Remco45 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:02:
[...]
[...]
Zo, na enig testrijden hierbij de resultaten van de zomerwielen.
[
Afbeelding]
Rijervaringen:
De trillingen zijn een heel stuk minder, maar nog steeds merkbaar en voelbaar.
Ik ervaar de trillingen vooral door het vibrerende middenconsole, het stuurwiel en ietsje door de stoel.
Ik kijk het nog even aan.
Dit is dus precies zoals ik het nu al 5x heb ervaren, na bij 3 onafhankelijke RoadForce partijen te zijn geweest. Het is soms iets beter maar niet top en zeker niet weg. 1x was het helemaal niet beter zelfs.
Mijn laatste waarden met de winterbanden waren vergelijkbaar met deze; de bandenexpert zegt dat met deze gewichten en maten er uit deze getallen GEEN trillingen waarneembaar zouden mogen zijn.
Nu zou ik dat ook zeggen als ik de waarden niet verder omlaag krijg.
Gek genoeg had de zomerset betere (lagere) waarden maar daarmee was de beleving (het trillen) erger juist. Ik wijt dat aan de hogere stugheid vd zomerset die minder filtert daardoor.
Ik ben er van overtuigd dat er in mijn EV9 iets in de aandrijving de bron is, maar hoe dat bij een leaseauto gefixt te krijgen...
DEKRA is erbij gehaald door ARVAL maar die nemen weinig initiatief en komen niet met een plan.
Rijden een beetje proef, 'Ja, trilt', willen een 'exact vergelijkend model' voor een ritje en geven het dan ook gewoon aan de dealer terug. Duurt al sinds november. Het vergelijkend model krijgen ze niet gevonden...
Een technisch stappenplan voor een goede controle komt er ook niet van ze.
Einde deze week gaat de dealer-expert er zelf mee stoeien voordat KIA NL mag komen.
Kan ik weer lekker even met een niet trillende EV3 op pad...
Ik geef ze de auto op de zomerset. Die is het beste 3D gebalanceerd maar trilt toch merkbaar het meest.