren we ski's ter plaatse. Op de grotere towbox passen nog geen ski's.
De koffer achter de 2e rij zal waarschijnlijk te klein zijn om de ski's zo mee te nemen?
Wij gaan ook met 4-kids in de 6-persoons EV9.
Met de Thule bagagebox op de trekhaak en nog 2 reistassen tussen de stoelen op de middelste rij past alles prima. De auto rijdt dankzij de box op de trekhaak ook iets zuiniger, dankzij de verlengde stroomlijn. Bij de Tesla Model X was dit een meetbaar verschil.
Edit: Ski's huren we ter plaatse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Ik ben ook al aan het puzzelen, gewend om van rij 2 de middelste stoel om te klappen en helemaal achterin 1 stoel ingeklapt, zodat 3 kinderen en bagage meegaan, zonder dat de kinderen naast elkaar zitten. Ideaal, maar dat gaat dus niet in de EV9. Ik ga vanmiddag even in het demo model meten, misschien krijg ik het snowboard wel achter de 2e rij, als ik toch niet voor de dakkoffer ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Gasoline1234 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:41:
[...]

Wij gaan ook met 4-kids in de 6-persoons EV9.
Met de Thule bagagebox op de trekhaak en nog 2 reistassen tussen de stoelen op de middelste rij past alles prima. De auto rijdt dankzij de box op de trekhaak ook iets zuiniger, dankzij de verlengde stroomlijn. Bij de Tesla Model X was dit een meetbaar verschil.
Met de bagage die we op wintersport meenemen, zie ik dat bij ons niet lukken met de 6pers configuratie.
Momenteel een Renault Grand Espace in 3/1 indeling en 580l dakkoffer en die zit helemaal vol.
Met maar 2 tassen tussen de stoelen komen we er niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJobster
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-02-2024
welke alarmklasse zit er nou eigenlijk op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
alarm klasse 1(startblokkering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:49:
25% minder is inderdaad significant, dan ook nog koud weer en snelheid van 130+, dan gaat het wel hard met de range. Zit je vermoedelijk tussen de 300-330 km, dan gaat een ritje naar Oostenrijk wel even duren. Maar goed, ik werk aan m'n mindset, dat het geen reis meer van 9 uurtjes wordt is bekend...

Ik ga toch eens kijken of ik misschien alles aan boord mee krijg. 😃
Denk dat 300 nog vrij optimistisch is... Wellicht als je echt tot 100% laadt. Zou rekenen op een bereik van 350 a 400 in de winter met "Duitse snelheden". Met dakkoffer wordt dat 275 a 300. En omdat je nooit 100% tot 0% laadt wordt het om de 250km laden. Dus 3x laden onderweg naar Oostenrijk als je op locatie kunt laden. Maar in mijn ervaring is dat helemaal niet erg. Gewoon de tijd nemen en rustig aan doen.
Gasoline1234 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:41:
[...]

De auto rijdt dankzij de box op de trekhaak ook iets zuiniger, dankzij de verlengde stroomlijn. Bij de Tesla Model X was dit een meetbaar verschil.
Edit: Ski's huren we ter plaatse.
Dat zag je ook in Bjorn's test inderdaad. Alleen pas je dan echt in geen enkel parkeervak meer 😉. Maar als je van een X komt dan ben je dat wel gewend.

[ Voor 21% gewijzigd door KrullenO op 10-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Ja, daar heb je een punt. Moet nog een stapje rustiger worden, maar dat dwingt de auto wel af. Erg benieuwd naar laden in het buitenland, we gaan het beleven, mooi avontuur! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:00:
Ja, daar heb je een punt. Moet nog een stapje rustiger worden, maar dat dwingt de auto wel af. Erg benieuwd naar laden in het buitenland, we gaan het beleven, mooi avontuur! 😃
Mijn ervaring is dat je een stuk relaxter en uitgeruster aankomt. En dat het ook een stuk gezelliger blijft in de auto 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Nou dat laatste is niet geheel onbelangrijk voor een geslaagde vakantie! 😊

Iemand gevoel bij de Ionity dekking op de route naar het Zillertal, of beter geen Ionity kiezen? Las iets over een gratis Kia Charge i.c.m. Ionity Power en Plus abonnement voor 2 jaar bij een verse EV9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:25
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:35:
alarm klasse 1(startblokkering)
Is dat met inbraakalarm?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-09 09:56
Hi,

iemand van jullie die PPF overweegt om de lak te beschermen? Ik had dit op mjjn Tesla Model Y enkel op de autoneus en na 60K km was de auto nog als nieuw inzake steenslag.

Ik weet niet hoe de verfkwaliteit is van Kia maar bij Tesla gebruiken ze precies wasco :-)

S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Ik zit in het kader van RTFM hier met de handleiding op schoot en daarin gaat het op pagina 146 over de startonderbreker en op pagina 147 over het antidiefstalalarm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqQ7KbsdTOxrBNVZhOhrKLDriSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrpL8PaQMGqiijEDivV2sMDq.jpg?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
Deze man in deze review stuitert van z'n KIA EV9 "fauteuil" van enthousiasme haha

YouTube: Waarom nog wachten op de EX90? De Kia EV9 is de nieuwe 7-zits EV koning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:20:
Nou dat laatste is niet geheel onbelangrijk voor een geslaagde vakantie! 😊

Iemand gevoel bij de Ionity dekking op de route naar het Zillertal, of beter geen Ionity kiezen? Las iets over een gratis Kia Charge i.c.m. Ionity Power en Plus abonnement voor 2 jaar bij een verse EV9.
Ik heb nog geen gevoel bij de Ionity dekking, wel harde data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Hahaha, ja dat is vaak ook een betere onderbouwing, maar op papier kan het er fantastisch uitzien, terwijl de realiteit toch tegenvalt, vandaar het gevoel... Maar even goed bedankt! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Gies123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:16:
[...]
Ik zit in het kader van RTFM...
😂😂😂

Gevoelsmatig kon ik al niet begrijpen dat er "slechts" alarmklasse 1 aanwezig is. Dit is dus al minimaal alarmklasse 2. Tenzij pagina 148 over hellingen rept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:11
Weet iemand de afmetingen (lxbxh) van de bagageruimte met derde zitrij neergeklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Ga ik straks opmeten bij de dealer, maar als iemand de auto al heeft en het kan opmeten, dan blijf ik thuis, rot weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:58:
[...]

😂😂😂

Gevoelsmatig kon ik al niet begrijpen dat er "slechts" alarmklasse 1 aanwezig is. Dit is dus al minimaal alarmklasse 2. Tenzij pagina 148 over hellingen rept.
Helaas, geen hellingen op pagina 148. Daar gaat het over de Digital Key ;)

Ik loop ook wel een beetje met het punt dat het signaal van de sleutels wellicht van buitenaf opgepakt kan worden. Op die manier zijn diverse auto's gestolen. Kan iemand bevestigen dat de technologie van deze sleutels niet te onderscheppen / kopieren valt? (en anders bel ik de dealer gewoon)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:04:
Ga ik straks opmeten bij de dealer, maar als iemand de auto al heeft en het kan opmeten, dan blijf ik thuis, rot weer!
Auto staat buiten en hier is het ook plensweer --> hop, naar de dealer jij >:)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Er zijn inmiddels legio Nederlands en
Engelstalige filmpjes die de liters van de laadruimte oplepelen…. Met YouTube wordt je niet nat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Gies123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:13:
[...]

Auto staat buiten en hier is het ook plensweer --> hop, naar de dealer jij >:)
Hahahaha, ik schuif hem door naar morgenochtend. Niet vanwege de regen, want dan is het niet veel beter volgens mij. Gaat me overigens niet om de liters inhoud, maar de maatvoering daarachter. Met een beetje geluk past het snowboard achter de 2e rij. Morgen verder. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
Deze is wel de moeite waard om te kijken qua laden en verbruik: YouTube: KIA EV9: Reisen, Routenplanung, Reichweite, Ladespeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

EVJB schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:26:
[...]

Hahahaha, ik schuif hem door naar morgenochtend. Niet vanwege de regen, want dan is het niet veel beter volgens mij. Gaat me overigens niet om de liters inhoud, maar de maatvoering daarachter. Met een beetje geluk past het snowboard achter de 2e rij. Morgen verder. 😊
Ik heb ergens iemand de diepte zien meten op 125cm (6-zitter met neergeklapte laatste rij).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:11
sloddervos schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:24:
Er zijn inmiddels legio Nederlands en
Engelstalige filmpjes die de liters van de laadruimte oplepelen…. Met YouTube wordt je niet nat!
Liters wel, maar ik wil graag lengte, breedte en hoogte weten.
Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste