Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 58 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58
Gies123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:49:
Ik heb hem inmiddels aangeboden bij een dealer en het bod was 54.500 euro. Een afschrijving van bijna 30K. De auto is van november 2023 en heeft nog geen 20KKm op de klok. Ik snap dat de afschrijving het eerste jaar het hoogst is, maar dit had ik niet verwacht.

Edit: overigens was het niet bij een Kia dealer, dus de auto is op Autotelex gezet waar dealers en handelaren op kunnen bieden. Ofwel: je krijgt de minimumprijs...
Als ik in België op autoscoot24 zoek, dan zijn er een paar GT-line te koop met 10K-20K km's en is de prijs 69K - 77K
dus die rekenen wel een mooie marge ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-09 09:56
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:07:
[...]

Als ik in België op autoscoot24 zoek, dan zijn er een paar GT-line te koop met 10K-20K km's en is de prijs 69K - 77K
Ik heb de auto kunnen kopen voor 64600 exbtw dus naar 54500 zou dit ongeveer 10000 euro op bijna 1 jaar zijn... Dit zou meevallen ;)

Niet te veel rekenen en genieten van de auto zeker

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:05
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:07:
[...]

Precies, dat was mijn conclusie ook.

[ Voor 79% gewijzigd door Gies123 op 18-09-2024 12:19 ]

Homevolt dashboard

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:45

soap

diskoers.

pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Deze morgen op de Antwerpse ring met 3 EV9 naast elkaar, 2 zwarte en 1 blauwe. Er komen er meer en meer.
De KIA dealer in Antwerpen zei ook dat hij iedere week -minstens- een EV9 verkocht, het was nog net niet iedere dag. Maar lekker belangrijk, het is een fijne auto dus logisch.

.

• Gies123
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:18:
[...]

....

Niet te veel rekenen en genieten van de auto zeker
Mjaaaa.... het is een fijne auto, maar toch aan mijn kant ook veel irritaties hoor.
  • Veel piepjes (kan Kia niet altijd iets aan doen want EU wetgeving doet hier ook een duit in het zakje),
  • Altijd handmatig de portieren moeten vergrendelen door tegen de deurhendel te duwen (echt vervelend als het regent en je moet wachten tot iedereen is uitgestapt) <-- dit is echt mijn #1 irritatiepunt
  • Gebruikersinstellingen (bijv. 1-pedaldrive) worden niet opgeslagen
  • Gebruiker wordt niet automatisch geselecteerd als deze zich met zijn/haar telefoon aanmeldt
  • Draadloze oplader verschroeit elke telefoon die je erin legt
  • Instellingen van de bestuurdersstoel kunnen niet worden opgeroepen via één van de knoppen op het portier als hij in Drive staat
  • Nog nooit een OTA gekregen (ben wel bij via de (behulpzame) dealer en zelf met USB stick
  • En hij is wel heel, heel groot, maar dat was van tevoren bekend en mag ik niet over klagen, maar is toch lastig bij het vinden van een redelijke parkeerplek (om nog maar te zwijgen van het binnenrijden van parkeergarages. Brrrr...
  • Het schuifdak kan je niet via de app dicht doen (de ramen wel?!)
  • Het klepje van het laadpunt sluit niet automatisch. Geeft bij het "starten" van de auto een melding maar wanneer je gewoon wegrijdt, sluit het klepje alsnog 8)7. Geef dan geen melding, maar sluit het klepje gewoon :)
Als hij rijdt -en dan met name op de snelweg- is het een heel fijne reisauto, en nog steeds een nekkendraaier.

[ Voor 5% gewijzigd door Gies123 op 18-09-2024 12:45 ]

Homevolt dashboard

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:19
Gies123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:35:
[...]

Mjaaaa.... het is een fijne auto, maar toch aan mijn kant ook veel irritaties hoor.
  • Altijd handmatig de portieren moeten vergrendelen door tegen de deurhendel te duwen (echt vervelend als het regent en je moet wachten tot iedereen is uitgestapt) <-- dit is echt mijn #1 irritatiepunt
dit kan je oplossen:
https://www.theioniqguy.c...alk-away-door-lock-module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Klopt, en die heb ik inmiddels liggen, maar de bedrading van mijn auto is net wat anders dan in de handleiding van the Ioniq guy. Ik heb hem (toevallig vandaag) gemaild. Mocht ik het goed werkend krijgen dan laat ik het hier weten.

Homevolt dashboard

• Crupa
[...]
Het klepje van het laadpunt sluit niet automatisch. Geeft bij het "starten" van de auto een melding maar wanneer je gewoon wegrijdt, sluit het klepje alsnog
Dat is toch geen issue ? 8)7
sluiten bij wegrijden is toch net wat er moet gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 22:37
[...]

• Veel piepjes (kan Kia niet altijd iets aan doen want EU wetgeving doet hier ook een duit in het zakje),
  • Gebruikersinstellingen (bijv. 1-pedaldrive) worden niet opgeslagen
  • Gebruiker wordt niet automatisch geselecteerd als deze zich met zijn/haar telefoon aanmeldt
  • Draadloze oplader verschroeit elke telefoon die je erin legt
  • Instellingen van de bestuurdersstoel kunnen niet worden opgeroepen via één van de knoppen op het portier als hij in Drive staat
  • Nog nooit een OTA gekregen (ben wel bij via de (behulpzame) dealer en zelf met USB stick
  • En hij is wel heel, heel groot, maar dat was van tevoren bekend en mag ik niet over klagen, maar is toch lastig bij het vinden van een redelijke parkeerplek (om nog maar te zwijgen van het binnenrijden van parkeergarages. Brrrr...
  • Het schuifdak kan je niet via de app dicht doen (de ramen wel?!)
  • Het klepje van het laadpunt sluit niet automatisch. Geeft bij het "starten" van de auto een melding maar wanneer je gewoon wegrijdt, sluit het klepje alsnog 8)7. Geef dan geen melding, maar sluit het klepje gewoon :)
Als hij rijdt -en dan met name op de snelweg- is het een heel fijne reisauto, en nog steeds een nekkendraaier.
Eerlijk verhaal. Moet de mijne nog krijgen, maar het formaat zal wrs het grootste punt van ergernis worden. Waarom bestel ik hem dan zal je je afvragen.....omdat ik maar sporadisch op plekken kom waar dit een probleem kan zijn. Hopelijk gaat dat niet op termijn opwegen tegen alle voordelen.

Pluspunt is dat mijn vrouw juist gek is van grote auto's dus die zal niet snel klagen (hup in the pocket).
Wat betreft het afsluiten van de auto en het gruwelijk heet worden van inductielader, dat ben ik wel gewend van de Enyaq die ik nu rijd. Al is dat eerste voor mij geen puntje en dat van de telefoon had ik gehoopt dat er een koeling zou zijn. Dat is tenminste iets wat je tegenwoordig wel vaker ziet.

Achja can't win um all

• Gies123
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is toch geen issue ? 8)7
sluiten bij wegrijden is toch net wat er moet gebeuren?
Helemaal eens, maar geef dan geen piep en en meldingen als het gebeurt. Gewoon klep dicht en rijden :*)

Ik weet dat ik behoorlijk kritisch kan zijn, maar ik vind ook dat Kia goed moet kijken naar de concurrentie en daarvan moet leren. En dat laatste zie ik (nog) niet gebeuren.

Homevolt dashboard

• Crupa
Gies123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:46:
[...]

Helemaal eens, maar geef dan geen piep en en meldingen als het gebeurt. Gewoon klep dicht en rijden :*)

Ik weet dat ik behoorlijk kritisch kan zijn, maar ik vind ook dat Kia goed moet kijken naar de concurrentie en daarvan moet leren. En dat laatste zie ik (nog) niet gebeuren.
ik vind eerder goed dat ie piept dan denk ik er aan om klepje te sluiten de volgende keer, anders zou ik het nooit geweten hebben.

met andere (niet alle ;) ) puntjes ben ik het wel met je eens. Maar die wegen bij mij totaal niet op tegen hoe leuk en relax ik het vind om met de wagen te rijden.

• Crupa
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Deze morgen op de Antwerpse ring met 3 EV9 naast elkaar, 2 zwarte en 1 blauwe. Er komen er meer en meer.
op welk stuk? want ik ben nu net deze morgen niet met mijn blauwe over de Antwerpse ring gereden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepperke
  • Laatst online: 14-09 09:56
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:06:
[...]

op welk stuk? want ik ben nu net deze morgen niet met mijn blauwe over de Antwerpse ring gereden :)
Ik zat zelf in de blauwe :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgx2s8WaqFkG_mPAQdD3uHWtg-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb7ZbeoDKPY15NPvjSxtOHjv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ttnsv8xLjDyLymmGg7Udwpc_MuI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgcBDNCjURoIStFbFhHKRHKX.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier ook zonet de meldingen gekregen, 5 minuten later in de Kia Connect app de melding dat de update completed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 11:42

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

sly___ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:43:
Restwaarde van de EV9…. Auw dat gaat pijn doen vrees ik. Rond de 25k over 5 jaar?
Je kunt ook de fofaitaire afschrijvingstabel van de Nederlandse Belastingdienst gebruiken.
Die geeft ongeveer 65% afschrijving na 5 jaar.
Bij een nieuwwaarde van 79.000 euro, zit je dus na 5 jaar met een restwaarde van 27.650 euro incl. BTW.

Momenteel schrijven EV's wel wat harder af, dus je kunt wel iets lager gaan zitten, vermoed ik.
Maar over 5 jaar zijn EV's misschien juist wel waardevaster, in tegenstelling tot Diesels, die geen stad meer in mogen. En in de toekomst zullen benzine-rijders steeds meer moeten gaan zoeken naar een steeds kleiner wordend aantal tankstations voor steeds hoger belastte benzine.

https://www.belastingdien...ing_met_forfaitaire_tabel

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42
Stijn_Gallet schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:17:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hier ook zonet de meldingen gekregen, 5 minuten later in de Kia Connect app de melding dat de update completed was.
Die heb ik ook gehad onlangs en nu de update met soundcloud en de mute knop voor snelheid waarschuwing

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

Ro-Maniak2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:28:
[...]

…van jouw dealert? Of is dit standaard?
Was een optie, voor iets van 250 euro als ik me niet vergis.

• karel_vdv
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09 13:37
Ik mag op 7 oktober eindelijk binnen voor de elektrische trekhaak. Mijn dealer (hebben toch 3 vestigingen) zegt dat het zijn eerste installatie is hiervan. Zijn er -in België- al nog mensen die de elektrische trekhaak op de wagen hebben?

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:18
karel_vdv schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:11:
Ik mag op 7 oktober eindelijk binnen voor de elektrische trekhaak. Mijn dealer (hebben toch 3 vestigingen) zegt dat het zijn eerste installatie is hiervan. Zijn er -in België- al nog mensen die de elektrische trekhaak op de wagen hebben?
Ik ben ook erg benieuwd want denk aan deze + trekhaakkoffer.

Iemand met succes in NL laten installeren?

En wat zijn de ervaringen?

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48
DarkShadow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:13:
Weet iemand eigenlijk hoe je met kofferbak open kan rijden, zonder dat er allerlei waarschuwingen afgaan en de handrem er automatisch op blijft zitten?
Iemand toevallig nog een antwoord hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 10:31
Ro-Maniak2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:00:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd want denk aan deze + trekhaakkoffer.

Iemand met succes in NL laten installeren?

En wat zijn de ervaringen?
Ik zou hem krijgen, de dealer had toegezegd gekregen binnen 3 weken geleverd te krijgen... niet dus. Heb dus noodgedwongen de afneembare moeten nemen vanwege vakantie. Nu ik hem heb vind ik het wel prima, scheelt weer wat geld.

• Freezhost
DarkShadow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:32:
[...]

Iemand toevallig nog een antwoord hierop?
Ik heb gelezen dat het kan maar of dat in dit topic is of in het EV6 topic weet ik even niet meer. Helaas heb ik het niet onthouden...

Edit even gezocht voor je, geen idee of het werkt maar een is een poging waard
Wiliyama in "Het grote Kia EV6 topic"
scoffie in "Het grote Kia EV6 topic"

[ Voor 25% gewijzigd door Freezhost op 19-09-2024 08:52 ]

• Arjanpro
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 15:01
Begin maar vast je portemonnee voor te bereiden om 75 euro per maand meer te betalen voor wegenbelasting in 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Arjanpro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:12:
Begin maar vast je portemonnee voor te bereiden om 75 euro per maand meer te betalen voor wegenbelasting in 2026.
Dat is vooral pijnlijk voor de kleinere auto's en niet zozeer het kaliber EV9. Een XC90 weegt ook al 2300KG, niet elektrische auto's in dit segment zijn ook zwaar.

• Loepoog
Arjanpro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:12:
Volgens mij begint dat al in 2025, maar dan met 25% aftrek op het gewicht ipv de eerder ingestemde 40%. Hoop eigenlijk dat ze voor de aanpassing ook nog een stemronde nodig hebben.

Kunt er overigens vanalles van vinden, maar met alle maatregelen en dan met name voor de leaserijders, zie ik de EV markt in zn geheel een flinke knauw krijgen vanaf 2026. Menig leaserijder is weinig principieel en kijkt puur naar het leasebedrag en vooral de netto bijtelling. Ik ben er zelf ook één van. De werkgever geeft de keuze uit EV's of benzine. Plugins zijn uitgesloten.
Bij onveranderd beleid zou ik na 2025 echt niet voor een EV gaan. Dan waren de jaren in een Enyaq en EV9 top, maar ergens houdt het op.

De enige geruststellende gedachte is dat er niets onbetrouwbaarder is als een regering. Plannen veranderen sneller als de seizoenen, maar zo goedkoop als het ooit was dat is wel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:11

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Door de lage bijtelling waren relatief dure EV’s ineens bereikbaar voor de gemiddelde leaserijder. Dat is nu voorbij. Voordeel is wel dat een grote groep rijders EV-rijden heeft kunnen proberen. Laadinfra en range zijn intussen dik in orde.
En als je een EV9 kunt kopen, zijn de bijkomende kosten bijzaak. Een nieuwe auto van dit formaat (en dus gewicht) is nooit goedkoop. Niet miepen, maar genieten.

• Freezhost
Loepoog schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:51:
[...]

.... maar zo goedkoop als het ooit was dat is wel voorbij.
Helaas is dat op alles van toepassing :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdZ-123
  • Laatst online: 07-01 00:43
Vandaag gaat opeens de laadklep niet meer open. Niet door erop te drukken, niet via de app en niet via de knop binnen in de auto. Heeft iemand hier ervaring mee en is er een manier om deze open te krijgen?

• Twiek-San

Twiek-San

Geen ervaring mee. Piept de klep wel?

• FlyingDutchMike
  • Laatst online: 19-09 10:25

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

MvdZ-123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:32:
Vandaag gaat opeens de laadklep niet meer open. Niet door erop te drukken, niet via de app en niet via de knop binnen in de auto. Heeft iemand hier ervaring mee en is er een manier om deze open te krijgen?
Had ik net ook, wellicht omdat de auto met de OTA update was begonnen voordat ik de kabel erin had gehangen. Ik heb de klep gewoon open gepriegeld. Hij laadde ook niet tijdens de korte update.
Daarna weer wel en ik hoop dat de klep morgen weer gewoon zal werken… :X

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Freezhost schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:57:
[...]

Helaas is dat op alles van toepassing :'(
Inderdaad… beetje off-topic maar net even snel een chinees bezocht voor een Tjap Tjoi. 20,50 voor de TT, 2,50 extra voor een klein kommetje nasi, nog eens 2,50 voor een refill daarvan, Cola Zero wat een Pepsi bleek te zijn. Totaal 28 euri in 30 min…
Waar is die goede oude tijd van 14 euro incl. Nasi, bami of witte rijst en m’n 0% bijtelling???

Nee, 0% bijtelling en geen MRB zit er niet meer in…

Maar misschien allemaal een BMW/Toyota op waterstof straks?
Daar hoor ik ze nog niet over…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
MvdZ-123 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:32:
Met de Enyaq een keer gehad. Gelukkig net na thuiskomt vakantie. Ik hoop dat ze het bij jou anders kunnen oplossen als destijds bij mij....
De monteur stak een wig ertussen en brak de vergrendeling af. Kortsluiting in de unit door een ontwerpfout. Resultaat was een weekje met ducttape rondrijden om de klep dicht te houden en na de reparatie, lijnt de klep niet meer goed uit met de rest van de auto. Gelukkig overal foto's van gemaakt en doorgestuurd naar de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Over de kosten van EV rijden hoeven we ons geen zorgen te maken. De batterijcelkosten zijn zo hard aan het dalen dat de productie van een EV aanmerkelijk goedkoper zal zijn dan van een brandstofauto. In veel gevallen is dat nu al zo.
Aan die daling komt voorlopig geen einde.

Dit gecombineerd met het feit dat een EV veel fijner rijdt en voor schonere lucht zorgt geeft de EV een prima toekomst. Daar zal geen subsidie voor nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
FlyingDutchMike schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:23:
[...]

Inderdaad… beetje off-topic maar net even snel een chinees bezocht voor een Tjap Tjoi. 20,50 voor de TT, 2,50 extra voor een klein kommetje nasi, nog eens 2,50 voor een refill daarvan, Cola Zero wat een Pepsi bleek te zijn. Totaal 28 euri in 30 min…
Waar is die goede oude tijd van 14 euro incl. Nasi, bami of witte rijst en m’n 0% bijtelling???

Nee, 0% bijtelling en geen MRB zit er niet meer in…

Maar misschien allemaal een BMW/Toyota op waterstof straks?
Daar hoor ik ze nog niet over…
Stel dat die waterstof auto's echt wat worden en dat is voordelig dan verzint de overheid wel iets om er aan te verdienen. Weg voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
There are two certainties in life….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingDutchMike

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:56:
There are two certainties in life….
All born naked and at the end you die?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Death and taxes

• Rammboy
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 07:12
Hier komt de OTA net binnen. Iemand een beeld van hoe lang downloaden kan duren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwtFCtrLjCLUc86qb0bwcDLG7DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkdQv53Rb1f5movQTOpMCyOp.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Ik weet dat ik het touchscreen eens moet poetsen ^^.

[ Voor 6% gewijzigd door Rammboy op 21-09-2024 09:58 ]

• Ro-Maniak2
Is dit dus nieuwer dan de augustus update?

Eergisteren toen de eerste berichten op dit forum verschenen, kon je via de tool in Windows in ieder geval nog niets nieuwer downloaden dan de augustus update die er bij mij al op staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:00:
Is dit dus nieuwer dan de augustus update?

Eergisteren toen de eerste berichten op dit forum verschenen, kon je via de tool in Windows in ieder geval nog niets nieuwer downloaden dan de augustus update die er bij mij al op staat
Er komen nu ook systeemupdates binnen maar dit moet je wel aanzetten want bij mij stond het alleen aan voor de navigatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skieur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-08 21:32
Er komen nu ook systeemupdates binnen maar dit moet je wel aanzetten want bij mij stond het alleen aan voor de navigatie
Waar moet je dat aanzetten?

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 22:07
Updates gingen heel soepel, werd tot 14uur installatie verwacht, was 2 minuten👌🏻

Zowel de koplampen update als multimedia netjes ota gekregen!

Geeft vertrouwen in hun update proces

• Freezhost
Skieur schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:08:
[...]

Waar moet je dat aanzetten?
Instellingen - Algemeen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
biggerfoot schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:31:
Updates gingen heel soepel, werd tot 14uur installatie verwacht, was 2 minuten👌🏻

Zowel de koplampen update als multimedia netjes ota gekregen!

Geeft vertrouwen in hun update proces
Hier was het enkel het multimedia denk ik. Ongeveer 6u voor hij klaar was om te installeren. Voorbereiden langer dan downloaden, geen idee wat die zo lang aan het voorbereiden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Freezhost schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:46:
[...]

Instellingen - Algemeen volgens mij...
Confirmed. Wel even helemaal naar beneden door scrollen… Dat heb ik bij het initieel instellen van de auto gewoon over het hoofd gezien!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 22:02
Met de veranderende temperaturen ben ik op zoek naar de knop/hendel/instelling voor de zijspiegelverwarning. Inmiddels in de app wel gevonden, maar heb toch het idee dat ik iets over het hoofd zie 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
zijspiegel verwarming is gekoppeld aan de achterruit verwarming...

dus dat vierkantje met verticale kriebels.

Zijn er merken die dat losgekoppeld hebben? bij mijn vorige Volvo was het ook 1 knop voor achterruit en spiegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Kun je ook ergens instellen dat je de spiegels NIET automatisch wilt inklappen bij het afsluiten? Bij m’n vorige auto was dat een schakelaar in de deur, maar kan het in de EV9 niet vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freezhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Een stap in de goede richting. Eindelijk. Nu de bidirectionele laders nog een redelijke prijs geven en uitrollen.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:36:
[...]

Een stap in de goede richting. Eindelijk. Nu de bidirectionele laders nog een redelijke prijs geven en uitrollen.
Ja hopelijk geen woorden meer maar daden want vooralsnog is/was het vooral veel gemekker en weinig wol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammboy
Nogmaals: wat een beer van een auto! https://www.reddit.com/r/maybemaybemaybe/s/CtUVOXbThY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Die laadpalen zijn zo duur dat je het zich nooit terug betaald.
En wat is de impact op de batterij na continu ontladen en opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
juakali schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:08:
[...]

Hoe duur zijn die palen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
Rammboy schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:43:
[...]

Hoe duur zijn die palen dan?
Dacht vanaf 6000 euro toen ik vorig jaar rondkeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29

OMX2000

By any means necessary...

juakali schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat die impact wel mee zal vallen. Je laad hem thuis op met max 11 kW en V2H/V2G doet ook max 11 kW.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
I will casually walk away and just s(h)it in my car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
OMX2000 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat die impact wel mee zal vallen. Je laad hem thuis op met max 11 kW en V2H/V2G doet ook max 11 kW.
In afwachting van de release van de Wallbox Quasar 2 had ik alvast een draagbare lader aangekocht.
Helaas blijven ze de release datum maar uitstellen precies….

Al iemand naar alternatieve merken gekeken die wel al leverbaar zijn waarbij eindgebruikers positief zijn over de werking?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rammboy
juakali schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:54:
[...]

Dacht vanaf 6000 euro toen ik vorig jaar rondkeek
Goed, maar dan heb je vast en zeker gekeken naar een DC bidirectionele laadpaal zoals bijvoorbeeld de Wallbox quasar 2.
Die koppelen via de CCS stekker (dure stekker+kabel) rechtstreeks op de 2 onderste pinnen naar de batterij en deze DC spanning moet omgevormd worden naar AC, volgend op de frequentie van het net.

De Kia EV9 (en ondertussen ook andere wagens) heeeft reeds een DC->AC omvormer aan boord (zie stopcontact in de koffer en de adapter op de laadpoort) en kan dus al AC leveren aan een behoorlijk amperage. Hiervoor heb je geen CSS stekker of omvormer nodig in je laadpaal en dat maakt het grote prijsverschil.
Eigenlijk kan je stellen dat zowat elke slimme laadpaal mits een software aanpassing hardwarematig klaar zou moeten zijn om bidirectioneel te laden. Verwacht echter niet dat er ooit 1 paal hiervoor een software update gaat krijgen als "bidirectioneel" niet vooraf vermeld stond.

Ik vermoed dat de omvormer in de EV9 compatibel is om te synchroniseren met het net.
Wat er dan nog rest is het orchestreren van de ontlading, inclusief veiligheidsprotocollen e.d.
Wat is dat? Wel, bijvoorbeeld: iets moet aan je EV9 duidelijk maken wanneer die mag laden, ontladen en hoeveel. Ook: gaat dit als verbruik naar de CPO en gaat die dan het ontladen in rekening brengen of niet?

Ik ben beroepshalve bezig dit in plaats te brengen en kijk momenteel zelf uit om zo'n paal aan te schaffen. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld de zaptec go 2 gezien deze komende maanden in enkele landen beschikbaar zal komen, waaronder de BeNeLux. Ik weet niet exact wat deze zal kosten, maar wat ik beroepshalve gehoord heb zal dat geen 5000 euro zijn.

Betreft de ontlading: dat is iets dat steeds als negatief punt terug komt. Echter als je de kantjes niet van je batterij gaat af lopen en mooi binnen bvb 20 en 80% kan blijven (dat is 60KWh !) dan valt dat volgens onderzoeken best mee. Er zijn zo tal van voorbeelden van Tesla's die heel wat km's hebben gereden als bijvoorbeeld taxi. Daarbij neemt men ook aan dat de snelheid van het laden/ontladen veel meer impact heeft. Een snellader zal altijd een grotere stress impact hebben op je batterij.
Daarnaast zal er de komende jaren steeds meer naar allerlei vormen van solid state batterijen gekeken worden. De eerste vormen zijn momenteel in de laatste fase van ontwikkeling en zullen beschikbaar zijn in de volgende generatie auto's. Dit soort batterij zal afhankelijk van het sub-type uiteindelijk beter bestand zijn tegen slijtage en kan grotere vermogens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammboy
surfonce schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:22:
[...]

In afwachting van de release van de Wallbox Quasar 2 had ik alvast een draagbare lader aangekocht.
Helaas blijven ze de release datum maar uitstellen precies….

Al iemand naar alternatieve merken gekeken die wel al leverbaar zijn waarbij eindgebruikers positief zijn over de werking?
Zoals ik hierboven zei: de zaptec go 2. Verwacht voor het einde van het jaar.
Daarnaast zijn heel wat publieke palen compatibel met bidirectioneel laden. Ik denk bijvoorbeeld aan de populaire Alfen Twin 5. Die ondersteunen reeds de ISO 15118 standaard.
Het grote probleem met het bidirectioneel laden is dat elke auto en paal -fabrikant toch zijn eigen opvatting van de standaard heeft en er een incompatibiliteit is. Tot op heden hebben wij geen weet van een publieke bidirectionele ervaring. Maar we verwachten daar wel verandering in de komende 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:38
OMX2000 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:17:
[...]

reken dat eens om naar km gerdeden per dag op pakweg 7 jaar tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 22:02
sloddervos schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:51:
zijspiegel verwarming is gekoppeld aan de achterruit verwarming...

dus dat vierkantje met verticale kriebels.

Zijn er merken die dat losgekoppeld hebben? bij mijn vorige Volvo was het ook 1 knop voor achterruit en spiegels
Bij de de VAG auto’s is het een knopje links bij de deurkruk waar je ook je spiegels mee selecteert om te verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

blinded schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:21:
[...]

reken dat eens om naar km gerdeden per dag op pakweg 7 jaar tijd
Waar wil je heen met deze opmerking? Aangeven dat het inderdaad reuze meevalt? :)
Wat is dat aantal km volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09:44
Gisteren stond mijn koffer nog open doordat ik de boodschappen uitlaadde (dat duurde even), toen ik de koffer wou dichtdoen met de afstandbediening klonk er een lange piepgeluid maar ging de koffer niet dicht. Verschillende malen geprobeerd en telkens die lange pieptoon. De fysieke knoppen op het kofferdeksel deden ook niets.

Het enige dat hielp is de koffer zelf manueel dichtduwen. Nog iemand dit al voorgehad of ligt het misschien aan het feit dat ik de manual nog niet gelezen heb? :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

“Kia’s wegen zijn ondoorgrondelijk” [Hyundai 16 : vers 12]

Ook bekend als pagina 276 t/m 291 van de handleiding. Er staat op pagina 285 onderaan iets over een piep van 5 seconden, maar of dat jouw situatie was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
EVJB schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:39:
Goedemorgen allemaal! Ben even benieuwd of iemand dit type velg(of volledig zwart) heeft gekozen bij zijn/haar/hun EV9?

[Afbeelding]

Waanzinnig duur in de KIA shop, dus dacht ik ga online op zoek naar die velg, GMP Rebel lijkt hier toch wel verdacht veel op(zelfde typebenaming is geen toeval), Giva gemaild waarom ze deze niet aanbieden voor de EV9, reactie:

Dank voor uw interesse. Het draagvermogen van de Rebel is 800 kg.

Dit is waarom deze niet in de shop bij uw auto getoond wordt.

Toen aangegeven dat KIA zelf wel iets aanbiedt dat er verdacht veel op lijkt.

Nogmaals gecheckt wat aslast is van auto en of hij echt wordt aangeboden door KIA voor EV9, maximale aslast (achter) is 1860 kg, 2x800kg is dus veel te kort!

Hoop niet dat de velg veel is geplaatst en mijn zoektocht naar een mooie zomerband velg gaat verder.
Aangezien KIA deze op hun website aanbiedt en ik deze zelf waarschijnlijk onder de EV9 wil hebben, kreeg ik wel wat jeuk van jouw bericht. Uiteraard niet naar jou, maar wel dat er ogenschijnlijk wat tegenstrijdigheden zijn. Ik, wij, mogen er toch vanuitgaan dat de draaglast voldoende is.
Na wat speurwerk denk ik dat ik wat heb gevonden.
https://www.gmpitalia.com...012021-est00-estratto.pdf
Mocht er 'gedoe' zijn, dan kan je uiteraard toch bij de dealer terecht en daarom haal ik ze daar ook (geen risico), maar dit geeft me in elk geval wat rust dat er een typegoedkeuring is icm de EV9.

Het document is er ook voor de Totale
https://www.gmpitalia.com...1-2022-est00-estratto.pdf

Ps ik hoop dat ik dit trouwens allemaal goed heb geïnterpreerd.
Maar het blijft vreemd dat een 800kg max draaglast is goedgekeurd, terwijl de max aslast achter, 1860kg is. Ik hou me maar vast aan het maximaal toegestane gewicht en dat is 3070 voor de Air.

[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 24-09-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Na de laatste update Soundcloud geprobeerd. Topgeluid met Meridian. Overtreft Spotify via Carplay ruimschoots. Vanochtend dus heerlijk muziek geluisterd. Vanavond alleen nog maar stukken van 30 seconden van de nummers die ik vanochtend geluisterd heb. Zit er in de gratis versie een limiet aan het aantal nummers? Of aan het aantal keren dat je iets kunt luisteren? Google levert geen eenduidig antwoord op.

Verder het verzoek aan degenen die dat nog niet gedaan hebben om via de app Kia Connect - Meer - Klantenservice - Klantenservice - Ondersteuning voor Kia Connect In-App & In-Car Services -Suggestie voor nieuwe functie of verbetering (ja, je moet even een paar keer klikken) om integratie van Spotify te vragen. Dan is dat ook in “Meridian-kwaliteit” te luisteren.

• Gies123
Twiek-San schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:59:

Verder het verzoek aan degenen die dat nog niet gedaan hebben om via de app Kia Connect - Meer - Klantenservice - Klantenservice - Ondersteuning voor Kia Connect In-App & In-Car Services -Suggestie voor nieuwe functie of verbetering (ja, je moet even een paar keer klikken) om integratie van Spotify te vragen. Dan is dat ook in “Meridian-kwaliteit” te luisteren.
Goede tip, en dan ook graag allemaal het verzoek indienen dat ze de 'walk-away lock' aanzetten zodat de deuren vergrendeld worden wanneer de (digitale) sleutel zich verwijdert van de auto.

Hier het webformulier:
https://cloud.eu.connect....form_KiaConnectInApp?c=nl

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 25-09-2024 08:04 ]

Homevolt dashboard

• Freezhost
@Gies123 Jij hebt toch die printplaat van de Ioniq Guy gekocht? Heb je dat al aangesloten?

• Gies123
Freezhost schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:11:
@Gies123 Jij hebt toch die printplaat van de Ioniq Guy gekocht? Heb je dat al aangesloten?
Klopt en die ligt hier voor me
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ekx3rsauhI5lhWlRDGUeScYZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLPnPNd5vuI7Q93f0CGPE4Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Punt is alleen dat in de Amerikaanse EV9 er in de kofferbak een losse connector ligt waar de module op aangesloten kan worden. Bij onze EV9's ligt deze connector er niet. Er lopen diverse draden met stekkers maar de kleuren van de draden wijken af zodat ik niet goed weet aan welke draad ik de module kan vastmaken. Die ene kabel lijkt erop, maar heeft andere kleuren bedrading erini.

Reactie van the IonicGuy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3ucfxm-zYw0FlmOjME1fopI-og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1riIC7sEq2SlMQa0qJnJhnqy.png?f=fotoalbum_large

US:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcFIojwkfeLnk1JtWCftLhIlIvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPNb1bhlem3LQIc5T9spkKdJ.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's van mijn EV9 kofferbak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAPbT9cyIztdHlKsxS1cFQb9SZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4dxhQchygXtP9iQyqGESIlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmHAG3v2RsSET8PW30FP70l8DRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bktFO7AJRgOpzrkswHHnrBoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdwU7pWQ3c2DRL0lV8ZYL_z2Utg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvQUC8WJAafsh8aa4sdJjzwY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbLxO5sJ7j9dPgwXpFrT8ylsX68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9S7JCYtXGrIKmtgLfgYzQl3F.jpg?f=fotoalbum_large

Wie nog tips heeft: ik hoor het graag en dan wil ik het best proberen ;)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@Gies123 Ahh dat is balen, dit is ook niet iets wat je even uit kan testen of gaat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Oja, niet iedere update is een verbetering. Ik had de ster-knop op het stuur ingesteld om direct naar bestuurdershulp te gaan. Dat is nu niet meer mogelijk. De ster-knop onder het display had ik ingesteld om direct naar carplay te gaan. Kan ook niet meer. Je kunt nu kiezen uit:
Stille modus
EV
Map
Media on/off
Geen

Reuze handig! Nu kun je de ster-knop onder het display dezelfde functie geven als het knopje 5 cm links ervan. :+
De functionaliteit van de ster-knoppen is vakkundig om zeep geholpen. Wie bedenkt zoiets….

• Gies123
Twiek-San schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:08:
Oja, niet iedere update is een verbetering. Ik had de ster-knop op het stuur ingesteld om direct naar bestuurdershulp te gaan. Dat is nu niet meer mogelijk. De ster-knop onder het display had ik ingesteld om direct naar carplay te gaan. Kan ook niet meer. Je kunt nu kiezen uit:
Stille modus
EV
Map
Media on/off
Geen

Reuze handig! Nu kun je de ster-knop onder het display dezelfde functie geven als het knopje 5 cm links ervan. :+
De functionaliteit van de ster-knoppen is vakkundig om zeep geholpen. Wie bedenkt zoiets….
Ja precies. De auto rijdt echt prima, maar de implementatie van gebruikersgemak middels de software brengt me 10 jaar terug in de tijd, helaas. Het heeft ook 10 maanden geduurd voordat we de snelheids-piepjes-mute knop kregen.

Mocht iemand een superdikke EV9 willen overnemen dan hoor ik het wel (is geen grap).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Gies123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:14:
[...]

Ja precies. De auto rijdt echt prima, maar de implementatie van gebruikersgemak middels de software brengt me 10 jaar terug in de tijd, helaas. Het heeft ook 10 maanden geduurd voordat we de snelheids-piepjes-mute knop kregen.

Mocht iemand een superdikke EV9 willen overnemen dan hoor ik het wel (is geen grap).
Dan ben ik toch nieuwsgierig wat je dan van plan bent om te gaan rijden. Ik heb zelf getwijfeld aan een Zeekr 001 (pracht van een auto), maar daar is het zo te lezen niet zo best gesteld met de software. Zeker in vergelijking met de EV9.
Ik had juist het idee dat het bij de EV9 op zn minst niet slechter is als de norm. En de EV9 heeft misschien niet veel knoppen, maar het zijn er nog steeds meer als bijv een Tesla en daar kan ik dan weer niet tegen.
Voor mij is de EV9 een mooi compromis tussen ruimte in de auto, goede rijeigenschappen, een hoge zit, wow/oh jee factor, iets wat je (nog) niet veel ziet rijden en uiteraard het budget. Dit zal voor iedereen een andere optelsom geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Gies123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:14:
[...]

Zo hé.... je gaat hem hier echt door verkopen? Ben ik wel even benieuwd wat je dan terug zou kopen?

Edit: @Loepoog was me al voor... software is overal een issue... Zeekr, Volvo, Poolstar kent ook zo zijn problemen etc... En als je net zo ruim wil blijft er weinig over... ik zie je namelijk nog niet in een hongqi rond rijden... :o

De vraag is of we uberhaupt een Chinese auto moet willen rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Freezhost op 25-09-2024 09:59 ]

• blinded
Twiek-San schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:03:
[...]

Waar wil je heen met deze opmerking? Aangeven dat het inderdaad reuze meevalt? :)
Wat is dat aantal km volgens jou?
Volgens mij is het op termijn niet zo een strak plan.
Ik denk dat je met een gemiddelde van 10kwh per dag op 7 jaar tijd 120.000 km extra had kunnen rijden.

Een thuisbatterij van 10kwh zal je ergens tussen de 2000 a 3000 euro kosten.
Stel ik geef je morgen 3000 euro maar er komt 120.000 km extra slijtage op je auto batterij, zou je dat dan doen?

Ik niet :D, om nog maar te zwijgen over de praktische kant, die thuisbatterij die staat er altijd beschikbaar en die auto niet.

[ Voor 8% gewijzigd door blinded op 25-09-2024 10:09 ]

• Gies123
Loepoog schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:51:
[...]

Dan ben ik toch nieuwsgierig wat je dan van plan bent om te gaan rijden. Ik heb zelf getwijfeld aan een Zeekr 001 (pracht van een auto), maar daar is het zo te lezen niet zo best gesteld met de software. Zeker in vergelijking met de EV9.
Ik had juist het idee dat het bij de EV9 op zn minst niet slechter is als de norm. En de EV9 heeft misschien niet veel knoppen, maar het zijn er nog steeds meer als bijv een Tesla en daar kan ik dan weer niet tegen.
Voor mij is de EV9 een mooi compromis tussen ruimte in de auto, goede rijeigenschappen, een hoge zit, wow/oh jee factor, iets wat je (nog) niet veel ziet rijden en uiteraard het budget. Dit zal voor iedereen een andere optelsom geven.
Ik waardeer de EV9 zeker om zijn looks en ruimte, maar de punten van ergernis (hier al eerder opgesomd :)) blijven me achtervolgen. Daarnaast is de auto gewoon een beetje té groot voor NL. Altijd gedoe met parkeren. Inherent aan de hoogte van de auto vind ik het schommelen van de koets ook vervelend. Mijn gevoel zegt dat ik in november niet de juiste keuze heb gemaakt bij de aanschaf van de EV9. Wel qua looks en ruimte maar niet qua "alle andere dingen".
Ik heb inmiddels diverse offertes liggen voor een BMW 530e of een 330e (beiden touring en plugin hybrides). Aanstaande vrijdag een proefrit doen in de 330e om te zien of mijn gezin er in past én of ik er mijn fiets in kan leggen zonder de wielen eruit te hoeven halen. Dat zijn een beetje mijn minimum requirements. Qua rijeigenschappen schat ik de BMW hoger in, maar we gaan het zien.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@Gies123 Oeh een BMW... daar heb ik toch ook wel wat negatieve dingen over gehoord. Wel een heel ander kaliber dan de EV9. Ik haak sowieso af bij dat merk. Die 7 zitplaatsen van de EV9 heb je dus niet nodig? En ja hij is groot maar ik ervaar dat niet als een probleem, maar ik woon niet in de randstad of stedelijk gebied en dat maakt wel veel uit.

Voor mij wegen de negatieve punten gelukkig niet zo zwaar. Ja de software kant beter, gebruiksgesmak ook maar dat wist ik al. Conclusie is dat je veel krijgt voor het geld, kwaliteit verhouding is prima. Ik heb hoop dat de software steeds beter wordt de komende tijd, zeker met de lancering van de EV3 op het programma.

• Crupa
Twiek-San schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:08:
Stille modus
EV
Map
Media on/off
Geen

je kunt het niet meer wijzigen veronderstel ik?
Bij mij staat, na alle updates, *- stuur nog altijd ingesteld op bestuurdershulp en *-dashboard op Carplay zoals voorheen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Crupa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:10:
[...]

je kunt het niet meer wijzigen veronderstel ik?
Bij mij staat, na alle updates, *- stuur nog altijd ingesteld op bestuurdershulp en *-dashboard op Carplay zoals voorheen...
Ja hier ook... vooral afblijven dus 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
Gies123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:46:
[...]

Ik waardeer de EV9 zeker om zijn looks en ruimte, maar de punten van ergernis (hier al eerder opgesomd :)) blijven me achtervolgen. Daarnaast is de auto gewoon een beetje té groot voor NL. Altijd gedoe met parkeren. Inherent aan de hoogte van de auto vind ik het schommelen van de koets ook vervelend. Mijn gevoel zegt dat ik in november niet de juiste keuze heb gemaakt bij de aanschaf van de EV9. Wel qua looks en ruimte maar niet qua "alle andere dingen".
Ik heb inmiddels diverse offertes liggen voor een BMW 530e of een 330e (beiden touring en plugin hybrides). Aanstaande vrijdag een proefrit doen in de 330e om te zien of mijn gezin er in past én of ik er mijn fiets in kan leggen zonder de wielen eruit te hoeven halen. Dat zijn een beetje mijn minimum requirements. Qua rijeigenschappen schat ik de BMW hoger in, maar we gaan het zien.
Parkeren is inderdaad een dingetje. Als ik ergens in het centrum zou wonen / geen eigen oprit zou hebben dan was het absoluut een no-go geweest. We hebben tevens nog een andere kleinere auto, dus ik kan anticiperen op de situatie.
Ik heb de EV9 nog niet in bezit, maar heb wel van te voren een typische week (zelfs maand) ingeschat waar ik zoal kom en waar het 5x vloeken wordt. Het grootste probleem is bij mijn schoonouders voor de deur. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft zn voordeel >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Loepoog op 25-09-2024 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:35
Software is overal gezeik, daarvoor zou ik hem niet wegdoen. Wel benieuwd wat de inruil echt doet na een jaartje, dat gaat pijn doen. Al stunten ze bij BMW nog steeds geloof ik, dat kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juakali
EV9 te groot? Hiervoor had ik x5 en die ev9 is nu toch niet zoveel groter.
Kennis heeft een Dodge ram en heb daar eens naast gestaan, die is GROOT. Die steekt overal een meter of meer uit.
Heb in stad op parking nog geen andere problemen gehad qua grote dan de x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
sly___ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:27:
Software is overal gezeik, daarvoor zou ik hem niet wegdoen. Wel benieuwd wat de inruil echt doet na een jaartje, dat gaat pijn doen. Al stunten ze bij BMW nog steeds geloof ik, dat kan helpen.
Inderdaad alleen Tesla lijkt qua software vooruit te lopen/bij de tijd te zijn maar ook daar is niet alle rozengeur en maneschijn. Die afschrijving doet inderdaad pijn.......

@Gies123 Kies je bewust voor hybride en geen EV meer? Er zijn toch wel alternatieven zoals de Mercedes EQB/EQS, Nio EL8, Volvo EX90 etc?

[ Voor 12% gewijzigd door Freezhost op 25-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
juakali schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:29:
EV9 te groot? Hiervoor had ik x5 en die ev9 is nu toch niet zoveel groter.
Kennis heeft een Dodge ram en heb daar eens naast gestaan, die is GROOT. Die steekt overal een meter of meer uit.
Heb in stad op parking nog geen andere problemen gehad qua grote dan de x5
Nee, een X5 vs EV9 of zelfs een E530 dat ga je wrs niet merken

https://www.carsized.com/...-suv-vs-kia-ev9-2023-suv/
https://www.carsized.com/...tate-vs-kia-ev9-2023-suv/

Maar tov een E330....

https://www.carsized.com/...s-kia-ev9-2023-suv/front/

[ Voor 17% gewijzigd door Loepoog op 25-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

blinded schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:08:
[...]

Volgens mij is het op termijn niet zo een strak plan.
Ik denk dat je met een gemiddelde van 10kwh per dag op 7 jaar tijd 120.000 km extra had kunnen rijden.

Een thuisbatterij van 10kwh zal je ergens tussen de 2000 a 3000 euro kosten.
Stel ik geef je morgen 3000 euro maar er komt 120.000 km extra slijtage op je auto batterij, zou je dat dan doen?
Ja. Het is helemaal geen 120K slijtage. De belasting als thuisaccu is vele malen lager dan die bij rijden.

Stel: ik rijd 36500km per jaar. Dat is 100km per dag. Dat komt overeen met ongeveer 20kWh per dag. Bij een thuisverbruik van 20kWh per dag zou de accu dus 2x zoveel gebruikt worden. Maar wel bij een veel lagere belasting dan tijdens het rijden
Bij het rijden krijgt de accu flink op z‘n donder tijdens optrekken en remmen. Om over snelladen maar niet te praten. Bij 11kW thuisladen en nog minder kW thuis-ontladen lijdt zo’n accu niet veel.

• Gies123
Freezhost schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:20:
[...]

Inderdaad alleen Tesla lijkt qua software vooruit te lopen/bij de tijd te zijn maar ook daar is niet alle rozengeur en maneschijn. Die afschrijving doet inderdaad pijn.......

@Gies123 Kies je bewust voor hybride en geen EV meer? Er zijn toch wel alternatieven zoals de Mercedes EQB/EQS, Nio EL8, Volvo EX90 etc?
Ik kom ook van Tesla af dus misschien dat het daar aan ligt. Het blijft qua EV's koffiedik kijken, maar als ik om me heen kijk, zie ik in Duitsland de subsidies afgeschaft worden en in Nederland ook. Daardoor wordt elektrisch rijden duurder en misschien zelfs duurder dan gewoon op benzine rijden. Ook vanuit China worden we straks overspoeld met goedkope EV's waardoor de prijzen enorm gaan dalen (zien we nu al). Ik verwacht dat een PHEV de komende 5-6 jaar iets waardevaster zal zijn. Maar zoals gezegd is dat koffiedik kijken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken?

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Voordat ik in november vorig jaar de EV9 in ontvangst heb genomen reed ik ook ruim 6 jaar Tesla (Model X).

Ik mis de software van de Tesla ook, dus dat gevoel herken ik. De Tesla app is 10x beter dan de knullige Kia Connect app. Ook de infotainment unit van Tesla is beter, maar met Wireless Android Auto en HUD in de Kia ben ik toch eigenlijk best tevreden. De laadervaring bij Ionity is doorgaans wel slechter dan bij de Tesla supercharger. Jammer dat de EV9 daar maar langzaam kan laden.

Ik moet niet vergeten dat het MCU1 infotainmentsysteem in de Tesla na een tijdje zo traag als stroop werd. De ingebouwde webbrowser is eigenlijk altijd onbruikbaar geweest, ook nadat ik voor 2400 euro (!) de MCU2 heb laten inbouwen. De Spotify implementatie in de Tesla was eigenlijk ook erg ondermaats, als je dit vergelijkt met de Spotify app op je telefoon.

Maar goed, dat was toen.
Als ik anno 2024 een Tesla Model Y zou kopen, dan krijg je prima software. Maar te weinig fysieke knoppen. Dat vind ik heel goed doordacht in de Kia, een beperkt aantal fysieke knoppen voor veelgebruikte functies die je op de tast moet kunnen vinden.

Als ik niet minimaal 6 zitplaatsen nodig zou hebben (4 kids), dan zou ik waarschijnlijk geen EV9 hebben gekocht. Maar qua 6/7 zitplaatsen vind ik de EV9 nog steeds de beste koop. Beter dan de Volvo EX90 (qua binnenruimte en software) en betaalbaarder.
De Nio EL8 vind ik aantrekkelijk, maar ik denk dat het serieus niks gaat worden in de EU met Chinese autofabrikanten die niet in de EU produceren. In de dure batterijwissels van Nio geloof ik ook niet.

Qua EV's in het algemeen: daar geloof ik wel in een goede toekomst. Zoals ik hier laatst al schreef, dalen de batterijcellen hard in prijs. EV's zullen goedkoper zijn dan PHEV's, ook qua "brandstof". En het rijdt lekkerder en schoner dan met een antieke plofmotor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
Gies123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:39:
[...]

Ik kom ook van Tesla af dus misschien dat het daar aan ligt. Het blijft qua EV's koffiedik kijken, maar als ik om me heen kijk, zie ik in Duitsland de subsidies afgeschaft worden en in Nederland ook. Daardoor wordt elektrisch rijden duurder en misschien zelfs duurder dan gewoon op benzine rijden. Ook vanuit China worden we straks overspoeld met goedkope EV's waardoor de prijzen enorm gaan dalen (zien we nu al). Ik verwacht dat een PHEV de komende 5-6 jaar iets waardevaster zal zijn. Maar zoals gezegd is dat koffiedik kijken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken?
PHEV zijn alleen op papier aantrekkelijk om aan te schaffen. Een groot deel van de gebruikers neemt niet braaf de moeite om elke dag te stekkeren. En op vakantieritjes zou ik het op prijs stellen als ze vooral wegblijven bij de echte EV plekken.
De PHEV zit straks in hetzelfde ongemakkelijke bootje als een EV. De EV nog wat extra omdat die krengen in 5 jaar tijd alleen maar duurder zijn geworden. En waarom? Omdat de range te laag was dus werden de accupakketten groter.
Ik lees echter genoeg ontwikkelingen waarbij er op termijn met minder batterijen, dezelfde range kan worden gehaald. Ja er zullen modellen komen met 1000+ range, maar dan moet je ook niet zeuren dat een EV duur is. Als je genoeg hebt aan 500km en een efficientere accu + laadcurve, dan heeft de EV echt wel toekomst.
Dat is dan ook het moment dat EV's in prijs kunnen gaan zakken (kijk naar Azie).

Al die ICE-boeren die nu in de problemen zitten, moeten eens goed naar hun eigen producten kijken. Hoeveel modellen heeft VW wel niet. Veel te veel en het lijkt ook allemaal nog eens op elkaar. Stuk voor stuk niet om aan te gluren.

In jouw geval twijfel je om nu de EV al te verkopen om een eventuele grotere afschrijving te voorkomen.
Dat is een lastige inschatting. Ik kan me nog herinneren dat mijn Enyaq na 12maanden een hogere restwaarde had als de aanschafprijs.
Het enige wat ik zeker weet is dat de regels zoals ze er nu liggen en zijn aangekondigd, er over 4 jaar niet meer zijn. De constante factor in het verhaal is een onbetrouwbare overheid. Ik geloof echter wel dat de groene agenda niet overboord wordt gegooid en ze tegelijk de autoindustrie (die miljarden in EV-techniek hebben gespendeerd), niet om laten vallen.

Ik zou de EV9 gewoon lekker blijven rijden. Misschien op termijn wat langer als dat je nu voor ogen hebt. Zou me niks verbazen als er over een paar jaar andere landen zijn die juist om EV's zitten te springen. Er is altijd handel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Loepoog schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:05:
[...]
Als je genoeg hebt aan 500km en een efficientere accu + laadcurve, dan heeft de EV echt wel toekomst.
95% van de autorijders heeft daar toch genoeg aan? Alleen de mensen die vaak een caravan willen trekken hebben ongemak van een lage range.

De vraag die ik altijd krijg is "hoe ver kan ie rijden ?" Ik zeg dan altijd dat mijn EV9 800km bereik heeft als ik onderweg een half uurtje koffiepauze neem voor mezelf.

• Gies123
Dank @Gasoline1234 en @Loepoog! Ik ga alles nog eens goed op een rijtje zetten en dan komend weekend beslissen!

6-persoons auto is niet per-sé nodig. Wel nog 4 thuiswonende kinderen maar één ervan heeft inmiddels een eigen auto. Maar met zijn drieën op de achterbank van een 3 serie (met middentunnel) zitten is vanuit een EV9 een forse stap terug. We gaan het testen...

[ Voor 53% gewijzigd door Gies123 op 25-09-2024 14:59 ]

Homevolt dashboard

• blinded
Twiek-San schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:36:
[...]

Ja. Het is helemaal geen 120K slijtage. De belasting als thuisaccu is vele malen lager dan die bij rijden.

Stel: ik rijd 36500km per jaar. Dat is 100km per dag. Dat komt overeen met ongeveer 20kWh per dag. Bij een thuisverbruik van 20kWh per dag zou de accu dus 2x zoveel gebruikt worden. Maar wel bij een veel lagere belasting dan tijdens het rijden
Bij het rijden krijgt de accu flink op z‘n donder tijdens optrekken en remmen. Om over snelladen maar niet te praten. Bij 11kW thuisladen en nog minder kW thuis-ontladen lijdt zo’n accu niet veel.
denk jij dat het op zo een grote batterij veel uitmaakt of je nu 2kw per uur uitrekt of 10?
blijft een laag getal voor zo een grote batterij.

• Twiek-San

Twiek-San

Ik vind de software-interface van de EV9 geen stap van 10 jaar terug in de tijd. De meeste merken zitten op dit niveau. De combi van software en fysieke knoppen bevalt mij prima. Het updaten loopt alleen knap traag en is niet altijd een stap vooruit.
Een van de weinige merken die daar snel mee is, is Xpeng. Tijdje naar de G9 gekeken en op het forum meegelezen. Mooie auto, maar uiteindelijk niet gekocht om krap dealernetwerk en toch liever geen Chinese auto.

Maar als je elke dag 5 keer moet parkeren in drukke binnensteden, heb je met de EV9 imho de verkeerde keus gemaakt. En als je je eenmaal aan een auto ergert, vind je altijd nog wel wat spijkers op laag water om een nieuwe aankoop te rechtvaardigen. :)

Ik krijg tot nu toe de EV9 overal ingepriegeld. Probleem is meer het vinden van het “plekje” dan het erin zetten. Krappe straatjes, tegenliggers en parkeergarages zijn interessante uitdagingen. Maar niet te vaak graag.

En range….. Ik rijd er net zo mee als met een benzineauto. Als ie leeg is, moet je tanken. :+

• Twiek-San

Twiek-San

blinded schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:15:
[...]

denk jij dat het op zo een grote batterij veel uitmaakt of je nu 2kw per uur uitrekt of 10?
blijft een laag getal voor zo een grote batterij.
Eenheden zijn kW of kWh. Maar kW per uur is nieuw. 8)7
We zijn wel Tweakers hier, hè :)

We bedoelen hetzelfde, denk ik. De belasting als thuisbatterij is peanuts in vergelijking met de belasting tijdens rijden of snelladen.

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:18
Vandaag met de Focus de AMS Europark QPark (Marnixstraat) ingereden, kom er nu regelmatig en denk dan toch "hoe gaat dat straks met de EV9?"

Iemand ervaring of dit goed moet gaan met breedte en hoogte? Als ik daar kan parkeren heb ik 1 mogelijke ergernis al opgelost. Vanuit die parking kom ik bij 80% bij onze klanten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Gies123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:56:
Dank @Gasoline1234 en @Loepoog! Ik ga alles nog eens goed op een rijtje zetten en dan komend weekend beslissen!

6-persoons auto is niet per-sé nodig. Wel nog 4 thuiswonende kinderen maar één ervan heeft inmiddels een eigen auto. Maar met zijn drieën op de achterbank van een 3 serie (met middentunnel) zitten is vanuit een EV9 een forse stap terug. We gaan het testen...
Ik heb er ook 3 en die middentunnel is gewoon irritant. Daarnaast zitten ze op een leeftijd waarbij ze reageren als schietlont.
Als ik dan de keuze heb om daar iets aan te doen, dan staat dat wel hoog op het lijstje.
Het zelfde geldt voor ruimte. Een auto die echt als een EV is gebouwd wint het qua ruimte altijd van een ICE.
BMW heeft er nog wel een handje van om alles door elkaar heen te bouwen en daar mis je ook de echte voordelen van een EV.
Ik hou sowieso niet van het ingesloten gevoel bij een BWM (of Audi). Daarentegen zijn het meestal wel mooie en goed afgewerkte auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Ruvetuve schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:50:
Vandaag met de Focus de AMS Europark QPark (Marnixstraat) ingereden, kom er nu regelmatig en denk dan toch "hoe gaat dat straks met de EV9?"

Iemand ervaring of dit goed moet gaan met breedte en hoogte? Als ik daar kan parkeren heb ik 1 mogelijke ergernis al opgelost. Vanuit die parking kom ik bij 80% bij onze klanten!
Als er een X5 of Range Rover in die parkeergarage staat, ga jij er met een EV9 ook wel komen. Die doen qua maatvoering hetzelfde aan.

Mocht je twijfelen, hier kan je alles goed vergelijken. Yes its a big boy :)
https://www.carsized.com/en/

• Gies123
Loepoog schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb er ook 3 en die middentunnel is gewoon irritant. Daarnaast zitten ze op een leeftijd waarbij ze reageren als schietlont.
Als ik dan de keuze heb om daar iets aan te doen, dan staat dat wel hoog op het lijstje.
Het zelfde geldt voor ruimte. Een auto die echt als een EV is gebouwd wint het qua ruimte altijd van een ICE.
BMW heeft er nog wel een handje van om alles door elkaar heen te bouwen en daar mis je ook de echte voordelen van een EV.
Ik hou sowieso niet van de ingesloten gevoel bij een BWM (of Audi). Daarentegen zijn het meestal wel mooie en goed afgewerkte auto's.
"Schietlont" _O-
Zo herkenbaar dit.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gies123
Vandaag een van mijn grootste ergernissen met de EV9 opgelost: de automatic doorlock geïnstalleerd! Zodra de (digitale) sleutel zich verwijdert van de auto, sluit deze zichzelf na 10 seconden. Werkt perfect, blij mee.

Ik heb hem trouwens hier gekocht:
https://sharkracing.com/p...ule-various-applications/

Hier de bedrading aan het aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qWIzGGHV4t4hFgOYTpBH9II_hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z38Km5jD0ohCvjAOdK0YZoY5.jpg?f=fotoalbum_large

En hier ligt ‘ie, achter de 3e zitrij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM9NBR2pNVbu3L8XMYlALR0P3qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9dtiNE76m6OV43Jzd3haPKn.jpg?f=fotoalbum_large

En je kunt hem ook hier kopen:
https://www.theioniqguy.c...-rXQ5Ah4Kwiwlr2Pu3FhjR_vN

[ Voor 6% gewijzigd door Gies123 op 25-09-2024 19:56 ]

Homevolt dashboard

Pagina: 1 ... 58 ... 93 Laatste