@biggerfoot balen man, heb je niet toevallig die home assistant check te vaak afgevuurd met het force attribute? Dat kost relatief veel stroom
Ik heb een homey en die vraagt de api bij Kia uit. Je kan wel een force update doen. Maar dat doe ik nooit. Is ook 60 dagen goed gegaan, nu ineens de accu zien zakken naar 8% in enkele uren.Freezhost schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:14:
@biggerfoot balen man, heb je niet toevallig die home assistant check te vaak afgevuurd met het force attribute? Dat kost relatief veel stroom
Wellicht de iccu module (hopelijk). Zit wel zonder vervoer, dat is vervelendste ervan op dit moment
Was de auto aan het AC-laden? Sommige lijken te suggeren dat de ICCU op lange termijn slecht kan tegen laden tegen hoge amperages. Nu, de laadsterktes waarover ze in het topic spreken (48a mono faze), ik dacht dat de meeste laadpalen tot max 32a gaan.biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:36:
[...]
Ik heb een homey en die vraagt de api bij Kia uit. Je kan wel een force update doen. Maar dat doe ik nooit. Is ook 60 dagen goed gegaan, nu ineens de accu zien zakken naar 8% in enkele uren.
Wellicht de iccu module (hopelijk). Zit wel zonder vervoer, dat is vervelendste ervan op dit moment
https://www.kiaevforums.c...-both-otas-applied.11531/
Dat kan het dan zeker niet zijn, je hebt geen vervangend vervoer gekregen?biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:36:
[...]
Ik heb een homey en die vraagt de api bij Kia uit. Je kan wel een force update doen. Maar dat doe ik nooit. Is ook 60 dagen goed gegaan, nu ineens de accu zien zakken naar 8% in enkele uren.
Jij had laatst toch ook die storing in het voertuigcontrolesysteem? Die had ik ook, maar ik moest toen helaas worden afgesleept omdat alle wielen van de auto geblokkeerd werden... Wat heeft de dealer hiervan uiteindelijk gemaakt? Bij mij niets, omdat de sleepdienst blijkbaar de auto spanningsloos had gemaakt waarna de problemen als sneeuw voor de zon weg waren...biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:36:
[...]
Sterkte met dit probleem.
PS: KIA Pechhulp is niet zo genereus met vervangend vervoer: maximaal een klasse B auto dwz Peugeot 208.
Dat valt nog mee. Ik kreeg laatst bij een terugroepactie twee dagen een Picanto mee.SooK schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:39:
[...]
PS: KIA Pechhulp is niet zo genereus met vervangend vervoer: maximaal een klasse B auto dwz Peugeot 208.
[ Voor 39% gewijzigd door AgeOfPanic op 15-11-2024 09:54 ]
Staan toch ook wel interessante items in het Duitse forum.ty5500 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:43:
Op het duitse Kia Ev9 is wel een interessant topic. Blijkbaar zou de adaptieve grootlichtassistent niet meer werken sinds een update een tijd geleden. Andere ev9 rijders zijn er toen achter gekomen dat deze wel werkt als je rijdt met het gastprofiel maar dat er een bug zit in de grootlichtassistent waardoor deze niet meer werkt met het normale profiel. Een nieuwe update bij de dealer zou dit oplossen.
Geef het maar mee ter info, want ik had er hier percies nog niets van gelezen.
https://www.ev9-forum.de/...nlichtassistent/?pageNo=9
Vond deze bijvoorbeeld:
14. Oktober 2024
Mir ist grad aufgefallen, dass man im my drive Modus den Tempo und Aufmerksamkeitswarner dauerhaft abschalten und den Eco-Modus dauerhaft einschalten kann. Das sind ja gleich drei Wünsche auf einmal die in Erfüllung gehen und man muss dafür nur 2 x aufs Knöpfchen drücken.
Een update over de bewegende bestuurdersstoel op mijn GT-Line.
De communicatie met de dealer is ongelooflijk traag en frustrerend. Meerdere keren is mij beloofd dat ik gebeld zou worden of een e-mail zou krijgen, maar dat doen ze niet.
Dus deze week ben ik twee keer naar de dealer geweest om te proberen de zaken persoonlijk te regelen.
KIA NL heeft ingestemd met het vervangen van het stoelframe (voortgang), maar de onderdelen zijn in backorder met een onbekende levertijd. Dus nogmaals, hebben we het over 6 dagen, 6 weken, 6 maanden, 6 jaar? Wie weet? Ongelooflijk.
Ik heb opnieuw contact opgenomen met KIA NL om te proberen meer informatie te krijgen.
Ik ben nog steeds dol op de auto, maar de ervaring met de dealer is verschrikkelijk, zelfs lachwekkend.
De stoel zelf wordt trouwens steeds slechter. Nu maakt hij zelfs een duidelijke beweging naar achteren en naar rechts als je in de auto stapt en erin gaat zitten.
De communicatie met de dealer is ongelooflijk traag en frustrerend. Meerdere keren is mij beloofd dat ik gebeld zou worden of een e-mail zou krijgen, maar dat doen ze niet.
Dus deze week ben ik twee keer naar de dealer geweest om te proberen de zaken persoonlijk te regelen.
KIA NL heeft ingestemd met het vervangen van het stoelframe (voortgang), maar de onderdelen zijn in backorder met een onbekende levertijd. Dus nogmaals, hebben we het over 6 dagen, 6 weken, 6 maanden, 6 jaar? Wie weet? Ongelooflijk.
Ik heb opnieuw contact opgenomen met KIA NL om te proberen meer informatie te krijgen.
Ik ben nog steeds dol op de auto, maar de ervaring met de dealer is verschrikkelijk, zelfs lachwekkend.
De stoel zelf wordt trouwens steeds slechter. Nu maakt hij zelfs een duidelijke beweging naar achteren en naar rechts als je in de auto stapt en erin gaat zitten.
Nee was niet aan het laden stond gewoon voor de deur. Ik laad primair met ac thuisty5500 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:08:
[...]
Was de auto aan het AC-laden? Sommige lijken te suggeren dat de ICCU op lange termijn slecht kan tegen laden tegen hoge amperages. Nu, de laadsterktes waarover ze in het topic spreken (48a mono faze), ik dacht dat de meeste laadpalen tot max 32a gaan.
https://www.kiaevforums.c...-both-otas-applied.11531/
Kia assistent gebeld, alvast zelf de auto opengepield en de frunk leeggehaald. Via Kia assistent was binnen 30 minuten kuzee (lokale afsleep/hulpdienst) bedrijf er. Die hebben hem gejumpstart, daarna aan gehouden en mee naar Kia louman in Goes gereden.Freezhost schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:11:
[...]
Dat kan het dan zeker niet zijn, je hebt geen vervangend vervoer gekregen?
Die kijken er vandaag na en heb een leenauto gekregen. Dus dat is positief. Hopelijk kunnen ze de iccu en 12v accu vervangen en dan op later moment de achter motor en terugroepactie actie uitvoeren.
Ik heb ook picanto maar vind ik geen probleem, voor paar dagen. Geen vervoer zou echt een issue zijnAgeOfPanic schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:53:
[...]
Dat valt nog mee. Ik kreeg laatst bij een terugroepactie twee dagen een Picanto mee.
Dat is het proberen waard, Eco-modus gebruik ik overigens niet die ontkoppeld de motor op de vooras maar ook bij regeneratie dus de winst valt uiteindelijk tegen.FlyingDutchMike schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:42:
[...]
Staan toch ook wel interessante items in het Duitse forum.
Vond deze bijvoorbeeld:
14. Oktober 2024
Mir ist grad aufgefallen, dass man im my drive Modus den Tempo und Aufmerksamkeitswarner dauerhaft abschalten und den Eco-Modus dauerhaft einschalten kann. Das sind ja gleich drei Wünsche auf einmal die in Erfüllung gehen und man muss dafür nur 2 x aufs Knöpfchen drücken.
Ik heb ook issues gehad met die stoel, nog steeds niet echt opgelost maar ik rij op de stoel uit de demo. We hadden allebei het gevoel dat we scheef achter het stuur zaten en het deed na een half uur ook gewoon pijn in je rechterzij... lastig te bewijzen allemaal gezeur natuurlijk. Als ik Kia was zou die stoel gewoon vervangen zonder moeilijk te doen, je wilt toch tevreden klanten. Het lijkt alsof de marges dat niet toelaten?A lex schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:34:
Een update over de bewegende bestuurdersstoel op mijn GT-Line.
Dat klopt niet bij mij, hier regenereert ie wel degelijk op beide assen als ik Eco modus gebruik (of dat blijkt toch uit de visualisatie op dashboard)Freezhost schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is het proberen waard, Eco-modus gebruik ik overigens niet die ontkoppeld de motor op de vooras maar ook bij regeneratie dus de winst valt uiteindelijk tegen.
@Crupa dan ga ik dat nog een keer testen, mogelijk is dat gewijzigd door middel van een software update maar toen ik hem net had heb ik dit getest en ik zag geen regeneratie op de vooras.
Auto is weer terug, dealer in Goes heeft de 12v accu vervangen en een software upgrade op de iccu gedraaid. Dat zou moeten helpen.
Over twee weken gaat hij voor de achtermotor een week daarnaartoe dus kunnen ze nog een keer goed kijken. Tussentijd hopen op het beste en heb een nood charger bij me en houd homey in de gaten. Best wat autotrips in de avond gepland, dus hopelijk was het idd een sw upgrade.
Goede service van louman Goes dat ze dit ongepland tussendoor hebben opgepakt.
Vertrouwen in de ev9/kia groeit hiermee niet, ze moeten gewoon recallen en die 12v shit oplossen.
Nu homey in de gaten houden over accu verloop, staat nu braaf op 100%
Over twee weken gaat hij voor de achtermotor een week daarnaartoe dus kunnen ze nog een keer goed kijken. Tussentijd hopen op het beste en heb een nood charger bij me en houd homey in de gaten. Best wat autotrips in de avond gepland, dus hopelijk was het idd een sw upgrade.
Goede service van louman Goes dat ze dit ongepland tussendoor hebben opgepakt.
Vertrouwen in de ev9/kia groeit hiermee niet, ze moeten gewoon recallen en die 12v shit oplossen.
Nu homey in de gaten houden over accu verloop, staat nu braaf op 100%
Je bijna denken dat dit is geupdate:
https://owners.kia.com/co...tware_Update_for_ICCU.pdf
Alleen snap ik dat niet, die zou via een ota update ook gedraaid moeten hebben.
Jammer dat er geen nerd mode info uit te lezen valt met veel details.
Inderdaad,elke Kia ev9 die in panne valt is weer een potentieel ontevreden gebruiker + dat het nieuwe klanten afschrikt. Als dit te lang blijft aanslepen gaan je wagens een reputatie krijgen die moeilijk weg te krijgen is, hoe goed ze ook zijn. Wel goed te horen dat je zo snel je wagen terug hebt.biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:16:
Als dit de update is voor de oorzaak van jouw 12v probleem, dan zou ik de dealer er toch op aanspreken waarom die 7 maanden oude update nog niet op jouw auto zat.biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:19:
Je bijna denken dat dit is geupdate:
OTA betekent niet dat het alleen maar over the air geïnstalleerd kan worden. Kan ook gewoon in de werkplaats.
Hier zit mogelijk een oorzaak, de auto is gekocht door mij bij een Vakgarage (buy local) en ik vraag me af of die dit soort updates erin kunnen spoelen.Gasoline1234 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:56:
[...]
Als dit de update is voor de oorzaak van jouw 12v probleem, dan zou ik de dealer er toch op aanspreken waarom die 7 maanden oude update nog niet op jouw auto zat.
OTA betekent niet dat het alleen maar over the air geïnstalleerd kan worden. Kan ook gewoon in de werkplaats.
Vraag aan andere die de 12v accu monitoren, hebben jullie ook van die strakke 100% lijnen? Afgelopen maanden bij mij nooit 100% gezien en altijd rafelige grafieken en nu ineens strak 100%.
Als je het topic uitleest, blijkt dit allemaal niet te werken. Helaas.FlyingDutchMike schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:42:
[...]
Staan toch ook wel interessante items in het Duitse forum.
Vond deze bijvoorbeeld:
14. Oktober 2024
Dit lijk ik zo goed als zeker te hebben gehad, na een update bij de dealer werkt dit uiteindelijk naar behoren.ty5500 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:43:
Op het duitse Kia Ev9 is wel een interessant topic. Blijkbaar zou de adaptieve grootlichtassistent niet meer werken sinds een update een tijd geleden. Andere ev9 rijders zijn er toen achter gekomen dat deze wel werkt als je rijdt met het gastprofiel maar dat er een bug zit in de grootlichtassistent waardoor deze niet meer werkt met het normale profiel. Een nieuwe update bij de dealer zou dit oplossen.
Geef het maar mee ter info, want ik had er hier percies nog niets van gelezen.
https://www.ev9-forum.de/...nlichtassistent/?pageNo=9
Het is ook geen groot probleem. Aan de andere kant heb ik niet voor niets een auto als de ev9 aangeschaft. Ik maak veel km voor woon werkverkeer en heb ook regelmatig de ruimte echt nodig. Als je dan de auto meerdere dagen inlevert voor een terugroepactie (en het is niet de eerste keer dat hij terug moet) vind ik dat ze daar wel iets extras voor kunnen doen.biggerfoot schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:44:
[...]
Ik heb ook picanto maar vind ik geen probleem, voor paar dagen. Geen vervoer zou echt een issue zijn
Goedemiddag allemaal. Over een tot twee jaar zouden wij waarschijnlijk een ev9 willen kopen. Liefst zou ik alvast de prijzen in de gaten houden. Hebben jullie nog tips om een mooie occasion te vinden?
Welkom.zapure schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:40:
Goedemiddag allemaal. Over een tot twee jaar zouden wij waarschijnlijk een ev9 willen kopen. Liefst zou ik alvast de prijzen in de gaten houden. Hebben jullie nog tips om een mooie occasion te vinden?
Zeker!! …dit forum in de gaten houden. Er hangt hier nu al een paar gasten rond die zegt er weer vanaf te willen voor een zacht prijsje.

Ai, jammer... Had inderdaad niet verder gelezen. Hij klonk zeker van z'n zaak... :-)Twiek-San schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:38:
[...]
Als je het topic uitleest, blijkt dit allemaal niet te werken. Helaas.
Eind april '25 ga ik me definitief bij het fijne clubje aan EV9 tanks voegen. Vandaag is de bestelling gedaan voor een Plus Advanced met Totale velgen, kleur zwart.
Hier in de wijk staan er nog 2, maar voor de rest zie ik ze vooralsnog verrekte weinig rijden tussen Breda-Tilburg-Eindhoven.....houden zo
Ps accubooster is al besteld
Hier in de wijk staan er nog 2, maar voor de rest zie ik ze vooralsnog verrekte weinig rijden tussen Breda-Tilburg-Eindhoven.....houden zo
Ps accubooster is al besteld
[ Voor 6% gewijzigd door Loepoog op 18-11-2024 16:38 ]
AI!!saikoboarder schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:34:
vandaag is de vrouw naar een opleiding gegaan en ik kreeg deze foto.
lijkt op een copy paste.
[Afbeelding]
Juist, genoeg ruimte laten voor het in en uitstappen. Die snappen elkaarsaikoboarder schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:34:
vandaag is de vrouw naar een opleiding gegaan en ik kreeg deze foto.
lijkt op een copy paste.
[Afbeelding]
Hmmm, als het goed is krijg ik volgende week vrijdag mijn EV9 Launch Edition. Het is een beetje een bijzonder verhaal aan het worden.
In mei besteld via Leaseplan/Ayvens, voor levering november i.v.m. aflopen model3 lease.
Toen in juni de melding vanuit Kia dat ik hem in de zomer moest afnemen anders zou hij naar iemand anders gaan.
Vervolgens bij Leaseplan aangegeven dat ik met hen een contract heb afgesloten, mijn cp bij Leaseplan was het daar volledig mee eens en die zou het regelen.
Vervolgens melding vanuit Leaseplan dat het allemaal gewoon zoals besproken zou lopen.
En dan nu radiostilte, geen leverdatum bekend, geen reactie vanuit Kia/leaseplan.
Maar een paar mails eraan gewijd, ik ga er vooralsnog maar vanuit dat ik de mij beloofde Kia ga rijden volgende week, maar het zal mij benieuwen
In mei besteld via Leaseplan/Ayvens, voor levering november i.v.m. aflopen model3 lease.
Toen in juni de melding vanuit Kia dat ik hem in de zomer moest afnemen anders zou hij naar iemand anders gaan.
Vervolgens bij Leaseplan aangegeven dat ik met hen een contract heb afgesloten, mijn cp bij Leaseplan was het daar volledig mee eens en die zou het regelen.
Vervolgens melding vanuit Leaseplan dat het allemaal gewoon zoals besproken zou lopen.
En dan nu radiostilte, geen leverdatum bekend, geen reactie vanuit Kia/leaseplan.
Maar een paar mails eraan gewijd, ik ga er vooralsnog maar vanuit dat ik de mij beloofde Kia ga rijden volgende week, maar het zal mij benieuwen

Mijn Kia EV9 moest vorige vrijdag afgeleverd worden. Door problemen met het gelijkvormigheidsattest zou, volgens de garage, geen enkele EV9 kunnen ingeschreven worden. Iemand hier weet van?
Wat ik wel weet is dat vroeger na half november nooit meer een auto werd ingeschreven tot 1 januari. Leasemaatschappijen deden dat omdat de auto dan een eerste toelating in het nieuwe jaar heeft, wat een hogere restwaarde gaf.Tiroler schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:04:
Mijn Kia EV9 moest vorige vrijdag afgeleverd worden. Door problemen met het gelijkvormigheidsattest zou, volgens de garage, geen enkele EV9 kunnen ingeschreven worden. Iemand hier weet van?
Vanwege allerlei subsidies en fiscale voordelen werd van dit beleid de afgelopen jaren afgeweken, omdat het dan vaak juist wel voordelig was om de auto vóór 1 januari in te schrijven.
Nu die voordelen er niet meer zijn valt men wellicht terug op het oude beleid om na half november niks meer in te schrijven.
Is geen leasewagen, particulier gekocht. Afspraak dat auto zeker dit jaar ingeschreven moet zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door Tiroler op 19-11-2024 21:35 ]
Mijn EV9 geeft een AFS melding in het scherm. Vandaag bij de dealer geweest voor een snelle controle, helaas konden ze het niet vinden. Over 2 weken gaan ze verder kijken.
Vraag: Heeft iemand deze AFS melding gehad? Thanks!
Mijn EV9 wordt op dit moment ongeveer van de boot gereden in Antwerpen (althans als ik de juiste boot heb gevolgd op vesselfinder.com). Volgens de dealer (zuid West-Vlaanderen) moet ik op +/- 2 à 3 weken rekenen alvorens die hij hen klaar staat voor afhaling. Ik verwacht hem dus midden december. Nog niets gehoord over een latere datum. Is geen leasewagen.Tiroler schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:04:
Nooit van gehoord nog, AFS staat voor Active Front Steering maar bedoel je niet IFS wat staat voor Intelligent Front-Lighting System?Wiegah schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:00:
Mijn EV9 geeft een AFS melding in het scherm. Vandaag bij de dealer geweest voor een snelle controle, helaas konden ze het niet vinden. Over 2 weken gaan ze verder kijken.
Komt overeen met mijn ervaring, ik vond zoveel tijd daartussen verrassend maar overbrengen dealer, papierhandel en dan als die daar staat nog klaarmaken kost kennelijk zo lang.BrechtC schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:52:
[...]
Mijn EV9 wordt op dit moment ongeveer van de boot gereden in Antwerpen (althans als ik de juiste boot heb gevolgd op vesselfinder.com). Volgens de dealer (zuid West-Vlaanderen) moet ik op +/- 2 à 3 weken rekenen alvorens die hij hen klaar staat voor afhaling. Ik verwacht hem dus midden december. Nog niets gehoord over een latere datum. Is geen leasewagen.
Mochten jullie nog betaalbare zoeken. Onderstaande heb ik besteld, nog niet gepast maar volgend de specs precies de bandenmaat van de gt line en nog betaalbaar ook. Wel via Amazon Italië bestellen dan zijn ze een stuk goedkoper, ik kocht ze afgelopen weekend voor 51,- met dan 11,- verzendkosten.Matthijs192 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:26:
ik ben niet goed in wachten, dat is het denk ik. En die van mij was een soort 'voorraadmodel' behalve dat hij er dus feitelijk nog niet was, maar al wel in productie/onderweg was, en toegewezen aan deze dealer. Vandaar misschien de relatief korte levertijd.
Ander onderwerp... sneeuwkettingen. Die van m'n vorige auto's gaan niet passen heb ik al gezien - en online lopen de prijzen uiteen van 50 tot 500 euro. Is er iemand hier met een GT Line die goede ervaringen heeft met een bepaald setje? Liefst niet te duur ;-( ervaring leert me dat ik de meeste van mijn sneeuwkettingen nog nooit gebruikt heb, maar dat je ze altijd bij je hebt voor het geval dat... en/of omdat het moet in sommige gebieden.
SUMEX HUPR270 Husky - Husky Professional Group-270 16mm O-Norm V-5117
https://amzn.eu/d/37ozAvB
Vandaag ook deze melding gehad. Ik denk ivm het koude weer. Meer mensen dit gehad? Is het dan het beste om naar 2.6 bar te zetten of nog iets hoger?biggerfoot schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:51:
[...]
Ik had precies hetzelfde als jij afgelopen donderdag/vrijdag in Luxemburg. Even bij een pomp station alle banden op 2,6 bar gezet en na 10 minuten was de melding weg. Door de kou was er toch wat verschil ontstaan wat net voldoende was voor een melding.
Hier ook een melding gekregen vanmorgen dat een band een iets lagere bandenspanning had. Wat wel eigenaardig is, is dat het soms net hetzelfde cijfer geeft en toch een melding geeft.
Ja, wellicht aan de lage kant van het cijfer. Ik zal hem vanmiddag even oppompen, wellicht komt de melding anders elke keer terug bij koud weer?
Lucht 'krimpt' bij koude temperaturen, dus het is niet onlogisch dat de waarschuwing vooral komt bij koud weer...F1dude schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:34:
Ja, wellicht aan de lage kant van het cijfer. Ik zal hem vanmiddag even oppompen, wellicht komt de melding anders elke keer terug bij koud weer?
En in theorie moet je niet bijvullen want volgende week is het warm en dan zit er te veel in 😁Crupa schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:30:
[...]
Lucht 'krimpt' bij koude temperaturen, dus het is niet onlogisch dat de waarschuwing vooral komt bij koud weer...
...wel bijvullen maar dan er weer uitlaten...juakali schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:24:
[...]
En in theorie moet je niet bijvullen want volgende week is het warm en dan zit er te veel in 😁
gisteren beetje sneeuw gehad en deze nacht wat vorst.
deze morgen kwamen de handvatten niet naar buiten en kregen we de auto niet open.
Haardroger moeten bovenhalen.
Koffer kraakte enorm met openen door de natte sneeuw die aangevroren was.
volgende keer de auto wat eerder laten opwarmen gok ik.
deze morgen kwamen de handvatten niet naar buiten en kregen we de auto niet open.
Haardroger moeten bovenhalen.
Koffer kraakte enorm met openen door de natte sneeuw die aangevroren was.
volgende keer de auto wat eerder laten opwarmen gok ik.
Een update over mijn auto.
Vandaag bij de dealer om de terugroepactie uit te voeren, plus software-updates. En om de wielen voor een tweede keer te balanceren (eerste poging loste het probleem niet op).
BTW, dit was een andere KIA-dealer dan de eerste poging.
Updates succesvol toegepast, maar ze konden de wielen niet balanceren omdat hun machine geen 21" wielen aankan..... Lijkt me nogal dom om werkorders te accepteren die je niet kunt voltooien....
Dus dat is een tweede poging om de banden te balanceren die mislukt is. De auto schudt heftig bij alle snelheden tussen 120-160 km/u.
Geen verdere update over de stoel, behalve dat de onderdelen nog in backorder staan.
Vanmorgen had ik ook waarschuwingen over de bandenspanning en halverwege de rit naar de dealer waren alle veiligheidsfuncties uitgeschakeld, met de bijbehorende kerstboom op het dashboard.... Ik neem aan dat een camera vuil was.
De situatie met de banden is teleurstellend. De situatie met de stoel is potentieel gevaarlijk. De situatie met de waarschuwingslampjes, veiligheidswaarschuwingen, bandenspanning en defecte laadpoort zijn vervelend.
Als je bedenkt dat we een 8 jaar oude (100d km) Mazda CX-9 hebben verkocht om over te stappen op de KIA. Die functioneerde perfect en heeft nooit een enkel probleem gehad tijdens ons bezit.... hmmmm
Vandaag bij de dealer om de terugroepactie uit te voeren, plus software-updates. En om de wielen voor een tweede keer te balanceren (eerste poging loste het probleem niet op).
BTW, dit was een andere KIA-dealer dan de eerste poging.
Updates succesvol toegepast, maar ze konden de wielen niet balanceren omdat hun machine geen 21" wielen aankan..... Lijkt me nogal dom om werkorders te accepteren die je niet kunt voltooien....
Dus dat is een tweede poging om de banden te balanceren die mislukt is. De auto schudt heftig bij alle snelheden tussen 120-160 km/u.
Geen verdere update over de stoel, behalve dat de onderdelen nog in backorder staan.
Vanmorgen had ik ook waarschuwingen over de bandenspanning en halverwege de rit naar de dealer waren alle veiligheidsfuncties uitgeschakeld, met de bijbehorende kerstboom op het dashboard.... Ik neem aan dat een camera vuil was.
De situatie met de banden is teleurstellend. De situatie met de stoel is potentieel gevaarlijk. De situatie met de waarschuwingslampjes, veiligheidswaarschuwingen, bandenspanning en defecte laadpoort zijn vervelend.
Als je bedenkt dat we een 8 jaar oude (100d km) Mazda CX-9 hebben verkocht om over te stappen op de KIA. Die functioneerde perfect en heeft nooit een enkel probleem gehad tijdens ons bezit.... hmmmm
Heb recente eigenaren eigenlijk problemen met de banden en het trillen. Ik krijg de mijne pas eind april en kan gelukkig kiezen welke zomerbanden ik eronder wil. Het gaat om 21inch. Welke raden jullie aan?
Is je balanceren roadforce balanceren?
Dus analyse van de rondheid van de band en aan de hand van de uitkomsten verschuiven op velg en positioneren van de banden ( links vs rechts, voor vs achter?)
Een beetje lood op je velg gaat niet veel uitmaken ben ik bang
Dus analyse van de rondheid van de band en aan de hand van de uitkomsten verschuiven op velg en positioneren van de banden ( links vs rechts, voor vs achter?)
Een beetje lood op je velg gaat niet veel uitmaken ben ik bang
Ik had gisteren een afspraak om de zomerbanden te verwisselen voor winterbanden.
12 volt batterij plots leeg. Ik heb de auto open gekregen en gestart met een jump starter.
Batterij werd gratis vervangen.
Linker spiegel klapt niet meer in/uit. Die wordt vervangen als hij in voorraad is.
Een 7-tal updates uitgevoerd. Die stonden op de werkbon, maar niet op de factuur.
Ik heb dus geen details.
12 volt batterij plots leeg. Ik heb de auto open gekregen en gestart met een jump starter.
Batterij werd gratis vervangen.
Linker spiegel klapt niet meer in/uit. Die wordt vervangen als hij in voorraad is.
Een 7-tal updates uitgevoerd. Die stonden op de werkbon, maar niet op de factuur.
Ik heb dus geen details.
Niet de standaard conti s die op de gt line velgen zitten. Die trillen (bij mij) als een malle, ook na 5000km met 4 bar erop op advies van Kia, gaat dinsdag naar de dealer, vermoedelijk om te vervangenLoepoog schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:41:
Heb recente eigenaren eigenlijk problemen met de banden en het trillen. Ik krijg de mijne pas eind april en kan gelukkig kiezen welke zomerbanden ik eronder wil. Het gaat om 21inch. Welke raden jullie aan?
Ik heb hetzelfde, de zomerbanden trillen vanaf 100 km/h. Deze week zijn de winterbanden eronder gezet, geen last meer van trillingen. Heerlijk.Stefzone schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:29:
[...]
Niet de standaard conti s die op de gt line velgen zitten. Die trillen (bij mij) als een malle, ook na 5000km met 4 bar erop op advies van Kia, gaat dinsdag naar de dealer, vermoedelijk om te vervangen
Hopelijk bij de wissel naar zomerbanden geen last meer.
Mijn eerste EV. Zijn er tips voor deze koude dagen?
Climate aan voor beslagen ramen en verwarming is logisch. Zijn er handelingen nodig voor bijv de accu voordat je een rit gaat maken?
Climate aan voor beslagen ramen en verwarming is logisch. Zijn er handelingen nodig voor bijv de accu voordat je een rit gaat maken?
Nope, genieten van het feit dat je kan voorverwarmen. En rekening houden met een flink hoger verbruik (scheelt zo 25% tov de zomer)Ruvetuve schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:39:
Mijn eerste EV. Zijn er tips voor deze koude dagen?
Vanochtend op de besneeuwde wegen een onprettige rit gehad met de EV9.
Zelfs bij lage snelheden zoals 40-50 km/u glibbert de achterzijde van de auto heen en weer. Ook bij nauwelijks / geen gas geven. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met een andere auto.
Het profiel van de all-season winterbanden is achter ongeveer 4mm, en toevallig heb ik gisteren nog de bandenspanning gecontroleerd en op de perfecte druk gebracht.
Ik ben na de rit even gaan testen op een besneeuwd parkeerterrein en dan merk ik dat de banden volop grip hebben.
Er lijkt iets te zijn met rechtuit rijden dat er een "zwabber"-gevoel ontstaat. Misschien dat aangevroren sneeuwsporen aan de banden lopen te trekken, maar de auto weet dat blijkbaar niet te absorberen of zelfs in een poging het te corrigeren juist erger te maken? Heel vervelend.
Herkenbaar?
Zelfs bij lage snelheden zoals 40-50 km/u glibbert de achterzijde van de auto heen en weer. Ook bij nauwelijks / geen gas geven. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met een andere auto.
Het profiel van de all-season winterbanden is achter ongeveer 4mm, en toevallig heb ik gisteren nog de bandenspanning gecontroleerd en op de perfecte druk gebracht.
Ik ben na de rit even gaan testen op een besneeuwd parkeerterrein en dan merk ik dat de banden volop grip hebben.
Er lijkt iets te zijn met rechtuit rijden dat er een "zwabber"-gevoel ontstaat. Misschien dat aangevroren sneeuwsporen aan de banden lopen te trekken, maar de auto weet dat blijkbaar niet te absorberen of zelfs in een poging het te corrigeren juist erger te maken? Heel vervelend.
Herkenbaar?
Dat is in de app dan klimaat instellingen aanzetten en dan airco aan?KrullenO schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:51:
[...]
Nope, genieten van het feit dat je kan voorverwarmen. En rekening houden met een flink hoger verbruik (scheelt zo 25% tov de zomer)
Ik heb vorige winter al met de EV9 gereden en dat ding lag als een huis op de weg en dat was zonder winterbanden of all-seasons. Snow modus had geen effect?Gasoline1234 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:05:
Herkenbaar?
Snow modus heb ik vandaag niet geprobeerd.Freezhost schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb vorige winter al met de EV9 gereden en dat ding lag als een huis op de weg en dat was zonder winterbanden of all-seasons. Snow modus had geen effect?
Eerder dit jaar in Oostenrijk op besneeuwde wegen heb ik dit zwabber-gedrag ook niet gemerkt . Toen was mijn ervaring wel goed. Mogelijk doet de torque-vectoring van de Kia rare dingen als de wielen links in een glad sneeuwspoor zitten en rechts wel grip op het asfalt hebben.
Nog mensen die rond deze tijd naar winterbanden zijn gewisseld? Bevindingen van de banden ivm met range en geluid?
Ik heb all-seasons besteld maar heb nog niets gehoord dus blijkbaar zijn ze nog niet binnen. Zal mijn bevindingen t.z.t. delen.blinded schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:47:
Nog mensen die rond deze tijd naar winterbanden zijn gewisseld? Bevindingen van de banden ivm met range en geluid?
Die hoop had ik ook….PAL86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:53:
[...]
Ik heb hetzelfde, de zomerbanden trillen vanaf 100 km/h. Deze week zijn de winterbanden eronder gezet, geen last meer van trillingen. Heerlijk.
Hopelijk bij de wissel naar zomerbanden geen last meer.
Maar pas na roadforce balanceren zijn de conti zomerbanden goed…
wissel binnen 2 weken.blinded schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:47:
Maar van vorige winter herinner ik me geluid goed meeviel
de range lijkt me eerder door de koude te verminderen, dan door de band
Heb je dit in de Eco stand gereden of in normal? Ik kan me voorstellen dat het in Eco met dus alleen achterwiel aandrijving inderdaad glibberig kan zijn omdat alle tractie achter zit. Ik heb het zelf niet eens durven proberen in Eco en dus in Normal gereden. Dat was vandaag waarbij de wegen niet meer helemaal besneeuwd waren en dus niet goed vergelijkbaar. Weinig last van zwabberen, behalve op aangevroren sneeuw/ijs en dan corrigeerde de esp netjes al blijf ik het persoonlijk wel spannend vinden met 2.700kg in de sneeuw op in mijn geval zomerbanden 😅Gasoline1234 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:05:
Herkenbaar?
Voor de geinteresseerden, er is informatie beschikbaar over de EV9 GT.
https://www.autoblog.nl/n...al-niet-supersnel-6978919
Hij krijgt ook de virtuele 'versnellingen' van de Ioniq 5N. Lijkt me nog wel leuk voor degene die soms een verbrandingsmotor missen.
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar de impact op het rijbereik. Ik vermoed dat de gt-line een veel betere compromis zal zijn tussen bruikbaarheid en prestaties maar ben benieuwd.
Hij krijgt ook de virtuele 'versnellingen' van de Ioniq 5N. Lijkt me nog wel leuk voor degene die soms een verbrandingsmotor missen.
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar de impact op het rijbereik. Ik vermoed dat de gt-line een veel betere compromis zal zijn tussen bruikbaarheid en prestaties maar ben benieuwd.
[ Voor 51% gewijzigd door ty5500 op 22-11-2024 11:58 ]
Ik zou de SNOW mode (onder de knop terrein) eens proberen. Dat werkte voor mij prima gisteren, moest alleen even wennen dat ie het afremmen dan ook op nihil zet dus dat je zelf op tijd actief moet remmen.Andre24 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:26:
[...]
Heb je dit in de Eco stand gereden of in normal? Ik kan me voorstellen dat het in Eco met dus alleen achterwiel aandrijving inderdaad glibberig kan zijn omdat alle tractie achter zit. Ik heb het zelf niet eens durven proberen in Eco en dus in Normal gereden. Dat was vandaag waarbij de wegen niet meer helemaal besneeuwd waren en dus niet goed vergelijkbaar. Weinig last van zwabberen, behalve op aangevroren sneeuw/ijs en dan corrigeerde de esp netjes al blijf ik het persoonlijk wel spannend vinden met 2.700kg in de sneeuw op in mijn geval zomerbanden 😅
Behoudens de bekleding kan de rest mij eigenlijk niet zo bekoren.ty5500 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:
Het is uiteraard persoonlijk, maar dat snel rijden is iets wat je snel beu bent.
Snap het doel ook niet zo, een zware SUV die eigenlijk heel snel is. Zeg maar een soort sleeper.
Ik ben al blij als ik zonder file een keer naar m'n werk kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 22-11-2024 13:05 ]
Op zomerbanden kan het inderdaad wel eens spannend zijn op besneeuwde wegen.Andre24 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:26:
[...]
Heb je dit in de Eco stand gereden of in normal? Ik kan me voorstellen dat het in Eco met dus alleen achterwiel aandrijving inderdaad glibberig kan zijn omdat alle tractie achter zit. Ik heb het zelf niet eens durven proberen in Eco en dus in Normal gereden. Dat was vandaag waarbij de wegen niet meer helemaal besneeuwd waren en dus niet goed vergelijkbaar. Weinig last van zwabberen, behalve op aangevroren sneeuw/ijs en dan corrigeerde de esp netjes al blijf ik het persoonlijk wel spannend vinden met 2.700kg in de sneeuw op in mijn geval zomerbanden 😅
Maar op winterbanden en 4WD heb ik het nooit echt spannend gevonden in het verleden (Nissan, Audi, Tesla).
Met de Kia reed ik vanochtend uiterst voorzichtig in de Sport-stand, om de tractie evenwichtig over de voor- en achteraandrijving te verdelen. Ik heb mijn gaspedaal slechts met mijn kleine teen licht aangeraakt, dus daar heeft het niet aan gelegen. In Normal modus werd het juist erger. Het zwabberen gebeurde ook als ik geen gas gaf. Heel vreemd. Alsof de Kia de tractie probeert te verbeteren, maar de verkeerde dingen doet waardoor het erger werd.
Ruim een maand geleden gewisseld, maar ik kan nog niet zoveel zeggen over het bereikblinded schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:47:
Ik ben al een tijdje hevig in de war hier over. Binnen dit jaar de GT geleverd gekregen, maar komt er nu nog een andere versie die dingen krijgt die ik niet heb??ty5500 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:
ty5500 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:

GT-Line is voor mij snel genoeg, die groene accenten zijn wel grappig.
Jij bedoelt de Gt-line. De GT versie is nog een sportievere versie.Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:45:
[...]
Ik ben al een tijdje hevig in de war hier over. Binnen dit jaar de GT geleverd gekregen, maar komt er nu nog een andere versie die dingen krijgt die ik niet heb??
Vreselijk gewoon, een ander zijn auto mag zeker niet sneller, groter,... zijn. Mensen lijken gewoon een ander niets meer te gunnen.Freezhost schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:56:
[...]
check die zure reacties onder dat artikel... gedrocht van een auto, koop je alleen als het moet van je vrouw en je niets te zeggen hebt etc... hoezo afgunstig
Vreemd inderdaad... Ik herken het in ieder geval niet, al heb ik dan niet echt op sneeuw gereden nog (en wat mij betreft krijgen we ook gewoon weer dubbele cijfers in temperatuur vanaf nu 🥶Gasoline1234 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:16:
[...]
Op zomerbanden kan het inderdaad wel eens spannend zijn op besneeuwde wegen.
Maar op winterbanden en 4WD heb ik het nooit echt spannend gevonden in het verleden (Nissan, Audi, Tesla).
Met de Kia reed ik vanochtend uiterst voorzichtig in de Sport-stand, om de tractie evenwichtig over de voor- en achteraandrijving te verdelen. Ik heb mijn gaspedaal slechts met mijn kleine teen licht aangeraakt, dus daar heeft het niet aan gelegen. In Normal modus werd het juist erger. Het zwabberen gebeurde ook als ik geen gas gaf. Heel vreemd. Alsof de Kia de tractie probeert te verbeteren, maar de verkeerde dingen doet waardoor het erger werd.
Yep of vooraf een vertrektijd instellen in de appRuvetuve schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:06:
[...]
Dat is in de app dan klimaat instellingen aanzetten en dan airco aan?
WEL GADVERPIELLEKES! Dus toch! Grr. Ik mag hopen (& haten) dat ik op zijn minst een software upgrade kan kopen waardoor de GT lijn een GT-zonder-lijn (ty5500 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:21:
[...]
Jij bedoelt de Gt-line. De GT versie is nog een sportievere versie.

Welk type en merk?Freezhost schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:58:
[...]
Ik heb all-seasons besteld maar heb nog niets gehoord dus blijkbaar zijn ze nog niet binnen. Zal mijn bevindingen t.z.t. delen.
lijkt me sterk.. of ik begrijp je verkeerd.Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:06:
[...]
WEL GADVERPIELLEKES! Dus toch! Grr. Ik mag hopen (& haten) dat ik op zijn minst een software upgrade kan kopen waardoor de GT lijn een GT-zonder-lijn (![]()
![]()
) wordt............
maar je zal echt niet de sterkere motoren krijgen om van je ev9gtline een ev9gt te maken
ik denk zelfs dat je helemaal niks krijgt. waarom ook je hebt een gtline besteld en gekregen
al had je een ioniq 5 besteld, dan krijg je toch ook geen update toen de 5N uitkwam?
[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 22-11-2024 19:15 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Vredestein 285/45R21 maar ik weet niet welk type want Vredestein heeft er twee zie ik. Vredestein Quatrac Pro verwacht ik
Ik ben eens benieuwd naar lawaai en zuinigheid en zo. Gebruik je ze al winterbanden of blijf je er mee doorrijden?Freezhost schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:16:
[...]
Vredestein 285/45R21 maar ik weet niet welk type want Vredestein heeft er twee zie ik. Vredestein Quatrac Pro verwacht ik
Goedenavond allemaal,
Ik ben hier voor het eerst met posten, maar lees al een tijdje mee. Ik ben bezig om te kijken of ik een EV9 geleased kan krijgen, maar wat wij ondertussen opvalt tijdens meerdere proefritten is dat de buitenspiegels overdag nu al op een antiblindeer stand staan.
Iets wat ik als irritant ervaar, en elke keer als ik vraag bij een dealer of dat hoort, of uit kan, zeggen ze allemaal ja. Alleen krijgen ze het dan niet voor elkaar.
Het valt mij alleen op dat heel veel auto verkopers überhaupt de auto’s niet kennen die ze verkopen, dus ik dacht ik stel de vraag hier of mensen daar ervaring mee hebben en of het gefixt kan worden.
Thanks, fijne avond, gr Boudewijn
Ik ben hier voor het eerst met posten, maar lees al een tijdje mee. Ik ben bezig om te kijken of ik een EV9 geleased kan krijgen, maar wat wij ondertussen opvalt tijdens meerdere proefritten is dat de buitenspiegels overdag nu al op een antiblindeer stand staan.
Iets wat ik als irritant ervaar, en elke keer als ik vraag bij een dealer of dat hoort, of uit kan, zeggen ze allemaal ja. Alleen krijgen ze het dan niet voor elkaar.
Het valt mij alleen op dat heel veel auto verkopers überhaupt de auto’s niet kennen die ze verkopen, dus ik dacht ik stel de vraag hier of mensen daar ervaring mee hebben en of het gefixt kan worden.
Zolang de huidige zomerbanden nog niet versleten zijn gebruik ik ze als winterbanden maar als die zomerbanden op zijn blijven ze er oppepperke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:43:
[...]
Ik ben eens benieuwd naar lawaai en zuinigheid en zo. Gebruik je ze al winterbanden of blijf je er mee doorrijden?
Welkom!Boudewijm schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:51:
Goedenavond allemaal,
Helaas kan het niet uit, soms inderdaad iets te snel met dimmen.
Het blijft mij verbazen hoe slecht auto verkopers de details weten van de auto’s die ze verkopen. Niet alleen hier met Kia, maar ook met andere merken. Iemand al ervaring met het trekken van een 1800kg caravan?
Ze dimmen vrijwel altijd. Kun je niks aan veranderen (misschien via een update?).
Let op dat niet alle modellen 1800 kg mogen trekken. Alleen de AWD gaan tot 2500 volgens mij. Ik verwacht wel dat je bereik dan instort. Weet niet of Zuid Frankrijk dan nog heel relaxed is, maar zelf alleen ervaring met een kort ritje met een aanhanger.
Let op dat niet alle modellen 1800 kg mogen trekken. Alleen de AWD gaan tot 2500 volgens mij. Ik verwacht wel dat je bereik dan instort. Weet niet of Zuid Frankrijk dan nog heel relaxed is, maar zelf alleen ervaring met een kort ritje met een aanhanger.
Een klein karretje is prima te doen qua verbruik. Lastiger wordt het als je moet laden. Afkoppelen en aankoppelen wat op sommige plekken niet (makkelijk) kan
Ik heb hier nog wat originele, nieuwe merk- en type aanduidingen liggen. Als iemand ze over wil nemen, laat maar weten (zoals jullie weten heb ik de EV9 niet meer). Het zijn logo’s voor de achterklep en komen gewoon bij Kia vandaan.
:strip_exif()/f/image/YfrMXtINDhWE7eFlp2UoGW6H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 24-11-2024 08:21 ]
Hoe bevalt de switch? Heb nog eens naar de foto gekeken van je oude en nieuwe wagen, maar de BMW is anders ook een slagschip. Geen parkeer issues?Gies123 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:45:
Ik heb hier nog wat originele, nieuwe merk- en type aanduidingen liggen. Als iemand ze over wil nemen, laat maar weten (zoals jullie weten heb ik de EV9 niet meer). Het zijn logo’s voor de achterklep.
[Afbeelding]
Hoi! Sinds enige tijd gaat het alarm van mijn gt-line geregeld af, zonder aanwijsbare reden. Vaak als het waait. Ik heb het idee dat de sensoren véél te scherp zijn afgesteld, zijn er ev9 eigenaren dit ook ervaren? Wellicht is het al eens behandeld in het forum,..250 pagina’s doorworstelen gaat me wat ver.
Ter info, het frame van de bestuurders stoel in mijn ev9 gaat vervangen worden. Zit een rare “knak” in als ik bochten maak. Op de levering wacht ik al een maand.
Ter info, het frame van de bestuurders stoel in mijn ev9 gaat vervangen worden. Zit een rare “knak” in als ik bochten maak. Op de levering wacht ik al een maand.
@Ev9DeRijp Krijg je dan ook een melding in de app? Hier in ieder geval nog niet gehad.
Het viel mij vandaag trouwens op dat ern WIFI netwerk aanwezig is in de auto KIA_**** waarschijnlijk komt dat binnenkort met een update beschikbaar (tegen betaling)
Het viel mij vandaag trouwens op dat ern WIFI netwerk aanwezig is in de auto KIA_**** waarschijnlijk komt dat binnenkort met een update beschikbaar (tegen betaling)
[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 23-11-2024 17:08 ]
Hallo allemaal, ik heb van de week een EV9 besteld bij Vaneman, een GT-line 6-zits in iceberg green met afneembare trekhaak. Aflevering in feb/maart, dat wordt even wachten helaas…
Wat een geweldig topic is dit met een enorme hoeveelheid informatie en tips/tricks, hulde voor iedereen die hieraan bijdraagt!
Jammer dat er nog wat kinderziektes in de auto zitten, maar als je het hele topic doorloopt dan zie je wel dat er al veel opgelost dan wel bekend is geworden. Ik ga mij er niet te druk om maken, ook omdat ik een redelijke autoliefhebber ben en ik ben technisch redelijk onderlegd.
Het kostte mij een aantal dagen om het allemaal te lezen, en heb gelijk al wat zaken op mijn lijstje gezet.
1. De accu booster, heb gelijk maar even de Noco GB40 besteld, omdat die nu op Amazon in een leuke black Friday korting zit, nu voor 92 euro:
https://www.amazon.nl/NOC...tartbooster-Benzinemotor/
2. Een OBD reader, ik zit te kijken naar de OBDlink LX, ivm de beveiliging die erop zit, maar ik vind hem pittig geprijst (89 euro), even kijken nog.
3: Een granny lader om thuis rustig op te laden (en zo teruglevering van mijn panelen te dempen. Dit kan ook (beter) met meer geavanceerde AC laders begrijp ik, maar ik wil het eerst simpel houden, totdat ik mij erger aan het langzame laden
De auto staat in principe doordeweeks thuis).
4. De Fics telefoonhouder van Amazon om aan het dashboard (LCD) te bevestigen:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3SEO0RQEORUZX&psc=1
Ik weet alleen niet of daar wel een Samsung S24 ultra in past (alleen “S24” wordt genoemd). Kan iemand die deze houder heeft misschien even voor mij opmeten hoe breed de houder maximaal ingesteld kan worden? Alvast bedankt!
Er zijn nog wel meer dingetjes, maar ik hou het even hierbij
Wat een geweldig topic is dit met een enorme hoeveelheid informatie en tips/tricks, hulde voor iedereen die hieraan bijdraagt!
Jammer dat er nog wat kinderziektes in de auto zitten, maar als je het hele topic doorloopt dan zie je wel dat er al veel opgelost dan wel bekend is geworden. Ik ga mij er niet te druk om maken, ook omdat ik een redelijke autoliefhebber ben en ik ben technisch redelijk onderlegd.
Het kostte mij een aantal dagen om het allemaal te lezen, en heb gelijk al wat zaken op mijn lijstje gezet.
1. De accu booster, heb gelijk maar even de Noco GB40 besteld, omdat die nu op Amazon in een leuke black Friday korting zit, nu voor 92 euro:
https://www.amazon.nl/NOC...tartbooster-Benzinemotor/
2. Een OBD reader, ik zit te kijken naar de OBDlink LX, ivm de beveiliging die erop zit, maar ik vind hem pittig geprijst (89 euro), even kijken nog.
3: Een granny lader om thuis rustig op te laden (en zo teruglevering van mijn panelen te dempen. Dit kan ook (beter) met meer geavanceerde AC laders begrijp ik, maar ik wil het eerst simpel houden, totdat ik mij erger aan het langzame laden
4. De Fics telefoonhouder van Amazon om aan het dashboard (LCD) te bevestigen:
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3SEO0RQEORUZX&psc=1
Ik weet alleen niet of daar wel een Samsung S24 ultra in past (alleen “S24” wordt genoemd). Kan iemand die deze houder heeft misschien even voor mij opmeten hoe breed de houder maximaal ingesteld kan worden? Alvast bedankt!
Er zijn nog wel meer dingetjes, maar ik hou het even hierbij
Gefeliciteerd met je aankoop!
Persoonlijk vind ik een telefoonhouder niet nodig. Wireless Android Auto werkt erg goed met de Samsung. Whatsapp berichten zie je op je grote display en kun je met je stem beantwoorden.
Waar gebruikt men eigenlijk de telefoon in zo'n houder tijdens het rijden voor?
Persoonlijk vind ik een telefoonhouder niet nodig. Wireless Android Auto werkt erg goed met de Samsung. Whatsapp berichten zie je op je grote display en kun je met je stem beantwoorden.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Android Auto (of Carplay) en je kan de telefoon gewoon neerleggen of in de jaszak houden.Gasoline1234 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:51:
Het zwart spuiten, is dat met bedliner geweest (of iets dergelijks). Of poedercoating? Foto zou idd fijn zijn.tjiddeakse schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:10:
Het zijn inderdaad de Kia zwarte velgen (TOTALE). De side steps heb ik laten spuiten, de US versie was niet aan te komen. Ze hebben geen functie, en bovendien beter ook anders is de zwarte verf er zo weer af 😅. Zal later ff wat details foto’s uploaden.
Ik heb nog gekeken naar een after market set, maar zag een instructie van het OEM deel en deze wordt toch wel degelijk anders aan de EV9 vastgemaakt. De OEM versie zit op dezelfde hoogte als de bodemplaat en de aftermarket is eigenlijk 2 beugels die eronder komen waarop de sidestep rust. Het OEM deel oogt beter en praktischer, het is alleen nogal duur.
Bij het gebruik maken van de highway driving assist / lane keeping of hoe je het ook noemt, vind ik dat de auto nogal rechts aanhoud in de rijstrook. Als je op de linker of middelste baan rijd scheer je toch redelijk dicht langs andere voertuigen. Hebben meer mensen die ervaring?
Bedankt!Gasoline1234 schreef op zondag 24 november 2024 @ 05:51:
Ik snap dat niet iedereen het nodig heeft. Ik vind het zelf fijn om allerlei zaken apart van het autosysteem te kunnen bekijken (vooral tijdens vakantieritten), namelijk een andere (extra) navi, flitsmeister en een OBD app (Carscanner). Hoe meer schermen hoe beterPersoonlijk vind ik een telefoonhouder niet nodig. Wireless Android Auto werkt erg goed met de Samsung. Whatsapp berichten zie je op je grote display en kun je met je stem beantwoorden.
De us versie is hier niet leverbaar maar er is ook een originele kia versie die in Korea geleverd wordt, ik heb contact met iemand daar die ze kan versturen. De installatie stelt niks voor, alle benodigdheden en instructie zitten erbij. Kosten voor de sidesteps zelf is 430 usd, en dan komen de shipping kosten erbij en natuurlijk btw. Die zijn wel helemaal zwart, iets ander reliëf op het vlakke deel, worden op dezelfde wijze gemonteerd als degene die hier geleverd worden. Ik wil ze eigenlijk gaan bestellen en installeren maar heb geen ervaring met import van dergelijke artikelen....maar als er meerdere zijn wil ik graag meedoen!Loepoog schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:23:
[...]
Het zwart spuiten, is dat met bedliner geweest (of iets dergelijks). Of poedercoating? Foto zou idd fijn zijn.
Ik heb nog gekeken naar een after market set, maar zag een instructie van het OEM deel en deze wordt toch wel degelijk anders aan de EV9 vastgemaakt. De OEM versie zit op dezelfde hoogte als de bodemplaat en de aftermarket is eigenlijk 2 beugels die eronder komen waarop de sidestep rust. Het OEM deel oogt beter en praktischer, het is alleen nogal duur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qOLqguFOAgZNA7ovDPL97jp6.jpg?f=user_large)