FlyingDutchMike schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:53:
[...]
Voor de originele batch Continental banden van de eerste ladingen is door KIA zelfs een Service Bulletin opgesteld met een aantal stappen.
Veel banden uit die serie waren niet (meer) rond genoeg en moesten worden vervangen. Dat heeft KIA zo lang mogelijk proberen uit te stellen in de hoop dat het allemaal weer rond zou worden.
Een goede eerste klas balanceer-beurt met RoadForce 3D machine van Hunter(c) kan de trillingen helpen verminderen. De band wordt hierbij optimaal op de velg geplaatst (als ze doen wat de machine voorstelt!) waarna de combi wordt gebalanceerd. De machine geeft aan hoeveel kracht de band aan de auto terug zal geven tijdens het rijden. Hoe hoger het getal hoe slechter de beleving zal zijn. En 'niet mooi rond' is gewoon 'niet rond' en dan ook niet naar perfect rond te balanceren...
Bij sommigen van ons lijkt het echter allemaal niet weg te balanceren. Ik worstel al 30k km, met 3 sets banden, en 2 velgen sets (org. KIA). Eind deze week gaat er weer iemand specifiek naar kijken en mee aan de slag.
Vermoeden is dat er meer aan de hand is met de ophanging / aandrijving. We gaan het zien...
Suc6 ermee!
ps. Een goede met Hunter zit in Lisse...
Vorige week heeft de leverende dealer de EV9 een week ‘bekeken’ voor het trillingsprobleem.
En om 40k onderhoud uit te voeren.
Guess what… de chef monteur heeft twee ritjes naar huis ermee gemaakt en concludeert dat de trillingen er niet zijn!
Ervoor en erna nog 500 km afgelegd met van het begin tot het einde continu voelbaar (zelfs voor mijn a-technische partner) trillingen in het stuur.
Met deze houding en patstelling is er natuurlijk niet verder te schakelen. Ik vermoed dat er in de werkplaats nauwelijks iets is onderzocht of nagemeten. Maandag heeft hij de hele dag nutteloos op de parkeerplaats gestaan totdat ‘s avonds de eerste proefrit naar huis werd gemaakt.
Ben er helemaal klaar mee.
Benieuwd wat Arval nu gaat doen. De dreiging was terugnemen als ze het niet zouden oplossen. Maar als ze ontkennen en ook nog durven de ‘producteigenschap-kaart te trekken wordt het nog wat.
Oh, en tijdens het werkplaats bezoek ben ook ik nu mijn dopje onder de middenarmsteun kwijt…
Dat wordt weer zoeken naar die post over de oordoppen… 😂