Juliajules schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:51:
Problemen met langzaam laden
Problemen met 12v accu
Problemen met aanhanger
Inmiddels 10.000 km gereden en best wel wat dingetjes gehad, waarvan een paar met de dealer, inmiddels gewisseld van dealer.
Zo had de aankoopdealer de trekhaak er wel onder gezet maar niet aangesloten, bij bellen, werd mij gezegd dat dat niet kon. Dat het door mij zou komen. Echter controle bij een lokale garage wees anders uit. Het meest vervelende was dat ik de dag dat ik er achter kwam met een aanhanger stond om iets te gaan ophalen. Hele dagplanning in de soep, auto wissel moeten doen. Had dealer verder ook geen boodschap aan.
Bij ophalen auto misten enkele matten. Ze belden mij dat deze opgehaald konden worden - opsturen deden ze niet. Dealer lag best ver weg, bel vooraf “kom matten vandaag halen”, na voicemail dat ze binnen waren. Kom aan, matten niet aanwezig. Werd nog even fijntjes gezegd dat ik het niet goed begrepen had.
Na het weekend belt dealer terug met excuses dat de matten er wel degelijk waren geweest, dat de collega ze niet kon vinden toen we ze kwamen halen. En toen kon opsturen wel.
De pech was dat de dealer een brand kreeg, en mijn matten verloren waren gegaan. Uiteindelijk de nieuwe tweede versie matten opgestuurd gekregen. Overigens gelukkig geen menselijk letsel bij de brand.
Interessant was ook dat ik vroeg waarom men een laadkabel van 2m leverde bij een wagen van ca 5 m. Er werd mij verteld door die dealer dat er geen andere van Kia bestaan. Ik Google en vind direct officiële laadkabels van 5m van Kia. Werd echter niets mee gedaan. Dan maar via Amazon een kabel besteld.
Na al dit gedoe ben ik van dealer gewisseld. Hoewel het aardige klantgerichte mensen leken, ben ik het vertrouwen kwijt in die aankoop dealer. De nieuwe Kia garage is tot zover heel fijn.
—-
De laatste 1500 kilometer komen er bizarre storingen naar boven.
- Rond 8500 km stopte de langzame laadoptie er opeens mee. Er kwam een SOS teken in het dashboard. Advies dat werd gegeven: ga naar garage en gebruik tot die tijd snelladers.
- Wachten op afspraak garage voor controle / reparatie en in de tussentijd in een parkeergarage was bij terugkomst bij de auto de hele electronica ermee gestopt. De auto moeten openen met de sleutel die met moeite in de verzonken deurgreep en een klepje kon worden ingestoken. Helaas twee uur moeten wachten op de wegenwacht. 12 volt batterij helemaal leeg. Na opladen booster was SOS melding weg, en kon opladen aan gewone lader ook weer.
- Gemeld bij dealer dat issue verholpen was, konden in de auto geen enkel issue uitlezen. Hele dag verprutst met op en neer rijden, wachten, etc.
- Een week later en opeens meldt de wagen dat de aanhanger is aangesloten, of ik het controle menu wil doornemen. En hij stelt gelijk de actieradius naar beneden mee. Belangrijk detail: er hangt geen aanhanger aan. Tijdens het rijden verspringt hij van ca 245 km naar 500 km bereik, blijven meldingen komen over de aanhanger. Ook na herstart hetzelfde issue.
Helaas morgen maar weer naar de dealer bellen. Komt dit bekend voor? Ik heb al wat gezocht op het forum maar vind zo gauw niets in deze combinatie.