Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-07 12:31

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Koptelefoontje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Je legt sleutel A binnen bereik van de auto.
Pakt sleutel B en rijdt een rondje.
Je parkeert de auto op dezelfde plek en sluit af met sleutel B.

In theorie zou sleutel A dus een tijdje geen verbinding moeten hebben en in slaap gevallen zijn. Als je nu sleutel B niet binnen bereik hebt zou hij dus niet meer open moeten gaan.
Ah zo... Ja, wellicht een goede test zo. Ben benieuwd of iemand met een eigen oprit dit kan testen zo.

Weet iemand hoelang zou het mogen duren voordat die slaapstand in werking zou moeten treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Ah zo... Ja, wellicht een goede test zo. Ben benieuwd of iemand met een eigen oprit dit kan testen zo.

Weet iemand hoelang zou het mogen duren voordat die slaapstand in werking zou moeten treden?
Misschien dat ik het dit weekend nog eens kan proberen als ik de auto moet gebruiken en beide sleutels heb. Maar de adac is befaamd voor zijn grondige testen (o.a. winterbanden bijvoorbeeld). De keyless systemen hebben ze nu ook getest met een relay attack lijkt het. Als zij er niet in geraken en de auto niet konden starten, dan ben ik er wel erg gerust in dat het heel goed beveiligd is. Met uwb zou de auto niet gewoon een signaal oppikken van de sleutel (dat boeven dan kunnen versterken van binnen) maar zou deze de exacte afstand meten tot de sleutel via hoe lang de overdracht duurt en zou deze zo kunnen bepalen of de sleutel effectief voldoende dicht is. Mogelijks is de bewegingsdetectie dan eerder een batterij besparingsfunctie gezien de beveiliging bij de ev9 op een andere manier werkt. Mogelijks is het een dubbele beveiliging. Geen idee. Maar ben wel redelijk zeker dat de Kia ook uwb gaat gebruiken want denk dat ze in bijna alle auto's met gewoon een bewegingssensor zijn ingeraakt als ik door de lijst met auto's scrol (ik vermoed dat ze onmiddelijk na het parkeren aan de slag zijn gegaan ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door ty5500 op 21-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-07 21:14
Gasoline1234 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:15:
Gisteren terug gereden uit Oostenrijk. Ter lering en vermaak even een reisverslagje.

Het was een vrijwel ideale (winter)rit. Geen files, geen wachtrijen bij de laadpalen en 80% van de route was een droge weg. En altijd met lage State of Charge (SoC) aangekomen.

Totale afstand 1041km. 08:55 vertrokken - 20:10 thuis.
Totale reistijd inclusief laden, pauzes: 11u15m

Etappe 1:
Start 95% SoC
Aankomst 1% SoC
369,1 km in 3u46m
Verbruik 24,1 kWh/100km
Laden tot 78% in 28 min.
Bijzonderheden:
- Veel bergafwaarts en deels gereden in ECO stand om Ionity te kunnen halen
- Gemiddelde snelheid: 98,2 km/u
- Snelheid Autobahn meestal onder 120 km/u

Etappe 2:
Start 78% SoC
Aankomst 5% SoC
268,6 km in 2u22m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 65% in 20 min.
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 113,3 km/u
- Snelheid Autobahn 120 - 130 km/u (uitgezonderd Baustellen)

Etappe 3:
Start 65% SoC
Aankomst 7% SoC
203,0 km in 2u00m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 77% in 24 min.
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 101,5 km/u
- Snelheid Autobahn 120 - 130 km/u (uitgezonderd Baustellen)

Etappe 4:
Start 77% SoC
Aankomst thuis 19% SoC
200,5 km in 1u51m
Verbruik 29,4 kWh/100km
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 108,4 km/u
- Snelheid Autobahn rond 140 km/u (uitgezonderd Baustellen)

Dit is met mijn EV9 AWD GT-Line op 21" All Season banden. Zwaar beladen. Geen dakkoffer.

Enkele conclusies (winter):
- Praktische maximale range: rond 375km, als je niet wilt billenknijpen om de laadpaal nog te kunnen halen.
- 1000km gaat niet lukken in 10 uur
Aan bovenstaande korte laadpauzes zie je dat dat nog niet eens echt ligt aan de laadstops. 3 pauzes van 20-28 minuten heb je met een brandstofauto ook wel.
Belangrijkste oorzaak zijn de Baustellen op de Autobahn, waardoor je vaak maar 60-80 km/u mag rijden.
Met een brandstofauto zou je misschien op sommige stukken wel 150 - 170 km/u rijden en wat tijd winnen, maar ik rijd persoonlijk liever rond 130-140 km/u.
- Ik vermoed dat de range van mijn accu na 50.000 km toch wel wat is afgenomen (5%?) sinds nieuw. Ik zal binnenkort eens controleren wat de auto aangeeft bij 100% SoC, in vergelijking tot toen hij nieuw was. Overigens zou dat een normale afname van de range zijn.

De kunststof plakkers die ik in de laadpoort heb geplaatst hebben goed hun werk gedaan. De laadstekkers van Ionity hebben probleemloos geladen.

[Afbeelding]

Eindconclusie:
- Heerlijke reisauto met perfect passende korte laadtijden -
Waar heb je die rubber dopjes gekocht? Heb je daar een link van, ik zie vele verschillende hoogtes nl. Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-07 23:29
Gisteren deze dopjes:

HYSHIKRA Vervangende zachte... https://www.amazon.nl/dp/B0C3TZ6BJ4?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Ontvangen en geplaatst, lijkt goed te passen en eens kijken hoe het gaat de komende weken.

Overigens heb ik mijn auto na 4 maanden en week bij de garage gestaan te hebben terug. De iccu was defect en het heeft 4 maanden en een week gekost voor de dealer icm kia Nederland om het op te lossen. (Niet best).

Ga er niet teveel woorden aan vuil maken, maar een ingebrekenstellingsbrief was nodig om het reparatie proces te versnellen (toen ging het ineens in twee weken wel). Inmiddels weer bijna een week terug nadat hij half november de garage ingerold werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Heb het nog eens vlug geprobeerd. Mijn sleutel (sleutel 1) naast de ev9 gelegd. we hebben geen digitale sleutel op de gsm's.Vervolgens is mijn vrouw weggereden met de auto met haar sleutel (sleutel 2). Een dik half uur later de auto terug in de garage gezet (sleutel 2). De sleutel (sleutel 2) waarmee gereden een 30 meter van de auto weggelegd gelegd. Mijn sleutel (sleutel 1) is ondertussen vanaf de start niet aangeraakt geweest en ligt nog steeds naast de auto. De auto is nog steeds onmiddelijk te openen met keyless zonder de sleutel 1 aan te raken.

Was ook nog is aan het zoeken in de handleiding van de laatste nieuwe modeljaren en daar staat bij de opmerking over bewegingsdetectie van de afstandsbediening "indien de afstandsbediening hiermee uitgerust is". Is dit een onderscheid tussen de geavanceerde gt-line afstandsbedieningen (met remote control) en de gewone, is dit regiogebonden (is een engelse handleidingen), geen idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMcnYbGyWNLq9Vx9umd6Jq1trV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4s9og8yhQM8tMxgTH8xprVCU.png?f=user_large

Nu, ik ben er wel gerust in met de adac testen. Ik denk dat sleutel gewoon op een geavanceerdere manier werkt. De adac test gaf ook aan dat kia uwb in de sleutels voor nieuwere modellen gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:28

soap

diskoers.

De sleutel werkt op basis van UWB, een zgn relay attack is daar vrijwel onmogelijk:
With UWB technology, quick measurements are used to determine distance very precisely so the car doesn’t have to make assumptions. Any attempt to intercept and send the UWB signal, as in a relay attack, will only delay the arrival of the responding device’s acknowledgement signals, making it clear to the UWB-based lock and ignition that the responding device is actually farther away, not closer. With UWB, the car’s assumption is replaced with certainty, and that makes the passive keyless entry system much more secure.
https://www.securityindus...-security-and-automation/

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N3Loo4_2yCYbheLS2MHVXyDWBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPUROoBkIU1QnaQ3MEphNsCS.jpg?f=fotoalbum_large
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ging niet meer terug omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:35:
[Afbeelding]
Klopt het dat de SoC 80% was? Ik dacht dat de Egmp auto's befaamd waren dat de laadsnelheid inkakt op 80% om nadien normaal een tijd later terug te stijgen. Maar normaal vermijd je zoveel mogelijk snelladen boven 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Klopt het dat de SoC 80% was? Ik dacht dat de Egmp auto's befaamd waren dat de laadsnelheid inkakt op 80% om nadien normaal een tijd later terug te stijgen. Maar normaal vermijd je zoveel mogelijk snelladen boven 80%.
Ja, die verhalen ken ik en inderdaad was het vanaf 80%, maar het bijzonder was dat het eerst naar een flinke snelheid ging en iets later pas helemaal inzakte.

Plus, op grond van de verhalen had ik verwacht dat het zich zou herstellen, maar ik heb een behoorlijk aantal minuten gewacht en dat deed het niet.

Sowieso heb ik zelf nog nooit zo’n enorme terugval gezien na 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
Had je niet ingesteld dat hij maximaal tot 80 of 90 procent zou laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
ty5500 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het met de batterijregeling te maken heeft. Had je pre conditioning gedaan? Stond de airco in het interieur goed te blazen? Mogelijks had hij het moeilijker om de batterij koud te krijgen. Maar zou mij ergens wel verbazen want zo gigantisch heet is het ook nog niet.

Als je een obd toestel hebt kan je dan de batterij parameters uitlezen wat je wijzer kan maken over de echte reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
hjvdb schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Het opnieuw activeren van Kia Connect vanuit het SETUP menu in de auto was in mijn geval voldoende om de app weer aan de praat te krijgen! :*)
ik heb het zelfde voor sinds enkele dagen...
moet ik eerst de auto uit de app gooien of hoe werkt dat? 8)7
Edit: de modem verbinding was toch verdwenen.
Via setup Kia connect opnieuw configureren en de verbinding was terug

[ Voor 13% gewijzigd door Crupa op 24-03-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
AgeOfPanic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:42:
Had je niet ingesteld dat hij maximaal tot 80 of 90 procent zou laden?
Nee juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het met de batterijregeling te maken heeft. Had je pre conditioning gedaan? Stond de airco in het interieur goed te blazen? Mogelijks had hij het moeilijker om de batterij koud te krijgen. Maar zou mij ergens wel verbazen want zo gigantisch heet is het ook nog niet.

Als je een obd toestel hebt kan je dan de batterij parameters uitlezen wat je wijzer kan maken over de echte reden.
Ik gok hierop. Temp accu was 40….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:35:
[Afbeelding]
Dit heb ik al vaker meegemaakt.
Het Battery Management Systeem doet dit soms rond 80% als er een cel voltage onbalans bestaat. Waarschijnlijk is er dan 1 of enkele batterijcellen die een significant hoger voltage rapporteren dan de andere cellen. Het is dan gevaarlijk om op hoge snelheid door te blijven laden. De laadsnelheid valt terug naar 7 kW totdat de cellen gebalanceerd zijn. Dat kan 10-15 minuten duren. Daarna gaat ie wel weer terug naar 80-90 kW. Tegenwoordig wacht ik daar niet meer op, en vertrek ik meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Gasoline1234 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:02:
[...]

Dit heb ik al vaker meegemaakt.
Het Battery Management Systeem doet dit soms rond 80% als er een cel voltage onbalans bestaat. Waarschijnlijk is er dan 1 of enkele batterijcellen die een significant hoger voltage rapporteren dan de andere cellen. Het is dan gevaarlijk om op hoge snelheid door te blijven laden. De laadsnelheid valt terug naar 7 kW totdat de cellen gebalanceerd zijn. Dat kan 10-15 minuten duren. Daarna gaat ie wel weer terug naar 80-90 kW. Tegenwoordig wacht ik daar niet meer op, en vertrek ik meteen.
Goed om te weten, dat heb ik dus uiteindelijk ook gedaan en zo in de toekomst dan maar standaard doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:09
Wat voor laadkabel zit er eigenlijk standaard bij de auto?
En misschien een domme vraag, maar ik neem even aan dat de velours GT matten er standaard al bij zitten en dat je dit niet bij de accessoires lijst moet aanvinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-07 19:53
Koptelefoontje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:10:
En misschien een domme vraag, maar ik neem even aan dat de velours GT matten er standaard al bij zitten en dat je dit niet bij de accessoires lijst moet aanvinken?
Heb je je ev9 al van Kooijman?
Hij staat er nog steeds de GT line in IJsselstein! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Kleine heads-up voor iedereen Noco GB40 weer in de “aanbieding” bij Amazon DE, IT en FR: €91,96 euro ipv €119 in NL

IT het goedkoopste nu incl verzending; €97,43 euro

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijm op 25-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Koptelefoontje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:10:
Bij mij een 3-fase kabel van iets van 5 mtr. Grijs, met waardeloos slecht passende stekkers.
Later nog een grannylader erbij gekregen/bedongen.

Doe jezelf vooral een plezier en koop een (lekker lange) degelijke blauwe kabel met echte Mennekes stekkers.
Dan zijn veel problemen met niet goed verbinden aan paal en auto meteen over.

Bij mij GT-Line zaten de matten er inderdaad in. Maar Lease dus weet eerlijk gezegd niet of dat standaard is. Zal toch haast wel, bij zo'n speciale uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-07 17:50
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Bij mij een 3-fase kabel van iets van 5 mtr. Grijs, met waardeloos slecht passende stekkers.

Doe jezelf vooral een plezier en koop een (lekker lange) degelijke blauwe kabel met echte Mennekes stekkers.

Bij mij GT-Line zaten de matten er inderdaad in. Maar Lease dus weet eerlijk gezegd niet of dat standaard is. Zal toch haast wel, bij zo'n speciale uitvoering?
Hier koop en zaten gewoon GT line matten in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Heb je je ev9 al van Kooijman?
Hij staat er nog steeds de GT line in IJsselstein! :)
Nope, nog steeds een vage ‘eind mei’. Ook in de Kia configurator staat deze nog steeds op 2 weken levertijd. Snap er niets van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:06:
Kleine heads-up voor iedereen Noco GB40 weer in de “aanbieding” bij Amazon DE, IT en FR: €91,96 euro ipv €119 in NL

IT het goedkoopste nu incl verzending; €97,43 euro
Hier is ie nog goedkoper toch?
https://knusco.com//produ...ne-en-3-0l-diesel-motoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ah een of andere dropshipper ofzo?

De Trustpilot pagina is ook niet erg positief (1,4 sterren uit 179 reviews).
Sla die maar over inderdaad!

[ Voor 13% gewijzigd door Koptelefoontje op 25-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Paradise schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ik zou hier niet teveel van verwachten eerlijk gezegd. Ik heb me ook eerder bij de dealer gemeld (Wassink Arnhem) en kreeg terug dat ze het 'niet op film kunnen krijgen'. Ik snap ook niet hoe je een stoel die alleen speling vertoont als je er daadwerkelijk op zit zou moeten filmen.. Over 2 weken de 30dkm beurt, dan zal ik het opnieuw melden.

Sinds een aantal dagen brandt bij mij het "SOS" teken in het dashboard. Volgens de handleiding heeft dit te maken met een verstoorde verbinding met de alarmcentrale. Zal deze ook maar bij de beurt na laten kijken.
Gisteren bij de dealer geweest voor 30dkm onderhoud. Het stoelframe wordt (toch) vervangen, ze voelden de speling nu zelf ook. Uiteraard staat het frame nog in backorder.

De SOS storings-melding konden ze tijdens het onderhoud niet oplossen, ze zien wel een storingsmelding in de ODB (microfoon/speaker storing), maar kregen deze gedurende het twee uur durende onderhoud niet oplossen. Als het frame binnen is laat ik de EV9 een dag achter voor montage van het frame en gaan ze nogmaals proberen de storing te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Nope, nog steeds een vage ‘eind mei’. Ook in de Kia configurator staat deze nog steeds op 2 weken levertijd. Snap er niets van!
Ik zou even bellen naar Kooijman of even langsgaan in IJsselstein. Had de verkoopleider daar nog gesproken van het weekend en die wist van niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ja ik sla deze ook even over 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Hier eigelijk tevreden van de ac laadkabel, nog nooit gehad dat hij niet wou laden of dat het slecht paste. Misschien hebben ze een betere versie nu, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

ty5500 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Hier eigelijk tevreden van de ac laadkabel, nog nooit gehad dat hij niet wou laden of dat het slecht paste. Misschien hebben ze een betere versie nu, geen idee.
Ik denk inderdaad dat KIA 2 verschillende in het assortiment had/heeft.
Die ik erbij kreeg, eind 2023, eerste lading EV9's, is echt van een beroerde kwaliteit (de maatvoering vd stekkers dan).
Regelmatig storing omdat ook de kant van de paal niet goed verbinden kon.
Je geeft dan meteen die paal de schuld en probeert een andere stekker als die er is maar sinds de mennekes kabel niet 1x een probleem meer gehad. Die passen als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Paradise schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Gisteren bij de dealer geweest voor 30dkm onderhoud. Het stoelframe wordt (toch) vervangen, ze voelden de speling nu zelf ook. Uiteraard staat het frame nog in backorder.

De SOS storings-melding konden ze tijdens het onderhoud niet oplossen, ze zien wel een storingsmelding in de ODB (microfoon/speaker storing), maar kregen deze gedurende het twee uur durende onderhoud niet oplossen. Als het frame binnen is laat ik de EV9 een dag achter voor montage van het frame en gaan ze nogmaals proberen de storing te verhelpen.
Stoelframe beweging:
Bij mij was eerste stap "update"... 2de zou een filmpje zijn voor garantie via de importeur.
Wordt niks ook natuurlijk maar we houden vol.
Needless to say, de update heeft niet gewerkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-07 16:09
FlyingDutchMike schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ik denk inderdaad dat KIA 2 verschillende in het assortiment had/heeft.
Misschien kan iemand een foto delen van beide kabels, de beroerde kabel en de betere kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:56
Stoelframe beweging:
Bij mij was eerste stap "update"... 2de zou een filmpje zijn voor garantie via de importeur.
Wordt niks ook natuurlijk maar we houden vol.
Needless to say, de update heeft niet gewerkt...
Gewoon volhouden, blijven melden dat er speling in zit. Wel flink wat geduld hebben...
Bij mijn auto hebben ze vorige week eindelijk het stoelframe vervangen. De eerste keer dat ik het gemeld had was ongeveer een jaar geleden. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 15:14
Zijn er intussen gebruikers die ervaring hebben met het plaatse van een hondenrek/babagerek achter de 2e zitrij? In het topic kom ik een optie tegen die aan de hoofdsteunen bevestigd wordt, maar ben benieuwd of er ook versies zijn die aan het dak/zijkanten gemonteerd kan worden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
PRoeske schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:18:
Zijn er intussen gebruikers die ervaring hebben met het plaatse van een hondenrek/babagerek achter de 2e zitrij? In het topic kom ik een optie tegen die aan de hoofdsteunen bevestigd wordt, maar ben benieuwd of er ook versies zijn die aan het dak/zijkanten gemonteerd kan worden?

Alvast bedankt!
Kijk eens bij Kleinmetall, hebben een andere bevestiging: https://www.kleinmetall.d...ktro-ab-bj.-2023-20422180

Edit: overigens geen ervaring mee. Wij hebben namelijk één achterste stoel nodig en daarvoor bestaat sowieso geen rek. Daarom heb ik gekozen voor de kofferbescherming van Kleinmetall, onze honden gaan alleen tijdens vakanties is de EV9 mee. We hebben een speciale "hondenauto" hier :)

[ Voor 20% gewijzigd door Freezhost op 26-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:00

Alvast bedankt!
Ik heb ook altijd een bagagerek gehad in de auto maar omdat bij de EV9 de klep automatisch gaat heb ik er voor gekozen om een dubbele bench aan te schaffen voor de honden. (autobench.nl) Volgens mij kan het met de automatische klep alleen maar fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:30

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Wat moet er fout gaan dan? Het rek zit toch achter de 2e rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mike_Muis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Ik heb ook altijd een bagagerek gehad in de auto maar omdat bij de EV9 de klep automatisch gaat heb ik er voor gekozen om een dubbele bench aan te schaffen voor de honden. (autobench.nl) Volgens mij kan het met de automatische klep alleen maar fout gaan.
De hond kan er weer uit terwijl de klep sluit. Gaat de klep overigens weer open of hij stopt. Onze honden zitten vast met een lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Freezhost schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:20:
[...]

De hond kan er weer uit terwijl de klep sluit. Gaat de klep overigens weer open of hij stopt. Onze honden zitten vast met een lijn
Ik heb gekozen voor een bench maar als ze aan een riem zitten is dat zeker ook een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Mike_Muis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb gekozen voor een bench maar als ze aan een riem zitten is dat zeker ook een goede oplossing.
Ook een optie en misschien wel beter, helaas was er geen passende bench voor onze herder, tenminste als 7-zitter

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 26-03-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Stijn_Gallet schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Misschien kan iemand een foto delen van beide kabels, de beroerde kabel en de betere kabel?
Ik kan straks even zoeken in de schuur maar je ziet het er niet aan af. De stekker lijkt iets ondermaats op alle vlakken: buiten dia, interne contacten. Dat merk je pas als je hem insteekt.
Een goede kabel (hoeft niet blauw te zijn natuurlijk) heeft originele mennekes stekkers. Die passen lekker strak. Marktplaats heeft ze regelmatig. Advies: neem 6 of 8 mtr. als je die kunt vinden. Met 4 of 5 (zoals KIA levert) is het vaak bet te kort. Met 8 meter ben je altijd in staat de paal te bereiken, zelfs als je een parkeervak of 2 ernaast moet staan... :-)

Bijv.:
https://www.marktplaats.n...913911-mennekes-laadkabel

[ Voor 5% gewijzigd door FlyingDutchMike op 27-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
FlyingDutchMike schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Ik kan straks even zoeken in de schuur maar je ziet het er niet aan af. De stekker lijkt iets ondermaats op alle vlakken: buiten dia, interne contacten. Dat merk je pas als je hem insteekt.
Een goede kabel (hoeft niet blauw te zijn natuurlijk) heeft originele mennekes stekkers. Die passen lekker strak. Marktplaats heeft ze regelmatig. Advies: neem 6 of 8 mtr. als je die kunt vinden. Met 4 of 5 (zoals KIA levert) is het vaak bet te kort. Met 8 meter ben je altijd in staat de paal te bereiken, zelfs als je een parkeervak of 2 ernaast moet staan... :-)

Bijv.:
https://www.marktplaats.n...913911-mennekes-laadkabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z3yEX5gHfviHKa0jPGl5JES3vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPO7FX7UOWznCs9qKIoaOUVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W37H5gXk2xqJp6kf8Nk3YHeging=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcl5QrL5YtAUa4NDxiF0HOpB.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kabel zat er bij mij standaard bijgeleverd (levering september 2024) en ik heb nog nooit een probleem ondervonden om te laden met deze kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-07 09:32
Heeft er nog iemand goede tips voor een granny lader voor intensief (lees: vaak) gebruik?
Ik wil met laag vermogen laden, en met mijn 11 kW lader kan ik naar minimaal 4 kW, maar dat is teveel als ik doordeweeks mijn EV9 van pak em beet 30% naar 80% wil laden, en dan effectief gebruik wil maken van het overschot van mijn zonnestroom (en terugleverkosten te minimaliseren). Ik wil dus elke dag ruwweg 10 kWh kunnen laden met tussen de 1 a 2 kW vermogen, ingesteld afhankelijk van jaargetijde/weer en hoeveel ik moet chargen over de week om hem voor het weekend weer mooi op 80% te krijgen.
De granny lader zal dus veel buiten gebruikt worden en de electronica in de doos moet dus goed beschermd zijn. Veel mogelijkheden voor instellingen heb ik niet nodig, want laadvermogen en laadschema kan ik wel regelen met de Kia. Hoe simpeler de lader hoe robuuster zou ik denken.
Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Dutchmaik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:52:
Heeft er nog iemand goede tips voor een granny lader voor intensief (lees: vaak) gebruik?
Ik wil met laag vermogen laden, en met mijn 11 kW lader kan ik naar minimaal 4 kW, maar dat is teveel als ik doordeweeks mijn EV9 van pak em beet 30% naar 80% wil laden, en dan effectief gebruik wil maken van het overschot van mijn zonnestroom (en terugleverkosten te minimaliseren). Ik wil dus elke dag ruwweg 10 kWh kunnen laden met tussen de 1 a 2 kW vermogen, ingesteld afhankelijk van jaargetijde/weer en hoeveel ik moet chargen over de week om hem voor het weekend weer mooi op 80% te krijgen.
De granny lader zal dus veel buiten gebruikt worden en de electronica in de doos moet dus goed beschermd zijn. Veel mogelijkheden voor instellingen heb ik niet nodig, want laadvermogen en laadschema kan ik wel regelen met de Kia. Hoe simpeler de lader hoe robuuster zou ik denken.
Alle tips zijn welkom!
Kan je dan niet beter een laadpaal installeren buiten? Kan je ook sneller laden als het moet en als je traag wilt laden kan dat ook gewoon (via de Kia app of via de laadpaal zelf). En met een vaste kabel moet je dan niet altijd liggen behelpen met een kabel nemen maar is het gewoon een kwestie van inpluggen. Vermoed dat de laadverliezen ook minder gaan zijn met een vaste opstelling. Hier laadt hij ook doorheen de dag op overschot van zonnepanelen, dikwijls is dat nog niet zo veel en dan is hij ook gewoon tegen een 1.400 Watt (6a) aan het laden (wat met een batterij van een 100kwh of 100.000 Watt H natuurlijk tergend traag gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Stijn_Gallet schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kabel zat er bij mij standaard bijgeleverd (levering september 2024) en ik heb nog nooit een probleem ondervonden om te laden met deze kabel.
Ik denk dat ik dezelfde heb, herinner mij ook de witte stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
@ty5500 , ik snap je niet helemaal denk ik. Ik heb nu dus een 11 kW vaste lader (laadpaal zoals veel mensen hem zullen noemen, maar hij hangt aan de schutting), een Easee Charge Lite, dus ik kan redelijk vlot laden als ik wil, maar met de minimale laadstroom (de Kia kan niet onder de 6A laden), laad hij dus met (6/16) x 11 = 4,1 kW. Als ik dus naar 1 en 2 kW wil, dan moet ik naar een 230V lader, en die versies zijn dan automatisch een “granny lader” toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Dutchmaik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:19:
@ty5500 , ik snap je niet helemaal denk ik. Ik heb nu dus een 11 kW vaste lader (laadpaal zoals veel mensen hem zullen noemen, maar hij hangt aan de schutting), een Easee Charge Lite, dus ik kan redelijk vlot laden als ik wil, maar met de minimale laadstroom (de Kia kan niet onder de 6A laden), laad hij dus met (6/16) x 11 = 4,1 kW. Als ik dus naar 1 en 2 kW wil, dan moet ik naar een 230V lader, en die versies zijn dan automatisch een “granny lader” toch?
Ik vermoed dat je een driefazige aansluiting hebt, daarmee dat je met 4.100 watt rekent. Ik begrijp de verwarring. Men voorbeeld was met een enkelfazige aansluiting, heb hier bijvoorbeeld een laadpaal die monofazig van 6 tot 32 a gaat (7,4 kw).

Persoonlijk zou ik dan kijken dat je de laadpaal kan laten omwisselen van driefazig naar monofazig. Als het gevraagde vermogen onder de 4100 watt gaat, dan moet hij overgaan naar enkelfazig laden en dan kan je zaken tot die 6a die dan iets minder dan een 1400 watt wordt (6 * 230 volt) ipv 4100 watt (6 * √3 * 400 volt . Dit wordt geregeld gedaan in doe het zelf toepassingen of met professionele laadpalen en is technisch niet zo moeilijk als het klinkt, gewoon twee fazes loskoppelen

Ik vraag mij zelfs af of je laadpaal dat nu al niet kan maar dit een kwestie van instellen is.
https://support.easee.com...3-fasen-laden-inschakelen

[ Voor 4% gewijzigd door ty5500 op 27-03-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Ik denk dat je geluk gaat hebben. Vermoedelijk moet je hem dan op auto instellen ipv op driefazig.
Solar charging from just 1.4 kW.
Thanks to phase switching, the Easee Charge Lite, unlike many other charging stations, can charge from just 1.4 kW instead of 4.2 kW, thus maximizing self-consumption.
https://www.ladestationel...h/product/easee-home-22kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Laatst online: 19:13
Ik vraag me af of de laadverliezen niet extreem hoog worden bij hele lage vermogens laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
mfellman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 06:50:
Ik vraag me af of de laadverliezen niet extreem hoog worden bij hele lage vermogens laden.
Ja, ze zullen ongetwijfeld hoger zijn. Ik gebruik het persoonlijk dan ook alleen als ik volledig met zonne-enerige kan opladen om de auto voldoende vol te krijgen. Gelukkig staat de auto overdag dikwijls aan de laadpaal waardoor dit het geval is. Dan kan de auto beter traag opladen dan dan ik hem tegen de normale snelheid oplaad en veel van het net pak om vervolgens de rest van de dag elektriciteit quasi gratis weg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Laatst online: 19:13
ty5500 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Ja, ze zullen ongetwijfeld hoger zijn. Ik gebruik het persoonlijk dan ook alleen als ik volledig met zonne-enerige kan opladen om de auto voldoende vol te krijgen. Gelukkig staat de auto overdag dikwijls aan de laadpaal waardoor dit het geval is. Dan kan de auto beter traag opladen dan dan ik hem tegen de normale snelheid oplaad en veel van het net pak om vervolgens de rest van de dag elektriciteit quasi gratis weg te geven.
Ik gebruik het dynamische tarief van ANWB, geen teruglever boetes alleen soms een hele lage prijs (salderen per uur en dat blijft zo heb ik begrepen). Het lukt me regelmatig om te profiteren van de lage en soms negatieve tarieven met het laden. Er zijn ook al apps en integraties die je auto laten laden bij de gunstige tarieven maar meestal bepaal ik dat zelf op basis van de uurtarieven anderhalve dag vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:55
mfellman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ik gebruik het dynamische tarief van ANWB, geen teruglever boetes alleen soms een hele lage prijs (salderen per uur en dat blijft zo heb ik begrepen). Het lukt me regelmatig om te profiteren van de lage en soms negatieve tarieven met het laden. Er zijn ook al apps en integraties die je auto laten laden bij de gunstige tarieven maar meestal bepaal ik dat zelf op basis van de uurtarieven anderhalve dag vooruit.
Compleet off topic dit, maar ik ben van de ANWB naar Zonneplan overgestapt. Ik gebruik alleen electriciteit (geen gas in huis) en Zonneplan is 2 cent per KwH goedkoper als de ANWB. Daarnaast hebben ze gisteren bekend gemaakt dat iedereen die stroom teruglevert ook nog eens een bonus van 10% op de dan geldende marktprijs krijgt. Daar kan de ANWB niet tegenop.
De app is ook vele malen beter en overzichtelijker (grafisch beter, maar alle kosten zijn inclusief (ANWB toont hun inkoopkosten niet)). Zeker als je de auto wil laden. Je kunt met 1 druk zien welk blok van 2, 4 , 6 of 8 uur het laagst in prijs is.

Heb een tijdje getwijfeld of ik met zonnepanelen wel moest overstappen naar dynamische tarieven, maar het bevalt me prima. De installatie heb ik er gelukkig al uit en daar hoef ik het niet perse voor te doen. Ik begon me wel mateloos te irriteren aan de terugleverboetes. Dat gedoe heb je gelukkig (nog) niet met dynamische tarieven. Daarnaast ben ik nu veel meer bezig met hoe ik de stroom in huis gebruik. Zelfs mijn vrouw die hier normaal niets van moet weten, is nu bewust bezig met het gunstigste moment. Daarvoor moest het wel laagdrempelig zijn en de app van Zonneplan helpt echt. Ik zie gemakkelijk wanneer ik teruglever en dat wil je eigenlijk niet. Dus dan ga je grootverbruikers aanzetten. Met 2 electrische auto's gaat dat gelukkig al snel. Als we daarmee het net ook nog eens kunnen ontlasten, dan dragen we zo ons steentje bij EN houden we er nog een leuke cent aan over.

Maar nogmaals, beetje off-topic dit. Excuses

[ Voor 27% gewijzigd door Loepoog op 28-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-06 23:19

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

mfellman schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 06:50:
Valt mee hoor. Ongeveer tussen de 15 en 20% bij minder dan 3 fase laden en ongeveer tussen de 12,5 en 15% bij 3 fasen/voluit laden.

Ik heb een Alfen Single S line paal die volledig op zonnestroom kan laden en automatisch overschakelt tussen 1 en 3 fase afhankelijk van de hoeveelheid zonnestroom. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:44
Andre24 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb een Alfen Single S line paal die volledig op zonnestroom kan laden en automatisch overschakelt tussen 1 en 3 fase afhankelijk van de hoeveelheid zonnestroom. Werkt perfect!
Mijn Peblar lader heeft dat ook perfect onder controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:39
Vandaag te horen gekregen dat onze EV9 (Plus Advanced AWD Flare Red) net van de boot af rolt!
Volgens Eukor ligt het schip er al even, maar ze zullen natuurlijk tijd nodig hebben om te lossen en updates uit te voeren.

Maar goed.... 2 maanden later dan was beloofd, blijft toch vreemd die levertijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
EB W schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:47:
Vandaag te horen gekregen dat onze EV9 (Plus Advanced AWD Flare Red) net van de boot af rolt!
Volgens Eukor ligt het schip er al even, maar ze zullen natuurlijk tijd nodig hebben om te lossen en updates uit te voeren.

Maar goed.... 2 maanden later dan was beloofd, blijft toch vreemd die levertijden....
Veel plezier ermee! Dat flare red is ook echt een mooie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
EB W schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:47:

Ik probeer dat ook te volgen, maar onze dealer kan dat volgens hem niet zeggen. Ik zag wel dat een paar uur geleden een vehicle carrier in Antwerpen is aangekomen (De Thermopylea).
Waarom ik eigenlijk kijk weet ik niet, want voor hetzelfde geld is hij dus al aangekomen. Beetje stompzinnig tijdverdrijf, maar ach.
Enfin, links of rechtsom de dealer heeft nog altijd geen vertraging gemeld dus ik ga uit van een leverdatum van laatste week april.

P.s EB W, wanneer had je de EV9 besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:39
Loepoog schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ik probeer dat ook te volgen, maar onze dealer kan dat volgens hem niet zeggen. Ik zag wel dat een paar uur geleden een vehicle carrier in Antwerpen is aangekomen (De Treasure).
Waarom ik eigenlijk kijk weet ik niet, want voor hetzelfde geld is hij dus al aangekomen. Beetje stompzinnig tijdverdrijf, maar ach.
Enfin, links of rechtsom de dealer heeft nog altijd geen vertraging gemeld dus ik ga uit van een leverdatum van laatste week april.

P.s EB W, wanneer had je de EV9 besteld?
Haha ik zit ook steeds die carriers te volgen (Eukor), maar we weten inderdaad niet eens of ze Rotterdam of Antwerpen pakken 😛. En je kan ook niet goed terug kijken welke er nu zou moeten liggen.

We hebben hem eind oktober besteld. Hij zou eerst 28 Jan geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
EB W schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Haha ik zit ook steeds die carriers te volgen (Eukor), maar we weten inderdaad niet eens of ze Rotterdam of Antwerpen pakken 😛. En je kan ook niet goed terug kijken welke er nu zou moeten liggen.

We hebben hem eind oktober besteld. Hij zou eerst 28 Jan geleverd worden.
Mijne is van 19nov. Een zwarte Plus Advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
20 dec besteld, zou medio mei moeten komen.
Pebble grey 7 zit GT line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Boudewijm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:43:
20 dec besteld, zou medio mei moeten komen.
Pebble grey 7 zit GT line
Ik heb 27e januari exact de zelfde besteld en deze zou eind april bij de dealer binnen komen en 2 weken later worden geleverd. (9 mei)

Loterij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Mike_Muis schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Ik heb 27e januari exact de zelfde besteld en deze zou eind april bij de dealer binnen komen en 2 weken later worden geleverd. (9 mei)

Loterij ?
Nee ik geloof als je zwart of pebble grey besteld je wel sneller je auto krijgt dan de andere kleuren. Plus mijn auto mag niet voor 6 mei geleverd worden.

Vakantie huur auto is ook ondertussen bekend voor de zomervakantie, een mooie Volvo v60!

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijm op 28-03-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:17
Ik kreeg zo'n marketing mailtjes van KIA waarin o.a. 'tips' worden gegeven met een artikel van "de bandenexpert" .

Daar stond als zesde punt in:
6. Bandenwissel: dit is het juiste moment om ze te rouleren
Door je voor- en achterbanden elke 10.000 tot 15.000 km om te wisselen, slijten ze gelijkmatiger en gaan ze langer mee. Dit verlengt niet alleen hun levensduur, maar zorgt ook voor een betere wegligging.
Volgens mij zijn er tegenstrijdige opvattingen of dit überhaupt wel verstandig is maar los daarvan was ik benieuwd of dit wisselen van de banden niet een probleem is voor de bandenspanningsmeters. Herkent de auto op welke plek een band is gemonteerd met die dingen? Of zou je dan in je display opeens de verkeerde waarden bij de verkeerde plek hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13
Boudewijm schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Nee ik geloof als je zwart of pebble grey besteld je wel sneller je auto krijgt dan de andere kleuren. Plus mijn auto mag niet voor 6 mei geleverd worden.

Vakantie huur auto is ook ondertussen bekend voor de zomervakantie, een mooie Volvo v60!
Waarom niet met de ev9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Nestorix schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:28:
Herkent de auto op welke plek een band is gemonteerd met die dingen? Of zou je dan in je display opeens de verkeerde waarden bij de verkeerde plek hebben?
De auto zou dit zelf herkennen na een korte tijd rijden.
https://www.kiaownersclub...hange-wheels-round.34909/
Dit gaat nu niet specifiek over een ev9 maar als dergelijke oude kia's het doen ben ik redelijk gerust erin dat de ev9 het ook doet.

[ Voor 25% gewijzigd door ty5500 op 29-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Caravan en lange ritten heb ik niet veel zin in.
Reed gisteravond rond 23u op de a2 tussen Adam en Utrecht nog achter een matte blue gt line. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Boudewijm schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:53:
[...]

Caravan en lange ritten heb ik niet veel zin in.
Reed gisteravond rond 23u op de a2 tussen Adam en Utrecht nog achter een matte blue gt line. Kan niet wachten!
Tja met een caravan is dat begrijpelijk. Iemand hier ervaring met een vouwwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
DarkShadow schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Tja met een caravan is dat begrijpelijk. Iemand hier ervaring met een vouwwagen.
Zal wel meevallen toch? Beetje dakkoffer niveau?
Afkoppelen is dan ook een stuk makkelijker, dat zie ik niet zitten met een caravan van 1800kg en dat dan makkelijk 10 keer als je naar Spanje gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchmaik
ty5500 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Ik vraag mij zelfs af of je laadpaal dat nu al niet kan maar dit een kwestie van instellen is.
https://support.easee.com...3-fasen-laden-inschakelen
Nou, zo simpel was het dus inderdaad, bedankt voor de tip!
Ik wist dus niet dat de Easee die functie had :)
Daarnet even getest, ik kon minimaal tot 0,9 kW laden, misschien nog wel minder, maar dat is te weinig. Ik denk dat ik vanaf 1.3 kW nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
DarkShadow schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Wij hebben een vouwwagen, deze zomer richting Noord Spanje met 3 fietsen op de klapkar. Ben benieuwd Hoe dat gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske

Alvast bedankt!
Gisteren proefrit gedaan met de EV9. Hoewel het een mooie auto is toch besloten om er niet voor te kiezen. De auto is voor ons (ook mevrouw proeske) te groot voor dagelijks gebruik.

Wordt toch ID7 met dakkoffer (en fietsendrager).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:27

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De EV9 is een grote auto, maar het scheelt minder dan 5cm met een ID7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Stefzone schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Wij hebben een vouwwagen, deze zomer richting Noord Spanje met 3 fietsen op de klapkar. Ben benieuwd Hoe dat gaat
Ik gok veel laden?
Ik vraag mij altijd af of je dan niet veel te zwaar bent? Maximaal aanhanger gewicht zonder kenteken is 750kg. Menig lege holtkamper weegt al 475 kilo. 275 kilo maximaal laadgewicht, daar gaat al 75 kilo vanaf voor drie fietsen en dragers.

Koelkastje gevuld, spullen erin. Volgens mij gaat 85% van de mensen te zwaar op pad :D (conform kenteken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Gasoline1234 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:04:
Klopt maar wel 10cm breder 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
De lengte is vaak niet het probleem. Die 12cm extra in de breedte is wat de meeste mensen afschrikt.
De parkeervakken worden er helaas niet breder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Het is waar dat je geregeld aan de zijkant uitsteekt en/of je wielen op de stoep moet zetten. Voelt asociaal/onzeker of fietsers je krassen. In garages zoeken anders klem, geen ruimte om in, uit te stappen cq angst voor deuken.

Tjah. Ellek nadeel hep z’n voordeel. Ik bedoel voordeel hep z’n nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 06:59
Bij deze weer een update over de trillingen in mijn EV9.

Helaas hebben vele kilometers op de winterwielen niet geholpen.
De trillingen blijven zich voordoen met een piek tussen 123 en 127 km/h.

Bij deze een link naar een video van afgelopen week op de A2 (vlak stuk snelweg):

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Binnenkort gaat de auto weer naar de dealer.
Wordt vervolgd...

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
Remco45 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
Bij deze weer een update over de trillingen in mijn EV9.

Helaas hebben vele kilometers op de winterwielen niet geholpen.
De trillingen blijven zich voordoen met een piek tussen 123 en 127 km/h.

Bij deze een link naar een video van afgelopen week op de A2 (vlak stuk snelweg):

***members only***

Binnenkort gaat de auto weer naar de dealer.
Wordt vervolgd...
Bij de zomerbanden dikke ellende, op advies van de dealer de eerste 5000km gereden op 4 bar maar had geen enkele zin, uitbalanceren maakte het nog erger....nieuwe winterbanden geen enkel probleem, zojuist zomerbanden er weer onder en hobbelen weer over de weg....komende vrijdag weer naar de dealer... To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Dit zou ik echt totaal onacceptabel vinden, dan maar nieuwe banden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Zoals hier onder al aangegeven is het vooral de breedte. Lengte is niet zo’n probleem. Als ik kijk naar - met name - stadsgarages maar ook bij de verschillende kantoren waar ik regelmatig kom, dan zou ik er best tegenop zien om daar met een EV9 te parkeren.

Het kan allemaal (meestal) wel, maar aangezien ik de ruimte maar een paar keer per jaar nodig heb kies ik toch voor de dakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
PRoeske schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Zoals hier onder al aangegeven is het vooral de breedte. Lengte is niet zo’n probleem. Als ik kijk naar - met name - stadsgarages maar ook bij de verschillende kantoren waar ik regelmatig kom, dan zou ik er best tegenop zien om daar met een EV9 te parkeren.

Het kan allemaal (meestal) wel, maar aangezien ik de ruimte maar een paar keer per jaar nodig heb kies ik toch voor de dakkoffer.
Hier de EV9 gekozen om precies de omgekeerde reden namelijk dat we de ruimte nodig hebben (3 kinderen & hond / vrouw) als we ergens naartoe gaan. 2 van de 3 kinderen is al groter dan ikzelf en voor hun comfort toch de EV9 gekozen.
Toegegeven in ondergrondse parkings is het soms wat zoeken en de grote draaicirkel helpt ook niet echt doch komt dit (gelukkig) niet vaak voor en blijft deze auto een genot om mee te cruisen én de kinderen zijn blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
PRoeske schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Voor een paar keer per jaar zou ik ook geen EV9 kopen. Zeker als je vaak in parkeergarages moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
PRoeske schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Gisteren proefrit gedaan met de EV9. Hoewel het een mooie auto is toch besloten om er niet voor te kiezen. De auto is voor ons (ook mevrouw proeske) te groot voor dagelijks gebruik.

Wordt toch ID7 met dakkoffer (en fietsendrager).
Zou persoonlijk weg blijven van Volkswagen. Maar snap dat het groot voelt, maar als het echt maar om 5cm gaat, met al die camera’s heb ik en mijn vrouw nooit echt een probleem met inparkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
DarkShadow schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Zou persoonlijk weg blijven van Volkswagen. Maar snap dat het groot voelt, maar als het echt maar om 5cm gaat, met al die camera’s heb ik en mijn vrouw nooit echt een probleem met inparkeren.
Ben wel benieuwd waarom ‘weg blijven van Volkswagen’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Op een populaire belgische krant staat een artikel over Kia en de problemen met de boordlader.
https://www.hln.be/mobili...er-plots-mee-op~ae448e80/
Ik kan het niet helemaal lezen maar als je op bijvoorbeeld het onderstaande reddit topic hieromtrent leest zie je dat er veel dit probleem hebben na laden met heel hoge amperages (bv. 48a).
https://www.reddit.com/r/...iled_after_20_days/?tl=nl

48A is wel al extreem hoog voor deze contreien, denk dat de laadpalen normaal gelimiteerd zijn tot 32a. Maar het doet me wel afvragen of de boordlader eventueel kan oververhitten als er met hoge amperages wordt geladen in combinatie met bijvoorbeeld hitte (in de vlakke zon laden bijvoorbeeld). Is het eventueel nuttig de AC laadsnelheid iets in te perken om dergelijke problemen te voorkomen? Weet niet wat de ervaringen zijn van mensen die problemen hadden met hun ICCU boordlader.

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 31-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
Het gaat over een artikel van HLN, dat moet je dus wel in het achterhoofd houden...

Honderden elektrische Kia’s staan momenteel aan de kant. Zo ook de EV6 van Jeroen Huyghebaert uit Sint-Niklaas. Hij koos de auto vanwege de razendsnelle laadtijden, maar ironisch genoeg zijn het nu net die technische hoogstandjes die hem in de steek laten. De gesofisticeerde boordlader ging stuk en een vervangonderdeel is niet beschikbaar. En dus zit er niets anders op dan een vervangauto te huren, maanden aan een stuk. Aan onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt Kia wat er aan de hand is en waar hun klanten recht op hebben.

In de zomer van 2022 was Jeroen Huyghebaert aan een nieuwe leasingwagen toe. Die moest elektrisch zijn. Als technicus voor een groot elektronicabedrijf is hij vaak op de baan. Hij koos voor de Kia EV6. “Dat was één van de eerste betaalbare modellen met een 800V-platform. Ik liet me overtuigen door de bliksemsnelle laadmogelijkheden. En zeven jaar garantie. Voor mij als leasingrijder wat minder belangrijk, maar het gaf toch vertrouwen.”
50, 30, 10km/u … en dan niets meer
Begin februari ging het mis. “Ik stond op en zag dat thuis de stroom uitgevallen was. Die Kia? Niet volledig opgeladen. Vervelend als je naar Luik moet. Uiteindelijk zou ik zelfs de vijf kilometer naar de dichtstbijzijnde Kia-verdeler niet halen.”

Jeroen kon nog wegrijden, maar er kwamen al snel foutmeldingen over de batterij en elektronische componenten: “Vermogen beperkt”, “Stop met rijden”. En dan begon het: er zat genoeg stroom in de accu, maar eerst kon de auto niet meer harder dan 50km/u. Dan 30, dan 10 en … dan niets meer. “VAB werd erbij gehaald, maar die konden niet meteen helpen. Een EV kan je niet zomaar met twee wielen van de grond slepen.” Uiteindelijk probeerde Jeroen met een slakkengang naar de garage te rijden, gevolgd door de pechverhelping. Maar uiteindelijk kwam er alsnog een (extra) takelwagen met plateau aan te pas.
Gekend probleem
De boosdoener was een defecte elektronische regelmodule. Die stuurt de stroom van en naar de grote batterij en beheert de kleine 12V-batterij, die nog altijd noodzakelijk is en onder meer de boordelektronica (zoals het infotainmentsysteem) bedient. Faalt de module, dan ligt alles plat. Een gekend probleem, zo blijkt. “Er was zelfs al een software-update die de module had moeten redden — maar dat werkte dus niet”.
Jeroen is niet de enige. “In de garage stonden al twaalf EV6’en met exact hetzelfde probleem en er werd mij verteld dat er in heel België al meer dan 570 wagens wachten op herstelling.”
Niet alleen Kia-rijders zijn getroffen. Zustermerk Hyundai maakt in de Ioniq 5 en Ioniq 6 gebruik van dezelfde boordlader. En eerder deze week raakte bekend dat Toyota en Stellantis (met merken als Peugeot, Citroën, Opel) kampen met — inderdaad — defecte boordladers. In België lopen daar minstens 11.000 auto’s risico.

Brand in fabriek
Intussen groeit de frustratie. “Ik kreeg te horen dat het tot juni kan duren eer het onderdeel er is. Er zou een brand geweest zijn bij een toeleverancier in Korea. Dat kan best zijn, maar waarom hangt zo’n cruciale formule af van één fabriek? Zijn er dan geen voorraden?”
Eén week kreeg Jeroen een vervangwagen via VAB. Daarna niets meer. “Kia biedt niets aan, zelfs geen tussenkomst. Mijn werkgever betaalt nu dus een leasing én al zes weken een huurwagen. Op de gevel van de garage staat ‘pure kwaliteit’. Maar waar is die service dan?” Jeroen dook zelf in de kleine lettertjes van die zogenaamde ‘royale garantie’. “Zeven jaar klinkt mooi, maar het infotainmentsysteem is bijvoorbeeld maar drie jaar of 100.000 kilometer gedekt. Is dat dan geen deel van de auto?” Gelukkig valt de defecte regelmodule zelf wél onder garantie.
“Iedereen kreeg een vervangwagen — of toch niet?”
Kia België bevestigt het probleem met de betrokken module. “Door een brand bij een toeleverancier in Korea is er vertraging bij de levering van het onderdeel”, verduidelijkt Luca Pavone, woordvoerder voor de Belgische invoerder. Hij noemt het een “gênante situatie”, maar belooft dat de leveringsproblemen stilaan van de baan zijn. “Getroffen voertuigen zullen in april hersteld worden.” In België gaat het volgens de invoerder niet om meer dan 500 maar om “minder dan 100 stilgevallen auto’s”. Kia verklaart ook nog dat “alle getroffen klanten een vervangwagen kregen”.

Maanden wachten op een herstelling, kan dat zomaar?
Volgens HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn is het niet correct dat de kosten hier worden doorgeschoven naar de klant.
“In dit dossier gaat het over een auto die door een structureel defect helemaal onbruikbaar wordt. Zelfs wanneer een garantie geen mobiliteitswaarborg omvat, kan je als klant in sommige omstandigheden toch een tussenkomst eisen. Gebreken of fouten moeten immers ‘binnen een redelijke termijn’ opgelost worden. “
“Automerken moeten er daarom voor zorgen dat cruciale onderdelen vlot leverbaar blijven. Helaas wordt dat principe tegenwoordig los geïnterpreteerd. Voorraden zijn al lang vervangen door ‘just-in-time’ leveringen. Al meermaals — tijdens de coronapandemie, de chipcrisis of toen een schip vast kwam te zitten in het Suezkanaal bijvoorbeeld — is gebleken dat die manier van werken ‘storingsgevoelig’ is. Dan word snel ‘overmacht’ ingeroepen. Ook hier: een fabrieksbrand. Maar dat betekent niet dat de rekening mag doorgeschoven worden naar de klant.”
“Of het nu om een kleine 100 auto’s gaat — zoals Kia beweert — of over vele honderden … op papier doet Kia hier wat het in deze vervelende omstandigheden moet doen: het onderdeel wordt vervangen onder garantie en de vervelend lange wachttijd wordt opgevangen met een gratis vervangwagen, iets wat anders toch al gauw euro 45 euro per dag kan kosten . Alleen … die boodschap is blijkbaar nog niet tot bij de garage van Jeroen geraakt. Zijn werkgever blijft intussen met dubbele kosten zitten, een leasing én een huurwagen. Kosten die het bedrijf zou kunnen proberen verhalen op Kia. Een rechtsbijstandsverzekering kan hier een ondersteunende rol spelen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Crupa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:38:
Het gaat over een artikel van HLN, dat moet je dus wel in het achterhoofd houden...

Honderden elektrische Kia’s staan momenteel aan de kant. Zo ook de EV6 van Jeroen Huyghebaert uit Sint-Niklaas. Hij koos de auto vanwege de razendsnelle laadtijden, maar ironisch genoeg zijn het nu net die technische hoogstandjes die hem in de steek laten. De gesofisticeerde boordlader ging stuk en een vervangonderdeel is niet beschikbaar. En dus zit er niets anders op dan een vervangauto te huren, maanden aan een stuk. Aan onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt Kia wat er aan de hand is en waar hun klanten recht op hebben.

In de zomer van 2022 was Jeroen Huyghebaert aan een nieuwe leasingwagen toe. Die moest elektrisch zijn. Als technicus voor een groot elektronicabedrijf is hij vaak op de baan. Hij koos voor de Kia EV6. “Dat was één van de eerste betaalbare modellen met een 800V-platform. Ik liet me overtuigen door de bliksemsnelle laadmogelijkheden. En zeven jaar garantie. Voor mij als leasingrijder wat minder belangrijk, maar het gaf toch vertrouwen.”
50, 30, 10km/u … en dan niets meer
Begin februari ging het mis. “Ik stond op en zag dat thuis de stroom uitgevallen was. Die Kia? Niet volledig opgeladen. Vervelend als je naar Luik moet. Uiteindelijk zou ik zelfs de vijf kilometer naar de dichtstbijzijnde Kia-verdeler niet halen.”

Jeroen kon nog wegrijden, maar er kwamen al snel foutmeldingen over de batterij en elektronische componenten: “Vermogen beperkt”, “Stop met rijden”. En dan begon het: er zat genoeg stroom in de accu, maar eerst kon de auto niet meer harder dan 50km/u. Dan 30, dan 10 en … dan niets meer. “VAB werd erbij gehaald, maar die konden niet meteen helpen. Een EV kan je niet zomaar met twee wielen van de grond slepen.” Uiteindelijk probeerde Jeroen met een slakkengang naar de garage te rijden, gevolgd door de pechverhelping. Maar uiteindelijk kwam er alsnog een (extra) takelwagen met plateau aan te pas.
Gekend probleem
De boosdoener was een defecte elektronische regelmodule. Die stuurt de stroom van en naar de grote batterij en beheert de kleine 12V-batterij, die nog altijd noodzakelijk is en onder meer de boordelektronica (zoals het infotainmentsysteem) bedient. Faalt de module, dan ligt alles plat. Een gekend probleem, zo blijkt. “Er was zelfs al een software-update die de module had moeten redden — maar dat werkte dus niet”.
Jeroen is niet de enige. “In de garage stonden al twaalf EV6’en met exact hetzelfde probleem en er werd mij verteld dat er in heel België al meer dan 570 wagens wachten op herstelling.”
Niet alleen Kia-rijders zijn getroffen. Zustermerk Hyundai maakt in de Ioniq 5 en Ioniq 6 gebruik van dezelfde boordlader. En eerder deze week raakte bekend dat Toyota en Stellantis (met merken als Peugeot, Citroën, Opel) kampen met — inderdaad — defecte boordladers. In België lopen daar minstens 11.000 auto’s risico.

Brand in fabriek
Intussen groeit de frustratie. “Ik kreeg te horen dat het tot juni kan duren eer het onderdeel er is. Er zou een brand geweest zijn bij een toeleverancier in Korea. Dat kan best zijn, maar waarom hangt zo’n cruciale formule af van één fabriek? Zijn er dan geen voorraden?”
Eén week kreeg Jeroen een vervangwagen via VAB. Daarna niets meer. “Kia biedt niets aan, zelfs geen tussenkomst. Mijn werkgever betaalt nu dus een leasing én al zes weken een huurwagen. Op de gevel van de garage staat ‘pure kwaliteit’. Maar waar is die service dan?” Jeroen dook zelf in de kleine lettertjes van die zogenaamde ‘royale garantie’. “Zeven jaar klinkt mooi, maar het infotainmentsysteem is bijvoorbeeld maar drie jaar of 100.000 kilometer gedekt. Is dat dan geen deel van de auto?” Gelukkig valt de defecte regelmodule zelf wél onder garantie.
“Iedereen kreeg een vervangwagen — of toch niet?”
Kia België bevestigt het probleem met de betrokken module. “Door een brand bij een toeleverancier in Korea is er vertraging bij de levering van het onderdeel”, verduidelijkt Luca Pavone, woordvoerder voor de Belgische invoerder. Hij noemt het een “gênante situatie”, maar belooft dat de leveringsproblemen stilaan van de baan zijn. “Getroffen voertuigen zullen in april hersteld worden.” In België gaat het volgens de invoerder niet om meer dan 500 maar om “minder dan 100 stilgevallen auto’s”. Kia verklaart ook nog dat “alle getroffen klanten een vervangwagen kregen”.

Maanden wachten op een herstelling, kan dat zomaar?
Volgens HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn is het niet correct dat de kosten hier worden doorgeschoven naar de klant.
“In dit dossier gaat het over een auto die door een structureel defect helemaal onbruikbaar wordt. Zelfs wanneer een garantie geen mobiliteitswaarborg omvat, kan je als klant in sommige omstandigheden toch een tussenkomst eisen. Gebreken of fouten moeten immers ‘binnen een redelijke termijn’ opgelost worden. “
“Automerken moeten er daarom voor zorgen dat cruciale onderdelen vlot leverbaar blijven. Helaas wordt dat principe tegenwoordig los geïnterpreteerd. Voorraden zijn al lang vervangen door ‘just-in-time’ leveringen. Al meermaals — tijdens de coronapandemie, de chipcrisis of toen een schip vast kwam te zitten in het Suezkanaal bijvoorbeeld — is gebleken dat die manier van werken ‘storingsgevoelig’ is. Dan word snel ‘overmacht’ ingeroepen. Ook hier: een fabrieksbrand. Maar dat betekent niet dat de rekening mag doorgeschoven worden naar de klant.”
“Of het nu om een kleine 100 auto’s gaat — zoals Kia beweert — of over vele honderden … op papier doet Kia hier wat het in deze vervelende omstandigheden moet doen: het onderdeel wordt vervangen onder garantie en de vervelend lange wachttijd wordt opgevangen met een gratis vervangwagen, iets wat anders toch al gauw euro 45 euro per dag kan kosten . Alleen … die boodschap is blijkbaar nog niet tot bij de garage van Jeroen geraakt. Zijn werkgever blijft intussen met dubbele kosten zitten, een leasing én een huurwagen. Kosten die het bedrijf zou kunnen proberen verhalen op Kia. Een rechtsbijstandsverzekering kan hier een ondersteunende rol spelen.”
Niet om de boel te bagatelliseren, want het is als gebruiker behoorlijk 'piep' als je dat overkomt, maar is dit geen achterhaald probleem? Bij Peugeot zou het namelijk vanaf 2023 zijn opgelost en maken ze geen gebruik meer van de Mahle boordladers. Ik heb helaas nog een 2de EV (E-208) uit midden 2021 en ik heb geen issues. Beetje hopen dat ik bij de laders zit die uiteindelijk niet stuk gaat. Veel meer als dat kan ik er toch niet aan doen.

Maar zijn er verhalen dan dat ook de EV9 hier last van heeft? Die dateren toch allemaal van midden 2023 en recenter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 03-07 11:51
De nieuwe Kia update is beschikbaar:

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeList

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Loepoog schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Niet om de boel te bagatelliseren, want het is als gebruiker behoorlijk 'piep' als je dat overkomt, maar is dit geen achterhaald probleem? Bij Peugeot zou het namelijk vanaf 2023 zijn opgelost en maken ze geen gebruik meer van de Mahle boordladers. Ik heb helaas nog een 2de EV (E-208) uit midden 2021 en ik heb geen issues. Beetje hopen dat ik bij de laders zit die uiteindelijk niet stuk gaat. Veel meer als dat kan ik er toch niet aan doen.

Maar zijn er verhalen dan dat ook de EV9 hier last van heeft? Die dateren toch allemaal van midden 2023 en recenter?
Inderdaad, het probleem waarvan sprake heb ik hier (EV9) nog niet of weinig gehoord.
En de 12V batterij issue lijkt ook al een tijdje van de baan, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Nu online
Ik herinner mij @biggerfoot die het probleem een tijdje geleden had als ik mij niet vergis. Weet niet of er nog veel waren dus misschien valt het inderdaad allemaal nog mee qua aantallen ev9's

[ Voor 24% gewijzigd door ty5500 op 31-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
enkele leuke wel enkel voor de EV3 ? ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loepoog
Nice. Mijn EV9 is in de haven gelost. Transport naar de dealer moet nog volgen, dus ik tel vanaf vandaag nog een week of 2-3 hier bij op. Dealer heeft dan nog circa 2 weken nodig voor zijn deel in de aflevering. Maw eind april (week 17 of 18) kan ik eindelijk de weg op.
Side steps komen waarschijnlijk later (staan nog in backorder)

Ps. 19-11 besteld (zwarte plus advanced)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
Crupa schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Ja idd, tis terug niks speciaals. Spotify zou leuk zijn... BMW kan dit zelf al in een X1 :-)

Update loopt, eerste lange copy is bezig. Hopelijk straks geen defecte auto. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
[...]

Die aanpassingen aan de EV-routeplanning zijn wel welkom, ik kan mij zo voorstellen dat het nu prettiger werkt. Die split screen kan ook handig zijn.

En die entertainment komt echt wel naar de EV9, het systeem in de EV3 is gelijk aan wat in de EV9 zit dus dat is een kwestie van tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Freezhost schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Die aanpassingen aan de EV-routeplanning zijn wel welkom, ik kan mij zo voorstellen dat het nu prettiger werkt. Die split screen kan ook handig zijn.

En die entertainment komt echt wel naar de EV9, het systeem in de EV3 is gelijk aan wat in de EV9 zit dus dat is een kwestie van tijd
Wat is eigenlijk het grootste bezwaar mbt de native navigatie? Onlogische routes, of onjuiste verkeerdrukte, etc?
Ik ga deze zomer naar Spanje en wil eigenlijk de KIA navi gebruiken (geen gedoe met voorverwarmen en de auto rekent zelf van paal naar paal). Allemaal leuk en aardig om een ODB dongle inclusief ABRP te gebruiken, maar voor die ene keer per jaar dat ik echt de navi nodig heb, ga ik dat niet aanschaffen.

Ziet de KIA overigens ook of er palen vrij of bezet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
[...]

Ja zo lees ik dat ook?? Meh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freezhost
Loepoog schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Wat is eigenlijk het grootste bezwaar mbt de native navigatie? Onlogische routes, of onjuiste verkeerdrukte, etc?
Ik ga deze zomer naar Spanje en wil eigenlijk de KIA navi gebruiken (geen gedoe met voorverwarmen en de auto rekent zelf van paal naar paal). Allemaal leuk en aardig om een ODB dongle inclusief ABRP te gebruiken, maar voor die ene keer per jaar dat ik echt de navi nodig heb, ga ik dat niet aanschaffen.

Ziet de KIA overigens ook of er palen vrij of bezet zijn?
Op zich werkt het goed maar, soms gaat hij te vroeg naar de laadpaal. Ik wil niet met 58 procent bij een snellader aankomen en als het goed is kun je dat nu instellen. Daarnaast wil ik ook niet met 15 procent aankomen op bestemming als er geen laadpaal bij het huisje of in de buurt is. Met deze update kun je ook instellen met wel percentage je wilt aankomen op je bestemming.

Daarnaast is het lastig te zien wanneer en waar op de route hij gaat laden, maar ook dat is nu te zien in het nieuwe overzichtje. Kortom, het wordt alleen maar beter.

Ik heb er nu twee vakanties mee gereden en dat ging prima, heel soms ABRP er naast ter controle en een enkele keer ben ik gewoon door gereden zonder te laden. Dan pak hij automatisch een volgende of ik zoek het handmatig op... Werkt voor mij afdoende.

En ja, Kia laat zien hoeveel palen en of ze vrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Freezhost schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Op zich werkt het goed maar, soms gaat hij te vroeg naar de laadpaal. Ik wil niet met 58 procent bij een snellader aankomen en als het goed is kun je dat nu instellen. Daarnaast wil ik ook niet met 15 procent aankomen op bestemming als er geen laadpaal bij het huisje of in de buurt is. Met deze update kun je ook instellen met wel percentage je wilt aankomen op je bestemming.

Daarnaast is het lastig te zien wanneer en waar op de route hij gaat laden, maar ook dat is nu te zien in het nieuwe overzichtje. Kortom, het wordt alleen maar beter.

Ik heb er nu twee vakanties mee gereden en dat ging prima, heel soms ABRP er naast ter controle en een enkele keer ben ik gewoon door gereden zonder te laden. Dan pak hij automatisch een volgende of ik zoek het handmatig op... Werkt voor mij afdoende.

En ja, Kia laat zien hoeveel palen en of ze vrij zijn.
Kijk, dit is nog eens een top en overzichtelijk antwoordt.

Zo te lezen sluit het prima aan bij wat ik van de navi verwacht. Misschien ooit nog een update dat ik kan kijken naar satelliet beelden, maar voor nu ga ik niet klagen.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepperke
pepperke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Ja idd, tis terug niks speciaals. Spotify zou leuk zijn... BMW kan dit zelf al in een X1 :-)

Update loopt, eerste lange copy is bezig. Hopelijk straks geen defecte auto. _/-\o_
Update is gelukt, duurt wel 40 min voor de copy.

Apple Carplay moet je opnieuw installeren maar alles werkt als voorheen, morgen even zien of het DAB/FM probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
pepperke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Update is gelukt, duurt wel 40 min voor de copy.

Apple Carplay moet je opnieuw installeren maar alles werkt als voorheen, morgen even zien of het DAB/FM probleem opgelost is.
Hoefde ik niet, of heb ik afgelopen vrijdag een andere update gehad…?? Duurde ook eerder 25 min denk ik.
Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste