Als iemand filmpjes heeft zou het leuk zijn als ze hier gedeeld kunnen worden. Ik haal mijn EV9 pas in jan 2024 op dus ik moet nog even wachten.rover12345 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:02:
[...]
Ik ook! Weinig recente reviews online ook
Denk ook dat er steeds meer mensen zijn die uit principe geen Chinese auto willen.voog schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
-10k meer bijtelling waar je rekening mee moet houden
- bepaalde waarde waar men tot mag bestellen van de werkgever.
- Track record van Volvo de laatste jaren
- je zit hier in een Kia topic, wellicht in het EX90 topic anders?
Net even gezeten in een EV9 7-zitter. Voor mij al bijzonder met m’n 2,01m: ik pas er fatsoenlijk in, en kan onder de binnenspiegel doorkijken
Ik ben gewend dat ik altijd wel ‘over’ de motorkap heen kan kijken, maar dat kan bij deze kolos niet. Echt een beetje een ‘tank’ gevoel, wat ik zelf wel mooi vindt. Ben bang dat m’n vriendin van 1,60m daar anders over denkt
Ook achter mezelf blijft zat ruimte over op de 2e rij. Echt een pluspunt. Bagageruimte achterin zou met de 3e rij neergeklapt 828 liter moeten zijn. Ik weet niet hoe ze dat meten, maar dat kan eigenlijk niet kloppen. Onze Sharan heeft volgens de specs 809 liter, maar de laadvloer van de EV9 ligt veel hoger waardoor de ruimte in de hoogte een stuk kleiner is.
Minpuntje: als ik achter het stuur zit laat ik m’n rechterbeen rusten tegen de middenconsole. In de EV9 begint die pas wat verder naar achteren waardoor m’n been verder naar rechts ‘valt’. Daarbij voel je ook dat de middenconsole best wiebelig is, zit veel flex in.

Ook achter mezelf blijft zat ruimte over op de 2e rij. Echt een pluspunt. Bagageruimte achterin zou met de 3e rij neergeklapt 828 liter moeten zijn. Ik weet niet hoe ze dat meten, maar dat kan eigenlijk niet kloppen. Onze Sharan heeft volgens de specs 809 liter, maar de laadvloer van de EV9 ligt veel hoger waardoor de ruimte in de hoogte een stuk kleiner is.
Minpuntje: als ik achter het stuur zit laat ik m’n rechterbeen rusten tegen de middenconsole. In de EV9 begint die pas wat verder naar achteren waardoor m’n been verder naar rechts ‘valt’. Daarbij voel je ook dat de middenconsole best wiebelig is, zit veel flex in.
[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 28-10-2023 15:53 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
De bagageruimte in de hoogte reikt in de EV9 tot aan het plafond. Dankzij de digitale binnenspiegel met camera.
Hi,
Ik heb vandaag een proefrit met de Kia gemaakt. En mijn binnengekomen Kia mogen bewonderen.
Ik ben zeker onder de indruk van de EV9. En het is zeker een auto die premium aanvoelt. Heel veel ruimte , zeer grote frunk (bij RWD) ruime achterbak met opgeklapte 3de rij(ivm met een Tarraco). En vol van luxe.
Toch een paar dingen die opvallen:
- Auto heeft een rare trilling. Volgens de dealer is dit een bekend probleem en moet ong na 3000 km verdwenen zijn. En het wordt minder als je sport stand kiest (dat klopt ook)
- Ik rij nu in een Seat Tarraco en naar mijn gevoel laat Kia meer geluid naar binnen. Wellicht komt het door de opendak(die was natuurlijk dicht) of de 21” wielen. Ik hoop dat het minder is in mijn EV9 zonder opendak en 19” wielen.
- Verder vertelde de dealer dat ik mijn apple met een kabel moest verbinden voor de carplay. Dat werkte ook perfect maar ik hoop echt op de draadloze versie, anders heeft draadloos opladen in de midden console weinig zin.
Ik heb vandaag een proefrit met de Kia gemaakt. En mijn binnengekomen Kia mogen bewonderen.
Ik ben zeker onder de indruk van de EV9. En het is zeker een auto die premium aanvoelt. Heel veel ruimte , zeer grote frunk (bij RWD) ruime achterbak met opgeklapte 3de rij(ivm met een Tarraco). En vol van luxe.
- Auto heeft een rare trilling. Volgens de dealer is dit een bekend probleem en moet ong na 3000 km verdwenen zijn. En het wordt minder als je sport stand kiest (dat klopt ook)
- Ik rij nu in een Seat Tarraco en naar mijn gevoel laat Kia meer geluid naar binnen. Wellicht komt het door de opendak(die was natuurlijk dicht) of de 21” wielen. Ik hoop dat het minder is in mijn EV9 zonder opendak en 19” wielen.
- Verder vertelde de dealer dat ik mijn apple met een kabel moest verbinden voor de carplay. Dat werkte ook perfect maar ik hoop echt op de draadloze versie, anders heeft draadloos opladen in de midden console weinig zin.
Verbazend stil 100kmh 60-64db op Apple Watch op de snelweg.jongf7 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Is de auto een beetje stil op snelweg snelheid ?
Ik kom van een vijf jaar oude model 3.
Heb veel last van mijn stem dus hoop op een stille auto voor praten met passagiers of bellen onderweg 🙂
Mag ik vragen bij welke dealer je bent geweest?Crupa schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:42:
Net naar de showroom geweest en nog altijd tevreden met mijn aankoop 😉.
De beenruimte op de 3e rij was voor mij belangrijk en die is echt ok! Je kan met 3 mensen 178m achter elkaar zitten op de 1e, 2e en 3e rij zonder met je knieën tegen zetel te zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zal draadloos zijn, wellicht een software update, maar dit is meermaals op meerdere plekken door Kia (en Hyundai) bevestigd. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.Stephanos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Hi,
Zit semi serieus te kijken naar deze auto, maar de opmerking over trillingen en het plastic in de auto zijn - ook al voor de proefrit - een reden om het niet heel rooskleurig in te zienStephanos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Hi,
We gaan het zien
Bedankt voor het delen!
@delorean7 Als je een elektrische 7zitter nodig hebt en je wilt beetje op de prijs letten dan is EV9 de beste optie op dit moment. De trilling verdwijnt nagenoeg als je het op sport stand zet. Ik weet natuurlijk niet of het echt helemaal verdwijnt na 3000km. Wat mij betreft is dit de beste prijs kwaliteit verhouding op dit moment wat te verkrijgen is op de markt.
Qua aankleding heeft Kia zeker Skoda, Seat acht zich gelaten. Het is geen BMW of Mercedes maar een EQS kost gouw €120k en BMW heeft niet eens een elektrische 7zitter. Hoewel ik lang Volvo heb gereden is EQ90 geen beter optie voor mij, niet qua prijs maar ook niet qua uiterlijk. Maar uiteindelijk smaken verschillen en iedereen heeft eigen overwegingen.
Qua aankleding heeft Kia zeker Skoda, Seat acht zich gelaten. Het is geen BMW of Mercedes maar een EQS kost gouw €120k en BMW heeft niet eens een elektrische 7zitter. Hoewel ik lang Volvo heb gereden is EQ90 geen beter optie voor mij, niet qua prijs maar ook niet qua uiterlijk. Maar uiteindelijk smaken verschillen en iedereen heeft eigen overwegingen.
@slijkie dank je wel. Dat heb ik ook hier gelezen. Ik za het binnen 1-2 weken weten:)
Ook hier is de EV9 in overweging (doch twijfel vanwege de prijs en formaat, waar zijn de stations), met name vanwege de grote laadruimte. Is het al bekend of de 3e zitrij verwijderbaar is? Eventueel door het verwijderen van een paar boutjes? Jammer dat de RWD niet leverbaar is in 6-zits uitvoering. Perfecte uitvoering zou zijn 6 zits met verwijderbare 3e zitrij, veel bagageruimte en comfortabel voor 4 personen. Zou daarmee ook een unieke positie op de EV markt innemen.
Bijzonder! Ik heb vandaag heel uitgebreid in mijn eigen EV9 proefgereden en ik heb dezelfde trilling die jij beschrijft. Tussen de 125 en 135 Km/u begint er een trilling op te spelen, onafhankelijk van in welke modus de auto staat. We hebben de bandenspanning drastisch verlaagd, maar dat loste het probleem niet op. De dealer gaat het oplossen. Sowieso komen er bij mij andere wielen en banden onder (zie eerdere posts hierover) dus wellicht is dat voor mij de oplossing. Ik laat het wel weten.Stephanos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Hi,
Verder een superfijne auto!
Gaaf dat je hem al hebt !Gies123 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
Bijzonder! Ik heb vandaag heel uitgebreid in mijn eigen EV9 proefgereden en ik heb dezelfde trilling die jij beschrijft. Tussen de 125 en 135 Km/u begint er een trilling op te spelen, onafhankelijk van in welke modus de auto staat. We hebben de bandenspanning drastisch verlaagd, maar dat loste het probleem niet op. De dealer gaat het oplossen. Sowieso komen er bij mij andere wielen en banden onder (zie eerdere posts hierover) dus wellicht is dat voor mij de oplossing. Ik laat het wel weten.
Heb je Kia Connect al gekoppeld? Ben nog steeds erg benieuwd naar de audio en video streaming diensten in Europa 🙂
En jij kwam ook van een model 3 toch?
Hoe is de HDA 2 vergeleken met autopilot?
[ Voor 4% gewijzigd door jongf7 op 29-10-2023 07:00 ]
Nee, nog niet gekoppeld omdat de dealer de auto eerst nog moet aanmelden. Ik ben ook benieuwd naar de streaming diensten. Hopelijk begin volgende week meer nieuws hier over 😉jongf7 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:59:
[...]
Gaaf dat je hem al hebt !
Heb je Kia Connect al gekoppeld? Ben nog steeds erg benieuwd naar de audio en video streaming diensten in Europa 🙂
Zijn het niet de wielen die gebalanceerd moeten worden? Toch vreemd voor een auto in deze prijsklasse dat er "de eerste 3000 kilometers" een trilling in zit?Gies123 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
Bijzonder! Ik heb vandaag heel uitgebreid in mijn eigen EV9 proefgereden en ik heb dezelfde trilling die jij beschrijft. Tussen de 125 en 135 Km/u begint er een trilling op te spelen, onafhankelijk van in welke modus de auto staat. We hebben de bandenspanning drastisch verlaagd, maar dat loste het probleem niet op. De dealer gaat het oplossen. Sowieso komen er bij mij andere wielen en banden onder (zie eerdere posts hierover) dus wellicht is dat voor mij de oplossing. Ik laat het wel weten.
Die trilling zou ook veroorzaakt kunnen worden doordat de auto's 4-5 weken stil hebben gestaan op het schip. Door het hoge gewicht van de auto ontstaan er dan afgevlakte banden.
Bij mijn Tesla Model X merk ik dat al als hij 3 dagen stil heeft gestaan. In dat geval is het trillen na een kwartiertje rijden wel weg.
Misschien dat het na 4-5 weken stilstaan wat langer duurt, maar 3000km is wel veel.
Bij mijn Tesla Model X merk ik dat al als hij 3 dagen stil heeft gestaan. In dat geval is het trillen na een kwartiertje rijden wel weg.
Misschien dat het na 4-5 weken stilstaan wat langer duurt, maar 3000km is wel veel.
Hier ook benieuwd naar, aangezien ik de AWD heb besteld, lees ik volgens mij nu alleen over trillingen bij RWD versies.Diper schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:38:
Is die trilling ook bij beide modellen de AWD en de RWD?
Ik meen te herinneren van de eerste filmpjes dat die trilling bij hoge snelheid aanwezig was. Dat kon je zien aan het raam wat half geopend was…
Gevonden:
YouTube: 카니발 타던 기자의 KIA EV9 시승기…이건 사야할까?
Vanaf 12 minuten. Ik versta helaas geen koreaans…
Gevonden:
Dat zijn wel hele harde trillingen.sloddervos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:43:
Ik meen te herinneren van de eerste filmpjes dat die trilling bij hoge snelheid aanwezig was. Dat kon je zien aan het raam wat half geopend was…
Gevonden:

Hier eeen vervolg filmpje, ik kan nog steeds geen koreaans… er is misschien iets gerepareerd?
Steenslag bumper is heftig…
YouTube: [EV9] #8 전기차 시기상조?? 한 달 2700km 주행 후 솔직한 소감
Iemand ervaring met ppf? Bennvan plan daar de auto mee te beschermen
Tijdens mijn 3 proefritten in de GT-Line (AWD) heb ik op de snelweg geen trillingen ervaren.Diper schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:38:
Heb zelf PPF mijn huidige voertuig en ben er zeer tevreden mee, ga ook 100% zeker de EV9 met ppf laten beplakken bij hetzelfde bedrijf, krijg er 12 jaar garantie op, heb het op het huidige voertuig al 5 jaar zitten zonder problemen.sloddervos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:53:
Hier eeen vervolg filmpje, ik kan nog steeds geen koreaans… er is misschien iets gerepareerd?
Embargo tot 7 november volgens deze video.KrullenO schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:41:
Wellicht is er nog een embargo?
Eindelijk een video met het grijs/blauwe interieur dat ik gekozen heb.
Die van mij is AWDDiper schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:38:
Klopt, ik kom van de Model 3 performance af, dus qua rijkarakterisriek is het wel anders maar ik ervaar het als positief. HDA2 is veel beter dan autopilot. Mijn (nog korte) ervaring is dat HDA2 minder makkelijk in te schakelen is (lijkt het alleen op de snelweg te doen) maar wanneer het ingeschakeld is, is de rijbeleving veel relaxter dan bij Tesla autopilot, de reacties zijn veel gemoedelijker en beter gedoseerd. Deze week hopelijk eerst andere wielen en banden om de trilling eruit te halen en daarna lekker toeren. Er zitten zó veel opties in de auto, daar heb ik wel een weekje voor nodig 😊.jongf7 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:59:
[...]
Gaaf dat je hem al hebt !
En jij kwam ook van een model 3 toch?
Hoe is de HDA 2 vergeleken met autopilot?
Kia Vilvoorde (België)Mo8578 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:55:
[...]
Mag ik vragen bij welke dealer je bent geweest?
Hopelijk word het probleem opgelost. Die van mij word RWD met 19 inch all weather banden. Kan hem over een week of 2 ophalen. Ben zeer benieuwd.
Is dit de bekleding voor de RWD launch edition?-seagull- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Embargo tot 7 november volgens deze video.
[YouTube: Kia EV 9 im Test (2024) Alle Infos zum NEUEN Elektro-SUV mit 7 Sitzen! Review | Kein Fahrbericht]
Eindelijk een video met het grijs/blauwe interieur dat ik gekozen heb.
In België heb je bij de GT Line Launch Edition de keuze tussen "Vegan leder - Grijs/Zwart" en "Vegan leder - Donkergrijs/Navy Blauw".
Is er al wat bekend over batterij vervang kosten van de EV9?
Valt als het goed is binnen de garantie maar toch handig om te weten voor langere duur eigenaarschap.
Valt als het goed is binnen de garantie maar toch handig om te weten voor langere duur eigenaarschap.
Niet om het feest te bederven, maar als ik hier lees over de trillingen tijdens het rijden in de EV9 dan krijg ik een déjà vu met de problemen die eerder in met name het IONIQ 5 en ook enigszins in het EV6 topic gerapporteerd zijn.
Hopelijk valt het allemaal mee.
Hopelijk valt het allemaal mee.
Ik heb gisteren bij Zeeuw & Zeeuw Den Haag proefrit gedaan in de AWD. Eerste wat me op de snelweg opviel waren de trillingen. Auto stond ( bleek achteraf) in Sport stand (netjes 100km/u op stukje A4). Het was de verkoper overigens niet bekend wat dit kon zijn toen ik het aangaf, hij ging het aan monteurs doorgeven. Ben benieuwd wat dit kan zijn... Heb zelf interesse in de RWDDiper schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:38:
...
betreft het fenomeen "buffeting". Dit heeft tot nu toe elk EV9 als je voorste rijdersraam half opent en rechtsachter volledig opent.sloddervos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:43:
Gevonden:
Komt door de vorm van de auto en ee ncombinatie van een te dunne [?] raamdikte.
maar die trillingen voel je niet in de auto.
Autotrillingen zou 2 dingen kunnen zijn:
- platte banden na langdurige stilstand
- transportblokken nog eronder
edit: buffeting kan bij meeste autos plaatsvinden, alleen dat er dan een hevige resonatie plaatsvind van een raam is vaak niet het geval. Wou het even onderstrepen dat buffeting geen EV9 only euvel is.
[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 30-10-2023 12:59 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Het is geen steenslag, het zijn volgens de commentator insecten.sloddervos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:53:
ik hoorde net dat de 'Digital Pattern Lighting Grill' niet beschikbaar zou zijn op het Launch model in EU...
spijtig
spijtig
Ja, dat is zeker spijtig! Het is al wel bekend sinds de onthulling in maart, maar daar heb je helemaal niks aan natuurlijk 😅Crupa schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:20:
ik hoorde net dat de 'Digital Pattern Lighting Grill' niet beschikbaar zou zijn op het Launch model in EU...
spijtig
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Wat is daar de reden voor? Ik las dat het voor de mat kleuren niet beschikbaar is vanwege technische redenen maar waarom voor de overige kleuren ook niet?Crupa schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:20:
spijtig
Geen idee, ik dacht ook dat het enkel met matte kleuren niet ging.PeterChu schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Wat is daar de reden voor? Ik las dat het voor de mat kleuren niet beschikbaar is vanwege technische redenen maar waarom voor de overige kleuren ook niet?
Misschien is het niet toegestaan om kerstlichtjes vooraan je auto te hebben? 🤪
Gelukkig maarCrupa schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Geen idee, ik dacht ook dat het enkel met matte kleuren niet ging.
Misschien is het niet toegestaan om kerstlichtjes vooraan je auto te hebben? 🤪
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het iets met (Europese) regelgeving te maken zou hebben?PeterChu schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Wat is daar de reden voor? Ik las dat het voor de mat kleuren niet beschikbaar is vanwege technische redenen maar waarom voor de overige kleuren ook niet?
https://www.youtube.com/watch?v=hY9xOlY3jeM
Lijkt erop dat er inderdaad een embargo is tot 8 nov.
Toch weer een stukje extra info over het parkeren
Lijkt erop dat er inderdaad een embargo is tot 8 nov.
Toch weer een stukje extra info over het parkeren
/f/image/xHOk6H5Xrqn2aCPdVLxk7Ar3.png?f=fotoalbum_large)
https://connect.kia.com/nl/customer-support/faq/
Huh? Nee toch? Weet iemand of dit klopt? Mogen we 2 keer een OTA update krijgen en daarna moeten we ervoor naar de dealer?!?? Of lees ik het niet goed?
[ Voor 4% gewijzigd door Gies123 op 31-10-2023 19:23 ]
Op het laatste na, klopt het: na 2x OTA kun je via de genoemde website en een usb stick het infotainment van de auto zelf updaten. Een bezoekje aan de dealer is dus niet nodig.
Ja OK dat scheelt een beetje, maar het is wel 10 jaar terug in de tijd om met een USB stick je auto in te moeten, terwijl de techniek aan boord is... Waarschijnlijk is deze beperking ingesteld omdat het wat 4G data kost. Jammer. Ik zal eens vragen of dat niet anders kan (tegen een gering vergoeding oid)
Hier zal de vooruitgang Kia wel inhalen. Als het updaten gewoon eenvoudig OTA via de Kia app kan, dan gaan ze je echt niet nog heel lang verplichten te gaan prutsen met downloads en sticks.
Wel zullen ze een achterdeurtje hebben om geld in rekening te brengen voor iedere OTA update.
Wel zullen ze een achterdeurtje hebben om geld in rekening te brengen voor iedere OTA update.
Jammer dat ze die EUR 2 besparen van een WiFi dongle...
Hm misschien ben ik m'n Tesla toch "te" normaal gaan vinden de laatste jaren. Ik ging er eigenlijk vanuit dat elke auto tegenwoordig gewoon met de WiFi verbindt en regelmatig ota updates krijgt... Dat gaat weer even wennen worden.
Hier nog éénKrullenO schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:37:
Hm misschien ben ik m'n Tesla toch "te" normaal gaan vinden de laatste jaren. Ik ging er eigenlijk vanuit dat elke auto tegenwoordig gewoon met de WiFi verbindt en regelmatig ota updates krijgt... Dat gaat weer even wennen worden.
Same.KrullenO schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:37:
Probleem bij Kia, en alle andere traditionele merken, is dat het dealernetwerk wel een verdienmodel moet behouden. Dat probleem heeft Tesla niet, omdat ze geen dealers heeft. Van oudsher verdienden de dealers o.a. aan updates voor de Navi (destijds nog met DVD's) en andere software updates die alleen met een speciale kabel bij de dealer konden plaatsvinden.
OTA updating betekent dat er wéér een stuk omzet verloren gaat bij dealers. Na het wegvallen van veel verdiensten uit onderhoud, zoals olie verwisselen, brandstoffilters, bougies, uitlaten, remmen, enz. enz.
De traditionele merken zijn zoekende naar manieren om de dealers toch nog tevreden te houden. En dat is niet eenvoudig in deze tijd van disruption. Daardoor ontstaan er halfbakken "oplossingen" zoals slechts de eerste OTA updates gratis. Maar de vooruitgang is niet tegen te houden en ze zullen zich aanpassen met hier en daar een faillissement.
Ik ga die van mij morgen ophalenGasoline1234 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:26:
[...]
Same.
Probleem bij Kia, en alle andere traditionele merken, is dat het dealernetwerk wel een verdienmodel moet behouden. Dat probleem heeft Tesla niet, omdat ze geen dealers heeft. Van oudsher verdienden de dealers o.a. aan updates voor de Navi (destijds nog met DVD's) en andere software updates die alleen met een speciale kabel bij de dealer konden plaatsvinden.
OTA updating betekent dat er wéér een stuk omzet verloren gaat bij dealers. Na het wegvallen van veel verdiensten uit onderhoud, zoals olie verwisselen, brandstoffilters, bougies, uitlaten, remmen, enz. enz.
De traditionele merken zijn zoekende naar manieren om de dealers toch nog tevreden te houden. En dat is niet eenvoudig in deze tijd van disruption. Daardoor ontstaan er halfbakken "oplossingen" zoals slechts de eerste OTA updates gratis. Maar de vooruitgang is niet tegen te houden en ze zullen zich aanpassen met hier en daar een faillissement.
Leuk !
Er zijn inmiddels 115 EV9's in Nederland, waarvan meer dan 63 tenaamgesteld. De meeste zullen wel dealerauto's zijn. Ben benieuwd wanneer ik de eerste op de weg tegenkom. Dinsdagochtend kan ik de mijne ophalen.
Veel plezier! Ik (en veel mensen met mij) zijn benieuwd naar je ervaringen! Hopelijk wil je wat foto's en ervaringen delen.
Ik zal het proberen... ik weet niet hoe afgeleid ik zal zijnxoortgiesen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:09:
[...]
Veel plezier! Ik (en veel mensen met mij) zijn benieuwd naar je ervaringen! Hopelijk wil je wat foto's en ervaringen delen.
Gisteren bij een Belgische dealer de EV9 gaan bekijken. Mooi ding, er is een goede kans dat ik hem ga bestellen. Wachttijd voor de versie zoals ik hem zou willen, GT Line, Iceberg Green, 6 seats met relax zetels op de 2e rij, geen zonnedak en geen trekhaak is ongeveer 8 maanden.
De dealer me vertelde dat er geen draadloze Apple Carplay is; ik meende begrepen te hebben dat dit toch al beschikbaar is voor de EV9. Verder vroeg ik me af of de relax zetels op de 2e rij ook een massage functie hebben, ik begreep dat die niet globaal beschikbaar is. Volgens de dealer zit dat erop, maar ik heb mijn twijfels. De geringe meerprijs van de relax zetels tov de swivel seats, € 300, geeft me het vermoeden dat die functie ontbreekt voor de Europese versie.
De dealer me vertelde dat er geen draadloze Apple Carplay is; ik meende begrepen te hebben dat dit toch al beschikbaar is voor de EV9. Verder vroeg ik me af of de relax zetels op de 2e rij ook een massage functie hebben, ik begreep dat die niet globaal beschikbaar is. Volgens de dealer zit dat erop, maar ik heb mijn twijfels. De geringe meerprijs van de relax zetels tov de swivel seats, € 300, geeft me het vermoeden dat die functie ontbreekt voor de Europese versie.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterChu op 01-11-2023 11:25 ]
Ik was vandaag in Zeist voor mijn BMW IX3 voor het onderhoud. Ook even langs de KIA dealer gegaan, en hij was net gisteren binnengekomen. Wat een enorme bak, zeker vergeleken met de IX3. Qua afwerking, voelt hij wel net iets minder dan de BMW. Maar wat een ruimte.... Zeker erg geschikt om een heleboel kindertjes op zaterdag naar de hockey of voetbal te brengen
Vanaf volgende week gaan ze proefritten inplannen.
/f/image/0wVwIhtGrpzecZD34zl8nxEE.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf volgende week gaan ze proefritten inplannen.
/f/image/0wVwIhtGrpzecZD34zl8nxEE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kJArux5bADnnUivDO2h6AVIi.png?f=fotoalbum_large)
Net proefrit gemaakt bij Kia Louwman Breda. Wat een enorme auto zeg! Mijn eerste EV ervaring, maar reed er zo in weg. Kreeg de sleutel voor 45 min en kon lekker alleen beetje touren. Rijdt werkelijk fantastisch. Wat een kracht een souplesse en echt muisstil. Formaat is wel echt wennen, hoewel overzicht goed is zijn smalle straatjes best spannend. Zal vast wennen.
Banden: staat op continental premium contact C 285/45 R21
Banden: staat op continental premium contact C 285/45 R21
[ Voor 7% gewijzigd door gustavson op 01-11-2023 13:01 ]
Er is wel Draadloze Carplay. Dealer die dus niet veel afweet van wat hij/zij verkoopt.PeterChu schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:23:
Gisteren bij een Belgische dealer de EV9 gaan bekijken. Mooi ding, er is een goede kans dat ik hem ga bestellen. Wachttijd voor de versie zoals ik hem zou willen, GT Line, Iceberg Green, 6 seats met relax zetels op de 2e rij, geen zonnedak en geen trekhaak is ongeveer 8 maanden.
Morgen even een stukje sturen in een EV9. Zag hem toevallig gisteren door de buurt hobbelen (GT Line in dat matte blauw), de lokale dealer gebeld en kon in principe vandaag al terecht voor een proefrit. Ik ben erg benieuwd.
Na de EV9 preview in de zeecontainer bij Hedin in Alkmaar was ik eigenlijk een beetje afgeknapt op de auto, maar vooral op de dealer.
Uiteindelijk daarna een Volvo EX90 besteld. Ik heb nu een 2022 Volvo XC90 T8, dus de EX90 was wellicht ook gewoon de "logische" opvolger. Maar, dit speelde in juli, toen werd mij via Volvo beloofd dat ik eind Q2 2024 nog wel kon rijden, misschien dat het juli zou worden. Inmiddels lijkt het op november 2024, maar 2025 wordt niet eens uitgesloten. Kia beweert met een maand te kunnen leveren, mits ik een 7-zits Launch Edition GT-Line bestel, wat ik toch al wel van plan zou zijn.
We gaan het morgen zien. Mijn vrouw is nog niet volledig enthousiast over de styling, maar zij is echt opgegroeid in brave Volvo's, dan is dit wel een ander type auto :-)
Na de EV9 preview in de zeecontainer bij Hedin in Alkmaar was ik eigenlijk een beetje afgeknapt op de auto, maar vooral op de dealer.
Uiteindelijk daarna een Volvo EX90 besteld. Ik heb nu een 2022 Volvo XC90 T8, dus de EX90 was wellicht ook gewoon de "logische" opvolger. Maar, dit speelde in juli, toen werd mij via Volvo beloofd dat ik eind Q2 2024 nog wel kon rijden, misschien dat het juli zou worden. Inmiddels lijkt het op november 2024, maar 2025 wordt niet eens uitgesloten. Kia beweert met een maand te kunnen leveren, mits ik een 7-zits Launch Edition GT-Line bestel, wat ik toch al wel van plan zou zijn.
We gaan het morgen zien. Mijn vrouw is nog niet volledig enthousiast over de styling, maar zij is echt opgegroeid in brave Volvo's, dan is dit wel een ander type auto :-)
Herkenbaar, ik zit in dezelfde situatie 😅.ThaRoof schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:50:
Ik heb vandaag twee uur proefgereden en ben blij weer uitgestapt. Wat een ruimte en wat rijdt het lekker. Zaken die mij zijn opgevallen:
- De dealer heeft er andere banden en velgen ondergezet, hij gaf aan dat de gemelde trillingen niet voorkomen en komen door de oorspronkelijke banden en het feit dat de auto lang op een boot heeft gestaan. Tijdje mee rijden en het zou verdwijnen. Ik heb geen trilling gevoeld!
- de Meridian geluidsinstallatie werkt prima. Haalt het niet helemaal bij de volvo die ik nu heb, maar valt in dat licht ook prima mee te leven! Vele malen beter dan de geluidsinstallatie in de gemiddelde auto volgens mij. De bass is vooral minder, maar op de maximale stand meer dan acceptabel.
- Wat een hoop hulpsystemen en wat een hoop piepjes 😱. Allemaal uit te zetten, maar standaard ingeschakeld als je hem opnieuw start. Hopelijk is dat te verhelpen mbv de rijdersprofielen. Elke keer opnieuw via het touchscreen uit moeten schakelen is voor sommige hulpsystemen geen pretje.
- Hda 2.0 werkt prima, beter dan ik gewend ben.
- Ruimte op rij 3 houdt niet over als rij 2 in de achterste stand staat. Echter, rij 1 en 2 hebben zo veel ruimte over dat met een beetje schuiven drie volwassenen relatief makkelijk achter elkaar kunnen zitten, op een prettige manier.
- Bouwkwaliteit lijkt prima te zijn. Sommige materialen lijken net niet helemaal premium, maar ik wijt dat in mijn hoofd maar aan de duurzaamheid ervan. Is goed mee te leven. Middenconsole geeft wel wat mee, maar omdat het "zweeft", valt het ook wel weer mee. Je moet er je best voor doen beweging in te krijgen.
- De nieuwe velgen die erop zaten (zelfde bandenmaat) maakten dat de wielen een stuk kleiner oogden. Ik ga toch voor de originele velgen, die vind ik intussen mooier.
Tot zover.
Vannacht is een nieuw YouTube kanaal gestart (lijkt van Kia zelf) met wat how to video's over de EV9.
Zitten wel wat handigen tussen, zoals hoe de laadkabel loskrijgen als die blokkeert.
Ook mooi zijn de tips mbt de automatische achterklep, zoals pas op dat niet alles er uit valt als je op een helling staat, of pas op dat deze niet open gaat in de wasstraat.
Ik heb hierover trouwens maar 1 keer iets gezien of gelezen, maar blijkbaar kan de auto herkennen dat je met volle handen achter de auto staat en gaat de achterklep dan automatisch open (dus niet meet een sensor voor je voet zoals veel auto's hebben).
Iemand ervaring met een dergelijk systeem?
https://www.youtube.com/@KiaHowTo/videos
Zitten wel wat handigen tussen, zoals hoe de laadkabel loskrijgen als die blokkeert.
Ook mooi zijn de tips mbt de automatische achterklep, zoals pas op dat niet alles er uit valt als je op een helling staat, of pas op dat deze niet open gaat in de wasstraat.
Ik heb hierover trouwens maar 1 keer iets gezien of gelezen, maar blijkbaar kan de auto herkennen dat je met volle handen achter de auto staat en gaat de achterklep dan automatisch open (dus niet meet een sensor voor je voet zoals veel auto's hebben).
[ Voor 50% gewijzigd door jongf7 op 02-11-2023 09:53 ]
Mijn Ioniq 6 heeft dat ook: als je met de sleutel op zak achter de auto gaat staan, gaat na een aantal seconden het koffer open. Wat best lang duurt, als je iets zwaar vast hebtjongf7 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:39:
Vannacht is een nieuw YouTube kanaal gestart (lijkt van Kia zelf) met wat how to video's over de EV9.
Weet iemand hoe de trekhaak werkt: Handmatig wegklappen of elektrisch? In geval van het laatste: waar zit dan het knopje?
Hangt ervanaf welke optie je kiest. De elektrische is zeer prijzig. (Enkele duizenden euro’s) waar het knopje zit weet ik niet, mij lijkt in de kofferbak het meest logische.Twiek-San schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:41:
Weet iemand hoe de trekhaak werkt: Handmatig wegklappen of elektrisch? In geval van het laatste: waar zit dan het knopje?
De routeplanning kan weliswaar laadpunten op je route inplannen, maar kiest er dan altijd voor de auto daar te laden tot 100%. Dit blijkt niet instelbaar te zijn op bijv. 80%. Bijzonder onhandig, omdat die laatste 20% langzaam verloopt. Hopelijk komt er snel een software-update. Of is die er toevallig al? Kan iemand het checken op zijn EV9.
Edit: Je kunt het laden wel instellen op een lager percentage, maar dan gebruikt de routeplanning altijd dit percentage. Zonder rekening te houden met wat het optimale laadniveau per laadstop zou zijn.
Edit: Je kunt het laden wel instellen op een lager percentage, maar dan gebruikt de routeplanning altijd dit percentage. Zonder rekening te houden met wat het optimale laadniveau per laadstop zou zijn.
/f/image/hCurNNjBNYwAIcYsySwqkGnD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Gasoline1234 op 02-11-2023 12:16 ]
Mijn plan is om ABRP via Carplay te gebruiken hiervoor, moet alleen nog even kijken of er een mogelijkheid is om manueel pre-conditioning in te schakelen.Gasoline1234 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:13:
De routeplanning kan weliswaar laadpunten op je route inplannen, maar kiest er dan altijd voor de auto daar te laden tot 100%. Dit blijkt niet instelbaar te zijn op bijv. 80%. Bijzonder onhandig, omdat die laatste 20% langzaam verloopt. Hopelijk komt er snel een software-update. Of is die er toevallig al? Kan iemand het checken op zijn EV9.
[Afbeelding]
Heb hem weer ingeleverd, en ben toch wel heel erg aan het twijfelen geraakt. Reed in een grijze GT Line Launch 7-zitter. Vind het wel echt een gave bak om te zien.ThaRoof schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:50:
Morgen even een stukje sturen in een EV9.
Trillingen waren zeer waarneembaar, inclusief flinke resonantie bij 105-115 kmh. Ik werd er door de dealer ook voor gewaarschuwd, inclusief opmerking dat het met 3.000 km over zou zijn. Hij gaf aan dat dit bij een training eerder deze week is benoemd.
Mijn proefritmodel had overigens 150 km gelopen. Ik hoop maar dat dit na die 3.000 km ook echt over is, dit is echt niet prettig.
Eerste wat me opviel is hoe zacht de stoelen zijn, wat ik dan weer niet helemaal kan rijmen met de hardere vering/demping. Ik hou op zich wel van dat directe, mijn vrouw niet, maar ik verwacht dan ook wel stevig in de stoel te zitten. De combi is wat boeiend. Zetels zijn overigens wel uitstekend.
Kwaliteitsbeleving is wel minder dan mijn Volvo. Hardere plastics, gekraak en gepiep vanuit de middenconsole en de ruittenwissers klapperden over de ruit heen alsof ze versleten waren. Voor dat laatste is het weer van vandaag dan nog wel een goed excuus
Ohja, suede hemel is wat ruwer dan ik nu heb, maar dat valt wel echt in de categorie first world problems.
Piepjes en assists zijn even wennen, maar werken uiteindelijk beter dan in de Volvo. Zeker dat HDA met die lidar en alle informatie in je HUD vind ik super. Ik had na eerdere ervaringen met Hyundai's en andere Kia's grote angst voor gepiep en gemopper om elke scheet, dat viel me echt alles mee.
Stoelmassage is wel weer bijzonder gedaan. Het is zeker niet niveau Volvo XC90, maar weer veel beter dan de BMW iX, maar waarom heeft de passagiers niks?! Ik heb vrouwlief maar in de relaxstand gelegd om dat gemis goed te maken.
Ruimte is geweldig. Wát een ding zeg. Ik (2.08m) kan zelfs OK-ish achter mezelf zitten en de ruimte achter de 3e rij lijkt haast het dubbele van mijn XC90.
Ik snap de keuze voor deze auto heel erg goed. Voor dit geld kan ik niet bedenken wat je er beter voor kunt halen, en ik kijk naar een prijsverschil van bijna €30k voor een GT-Line Launch of mijn XC90/EX90, en ik weet niet of ik dat er nog voor over heb.
Dat zijn eigenlijk wel gewoon een hoop vakanties ...
Komt bij dat de Kia idd gewoon klaar staat in de haven om geleverd te worden. Als ik hem in december nog wil zou dat gewoon kunnen.
Als ik moest kiezen tussen een Sorrento of een XC90 kwam die Kia niet eens in de buurt, maar die EV9 is wel echt naar een hoger plan getild, zeg.
[ Voor 10% gewijzigd door ThaRoof op 02-11-2023 13:16 ]
Als ik dat zo lees, snap ik eigenlijk niet zo goed waarom je nog twijfelt 😅
> Zeker dat HDA met die lidar
Lidar? Ik dacht dat we de Lidar sensors in Europa vooralsnog niet geleverd kregen.
Lidar? Ik dacht dat we de Lidar sensors in Europa vooralsnog niet geleverd kregen.
Excuus, HDA is zonder LiDAR, HDP is met LiDAR en dat hebben we in NL niet.
Ik doelde met mijn opmerking op het overzicht van wat er om je heen gebeurt weergegeven in het HUD. Zeer netjes gedaan.
Ik doelde met mijn opmerking op het overzicht van wat er om je heen gebeurt weergegeven in het HUD. Zeer netjes gedaan.
Zijn er door dealers aan jullie al wat meer verteld over de V2G functie en laders?
"Deze functies zullen via FoD's beschikbaar zijn op een later moment in België"slijkie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:52:
Zijn er door dealers aan jullie al wat meer verteld over de V2G functie en laders?
Ik heb net ook proefgereden, GT line 6 zits. vond de auto groot voelen bij kleine maneuvres op de snelweg was de HDA prima en rijdt hij erg makkelijk. Ik vond de inforainment niet heel intuïtief en ik vond de stoelen vrij breed en vlak. Eigenlijk enige minpuntje
Daarnaast vond ik de middenconsole vrij ver naar achter staan
Geluid vond ik meevallen en de trilling heb ik ook gevoels
Daarnaast vond ik de middenconsole vrij ver naar achter staan
Geluid vond ik meevallen en de trilling heb ik ook gevoels
Klopt, Nederland is echter eerste land waar Kia het uitrolt. Hier in Noorwegen moet ik er helaas ook op wachten. Zit alleen eraan te denken om zo’n wallbox uit Nederland grijs te importeren en zelf aan te sluiten hier (met vakkundig personeel). Ben dus benieuwd wat de Nederlanders hier nu al over gehoord hebben.Crupa schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:51:
[...]
"Deze functies zullen via FoD's beschikbaar zijn op een later moment in België"
Ik heb mijn EV9 vandaag opgehaald... wat een BEEST!slic101 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:26:
[...]
Ik zal het proberen... ik weet niet hoe afgeleid ik zal zijn
Ik kom zelf van een Skoda Kodiaq wat al geen kleine auto is, maar de EV9 is echt heel erg ruim.
De auto zit al standaard vol met diverse opties. Ik zal de komende tijd updates plaatsen. Van het trillen van de auto heb ik trouwens geen last van gehad.
Veel plezier met de auto en we zijn benieuwd naar de updates!slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:45:
[...]
Ik heb mijn EV9 vandaag opgehaald... wat een BEEST!
Ik kom zelf van een Skoda Kodiaq wat al geen kleine auto is, maar de EV9 is echt heel erg ruim.
De auto zit al standaard vol met diverse opties. Ik zal de komende tijd updates plaatsen. Van het trillen van de auto heb ik trouwens geen last van gehad.
Gefeliciteerd geniet er van! ik was één van de eerste met een EV6 en je krijgt gegarandeerd reacties. Ben nog steeds blij met de EV6 maar flirt wel stiekem met de EV9slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:45:
[...]
Gefeliciteerd! Met welke Kilometerstand werd ie aan je uitgeleverd?slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:45:
[...]
Ben erg benieuwd naar je ervaringen!slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:45:
[...]
FoD? Als in federale overheidsdienst?Crupa schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:51:
[...]
"Deze functies zullen via FoD's beschikbaar zijn op een later moment in België"
Standaard banden en velgen?slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:45:
[...]
Klopt... ik heb de GT-Line. Mooie balans van de auto en hij stuurt niet zwaar.
En zit er nu wel of niet wireless car play op???slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:03:
[...]
Klopt... ik heb de GT-Line. Mooie balans van de auto en hij stuurt niet zwaar.
Dit heb ik nog niet kunnen uittesten, ik zal het morgen uitzoeken.Mohnow schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:06:
[...]
En zit er nu wel of niet wireless car play op???
Hij gaf bij mij (proefrit) aan dat ik mijn telefoon moest verbinden met een snoertje voor carplay of android auto. Die had ik niet bij me...slic101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:57:
[...]
Dit heb ik nog niet kunnen uittesten, ik zal het morgen uitzoeken.
FoD betekend dit dat je straks moet betalen om van V2H/G gebruik te kunnen maken?
Zijn er nog meer mensen die een versie met afneembare trekhaak besteld hebben? Mijn dealer zegt dat deze trekhaak pas over 2/3 weken beschikbaar komt.
Ook de All season banden zijn pas vanaf volgende week beschikbaar.
Even wachten nog dus.
Zijn er nog meer mensen die een versie met afneembare trekhaak besteld hebben? Mijn dealer zegt dat deze trekhaak pas over 2/3 weken beschikbaar komt.
Even wachten nog dus.
Op welke velgmaat krijg jij die all seasons? Passen die op de 21”?Diper schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
RWD de standaard 19 inch velgen.ThaRoof schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:10:
[...]
Op welke velgmaat krijg jij die all seasons? Passen die op de 21”?
Ik heb ook de afneembare trekhaak besteld. Heb (nog) niks gehoord over levertijd van de trekhaak.Diper schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
FoD betekend dit dat je straks moet betalen om van V2H/G gebruik te kunnen maken?
Even wachten nog dus.
Maakt mij ook nog niet zoveel uit, ik wil hem toch pas begin januari ophalen.
Komende donderdag kan ik mijn EV9 ophalen. Waarschijnlijk op winterbanden op extra set originele 21"velgen.
Eind november kan ik mijn afneembare trekhaak laten plaatsen.
Hierbij voor de liefhebbers link naar instructieboekje EV9
https://drive.google.com/...FpOVQ/view?usp=drive_link
Bedankt voor de handleiding. Ik ben benieuwd of jij dan ook last heb van trillen als je nieuwe banden krijgt.Maldonado schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:05:
Komende donderdag kan ik mijn EV9 ophalen. Waarschijnlijk op winterbanden op extra set originele 21"velgen.