Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-12 19:18
Stefzone schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:40:
[...]

Ligt aan de maat van de banden, ik heb de gt line wielen en deze passen prima. Slechts 50,- excl verzendkosten
https://amzn.eu/d/a4MkOEV
Ik zat naar deze te kijken voor mijn wintersport vakantie in december. Passen deze ook op velg (255/60/19) ? Ik zie wel dat ze passen op 255/55/20. Iemand anders een andere tip voor sneeuwkettingen voor de awd velg 255/60/19?

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:26
Blijkbaar komt de EV9 GT versie niet naar Nederland door de 'veranderende marktomstandigheden'. Normaal gezien zouden de eerste exemplaren deze maand bij de dealers moeten verschijnen maar helaas...

't Zal wel te maken hebben met de tegenvallende cijfers in de Verenigde Staten en de belanstingaftrek voor duurzame auto's.

Bron : https://www.autoblog.nl/n...orme-gt-keutel-in-7180920

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-12 20:43
Stijn_Gallet schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:04:
Blijkbaar komt de EV9 GT versie niet naar Nederland door de 'veranderende marktomstandigheden'. Normaal gezien zouden de eerste exemplaren deze maand bij de dealers moeten verschijnen maar helaas...

't Zal wel te maken hebben met de tegenvallende cijfers in de Verenigde Staten en de belanstingaftrek voor duurzame auto's.

Bron : https://www.autoblog.nl/n...orme-gt-keutel-in-7180920
Ik zie in dat artikel alleen maar een link naar een Amerikaans artikel. Dus niets dat met de NL markt te maken heeft. En komen de modellen voor NL en BE ook niet met de boot uit Korea?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 11:22
Ja, en dan nog, die GT-versie is ook gewoon overkill... waarom zou je dat willen. Zoveel vermogen in zo'n zware auto, mijns inziens heeft het weinig zin. Dat geldt overigens ook voor andere auto's en merken.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:32:
Ja, en dan nog, die GT-versie is ook gewoon overkill... waarom zou je dat willen. Zoveel vermogen in zo'n zware auto, mijns inziens heeft het weinig zin. Dat geldt overigens ook voor andere auto's en merken.
Maar dan raak je de doelgroep kwijt die iets te compenseren heeft met een auto ;)

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:32
Zou het ergens wel vreemd vinden dat ze de EV9 GT zo laat annuleren. De auto leek volledig klaar. De auto is grotendeels gelijk aan elke andere ev9 buiten vermoedelijk motoren, wat interieurupgrades en wielen dus kan je makkelijk ook op de bestaande productiebanden maken. Waarom zo laat terugkrabbelen, de ontwikkelingskosten zijn reeds genomen en extra productiekosten lijken beperkt.
Zou mij inderdaad ook niet verbazen dat dit enkel betrekking heeft op de VS en het gewijzigd klimaat daar.

[ Voor 76% gewijzigd door ty5500 op 18-11-2025 23:11 ]

• saikoboarder
  • Laatst online: 07:47
ty5500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:59:
Zou het ergens wel vreemd vinden dat ze de EV9 GT zo laat annuleren. De auto leek volledig klaar. De auto is grotendeels gelijk aan elke andere ev9 buiten vermoedelijk motoren, wat interieurupgrades en wielen dus kan je makkelijk ook op de bestaande productiebanden maken. Waarom zo laat terugkrabbelen, de ontwikkelingskosten zijn reeds genomen en extra productiekosten lijken beperkt.
Zou mij inderdaad ook niet verbazen dat dit enkel betrekking heeft op de VS en het gewijzigd klimaat daar.
de GT is niet helemaal geannuleerd. Er zijn landen waar hij al tekoop is en waar hij al geleverd is.
Op reddit staan al redelijk wat Canadezen te pronken met de GT.

• Crupa
Op facebook zag ik ook dat die voor NL nog altijd geleverd zullen worden (en zelfs al geproduceerd zijn)
saikoboarder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:52:
[...]

de GT is niet helemaal geannuleerd. Er zijn landen waar hij al tekoop is en waar hij al geleverd is.
Op reddit staan al redelijk wat Canadezen te pronken met de GT.

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-12 13:21
Vandaag de winterbanden wissel. Ben gegaan van zomerbanden Hankook VENTUS S1 EVO3 SUV (285/45 R21 113Y) naar Pirelli Scorpion Winter 2 (285/45 R21 113V).
Eerste 5 kilometer dacht ik nog hallelula maar eenmaal op de snelweg merkte ik de trillingen boven de 125km. Ok, balen maar daar kan ik nog mee leven aangezien ik dat toch niet zo vaak rijd en de andere banden dat ook hadden.
Maar op de terugweg (later op de dag) heb ik eigenlijk in de range van 50km en hoger last gehad van trillingen.....en veel...heel veel.
Alleen niet het soort waarvan de middenconsole schut, maar een soort microvibratie. Zo erg dat ik tijdens het uitstapte merkte dat er een trilling/tintelling in mn benen zit en dat voelde ik ook tijdens het rijden. Ik heb hier echt zwaar de balen van. De bandenboer heeft de nieuwe banden op 2,7bar gezet en ik had nog gevraagd om ze op 3,0 te doen, maar dat wilde hij niet ivm instructie vanuit de laadklep. Ik weet niet of nu alsnog harder oppompen de oplossing gaat zijn. Het viel me wel op dat die Pirelli's een stuk lagere wang hebben als de Hankook's. Lijkt wel een sportievere band, terwijl de zomerbanden klaase 113Y en de Pirelli's 113V. Die zouden een lagere topsnelheid aankunnen.

Any thoughts?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRx2NLZDYiNZusfRuHLfzS2TQKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrMFBbkjJ6eQ10YLfiuw4WLc.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd2ttfNCP25HgyTeH66aH5PsuBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50BTUJQiuCTIneZck8fzheVf.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-12 19:50
Loepoog schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:35:
Vandaag de winterbanden wissel. Ben gegaan van zomerbanden Hankook VENTUS S1 EVO3 SUV (285/45 R21 113Y) naar Pirelli Scorpion Winter 2 (285/45 R21 113V).
Eerste 5 kilometer dacht ik nog hallelula maar eenmaal op de snelweg merkte ik de trillingen boven de 125km. Ok, balen maar daar kan ik nog mee leven aangezien ik dat toch niet zo vaak rijd en de andere banden dat ook hadden.
Maar op de terugweg (later op de dag) heb ik eigenlijk in de range van 50km en hoger last gehad van trillingen.....en veel...heel veel.
Alleen niet het soort waarvan de middenconsole schut, maar een soort microvibratie. Zo erg dat ik tijdens het uitstapte merkte dat er een trilling/tintelling in mn benen zit en dat voelde ik ook tijdens het rijden. Ik heb hier echt zwaar de balen van. De bandenboer heeft de nieuwe banden op 2,7bar gezet en ik had nog gevraagd om ze op 3,0 te doen, maar dat wilde hij niet ivm instructie vanuit de laadklep. Ik weet niet of nu alsnog harder oppompen de oplossing gaat zijn. Het viel me wel op dat die Pirelli's een stuk lagere wang hebben als de Hankook's. Lijkt wel een sportievere band, terwijl de zomerbanden klaase 113Y en de Pirelli's 113V. Die zouden een lagere topsnelheid aankunnen.

Any thoughts?[Afbeelding][Afbeelding]
Dit hoort gewoon niet. Bij mij liggen precies dezelfde Pirelli s eronder en nauwelijks last. Wel vond ik ze de eerste kms wat onrustig maar inmiddels zweef ik over de weg. Terug gaan en de banden laten balanceren met road Force. Maar de banden zelf kunnen ook vervormd zijn, ik heb dat bij de banden gehad van mijn vorige auto die een hoogte slag hadden, fabricagefout. Daar zijn toen nieuwe banden op gekomen

[ Voor 3% gewijzigd door Stefzone op 22-11-2025 07:50 ]

• GT9 GT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-11 23:38
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw maar heb intussen al meerdere uren en dagen tijd genomen om veel posts te lezen.

Begin December mag ik mijn EV9 - GT ophalen in Panthera metal.

Ik had al een testrit met de GT-line AWD maar ben toch benieuwd hoe deze er in het echt zal uitzien.
Hoop ook op geen 12v batterij problemen of trillingen bij 120km.

Grtjs

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12 19:43

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

GT9 GT schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:19:
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw maar heb intussen al meerdere uren en dagen tijd genomen om veel posts te lezen.

Ik had al een testrit met de GT-line AWD maar ben toch benieuwd hoe deze er in het echt zal uitzien.

Grtjs
Welkom. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de EV9 GT. Persoonlijk vind ik mijn GT-Line (met boost upgrade) al snel genoeg, maar de GT is wel de ultieme wolf in schaapskleren.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
Gasoline1234 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:07:
[...]

Welkom. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de EV9 GT. Persoonlijk vind ik mijn GT-Line (met boost upgrade) al snel genoeg, maar de GT is wel de ultieme wolf in schaapskleren.
…boost upgrade?? Wait what, waar, hoe? Is de eerste keer dat ik die term ergens tegenkom vertel vertel

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:28:
[...]

…boost upgrade?? Wait what, waar, hoe? Is de eerste keer dat ik die term ergens tegenkom vertel vertel
Kun (kon?) je aanschaffen in de Kia Store. Is een betaalde software upgrade die meer Nm toevoegt aan je acceleratie. Eind 2023 kon ik hem kostenloos aanschaffen.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_BWQ3Q4xVfjeuXWcr8TlR5Y1sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4yqDCAlI8pWKUz4ZPfsYdxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqlf8oq1vW53596MEMJa2kwqAF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzIoc05PdPtl6MfJqLs4VIsm.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien is de Boost niet meer beschikbaar voor Nederlandse en Belgische EV9's.

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

En mogelijk is Boost op enig koment standaard geactiveerd voor alle GT-Line uitvoeringen, gezien de tekst "standaardfunctie".

• Ro-Maniak2
DAT HOOP IK DAN MAAR JA!! :')

Hoe kan ik dit checken?

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-12 21:28
@Gasoline1234 , die boostupgrade zit standaard al op de GT-line (zoals je kan lezen), dus die heeft niets voor jouw auto betekent. De GT-line heeft standaard al die 100Nm meer dan een non-GT-line AWD.

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12 23:26
Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:58:
DAT HOOP IK DAN MAAR JA!! :')

Hoe kan ik dit checken?
Op je instrument display, boven je range, staat als het goed is BOOST ON.

• Ro-Maniak2
Koptelefoontje schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:33:
[...]

Op je instrument display, boven je range, staat als het goed is BOOST ON.
Nou, dat heb ik echt never nooit nog niet gezien…

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:48

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:57:
[...]

Dat dus. Nog nooit gezien.

• Koptelefoontje
Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:57:
[...]

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK4crcNkqeMGp5cLz0c8huc5vU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX5vB3NzXvgX5L54qfjvvPp3.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:24
Is dat in drive mode: sport? Normal mode zie ik dat niet.

• Ro-Maniak2
@Koptelefoontje Heb jij een GT-line?

https://connectstore-eu.k...product-usage-guide-boost

En daar staat dan o.a. dit:
※ Vierwielaandrijving is vereist om Boost te kopen. Boost is een standaardfunctie bij de GT-Line. Vanwege de lokale wetgeving in de verschillende landen is Boost momenteel alleen beschikbaar in Duitsland.
...dus standaard bij de GT, maar dan moet ik het toch kunnen aanzetten oid? Maar wel alleen in Duitsland? Dus @Koptelefoontje heeft een Duitse EV9? Questions, questions...!! :S

[ Voor 41% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 23-11-2025 20:53 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-12 20:47

Bever!

3

Herkenbaar en je zal weer terug moeten....

• Koptelefoontje
Ruvetuve schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:13:
[...]

Is dat in drive mode: sport? Normal mode zie ik dat niet.
Het is zichtbaar in alle rijmodi.
Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:47:
[...]

[...]

...dus standaard bij de GT, maar dan moet ik het toch kunnen aanzetten oid? Maar wel alleen in Duitsland? Dus @Koptelefoontje heeft een Duitse EV9? Questions, questions...!! :S
Het is een Nederlandse GT-Line. Misschien dat de upgrade hier niet mag ivm registratie van vermogen oid? Voor zover ik weet heeft iedereen dit met een GT-line.

• Loepoog
Bever! schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:18:
[...]

Herkenbaar en je zal weer terug moeten....
Woensdag kan ik al terecht en gelukkig hebben ze daar Road Force. Ik heb van het weekend nog wel de bandenspanning van 2,7 naar 2,9 verhoogd en het werd ietsjes beter.
Het trillen zit op het stuur, maar vooral op de bodem en de zittingen (voor en achter). De middenconsole waar het eerst zat, is juist rustig geworden.
Ik merk dat ik niet kan wachten tot een ritje erop zit en echt last van m'n benen heb als ik uitstap. Dat kan niet de bedoeling zijn.
De banden zijn op de velg gewisseld van 1 velg kan ik zien dat deze van linksvoor naar rechtsachter is gegaan. Zou in principe niks uit mogen maken, maar je gaat in alles een probleem zien.

Ik hoop in elk geval echt dat dit opgelost gaat worden, maar aan de andere kant denk ik ook.....krijgen we dit feest nu elk half jaar met bandenwissels??

• ty5500
Ro-Maniak2 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:47:
[...]

[...]

Normaal zou de gt-line de "boost on" niet mogen tonen. Herinner mij ook niet dat de mijne het toont. In de VS verscheen dit wel ook opeens bij de gt-lines na de V2X update (die we hier nog niet hadden normaal)
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/TL4KRXKYdo
https://www.kiaevforums.com/threads/boost-indicator.14748/

• Ro-Maniak2
ty5500 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:01:
[...]

Normaal zou de gt-line de "boost on" niet mogen tonen. Herinner mij ook niet dat de mijne het toont. In de VS verscheen dit wel ook opeens bij de gt-lines na de V2X update (die we hier nog niet hadden normaal)
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/s/TL4KRXKYdo
https://www.kiaevforums.com/threads/boost-indicator.14748/
Ja nee precies, want ik heb dus een GT-line.

Kijkend naar specs lijkt er ook verschil in torque in 0-100 tussen “gewoon” GT-line en wat de boost upgrade belooft, of zie ik dat verkeerd?

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-12 21:28
Ik heb een NL-se GT-Line van februari 2025 en daar staat gewoon “boost on” in het display, vanaf de dag dat ik hem ophaalde bij de dealer.

• Ro-Maniak2
Dutchmaik schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:12:
Ik heb een NL-se GT-Line van februari 2025 en daar staat gewoon “boost on” in het display, vanaf de dag dat ik hem ophaalde bij de dealer.
:o

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06:51

Banden boer hier heeft ze op 3,4 bar gezet. Lijkt mij geen issue

• Boudewijm
Dutchmaik schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:12:
Idem

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-12 23:31
Ook idem (Gt-line afgeleverd juni 2025, België)

[ Voor 5% gewijzigd door braxx1980 op 26-11-2025 05:39 ]

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:48
Begin deze maand toch maar weer eens Kia Breukelen benaderd over de V2X beschikbaarheid/activatie, maar vooralsnog kunnen ze geen tijdlijn delen 🫣

Momenteel kapt de auto het terugleveren na ongeveer een minuut. Hij kan het dus wel, maar iets in het BMS deactiveert het.

Iemand anders hier op het forum nog iets gehoord in de wandelgangen? Ze schijnen het te willen toevoegen aan de Kia Connect Store.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54
Kom toevallig net dit artikel tegen van de Volkskrant waarin staat dat Kia binnenkort wil beginnen met proef met EV9:
Binnenkort kunnen e-auto’s ook elektriciteit teruggeven aan het stroomnet: Renault start hier als eerste automerk mee | de Volkskrant https://share.google/imoB84NGT1sBDn30i

• Karel de Grote
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-12 21:37
AgeOfPanic schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:55:
Kom toevallig net dit artikel tegen van de Volkskrant waarin staat dat Kia binnenkort wil beginnen met proef met EV9:
Binnenkort kunnen e-auto’s ook elektriciteit teruggeven aan het stroomnet: Renault start hier als eerste automerk mee | de Volkskrant https://share.google/imoB84NGT1sBDn30i
Als je een tweede EV hebt kun die opladen aan de EV9, max. 3500watt.
Duurt wel ff, ik heb een IPace staan, maar na een nachtje opladen kan die weer een paar honderd km. rijden.
Kia werkt samen met Walbox (Quasar 2) en ik ben bang dat de ca. 6K dat die bidirectionele laadpaal gaat kosten niet snel terugverdient kan worden :-(
Hopelijk “praat” de auto ook op een later moment ook met goedkopere merken.

• Koptelefoontje
EB W schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:11:
Begin deze maand toch maar weer eens Kia Breukelen benaderd over de V2X beschikbaarheid/activatie, maar vooralsnog kunnen ze geen tijdlijn delen 🫣

Momenteel kapt de auto het terugleveren na ongeveer een minuut. Hij kan het dus wel, maar iets in het BMS deactiveert het.

Iemand anders hier op het forum nog iets gehoord in de wandelgangen? Ze schijnen het te willen toevoegen aan de Kia Connect Store.
Voor zover ik weet is het vooral de regelgeving in de EU reden dat het niet aanstaat, in zowel de auto als de laadpaal. Je mag nog niet v2h laden, wat ik eigenlijk niet begrijp.

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-12 18:07
Voor het geval iemand nog originele accessoires zoekt zoals beschermmatten, kia webshop heeft black friday aanbieding met tot 20% korting
Het is vandaag Black Friday en dat betekent een exclusieve korting voor jou! Ontvang nu 20% korting op alle lifestyle items en geselecteerde items om je Kia winterproof te maken De korting is geldig t/m woensdag 3 december 2025.
https://webshop.kia.nl/modellen/ev9

• mfellman
  • Laatst online: 08:19
Koptelefoontje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:06:
[...]

Voor zover ik weet is het vooral de regelgeving in de EU reden dat het niet aanstaat, in zowel de auto als de laadpaal. Je mag nog niet v2h laden, wat ik eigenlijk niet begrijp.
Bang dat mensen eraan verdienen (en wordt vaag denk ik bij auto van de zaak).

• ty5500
Er stond onlangs een heel artikel over v2x op de site van een Belgisch elektrotechnisch vakblad. De kia ev9 staat hier ook heel veel uren aan de laadpaal en het interesseert mij allemaal wel dus volgde het wel voor het geval er goedkopere ac bidirectionele laadpalen kwamen en interessant zou kunnen worden.

Probleem bij v2x via ac laadpalen is dat dan de omvormer van auto de omzetting doet. Bijgevolg is de auto dan de "producent" en moet deze voldoen als energiebron in de netcode (van het land) waar hij wordt ingeplugd. Een auto is mobiel en kan morgen in Frankrijk, Duitsland, België enzovoort ingeplugd worden dus moet hij voldoen aan alle netcodes. Dit is een hele procedure, er was momenteel nog geen enkele auto gehomologeerd voor v2x via ac laadpalen en er zijn ook nog geen procedures lopende hiervoor. Bij ac laadpalen wordt er ook geen batterijpercentage meegeven aan de laadpaalwat wel aangewezen is voor v2x, er is wel een nieuwe iso norm voor bidirectionaal laden waaronder dit beschikbaar wordt. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk waarom Kia in de VS enkel verwijst naar de quasar 2 dc laadpaal (en mogelijks ook om de interne omvormer te sparen).

Ze zijn dus gaan testen met v2x via een dc laadpaal. De laadpaal doet de omvorming en is de producent en bijgevolg moet enkel deze gehomologeerd worden in het land van installatie. Ze hebben dan enkele v2x auto's overlopen als mogelijke testauto en hebben uiteindelijk een ev6 gebruikt om te testen. Nissan gebruikt een verouderde aansluiting (een leaf dacht ik) en bij volkswagen zitten er limieten op hoeveel je (in uren en totale kwh) kan realiseren via v2x waardoor ze voor de Kia ev6 kozen voor de testen. De kia ev6 ondersteunde het officieel nog niet (volgens hun, wel vreemd) maar ze hebben deze getest met een dc laadpaal (ilucharge 2) en dat werke wel. Ik dacht ook dat er nog geen gehomologeerde dc bidirectionele laadpalen zijn maar die lijkt een speciaal geval te zijn omdat het hybride pv omvormer is,

Vervolgens hebben ze allerhande testen gedaan.Bij heel lage vermogens (bv 150 watt gevraagd vermogen) , moest de auto bijna 400 watt energie ontladen en is het rendement dus extreem laag (+60% verliezen). Bij bijvoorbeeld 2kw steeg het rendement wel naar bijna 90% en is het al een heel ander verhaal.

Probleem was wel dat bij dc laden via de laadpaal bij lage snelheden (bv. overschot zonnepanelen) bij kouder weer de kia de batterijverwarming inschakelde (3,6kW) omdat hij aan een dc laadpaal hing waardoor het soc daalde in plaats van steeg. Iets dat ze hoopten dat ging opgelost worden met een update.

Bron: https://viewer.pmg.be/nl/...be2534E01/EELbe2530W05_00

• ty5500
braxx1980 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 05:38:
[...]

Ook idem (Gt-line afgeleverd juni 2025, België)
Vreemd, er lijkt dan toch iets veranderd geweest te zijn dit jaar zodat alle gt-lines van dit jaar "boost" tonen. Maar dan zou je toch verwachten dat er ook een update komt voor de oudere. In Amerika was het gekoppeld aan de v2x update dus wie weet hebben de nieuwere daar ook extra mogelijkheden die de oudere nog via update moeten krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door ty5500 op 28-11-2025 16:54 ]

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:48
ty5500 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:24:
Er stond onlangs een heel artikel over v2x op de site van een Belgisch elektrotechnisch vakblad. De kia ev9 staat hier ook heel veel uren aan de laadpaal en het interesseert mij allemaal wel dus volgde het wel voor het geval er goedkopere ac bidirectionele laadpalen kwamen en interessant zou kunnen worden.

Probleem bij v2x via ac laadpalen is dat dan de omvormer van auto de omzetting doet. Bijgevolg is de auto dan de "producent" en moet deze voldoen als energiebron in de netcode (van het land) waar hij wordt ingeplugd. Een auto is mobiel en kan morgen in Frankrijk, Duitsland, België enzovoort ingeplugd worden dus moet hij voldoen aan alle netcodes. Dit is een hele procedure, er was momenteel nog geen enkele auto gehomologeerd voor v2x via ac laadpalen en er zijn ook nog geen procedures lopende hiervoor. Bij ac laadpalen wordt er ook geen batterijpercentage meegeven aan de laadpaalwat wel aangewezen is voor v2x, er is wel een nieuwe iso norm voor bidirectionaal laden waaronder dit beschikbaar wordt. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk waarom Kia in de VS enkel verwijst naar de quasar 2 dc laadpaal (en mogelijks ook om de interne omvormer te sparen).

Ze zijn dus gaan testen met v2x via een dc laadpaal. De laadpaal doet de omvorming en is de producent en bijgevolg moet enkel deze gehomologeerd worden in het land van installatie. Ze hebben dan enkele v2x auto's overlopen als mogelijke testauto en hebben uiteindelijk een ev6 gebruikt om te testen. Nissan gebruikt een verouderde aansluiting (een leaf dacht ik) en bij volkswagen zitten er limieten op hoeveel je (in uren en totale kwh) kan realiseren via v2x waardoor ze voor de Kia ev6 kozen voor de testen. De kia ev6 ondersteunde het officieel nog niet (volgens hun, wel vreemd) maar ze hebben deze getest met een dc laadpaal (ilucharge 2) en dat werke wel. Ik dacht ook dat er nog geen gehomologeerde dc bidirectionele laadpalen zijn maar die lijkt een speciaal geval te zijn omdat het hybride pv omvormer is,

Vervolgens hebben ze allerhande testen gedaan.Bij heel lage vermogens (bv 150 watt gevraagd vermogen) , moest de auto bijna 400 watt energie ontladen en is het rendement dus extreem laag (+60% verliezen). Bij bijvoorbeeld 2kw steeg het rendement wel naar bijna 90% en is het al een heel ander verhaal.

Bron: https://viewer.pmg.be/nl/...be2534E01/EELbe2530W05_00
Ik heb daarom gekozen voor een DC Bidirectionele lader (de Sigenergy EVDC) met de hoop omdat het op de EV6 werkte (volgens de Sigenergy site) het ook op de EV9 zou werken.

De verbinding komt tot stand en hij begint met ontladen, maar na een paar watt stopt hij helaas. Ik heb gelezen dat mensen in de US die nu (eindelijk) de Quasar 2 hebben geinstalleerd Kia zelf moesten contacten om het software matig te activeren op hun Kia.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mfellman schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:46:
[...]

Bang dat mensen eraan verdienen (en wordt vaag denk ik bij auto van de zaak).
Google is your friend
Een van de grootste obstakels op dit moment is de dubbele energiebelasting. Staatssecretaris Jansen heeft aangegeven dat er bij het laden en terugleveren van stroom dubbele energiebelasting wordt geheven[1]. Dit betekent dat je als consument belasting betaalt wanneer je stroom opneemt van het net én nog eens belasting betaalt wanneer je diezelfde stroom vanuit de accu van je auto teruglevert aan het net.

• mfellman
Bij zonnepanelen was het beleid om dat 1:1 te salderen. Misschien moeten ze het gewoon voor de dan geldende prijs salderen, net als dynamische tarieven. Maar ja dan komen ze natuurlijk weer in de knoop met eerder genoemde zonnepanelen bezitters. Dat zomer opbrengsten weggestreept kunnen worden tegen winterse kosten is niet houdbaar maar dynamisch.... Waarom niet?

• saikoboarder
  • Laatst online: 07:47
EB W schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:30:
[...]

Ik heb daarom gekozen voor een DC Bidirectionele lader (de Sigenergy EVDC) met de hoop omdat het op de EV6 werkte (volgens de Sigenergy site) het ook op de EV9 zou werken.

De verbinding komt tot stand en hij begint met ontladen, maar na een paar watt stopt hij helaas. Ik heb gelezen dat mensen in de US die nu (eindelijk) de Quasar 2 hebben geinstalleerd Kia zelf moesten contacten om het software matig te activeren op hun Kia.
https://www.hln.be/video/...als-thuisbatterij-1931684

https://www.hln.be/mijn-g...er-een-auto-bij~ada0c23e/

Hier staat wat testdata met de Sigenergy
https://bidirectioneelladen.be/v2g-auto-s/v2g-dc-auto-s

Maar ik vrees dat het te duur gaat zijn om rendabel te zijn de eerste jaren.

• Stvw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-12 14:13
F1dude schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:29:
[...]

Ik zat naar deze te kijken voor mijn wintersport vakantie in december. Passen deze ook op velg (255/60/19) ? Ik zie wel dat ze passen op 255/55/20. Iemand anders een andere tip voor sneeuwkettingen voor de awd velg 255/60/19?
Ze passen alvast op mijn rwd: 275/50 r20 (die maat stond ook niet in de handleiding van de kettingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3btNfVZj16DTdgsZjjREyS_70Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gT7TE9iTiLFFbk3Qp8leDQ4.jpg?f=fotoalbum_large

• F1dude
Stvw schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:59:
[...]

Ze passen alvast op mijn rwd: 275/50 r20 (die maat stond ook niet in de handleiding van de kettingen)

[Afbeelding]
Thanks - ik heb uiteindelijk andere gekocht. Was het veel werk om aan te leggen?

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:45
F1dude schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:04:
Thanks - ik heb uiteindelijk andere gekocht. Was het veel werk om aan te leggen?
Welke heb je gekocht? Het aanbod voor 255/60R19 lijkt vrij beperkt en duur.

• F1dude
Sturgeon22 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:25:
[...]

Welke heb je gekocht? Het aanbod voor 255/60R19 lijkt vrij beperkt en duur.
https://www.amazon.nl/dp/B00440CWNK?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Ik heb ze nog niet gepast, doe ik komend weekend.

• F1dude
saikoboarder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:28:
Ik heb deze voor de RWD:
Pewag Servo SUV -255/60R19

https://sneeuwkettingenwe...9-fource-pew-rsv82-392189

net geen 200 euro betaald.
Ik heb deze ook gehaald maar dan op Amazon, zie link hierboven

• Crupa
heeft er al iemand (zelf) een anti-marter toestelletje geïnstalleerd in zijn EV9?
de buurt hier heeft er veel last van (ook mijn echtgenote met benzinewagen).

• mfellman
Vooral bepaalde merken lijken marter gevoelig te zijn. Heeft te maken met het soort kunststof wat gebruikt is als isolatie om de electra draden heen. Dus met de juiste isolatie heb je niet eens iets nodig :)

• Loepoog
Loepoog schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:32:
[...]

Woensdag kan ik al terecht en gelukkig hebben ze daar Road Force. Ik heb van het weekend nog wel de bandenspanning van 2,7 naar 2,9 verhoogd en het werd ietsjes beter.
Het trillen zit op het stuur, maar vooral op de bodem en de zittingen (voor en achter). De middenconsole waar het eerst zat, is juist rustig geworden.
Ik merk dat ik niet kan wachten tot een ritje erop zit en echt last van m'n benen heb als ik uitstap. Dat kan niet de bedoeling zijn.
De banden zijn op de velg gewisseld van 1 velg kan ik zien dat deze van linksvoor naar rechtsachter is gegaan. Zou in principe niks uit mogen maken, maar je gaat in alles een probleem zien.

Ik hoop in elk geval echt dat dit opgelost gaat worden, maar aan de andere kant denk ik ook.....krijgen we dit feest nu elk half jaar met bandenwissels??
We zijn een week verder nadat de banden met Road Force waren bekeken. op 3 vd 4 banden was er een hoogteslag. De trillingen zijn een stuk minder, maar ik ervaar nog steeds verschil tov de zomerbanden.
Ik twijfel eraan om ze toch nog wat harder op te pompen. De bandenboer had ze dit keer op 3.0 gezet en daar had ik de zomerbanden ook op. Ik las hier echter iemand die ze zelfs op 3.4 had staan. Ik weet alleen niet wat de risico's zijn.
Ik kan het me verbeelden maar de PIrelli Winter 2 oogt sportiever als de Hanhook zomerbanden die ik heb. Het loopvlak ziet er vlakker uit als dat van de Hankook
Of dit uberhaupt kan met dezelfe bandenmaat weet ik niet, want die komen wel overeen (beiden 285/45 R21)

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-12 19:50
Loepoog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:38:
[...]

We zijn een week verder nadat de banden met Road Force waren bekeken. op 3 vd 4 banden was er een hoogteslag. De trillingen zijn een stuk minder, maar ik ervaar nog steeds verschil tov de zomerbanden.
Ik twijfel eraan om ze toch nog wat harder op te pompen. De bandenboer had ze dit keer op 3.0 gezet en daar had ik de zomerbanden ook op. Ik las hier echter iemand die ze zelfs op 3.4 had staan. Ik weet alleen niet wat de risico's zijn.
Ik kan het me verbeelden maar de PIrelli Winter 2 oogt sportiever als de Hanhook zomerbanden die ik heb. Het loopvlak ziet er vlakker uit als dat van de Hankook
Of dit uberhaupt kan met dezelfe bandenmaat weet ik niet, want die komen wel overeen (beiden 285/45 R21)
Hoogte slag in de band lijkt me sowieso een recept voor trillingen die er niet uit zijn te halen. Ik zou ze dan juist minder hard oppompen. Bij mij staan ze 2.7 bar. Bij mijn vorige wagen ook banden met hoogte slag en die werden gewoon gewisseld voor nieuwe naar overleg met de fabrikant van de banden

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-12 20:47

Bever!

3

Winterbanden zitten erop van vorig jaar, en ja het is gewoon goed gegaan in 1x. Heb echt het idee dat ergens iets ingesleten is waardoor het trillen vanzelf minder geworden is de laatste maanden..

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-12 17:01
GT9 GT schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:19:
Hallo iedereen,

Grtjs
Ja volgens mijn is dat de demo auto van frank van manen Kia amsterdam

• Boudewijm
Goedemorgen allemaal, iemand al ervaring met “Bluebuilt” laadpaal van coolblue? Kon hier nog niets vinde, behalve uit 2023.

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:19:
Goedemorgen allemaal, iemand al ervaring met “Bluebuilt” laadpaal van coolblue? Kon hier nog niets vinde, behalve uit 2023.
Ik heb de Peblar business, volgens mij is dat dezelfde. Geen idee of de software meer gelijker is?
De Peblar werkt prima, gaat goed met home assistant, maar mis wel wat functies daar (lock/unlock cable en een restart bijvoorbeeld).

Ik heb wel afentoe een error (10400) maar geen idee waarom dat is. Na een restart begint het laden gewoon weer.

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:40
Ik heb ook de Peblar Business inclusief kabel van 7,5 meter. Ik ben er erg tevreden over en heeft mij in 15 maanden (12700 kwh) nog niet in de steek gelaten. Load balancing in combinatie met HomeWizard. Backoffice setup via Road (eflux).

Het enige dat ik er aan op te merken heb is dat ik het makkelijk had gevonden als er een app bij zat. Nu werkt de web interface prima maar die is gewoon wat minder toegankelijk. (zo vaak gebruik je het eigenlijk ook niet)

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb de Peblar business, volgens mij is dat dezelfde. Geen idee of de software meer gelijker is?
De Peblar werkt prima, gaat goed met home assistant, maar mis wel wat functies daar (lock/unlock cable en een restart bijvoorbeeld).

Ik heb wel afentoe een error (10400) maar geen idee waarom dat is. Na een restart begint het laden gewoon weer.
Wat heb je ervoor moeten betalen ongeveer?
Krijg nu incl installatie (10 meter kabel vanaf meterkast), €2200 euro aangeboden incl btw. Dan zit er wel €7,50 per maandkosten bij voor het zakelijke abonnement

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:43:
[...]

Wat heb je ervoor moeten betalen ongeveer?
Krijg nu incl installatie (10 meter kabel vanaf meterkast), €2200 euro aangeboden incl btw. Dan zit er wel €7,50 per maandkosten bij voor het zakelijke abonnement
1749,- inclusief btw, ik heb de Peblar Business Socket. Zit wel direct tegen de meterkast aan de muur. Geen abonnement. Offerte datum was eind februari.

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:20
Ik kwam zojuist een interessant persbericht tegen over de uitbreiding van V2X (Vehicle-to-Everything) bij Hyundai en Kia. Ze zetten flink in op energiemanagement en het koppelen van de auto aan het energienet en het huis.

Wat vooral opvalt in het Engelse artikel is dat Nederland specifiek wordt genoemd als het startland voor de Europese uitrol van hun commerciële V2G-diensten.
Een paar highlights:
  • Nederlandse primeur: De uitrol van de V2G-dienst (Vehicle-to-Grid) begint hier. Dit bouwt voort op eerdere tests met slim laden en moet helpen het net te stabiliseren en energiekosten te verlagen.
  • EV9 & IONIQ 9: Het artikel bevestigt dat de dienst in eerste instantie beschikbaar komt voor de Kia EV9 en de nieuwe Hyundai IONIQ 9. Later volgen andere modellen.
  • V2H & V2G: Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt: in de VS ligt de focus op V2H (Vehicle-to-Home, als back-up bij stroomuitval), terwijl in Europa en Korea de focus ligt op V2G (terugleveren aan het net).
  • Slim laden: Via partnerschappen met energieleveranciers moet het mogelijk worden om automatisch te laden bij lage prijzen en terug te leveren tijdens piekmomenten (en daarvoor vergoed te worden).
De werving voor klanten in Nederland zou eind 2025 moeten beginnen.

Het volledige persbericht is hier te vinden:

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Koptelefoontje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:51:
[...]

1749,- inclusief btw, ik heb de Peblar Business Socket. Zit wel direct tegen de meterkast aan de muur. Geen abonnement. Offerte datum was eind februari.
Ik zou de peblar door een lokale elektricien laten installeren. Ik heb ook een peblar business gekocht zelf incl. 7,5 m kabel bij charge24.

Inclusief aanpassing meterkast naar 3 fasen met nieuwe hoofdschakelaar 4 polig, 15 meter kabel en installatie was ik in totaal 1500,00 euro kwijt incl. BTW inclusief dus zelf kopen peblar business. Die internetinstallateurs rekenen te hoge prijzen.

• Boudewijm
Koptelefoontje schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:51:
[...]

Welk bedrijf als ik vragen mag? Beetje aan het oriënteren. Wil vooral van het abonnement afzijn

• Boudewijm
destro9704 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 04:28:
[...]

Ik zou de peblar door een lokale elektricien laten installeren. Ik heb ook een peblar business gekocht zelf incl. 7,5 m kabel bij charge24.

Inclusief aanpassing meterkast naar 3 fasen met nieuwe hoofdschakelaar 4 polig, 15 meter kabel en installatie was ik in totaal 1500,00 euro kwijt incl. BTW inclusief dus zelf kopen peblar business. Die internetinstallateurs rekenen te hoge prijzen.
Nadeel hier is wel van vind maar eens een goede installateur / elektricien…

• Ruvetuve
Boudewijm schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:26:
[...]

Goede installateur is key inderdaad, ik heb altijd een vaste voor alles. Niet goedkoop wel goed en prettig in omgang. Zou mijn huissleutel aan hem geven. Kids lopen ook met hem weg.

Na verhuizing/verbouwing heb je hem minder nodig, maar dan nog.

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Boudewijm schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:26:
[...]

Klopt was voor mij ook een zoektocht..iedere installateur had maanden geen tijd. Uiteindelijk dus wel gelukt.

Mijn prive bestelde ev 4 komt pas in februari/maart dus voorlopig heb ik enkel getest of peblar werkt en geconfigureerd en daarna de aardlekautomaat weer uitgezet. Weer stroom erop als ik mijn ev4 ga ophalen.

• Koptelefoontje
Boudewijm schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:25:
[...]

Welk bedrijf als ik vragen mag? Beetje aan het oriënteren. Wil vooral van het abonnement afzijn
Mobisolar (zit in Amersfoort)

• Boudewijm
Ruvetuve schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:37:
[...]

Goede installateur is key inderdaad, ik heb altijd een vaste voor alles. Niet goedkoop wel goed en prettig in omgang. Zou mijn huissleutel aan hem geven. Kids lopen ook met hem weg.

Na verhuizing/verbouwing heb je hem minder nodig, maar dan nog.
Doet hij toevallig ook zaken in regio Utrecht? ;)

• Ruvetuve
Boudewijm schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:41:
[...]

Doet hij toevallig ook zaken in regio Utrecht? ;)
Yep ik zit zelf ook in regio Utrecht. Ik kan je zijn gegevens doorsturen via DM, let me know

• Boudewijm
Ruvetuve schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:27:
[...]

Yep ik zit zelf ook in regio Utrecht. Ik kan je zijn gegevens doorsturen via DM, let me know
Ruvetuve schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:27:
[...]

Kan nooit kwaad! Graag!

• Janse
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-12 18:55
Hi, heeft iemand positieve ervaring met zo’n telefoon houder die je aan het scherm vast maakt? En zo ja, welke? Ik heb er nu een aan de ventilator, maar dat weerspiegelt erg in de buitenspiegel.

• Ro-Maniak2
Janse schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:37:
Hi, heeft iemand positieve ervaring met zo’n telefoon houder die je aan het scherm vast maakt? En zo ja, welke? Ik heb er nu een aan de ventilator, maar dat weerspiegelt erg in de buitenspiegel.
https://www.amazon.nl/gp/...711_487102941_TE_SCE_dp_2

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Ik heb recent mijn Newmotion/Shell-Recharge laadpunt vervangen door een Zaptec Go. Dat is zonder abonnement maar wel met een gratis portal, gratis app, etc. Tot nu toe onder de indruk van het ding. Zeker als je meer dan 1 laadpunt wilt hebben of je beschikbare stroom tactisch moet gebruiken voor laden, is dit wel een goede oplossing volgens mij en zeker niet te duur.

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03

soap

diskoers.

Nou, deze RWD met een kleine 24.000km mocht er ook aan geloven gisteren:
“Controleer elektrisch systeem” tijdens het starten, na 1km rijden “beperkt vermogen”, kon niet harder dan 30. Resultaat: weggesleept 🫠

Wat een gedoe, dit nu na die farce waar de hoofdbatterij praktisch leeg was na 2 weken geparkeerd staan op Schiphol tempert mijn enthousiasme voor deze wagen aanzienlijk.

.

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:58

jrn

Twee maanden aan het rijden met de EV9. Zalige auto, sowieso. Enkele observaties:
  • Ik had de trilling tegen 120km/u maar de dag dat ik naar de garage reed ter controle was deze plots veel minder. Toch doorgezet naar de garage: 3 banden uit balans. Voor de zekerheid ga ik ze toch laten uitbalanceren. De garage gaf aan dat als dat het probleem niet oploste ze waarschijnlijk naar het schuim in de banden gingen kijken. Dat lijkt met ook correct met de laatste reacties die ik hiervoor lees.
  • Ik sukkel elke keer met het verwijderen van de laadkabel uit de auto, die blijft vergrendeld. Heeft iemand een feilloos stappenplan? Aangezien in de Digital Key gebruik is het snel vergrendelen en ontgrendelen niet altijd een snelle operatie. Ik denk dat het probleem begint bij het feit dat ik mijn auto niet lock als hij begint te laden.
Waar ik mij wel hard aan erger zijn alle faciliteiten errond. Alle software, processen, etc... lijken mij echt nog in hun kinderschoenen te staan. Software is brak, overnames en app migraties zorgen voor een enorme puinhoop aan problemen.
  • Laadpaal via het werk. CPO die wordt gebruikt is rampzalig. Al heb ik de indruk dat het gras niet groener is aan de overkant. Behandelen van tickets duurt wéken. Nu ook met een laadpas/laadpaal die gewoon niet meer werkt.
  • Extra laadpas voor publieke palen bij Shell Recharge. Plots krijg ik in de app geen transacties meer te zien. Laadpas geeft zelf gedeactiveerd aan. Ik moet naar de nieuwe Shell App. Laadpas toevoegen als betaalmethod is niet mogelijk.

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
jrn schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:38:
Twee maanden aan het rijden met de EV9. Zalige auto, sowieso. Enkele observaties:
  • Ik had de trilling tegen 120km/u maar de dag dat ik naar de garage reed ter controle was deze plots veel minder. Toch doorgezet naar de garage: 3 banden uit balans. Voor de zekerheid ga ik ze toch laten uitbalanceren. De garage gaf aan dat als dat het probleem niet oploste ze waarschijnlijk naar het schuim in de banden gingen kijken. Dat lijkt met ook correct met de laatste reacties die ik hiervoor lees.
  • Ik sukkel elke keer met het verwijderen van de laadkabel uit de auto, die blijft vergrendeld. Heeft iemand een feilloos stappenplan? Aangezien in de Digital Key gebruik is het snel vergrendelen en ontgrendelen niet altijd een snelle operatie. Ik denk dat het probleem begint bij het feit dat ik mijn auto niet lock als hij begint te laden.
Waar ik mij wel hard aan erger zijn alle faciliteiten errond. Alle software, processen, etc... lijken mij echt nog in hun kinderschoenen te staan. Software is brak, overnames en app migraties zorgen voor een enorme puinhoop aan problemen.
  • Laadpaal via het werk. CPO die wordt gebruikt is rampzalig. Al heb ik de indruk dat het gras niet groener is aan de overkant. Behandelen van tickets duurt wéken. Nu ook met een laadpas/laadpaal die gewoon niet meer werkt.
  • Extra laadpas voor publieke palen bij Shell Recharge. Plots krijg ik in de app geen transacties meer te zien. Laadpas geeft zelf gedeactiveerd aan. Ik moet naar de nieuwe Shell App. Laadpas toevoegen als betaalmethod is niet mogelijk.
Ik beb ook ingesteld staan dat de auto de AC laadkabel locked bij insteken (wel zo fijn dat deze niet door onverlaten losgetrokken kan worden). Ik unlock de auto met de sleutel maar moet inderdaad vrij snel de kabel dan loshalen anders zit ie weer vast. Even een keer extra op unlock klikken op de sleutel ontgrendelt hem weer even. Het is even een ritueeltje maar het went. Weet niet hoe het met de digitale sleutel gaat, lijkt me inderdaad lastiger.

Dat Shell Recharge heb ik ook mijn buik vol van. Ik had laadpalen bij ze, maar één wordt overgedragen aan een andere partij en twee worden 'opgezegd' omdat ze niet ondersteund meer kunnen worden. Heb er nu eentje naar een Zaptec Go omgebouwd, de rest gaat volgen. Daarnaast gewoon slechte communicatie en altijd gezeur met dat Shell Recharge.

Ik gebruik zelf voornamelijk de KIA Charge Card die eigenlijk overal wel werkt. Daarnaast nog een FastNed abonnement. Ik heb als backup (vooral voor in de UK) een Electroverse Card die ook een behoorlijke dekking heeft. Voor de lol heb ik ook nog een ChargeMap kaart maar die gebruik ik eigenlijk nooit, een Tesla account (moet ik nog eens proberen maar vindt het wat embarrassing om bij de Tesla palen te gaan staan) en een Ionity App account (maar via KIA charge is Ionity goedkoper). Met al die opties dus nog nooit voorgekomen dat ik niet kon laden 😀
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste