Sterkte met elke week weer naar het tankstation moeten 😉Gies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
Zoals al eerder aangekondigd: dit is mijn laatste post. Bedankt voor de gezelligheid en veel plezier van jullie EV9’s.
[Afbeelding]
Goodbye EV9, welcome BMW
Blijft jammer. Zoals je de EV9 hebt aangepast is het echt een geweldige look. Maar uiteraard veel rijplezierGies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
Zoals al eerder aangekondigd: dit is mijn laatste post. Bedankt voor de gezelligheid en veel plezier van jullie EV9’s.
[Afbeelding]
Goodbye EV9, welcome BMW
Dikke bak voor dikke bak!Gies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
[Afbeelding]
Goodbye EV9, welcome BMW
Have fun met die BMW!
Het is dat het voor ons niet past met 4 kinderen…
Overigens erg blij met de EV9!
Weekje in bezit en 1.100km verder niet noemenswaardige dingen.
Enige is dat de linker zijspiegel wel erg snel dimt en lang zo blijft. Rechterspiegel doet dat niet.
Verder top en door dochterlief van 15 met 4 vriendinnen goedgekeurd en ook door 4 van het hockey team vd oudste (15) op weg naar Phoenix (45mins rijden). Auto is al geclaimd voor de wedstrijd van vandaag bij HDM (45mins) door de 5 ‘gasten’.
Top dat hij ook met al die gasten nog steeds rap van zijn plek komt!
Zeer tevreden dus!
Ik heb deze winterbanden ook besteld via de Kia dealer (prijs was goed tov Kwikfit etc.). Hoe rijden ze? Merk je verschil in range? Ik laat ze in December wisselen, nu op zoek naar goede dakdragers… iemand nog tips?Ketser schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
Zitten bij mij (EV9 RWD) al winterbanden van Continental op en rijden prima. Geen trillingen en bandengeluid.
Gisternacht een vreemde storing in het motor systeem. Auto heeft storing in motor controle systeem en geeft aan check awd.
Daarna werkt ipedal drive niet meer en is alleen voorwiel aandrijving actief.
Iemand deze al eens meegemaakt?
Oja als ik auto uit en aan zet is storing weg. Geef ik een keer goed veel gas dan komt het weer
:strip_exif()/f/image/xFVJw44r2SgyUuT60a0V8tOV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmpyNlpxmhtXHNHTbdq370jB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vyb4ROJ17s8VE515I5abNGNI.jpg?f=fotoalbum_large)
Oja als ik auto uit en aan zet is storing weg. Geef ik een keer goed veel gas dan komt het weer
:strip_exif()/f/image/xFVJw44r2SgyUuT60a0V8tOV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmpyNlpxmhtXHNHTbdq370jB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vyb4ROJ17s8VE515I5abNGNI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fiK73W4RkCf4BiAOpveD5q70.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is dat probleem met (sommige) snelladers dat de auto niet (goed) herkend en waar het helpt als de de kabel opheft of viltjes gebruikt, toch? Of is dat eerder een algemeen probleem van snelladers?Loepoog schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Als je denkt dat dit problemen zijn, dan zou ik eens een avondje in het forum van de Zeekr 001 gaan lezen.
Heb lang getwijfeld om die te bestellen, maar van die verhalen kreeg ik toch wel schrik.
KIA kan beter, maar loopt echt niet heel veel uit de pas met andere 'gearriveerde' merken.
Je merkt gewoon dat er wereldwijd een enorme concurrentieslag is om het qua features allemaal nog mooier en beter te maken. Helaas worden daar ook fouten in gemaakt.
Het gaat er wel om hoe een bedrijf het vervolgens oplost. Bij Zeekr hangen ze van beloftes aan elkaar en worden de issues ook niet echt heel veel minder. Of ze lossen links iets op en rechts komt er wat bij.
Bij KIA krijg ik toch het gevoel dat er zeker kinderziektes waren, maar dat het wel minder wordt. Tenminste als ik dit forum als handvat mag nemen.
Wat waren de grote issues?
- 12v batterij
- Losse stoel
- Trilling boven de 100k/ph
Ik kan wat vergeten zijn, maar van de laatste 2 lees ik lang niet meer zoveel als in het begin.
Geef het nog een jaar en 'alles' is wel opgelost. Dan ga je van een 98% ervaring naar 100% (en een grote groep rijders zit al tegen de 99-100% aan)
Dit ging bij de Enyaq ook zo en zal hier niet anders zijn.
Ook Zeekr zal het uiteindelijk voor elkaar krijgen, net als Tesla dat is gelukt.
Gisteren zijn bij mij Continental Wintercontact 19inch winterbanden erop gezet. Bevalt goed, geen trillingen oid. Wel ietsje meer contactgeluid dan de Nexen Nfera zomerbanden waarmee de auto in augustus geleverd is.F1dude schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb deze winterbanden ook besteld via de Kia dealer (prijs was goed tov Kwikfit etc.). Hoe rijden ze? Merk je verschil in range? Ik laat ze in December wisselen, nu op zoek naar goede dakdragers… iemand nog tips?
Hier ook een zeer tevreden rijder sinds 2 weken en 1500km. De 3e elektrische auto na Tesla Model S (topper qua rijden, niet best qua bouwkwaliteit) en Mustang Mach-E (goede bouwkwaliteit, matig rijgedrag en demping). De familie vindt dit een verademing en zeer tevreden qua ruimte (uiteraard 😃). Ik twijfelde met name aan het dashboard/interieur maar vind het nu ook prima en geniet van het rijgedrag.:strip_exif()/f/image/occWnk5BchDrbZGPmaCKiKXB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fRmELyBpekcLv63EBbvmttc7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/occWnk5BchDrbZGPmaCKiKXB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fRmELyBpekcLv63EBbvmttc7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LNn3MUT2PyRlIxa6nV622kXL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door tjiddeakse op 02-11-2024 20:48 ]
Goede look zo met de side steps en deze wielen. Welke zijn dit?
Nice.tjiddeakse schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:44:
Hier ook een zeer tevreden rijder sinds 2 weken en 1500km. De 3e elektrische auto na Tesla Model S (topper qua rijden, niet best qua bouwkwaliteit) en Mustang Mach-E (goede bouwkwaliteit, matig rijgedrag en demping). De familie vindt dit een verademing en zeer tevreden qua ruimte (uiteraard 😃). Ik twijfelde met name aan het dashboard/interieur maar vind het nu ook prima en geniet van het rijgedrag.[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijken me de TOTALE velgen toch (zwart uit de KIA shop).
Hier ook een vraag over de side steps. Het lijkt dat we in NL die met aluminium maar niet de zwarte kunnen bestellen (die hebben code DOF37-AC000). Heb je deze laten spuiten of wrappen? En is het ook iets functioneels?
Ik bedoel, helpt het je met in- en uitstappen of is het daarvoor te smal. Voor automatische is er dacht ik geen ruimte door de batterij.
Het ziet er sowieso mooi uit. Klasse gedaan.
Als je nog wat detail foto's hebt dan graag.
Het zijn inderdaad de Kia zwarte velgen (TOTALE). De side steps heb ik laten spuiten, de US versie was niet aan te komen. Ze hebben geen functie, en bovendien beter ook anders is de zwarte verf er zo weer af 😅. Zal later ff wat details foto’s uploaden.
Rijden tot nu toe prima. Geen trillingen en nauwelijks bandengeluid. Het zal vast invloed hebben op de range, maar eerlijk gezegd let ik daar nauwelijks op en hang ik em vrij geregeld aan de lader. Al is het maar om ergens te kunnen parkerenF1dude schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb deze winterbanden ook besteld via de Kia dealer (prijs was goed tov Kwikfit etc.). Hoe rijden ze? Merk je verschil in range? Ik laat ze in December wisselen, nu op zoek naar goede dakdragers… iemand nog tips?
[ Voor 0% gewijzigd door Ketser op 03-11-2024 16:13 . Reden: spelfouten ]
Ik zie dat mijn kinderen de sidesteps daadwerkelijk gebruiken bij in- en uitstappen. Voor mijzelf is de sidestep wel nadelig, omdat bij het uitstappen mijn kuit de sidestep raakt.
Maar hey, they look cool.
Bij mij wordt de beweging in de bestuurdersstoel steeds slechter... na 6 weken heeft KIA ook nog steeds niets gedaan aan de klacht.
Persoonlijk vind ik dat nogal teleurstellend, vooral omdat het bij een ongeval een reëel veiligheidsrisico kan vormen.
Over een paar weken gaat mijn GT-lijn terug naar de dealer voor een tweede poging om de banden te laten balanceren, de terugroepactie en een paar andere software-updates.
Heeft iemand hier een oplossing gevonden voor de bewegende bestuurdersstoel?
Ik vind de hele ervaring met de KIA-dealer nog steeds een beetje teleurstellend, zeker gezien de verkoopprijs van de auto.
Persoonlijk vind ik dat nogal teleurstellend, vooral omdat het bij een ongeval een reëel veiligheidsrisico kan vormen.
Over een paar weken gaat mijn GT-lijn terug naar de dealer voor een tweede poging om de banden te laten balanceren, de terugroepactie en een paar andere software-updates.
Heeft iemand hier een oplossing gevonden voor de bewegende bestuurdersstoel?
Ik vind de hele ervaring met de KIA-dealer nog steeds een beetje teleurstellend, zeker gezien de verkoopprijs van de auto.
Bij mij hebben ze zo goed als direct het frame vervangen en uiteindelijk zijn ook alle 4 mijn banden vervangen. Alles onder garantie.
Nou, dan heb jij wel een goede dealer getroffen. Ik ben al vanaf januari bezig met trillende banden, en de speling in de stoel heb ik ook al in maart gemeld, maar nog steeds geen oplossing. Dealer zegt elke keer dat het aan KIA ligt.Michel67 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:12:
Bij mij hebben ze zo goed als direct het frame vervangen en uiteindelijk zijn ook alle 4 mijn banden vervangen. Alles onder garantie.
En wat zegt Kia ervan?
Beproefd concept: kastje, muur en vice versa.
Waardeloze dealer dus. Zeker als het bij andere dealers vlot opgepakt en opgelost wordt.
Waardeloze dealer dus. Zeker als het bij andere dealers vlot opgepakt en opgelost wordt.
Interessant!Michel67 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:12:
Mijn dealer zegt dat de kwestie bij Kia in Korea ligt en dat ze niets kunnen doen totdat ze een antwoord krijgen.
Is het probleem opgelost door het frame te vervangen?
Het is nu 6 weken zonder enige vorm van reactie. Lijkt belachelijk.
Ik zou haast denken dat we dezelfde dealer hebben, ik krijg ook steeds zon verhaal.A lex schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:45:
Mijn dealer zegt dat de kwestie bij Kia in Korea ligt en dat ze niets kunnen doen totdat ze een antwoord krijgen.
Zojuist weer even langs geweest. Ik ga zelf een set winterbanden regelen, kijken of het trilprobleem dan opgelost is en dan gaan ze met mijn conti's verder aan de gang.
Volgende week een afspraak dat ze weer naar mijn stoel gaan kijken.
Ja, het probleem is opgelost, zowel de trillingen als het "knakken" van het frame
Wat zei de dealer hiervan?biggerfoot schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:54:
Gisternacht een vreemde storing in het motor systeem. Auto heeft storing in motor controle systeem en geeft aan check awd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rechts naast de lichtschakelaar zit z'n schuifje, draaien is aan nog een keer draaien is weer uitCrupa schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:50:
Heeft EV9 een mistlicht achteraan en hoe zet ik dat aan? 🤔🤷🏼♂️
Eigenlijk op de hendel van de lichtschakelaarFreezhost schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:58:
[...]
Rechts naast de lichtschakelaar zit z'n schuifje, draaien is aan nog een keer draaien is weer uit
Correct kon ff niet op het juiste woord komenjuakali schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:09:
[...]
Eigenlijk op de hendel van de lichtschakelaar
Nogmaals bedankt voor al je goede bijdragen hier!Gies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
[Afbeelding]
Goodbye EV9, welcome BMW
En super veel fijne en veilige km’s met deze nieuwe parel!
M.
Hoor ik morgen; vandaag bij de garage gebracht en ze hebben hem uitgelezen en gaan morgen met Kia bellen (dinsdag). Is een storing in de motor op de achteras.
Bij ons gebruiken de kids ze ook echt wel, daarom ben ik bang dat wrap niet goed blijft.Gasoline1234 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:22:
En toch wil ik wel naar helemaal zwart.
Dilemma’s.
Ik ben nog niet zo lang in het bezit van de EV9, een top wagen! Maar als ik het forum zo lees, verbaas ik me toch over de hoeveelheid bekende problemen en de het feit dat die niet structureel opgelost lijken te worden. Zijn er behalve adresseren bij de dealer anders opties om dit aanhangig te maken? Voor mij spelen met name volgende punten:
- trillende 21 inch banden
- de haperende laadstekker die vaak pas werkt na optillen van de stekker zowel bij ac als dc laden
- auto weigert vaak in de achterruit versnelling te gaan, met names ochtends (nog niet gelezen in dit forum)
Daarnaast wat irritante zaken:
- de zeer matige dab/fm radio
- de onbruikbare Amazon music, die slechts een 10-15 tal nummers afspeelt
- de ogen / koffie sensor die maar blijft klagen, is wel omslachtig uit te zetten
Ik hoor het graag!
- de haperende laadstekker die vaak pas werkt na optillen van de stekker zowel bij ac als dc laden
- auto weigert vaak in de achterruit versnelling te gaan, met names ochtends (nog niet gelezen in dit forum)
- de ogen / koffie sensor die maar blijft klagen, is wel omslachtig uit te zetten
Ik hoor het graag!
@Stefzone Een klacht indienen bij Kia Nederland, even via de chat op kia.nl vragen hoe je dat moet doen
- ogen: als je paar seconden wegkijkt, krijg je paar piepjes (ik heb de menu instelling aan een favo * knop toegewezen, maar wel iedere rit aan te zetten)[b]Stefzone schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:46:[/b
- koffie: dit is veel verbeterd sinds een update. Nu is het enkel nog bij 'afwijkend' rijgedrag (niet goed rijbaan volgen bv) en gaat ook redelijk snel terug af (bv door 1x heel kort op rem duwen). Als dit echt lang blijft piepen en niet uitgaat, dan lijkt er een update te ontbreken?
De haperende laadstekker bij DC snellaadzuilen met zware kabels is bij mij de enige ergenis die resteert.Stefzone schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:46:
Ik ben nog niet zo lang in het bezit van de EV9, een top wagen! Maar als ik het forum zo lees, verbaas ik me toch over de hoeveelheid bekende problemen en de het feit dat die niet structureel opgelost lijken te worden. Zijn er behalve adresseren bij de dealer anders opties om dit aanhangig te maken? Voor mij spelen met name volgende punten:
Ik hoor het graag!
De trillende banden heb ik zelf een jaar geleden meteen opgelost. Ben de discussie met de dealer niet verder aangegaan, om de pret niet te bederven.
Nog 1 andere ergenis trouwens: het materiaal van het stuurmidden (daar waar de airbag zit) is erg gevoelig voor krassen. Het materiaal is veel te zacht. Een grote ergenis als je het interieur een beetje netjes en nieuw probeert te houden. Ik lees deze ergenis eigenlijk nooit ergens op forums.
Hier ondertussen sinds midden augustus een RWD met business pack erop.
7 zitplaatsen en enige wat ik mis tegenover de GT is (denk ik) de matrix koplampen en die mis ik wel komende van een full option Passat.
Ik heb nu 10.000 km ermee en ben over het algemeen heel tevreden.
enkele dingen die nog altijd tegensteken:
- Radio ontvangst is slecht
- armsteun rammelt bij slechter wegdek
- afwerking van plastic
- geluid afstellen is moeilijk (1 is zacht,2 is al te hard) voor DAB, als je naar een podcast op Spotify wil luisteren moet hij al op 20 staan...
- interieur lucht filter is ondermaats, als iemand voor me aan het roken is, dan ruik ik dat binnen.
- frunk had groter gemogen
- gevaren driehoek, deze vind ik niet terug ?
- koffer stopt met sluiten als je de frunk open doet.
- terug rechts invoegen na een inhaal maneuver heeft veel plaats nodig voor de rode lampjes toelaten om dit te doen.
- dode hoek aanduiding werkt soms wel soms niet als je aan het inhalen bent.
Maar volgende dingen maken veel goed.
+ laden gaat vlot en overal
+ camera systeem
+ gebruiks gemak
+ blindjes voor de kinderen
7 zitplaatsen en enige wat ik mis tegenover de GT is (denk ik) de matrix koplampen en die mis ik wel komende van een full option Passat.
Ik heb nu 10.000 km ermee en ben over het algemeen heel tevreden.
enkele dingen die nog altijd tegensteken:
- Radio ontvangst is slecht
- armsteun rammelt bij slechter wegdek
- afwerking van plastic
- geluid afstellen is moeilijk (1 is zacht,2 is al te hard) voor DAB, als je naar een podcast op Spotify wil luisteren moet hij al op 20 staan...
- interieur lucht filter is ondermaats, als iemand voor me aan het roken is, dan ruik ik dat binnen.
- frunk had groter gemogen
- gevaren driehoek, deze vind ik niet terug ?
- koffer stopt met sluiten als je de frunk open doet.
- terug rechts invoegen na een inhaal maneuver heeft veel plaats nodig voor de rode lampjes toelaten om dit te doen.
Maar volgende dingen maken veel goed.
+ laden gaat vlot en overal
+ camera systeem
+ gebruiks gemak
+ blindjes voor de kinderen
[ Voor 3% gewijzigd door saikoboarder op 06-11-2024 15:51 ]
> - koffer stopt met sluiten als je de frunk open doet.
Wow, hoe heb je dit minpunt kunnen vinden? :-)
Ik denk niet dat ik hier ooit 1x hinder van zal ondervinden.
Gebeurt hier heel vaak.Gasoline1234 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:08:
> - koffer stopt met sluiten als je de frunk open doet.
Laadkabel ligt in de frunk.
Dus ik laad de koffer uit.
Sluit de kofferklep.
Druk op de afstandsbediening om de frunk te openen zodat ik de laadkabel kan nemen.
....
Sinds ingang wintertijd blijft mijn klok (menu middenscherm) een uur later aangeven.
Bij instellingen datum/tijd staat aangevinkt dat de tijd het GPS signaal of mobiele apparaat volgt maar dat werkt dus niet.
Handmatig tijd instellen werkt zolang het contact aanstaat, daarna geeft hij een fantasietijd aan ergens in de 24uur🤔.
Bij gebruik Carplay geeft Waze of Maps wel een goede tijd aan op het middenscherm.
Ben ik de enige?
Bij instellingen datum/tijd staat aangevinkt dat de tijd het GPS signaal of mobiele apparaat volgt maar dat werkt dus niet.
Handmatig tijd instellen werkt zolang het contact aanstaat, daarna geeft hij een fantasietijd aan ergens in de 24uur🤔.
Bij gebruik Carplay geeft Waze of Maps wel een goede tijd aan op het middenscherm.
Ben ik de enige?
Zomertijd moet je handmatig uitschakelen. Is z'n schuifje.Karel de Grote schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:12:
Sinds ingang wintertijd blijft mijn klok (menu middenscherm) een uur later aangeven.
Ben ik de enige?
Als ik me niet vergis, is er een instelling om de niveaus tov elkaar in te stellen. Vraag me alleen niet, waar dat menuutje zich bevindt.saikoboarder schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:50:
Hier idem… vrouwlief was scherp op de tijd vanavond en op het schuifje!Freezhost schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:13:
[...]
Zomertijd moet je handmatig uitschakelen. Is z'n schuifje.
[quote]saikoboarder schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:50:
Dat hangt van de snelheid van je in te halen voertuig af… is dus “ intelligent”
Heel intelligent vind ik het niet. Hij mist bij mij met name hele vrachtwagens. Krijg dan ook geen waarschuwing als je het knipperlicht aan doet om van baan te wisselen.sloddervos schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:55:
[quote]saikoboarder schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:50:
Tja, dan moet ik voortaan een stukje naar beneden scrollen😴Karel de Grote schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:12:
Ben ik de enige?
Ik heb het constant uitstaan, snap niet dat je meer dan 2 wagenlengtes ertussen moet houden om geen waarschuwing te krijgen. Ben ik niet gewend ná een Volvo en Mercedes.AgeOfPanic schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:15:
[...]
Heel intelligent vind ik het niet. Hij mist bij mij met name hele vrachtwagens. Krijg dan ook geen waarschuwing als je het knipperlicht aan doet om van baan te wisselen.
Ik vind inderdaad dat hij ook veel te conservatief als je ingehaald hebt (en hij registreert de auto wel). Dat gold ook voor het systeem dat automatisch van baan wisselt op de snelweg. Die had zoveel ruimte nodig en heb iik nu altijd uit staan.Karel de Grote schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:19:
[...]
Ik heb het constant uitstaan, snap niet dat je meer dan 2 wagenlengtes ertussen moet houden om geen waarschuwing te krijgen. Ben ik niet gewend ná een Volvo en Mercedes.
Al met al vind ik de rijhulpsystemen uitgezonderd van de HDA maar erg matig. Dit is nog wel een heel eind weg van autonoom rijden.
Eens! Erg irritant als je een kleine achterin hebt die ligt te slapen.AgeOfPanic schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:29:
[...]
Ik vind inderdaad dat hij ook veel te conservatief als je ingehaald hebt (en hij registreert de auto wel). Dat gold ook voor het systeem dat automatisch van baan wisselt op de snelweg. Die had zoveel ruimte nodig en heb iik nu altijd uit staan.
Al met al vind ik de rijhulpsystemen uitgezonderd van de HDA maar erg matig. Dit is nog wel een heel eind weg van autonoom rijden.
HDA vind ik overigens, zeker in vergelijking met autopilot bij Tesla, erg goed! Ik rij eigenlijk 95% van de tijd op HDA (veel snelweg)
De EV9 arriveert volgende week, en de elektricien heeft de Zaptec Go aanbevolen met de Sense P1 voor load balancing. Ik heb hem gevraagd om bij de leverancier na te gaan of de Go 2 al beschikbaar komt, zodat we iets beter voorbereid zijn op de toekomst.
Klopt het dat de Sense P1 alleen de load balancing regelt in combinatie met het huishoudelijke verbruik? Of kan deze ook het volledige zonnestroomoverschot benutten?
Ik had zelf deze eisen opgesteld, en het lijkt erop dat de Go hieraan voldoet:
- Mogelijkheid om uitsluitend op te laden met zonnepaneeloverschot
- Mogelijkheid om op te laden tijdens periodes met lagere energietarieven
- Bij voorkeur zonder lopend abonnement
- Integratie met Home Assistant mogelijk
Iemand ervaring met laden via de Zaptec Go en de EV9?
Ik heb een integratie gevonden met Home Assistant maar dat is voor de Cloud API.
Klopt het dat de Sense P1 alleen de load balancing regelt in combinatie met het huishoudelijke verbruik? Of kan deze ook het volledige zonnestroomoverschot benutten?
Ik heb een integratie gevonden met Home Assistant maar dat is voor de Cloud API.
Ik ken de laadpaal zelf niet maar persoonlijk zou ik het niet fijn vinden dat de laadpaal alles regelt in een app zonder dat je er volledige controle over hebt, zeker als je toch al domotica als home assistant hebt. Als je een elektriciteitsmeter koppelt aan je domotica die je actuele verbruik meet en je in home assistant ook je productie van de zonnepanelen krijgt kan je zelf scenario's maken voor wanneer te laden als je een laadpaal hebt die extern te bedienen is. Dan kan je zelf volledig je parameters kiezen (bijvoorbeeld opladen als minstens 50% van de elektriciteit via de zonnepanelen komt, tijdsprogramma's maken, je laadsnelheid kiezen afhankelijk van de modus, je zou bij home assistant de tarieven per uur vermoedelijk ook automatisch kunnen inlezen om te bepalen wanneer te laden met een dynamisch contract).Ruvetuve schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:33:
De EV9 arriveert volgende week, en de elektricien heeft de Zaptec Go aanbevolen met de Sense P1 voor load balancing. Ik heb hem gevraagd om bij de leverancier na te gaan of de Go 2 al beschikbaar komt, zodat we iets beter voorbereid zijn op de toekomst.
Ik gebruik bijvoorbeeld zelf geen home assistant maar een vergelijkbaar domoticasysteem gekoppeld aan laadpaal en je kan dan extreem ver gaan in specifieke scenario's. Hier bijvoorbeeld herkent hij welke auto gekoppeld wordt, begint de auto automatisch te laden als het batterijpercentage onder x percent is, anders wacht hij in de zomer op voldoende overproductie van de zonnepanelen. Het laden stopt standaard bij 80% voor maximale levensduur.
Als je dan wat handig bent met IT kan je nog veel verder gaan, veel intelligente toestellen tegenwoordig kunnen gekoppeld worden zodat bijvoorbeeld de intelligente droogkast pauzeert als er een te hoog verbruik in het huis is (omwille van het capaciteitstarief) of je kan toestellen regelen met intelligente stopcontacten (vind je ook al voor 30 a 40 euro).
Om maar aan te geven, het kan makkelijker en toekomstbestendiger zijn als je een centraal 'domoticasysteem' verantwoordelijk maakt voor alles met betrekking tot energie dat vervolgens de laadpaal aanstuurt.
Eens. De Zappi lijkt hier standaard meer mee bezig te zijn en zag al goede integratie met home assistant.ty5500 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:12:
[...]
Ik ken de laadpaal zelf niet maar persoonlijk zou ik het niet fijn vinden dat de laadpaal alles regelt in een app zonder dat je er volledige controle over hebt, zeker als je toch al domotica als home assistant hebt. Als je een elektriciteitsmeter koppelt aan je domotica die je actuele verbruik meet en je in home assistant ook je productie van de zonnepanelen krijgt kan je zelf scenario's maken voor wanneer te laden als je een laadpaal hebt die extern te bedienen is. Dan kan je zelf volledig je parameters kiezen (bijvoorbeeld opladen als minstens 50% van de elektriciteit via de zonnepanelen komt, tijdsprogramma's maken, je laadsnelheid kiezen afhankelijk van de modus, je zou bij home assistant de tarieven per uur vermoedelijk ook automatisch kunnen inlezen om te bepalen wanneer te laden met een dynamisch contract).
Ik gebruik bijvoorbeeld zelf geen home assistant maar een vergelijkbaar domoticasysteem gekoppeld aan laadpaal en je kan dan extreem ver gaan in specifieke scenario's. Hier bijvoorbeeld herkent hij welke auto gekoppeld wordt, begint de auto automatisch te laden als het batterijpercentage onder x percent is, anders wacht hij in de zomer op voldoende overproductie van de zonnepanelen. Het laden stopt standaard bij 80% voor maximale levensduur.
Als je dan wat handig bent met IT kan je nog veel verder gaan, veel intelligente toestellen tegenwoordig kunnen gekoppeld worden zodat bijvoorbeeld de intelligente droogkast pauzeert als er een te hoog verbruik in het huis is (omwille van het capaciteitstarief) of je kan toestellen regelen met intelligente stopcontacten (vind je ook al voor 30 a 40 euro).
Om maar aan te geven, het kan makkelijker en toekomstbestendiger zijn als je een centraal 'domoticasysteem' verantwoordelijk maakt voor alles met betrekking tot energie dat vervolgens de laadpaal aanstuurt.
Ik heb zelf gekozen voor een laadpaal van Alfen via Vattenfall, omdat ik hoopte dat ik via deze laadpaal slim zou kunnen laden. Helaas heeft Vattenfall geen integratie met Kia en kan bijvoorbeeld Tibber weer niet overweg met de laadpalen van Alfen.
Ik ben zelf niet meer zo bezig met het zelf tweaken van zaken als Home Assistant en hoopte op een externe partij. Helaas valt dat tegen. Achteraf dus spijt van deze keuze. Hopelijk dat er in de toekomst betere standaarden komen voor de integratie van deze apparaten.
Ik ben zelf niet meer zo bezig met het zelf tweaken van zaken als Home Assistant en hoopte op een externe partij. Helaas valt dat tegen. Achteraf dus spijt van deze keuze. Hopelijk dat er in de toekomst betere standaarden komen voor de integratie van deze apparaten.
De zappi heeft weinig mogelijkheden om zelf te bedienen via app of home assistant. Ik heb hem zelf en het is echt een goede charger om op de zon te laden maar er ontbreken mogelijkheden in de app. Je kan de modus wijzigen, voor sommigen dan ook het percentage groene stroom en hoeveel fasen en dat is het zowat. In de winter is het wel zo handig om te kunnen bijsturen hoeveel stroom die kan afnemen maar dat gaat dus niet.Ruvetuve schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:22:
[...]
Eens. De Zappi lijkt hier standaard meer mee bezig te zijn en zag al goede integratie met home assistant.
Ook waren er beloftes om de laadpassen te ondersteunen met versie 2.1 maar die beloofde functionaliteit is er nog steeds niet en ik vraag me af of er uberhaupt een kaartlezer in zit

Hoeveelheid stroom naar de auto zie ik er niet tussen staan inderdaad.Rammboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:19:
[...]
De zappi heeft weinig mogelijkheden om zelf te bedienen via app of home assistant. Ik heb hem zelf en het is echt een goede charger om op de zon te laden maar er ontbreken mogelijkheden in de app. Je kan de modus wijzigen, voor sommigen dan ook het percentage groene stroom en hoeveel fasen en dat is het zowat. In de winter is het wel zo handig om te kunnen bijsturen hoeveel stroom die kan afnemen maar dat gaat dus niet.
Ook waren er beloftes om de laadpassen te ondersteunen met versie 2.1 maar die beloofde functionaliteit is er nog steeds niet en ik vraag me af of er uberhaupt een kaartlezer in zit
Je kan hem wel via HomeAssistant starten of stoppen en een x aantal kWh laten boosten (eventueel op 1 fase).
Je zal dus willen dat je een stroom van 500watt continue naar de auto kan sturen? Welk scenario ondersteun je daar dan mee? En zijn er palen die dit ondersteunen (dan kan ik de scenario’s is checken)
500 watt is onmogelijk, want het protocol werkt met een onderhandeling over het aantal Ampère, met een minimum van 6. Elke paal die met modbus (tcp) kan aangestuurd worden kan dat. Dit is zelfs deel van mijn job maar desondanks ben ik naïef geweest om de zappi aan te schaffen denk ik.Ruvetuve schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:45:
[...]
Hoeveelheid stroom naar de auto zie ik er niet tussen staan inderdaad.
Je kan hem wel via HomeAssistant starten of stoppen en een x aantal kWh laten boosten (eventueel op 1 fase).
Je zal dus willen dat je een stroom van 500watt continue naar de auto kan sturen? Welk scenario ondersteun je daar dan mee? En zijn er palen die dit ondersteunen (dan kan ik de scenario’s is checken)
Alfen laadpalen zijn wel goed bestuurbaar bijvoorbeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Rammboy op 10-11-2024 08:46 ]
Ja dat is die 1.4Kw start die is afgesproken. Dan nog zag ik hier wel dat je de charge rate kan aangeven?Rammboy schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:42:
[...]
500 watt is onmogelijk, want het protocol werkt met een onderhandeling over het aantal Ampère, met een minimum van 6. Elke paal die met modbus (tcp) kan aangestuurd worden kan dat. Dit is zelfs deel van mijn job maar desondanks ben ik naïef geweest om de zappi aan te schaffen denk ik.
Als deze instelling internationaal is, is het misschien niet haalbaar om 500 watt op een laadpaal in te stellen. Je zou bijvoorbeeld 3000 watt kunnen instellen. Is dat voor anderen ook mogelijk?
Ik geef er de voorkeur aan dat hij ’s nachts vol begint te laden wanneer ik het aangeef, bijvoorbeeld via de boost-modus of door in- en uitschakelen via Home Assistant. Klopt het dat dit mogelijk is? Kun je dat bevestigen?
[ Voor 31% gewijzigd door Ruvetuve op 10-11-2024 09:00 . Reden: Minder brain dump ]
Deze video over de nieuwe Audi Q6 e-tron van 95.000 euro overtuigt mij weer dat de Kia EV9 een ongelooflijk goede auto is.
[ Voor 15% gewijzigd door Gasoline1234 op 10-11-2024 10:56 ]
Die minimum 6a heb ik inderdaad ook en is idd standaard denk ik. Maar heb hier een keba laadpaal gestuurd via modbus en kan tot minstens 100 Watt nauwkeuring de laadsnelheid regelen maar zelfs nauwkeuriger. Juist nog eens geprobeerd in manuele modus, 1400 Watt, 1500 Watt allemaal geen probleem. Op mooie zonnige dagen zie je dat de Curve van het verbruik ook mooi de productie volgt door deze aanpasbare laadsnelheid.Rammboy schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:42:
[...]
500 watt is onmogelijk, want het protocol werkt met een onderhandeling over het aantal Ampère, met een minimum van 6. Elke paal die met modbus (tcp) kan aangestuurd worden kan dat. Dit is zelfs deel van mijn job maar desondanks ben ik naïef geweest om de zappi aan te schaffen denk ik.
Alfen laadpalen zijn wel goed bestuurbaar bijvoorbeeld.
/f/image/80qXwdvsQuTdjHv8UgNz0YrP.png?f=fotoalbum_large)
Hier bijvoorbeeld een voorbeeld van een laadgrafiek. Deze wordt wel licht afgevlakt omdat de statistieken per 5 minuten ofzo worden opgeslagen
/f/image/HhU8gMffjVllnqDyksOp704x.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ty5500 op 10-11-2024 13:40 ]
Begint een aardig technisch forum te worden
ik snap er de ballen niet van inderdaad. En ik maar wachten op mijn EV9... laatste update van de dealert is dat hij naar verwachting 10 december daar binnenkomt... nu nog zien hoe lang ze dan nodig hebben om hem klaar voor aflevering te maken.
Verder over dat laden, na 5 jaar tesla iig... ik denk er niet over na. Je stopt de stekker erin, jenkt 'm vol, en rijdt 'm weer leeg... repeat.
Verder over dat laden, na 5 jaar tesla iig... ik denk er niet over na. Je stopt de stekker erin, jenkt 'm vol, en rijdt 'm weer leeg... repeat.
Jeetje, die is ook vernietigend. In panne met de test Porsche Macan. Constant foutmeldingen bij de Q6, matig geïsoleerd, matig rijgedrag.Gasoline1234 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:53:
Deze video over de nieuwe Audi Q6 e-tron van 95.000 euro overtuigt mij weer dat de Kia EV9 een ongelooflijk goede auto is.
[Video: De Audi Q6 e-Tron | 5 dagen, 13 storingen]
En piepjes en kraakjes uit het plafond en het interieur van de Audi.ty5500 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:27:
[...]
Jeetje, die is ook vernietigend. In panne met de test Porsche Macan. Constant foutmeldingen bij de Q6, matig geïsoleerd, matig rijgedrag.
En deze sportieve 4WD Audi is een hele seconde langzamer van 0 naar 100 km/u dan de EV9 4WD.
En de krappe 2e zitrij. Hoe knap dat Kia het voor elkaar heeft gekregen om comfortabel te kunnen zitten op alle 3 de zitrijen.
Wel rijdt ie zuiniger dan de EV9. Maar goed, de EV9 is dan ook groter.
Als ik geen 4 kinderen zou hebben dan zou deze Audi Q6 etron op mijn wishlist hebben kunnen staan, maar nu denk ik: het was ook dan de EV9 geworden.
Wanneer heb je h besteld?Matthijs192 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:55:
ik snap er de ballen niet van inderdaad. En ik maar wachten op mijn EV9... laatste update van de dealert is dat hij naar verwachting 10 december daar binnenkomt... nu nog zien hoe lang ze dan nodig hebben om hem klaar voor aflevering te maken.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Half september. Hij zou toen binnenkomen half november, dan even trekhaak winterbanden klaar maken etc, rijden eind nov/begin dec werd mij beloofd. Daar komt dus wel een maandje bij
Niet zo erg, als ik niet m'n model 3 wel een beetje zat ben intussen (dat gaat zo hè geloof ik als je eenmaal iets nieuws in het vizier hebt) èn dat we in december maar liefst 2 x een weekend weg gaan met familie en zo... hoe leuk was het geweest als dat de inwijding van de ev9 had kunnen zijn. Nu worden het de farewell-tours van de Tesla denk ik...
Da’s snel! Ik heb begin september besteld, en naar verwachting komt ie eind januari.Matthijs192 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:16:
[...]
Half september. Hij zou toen binnenkomen half november, dan even trekhaak winterbanden klaar maken etc, rijden eind nov/begin dec werd mij beloofd. Daar komt dus wel een maandje bij
Niet zo erg, als ik niet m'n model 3 wel een beetje zat ben intussen (dat gaat zo hè geloof ik als je eenmaal iets nieuws in het vizier hebt) èn dat we in december maar liefst 2 x een weekend weg gaan met familie en zo... hoe leuk was het geweest als dat de inwijding van de ev9 had kunnen zijn. Nu worden het de farewell-tours van de Tesla denk ik...
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik had hem in mei besteld en kwam uiteindelijk eind Oktober.
ik ben niet goed in wachten, dat is het denk ik. En die van mij was een soort 'voorraadmodel' behalve dat hij er dus feitelijk nog niet was, maar al wel in productie/onderweg was, en toegewezen aan deze dealer. Vandaar misschien de relatief korte levertijd.
Ander onderwerp... sneeuwkettingen. Die van m'n vorige auto's gaan niet passen heb ik al gezien - en online lopen de prijzen uiteen van 50 tot 500 euro. Is er iemand hier met een GT Line die goede ervaringen heeft met een bepaald setje? Liefst niet te duur ;-( ervaring leert me dat ik de meeste van mijn sneeuwkettingen nog nooit gebruikt heb, maar dat je ze altijd bij je hebt voor het geval dat... en/of omdat het moet in sommige gebieden.
Ander onderwerp... sneeuwkettingen. Die van m'n vorige auto's gaan niet passen heb ik al gezien - en online lopen de prijzen uiteen van 50 tot 500 euro. Is er iemand hier met een GT Line die goede ervaringen heeft met een bepaald setje? Liefst niet te duur ;-( ervaring leert me dat ik de meeste van mijn sneeuwkettingen nog nooit gebruikt heb, maar dat je ze altijd bij je hebt voor het geval dat... en/of omdat het moet in sommige gebieden.
ik heb er vorige winter voor mijn GT gekocht en toen goed moeten zoeken omdat het geen standaard maat is.Matthijs192 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:26:
ik ben niet goed in wachten, dat is het denk ik. En die van mij was een soort 'voorraadmodel' behalve dat hij er dus feitelijk nog niet was, maar al wel in productie/onderweg was, en toegewezen aan deze dealer. Vandaar misschien de relatief korte levertijd.
Goedkoop was nog moeilijker te vinden...
uiteindelijk zijn het deze geworden:
https://www.etrias.nl/polaire-grip-170-21.html
Ik heb ze wel nog niet moeten gebruiken...
https://autosock.nl/products/autosock-high-performance-698Matthijs192 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:26:
ik heb deze in de frunk liggen. Stuk compacter dan kettingen en prijs valt mee. Nog niet nodig gehad of gemonteerd overigens. Volgens de website overal goed legaal alternatief kettingen, behalve in Oostenrijk.
Ik heb deze sneeuwkettingen voor 341 euro voor de GT-Line gekocht:
KÖNIG K-SUMMIT XXL K77 Sneeuwkettingen
Nog niet nodig gehad. Maar komende maand ga ik 2x naar Oostenrijk, dus wie weet...
Nog niet nodig gehad. Maar komende maand ga ik 2x naar Oostenrijk, dus wie weet...
Ik heb deze voor de RWD:
Pewag Servo SUV -255/60R19
https://sneeuwkettingenwe...9-fource-pew-rsv82-392189
net geen 200 euro betaald.
Pewag Servo SUV -255/60R19
https://sneeuwkettingenwe...9-fource-pew-rsv82-392189
net geen 200 euro betaald.
Sinds een week heb ik weer bijna continue de koffie pieper aan staan onderweg 
Het is zo'n 10 maanden goed gegaan na een update.
Volgens mij heb ik helemaal geen update gehad afgelopen tijd, dus geen idee waarom ik hier nu weer mee zit.
Binnen 10 a 15 minuten begint het piepen en het stopt alleen als ik de auto helemaal stil zet, en dan begint het na zo'n 10 minuten opnieuw.
Meer mensen hier last van en wellicht een idee waar het aan kan liggen?
Volgens mij heb ik helemaal geen update gehad afgelopen tijd, dus geen idee waarom ik hier nu weer mee zit.
Binnen 10 a 15 minuten begint het piepen en het stopt alleen als ik de auto helemaal stil zet, en dan begint het na zo'n 10 minuten opnieuw.
Heb de laatste week juist hetzelfde. Dacht eerst omdat het donker was maar is ook ‘s morgens.jongf7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:52:
Ook geen updates gehad.
Als je zo het forum doorspit en terugleest kan dit een voorbode zijn van een disfunctionerende 12V accu. Echter vaak gaat dat ook gepaard met een zwart infotainment systeem met regelmaat.jongf7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:52:
Ik zou toch even na laten lopen hoe het met je 12V accu is, voordat je met een platte accu en volledig "dode" auto staat.
Hoe check je de status van uw 12v accu?BEV9 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:09:
[...]
Als je zo het forum doorspit en terugleest kan dit een voorbode zijn van een disfunctionerende 12V accu. Echter vaak gaat dat ook gepaard met een zwart infotainment systeem met regelmaat.
Ik zou toch even na laten lopen hoe het met je 12V accu is, voordat je met een platte accu en volledig "dode" auto staat.
Met Home Assisant kun je daadwerkelijk het percentage uitlezen, in de app is het percentage helaas niet zichtbaar.
De dode accu heb ik vorig jaar al een keer mee gemaakt idd, monitor hem nu met home assistant, maar heb daar al lang niet naar gekeken. Vanmiddag thuis eens doen.
Overigens geen zwarte schermen dit keer, vorige keer wel.
In de KIA app staat de 12V-accu in elk geval op 'OK' bij mij, in tegenstelling tot bij @juakali
Overigens geen zwarte schermen dit keer, vorige keer wel.
In de KIA app staat de 12V-accu in elk geval op 'OK' bij mij, in tegenstelling tot bij @juakali
Er is ook op YouTube een video van iemand die in de sneeuw alle rijmodi van de EV9 heeft getest.Gasoline1234 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:53:
Ik heb deze sneeuwkettingen voor 341 euro voor de GT-Line gekocht:
Met interessante uitkomsten... SNOW modus niet altijd de beste keus voor een helling met sneeuw.
Heb helaas de link niet voorhanden maar als je naar de witte wereld gaat misschien de moeite om even te zoeken en kijken. Je hebt vaak maar 1 kans om het goed te doen op zo'n moment....
Kan zijn dat ik de link hier in het forum heb gezien, vorige winter.
Werkt het bij jou niet om bij koffiepieper je hand even (10-15sec ofzo) voor de sensor achter stuur te leggen? Heb de koffiepieper ook regelmatig, dan krijg ik hem zo uit zonder auto stil te hoeven zetten. Bij mij gaat het overigens mis bij laagstaande zon, denk dat er dan iets reflecteert in brillenglazen ofzo. Mijn vrouw (ook brildragend) heeft nog nooit de koffiepieper gezien (en die rijdt 80% van de km's in de auto)jongf7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:52:
Nee helaas helpt dat nu ook niet.gustavson schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:50:
[...]
Werkt het bij jou niet om bij koffiepieper je hand even (10-15sec ofzo) voor de sensor achter stuur te leggen? ...
Ik heb de 12V batterij bekeken en die lijkt de laatste dagen wel gek te doen.
Alleen is het probleem er zeker sinds 7 november en pas sinds gister doet de batterij vreemd:
/f/image/2Dmxx0jUW0pzmdS1tRQPz5gZ.png?f=fotoalbum_large)
Zuur, die batterijproblemen. Wel beetje ontgoochelend dat Kia niet zelf proactief de wagens terugroept voor alle 12v-gerelateerde updates spontaan uit te voeren.
Werken de garages wat mee als je het meldt?
Werken de garages wat mee als je het meldt?
Begin dit jaar had ik de dode accu en hebben ze updates uitgevoerd waarna koffie en zwarte scherm probleem weg waren. De accu leek sindsdien ook goed, pas sinds vorige week zijn de problemen terug. Morgen een onderhoud afspraak, dus dan ga ik het melden in elk geval.
Die van mij staat nu in de garage omdat hij 4 uur op slot moest zodat hij in slaap gaat. Daarna lezen ze hem uit en zien ze of de update, die ze vandaag geïnstalleerd hebben, zijn werk doet.jongf7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:06:
Begin dit jaar had ik de dode accu en hebben ze updates uitgevoerd waarna koffie en zwarte scherm probleem weg waren. De accu leek sindsdien ook goed, pas sinds vorige week zijn de problemen terug. Morgen een onderhoud afspraak, dus dan ga ik het melden in elk geval.
Morgen terug naar de garage om hem op te pikken met misschien een nieuwe 12 v batterij.
Ben waarschijnlijk niet technisch genoeg echter geen idee hoe ik Home Assistant aan de praat krijg…
Wat ik trouwens gek vind is dat je de Coming Home / Leave car lichten niet op langer dan 15 sec kunt zetten. In mijn Kodiaq kon het tot 90 sec, beetje gek dat je dat niet kunt aanpassen. O handig nu het zo snel donker wordt.
Net als dat de lampen niet aangaan als de auto vh slaat gaat omdat je erbij staat.
Wat ik trouwens gek vind is dat je de Coming Home / Leave car lichten niet op langer dan 15 sec kunt zetten. In mijn Kodiaq kon het tot 90 sec, beetje gek dat je dat niet kunt aanpassen. O handig nu het zo snel donker wordt.
Net als dat de lampen niet aangaan als de auto vh slaat gaat omdat je erbij staat.
Op het duitse Kia Ev9 is wel een interessant topic. Blijkbaar zou de adaptieve grootlichtassistent niet meer werken sinds een update een tijd geleden. Andere ev9 rijders zijn er toen achter gekomen dat deze wel werkt als je rijdt met het gastprofiel maar dat er een bug zit in de grootlichtassistent waardoor deze niet meer werkt met het normale profiel. Een nieuwe update bij de dealer zou dit oplossen.
Geef het maar mee ter info, want ik had er hier percies nog niets van gelezen.
https://www.ev9-forum.de/...nlichtassistent/?pageNo=9
ik heb midden december een checkup voor 45.000km en krijg ook deze 2 updates geinstalleerd dan:ty5500 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:43:
Op het duitse Kia Ev9 is wel een interessant topic. Blijkbaar zou de adaptieve grootlichtassistent niet meer werken sinds een update een tijd geleden. Andere ev9 rijders zijn er toen achter gekomen dat deze wel werkt als je rijdt met het gastprofiel maar dat er een bug zit in de grootlichtassistent waardoor deze niet meer werkt met het normale profiel. Een nieuwe update bij de dealer zou dit oplossen.
- Upgrading software on the LH/RH Integrated LED Headlamp Control Unit
- Perform the Integrated Electronic Booster (IEB) upgrade via the KDS diagnostic device
1e is misschien om dat probleem op te lossen?
Al wel paar keer voorbij gekomen hier, maar lijkt alleen GT line te treffen. Op mijn niet-GT line werkt het namelijk nog wel zoals het hoort..ty5500 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:43:
Ik heb ook een GT-Line en bij mij werkt het nog prima, wel recent alle openstaande updates gehad.Paradise schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:49:
[...]
Al wel paar keer voorbij gekomen hier, maar lijkt alleen GT line te treffen. Op mijn niet-GT line werkt het namelijk nog wel zoals het hoort..
Ik heb ook een GT-Line en heb geen idee of het werkt. In het scherm zie ik niks gebeuren als ik harder dan 60 rij in het donker zonder verkeer. Of moet groot licht op Auto staan?Freezhost schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:34:
[...]
Ik heb ook een GT-Line en bij mij werkt het nog prima, wel recent alle openstaande updates gehad.
Alsof de duivel ermee speelt, vandaag ook even in homey gekeken. 12 volt accu issue, ook op de app. /f/image/CdN316WegZyjHB7U3pu9KyoO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GVFar7iZWtzfceDG3uAFsDAy.png?f=fotoalbum_large)
Net stuk gereden, kijken of het nu stopt. Is gestart met supersnel leeglopen na korte rit.
Hier ook nog een issue met achtermotor, die worden over een week onderzocht. Dus misschien heeft eea met elkaar te maken.
Wel vreemd dat we ‘ineens’ meer lui met accu issues zijn. Zo koud is het ook niet.
Silent update?
/f/image/CdN316WegZyjHB7U3pu9KyoO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GVFar7iZWtzfceDG3uAFsDAy.png?f=fotoalbum_large)
Net stuk gereden, kijken of het nu stopt. Is gestart met supersnel leeglopen na korte rit.
Hier ook nog een issue met achtermotor, die worden over een week onderzocht. Dus misschien heeft eea met elkaar te maken.
Wel vreemd dat we ‘ineens’ meer lui met accu issues zijn. Zo koud is het ook niet.
Silent update?
@PoloShark de draaiknop moet op auto staan en je moet grootlicht activeren door de hendel naar achter te duwen.
Dan komt er een groen icoon met auto in beeld wat blauw wordt als grootlicht actief is. En matuurlijk alleen boven de ingestelde snelheid
Dan komt er een groen icoon met auto in beeld wat blauw wordt als grootlicht actief is. En matuurlijk alleen boven de ingestelde snelheid
Je gaat het inderdaad ook nog moeten activeren.PoloShark schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:26:
[...]
Ik heb ook een GT-Line en heb geen idee of het werkt. In het scherm zie ik niks gebeuren als ik harder dan 60 rij in het donker zonder verkeer. Of moet groot licht op Auto staan?
De wagens met het 'probleem' hadden in het instellingenmenu de normale instellingen niet meer met betrekking tot het dynamisch licht zoals hieronder getoond (int duits

:strip_exif()/f/image/cSd2JwrNbqnkVn5uv2vUEiZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 14-11-2024 20:42 ]
@biggerfoot hier is de accu nog steeds 84 procent
Er blijkt een interessante software update aan te komen eind dit jaar voor de EV9, andere skins voor de klokkies, audio & video streaming en tevens wifi hotspot! Zal vast add on zijn dus betalen...Gecommuniceerd door Kia Connect in Duitsland. Daarnaast komt er een nieuwe connect app volgend jaar. Ik kwam het hier tegen: :strip_exif()/f/image/Oi6XVieUpld3gad5BTBuDoL0.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.kiaevforums.c...a-lots-of-features.12991/
:strip_exif()/f/image/Oi6XVieUpld3gad5BTBuDoL0.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.kiaevforums.c...a-lots-of-features.12991/
Morgen eens even proberen.Freezhost schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:40:
@PoloShark de draaiknop moet op auto staan en je moet grootlicht activeren door de hendel naar achter te duwen.
Draaiknop staat wel op auto.
Maar dat is gewoon groot licht… niet zo spannend.
Ik dacht dat full LED-matrix met intelligent koplampsysteem (IFLS) en bochtverlichting iets anders was wat op GT-Line zit.
Schijnbaar is dit adaptieve en hoe hij het licht aanpast dus wel innovatief en niet gewoon aan/uit.
Wat ik mij vanavond afvroeg toen ik even de auto parkeerde in de straat hoe ik het parkeerlicht aan krijg. Links of rechts.
Bij veel auto’s is de handeling voordat je de auto uit zet de richtingaanwijzer aan zet. Dat werkt niet bij de EV9.
Kan het ook niet terugvinden (of overheen gelezen) in de handleiding. Lijkt mij stug dat het niet kan. Zoeken via Google geeft ook geen oplossing.
Heeft hier iemand het al gevonden danwel uitgesloten?
Bij veel auto’s is de handeling voordat je de auto uit zet de richtingaanwijzer aan zet. Dat werkt niet bij de EV9.
Kan het ook niet terugvinden (of overheen gelezen) in de handleiding. Lijkt mij stug dat het niet kan. Zoeken via Google geeft ook geen oplossing.
Heeft hier iemand het al gevonden danwel uitgesloten?