Goed, maar dan heb je vast en zeker gekeken naar een DC bidirectionele laadpaal zoals bijvoorbeeld de Wallbox quasar 2.
Die koppelen via de CCS stekker (dure stekker+kabel) rechtstreeks op de 2 onderste pinnen naar de batterij en deze DC spanning moet omgevormd worden naar AC, volgend op de frequentie van het net.
De Kia EV9 (en ondertussen ook andere wagens) heeeft reeds een DC->AC omvormer aan boord (zie stopcontact in de koffer en de adapter op de laadpoort) en kan dus al AC leveren aan een behoorlijk amperage. Hiervoor heb je geen CSS stekker of omvormer nodig in je laadpaal en dat maakt het grote prijsverschil.
Eigenlijk kan je stellen dat zowat elke slimme laadpaal mits een software aanpassing hardwarematig klaar zou moeten zijn om bidirectioneel te laden. Verwacht echter niet dat er ooit 1 paal hiervoor een software update gaat krijgen als "bidirectioneel" niet vooraf vermeld stond.
Ik vermoed dat de omvormer in de EV9 compatibel is om te synchroniseren met het net.
Wat er dan nog rest is het orchestreren van de ontlading, inclusief veiligheidsprotocollen e.d.
Wat is dat? Wel, bijvoorbeeld: iets moet aan je EV9 duidelijk maken wanneer die mag laden, ontladen en hoeveel. Ook: gaat dit als verbruik naar de CPO en gaat die dan het ontladen in rekening brengen of niet?
Ik ben beroepshalve bezig dit in plaats te brengen en kijk momenteel zelf uit om zo'n paal aan te schaffen. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld de zaptec go 2 gezien deze komende maanden in enkele landen beschikbaar zal komen, waaronder de BeNeLux. Ik weet niet exact wat deze zal kosten, maar wat ik beroepshalve gehoord heb zal dat geen 5000 euro zijn.
Betreft de ontlading: dat is iets dat steeds als negatief punt terug komt. Echter als je de kantjes niet van je batterij gaat af lopen en mooi binnen bvb 20 en 80% kan blijven (dat is 60KWh !) dan valt dat volgens onderzoeken best mee. Er zijn zo tal van voorbeelden van Tesla's die heel wat km's hebben gereden als bijvoorbeeld taxi. Daarbij neemt men ook aan dat de snelheid van het laden/ontladen veel meer impact heeft. Een snellader zal altijd een grotere stress impact hebben op je batterij.
Daarnaast zal er de komende jaren steeds meer naar allerlei vormen van solid state batterijen gekeken worden. De eerste vormen zijn momenteel in de laatste fase van ontwikkeling en zullen beschikbaar zijn in de volgende generatie auto's. Dit soort batterij zal afhankelijk van het sub-type uiteindelijk beter bestand zijn tegen slijtage en kan grotere vermogens aan.