Nee.sly___ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:57:
Maken ze ook de remmen gangbaar dan? Alles even los , schoonmaken en invetten?
Dat dus. En de dealer moet ook in leven gehouden worden.Gasoline1234 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:45:
[...]
[knip]Eigenlijk betaal je gewoon voor het behoud van de 7 jaar garantie.
Ik had dus een storing in het TPMS systeem. Uiteindelijk bleek het volgens de garage gewoon een te lage spanning zijn. Dit lijkt me stug, want ik controleerde de druk regelmatig en bovendien lijkt het me dan de bedoeling dat het systeem gewoon laat zien welke druk te laag is en niet in een storing schiet.
Nu bij 30000 km wel toe aan de eerste twee nieuwe banden achter. Verder nog niet echt een beurt nodig gehad, maar ben ook al een paar keer in de garage geweest voor problemen. Weet niet wat er toen precies gecontroleerd is.
Nu bij 30000 km wel toe aan de eerste twee nieuwe banden achter. Verder nog niet echt een beurt nodig gehad, maar ben ook al een paar keer in de garage geweest voor problemen. Weet niet wat er toen precies gecontroleerd is.
Een beurt is ook niet -nodig-, maar wel verplicht om je garantie te behouden.AgeOfPanic schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:42:
Verder nog niet echt een beurt nodig gehad.
En als je die beurt te laat doet (bijvoorbeeld bij 30.001 km), dan heeft Kia (iedere autofabrikant) het recht om zijn bovenwettelijke garantie-verplichtingen niet na te komen.
Hoe kan je bij het instappen de stoel instellingen van een profiel kiezen? Telkens als mijn vrouw er in heeft gereden wordt ik vervolgens dubbel gevouwen bij het instappen. Duurt even om mijn profiel dan te kunnen kiezen. Knopje op de deur doet niks dan ...
dan zit ik met mijn 200 euro nog niet slecht; al vind ik het nog steeds veel voor weinig.Twiek-San schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:53:
[...]
Dat dus. En de dealer moet ook in leven gehouden worden.
In leven houden van de dealer doe ik wel bij een incident als ze echt iets repareren op een korte termijn, daar wil ik voor betalen. Voor constante cashflow zonder meerwaarde moet je niet snel bij mij zijn. :-)
Probleem heb ik ook, je kunt op het profiel van je vrouw de stoel helemaal naar achter zetten en dat opslaan achter de 2e geheugenknop.sly___ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:42:
Hoe kan je bij het instappen de stoel instellingen van een profiel kiezen? Telkens als mijn vrouw er in heeft gereden wordt ik vervolgens dubbel gevouwen bij het instappen. Duurt even om mijn profiel dan te kunnen kiezen. Knopje op de deur doet niks dan ...
Andere optie is starten met vingerafdruk dat schijnt direct je profiel te laden voor het starten. Als ik tijd heb zal ik dat morgen eens testen
@Ro-Maniak2 Heb je bij de gemeente al een aanvraag lopen voor stoeptegels met een kabelgoot? Benieuwd hoe lang de doorlooptijd is voor zoiets er daadwerkelijk ligt.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:24:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Nou mocht je een keer live je keuze willen komen wikken/wegen, wees welkom.
Dit zijn voor mij echt de dingen waarbij ik mijn tesla mis. Die herkende gewoon aan de sleutel (telefoon of kaart) wie er gekoppeld was en daarmee was dat dan ook de bestuurder en gingen alle instellingen mee. Je zou zeggen dat dit ook mogelijk zou moeten zijn in de EV9, helaas lopen ze in de software nog mijlen ver achter op tesla… heel soms hunker ik nog wel eens naar die rijdende tablet 😁sly___ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:42:
Iemand in België al ervaring met de bidirectionele laadpaal iLucharge 2 van Lumen?
https://www.ilumen.solar/ilucharge2/
Deze schijnt in België al op de markt te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen, specs en prijzen.
https://www.ilumen.solar/ilucharge2/
Deze schijnt in België al op de markt te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen, specs en prijzen.
Goedemorgen allen,
Heb al gezocht op dit forum maar ik ben een beetje lost.. ik probeer de digitale sleutel op een Samsung S23 Ultra te installeren. Als ik dit via het scherm in auto doe krijg ik foutmelding (wachtwoord invoeren en iets met URL), via de app lukt het mij ook niet..
Nu lees ik terug dat het bij de één wel lukt, bij de ander niet..
Kan het nu wel of niet op een Samsung telefoon geïnstalleerd worden ?
Heb al gezocht op dit forum maar ik ben een beetje lost.. ik probeer de digitale sleutel op een Samsung S23 Ultra te installeren. Als ik dit via het scherm in auto doe krijg ik foutmelding (wachtwoord invoeren en iets met URL), via de app lukt het mij ook niet..
Hij staat gewoon bij de ondersteunde telefoons.NiDo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:59:
Goedemorgen allen,
https://connect.kia.com/eu/product-information/digital-key/
De telefoon moet op de oplaadpad liggen als je dit doet.
En je moet beide sleutels in de auto hebben!AgeOfPanic schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:04:
[...]
Hij staat gewoon bij de ondersteunde telefoons.
https://connect.kia.com/eu/product-information/digital-key/
De telefoon moet op de oplaadpad liggen als je dit doet.
Activation of the Digital Key via Kia Connect App (recommended)
1. Please make sure you have your two smart keys and your mobile device in the car.
2. Start the car, put it in park (P) and open the Kia Connect App.
3. A pop-up window for registering the digital key appears in the Kia Connect App. Tap the "Add" button in the pop-up window (alternatively, you can tap [More] - [Digital vehicle key]). On the next page, tap "Register digital vehicle key."
4. The activation process will be sent to your Apple Wallet, Samsung Wallet or Google Wallet. Please follow the instructions in your Wallet app.
[ Voor 48% gewijzigd door Freezhost op 08-10-2024 15:44 ]
Dat probeer ik, in m'n Samsung probeert hij Samsung Wallet te openen en daar gaat het mis volgens mij...Freezhost schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:44:
[...]
En je moet beide sleutels in de auto hebben!
[...]
Ik merkte ook dat, sinds een paar weken, de radio regelmatig van DAB naar FM terugschakelt met verlies van klankbeeld etc. Gaat ook soms weer naar DAB terug. In de eerste maanden dit nooit opgemerkt en bijna zeker dat het toen niet gebeurde.XO101 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:45:
Ook een nieuwe EV9 rijder hiero, komend vanaf een audi.
Even een vraag aan de andere EV9 rijders, is bij jullie het DAB ontvangst ook zo hopeloos? Ik luister wisselend naar KINK, Veronica en dat doe ik al jaren.
Met de Audi echt een enkele keer dat de ontvangst wegvalt, maar met de Kia kan ik gewoon niet fatsoenlijk 1 nummer luisteren. Ik switch nu uit elende maar naar carplay, en dan de KINK app. Ik heb er al over geklaagd bij de dealer, ik vermoed namelijk dat er misschien een stekker naar de antenne losligt oid. Maar just to be sure, hoe is het ontvangst bij jullie?
Dacht ook aan een half-losse stekker oid.
Het zou kunnen dat je Samsung een niet ondersteunde landcode (CSC) heeft. Dan werkt Samsung Wallet niet (Samsung Wallet kan je dan niet openen /activeren). Mocht dat het geval zijn dan kan je die csc middels SamFW software aanpassen (met behoud van garantie op je Samsung). Ik had hetzelfde op mijn S21 en binnen een kwartier de csc aangepast (moet via je PC). Google maar eens.NiDo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:34:
[...]
Dat probeer ik, in m'n Samsung probeert hij Samsung Wallet te openen en daar gaat het mis volgens mij...
Mocht Samsung Wallet wel te openen zijn, dan zou ik het helaas niet weten wat er loos is.
Ik heb helaas hetzelfde sinds de laatste update. Veel slechtere DAB ontvangst. Hopelijk bij een volgende update weer opgelost...FlyingDutchMike schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:53:
[...]
Ik merkte ook dat, sinds een paar weken, de radio regelmatig van DAB naar FM terugschakelt met verlies van klankbeeld etc. Gaat ook soms weer naar DAB terug. In de eerste maanden dit nooit opgemerkt en bijna zeker dat het toen niet gebeurde.
Dacht ook aan een half-losse stekker oid.
Met dank aan @Gies123 hier nogmaals de link: meld je klachten en/of opmerkingen. De kans dat KIA-NL uit zichzelf iets doet, schat ik teleurstellend laag in.
https://cloud.eu.connect....form_KiaConnectInApp?c=nl
https://cloud.eu.connect....form_KiaConnectInApp?c=nl
Ik heb het volgens mij in het menu van de auto gedaan. Dan moet de telefoon dus wel op de oplader liggen, zodat hij de nfc pas kan zien. Als hij daar niet op ligt, krijg je inderdaad een vage melding.
Ook uiteraard geprobeerd, maar dan krijg ik de melding:AgeOfPanic schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:33:
Ik heb het volgens mij in het menu van de auto gedaan. Dan moet de telefoon dus wel op de oplader liggen, zodat hij de nfc pas kan zien. Als hij daar niet op ligt, krijg je inderdaad een vage melding.
"voer het juiste wachtwoord van de digitale sleutel in of gebruik de juiste URL-link. Probeer het opnieuw ".
Idem, je kunt in menu wel iets veranderen dat ie op dab blijft.Andre24 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:57:
[...]
Ik heb helaas hetzelfde sinds de laatste update. Veel slechtere DAB ontvangst. Hopelijk bij een volgende update weer opgelost...
Dat is al een verbetering
Maar tov voor de update is het wel slechter.
Ik denk dat ze iets hebben willen oplossen voor streken met minder dekking, en dat dat een omgekeerd effect heeft voor ons
[ Voor 20% gewijzigd door Crupa op 09-10-2024 10:35 ]
Ik krijg de digitale sleutel maar niet aan het werk in m’n auto. In de auto krijg ik steeds de foutmelding
Informatie over het opslaan van de digitale sleutel wordt bijgewerkt… Start het voertuig opnieuw en sla de sleutel nogmaals op.
En op de iPhone krijg ik wanneer ik probeer de sleutel toevoeg de volgende melding
/f/image/cdp2NvsAm905yTWn0FuNNFTH.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een iPhone 13 en draai iOS 18. Heb Kia support al meerdere malen een bericht gedaan, en alle stappen al gedaan, oa reset van de boordcomputer, uitloggen en fabrieksinstellingen hersteld. Maar niets werkt. Iemand van jullie hier ervaringen mee?
De KIa is echt een geweldige auto, maar qua software en support hopeloos.
Informatie over het opslaan van de digitale sleutel wordt bijgewerkt… Start het voertuig opnieuw en sla de sleutel nogmaals op.
En op de iPhone krijg ik wanneer ik probeer de sleutel toevoeg de volgende melding
/f/image/cdp2NvsAm905yTWn0FuNNFTH.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een iPhone 13 en draai iOS 18. Heb Kia support al meerdere malen een bericht gedaan, en alle stappen al gedaan, oa reset van de boordcomputer, uitloggen en fabrieksinstellingen hersteld. Maar niets werkt. Iemand van jullie hier ervaringen mee?
helpt dit:XO101 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:14:
Ik krijg de digitale sleutel maar niet aan het werk in m’n auto. In de auto krijg ik steeds de foutmelding
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/KiaEV9/comments/1fjz3z0/ios_18_upgrade_fix_for_digital_key_passive_entry/
Bedankt voor het meedenken, maar dit Reddit topic gaat over een reeds aangemaakte digitale sleutel die je dan kunt wijzigen. Zo ver kom ik niet eens, de Kia app geeft bij het openen van de setting voor de digitale sleutel meteen al een error. Ook al op meerdere iPhones getest. Maar steeds hetzelfde probleem.
Goeiemorgen, beginnersvraag misschien maar... ik zit natuurlijk af te tellen tot aan de levering van mijn EV9,eind november/begin december. Volgens de dealer staat die as we speak op de boot. Eerder in dit topic (pagina 44 en daaromheen) heb ik een paar posts gevonden van vorig jaar waarop mensen de boot hadden uitgedokterd waar hun auto op stond en hoe ze die konden volgen, wat de geschatte aankomstdatum in de haven was, etc.
Maar euhh hoe/waar vind je dat?
Er zijn maar een paar boten van kia.Matthijs192 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:51:
Goeiemorgen, beginnersvraag misschien maar... ik zit natuurlijk af te tellen tot aan de levering van mijn EV9,eind november/begin december. Volgens de dealer staat die as we speak op de boot. Eerder in dit topic (pagina 44 en daaromheen) heb ik een paar posts gevonden van vorig jaar waarop mensen de boot hadden uitgedokterd waar hun auto op stond en hoe ze die konden volgen, wat de geschatte aankomstdatum in de haven was, etc.
https://www.eukor.com/schedule-search
je kan als vertrekpunt Pyeongtaek zetten en dan aankomst bvb belgie..
misschien is het deze: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9669029
[ Voor 5% gewijzigd door blinded op 11-10-2024 09:44 ]
thanks! dit helpt. Behalve, ik denk/hoop wel dat hij eerder al komt. Maar hoe je dan kunt zien welke het is... geen idee. Nou ja leuk om mee te spelen.blinded schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
Er zijn maar een paar boten van kia.
https://www.eukor.com/schedule-search
je kan als vertrekpunt Pyeongtaek zetten en dan aankomst bvb belgie..
misschien is het deze: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9669029
20 augustus besteld, net te horen gekregen dat hij over twee weken kan worden uitgeleverd.. zou eigenlijk eind dec zijn..
Nu trekhaak erop en glascoating en gauw een laadpaal regelen
leuk, gefeliciteerd! nog een afwachtende dus... glascoating (of iets vergelijkbaars, weet ik hoe alle "detail" bedrijfjes hun producten noemen) twijfel ik nog over. Het is duur, heel veel wasstraten duur... is het het waard? Wat heeft jou het doen besluiten?Ruvetuve schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:06:
20 augustus besteld, net te horen gekregen dat hij over twee weken kan worden uitgeleverd.. zou eigenlijk eind dec zijn..
Ik heb Swisstec(c) Gold glascoating (oa. door BMW aangeboden) al 2x op privé auto's laten zetten, incl. een speciaal goedje op de ramen waardoor nu bij 120-130 km/u de regen als druppels gewoon van de voorruit loopt, zonder wissers.Matthijs192 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:44:
[...]
leuk, gefeliciteerd! nog een afwachtende dus... glascoating (of iets vergelijkbaars, weet ik hoe alle "detail" bedrijfjes hun producten noemen) twijfel ik nog over. Het is duur, heel veel wasstraten duur... is het het waard? Wat heeft jou het doen besluiten?
Ook bij een snelle hoge druk beurt valt het vuil er gewoon af.
'Kost wat - maar dan hebbie ook wat' IMO
Weet alleen niet of de coating meneer blij wordt van het immense oppervlak vd EV9... :-)
Je bent hem 2 dagen kwijt en hij wordt, als ze het goed doen, helemaal afgelikt voordat ze met de coating aan de slag gaan.
Voor de KIA overweeg ik de behandeling van alleen de ramen maar misschien al iets teveel steenslag inmiddels.
Ik ga de leaseauto lak in elk geval niet voor 1100 euro laten coaten...
850 ex btw, ik denk dat we het wel doen. Aangezien we met deze auto de wasstraat kunnen vergeten (op advies hier en van de dealer), is extra vuilafstotende bescherming erg handig, vooral omdat we de auto dan handmatig zullen moeten schoonmaken.
Zie ook: YouTube: Everything You Need To Know About Ceramic Coatings
Linkje uit deze post op dit forum: Remco45 in "Het grote Kia EV9 Topic"
Ik zal is vragen wat ze precies uitvoeren
Zie ook: YouTube: Everything You Need To Know About Ceramic Coatings
Linkje uit deze post op dit forum: Remco45 in "Het grote Kia EV9 Topic"
Ik zal is vragen wat ze precies uitvoeren
[ Voor 4% gewijzigd door Ruvetuve op 11-10-2024 13:58 ]
ik vind het vooral een keuze... geen coating, dat geld gewoon aan wasstraten besteden, ongeveer eens per maand wassen als ik het al red (in het begin misschien vaker, want blij met nieuwe auto ;-) ) maar over de jaren... tja dan begin je dat misschien wel te zien.
Of: dure glascoating, niet mogen carwashen... betekent in de praktijk dat ik het max 2 of 3 x per jaar ga doen (handwassen dus) want euh... joekeloerus van een auto, en ik heb altijd wel wat beters of leukers te doen.
wat zou beter zijn voor de auto, de restwaarde, en het gevoel van meestal in een redelijk schone auto rond rijden?
auto is gekocht trouwens, maar wel op de (eigen) zaak. Het idee is om hem na een paar jaar in privé over te nemen. En ik heb een prijsopgave van een autopoetsert voor volledige glascoating van +- 750 euro excl btw.
Of: dure glascoating, niet mogen carwashen... betekent in de praktijk dat ik het max 2 of 3 x per jaar ga doen (handwassen dus) want euh... joekeloerus van een auto, en ik heb altijd wel wat beters of leukers te doen.
wat zou beter zijn voor de auto, de restwaarde, en het gevoel van meestal in een redelijk schone auto rond rijden?
auto is gekocht trouwens, maar wel op de (eigen) zaak. Het idee is om hem na een paar jaar in privé over te nemen. En ik heb een prijsopgave van een autopoetsert voor volledige glascoating van +- 750 euro excl btw.
Ik snap je afweging, ik baal er ook van dat ik niet door de was straat kan/pas/mag vanwege de lak. Als ik dan ook hoor dat de lak van de EV9 kras gevoelig is.. dan moet ik aan de hand was geloven…Matthijs192 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:33:
ik vind het vooral een keuze... geen coating, dat geld gewoon aan wasstraten besteden, ongeveer eens per maand wassen als ik het al red (in het begin misschien vaker, want blij met nieuwe auto ;-) ) maar over de jaren... tja dan begin je dat misschien wel te zien.
Leuk! Welke dealer is zo snel?Ruvetuve schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:06:
Mijn EV9 (Iceberg Green) gaat gewoon door de wasstraat (Washers Den Hoorn) en ik heb nog geen krasje gezien😅. Er zit toch niet voor niets een wasstraat functie op de auto!
Heb de zwarte ev9 nu 10 maanden en 18k km en misschien al 10 tot 15 keer manueel gewassen. Gaat met twee vlot omdat het grote opervlakte zijn. De velgen wel wieldeksels van GT zijn heel snel klaar, veel sneller dan een velg.Ruvetuve schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:20:
Wat zijn de ervaringen hier met handwas EV9? Of duwen mensen hem gewoon door de was straat?
De meeste problemen heb ik bij de overgangen/voegen, tussen de gespoten/metalen panelen en de plastiek zwarte panelen. Gewoon over wrijven met een spons maakt het niet helemaal proper.
Ook moet de de koffer en deuren te poetsen opendoen want daar is ook nog koetswerk.
Zeker het stuk aan de achterdeuren is een onderdeel van de wielkast. Heel raar en heel vuil
Weet iemand of de EV9 een software update gaat krijgen waarmee streaming mogelijk wordt (netflix, youtube). De nieuwe EV3 lijkt qua software en dashboard verdomd veel op de EV9, maar die kan dat dus wel.
Jeetje. Al 10-15 keer met de hand gewassen op18.000km. Dat is nog eens toewijding. Ik vrees dat ik van de categorie ben van 3-4 per 30.000....door de wasstraat. Ik hoop eigenlijk dat ik dat gewoon kan blijven doen als ik straks de auto heb.juakali schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:15:
[...]
Heb de zwarte ev9 nu 10 maanden en 18k km en misschien al 10 tot 15 keer manueel gewassen. Gaat met twee vlot omdat het grote opervlakte zijn. De velgen wel wieldeksels van GT zijn heel snel klaar, veel sneller dan een velg.
De meeste problemen heb ik bij de overgangen/voegen, tussen de gespoten/metalen panelen en de plastiek zwarte panelen. Gewoon over wrijven met een spons maakt het niet helemaal proper.
Ook moet de de koffer en deuren te poetsen opendoen want daar is ook nog koetswerk.
Zeker het stuk aan de achterdeuren is een onderdeel van de wielkast. Heel raar en heel vuil
[ Voor 4% gewijzigd door Loepoog op 12-10-2024 07:57 ]
Er is al een icoontje beschikbaar, als je op de aptic knop ‘media’ duwt… 🤞🏻Loepoog schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:51:
Weet iemand of de EV9 een software update gaat krijgen waarmee streaming mogelijk wordt (netflix, youtube). De nieuwe EV3 lijkt qua software en dashboard verdomd veel op de EV9, maar die kan dat dus wel.
:strip_exif()/f/image/550pASP1jIXJF4G4wZAv5oBT.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant om te delen.
De afgelopen dagen liepen mijn 2 rechterbanden (Nexen) steeds langzaam leeg naar ongeveer 1.6 bar bij een paar uur stilstaan. Hoefde geen lange afstanden te rijden, dus mini compressor (Makita DMP 180Z) mee en oppompen voor vertrek. Omdat ik toch 11 oktober moest wisselen naar winterbanden, heb ik besloten het een paar dagen uit te zingen en heb in de tussentijd op beide banden de tire sealant geprobeerd, maar zonder succes want de banden bleven langzaam leeglopen.
Ik was me er eerlijk gezegd zelf niet van bewust dat de Nexens van binnen geïsoleerd zijn met schuim waardoor de tire sealant niet op de plek van het gat kan komen maar wordt opgezogen door het schuim. M.a.w. die sealant heeft totaal geen nut...
De winterbanden (continental) rijden overigens helemaal prima.
De afgelopen dagen liepen mijn 2 rechterbanden (Nexen) steeds langzaam leeg naar ongeveer 1.6 bar bij een paar uur stilstaan. Hoefde geen lange afstanden te rijden, dus mini compressor (Makita DMP 180Z) mee en oppompen voor vertrek. Omdat ik toch 11 oktober moest wisselen naar winterbanden, heb ik besloten het een paar dagen uit te zingen en heb in de tussentijd op beide banden de tire sealant geprobeerd, maar zonder succes want de banden bleven langzaam leeglopen.
Ik was me er eerlijk gezegd zelf niet van bewust dat de Nexens van binnen geïsoleerd zijn met schuim waardoor de tire sealant niet op de plek van het gat kan komen maar wordt opgezogen door het schuim. M.a.w. die sealant heeft totaal geen nut...
De winterbanden (continental) rijden overigens helemaal prima.
Lopen de banden leeg of lekt het tussen velg en band? Heb je misschien ergens een keer half op de stoep geparkeerd?
Leuk, gefeliciteerd!arjola schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:42:
M’n EV9 Plus AWD staat inmiddels bij de dealer, nog 2,5 week voordat ik er de weg mee op kan. Komen andere 19” Kia velgen en een elektrische trekhaak onder 😁
En ik maar wachten... (was al blij dat ik mijne nog dit jaar heb kunnen regelen... levering eind nov/begin dec).
Met hoeveel zijn we hier nou intussen zo ongeveer? Ik lees hierboven iemand over de carwash in Den Hoorn, dat is best wel in de buurt maar euhhh ik zie praktisch 0 EV9's in het wild. Behalve dezelfde matblauwe met dealerbestickering waar ik zelf ook in proef gereden heb...
Ik heb inderdaad weleens half op de stoep geparkeerd. Bekend euvel dat het dan lekt tussen velg en band?Twiek-San schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:59:
Lopen de banden leeg of lekt het tussen velg en band? Heb je misschien ergens een keer half op de stoep geparkeerd?
In mijn voorband zat wel echt een gaatje en het schuim had het sealant spul opgezogen. Achter kon echter niet zo snel iets worden gevonden.
Half op de stoep moet uiteraard geen probleem zijn, maar misschien duwt er dan iets los/scheef/kapot. Het blijft tenslotte een tank op wielen.
Heeft iemand op een Samsung s24 de digitale key weten te installeren. Hij blijft bij mij klagen dat het niet ondersteund wordt.... het is een normale s24, dus geen plus of ultra. Kan me haast niet voorstellen dat deze nieuwe telefoons niet ondersteund worden eigenlijk. Ook opent hij standaard Samsung Wallet in plaats van Google Wallet.
Kan het niet zijn dat het niet ondersteund is omdat je in Europa zit? Of wordt dit bij de EV9 dan weer wel toegestaan terwijl oudere EGMP wagens het niet krijgen? Want daar krijg ik ook een punthoofd van bij die koreanen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nogmaals de vraag: de spiegels klappen altijd in bij het afsluiten. Is dat uit te zetten? Ik vraag het maar alvast i.v.m. eventuele (nacht)vorst i.c.m. sneeuw en/ of regen. Spiegel vastgevroren….motortje uitgebrand. Dat werk.
De S24 heeft toch geen UWB?Stefzone schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:10:
Heeft iemand op een Samsung s24 de digitale key weten te installeren. Hij blijft bij mij klagen dat het niet ondersteund wordt.... het is een normale s24, dus geen plus of ultra. Kan me haast niet voorstellen dat deze nieuwe telefoons niet ondersteund worden eigenlijk. Ook opent hij standaard Samsung Wallet in plaats van Google Wallet.
Een paar maanden geleden kreeg ik een enquête verzoek van Kia waarin o.a. gevraagd werd of we interesse hebben in streaming diensten in de EV9. Zoja, welke precies (Youtube, Disney, Netflix, etc) en hoeveel we bereid zouden zijn hier maandelijks voor te betalen (aan Kia).Loepoog schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:51:
Het lijkt er dus wel op dat deze update en abonnementsvorm gaat komen.
Hier ben ik vorig jaar ook wel enige tijd zoet mee geweest om dit uit te zoeken.Twiek-San schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:52:
Nogmaals de vraag: de spiegels klappen altijd in bij het afsluiten. Is dat uit te zetten? Ik vraag het maar alvast i.v.m. eventuele (nacht)vorst i.c.m. sneeuw en/ of regen. Spiegel vastgevroren….motortje uitgebrand. Dat werk.
Ik heb het vermoeden dat het bij de Kia ongeveer hetzelfde werkt als bij mijn Ioniq 6
Via Voertuig-instellingen -> Verlichting -> Welkomstfunctie spiegels/licht -> In- of uitschakelen bij portiervergrendeling.
Als ik de laatste uitschakel dan klappen mijn spiegels niet in bij portiervergrendeling.
Thanks! Nou, dus voor niks de s24 aangeschaft, dan gaat deze retour en ga ik voor de plus of ultra... Als ik het goed gelezen heb is dat de enige mogelijkheid dus om een digitale sleutel op de telefoon te krijgen (UWB support). Met alleen NFC gaat het volgens mij niet lukken met de EV9?
BetalenGasoline1234 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:20:
[...]
Een paar maanden geleden kreeg ik een enquête verzoek van Kia waarin o.a. gevraagd werd of we interesse hebben in streaming diensten in de EV9. Zoja, welke precies (Youtube, Disney, Netflix, etc) en hoeveel we bereid zouden zijn hier maandelijks voor te betalen (aan Kia).
Het lijkt er dus wel op dat deze update en abonnementsvorm gaat komen.

Ik kan er voor die paar keer per jaar natuurlijk ook gewoon zo'n androidplayer van Aliexpress aan hangen natuurlijk.
M'n (nu nog) Tesla m3 heeft het allemaal. En er is maar één dienst die ik echt frequent gebruik: spotify. Heerlijk eenvoudig om te gebruiken via de interface van de auto zelf. Maar ik hèb al een spotify family-abbo voor thuis, mobiel, etc. Daar moet je dan toch gewoon in de auto ook mee in kunnen loggen...
zou het niet leuk/vriendelijk vinden als dat wéér een paar euro'tjes per maand kost. Dan maar via carplay?
zou het niet leuk/vriendelijk vinden als dat wéér een paar euro'tjes per maand kost. Dan maar via carplay?
Hier met een Z Fold 4 nog niet gelukt om de digital key te activeren. Samsung wallet werkt niet in BE zover ik weet, dus geen optie. Iphone van de vrouw werkt wel gewoonStefzone schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Thanks! Nou, dus voor niks de s24 aangeschaft, dan gaat deze retour en ga ik voor de plus of ultra... Als ik het goed gelezen heb is dat de enige mogelijkheid dus om een digitale sleutel op de telefoon te krijgen (UWB support). Met alleen NFC gaat het volgens mij niet lukken met de EV9?
Je betaalt nu toch ook premium connectivity omdat te kunnen in de tesla, tientje per maandMatthijs192 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:06:
M'n (nu nog) Tesla m3 heeft het allemaal. En er is maar één dienst die ik echt frequent gebruik: spotify. Heerlijk eenvoudig om te gebruiken via de interface van de auto zelf. Maar ik hèb al een spotify family-abbo voor thuis, mobiel, etc. Daar moet je dan toch gewoon in de auto ook mee in kunnen loggen...
Daar lijkt het wel op inderdaadStefzone schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Werkt! Thx!!AnjaT850 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:35:
[...]
Hier ben ik vorig jaar ook wel enige tijd zoet mee geweest om dit uit te zoeken.
Ik heb het vermoeden dat het bij de Kia ongeveer hetzelfde werkt als bij mijn Ioniq 6![]()
Via Voertuig-instellingen -> Verlichting -> Welkomstfunctie spiegels/licht -> In- of uitschakelen bij portiervergrendeling.
Als ik de laatste uitschakel dan klappen mijn spiegels niet in bij portiervergrendeling.
Voor wie geinteresseerd is het volgende:
Ik had deze week eigenlijk een spoedafspraak staan bij de dealer met vervangend vervoer voor een zeer storend issue met de KIA EV9. Die storing heb ik zelf kunnen oplossen.
Echter; omdat het zo’n ontzettend storend probleem is en er meer mensen zijn met dezelfde vage klachten deel ik het klachtenbeeld en de oplossing ook hier. Er waren online wel 'ongeveer' gelijke problemen te vinden, maar niet alle klachten bij elkaar en ook niet op een nederlands forum voor zover ik kon zien.
- Belangrijkste symptoom: de driver attention warning (het koffiesymbool en niét dus het rode ‘oog’ icoon van het meer geavanceerde systeem) gaat zonder aanleiding af en wordt ook niét meer afgesteld zolang de rit duurt en je niet onder de snelheid komt waarop het alarm sowieso wordt afgesteld (10km/u oid).
- Effect: als je 50 minuten snelweg moet rijden zonder te kunnen stoppen zit je dus 50 minuten in een hard piepgeluid
- Aanvullende symptomen:
o Er zijn gelijktijdig issues met wireless apple carplay, de telefoon wil niet goed verbinden. Soms tijdens het verbinden lijkt de KIA een oproepteller (gespreksduur) te laten zien (verbonden met telefoon 00:01, 00:02 etc.). Carplay verbind wel bedraad zonder issues.
o Als het attentie alarm inspringt, gaat automatisch óók de automatische rijbaangeleiding aan, zélfs al stond deze daarvoor úit (manueel)
De auto is onrijdbaar in deze situatie. Vandaar dat ik niet kon wachten tot deze donderdag met nog een aantal ritten voor de boeg.
De oplossing is om de negatieve accupool even los te maken en dan 5 minuten zonder stroom te laten. Hierdoor reset het systeem zich. Instellingen blijven verder behouden (zie geheel onder nog voor aanvullende tips)
Na de reset is het probleem weg, verbind apple carplay weer prima en doet de driver attention warning weer wat deze moet doen.
Tip 1: ik heb een auto volgsysteem (van vodafone) af fabriek in de auto, deze genereert dan dus wel een diefstal alarm als je dit uitvoert. Geen probleem, maar dat belletje moet je dus even verwachten
Tip 2: na deze reset bleef er bij het instappen een piepje hoorbaar bij het starten van de auto die ook snel weer weg was. Inmiddels weet ik dat dat piepje komt van de elektrische trekhaak (rood lampje) die blijkbaar één keer na batterijverlies moet worden in – en uitgeklapt om zo het borgsignaal te krijgen. Na eenmalig uit en inklappen (groen lampje) is alles ok.
Ik had deze week eigenlijk een spoedafspraak staan bij de dealer met vervangend vervoer voor een zeer storend issue met de KIA EV9. Die storing heb ik zelf kunnen oplossen.
Echter; omdat het zo’n ontzettend storend probleem is en er meer mensen zijn met dezelfde vage klachten deel ik het klachtenbeeld en de oplossing ook hier. Er waren online wel 'ongeveer' gelijke problemen te vinden, maar niet alle klachten bij elkaar en ook niet op een nederlands forum voor zover ik kon zien.
- Belangrijkste symptoom: de driver attention warning (het koffiesymbool en niét dus het rode ‘oog’ icoon van het meer geavanceerde systeem) gaat zonder aanleiding af en wordt ook niét meer afgesteld zolang de rit duurt en je niet onder de snelheid komt waarop het alarm sowieso wordt afgesteld (10km/u oid).
- Effect: als je 50 minuten snelweg moet rijden zonder te kunnen stoppen zit je dus 50 minuten in een hard piepgeluid
- Aanvullende symptomen:
o Er zijn gelijktijdig issues met wireless apple carplay, de telefoon wil niet goed verbinden. Soms tijdens het verbinden lijkt de KIA een oproepteller (gespreksduur) te laten zien (verbonden met telefoon 00:01, 00:02 etc.). Carplay verbind wel bedraad zonder issues.
o Als het attentie alarm inspringt, gaat automatisch óók de automatische rijbaangeleiding aan, zélfs al stond deze daarvoor úit (manueel)
De auto is onrijdbaar in deze situatie. Vandaar dat ik niet kon wachten tot deze donderdag met nog een aantal ritten voor de boeg.
De oplossing is om de negatieve accupool even los te maken en dan 5 minuten zonder stroom te laten. Hierdoor reset het systeem zich. Instellingen blijven verder behouden (zie geheel onder nog voor aanvullende tips)
Na de reset is het probleem weg, verbind apple carplay weer prima en doet de driver attention warning weer wat deze moet doen.
Tip 1: ik heb een auto volgsysteem (van vodafone) af fabriek in de auto, deze genereert dan dus wel een diefstal alarm als je dit uitvoert. Geen probleem, maar dat belletje moet je dus even verwachten
Tip 2: na deze reset bleef er bij het instappen een piepje hoorbaar bij het starten van de auto die ook snel weer weg was. Inmiddels weet ik dat dat piepje komt van de elektrische trekhaak (rood lampje) die blijkbaar één keer na batterijverlies moet worden in – en uitgeklapt om zo het borgsignaal te krijgen. Na eenmalig uit en inklappen (groen lampje) is alles ok.
23 Oktober mag ik mijn rode EV9 Air in ontvangst nemen. Opvallend dat ik hier allemaal mensen zie met de electrisch inklapbare trekhaak. Die was voor mij niet leverbaar.
Heb trouwens de gesloten dakrails gekozen. Benieuwd of de dakdragers van de e-Niro ook passen.
Heb trouwens de gesloten dakrails gekozen. Benieuwd of de dakdragers van de e-Niro ook passen.
[ Voor 22% gewijzigd door mfellman op 14-10-2024 10:03 ]
Bedankt voor de tips.VinceV schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:55:
Voor wie geinteresseerd is het volgende:
- Aanvullende symptomen:
Sinds november 2023 kaart ik het probleem van de koffiepieper al aan bij Kia, via de dealer. Mijn videootjes zijn destijds naar Kia Nederland doorgestuurd, want ze hadden nog nooit van de never-ending-koffiepieper gehoord. De koreaanse EV9's hebben dit systeem namelijk niet. Is een EU-dingetje.
Het is bij mij (en de meesten) na een paar maanden definitiief opgelost met een software update. Teleurstellend dat Kia een jaar later nog steeds auto's uitlevert met dit probleem.
De EV9 is veel breder dan de e-niro, dus ik zou er niet op rekenen.mfellman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:01:
23 Oktober mag ik mijn rode EV9 Air in ontvangst nemen. Opvallend dat ik hier allemaal mensen zie met de electrisch inklapbare trekhaak. Die was voor mij niet leverbaar.
Her bevestigingssysteem zal misschien het zelfde zijn. Maar waarschijnlijk moet je de tussenliggers vervangen
Ben ook aan het kijken voor een EV9 aan te schaffen. We hebben twee kinderen en een hond en hierdoor is de kofferruimte van onze huidige wagen veel te klein aan het worden. We twijfelen enkel nog tussen een 7-zitter en 6-zitter (met relax) stoelen. Is de 6-zitter en zijn stoelen de meerprijs waart? Leuk lijkt dan ook dat je door de opening tussen de twee stoelen de hond "erbij" kunt laten zijn als je een bench in de koffer in het midden plaatst.
Geen ervaring met de 7-zitter maar de 6-zitter bevalt hier prima.ty5500 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:59:
Ben ook aan het kijken voor een EV9 aan te schaffen. We hebben twee kinderen en een hond en hierdoor is de kofferruimte van onze huidige wagen veel te klein aan het worden. We twijfelen enkel nog tussen een 7-zitter en 6-zitter (met relax) stoelen. Is de 6-zitter en zijn stoelen de meerprijs waart? Leuk lijkt dan ook dat je door de opening tussen de twee stoelen de hond "erbij" kunt laten zijn als je een bench in de koffer in het midden plaatst.
De kids gebruiken de ruimte tussen de stoelen inderdaad om naar de stoelen achterin te "lopen".. ja, hij is inderdaad zo groot haha.
Richting Spanje afgelopen zomer werd deze ruimte ook gebruikt als extra bagageruimte, wat tassen passen er zo tussen.
Samsung heeft maar een beperkt aantal toestellen met uwb, maar zelfs met die toestellen gaat het niet werken omdat samsung wallet niet in NLD werkt. Op een google pixel (watch) werkt het perfect, wellicht kun je dan de sleutel delen met een samsung gebruiker, dat zal ik eens testenMaarten VDP schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Hier met een Z Fold 4 nog niet gelukt om de digital key te activeren. Samsung wallet werkt niet in BE zover ik weet, dus geen optie. Iphone van de vrouw werkt wel gewoon
Ik heb nog niks gehoord over installatie van de sleutel op een pixel watch. Die staat ook niet bij de ondersteunde toestellen.Sjoerdeaux schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Samsung heeft maar een beperkt aantal toestellen met uwb, maar zelfs met die toestellen gaat het niet werken omdat samsung wallet niet in NLD werkt. Op een google pixel (watch) werkt het perfect, wellicht kun je dan de sleutel delen met een samsung gebruiker, dat zal ik eens testen
Hier een 6-zitter met 2 kids achterin + hond in bench achterin. Plus bagage voor vier.ty5500 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:59:
De ruimte tussen de stoelen is makkelijk voor extra bagage. De opening is ook een nadeel omdat er (nog steeds) geen bagagerek of -net beschikbaar is voor de 6-zitter. Dus stapelen tot het plafond is niet veilig.
De camera-binnenspiegel is een aanrader als je de bench achterin hebt staan. En anders overigens ook.
Ik heb nu al een paar keer gehad dat de overige deurgrepen nog in de deur zitten als ik uitstap. Daarnaast ook als ik iemand ophaal en zelf nog in de auto zit, is bijv de handgreep aan de passagiersIjss nog niet uit.
Enig idee hoe ik dit kan aanpassen zodat alle deurgrepen uitklappen bij stilstand?
Enig idee hoe ik dit kan aanpassen zodat alle deurgrepen uitklappen bij stilstand?
Onze testauto had dit ook, vond dit heel vreemd dus achteraf gegoogeld en bleek inderdaad een instelling te zijn (Settings > Vehicle > Door > turn off 2 press unlock). Heb helaas nog geen ev9 om te proberen.Stefzone schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:15:
Ik heb nu al een paar keer gehad dat de overige deurgrepen nog in de deur zitten als ik uitstap. Daarnaast ook als ik iemand ophaal en zelf nog in de auto zit, is bijv de handgreep aan de passagiersIjss nog niet uit.
https://www.reddit.com/r/...nbis/not_all_handles_pop/
Vast al eerder gevraagd, maar ik kan het niet vinden: als je de auto afsluit, gaat het “alarm” af als je de hond in de auto laat. Is het binnenalarm af te zetten? In de US handleiding staat de mogelijkheid om dit per keer te doen onder vehicle-settings-convenience-advanced anti-theft. Maar in de NL versie en in de auto kan ik dat niet vinden.
Kijk ik verkeerd of kan het niet uitgezet worden?
Je kunt de landcode (CSC) aanpassen als je Samsung Wallet niet kunt openen /activeren middels SamFW software aanpassen (met behoud van garantie op je Samsung). Ik had hetzelfde op mijn S21 en binnen een kwartier de csc aangepast (moet via je PC). Google maar eens.Sjoerdeaux schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Samsung heeft maar een beperkt aantal toestellen met uwb, maar zelfs met die toestellen gaat het niet werken omdat samsung wallet niet in NLD werkt. Op een google pixel (watch) werkt het perfect, wellicht kun je dan de sleutel delen met een samsung gebruiker, dat zal ik eens testen
Dat kan gebeuren als je de auto niet in de P zet, kan dat het zijn?Stefzone schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:15:
Ik heb dat ook uit staan, volgens mij iets met inzittende alarm?Twiek-San schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:40:
Vast al eerder gevraagd, maar ik kan het niet vinden: als je de auto afsluit, gaat het “alarm” af als je de hond in de auto laat. Is het binnenalarm af te zetten? In de US handleiding staat de mogelijkheid om dit per keer te doen onder vehicle-settings-convenience-advanced anti-theft. Maar in de NL versie en in de auto kan ik dat niet vinden.
Is dat niet voor het checken of er nog iemand op de achterbank zit?Freezhost schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:17:
[...]
Ik heb dat ook uit staan, volgens mij iets met inzittende alarm?
Hoi allemaal, vanaf het allereerste begin de EV9 meegemaakt en nu is het tijd om afscheid te nemen
/
.
Gisteren getekend voor een BMW 530e Touring. Na bijna 10 jaar elektrisch rijden (Model S, 3 en EV9) ga ik terug naar een PHEV o.a. vanwege de extreme afschrijving op EV's. Van de EV9 (GT line) heb ik nog diverse dingen liggen (vaak ongebruikt) zoals dakdragers, een NFC key kaart (á-la de Model 3), aftermarket walk away lock (werkt!
), rubberen matten. Onderweg zijn nog: de Kia slim card smart key, in- en uitstapverlichting met Kia logo en nog wat verlichtingssnuisterijen. Stuur me een PB als je iets wilt overnemen.
Uiteraard lees ik nog een tijdje mee, het is een leuk topic!
Gisteren getekend voor een BMW 530e Touring. Na bijna 10 jaar elektrisch rijden (Model S, 3 en EV9) ga ik terug naar een PHEV o.a. vanwege de extreme afschrijving op EV's. Van de EV9 (GT line) heb ik nog diverse dingen liggen (vaak ongebruikt) zoals dakdragers, een NFC key kaart (á-la de Model 3), aftermarket walk away lock (werkt!
@Gies123 jammer... ik hoop dat je bij BMW meer geluk hebt. Maar ook die heeft een hoge afschrijving en dat benzine rijden wordt vroeg of laat ook afgestraft
Klopt maar dat is wat nu getriggerd wordt door de hond want iets anders zit er niet in toch?Twiek-San schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:55:
[...]
Is dat niet voor het checken of er nog iemand op de achterbank zit?
Succes met de BMW, wat ook een leuke auto is natuurlijk!Gies123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:03:
Hoi allemaal, vanaf het allereerste begin de EV9 meegemaakt en nu is het tijd om afscheid te nemen/
.
Gisteren getekend voor een BMW 530e Touring. Na bijna 10 jaar elektrisch rijden (Model S, 3 en EV9) ga ik terug naar een PHEV o.a. vanwege de extreme afschrijving op EV's. Van de EV9 (GT line) heb ik nog diverse dingen liggen (vaak ongebruikt) zoals dakdragers, een NFC key kaart (á-la de Model 3), aftermarket walk away lock (werkt!), rubberen matten. Onderweg zijn nog: de Kia slim card smart key, in- en uitstapverlichting met Kia logo en nog wat verlichtingssnuisterijen. Stuur me een PB als je iets wilt overnemen.
Wil je de restwaarde delen met ons? Heb je de auto zelf kunnen verkopen?
Dank je.pepperke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
Succes met de BMW, wat ook een leuke auto is natuurlijk!
Wil je de restwaarde delen met ons? Heb je de auto zelf kunnen verkopen?
En uiteraard heeft elke nieuwe auto in het begin een wat hogere afschrijving, maar 54K terug krijgen op een auto van bijna 85K is wel heel erg veel afschrijving (in 11 maanden tijd, 21Kkm op de teller). De enorme korting op de BMW dempt gelukkig die pijn en mijn verwachting is dat de afschrijving van de nieuwe auto stukken minder zal zijn. Ik heb de EV9 ingeruild want zelf verkopen vind ik wat lastig (maar levert -naast gedoe- zeker wat meer op dan 54K
Ik moet zeggen dat de EV9 echt nog steeds een nekkendraaier is en extreem ruim, maar er zijn wat 'rafelrandjes' aan de bediening van de auto/implementatie van de software.
De bmw 5 blijft ook wel echt een heerlijke auto. De I5 was ook wel een optie die ik overwoog. Je hebt je EV9 dan grotendeels weggedaan door de software?Gies123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Dank je.
En uiteraard heeft elke nieuwe auto in het begin een wat hogere afschrijving, maar 54K terug krijgen op een auto van bijna 85K is wel heel erg veel afschrijving (in 11 maanden tijd, 21Kkm op de teller). De enorme korting op de BMW dempt gelukkig die pijn en mijn verwachting is dat de afschrijving van de nieuwe auto stukken minder zal zijn. Ik heb de EV9 ingeruild want zelf verkopen vind ik wat lastig (maar levert -naast gedoe- zeker wat meer op dan 54K)
Ik moet zeggen dat de EV9 echt nog steeds een nekkendraaier is en extreem ruim, maar er zijn wat 'rafelrandjes' aan de bediening van de auto/implementatie van de software.
[ Voor 5% gewijzigd door ty5500 op 16-10-2024 09:30 ]
Het is een combinatie van (kleine) ergernissen, maar met name de extreme afschrijving op EV's heeft me het zetje gegeven. Voor het jaarlijkse bedrag aan giga-afschrijving kan ik prima tanken. Ik had me jaren geleden voorgenomen om nooit meer ICE te gaan rijden, maar de huidige omstandigheden (aangewakkerd door onze (r)overheid) hebben me tóch anders doen beslissen helaas.ty5500 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:28:
[...]
De bmw 5 blijft ook wel echt een heerlijke auto. De I5 was ook wel een optie die ik overwoog. Je hebt je EV9 dan grotendeels weggedaan door de software?
Wanneer je de EV9 langere tijd gaat rijden (8-10 jaar) dan lijkt het me prima want uiteindelijk schrijf je dan de laatste 4-5 jaar bijna niets meer af, maar als het plan is om er max 5 jaar in te rijden, dan gaat het pijn doen.
Anderzijds: autorijden doet bijna altijd pijn en is meestal een slechte investering. Gewoon niet teveel aan denken en genieten van je mooie auto!
Kristalliseer je dan nu niet een enorme hit op je EV9...?
54K ex BTW toch niet hoop ik?Gies123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Dank je.
En uiteraard heeft elke nieuwe auto in het begin een wat hogere afschrijving, maar 54K terug krijgen op een auto van bijna 85K is wel heel erg veel afschrijving (in 11 maanden tijd, 21Kkm op de teller). De enorme korting op de BMW dempt gelukkig die pijn en mijn verwachting is dat de afschrijving van de nieuwe auto stukken minder zal zijn. Ik heb de EV9 ingeruild want zelf verkopen vind ik wat lastig (maar levert -naast gedoe- zeker wat meer op dan 54K)
Nee, nog erger. Het is 54K inclusief BTW (44,6K ex BTW)
Deze snap ik even nietRo-Maniak2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:19:
Kristalliseer je dan nu niet een enorme hit op je EV9...?
Nou als die zo hard afschrijft, dan ga je nu toch al heel veel inleveren bij de verkoop/inruil,...
Klopt helemaal, zie voorgaande berichten. Maar de korting die ik op de nieuwe auto krijg, maakt het mogelijk om de overstap toch zonder al te veel kleerscheuren te maken.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:19:
Nou als die zo hard afschrijft, dan ga je nu toch al heel veel inleveren bij de verkoop/inruil,...
Oeps... nou voorlopig blijf ik dat ding nog wel rijden... software is niet perfect maar stoor mij er niet zo erg aan. Dat zwabberbeleid van de overheid heb ik meer last vanGies123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Nee, nog erger. Het is 54K inclusief BTW (44,6K ex BTW)

We hebben er zelf voor gekozen om deze zwabberaars aan te stellen.. Als je als maatschappij een signaal wil afgeven dat het anders moet; misschien dan niet 2x anders (oppositie is al anders, maar nieuwkomers erin zetten is 2x anders).Freezhost schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:32:
[...]
Oeps... nou voorlopig blijf ik dat ding nog wel rijden... software is niet perfect maar stoor mij er niet zo erg aan. Dat zwabberbeleid van de overheid heb ik meer last van
hopelijk normaliseert dit snel; want dit is toch geen doen hoe de overheid werkt.... Constant conflict opzoeken, korte termijn populaire acties inzetten, vervreemden van onze beste vrienden (europa). Maar goed dit is EV9 draadje dus ik stop met klagen over huidige kabinet. Een land krijgt de leiders die het verdiend. (en kiest in een democratie).
We hebben er inderdaad zelf voor gekozen hoewel niet persoonlijk, probleem is alleen dat er geen "WE" meer is... Nederland is ontzettend verdeelt en dat staat gelijk aan een veenbrand, dat gaat ondergronds heel ver door zonder dat je het door hebt. Feit is wel dat de goede lijden onder de kwaden.biggerfoot schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:30:
[...]
We hebben er zelf voor gekozen om deze zwabberaars aan te stellen.. Als je als maatschappij een signaal wil afgeven dat het anders moet; misschien dan niet 2x anders (oppositie is al anders, maar nieuwkomers erin zetten is 2x anders).
hopelijk normaliseert dit snel; want dit is toch geen doen hoe de overheid werkt.... Constant conflict opzoeken, korte termijn populaire acties inzetten, vervreemden van onze beste vrienden (europa). Maar goed dit is EV9 draadje dus ik stop met klagen over huidige kabinet. Een land krijgt de leiders die het verdiend. (en kiest in een democratie).
Om positief af te sluiten: de EV9 is een heel fijne reisauto dus we kunnen altijd nog emigreren
En volgende week ga ik me voegen bij de EV9 rijders. Als één van de zeldzame met een rode
De hond zit in de bench die achterin staat (op de ingeklapte derde rij)Freezhost schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:46:
[...]
Klopt maar dat is wat nu getriggerd wordt door de hond want iets anders zit er niet in toch?
Dat rood staat de ev9 ook wel echt goed op de foto's die ik al heb gezien (niet de mijne voor alle duidelijkheid!). K'twijfel zelf ook nog tussen Pebble grijs en het Flare rood.mfellman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:47:
En volgende week ga ik me voegen bij de EV9 rijders. Als één van de zeldzame met een rode
/f/image/qhUEG7QvlwQ5co0bldOpixy4.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rt2uDDDBon0e8Vw7bnvuXUI9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door ty5500 op 16-10-2024 15:03 ]
Ook een mooie kleur! Ik moet zeggen dat ik alle EV9 kleuren wel kan waarderen. Wel jammer dat een aantal kleuren de in de VS beschikbaar zijn hier niet te krijgen zijn.mfellman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:47:
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast