Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 75 ... 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:30
ty5500 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat je met tweede toets linksboven op je stuur kunt kiezen wat hij toont. In sommige van die displays heb je ook nog meer opties door met het scrollwiel links naar onder/boven te scrollen.
Waar is de tijd gebleven dat je in kon stappen en precies wist wat je dashboard aangaf. Nu zijn we 1,5 jaar na de introductie en mede tweakers leren elke dag nog van 'verborgen' opties. Jaja er zijn boekjes, maar zeg nu eerlijk, het zijn net grote controllers geworden. Doet me nog het meest denken aan button bashen voor een mooie combimove. 2x links en dan 3 seconden lang drukken

[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 13-03-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:45
Zeg maar gerust boek in het geval van de EV9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Ro-Maniak2 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:29:
[...]

In je plaatje zie ik 398km range bij 84% accu- hoe krijg je dat voor elkaar? Lijkt veeeeeeel meer dan wat ik ooit heb gezien.
Die range wordt aangepast op recent verbruik. Heb na een tijdje bergaf rijden ook wel een 999km gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:31
Zo, ev9 zit op de boot! Halverwege mei tot eind mei moet haalbaar zijn!

Ik heb er zin in!
Hoeveel weken meestal na aankomst Rotterdam tot aflevering? Ik reken nu op ongeveer 4 tot 5 weken met inbouw van afneembare trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:49
Boudewijm schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:46:

Ik heb er zin in!
Hoeveel weken meestal na aankomst Rotterdam tot aflevering? Ik reken nu op ongeveer 4 tot 5 weken met inbouw van afneembare trekhaak.
In oktober besteld toch?
Ik begin maart en vind tot mei (dat is nu de enige indicatie) wachten al te lang, misschien ook omdat Kia.nl nog steeds 2 weken levertijd aangeeft.

Krijg je ook een soort track&trace of krijg je dit soort nieuws enkel van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:10:
[...]

In oktober besteld toch?
Ik begin maart en vind tot mei (dat is nu de enige indicatie) wachten al te lang, misschien ook omdat Kia.nl nog steeds 2 weken levertijd aangeeft.

Krijg je ook een soort track&trace of krijg je dit soort nieuws enkel van de dealer?
Nee 20 december, met specifieke notitie niet afleveren voor 8 mei ivm voorjaarsvakantie en de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-08 16:13
Boudewijm schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:46:

Ik heb er zin in!
Mijn EV9 staat ook op een van de twee schepen die onder weg zijn. Ik heb als levertijd eind april plus twee weken opgekregen. Er moet een dashcam en een elektrische trekhaak geinstalleerd worden.
Ik reken met 19 april plus 1 week voor vervoer plus twee weken voor de werkzaamheden. Ik moet wel zeggen dat ik van huis uit optimistisch ben maar verwacht dus de auto 9 mei op te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Mike_Muis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Mijn EV9 staat ook op een van de twee schepen die onder weg zijn. Ik heb als levertijd eind april plus twee weken opgekregen. Er moet een dashcam en een elektrische trekhaak geinstalleerd worden.
Ik reken met 19 april plus 1 week voor vervoer plus twee weken voor de werkzaamheden. Ik moet wel zeggen dat ik van huis uit optimistisch ben maar verwacht dus de auto 9 mei op te kunnen halen.
De mijne zou ik eind april in ontvangst mogen nemen (niet eerder ivm lease). Dus of is hij er al, maar ik vermoed eerder dat de boot nog niet binnen is. Dealer kan me behoudens dat het volgens planning gaat ook niets inhoudelijks zeggen. Schijnbaar die van jou wel. Weet jij zo welke boten dat het kunnen zijn, want dan zal de mijne er wrs ook op staan.
Toch wel leuk om het te volgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33
KrullenO schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Die range wordt aangepast op recent verbruik. Heb na een tijdje bergaf rijden ook wel een 999km gezien.
Dus ik rijd gewoon als een mongool. Ok prima 😂. En AWD in de winter… ben benieuwd dan wat ik komende tijden ga zien (en vooral: real world range). Ik probeer zunig te rijden… maar die power is er ook niet voor niks en op stroom is er toch een stuk minder schuldgevoel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_Muis
Loepoog schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Toch wel leuk om het te volgen namelijk.
https://www.eukor.com/schedule-search

en dan PYEONGTAEK, KOREA en Rotterdam invullen

Deze URL komt overigens ergens van dit forum en ik kan helaas geen enkele garantie geven dat alles wat er staat ook echt klopt. Wel leuk om uit te zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Mike_Muis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:33:
[...]

https://www.eukor.com/schedule-search

en dan PYEONGTAEK, KOREA en Rotterdam invullen

Deze URL komt overigens ergens van dit forum en ik kan helaas geen enkele garantie geven dat alles wat er staat ook echt klopt. Wel leuk om uit te zoeken denk ik.
Die had ik idd ook gevonden. Dan gaan we er vanuit dat ze in Rotterdam aankomen. Ik zag dat er ook de nodige schepen in Antwerpen en Zeebrugge aankomen, met wat gunstigere datums.
Mocht het idd toch Rotterdam zijn, dan lijkt het me in mijn geval sterk dat de auto op tijd bij de dealer zal zijn. Ach ja, we gaan het zien. Kan er toch niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Dus ik rijd gewoon als een mongool. Ok prima 😂. En AWD in de winter… ben benieuwd dan wat ik komende tijden ga zien (en vooral: real world range). Ik probeer zunig te rijden… maar die power is er ook niet voor niks en op stroom is er toch een stuk minder schuldgevoel…
Voor wat het waard is:
Hier voor een AWD GT-Line met 30k km al een tijdlang 3,8 km/kWh overall.

Bovengemiddeld vlotte rijstijl zonder zuinigheidsdoelstellingen.
Groot fan van de max snelheid die 's nachts geldt zeg maar.
Altijd Normal of soms Power, climate op AUTO / 20,5 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
26 kW/100 km (zomer + winter neem ik aan?) klinkt dan best OK zuinig. Effectief bereik van ca. 375 km bij 100%? Wat geeft jouw boordcomputer daarover aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Mike_Muis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat je met 1 week auto van boot tot garage te optimistisch bent. Goederen die van ons aankomen in Rotterdam tot warehouse duurt meestal minimaal twee weken. Dan heb je het niet eens over auto’s met inklaring…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Boudewijm schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat je met 1 week auto van boot tot garage te optimistisch bent. Goederen die van ons aankomen in Rotterdam tot warehouse duurt meestal minimaal twee weken. Dan heb je het niet eens over auto’s met inklaring…
Het blijft koffie dik kijken, twee weken plannen voor het rij klaar maken is ook heel veel voor max 2 dagen werk.
Ik blijf hopen dat 3 weken voldoende moet zijn voor beide.
En komt de auto in Antwerpen of Zeebrugge binnen verander ik het aantal dagen gewoon in weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Mike_Muis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Het blijft koffie dik kijken, twee weken plannen voor het rij klaar maken is ook heel veel voor max 2 dagen werk.
En komt de auto in Antwerpen of Zeebrugge binnen verander ik het aantal dagen gewoon in weken.
We gaan het zien! Ik ben erg benieuwd, vanaf halverwege april dagelijks bellen ;)
Welke dealer levert bij jou?

Inzit nog erg te twijfelen of ik er nog zwarte totale velgen op laat zetten, weet nog niet of het mij het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ik moet nog Geyle zomervelgen om de originele 21” banden omheen te gooien (op de originele GT velgen heb ik de winterbanden en dat blijft mijn winterset.)

Suggesties wat cool staat onder peble grey GT? Denk dat ze technisch lekker licht moeten zijn en idealiter (maar niet per se) aerodynamisch ook goed voor het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:30
Mike_Muis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Tsja, bij mij hadden ze 3 weken nodig voor rijklaar maken, terwijl hij al 3 maanden in NL was. Ik zou er vanuit gaan dat de dealer pas als de auto binnen is hem planned in de werkplaats en dan ben je al snel een week of 2 verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:38:
Ik moet nog Geyle zomervelgen om de originele 21” banden omheen te gooien (op de originele GT velgen heb ik de winterbanden en dat blijft mijn winterset.)

Suggesties wat cool staat onder peble grey GT? Denk dat ze technisch lekker licht moeten zijn en idealiter (maar niet per se) aerodynamisch ook goed voor het bereik.
Deze post voor pebble grey zou handig zijn!
Gies123 in "Het grote Kia EV9 Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
Rijden jullie met de Kia door de carwash? Ik probeer het te vermijden voor kleine krasjes. Maar vandaag eens gedaan om de onderkant te reinigen na de winter. En als je kijkt zie je op de zwarte strips boven de wielen inderdaad heel fijne krasjes. Het valt wel mee maar toch. Zou je die strips zoals andere panelen kunnen polijsten met een machine? (heb er hier thuis nog een dap500 liggen die me al dikwijls heeft gered om krassen te verwijderen maar durf niet goed op het zwart)

[ Voor 10% gewijzigd door ty5500 op 15-03-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
ty5500 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:43:
Rijden jullie met de Kia door de carwash? Ik probeer het te vermijden voor kleine krasjes. Maar vandaag eens gedaan om de onderkant te reinigen na de winter. En als je kijkt zie je op de zwarte strips boven de wielen inderdaad heel fijne krasjes. Het valt wel mee maar toch. Zou je die strips zoals andere panelen kunnen polijsten met een machine? (heb er hier thuis nog een dap500 liggen die me al dikwijls heeft gered om krassen te verwijderen maar durf niet goed op het zwart)
Is dat ook niet een beetje wasstraat afhankelijk of je wel of niet gaat. Die hier in de buurt heeft geen borstels maar een soort natte lappen. Men zegt, met de nadruk op zeggen, dat dat stukken beter voor de lak is. Ik zie er op de Enyaq in elk geval geen schade van, maar de lak van de EV9 zou van zichzelf ook niet zo denderend zijn???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_Muis
Boudewijm schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Welke dealer levert bij jou?
Van Mossel in Harderwijk (Marco als je mee leest, snel leveren geeft hier plus punten !!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
DaWayne schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Tsja, bij mij hadden ze 3 weken nodig voor rijklaar maken, terwijl hij al 3 maanden in NL was. Ik zou er vanuit gaan dat de dealer pas als de auto binnen is hem planned in de werkplaats en dan ben je al snel een week of 2 verder.
Ik heb dit soort horror verhalen meer gelezen en ik hoop maar dat het voor mij anders gaat.Ik zal mijn levertijd in ieder geval delen op dit forum.
Alleen dat ga ik delen want mijn auto gaat natuurlijk ook geen enkel mankement vertonen :) :) :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrullenO
Tuurlijk! Het geeft wel wat krasjes, maar het blijft een gebruiksvoorwerp hé...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Sowieso superhandige post, zag hem al (zoek in topic ‘velg’).

Denk nu aan GMP rebel- offereert Kia zelf ook. Alleen raar, iemand linkt naar Giva Wheels, daar heb ik zelf ook al eerder een set gekocht maar hun site geen GMP velgen als compatible voor de EV9. Weird…

Ik probeer ze natuurlijk goedkoper dan via Kia te vinden maar als het weinig scheelt mag toch de dealer de velgen leveren, oude / originele zomerbanden erom proppen en ze eronder zetten… zijn zij ook verantwoordelijk voor uitlijning etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 16:57
Vorige week voor de 2e keer door de wasstraat (Washers Den Hoorn). Wasstraat modus aan, spiegels ingeklapt. Die wasstraat werkt met borstels en van die lappen. Na uitrijden, klapt mijn rechterbuitenspiegel niet meer helemaal uit. Klapt ongeveer 75% uit en laatste 25% moet ik zelf doen. Zit nu een soort speling in. Tijdens het rijden (vooral op de snelweg) klapt het geregeld naar 75% terug naar 100% en terug 75%. Geen idee of er echt een causaal verband is met het wassen in de wasstraat, maar ik deel het toch maar even.

Afspraak gemaakt met KIA dealer, maar duurt weer 1,5 maand voordat het plek is. Waarschijnlijk 1 afspraak voor de diagnose en daarna weer een afspraak voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_Muis
Heeft iemand iets gedaan om diefstal van de EV9 te voorkomen?

Ik denk dat "keyless entry" auto's minder goed te beveiligen zijn dan auto's met een sleutel.

Maar de oplossingen spreken mij eigenlijk geen van allen aan. Zie bijvoorbeeld deze URL.

https://www.locksmiths.co.uk/faq/keyless-car-theft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Mike_Muis schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:04:
Heeft iemand iets gedaan om diefstal van de EV9 te voorkomen?

Ik denk dat "keyless entry" auto's minder goed te beveiligen zijn dan auto's met een sleutel.

Maar de oplossingen spreken mij eigenlijk geen van allen aan. Zie bijvoorbeeld deze URL.

https://www.locksmiths.co.uk/faq/keyless-car-theft/
Als je er echt niet gerust in bent dan zou ik gewoon s nachts de sleutels in een ijzeren doos of (kook)-pot steken. Kunnen ze het signaal toch al niet meer versterken tot buiten. Heb er al geregeld aan gedacht op vakantie maar lig dan meestal toch al in men bed als ik er aan denk en ben dan te tam om er nog uit te komen.nieuwere keyless systemen hebben een beveiliging dat de sleutel enkel signaal verstuurt als deze beweegt maar geen idee of de ev9 dit al heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door ty5500 op 16-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
ty5500 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Als je er echt niet gerust in bent dan zou ik gewoon s nachts de sleutels in een ijzeren doos of (kook)-pot steken. Kunnen ze het signaal toch al niet meer versterken tot buiten. Heb er al geregeld aan gedacht op vakantie maar lig dan meestal toch al in men bed als ik er aan denk en ben dan te tam om er nog uit te komen.nieuwere keyless systemen hebben een beveiliging dat de sleutel enkel signaal verstuurt als deze beweegt maar geen idee of de ev9 dit al heeft.
Ik heb begrepen dat de EV9 sleutel inderdaad stopt met uitzenden van signalen als deze een tijdje stil ligt. Maar KIA heeft die in NL niet laten certificeren zodat je dit niet kan gebruiken als onderdeel van je verzekering. Althans, zo heb ik het begrepen van de dealer. Ik zal mijn HackRF One er eens op los laten en kijken of ik dit kan controleren.

Overigens zijn er volgens mij ook "CR2032 batterijen" met een bewegingssensor erin die de stroom uitschakelen als er geen beweging is zodat je elke auto sleutel achteraf zo kan ombouwen. Geen flauw idee of dat betrouwbaar werkt. Dit noemen ze de KE01 SCM certificering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

In real life vind ik die velgen/doppen echt wel meevallen. Althans, bij mij is het dus antraciet en zwart. Gewoon zo geleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RntAEjg1yPkegdgr2VGVKZl9FTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmFYbCdmiKoLRHNM99kAwkjV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4ShHdXnQRnzPeydtiPZ4mTiciY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g22k1qSuVVAzvPiLiq3VgQO.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterochtend lichte paniek. Want hij ging niet ik drive of reverse. Snel gezocht wat het kon zijn. En dus uitgezet, uitgestapt, afgesloten. Een minuut of 3 gewacht en toen weer op nieuw ingestapt, auto gestart en in drive mode gezet.

Blijkbaar een bekend probleem. Maar dit kan toch niet! Een complete leek staat dan helemaal met de handen in het haar. Ik moest zelf ook op tijd zijn voor de voetbalwedstrijd van mijn zoon, dan is het nie heel tof dat je auto niet start.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
OMX2000 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:41:
In real life vind ik die velgen/doppen echt wel meevallen. Althans, bij mij is het dus antraciet en zwart. Gewoon zo geleverd.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisterochtend lichte paniek. Want hij ging niet ik drive of reverse. Snel gezocht wat het kon zijn. En dus uitgezet, uitgestapt, afgesloten. Een minuut of 3 gewacht en toen weer op nieuw ingestapt, auto gestart en in drive mode gezet.

Blijkbaar een bekend probleem. Maar dit kan toch niet! Een complete leek staat dan helemaal met de handen in het haar. Ik moest zelf ook op tijd zijn voor de voetbalwedstrijd van mijn zoon, dan is het nie heel tof dat je auto niet start.
Je hoeft niet altijd uit te stappen en te wachten volgens mij. Soms is hij toch gestart in accessory mode en dan moet je hem gewoon opnieuw starten met de voet op de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
AgeOfPanic schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Je hoeft niet altijd uit te stappen en te wachten volgens mij. Soms is hij toch gestart in accessory mode en dan moet je hem gewoon opnieuw starten met de voet op de rem.
Ik denk ook dat het snel zijn geweest is. Maar onmiddelijk dan met de rem starten werkt bij mij dan ook niet. Ik moet eerst rem loslaten, nog eens op de power toets duwen (zodat hij zogezegd uitschakeld), en dan starten met de voet op de rem zodat hij inderdaad niet in accesory mode terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_Muis
Nestorix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb begrepen dat de EV9 sleutel inderdaad stopt met uitzenden van signalen als deze een tijdje stil ligt. Maar KIA heeft die in NL niet laten certificeren zodat je dit niet kan gebruiken als onderdeel van je verzekering. Althans, zo heb ik het begrepen van de dealer. Ik zal mijn HackRF One er eens op los laten en kijken of ik dit kan controleren.
Dit klinkt geruststellend en ik ben zeer benieuwd wat het testen van de signalen van de keyfob oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

In real life vind ik die velgen/doppen echt wel meevallen. Althans, bij mij is het dus antraciet en zwart. Gewoon zo geleverd.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stond hij niet in accessory mode? Mij nog niet overkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12

Yes, ook al twee keer gehad. Eerste keer blijven zitten en hulp ingeschakeld. Ondertussen internet afgezocht. Uitstappen, op slot doen, paar minuten wachten en weer opnieuw en klaar.

Lijkt een soort glitch te zijn… en was zeker schrikken!!

Bij mij was die op afstand aan het koelen (op mijn verzoek). Tweede keer weet ik niet, vermoedelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Volgens mij al eerder gepost; 2x gehad volgens mij door combi van aan laten staan ondertussen gaan laden en (?) deuren op slot. Daarna stuck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ro-Maniak2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 03:27:
[...]

Sowieso superhandige post, zag hem al (zoek in topic ‘velg’).

Denk nu aan GMP rebel- offereert Kia zelf ook. Alleen raar, iemand linkt naar Giva Wheels, daar heb ik zelf ook al eerder een set gekocht maar hun site geen GMP velgen als compatible voor de EV9. Weird…

Ik probeer ze natuurlijk goedkoper dan via Kia te vinden maar als het weinig scheelt mag toch de dealer de velgen leveren, oude / originele zomerbanden erom proppen en ze eronder zetten… zijn zij ook verantwoordelijk voor uitlijning etc.
1850€ kosten de zwarte totale velgen.
900€ krijg ik terug voor de originele velgen, of ik koop ze extra en schrijf ze in beide gevallen af van de fiscale bijtelling. Veel goedkoper ga je niet vinden voor velgen, alleen toch 900€ uitgeven terwijl de gt line velgen niet lelijk zijn vind ik toch een beetje zonde.

Aan de andere kant als je ze niet kapot rijd, dan krijg je er denk ik ook nog wel 900€ voor als je ze later verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ro-Maniak2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 03:27:
[...]

Gaat liggen aan het maximum gewicht denk ik (net zoals bij veel velgen). De Kia ev9 weegt al rond de 2,5 ton zonder personen/bagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 12:12

[Afbeelding]

Ik had een RWD uit November 2023 en deze had dit probleem ook in begin. Bij mij was dit binnen paar maanden opgelost met een software update. Daarna heb ik dit nooit meer meegemaakt (ruim 30k km gereden daarna)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
ty5500 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Gaat liggen aan het maximum gewicht denk ik (net zoals bij veel velgen). De Kia ev9 weegt al rond de 2,5 ton zonder personen/bagage.
De Totale en Rebel hebben een aparte certificering gekregen waarmee ze onder de EV9 mogen (ik heb daar een paar maanden terug een post over gemaakt). Geen idee of de velgen die Giva levert exact hetzelfde type zijn, maar als hun site naar die van GMP kijkt dan zal je idd geen passende match hebben. Ik heb dat destijds aan de dealer voorgelegd en het is eigenlijk simpel. Je kunt de Rebel en Totale via het officiele kanaal van KIA bestellen, als een officieel accessoire van de EV9. Is er gedoe of gedonder, dan ga je in elk geval geen discussie krijgen over de draagkracht per velg en/of deze onder de EV9 gemonteerd mocht worden. Dat kost je dan een paar centen meer tov een Giva of ander kanaal, maar ik slaap daar dan wel een stuk relaxter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
reistier schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:19:
Ik heb namelijk ook een keer problemen gehad met de modem van de auto. Ook via de Kia Connect app kon ik toen niet meer connectie krijgen.
Uiteindelijk moest de modem gerest worden. Dat kan volgens mij op twee manieren:
1. via de Dealer/ onderhouds-modus van het infotainment systeem
2. Door de 12v batterij 5 min te ontkoppelen.

Dat laatste had ik gedaan en daarna werkte de modem en connectie weer.
Ik heb al een aantal dagen geen connectie met de auto vanuit de Connect App. Is bovenstaande nog steeds "the way forward"? Ik heb namelijk niet de indruk dat het modem geen verbinding heeft, pictogram in het scherm zegt namelijk dat er connectiviteit is...

Iemand ervaringen voordat ik er vanavond mee ga rommelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
hjvdb schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb al een aantal dagen geen connectie met de auto vanuit de Connect App. Is bovenstaande nog steeds "the way forward"? Ik heb namelijk niet de indruk dat het modem geen verbinding heeft, pictogram in het scherm zegt namelijk dat er connectiviteit is...

Hier gewoon actuele data van de auto. Dus App en centrale systemen van KIA lijken normaal te werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:05

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Gisteren terug gereden uit Oostenrijk. Ter lering en vermaak even een reisverslagje.

Het was een vrijwel ideale (winter)rit. Geen files, geen wachtrijen bij de laadpalen en 80% van de route was een droge weg. En altijd met lage State of Charge (SoC) aangekomen.

Totale afstand 1041km. 08:55 vertrokken - 20:10 thuis.
Totale reistijd inclusief laden, pauzes: 11u15m

Etappe 1:
Start 95% SoC
Aankomst 1% SoC
369,1 km in 3u46m
Verbruik 24,1 kWh/100km
Laden tot 78% in 28 min.
Bijzonderheden:
- Veel bergafwaarts en deels gereden in ECO stand om Ionity te kunnen halen
- Gemiddelde snelheid: 98,2 km/u
- Snelheid Autobahn meestal onder 120 km/u

Etappe 2:
Start 78% SoC
Aankomst 5% SoC
268,6 km in 2u22m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 65% in 20 min.
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 113,3 km/u
- Snelheid Autobahn 120 - 130 km/u (uitgezonderd Baustellen)

Etappe 3:
Start 65% SoC
Aankomst 7% SoC
203,0 km in 2u00m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 77% in 24 min.
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 101,5 km/u

Etappe 4:
Start 77% SoC
Aankomst thuis 19% SoC
200,5 km in 1u51m
Verbruik 29,4 kWh/100km
Bijzonderheden:
- Gemiddelde snelheid: 108,4 km/u
- Snelheid Autobahn rond 140 km/u (uitgezonderd Baustellen)

Dit is met mijn EV9 AWD GT-Line op 21" All Season banden. Zwaar beladen. Geen dakkoffer.

Enkele conclusies (winter):
- Praktische maximale range: rond 375km, als je niet wilt billenknijpen om de laadpaal nog te kunnen halen.
- 1000km gaat niet lukken in 10 uur
Aan bovenstaande korte laadpauzes zie je dat dat nog niet eens echt ligt aan de laadstops. 3 pauzes van 20-28 minuten heb je met een brandstofauto ook wel.
Belangrijkste oorzaak zijn de Baustellen op de Autobahn, waardoor je vaak maar 60-80 km/u mag rijden.
Met een brandstofauto zou je misschien op sommige stukken wel 150 - 170 km/u rijden en wat tijd winnen, maar ik rijd persoonlijk liever rond 130-140 km/u.
- Ik vermoed dat de range van mijn accu na 50.000 km toch wel wat is afgenomen (5%?) sinds nieuw. Ik zal binnenkort eens controleren wat de auto aangeeft bij 100% SoC, in vergelijking tot toen hij nieuw was. Overigens zou dat een normale afname van de range zijn.

De kunststof plakkers die ik in de laadpoort heb geplaatst hebben goed hun werk gedaan. De laadstekkers van Ionity hebben probleemloos geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg6-GwFmxsEFtI2a5rRCWlPBm8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCUtPnfCSLg7F6shOb7FGT35.png?f=fotoalbum_large

Eindconclusie:
- Heerlijke reisauto met perfect passende korte laadtijden -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:57
Gasoline1234 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:15:
Gisteren terug gereden uit Oostenrijk. Ter lering en vermaak even een reisverslagje.

Het was een vrijwel ideale (winter)rit. Geen files, geen wachtrijen bij de laadpalen en 80% van de route was een droge weg. En altijd met lage State of Charge (SoC) aangekomen.

We hebben dan gisteren achter elkaar aangereden. Ik ben om 7.30 vertrokken van Zell am See en was om 19.15 in Amsterdam. Vergelijkbaar verslag / condities! Top rit :)

http://www.flickr.com/photos/sendar/ - www.sanderhendriks.eu - www.twomendesign.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog

Etappe 1:
Start 95% SoC
Aankomst 1% SoC

- Praktische maximale range: rond 375km, als je niet wilt billenknijpen om de laadpaal nog te kunnen halen.
1% SoC is toch wel buitencategorie billenknijpen ;) .
Moet er niet aan denken dat het laadstation waar je heen rijdt niet thuis geeft.
Persoonlijk wil ik bij 10% echt wel gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sendar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:22:
[...]

We hebben dan gisteren achter elkaar aangereden. Ik ben om 7.30 vertrokken van Zell am See en was om 19.15 in Amsterdam. Vergelijkbaar verslag / condities! Top rit :)
Leuk, toch heb ik wederom geen enkele EV9 gezien onderweg. Best bijzonder, want ze worden goed verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Loepoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Moet er niet aan denken dat het laadstation waar je heen rijdt niet thuis geeft.
1% SoC doe ik eigenlijk anders ook nooit. Dit was de eerste keer dat ik het schildpadje in beeld kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
Loepoog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Het is ook sneller om bij 10% al te laden. Onder de 10% laadt hij eerst langzamer, en pas rond de 10% haalt hij de 200 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
[...]

Het opnieuw activeren van Kia Connect vanuit het SETUP menu in de auto was in mijn geval voldoende om de app weer aan de praat te krijgen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:54
Trouwens iemand geschikte usb kabels? Dacht stevige kevlar kabels te nemen want uhhhh

Breken ze af in/bij de connector 😥

Dacht ik met magneet koppeling te nemen....

Breken af in de connector 😥

USB C is dan misschien toch iets kwetsbaar bij gebruik door passagiers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Iemand van het forum O-) ?

Largamelion in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Bij een laadstop eerder kwamen we terug uit de winkel en was er een kleine aanvaring... een Kia EV9 was nogal raar aan het manoeuvreren en blijkbaar was die over het voetpad de queue voorbijgereden om 2 wachtende auto's voor te steken. Men probeerde nog achter zijn wagen te gaan staan om hem tegen te houden maar dat bracht weinig op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm

Etappe 1:
Start 95% SoC
Aankomst 1% SoC
369,1 km in 3u46m
Verbruik 24,1 kWh/100km
Laden tot 78% in 28 min.
Bijzonderheden:

Etappe 2:
Start 78% SoC
Aankomst 5% SoC
268,6 km in 2u22m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 65% in 20 min.
Bijzonderheden:

Etappe 3:
Start 65% SoC
Aankomst 7% SoC
203,0 km in 2u00m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 77% in 24 min.
Bijzonderheden:

Etappe 4:
Start 77% SoC
Aankomst thuis 19% SoC
200,5 km in 1u51m
Verbruik 29,4 kWh/100km
Bijzonderheden:

Dit is met mijn EV9 AWD GT-Line op 21" All Season banden. Zwaar beladen. Geen dakkoffer.

Aan bovenstaande korte laadpauzes zie je dat dat nog niet eens echt ligt aan de laadstops. 3 pauzes van 20-28 minuten heb je met een brandstofauto ook wel.
Belangrijkste oorzaak zijn de Baustellen op de Autobahn, waardoor je vaak maar 60-80 km/u mag rijden.
Met een brandstofauto zou je misschien op sommige stukken wel 150 - 170 km/u rijden en wat tijd winnen, maar ik rijd persoonlijk liever rond 130-140 km/u.
- Ik vermoed dat de range van mijn accu na 50.000 km toch wel wat is afgenomen (5%?) sinds nieuw. Ik zal binnenkort eens controleren wat de auto aangeeft bij 100% SoC, in vergelijking tot toen hij nieuw was. Overigens zou dat een normale afname van de range zijn.

De kunststof plakkers die ik in de laadpoort heb geplaatst hebben goed hun werk gedaan. De laadstekkers van Ionity hebben probleemloos geladen.

[Afbeelding]

Eindconclusie:
Wat voor kunststof plakkers zijn dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:40:
26 kW/100 km (zomer + winter neem ik aan?) klinkt dan best OK zuinig. Effectief bereik van ca. 375 km bij 100%? Wat geeft jouw boordcomputer daarover aan?
Iets over 400 km bij 100%, 415 meestal.
Soms 380 als er een Duits ritje aan vooraf zat. Of het erg koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

[...]

Ik vermoed een dealer reset. Is hier een Pools filmpje van te vinden met alle stappen.
Minuut werk daarmee.
Bij mij leek er ook verbinding maar toch echt geen connectie met de provider.
Na de reset alles weer OK.
Was gekomen na bezoek aan België.
Precies op de grens stopte de modem ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Boudewijm schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Wat voor kunststof plakkers zijn dit?
Die had ik nog liggen. Ik weet niet meer waar ik ze gekocht heb, maar als je zoekt op "stootdopjes zelfklevend transparant vierkant" dan kun je ze wel vinden. Ze worden ook apparaatvoetjes genoemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

KrullenO schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Het is ook sneller om bij 10% al te laden. Onder de 10% laadt hij eerst langzamer, en pas rond de 10% haalt hij de 200 kW
Bij 3-4% SoC zit je al tegen de 200 kW.
https://evkx.net/models/k...range_awd//chargingcurve/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
mfellman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:38:
Trouwens iemand geschikte usb kabels? Dacht stevige kevlar kabels te nemen want uhhhh

Breken ze af in/bij de connector 😥

Dacht ik met magneet koppeling te nemen....

Breken af in de connector 😥

USB C is dan misschien toch iets kwetsbaar bij gebruik door passagiers.
Eventueel een usb met een hoek van 90 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
ty5500 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Eventueel een usb met een hoek van 90 graden?
Eens op zoek gaan inderdaad. In korte tijd 3 kabels de connectoren kapot was toch een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:45
mfellman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Eens op zoek gaan inderdaad. In korte tijd 3 kabels de connectoren kapot was toch een tegenvaller.
Met 'connectoren' kapot, gaat dat dan over de kabel connectoren zelf of de connectoren in de stoelen die stuk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
Stijn_Gallet schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Met 'connectoren' kapot, gaat dat dan over de kabel connectoren zelf of de connectoren in de stoelen die stuk gaan?
"Gelukkig" enkel die van de kabel. De sockets in de stoelen lijken het tot nu toe te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 21:39

Het grappige met de EV9 is juist dat hard rijden wel zin heeft, in die zin dat je totale reisduur korter wordt op langere ritten waar je meerdere keren moet laden (je totale verbruik gaat dan natuurlijk wel omhoog). Dat komt omdat hij zo’n verrekte goede laadcurve heeft. Voorwaarde is wel dat de supercharger infrastructuur op het traject in orde moet zijn.
Ik heb dit zelf al gecheckt in de ABRP app, als je een rit naar bv zuid-Frankrijk ingeeft met verschillende snelheden (max. 110 -130 - 150km/u): bij een max van 150 kom je dus 20 min sneller aan dan met een max. van 130. Een filmpje van een Duitser op youtube bevestigde dit. Hij deed drie testen op een route met 90 - 130 - 160 en met die laatste snelheid kwam hij het snelste aan. Erg positief (voor mij) 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Dutchmaik schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Het grappige met de EV9 is juist dat hard rijden wel zin heeft, in die zin dat je totale reisduur korter wordt op langere ritten waar je meerdere keren moet laden (je totale verbruik gaat dan natuurlijk wel omhoog). Dat komt omdat hij zo’n verrekte goede laadcurve heeft. Voorwaarde is wel dat de supercharger infrastructuur op het traject in orde moet zijn.
Ik heb dit zelf al gecheckt in de ABRP app, als je een rit naar bv zuid-Frankrijk ingeeft met verschillende snelheden (max. 110 -130 - 150km/u): bij een max van 150 kom je dus 20 min sneller aan dan met een max. van 130. Een filmpje van een Duitser op youtube bevestigde dit. Hij deed drie testen op een route met 90 - 130 - 160 en met die laatste snelheid kwam hij het snelste aan. Erg positief (voor mij) 8)
Eens dat sneller rijden bij zo'n supersnel ladende EV9 zorgt voor een kortere reisduur. Bij mijn Tesla was dat bijvoorbeeld niet zo.
Wel vind ik dat het tijdverlies bij een laadstop vaak wordt onderschat. Ja, de EV9 kan van 10% tot 80% laden in 23 minuten, volgens de specs. Maar dat is bij optimale temperaturen, het duurt normaal minstens een paar minutent langer. En als de EV9 het nodig vindt om bij 75% cellen te gaan balanceren, duurt het wel 10 minuten langer.
Ook het rijden van de snelweg naar het laadstation (en terug) neemt vaak meer tijd dan waar mee gerekend wordt. ABRP rekent standaard 5 minuten extra. Maar in de paktijk lukt dat maar zelden binnen die tijd. De laadzuil moet het ook meteen doen (veel te vaak na minuten lang prutsen de auto moeten verplaatsen vanwege een kapotte paal, of een te lage snelheid, of een paal die stop na een paar minuten).

Om al dat tijdverlies goed te maken moet je wel erg hard gaan rijden (170 - 180 km/u) op de stukken waar het kan. Dat doe ik liever niet met mijn gezin aan boord. 130-140 km/u vind ik wel prima en is minder vermoeiend.

Tenslotten, de snelste laadstop is de laadstop die je op het laatste stuk niet hoeft te doen, omdat je door je snelheid te matigen thuis weet te komen zonder extra stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12

Etappe 1:
Start 95% SoC
Aankomst 1% SoC
369,1 km in 3u46m
Verbruik 24,1 kWh/100km
Laden tot 78% in 28 min.
Bijzonderheden:

Etappe 2:
Start 78% SoC
Aankomst 5% SoC
268,6 km in 2u22m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 65% in 20 min.
Bijzonderheden:

Etappe 3:
Start 65% SoC
Aankomst 7% SoC
203,0 km in 2u00m
Verbruik 27,9 kWh/100km
Laden tot 77% in 24 min.
Bijzonderheden:

Etappe 4:
Start 77% SoC
Aankomst thuis 19% SoC
200,5 km in 1u51m
Verbruik 29,4 kWh/100km
Bijzonderheden:

[Afbeelding]

Eindconclusie:
Mooi verslag! Looking good! Wij in april naar Zwitserland met 4 pubers én een dakkoffer…

Deed jij batterij conditionering?

Ps. Volgens mij kom ik dan jou(@Gasoline1234) soms tegen op de A4 ri Den Haag in de ochtend…vaak ter hoogte van de traject controle/tankstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
PoloShark schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:48:
[...]

Mooi verslag! Looking good! Wij in april naar Zwitserland met 4 pubers én een dakkoffer…

Deed jij batterij conditionering?

Ps. Volgens mij kom ik dan jou(@Gasoline1234) soms tegen op de A4 ri Den Haag in de ochtend…vaak ter hoogte van de traject controle/tankstation.
Dat moet je (winter lente herfst) zeker doen, anders gaat laadsnelheid enorm tegenvallen. Batterij is vaak 7gr ofzo (zie ABRP met dongel) en conditioning brengt hem naar 24 ofzo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:01
Een paar weken geleden voor het eerst op pad geweest met de trekhaakkoffer (Thule Arcos - 400L). Over een paar honderd kilometer gemeten rijbereik: 4,6 km/kWh.

De rijervaring was stabiel, al vereist achteruit inparkeren wat extra aandacht. Handig ook dat je tussen de auto en koffer kan staan om in/uit te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOjlMQFmQN3O-npwI7tK0sRpE8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aeAjMnFwBK6McJebYMyecgY5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d71yQxlqIYcbwrcuVhmSDzE9NBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8BRI74yyPfKQw9L4h8UP36tN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugJaVLS0WrnTD2Fd9WT9rWbSlRQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CTsmyIbbVO8f4sapgXnHMJjO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
Gasoline1234 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Eens dat sneller rijden bij zo'n supersnel ladende EV9 zorgt voor een kortere reisduur. Bij mijn Tesla was dat bijvoorbeeld niet zo.
Wel vind ik dat het tijdverlies bij een laadstop vaak wordt onderschat. Ja, de EV9 kan van 10% tot 80% laden in 23 minuten, volgens de specs. Maar dat is bij optimale temperaturen, het duurt normaal minstens een paar minutent langer. En als de EV9 het nodig vindt om bij 75% cellen te gaan balanceren, duurt het wel 10 minuten langer.
Ook het rijden van de snelweg naar het laadstation (en terug) neemt vaak meer tijd dan waar mee gerekend wordt. ABRP rekent standaard 5 minuten extra. Maar in de paktijk lukt dat maar zelden binnen die tijd. De laadzuil moet het ook meteen doen (veel te vaak na minuten lang prutsen de auto moeten verplaatsen vanwege een kapotte paal, of een te lage snelheid, of een paal die stop na een paar minuten).

Om al dat tijdverlies goed te maken moet je wel erg hard gaan rijden (170 - 180 km/u) op de stukken waar het kan. Dat doe ik liever niet met mijn gezin aan boord. 130-140 km/u vind ik wel prima en is minder vermoeiend.

Tenslotten, de snelste laadstop is de laadstop die je op het laatste stuk niet hoeft te doen, omdat je door je snelheid te matigen thuis weet te komen zonder extra stop.
Klopt allemaal wat je zegt. Ik moet het ook allemaal nog ontdekken IRL. Ik heb pas 1x snelgeladen maar dat ging gelijk wel flitsend met een klein beetje conditionering (min. batterijtemperatuur moet 21 graden zijn).
Met ABRP heb ik die 5min. extra tijd ook ingesteld staan. Mijn gevoel is dat dat wel redelijk moet kloppen eigenlijk. De tijd die het kost om naar de lader te rijden zou ABRP gewoon mee moeten plannen in de route. Maar zoals gezegd, ik ga het ontdekken, en dat wordt eind juni als ik een lang weekend Oostenrijk ga doen om daar F1 te kijken ;)
Het zou trouwens wel helpen als we met 210 kW zouden kunnen gaan laden bij de Tesla SC's, weet iemand wat daar de status van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ruvetuve schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:06:
Een paar weken geleden voor het eerst op pad geweest met de trekhaakkoffer (Thule Arcos - 400L). Over een paar honderd kilometer gemeten rijbereik: 4,6 km/kWh.

De rijervaring was stabiel, al vereist achteruit inparkeren wat extra aandacht. Handig ook dat je tussen de auto en koffer kan staan om in/uit te laden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wat is je getal zonder die koffer?
Ik ga meteen zo'n koffer monteren... schiet ik van 3,8 naar 4,6! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
FlyingDutchMike schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Wat is je getal zonder die koffer?
Ik ga meteen zo'n koffer monteren... schiet ik van 3,8 naar 4,6! _/-\o_
altijd wel rond de 4,7/4,8 op lange ritten. merkte dus geen impact (GT-line)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Dutchmaik schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Klopt allemaal wat je zegt. Ik moet het ook allemaal nog ontdekken IRL. Ik heb pas 1x snelgeladen maar dat ging gelijk wel flitsend met een klein beetje conditionering (min. batterijtemperatuur moet 21 graden zijn).
Met ABRP heb ik die 5min. extra tijd ook ingesteld staan. Mijn gevoel is dat dat wel redelijk moet kloppen eigenlijk. De tijd die het kost om naar de lader te rijden zou ABRP gewoon mee moeten plannen in de route. Maar zoals gezegd, ik ga het ontdekken, en dat wordt eind juni als ik een lang weekend Oostenrijk ga doen om daar F1 te kijken ;)
Het zou trouwens wel helpen als we met 210 kW zouden kunnen gaan laden bij de Tesla SC's, weet iemand wat daar de status van is?
ah, dat is waar. Het stukje van de snelweg naar het laadstation neemt ABRP inderdaad al mee in de route-tijd-planning. Maar het is toch een aantal extra minuten t.o.v. niet hoeven laden door snelheid matigen.

Moderne Tesla Superchargers zijn nog steeds niet compatibel met de 800v Kia EV's.
De oude V2 Tesla laders doen het wel, met max 96 kW. Status is ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

PoloShark schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:48:
[...]

Regio Den Haag kom ik eigenlijk nooit. In de regio Twente kun je mij wel vaak op de weg zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Dutchmaik schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Je kunt je afvragen hoe relevant 20 minuten tijdswinst is op een rit naar Zuid Frankrijk en of je dat in reallife überhaupt gaat zien als je ook files en dergelijke meeneemt. Bovendien betekent dat dus wel dat je meer kWh gebruikt tijdens de reis en dat lijkt me ook wel een relevantie factor in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Met mijn Thule trekhaakbox heb ik ook geen hoger verbruik ervaren.
Ik heb ook wel gelezen dat hij de stroomlijn juist verbetert. De rechte achterkant van de auto veroorzaakt een onderdruk die de auto "achteruit zuigt". Met de trekhaakbox wordt dat probleem minder.
Ik heb wel een hoger model trekhaakbox dan die van @Ruvetuve .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
AgeOfPanic schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Je kunt je afvragen hoe relevant 20 minuten tijdswinst is op een rit naar Zuid Frankrijk en of je dat in reallife überhaupt gaat zien als je ook files en dergelijke meeneemt. Bovendien betekent dat dus wel dat je meer kWh gebruikt tijdens de reis en dat lijkt me ook wel een relevantie factor in deze tijd.
Dat kun je je inderdaad afvragen. Mij gaat het er meer om dat je in ieder geval niet met 90km/u achter vrachtwagens hoeft te blijven hangen om maar een beetje op tijd aan te hoeven komen. Je kan gewoon lekker vlot doorrijden "zoals je gewend was" met een ICE. Ik rij namelijk graag 140-150 over de peage als ik op vakantie ga. Ja, verbruikt meer natuurlijk, maar dat is met een ICE niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookiee
  • Laatst online: 16-07 15:45
Hallo iedereen, ben hier nieuw op het forum en binnenkort trotse eigenaar van EV9 GT line black :-)
Al veel positieve zaken over de wagen hier gelezen dus kijk er enthousiast naar uit.
Is hier waarschijnlijk al vermeld maar welke wallbox raden jullie aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
AgeOfPanic schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Voor mij is verbruik echt totaal onboeiend als leaserijder, als dat belangrijk zou zijn kan je beter andere auto’s kopen die zuiniger zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Hookiee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:08:
Hallo iedereen, ben hier nieuw op het forum en binnenkort trotse eigenaar van EV9 GT line black :-)
Al veel positieve zaken over de wagen hier gelezen dus kijk er enthousiast naar uit.
Is hier waarschijnlijk al vermeld maar welke wallbox raden jullie aan ?
Nice! zelfde auto hier :)

Ik heb de Zappi op 3-fase, en die bevalt goed. Hij blijft netjes op nul voor import/export van stroom, waardoor de auto volledig op zonne-overschot kan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Boudewijm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Voor mij is verbruik echt totaal onboeiend als leaserijder, als dat belangrijk zou zijn kan je beter andere auto’s kopen die zuiniger zijn toch?
Als er een optie voor een ruime elektrische 7 zitter zou zijn die zuiniger was, dan had ik die zeker genomen. Iedereen mag het natuurlijk zelf weten, maar er zijn meer overwegingen om zuinig te doen dan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Nestorix schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Overigens zijn er volgens mij ook "CR2032 batterijen" met een bewegingssensor erin die de stroom uitschakelen als er geen beweging is zodat je elke auto sleutel achteraf zo kan ombouwen. Geen flauw idee of dat betrouwbaar werkt. Dit noemen ze de KE01 SCM certificering.
Had je dit nog getest? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
AgeOfPanic schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:35:
[...]

Als er een optie voor een ruime elektrische 7 zitter zou zijn die zuiniger was, dan had ik die zeker genomen. Iedereen mag het natuurlijk zelf weten, maar er zijn meer overwegingen om zuinig te doen dan de prijs.
Voor mijzelf was het ook vooral de ruimte, stuk groter weer dan zelfs een Explorer PHEV. Onze Veer bolderkar past met wielen en al achter de 7 stoelen van de Kia, maar bij de explorer moesten ze er af.

De IDBuzz stond bij ons ook op het lijstje, netjes een proefrit aangevraagd maar die kan je dus nergens (i.i.g. bij PON) proefrijden… dat in combinatie met de garantie, laadsnelheid en range maakte de EV9 de duidelijke keuze.

Volgens mij zijn er qua formaat vrijwel geen concurrenten in Nederland…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Koptelefoontje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Volgens mij zijn er qua formaat vrijwel geen concurrenten in Nederland…
Alleen de nieuwe Hyundai IoniQ 9 is een echte concurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Heb dit weekend de auto vergrendeld, de sleutel vervolgens nabij gelegd en niet meer aangeraakt en een uur later kon ik de auto met de handgreep ontgrendelen zonder dat de sleutel bewogen had voor een uur dus ik zou vermoeden van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
ty5500 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Heb dit weekend de auto vergrendeld, de sleutel vervolgens nabij gelegd en niet meer aangeraakt en een uur later kon ik de auto met de handgreep ontgrendelen zonder dat de sleutel bewogen had voor een uur dus ik zou vermoeden van niet.
Hmm dat is wel, hoe zal ik het eens netjes zeggen, kak
Dan moet ik een andere plek voor de sleutel gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Gasoline1234 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Moderne Tesla Superchargers zijn nog steeds niet compatibel met de 800v Kia EV's.
De oude V2 Tesla laders doen het wel, met max 96 kW. Status is ongewijzigd.
Heb je nog recent een keer geprobeerd?
Ik heb ooit 86kW als max gezien tijdens een testje maar dat was al weer een tijd geleden.
Er was in de US wel wat voortgang gemeld maar dat is daar allemaal toch een beetje anders.

Heeft iemand het recent nog eens heeft geprobeerd?
V2 en V3/4?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Loepoog schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Hmm dat is wel, hoe zal ik het eens netjes zeggen, kak
Dan moet ik een andere plek voor de sleutel gaan zoeken.
Ja je kunt dit kopen:
https://webshop.kia.nl/accessoires/comfort/0/ZKSLPNBATTERY/

Maar die techniek zit IN de battery, ben je dus 50,- per batterij kwijt. Volgens mij zijn er ook opties die met een standaard batterij werken, maar kan ze zo niet vinden.

Edit:
Ow wacht hier is het:
https://www.keylessprotec...cm-keyless-protector.html
Iets duurder maar dan kun je gewoon de batterij vervangen.

Sorry nog een edit:
Ik lees net dit op de Kia pagina van die sleeping battery:
** Kia's vanaf modeljaar 2023 zijn af-fabriek voorzien van een handzender met slaapfuctie.*

[ Voor 25% gewijzigd door Koptelefoontje op 20-03-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Koptelefoontje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:03:
[...]

** Kia's vanaf modeljaar 2023 zijn af-fabriek voorzien van een handzender met slaapfuctie.*
Interessant, wel vreemd, heb het veiligheidshalve nog eens geprobeerd. Ik heb de sleutel een halve meter van de auto gelegd. De tweede sleutel is niet thuis en ik heb geen digitale sleutel. Ik heb de auto met de handgreep vergrendeld en minstens 40 minuten gewacht. Hierna teruggekomen zonder de sleutel aan te raken en kon de auto onmiddelijk ontgrendelen door op de inkeping op de deurgreep te duwen. Mogelijks doe ik iets fout, maar geen idee wat dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4FHpBvx9KJaJ_MuuRj896lQgkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeLKL56BhQHl1O6M2aKzl1OD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_Muis
Dit is het bedrijf waar kia ze koopt en dat scheelt een tientje

https://www.sleepingbattery.com/het-product/

Maar wat ik er van begrijp zou het in de auto's van het laatste jaar al ingebouwd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
ty5500 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Interessant, wel vreemd, heb het veiligheidshalve nog eens geprobeerd. Ik heb de sleutel een halve meter van de auto gelegd. De tweede sleutel is niet thuis en ik heb geen digitale sleutel. Ik heb de auto met de handgreep vergrendeld en minstens 40 minuten gewacht. Hierna teruggekomen zonder de sleutel aan te raken en kon de auto onmiddelijk ontgrendelen door op de inkeping op de deurgreep te duwen. Mogelijks doe ik iets fout, maar geen idee wat dan.
[Afbeelding]
Dat lijkt me een goede test op zich en dus vreemd dat het blijft werken. Dus misschien die functie niet aanwezig in de sleutels. Enige dat ik kan bedenken is dat die 45 minuten te kort is (hoewel ik het al vrij lang vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Nestorix schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Dat lijkt me een goede test op zich en dus vreemd dat het blijft werken. Dus misschien die functie niet aanwezig in de sleutels. Enige dat ik kan bedenken is dat die 45 minuten te kort is (hoewel ik het al vrij lang vind).
Was nog eens vlug aan het googelen en zag een Sportage forum het volgende in de handleiding. Ik kan echter wel niets soortgelijks vinden in de ev9 handleiding, maar het is een serieuze Bijbel, misschien lees ik er gewoon over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpXqaVDCAJBXBV-pa13YYPN_x_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8TQ5cyFoo3OyBvbMlCPAmYF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

FlyingDutchMike schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Heb je nog recent een keer geprobeerd?
Ik heb ooit 86kW als max gezien tijdens een testje maar dat was al weer een tijd geleden.
Er was in de US wel wat voortgang gemeld maar dat is daar allemaal toch een beetje anders.

Heeft iemand het recent nog eens heeft geprobeerd?
V2 en V3/4?
Ik heb het zelf niet meer geprobeerd bij Tesla sinds zomer 2024. De voortgang in de USA is dat er een NACS adapter beschikbaar is gekomen, zodat je de EV9 kan aansluiten aan een Tesla Supercharger. Maar ook daar laadt de EV9 vervolgens op slechts 86 kW. En alleen op een oude V2 Tesla Supercharger.

We moeten wachten op een echte V4 Supercharger die het voltage kan varieren tussen 400v en 1000v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
ty5500 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Was nog eens vlug aan het googelen en zag een Sportage forum het volgende in de handleiding. Ik kan echter wel niets soortgelijks vinden in de ev9 handleiding, maar het is een serieuze Bijbel, misschien lees ik er gewoon over.
[Afbeelding]
Staat ook in de handleiding van de EV9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poJeymqR5eZvNMzy_mW7QYNWUIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzOa8xTXq4IHmaomq8pi0Txz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Freezhost op 20-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ty5500
Was er nog wat over aan het inlezen. Adac heeft een interessant artikel erover/
https://www.adac.de/rund-...assistenzsysteme/keyless/
Ze geven aan dat bijna alle auto's met keyless heel makkelijk zijn om in te breken.
Slechts een 10% is erg goed beschermd. Ook de bewegingssensoren in sleutels alleen bieden niet altijd voldoende bescherming.

In bijlage zit een tabel met alle merken en modellen die ze hebben getest en of ze de auto konden openen en starten: https://assets.adac.de/im...ess-Liste_8_24_acig7v.pdf
En jaja, jongens, de kia ev9 behoort tot de zeldzame auto's waarin ze niet zijn ingeraakt *O* *O* *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFAXgewajVi7JeJZTP3vcCR2GbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9eCiCcYdXSNboId2bLkGHoW.png?f=fotoalbum_large

Best wel een mooie prestatie van Kia.

De auto's waarin ze niet geraakten hadden dikwijls een betere beveiliging via UWB. Bij de EV9 staat het niet gespecifieerd maar ik vermoed dat deze het ook gaat gebruiken gezien dit ook voor de digitale sleutel wordt gebruikt. Vermoedelijk wist de auto bij mijn probeersel dan ook hoe ver de sleutel effectief was.

[ Voor 3% gewijzigd door ty5500 op 20-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

ty5500 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:09:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de verbinding in stand blijft wanneer en zolang de sleutel in de nabijheid is en er dus ook een verbinding kan zijn. Ze blijven dan misschien ‘praten’ met elkaar en de sleutel gaat niet slapen.
Lastig zo niet onmogelijk om dit te testen denk ik. Tenzij je de sleutel wel dichtbij maar in een blik elektrisch opsluit en alleen na een tijdje het deksel opent om zo de kooi van faraday te verbreken en verbinding weer mogelijk te maken. Als de sleutel dan wel in slaap is gegaan zou de auto niet meer open moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
FlyingDutchMike schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:57:
[...]

Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de verbinding in stand blijft wanneer en zolang de sleutel in de nabijheid is en er dus ook een verbinding kan zijn. Ze blijven dan misschien ‘praten’ met elkaar en de sleutel gaat niet slapen.
Lastig zo niet onmogelijk om dit te testen denk ik. Tenzij je de sleutel wel dichtbij maar in een blik elektrisch opsluit en alleen na een tijdje het deksel opent om zo de kooi van faraday te verbreken en verbinding weer mogelijk te maken. Als de sleutel dan wel in slaap is gegaan zou de auto niet meer open moeten gaan.
Of de auto verplaatsen ipv de sleutel?
(Met een andere sleutel uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
FlyingDutchMike schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:57:
[...]

Dat zou best wel eens zo kunnen werken. Want je wilt niet dat als je in de file stil staat en je sleutel ligt in de auto (en niet in je broekzak of zo) dat de EV9 opeens begint te klagen dat er geen sleutel meer zichtbaar is. Inderdaad lastig te testen dan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Nestorix schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Dat zou best wel eens zo kunnen werken. Want je wilt niet dat als je in de file stil staat en je sleutel ligt in de auto (en niet in je broekzak of zo) dat de EV9 opeens begint te klagen dat er geen sleutel meer zichtbaar is. Inderdaad lastig te testen dan dus.
Zo werkt het bij mijn Enyaq precies. Het lampje op de sleutel blijft knipperen als deze buiten de auto is, maar binnen een bepaalde range zichtbaar is.
Ik hoop eigenlijk dat het misverstand is 'wat is nabij?'. Als ik als bestuurder met sleutel (in de zak of zo) uitstap en mijn vrouw stapt aan de andere kant uit, dan kan zij met het aanraken van de handgreep de auto ook sluiten. Echter als ik tov van die handgreep net wat verder weg ben, dan lukt het haar weer niet.
Maw de range waarin de sleutel werkt zou maar een paar meter moeten zijn.
Dan is het de vraag wat is die range? Ik hoop dat het bij de EV9 ook niet meer als een paar meter is en dat de auto uit veiligheid vanzelf sluit als de sleutel niet meer zichtbaar is.
Dat laatste is overigens luiheid van mijn kant, omdat ik weet dat het zo werkt en ik erop kan vertrouwen dat de auto zichzelf afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Loepoog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Ik hoop dat het bij de EV9 ook niet meer als een paar meter is en dat de auto uit veiligheid vanzelf sluit als de sleutel niet meer zichtbaar is.
Dat laatste is overigens luiheid van mijn kant, omdat ik weet dat het zo werkt en ik erop kan vertrouwen dat de auto zichzelf afsluit.
Dat doet hij helaas niet, behalve als je een modificatie hebt geïnstalleerd. Enige wat je krijgt is een melding via de app dat de auto niet is vergrendeld. Dan kan je hem vergrendelen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Freezhost schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Dat doet hij helaas niet, behalve als je een modificatie hebt geïnstalleerd. Enige wat je krijgt is een melding via de app dat de auto niet is vergrendeld. Dan kan je hem vergrendelen via de app.
En nadeel vind ik ook dat de app die melding vrij snel geeft en daarna niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Nu online

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Koptelefoontje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 05:52:
[...]

Of de auto verplaatsen ipv de sleutel?
(Met een andere sleutel uiteraard)
Lijkt me lastig om dan later te testen of de sleutel in slaap is gegaan zoals beloofd? Als de auto een eind verderop staat is er so wie so geen contact mogelijk. En een relay attack simuleert juist dat de sleutel nabij is terwijl die dat fysiek niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Lijkt me lastig om dan later te testen of de sleutel in slaap is gegaan zoals beloofd? Als de auto een eind verderop staat is er so wie so geen contact mogelijk. En een relay attack simuleert juist dat de sleutel nabij is terwijl die dat fysiek niet is.
Je legt sleutel A binnen bereik van de auto.
Pakt sleutel B en rijdt een rondje.
Je parkeert de auto op dezelfde plek en sluit af met sleutel B.

In theorie zou sleutel A dus een tijdje geen verbinding moeten hebben en in slaap gevallen zijn. Als je nu sleutel B niet binnen bereik hebt zou hij dus niet meer open moeten gaan.
Pagina: 1 ... 75 ... 92 Laatste