Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 68 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:46
Ruvetuve schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Waar doe je dat precies “de range automatisch bepalen”. Op de Kia of in een app? Ik zoek ook de meest accurate inschatting van resterende range. Is een dongle nodig ..
In de Kia:
Bij de setting “comfort” onder “voertuig” staan de opties voor rijden met de aanhanger. Daar kan je kiezen voor automatisch, zwaar, middel of licht. Ik heb geen dongle gebruikt. Maar op 1500km weet je na een paar laadstops wat ongeveer je verbruikt met je aanhanger. Met de app chargemapp, mobility+ en abrp de tussenstops gepland. Meestal konden we op 1e kerstdag mooi dubbelgeparkeerd staan… lijkt me in de zomer lastig met een caravan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02
AgeOfPanic schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:50:
Met de trekhaak koffer aangesloten werkt adaptive cruise control wel, maar HDA niet. Dus je zal zelf moeten sturen. Dat viel mij wel tegen, want HDA is geweldig. Weet ook niet waarom het niet zou werken. Het is niet autonoom rijden, dus je moet er altijd bij blijven.
Ok check. Dank je. Dat zou ik ook enorm missen, ik stuur eigenlijk amper nog zelf en vergeet soms dat ik het wel moet doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12
Gasoline1234 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:08:
[...]

Die 314 liter bagageruimte is in de praktijk - veel - meer. Zoals gezegd passen er nog heel wat tassen / zachte koffers in het "gangpad" van de 6-zitter. Daarnaast kun je de bagage in de bagageruimte opstapelen tot aan het plafond. De digitale binnenspiegel gebruikt een camera, dus je zicht naar achteren wordt niet geblokkeerd. Die 314 liter wordt gemeten tot de hoogte van de rugleuning.

Wij zijn nu met 4 kinderen op skivakantie in Oostenrijk en de EV9 is gewoon het beste dat er te te koop is. Ruimer dan een dure Volvo EX90 of Mercedes EQS SUV. Wel heb ik de bagagekoffer op de trekhaak, want ski's en skischoenen nemen veel ruimte en je wilt niet weten hoeveel vrouw+3 dochters mee op vakantie nemen. Oké, we zijn
2 weken van huis, maar toch. Mijn zoontje neemt alleen zijn Nintendo Switch mee.

Afijn, alles past erin en de EV9 rijdt zonder dakkoffer en met trekhaakbox even zuinig als anders.
Wij hebben normaliter een dakkoffer (Thule Motion XT XXL, 610liter) mee op wintersport en zomervakantie. Ik vrees alleen dat dit ons verbruik drastisch doet verlagen. Dus misschien toch maar een dakkoffer.

Hoe deden jullie dat met ski’s? En hoe groot is jullie trekhaakbox? Foto van de setup?

En have fun nog even daar! Hopelijk goede sneeuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:51

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vandaag deed de lane asist moeilijk.
mijn vermoeden was de front ADAS camera, en ja vocht ervoor.

Toen ik zag dat de A/C uitstond besloot ik deze op te zetten zodat ik drogere lucht in de cabine zou krijgen.

Maar tot mijn verbazing kan dit niet met het automatisch programma?
Waar slaagt dit nu op?

Hebben jullie dit ook ? En ook deze melding bij het uitschakelen van de automatische ontwaseming ?
https://youtube.com/shorts/pZ_QnIvqi1Q?si=nZc5nELEUQGepdH5

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
alexke1988 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:16:
Vandaag deed de lane asist moeilijk.
mijn vermoeden was de front ADAS camera, en ja vocht ervoor.

Toen ik zag dat de A/C uitstond besloot ik deze op te zetten zodat ik drogere lucht in de cabine zou krijgen.

Maar tot mijn verbazing kan dit niet met het automatisch programma?
Waar slaagt dit nu op?

Hebben jullie dit ook ? En ook deze melding bij het uitschakelen van de automatische ontwaseming ?
https://youtube.com/shorts/pZ_QnIvqi1Q?si=nZc5nELEUQGepdH5
Auto regelt ook de airco dus als je besluit handmatig de airco aan te zetten gaat auto uit. Bij vocht bij de camera moet je even de voorruit verwarming aanzetten dan is het zo weg.

Die melding herken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Freezhost schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Auto regelt ook de airco dus als je besluit handmatig de airco aan te zetten gaat auto uit. Bij vocht bij de camera moet je even de voorruit verwarming aanzetten dan is het zo weg.

Die melding herken ik niet
Dus automatische lucht/positie zonder AC gaat niet ?

bizar, mijn vorige EV en ICE´s ging dit allemaal wel.

Op sommige youtube video´s van de EV9 staat het ook samen aan.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
PoloShark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Wij hebben normaliter een dakkoffer (Thule Motion XT XXL, 610liter) mee op wintersport en zomervakantie. Ik vrees alleen dat dit ons verbruik drastisch doet verlagen. Dus misschien toch maar een dakkoffer.

Hoe deden jullie dat met ski’s? En hoe groot is jullie trekhaakbox? Foto van de setup?

Volgens mij heb ik die dakkoffer ook, ben er nu mee naar Denemarken en het viel alles mee. Verbruik was in het begin dramatisch vanwege de mist, die vroor aan waardoor alles onder een dikke laag ijs zat. Grill, spiegels, dragers en koffer. Later ging het dooien en toen werd het verbruik veel minder.

Trekhaak box was ik ook van plan maar daar kan minder in en is voor ons niet handig omdat de hond achterin zit en er bij laadstops uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
alexke1988 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Dus automatische lucht/positie zonder AC gaat niet ?

bizar, mijn vorige EV en ICE´s ging dit allemaal wel.

Op sommige youtube video´s van de EV9 staat het ook samen aan.
Voor zover ik weet niet, als ze samen aan staan heeft de auto stand dat besloten. mogelijk dat die 'automatische arico' instellingen nog voor een andere werking kunnen zorgen maar nooit geprobeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:17

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

PoloShark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:04:
[...]

De Thule Backspace XT is 300 liter.
De ski's en skischoenen van de kinderen en mijn vrouw huren we in Oostenrijk, dus alleen mijn ski-uitrusting gaat mee. Mijn ski's liggen in de skizak in de auto op de bagage in het gangpad. Past prima. Als je 6 paar ski's, skischoenen en skihelmen mee moet nemen dan ontkom je niet aan een grote dakkoffer.

Al 10 dagen prachtig zonnig weer hier. Maar een verse laag sneeuw is wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Trekhaak box was ik ook van plan maar daar kan minder in en is voor ons niet handig omdat de hond achterin zit en er bij laadstops uit moet.
De trekhaakbox kan ver naar achteren kantelen, zodat de achterklep van de auto gewoon open kan tijdens een laadstop. Maar ik weet niet of dat toereikend is voor jullie hond. Ik zie wel eens dat (oudere?) honden via een uitschuifbare helling de achterbak in moeten lopen. Dan zit de trekhaakbox inderdaad in de weg (maar de laadzuil dan vaak ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:33:
[...]

De trekhaakbox kan ver naar achteren kantelen, zodat de achterklep van de auto gewoon open kan tijdens een laadstop. Maar ik weet niet of dat toereikend is voor jullie hond. Ik zie wel eens dat (oudere?) honden via een uitschuifbare helling de achterbak in moeten lopen. Dan zit de trekhaakbox inderdaad in de weg (maar de laadzuil dan vaak ook).
Wij gebruiken inderdaad een trapje voor de hond. De ev9 is echt te hoog om te springen, een enkele keer kan geen kwaad natuurlijk. Bij sommige laadpalen staan paaltjes en dan moet ik iets naar voren staan. Een kantelbare trekhaak koffer heb ik overwogen maar dan zit het frame in de weg.

De enige die in aanmerking komt was een camper variant van Towbox maar die was nog niet leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
Freezhost schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Wij gebruiken inderdaad een trapje voor de hond. De ev9 is echt te hoog om te springen, een enkele keer kan geen kwaad natuurlijk. Bij sommige laadpalen staan paaltjes en dan moet ik iets naar voren staan. Een kantelbare trekhaak koffer heb ik overwogen maar dan zit het frame in de weg.

De enige die in aanmerking komt was een camper variant van Towbox maar die was nog niet leverbaar.
Zijn er ook loopplanken voor kleine kinderen? Onze drie jarige heeft een klimuitrusting nodig om in en uit de auto te komen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:15
Ik had gelezen dat er een camp mode op de ev9 zat, waardoor je dus de AC aan kon houden en de deuren dicht? Kan het nu niet vinden, maar je zou zeggen dat dit mogelijk moet zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 13:36
Boudewijm schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:51:
Ik had gelezen dat er een camp mode op de ev9 zat, waardoor je dus de AC aan kon houden en de deuren dicht? Kan het nu niet vinden, maar je zou zeggen dat dit mogelijk moet zijn….
Bijvoorbeeld voor een hond? Denk het niet, dacht dat men dit deed door met de ruit open de auto langs buiten te vergrendelen en vervolgens de ruit toe te doen.

Zou leuk zijn moest Kia iets meer moeite doen voor dergelijke zaken. Zelfde met een soort dashcam mode (die wel in Korea beschikbaar zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Klopt maar je moet wat extra handelingen doen. Even zoeken op youtube op camp mode ev6 dan kom je het wel tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ruvetuve schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Zijn er ook loopplanken voor kleine kinderen? Onze drie jarige heeft een klimuitrusting nodig om in en uit de auto te komen 😅
Sidesteps :*)

En anders verkoopt ali het wel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 14:55
Goeiedag community,

Wij, een gezin van 5, hadden het idee om met de EV9 (RWD) naar Wales te gaan deze zomer maar ik zag een grote blinde vlek in het Noorden van Wales...een grote blinde vlek in de kaart van beschikbare snelladers (en de tragere laders waren ook niet dik gezaaid).

Iemand ervaring met EV infra in de Snowdonia regio in Wales?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
Stijn_Gallet schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:06:
Goeiedag community,

Wij, een gezin van 5, hadden het idee om met de EV9 (RWD) naar Wales te gaan deze zomer maar ik zag een grote blinde vlek in het Noorden van Wales...een grote blinde vlek in de kaart van beschikbare snelladers (en de tragere laders waren ook niet dik gezaaid).

Nee, zelf geen ervaring maar wel dat Octopus Electroverse (https://electroverse.octopus.energy) een goede dekking heeft met hun (gratis) charge card in de UK.

Maar voor Wales wordt het met de EV9 een vakantie van spanning en sensatie gok ik. Het houdt me ook tegen nog om met een Full EV naar Wales af te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Freezhost schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Voor zover ik weet niet, als ze samen aan staan heeft de auto stand dat besloten. mogelijk dat die 'automatische arico' instellingen nog voor een andere werking kunnen zorgen maar nooit geprobeerd
het rare is als je de toets vooruit ontwassemen induwt gaat A/C wel branden.... zeer vreemde logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
alexke1988 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:30:
[...]

het rare is als je de toets vooruit ontwassemen induwt gaat A/C wel branden.... zeer vreemde logica
Dat op zich is wel logisch. Een airco voert vocht af uit lucht wat je dus wilt als je ruiten aandampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Yup, heet utility mode oid. Werkt prima, al een paar keer gebruikt bij het kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
Nestorix schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Nee, zelf geen ervaring maar wel dat Octopus Electroverse (https://electroverse.octopus.energy) een goede dekking heeft met hun (gratis) charge card in de UK.

Maar voor Wales wordt het met de EV9 een vakantie van spanning en sensatie gok ik. Het houdt me ook tegen nog om met een Full EV naar Wales af te reizen.
Stijn_Gallet schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:06:
Goeiedag community,

Wij zijn onlangs naar de UK gegaan. We zijn naar Londen en omstreken gegaan - geen Wales.

Je moet inderdaad beter zoeken naar laadpalen of snelladers en het iets beter plannen. Zo wilde wij bij Fastned in st. Albans laden, maar dat was een onmogelijke opgave. Omdat deze laders bij Aldi geplaatst zijn, zijn ze praktisch de hele dag vol en mensen gaan rustig een uur laden. Vervolgens zijn we 20min verder gereden naar een shell snellader die prima werkte.

Ook vonden we toevallig een 7kwh lader in een parkeergarage in Cambridge - hier stonden we een paar uur te laden. Niet super snel, maar alle mogelijkheden om even bij te laden heb ik maar gepakt.

Wij willen ook een keer met de EV9 naar Schotland, wordt misschien ook wel een puzzle...
Kan me voorstellen dat het in Wales nog lastiger is, maar hopelijk kan je het een beetje goed plannen. Ik vond het rijden met de EV9 heerlijk!

Nu ik toch bezig ben.. ik kon ook lastig in Belgie bij Fastned laden. Jabbeke was ook continue bezet en vervolgens doorgereden naar een Fastned 10min verderop, die was helemaal leeg. In principe positief dat er veel vraag is naar snelladers, hopelijk komen er snel meer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
Freezhost schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Volgens mij heb ik die dakkoffer ook, ben er nu mee naar Denemarken en het viel alles mee. Verbruik was in het begin dramatisch vanwege de mist, die vroor aan waardoor alles onder een dikke laag ijs zat. Grill, spiegels, dragers en koffer. Later ging het dooien en toen werd het verbruik veel minder.

Ah sounds good! Ben benieuwd.
Gaan het pas in mei merken als we naar Zwitserland gaan. Feb is Fins Lapland en dus vliegtuig…(bijna helaas 😬).

Zwager van mijn ex is nu onderweg naar Oostenrijk in zijn BYD Tang, zonder dakkoffer en maar 3 volwassenen en 1 kind. Verbruik van de stang lijkt redelijk gelijk zijn normaliter met onze EV9.

Vorig jaar hebben ze aardig vaak en lang moeten laden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
alexke1988 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Klopt maar daarbij gaat hij ook van auto af...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Vandaag teruggekomen vanuit Oostenrijk. Lekker kunnen doorrijden, geen files, maar wel geprobeerd om Max 120 km/u te rijden om het verbruik een beetje binnen de perken te houden. Gemiddeld was het 2 graden gedurende reis. Met 5 personen en bagageruimte tot dak gevuld was het verbruik 27 kw. Heeft iemand enig idee hoeveel meer het zou zijn als je gemiddeld 20 km/u harder rijdt? Ik durfde het niet aan. Wat is het toch een geweldig relaxte reisauto. Vaak bij andere auto’s naar de laadcurve/snelheid gekeken, maar de Kia is echt een stap vooruit. Vandaag had ik bij 3 graden 217kwh bij 58% lading. Dat is volgens mij meer dan Kia zelf op geeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d211N81CytVXHhk6-zjhNBC_MEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqsnsLxZjcjGVk2gIsePEuXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Janse op 03-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:59
Ik heb telkens ruzie met de deurvergrendeling. Als ik uit de auto stap na een rit zijn de andere deuren gesloten (handgrepen nog naar binnen). Dan moet ik eerst de boel ontgrendelen voordat ik de achterdeur open kan doen om er bijvoorbeeld een tas of jas uit te halen. Waarom gaat niet alles gewoon open. Ik ben de eindeloze menus al doorgelopen maar geen idee hoe ik hier vanaf kom. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:22
Stefzone schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:25:
Ik heb telkens ruzie met de deurvergrendeling. Als ik uit de auto stap na een rit zijn de andere deuren gesloten (handgrepen nog naar binnen). Dan moet ik eerst de boel ontgrendelen voordat ik de achterdeur open kan doen om er bijvoorbeeld een tas of jas uit te halen. Waarom gaat niet alles gewoon open. Ik ben de eindeloze menus al doorgelopen maar geen idee hoe ik hier vanaf kom. Iemand tips?
Er zijn ergens instellingen te vinden wanneer de deuren automatisch ver- en ontgrendelen. Verder eerst altijd de auto in de P stand zetten en dan pas uitschakelen. Volgens mij is namelijk standaard dat hij in de P stand de deuren ontgrendelt. Geef de auto ook even iets tijd tussen p stand en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42
Janse schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:13:
Vandaag teruggekomen vanuit Oostenrijk. Lekker kunnen doorrijden, geen files, maar wel geprobeerd om Max 120 km/u te rijden om het verbruik een beetje binnen de perken te houden. Gemiddeld was het 2 graden gedurende reis. Met 5 personen en bagageruimte tot dak gevuld was het verbruik 27 kw. Heeft iemand enig idee hoeveel meer het zou zijn als je gemiddeld 20 km/u harder rijdt?
Van 2.3-2.5km/kWh als je 160-165kmh op de teller ziet staan vs 4-4.5 km/kWh als je ~80kmh op de teller ziet staan. Dat is althans mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Afgelopen vakantieperiode naar Slowakije gereden, heenweg via Polen was afzien met snelladers. Tussen cottbus en Wroclaw amper iets te vinden, in legnica overnacht en van de vijf laders waren er drie defect, niks werkte eigenlijk met een van mn pasjes. Dus hannesen met apps downloaden en debetkaart gebruiken waar mogelijk.. armoede zo reizen. Terugweg via Tsjechië gereden en dat was gewoon top en alles door kia navigatie zelf laten plannen, ging eigenlijk prima. Verbruikt met grote dakkoffer volgeladen met vier kids en alle bagage 120-130 kmu tussen de 2.5 en 3 km per kWh. Gezien de koude nog te doen, maar je laadt wel vaak.. zag eerder nog mensen commentaar geven op de laadstekkers bij snelladers dat deze niet goed vast koppelen, maar heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Wellicht iets dat de eerste productie series hadden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloddervos
Heeft iemand anders hier ook al last van een piepende armsteun met speling?

Na 2 lange reizen zijn blijkbaar de rubberen dopjes afgebroken:

https://www.reddit.com/r/...pk6h/armrest_rubber_feet/

Blijkbaar met oordopjes te vervangen, heel Mcgyver....

ik ga maar wat proberen, tenzij iemand al ervaring hiermee heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
sloddervos schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:16:

Jep, super irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Wat bedoel je met piepen? Is dit een constant gepiep of enkel even van zodra je je arm er oplegt? Bij mij maakt het wel ook even geluid als ik mijn arm er op leg maar dan is het gedaan. Zou ook eens kunnen kijken naar de klemmen (vrouwlief klimt graag naar achter voor de kinderen dus zou me niet verbazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Piepen als je je arm er op legt en kan dan een cm omhoog veren als je arm eraf haalt.

Heb wat dopjes besteld, eens kijken of het werkt. Ben ook voor wat anders (ev3🙃🔥)bij de dealer deze week, zal eens vragen of ze reserve dopjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50

Hier ook. Dealer gaat de middenconsole vervangen. De leen ev9 heeft het issue ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
sloddervos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:54:
Piepen als je je arm er op legt en kan dan een cm omhoog veren als je arm eraf haalt.

Heb wat dopjes besteld, eens kijken of het werkt. Ben ook voor wat anders (ev3🙃🔥)bij de dealer deze week, zal eens vragen of ze reserve dopjes hebben.
Dat heb ik ook. Toch ook eens kijken voor dopjes dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58

Ik heb die dopjes gekocht en het pas er inderdaad mooi in.

Echter heel vreemd, maar als het koud is dan blijft het piepen (wel minder) als de auto binnen op temp is, dan geen last meer van (rare scharnier 🙂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Ik ben net terug van wintersport naar Oostenrijk.
GTline 6 pers (7pl verse) tot de nok gevuld en ook towbox 400l vol op de trekhaak.
In totaal 2.100km. Snelheid 110-120km/u op de autosnelweg. Rustig gereden en wel wat file op terugweg. Lokaal wel nog wat km’s op en neer van hotel naar lift. vries temp en gemiddeld verbruik van. 29,5kwh/100km.

Onderweg telkens gereden tot 5-10%. Maar dat wil de interne kia navigatie niet graag. Ik gebruik dus Apple maps en zoek dan in de Kia Charge app naar 300+ kwh laders.

Had wel iets raars voor:
alle limieten stonden op 100% en opeens vanaf 80% valt het snelladen direct terug naar 6kwh waar dat vroeger geleidelijk aan ging. (Bij Aral en Ionity)
Nog iemand hetzelfde voor gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Net een review van de Volvo ex90 gelezen bij familie. Finale beoordeling 5,9 op 10. Met bij de beoordeling o.a. "Maar als ik hem vergelijk met de Kia ev9 die in vergelijkbare versies gemiddeld 10.000 euro goedkoper is en ook nog eens fijner rijdt, dan weet ik wat kiezen". Toch straf dat een Kia het haalt van kleppers zoals de elektrische XC90. Maar ik begrijp het wel, het is geen perfecte auto, maar al bij al wel een heel erg fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Weet niet of het al aan bod was geweest maar Kia verlengt voor alle wagens (ook recente bestaande) garantie naar 10 jaar
https://nieuws.kia.nl/kia...erlengd%20tot%2010%20jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
ty5500 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:35:
Weet niet of het al aan bod was geweest maar Kia verlengt voor alle wagens (ook recente bestaande) garantie naar 10 jaar
https://nieuws.kia.nl/kia...erlengd%20tot%2010%20jaar.
Hier zal het maar 3,5j zijn (150.000km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

sloddervos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:54:

Deze speling heb ik ook, sinds levering al..geen piepjes (nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:42
DaWayne schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:12:
Gisteren en vandaag met de EV9 naar de Franse Alpen gereden.
En gisteren weer terug naar huis. 2350km op de teller retour. Verbruik 3.7km /kWh, prima met 5 personen en bagage wat mij betreft.

De video-binnenspiegel en "autopilot" zijn top, zeker met volle bepakking.

Laden ging in België en Frankrijk redelijk. Vanwege de vakantiedrukte maar 3x bij Ionity kunnen laden (met <5 min wachttijd), rest bij de Carrefour a 100kw. (En tussen Brussel en Luxemburg zit helemaal niets)
Had mijn tesla-abo nog een maand door laten lopen, maar kwam daar alleen maar nieuwe generatie Superchargers tegen, dus die ga ik opzeggen.

Eind februari naar Salzburgerland, weet iemand hoe de laad-ervaringen in Duitsland zijn in vakantieperiodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
DaWayne schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
[...]

En gisteren weer terug naar huis. 2350km op de teller retour. Verbruik 3.7km /kWh, prima met 5 personen en bagage wat mij betreft.

Laden ging in België en Frankrijk redelijk. Vanwege de vakantiedrukte maar 3x bij Ionity kunnen laden (met <5 min wachttijd), rest bij de Carrefour a 100kw. (En tussen Brussel en Luxemburg zit helemaal niets)
Had mijn tesla-abo nog een maand door laten lopen, maar kwam daar alleen maar nieuwe generatie Superchargers tegen, dus die ga ik opzeggen.

Eind februari naar Salzburgerland, weet iemand hoe de laad-ervaringen in Duitsland zijn in vakantieperiodes?
De nieuwe generatie superchargers wil je toch juist hebben? Of waren het oude met een nieuw jasje?
Is dat trouwens snel op het oog te zien of alleen in de tesla app?

[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 05-01-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:42
Loepoog schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:45:
[...]

De nieuwe generatie superchargers wil je toch juist hebben? Of waren het oude met een nieuw jasje?
Uhm, Ik heb eerst een kwartiert lopen kutten op onze tussenstop op de heenweg terwijl vrouw en kinderen in het restaurant zaten. 8 pogingen over 3 laders gedaan en toen herinnerde ik mij iets over supercharger-EV9 van dit forum.
Omdat ik wel gewoon vaart wilde maken, vanaf toen geen Tesla meer geprobeerd. Powerdot , Allego-Carefour en Ionity ftw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Loepoog schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Ik dacht op dit forum te hebben gelezen in het verleden dat enkel de superchargers met twee kabels (v2) goed werken. Je kon op de tesla site zien welk type er staat maar weet niet goed meer hoe, vermoed aan de hand van de maximum laadsnelheid.
V2 gaat tot 150 kw
V3 gaat tot 250kw

Hoe dan ook zouden de egmp auto's zoals de ev9 maar met een beperkt vermorgen kunnen laden (<100kw) door de 800v architectuur dus had het meer onthouden als noodplan.

Update: je kan op volgende site ook nakijken wat voor charger waar staat. https://supercharge.info/map
De "V4's" die soms al geplaatst worden zijn nieuwe behuizingen momenteel nog met V3 hardware. Van zodra er effectief volledig V4 chargers uitgerold worden, kan er mogelijks bij Tesla ook hierbij geladen worden en veel sneller maar daarmee lijken ze zelfs in Amerika nog niet bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwQl-U3zqh2jtue5gb6L6gv4mvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaYC7uKM8PuNcxnjaTe23tNQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ty5500 op 05-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08

Ja ook last van. De leenauto die ik voor de kerst een dag had (ook ev9 uit periode Q1-2024) had dit ook. Als de auto warmer wordt gaat het wel over.

Huidige EV9 staat nog steeds bij de garage, is iets in de drive-train. achtermotor ging uit en alleen de voormotor bleef werken. Zijn ze nu aan het onderzoeken en morgen weer bellen hoe het ermee staat

mis de EV9 wel (heb nu een Kia CEED benzine) maar houd hoop dat de dealer het spoedig gaat fixen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crupa
DaWayne schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Daar ben ik van Brussel net naar toe gereden en terug. Geen enkel probleem. Zoek wel naar 300-400kwh laders, die vind je vooral net langs de autosnelweg (niet bij de stops op de autosnelweg!!). Dan gaat het extra hard.
Dit waren mijn stops op de heenrit:
- EnBW (Trinkbornstrasse, Dorth), 400kw lekkere backerei!
- EnBW (Schelmenwasenstraße 15, Stutgart 400kw
- Aral (Laimeringer Straße 2, Dasing 300kw
- ter plaatste trager geladen (Muhlbach)
terugweg:
- Aral (Rosenheimer Straße 83, Raubling) 300kw
- Ionity (Nellinger Str. 25, Merklingen) 350kw
- EnBW (Rudolf-diesel-straße 5, Alzey): 300kw
- Fastned (Rurbenden 48, Duren): 400kw

we zoeken telkens +-100km voor de stop, zodat we op 'waze' kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hebben jullie ook dat je sinds de laatste update veel sneller bericht krijgt dat remote services niet werken, omdat je te lang de auto niet gebruikt hebt? Hij geeft het bij mij nu vanavond aan, terwijl wij gisteren nog met de auto hebben gereden. Zou dat te maken hebben met de 12V problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 18-09 08:34
Janse schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:13:
Vandaag teruggekomen vanuit Oostenrijk. Lekker kunnen doorrijden, geen files, maar wel geprobeerd om Max 120 km/u te rijden om het verbruik een beetje binnen de perken te houden. Gemiddeld was het 2 graden gedurende reis. Met 5 personen en bagageruimte tot dak gevuld was het verbruik 27 kw. Heeft iemand enig idee hoeveel meer het zou zijn als je gemiddeld 20 km/u harder rijdt? Ik durfde het niet aan. Wat is het toch een geweldig relaxte reisauto. Vaak bij andere auto’s naar de laadcurve/snelheid gekeken, maar de Kia is echt een stap vooruit. Vandaag had ik bij 3 graden 217kwh bij 58% lading. Dat is volgens mij meer dan Kia zelf op geeft.[Afbeelding]
net voor kerstvakantie naar oostenrijk gereden (800km enkel) 2 personen in de auto.
overal waar het kon 150-160 aangehouden.
zat ergens tussen de 30 en 35 kwh/100 km.

Volgende week ga ik nog eens met de Ev9, dan met 5 volwassenen en +-900km enkel.
Ik heb de discipline niet om 120 te rijden in dutisland :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:39
Bever! schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Deze speling heb ik ook, sinds levering al..geen piepjes (nog)
Eigenlijk onacceptabel voor een auto van deze prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Er zijn ergens instellingen te vinden wanneer de deuren automatisch ver- en ontgrendelen. Verder eerst altijd de auto in de P stand zetten en dan pas uitschakelen. Volgens mij is namelijk standaard dat hij in de P stand de deuren ontgrendelt. Geef de auto ook even iets tijd tussen p stand en uitschakelen.
Bij mij werkte dit alleen als ook het automatisch vergrendelen geactiveerd staat bij wegrijden. Daarna werkt het foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 07:16
Iemand die hier gebruik maakt van Jedlix (slim laden) in combi met de EV9. Ik heb ook een wallbox, maar helaas krijg ik het niet werkend. 2 keer een heel korte sessie gehad, verbinden met de app (zowel lader als de auto) gaat probleemloos, maar hij geeft daarna aan dat de auto niet aan de lader hangt.

Overigens heb ik nu ook dat mijn telefoon niet meer lekker werkt als sleutel. Als ik nu naar de auto loop gaat hij niet meer automatisch open, dan moet ik echt het sleutelpasje op de telefoon erbij pakken en op openen klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

De piepende middenarmsteun heb ik sinds gisteren ook. Auto is 14 maanden oud, 45.000km.

Ook knippert het LED licht onder de middenconsole-bak (die grote) als de auto koud is. Afgelopen week in Oostenrijk, waar het 's nachts tussen -5 en -10 was, viel het knipperende licht mij weer op. Ik heb het een jaar geleden ook wel gezien, maar legde toen nog niet de link met de kou. In lente/zomer/herfst was het probleem er niet.

Bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:59
hjvdb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Bij mij werkte dit alleen als ook het automatisch vergrendelen geactiveerd staat bij wegrijden. Daarna werkt het foutloos.
Bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen maar eerlijk gezegd vind ik het wel omslachtig. Als de auto uit wordt gezet dan staat ie natuurlijk ook in P mode. Waarom dan eerst zelf handmatig in P zetten. Bij veel zaken die de auto automatisch doet heb ik met de nodige moeite gevonden hoe dit uit/anders kan, maar dit had wat mij betreft dan weer wel automatisch gemogen: uit = P = alle deurhendels uit en alle deursloten open. Ik zal dit ook weer aankaarten bij Kia, maar dan verdwijnt het naar mijn ervaring alsnog in de doofpot is mijn verwachting. Ben niet zo enthousiast over de bereidheid van kia om hun product verder te verbeteren obv van feedback van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 22:47
Hi all, ik ben voornemens om ook een Kia EV9 te gaan bestellen (lease) en lees dit forum al langere tijd met veel interesse d:)b

Waarschijnlijk wordt het een Plus Advanced uitvoering, maar ik twijfel nog een beetje tussen de RWD en AWD. Uiteraard is AWD fijn, maar scheelt toch aardig wat in de maandelijkse lasten. Helaas heb ik niet met een RWD kunnen rijden.. Daarom hoopte ik vanuit alle kennis hier wat inzichten op te doen rondom de ervaringen met de RDW.

Ik heb eerder eem Tesla Model 3 gereden (overdreven snel) en rijd nu een Audi e-tron, dus dat is een beetje mijn eigen benchmark. Ik hoef geen caravan oid te trekken, maar vind het wel fijn om relatief eenvoudig even het pedaal in te kunnen trappen en je op links dan ook wel enigszins vlot kan inhalen... O-)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Die 200 pk versie? die is niet zo heel snel maar langzaam ook niet. Heb zelf een tesla en dat is leuk maar totaal onnodig. De ev9 met 200pk vond ik ook echt snel genoeg.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Dinictus208 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:56:
Die 200 pk versie? die is niet zo heel snel maar langzaam ook niet. Heb zelf een tesla en dat is leuk maar totaal onnodig. De ev9 met 200pk vond ik ook echt snel genoeg.
Eens, kom ook van een Tesla model 3. Die was natuurlijk supersnel, maar de RWD is vlot zat om lekker te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-09 10:25

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Crupa schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:51:
Ik ben net terug....

Had wel iets raars voor:
alle limieten stonden op 100% en opeens vanaf 80% valt het snelladen direct terug naar 6kwh waar dat vroeger geleidelijk aan ging. (Bij Aral en Ionity)
Precies hetzelfde: 's ochtends bij BP nog gewoon lekker 200 kW met een kleine dip rond 80% en weer omhoog naar 100 kW tot aan 92% vol.
Maar op de terugreis aan een ALLEGRO paal was het ook ineens nog maar 6 kW bij de 80% en dat kwam daarna niet meer boven de 40-45 uit.

Misschien een paal oververhitting?
Er zijn zo veel parameters die helaas een rol spelen en die je in de weg kunnen zitten.
Ooit eens iets gelezen over een bekende software dip rond 80%.
Wellicht om mensen te motiveren niet verder te blijven snelladen boven de 80%?
Gebeurt dat ook niet bij de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Hier ook... 15 mnd/30k km. Sinds de kerst ineens speling erop.
Weer een itempje voor op de ToDo lijst.
Gelukkig hebben we nu 10 jaar garantie... >:)
Jammer dat ik maar een 4-jr leasecontract heb. Denk niet dat ik veel vóór het einde zal hebben kunnen oplossen... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

GeenIdee84 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:40:
Hi all, ik ben voornemens om ook een Kia EV9 te gaan bestellen (lease) en lees dit forum al langere tijd met veel interesse d:)b

Waarschijnlijk wordt het een Plus Advanced uitvoering, maar ik twijfel nog een beetje tussen de RWD en AWD. Uiteraard is AWD fijn, maar scheelt toch aardig wat in de maandelijkse lasten. Helaas heb ik niet met een RWD kunnen rijden.. Daarom hoopte ik vanuit alle kennis hier wat inzichten op te doen rondom de ervaringen met de RDW.

Ik heb eerder eem Tesla Model 3 gereden (overdreven snel) en rijd nu een Audi e-tron, dus dat is een beetje mijn eigen benchmark. Ik hoef geen caravan oid te trekken, maar vind het wel fijn om relatief eenvoudig even het pedaal in te kunnen trappen en je op links dan ook wel enigszins vlot kan inhalen... O-)

Ik heb nog niet gereden met de EV9 RWD maar in het algemeen, na ook wat zware BMW xDrive's en RWD te hebben mogen ervaren als vergelijk, denk ik wel dat met name de trekkracht van de voorwielen bij de AWD een berg extra stabiliteit en zekerheid geeft tov alleen achterwiel-aandrijving met 2500 kilogram massa die eigenlijk rechtuit wil.
Hangt natuurlijk ook erg af van je rijstijl, m'n partner zal niet weten waar het over gaat, maar als ik alleen ben, zonder honden op de achterbank, trekt de AWD wel erg lekker de bochten uit...

Daarnaast: je kan met een potentieel snelle auto wel rustig rijden, maar met een langzame niet snel.
En dat is allemaal relatief natuurlijk, hier in NL is alles gematigd.
Maar als er veel Duitsland op de agenda staat is die extra power om mee te versnellen met het verkeer op de linkerbaan echt heel prettig IMO.
Suc6 met beslissen!
Misschien even wachten zelfs op de echte GT? 8)

[ Voor 11% gewijzigd door FlyingDutchMike op 07-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

pepperke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:11:
Eindelijk ook een officiële recall voor de losse stoelen :

https://www.reddit.com/r/...w_recall_sc329_seat_bots/

zou het zo simpel zijn? :X

Gelukkige kerstbomen alvast o<:)
Zijn er nog mensen die zelf al naar de stoel-bouten gekeken hebben en iets bijzonders hebben ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:43
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb nog niet gereden met de EV9 RWD maar in het algemeen, na ook wat zware BMW xDrive's en RWD te hebben mogen ervaren als vergelijk, denk ik wel dat met name de trekkracht van de voorwielen bij de AWD een berg extra stabiliteit en zekerheid geeft tov alleen achterwiel-aandrijving met 2500 kilogram massa die eigenlijk rechtuit wil.
Hangt natuurlijk ook erg af van je rijstijl, m'n partner zal niet weten waar het over gaat, maar als ik alleen ben, zonder honden op de achterbank, trekt de AWD wel erg lekker de bochten uit...

Daarnaast: je kan met een potentieel snelle auto wel rustig rijden, maar met een langzame niet snel.
En dat is allemaal relatief natuurlijk, hier in NL is alles gematigd.
Maar als er veel Duitsland op de agenda staat is die extra power om mee te versnellen met het verkeer op de linkerbaan echt heel prettig IMO.
Suc6 met beslissen!
Misschien even wachten zelfs op de echte GT? 8)
+1

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
FlyingDutchMike schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Zijn er nog mensen die zelf al naar de stoel-bouten gekeken hebben en iets bijzonders hebben ontdekt?
Wel vreemd, de EV9 wordt ook in Georgia, Amerika gemaakt en heb hier nog niks gehoord over een recall hierover dus dacht dat het enkel betrekking had op daar geproduceerde wagens. Maar het Amerikaanse recall notice spreekt over wagens gemaakt in Zuid Korea. Je zou dan toch verwachten dat de Europese wagens uit Zuid Korea dit probleem ook zouden kunnen hebben

[ Voor 34% gewijzigd door ty5500 op 07-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik rij ook de RWD. Hiervoor niet elektrisch, maar een erg trage Touran diesel. Ik vind de RWD meer dan voldoende. Ook voor een vlottere rijstijl. Dingen zoals invoegen of even inhalen op de snelweg gaan prima. Ook gewoon door de onmiddellijke respons op het pedaal. Daarvoor zou ik niet een AWD kiezen.
Trekgewicht is natuurlijk wel ander verhaal. En ik vind zelf de 21 inch velgen mooier, mis een dakraam en zou achteraf waarschijnlijk kiezen voor 6 stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 16:21

Ik weet niet of je naar de RWD met kleine accu kijkt maar € 3500,- verschil tussen een RWD en AWD valt qua netto (bijtellings)maandlasten wel mee toch? Heb zelf nooit getwijfeld tussen een RWD of AWD. Had hiervoor een Skoda Enyaq 80 First Edition met vergelijkbaar vermogen en koppel als de EV9 RWD en dat reed op zich goed maar was niet snel. De EV9 is nog dik 400 kg zwaarder dus heb daarom voor de AWD gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:15
Waarom zou je de 6 zits nemen tov de 7 zits?

Staat nu nog een 6 zits op voorraad, maar ga wachten op de 7 zits.

Gr Boudewijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmaik
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Omdat de 6 zits net iets lekkerder zit dan de 7 zits, en je iets meer bagageruimte hebt. Voor een gezin van 3 is 6-zits genoeg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
Dutchmaik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:10:
Omdat de 6 zits net iets lekkerder zit dan de 7 zits, en je iets meer bagageruimte hebt. Voor een gezin van 3 is 6-zits genoeg ;)
bij gezin van 6, is de 7-zit wel praktischer ;-)
op vakantie:
3 op de 2e rij en 1 zetel neergeklapt op de 3e rij. Dan blijft er 'veel' ruimte achteraan voor bagage.
in ieder geval meer dan tussen de 2 zetels op de 2e rij bij de 6-zit variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Toen wij de auto kochten, was volgens mij het verschil tussen AWD en RWD rond de 10000 euro. Als dat nu 3500 euro is, dan zou de keuze voor mij ook anders zijn. Ik zelf keek toen ook naar het extra verbruik van de AWD, maar ik vermoed dat dat in de praktijk erg meevalt en meer afhankelijk zal zijn van je rijstijl en de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Crupa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:14:
[...]

bij gezin van 6, is de 7-zit wel praktischer ;-)
op vakantie:
3 op de 2e rij en 1 zetel neergeklapt op de 3e rij. Dan blijft er 'veel' ruimte achteraan voor bagage.
in ieder geval meer dan tussen de 2 zetels op de 2e rij bij de 6-zit variant
Ik ben toch voor de 6 zitter gegaan. Vakantie doen we een keer per jaar, en dan gaat er maar een dakkoffer op het dak. 😋

Hiervoor reed ik een Model X, en dat was voor ons gezin van zes voldoende bagageruimte om op vakantie te gaan naar Zuid-Frankrijk. En we hadden toen wel de 7 zits config. En toen op de 3e rij een stoel neergeklapt.

Ik ga het meemaken. Auto komt, volgens indicatie, rond 14 februari.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
OMX2000 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Ik ben toch voor de 6 zitter gegaan. Vakantie doen we een keer per jaar, en dan gaat er maar een dakkoffer op het dak. 😋

Hiervoor reed ik een Model X, en dat was voor ons gezin van zes voldoende bagageruimte om op vakantie te gaan naar Zuid-Frankrijk. En we hadden toen wel de 7 zits config. En toen op de 3e rij een stoel neergeklapt.

Ik ga het meemaken. Auto komt, volgens indicatie, rond 14 februari.
met 6 volstaat de koffer alleen ook niet hé :)
momenteel, voor de wintervakantie, past het maar net met een 400L towbox op de trekhaak bovenop de kofferruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoloShark
Boudewijm schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:50:
Waarom zou je de 6 zits nemen tov de 7 zits?

Staat nu nog een 6 zits op voorraad, maar ga wachten op de 7 zits.

Gr Boudewijn
Ook de 6zits. Met hockey veel handiger om zowel de keeperstas van zoonlief mee te nemen en alle andere tassen van de 4 teamgenoten.

Maar vooral omdat we hoofdzakelijk met 6 op vakantie zijn, toch een dakkoffer nodig hebben met alle zooi en ik het systeem van de bank met de 7p config niet mooi/handig vond.

Nu heeft de oudste een vriendin en dus heel soms met 7 weg… tot nu toe nog niet gebeurd omdat er altijd 1 van de andere kinderen afhaakt. Dus valt mee. En over 1,5jr mogen de 2 oudsten hopelijk zelf rijden.

Hoor verder van onze kinderen en de hockey teamgenoten niks anders dan lof over de 6zits configuratie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PoloShark
Vandaag snelllader gedaan, voor het eerste was benieuwd.

Kon kiezen uit de de 240 of 400kwh paal. Heb voor de 400 gekozen.

Het viel mij wat tegen.. 162kwh max

Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTZQCptgrpXkjvU10XaAoc0kJ04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8OAZxAmuxyWEoCl6ekB9rAc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6G9X0vVaRGcOitSt-zV2oIRIUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEKg7K19aNv3bzhz7H2v8je2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZjCXxmwtZtJFdV2uV3XwPLR8EU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6nrSXZzxVvfqQ2hNE9yQ29Ui.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 152% gewijzigd door PoloShark op 08-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
PoloShark schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:34:
Vandaag snelllader gedaan, voor het eerste was benieuwd.

Kon kiezen uit de de 240 of 400kwh paal. Heb voor de 400 gekozen.

Het viel mij wat tegen.. 162kwh max

Zie afbeelding:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit lijkt mij wel traag voor een 400 KW paal, heb je
preconditioning van de batterij gedaan? Met dit weer zou ik dit toch zeker een half uur voor de laadsessie aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
ty5500 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Dit lijkt mij wel traag voor een 400 KW paal, heb je
preconditioning van de batterij gedaan? Met dit weer zou ik dit toch zeker een half uur voor de laadsessie aanzetten.
Scherp…
Was net door de wasstraat gegaan, was soort van spontane actie…

Wel verder de auto volledig uit, maar dat maakt niet uit voor laadsnelheid natuurlijk.

Volgende keer conditionering doen…
Het “laadplein” zit vlak bij huis en op de route.

[ Voor 5% gewijzigd door PoloShark op 08-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
Ik heb nog niet gemerkt dat een 400 paal het per definitie beter doet dan een 350 of lager paal.

Conditionering maakt uit maar ik denk dat er ook verschil in merk laadpaal zit. In Frankrijk in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
160 kWh is eigenlijk vrij netjes zonder conditionering. Zeker met de huidige temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

PoloShark schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Scherp…
Was net door de wasstraat gegaan, was soort van spontane actie…

Wel verder de auto volledig uit, maar dat maakt niet uit voor laadsnelheid natuurlijk.

Volgende keer conditionering doen…
Het “laadplein” zit vlak bij huis en op de route.
Mooi, dat grafiekje. Is dat de paal of een appje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoloShark
FlyingDutchMike schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Mooi, dat grafiekje. Is dat de paal of een appje?
Je kon via de app naar een website toe en je huidige actie mee kijken.

Paal zelf was minder fancy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyhjLypedekEjWQUujUECIYwWV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIclFmtgLK5m79BC6dbsiZs7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 19:57
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door A lex op 09-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1OvQQj7brnoQ55gcpr4CUGHjLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0rKjWOFgPArRzmYNFiNH2gw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X6kQwF3FnH_WETQxWasrlXLdIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVna6D3iQU6H5kwkzYmq4fwX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB5MvdAoPOVZoLBOgFEQdP9nGVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeUItcQxRQppmgvcHOHvFQM0.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een beetje in de sneeuw gespeeld.

Op zomerbanden maar in sneeuwterreinmodus.

Eerlijk gezegd behoorlijk onder de indruk. Geen problemen met grip, zelfs niet bij het provoceren.
Je voelt de aandrijflijn de kracht over de wielen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@A lex gaaf!

Ik raakte vorige week met een AWD en all seasons op een Duitse snelweg in de slip maar volgens mij is dat vooral het geval als de linker banden door ijs/sneeuw rijden en de rechterbanden schoon op schoon asfalt. Er lijkt dan een soort onbalans te ontstaan want op besneeuwde wegen had ik dan weer nergens last van.

[ Voor 66% gewijzigd door Freezhost op 09-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janse
  • Laatst online: 05-06 22:25
Crupa schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:51:
Ik ben net terug van wintersport naar Oostenrijk.
GTline 6 pers (7pl verse) tot de nok gevuld en ook towbox 400l vol op de trekhaak.
In totaal 2.100km. Snelheid 110-120km/u op de autosnelweg. Rustig gereden en wel wat file op terugweg. Lokaal wel nog wat km’s op en neer van hotel naar lift. vries temp en gemiddeld verbruik van. 29,5kwh/100km.

Onderweg telkens gereden tot 5-10%. Maar dat wil de interne kia navigatie niet graag. Ik gebruik dus Apple maps en zoek dan in de Kia Charge app naar 300+ kwh laders.

Had wel iets raars voor:
Ik had het op de heenweg naar Oostenrijk bij Fastned. Tot 80% op 149kw en daarna terug naar 7 kw. Alles was bezet dus misschien dat Fastned daarom versneld de laadsnelheid laag zet zodat je de laadpaal vrij geeft. Ik ben sowieso niet zo’n fan va Fastned. Bij 300 kW laders komt mijn ev9 nooit boven de 150kw.

Ik heb de reductie in laadsnelheid in Oostenrijk bij Tiwag ook gehad. Vaak gebruikt, maar bij 85% ging die lader standaard terug naar een paar kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
Janse schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Ik had het op de heenweg naar Oostenrijk bij Fastned. Tot 80% op 149kw en daarna terug naar 7 kw. Alles was bezet dus misschien dat Fastned daarom versneld de laadsnelheid laag zet zodat je de laadpaal vrij geeft. Ik ben sowieso niet zo’n fan va Fastned. Bij 300 kW laders komt mijn ev9 nooit boven de 150kw.

Ik heb de reductie in laadsnelheid in Oostenrijk bij Tiwag ook gehad. Vaak gebruikt, maar bij 85% ging die lader standaard terug naar een paar kW.
dus de ferme verlaging à +-80% was er bij Ionity, Aral, Fastned, Allegro...
iemand op tweakers iets gelezen of andere automerken dit ook voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
[...]
Als ik pre-heating van de accu gedaan heb, haal ik gewoon de 200-210kW bij een 300kW laadpaal van Fastned. Maar ... er moet dan niet iemand de tweede kabel aan die paal ook gebruiken. Ik heb begrepen dat de 300kW per "laadpaal" verdeeld wordt over beide aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:07:
@A lex gaaf!

Ik raakte vorige week met een AWD en all seasons op een Duitse snelweg in de slip maar volgens mij is dat vooral het geval als de linker banden door ijs/sneeuw rijden en de rechterbanden schoon op schoon asfalt. Er lijkt dan een soort onbalans te ontstaan want op besneeuwde wegen had ik dan weer nergens last van.
Ging je helemaal rond of was het een slinger en nog te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Crupa schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:07:
[...]

dus de ferme verlaging à +-80% was er bij Ionity, Aral, Fastned, Allegro...
iemand op tweakers iets gelezen of andere automerken dit ook voor hebben?
Ik meen in de EV tests van die Thaise Noor of Noorse Tai (Bjorn Nyland - EV tester) gelezen te hebben dat dit een KIA software ding is. EV6 heeft het kennelijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyingDutchMike op 09-01-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
FlyingDutchMike schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Ging je helemaal rond of was het een slinger en nog te corrigeren?
Flink slingeren maar door het stroom pedaal rustig los te laten was het te corrigeren. Vervolgens naar snow geschakeld maar er hebben een heel stuk 40 a 50km per uur moeten rijden maar verder geen problemen gehad.

Qua laadsnelheid heb ik altijd 200kwh gehad uitgezonderd een laadpaal midden in een dorpje in Duitsland. Die gaf 150kwh terwijl het een 300kwh paal was.

Maar Ionity sowieso altijd 200kwh en Clever ook

[ Voor 19% gewijzigd door Freezhost op 09-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
FlyingDutchMike schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:47:
blinded schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:57:

Is er iemand die eens als test een leeg frisdrankblikje (type smal en lang zoals cola zero of redbull etc) in zijn middelste bekerhouder wil zetten van de armsteun console. In mijn geval gaat die trillen als een gek.
Ik heb ondertussen nieuwe banden en het lijkt wel wat beter maar nog niet volledig stil bij hogere snelheden.

FlyingDutchMike schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:47[/message]:

Ik ben al 25k km onderweg en bezig hiermee, in mijn geval is het een blikje Smintjes, maar met hetzelfde effect... Ik wacht op grondiger onderzoek naar de oorzaak door een dealer ism DEKRA als onafhankelijke technische partij.
De trillingsproblemen zijn bij mijn EV9 na iets meer dan 1 jaar nog steeds niet opgelost.
De dealer (KIA Arnhem) heeft wel diverse pogingen gedaan. Er zijn diverse banden vervangen (nu nieuwe Conti's) en er is tweemaal middels Hunter-banken gebalanceerd.
Na de tweede keer is de auto door een chauffeur van de dealer opgehaald maar die heeft niets getest 8)7 .
Toen ik de auto ophaalde en de snelweg opging had ik nog steeds trillingen, wel een tikje minder en het maximum bij een iets hogere snelheid (127 i.p.v. 123).

Ik heb daar filmpjes van met rammelende bidon en rammelende smint-blikjes.
Vandaag zijn de winterwielen eronder gezet (19 ").
Zal morgen weer eens testen.

Wordt vervolgd.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Kom van een model 3 awd met acc boost, en de rwd is echt prima tot de 120 kmu. Lekker snappy bij lagere snelheid voelt niet loom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:07:
@A lex gaaf!

Dat is een interessante ervaring, want ik had onlangs ongeveer hetzelfde extreme onbalans gevoel op gladde wegen. Ook de ervaring dat op een volledig besneeuwd oppervlak het onbalans probleem er niet is.

Welke banden heb jij? Mijn voorlopige conclusie na deze ervaring was dat de asymmetrische allseason Falken banden wellicht de schuldige waren. Maar ik denk nu toch dat de torque vectoring van de Kia foute dingen doet bij verschillende mate van grip links vs. rechts.

Heel vervelend, als dit vaker gaat gebeuren en niet opgelost wordt met een software update, dan kan dit misschien een reden worden om de EV9 te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Gasoline1234
Ik heb ook allseason maar dan van Vredenstein, overigens zijn die net nieuw. Heeft iemand met winterbanden ook dit probleem ervaren?

Overigens heb ik in de sneeuw zelf geen klagen, ding ligt dan als een huis maar het lijkt inderdaad niet helemaal lekker te gaan als links en rechts de grip anders is.

Heel vervelend maar daar ga ik hem zeker niet voor verkopen, ik rij maar sporadisch in winterse omstandigheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crupa
[...]

Het blijkt dus inderdaad eigen te zijn aan KIA/Huyndai en heeft zelfs een naam: Korean Siesta :)
zie ook https://www.kiaevforums.com/threads/strange-charging-curve-after-fast-charging-to-80.4256/

Na enkele minuten zou het terug stijgen naar voor ons normale laadsnelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:14:
@Gasoline1234
Ik heb ook allseason maar dan van Vredenstein, overigens zijn die net nieuw. Heeft iemand met winterbanden met winterbanden ook dit probleem ervaren?
Wel Vredenstein winterbanden maar hier geen sneeuw... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 18-09 08:34
gisteren ineens geen DAB radio, geen android auto, en nog een aantal dingen die niet werkte.
Bij proberen te navigeren naar huis gaf hij de error "modem niet verbonden"
nog enkele zaken gaven connectiviteit issue.

vreemde was dat ik wel meldingen kreeg op mijn GSM dat laadsessies gestart waren en dat klimatisering op afstand ook werkte.

ik heb even de 12v batterij afgekoppeld en dat heeft alles opgelost.

ondertussen ook een youtube filmke gevonden om de modem te resetten. Maar ik hoop dat dit niet te vaak voorkomt.

----------------
Ik heb de RWD en die ligt goed op de baan als ik de snow stand aanzet. Geen last van bovenstaande symptomen. Dit op winterbanden (goodyear)

---------------
volgende week naar voor de 2de keer op 4 weken naar oostenrijk, de week erna gaat hij naar de dealer voor een trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Freezhost schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:14:
@Gasoline1234
Ik heb ook allseason maar dan van Vredenstein, overigens zijn die net nieuw. Heeft iemand met winterbanden ook dit probleem ervaren?

Overigens heb ik in de sneeuw zelf geen klagen, ding ligt dan als een huis maar het lijkt inderdaad niet helemaal lekker te gaan als links en rechts de grip anders is.

Heel vervelend maar daar ga ik hem zeker niet voor verkopen, ik rij maar sporadisch in winterse omstandigheden
Ik zal eens op internationale EV9 fora navragen of men dit herkent. Kia moet hier echt iets aan doen. Het voelt erg gevaarlijk. Maar het lijkt me wel met een software update op te lossen.

Volgens mij kun je bij een ANWB slipcursus ook op een parcours met links grip en rechts glad rijden. Dat zou een mooie test zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
FlyingDutchMike schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Wel Vredenstein winterbanden maar hier geen sneeuw... :-(
Hier ook winterbanden:
Vredestein Wintrac Pro Plus (285/45 R21 113Y).

Laatste keer sneeuw hier ging prima op de linkerbaan en terug naar rechterbaan. Voelde niet perse enorm veel glibberen oid

(Wel het idee dat deze zo goed als trilloos zijn, zomerbanden was wel kleine vibratie op hoge(re) snelheden, niet super irritant. Weet ik even niet meer qua merk+type).

[ Voor 18% gewijzigd door PoloShark op 11-01-2025 00:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PoloShark
Vandaag vrouwlief met de auto weg en met haar telefoon de auto voorverwarmt. Ging die niet meer open, kreeg de laadkabel er niet uit want was gelocked. Of ik hem nu via de app open heb gemaakt of toch zoonlief met sleutel is de vraag… leek op zelfde moment te gaan.

Daarna hele systeem in de war, want haar profiel, dat werkte niet (volgens haar). Dus mijn profiel. Alle instellingen weg, dus ook de Favorieten instellingen vwb koffie kopje, CarPlay weg en ze had niet het geduld om CarPlay weer in te regelen.

Gelukkig was de auto wel warm, if not had ze hem waarschijnlijk de Zegerplas ingereden 😑…

Morgenochtend maar even kijken wat er gebeurd als ik in stap…

Herkenbaar? kan het mij niet herinneren in de 1.000 berichten hiervoor.

Update:
Vanochtend voorverwarmen, instappen, eigen profiel ging meteen aan en alles deed het alsof er nooit iets is gebeurd…
Misschien maar eens afspraak maken voor mijn vrouw ergens 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door PoloShark op 11-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02
PoloShark schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:41:
Vandaag vrouwlief met de auto weg en met haar telefoon de auto voorverwarmt. Ging die niet meer open, kreeg de laadkabel er niet uit want was gelocked. Of ik hem nu via de app open heb gemaakt of toch zoonlief met sleutel is de vraag… leek op zelfde moment te gaan.

Daarna hele systeem in de war, want haar profiel, dat werkte niet (volgens haar). Dus mijn profiel. Alle instellingen weg, dus ook de Favorieten instellingen vwb koffie kopje, CarPlay weg en ze had niet het geduld om CarPlay weer in te regelen.

Gelukkig was de auto wel warm, if not had ze hem waarschijnlijk de Zegerplas ingereden 😑…

Morgenochtend maar even kijken wat er gebeurd als ik in stap…

Herkenbaar? kan het mij niet herinneren in de 1.000 berichten hiervoor.

Update:
Vanochtend voorverwarmen, instappen, eigen profiel ging meteen aan en alles deed het alsof er nooit iets is gebeurd…
Misschien maar eens afspraak maken voor mijn vrouw ergens 🤣
Dit heb ik ook gehad. Volgens mij had het er bij mij mee te maken dat de auto nog was ingeschakeld ik ben toen gaan laden en de auto van buiten op slot heb gedaan. Daar raakte hij behoorlijk van in de war met dezelfde verschijnselen als die jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Volgens mij had het er bij mij mee te maken dat de auto nog was ingeschakeld ik ben toen gaan laden en de auto van buiten op slot heb gedaan. Daar raakte hij behoorlijk van in de war met dezelfde verschijnselen als die jij beschrijft.
Helder, dank je. Ik doe altijd auto uit, laden, auto op slot.

Zal dit eens bespreken straks. Ik was zelf met onze andere auto (onder) weg en druk aan het schakelen en zij stonden kou te kleumen terwijl de auto lekker warm van binnen was. Dus stress en irritatie ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door PoloShark op 11-01-2025 18:41 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 93 Laatste