Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:44
Ruvetuve schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:22:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het werkt met het vooruit of achteruit rijden via de afstandsbediening.

Ik heb de GT-Line, maar het lukt me op geen enkele manier om de remote parking-functie te activeren met de afstandsbediening.

Ik stap uit, doe de deur op slot en houd de hold-knop ingedrukt om de motor te starten, maar er gebeurt vervolgens niets.

Ik heb ook al even in het menu van de auto gekeken, maar zie geen instelling of optie hiervoor.
Heeft iemand tips?
Ik heb ook even moeten klooien voordat ik het werkend kreeg met de instructies. Ik vind het vooral een gimmick :) wat ik handig vond om te weten is dat als de auto aangaat je in de zijspiegels wat roods ziet branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMwiRGqD3jbckdmxY-DIODxRvKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9SVDKurnugB7bGOykKnJs1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG-NXfD7xr1pb3bXt7T8mc4SOgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kagpXCJdVqIv600tnHYNQvHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6ZOINa028V-NoAcKd_ni6kigcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9hIKKfSSVn9MZDYrwhwIFWk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 08:46
Ruvetuve schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:22:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het werkt met het vooruit of achteruit rijden via de afstandsbediening.

Ik heb de GT-Line, maar het lukt me op geen enkele manier om de remote parking-functie te activeren met de afstandsbediening.

Ik stap uit, doe de deur op slot en houd de hold-knop ingedrukt om de motor te starten, maar er gebeurt vervolgens niets.

Ik heb ook al even in het menu van de auto gekeken, maar zie geen instelling of optie hiervoor.
Heeft iemand tips?
Is dit niet een optie met abbonement?
1jaar gratis, maar dan wel te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-05 06:58
De RSPA moet je inderdaad eerst activeren in de shop. Heeft me al een aantal keer uit de brand geholpen, in de krappe garages van Brussel en Parijs. Ze hebben me iig overtuigd om het na de trial periode aan te schaffen. Met een auto van dit formaat bijna een must, als je het tenminste belangrijk vindt om tussen de lijntjes te parkeren en niet 2 parkeerplekken bezet te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:07
braxx1980 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 01:01:
[...]

Is dit niet een optie met abbonement?
1jaar gratis, maar dan wel te activeren.
Volgens de prijslijst niet beschikbaar op de First Edition, los aan te schaffen op de Air/Plus en standaard op de GT-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24
Koptelefoontje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:16:
[...]

Volgens de prijslijst niet beschikbaar op de First Edition, los aan te schaffen op de Air/Plus en standaard op de GT-line.
Op de First Edition mis je 360gr camera's waardoor dat op afstand parkeren uberhaupt niet gaat werken.
De sleutel is er dacht ik ook niet op voorbereid.
360gr camera is in mijn optiek toch wel nodig bij deze auto. Althans, ik pak net die paar cm extra bij parkeren of indraaien die het leven een stuk makkelijker maken.

Als je dat RSPA 2 pakket later aanschaft kost het na de proefperiode van 12 maanden dacht ik 600euro. Dan zit het voor altijd op de auto. Dat van die 600 is overigens een aanname. Heb dit in een reddit post gelezen waarbij ze spraken over dollars aangezien het over een Amerikaanse versie ging.
Heb het wel aan mijn dealer gevraagd maar die kwam niet verder als 12mnd gratis. Denk dat we het pas zeker weten als er iemand is die door die proefperiode heen is en het dan kan zien

Voor zakelijke leaserijders wordt het gezien als een accessoire. En als de leaseregeling beschrijft dat je die mag declareren, dan krijg je via de eigen bijtelling de helft terug. Geldt uiteraard voor alle accessoires die 'één' worden met de auto. Dashcam, sidestep, trekhaak, etc etc.
Heb zelfs de Noko accubooster en een bandenpomp gedeclareerd al was dat een discussiepunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Loepoog op 05-05-2025 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
SooK schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Ik heb ook even moeten klooien voordat ik het werkend kreeg met de instructies. Ik vind het vooral een gimmick :) wat ik handig vond om te weten is dat als de auto aangaat je in de zijspiegels wat roods ziet branden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah de truuk was om na het sluiten van de auto DIRECT de hold knop ingedrukt te houden! Ik wachtte te lang denk ik. Thanks!

Had het al geactiveerd via de Kia store (gratis voor GT line)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03

OMX2000

By any means necessary...

Ik trek het heel slecht dat je bij uitstappen de auto “uit” moet zetten. En dat kennelijk niet vanuit buiten kan.

Ik sta nu in een wachtrij van een achtbaan, blijkt de auto nog aan te staan. Zucht.

Meld dit niet maar sluit jezelf gewoon af na 15 mins…

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:14
OMX2000 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:21:
Ik trek het heel slecht dat je bij uitstappen de auto “uit” moet zetten. En dat kennelijk niet vanuit buiten kan.

Ik sta nu in een wachtrij van een achtbaan, blijkt de auto nog aan te staan. Zucht.

Had dit weekend ook dat ik de auto wou vergrendelen met de deurgreep en hij weigerde met het kenmerkende geluidje. en zag toen ook dat ik hem was vergeten uit te zetten. heb toen inderdaad ook gedacht dat dit toch iets slimmer kan. Persoonlijk zou ik implementeren dat de auto automatisch uitschakelt als je vergrendelt via de afstandsbediening (of connect). Nu moet je terug in de auto, deze wel netjes uitzetten en vervolgens kan je vergrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog

Eens. Zo gauw de bestuurder z'n gat uit de stoel en de auto vergrendeld is, dan mag ie gewoon uit.
Keep it simple

Snel wegrijden of uitstappen, is er tegenwoordig allemaal niet meer bij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dekkersp
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:40
Ikea Pax (236cm)

Voor de geïnteresseerden: de Ikea Pax kast van 236cm (verpakking 246cm) past ~net~ in de EV9. Passagiersstoel/leuning uiteraard helemaal naar voren. 💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS0m5lNC2rV5x9twYFaqKGG6E8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRlBlHFgVGsJbkT2UIVT5WfW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Vermoeden dat het met de nieuwe app wel kan. TBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:30
Mike_Muis schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:40:
[...]

Ik zie daar in de play store niets over bij staan.
Wel dat het beta is maar inderdaad verder niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Freezhost schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:32:
[...]

Wel dat het beta is maar inderdaad verder niets.
Edit: geïnstalleerd en even getest. Stuk beter dan de huidige app, het ziet er echt goed uit ook, route plannen inclusief laden kan nu ook in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miente Pera
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:33
Is er ook iemand die problemen heeft met de biometrische ontgrendeling? Ik heb het inmiddels maar weer uitgezet: 9 van de 10x herkent hij niets. Bijzonder irritant. Code invoeren vind ik ook best lang duren als je snel weg wilt.

Nog een kleine frustratie: als ik in druk verkeer kom met meerdere rijbanen begint hij continu te mekkeren dat er een auto naast me rijdt (zeker bij 2+ rijbanen. Kan ik dit uitschakelen: zoja: welke instelling moet ik dan hebben? Vind ook dat de Kia wel erg veel ruimte nodig heeft volgens zichzelf voordat het ‘lampje uitgaat’ zodat je -zonder alarm- van baan kan wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Miente Pera schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:50:
Is er ook iemand die problemen heeft met de biometrische ontgrendeling? Ik heb het inmiddels maar weer uitgezet: 9 van de 10x herkent hij niets. Bijzonder irritant. Code invoeren vind ik ook best lang duren als je snel weg wilt.

Nog een kleine frustratie: als ik in druk verkeer kom met meerdere rijbanen begint hij continu te mekkeren dat er een auto naast me rijdt (zeker bij 2+ rijbanen. Kan ik dit uitschakelen: zoja: welke instelling moet ik dan hebben? Vind ook dat de Kia wel erg veel ruimte nodig heeft volgens zichzelf voordat het ‘lampje uitgaat’ zodat je -zonder alarm- van baan kan wisselen.
Ontgrendeling had ik ook last van afgelopen weken. Vorige week opnieuw vingerafdruk ingescand. Toevallig vandaag volledig uitgeschakeld.. was het zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:57
Miente Pera schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:50:

bij mij ging het 1op3 fout.
Uiteindelijk heb ik het een paar weken geleden uitgezet omdat ik er ook de meerwaarde niet meer van in zag.
Geen frustraties meer nu ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:48
Waarom zou je überhaupt vingerafdrukken en codes instellen? Zorgt toch alleen voor vertraging?

Je hebt toch je sleutel al als beveiliging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Misschien word ik gewoon oud(erwets) maar ik laat toch liever ook de vingerafdruk en digitale sleutel uitstaan. In het begin leken sommige van de 12 v problemen gerelateerd aan deze twee zaken en ik zie er niet zo'n gigantische meerwaarde in, de keyless op de deurgrepen werkt wel redelijk.

Nog een recentelijk verhaal gelezen van een ev9 op een vlieghaven die de hoofdbatterij leegtrok, de reden leek de digitale sleutel te zijn.
https://www.kiaevforums.c...-drain-when-parked.14151/
Zou natuurlijk ook wel gewoon kunnen dat deze niet alle updates had.

Maar voor alle duidelijkheid, als Kia het aanbiedt vind ik ook wel dat het gewoon zonder fout zou moeten werken. En misschien is het ook gewoon omdat ik het niet gewoon ben dat ik het niet mis.

[ Voor 6% gewijzigd door ty5500 op 05-05-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 22:41
Hi allen,

Ik lees al enige tijd mee en afgelopen week heb ik de EV9 (AWD) in ontvangst genomen. Waar ik echter een beetje zenuwachtig van wordt is de behoorlijk heftige trilling, die waar te nemen is boven de 105km/u ongeveer. Betreft het stuur, de middenconsole, passagiersstoel en lijkt eigenlijk de hele auto te zijn. Heb eerder al klachten gelezen over trillingen, maar had er op geen enkele manier rekening gehouden dat het zo heftig zou zijn - dit is gewoon zeer onplezierig rijden.

Zijn er Tweakers waar dit probleem bestond, maar inmiddels is verdwenen/opgelost? Ik ga natuurlijk komende week naar de dealer terug met deze observatie, maar ben een beetje bang voor een advies 'kijk het maar even 1500km aan' oid terwijl dit weinig lijkt op te leveren.

Hoor het graag!

[ Voor 10% gewijzigd door GeenIdee84 op 06-05-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
ty5500 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:51:
Misschien word ik gewoon oud(erwets) maar ik laat toch liever ook de vingerafdruk en digitale sleutel uitstaan. In het begin leken sommige van de 12 v problemen gerelateerd aan deze twee zaken en ik zie er niet zo'n gigantische meerwaarde in, de keyless op de deurgrepen werkt wel redelijk.

Nog een recentelijk verhaal gelezen van een ev9 op een vlieghaven die de hoofdbatterij leegtrok, de reden leek de digitale sleutel te zijn.
https://www.kiaevforums.c...-drain-when-parked.14151/
Zou natuurlijk ook wel gewoon kunnen dat deze niet alle updates had.

Maar voor alle duidelijkheid, als Kia het aanbiedt vind ik ook wel dat het gewoon zonder fout zou moeten werken. En misschien is het ook gewoon omdat ik het niet gewoon ben dat ik het niet mis.
Dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Lijkt erg genoeg een gelijkaardig maar ander verhaal. Het eene spreekt over 27% verlies en duidt de digitale sleutel aan als de oorzaak, het andere spreekt over een verlies van +40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 16:24

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ruvetuve schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Ah de truuk was om na het sluiten van de auto DIRECT de hold knop ingedrukt te houden! Ik wachtte te lang denk ik. Thanks!

Had het al geactiveerd via de Kia store (gratis voor GT line)
Ik heb gemerkt dat het essentieel is om stap 1 (op slot zetten) niet over te slaan, ook als hij al dicht en op slot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Dan staat hij ook niet op slot be ik bang....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

GeenIdee84 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:59:
Hi allen,

Ik lees al enige tijd mee en afgelopen zaterdag heb ik de EV9 (AWD) in ontvangst genomen. Eerste indruk van de auto is aardig (niet bepaald blij met hoe hij afgeleverd is qua poetsen, o.a. vogelpoep resten lijkt het - wordt als het goed is opgelost). Waar ik echter wel een beetje zenuwachtig van wordt is de behoorlijk heftige trilling, die waar te nemen is boven de 105km/u ongeveer. Betreft het stuur, de middenconsole, passagiersstoel en lijkt eigenlijk de hele auto te zijn. Heb eerder al klachten gelezen over trillingen, maar had er op geen enkele manier rekening gehouden dat het zo heftig zou zijn - dit is gewoon zeer onplezierig rijden.

Zijn er Tweakers waar dit probleem bestond, maar inmiddels is verdwenen/opgelost? Ik ga natuurlijk komende week naar de dealer terug met deze observatie, maar ben een beetje bang voor een advies 'kijk het maar even 1500km aan' oid terwijl dit weinig lijkt op te leveren.

Hoor het graag!
Voor de originele batch Continental banden van de eerste ladingen is door KIA zelfs een Service Bulletin opgesteld met een aantal stappen.
Veel banden uit die serie waren niet (meer) rond genoeg en moesten worden vervangen. Dat heeft KIA zo lang mogelijk proberen uit te stellen in de hoop dat het allemaal weer rond zou worden.

Een goede eerste klas balanceer-beurt met RoadForce 3D machine van Hunter(c) kan de trillingen helpen verminderen. De band wordt hierbij optimaal op de velg geplaatst (als ze doen wat de machine voorstelt!) waarna de combi wordt gebalanceerd. De machine geeft aan hoeveel kracht de band aan de auto terug zal geven tijdens het rijden. Hoe hoger het getal hoe slechter de beleving zal zijn. En 'niet mooi rond' is gewoon 'niet rond' en dan ook niet naar perfect rond te balanceren...

Bij sommigen van ons lijkt het echter allemaal niet weg te balanceren. Ik worstel al 30k km, met 3 sets banden, en 2 velgen sets (org. KIA). Eind deze week gaat er weer iemand specifiek naar kijken en mee aan de slag.
Vermoeden is dat er meer aan de hand is met de ophanging / aandrijving. We gaan het zien...
Suc6 ermee!
ps. Een goede met Hunter zit in Lisse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

OMX2000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Dat lees ik dus ook op meer plekken. En ik vind het echt HEEL SUF! In de tesla had ik Spotify en Tidal tot mijn beschikking. En nu ik eindelijk weer carplay kan gebruiken, wordt de geluidskwaliteit om wat voor reden dan ook beperkt in de EV9? En no way dat ik een abonnement bij Amazon Music ga nemen alleen voor in de auto.
Werd Spotify niet een heel stuk duurder ergens deze dagen?
Misschien mooi moment om over te stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

FlyingDutchMike schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:57:
[...]

Werd Spotify niet een heel stuk duurder ergens deze dagen?
Misschien mooi moment om over te stappen...
Spotify heb ik “gratis” via xs4all. Dus da’s geen reden om over te stappen. En ik heb Tidal want hip-hop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik ben nu aan het laden bij fastned. Laad met ca 149 kW. Ik begon bij een 150 kW “paal” en ben toen bij een 300 kW paal gaan staan. Maakte niks uit. Ik deelde de paal wel met een model 3 (waarom niet bij een supercharger), ik weet niet of dat uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeenIdee84
FlyingDutchMike schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Voor de originele batch Continental banden van de eerste ladingen is door KIA zelfs een Service Bulletin opgesteld met een aantal stappen.
Veel banden uit die serie waren niet (meer) rond genoeg en moesten worden vervangen. Dat heeft KIA zo lang mogelijk proberen uit te stellen in de hoop dat het allemaal weer rond zou worden.

Een goede eerste klas balanceer-beurt met RoadForce 3D machine van Hunter(c) kan de trillingen helpen verminderen. De band wordt hierbij optimaal op de velg geplaatst (als ze doen wat de machine voorstelt!) waarna de combi wordt gebalanceerd. De machine geeft aan hoeveel kracht de band aan de auto terug zal geven tijdens het rijden. Hoe hoger het getal hoe slechter de beleving zal zijn. En 'niet mooi rond' is gewoon 'niet rond' en dan ook niet naar perfect rond te balanceren...

Bij sommigen van ons lijkt het echter allemaal niet weg te balanceren. Ik worstel al 30k km, met 3 sets banden, en 2 velgen sets (org. KIA). Eind deze week gaat er weer iemand specifiek naar kijken en mee aan de slag.
Vermoeden is dat er meer aan de hand is met de ophanging / aandrijving. We gaan het zien...
Suc6 ermee!
ps. Een goede met Hunter zit in Lisse...
Thanks voor je uitgebreide toelichting. Bij mij zitten er Kumho's onder. Heb zelf vroeger behoorlijk veel in de werkplaats rondgelopen en ken dus ook de effecten van onbalans etc, maar dit voelt toch echt wel als iets anders. Met name vanwege de hevigheid en je de stoel etc gewoon letterlijk ziet schudden. Bij onbalans merk je dat toch vooral aan trillingen in het stuur is mijn ervaring.

Zou fijn zijn als je een update kunt geven als je auto vrijdag weer voor diagnose is geweest... Krijg nu al een beetje een naar gevoel als ik bedenk dat ik hier de komende 5 jaar in moet rijden, als dit niet opgelost wordt.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:57
OMX2000 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:48:
Ik ben nu aan het laden bij fastned. Laad met ca 149 kW. Ik begon bij een 150 kW “paal” en ben toen bij een 300 kW paal gaan staan. Maakte niks uit. Ik deelde de paal wel met een model 3 (waarom niet bij een supercharger), ik weet niet of dat uitmaakt.
Ja, veel van die (300kw) palen worden gedeeld door 2 als er 2 wagens aanhangen.
Ik probeer daarom altijd 400kw te zoeken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
GeenIdee84 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Thanks voor je uitgebreide toelichting. Bij mij zitten er Kumho's onder. Heb zelf vroeger behoorlijk veel in de werkplaats rondgelopen en ken dus ook de effecten van onbalans etc, maar dit voelt toch echt wel als iets anders. Met name omdat vanwege de hevigheid en je de stoel etc gewoon letterlijk ziet schudden. Bij onbalans merk je dat toch vooral aan trillingen in het stuur is mijn ervaring.

Zou fijn zijn als je een update kunt geven als je auto vrijdag weer voor diagnose is geweest... Krijg nu al een beetje een naar gevoel als ik bedenk dat ik hier de komende 5 jaar in moet rijden, als dit niet opgelost wordt.. :|
Private lease of lease?
Private lease kan je nog aangeven dat dit niet voldoet aan de verwachtingen die je mag hebben van een dergelijke auto.

Anders altijd vier nieuwe banden er zelf op laten zetten, kijken of het het probleem oplost. Ik krijg hem overmorgen, ben benieuwd of ik een zelfde probleem ga hebben of foutloos mag beginnen….

Bijna jammer dat de kodiaq weg moet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
Boudewijm schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Private lease of lease?
Private lease kan je nog aangeven dat dit niet voldoet aan de verwachtingen die je mag hebben van een dergelijke auto.

Anders altijd vier nieuwe banden er zelf op laten zetten, kijken of het het probleem oplost. Ik krijg hem overmorgen, ben benieuwd of ik een zelfde probleem ga hebben of foutloos mag beginnen….

Bijna jammer dat de kodiaq weg moet ;)
Lease, ben ook benieuwd in welke mate de LM hier wat mee doet, als ik er zelf met de dealer niet uit kom.

Is overigens toch niet voor te stellen dat de oorzaak niet te achterhalen zou zijn, een Google search leidt al snel tot hetzelfde probleem wereldwijd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
GeenIdee84 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Lease, ben ook benieuwd in welke mate de LM hier wat mee doet, als ik er zelf met de dealer niet uit kom.

Is overigens toch niet voor te stellen dat de oorzaak niet te achterhalen zou zijn, een Google search leidt al snel tot hetzelfde probleem wereldwijd…
Mijn dealer was bekend met het probleem en heeft de banden extern op de velg laten monteren. Op zowel de demo-set die ik tijdelijk had, als mijn eigen set heb ik vooralsnog geen problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 18:11
Remco45 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:39:
UPDATE TRILLINGEN
Mijn auto is vandaag onderhanden genomen door een REP van KIA-Nederland.
Hij heeft de wielen zelf getest op een Hunter Roadforce unit en waar nodig de banden verdraaid en wielen (met deksel) opnieuw gebalanceerd.

Uitgangspunten:
Waarde Roadforce moet voor de EV9 kleiner zijn dan 80Nm (praktijk tussen de 50 en 80 Nm).
Banden met de laagste Roadforce moeten op de achteras worden geplaatst; de banden met hogere waarden op de vooras; de "hoogste waarde" linksvoor.
Dit omdat het gewicht groter is op de vooras en hierdoor mogelijke trillingen minder erg worden doorgegeven aan de carrosserie.

Er moeten ook nog updates worden uitgevoerd, mogelijk kan ik de auto morgen ophalen, dus wordt vervolgd.
Stefzone schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:13:
[...]

Dat kan zo zijn maar bij mijn wagen speelt dat trillen al vanaf de eerste kilometer...heeft niets te maken met remmen of accelereren in ieder geval in mijn geval. Zelfs een nieuwe set velgen met banden....dus dit ligt of aan de velg banden combi of aan iets aan de wagen.. uitlijning,, vibratie ergens oid. Een wagen van ruim 75k....ze horen dit gewoon netjes op te lossen en voorkomen bij andere autos. We gaan eens kijken wat de volgende stap is....balanceren met roadforce was ook niet de oplossing helaas....
Zo, na enig testrijden hierbij de resultaten van de zomerwielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsluzfFf-huSWt9QVtF6p-wFspw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NnyWUs11IC1G8awSzfw5On39.png?f=user_large

Rijervaringen:
De trillingen zijn een heel stuk minder, maar nog steeds merkbaar en voelbaar.
Ik ervaar de trillingen vooral door het vibrerende middenconsole, het stuurwiel en ietsje door de stoel.

Ik kijk het nog even aan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Loepoog schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Mijn dealer was bekend met het probleem en heeft de banden extern op de velg laten monteren. Op zowel de demo-set die ik tijdelijk had, als mijn eigen set heb ik vooralsnog geen problemen
Heb je al nieuwe foto van voor en na op dezelfde auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:38

Bever!

3

Loepoog schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:43:
[...]

Op de First Edition mis je 360gr camera's waardoor dat op afstand parkeren uberhaupt niet gaat werken.
De sleutel is er dacht ik ook niet op voorbereid.
360gr camera is in mijn optiek toch wel nodig bij deze auto. Althans, ik pak net die paar cm extra bij parkeren of indraaien die het leven een stuk makkelijker maken.

Als je dat RSPA 2 pakket later aanschaft kost het na de proefperiode van 12 maanden dacht ik 600euro. Dan zit het voor altijd op de auto. Dat van die 600 is overigens een aanname. Heb dit in een reddit post gelezen waarbij ze spraken over dollars aangezien het over een Amerikaanse versie ging.
Heb het wel aan mijn dealer gevraagd maar die kwam niet verder als 12mnd gratis. Denk dat we het pas zeker weten als er iemand is die door die proefperiode heen is en het dan kan zien

Voor zakelijke leaserijders wordt het gezien als een accessoire. En als de leaseregeling beschrijft dat je die mag declareren, dan krijg je via de eigen bijtelling de helft terug. Geldt uiteraard voor alle accessoires die 'één' worden met de auto. Dashcam, sidestep, trekhaak, etc etc.
Heb zelfs de Noko accubooster en een bandenpomp gedeclareerd al was dat een discussiepunt.
Bedoel je de launch edition? Ik heb zelf een launch/rwd en heb 360 cams en ook rspa2 werkend op de remote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Bever! schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Bedoel je de launch edition? Ik heb zelf een launch/rwd en heb 360 cams en ook rspa2 werkend op de remote.
Nee er is sinds eind 2024 ook een first edition. Niet de meest logische naam, maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Boudewijm schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:29:
[...]

Zal deze week eens een foto trekken. Nu te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:41
Loepoog schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Eens. Zo gauw de bestuurder z'n gat uit de stoel en de auto vergrendeld is, dan mag ie gewoon uit.
Keep it simple

Snel wegrijden of uitstappen, is er tegenwoordig allemaal niet meer bij.
Ik vind het juist fijn dat de auto aanblijft als je als bestuurder even uitstapt. Kan je nog even wat pakken van de achterbank of achterin. Of je kan iemand anders helpen instappen, etc. Als ik dan elke keer weer moet starten, EU verplichte onzin uitzetten, etc ... nee, prima om de auto gewoon even uit te zetten.

En ja, ik vergeet het ook wel eens, maar ik doe de auto altijd op slot en dat lukt niet als ie nog aan staat. Dus ik zal niet zo gauw in de Efteling rondlopen en tot de conclusie komen dat de auto nog aanstaat. Is ie dan ook nog geopend ook? Dan kan dus iemand er zo mee wegrijden. Je doet je auto toch altijd op slot? En nee, automatisch op slot lijkt me ook geen goed idee. Dan moet ik bij het binnen brengen van de boodschappen elke keer de auto weer open doen?

Voor mij prima zoals het is.

Maar het zou op zich leuk zijn als KIA opties in de configuratie maakt om dit mogelijk te maken voor mensen die dat wel graag willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 13-05 14:08
Gisteren vuilbakje geprint voor de Kia

https://www.thingiverse.com/thing:6745815

Haakt mooi in het stof en gaat hierdoor niet schuiven in de tunnel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFa0H-sfQ3rSd9U5r0SRTzLpUaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jgTmtYtTdd7JKiW9JowRAfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we94yyqL2zJ-70-Ay7jhqn6D1mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RbTpD0Q6LFetvGb5KOWGphh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zFlatCsFzt_0-z8JB98TRBCrt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3BtF46vMNUNtOmwM21mOQp7.jpg?f=fotoalbum_large

Ja de auto is vuil :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 18:11
GeenIdee84 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:59:
Hi allen,

Ik lees al enige tijd mee en afgelopen zaterdag heb ik de EV9 (AWD) in ontvangst genomen. Eerste indruk van de auto is aardig (niet bepaald blij met hoe hij afgeleverd is qua poetsen, o.a. vogelpoep resten lijkt het - wordt als het goed is opgelost). Waar ik echter wel een beetje zenuwachtig van wordt is de behoorlijk heftige trilling, die waar te nemen is boven de 105km/u ongeveer. Betreft het stuur, de middenconsole, passagiersstoel en lijkt eigenlijk de hele auto te zijn. Heb eerder al klachten gelezen over trillingen, maar had er op geen enkele manier rekening gehouden dat het zo heftig zou zijn - dit is gewoon zeer onplezierig rijden.

Hoor het graag!
Goedemorgen,

Als het goed is heb je mijn bericht van gisteren ook gelezen.
Belangrijke tip:

Laat iemand een filmpje maken van de trillingen en maak daarmee z.s.m. = meteen SCHRIFTELIJK bezwaar.
Het is belangrijk dat je aan dossier-opbouw doet.

Hier zie je een filmpje van mijn EV9:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Remco45 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:02:
[...]

[...]

Zo, na enig testrijden hierbij de resultaten van de zomerwielen.

[Afbeelding]

Rijervaringen:
De trillingen zijn een heel stuk minder, maar nog steeds merkbaar en voelbaar.
Ik ervaar de trillingen vooral door het vibrerende middenconsole, het stuurwiel en ietsje door de stoel.

Ik kijk het nog even aan.
Dit is dus precies zoals ik het nu al 5x heb ervaren, na bij 3 onafhankelijke RoadForce partijen te zijn geweest. Het is soms iets beter maar niet top en zeker niet weg. 1x was het helemaal niet beter zelfs.

Mijn laatste waarden met de winterbanden waren vergelijkbaar met deze; de bandenexpert zegt dat met deze gewichten en maten er uit deze getallen GEEN trillingen waarneembaar zouden mogen zijn.
Nu zou ik dat ook zeggen als ik de waarden niet verder omlaag krijg.

Gek genoeg had de zomerset betere (lagere) waarden maar daarmee was de beleving (het trillen) erger juist. Ik wijt dat aan de hogere stugheid vd zomerset die minder filtert daardoor.

Ik ben er van overtuigd dat er in mijn EV9 iets in de aandrijving de bron is, maar hoe dat bij een leaseauto gefixt te krijgen...
DEKRA is erbij gehaald door ARVAL maar die nemen weinig initiatief en komen niet met een plan.
Rijden een beetje proef, 'Ja, trilt', willen een 'exact vergelijkend model' voor een ritje en geven het dan ook gewoon aan de dealer terug. Duurt al sinds november. Het vergelijkend model krijgen ze niet gevonden... |:(
Een technisch stappenplan voor een goede controle komt er ook niet van ze.

Einde deze week gaat de dealer-expert er zelf mee stoeien voordat KIA NL mag komen.
Kan ik weer lekker even met een niet trillende EV3 op pad...
Ik geef ze de auto op de zomerset. Die is het beste 3D gebalanceerd maar trilt toch merkbaar het meest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-05 21:29
Kia EV9 Elektrische trekhaak porno

[Video: https://my.hidrive.com/lnk/BCTiMT87x#file]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mike_Muis schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:22:

[Video]
Helaas voor mij te laat... maar ook dat moet piepen 8)7

Zo irritant dat zoiets bij aflevering niet beschikbaar is, Kia lijkt alles half af te maken en dan een nieuw project te starten. Doen ze met software ook :+

[ Voor 34% gewijzigd door Freezhost op 06-05-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
Remco45 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Goedemorgen,

Als het goed is heb je mijn bericht van gisteren ook gelezen.
Belangrijke tip:

Laat iemand een filmpje maken van de trillingen en maak daarmee z.s.m. = meteen SCHRIFTELIJK bezwaar.
Het is belangrijk dat je aan dossier-opbouw doet.

Hier zie je een filmpje van mijn EV9:

***members only***
Thanks, ik zat er ook al aan te denken om een filmpje van te maken - is dusdanig dat het goed vast te leggen is (helaas). Zojuist in ieder geval de dealer een mail gestuurd met mijn observatie - vanmorgen weer even mee gereden maar je gaat er spontaan 'hands-free' van rijden zo irritant is het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Freezhost schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Zo irritant dat zoiets bij aflevering niet beschikbaar is, Kia lijkt alles half af te maken en dan een nieuw project te starten. Doen ze met software ook :+
Ik heb sinds ik de auto gekocht heb ook heel internet afgezocht maar niets gevonden.
Dus nu maar zelf gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 08:46

[Video]
Bedankt... ik heb er 1tje besteld met elektrische trekhaak en vond ook nergens een voorbeeld.
😃👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje

[Video]
Heel nice!
Zo jammer dat deze optie zo duur is, bij de meeste merken heb je hem al voor 1000,- en bij Kia 3000,-… heb helaas de gewone afneembare trekhaak besteld, spijt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Koptelefoontje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Heel nice!
Zo jammer dat deze optie zo duur is, bij de meeste merken heb je hem al voor 1000,- en bij Kia 3000,-… heb helaas de gewone afneembare trekhaak besteld, spijt!!
Ja is inderdaad extreem duur in vergelijking met andere merken. Maar voor die ~ 2000 die je nu minder hebt betaald kun je wel andere leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Nu online

[Video]
Stond bij bestellen bij leasemaatschappij in de optielijst maar toen puntje bij paaltje moest komen werd dat omgezet naar handmatig afneembare trekhaak....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:38

Bever!

3

FlyingDutchMike schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:13:
[...]

Dit is dus precies zoals ik het nu al 5x heb ervaren, na bij 3 onafhankelijke RoadForce partijen te zijn geweest. Het is soms iets beter maar niet top en zeker niet weg. 1x was het helemaal niet beter zelfs.

Mijn laatste waarden met de winterbanden waren vergelijkbaar met deze; de bandenexpert zegt dat met deze gewichten en maten er uit deze getallen GEEN trillingen waarneembaar zouden mogen zijn.
Nu zou ik dat ook zeggen als ik de waarden niet verder omlaag krijg.

Gek genoeg had de zomerset betere (lagere) waarden maar daarmee was de beleving (het trillen) erger juist. Ik wijt dat aan de hogere stugheid vd zomerset die minder filtert daardoor.

Ik ben er van overtuigd dat er in mijn EV9 iets in de aandrijving de bron is, maar hoe dat bij een leaseauto gefixt te krijgen...
DEKRA is erbij gehaald door ARVAL maar die nemen weinig initiatief en komen niet met een plan.
Rijden een beetje proef, 'Ja, trilt', willen een 'exact vergelijkend model' voor een ritje en geven het dan ook gewoon aan de dealer terug. Duurt al sinds november. Het vergelijkend model krijgen ze niet gevonden... |:(
Een technisch stappenplan voor een goede controle komt er ook niet van ze.

Einde deze week gaat de dealer-expert er zelf mee stoeien voordat KIA NL mag komen.
Kan ik weer lekker even met een niet trillende EV3 op pad...
Ik geef ze de auto op de zomerset. Die is het beste 3D gebalanceerd maar trilt toch merkbaar het meest.
Jammer dat Arval er zo in zit, mijn auto komt er ook vandaan en had juist in het verleden hele goede ervaringen met hen en een trillende citroen c4. Toen is de technische man van Arval bij me ingestapt en heeft na het zelf gezien te hebben druk gezet op citroen importeur en de zaak opgelost gekregen met aangepaste draagarm rubbers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
mfellman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:45:
[...]

Stond bij bestellen bij leasemaatschappij in de optielijst maar toen puntje bij paaltje moest komen werd dat omgezet naar handmatig afneembare trekhaak....
Ik weet niet hoelang geleden dat was maar volgens mij zijn deze trekhaken pas vanaf begin dit jaar leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwitta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 21:50
Weet iemand waarom ik geen amazon music kan openen? Geeft aan dat ik een data plan moet activeren. Al in de store gekeken maar kon niks vinden of activeren. De service staat aan in de gekopelde account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Dwitta schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:49:
Weet iemand waarom ik geen amazon music kan openen? Geeft aan dat ik een data plan moet activeren. Al in de store gekeken maar kon niks vinden of activeren. De service staat aan in de gekopelde account.
Ja paar pagina’s terug was er exact dezelfde vraag:
sloddervos schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:12:
[...]

Yep, je moet eerst amazon music hebben :). Dus activeren bij Amazon en dan doet je muziek het. Kost dacht ik een tientje per maand? Heb het een maandje geprobeerd maar vond het geen meerwaarde en geluidsverschil te klein met spotify via carplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwitta
Koptelefoontje schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:36:
[...]

Ja paar pagina’s terug was er exact dezelfde vraag:

[...]
Ben ingelogd met amazon music account unlimited. Op telefoon etc werkt het wel. Zal kia wel even vragen. Zal software zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dwitta schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Ben ingelogd met amazon music account unlimited. Op telefoon etc werkt het wel. Zal kia wel even vragen. Zal software zijn dan.
Heb je het via de Kia connect app ook gekoppeld via Persoonlijke Services - Muziekstreamingsdienst en dan Amazon Music?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwitta
Freezhost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Heb je het via de Kia connect app ook gekoppeld via Persoonlijke Services - Muziekstreamingsdienst en dan Amazon Music?
Ja en ook een paar keer opnieuw geprobeerd.
Blijf melding krijgen dat ik data abbonement moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwitta
Freezhost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Ja. Heb de dealer inmiddels gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
sloddervos schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:43:
Je kunt het geluid natuurlijk wat aanpassen wat betreft bass en treble maar ook surround en dat maakt behoorlijk uit. Dat laatste is wat lastiger te doen.

Als je in carplay zit en je drukt op media kom je in dit scherm [Afbeelding]

Als je rechts onder in op de afspelende media drukt kom je in dit scherm:
[Afbeelding]

Daar kan je tussen authentic/surround/ custom kiezen.

Voor mij maakte dit veel goed.

Ik denk dat veel mensen gewend zijn aan een subwoofer onder de bestuurdersstoel en dat is hier niet, dus voel je minder het geluid… ik vind dit geluidsysteem veel beter dan in de volvo omdat er nauwelijks vervorming in zit bij volume verschillen. Maar smaken verschillen!
Tjesis… dat zit extreem verstopt zeg……..

En custom, waar stel je dat dan verder in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:15:
[...]

En ben ik de enige die - bij CarPlay spotify, eigenlijk het enige wat ik gebruik - geen enkel verschil kan bespeuren met de Meridian “horizon customization” instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
[...]

Dat.. en is surround nu echt beter? Standaard lijkt op authentic te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
[...]

https://www.reddit.com/r/...9_gt_line_meridian_audio/
Heb het zelf nog niet geprobeerd. Misschien doe ik het nog wel eens als ik wat meer tijd heb om te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ruvetuve schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Dat.. en is surround nu echt beter? Standaard lijkt op authentic te staan
Ik heb behoorlijk heen en weer zitten te schakelen, maar laat het voor nu even op Surround staan.

Ik neig al snel naar authentic… maar surround vind ik nu in eerste instantie niet heel overdreven nep of raar en wel wat diepte toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
ty5500 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:17:
[...]

https://www.reddit.com/r/...9_gt_line_meridian_audio/
Heb het zelf nog niet geprobeerd. Misschien doe ik het nog wel eens als ik wat meer tijd heb om te vergelijken
Tja nu komen we op de persoonlijke voorkeuren. Ik heb een youtube video gevolgd en die zit op de eerste settings op +2. De bass helemaal naar +10. Treble en mid weet ik zo niet maar er was in elk geval niks negatief.
Positie was idd ook wat naar achteren toe.

Nu ben ik momenteel stokdoof aangezien ik zwaar verkouden ben, dus ik zou mezelf niet als referentie willen aandragen.....maar het klinkt zo wel dieper...;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijm
De auto is er mensen…. Eerste 100km gereden en ik ben tot op heden verliefd op de auto. Wat een beest.

Alleen mega anti climax dat de auto dus niet opgehaald kon worden, en een hiker de auto kwam brengen, waarom??!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Boudewijm schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:24:
De auto is er mensen…. Eerste 100km gereden en ik ben tot op heden verliefd op de auto. Wat een beest.

Alleen mega anti climax dat de auto dus niet opgehaald kon worden, en een hiker de auto kwam brengen, waarom??!?
Ja dat is best wel vreemd. Maar he, je hebt hem eindelijk en alles lijkt ok. Nu gewoon volop genieten maar *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ik lees ergens overheen maar ik zie dus nergens de optie om het interieur licht in kleur aan te passen. Grappig detail dat ze 638 pagina handleiding een beknopte naslaghandleiding noemen.

Moet wel toegeven dat er wat updates zijn geïnstalleerd want mute knop doet het. En so far nog geen trillingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boudewijm schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:46:
Ik lees ergens overheen maar ik zie dus nergens de optie om het interieur licht in kleur aan te passen. Grappig detail dat ze 638 pagina handleiding een beknopte naslaghandleiding noemen.

Moet wel toegeven dat er wat updates zijn geïnstalleerd want mute knop doet het. En so far nog geen trillingen…
Zit ergens onder Instellingen en dan Licht meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Freezhost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Zit ergens onder Instellingen en dan Licht meen ik
Ja na de vierde keer gevonden. Had op YouTube alleen gezien dat ze in de US custom twee kleuren konden instellen. Hier lijkt dat alleen mogelijk met 1 kleur, of doe ik dan iets verkeerd?

Edit; ik ben schele Harrie, ik ga slapen 😂

Ps mijn verlichte stuur is er helaas niet meer

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijm op 07-05-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Boudewijm schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Ja na de vierde keer gevonden. Had op YouTube alleen gezien dat ze in de US custom twee kleuren konden instellen. Hier lijkt dat alleen mogelijk met 1 kleur, of doe ik dan iets verkeerd?

Edit; ik ben schele Harrie, ik ga slapen 😂

Ps mijn verlichte stuur is er helaas niet meer
Tip: je kunt ook zoeken in de instellingen... Maar je kan inderdaad twee kleuren instellen. leuk hè :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:24:

Mooi man! Foto?
Ik heb precies dezelfde besteld - Pebble Grey GT Line. Goed om te lezen dat je nog geen trilling hebt ervaren, wel specifiek op gelet en de ‘probleem’ snelheid gereden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwitta
Ev9 dinsdag opgehaald. Staat alweer bij de dealer vanwege de software problemen maar ook vanwege extreme trillingen vooral tussen de 120 en 140kmu. Ook wat beschadigingen van het poetsen bij de dealer.

Gaan hetzelfde rijtje af als bij andere.

Balanceren. Op hoge druk de branden oppompen en dan 24 uur op een brug laten hangen. Indien dat onvoldoende is nieuwe set banden. Indien onvoldoende opnieuw overleg kia.

Tot op heden niet erg te spreken nog. Dealer pakt het wel gelijk op.

[ Voor 34% gewijzigd door Dwitta op 08-05-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Dwitta schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:57:
Ev9 dinsdag opgehaald. Staat alweer bij de dealer vanwege de software problemen maar ook vanwege extreme trillingen vooral tussen de 120 en 140kmu. Ook wat beschadigingen van het poetsen bij de dealer.

Balanceren. Op hoge druk de branden oppompen en dan 24 uur op een brug laten hangen. Indien dat onvoldoende is nieuwe set banden. Indien onvoldoende opnieuw overleg kia.

Pff…. snake oil! Laat ze maar, daarna gewoon vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loepoog
Boudewijm schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:29:
[...]

De bovenste foto is steeds met de REBEL velgen. De onderste is dan icm de TOTALE velgen en wrap van wat lijstwerk. Ben er content mee.
De auto is trouwens echt een 'bug-killer'. Wat een slachtveld aan insectenzooi op de bumper. Goed dat er nu wat folie zit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2KVzdznWMt_FgndOcKjohItn5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ISSwO6rpnhzD0gPc8NRylwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAwzH9TKLFcifJ_J4sbSllJBG0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt59vXYnjjQGQAMnKwsQHtmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fODwiLCBmMHS4z0RSmKUQm5elKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAMop6wnNpjsHolyb1JAnmAe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o7fRtaAIYjQsnjzFLVcGNFV5nA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZWEk0adoVEcIioXCAXVvrTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngvPNT-BEH8v8jsrLMTvYoK9e-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLFp4Fv2LnCOQg8KOoMaFvkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOiHzWJx2FtEed8IORKYvOgoQ0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmcPk9nDmrifAC6lzo6dvAqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04uvTG3F-QXGR62PNfYbknpVBI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2FqT5V136Jv5GJurwUIWNTn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Loepoog op 08-05-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Dwitta schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:57:

Wat een horrorverhaal. Ik begrijp Kia op dit vlak toch niet. Veel mensen lezen zich in voor ze een auto kopen en zo'n verhalen schrikken ongetwijfeld mensen af. Wat kost zo'n setje banden Kia, 1000 euro maximum? Laat desnoods elke auto eens testen door een medewerker voor levering en zet er desnoods voor levering indien nodig nieuwe banden op op kosten van Kia als het een auto is met de trillingen.Er gaat weinig volk om kraaien als een ev9 van 70.000 of 80.000 euro 1.000 euro duurder wordt. Maar dergelijke verhalen zijn rampzalige publiciteit.

Voor alle duidelijkheid, ik ben superblij met men ev9 en zou hem zo opnieuw kopen. Maar hij is dan ook gelukkig trillingsvrij, moest dit niet zo zijn zou ik ook een stuk minder happy zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 08-05-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bird4
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-05 09:22

[Video]
Hallo allemaal!

Ik lees al een tijdje mee (medio december), en mag aankomende week vrijdag ook eindelijk mijn EV9 gaan ophalen (18 december besteld). Ik hoop dat de perikelen die je links en rechts leest me bespaard gaan blijven _/-\o_

Niet alleen nieuw in het EV9 topic, maar ook een nieuwe tweaker :P

@Mike_Muis in je filmpje zag ik een dubbele hondenbench in de achterbak staan. Ik ben even benieuwd naar welk merk/type het is, en wat je ervaringen ermee zijn? Ik ben nog op zoek naar een dubbele bench voor onze 2 honden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
Ro-Maniak2 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Pff…. snake oil! Laat ze maar, daarna gewoon vervangen.
Lost dat het probleem wel op dan?

Ik moet zeggen dat ik wel het vermoeden heb dat het in de banden zit, want als je langzaam rijdt hoor je ook een geluid wat lijkt op een niet goede afrolling van de band... Maar op basis van alle verhalen hier klinkt het bijna te optimisitisch om te stellen dat het vervangen van de banden de oplossing is....

In mijn geval zou er opnieuw gebalanceerd zijn, maar merk 0 verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
GeenIdee84 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Lost dat het probleem wel op dan?

Ik moet zeggen dat ik wel het vermoeden heb dat het in de banden zit, want als je langzaam rijdt hoor je ook een geluid wat lijkt op een niet goede afrolling van de band... Maar op basis van alle verhalen hier klinkt het bijna te optimisitisch om te stellen dat het vervangen van de banden de oplossing is....

In mijn geval zou er opnieuw gebalanceerd zijn, maar merk 0 verschil...
Ik durf er niet op te gokken wat het is. Ik heb Goodyears en nu Hankooks gehad in de eerste 1000km. Ook 2 verschillende type velgen en nergens last van. De mijne is een RWD, maar volgens de dealer komt het bij zowel AWD of RWD voor.
Die heeft de sets wel op voorhand laten balanceren.
Ik vermoed dat het daar wel mee te maken kan hebben. En terwijl je dat dan hoort lees je vervolgens verhalen van tweakers die uren, dagen, weken bezig zijn met roadbalancing, dekra, enz.
Dus ja, zeg het maar??

Misschien dat iemand zich de moeite wil nemen om er een poll van te maken met de verschillende mogelijke combinaties.

Denk dat de mede tweakers echt wel willen helpen om te kijken of er misschien iets van logica in zit

[ Voor 9% gewijzigd door Loepoog op 08-05-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Loepoog schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Ik durf er niet op te gokken wat het is. Ik heb Goodyears en nu Hankooks gehad in de eerste 1000km. Ook 2 verschillende type velgen en nergens last van. De mijne is een RWD, maar volgens de dealer komt het bij zowel AWD of RWD voor.
Die heeft de sets wel op voorhand laten balanceren.
Ik vermoed dat het daar wel mee te maken kan hebben. En terwijl je dat dan hoort lees je vervolgens verhalen van tweakers die uren, dagen, weken bezig zijn met roadbalancing, dekra, enz.
Dus ja, zeg het maar??

Misschien dat iemand zich de moeite wil nemen om er een poll van te maken met de verschillende mogelijke combinaties.

Denk dat de mede tweakers echt wel willen helpen om te kijken of er misschien iets van logica in zit
Ja een database aanmaken met alle combinaties, maar ook oplossingen zou interessant zijn.

Ik vond dit topic hier ook interessant, met name een van de laatste posts met de frequenties etc:
https://www.kiaevforums.c...sole.11516/page-6#replies

Veel leken ook het foam in de banden de schuld te geven, maar andere zeggen ook dat het naast de banden nog iets anders moet zijn.

Ik ben geen auto-engineer en zal het ook echt niet beter weten dan Kia, maar toch interessant om te proberen te begrijpen. Met ChatGpt kwam ik hier op uit:
1. Driveshaft or half-shaft imbalance/misalignment (likely)
• EVs like the EV9 use constant velocity (CV) shafts to transmit power to the wheels.
• These shafts spin in the 1500–2000 RPM range at highway speeds, matching your 27.3 Hz (1638 RPM) vibration almost perfectly.
• A bent shaft, worn CV joint, or imbalance could cause exactly this symptom.
2. Tire/wheel issues (very likely)
• Out-of-balance tire, bent rim, or road force variation can produce harmonics felt at highway speeds.
• A bad tire belt or flat spot can also cause a consistent vibration.
• EVs are heavy, and tire issues become more noticeable at speed due to the increased unsprung mass.
3. Drivetrain mounts or suspension bushings
• Worn or loose motor mounts, subframe bolts, or suspension bushings can amplify or transmit vibrations into the cabin, especially at resonance frequencies.
4. Rotor or brake issues
• Even without braking, a warped rotor or corrosion buildup can cause rhythmic vibrations as the wheel spins — though usually more noticeable under braking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Koptelefoontje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Ja een database aanmaken met alle combinaties, maar ook oplossingen zou interessant zijn.

Ik vond dit topic hier ook interessant, met name een van de laatste posts met de frequenties etc:
https://www.kiaevforums.c...sole.11516/page-6#replies

Veel leken ook het foam in de banden de schuld te geven, maar andere zeggen ook dat het naast de banden nog iets anders moet zijn.

Ik ben geen auto-engineer en zal het ook echt niet beter weten dan Kia, maar toch interessant om te proberen te begrijpen. Met ChatGpt kwam ik hier op uit:

[...]
Kiaevforums is dacht ik een Amerikaans forum. De Amerikaanse ev9's worden gemaakt in Georgia, Amerika. Als er Amerikaanse ev9's ook last van hebben, dan sluit het ook bandenvervorming door de lange bootreis gedeeltelijk uit (al lijken er meerdere mogelijke redenen te zijn gezien bij sommige nieuwe banden/balancering soelaas lijkt te bieden en bij anderen niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_Muis
bird4 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:12:
[...]

@Mike_Muis in je filmpje zag ik een dubbele hondenbench in de achterbak staan. Ik ben even benieuwd naar welk merk/type het is, en wat je ervaringen ermee zijn? Ik ben nog op zoek naar een dubbele bench voor onze 2 honden :)
Deze komt bij www.autobench.nl vandaan. Niet goedkoop maar goede kwaliteit. Ik ben in Tuk geweest en je kan daar ook kooien op maat laten maken als je dat wilt. Ik heb beslist geen spijt van de aankoop en ben zeer tevreden. Let op, je bent wel de 3e zit rij kwijt als je een bench aanschaft.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike_Muis op 09-05-2025 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Sprak donderdag nog iemand met een EV9, die zei dat het ook te maken kan hebben dat ze idd op de boot de auto’s verkeerd afspannen om de banden.

Met sjor banden aan de band kan die na een aantal weken stilstaan wel ovaal worden. Dan kan het wel de trilling verklaren, en ook waarom sommige mensen er geen last van hebben (anders of beter vast gezet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Vanmorgen was het dan zover, trillingen.....nondeju
Schrik zat er gelijk in.

Het gekke was dat het eigenlijk al rond de 50km/h begon en op strak asfalt. Pas nadat ik een minuut of 5-10 had gereden en op de snelweg aankwam, er flinke verbetering was. De hele weg van thuis tot aan de snelweg is trouwens goed asfalt.

Ik had snel het display van de bandenspanning gecontroleerd en zag dat deze op een paar banden op 2.4 stond (kruislinks) en de andere op 2.5.
Nadat alles op 2.6 was gekomen waren de trillingen 'weg'. Hoger is het ook niet meer gekomen.

De auto is destijds afgeleverd met 2.7 voor en 2.6 achter.

Door de lagere temperaturen in de ochtend kan de bandendruk zakken. Waarschijnlijk dat er na wat kilometers warmte in de band is gekomen en daardoor de druk is gestegen.

Schiet er gerust een gat in, want dit is echter geen materie waar ik ook maar enige kennis van heb. Ik heb het opgeschreven zoals ik het net live zag gebeuren en wellicht helpt het.

[ Voor 4% gewijzigd door Loepoog op 09-05-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Loepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:30:
Schrik zat er gelijk in.

Het gekke was dat het eigenlijk al rond de 50km/h begon en op strak asfalt. Pas nadat ik een minuut of 5-10 had gereden en op de snelweg aankwam, er flinke verbetering was. De hele weg van thuis tot aan de snelweg is trouwens goed asfalt.

Ik had snel het display van de bandenspanning gecontroleerd en zag dat deze op een paar banden op 2.4 stond (kruislinks) en de andere op 2.5.
Nadat alles op 2.6 was gekomen waren de trillingen 'weg'. Hoger is het ook niet meer gekomen.

Door de lagere temperaturen in de ochtend kan de bandendruk zakken. Waarschijnlijk dat er na wat kilometers warmte in de band is gekomen en daardoor de druk is gestegen.

Schiet er gerust een gat in, want dit is echter geen materie waar ik ook maar enige kennis van heb. Ik heb het opgeschreven zoals ik het net live zag gebeuren en wellicht helpt het.
Bij mij zelfs een 2,8 bar dacht ik. En als je erover leest kan je de bandendruk ook beter iets hoger dan lager zetten om te vermijden dat je banden doorslippen op de velgen bij acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
Ik pomp m'n banden nu standaard op 2.7 bar. In de warmte van de afgelopen tijd, zwaar volgeladen auto en lange trip door Frankrijk steeg het naar max 3.1. Reed (en remde) comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:30
Loepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:30:
Schrik zat er gelijk in.

Ik herken dit wel als de auto 2 dagen heeft stilgestaan. Ik zit ook vanuit huis heel snel al op een strakke weg waar het dan direct opvalt. 5 minuten later is het weg. Ik heb de bandendruk op 2.7 voor en 2.8 achter.
De trillingen vallen vooral op door de middenconsole die daar gewoon erg gevoelig voor is (hefboom effect) en aan het stuur voel ik het dan eigenlijk niet (of zeer minimaal).

Verder valt mij na 37.000km op dat ik wat lood mis op mijn velgen. Binnenkort moet mijn EV9 terug naar de dealer voor het stoelframe, dan direct maar vragen of ze dat even willen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:30
Een vraag over de positie op de weg met HDA...
Ik begin HDA langzaam te waarderen, eigenlijk alleen op ritten waar je de maximum snelheid respecteert en het rustig is op de weg. Maar ik merk dat ik de positie van de auto op de linker baan niet zo prettig vind. Zelf kies ik altijd een positie uit het midden, op de rechterbaan meer naar rechts en op de linker baan meer naar links om zo de zijdelingse met medeweggebruikers wat te verruimen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zal hier nog iets op in te stellen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketser
hjvdb schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:00:
Ik begin HDA langzaam te waarderen, eigenlijk alleen op ritten waar je de maximum snelheid respecteert en het rustig is op de weg. Maar ik merk dat ik de positie van de auto op de linker baan niet zo prettig vind. Zelf kies ik altijd een positie uit het midden, op de rechterbaan meer naar rechts en op de linker baan meer naar links om zo de zijdelingse met medeweggebruikers wat te verruimen.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Op de linkerbaan gebruik ik het eigenlijk nooit. Linkerbaan is om in te halen en weer in te voegen. Naar mijn gevoel en beleving geef ik dan net iets teveel controle uit handen zo vlak naast de vangrail. Ook als je een stuk tegenkomt met oranje lijnen, raakt HDA een beetje in de war, dus is de rechterbaan net iets veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
hjvdb schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:00:

Ik gebruik het ook graag voor de langere ritten, het geeft rust, maar vind ook wel dat hij te dicht bij de andere rijvakken aankruipt. Op het rechtervak knuffelt hij redelijk dicht de linkermeet aan, en als je op het linkervak rijdt, dan lijkt hij weer wat meer rechts op te schuiven. Ook voor file zou dit wel iets beter kunnen, je zou dan juist zo ver mogelijk van de andere vakken willen blijven zodat o.a. motards goed kunnen voorbijrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
ty5500 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Ik gebruik het ook graag voor de langere ritten, het geeft rust, maar vind ook wel dat hij te dicht bij de andere rijvakken aankruipt. Op het rechtervak knuffelt hij redelijk dicht de linkermeet aan, en als je op het linkervak rijdt, dan lijkt hij weer wat meer rechts op te schuiven. Ook voor file zou dit wel iets beter kunnen, je zou dan juist zo ver mogelijk van de andere vakken willen blijven zodat o.a. motards goed kunnen voorbijrijden.
Dit is het eerste wat mij opvalt idd aan HDA, dat het op de linkerbaan veel te veel naar rechts trekt. Ik zit de hele tijd “tegen te sturen”. Enige irritatie tot nu toe, irritant wel want in m’n kodiaq reed ik 96% van de tijd met “automatische cruise control met rijbaan assistentie “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Laatst online: 07:17

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik rijd vrijwel altijd op HDA. Positie op de weg vind ik prima. Alleen in de file af en toe wat bijsturen om motoren tussendoor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Twiek-San schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:48:
Ik rijd vrijwel altijd op HDA. Positie op de weg vind ik prima. Alleen in de file af en toe wat bijsturen om motoren tussendoor te laten.
Hier net zo in, HDA bevalt prima. Heb meer frustraties van de software, profielen die niet laden of maar half. Ineens geen geluid meer etc. Alsof het nog beta is, dat is opzich geen ramp maar de nieuwe EV's (busjes) hebben volgens mij alweer een ander systeem. Grote kans dus dat ons systeem t.z.t. alleen nog bugfixes krijgt.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze per 2026 op Android Automotive over gaan. Uiteraard alleen voor de nieuwe auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Loepoog schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:07:
[...]

De bovenste foto is steeds met de REBEL velgen. De onderste is dan icm de TOTALE velgen en wrap van wat lijstwerk. Ben er content mee.
De auto is trouwens echt een 'bug-killer'. Wat een slachtveld aan insectenzooi op de bumper. Goed dat er nu wat folie zit ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Totales zijn idd veel mooier, mooi man! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ik heb net de EMUK universa caravanspiegels geprobeerd maar helaas vallen die er zo vanaf. Ik zag dat andere mensen Milenco’s hebben?

Bevalt dat wel en blijven die wel zitten of zijn er andere betere tips? Baal ervan dat er geen emuks komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Boudewijm schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:10:
Ik heb net de EMUK universa caravanspiegels geprobeerd maar helaas vallen die er zo vanaf. Ik zag dat andere mensen Milenco’s hebben?

Bevalt dat wel en blijven die wel zitten of zijn er andere betere tips? Baal ervan dat er geen emuks komen…
Ik heb ook Milenco's maar zoals jij al zegt bij gebrek aan EMUK caravanspiegels. Het werkt, maar blijft jammer dat er geen EMUK's komen want die zijn in mijn ogen een stuk beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezhost
@ty5500
ABRP 6.0 heb ik zojuist geïnstalleerd en daarin zit inderdaad Live Data via Android auto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOdhdBfFR_PEtS85o8BOuf2FRq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OpfIQyMhK8CXzTgETJ6hmfpp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Boudewijm schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Totales zijn idd veel mooier, mooi man! Gefeliciteerd!
Nou willen we de jouwe zien.
Hier in het zuiden kom ik ze nog steeds verrekte weinig tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijm
Loepoog schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Nou willen we de jouwe zien.
Hier in het zuiden kom ik ze nog steeds verrekte weinig tegen.
Foto van aflevering, ben nu te lui om naar buiten te lopen ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnxvsVexAUqq_skFZ44FpdLgmVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xfco3t6rebQuoRKeIDgHvWS8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV05R2pAtXS0JHn5vCCPlk4m75o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evT3PyzzRXMRbJIuqCaQjNiI.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren meteen vuurdoop gehad bij Noordwijk van der valk parkeergarage. Geniaal dat remote parking :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juliajules
  • Laatst online: 10-05 15:41
Hi ik zat bij Kia Lumens - zeer slechte ervaringen - en zit nu bij Kia Turnhout.

Vandaag overigens weer een nieuwe storing. Na laden aan langzame lader deed opeens het geluid niet meer. Radio niet, bellen via auto niet, muziek niet via spotify terwijl het beeldscherm wel aangaf dat de iPhone gekoppeld is.

Dealer in Turnhout gebeld. Die zei druk op de reset-knop naast de volume-knop in het midden van het dashboard. Dat loste het probleem voor nu op.

Ik vermoed dat er storingen ontstaan na het opladen in publieke laders 😟

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juliajules
  • Laatst online: 10-05 15:41
Boudewijm schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Welke dealer zat je en zit je nu?
Hi ik zat bij Kia Lumens - zeer slechte ervaringen - en zit nu bij Kia Turnhout.

Vandaag overigens weer een nieuwe storing. Na laden aan langzame lader deed opeens het geluid niet meer. Radio niet, bellen via auto niet, muziek niet via spotify terwijl het beeldscherm wel aangaf dat de iPhone gekoppeld is.

Dealer in Turnhout gebeld. Die zei druk op de reset-knop naast de volume-knop in het midden van het dashboard. Dat loste het probleem voor nu op.

Ik vermoed dat er storingen ontstaan na het opladen in publieke laders.

Dus tot zover - een dealer die o.a. trekhaak niet aansloot bij aflevering, matten en levering slecht, en qua storingen langzaam laden stuk, 12v accu opeens leeg kon auto niet meer starten etc, en auto denkt dat er een aanhanger aan hangt terwijl dat niet zo is. Geen storingen te vinden in de garage en dan meer weer wachten op het volgende - en dat was vandaag het wegvallen van het geluid en reset nodig van de boordcomputer.

[ Voor 23% gewijzigd door Juliajules op 10-05-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Nu online
Freezhost schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:18:
@ty5500
ABRP 6.0 heb ik zojuist geïnstalleerd en daarin zit inderdaad Live Data via Android auto

[Afbeelding]
Vraag me af wanneer het in Waze of maps gebruikt kan worden....
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste