Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 62 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-09 10:25

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

KrullenO schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Exact... Snap het nut er ook niet van. En het gaat zo tergend langzaam dat het praktisch onbruikbaar is.

Is er hier iemand die het in dagelijkse praktijk regelmatig gebruikt? Of toch vooral een trucje om aan de buurman te laten zien?
Gisteren voor het eerst praktisch nut ervan gehad toen ik tussen paaltjes een plek moest kiezen waarbij de lage paaltjes vanuit de auto en via de camera (donker, te dichtbij) niet te zien waren.
Als je dan de laatste 10-20 cm. kan doen terwijl je er buiten naast staat is dat wel handig. Maar in een jaar de eerste keer dat me zoiets overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

blinded schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Daar rijd ik dan met mijn full option GT line en denken de mensen dat het een autotje van 60k is :D
Gewoon op de linkerbaan blijven en regelmatig even in Sport het pedaal vloeren.
Dan is het iedereen om je heen wel weer ineens duidelijk.

Laatst nog een RangeRover in de spiegel; na 4x proberen aan te haken verdween die toch maar weer naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:12
Het gedrag van de achterbank bij instappen is bekend. Ze gaan er van uit dat je aan de rechterkant van de weg parkeert en dan instapt via de linkerkant van de auto (veiligste optie). Daarom alleen daar automatischr instap functie.
Als je een route wil voorbereiden en Google maps wil gebruiken, dan kun je (op Android tenminste) de navigatie gewoon starten op de telefoon. Na verbinden met Android auto gaat hij automatisch door op het scherm en in de HUD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Coffee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:08:
Goedenavond, zou iemand hier de “Send to Car” functie via de Kia Connect app willen toelichten?

Vanuit mijn huidige Tesla model 3 ben ik gewend dat ik op Android en iOS vanuit Google Maps, of welke app dan ook, adressen kan delen met mijn auto. Dan wordt er automatisch een route gestart.

Ik weet dat er in de Connect app een Send to Car functie is. Echter lijkt het in de video’s er op dat je hiervoor eerst de app moet openen, en naar de kaart sectie moet gaan. Dat zou betekenen dat je het adres twee keer moet opzoeken, eerst in een echte kaarten app en dan in Kia Connect.

Ik heb zelf een EV3 besteld, welke een vergelijkbaar systeem met die van de EV9. Ben dus benieuwd jullie ervaring is!
Je moet het adres voor zover ik het heb kunnen zien inderdaad IN de KIA Connect app zelf, in de kaart tab invullen/opzoeken om het naar de auto te sturen. De kaart applicatie is van HERE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
Terug uit het VK.

We hebben nooit last gehad van laadangst.

De auto deed het goed! 7 personen en onze bagage reisden allemaal comfortabel.

Mijn andere dagelijkse auto is een Chevrolet Suburban... Je kunt de kofferruimte niet echt vergelijken, maar de EV9 was prima. 2 AH kratten, 3 rugzakken, een weekendkoffer en jassen en schoenen pasten allemaal achter de 3e rij.

Opladen was niet goedkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXXKiRBLaq-glh67-Tetg4dTcaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADQWmAskcyo0jsNDbigZ11UH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze prijs staat gelijk aan de brandstofkosten die ik heb voor mijn weekendspeeltje. Maar goed, snelladen is een keuze en een luxe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ciQlQvTkL6GSmjiYnbzzoFnNwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7WJSuaToZItJW5G6lyKofvR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk ernaar uit om vanavond weer op het werk op te laden.

80kwh kost €12 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12
Net mijn GT-line opgehaald. Was alweer ff vergeten hoe groot die is. Wat een bak 🫣

Kinderen zijn er blij mee 😬

Wie heeft alle updates uitgevoerd en hoe kan ik zien of die van mij ook zijn uitgevoerd?

Ik heb nml niet het idee als ik de volume knop 3 seconden ingedrukt hou de snelheidswaarschuwing piep weg blijft, althans, ik hoorde het continue 🙄 (als je er boven blijft houdt het gelukkig wel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

A lex schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:55:
Terug uit het VK.

We hebben nooit last gehad van laadangst.

De auto deed het goed! 7 personen en onze bagage reisden allemaal comfortabel.

Mijn andere dagelijkse auto is een Chevrolet Suburban... Je kunt de kofferruimte niet echt vergelijken, maar de EV9 was prima. 2 AH kratten, 3 rugzakken, een weekendkoffer en jassen en schoenen pasten allemaal achter de 3e rij.

Opladen was niet goedkoop.

[Afbeelding]

Deze prijs staat gelijk aan de brandstofkosten die ik heb voor mijn weekendspeeltje. Maar goed, snelladen is een keuze en een luxe.

[Afbeelding]

Ik kijk ernaar uit om vanavond weer op het werk op te laden.

80kwh kost €12 :)
wow, 1,30 euro per kWh.
Dat kan vast goedkoper met een andere laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

PoloShark schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
Net mijn GT-line opgehaald. Was alweer ff vergeten hoe groot die is. Wat een bak 🫣

Wie heeft alle updates uitgevoerd en hoe kan ik zien of die van mij ook zijn uitgevoerd?

Ik heb nml niet het idee als ik de volume knop 3 seconden ingedrukt hou de snelheidswaarschuwing piep weg blijft, althans, ik hoorde het continue 🙄 (als je er boven blijft houdt het gelukkig wel op).
Als die shortcut werkt dan zie je na 3 sec op het grote display bovenaan korte tijd de melding dat de snelheidsinfofunctie is geactiveerd.
Indien niet, dan heb je de software update nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
PoloShark schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:

Mijn Kia dealer had bij aflevering iig niet alle updates erop. Ondanks herhaald vragen. Dus zelf via download tool en usb stick. En dan nog mis je firmware/hotfixes. Die komen blijkbaar niet ota- had deze week dealerafspraak en toen hebben ze pas fixes voor oa HBA assist erop gezet. Die zijn er allang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:48

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Wat was er mis met de HDA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
…dattie het niet deed, er niet was. Noppes nada. Geen menu, geen hendel actie. Alsof ik godnondeju geen GT had..!! :+

Na patch, is het er zoals volgens handleiding, YouTube filmpjes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Noppes nada is best weinig. Het enige onbegrijpelijke aan HDA vind ik het automatisch van baan wisselen. Dat kun je soms ineens met de OK-knop inschakelen, maar waarom!? Wat is de conditie dat het systeem denkt: ja, nu kan het. Iemand die daar meer van snapt dan ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Laatst online: 02-09 19:46
Gisteren heb ik bij een leverancier/importeur het V2X laden kunnen testen. Samen met mijn KIA EV9 en een aantal andere auto's van anderen merken (die volgens de fabrikant het ook zouden moeten kunnen) de proef op de som kunnen doen. Lang verhaal kort... het werkt bij geen enkele auto.

Het lijkt er op dat het bij alle auto's dmv een software update gewoon niet toegestaan wordt. Wat daar precies de reden voor is blijft een grijs gebied. Het vermoeden is dat er veel zakelijke rijders zijn die een vergoeding krijgen voor hun stroom dit nu prive kunnen gaan consumeren met alle vragen vanaf de belastingdienst, werkgevers en laadpaalleveranciers etc.

Mij lijkt het niet zo probleem, normale laadpalen blijven leverbaar en je werkgever zal zo 1-2-3 geen laadpaal vergoeden die 8x zo duur is. Daarnaast kun je ook rapportages maken hoeveel stroom je hebt geleverd en dan minus de stroom die je hebt geconsumeerd. Lijkt mij niet zo'n probleem.

Iemand die bij KIA werkt was daar ook en die heeft mij foto's laten zien van de KIA lader die op de markt zou komen, wat een rebranding is van de Enphase lader en niet de Wallbox Quasar 2 waarover ook wel eens is gesproken maar voor de zomer 2025 hoeven we nog nergens op te rekenen kreeg ik te horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
Twiek-San schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:39:
Noppes nada is best weinig. Het enige onbegrijpelijke aan HDA vind ik het automatisch van baan wisselen. Dat kun je soms ineens met de OK-knop inschakelen, maar waarom!? Wat is de conditie dat het systeem denkt: ja, nu kan het. Iemand die daar meer van snapt dan ik?
Ik vermoed dat Ro-Maniak2 grootlicht assistent (high beam assist?) bedoelt en niet highway drive assist.

M.b.t. HDA en baanwisselen, denk ik dat je op een formele snelweg (A-weg) ofzo moet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdeaux
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 16:21
Floris Schnee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Ik ben zeer geïnteresseerd in je bevindingen T B! Prijs? Werkt ie ook in Nederland? En werkt de app iLusmart ook in Nederland ivm uitlezen slimme meter? Dat zijn mijn belangrijkste vragen.
Ja dat wil ook graag weten, er is recent een test gedaan bij elaad en V2X met de EV9 maar dat was voor Kia zelf en de netwerkleveranciers zoals liander. Kia is van plan pas eind volgend jaar het aan te gaan zetten helaas. De iLumen techniek gaat via de DC poort en kost wel veel geld (7k euro?). De Haier 25kwh birectionele lader werkt niet, waarschijnlijk vanwege software die Kia eerst moet installeren, eind volgend jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdeaux
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 16:21
AgeOfPanic schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Ik heb nog niks gehoord over installatie van de sleutel op een pixel watch. Die staat ook niet bij de ondersteunde toestellen.
Je installeert het op een pixel of andere android met uwb (behalve samsungs), en dan kun je de sleutel delen met een ander toestel en ook de pixel watch 3 met uwb. Dan heb je alleen de watch nog nodig om alles te doen, alleen werkt android auto dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

5V1NA70G schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Ik vermoed dat Ro-Maniak2 grootlicht assistent (high beam assist?) bedoelt en niet highway drive assist.

M.b.t. HDA en baanwisselen, denk ik dat je op een formele snelweg (A-weg) ofzo moet zitten?
HBA. Ik dacht aan een typo.
HDA werkt, maar schakelt zichzelf (ook op de snelweg) weer uit en geeft dan random weer de mogelijkheid om het in te schakelen. Althans: ik zie de logica en het systeem er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-09 11:40
juakali schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Hoe komen de deurhendels uit de deur als de 12v plat is? Of werken die niet op 12v?
Hurray! Ik ben de volgende met een platte 12V batterij... 8)7

Deze ochtend wil ik de dochter naar de paardjes voeren ... en kreeg de auto niet open...

De procedure om de auto via deze manier te openen YouTube: How To: Enter a Kia EV9 with a Dead Battery or Key Fob! lukte niet, .. dus ws die 12V om een of andere reden plat. Net 4000km op de teller.

Nu al een uur Kia Assistance aan het bellen.. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 17:04
raey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Deze ochtend wil ik de dochter naar de paardjes voeren ... en kreeg de auto niet open...

De procedure om de auto via deze manier te openen YouTube: How To: Enter a Kia EV9 with a Dead Battery or Key Fob! lukte niet, .. dus ws die 12V om een of andere reden plat. Net 4000km op de teller.

Hmmm....zat toevallig net mijn vrouw te vertellen dat we mss een 12v booster moesten aanschaffen. Uit de categorie 'je weet ooit nooit niet'. Dit zal haar wel overtuigen dat het geen spookverhalen zijn. In elk geval klote voor je.
Wel opmerkelijk dat je de auto niet met de fysieke sleutel open krijgt. In dat geval heb je alsnog niks aan de booster.

Ps iemand ervaringen met de "Noco Genius GB40 Lithium Plus Jumpstarter 1000A", of is een andere aan te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Afsluitdijk zojuist, wie?? Ik pebble grey jij de rode 😃

Edit: goede oogst deze rit: een witte bij station Harlingen? Roept u maar!

[ Voor 40% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 26-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
UPDATE:

- Man van VAB stond hier 2u later, dus dat ging vlot

- Blijkbaar kan je dus wel met je mechanische sleutel de deur open doen. Als je de sleutel naar links draait moet je de klink even "dicht en terug open" doen, zodat je dat typisch deur geluid hoort, dan ging deze wel open.

- Man van VAB heeft dan de batterij 10 min opgeladen, heb dan de auto opgezet zodat de 12V verder kon laden, ben nu met de laadpaal aan het laden zodat ook die 12V batterij weer opgeladen is.

Vermoedelijk is er iets dat energie vraagt wanneer de auto volledi af staat. Moet eens in mijn instellingen zien, indien niet moet de garage de logs maar eens bekijken.

Voor mijn moto heb ik een druppelteller van 12V, dus kan dit gebruiken de volgende keer.
TIP: als je op vakantie gaat, neem de mechanische sleutel mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:50:
Afsluitdijk zojuist, wie?? Ik pebble grey jij de rode 😃

Edit: goede oogst deze rit: een witte bij station Harlingen? Roept u maar!
Pfft die van mij staat te koop... :+ dagje Apenheul alleen op het eerst stuk van P2 al vijf keer een EV9 gespot. Zowel NL als BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Pfft die van mij staat te koop... :+ dagje Apenheul alleen op het eerst stuk van P2 al vijf keer een EV9 gespot. Zowel NL als BE
Das geen dubbelblinde steekproef. Zegt niks.

Behalve dat EV9 rijders tuk zijn op de Apenheul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

raey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:29:
UPDATE:

- Man van VAB stond hier 2u later, dus dat ging vlot

- Blijkbaar kan je dus wel met je mechanische sleutel de deur open doen. Als je de sleutel naar links draait moet je de klink even "dicht en terug open" doen, zodat je dat typisch deur geluid hoort, dan ging deze wel open.

- Man van VAB heeft dan de batterij 10 min opgeladen, heb dan de auto opgezet zodat de 12V verder kon laden, ben nu met de laadpaal aan het laden zodat ook die 12V batterij weer opgeladen is.

Vermoedelijk is er iets dat energie vraagt wanneer de auto volledi af staat. Moet eens in mijn instellingen zien, indien niet moet de garage de logs maar eens bekijken.

Voor mijn moto heb ik een druppelteller van 12V, dus kan dit gebruiken de volgende keer.
TIP: als je op vakantie gaat, neem de mechanische sleutel mee...
Maakte jij toevallig gebruik van jouw smartphone als digitale sleutel van de EV9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 16:21
Nog een paar nachtjes...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD3zs1IVTVXsQiMUwlQ8tn9Svec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyxItGgPd4otObktJq3WkuHH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Dat ze ff snel doorbouwen in Korea en een baar boten deze kant opsturen. 😋

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoortgiesen
  • Laatst online: 02-09 19:46
Loepoog schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Hmmm....zat toevallig net mijn vrouw te vertellen dat we mss een 12v booster moesten aanschaffen. Uit de categorie 'je weet ooit nooit niet'. Dit zal haar wel overtuigen dat het geen spookverhalen zijn. In elk geval klote voor je.
Wel opmerkelijk dat je de auto niet met de fysieke sleutel open krijgt. In dat geval heb je alsnog niks aan de booster.

Ps iemand ervaringen met de "Noco Genius GB40 Lithium Plus Jumpstarter 1000A", of is een andere aan te raden
Ik heb ook de Noco, die bevalt erg goed! (Nog nooit nodig gehad trouwens ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
Gasoline1234 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Maakte jij toevallig gebruik van jouw smartphone als digitale sleutel van de EV9?
Nope - Heb intussen enkele functies afgezet, zoals wireless charger, automatische stoelinstellingen en sensoren. Hopelijk nu beter. Bij meting bleek dat de 12V batterij nog 3.8V te geven, wat uiteraard te weinig was. Spijtig dat je dat niet ergens kan aflezen, dan kon je hierop anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27

soap

diskoers.

raey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Nope - Heb intussen enkele functies afgezet, zoals wireless charger, automatische stoelinstellingen en sensoren. Hopelijk nu beter. Bij meting bleek dat de 12V batterij nog 3.8V te geven, wat uiteraard te weinig was. Spijtig dat je dat niet ergens kan aflezen, dan kon je hierop anticiperen.
Kan wel met HomeAssistant als je een beetje wilt nerden. Er is een plugin die met Kia Connect praat. Zo kun je het mooi op een dashboardje toveren, juist door al die 12V issues heb ik het er maar bij gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb_d1bfGBW6AbSK2INoLV93nphY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UF0BpRp1Wv6ystEShvP3SNmg.jpg?f=user_large

https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Nu online
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Das geen dubbelblinde steekproef. Zegt niks.

Behalve dat EV9 rijders tuk zijn op de Apenheul.
Nou ik zie ze normaal maar sporadisch rijden en dan in 5 minuten tijd 5 keer een EV9 de parkeerplaats op zien rijden verbaasd mij wel.

En nee het zegt niets maar dat was ook niet de strekking van mijn bericht

[ Voor 5% gewijzigd door Freezhost op 26-10-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Het lijkt te komen als je bv vanaf een niet-snelweg naar een erkende snelweg komt met het systeem al actief. Op een niet-snelweg, niet highway de H van HDA dus, kan hij ook niet van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

raey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Dat KIA nu nog auto’s de weg op laat gaan met dezelfde euvels waardoor dit nog steeds gebeurd, is schandalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketser
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-09 16:57
Hebben anderen ook last van het inloggen op mijnkia.nl om bijvoorbeeld een afspraak te maken met de dealer?
Via 'wachtwoord vergeten' ontvang ik geen mails. Klantenservice reset het handmatig waarna ik een nieuw ww kan maken. Inloggen lukt vervolgens 1 keer en daarna weer hetzelfde probleem. Al een paar keer achter elkaar gebeurd. Ook het selecteren van een andere dealer lukt niet. Software lijkt vooralsnog niet KIA's sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
soap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Kan wel met HomeAssistant als je een beetje wilt nerden. Er is een plugin die met Kia Connect praat. Zo kun je het mooi op een dashboardje toveren, juist door al die 12V issues heb ik het er maar bij gezet:
[Afbeelding]

Wow.. bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
Een stom vraagje misschien:
Je kan op 2 manieren remmen. Het rempedaal of met de flippers op het stuur.
In beide gevallen wordt energie opgewekt bij het remmen.

Mijn vraag:
Als je met de flippers werkt, worden dan ook de remmen gebruikt om af te remmen (slijtage)? of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
raey schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:07:
Een stom vraagje misschien:
Je kan op 2 manieren remmen. Het rempedaal of met de flippers op het stuur.
In beide gevallen wordt energie opgewekt bij het remmen.

Mijn vraag:
Als je met de flippers werkt, worden dan ook de remmen gebruikt om af te remmen (slijtage)? of niet?
De remblokken en remschijven worden alleen gebruikt als je harder remt dan op de elektromotoren kan of als de accu nog vol zit… tenminste, bij mijn Enyaq die ik nog 3 dagen heb voordat ik m’n EV9 krijg komende woensdag. Neem aan dat het bij de EV9 hetzelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Freezhost schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Nou ik zie ze normaal maar sporadisch rijden en dan in 5 minuten tijd 5 keer een EV9 de parkeerplaats op zien rijden verbaasd mij wel.

En nee het zegt niets maar dat was ook niet de strekking van mijn bericht
Gisteren en vandaag een rit tussen Sluis en Tilburg (opgeteld 330km) en geen enkele EV9. Wel ontiegelijk veel Tesla's Y, Land Rovers, BMW X3en en Audi Q6en.
Dus zolang je in het zuiden woont, heb je nog steeds iets unieks 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is mij ook opgevallen en volgens mij gebeurt het voornamelijk als je van snelweg wisselt. Hij moet dan eerst het overige nieuwe verkeer om je heen "scannen" voordat hij veilig in kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekkersp
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05
Melding lage bandenspanning terwijl alles in orde lijkt.

Kreeg afgelopen donderdag tijdens een kort ritje melding van een lage bandenspanning. Na parkeren banden visueel gecontroleerd, maar geen slapte of schade te zien.

Vandaag na een lang weekend weg de auto weer gereden met wederom dezelfde melding. Het vreemde is dat in het display het symbool van de linker voorband oranje knippert, terwijl de waarde normaal lijkt te zijn.

Iemand ervaring met deze melding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzhJDUaOseP0VS3hD32e3VYELiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEJi5noGOwgz8khfUTEStKin.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
dekkersp schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:36:
Melding lage bandenspanning terwijl alles in orde lijkt.

Kreeg afgelopen donderdag tijdens een kort ritje melding van een lage bandenspanning. Na parkeren banden visueel gecontroleerd, maar geen slapte of schade te zien.

Vandaag na een lang weekend weg de auto weer gereden met wederom dezelfde melding. Het vreemde is dat in het display het symbool van de linker voorband oranje knippert, terwijl de waarde normaal lijkt te zijn.

Iemand ervaring met deze melding?

[Afbeelding]
Ik had precies hetzelfde als jij afgelopen donderdag/vrijdag in Luxemburg. Even bij een pomp station alle banden op 2,6 bar gezet en na 10 minuten was de melding weg. Door de kou was er toch wat verschil ontstaan wat net voldoende was voor een melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
Hoi, ik heb de volgende overweging. Winterbanden of all-season banden tijdens de beperkte winter periode in Nederland.

Voor de wintersport en jaarlijks bezoek aan de Morvan in Frankrijk hebben we altijd keurig winterbanden. Maar voor Nederland is dat amper relevant. Daar slijten ze extra hard en onnodig wellicht.

Voordelen Winterbanden:
Echt voor de winter en werken sneeuw heel erg goed weg

Voordelen All-season banden:
werken sneeuw ook weg en legaal in duitsland mits sneeuwvlokje
meer slijtvast en daardoor in NL geschikter

Dus niet ter vervanging van mijn zomerbanden, maar als alternatief voor winterbanden een all season band ipv full winterband.

Is dit handig? Is dit prijstechnisch gunstiger (in aanschaf en duurzaamheid)? Ik ga niet door de sneeuw rijden en als het echt bond wordt, moeten de sneeuwkettingen er toch op.

Andere ideeën/inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

@raey Mij is opgevallen dat soms een ventilator in het interieur van de auto blijft lopen na het uitstappen. Na een keer
open en dicht doen, stopt het. Geen idee wat dit triggert. Ik kan het nog niet systematisch reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:45
Mijn dealer heeft zelfs 4 bar in de 21 inch gt line banden gedrukt, ik klaagde vrijwel direct over trillende banden op de snelweg, reactie was dat dit een bekend probleem was maar advies van kia is de banden op hoge druk te zetten voor de eerste 5000km!!! en daarna terug op 2.7. dan zou het over moeten zijn met het getril. Ik houd me er netjes aan maar vreemd vind ik het wel. Komt dit verhaal/advies bekend voor bij iemand? Ik dit nu op 2500km en de winterbanden moeten er binnenkort op...die 5000km.haal ik pas in het voorjaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
Stefzone schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:04:
Mijn dealer heeft zelfs 4 bar in de 21 inch gt line banden gedrukt, ik klaagde vrijwel direct over trillende banden op de snelweg, reactie was dat dit een bekend probleem was maar advies van kia is de banden op hoge druk te zetten voor de eerste 5000km!!! en daarna terug op 2.7. dan zou het over moeten zijn met het getril. Ik houd me er netjes aan maar vreemd vind ik het wel. Komt dit verhaal/advies bekend voor bij iemand? Ik dit nu op 2500km en de winterbanden moeten er binnenkort op...die 5000km.haal ik pas in het voorjaar
Yep, bekend verhaal, en nee het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
arjola schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

De remblokken en remschijven worden alleen gebruikt als je harder remt dan op de elektromotoren kan of als de accu nog vol zit… tenminste, bij mijn Enyaq die ik nog 3 dagen heb voordat ik m’n EV9 krijg komende woensdag. Neem aan dat het bij de EV9 hetzelfde is
Dus als ik het goed begrijp:
- als je de flippers gebruikt aan het stuur is er geen slijtage van de remmen
- als je harder op de rem drukt dan wat de "I-pedal" stand doet, dan pas gebruik je de remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
Stefzone schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:04:
Die van mij staan op 3.6 - geen trillingen hier en bolt ongelooflijk lang door zonder "gas" te geven.
Ik zit aan een gemiddeld verbruik van 5,4km op 1Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke S.
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:15
raey schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

Die van mij staan op 3.6 - geen trillingen hier en bolt ongelooflijk lang door zonder "gas" te geven.
Ik zit aan een gemiddeld verbruik van 5,4km op 1Kwh.
3.6 terwijl 2.6 geadviseerd wordt? Wat doet dat met het rijden?

Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
biggerfoot schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Ik had precies hetzelfde als jij afgelopen donderdag/vrijdag in Luxemburg. Even bij een pomp station alle banden op 2,6 bar gezet en na 10 minuten was de melding weg. Door de kou was er toch wat verschil ontstaan wat net voldoende was voor een melding.
Ja goeie redenering maar het aanbod is vrij beperkt merk ik zelf.

Pirelli mag snel 3PMS toevoegen in de 21 inch maat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
  • Laatst online: 21:55
soap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]

Ik merk dat ik af en toe een niet beschikbaar heb van waardes. Een reload doet wonderen (vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Pierke S. schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

En met veiligheid en slijtage? De banden staan in het midden te bol en slijten waarschijnlijk in het middelste te snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

raey schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

De wireless phone charger is in het verleden aangewezen als de oorzaak van de platte 12v. Die charger bleef actief als de auto uit stond. Daar is destijds een software update voor gekomen.

Maar de control units van de koplampen zijn ook als oorzaak genoemd. Tevens een software update voor gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
raey schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Dus als ik het goed begrijp:
- als je de flippers gebruikt aan het stuur is er geen slijtage van de remmen
- als je harder op de rem drukt dan wat de "I-pedal" stand doet, dan pas gebruik je de remmen?
Jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raey
Pierke S. schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Ze hebben de auto met die pressure zo aangeleverd.
Mijn 'tank' stopt zonder te slippen en na 4000 km nog weinig slijtage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:38
raey schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Ze hebben de auto met die pressure zo aangeleverd.
Mijn 'tank' stopt zonder te slippen en na 4000 km nog weinig slijtage :)
ze doen dat wel eens met het idee dat de druk toch zakt en jij er toch niet naar kijkt de eerste 25K km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:17
Zojuist tijdens een kort ritje melding op het dashboard "controleer elektrisch systeem" en de auto schoot in de noodloop (max 50km/h).

Gelukkig was ik bijna thuis, even getest of de auto nog wilde starten na uitschakelen en dat ging prima.. ook de noodloop was daarmee verdwenen. De melding op het dashboard bleef echter.

Omdat ik vermoed dat dit iets met het 12v systeem te maken heeft heb ik de auto even aan home assistant gehangen, hier geeft de "car battery level" 68% SoC aan (dit is niet de hoofdaccu).

Klinkt dit bekend bij jullie? Ik ben benieuwd of de 12v vannacht bij gaat laden nu hij aan de paal hangt... sowieso morgen even de dealer bellen :(.

De auto heeft voor de zomervakantie alle benodigde updates gekregen, inclusief de "koplampupdate".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
Een melding van te lage druk in een band, terwijl het systeem dezelfde druk of 0,1 bar lager aangeeft als de band ernaast die geen alarm geeft, komt bij mij ook regelmatig voor. Blijf ik vreemd vinden.
Ik zou zelf geen all season band wisselen met een zomerband. All season voldeed bij mij ook prima in de zomer. Als je toch wisselt, dan zomer- en winterbanden. Ik ben zelf meerdere malen op wintersport geweest met all season banden en met een rustige rijstijl is dat prima te doen. Moet wel zeggen dat wij nog geen sneeuwstorm zijn tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoloShark
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-08 08:12
henkie32 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:41:

De auto heeft voor de zomervakantie alle benodigde updates gekregen, inclusief de "koplampupdate".
Misschien een domme vraag. Maar hoe weet je zeker dat je auto alle updates heeft gekregen?

Ik heb inmiddels de feature via de Mute knop ook (via OTA, kreeg melding om te updaten). En ik moet mijn dealer maar geloven dat alle updates erop zitten(dat zegt hij, maar de Mute knop feature zat er dus niet op) omdat ik niet ergens een actuele lijst kan vinden met alle updates danwel dat kan verifiëren met wat er in de auto is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefzone
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:45
Amazon cloud unlimited afgesloten en geluidskwaliteit is inderdaad top! Echter ik loop ertegenaan dan kia slechts een beperkt aantal nummers afspeelt uit een playlist. Ingesteld op shuffle of afspelen in loop, maar hij blijft shufflen/loopen tussen ongeveer 10-15 nummers. Hij lijkt een beperkt aantal nummers te laden/cachrn. Alleen als ik naar de kia Amazon app ga en naar de lijst die afgespeeld wordt, scroll ik door de lijst dan lijkt hij de volgen 10-15 nummers te laden/cachen. Dat is natuurlijk waardeloos. Iemand dezelfde ervaring of is het weer een van de ondoorgrondelijke kia settings om te te fixen? Ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
PoloShark schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Misschien een domme vraag. Maar hoe weet je zeker dat je auto alle updates heeft gekregen?

Ik heb inmiddels de feature via de Mute knop ook (via OTA, kreeg melding om te updaten). En ik moet mijn dealer maar geloven dat alle updates erop zitten(dat zegt hij, maar de Mute knop feature zat er dus niet op) omdat ik niet ergens een actuele lijst kan vinden met alle updates danwel dat kan verifiëren met wat er in de auto is bijgewerkt.
Dat weet ik inderdaad niet zeker..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:37
Zojuist tijdens een kort ritje melding op het dashboard "controleer elektrisch systeem" en de auto schoot in de noodloop (max 50km/h).

Gelukkig was ik bijna thuis, even getest of de auto nog wilde starten na uitschakelen en dat ging prima.. ook de noodloop was daarmee verdwenen. De melding op het dashboard bleef echter.

Omdat ik vermoed dat dit iets met het 12v systeem te maken heeft heb ik de auto even aan home assistant gehangen, hier geeft de "car battery level" 68% SoC aan (dit is niet de hoofdaccu).

Klinkt dit bekend bij jullie? Ik ben benieuwd of de 12v vannacht bij gaat laden nu hij aan de paal hangt... sowieso morgen even de dealer bellen :(.

Het lijkt mij wel laag. Op het Duitse Kia EV9 forum heeft er iemand zijn soc gedeeld van de 12v batterij en die gaat nooit onder de 80% (https://www.ev9-forum.de/...et-infotainment/?pageNo=4)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-TYEdVy24LyXfiFuoZmJ1KiRrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7P51piimlX3DS8veBjQx9Lz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Nu online
Die van mij kwam ook nooit onder de 80 procent maar nadat hij een hele dag met deuren open bij de garage heeft gestaan zat hij op 50, nu een week later zit hij op 79 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
ty5500 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:56:
[...]

Het lijkt mij wel laag. Op het Duitse Kia EV9 forum heeft er iemand zijn soc gedeeld van de 12v batterij en die gaat nooit onder de 80% (https://www.ev9-forum.de/...et-infotainment/?pageNo=4)

[Afbeelding]
Inmiddels is de auto afgesleept, ben benieuwd wat er aan de hand is.. hopelijk simpelweg een defecte 12V accu.

De 12V accu bleef leeg lopen (3%), ook na het jumpstarten laadde deze niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Blijft sneu voor een auto van die prijs.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

henkie32 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Inmiddels is de auto afgesleept, ben benieuwd wat er aan de hand is.. hopelijk simpelweg een defecte 12V accu.

Wat mij vorige winter opviel, toen ik nog niet alle updates erop had, is dat er ‘iets’ AAN bleef in de auto, met een 1kWh verbruik per dag als gevolg. De auto besloeg in de natte koude dagen ook helemaal niet. In lijn met energie-verbruikers die de boel opgewarmd hielden. Ik kon ook linksvoor een heel zacht ventilator geluid horen. Geeft geen oplossing voor welke update nodig is maar als jouw auto de enige in de straat is die niet is beslagen dan heb je nog niet alle updates… :X
Bij mij is het spook verbruik uiteindelijk gestopt na ook een lege 12V te hebben meegemaakt uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

Dinictus208 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:10:
Blijft sneu voor een auto van die prijs.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je dit niet opgelost krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
henkie32 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Zojuist bericht van de dealer, zowel de 12V accu als de ICCU worden vervangen. Dit had ik zelf niet op kunnen lossen met een jumpstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
henkie32 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Zojuist bericht van de dealer, zowel de 12V accu als de ICCU worden vervangen. Dit had ik zelf niet op kunnen lossen met een jumpstarter.
Wel goed dat ze ook de ICCU vervangen. Kans is klein dat je het dan nog is zal voorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

OMX2000 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je dit niet opgelost krijgt.
Voor mij een reden om hem niet te kopen. Als je een nieuwe auto koopt wilt ik juist geen enkel probleem. Anders bleef ik wel bij de oude.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Dinictus208 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

Voor mij een reden om hem niet te kopen. Als je een nieuwe auto koopt wilt ik juist geen enkel probleem. Anders bleef ik wel bij de oude.
Wat was je laatste aankoop dan? Vast geen EV, want elke EV heeft kinderziektes gehad. Zelfs op ICE wagens zitten recalls.
Maar daar kun je je druk over maken of niet. Er zit gewoon garantie op.
Ik heb zelf nog een Enyaq (1st batch in NL) die nooit wat heeft gehad. Het gekke is dat er uit die 1ste levering, een hoop waren met wel het nodige gedoe. Dus geluk speelt ook mee, maar je hoort sinds een paar jaar niemand meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Ik vraag me af wat eigenlijk de drain is van de accu. Gisteren 350 km gereden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1VsowDv6sJPVDRVQHcATDlbeTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgW0kIlXFL1EFx5gnFF32wiu.png?f=user_large

Ik weet ook niet of de auto straks bij 80% denkt dat hij weer wat moet laden. We gaan het zien. Heb hem net een week.

PS: Ik gebruik Home Assistant en op de één of andere manier kan ik ook nog niet vinden hoe ik mijn vorige auto uit de link kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
Loepoog schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Wat was je laatste aankoop dan? Vast geen EV, want elke EV heeft kinderziektes gehad. Zelfs op ICE wagens zitten recalls.
Ik heb zelf nog een Enyaq (1st batch in NL) die nooit wat heeft gehad. Het gekke is dat er uit die 1ste levering, een hoop waren met wel het nodige gedoe. Dus geluk speelt ook mee, maar je hoort sinds een paar jaar niemand meer over.
Heb bijna altijd met BMW diesel gereden , 2 maal 3 serie, 5 serie, Z4 (benzine); X5 en nooit kinderziektes of problemen gehad. De Z4 hebben we nog en is ondertussen 15 jaar oud en 100k km zonder problemen.
Weet natuurlijk niet met de nieuwe/laatste BMWs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Loepoog schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Tesla m3, nu 60K km mee gereden. Is nog nooit bij de dealer geweest. alleen voor banden en een keer remvloeistof. Niks geen kinderziektes die ik moet accepteren.

Ik heb er gewoon geen trek in dat ik ergens in Frankrijk met m'n gezin langs de weg sta met een leeggetrokken accu. Zeker niet als ik net 70 neer heb gelegd om lekker in een nieuwe auto te rijden. Een auto moet geen gezeik opleveren vor mij.

Ik vind de ev9 een geweldig ding om te zien maar die accuproblemen, daar zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Dinictus208 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Tesla m3, nu 60K km mee gereden. Is nog nooit bij de dealer geweest. alleen voor banden en een keer remvloeistof. Niks geen kinderziektes die ik moet accepteren.

Ik heb er gewoon geen trek in dat ik ergens in Frankrijk met m'n gezin langs de weg sta met een leeggetrokken accu. Zeker niet als ik net 70 neer heb gelegd om lekker in een nieuwe auto te rijden. Een auto moet geen gezeik opleveren vor mij.

Ik vind de ev9 een geweldig ding om te zien maar die accuproblemen, daar zit ik niet op te wachten.
70k? 82k voor de full option GT line 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
[...]

Ik zie het probleem minder en minder opduiken online. Ik denk dat de cijfers wel meevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Nieuwe auto's krijgen steeds meer foefjes mee en daarmee nemen kansen op bugs toe die lijkt het vaak met OTA updates gefixt worden. Meer merken maken daar intussen gebruik van en Tesla is natuurlijk eigenlijk een software bedrijf. Die begonnen met OTA (break fast and fix often).

Ik heb de EV9 Air net en vertrouw erop dat de dealer mij helpt als er een issue is. Had ik ook op de e-Niro maar daar kwam het na 4 jaar omdat de accu slecht was geworden (de 12v accu). Dan ben je ook blij met de lange garantie bij Kia (hoewel het mij minder uitmaakt want is Lease)

[ Voor 9% gewijzigd door mfellman op 31-10-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

[...]

Same here. model 3, 180k gedaan, 1 keer bij de garage geweest na 140k voor een bekend eufel.
Maarja, de ev9 lonkt, maar lijkt vooral niet volwassen gefixt te worden. Losse stoelen, hobbelende banden, lege accu's, onwaarschijnlijke verschillen in bugjes en features in het dashboard/mediameuk? Dat voelt niet in lijn met een volwassen bedrijf als KIA.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfellman
Dat mensen met een Tesla problemen zien met de media interface van een Kia (en volgens mij elke andere EV op de markt) snap ik. Maar ik denk dat Kia zeker een volwassen merk is met een goede bouw kwaliteit (vraag me af of dit niet iets was waar Tesla weer wat missers had). Ik ben blij met de toch nog behoorlijk vele fysieke knopjes en stokjes naast het stuur :)

Ik zat net weer even te kijken naar de laadtoestand van mijn 12V en die was intussen zonder interactie al weer verbeterd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:15

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Kia eNiro rijder hier (die af en toe mee lurkt met dit topic, kom op mensen ik mag ook dromen hebben ;) ) maar is die 12v accu niet over de hele Kia linie een serieus probleem? Mede-Tweakers raken er ook niet over uit gepraat in het e-Niro topic. Ik zie het ook vaak genoeg langskomen in het EV6 topic. Ook ik heb dankzij 12v problemen een aantal keren goed in de stress gezeten.

Na het (zelf) vervangen van de 12v accu die met de auto kwam met een degelijke Verta accu heb ik sindsdien geen problemen meer gehad. En dat is met een BlackVue dashcam aangesloten die constant opneemt met parkeermodus. Destijds heb ik dit zelf gedaan, een nieuwe 12v accu koste mij 7 tientjes, de auto valt nog keurig binnen garantie bij Kia en het is na 5 minuten gefixt.

Ik snap dat het teleurstellender kan zijn voor een auto van 70K+ waarbij zoiets simpels van slechte kwaliteit is. Tegelijk ben je met een vervanging (van "maar" €70) ook van al die problemen af.

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 31-10-2024 13:15 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
killercow schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Same here. model 3, 180k gedaan, 1 keer bij de garage geweest na 140k voor een bekend eufel.
Maarja, de ev9 lonkt, maar lijkt vooral niet volwassen gefixt te worden. Losse stoelen, hobbelende banden, lege accu's, onwaarschijnlijke verschillen in bugjes en features in het dashboard/mediameuk? Dat voelt niet in lijn met een volwassen bedrijf als KIA.
Als je denkt dat dit problemen zijn, dan zou ik eens een avondje in het forum van de Zeekr 001 gaan lezen.
Heb lang getwijfeld om die te bestellen, maar van die verhalen kreeg ik toch wel schrik.

KIA kan beter, maar loopt echt niet heel veel uit de pas met andere 'gearriveerde' merken.

Je merkt gewoon dat er wereldwijd een enorme concurrentieslag is om het qua features allemaal nog mooier en beter te maken. Helaas worden daar ook fouten in gemaakt.
Het gaat er wel om hoe een bedrijf het vervolgens oplost. Bij Zeekr hangen ze van beloftes aan elkaar en worden de issues ook niet echt heel veel minder. Of ze lossen links iets op en rechts komt er wat bij.

Bij KIA krijg ik toch het gevoel dat er zeker kinderziektes waren, maar dat het wel minder wordt. Tenminste als ik dit forum als handvat mag nemen.

Wat waren de grote issues?
- 12v batterij
- Losse stoel
- Trilling boven de 100k/ph
Ik kan wat vergeten zijn, maar van de laatste 2 lees ik lang niet meer zoveel als in het begin.

Geef het nog een jaar en 'alles' is wel opgelost. Dan ga je van een 98% ervaring naar 100% (en een grote groep rijders zit al tegen de 99-100% aan)
Dit ging bij de Enyaq ook zo en zal hier niet anders zijn.
Ook Zeekr zal het uiteindelijk voor elkaar krijgen, net als Tesla dat is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
komende van een id4 is de ev9 op vlak van UI en knoppen veel beter.
Mensen met een tesla kan ik ook de vraag aan stellen of ze al werkende regen sensors ruitewissers hebben en of hun koffer nog aan elkaar hangt met zip ties, of dat ze nog random koetswerk spleten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tesla uit 2019 en ik heb toch echt geen enkel probleem met ruitenwissers of de kofferbak of koetswerk. Ik weet dat die problemen er wel waren hoor maar die mensen konden tenminste wel doorrijden, en daar gaat het mij om. Dat is de hoofdreden dat ik geen ev9 wil: ik wil geen dooie auto, zeker niet als ik hem nieuw koop.

Heb het gevoel dat de kia problemen nu een beetje gebagatelliseerd worden. (cognitieve dissonantie?) alsof elke wagen wel iets heeft. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfellman
Je hoort ook vooral de mensen die een probleem hebben. Het veel grotere aantal dat dat probleem niet heeft of er nog niet mee te maken heeft gehad is vaak vele malen groter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blinded
Dinictus208 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:56:
Tesla uit 2019 en ik heb toch echt geen enkel probleem met ruitenwissers of de kofferbak of koetswerk. Ik weet dat die problemen er wel waren hoor maar die mensen konden tenminste wel doorrijden, en daar gaat het mij om. Dat is de hoofdreden dat ik geen ev9 wil: ik wil geen dooie auto, zeker niet als ik hem nieuw koop.

Heb het gevoel dat de kia problemen nu een beetje gebagatelliseerd worden. (cognitieve dissonantie?) alsof elke wagen wel iets heeft. ;)
Die van mij heeft nog niet stilgestaan. Er zijn verschillende updates geweest om het 12v verbruik op te lossen.

Mischien zijn de mensen die nog problemen hebben wagens waar de 12v al gefrituurd was van het vele ontladen of wagens die de updates toch niet kregen?

In elk geval met 7 jaar garantie maak ik mij niet druk.

[ Voor 3% gewijzigd door blinded op 31-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ergens vind ik het ook niet acceptabel dat een wagen van +70.000 euro en minder dan een jaar oud weigert te starten.
Maar dergelijke problemen zijn helaas bij alle merken aanwezig en komen bovendrijven als je je wat inleest in de modelspecifieke fora waardoor je alle problemen ziet. Twee weken geleden nog een filmpje gezien van een BMW i5 die geparkeerd stond in een garage met een erg smalle oprit en dienst weigerde, was best een spectaculaire 'reddingsoperatie'.

En zoals hierboven gezegd, de Chinezen brengen nieuwe modellen uit die amper twee jaar ontwikkelingstijd hebben gehad. De markt past zich gestaag hieraan aan. Ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

Ik heb hier trouwens mijn bestelling in gezet, nadat ik op zoek was gegaan van wat indicaties van aflevertijden. https://www.delais.fr/en/car/kia/ev9.html Of dat een beetje realistisch beeld geeft vraag ik me af. Staan ook maar 14 registraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Autozeitung heeft de Kia ev9 tegen een Mercedes EQS en een Audi Q8 gezet..... en de Kia wint.
Het is toch een serieuze underdog. Ook de 0 -100 tijd lijkt in alle reviews een stuk sneller te zijn dan officieel (hier 4,9 seconden).
https://www.kia.com/conte...ttro_AUTOZEITUNG-8-24.pdf
Bron: autozeitung en kia.com

[ Voor 35% gewijzigd door ty5500 op 31-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
ty5500 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:23:
Autozeitung heeft de Kia ev9 tegen een Mercedes EQS en een Audi Q8 gezet..... en de Kia wint.
Het is toch een serieuze underdog. Ook de 0 -100 tijd lijkt in alle reviews een stuk sneller te zijn dan officieel (hier 4,9 seconden).
https://www.kia.com/conte...ttro_AUTOZEITUNG-8-24.pdf
Bron: autozeitung en kia.com
114K voor een EQS en dan een hyperscreen dashboard krijgen. Alsof je op de set van Star Trek bent beland.
Dat is pas een probleem

[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 31-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Vroegâh moest een auto in 1 x goed zijn, want hij was nauwelijks achteraf te verbeteren. Tegenwoordig wordt een EV 95% af in de markt gezet. “We horen de problemen wel en lossen die met updates op”. Dat werk.
Voor mij is het belangrijkste dat de auto rijdt en blijft rijden. De rest van de auto mag af en toe kuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

Twiek-San schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:27:
Vroegâh moest een auto in 1 x goed zijn, want hij was nauwelijks achteraf te verbeteren. Tegenwoordig wordt een EV 95% af in de markt gezet. “We horen de problemen wel en lossen die met updates op”. Dat werk.
Voor mij is het belangrijkste dat de auto rijdt en blijft rijden. De rest van de auto mag af en toe kuren hebben.
Dat is een periode zo geweest. Maar er zijn nog genoeg issues geweest met auto’s van de traditionele merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

OMX2000 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Dat is een periode zo geweest. Maar er zijn nog genoeg issues geweest met auto’s van de traditionele merken.
Breek me de bek niet open… :+ Genoeg traditionele ellende gehad.
Enige wat ik wilde zeggen is dat de insteek bij de EV anders is. Ook juist omdàt dingen achteraf softwarematig op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
blinded schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Die van mij heeft nog niet stilgestaan. Er zijn verschillende updates geweest om het 12v verbruik op te lossen.

Mischien zijn de mensen die nog problemen hebben wagens waar de 12v al gefrituurd was van het vele ontladen of wagens die de updates toch niet kregen?

In elk geval met 7 jaar garantie maak ik mij niet druk.
Grappig is dat de dealer zei dat de 12V accu maar 2 jaar onder garantie valt 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

blinded schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:38:
komende van een id4 is de ev9 op vlak van UI en knoppen veel beter.
Mensen met een tesla kan ik ook de vraag aan stellen of ze al werkende regen sensors ruitewissers hebben en of hun koffer nog aan elkaar hangt met zip ties, of dat ze nog random koetswerk spleten hebben?
Kweenie, maar m'n ruitenwissers doen het gewoon, en hebben het doorgaans ook goed genoeg gedaan.

De koffer is gewoon 100% in orde, en altjid geweest. Ja de kabelboom is een keer versleten geraakt (vast niet berekend op elke rit open en dicht), maar dat is buiten garantie alsnog gratis op locatie vervangen, koste welgeteld 2 minuten tijd om de afspraak in te plannen. Ze komen naar je toe, doen zelf het onderhoud en doen de boel weer op slot.

En het koetswerk? Geen spleet te vinden die groter is dan elke andere auto die ongeveer t zelfde kost. Is het allemaal 100% zuiver? nee, is het een probleem? nee, is het beter dan mn voorgaande volvo v60? Ja, eigenlijk wel.

Kinderziektes mogen best, maar in een ev9 zit een boel bestaande tech voor een bedrijf als KIA, en het is ook niet dat ze hiervoor niet een miljoen autos hebben gebouwd die electrisch zijn. Dat was bij Tesla en de model 3 toch anders. Daarom heb ik wat reserveringen die hopelijk allemaal onzin zijn, want zoals gezegd, het is een *veel* mooiere unit dan de model 3, en hey, net als 20k anderen willen we einde van t jaar iets anders.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Dan misschien een bericht van een heel tevreden EV9 gebruiker.

Het enige probleem wat ik heb gehad zijn de continental banden die nu goed gedraaid op de velgen zijn en geen trillingen geven. Volgens mij is dat vooral bij de eerste lichting 21 inch Gt-line een probleem geweest.

De auto rijdt fantastisch, is van elk gemak voorzien en doet wat mij betreft niet onder voor de duurdere merken. Wat software betreft, ik rij vooral met carplay, dus ik weet niet goed wat mensen missen. Ik vindt dat Kia heel goed alles wat je wil indrukken en niet in een menu wil opzoeken heeft toegepast. Voor iemand met een groot gezin is dit een grandioze reisauto met een keurig bereik en snellaad-snelheid.

Ik heb de auto nu bijna 1 jaar met 33k op de teller.

En de baby EV9 komt er aan over 3 maanden ( ev3)…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
killercow schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:25:
[...]

Kweenie, maar m'n ruitenwissers doen het gewoon, en hebben het doorgaans ook goed genoeg gedaan.

De koffer is gewoon 100% in orde, en altjid geweest. Ja de kabelboom is een keer versleten geraakt (vast niet berekend op elke rit open en dicht), maar dat is buiten garantie alsnog gratis op locatie vervangen, koste welgeteld 2 minuten tijd om de afspraak in te plannen. Ze komen naar je toe, doen zelf het onderhoud en doen de boel weer op slot.

En het koetswerk? Geen spleet te vinden die groter is dan elke andere auto die ongeveer t zelfde kost. Is het allemaal 100% zuiver? nee, is het een probleem? nee, is het beter dan mn voorgaande volvo v60? Ja, eigenlijk wel.

Kinderziektes mogen best, maar in een ev9 zit een boel bestaande tech voor een bedrijf als KIA, en het is ook niet dat ze hiervoor niet een miljoen autos hebben gebouwd die electrisch zijn. Dat was bij Tesla en de model 3 toch anders. Daarom heb ik wat reserveringen die hopelijk allemaal onzin zijn, want zoals gezegd, het is een *veel* mooiere unit dan de model 3, en hey, net als 20k anderen willen we einde van t jaar iets anders.
_O- als er een auto vol zat met kinderziektes dan was het de model 3 wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiDo
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-09 10:04
Ook hier een bericht van een tevreden gebruiker..

Nu ruim 4K op de teller na de auto in september te hebben opgehaald.

Geen trilling waar dan ook, niets zit los en vooralsnog een accu die me niet in de steek laat.

Heel vervelend om andere te horen die zoveel problemen hebben, maar schijnbaar ben ik met mijn EV9 plus single motor de dans ontsprongen.

Komende van een Peugeot 5008 is dit een ruimtewonder waar ik met onze 5 kids (van 21 tot 15 ) prima in pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
Ik denk dat de absolute meerderheid probleemloos is. Op de grotere ev9 forums is er amper nog leven in de topics over 12v problemen en niet echt recente posts. Dus zeker voor de recentere auto's met alle updates lijkt de kans mij erg klein. Maakt het niet minder zuur en onaanvaardbaar voor degene die wel getroffen zijn. Maar ik zou heel voorzichtig zijn met de ev9 op basis hiervan af te schrijven als een onbetrouwbare auto. Ik heb mij altijd al ingelezen in forums alvorens een auto te kopen en kwam bij de meeste merken wel horrorverhalen tegen. En toch had ik steeds gelukkig een quasi probleemloos geval.

Wat ik wel wat verontrustend vind is dat Kia voor o.a. de Ev9 erg weinig reserveonderdelen lijkt te hebben in Europa waardoor je al snel met lange wachttijden zit als er iets specifieker effectief vervangen moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door ty5500 op 01-11-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie32

We rijden weer 🤞.

Zowel de 12V accu als de ICCU zijn vervangen.
Ook zijn er 2 updates uitgevoerd, beide vers van de pers als ik de dealer mag geloven. 1 van deze updates heeft ook iets van 12V drain in de naam.

Dit is dus niet de update voor de koplampen en de wireless charger.

Al met al verrast hoe snel de auto weer rijdt, kudos voor de dealert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:51
Zoals al eerder aangekondigd: dit is mijn laatste post. Bedankt voor de gezelligheid en veel plezier van jullie EV9’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbzON0ZmNlmfg37W4Lle0BfUg3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaGh2bxtKSYJLSwkU0sJ23Tn.jpg?f=fotoalbum_large
Goodbye EV9 ;( , welcome BMW :*)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ty5500
Gies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
Zoals al eerder aangekondigd: dit is mijn laatste post. Bedankt voor de gezelligheid en veel plezier van jullie EV9’s.
[Afbeelding]
Erg mooi uitgevoerde 5, veel plezier ermee gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
Gies123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:53:
[Afbeelding]
Ben altijd BMW rijder en fan geweest maar geef qua looks toch maar de ev9. Is vernieuwend dan de BMW lijn
Pagina: 1 ... 62 ... 93 Laatste