Nestorix schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:25:
[...]
Ik heb zelf één van de eerdere EV9's (GT-Line AWD) maar ervaar totaal geen trillingen. Recentelijk moesten er (rond de 28000 km) nieuwe banden op. Ben gegaan voor de Vredestein All Season. Ik was een beetje huiverig en bang dat ik wellicht last van dat trillen zou krijgen, maar wederom, totaal niet.
Ik krijg toch inderdaad sterk het gevoel dat het niet of nauwelijks aan de banden ligt maar totaal ergens anders aan (en dat je met de banden "tunen" het ietwat wegkrijgt maar eigenlijk dan vooral verbloemt).
Misschien inderdaad iets in de ophanging, veren, schokbrekers, stuurinrichting ...
Ik kan me voorstellen dat een set banden wat afgeplat is op de boot of dat de banden niet goed gemaakt zijn, maar als je de boel wisselt naar andere banden, balanceert en uitlijnt etc dan kan het daar toch niet meer aan liggen zou je zeggen. Vraag me af of er door KIA echt verder gezocht wordt naar de echte oorzaak van het probleem.
Als er in de fabriek iemand de stoelbouten kan vergeten erin te draaien (zie laatste recall) dan zou het me ook niet verbazen als er iemand stond te slapen bij het vastdraaien van een ander onderdeel ergens dat invloed heeft op de ophanging.
Van die eerst batch met Conti's waren (veel / de meeste / sommige) echt superslecht en zelfs met Road Force 3D / draaien duwen aaien niet goed te krijgen. Ik had er 2 waarbij de Road Force machine het gewoon opgaf. Maar de GoodYear's die ik erna kreeg, van Profile, door KIA dealer betaald, was beter maar niet trillingvrij.
De winterset met 21" Vredestein ook niet. Beter, want zachtere band maar exact zelfde beeld. Als ik langzaam rijd hoor ik ook duidelijk een zoemend geluid in de frequentie van de aandrijving: sneller als de snelheid toeneemt maar onvoldoende om als trilling te voelen bij lage snelheid. Dat komt pas bij 70km/u+.
Dus ik neig ook te denken dat er iets niet in de haak is met de aandrijving (of ophanging). Waarschijnlijk vóór gezien de trillingen waarneembaar in het stuur.
Daar komt bij dat de Uitlijner constateerde dat de achterwielophanging slechts hand-vast zat. Ik had ook van het ene op het andere moment 'trekken naar rechts' erbij gekregen wat uit de achterkant bleek te komen.
Na die stoelbouten-ellende lijkt me dit nu ook prima mogelijk. En wie dus de voorkant ook wel ergens.
Maar krijg de KIA organisatie maar eens ze ver dat ze tijd maken en met een plan komen (dat alleen maar geld kan kosten als het garantie blijkt te zijn).
De leverende dealer geeft geen thuis meer.
KIA NL reageert niet naar de Lease en de nieuw gekozen dealer lokaal is huiverig om met ideeën te komen.
Alle ideeën en succesvolle pogingen zijn welkom op dit moment.
Moet binnenkort weer terug naar de harde zomerbanden...