Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 57 ... 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
Paradise schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:08:
Sinds een aantal dagen ontgrendeld de laadkabel niet meer zodra ik de auto open. Ik moet dan de nood ontgrendeling gebruiken, op een andere manier gaat het niet. Iemand hetzelfde gehad toevallig?
Na het unlocken van de auto heb je maar een bepaald aantal seconden de tijd om je kabel te verwijderen, daarna wordt hij weer automatisch vergrendeld. Kan dat het niet zijn? Wat gebeurd er als je daarna op de afstandsbediening nog een keer op ontgrendelen drukt?

[ Voor 8% gewijzigd door Freezhost op 10-09-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 16:41
Freezhost schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:56:
[...]

Na het unlocken van de auto heb je maar een bepaald aantal seconden de tijd om je kabel te verwijderen, daarna wordt hij weer automatisch vergrendeld. Kan dat het niet zijn? Wat gebeurd er als je daarna op de afstandsbediening nog een keer op ontgrendelen drukt?
Uit mijn beperkte ervaringen de eerste dagen denk ik inderdaad dat het precies dit is.

Mijn oplossing is om als ik naar de laadkabel toe loop, even unlock te drukken op de key fob. Dan geeft hij hem sowieso vrij, het kan wel dat dat een optie is die ik ergens in het menu bij de eerste configuratie aan heb gezet zoiets herinner ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ketser schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:23:
[...]

Er zit inderdaad een instelling bij 'deuren' waarmee je kunt instellen of de deurgrepen er allemaal uit moeten komen wanneer de auto uitgaat.

Kun je ook in de KIA connect app regelen:
Gebruikersprofiel -> voertuiginstellingen -> deur -> automatisch ontgrendelen -> voertuig uit.
Dit werkt bij mij dus niet in combinatie met het kinderslot. Zowel de instelling geprobeerd bij "Selectie P" als bij "Voertuig uit". Instellingen worden door de auto wel over genomen vanuit de app, en ook rechtstreeks in de auto gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akn_xl2he5XMwqIFNw3iQpQDRhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PUpNNuhwYaWVAcjLB750GdPF.png?f=fotoalbum_large

Ik wil nog meer scenario's gaan uittesten. Hebben jullie een andere instelling bij "Automatisch Vergrendelen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@hjvdb let op, als je de auto uit zet zonder deze eerst in de P te zetten blijven alle deurhendels ingeklapt. Stap jij als bestuurder uit dan wordt alleen die uitgeklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
Freezhost schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:45:
@hjvdb let op, als je de auto uit zet zonder deze eerst in de P te zetten blijven alle deurhendels ingeklapt. Stap jij als bestuurder uit dan wordt alleen die uitgeklapt.
Die was mij inderdaad al duidelijk, maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 22:37
Het hele velgen verhaal onder deze auto intrigeert me wel. Het is mijn persoonlijke mening, maar ik vind op alle uitvoeringen de standaard velg niet mooi. Wil je dan vanuit de dealer iets anders, dan zijn er ansich maar een paar alternatieven. Ik wil eigenlijk bij 19inch blijven (en dezelfde band gebruiken), maar dan kom je op de GAORI en dat is evengoed niet mooi.

Ik denk dat ik nu aftermarket voor Carmani CA20 Ludwig ga. 1010kg per velg en de leasemaatschappij is akkoord, dus kom maar op.
Iemand deze toevallig ook genomen en/of ervaringen met Carmani?
Ik wil niet perse voor een dubbeltje eerste rang zitten, maar er is voor de EV9 niet heel veel keuze met 19inch.Tips zijn welkom. Budget is max 2000 per set (excl banden en wel 19inch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 18:40

Bever!

3

hjvdb schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:41:
Hier ook afgelopen vrijdag de EV9 opgehaald. Complimenten voor de dealer! Netjes afgeleverd, voorzien van de laatste update (check door volume knopje op het stuur even ingedrukt te houden, snelheidswaarschuwing uit). Duidelijke instructie van de noodzakelijk functionaliteiten, en direct ook even geholpen met de Kia Connect app. Daarnaast ook duidelijk communicatie over het restpuntje: afneembare trekhaak niet leverbaar.

Ervaringen na de eerst 200 km zijn geweldig!

Voordat ik naar de foto's ga nog één vraagje naar jullie ervaring met kinderslot. Wanneer het kinderslot actief is komen -na het uitschakelen van de auto- de deurgrepen van de achter portieren niet naar buiten. Niet ideaal....
Is dit gedrag zoals het hoort, of zie ik ergens een instelling over het hoofd?

Samen met zijn voorganger op de foto:
[Afbeelding]

Zelfs een Superb verdwijnt achter de EV9 :)
[Afbeelding]
dik zo, heb dezelfde als jij besteld rwd launch ed. maar dan met de 21 inch zwartte kia acc wielen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madevill
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-07 13:56
saikoboarder schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:02:
[...]

HBA,
Als je de lichten op auto hebt staan kan je de HBA activeren door de hendel van je weg te duwen.
Boven aan in het display komt er dan auto te staan.

de KIA kijkt dan zelf wanneer het past om de high beam aan te zetten of terug uit te zetten.
Vaak moet je wel al in een redelijke donkere straat zijn waar deze dan aan gaan.

Als er tegen verkeer is gaan of de hele high beams uit, of enkel een vlak (als je de matrix lampen hebt)

je kan door nog eens te duwen ook de high beams zelf aanzetten maar dan is de HBA niet meer actief.
De high beams gaan dan gewoon aan maar gaan niet meer vanzelf uit door tegenliggers of als het niet meer nodig is.

De HBA afzetten is enorm vervelend...
Die kan je alleen afzetten door even de high beams aan te zetten en dan terug af.

al vaker gehad op een volle autostrade dat tegenliggend vrachtverkeer toch niet goed werd gefilterd door de matrix koplampen. En dan moet je dus even de high beams aanzetten op een volle autostrade om de HBA af te zetten.

hopelijk is deze text een beetje duidelijk 8)7

EDIT:
bovenstaande filmpje is duidelijker als mijn uitleg en zo te zien kan ik de HBA ook afzetten door de gewone lichten van auto naar 'aan' te klikken.

weer iets bijgeleerd !
Ik heb het nu zelf nagekeken, ik heb in mijn instellingen geen HBA knop zoals in dat tweede filmpje. Ik ben er ook nog niet in geslaagd om het auto iccontje op mijn dashboard te laten verschijnen. Zou het kunnen dat HBA niet actief is in bepaalde markten? (GT Line in Belgie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 22-09 17:15
madevill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb het nu zelf nagekeken, ik heb in mijn instellingen geen HBA knop zoals in dat tweede filmpje. Ik ben er ook nog niet in geslaagd om het auto iccontje op mijn dashboard te laten verschijnen. Zou het kunnen dat HBA niet actief is in bepaalde markten? (GT Line in Belgie)
heb je in de settings ook HBA aangezet ?
ik heb ook een belgische Kia en hier werkt het.

checklist ->
- in de settings op het dashboard HBA moet aanstaan
- hendel lichten moet op auto staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:56:
[...]

Dat lijkt het helaas niet te zijn. Ik wilde net een filmpje maken, en toen liet de auto ineens wel netjes de kabel los. Uurtje later nog eens geprobeerd, en toen was er weer geen beweging in te krijgen, zie hier: https://share.icloud.com/photos/0eem3vIYjnv9URyaEaCaHX_7w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Paradise schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
[...]

Dat lijkt het helaas niet te zijn. Ik wilde net een filmpje maken, en toen liet de auto ineens wel netjes de kabel los. Uurtje later nog eens geprobeerd, en toen was er weer geen beweging in te krijgen, zie hier: https://share.icloud.com/photos/0eem3vIYjnv9URyaEaCaHX_7w
Dat lijkt een gevalletje voor de dealer, bij ontgrendelen hoort de kabel direct los te komen. Doet hij dit bij elke willekeurige laadpaal? Dat is misschien iets om even te testen want dat gaat de dealer ook vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madevill
saikoboarder schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:06:
[...]

heb je in de settings ook HBA aangezet ?
ik heb ook een belgische Kia en hier werkt het.

checklist ->
- in de settings op het dashboard HBA moet aanstaan
- hendel lichten moet op auto staan
Ik kan dat dus nergens in de settings vinden, onder "Lichten" zie ik "Omgevingslicht", "Opties autom Knipperen", "Welkom Spiegel", "Follow Me Home", "Reismodus", "Interieurverlichting aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
hjvdb schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:39:
[...]

Dit werkt bij mij dus niet in combinatie met het kinderslot. Zowel de instelling geprobeerd bij "Selectie P" als bij "Voertuig uit". Instellingen worden door de auto wel over genomen vanuit de app, en ook rechtstreeks in de auto gewijzigd.

[Afbeelding]

Ik wil nog meer scenario's gaan uittesten. Hebben jullie een andere instelling bij "Automatisch Vergrendelen"?
Het mysterie is denk ik opgelost. Het naar buiten schuiven van de deurgrepen bij P of bij UIT lijkt alleen te werken wanneer de functie van automatische vergrendeling ook aan staat. Ik schrik altijd van dat geluid van vergrendelen dus heb dit eigenlijk altijd uit staan. Nu dus aan en dan maar hopen dat ik er aan kan wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
madevill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:48:
[...]

Ik kan dat dus nergens in de settings vinden, onder "Lichten" zie ik "Omgevingslicht", "Opties autom Knipperen", "Welkom Spiegel", "Follow Me Home", "Reismodus", "Interieurverlichting aan".
Same here. Net nogmaals alle menu’s uitgekamd…

Terwijl de bediening toch duidelijk verwachtingen wekt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tQV10qQXEbDJy__fa5jfjRKwG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKBI35X9LYOU050vma5MBWu9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 10-09-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juakali
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 06:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Krijg je hier toch wel een Stormchaser gevoel bij.
Netjes gewrapt maar voor mij persoonlijk teveel van het goede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Vandaag de 30.000km beurt gehad.
Totaal 455 euro, incl. BTW en incl. een leenauto.

Tja, een hoop geld, voor helemaal niks. Want wat is er nou eigenlijk gedaan?
Er zit weliswaar een nieuw interieurfilter in en de remvloeistof is vernieuwd, maar beide waren natuurlijk onnodig bij een 10 maanden oude auto.
Ze zeggen ook dat er een Kia navigatie kaartupdate is gedaan. Maar dat lijkt me sterk, want vorige week is dat hele infotainmentsysteem over the air geüpdatet.
Dat de meeste EV9's een stekkerprobleem bij snelladers hebben "hadden ze nog nooit van gehoord". Op het service-rapport staat dan ook een vinkje bij de check van het laadsysteem: "alles in orde".

Ik doe dit verplichte onderhoud eigenlijk alleen maar om de Kia garantie te behouden.
En dan moet je goed opletten, want die garantie vervalt als je 1km te laat bent. En dat gebeurt je snel, want je kunt meestal pas over 2 maanden, of langer, terecht als je belt voor een afspraak.
Ik was met 29.586km nog op tijd, door een andere Kia garage te zoeken.

Het blijft nu opletten, want de volgende beurt moet vóór 59.586km plaatsvinden. Bij 60.000km ben ik te laat.

Afijn, het business model van EV-dealers, dat vooral gebaseerd is op inkomsten uit (grotendeels onnodig) onderhoud, is stervende.
Tot die tijd betaal je gewoon teveel voor een verder heerlijke auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Ik had nog beloofd hier te melden wat de staat van het profiel is van mijn 21" Falken Eurallseason banden na bijna 30.000km. De garage heeft dit gemeten:
- 6mm achter
- 5mm voor

Beetje onnauwkeurig afgerond op hele mm, maar het geeft een beeld. Als ik een nieuwe knoopcel heb gekocht voor mijn eigen profielmeter, dan zal ik hier nog een nauwkeurigere meting posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:26
Loepoog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:50:
Het hele velgen verhaal onder deze auto intrigeert me wel. Het is mijn persoonlijke mening, maar ik vind op alle uitvoeringen de standaard velg niet mooi. Wil je dan vanuit de dealer iets anders, dan zijn er ansich maar een paar alternatieven. Ik wil eigenlijk bij 19inch blijven (en dezelfde band gebruiken), maar dan kom je op de GAORI en dat is evengoed niet mooi.

Ik denk dat ik nu aftermarket voor Carmani CA20 Ludwig ga. 1010kg per velg en de leasemaatschappij is akkoord, dus kom maar op.
Iemand deze toevallig ook genomen en/of ervaringen met Carmani?
Ik wil niet perse voor een dubbeltje eerste rang zitten, maar er is voor de EV9 niet heel veel keuze met 19inch.Tips zijn welkom. Budget is max 2000 per set (excl banden en wel 19inch).
ik lees geïnteresseerd mee, deze maand de offerte/marktuitvraag doen op een set velgen met winterbanden en opslag. (in zeeland)

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Wie heeft er tips voor winterbanden?
zag zelf al Pirelli Scorpion Winter 2 XL
360 stuk voor 21 inchers

[ Voor 48% gewijzigd door blinded op 11-09-2024 09:35 ]

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 18:34
biggerfoot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Had hij ook nog een specifieke tip voor winterbanden? Ik ga binnenkort eens informeren bij Kwikfit, Profile, lokale bandenboer en de Kia garage. Zou wel banden-hotel erbij willen en velgen die een beetje "zuinig" zijn. Vooral in de winter is dit nog belangrijker..

ergens zit ik dus aan zuinige 19 Inch winterbanden te denken met een zuinige velg. Iemand een killer combinatie gezien?
Advies is: Continental WinterContact

Met deze velgen set

• blinded
Ruvetuve schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:51:
[...]

Met deze velgen set
Puur op specificaties lijken de pirelli's veel beter of mis ik iets?

Pirelli Scorpion Winter 2
Winterband 285/45 R21 113V (360€)

Grip on nat wegdek A
Brandstofverbruik B
Rolgeluid 71dB

versus
Continental WinterContact TS 850 P (324,49)
Winterband 285/45 R21

Grip on nat wegdek B
Brandstofverbruik C
Rolgeluid 75dB

• Ro-Maniak2
Ruvetuve schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:51:
[...]

Met deze velgen set
Oef dat kost zowat een halve auto?? :o

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn advies voor Pirelli scorpions is ze wel ergens erop te laten zetten waar ze balanceren met roadforce. Mijn garage heeft een voorkeur voor Pirelli's, maar elke keer heb ik trillingen met nieuwe banden. Die moet ik dan laten controleren en onder garantie laten vervangen wegens onacceptabele karkas deformaties. Verder fijne banden en in mijn ervaring iets zuiniger dan de conti's.

• blinded
theHoff schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:05:
Mijn advies voor Pirelli scorpions is ze wel ergens erop te laten zetten waar ze balanceren met roadforce. Mijn garage heeft een voorkeur voor Pirelli's, maar elke keer heb ik trillingen met nieuwe banden. Die moet ik dan laten controleren en onder garantie laten vervangen wegens onacceptabele karkas deformaties. Verder fijne banden en in mijn ervaring iets zuiniger dan de conti's.
Ik lees hier niks dan positieve dingen over roadforce maar geen idee waar ik zo een ding kan vinden :D

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
blinded schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ik lees hier niks dan positieve dingen over roadforce maar geen idee waar ik zo een ding kan vinden :D
Noorderkade in Alkmaar doet het (aardige vent). Maar als je op Google zoekt naar roadforce dan vind je wel genoeg garages die deze machines hebben en misschien wat dichter in de buurt zit.

• Ruvetuve
blinded schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:01:
[...]

Puur op specificaties lijken de pirelli's veel beter of mis ik iets?

Pirelli Scorpion Winter 2
Winterband 285/45 R21 113V (360€)

Grip on nat wegdek A
Brandstofverbruik B
Rolgeluid 71dB

versus
Continental WinterContact TS 850 P (324,49)
Winterband 285/45 R21

Grip on nat wegdek B
Brandstofverbruik C
Rolgeluid 75dB
Puur vanuit de dealer een tip, moet nog in verdiepen.
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:04:
[...]

Oef dat kost zowat een halve auto?? :o
Ja toch! bizar.

Ik vind de standaard velgen voor de GT niet per se de mooiste, maar ben overgeleverd aan de dealer hierin.. zie het ook niet zitten om zelf te shoppen. Verwacht een goed advies vanuit hun?

• blinded
je kan ze ook gwn elke keer laten herleggen van velg..

• Ruvetuve
Ja of de standaard velgen met zomerbanden ontvangen, setje winterbanden kopen met velgen.

Op nieuwe velgen de zomerbanden zetten en de “wieldop velgen” de winterbanden. Vergoot (minimaal) de range in de winter vanwege de aërodynamica. En je kan de blits maken met de mooiere velgen in de zomer 😅

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Ik heb de pirelli’s op de standaard GT velgen. Reed heerlijk, want geen trillingen itt de continentals…

Mijn roadforce- behandeling-mensen vonden pirelli weer waardeloos om te balanceren…

• blinded
sloddervos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:18:
Ik heb de pirelli’s op de standaard GT velgen. Reed heerlijk, want geen trillingen itt de continentals…

Mijn roadforce- behandeling-mensen vonden pirelli weer waardeloos om te balanceren…
moeilijk gaat ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Laatst online: 22-09 17:15
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:15:
[...]

Same here. Net nogmaals alle menu’s uitgekamd…

Terwijl de bediening toch duidelijk verwachtingen wekt!

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I5JuDiGkimtMpSsS8vlnFU5gAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxMxJFpD2hTRMdfZDQ8vfgqt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze setting heb je dan niet ?

• Michel67
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:02
Heb jij een GT of een andere versie, want ook in mijn menu kan ik dit niet vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41

soap

diskoers.

Michel67 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:41:
[...]

Heb jij een GT of een andere versie, want ook in mijn menu kan ik dit niet vinden?
Ik heb een RWD en je kunt er ook in komen via de Kia Connect app, zit wel verstopt:

... More
> Select vehicle
> EV9
> User profile
> Vehicle settings
> Vehicle settings (2x dus)
> Lights
> onderaan HBA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyJKD3mUYO_XgLqbE5w9K8n-KYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doAsHi2LFLlqlfxk3zZ08CaB.jpg?f=fotoalbum_large

.

• Freezhost
Bij de GT-line zit deze functie op dezelfde plek maar heet anders namelijk Intelligent grootlicht, die kun je instellen op een vanaf snelheid namelijk 60,40 of 20km/u en uit.

Standaard staat dit denk ik op 60km wat wil zeggen dat als je lichtschakelaar op auto staat, je de hendel eenmaal naar achter duwt het grootlicht automatisch inschakelt vanaf de 60km indien noodzakelijk. Bij tegenliggers schakelt het systeem alleen bepaalde vlakken uit.

HBA schakelt groot licht aan of uit op basis van omgevingslicht en tegenlichters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten VDP
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-02 16:46
Ik heb hierover contact opgenomem met de dealer en die bevestigde dat er inderdaad een issue is met de automatische grootlichten voor een aantal wagens. Dit zou al kunnen worden opgelost door een software update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Dat kan ook het probleem zijn, zal ook vast niet de laatste issue zijn.

Hopelijk wordt de software ooit volwassen en komen er een aantal EV3 features ook nog naar de EV9. De nieuwe i-Pedal 3.0 en het Smart Regenerative System 3.0 klinken wel als een welkome aanvulling. Vooral omdat i-Pedal dan aan blijft staan.

• Ro-Maniak2
Nee! Zeker niet. Nuttig, veel dank! Hiermee kan ik naar de dealer terug. Hoort er namelijk wel op te zitten.
Michel67 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:41:
[...]

Ik GT in ieder geval.
soap schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb een RWD en je kunt er ook in komen via de Kia Connect app, zit wel verstopt:

... More
> Select vehicle
> EV9
> User profile
> Vehicle settings
> Vehicle settings (2x dus)
> Lights
> onderaan HBA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl005dd6_wO5VGiafuR47otMPEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uxAcKXkgM9Wb9W7rjeqAUKAe.png?f=fotoalbum_large
Meh, nee dus.

[ Voor 49% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 12-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ruvetuve schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:05:
[...]

Ja toevallig vandaag, toch maar opzoek naar alternatief..

[...]
Net bij de caravan dealer geweest voor vochtcontrole, even over de spiegels gehad. Hij heeft de vraag vaker gehoord en denkt wel dat de Emuk spiegels voor de EV9 in het voorjaar komen. Even een alarm op instellen voor als deze beschikbaar komt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dekkersp
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:02
FrenzyFreak schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:12:
[...]

Dit ligt niet aan de auto, maar 100% aan de laadpaal.

De Alfen heeft een safety fallback voor de max laadsnelheid van 10A wanneer hij de slimme meter niet kan uitlezen tijdens load balancing. 10A op 3 fase is 6,9kW, afgerond 6kW in de auto.

De connectie tussen de P1 poort op je slimme meter en de Alfen is dus niet in orde / aanwezig.
De monteur is langsgeweest en het was inderdaad de connectie tussen P1/slimme meter en de Alfen (tbv load balancing). Stekkertje wellicht niet goed gemonteerd. Deze vervangen en nu laadt ie weer als een dolle >:)

• madevill
Ook bij mijn GT Line ontbreekt de instelling voor grootlichten in zowel de wagen als de app instellingen. Het lijkt mij dat er ergens in de software een verborgen vlaggetje uit staat dat ze in de fabriek aan hadden moeten zetten. Ik heb enkele dagen terug ook melding gekregen ivm OTA update, maar omdat ik eigenlijk geen problemen heb en bv. ook nooit last heb van de koffiemelding ben ik wat aarzelend om iets aan de software aan te passen.

[ Voor 48% gewijzigd door madevill op 12-09-2024 19:34 ]

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

pepperke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:18:
Hi all,

deze middag een nieuwe "bug". De linker spiegel beweegt niet meer uit zichzelf. Motor doet niks meer en ik kan de spiegel vrij bewegen.

Woensdag gaat hij naar de dealer voor een patch, quality ronde.

wel al 4500 km zonder problemen (behalve koffie kop alarm).

Nog mensen met de spiegel problemen?

Thanks,

P.
Zelfde hier, gisteravond leek het motortje van de spiegel het te begeven. Aanvankelijk klapte de spiegel nog een paar graden in maar sinds vandaag helemaal niks meer en ik kan de spiegel ook vrij bewegen (al heb je hier tijdens het rijden geen last van). Overige instellingen van de spiegel werken nog wel. Net tijdens een autovakantie natuurlijk maar er valt mee te rijden. Heb al een afspraak staan voor de binnenspiegel (deze knippert, geen goede verbinding oid) en nu pakken ze deze linker buitenspiegel ook mee.

Desondanks nog super blij met deze fijne, ruime reiswagen, mede door de goede support vanuit de dealer (bijv continental banden zijn zonder veel gedoe vrij snel vervangen bijvoorbeeld)!

Ps. heeft iemand al die elektrische trekhaak? Staat hier al een poosje in backorder…

• RobHop
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-04 09:25
JJL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:41:
[...]

Zelfde hier, gisteravond leek het motortje van de spiegel het te begeven. Aanvankelijk klapte de spiegel nog een paar graden in maar sinds vandaag helemaal niks meer en ik kan de spiegel ook vrij bewegen (al heb je hier tijdens het rijden geen last van). Overige instellingen van de spiegel werken nog wel. Net tijdens een autovakantie natuurlijk maar er valt mee te rijden. Heb al een afspraak staan voor de binnenspiegel (deze knippert, geen goede verbinding oid) en nu pakken ze deze linker buitenspiegel ook mee.

Desondanks nog super blij met deze fijne, ruime reiswagen, mede door de goede support vanuit de dealer (bijv continental banden zijn zonder veel gedoe vrij snel vervangen bijvoorbeeld)!

Ps. heeft iemand al die elektrische trekhaak? Staat hier al een poosje in backorder…
Die van mij wordt volgende week ook vervangend. Blijkt een veel voorkomend ding te zijn volgens de dealer. Veelal aan de bestuurders zijde

• pepperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-09 15:33
RobHop schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:57:
[...]

Die van mij wordt volgende week ook vervangend. Blijkt een veel voorkomend ding te zijn volgens de dealer. Veelal aan de bestuurders zijde
Yes ook gehad hier.

• pm030
  • Laatst online: 12-09 23:12
Wie kan mij iets vertellen over de EV9 velgen?

Ik onderzoek de mogelijke alternatieven voor de standaard GT velgen (die ik niet heel mooi vind). Best ingewikkeld door alle termen die nieuw voor mij zijn; ET waarde, steekmaat, naafgatdiameter, etc.

Belangrijkste vraag: hoe zit dat nou met de ET waarde?

Op een Nederlandse site lees ik dat de auto een ET waarde heeft (met 53 voor de EV9), maar de hier vaker aangehaalde thread op het Kia EV9 Forum opent met een (onbevestigd) lijstje van verschillende ET waarden per velgmaat (waarvan deze site misschien de bron is).

Naar welke ET maar moet ik nou zoeken voor bijvoorbeeld 20" velgen?

En kunnen die 20" velgen ook 285 breed zijn zoals de 21" velgen, in plaats van de 265 die Kia (op sommige uitvoeringen in de VS?) levert of de 275 die ik op foto's voorbij heb zien komen en ook op dat Nederlandse overzichtje wordt vermeld?

[ Voor 3% gewijzigd door pm030 op 12-09-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvdb
pm030 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:06:
Wie kan mij iets vertellen over de EV9 velgen?

Ik onderzoek de mogelijke alternatieven voor de standaard GT velgen (die ik niet heel mooi vind). Best ingewikkeld door alle termen die nieuw voor mij zijn; ET waarde, steekmaat, naafgatdiameter, etc.

Naar welke ET maar moet ik nou zoeken voor bijvoorbeeld 20" velgen?

En kunnen die 20" velgen ook 285 breed zijn zoals de 21" velgen, in plaats van de 265 die Kia (op sommige uitvoeringen in de VS?) levert of de 275 die ik op foto's voorbij heb zien komen en ook op dat Nederlandse overzichtje wordt vermeld?
Een groot deel van jou vragen kan ik niet beantwoorden, best een gedetailleerd verhaal hoe het zit met ET waarden en hoe ver je daar van af zou mogen wijken etc. Dat laat ik over aan de mensen die er echt verstand van hebben.

Wat ik wel weet (of eigenlijk gewoon de dealer na praat):
Ik heb van de dealer begrepen dat een 20" velg niet ideaal is op basis van de beschikbare bandenmaten. (ik was op zoek naar AllSeason banden) De afwijking in omtrek gaat te groot zijn waardoor de afwijking op de teller significant is. Moet je niet willen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 11:48
Heeft iemand hier ooit problemen gehad met het TPMS systeem en zo ja, hoe is deze opgelost? Bij mij geeft deze ineens een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloddervos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 16:46
Hoorde dat er eenupdate is, specifiek voor de 12 volt accu, iemand die al gehad?

Mijn zwager had het van de dealer gehoord ( 2 x dode accu na op een schuin aflopende plek geparkeerd te hebben 🤷🏼‍♂️)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Laatst online: 19-09 10:25

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

blinded schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:06:
[...]

De machine wordt ook wel Hunter 9700 genoemd, naar het merk die het patent heeft of had.
Profile heeft ze maar niet overal, soms oude versie.
Ben in Apeldoorn bij Profile geweest.
Van der Wagt in Lisse kan ik aanraden.
Ben ook in A’dam geweest na google te hebben gebruikt.

Moet wel zeggen dat na al deze experts met de 4 wielen aan de slag te hebben laten gaan, ik nog steeds een structurele trilling in de auto heb die niet uit de wielen zou mogen komen bij alle gemeten waarden.
Dat komt dus waarschijnlijk uit de KIA zelf…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:11
Via FB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY1T558EGeiaugmjWGLe3zD0zew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOcwLy8cg7EyVMMs7LCMrWR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP4W9dbWAYqrfV1STKGv9DO1fBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GsixEAzv4guZXRjfiE4OAOH.jpg?f=fotoalbum_large

Velgen 22x10 Voxx Malta black gloss ET42
Banden 305/45R22

15% minder range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-08 16:21
baldbelow schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:44:
Via FB:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Velgen 22x10 Voxx Malta black gloss ET42
Banden 305/45R22

15% minder range...
Yup, 5% minder range per inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
arjola schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:04:
[...]

Ik denk dat de breedte van de band meer van invloed op de range is dan de omtrek van de velg (hoewel dat uiteraard ook meespeelt). Ik rijd op 23 inch velgen met banden die dezelfde breedte hebben als de originele velgen (285) en ervaar niet 5% minder per inch. Waar komt dat percentage vandaan?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobHop
  • Laatst online: 06-04 09:25
Iemand enig idee hoe ik de verwarming van de spiegels kan aan krijgen? Staat wel een icoon in de spiegel die suggereert dat deze aan kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
RobHop schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:25:
Iemand enig idee hoe ik de verwarming van de spiegels kan aan krijgen? Staat wel een icoon in de spiegel die suggereert dat deze aan kan..
Volgens mij schakelt die mee met de achterruit-verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:51

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

arjola schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:04:
[...]

Dan ga ik over naar 14 inch wielen: +35% range! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjola
Twiek-San schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:51:
[...]

Dan ga ik over naar 14 inch wielen: +35% range! :+
😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diper
  • Laatst online: 28-10-2024
Weet er iemand hoe je van de lage bandenspanning melding afkomt? Hij geeft op alle wielen 32 of meer. 🤷 beetje raar dat hij dan lage spanning aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

32? Moet iets van 2.6 … 2.8 zijn. Verkeerde eenheid ingesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
32 PSI is 2,2 bar … dat lijkt me wel iets te laag, zou 2,5 of 2,6 moeten zijn. Of dat al zo laag is dat er een waarschuwing komt weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjola
Gies123 schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat de breedte van de band meer van invloed op de range is dan de omtrek van de velg (hoewel dat uiteraard ook meespeelt). Ik rijd op 23 inch velgen met banden die dezelfde breedte hebben als de originele velgen (285) en ervaar niet 5% minder per inch. Waar komt dat percentage vandaan?
Die 5% per inch heb ik een keer als gemiddelde in een artikel gelezen. Bandbreedte is heel beperkt van invloed op de range van een EV (200mm bandbreedte naar 300mm bandbreedte scheelt 3km op een rit van 300km). Profiel en velgdiameter hebben veel meer invloed (en de bandenspanning moet natuurlijk niet te laag zijn wat dat is ook een range killer ;-))

Zie https://www.recurrentauto...big-wheels-a-range-killer en https://toka.energy/en/bl...t-electric-vehicle-range/. Het hangt ook van het type auto af lees ik in deze artikelen (Tire size is another parameter. Since the information on Tesla models is more readily available, let's turn to them again. On the Tesla Model S P100D, a 19-inch tire uses about 5% less energy than a 21-inch tire. For Tesla S 60D / 75D / 90D models, the difference is almost 12%. And on the Tesla Model X P100D, the difference is even greater: 20-inch tires provide a 23.3% reduction in energy consumption compared to 22-inch tires.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
"And on the Tesla Model X P100D, the difference is even greater: 20-inch tires provide a 23.3% reduction in energy consumption compared to 22-inch tires."
(https://toka.energy/en/bl...t-electric-vehicle-range/)

8)7
Dat is best veel, maar toch ga ik niet op 14 inchers rijden

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-09 16:40
uit de Koreaanse product fiche van de EV9 bleek dat de 21inch een (paar) % MEER range opleverde dan de 19inch...
ik vrees wel dat ik de bron niet meer ga terugvinden
arjola schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:38:
[...]

Die 5% per inch heb ik een keer als gemiddelde in een artikel gelezen. Bandbreedte is heel beperkt van invloed op de range van een EV (200mm bandbreedte naar 300mm bandbreedte scheelt 3km op een rit van 300km). Profiel en velgdiameter hebben veel meer invloed (en de bandenspanning moet natuurlijk niet te laag zijn wat dat is ook een range killer ;-))

Zie https://www.recurrentauto...big-wheels-a-range-killer en https://toka.energy/en/bl...t-electric-vehicle-range/. Het hangt ook van het type auto af lees ik in deze artikelen (Tire size is another parameter. Since the information on Tesla models is more readily available, let's turn to them again. On the Tesla Model S P100D, a 19-inch tire uses about 5% less energy than a 21-inch tire. For Tesla S 60D / 75D / 90D models, the difference is almost 12%. And on the Tesla Model X P100D, the difference is even greater: 20-inch tires provide a 23.3% reduction in energy consumption compared to 22-inch tires.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juakali
  • Laatst online: 14-09 06:42
Vanmorgen vraag voor eerste ota update.
Details was iets voor de module van de lichten ter bescherming van de batterij an de wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Crupa schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
uit de Koreaanse product fiche van de EV9 bleek dat de 21inch een (paar) % MEER range opleverde dan de 19inch...
ik vrees wel dat ik de bron niet meer ga terugvinden

[...]
Dat klopt. De 19" zijn in die Koreaanse data ONzuiniger dan de 21".
Het vermoeden bestaat dat het wel een ander merk en type band is, wat ook het onverwachte verschil kan verklaren.

Zie onderstaand, betreffende de 4WD data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1CO-wM8uS9IYiPK3zwwL-frmRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6QOaImS8hbqtozWTfPTftyr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

AgeOfPanic schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:52:
Heeft iemand hier ooit problemen gehad met het TPMS systeem en zo ja, hoe is deze opgelost? Bij mij geeft deze ineens een storing.
Ik heb een probleem gehad met 1 van de 4 TMPS bandendruksensoren. Deze was kapot, waardoor het systeem voor geen enkele druksensor nog de druk afbeeldt (ook al zijn die andere sensoren wel goed).

De sensor was beschadigd bij het monteren van mijn allseason-banden op de velg. Pas een week later verscheen de storing, en bij het monteren van de nieuwe sensor bleek de oude sensor volledig afgebroken te zijn en los in de band te liggen.

Misschien is dit bij jou ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Een vraag aan de autowasexperts.
Ik ben zelf niet zo van het autowassen. Mijn vorige EV moest om de 15K naar de service en werd dan door de garage gewassen. Ook bij tussentijds garagebezoek: schoon. Voor mij meer dan vaak genoeg. De enige keer tussendoor zelf wassen en uitmesten was voor de vakantie. Anders wilde mijn vrouw niet mee.
Maar nu is de service pas om de 30K. Tegen die tijd kan ik niet meer naar buiten kijken. Dus noodgedwongen zelf aan het handwassen gegaan. Want een wasserette zou (zie verder terug in dit topic) de lak krassen. Meteen ook alle ramen en panoramadak goed schoongemaakt. Resultaat is nogal verontrustend. Mijn vrouw krijg ik nu de auto niet meer in, de kinderen niet en zelfs de hond niet meer. De ramen zijn hun tint kwijt, evenals het panoramadak. Iets heb ik fout gedaan, maar wat?
Alvast een foto van de auto vóór het wassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSwzAcUCbiBCjvNIV8HHvl8beVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VealJsUTARBW7ShzfJTXz6AP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Twiek-San wat heb je gebruikt als reinigingsmiddel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Jif met een schuursponsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 11:48
Gasoline1234 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:04:
[...]

Ik heb een probleem gehad met 1 van de 4 TMPS bandendruksensoren. Deze was kapot, waardoor het systeem voor geen enkele druksensor nog de druk afbeeldt (ook al zijn die andere sensoren wel goed).

De sensor was beschadigd bij het monteren van mijn allseason-banden op de velg. Pas een week later verscheen de storing, en bij het monteren van de nieuwe sensor bleek de oude sensor volledig afgebroken te zijn en los in de band te liggen.

Misschien is dit bij jou ook gebeurd.
Dank je wel voor de info. Ik ging er zelf vanuit dat het een centraal probleem zou zijn, omdat het hele systeem niet werkt. Dag hoeft dus niet. Hij moet binnenkort naar de garage voor een terugroepactie. Dan zal ik dit ook aangeven.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Freezhost schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:37:
@Twiek-San wat heb je gebruikt als reinigingsmiddel?
Dit is de auto ná het wassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIEgLhCPEkmuMgI5dq6UhOG3BWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vN2qr6iqGjAFxuas4dPsqqQk.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vrouw denkt dat het water te warm is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Twiek-San schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:55:
[...]

[Afbeelding]
_O-

Homevolt dashboard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nestorix
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 23:05
Parkeert wel een stuk makkelijker ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
En je bent de volgende keer snel klaar met wassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn_Gallet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-09 09:44
Twiek-San schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:55:
[...]

[Afbeelding]
Is dat een echte minuatuur EV9 eigenlijk, want dat is ook wel een hebbeding denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Ongelooflijk, ik las je bericht echt met de gedachte: wat is hij nu aan het doen? Haha.

Ik ben zelf altijd naar de wasstraat gegaan met mijn vorige auto's, maar ik hoorde dat de EV9 daar mogelijk niet eens in past. Dus dat wordt dan een wasbox of op de oprit.

Over de wasbox heb ik goede dingen gehoord; het is gewoon een kwestie van een muntje erin doen en het programma doorlopen, toch?

Ik zal ook eens een YouTube-video opzoeken over het wassen van de auto met een hogedrukreiniger en een zeepflacon.

Wat zijn jullie ervaringen? (Behalve dan Twiek-San met zijn schuursponsje, :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Ruvetuve Voorheen deed ik altijd handwas maar de EV9 is echt groot, daar ben je wel even mee bezig. Afspuiten, inschuimen en laten weken, weer afspuiten en dan wassen met de twee emmers methode. Goede shampoo en was/droogdoeken zijn een must.

De EV9 was ik momenteel niet met de hand maar gaat door de wasstraat, daar wordt hij niet volledig schoon door, rondom de spiegels en grill blijven er altijd vlekken achter dus die doe ik even met de hand.

Er staat inmiddels een kort spuit pistool op mijn verlanglijst zodat ik hem ook op de oprit kan afspuiten met hoge druk, nu heb ik z'n lange lans maar dat spettert teveel. Helaas passen die korte versies niet op mijn oude hogedruk reiniger en die wil maar niet stuk gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
Freezhost schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:18:
@Ruvetuve Voorheen deed ik altijd handwas maar de EV9 is echt groot, daar ben je wel even mee bezig. Afspuiten, inschuimen en laten weken, weer afspuiten en dan wassen met de twee emmers methode. Goede shampoo en was/droogdoeken zijn een must.

De EV9 was ik momenteel niet met de hand maar gaat door de wasstraat, daar wordt hij niet volledig schoon door, rondom de spiegels en grill blijven er altijd vlekken achter dus die doe ik even met de hand.

Er staat inmiddels een kort spuit pistool op mijn verlanglijst zodat ik hem ook op de oprit kan afspuiten met hoge druk, nu heb ik z'n lange lans maar dat spettert teveel. Helaas passen die korte versies niet op mijn oude hogedruk reiniger en die wil maar niet stuk gaan :+
Geen idee of het ouderwets of juist modern is, maar hier rijdt moeder de vrouw altijd met de auto's door de wasstraat. Vind ze leuk en van ons 2 is zij ook de eerste die de auto vies vindt. Prima

Goed om te lezen dat de EV9 wel door de wasstraat past anders had ik hier thuis nog wel een discussiepuntje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ik heb mijn auto’s (behalve Merc W123…) altijd door de wasstraat geduwd, zonder zorgen of nadelige gevolgen. Zou dat bij de EV9 echt anders moeten zijn?

Elke moderne auto moet daar toch tegen kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Stijn_Gallet schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:44:
[...]

Is dat een echte minuatuur EV9 eigenlijk, want dat is ook wel een hebbeding denk ik :-)
https://www.ebay.nl/itm/335418362660

Alleen leverbaar in wit en in de allermooiste kleur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:26:
Ik heb mijn auto’s (behalve Merc W123…) altijd door de wasstraat geduwd, zonder zorgen of nadelige gevolgen. Zou dat bij de EV9 echt anders moeten zijn?

Elke moderne auto moet daar toch tegen kunnen?
Ja dat moet kunnen maar sommige wasstraten zijn gewoon wat minder vriendelijke voor de lak en krassen eerder. Daarnaast is de lak veel zachter geworden dan vroeger, dit omdat het aan allerlei milieueisen moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
“Grappig”. Ik dacht juist de lakken alleen maar beter zouden zijn geworden, mijn oude Mercedes durfde ik een wasstraat niet aan te doen omdat ik heb vanuit ging dat de la toen nog wat minder was en sowieso, na 30 jaar exposure aan de elementen en uv…

[ Voor 3% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 17-09-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
“Grappig”. Ik dacht juist de lakken alleen maar beter zouden zijn geworden, mijn oude Mercedes durfde ik een wasstraat niet aan te doen omdat ik heb vanuit ging dat de la toen nog wat minder was en sowieso, na 30 jaar exposure aan de elementen en uv…
volgens mij zijn de borstels in de wasstraat wel zachter geworden.
Van lak ken ik niks maar volgens mij krast de ev9 int zwart heel snel heel hard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJL
  • Laatst online: 09-02 01:14

JJL

Auto heeft een waxoyl lakbescherming bij levering van gehad en inmiddels 3-4x door de wasstraat gehaald (eenvoudig programma, zonder wax), voor zover ik kan zien geen krassen (pebble grey) en hij wordt goed schoon (wordt eerst voorbehandeld door iemand in de wasstraat). Geen idee of die waxoyl helpt wb voorkomen van krassen of het minder snel vuil worden, maar de auto is zo prima schoon te houden.

• Ro-Maniak2
JJL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:05:
Auto heeft een waxoyl lakbescherming bij levering van gehad
…van jouw dealert? Of is dit standaard?

• BEV9
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-09 15:36
Ro-Maniak2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:28:
[...]

…van jouw dealert? Of is dit standaard?
Werd bij mij ook afgeleverd met Waxoil behandeling. Volgens mij zat dat "in het pakket".

• pepperke
Deze morgen op de Antwerpse ring met 3 EV9 naast elkaar, 2 zwarte en 1 blauwe. Er komen er meer en meer.

• Crupa
juakali schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:54:
Vanmorgen vraag voor eerste ota update.
Details was iets voor de module van de lichten ter bescherming van de batterij an de wagen.
Ik kreeg ook de vraag tot installatie van een OTA update.
(ik had de vorige update al via stick geïnstalleerd)

Nu zegt ie dat de update 14h zal duren. Klopt dat? Want zolang kan ik er niet mee rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvd
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 14:34
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:47:
[...]

Ik kreeg ook de vraag tot installatie van een OTA update.
(ik had de vorige update al via stick geïnstalleerd)

Nu zegt ie dat de update 14h zal duren. Klopt dat? Want zolang kan ik er niet mee rijden...
Deze had ik gister ook , hij zei 14h na 15 mins melding update voltooid...

suc6

• Freezhost
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Deze morgen op de Antwerpse ring met 3 EV9 naast elkaar, 2 zwarte en 1 blauwe. Er komen er meer en meer.
Dat is balen, tijd voor wat anders dus :+

• Freezhost
wjvd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:55:
[...]

Deze had ik gister ook , hij zei 14h na 15 mins melding update voltooid...

suc6
Bij mij duurde de OTA update ook maar 15 minuten. Wel echt een enorme verbetering die mute knop _/-\o_

• Gies123
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:43:
Vind ik niet leuk, dus inruilen die hap...

Homevolt dashboard

• pepperke
Gies123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:23:
[...]

Vind ik niet leuk, dus inruilen die hap...
De nieuwe Tesla Model :-).

ik ben benieuwd naar de afschrijving op de EV9.

• Freezhost
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:27:
[...]

De nieuwe Tesla Model :-).

ik ben benieuwd naar de afschrijving op de EV9.
Hmm als je iets unieks wilt hebben zou ik zeker geen Tesla kopen. Afschrijving ben ik ook benieuwd naar, ik moet dat voor de vaste activa ook nog bepalen... wat zou de EV9 nog waard zijn over 5 jaar :?

• Crupa
Freezhost schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:10:
[...]

Bij mij duurde de OTA update ook maar 15 minuten. Wel echt een enorme verbetering die mute knop _/-\o_
weet iemand wat er nog extra zit in de OTA tov de update die ik via usb deed vorige week?
Die muteknop heb ik al (sinds vorige week)

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:33
Restwaarde van de EV9…. Auw dat gaat pijn doen vrees ik. Rond de 25k over 5 jaar?

• Gies123
Ik heb hem inmiddels aangeboden bij een dealer en het bod was 54.500 euro. Een afschrijving van bijna 30K. De auto is van november 2023 en heeft nog geen 20KKm op de klok. Ik snap dat de afschrijving het eerste jaar het hoogst is, maar dit had ik niet verwacht.

Edit: overigens was het niet bij een Kia dealer, dus de auto is op Autotelex gezet waar dealers en handelaren op kunnen bieden. Ofwel: je krijgt de minimumprijs...

[ Voor 24% gewijzigd door Gies123 op 18-09-2024 11:51 ]

Homevolt dashboard

• wjvd
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 14:34
Crupa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:35:
[...]

weet iemand wat er nog extra zit in de OTA tov de update die ik via usb deed vorige week?
Die muteknop heb ik al (sinds vorige week)
Ik had 2 OTA updates , paar weken geleden (de mute knop) en gisteren met meerdere verbeter punten aangaande de headlight inteligence etc... tbv 12v accu issues

• pepperke
Gies123 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:49:
Ik heb hem inmiddels aangeboden bij een dealer en het bod was 54.500 euro. Een afschrijving van bijna 30K. De auto is van november 2023 en heeft nog geen 20KKm op de klok. Ik snap dat de afschrijving het eerste jaar het hoogst is, maar dit had ik niet verwacht.

Edit: overigens was het niet bij een Kia dealer, dus de auto is op Autotelex gezet waar dealers en handelaren op kunnen bieden. Ofwel: je krijgt de minimumprijs...
Dat is idd zuur, ik ga deze ook eens opvragen. Is dit ex-BTW?

Waarde van EV's zakt momenteel heel erg snel, je kan koopjes doen 2 de hands.

• Gies123
pepperke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:02:
[...]

Dat is idd zuur, ik ga deze ook eens opvragen. Is dit ex-BTW?

Waarde van EV's zakt momenteel heel erg snel, je kan koopjes doen 2 de hands.
Goed punt, is idd ex BTW zie ik. dus dan valt de schade nog mee: een kleine 20K :) (van 85K naar 65K incl BTW)

[ Voor 13% gewijzigd door Gies123 op 18-09-2024 12:06 ]

Homevolt dashboard

Pagina: 1 ... 57 ... 93 Laatste