Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 11 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:44
Er staat een nieuwe prijslijst online bij Kia.
Er is een extra uitvoering bijgekomen, de Plus. Deze is zo te zien qua uitrusting ongeveer gelijk aan de Launch Edition RWD, behalve de HUD.
Echter is er bij deze wel een optie om te kiezen voor een zonnedak ( met schuif-/kantelfunctie en glazen dak tweede zitrij voor 1295,-) en je kan daarbij kiezen uit een RWD of AWD/dual motor.
Helaas wel half jaar levertijd dan, terwijl de launch editions nu nog in diverse kleuren vrij snel leverbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04 12:19
Ik ga morgenochtend met mn rolmaat naar de dealer en breng direct daarna verslag uit. Zijn er nog meer inmeet verzoeken?

Ik ga sowieso totale lengte kofferruimte vanaf achter de voorstoelen meten, totale lengte vanaf 2e rij(hier ook extra een meting diagonaal langs 1 stoel op rij 3 ivm ski's/snowboard) en totale lengte vanaf 3e rij. De breedte binnen en de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 16:38
tvdoc schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:39:
Er is een extrauitvoering bijgekomen, de Plus. Deze is zo te zien qua uitrusting ongeveer gelijk aan de Launch Edition RWD, behalve de HUD.
Echter is er bij deze wel een optie om te kiezen voor een zonnedak ( met schuif-/kantelfunctie en glazen dak tweede zitrij voor 1295,-) en je kan daarbij kiezen uit een RWD of AWD/dual motor.
Helaas wel half jaar levertijd dan, terwijl de launch editions nu nog in diverse kleuren vrij snel leverbaar zijn
Ook geen metallic lak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:46
Leuke en opnieuw zeer positieve review. Hij stampt hem problemloos door op de Autobahn. Verbruik is navenant ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:50

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vanavond mijn eerste snellaadsessie bij een Allego Hypercharger (300 kW) gedaan.

Tja, helaas, wat een drama.

Bij de eerste stall wilde de sessie maar niet starten met laden. Die Allego stall wordt wel blauw (een teken dat mijn laardpas is geaccepteerd en laden wordt gestart), maar er kwam geen druppel sap bij.
Na 10 pogingen werd zelfs mijn laadpas niet meer geaccepteerd.

Naar een andere stall gegaan, en een andere laadpas gebruikt, en daar hetzelfde probleem. Toen viel me op dat de laadstekker niet gelocked wordt, maar ik kon horen dat ie het wel probeert. Dat deed me denken aan een video vam Bjorn Nijland, waarin hij de CCS stekker een beetje moest optillen.

En warempel, het werkt, de Kia laadt daadwerkelijk en haalt een snelheid boven de 200 kW. Netjes!

Bij 26% - Laadsessie stopt plotseling. De Kia Connect app meldt dat de laadsessie "volgens schema" gestopt is. Onzin, hij staat op max 80% ingesteld.

Dan maar opnieuw starten, maar de Allego charger moet ik 3x mijn pas aanbieden voordat hij hem accepteert. Wat een baggerpaal.

Maar de Kia laadt weer en haalt een laadsnelheid van 215 kW. Mooie snelheid.

Bij 37% stopt de sessie plotseling weer, en sta ik weer in de regen te prutsen met mijn laadpas. Ik krijg hem weer aan de praat, terwijl de Tesla rijder aan de Allego stall naast mij ook totaal gefrusteerd naar zijn rebootende paal staat te kijken.

De Kia laadt tot 57%, nadat ik weer de CCS stekker omhoog moest drukken om de sessie te starten, en de sessie knalt er weer uit.

Ik rijd naar huis en denk terug aan ruim 6 jaar probleemloos laden bij de Tesla Supercharger...

Afijn, ik denk niet dat het aan de Kia lag. Ik verdenk de Allego laadpalen als de schuldige van dit ongemak. Volgende keer ga ik naar Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
Ik ga morgen proefrijden, ben benieuwd! Ik lees al een tijdje mee en ben erg enthousiast. Win hebben al een kia niro ev en die rijdt ook al zeer goed.

Zijn hier ook mensen die de ev9 privé hebben aangeschaft of enkel via lease?

[ Voor 34% gewijzigd door F1dude op 10-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Gasoline1234 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:59:
Vanavond mijn eerste snellaadsessie bij een Allego Hypercharger (300 kW) gedaan.

Tja, helaas, wat een drama.

Bij de eerste stall wilde de sessie maar niet starten met laden. Die Allego stall wordt wel blauw (een teken dat mijn laardpas is geaccepteerd en laden wordt gestart), maar er kwam geen druppel sap bij.
Na 10 pogingen werd zelfs mijn laadpas niet meer geaccepteerd.

Naar een andere stall gegaan, en een andere laadpas gebruikt, en daar hetzelfde probleem. Toen viel me op dat de laadstekker niet gelocked wordt, maar ik kon horen dat ie het wel probeert. Dat deed me denken aan een video vam Bjorn Nijland, waarin hij de CCS stekker een beetje moest optillen.

En warempel, het werkt, de Kia laadt daadwerkelijk en haalt een snelheid boven de 200 kW. Netjes!

Bij 26% - Laadsessie stopt plotseling. De Kia Connect app meldt dat de laadsessie "volgens schema" gestopt is. Onzin, hij staat op max 80% ingesteld.

Dan maar opnieuw starten, maar de Allego charger moet ik 3x mijn pas aanbieden voordat hij hem accepteert. Wat een baggerpaal.

Maar de Kia laadt weer en haalt een laadsnelheid van 215 kW. Mooie snelheid.

Bij 37% stopt de sessie plotseling weer, en sta ik weer in de regen te prutsen met mijn laadpas. Ik krijg hem weer aan de praat, terwijl de Tesla rijder aan de Allego stall naast mij ook totaal gefrusteerd naar zijn rebootende paal staat te kijken.

De Kia laadt tot 57%, nadat ik weer de CCS stekker omhoog moest drukken om de sessie te starten, en de sessie knalt er weer uit.

Ik rijd naar huis en denk terug aan ruim 6 jaar probleemloos laden bij de Tesla Supercharger...

Afijn, ik denk niet dat het aan de Kia lag. Ik verdenk de Allego laadpalen als de schuldige van dit ongemak. Volgende keer ga ik naar Ionity.
Haha je raakt hier wel precies waar ik ook het meest zenuwachtig voor ben... Tesla Supercharger werkt altijd. Heb in de afgelopen 4 jaar exact 0 problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Diper schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:26:
In afwachting van de Wallbox Quasar 2 die V2H, V2G etc aankan heb ik mij een mobiele lader gekocht van https://www.nrgkick.com/ Een pakket met alle adapters bij zodat ik zowat overal kan laden… dit merk heeft ook een licentie upgrade om te koppelen met je omvormer van de zonnepanelen thuis om zo “slim” te laden.
[/quote]

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Ik vind dit wel een top tussenoplossing. Kun je deze op een 5 polige krachtstroom stopcontact aansluiten en dan met 11kwh laden?
Om de zonnepanelen optie te gebruiken moet je dan ook niet een loadbalancing oplossing in je meterkast nodig? De NRGkick weet anders toch niet hoeveel stroom je huis op dat moment gebruikt?
Het systeem is vrij slim. Je kan tegen betaling de PV-led charging app licentie aankopen. Kost wel wat centen maar zo koppel je je laadoplossing met je zonnepanelen omvormer (check website voor compatibele modellen).

https://www.nrgkick.com/en/produkt/solar-led-charging/
https://www.nrgkick.com/en/pv-charging/
En op de website nog wel meer nuttigs te vinden.

Ik kreeg de tip van NRGkick in mijn Kia garage die deze lader zelf ook in hun werkplaats gebruiken voor eigen gebruik en klanten.

Gezien ik momenteel nog geen elektrische wagen heb kan ik verder niet uit ervaring spreken, maar het klinkt veelbelovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:25
[b]F1dude in "Het grote Kia EV9 Topic"

Zijn hier ook mensen die de ev9 privé hebben aangeschaft of enkel via lease?
Ja

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJobster
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-02-2024
Maar wat vinden we er van? Valt het mee of tegen? Ik vind de range wat mager als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik snap wel dat als in sportstand met 130 km/u de batterij snel leeg trekt…

In eco stand en 110km/u krijg je andere cijfers denk ik. Wel hoop ik dat KIA de batterij temp en snelladen beter op orde krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
TheJobster schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:07:
[...]

Maar wat vinden we er van? Valt het mee of tegen? Ik vind de range wat mager als ik eerlijk ben.
In mijn ervaring klopt de 3/5e regel vaak vrij aardig. Dus met normaal gebruik (130km/u, koud weer etc) moet je rekenen op 3/5 van de Wltp range. Dat lijkt aardig te kloppen voor de EV9. Wat dat betreft verwacht ik een vergelijkbaar bereik met m'n model 3 AWD 2019. En dat was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
KrullenO schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:42:
[...]

In mijn ervaring klopt de 3/5e regel vaak vrij aardig. Dus met normaal gebruik (130km/u, koud weer etc) moet je rekenen op 3/5 van de Wltp range. Dat lijkt aardig te kloppen voor de EV9. Wat dat betreft verwacht ik een vergelijkbaar bereik met m'n model 3 AWD 2019. En dat was prima.
Ik reed afgelopen zomer zonder problemen 3u strak 130km/u in model 3 AWD 2019 op Franse snelweg met c. 80% van batterij (laadde vaak tot 90%+ want kleine kinderen met luiers etc). Zonnig en 25-30 graden maar ook airco aan

[ Voor 5% gewijzigd door rover12345 op 11-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 18:13

S1W

Gies123 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:12:
[...]

Helaas, geen hellingen op pagina 148. Daar gaat het over de Digital Key ;)

Ik loop ook wel een beetje met het punt dat het signaal van de sleutels wellicht van buitenaf opgepakt kan worden. Op die manier zijn diverse auto's gestolen. Kan iemand bevestigen dat de technologie van deze sleutels niet te onderscheppen / kopieren valt? (en anders bel ik de dealer gewoon)
Nee hoor, moderne auto's gebruiken roterende sleutelcodes. Dus na elke actie wisselt de code, heeft dus ook geen zin om de eenmalige code te onderscheppen want die werkt op dat moment al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
nog even verzekeringen:

Kia verzekering eist een TVO1 terugvind systeem

Zeeuw en Zeeuw verzekering ( van de dealer) klasse 3 alarm.

Allianz een helling detectie en volgsysteem (klasse 4/5)

En dan Turien en Co die geen alarm vereist maar per jaar een alarminstallatie duurder is...

KIA is voor mij qua verzekering en extra installatie het goedkoopst...

Verder onbegrijpelijk dat zo'n auto niet door de dealer kan worden uitgerust met een fatsoenlijk alarm. Software issues volgens de dealer, en ook backorder. Zal wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Maar is Unive geen alternatief? De enige via Independer/Pricewise die de auto wil verzekeren met alarmklasse 1 of 2 (geeft hetzelfde resultaat).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EVJB
Bij deze wat afmetingen. Uiteraard onder voorbehoud van meet-, zet- en drukfouten. De content is door EVJB met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt EVJB geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde en het onjuist gebruik van deze informatie. N.B. een aantal maten zijn afhankelijk van de stoelpositie.

Uiteindelijk heb ik m'n antwoord, dakkoffer blijft thuis, snowboard diagonaal achter rij 2 of toch in de lengte via 1/3 rij 2 en 1/2 van rij 3. Volledig autonome kinder eilandjes achterin gaat hem niet meer worden(mis de Disco nu al), maar dat is dan maar zo. Weegt in mijn ogen niet op tegen nog meer laad-onderbreking i.v.m. mogelijk 25% minder range door dakkoffer.

Goed weekend! 👍🏼
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTFg6hnWOI8trL7x1LLxP9-EqrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Az3TYaUiRIuzQyTmRlmzD8uV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAc9X0GesklCu1qf_7SXbI9zmxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/51JPclwsyqOBeqXvruFoY1hm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMjq3fBvUM9UphLqiLyoNKRIBJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOPQkPNJd1ltAoQQqZFSrZO4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM0lDGqASUdn32Z-dxz8guoHIwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9SdcdEdQQdJRSLhSy3VihBTD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsVxtcUWNgzEh8tOI5KFNg07bs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8y0xLVsgG4xB1KfLwaB3zCm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cws7NSE6mac1XfW72C4xSXvy1L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7MKR91U1Wb1ZpOYatjcTFsr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
sloddervos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:27:
nog even verzekeringen:

En dan Turien en Co die geen alarm vereist maar per jaar een alarminstallatie duurder is...

Verder onbegrijpelijk dat zo'n auto niet door de dealer kan worden uitgerust met een fatsoenlijk alarm. Software issues volgens de dealer, en ook backorder. Zal wel..
De verzekeringen die ik tot nu toe gevonden heb die geen alarmeisen stellen zijn:

-Inshared (die zeggen geen eisen te hebben, maar als die er wel zijn, zie je dat tijdens het afsluiten, dus een beetje vaag)
-Unive alleen boven de 85000 euro nieuwprijs
-Centraal beheer en FBTO boven de 75000 euro, dus niet voor de GT-line uitvoering.
En anders inderdaad minimaal startonderbreker (kl 1) + volgsysteem TV01 of Lojack.
Voor Lojack bijvoorbeeld betaal je rond de 500 euro incl. installatie en 3-jaars recovery-abonnement. Heb ik op zich liever dan een extra ingebouwd systeem waarvoor je weer een aparte transponder/tag er bij moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
dank je @tvdoc !

ik ben nog verder gaan zoeken en bedacht me in eens promovendum!

dit is stukkie goedkoper dan unive en is met klasse 1 en klasse 2....

Als ik nu het instructieboekje mag geloven is er een startonderbreking en een antidiefstal alarm, dus klasse 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Bij promovendum zag ik geen verschil tussen klasse 1 en 4 in prijs en zat ruim onder de 100 per maand (met 13 jaar schadevrij).

Heb nog niet verder gekeken of geïnformeerd dan gewoon de tool op hun site, maar zag er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Promovendum had ik ook gezien,
maar die zijn ook niet duidelijk met hun voorwaarden:

Wil je een auto met een nieuwwaarde van boven de 50.000 euro verzekeren? Dan is het risico op diefstal en inbraak groter. En is een alarmsysteem vaak wél vereist. Als we dit voor jouw auto nodig vinden, vragen we om extra diefstalbeveiliging, zoals een erkend alarmsysteem. De alarmeisen voor jouw auto komen in dat geval apart op het polisblad te staan.

Het soort alarminstallatie en de alarmklasse is afhankelijk van het merk, type, de oorspronkelijke nieuwwaarde en leeftijd van jouw auto. Ben je benieuwd of je voor jouw auto een alarmsysteem moet hebben? Onze adviseurs helpen je graag: 078 648 13 13.

https://www.promovendum.n...en/moet-auto-alarm-hebben

[ Voor 41% gewijzigd door tvdoc op 11-11-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
Als ik mijn kenteken invul, komt de auto ( gt line) er te staan en kan ik kiezen welk alarm er inzit. Vervolgens kan ik alles invullen alleen ergens blijft hij steken in het vraagproces. Ga maandag bellen. Zal posten wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:36

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

tvdoc schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:39:
Er is een extra uitvoering bijgekomen, de Plus. Deze is zo te zien qua uitrusting ongeveer gelijk aan de Launch Edition RWD, behalve de HUD.
Thx voor de melding! De Plus maakt de auto (voor mij althans) ineens een stuk aantrekkelijker ivm het optionele schuifdak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
Ja, de plus met schuifdak was voor mij eigenlijk ook de meest geschikte keuze.
Maar die moet nog geproduceerd worden en zit nu 5-6 maanden levertijd op.
De GT line staat al op de boot en komt half december aan en kan ik begin januari rijden, dus mooi een 2024 kenteken.
Daarom heb ik toch maar een GT line bestelt ( Iceberg Green). Heb geen zin om een half jaar te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
tvdoc schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:59:
...Daarom heb ik toch maar een GT line bestelt ( Iceberg Green)...
Goeie smaak! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
dank je ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tvdoc op 11-11-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJobster
  • Laatst online: 27-02-2024
tvdoc schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:59:
Ja, de plus met schuifdak was voor mij eigenlijk ook de meest geschikte keuze.
Maar die moet nog geproduceerd worden en zit nu 5-6 maanden levertijd op.
De GT line staat al op de boot en komt half december aan en kan ik begin januari rijden, dus mooi een 2024 kenteken.
Daarom heb ik toch maar een GT line bestelt ( Iceberg Green). Heb geen zin om een half jaar te wachten.
"..... dus mooi een 2024 kenteken". Dat was vroeger misschien ooit relevant bij gebrek aan informatie, nu is alles zo transparant doet het voor de inruil of prijs helemaal niets uitmaakt. Dat leasemaatschappijen vanaf november vaak al willen dat er in januari wordt geleverd is in lijn met dit old-school denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Nog even verzekeringen:

Heb nu een verzekering bij inshared gekregen …

Op de site staat:

Is een autoalarm of extra beveiligingssysteem verplicht?
We gaan er bij InShared van uit dat u goed op uw auto past. Ook als uw auto geen alarm heeft, kunt u hem dus gewoon bij ons verzekeren. Alleen voor duurdere elektrische of hybride auto's stellen we de eis dat u een BearLock- of Cargo-Lock-beveiligingssysteem moet laten inbouwen als u verzekerd wilt zijn tegen diefstal. Als we dit voor uw auto nodig vinden, kunt u de aanvraag niet afronden. U kunt ons dan een e-mail sturen via onze contactpagina.

Ik heb het hele proces kunnen afronden zonder problemen met mijn kenteken en meldcode…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Ik ben toch heel benieuwd hoe je dat bij Inshared voor elkaar hebt gekregen, heb het nu al 4 keer ingevuld op de site, maar krijg iedere keer de melding: Sorry! Er is iets mis gegaan bij de premieberekening. Wilt u het nog een keer proberen?

Hoeveel jaar nieuwwaarde-regeling hanteren ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Ik ben gewoon naar Unive gegaan voor een kleine 107 euro per maand. Formuliertje ingevuld en direct klaar, geen gedoe.

[ Voor 17% gewijzigd door Gies123 op 13-11-2023 07:59 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Hoe gaat met de trillingen?
Na 400km merk ik dat het minder is geworden, maar vanaf 95 km/u nog duidelijk aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Gasoline1234 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:24:
Hoe gaat met de trillingen?
Na 400km merk ik dat het minder is geworden, maar vanaf 95 km/u nog duidelijk aanwezig.
Dank voor de update. Ik heb er heel andere wielen onder laten zetten en daarmee is het trillingsprobleem 100% opgelost. Bijkomend voordeel van 23 inch is dat de auto ook stukken beter (directer) stuurt. Uiteraard ten koste van de range, maar dat neem ik graag voor lief. Hoeveel range verlies weet ik niet maar het zal wel rond de 60Km zijn per laadbeurt. Later als er meer mensen in de EV9 op 21 inch rijden kunnen we wellicht een vergelijking doen van het verbruik. Overigens ben ik geen zuinige rijder: wanneer ik weet dat ik heen en weer kan, let ik qua verbruik eigenlijk nergens op...

Overigens vind ik het wel een beetje beschamend dat Kia hun vlaggenschip van bijna 80K aflevert met trillingen die waarschijnlijk door de tijd (/slijtage) opgelost worden. Ik denk dat er ander geen merk is die dat doet. Misschien moeten ze op het schip een circuitje aanleggen zodat ze onderweg naar Europa regelmatig de bandjes warm kunnen rijden... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUx9nHWXqdxYBxTvKIkXC-kITfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whnpidBqPwVy7F9fhXv8zVJE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Gies123 op 13-11-2023 09:46 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
Zaterdag kwam mijn vrouw enthousiast thuis dat ze de EV9 in het dorp had gezien, ze stond er op dat ik direct ging kijken en dat heb ik uiteraard gedaan. Het is echt een hele gave auto, mooier dan onze EV6 (hebben we nu een beetje spijt van)

Dit was een Duits kenteken, wit met zwarte deurgrepen zag er erg strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
EVJB schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:54:
Ik ben toch heel benieuwd hoe je dat bij Inshared voor elkaar hebt gekregen, heb het nu al 4 keer ingevuld op de site, maar krijg iedere keer de melding: Sorry! Er is iets mis gegaan bij de premieberekening. Wilt u het nog een keer proberen?

Hoeveel jaar nieuwwaarde-regeling hanteren ze?
Ik heb gewoon de site gevolgd… ik zag 3 jaar nieuwwaarde in de voorwaarden staan. (Misschien bellen ze me nog na…)

Misschien dat ik later, als KIA het beter snapt alsnog een alarm inbouw en overstap, maar voor nu is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gies123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:40:
[...]
Overigens vind ik het wel een beetje beschamend dat Kia hun vlaggenschip van bijna 80K aflevert met trillingen die waarschijnlijk door de tijd (/slijtage) opgelost worden. Ik denk dat er ander geen merk is die dat doet. Misschien moeten ze op het schip een circuitje aanleggen zodat ze onderweg naar Europa regelmatig de bandjes warm kunnen rijden... ;)

[Afbeelding]
Eens dat Kia dit toch echt anders zou moeten aanpakken.
Volgens de dealer is het bandenafvlakprobleem wellicht al eerder dan op het schip ontstaan. De Europese productie is gestart in augustus. Veel EV9's hebben volgens de dealer eerst 6 weken stil gestaan op het parkeerterrein....

Bij de 19 inch versies schijnt het trillen nog erger te zijn (dikkere wang, meer rubber dat vervormen kan).

Het probleem is moeilijk te voorkomen. Misschien de bandenspanning op extra hoge druk brengen? En een uitzendkracht de auto's die geparkeerd staan iedere week een meter naar voren laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:49
Gasoline1234 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:37:
[...]

Eens dat Kia dit toch echt anders zou moeten aanpakken.
Volgens de dealer is het bandenafvlakprobleem wellicht al eerder dan op het schip ontstaan. De Europese productie is gestart in augustus. Veel EV9's hebben volgens de dealer eerst 6 weken stil gestaan op het parkeerterrein....

Bij de 19 inch versies schijnt het trillen nog erger te zijn (dikkere wang, meer rubber dat vervormen kan).

Het probleem is moeilijk te voorkomen. Misschien de bandenspanning op extra hoge druk brengen? En een uitzendkracht de auto's die geparkeerd staan iedere week een meter naar voren laten rijden.
ik sprak toevallig met iemand die de KIA EV6 gekocht had en die zei voor dat ik er zelf naar vroeg dat hij de eerste 1000km last had gehad van de trillingen à 100km/u... (volledig verdwenen nu)
Dus is echt wel een gekend probleem voor de per boot aangeleverde Kia's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
sloddervos schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:45:
[...]
Ik heb gewoon de site gevolgd…
Ja ik ook, echter heb ik (nog) geen kenteken en dus met kenteken onbekend gedaan, is gewoon een optie, dus zou m.i. moeten werken.

Maar is mooi dat er naast Unive een alternatief bij is gekomen, zal ze op voorwaarden eens vergelijken. Unive is ook 3 jaar nieuwwaarde-regeling, dus dat is een overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
EVJB schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:17:
[...]

Ja ik ook, echter heb ik (nog) geen kenteken en dus met kenteken onbekend gedaan, is gewoon een optie, dus zou m.i. moeten werken.
Als ik handmatig de auto invul op inshared, krijg ik inderdaad ook die foutmelding. Ik heb een kenteken ingevuld van een dealer-demo auto ( foto's te vinden op bijv. gaspaal). En dan krijg je je premie wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
iPhone als sleutel: het blijft bij mij een drama en ik ben heel benieuwd hoe het met de andere EV9 rijders met een iPhone vergaat. Als ik naar de auto loop met mijn telefoon in de hand (dus niet in achterzak ofzo) dan verwacht ik dat de portieren automatisch ontgrendelen. Soms werkt het, maar meestal niet. Dan moet ik eerst de telefoon ontgrendelen, de Apple wallet openen en de Kia-kaart selecteren en pas dan gaat hij verbinden en uiteindelijk ontgrendelen de deuren. In de auto moet ik dan de telefoon ontgrendeld laten én de wallet app open (op de Kia kaart) en vervolgens in de middenconsole op de NFC reader leggen. Dat is het moment dat ik de auto aan kan zetten en wegrijden.

Weer thuis zet ik de auto uit en loop ik weg, maar no-way dat de deuren automatisch vergrendelen. Hoe moeilijk kan dit zijn. Of ligt het aan mij en werkt het bij anderen wél goed (zoals bij Tesla)? Ik hoor het graag..!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:43
Gies123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:56:
iPhone als sleutel: het blijft bij mij een drama en ik ben heel benieuwd hoe het met de andere EV9 rijders met een iPhone vergaat. Als ik naar de auto loop met mijn telefoon in de hand (dus niet in achterzak ofzo) dan verwacht ik dat de portieren automatisch ontgrendelen. Soms werkt het, maar meestal niet. Dan moet ik eerst de telefoon ontgrendelen, de Apple wallet openen en de Kia-kaart selecteren en pas dan gaat hij verbinden en uiteindelijk ontgrendelen de deuren. In de auto moet ik dan de telefoon ontgrendeld laten én de wallet app open (op de Kia kaart) en vervolgens in de middenconsole op de NFC reader leggen. Dat is het moment dat ik de auto aan kan zetten en wegrijden.

Weer thuis zet ik de auto uit en loop ik weg, maar no-way dat de deuren automatisch vergrendelen. Hoe moeilijk kan dit zijn. Of ligt het aan mij en werkt het bij anderen wél goed (zoals bij Tesla)? Ik hoor het graag..!
Welke iPhone gebruik je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
15 pro max

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
tvdoc schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:51:
[...]
Als ik handmatig de auto invul op inshared, krijg ik inderdaad ook die foutmelding. Ik heb een kenteken ingevuld van een dealer-demo auto ( foto's te vinden op bijv. gaspaal). En dan krijg je je premie wel te zien.
Dat was exact mijn plan om nog even te testen. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Dan zou het inderdaad fatsoenlijk moeten werken, aangezien die gewoon de UWB chip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
slijkie schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:37:
[...]

Dan zou het inderdaad fatsoenlijk moeten werken, aangezien die gewoon de UWB chip heeft.
Thanks en dat dacht ik ook, maar tot nu toe is het omslachtig. Ik hoop dat het aan mij ligt, maar ik krijg het niet consistent werkend. Tips welkom ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
Zojuist mijn EV9 launch edition besteld, helaas krijg ik ook daar al te horen dat de levertijden 5 maanden zijn… dus het aftellen kan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
RobHop schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:46:
Zojuist mijn EV9 launch edition besteld, helaas krijg ik ook daar al te horen dat de levertijden 5 maanden zijn… dus het aftellen kan beginnen.
Pfff, nou sterkte met aftellen, maar wel een goede keuze gemaakt. Gefeliciteerd!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Gefeliciteerd! Als je het te lang vindt duren, wat ik me levendig kan voorstellen, dan zou ik toch nog een gesprekje met je dealer aangaan. Want er zijn een aantal auto's in NL beschikbaar + een aantal onderweg naar NL die nog niet verkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
EVJB schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:51:
[...]

Gefeliciteerd! Als je het te lang vindt duren, wat ik me levendig kan voorstellen, dan zou ik toch nog een gesprekje met je dealer aangaan. Want er zijn een aantal auto's in NL beschikbaar + een aantal onderweg naar NL die nog niet verkocht zijn.
Ik moet mijn huidige model 3 nog t/m 29 maart rijden ivm mijn leasecontract. Dus ik ben er op tijd bij, in het slechtste geval 2 weken overbruggen :) maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
RobHop schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:18:
[...] Ik moet mijn huidige model 3 nog t/m 29 maart rijden ivm mijn leasecontract. Dus ik ben er op tijd bij, in het slechtste geval 2 weken overbruggen :) maar bedankt voor de tip!
Ohhh, vandaar! Mooie upgrade! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Goede keuze ! Nog korting gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobHop
Gasoline1234 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:29:
[...]

Goede keuze ! Nog korting gehad?
Ik denk dat in mijn geval LeasePlan daarmee aan de haal gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Laatst online: 13-09 17:28
ik heb vandaag proefgereden in the GT - reed erg fijn. Auto had 1000KM gereden en vanaf 120KM waren er flink trillingen te voelen. Uitleg van de dealer was inderdaad hetzelfde als hierboven beschreven was. Dealer zei wel dat launch editie snel geleverd kan worden, staat ook op de site. Je kan enkel nog de kleur kiezen, gaven ze aan, ik weet niet of je de bekleding ook kan aanpassen. Ik ben wel benieuwd hoeveel stuks het gaat dat ze zo snel nog kunnen leveren.

Ik zie in de configurator dat je nu ook alle modellen met AWD kan bestellen met levertijd 22-26 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIQH1SLFB4UsQP6KN68X_mhBgkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Du9hbBK9lZrrnNvIwk0TgEl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:48
sloddervos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:27:
nog even verzekeringen:

Vreemd dat KIA bij jou het goedkoopst is. Hier zit KIA zo’n 50 euro per maand boven bijvoorbeeld Univé waarbij KIA ook een voertuigvolgsysteem vereist met bijbehorend abbonement.

Univé: 100 euro p/m
KIA: 152 euro p/m

8 schadevrije jaren, zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
Hier geven ze aan dat de OTA update voor draadloos Android auto en Apple car er pas in december aan zou komen: https://www.carexpert.com...-extra-tech-for-christmas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
@henkie32

Kia was vergeleken met de rest in de post het goedkoopst… unive niet getest, maar inshared komt met dezelfde premie als unive…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Unive is in mijn situatie als je appels met appels vergelijkt, 6 euro per maand goedkoper dan Kia, echter lijkt Kia een betere(of in ieder geval een uitgebreidere) inzittende schadeverzekering en letselschade verzekering aan te bieden.

Beiden hanteren 3 jaar nieuwwaarde-regeling, maar Kia heeft wel een leuk geintje in de voorwaarden meegenomen: U heeft uw auto bij een Kia autobedrijf in Nederland gekocht en u koopt een vervangende auto bij een Kia autobedrijf in Nederland terug. Dus alleen voor de Kia fans. 😃 Kia biedt echter ook 5 jaar nieuwwaarde-regeling, 24 euro duurder(dan Unive 3 jaar) per maand voor 2 jaar langer. Die optie biedt Unive niet. Interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Het lijkt er op dat ze mij de Kia verzekering incl 5 jaar nieuwwaarde aangeboden hebben.. dan kan de prijs inderdaad een stukje duurder zijn.
Ik zal eens vragen wat de verzekering daar kost met 3 jaar nieuwwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Zal rond de 2 tientjes goedkoper zijn, maar zou lekker die 5 jaar pakken. Krijg overigens maar niet scherp welke eisen Kia stelt aan de alarmklasse. Heb jij het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
EVJB schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:25:
Zal rond de 2 tientjes goedkoper zijn, maar zou lekker die 5 jaar pakken. Krijg overigens maar niet scherp welke eisen Kia stelt aan de alarmklasse. Heb jij het antwoord?
Als je op de kia website je kenteken invult, komt er gelijk bij te staan :

Beveilingseis
TV01 Terugvindsysteem

Dat betekent dus dat jij bij de KIA verzekering een peilzender in moet laten bouwen ( ergens richting 500 euro)
+ een bijbehorend abonnement op een meldkamer van rond de 10 euro per maand.
Dus al met al stuk duurder dan een Unive of inshared.

Hier staan de beveligingseisen uitgebreider beschreven: https://www.bovagautoverzekering.nl/beveiliging
( bovemij is de achterliggende verz. mij. bij zowel bovag als KIA ( en meerdere automerken-)autoverzekering)

[ Voor 14% gewijzigd door tvdoc op 13-11-2023 23:16 . Reden: bovag link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
tvdoc schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:18:
[...]

Als je op de kia website je kenteken invult, komt er gelijk bij te staan :

Beveilingseis
TV01 Terugvindsysteem

Dat betekent dus dat jij bij de KIA verzekering een peilzender in moet laten bouwen ( ergens richting 500 euro)
+ een bijbehorend abonnement op een meldkamer van rond de 10 euro per maand.
Dus al met al stuk duurder dan een Unive of inshared.
Dat gaf Kia hier inderdaad ook aan, TV01.
Al met al een flink stuk duurder als Univé.

Zag net dat Univé tegen meerprijs 3 jaar nieuwwaarde hanteert, hiermee zou deze kwa prijs dus gelijk vallen met de Kia verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Excuses, heb ik niet op zitten letten. Okay, dan hou ik het lekker op 3 jaar nieuwwaarde-regeling met Unive. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Vraagje over de trillingen…

Die komen door de banden omdat deze loeizware bakken te lang hebben stilgestaan, is het idee. Ik heb mijn auto met winterbanden laten klaarmaken met de hoop/idee dat ik dan geen trillingen ervaar.

Zullen de oorspronkelijke (zomer)banden in opslag dan hun normale vorm krijgen en niet trillen als ik in april ga wisselen? Of zal ik deze zomer ook de trillingen eraf moeten rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
EVJB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:55:
Bij deze wat afmetingen. Uiteraard onder voorbehoud van meet-, zet- en drukfouten. De content is door EVJB met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt EVJB geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde en het onjuist gebruik van deze informatie. N.B. een aantal maten zijn afhankelijk van de stoelpositie.

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar de afmeting waar een vraagteken bij staat, weet iemand dat toevallig? Ben benieuwd of er een hondenbench in past zonder één stoel van de derde zitrij neer te moeten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

sloddervos schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:12:

Die komen door de banden omdat deze loeizware bakken te lang hebben stilgestaan, is het idee. Ik heb mijn auto met winterbanden laten klaarmaken met de hoop/idee dat ik dan geen trillingen ervaar.

Zullen de oorspronkelijke (zomer)banden in opslag dan hun normale vorm krijgen en niet trillen als ik in april ga wisselen? Of zal ik deze zomer ook de trillingen eraf moeten rijden?
Dit is wel een goed experiment, want het zal bewijzen of de velgen zelf ook vervormd zijn, of slechts de banden. Houd ons op de hoogte, ook hoe de zomerbanden er straks in maart/april aan toe zijn. Die vraag kan ik niet beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Laatst online: 09-05-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgcqxzzHFKQMhE7X9bwS1dAZpXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QQ5ydWESROgGR4vW7bfj8cT.jpg?f=fotoalbum_large

Gister avond (na 5 dagen rijden, 600 km) 12v accu leeg…. Berger heeft m moeten komen ophalen en gaat vandaag naar de dealer. Was nog wel even gedoe hoe de deur open te maken met de manuele sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
EVJB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:21:
Excuses, heb ik niet op zitten letten. Okay, dan hou ik het lekker op 3 jaar nieuwwaarde-regeling met Unive. Bedankt voor de info!
Dat ga ik ook doen, scheelt stukje premie en inbouw + abonnementskosten TV01. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
Mohnow schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:16:
[Afbeelding]

Gister avond (na 5 dagen rijden, 600 km) 12v accu leeg…. Berger heeft m moeten komen ophalen en gaat vandaag naar de dealer. Was nog wel even gedoe hoe de deur open te maken met de manuele sleutel.
Dit heb ik recent gehad met mijn I-Pace. Blijf het een vreemd verhaal vinden. De Berger zei dat het ontzettend veel voor komt bij EV’s van alle merken.
Erger nog omdat je zelf de 12V accu niet even kan wisselen zoals in een traditionele ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Freezhost schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:42:
Zaterdag kwam mijn vrouw enthousiast thuis dat ze de EV9 in het dorp had gezien, ze stond er op dat ik direct ging kijken en dat heb ik uiteraard gedaan. Het is echt een hele gave auto, mooier dan onze EV6 (hebben we nu een beetje spijt van)

Dit was een Duits kenteken, wit met zwarte deurgrepen zag er erg strak uit!
Vind de EV9 ook erg gaaf, maar kost dan ook 20k meer dan de EV6 in vergelijkbare uitvoering. Voor dat geld heb ik nog een auto ernaast.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
@Mohnow Dat zuur, zoiets komt nooit gelegen, maar ik ga er vanuit dat de dealer z'n best gaat doen om het goed te maken!

Welke band zit er standaard onder een GT-line, maten heb ik 285/45/R21, maar zou graag een merk en type willen weten i.v.m. afweging wel of geen winterbanden laten plaatsen.

Dacht het al een keer gezien te hebben in dit forum, maar kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
De band is continental

Wat shit van de 12 volt accu! Heb het 2x met onze kia soul gehad, maar die stond op de oprit. Ook al laadt de accu tijdens het rijden op, als de range onder 80km komt is er kans bij de soul dat de 12volt leeg loopt. Dus die houden we sindsdien op 100km rang minimum.

Was de range laag en de batterij dus relatief leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohnow
  • Laatst online: 09-05-2024
De batterij was helemaal vol (100%), en hij hing aan de lader. Volgens de berger heeft de KIA EV6 een trukje dat je de kabel moet aansluiten terwijl de auto nog aan staat en na de opstart vh laadproces pas uitdoen. Daarmee laad je ook de 12v accu op. Hij wist niet zeker of dit ook bij de EV9 van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
EVJB schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:49:
@Mohnow Dat zuur, zoiets komt nooit gelegen, maar ik ga er vanuit dat de dealer z'n best gaat doen om het goed te maken!

Welke band zit er standaard onder een GT-line, maten heb ik 285/45/R21, maar zou graag een merk en type willen weten i.v.m. afweging wel of geen winterbanden laten plaatsen.

Dacht het al een keer gezien te hebben in dit forum, maar kan het niet meer vinden.
Volgens mij deze: Continental Premiumcontact C V XL 285/45 R21

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
[Afbeelding]

Ik heb altijd dit bij mij sinds ik in EV’s rijd:

https://a.aliexpress.com/_EJZsGRb

Heb het tot nu toe 1x moeten gebruiken bij een Model Y.

[ Voor 65% gewijzigd door slijkie op 14-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
Gies123 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:12:
[...]
Volgens mij deze: Continental Premiumcontact C V XL 285/45 R21
Thanks! Had stille hoop op een wintersport proof all weather/season band. Maar dan ga ik een set Bridgestone Blizzak's bestellen. 🌨️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Wat een pech, @Mohnow. Hopelijk een éénmalig geval.
Zie ik goed dat je een RWD hebt en op 19" rijdt?
Hoe bevallen die wielen?
Ik overweeg een 19" winterwielset aan te schaffen voor mijn 4WD GT-Line, maar twijfel nog. Hoe koersvast zijn de 19" met die hogere rubberen wang? Scheelt namelijk 2,5cm rubber met de 21". De auto moet niet over de weg gaan zwabberen. Overigens momenteel moeilijk te testen met de harde wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
nieuwe prijslijst. Plus RWD en air/plus AWD beschikbaar.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 17:06
[Afbeelding]

Das balen! Hopelijk snel opgelost.

Het lijkt op een RWD versie? Alle reviews zijn van de AWD versie...
Wat is jou ervaring met de "power" van de RWD? Voldoende? Op op welk verbruik zat je na 5 dagen/600km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berger74
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo, vorige week mijn EV9 opgehaald in de kleur Iceberg Green RWD. Bevalt tot nu toe erg goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWzBAMY14PQ7gRTQnW-CMr2_LsM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/l0P4LEpjWxZ6sj6YzPORu2ww.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de Kia Connect app gedownload en wil de auto koppelen hieraan. Dit geprobeerd met de QR code en het VIN nummer maar hij pakt hij niet. Iemand tips? Ik heb een iPhone 15 Pro Max. Dan krijg ik uiteindelijk deze reactie . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3mBl-TvhZAd2FhlvTpamlhdyYE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LU1jIn9FEMTBgh5FOhJ0usOV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Berger74 op 14-11-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
Gasoline1234 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:42:
Wat een pech, @Mohnow. Hopelijk een éénmalig geval.
Zie ik goed dat je een RWD hebt en op 19" rijdt?
Hoe bevallen die wielen?
Ik overweeg een 19" winterwielset aan te schaffen voor mijn 4WD GT-Line, maar twijfel nog. Hoe koersvast zijn de 19" met die hogere rubberen wang? Scheelt namelijk 2,5cm rubber met de 21". De auto moet niet over de weg gaan zwabberen. Overigens momenteel moeilijk te testen met de harde wind.
ik denk hiervoor toch in eerste instantie winterbanden aan te kopen en die op de standaard 21 inch velgen van de GT line laten zetten.

en dan tegen de zomer evt andere velgen en daar de Continental zomerbanden die er nu op staan op laten monteren.

ben de prijzen hier in de gaten aan het houden van de banden. mogelijk zijn hier ook ergens black friday aanbiedingen de komende weken :-).

ga dus voor winterbanden maat 285/45/r21 gaan en twijfel nog tussen.
Pirelli Wintercontact 2: goedkoopste prijs online rond de 328 euro per band (zonder plaatsing)
MIchelin Pilot Alpin 5 SUV: rond de 380 euro per band dacht ik.
Bridgestone Blizzak: kleine 300 euro per band

de Pirelli's krijgen wel goede beoordelingen en zouden ook het zuinigst zijn + relatief weinig lawaai maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Berger74 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:40:
Hallo, vorige week mijn EV9 opgehaald in de kleur Iceberg Green RWD. Bevalt tot nu toe erg goed.[Afbeelding]

Ik heb ook de Kia Connect app gedownload en wil de auto koppelen hieraan. Dit geprobeerd met de QR code en het VIN nummer maar hij pakt hij niet. Iemand tips? Ik heb een iPhone 15 Pro Max. Dan krijg ik uiteindelijk deze reactie . [Afbeelding]
De kans bestaat dat de Kia dealer je auto nog moet aanmelden op het platform. Dat was bij mij namelijk ook zo.

Vraagje: kan je me tzt laten weten of je met je telefoon probleemloos de auto in en uit kan gaan, zonder je telefoon te unlocken en de apple wallet te openen. Dat zou moeten kunnen, maar bij mij lukt het nog niet. Hoor het graag.

En uiteraard gefeliciteerd met de mooie bolide, veel veilige kilometers!

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:38

3_s

sloddervos schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:12:

Banden met velg worden liggen opgeslagen, zodat deze niet vervormen. Die gaan dus ook niet 'terug' vervormen, lijkt me.
Banden zonder volg worden staand opgeslagen, omdat anders de wang vervormt. Een band alleen weegt niet genoeg om zo te vervormen.

Dus, volgens mij, ga je dan idd in de lente met trillingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Phusebox schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:44:
[...]

Vind de EV9 ook erg gaaf, maar kost dan ook 20k meer dan de EV6 in vergelijkbare uitvoering. Voor dat geld heb ik nog een auto ernaast.
Daar heb je gelijk in maar voor mij heeft de EV9 wel een aantal voordelen t.o.v. de EV6. In de EV6 kan ik geen fatsoenlijke bench kwijt voor onze herder en we kunnen eventueel met z'n allen weg in één auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berger74
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo Gies123, Heb het inmiddels gevraagd bij de dealer. Hij geeft aan wel de klantkaart te hebben aangemaakt. Bij welke dealer heb je heb gekocht dan? Dan verwijs ik mijn verkoper gewoon daarheen.
Overigens heb ik geheel geen last van trillingen (gelukkig) wat ik hier veel lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Berger74 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:48:
Hallo Gies123, Heb het inmiddels gevraagd bij de dealer. Hij geeft aan wel de klantkaart te hebben aangemaakt. Bij welke dealer heb je heb gekocht dan? Dan verwijs ik mijn verkoper gewoon daarheen.
Overigens heb ik geheel geen last van trillingen (gelukkig) wat ik hier veel lees.
Kia Van der Linden in Sliedrecht. Als ik de melding zo lees, zou ik nog proberen even ergens anders met de auto te gaan staan, want het lijkt erop dat de LTE verbinding niet zo goed is op de plek waar de auto nu staat. Mijn melding was toch iets anders (ik heb hem er even bij gepakt): "The vehicle is currently not reachable..etc."

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVJB
@Mohnow Ben even benieuwd of er al iets meer bekend is over je auto en de mogelijke oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
Heb je verbruik al onder controle gekregen Stephanos? Het is natuurlijk ook wat koud en nat, helpt niet in verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVJB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb1StJ0tTGYIojEZ5zfmwjjmbm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuebuQNKFjHGYaXNA4FQeBHc.jpg?f=fotoalbum_large

Pakjesboot is onderweg! 🚢⚓🎁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfonce
Super !
dat zal dan ook de boot zijn die naar schatting 17 november de haven van Antwerpen zou aan doen met mijn bestellingske op :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Daar zou ik wel op durven gokken! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
EVJB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:34:
Daar zou ik wel op durven gokken! 😃
Mijn dealer gokt op 21/11. Laat maar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVJB
Dat wordt van het weekend de inruiler poetsen! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
De mijne stond ook op de boot die 17 november aan zou komen. Vorige week kreeg ik echter bericht dat hij er al was 🥳 Ik was bij de dealer voor het ophalen van mijn nieuwe leaseauto, ik weet niet of ze het anders hadden gemeld... Het is alleen schreeuwend druk, dus klaarmaken gaat nog wel even duren 😔. Nu staat er dus een gloednieuwe EV9 klaar, maar kan ik er nog helemaal niks mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Ik ben vanmorgen ook nog even bij de dealer geweest voor een proefrit. Ben erg blij met de keuze, vooral vanwege de ruimte, maar ook vanwege het veel comfortabelere karakter dan mijn huidige auto (model 3).

Tijdens de proefrit zijn we even een parkeergarage in het centrum van Roermond ingereden om te ervaren hoe groot de auto nu echt is. Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje van schrok...
Ik was natuurlijk extra voorzichtig omdat het een demo auto is en ik nog wat moeilijk kon inschatten hoe groot hij echt is. Maar zowel bij het inrijden, het naar boven rijden, het inparkeren als het uitrijden moest ik 2 a 3 keer steken om hem erdoor te krijgen. Hij pastte op zich wel in het parkeervak maar dan kunnen de deuren echt nauwelijks meer open.

Ik wist natuurlijk dat het een grote auto is, maar komende vanaf een model 3 gaat het wel even wennen worden dat we niet meer zomaar overal even kunnen parkeren.

Wat is de ervaring van mensen die van een grotere auto (XC90, Model X, etc) komen? Wen je er gewoon aan of loop je er in het dagelijks gebruik wel eens tegenaan dat het gewoon niet past?

Het telkens opnieuw moeten uitzetten van de snelheidswaarschuwing is inderdaad super irritant. Zeker omdat je minstens 4x moet klikken om het uit te zetten. En dat elke keer dat je instapt.

Ook de navigatie instellen vond ik wat omslachtig, komende vanaf Tesla.
- Met spraakcommando: Navigeer naar "adres"
- Auto laat een lijstje met opties zien en je moet kiezen welke je wilt
- Auto vraagt of je navigatie wilt starten en je moet nog eens met "ja" bevestigen. Tuurlijk wil ik dat... anders zeg ik toch niet "navigeer naar"...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierke S.
KrullenO schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:23:

Wat is de ervaring van mensen die van een grotere auto (XC90, Model X, etc) komen? Wen je er gewoon aan of loop je er in het dagelijks gebruik wel eens tegenaan dat het gewoon niet past?
Ik heb met mijn XC90 nergens last van, maar ik ben eraan gewend om in zo'n grote auto te rijden en vind het een uitdaging om hem overal doorheen te wurmen. Soms past het niet, dan ga ik op zoek naar een ander plekje, daar erger ik mij dan niet aan. Het is simpelweg het gevolg van het rijden van zo'n grote auto. Het is een mindset geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
...

Het telkens opnieuw moeten uitzetten van de snelheidswaarschuwing is inderdaad super irritant. Zeker omdat je minstens 4x moet klikken om het uit te zetten. En dat elke keer dat je instapt.

Ook de navigatie instellen vond ik wat omslachtig, komende vanaf Tesla.
- Met spraakcommando: Navigeer naar "adres"
- Auto laat een lijstje met opties zien en je moet kiezen welke je wilt
- Auto vraagt of je navigatie wilt starten en je moet nog eens met "ja" bevestigen. Tuurlijk wil ik dat... anders zeg ik toch niet "navigeer naar"...
Klopt, helemaal mee eens. Ik heb de favorieten-knop op het stuur (knop met een sterretje) toegewezen aan het scherm met die veiligheidsaspecten. Dan is het nog 2 klikken om hem uit te zetten. Scheelt weer maar blijft rete irritant. :X

Navigatie zelf werkt goed en helemaal prima met het HUD, maar om de bestemming erin te krijgen is omslachtig. Ik zou zeggen: Kia, kijk even naar Tesla. Oók voor het gebruik van je mobiele telefoon als autosleutel. Werkt daar altijd en wanneer je de auto verlaat gaat ie vanzelf op slot. Magic..! 8)

Zelf maak ik een lijstje met alle vreemde/rare/irritante punten en adreseer dat bij Kia (via de dealer).

En toch zou ik de model 3p niet meer terug willen, haha

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:20
rover12345 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:58:
[...]

Heb je verbruik al onder controle gekregen Stephanos? Het is natuurlijk ook wat koud en nat, helpt niet in verbruik
Het gaat beter, vooral ipedaal op max zetten helpt enorm merk ik. Zit nu vanaf aankoop tot nu toe op 23.9/100km (1500km gereden) en haal regelmatig 20-21kwh per rit. Maar 500 km op een accu gaat niet lukken ben ik bang.
19 dec wordt de trekhaak gemonteerd en zal ook meteen alle nieuwe software opkomen. Ik hoop dat dat ook helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Je went aan de grootte van de auto. Ik was een Model X gewend, die is nog breder dan de EV9. Na een paar weken/maanden kon ik goed en gemakkelijk op gevoel inschatten hoeveel ruimte er nog is. Heb in ruim 6,5 jaar niets geraakt.

Sommige parkeerplaatsen zijn erg krap. Dan laat ik vrouw en kinderen alvast even uitstappen vóór het inparkeren. Maar als de auto 5 cm smaller zou zijn geweest, bijv. het normale formaat van een Hyundai Ioniq 5, dan was de situatie op zo'n parkeerplaats eigenlijk niet anders geweest.

Overigens, nu met de EV9 moet ik opnieuw de grootte van mijn auto leren inschatten. De neus van de EV9 is bijvoorbeeld een stuk korter dan de Model X, en het achtersteven een stuk langer.

Als je echt onhandig bent met parkeren, of autorijden in het algemeen, dan zou ik een auto van dit formaat wel afraden. Of voor een Mercedes EQS SUV gaan, die vierwielbesturing heeft, waardoor krappe bochtjes een stuk eenvoudiger te nemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Het telkens uitzetten van die "veiligheidsvoorzieningen" is voor mij ook de (enige?) slechtste eigenschap van de EV9. Ik denk echter dat alle nieuwe auto's dit irritante aspect hebben, omdat een hoge NCAP veiligheidsscore dat zou vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
@Gasoline1234 Omdat je van de model X af komt, denk ik dat jij ook je telefoon als autosleutel gebruikt. Bij Tesla werkt dat feilloos, maar hoe is jouw ervaring bij de EV9?
Ik ben al vaak uitgestapt en weggelopen terwijl alles nog aan stond en niets op slot was gegaan. Hoe gaat dat bij jou?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Mijn Model X uit 2017 maakte gebruik van een keyfob (kleine sleutelhanger). Een smartphone sleutel (bluetooth), zoals op de Model 3, was op mijn bouwjaar niet beschikbaar.
Overigens werkte het walk-away lock/unlock wel perfect.

Op de EV9 heb ik de smartphone nog niet gekoppeld. Heb wel een vraag uitgezet voor het koppelen van mijn Android phone bij mijn dealer, die het in zijn cursusmateriaal gaat nazoeken.

Dus momenteel zet ik de EV9 altijd op slot met de afstandbediening. Tenminste als ik het niet vergeet. En: als ik ook niet vergeten ben "het contact" uit te zetten. Want anders gaat ie niet op slot.

Is inderdaad wel even wennen voor ons, ex-Tesla rijders.
Verder heerlijke auto (op de trillingen na).
Pagina: 1 ... 11 ... 92 Laatste