Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 77 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
Vandaag de EV9 voor de eerste 30.000km beurt gebracht. Zowel stoelframe als middenconsole-klep (in verband met gebroken rubbertjes) worden vervangen (want alleen nieuwe rubbertjes erin monteren zou te goedkoop en te gemakkelijk zijn dus).

Met vertelde me meteen dat er ook een "gloednieuwe" recall is. Die betreft het controleren of de bouten van de voorstoelen stevig genoeg aangedraaid zijn of zelfs aanwezig zijn.

Dit was een recall die meer dan 2 maanden geleden al in de USA was uitgegeven ... toen ik dat toen aan de garage meldde (als mogelijke oorzaak voor de wiebelende stoelen) was dat *uiteraard* niet van toepassing op de Europese versies ... kuch ... dus nu is die recall hier dus ook.

Maar goed, de bouten worden gecontroleerd en een nieuw frame gemonteerd. Ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12
Nestorix schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:52:
Vandaag de EV9 voor de eerste 30.000km beurt gebracht. Zowel stoelframe als middenconsole-klep (in verband met gebroken rubbertjes) worden vervangen (want alleen nieuwe rubbertjes erin monteren zou te goedkoop en te gemakkelijk zijn dus).

Met vertelde me meteen dat er ook een "gloednieuwe" recall is. Die betreft het controleren of de bouten van de voorstoelen stevig genoeg aangedraaid zijn of zelfs aanwezig zijn.

Dit was een recall die meer dan 2 maanden geleden al in de USA was uitgegeven ... toen ik dat toen aan de garage meldde (als mogelijke oorzaak voor de wiebelende stoelen) was dat *uiteraard* niet van toepassing op de Europese versies ... kuch ... dus nu is die recall hier dus ook.

Maar goed, de bouten worden gecontroleerd en een nieuw frame gemonteerd. Ik vind het prima.
Recall?? Grappig, dan moeten de dealers toch proactief bellen met de eigenaren van de auto’s?

Nog niks gehoord, en na 20.000km lijk ik af en toe de stoel te voelen bewegen in de bochten. Misschien ben ik afgevallen (lijkt mij sterk overigens 😏) en minder gewicht om de stoel op zijn plek te houden.

Daarnaast blijft de bak in midden console die eruit blijft niet vast te klikken als je hem eruit trekt. Geen idee of dat standaard is. Vaak heb je een soort lichte vergrendeling op het einde van zo’n “rail”.

Ben ik de enige die dat ervaart?

(Software) Updates doe ik wel bij de 30.000km wel, alles werkt nu zoals ik wil en hoor geen cruciale updates…

[ Voor 3% gewijzigd door PoloShark op 31-03-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ingebouwde navigatie gebruik maakte van online kaarten, waarbij wijzigingen automatisch worden geladen als je gaat mavigeren (zoals bij Google Maps). Nu lijkt het wel alsof je de kaarten dus via deze update moet vernieuwen. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 18:44

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Is er een manier om zelf te controleren of de bouten aanwezig en sterk genoeg aangedraaid zijn?

Edit: Heb het Kia Service Bulletin gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3tliTR8aZhju7FB8kJw2z5Tk8o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1VskqvYtB3RuZpjmrEgYQVrG.png?f=user_large

pdf link

Gaat om EV9's die na 25 september 2023 zijn geproduceerd.
De mijne was 30 oktober in Nederland, en zou een paar maanden op een parkeerterrein hebben gestaan in Zuid Korea (om de auto met afgevlakte banden te kunnen leveren).
Dus de early-owners zouden geen last moeten hebben van de stoelbouten. Ik heb zelf ook nooit een loszittende stoel ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
AgeOfPanic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 02:12:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ingebouwde navigatie gebruik maakte van online kaarten, waarbij wijzigingen automatisch worden geladen als je gaat mavigeren (zoals bij Google Maps). Nu lijkt het wel alsof je de kaarten dus via deze update moet vernieuwen. Weet iemand hoe dit zit?
Volgens mij zijn het offline kaarten met online verkeersinformatie. Niet op de Google manier dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ik krijg zojuist bericht van de leasemaatschappij dat er inderdaad een recall is voor de bevestigingsbouten van de stoel. "kunnen mogelijk ontbreken" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 15:58

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Loepoog schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:08:
[...]

De lengte is vaak niet het probleem. Die 12cm extra in de breedte is wat de meeste mensen afschrikt.
De parkeervakken worden er helaas niet breder op.
Hier in Den Haag toevallig nieuw riool in de straat gegaan en hier gaan de parkeervakken juist van 1,80/1,85 naar 2,00 in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

hjvdb schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:58:
[...]

Ik krijg zojuist bericht van de leasemaatschappij dat er inderdaad een recall is voor de bevestigingsbouten van de stoel. "kunnen mogelijk ontbreken" 8)7
Dan breidt de Recall die eerst alleen voor de USA was zich dus toch ook uit...

Welke Lease als ik vragen mag?

[ Voor 4% gewijzigd door FlyingDutchMike op 01-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:24:
[...]

Is er een manier om zelf te controleren of de bouten aanwezig en sterk genoeg aangedraaid zijn?

Edit: Heb het Kia Service Bulletin gevonden.
[Afbeelding]

pdf link

Gaat om EV9's die na 25 september 2023 zijn geproduceerd.
De mijne was 30 oktober in Nederland, en zou een paar maanden op een parkeerterrein hebben gestaan in Zuid Korea (om de auto met afgevlakte banden te kunnen leveren).
Dus de early-owners zouden geen last moeten hebben van de stoelbouten. Ik heb zelf ook nooit een loszittende stoel ervaren.
Ik heb een early EV maar toch echt een losse of knikkende stoel.
Misschien zijn het niet de bouten bij mij maar dat is wel eenvoudiger te controleren dan 'een filmpje moeten maken van de knik terwijl het gebeurd'. Want dat zou bij mij de volgende stap zijn voordat het frame wordt gewisseld onder garantie KIA NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:40:
[...]

Dan breidt de Recall die eerst alleen voor de USA was zich dus toch ook uit...

Welke Lease als ik vragen mag?
Alphabet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-06 22:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 12:05
Vanochtend kreeg ik voor het eerst (sinds bezit half december) de melding dat er een OTA update klaar stond voor navigatie en infotainment.
Deze wordt nu gedownload, ik ben benieuwd wat ik straks aan nieuwe opties te zien krijg.
Hebben anderen deze melding ook gehad? (en wellicht ook al eerder?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 16:41
Ik kreeg hem vanochtend ook binnen. De laatste OTA die ik kreeg was nalevering in Oktober.

Bij mij is die de update nog steeds bezig. Ik ga morgen op Wintersport; hopelijk kan ik hem dan gebruiken. Kijk vooral uit naar de laad percentages die je nu kan aanpassen, zodat je niet altijd bij 20% hoeft te laden.
DaWayne schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:57:
[...]

Vanochtend kreeg ik voor het eerst (sinds bezit half december) de melding dat er een OTA update klaar stond voor navigatie en infotainment.
Deze wordt nu gedownload, ik ben benieuwd wat ik straks aan nieuwe opties te zien krijg.
Hebben anderen deze melding ook gehad? (en wellicht ook al eerder?)

http://www.flickr.com/photos/sendar/ - www.sanderhendriks.eu - www.twomendesign.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Heb de update nu binnen. Inderdaad ook de eerste sinds lange tijd. Ik ga bij de volgende langere reis eens proberen of de ingebouwde navigatie nu beter bruikbaar is. Probleem is wel dat ik de rest allemaal binnen Android Auto doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb een early EV maar toch echt een losse of knikkende stoel.
Misschien zijn het niet de bouten bij mij maar dat is wel eenvoudiger te controleren dan 'een filmpje moeten maken van de knik terwijl het gebeurd'. Want dat zou bij mij de volgende stap zijn voordat het frame wordt gewisseld onder garantie KIA NL.
Ik lees wel meer dat (sommige) KIA dealers moeilijk doen met het frame probleem.

Ik heb het probleem ook en al snel (begin 2024) gemeld maar niet echt een hard punt van gemaakt op dat moment. Zeker omdat op dat moment nog niet echt duidelijk was, wat het probleem nu was. Ik had geen zin in dat ze de hele boel zouden slopen om het probleem te onderzoeken, dus ik dacht: "Ik wacht wel even af tot ze het vaker gezien hebben".

Bij de afhandeling van de vorige recall meldde ik het weer en toen was duidelijk dat ze het al vaker gezien en afgehandeld hadden, dus ze hebben er "even" naar gekeken en het verder met KIA afgehandeld. Vandaag wordt het frame vervangen. Verder geen moeilijke uitleg of bewijzen aanleveren, gewoon afhandelen.

Maar dus prima tevreden met de dealer hier. Zij kunnen ook weinig doen aan de lange levertijden van sommige onderdelen dus het is maar een beetje mee bewegen voor ons beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ik heb in het begin een aantal weken de modem offline gehad.
Toen werd het een 'domme' navigatie die nog wel een route gaf maar geen laadoplossingen onderweg of verkeer. Kon ook niet uitgebreid meer zoeken naar bestemmingen.
Beetje zoals het was met de eerste offline TomTom.
Dus die verbinding met het internet doet wel het een en ander erbij.
De basis zit al wel in de Navi in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Zit in deze update voor de EV9 ook de Spotify player?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-09 15:36
Ik zie al twee dagen dat er een update aan het downloaden is. Toeval, want ik keek zelf eens uit interesse. Vond dat de OTA wat lang op zich lieten wachten. Na aflevering juni 2024 namelijk nog nul keer een OTA gehad. Is bij de Tesla wel wat anders.

Vermoed dat ik de "melding" pas krijg in het scherm als de update ook daadwerkelijk geheel gedownload is om te installeren, gezien ik vooralsnog geen actieve meldingen in de auto of app heb gezien.

Terugroepactie heb ik ook; zie RDW kentekencheck. Daar staat ie zichtbaar als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
Gasoline1234 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:16:
Zit in deze update voor de EV9 ook de Spotify player?
Nee er is niks veranderd aan de Media op vandaag.

DAB/FM probleem is er ook nog steeds.

Weinige nieuwe dingen behalve de navigatie updates..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:05
AgeOfPanic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:33:
Heb de update nu binnen. Inderdaad ook de eerste sinds lange tijd. Ik ga bij de volgende langere reis eens proberen of de ingebouwde navigatie nu beter bruikbaar is. Probleem is wel dat ik de rest allemaal binnen Android Auto doe.
Ben ook heel benieuwd naar de ervaringen met lange reizen. Heb voorlopig meestal abrp gebruikt voor uitstippelen en als routebegeleiding (op gsm want heb nog geen premium) en waze op de auto maar als het erg goed is moet ik het misschien eens een kans geven. Vraag mij ook af welke stops de Kia dan voorstelt, kan je ergens een voorkeur instellen (bv. Ionity als je een ionity abonnement hebt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ty5500
Heb is vlug geprobeerd, het ziet er allemaal wel aardig uit. Alleen vreemd dat hij een "aanbevolen" en een "snelste" route voorstelt, maar dat die aanbevolen route aanzienlijk sneller is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT2jHm4nHzlvEzIzNer5MiBnS_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogrRICpTougiySbRJrnfuyBy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 01-04-2025 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:02
ty5500 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:55:
Heb is vlug geprobeerd, het ziet er allemaal wel aardig uit. Alleen vreemd dat hij een "aanbevolen" en een "snelste" route voorstelt, maar dat die aanbevolen route aanzienlijk sneller is

[Afbeelding]
8)7 of zouden ze met tol rekening houden?

Ik vraag me ook oprecht af of er mensen de keuze zouden maken voor economisch. Dik 5 uur extra rijden om 50km te besparen. Programmeer die onzin toch weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Loepoog op 01-04-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost

[Afbeelding]
Zou snelste niet kortste route moeten zijn? Vertaalfout misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Freezhost schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:14:
[...]

Zou snelste niet kortste route moeten zijn? Vertaalfout misschien?
Het zou kunnen. Of er is iets misgegaan met de berekening van de laatste laadstop want ik zie dat hij daar lijkt rekening te houden met een laadtijd van 1u15 minuten nu ik de foto terugzie wat extreem lang lijkt. Waren de andere laadstations bezet, en laadt hij daarmee door tot 90% misschien (maar dat voorspelt al niet veel goeds voor de zomermaanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
ty5500 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:22:
[...]

Het zou kunnen. Of er is iets misgegaan met de berekening van de laatste laadstop want ik zie dat hij daar lijkt rekening te houden met een laadtijd van 1u15 minuten nu ik de foto terugzie wat extreem lang lijkt. Waren de andere laadstations bezet, en laadt hij daarmee door tot 90% misschien (maar dat voorspelt al niet veel goeds voor de zomermaanden)
Hoeveel % bij aankomst heb je ingesteld dan als minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Boudewijm schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:00:
[...]

Hoeveel % bij aankomst heb je ingesteld dan als minimum?
Bij aankomst stond 30% als ik mij niet vergis. Hij is wel maar tot 60% opgeladen nu. Maar hij lijkt op de foto echt een heel lang stuk te willen overbruggen op het einde dus denk dat er op de moment gewoon weinig palen vrij waren volgens de ev9 op die 'snelste' route.

Vermoed dat hij zoals een gewone gps een snelste route berekent en een aangewezen (met veel normale rechte autosnelwegen) en dan de berekening doet van de laadstops. En bij die aangewezen zullen er vermoedelijk veel meer laadpalen zijn gezien deze touristischer/drukker is

[ Voor 25% gewijzigd door ty5500 op 01-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:35
ty5500 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:01:
[...]

Ben ook heel benieuwd naar de ervaringen met lange reizen. Heb voorlopig meestal abrp gebruikt voor uitstippelen en als routebegeleiding (op gsm want heb nog geen premium) en waze op de auto maar als het erg goed is moet ik het misschien eens een kans geven. Vraag mij ook af welke stops de Kia dan voorstelt, kan je ergens een voorkeur instellen (bv. Ionity als je een ionity abonnement hebt).
Voor een lange reis gewoon zelf plannen, ik zoek tijdens het laden gewoon de volgende plek waar ik wil snelladen... kia stuurt je naar de vreemdste plekken met beperkt aantal en niet altijd de snelste laadpalen bijv.... Daarnaast vanochtend poging gedaan met Kia navi na update ...nog steeds waardeloos...files komen veel later door dan Waze of Google maps...en grafisch ook niet om aan te zien. Lange leve Android auto / Apple CarPlay.... Daarentegen laat kia eens spotify aanbieden rechtstreeks voor fatsoenlijke geluidskwaliteit....verzoek ingediend bij Kia, hoor je nooit meer iets van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:46

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

[Afbeelding]
Hij stelt zelfs 5 8)7 opties voor, waarvan je de volgorde kunt instellen.
Is er een mogelijkheid om het aankomstpercentage altijd in beeld te houden? Bij Google/Volvo zie je dat veranderen naar mate je sneller of langzamer gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 20:24
1 Lange reis met abrp pro en dat is me goed bevallen. Kon goed met de opties werken en gaf duidelijk palen aan met live hoeveel vrij en zo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Voorheen was het zo dat de ingebouwde navigatie altijd uitging van een laadstop tot een bepaald ingesteld niveau (bijvoorbeeld 80%) en je dus niet adviseerde om op 100 km voor de bestemming al bij 50% te vertrekken. Ik weet niet hoe dit nu is. Ze zijn in ieder geval gebruik gaan maken van de informatie van Google Maps. Nu misschien nog de file informatie daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Stefzone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:42:
[...]

Voor een lange reis gewoon zelf plannen, ik zoek tijdens het laden gewoon de volgende plek waar ik wil snelladen... kia stuurt je naar de vreemdste plekken met beperkt aantal en niet altijd de snelste laadpalen bijv.... Daarnaast vanochtend poging gedaan met Kia navi na update ...nog steeds waardeloos...files komen veel later door dan Waze of Google maps...en grafisch ook niet om aan te zien. Lange leve Android auto / Apple CarPlay.... Daarentegen laat kia eens spotify aanbieden rechtstreeks voor fatsoenlijke geluidskwaliteit....verzoek ingediend bij Kia, hoor je nooit meer iets van...
Exact! Met een app als Mobility+ kan je dan ook gelijk zorgen dat je alleen snelle en grote laadstations met voorzieningen hebt. Als de batterij rond de 40% komt even rustig kijken waar de volgende stop gaat zijn en dan lekker doorrijden zodat je met 5% aankomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

KrullenO schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:52:
[...]

Exact! Met een app als Mobility+ kan je dan ook gelijk zorgen dat je alleen snelle en grote laadstations met voorzieningen hebt. Als de batterij rond de 40% komt even rustig kijken waar de volgende stop gaat zijn en dan lekker doorrijden zodat je met 5% aankomt
Ik sluit mij, met enige ervaring, hier volledig bij aan.
Nog nooit een rit gereden zoals de navi (ook bij de TESLA trouwens) bij vertrek aangaf.
Kan ook niet natuurlijk.
De laatste stop is pas over 10 uur. Wie weet wat er allemaal gebeurd en gebeurd is onderweg?

Trouwens, een vroege stop, zoals in de foto te zien is, om te laden van 53 naar 82% is ook complete nonsens natuurlijk.
Misschien heb je een beperking op de te kiezen laad-providers aanstaan?
Daarmee wordt de keuze natuurlijk minder.

Gewoon de route laten plannen, zonder laadstops in eerste instantie, lekker gaan toeren en pas later een geschikte stop (laten) zoeken.
Werkt tot nu toe prima en is het effect van eventuele files ook meer actueel.

Bij mij blijkt de accu vaak groter dan de blaas... :'(

[ Voor 14% gewijzigd door FlyingDutchMike op 02-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Even wat anders, ik wilde de GMP Rebel velgen onder de auto gaan zetten.

https://webshop.kia.nl/ac...O400ADB21BPB&modelid=175/

Helaas, nu al voor de zoveelste keer, geen KIA Vaneman Ams ZO te horen dat er GEEN ENKELE marge op zit dus ook geen enkele korting.

Hoe is de ervaring van anderen bij andere dealers? Misschien moet ik een keertje elders gaan buurten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:23:

Helaas, nu al voor de zoveelste keer, geen KIA Vaneman Ams ZO te horen dat er GEEN ENKELE marge op zit dus ook geen enkele korting.

Hoe is de ervaring van anderen bij andere dealers? Misschien moet ik een keertje elders gaan buurten.......
Of er letterlijk geen marge op zit, kan ik me niet voorstellen. Denk dat er eerder geen winst op zit. Als ze bijv 20% ruimte hebben, dan is die 20% nodig voor de bedrijfsvoering, etc. Dat is allemaal vrij normaal.

Ik heb er vanuit Kia ook andere velgen op laten leggen maar dat is icm met de bestelling van de auto geweest. Dan sta je qua onderhandelen beter en dat is me toen ook gelukt.

Maar ja, een goede verkoper weet dat klanten alleen terugkomen als ze zich gewaardeerd voelen. Een bedrag, als is het 50euro, voelt voor de klant toch als korting en voor de dealer zal dat het verschil niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Vandaag een rit van een uur gemaakt. Daarna de auto 10 minuten geparkeerd en bij terugkomst lukt het verbinden met Kia Connect niet meer, waardoor ook mijn gebruikersprofiel blijkbaar niet werkt. De auto lijkt geen verbinding te kunnen maken met de servers van Kia. Gekke is dat ik de auto via de app nog wel kan vergrendelen enz. Heb al meerdere zaken geprobeerd, waaronder de methode op YouTube om het modem te resetten.
Ik wacht het even af en anders maar weer contact opnemen met de garage. Mocht iemand nog een briljante tip hebben, dan hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door AgeOfPanic op 02-04-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:21
Gasoline1234 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Een beurt is ook niet -nodig-, maar wel verplicht om je garantie te behouden.
En als je die beurt te laat doet (bijvoorbeeld bij 30.001 km), dan heeft Kia (iedere autofabrikant) het recht om zijn bovenwettelijke garantie-verplichtingen niet na te komen.
Vandaag ook de 30.000km beurt laten uitvoeren, inclusief terugroepactie stoelbouten, interieurfilter en remvloeistof. 373,37. Ik snap werkelijk niet wat ze kunnen onderhouden verder aan een EV voor dit bedrag, maar vooruit.

Dat 1 km te laat en daardoor verval garantie heb ik gevraagd aan mijn dealer, zijn houden 1000km tolerantie aan ivm wachttijden. Vraag me ook af of 1km te laat onderhoud daadwerkelijk juridisch stand zou houden in een juridische procedure hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39

Bever!

3

gustavson schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:30:
[...]

Vandaag ook de 30.000km beurt laten uitvoeren, inclusief terugroepactie stoelbouten, interieurfilter en remvloeistof. 373,37. Ik snap werkelijk niet wat ze kunnen onderhouden verder aan een EV voor dit bedrag, maar vooruit.

Dat 1 km te laat en daardoor verval garantie heb ik gevraagd aan mijn dealer, zijn houden 1000km tolerantie aan ivm wachttijden. Vraag me ook af of 1km te laat onderhoud daadwerkelijk juridisch stand zou houden in een juridische procedure hierover.
1000km is ook kul natuurlijk, ik rijd dat in een week.. moet ik dan nu al beginnen met plannen van die beurt met 20k km gereden... dealers zitten ook altijd vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

gustavson schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:30:
[...]

Ik herinner me iemand die op dit punt met een advocaat bij Tesla bezig is geweest zijn gelijk te halen, maar niet gelukt.
De ANWB is ook erg duidelijk hierover. En ChatGPT ook: Altijd op tijd dat onderhoud doen.
Het gaat hier niet om wettelijke garantie, maar om aanvullende garantie met onderhoudsvoorwaarden.
Op de factuur van mijn 1e onderhoudsbeurt staat met hoofdletters en uitroeptekens dat de volgende beurt uiterlijk bij 59.376km moet plaatsvinden (dus niet bij 60.000km).
Je kunt het er natuurlijk altijd op gokken.
Maar zelf probeer ik dit soort discussiegedoe te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:04
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:23:

Kooyman Zeist 5% maar dat was eind 2023…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZHMijsQA-QH1aq6rJb1q1OU7ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srs97Q2wAWSCdBBRLZE3lwrx.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand dit al meegemaakt? De laaddeur gaat niet meer open, niet met de app, niet met drukknop op de deur, niet met de knop in de auto...

Het enige dat geholpen heeft is de auto een paar keer sluiten, openen en opnieuw sluiten en uiteindelijk ging de laadpoort toch open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stijn_Gallet schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:17:
[Afbeelding]
Iemand dit al meegemaakt? De laaddeur gaat niet meer open, niet met de app, niet met drukknop op de deur, niet met de knop in de auto...

Het enige dat geholpen heeft is de auto een paar keer sluiten, openen en opnieuw sluiten en uiteindelijk ging de laadpoort toch open...
1x gehad, helemaal in het begin.
Er zit in de kofferruimte nog een manuele knop of koortje om de laadklep te ontgrendelen als ik mijn niet vergis.
achter de bekleding, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Stijn_Gallet schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:17:

Stond de auto al even ontgrendeld stil? Zou kunnen dat het een bug geweest en je een deur moet openen voor het werkt, ook gezien de motor van de klep niet eens geluid lijkt te maken en het 'probeert'
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/JXDqUsW058
https://www.kiaevforums.c...t-door-not-opening.13122/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik blijf een gek probleem houden met Kia connect. In het setup menu zegt hij dat de auto geen verbinding kan maken. Daarom kan ik geen user profile laden, omdat je dan verbinding met de app moet maken.
Als ik bij Kia Connect op activate druk, dan krijg ik een laadscherm en nu verloop van tijd een bericht dat de data niet geladen kan worden. Ik gebruik nu een gast account.
Ik heb al twee keer de modem gereset en ik heb 10 minuten de 12 v accu los gehad, maar dit werkt niet. Ik heb ook wel verbinding, want ik kan tussendoor wel via de app zien hoe vol de accu is en de deuren vergrendelen.
Ook een soft rest door een pin in het gaatje naast de volumeknop doet niets.
Mijn volgende idee was om het hele systeem te resetten. Echter, deze optie is niet selecteerbaar in het menu. Ik kan alleen het tijdelijke account resetten, maar die is er na herstart gewoon weer.
Ik ben bang dat dit weer een bezoek aan de garage wordt. Heeft iemand nog een briljant idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 09:40
Even een vraag over regeneratie. Ik heb vanaf het begin al niet het idee dat mijn EV9 dit (goed) doet. Kan er in de auto niks over terug vinden. Je ziet af en toe wel blauw in het dashboard bij afremmen enzo, maar kan nergens terug vinden hoeveel hij genereerd.

Nu zat ik wat met home assistant te rommelen en nu zie ik daar, na +/- 22.000km dat er in totaal 0 Wh is geregenereerd. Iemand met HA die misschien kan kijken of die wel iets zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZXZ9f8MTb0xXKMop7AAJxAvins=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdA9XRXUDS6e1m7R32CiixPO.jpg?f=user_large

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Tuuan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:48:
Even een vraag over regeneratie. Ik heb vanaf het begin al niet het idee dat mijn EV9 dit (goed) doet. Kan er in de auto niks over terug vinden. Je ziet af en toe wel blauw in het dashboard bij afremmen enzo, maar kan nergens terug vinden hoeveel hij genereerd.

Nu zat ik wat met home assistant te rommelen en nu zie ik daar, na +/- 22.000km dat er in totaal 0 Wh is geregenereerd. Iemand met HA die misschien kan kijken of die wel iets zien?

[Afbeelding]
Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar 585KwH consumptie op 22.000km lijkt me niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

[Afbeelding]
In de Kia Connect app, bij het onderdeel Voertuigrapport / Energieverbruik.
Daar vind je de Recuperatie in de afgelopen 30 dagen.

Bij mij staat daar overigens ook slechts 8,3 kWh recuperatie op 753 kWh verbruik. Dat is maar 1,1% terwijl ik het rempedaal vrijwel nooit aanraak en naar mijn gevoel veel energie terugwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Karel de Grote schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:36:
[...]

Kooyman Zeist 5% maar dat was eind 2023…
Met inruil van de nieuwe GT line velgen kreeg ik 800 euro korting. Niet gedaan uit eindelijk maar toch.

Auto moet schijnbaar 28 april bij de dealer aankomen, zal dan op een van de twee schepen zitten die medio april aankomt. Dan hadden ze nog twee weken nodig voor klaarmaken, levering gepland medio mei (20 dec besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 18:13

soap

diskoers.

Ehm, bij mij is in Kia app de recuperatie 24.7 kWh op 128.3 kWh consumption (heb er niet veel mee gereden afgelopen maand), in HomeAssistant is het ook ~20% van de totale consumption

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:39
Je kan het real-time zien in je energy consumption scherm (EV):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnuiKt-iFngm96F8LFfVdTcGBz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV3sXQJzIV4mCO3cQvFtoGuS.jpg?f=fotoalbum_large

Als je regenereert dan wordt het vermogen van je aandrijflijn negatief. Je kan in de AWD modus (als je die hebt) daar flinke remvermogens zien bij flink remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
AgeOfPanic schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:02:
Ik blijf een gek probleem houden met Kia connect. In het setup menu zegt hij dat de auto geen verbinding kan maken. Daarom kan ik geen user profile laden, omdat je dan verbinding met de app moet maken.
Als ik bij Kia Connect op activate druk, dan krijg ik een laadscherm en nu verloop van tijd een bericht dat de data niet geladen kan worden. Ik gebruik nu een gast account.
Ik heb al twee keer de modem gereset en ik heb 10 minuten de 12 v accu los gehad, maar dit werkt niet. Ik heb ook wel verbinding, want ik kan tussendoor wel via de app zien hoe vol de accu is en de deuren vergrendelen.
Ook een soft rest door een pin in het gaatje naast de volumeknop doet niets.
Mijn volgende idee was om het hele systeem te resetten. Echter, deze optie is niet selecteerbaar in het menu. Ik kan alleen het tijdelijke account resetten, maar die is er na herstart gewoon weer.
Ik ben bang dat dit weer een bezoek aan de garage wordt. Heeft iemand nog een briljant idee?
Je zal altijd zien dat je na het posten van een bericht de oplossing vindt. Ik heb een factory reset gedaan via het dealer menu (dus niet network reset) en daarna had ik meteen weer contact met Kia Connect. Ik moest een deel van mijn gebruikersprofiel weer opnieuw instellen. Bijvoorbeeld de pincode. Gek genoeg de vingerafdruk dan weer niet. In ieder geval werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVruc153
  • Laatst online: 13-09 07:35
Na de update lukt het mij niet meer om met de knop op het stuur (naast volumeknop) te 'scrollen' tussen de favoriete DAB zenders. Enkel de eerste en de laatste kunnen nog geselecteerd worden. Nog iemand dit gemerkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
JVruc153 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 06:48:
Na de update lukt het mij niet meer om met de knop op het stuur (naast volumeknop) te 'scrollen' tussen de favoriete DAB zenders. Enkel de eerste en de laatste kunnen nog geselecteerd worden. Nog iemand dit gemerkt ?
Ik heb hetzelfde. Dacht eens te proberen mijn favoriete radiozenders terug te weg te doen en opnieuw te kiezen maar is er nog niet van gekomen. Als je in de volledige lijst staat met alle zenders kan je gek genoeg wel er gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:49
FlyingDutchMike schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:55:
[...]

1x gehad, helemaal in het begin.
Er zit in de kofferruimte nog een manuele knop of koortje om de laadklep te ontgrendelen als ik mijn niet vergis.
achter de bekleding, dat dan weer wel...
Er zit inderdaad een manueel dingetje maar volgens mij is dat om je laadkabel los te maken, allesinds het is los nu en ik ben blij dat dat niet gebeurt is op vakantie of onderweg naar vakantie bestemming.

De auto zelf stond niet lang stil of uit. Ik ga het alvast in het oog houden, misschien een 'glitch' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
Zelfde hier... En de voorkeurknop daar net boven moest ook opnieuw worden ingesteld. Favoriete DAB zenders staan er nog wel gewoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
soap schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:53:
Ehm, bij mij is in Kia app de recuperatie 24.7 kWh op 128.3 kWh consumption (heb er niet veel mee gereden afgelopen maand), in HomeAssistant is het ook ~20% van de totale consumption
Toch een interessant onderwerp....
Ik rij erg anticiperend en heb het gevoel dat ik de remschijven/blokken bijna niet gebruik. Licht remmen is volgens mij vooral recupereren. Verder heb ik recuperatie op niveau 1 staan (minimaal)

De afgelopen 30 dagen een totaal verbruik van 664,70 kWh en recuperatie van 11,60 kWh
[ Ik rij lange afstanden, weinig file, snelweg meestal 115 km/h, uitvoering: Plus, AWD, 21"Rebel ]

Welke niveau van recuperatie gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 09:40
Gasoline1234 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:14:
[...]

In de Kia Connect app, bij het onderdeel Voertuigrapport / Energieverbruik.
Daar vind je de Recuperatie in de afgelopen 30 dagen.

Bij mij staat daar overigens ook slechts 8,3 kWh recuperatie op 753 kWh verbruik. Dat is maar 1,1% terwijl ik het rempedaal vrijwel nooit aanraak en naar mijn gevoel veel energie terugwin.
Bij mij staat daar dus ook gewoon 0 met 209kWh verbruik. Kan niet kloppen lijkt me.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 16:31
idem hier

alle favorieten wissen en terug toevoegen was wat bij geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Gaat denk ik bij mensen niet goed met recoup. Hier mijn lifetime data uit HomeAssistant (als iemand met kan vertellen hoe ik de datarange in de Kia Connect app aanpas… graag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i6raBaiJxr8IjPr4sxai_4bFVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjLhD2VnSv3Gsro1PROtcqvx.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb auto recoup aan en dan op laagste niveau. Hij ‘remt’ dan dus bij op regen bij naderen andere auto’s etc. Verder rem ik actief bij met linker paddle als ik bijv. rotonde nader.

-knip iets anders-

Sinds de laatste maart update is stoelmassage raar. Als ik knopje indruk krijg ik niets meer op mediatainmentscherm te zien. Voorheen zag je daar de drie standen lumbale, whole body etc. Nu weet ik dus niet of hij aan is en op welke stand.

Lijkt een bug. Heeft iemand dit ook / suggesties hoe op te lossen? Reset? Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 20:38
Die laatste update was geen verbetering...
Bij mij werkte de telefoonfunctie niet meer. Koppeling met telefoon duurde een paar minuten ( eerst paar keer melding 'telefoon reageert niet') Uiteindelijk werkte na een paar minuten de Android auto funties wel ( maps/ audio streaming) Maar de handsfree functie van de telefoon werkte niet. Telefoonlijst was wel op te roepen, maar gesprekken gingen niet via de speakers. Uiteindelijk opgelost door de telefoon uit zowel de kia te verwijderen als de koppelingen in mijn telefoon te verwijderen, waarbij uiteindelijk door het verwijderen van de andoid auto profiel in mijn telefoon en daarna opnieuw aanmelden het weer normaal werkte zoals voorheen.
-DAB favorieten zijn bij mij ook niet meer te selecteren.
-Ster toets op stuur moest opnieuw ingesteld worden
massage stoel functie is me nog niet opgevallen/ nog niet meer gebruikt sinds laatste update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
Tuuan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:04:
[...]

Bij mij staat daar dus ook gewoon 0 met 209kWh verbruik. Kan niet kloppen lijkt me.
Hier 42,23kWh recuperatie op 412,36 kWH, rij altijd op max Ipedal, ik ben dat gewend van met de Tesla bolides.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
tvdoc schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:30:
Die laatste update was geen verbetering...
Bij mij werkte de telefoonfunctie niet meer.
Als je zo de klachten leest lijkt Kia hun software te testen met nieuwe auto's waar nog niet extreem veel op gepersonaliseerd is. Ik ben nog steeds enorm blij met de EV9 maar op vlak van software kunnen ze toch best een tandje bijsteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nestorix

[Afbeelding]
Ik heb na 30000 km staan:
Total Power Consumed : 1231707
Total Power Regenerated : 46302

Gebaseerd op mijn gemiddelde verbruik over de hele levensduur van de auto (24,1kWh/100km) zou dit dus voor +- 5000 km aan gereden kilometers zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nestorix op 04-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Nestorix schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:03:
[...]

Gebaseerd op mijn gemiddelde verbruik over de hele levensduur van de auto (24,1kWh/100km) zou dit dus voor +- 5000 km aan gereden kilometers zijn.
Dat kan nooit over 30000 zijn toch? Gemiddeld verbruik van de EV9 is iets van 22Kwh per 100km.
Dan zou je uitkomen op 660000 watt. Zelfs met de WLTP opgave van 16,8Kwh per 100km zou je met een verbruik van 1231,71KwH, niet meer als 7300 kilometer hebben kunnen rijden.

Dit moet wel een andere periode zijn en niet over de volle 30.000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
ty5500 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:59:
[...]

Als je zo de klachten leest lijkt Kia hun software te testen met nieuwe auto's waar nog niet extreem veel op gepersonaliseerd is. Ik ben nog steeds enorm blij met de EV9 maar op vlak van software kunnen ze toch best een tandje bijsteken.
Ja, de software hebben ze duidelijk niet onder de knie en ze onderschatten het belang ook. Gelukkig gaan ze vanaf 2026 over naar Android Automotive maar dat zal alleen voor nieuwe auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Heeft er iemand ervaring met alternatieve TPMS sensoren ? Ik heb een set originele 19 inch velgen van iemand overgenomen waar ik zomerbanden om wil laten leggen, maar deze zijn zonder de sensoren. De bandenleverancier zegt dat ze waarschijnlijk gewoon gekloond kunnen worden/ universele sensoren te gebruiken, KIA dealer zegt natuurlijk dat alleen de originele goed werken, maarja, die kosten gelijk 280 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nestorix schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:03:
[...]

Dat geeft Home Assistant dus aan?
Wat staat er bij jou bij recuperatie in jouw Kia app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:

-knip iets anders-

Sinds de laatste maart update is stoelmassage raar. Als ik knopje indruk krijg ik niets meer op mediatainmentscherm te zien. Voorheen zag je daar de drie standen lumbale, whole body etc. Nu weet ik dus niet of hij aan is en op welke stand.

Hier inderdaad ook ook geen menu voor stoelinstelling meer
Ben even aan het rommelen geweest in het menu, paar keer wat instellingen gewijzigd/ aan- uitgezet en nu komt het 'comfort stretchen' menu weer tevoorschijn als ik de knop voor massagestand in de deur indruk.
Het instellingen menu staat onder
-Instellingen>voertuig>stoelen. Dan naar onder scrollen en kiezen voor 'ergo-motion stoel'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loepoog
Dealer belde met goed nieuws. EV9 is binnen en kan na volgende week worden uitgeleverd. Lekker nog voor de Pasen. Zin in!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:46

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Loepoog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:51:
Dealer belde met goed nieuws. EV9 is binnen en kan na volgende week worden uitgeleverd. Lekker nog voor de Pasen. Zin in!!
Gefeliciteerd! Meteen een mooie plek om de paaseieren in te verstoppen. Ruimte zat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
tvdoc schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:13:
[...]

Ben even aan het rommelen geweest in het menu, paar keer wat instellingen gewijzigd/ aan- uitgezet en nu komt het 'comfort stretchen' menu weer tevoorschijn als ik de knop voor massagestand in de deur indruk.
-Instellingen>voertuig>stoelen. Dan naar onder scrollen en kiezen voor 'ergo-motion stoel'
Dat werkt inderdaad, het is weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodoeht
  • Laatst online: 12-09 14:49
Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
Gaat denk ik bij mensen niet goed met recoup. Hier mijn lifetime data uit HomeAssistant (als iemand met kan vertellen hoe ik de datarange in de Kia Connect app aanpas… graag).
[Afbeelding]
Ik heb auto recoup aan en dan op laagste niveau. Hij ‘remt’ dan dus bij op regen bij naderen andere auto’s etc. Verder rem ik actief bij met linker paddle als ik bijv. rotonde nader.

-knip iets anders-

Ja, dat van de stoelmassage was mij ook opgevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Loepoog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:51:
Have fun!! Wanneer besteld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PreTenderxgn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 11:23
Ik kom binnenkort ook bij de club met een zwarte gt line + sidesteps

Vorige week besteld, indicatie voor levering is eind juni/begin juli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
PreTenderxgn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:39:

Gefeliciteerd!

We moeten gaan opletten dat het zometeen niet ineens een hele populaire auto gaat worden die je overal ziet 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-08 16:13
Boudewijm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Nee ik geloof als je zwart of pebble grey besteld je wel sneller je auto krijgt dan de andere kleuren. Plus mijn auto mag niet voor 6 mei geleverd worden.
Gisteren nog even met de dealer gebeld. Volgens hem komt de auto op 21 april binnen en kunnen ze hem rond 2 mei leveren. Een week eerder dus dan de planning die ik zelf gemaakt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Boudewijm schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:28:
[...]

Have fun!! Wanneer besteld?
19 november. Side steps staan helaas nog in backorder, maar dat zal de pret niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
PreTenderxgn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:39:

Dat zwart staat hem ook erg goed. Heb pebble Grey en vind het een erg mooie kleur maar zag gisteren nog eens een zwarte gt-line voorbijrijden en parkeren en het was ook wel een erg impressionante combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
tvdoc schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:13:
[...]

Dat werke inderdaad. Als het allemaal zo snel opgelost is, zijn het wel maar kleinigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Mike_Muis schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:30:
[...]

Gisteren nog even met de dealer gebeld. Volgens hem komt de auto op 21 april binnen en kunnen ze hem rond 2 mei leveren. Een week eerder dus dan de planning die ik zelf gemaakt had.
Hier dezelfde boot gok ik, wellicht toch die van een weekje later, en dan medio mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Remco45 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
Bij deze weer een update over de trillingen in mijn EV9.

Helaas hebben vele kilometers op de winterwielen niet geholpen.
De trillingen blijven zich voordoen met een piek tussen 123 en 127 km/h.

Bij deze een link naar een video van afgelopen week op de A2 (vlak stuk snelweg):

***members only***

Binnenkort gaat de auto weer naar de dealer.
Wordt vervolgd...
bij mij is het minder erg. maar ook op zomer en winterwielenset.

Mijn zomerset is bij de dealer ter controle.

Ik denk zelf aan een resonantie isn de stuurinrichting of in de anti-roll stang.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
alexke1988 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:57:
[...]

bij mij is het minder erg. maar ook op zomer en winterwielenset.

Mijn zomerset is bij de dealer ter controle.

Ik denk zelf aan een resonantie isn de stuurinrichting of in de anti-roll stang.
Ik heb zelf één van de eerdere EV9's (GT-Line AWD) maar ervaar totaal geen trillingen. Recentelijk moesten er (rond de 28000 km) nieuwe banden op. Ben gegaan voor de Vredestein All Season. Ik was een beetje huiverig en bang dat ik wellicht last van dat trillen zou krijgen, maar wederom, totaal niet.

Ik krijg toch inderdaad sterk het gevoel dat het niet of nauwelijks aan de banden ligt maar totaal ergens anders aan (en dat je met de banden "tunen" het ietwat wegkrijgt maar eigenlijk dan vooral verbloemt).

Misschien inderdaad iets in de ophanging, veren, schokbrekers, stuurinrichting ...

Ik kan me voorstellen dat een set banden wat afgeplat is op de boot of dat de banden niet goed gemaakt zijn, maar als je de boel wisselt naar andere banden, balanceert en uitlijnt etc dan kan het daar toch niet meer aan liggen zou je zeggen. Vraag me af of er door KIA echt verder gezocht wordt naar de echte oorzaak van het probleem.

Als er in de fabriek iemand de stoelbouten kan vergeten erin te draaien (zie laatste recall) dan zou het me ook niet verbazen als er iemand stond te slapen bij het vastdraaien van een ander onderdeel ergens dat invloed heeft op de ophanging.

[ Voor 8% gewijzigd door Nestorix op 06-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:04
Nestorix schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb zelf één van de eerdere EV9's (GT-Line AWD) maar ervaar totaal geen trillingen. Recentelijk moesten er (rond de 28000 km) nieuwe banden op. Ben gegaan voor de Vredestein All Season. Ik was een beetje huiverig en bang dat ik wellicht last van dat trillen zou krijgen, maar wederom, totaal niet.

Ik krijg toch inderdaad sterk het gevoel dat het niet of nauwelijks aan de banden ligt maar totaal ergens anders aan (en dat je met de banden "tunen" het ietwat wegkrijgt maar eigenlijk dan vooral verbloemt).

Misschien inderdaad iets in de ophanging, veren, schokbrekers, stuurinrichting ...

Ik kan me voorstellen dat een set banden wat afgeplat is op de boot of dat de banden niet goed gemaakt zijn, maar als je de boel wisselt naar andere banden, balanceert en uitlijnt etc dan kan het daar toch niet meer aan liggen zou je zeggen. Vraag me af of er door KIA echt verder gezocht wordt naar de echte oorzaak van het probleem.

Als er in de fabriek iemand de stoelbouten kan vergeten erin te draaien (zie laatste recall) dan zou het me ook niet verbazen als er iemand stond te slapen bij het vastdraaien van een ander onderdeel ergens dat invloed heeft op de ophanging.
Ik heb half vorig jaar de Conti’s gewisseld voor PirellIi’s P Zero runflat.
Had geen zin in eindeloos getouwtrek bij de dealer want wilde z.s.m. trillingsvrij rijden en dat is gelukt.
Lag bij mij dus100% aan de banden.
De Pirelli’s zijn op de Duitse Marktplaats (kleinanzeigen) bij bosjes (bijna) nieuw te koop voor minder dan 50% van de nieuwprijs. Diverse Audi’s en BMW modellen worden met deze banden geleverd en daarna op All Weathers gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Bij mij vanaf levering vorig jaar januari problemen gehad met de 21 inch continental banden. Veel discussies gehad met de dealer. Set banden incl velgen van ander ev9 gekregen, zelfde probleem. 2 van de 4 onder coulance van conti vervangen ( volgens test vielen er maar 2 van de 4 buiten de tolerantie die continental gesteld had, dus maar 2 nieuwe banden) probleem bleef. Uiteindelijk op eigen kosten in november 4 nieuwe Vredestein winterbanden er onder laten zetten, want conti en dealer wilden verder niets tegemoet komen, en trillingen waren weg. Dus ook bij mij zat het probleem echt in die continental premium contact c banden. Heb nu dus nog 4 conti's liggen die nog heel wat km's meekunnen, maar die komen er dus niet meer onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
tvdoc schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:29:
Bij mij vanaf levering vorig jaar januari problemen gehad met de 21 inch continental banden. Veel discussies gehad met de dealer. Set banden incl velgen van ander ev9 gekregen, zelfde probleem. 2 van de 4 onder coulance van conti vervangen ( volgens test vielen er maar 2 van de 4 buiten de tolerantie die continental gesteld had, dus maar 2 nieuwe banden) probleem bleef. Uiteindelijk op eigen kosten in november 4 nieuwe Vredestein winterbanden er onder laten zetten, want conti en dealer wilden verder niets tegemoet komen, en trillingen waren weg. Dus ook bij mij zat het probleem echt in die continental premium contact c banden. Heb nu dus nog 4 conti's liggen die nog heel wat km's meekunnen, maar die komen er dus niet meer onder...
Bizar ... bizar slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik heb nu ook op mijn velgen markeringen aangebracht ter hoogte van het winter bergje op mijn winterbanden.

Hiermee ga ik eens kijken of mijn banden niet slippen op de velg van het koppel.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Nog meer rare dingen na de update, convenience klep openen (naderen met sleutel is auto open) doet het ook niet meer.

Ga ook ff ‘in menu rommelen’, eea aan uit en dan weer proberen.

— knip, wat anders —

Heeft iemand de originele continental banden trillingsvrij gekregen?

Mijn plan is nu nieuwe zomervelgen en daar deze banden weer omheen (op org velgen blijven winterbanden).

Maar is dat een slim plan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 16:31
Ro-Maniak2 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:

Mijn plan is nu nieuwe zomervelgen en daar deze banden weer omheen (op org velgen blijven winterbanden).

na een paar duizend km had ik van de trillingen geen last meer.
Ik had er in't begin veel last van maar na 500km was het al veel beter. En ik denk rond 3-4.000 niet meer merkbaar.
Bij switch naar winterbanden (zachter) voel je wel dat die net nog dat laatste tikkeltje soepeler reden...

Nu heb ik mijn achterste zomerbanden moeten vervangen en heb ik zelfde type conti's laten steken en daar heb ik ook geen trillingen mee

(alles op de zelfde originele velg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chainsaw2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 11:34
Wie niet vraagt! Heeft iemand van jullie toevallig de originele naafdoppen van de KIA EV9 GT line liggen en doet hier niets mee? Wellicht vanwege eerder garantie geval. Ik zou ze graag overnemen. PM indien je ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Boudewijm schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:46:
[...]

Gefeliciteerd!

We moeten gaan opletten dat het zometeen niet ineens een hele populaire auto gaat worden die je overal ziet 😝
Werd in Luxemburg afgelopen weekend nog voldoende nagestaard. :*)
Ook niet 1 andere gezien daar.
Misschien toch maar verhuizen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ro-Maniak2 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:
Nog meer rare dingen na de update, convenience klep openen (naderen met sleutel is auto open) doet het ook niet meer.

Ga ook ff ‘in menu rommelen’, eea aan uit en dan weer proberen.

— knip, wat anders —

Slimste plan imo is om die Conti's ritueel te verbranden en 4 goede nieuwe mbv Road Force balanceren met waarden max. 50 te laten monteren.
Een enkeling is tot KIA NL doorgedrongen en zelfs daar durven ze weer terug te verwijzen naar bovenstaand plan zonder verder naar de auto zelf te willen kijken.
En als die 4 banden met < 50 gelukt is (wat al lastig wordt denk ik) heeft KIA NL in elk geval geen escapes meer...
Bij alle andere plannen van aanpak komt het al snel op geluk aan of ongevoeligheid bij de berijder... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Nestorix schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:25:
[...]

Van die eerst batch met Conti's waren (veel / de meeste / sommige) echt superslecht en zelfs met Road Force 3D / draaien duwen aaien niet goed te krijgen. Ik had er 2 waarbij de Road Force machine het gewoon opgaf. Maar de GoodYear's die ik erna kreeg, van Profile, door KIA dealer betaald, was beter maar niet trillingvrij.
De winterset met 21" Vredestein ook niet. Beter, want zachtere band maar exact zelfde beeld. Als ik langzaam rijd hoor ik ook duidelijk een zoemend geluid in de frequentie van de aandrijving: sneller als de snelheid toeneemt maar onvoldoende om als trilling te voelen bij lage snelheid. Dat komt pas bij 70km/u+.

Dus ik neig ook te denken dat er iets niet in de haak is met de aandrijving (of ophanging). Waarschijnlijk vóór gezien de trillingen waarneembaar in het stuur.

Daar komt bij dat de Uitlijner constateerde dat de achterwielophanging slechts hand-vast zat. Ik had ook van het ene op het andere moment 'trekken naar rechts' erbij gekregen wat uit de achterkant bleek te komen.
Na die stoelbouten-ellende lijkt me dit nu ook prima mogelijk. En wie dus de voorkant ook wel ergens.

Maar krijg de KIA organisatie maar eens ze ver dat ze tijd maken en met een plan komen (dat alleen maar geld kan kosten als het garantie blijkt te zijn).
De leverende dealer geeft geen thuis meer.
KIA NL reageert niet naar de Lease en de nieuw gekozen dealer lokaal is huiverig om met ideeën te komen.

Alle ideeën en succesvolle pogingen zijn welkom op dit moment.
Moet binnenkort weer terug naar de harde zomerbanden... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:36:
[...]

Van die eerst batch met Conti's waren (veel / de meeste / sommige) echt superslecht en zelfs met Road Force 3D / draaien duwen aaien niet goed te krijgen. Ik had er 2 waarbij de Road Force machine het gewoon opgaf. Maar de GoodYear's die ik erna kreeg, van Profile, door KIA dealer betaald, was beter maar niet trillingvrij.
De winterset met 21" Vredestein ook niet. Beter, want zachtere band maar exact zelfde beeld. Als ik langzaam rijd hoor ik ook duidelijk een zoemend geluid in de frequentie van de aandrijving: sneller als de snelheid toeneemt maar onvoldoende om als trilling te voelen bij lage snelheid. Dat komt pas bij 70km/u+.

Dus ik neig ook te denken dat er iets niet in de haak is met de aandrijving (of ophanging). Waarschijnlijk vóór gezien de trillingen waarneembaar in het stuur.

Daar komt bij dat de Uitlijner constateerde dat de achterwielophanging slechts hand-vast zat. Ik had ook van het ene op het andere moment 'trekken naar rechts' erbij gekregen wat uit de achterkant bleek te komen.
Na die stoelbouten-ellende lijkt me dit nu ook prima mogelijk. En wie dus de voorkant ook wel ergens.

Maar krijg de KIA organisatie maar eens ze ver dat ze tijd maken en met een plan komen (dat alleen maar geld kan kosten als het garantie blijkt te zijn).
De leverende dealer geeft geen thuis meer.
KIA NL reageert niet naar de Lease en de nieuw gekozen dealer lokaal is huiverig om met ideeën te komen.

Alle ideeën en succesvolle pogingen zijn welkom op dit moment.
Moet binnenkort weer terug naar de harde zomerbanden... :-(
Dit laatste heb ik echt allemaal niet, dus dat lijkt me een serieus/ander probleem.

Winterbanden heb ik nu Pirelli Scorpion Winter 2 XL 285/45 R21 en wellicht – je wordt erotisch neurotisch – heb ik daar een heeeeeel klein beetje trillen maar het lijkt bij lange na niet op wat jij beschrijft, ook niet als ik 200 rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:15:
[...]

Dit laatste heb ik echt allemaal niet, dus dat lijkt me een serieus/ander probleem.

Winterbanden heb ik nu Pirelli Scorpion Winter 2 XL 285/45 R21 en wellicht – je wordt erotisch – heb ik daar een heeeeeel klein beetje trillen maar het lijkt bij lange na niet op wat jij beschrijft, ook niet als ik 200 rijd.
erotisch of neurotisch... :-)
Ik word er vooral moedelosisch van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Nadat ik 3000 km na levering van de auto nieuwe all-season banden heb laten monteren, was mijn EV9 volledig trillingsvrij en heel stil.
Inmiddels (50.000km en 2 nieuwe achterbanden verder) merk ik toch weer trillingen in het stuur en ook meer lawaai van de banden. Onlangs heb ik de voorbanden eens goed bekeken en daar is zichtbare cupping in het profiel zichtbaar. Deze zaagtandslijtage in de schouder van de banden wordt hier goed uitgelegd.

Niet dat cupping alle trillings-klachten die hier worden gemeld verklaart, maar wellicht wel voor enkelen die de banden al wat langer hebben en toen de banden nieuw waren geen problemen hadden.

Elektrische auto's hebben door het hoge koppel en de grotere breedte van de band sneller last van cupping in de banden. Dit herken ik ook van de Tesla. Je kunt het enigszins voorkomen door de banden altijd 15% harder op te pompen dan aangegeven door Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:08:
[...]

Misschien z'n je vrouw of vriendin :+ maar van dat trillen zou ik zelf vooral gefrustreerd raken. Gelukkig heb ik er geen noemenswaardig veel last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Hier is de ev9 gelukkig trillingsvrij op de zomer- en winterbanden (of het moet een heel kleine resonantie zijn die niet echt opvalt).

Als het echt zo extreem is dat het storend is en niet enkel aan de banden ligt, kan je altijd proberen er nog derde expert op te zetten voor zover je dat nog niet gedaan hebt.
Op google vind je er wel zoals bijvoorbeeld https://autodiagnosetwente.nl/geluids-en-trillingsanalyse/
Kunnen ze hopelijk de exacte reden bepalen en kan je dit gebruiken om het probleem bij Kia aan te kaarten en een oplossing te eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 08-04-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Met wat ik hierboven allemaal weer lees over banden en trillen, hoop ik toch echt dat dit niet meer bij de nieuwe leveringen voorkomt. Volgende week vrijdag kan ik de EV9 halen en dan wil ik liever niet hieraan denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:08:
[...]

🤡 Foei Siri! Af!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ty5500
Loepoog schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:14:
Met wat ik hierboven allemaal weer lees over banden en trillen, hoop ik toch echt dat dit niet meer bij de nieuwe leveringen voorkomt. Volgende week vrijdag kan ik de EV9 halen en dan wil ik liever niet hieraan denken
Dat is het gevaar van dergelijke forums te volgen. Ik zou het allemaal wat proberen los te laten. Ik lees mij ook bij elke auto die ik gekocht heb in (ook een beetje om het wachten te breken) en heb bij elke auto die ik gekocht had op de forums al meerdere horroroverhalen tegengekomen: Motoren die massaal in de soep draaiden door olieproblemen met recalls tot gevolg, versnellingsbakproblemen door een ontwerpfout enzovoort. en uiteindelijk altijd zo goed als probleemvrije auto's gehad.

Zelfde met familie die bij de technische ondersteuningsdienst van een groot duits premiummerk heeft gewerkt. Die kon een hele avond vullen met horrorverhalen. En nochtans waren de auto's van dat merk bij de meest probleemloze die we al gehad hebben in de familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:21:
[...]

Dat is het gevaar van dergelijke forums te volgen. Ik zou het allemaal wat proberen los te laten. Ik lees mij ook bij elke auto die ik gekocht heb in (ook een beetje om het wachten te breken) en heb bij elke auto die ik gekocht had op de forums al meerdere horroroverhalen tegengekomen: Motoren die massaal in de soep draaiden door olieproblemen met recalls tot gevolg, versnellingsbakproblemen door een ontwerpfout enzovoort. en uiteindelijk altijd zo goed als probleemvrije auto's gehad.

Zelfde met familie die bij de technische ondersteuningsdienst van een groot duits premiummerk heeft gewerkt. Die kon een hele avond vullen met horrorverhalen. En nochtans waren de auto's van dat merk bij de meest probleemloze die we al gehad hebben in de familie.
Eens. Maar de bandentrillingen zijn wel for reels en massal 😬😉
Pagina: 1 ... 77 ... 92 Laatste